Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:32
Beste Mede tweakers,

Ik heb onlangs een SE7K-RWS omvormer aangeschaft samen met 2 SolarStore LV batterijen (BAT-05K48).

Beide heb ik met enige moeite (ivm levertijden) nu binnen en ben klaar om 't e.e.a. aan te sluiten.... Op 1 item na: de accesoires van de batterijen. Ik heb nodig: 2 x top cover, 1 x kabelset Omvormer-Batterij, 1 x kabelset Batterij - Batterij (towers), 2 x floor stand.

Dit is wat m'n leverancier heeft weten uit te vinden:
Ik ben er wel al achter gekomen via vele omwegen, dat de kabelset toren naar toren er vanaf 6 april weer zou moeten zijn bij de Leverancier. De vloerstandaard komt pas weer in assortiment terug richting begin juli. De topcover is uit het assortiment gehaald wegens onbekende redenen en daar moet nog waarschijnlijk een vervanging voor komen. De kabelset toren naar inverter daar is helaas nog niets over bekend en die is voor ons ook niet te bestellen bij andere leveranciers.
De floorstand en top-covers kan ik wel op wachten. Maar de elektrische aansluiting wil ik wel asap voor elkaar hebben.

Heeft iemand onderstaande kabel sets in bezit weten te krijgen?

IAC-RBAT-5KCINV-02
IAC-RBAT-5KCBAT-01

't Is naar mijn weten standaard 35mm^2 aders, maar ik weet niet wat voor 'n type connector SolarEdge heeft toegepast.

Webshops die deze artikelen uberhaupt kennen zijn van groothandels die pas info leveren als je installateur bent.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:06
Ronald schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:58:
[...]

Ze leveren sowieso geen problemen op voor de rest van de panelen. Ze leveren ook genoeg op.

Ze worden misschien af en toe afgetopt, maar dat is beperkt in effect.

Panelen zijn zo goed and op de kop onder de grond rendabel
Dank @Ronald & @Crazy- voor de bevestiging. Als de volgende combinatie in jullie ogen geen gekkigheid bevat ga ik deze week eens bestellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhBuNl2YiYdzgMgJaTYTpLCwI04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxhywO8AbaSGQkoxXjgg6dJ0.png?f=fotoalbum_large
Designer report

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01-2024
Crossposts zijn niet toegestaan. Gaan verder in je eigen topic

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 27-12-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Beste mensen,

Ik lees met veel interesse de topics en informatie over de SolarEdge installaties. Eigenlijk hadden we beter voor het plaatsen van de zonnepanelen veel meer in moeten lezen.
(Niet verwachtende dat wij nu zelf hulp nodig zou hebben).

Ik ben echter geen techneut en qua elektra is de kennis 0, daar heb ik mijn man voor. 😀 Als het echter gaat om de monitoring van de panelen e.d. doe ik dat, net als alles instellen met de wp-boiler e.d. Mooie taakverdeling.

Bij ons zijn op 6-10-22 16 panelen geplaatst. 8 voor en 8 achter. Vooralsnog leek het, tot gisteren, goed te werken. (Opbrengst vanaf 7-10 tot nu van 411 kwh vonden wij in ieder geval wel goed?, maar we hebben er de ballen verstand van eigenlijk en leren een hoop sinds het vinden van dit topic)

Gister heeft op enig moment de omvormer er kort uitgelegen, maar herstelde zichzelf weer binnen enkele minuten. Maar vandaag met volop zon ligt alles er al uit sinds 11 uur. Hierbij zijn gelijktijdig met uitschakelen van de omvormer, 2 fouten af te lezen:
• 8×D1:DSP3 stroomonderbreking zonefout (Deze foutcode kunnen wij niet terugvinden in de documentatie) Die fout zien wij inmiddels dagelijks wel een keer.
• 8x52: VDC +/- condensatorgroep instabiel.
Deze foutcode hebben wij vaker gezien en ook gemeld bij de installateur. Hier konden ze alleen iets aan doen op het moment dat de foutcode zich voordeed en niet achteraf, ook conform richtlijnen SolarEdge.
We hebben nu dus op het moment van ontstaan van deze foutcode meteen gebeld vanmorgen, ook omdat gelijktijdig de omvormer is uitgevallen, maar de installateur is gesloten t/m 09-01-23.😬
Ofwel, eindelijk een zonnige decemberdag en dan ligt je installatie eruit.

- Omvormer: SE5K-RWB voor short-strings
- Optimizers: 16 × P401
- 16 Panelen: Hengidian group DMEGC glas-glas 365wp.
- Dak: voor en achter hellingshoek 45 graden, oost en west? oriëntatie 99 en 279
- 5840wp, verwachte opbrengst 4600 kwh

In de zomer staat de zon vanaf een uur of 12 voornamelijk achter het huis tot in de avond, met aan de voorzijde hoge bomen en ook een eigen boom in de tuin die wat schaduw geeft, etc.Nu hebben we aan de voorzijde, in de winter, meer zon/lichtintensiteit dan achter. Vandaag rond de tijd dat de omvormer uit ging, was het verschil tussen de panelen voor en achter wel heel groot. Voor het best presterende paneel 131,25 wh en achter de slechtst presterende 17,25 wh. Dit is echter wel waarom dit type omvormer destijds geadviseerd is volgens mij en de short-string omvormer zou dit toch moeten kunnen?

We hebben, zoals gelezen in een ander topic met SE omvormer die inactief is, alle stroom eraf gehad, omvormer op 0 en alles even uitgelaten.
Mijn man heeft zojuist de MC4’s losgemaakt en gemeten maar die zijn 12V. Die heeft behoorlijk wat elektra kennis, maar die moet zo gaan werken tot 11 uur vanavond. Installateur niet te bereiken dus ook. Alles weer aangezet, maar de omvormer blijft inactief en schakelt niet in. Blauw lampje brand constant, groen knippert.

Wij hebben geen uitgebreide rechten gekregen in het monitoring portaal, dus daar kan ik niets van laten zien verder.

Is dit ook een falende SolarEdge installatie en verkeerd samengesteld? Of is hier toch iets anders aan de hand? Het werkte eerst wel. (Vooral vanwege de terugkerende foutmeldingen.

Overigens was eerst een ander ontwerp van toepassing en een andere omvormer, maar we bleken toch minder panelen kwijt te kunnen dan gedacht en meer schaduw en verschillen te hebben met de 2 verschillende dakdelen. 16 panelen is ook het maximum, als we niet grensoverschrijdend bezig willen zijn althans. (Achter is het al met wel/net niet tegen of over de erfgrens). Zo is de short-string omvormer er voor in de plaats gekomen op 1 string met de P401’s. Vraag me niet hoe/wat waarom 3 fase, dat is het terrein van mijn partner en heb ik me niet tegenaan bemoeit. We hebben wel Designer rapporten, maar hier stonden geen opbrengst verliezen in. Ik heb het zelf in Designer geprobeerd na te bootsen, maar ieder zijn kwaliteiten, Designer liggen niet de mijne. Ik krijg het ook niet gelijk aan wat we ontvangen hebben overigens.

Kan iemand hier iets zinnigs over roepen wellicht? Falende installatie, of gewoon echt iets kapot, of misschien uitgeschakeld wegens veiligheid ofzo?

Gr Wendy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
WendyW1 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:25:
Beste mensen,

Ik lees met veel interesse de topics en informatie over de SolarEdge installaties. Eigenlijk hadden we beter voor het plaatsen van de zonnepanelen veel meer in moeten lezen.
(Niet verwachtende dat wij nu zelf hulp nodig zou hebben).

Ik ben echter geen techneut en qua elektra is de kennis 0, daar heb ik mijn man voor. 😀 Als het echter gaat om de monitoring van de panelen e.d. doe ik dat, net als alles instellen met de wp-boiler e.d. Mooie taakverdeling.

Bij ons zijn op 6-10-22 16 panelen geplaatst. 8 voor en 8 achter. Vooralsnog leek het, tot gisteren, goed te werken. (Opbrengst vanaf 7-10 tot nu van 411 kwh vonden wij in ieder geval wel goed?, maar we hebben er de ballen verstand van eigenlijk en leren een hoop sinds het vinden van dit topic)

Gister heeft op enig moment de omvormer er kort uitgelegen, maar herstelde zichzelf weer binnen enkele minuten. Maar vandaag met volop zon ligt alles er al uit sinds 11 uur. Hierbij zijn gelijktijdig met uitschakelen van de omvormer, 2 fouten af te lezen:
• 8×D1:DSP3 stroomonderbreking zonefout (Deze foutcode kunnen wij niet terugvinden in de documentatie) Die fout zien wij inmiddels dagelijks wel een keer.
• 8x52: VDC +/- condensatorgroep instabiel.
Deze foutcode hebben wij vaker gezien en ook gemeld bij de installateur. Hier konden ze alleen iets aan doen op het moment dat de foutcode zich voordeed en niet achteraf, ook conform richtlijnen SolarEdge.
We hebben nu dus op het moment van ontstaan van deze foutcode meteen gebeld vanmorgen, ook omdat gelijktijdig de omvormer is uitgevallen, maar de installateur is gesloten t/m 09-01-23.😬
Ofwel, eindelijk een zonnige decemberdag en dan ligt je installatie eruit.

- Omvormer: SE5K-RWB voor short-strings
- Optimizers: 16 × P401
- 16 Panelen: Hengidian group DMEGC glas-glas 365wp.
- Dak: voor en achter hellingshoek 45 graden, oost en west? oriëntatie 99 en 279
- 5840wp, verwachte opbrengst 4600 kwh

In de zomer staat de zon vanaf een uur of 12 voornamelijk achter het huis tot in de avond, met aan de voorzijde hoge bomen en ook een eigen boom in de tuin die wat schaduw geeft, etc.Nu hebben we aan de voorzijde, in de winter, meer zon/lichtintensiteit dan achter. Vandaag rond de tijd dat de omvormer uit ging, was het verschil tussen de panelen voor en achter wel heel groot. Voor het best presterende paneel 131,25 wh en achter de slechtst presterende 17,25 wh. Dit is echter wel waarom dit type omvormer destijds geadviseerd is volgens mij en de short-string omvormer zou dit toch moeten kunnen?

We hebben, zoals gelezen in een ander topic met SE omvormer die inactief is, alle stroom eraf gehad, omvormer op 0 en alles even uitgelaten.
Mijn man heeft zojuist de MC4’s losgemaakt en gemeten maar die zijn 12V. Die heeft behoorlijk wat elektra kennis, maar die moet zo gaan werken tot 11 uur vanavond. Installateur niet te bereiken dus ook. Alles weer aangezet, maar de omvormer blijft inactief en schakelt niet in. Blauw lampje brand constant, groen knippert.

Wij hebben geen uitgebreide rechten gekregen in het monitoring portaal, dus daar kan ik niets van laten zien verder.

Is dit ook een falende SolarEdge installatie en verkeerd samengesteld? Of is hier toch iets anders aan de hand? Het werkte eerst wel. (Vooral vanwege de terugkerende foutmeldingen.

Overigens was eerst een ander ontwerp van toepassing en een andere omvormer, maar we bleken toch minder panelen kwijt te kunnen dan gedacht en meer schaduw en verschillen te hebben met de 2 verschillende dakdelen. 16 panelen is ook het maximum, als we niet grensoverschrijdend bezig willen zijn althans. (Achter is het al met wel/net niet tegen of over de erfgrens). Zo is de short-string omvormer er voor in de plaats gekomen op 1 string met de P401’s. Vraag me niet hoe/wat waarom 3 fase, dat is het terrein van mijn partner en heb ik me niet tegenaan bemoeit. We hebben wel Designer rapporten, maar hier stonden geen opbrengst verliezen in. Ik heb het zelf in Designer geprobeerd na te bootsen, maar ieder zijn kwaliteiten, Designer liggen niet de mijne. Ik krijg het ook niet gelijk aan wat we ontvangen hebben overigens.

Kan iemand hier iets zinnigs over roepen wellicht? Falende installatie, of gewoon echt iets kapot, of misschien uitgeschakeld wegens veiligheid ofzo?

Gr Wendy
@Ronald dit klinkt toch als een kapotte omvormer?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:16:
[...]

Ze hebben ons zojuist laten weten een firmware update in de omvormer te hebben gedaan. Alleen nu te donker om te testen, dus morgen kijken of hij aan gaat.

Zou niet mooi zijn overigens, zo snel al kapot. Volgens mij is dit type omvormer nog steeds erg moeilijk te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door WendyW1 op 27-12-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:31
teacher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:16:
[...]

Daar heeft @Crazy- een hoop meer inzicht in, maar het klinkt niet echt geweldig.

@WendyW1 garantie komt volgens mij niet via de normale handels kanalen, maar direct van SE.

Het ontwerp technische deel kan bij mij door de beugel ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:54:
[...]

Daar heeft @Crazy- een hoop meer inzicht in, maar het klinkt niet echt geweldig.

@WendyW1 garantie komt volgens mij niet via de normale handels kanalen, maar direct van SE.

Het ontwerp technische deel kan bij mij door de beugel ;)
Lol, ontwerptechnisch door de beugel is in ieder geval fijn om te horen! 😉

Ze hebben nu een firmware update gedaan, maar ik zie de link tussen een firmware update en de geplaatste foutmeldingen niet. Zeker niet in combinatie met het uitvallen van de omvormer op het moment van de meldingen van vandaag.

Als ik 1 van de foutmeldingen opzoek kom ik zelf toch gewoon uit op de kabels, optimizers, etc. Alleen is het beleid van SE bij deze melding dan weer alleen te handelen.op het moment dat de fout zich voordoet.

Bij het plaatsen was 1 van de panelen en optimizers niet aangesloten, dus dak weer op en paneel eraf. Met aansluiten van de kabels op de omvormer e.d. heeft manlief ingegrepen (elektricien geweest), omdat de monteur bijna op alles kortsluiting had veroorzaakt en niet wist hoe de kabels aangesloten moesten worden. En het waren/zijn echt geen cowboys, maar dit stukging gewoon niet goed

Het vreemde is wel, dat de foutmeldingen van vandaag opeens weg zijn uit de app en er weer alleen de laatste foutmeldingen van gister bij staan. Ik heb wel screenshots gemaakt en die ook opgestuurd.

Al vanaf dag 1 was de foutmelding in de condensatorgroep aanwezig. Maar niet dagelijks. Die melding stroomonderbreking wel. Toch liep alles wel qua productie en kwam het ook overeen met de geraamde opbrengsten uit het designerrapport. Alleen de laatste dagen zah ik steeds vaker productie 0.

Een foutcode pas oplossen of uit kunnen pluizen op moment dat die zich voordoet vind ik best lastig.
- Met een omvormer zonder display. Ik kan moeilijk 24/7 met de app bij de omvormer gaan liggen, in de hoop dat de melding zich op dat moment voordoet, zodat we kunnen bellen en ernaar gekeken kan worden. Je kan dan eigenlijk alleen niet anders dan de foutcode achteraf doorgeven. Ik snap best dat het vanuit SE komt, maar praktisch gezien werkt dit voor geen meter zo.

Gevoelsmatig zeg ik al van begin afaan dat er iets niet goed zit door het geklungel met het ene niet aangesloten paneel en de optimizer en daarna de elektra die bijna verkeerd ging. Vanaf dat moment is die foutmelding namelijk ook ontstaan.

Maar we zullen kijken of de omvormer morgen opstart of niet.
En vandaar uit dan maar verder. Gelukkig zijn het nog niet de maanden met de meeste opbrengst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

WendyW1 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:13:
[...]

Lol, ontwerptechnisch door de beugel is in ieder geval fijn om te horen! 😉

Ze hebben nu een firmware update gedaan, maar ik zie de link tussen een firmware update en de geplaatste foutmeldingen niet. Zeker niet in combinatie met het uitvallen van de omvormer op het moment van de meldingen van vandaag.

Als ik 1 van de foutmeldingen opzoek kom ik zelf toch gewoon uit op de kabels, optimizers, etc. Alleen is het beleid van SE bij deze melding dan weer alleen te handelen.op het moment dat de fout zich voordoet.

Bij het plaatsen was 1 van de panelen en optimizers niet aangesloten, dus dak weer op en paneel eraf. Met aansluiten van de kabels op de omvormer e.d. heeft manlief ingegrepen (elektricien geweest), omdat de monteur bijna op alles kortsluiting had veroorzaakt en niet wist hoe de kabels aangesloten moesten worden. En het waren/zijn echt geen cowboys, maar dit stukging gewoon niet goed

Het vreemde is wel, dat de foutmeldingen van vandaag opeens weg zijn uit de app en er weer alleen de laatste foutmeldingen van gister bij staan. Ik heb wel screenshots gemaakt en die ook opgestuurd.

Al vanaf dag 1 was de foutmelding in de condensatorgroep aanwezig. Maar niet dagelijks. Die melding stroomonderbreking wel. Toch liep alles wel qua productie en kwam het ook overeen met de geraamde opbrengsten uit het designerrapport. Alleen de laatste dagen zah ik steeds vaker productie 0.

Een foutcode pas oplossen of uit kunnen pluizen op moment dat die zich voordoet vind ik best lastig.
- Met een omvormer zonder display. Ik kan moeilijk 24/7 met de app bij de omvormer gaan liggen, in de hoop dat de melding zich op dat moment voordoet, zodat we kunnen bellen en ernaar gekeken kan worden. Je kan dan eigenlijk alleen niet anders dan de foutcode achteraf doorgeven. Ik snap best dat het vanuit SE komt, maar praktisch gezien werkt dit voor geen meter zo.

Gevoelsmatig zeg ik al van begin afaan dat er iets niet goed zit door het geklungel met het ene niet aangesloten paneel en de optimizer en daarna de elektra die bijna verkeerd ging. Vanaf dat moment is die foutmelding namelijk ook ontstaan.

Maar we zullen kijken of de omvormer morgen opstart of niet.
En vandaar uit dan maar verder. Gelukkig zijn het nog niet de maanden met de meeste opbrengst!
Helaas; maar beide meldingen neigen 99% naar een defect in de omvormer. Dat het niet continue is; betekend niet dat het niet kapot is. :)

Qua garantie: wees gerust. SolarEdge heeft een perfect garantie systeem; dat staat los van de reguliere voorraad. Je bent alleen wel afhankelijk van je installateur wanneer die tijd heeft om te wisselen.

SolarEdge kan zonder problemen de foutmeldingen terugzien in de log historie; zij zullen echt wel kunnen aangeven hoe of wat verder

Ik neem even aan dat je installateur de firmware heeft gedaan en support levert nu? Of is dit allemaal via support van Solarsedge zelf gegaan ?

Feit dat je aangeeft “je man heeft ingegrepen omdat ze forse fouten maakten” vraag ik mij af of ze überhaupt weten wat ze aan het doen zijn … :X

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 27-12-2022 20:23 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:18:
[...]

Helaas; maar beide meldingen neigen 99% naar een defect in de omvormer. Dat het niet continue is; betekend niet dat het niet kapot is. :)

Qua garantie: wees gerust. SolarEdge heeft een perfect garantie systeem; dat staat los van de reguliere voorraad. Je bent alleen wel afhankelijk van je installateur wanneer die tijd heeft om te wisselen.

SolarEdge kan zonder problemen de foutmeldingen terugzien in de log historie; zij zullen echt wel kunnen aangeven hoe of wat verder

Ik neem even aan dat je installateur de firmware heeft gedaan en support levert nu? Of is dit allemaal via support van Solarsedge zelf gegaan ?

Feit dat je aangeeft “je man heeft ingegrepen omdat ze forse fouten maakten” vraag ik mij af of ze überhaupt weten wat ze aan het doen zijn … :X
Gezien de naam die ze lokaal bij ons hebben, hoelang ze al bestaan en panelen plaatsen, wat ze hebben gewonnen en doen lokaal particulier en bedrijfsmatig, mag ik hopen van wel🙈 Ze hebben een behoorlijke naam hoog te houden, dus we verwachten ook wel dat het goed wordt opgelost.

Ze hadden een nieuwe medewerker bij zich. Ik weet nog dat de vaste medewerker vroeg: weet je hoe je de kabels aan moet sluiten boven? Daarop werd bevestigend geantwoord dat hij dat wel wist. (Bleek dus van niet). Mijn man heeft, een voor mij, vervelende neiging om overal bij te gaan staan kijken. In dit geval gelukkig overigens.

Diezelfde medewerker hebben ze ook te vrij gelaten zonder controle met de panelen achter plaatsen, want die liggen net wel/net niet over de grens. Ook dat wordt keurig opgepakt overigens, maar had niet gemoeten. Onze buurman had aangegeven het prima te vinden, maar nu zijn huis opeens te koop staat zijn we toch huiverig voor conflicten. Er wordt een expert ingeschakeld die gaat bepalen of het op over de erfgrens ligt. Indien ja wordt alles omgelegd, indien nee hebben wij iets op papier dat het niet zo is. Overigens is die erfgrens erg lastig, er klopt wel meer niet ook met de schutting e.d.

Los van dit blijf ik/blijven wij vooralsnog wel vertrouwen houden in het bedrijf zelf. Overal worden fouten gemaakt > maar de oplossing ervan moet wel goed zijn uiteraard. Het is toch allemaal vrij technisch en specifiek en ik denk als we dit topic eerder hadden gelezen, dat we het vooronderzoek ook iets anders hadden aangepakt. 😉

Het is door de installateur zelf opgepakt, in ieder geval door de medewerker die ons 'begeleid'. Dus ondanks de gesloten melding t/m 09-01 pakken ze het gelukkig wel op! Anders had ik morgen inderdaad SolarEdge zelf gaan benaderen. Dingen moeten werken bij me, anders laat ik niet zo heel snel los. Al teveel gezeur met de warmtepomp boiler gehad de laatste weken, waar ik inmiddels meer van weet en ken dan de installateur (dankzij Tweakers!). Dus mijn geduld met dingen die niet naar behoren werken begint een beetje op te raken (maar dat is mijn 'mankement'). De omvormer vandaag was de druppel!

Overigens zitten ze op 10 minuten afstand, dus qua tijd maken om hierheen te komen maken we ons geen zorgen. Ze hadden met plaatsen van de installatie een kapotte nokpan ontdekt. Dakpannen hebben we, nokpannen niet. Dat werd keurig gebracht door een medewerker. Daarom wilden we qel perse lokaal. Eigenlijk hebben we alles lokaal.

Maar stel: die firmware update heeft geholpen en de omvormer start wel op morgen, is er dan ergens aan te zien of de productie draait zoals het zou moeten? (Zonder de uitgebreide admin-inzage in het monitoring portal). Of toch aan blijven dringen op onderzoek van de foutmeldingen? Ik heb ook niet zo'n zin om meerdere keren per dag een omvormer te moeten gaan checken op foutmeldingen🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WendyW1 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:46:
[...]

Gezien de naam die ze lokaal bij ons hebben, hoelang ze al bestaan en panelen plaatsen, wat ze hebben gewonnen en doen lokaal particulier en bedrijfsmatig, mag ik hopen van wel🙈 Ze hebben een behoorlijke naam hoog te houden, dus we verwachten ook wel dat het goed wordt opgelost.

Ze hadden een nieuwe medewerker bij zich. Ik weet nog dat de vaste medewerker vroeg: weet je hoe je de kabels aan moet sluiten boven? Daarop werd bevestigend geantwoord dat hij dat wel wist. (Bleek dus van niet). Mijn man heeft, een voor mij, vervelende neiging om overal bij te gaan staan kijken. In dit geval gelukkig overigens.

Diezelfde medewerker hebben ze ook te vrij gelaten zonder controle met de panelen achter plaatsen, want die liggen net wel/net niet over de grens. Ook dat wordt keurig opgepakt overigens, maar had niet gemoeten. Onze buurman had aangegeven het prima te vinden, maar nu zijn huis opeens te koop staat zijn we toch huiverig voor conflicten. Er wordt een expert ingeschakeld die gaat bepalen of het op over de erfgrens ligt. Indien ja wordt alles omgelegd, indien nee hebben wij iets op papier dat het niet zo is. Overigens is die erfgrens erg lastig, er klopt wel meer niet ook met de schutting e.d.

Los van dit blijf ik/blijven wij vooralsnog wel vertrouwen houden in het bedrijf zelf. Overal worden fouten gemaakt > maar de oplossing ervan moet wel goed zijn uiteraard. Het is toch allemaal vrij technisch en specifiek en ik denk als we dit topic eerder hadden gelezen, dat we het vooronderzoek ook iets anders hadden aangepakt. 😉

Het is door de installateur zelf opgepakt, in ieder geval door de medewerker die ons 'begeleid'. Dus ondanks de gesloten melding t/m 09-01 pakken ze het gelukkig wel op! Anders had ik morgen inderdaad SolarEdge zelf gaan benaderen. Dingen moeten werken bij me, anders laat ik niet zo heel snel los. Al teveel gezeur met de warmtepomp boiler gehad de laatste weken, waar ik inmiddels meer van weet en ken dan de installateur (dankzij Tweakers!). Dus mijn geduld met dingen die niet naar behoren werken begint een beetje op te raken (maar dat is mijn 'mankement'). De omvormer vandaag was de druppel!

Overigens zitten ze op 10 minuten afstand, dus qua tijd maken om hierheen te komen maken we ons geen zorgen. Ze hadden met plaatsen van de installatie een kapotte nokpan ontdekt. Dakpannen hebben we, nokpannen niet. Dat werd keurig gebracht door een medewerker. Daarom wilden we qel perse lokaal. Eigenlijk hebben we alles lokaal.

Maar stel: die firmware update heeft geholpen en de omvormer start wel op morgen, is er dan ergens aan te zien of de productie draait zoals het zou moeten? (Zonder de uitgebreide admin-inzage in het monitoring portal). Of toch aan blijven dringen op onderzoek van de foutmeldingen? Ik heb ook niet zo'n zin om meerdere keren per dag een omvormer te moeten gaan checken op foutmeldingen🤔
Zorg dat je voldoende rechten hebt: dus incl inzicht in de panelen. Dat kan je installateur zo aanzetten voor je.

Dashboard & layout.
Eventueel volledig; dan heb je meer inzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlJEijrVkqnP1G0vY0RrtIMVXeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WnTDh5d1EoIv4GtjT42QfUB6.png?f=user_large

Een firmware upgrade kan helpen; maar dit neigt eerder naar een probleem in de hardware.

Reden des te meer is dat er bij beide gevallen verwezen wordt naar de SolarEdge support in de technische documenten

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 27-12-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:50:
[...]

Zorg dat je voldoende rechten hebt: dus incl inzicht in de panelen. Dat kan je installateur zo aanzetten voor je.

Dashboard & layout.

[Afbeelding]

Een firmware upgrade kan helpen; maar dit neigt eerder naar een probleem in de hardware.

Reden des te meer is dat er bij beide gevallen verwezen wordt naar de SolarEdge support in de technische documenten
Die rechten heb ik wel aangevraagd inmiddels, maar dat doet een ander onderdeel binnen het bedrijf. Dat zal dan mogelijk komen nadat ze weer open gaan vanaf 09-01.

Dan is het toch die tijd dus eigenlijk goed bijhouden wat we wel kunnen zien. Ik vond het verschil in de productie van voor en achter ook echt heel groot vandaag. Dat is al afwijkend t.o.v. de voorgaande maanden.

Thanks!
We gaan er wat strakker opzitten > dat wil zeggen, manlief bewegen er strakker en 'zakelijker' in te gaan en aan te sturen op SE-support en het controleren van de omvormer.

Dank voor jullie reacties, kennis en inzichten tot zover! Zeer interessant en leerzaam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik wil graag mijn bestaande installatie uitbreiden. Momenteel 15 x 310 Wp op twee dakvlakken (6 zuid en 9 west) met P404 optimizers als 1 string op een SE5K.

In dit overzicht de gewenste situatie. Groen de bestaande panelen en blauw de uitbreidingen (mppt 1 en 2 moeten stringaansluiting 1 en 2 zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YxJnwHJCEeFEW-mk0telfQOA5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ugwgOkHlUSN5SFsIKF4cHXH3.png?f=fotoalbum_large

1. Mag ik de bestaande string uitbreiden (y adapter op omvormer) met extra panelen met optimizers uit de P serie zoals in het plaatje?
2. Kan ik daarbij als tweede string een combinatie van optimizers uit de S serie gebruiken? Ook deze met y adapter bij de omvormer samen laten komen, omdat ik anders tussen garage en overkapping de max. verlenging van 8m tussen optimizers onderling over ga).
3. Zijn de kabellengtes acceptabel (4 mm2)?

4. Beoogde omvormer is een SE8k-RWB48. Als ik het goed heb kan hier gelijk een batterij op aangesloten worden. Wat is er naast accu's nog extra nodig om de back-up functie te laten functioneren (SE modbusmeter heb ik al)?

(5. Wat zou ik trouwens nodig hebben om de huidige set-up (SE5k 3 fase) uit te breiden met een accu (en back-up)?)

[ Voor 5% gewijzigd door Peanudt op 27-12-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Vandaag uitbreiding van mijn SolarEdge opstelling gedaan en het viel mij opeens op dat er bij de s440 poweroptimizer wat ruimte zit (3 a 4 mm) tussen de wartel en de connector. Zie rode pijlen in foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UdCnOCKJfCbAUy2-q3Mutm9P2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06zKSrvIIHQ2xlgzDmsf5LcN.png?f=fotoalbum_large
Ik dacht: "Het is een optimizer van SolarEdge. Die zullen wel weten wat ze doen. Installeren die hap." Had ik de wartel en connector extra aan moeten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Peanudt schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:18:
Ik wil graag mijn bestaande installatie uitbreiden. Momenteel 15 x 310 Wp op twee dakvlakken (6 zuid en 9 west) met P404 optimizers als 1 string op een SE5K.

In dit overzicht de gewenste situatie. Groen de bestaande panelen en blauw de uitbreidingen:
[Afbeelding]
Dit plaatje doet mij denken dat je SolarEdge nog onvoldoende snapt. Lees de startpost even door ajb.
Een SE omvormer heeft geen MPPT - dat zit alleen in de optimizers. y splitters zijn ook overbodig, een SE5K kan 2 strings aansluiten... maar dat wil je meestal niet... Ook zeker in jouw situatie niet. Je hebt nu al een heel marginaal systeem met 6 panelen op een richting. Optimizer clipping? zou niet verbaast zijn. String verlengen met alles wat je van plan bent. S500b mag samen met p404 in string bij bestaand systeem.

Je hele ontwerp even invoeren in Designer en kijken wat er uit rolt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
Dit plaatje doet mij denken dat je SolarEdge nog onvoldoende snapt. Lees de startpost even door ajb.
Een SE omvormer heeft geen MPPT - dat zit alleen in de optimizers. y splitters zijn ook overbodig, een SE5K kan 2 strings aansluiten... maar dat wil je meestal niet... Ook zeker in jouw situatie niet. Je hebt nu al een heel marginaal systeem met 6 panelen op een richting. Optimizer clipping? zou niet verbaast zijn. String verlengen met alles wat je van plan bent. S500b mag samen met p404 in string bij bestaand systeem.

Je hele ontwerp even invoeren in Designer en kijken wat er uit rolt.
Dank voor de snelle reactie, my bad, denk dat ik heb zitten slapen.
Ik bedoel idd string 1 en string 2 in plaats van MPPT en zie nu ook dat verlengen tussen optimizers is toegestaan tot 300m .
Goede van de S500b, blijkbaar ook overheen gelezen in de compatibiliteitsmatrix.

Zal straks/morgen de designer eens uitproberen. Lijkt nu niet te werken: Opgelost, via Chrome als browser werkt het wel (Safari / MacBook Air geeft foutmelding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i5e4qg1gsUauijYN-Yh6JkqJJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gg8wSoCKUT0owwQFqHaYEWd0.png?f=fotoalbum_large

@Ronald Toevallig ook nog tips voor deze vragen?
4. Beoogde omvormer is een SE8k-RWB48. Als ik het goed heb kan hier gelijk een batterij op aangesloten worden. Wat is er naast accu's nog extra nodig om de back-up functie te laten functioneren (SE modbusmeter heb ik al)?

(5. Wat zou ik trouwens nodig hebben om de huidige set-up (SE5k 3 fase) uit te breiden met een accu (en back-up)?)

[ Voor 14% gewijzigd door Peanudt op 27-12-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:50:
[...]

Dashboard & layout.

[Afbeelding]

Inmiddels;
- Geen opstartende omvormer, blijft inactief
- Hoogste alarmmelding 4 op de omvormer, zagen we in monitoring op de PC
- Van de 16 panelen overigens ook 8 panelen die helemaal niks doen vandaag. (gister deden ze allemaal nog wel wat), maar productie 0. Volgens mij heeft de omvormer 9 panelen/optimizers nodig.

Wij hebben nu dus inderdaad gevraagd om; of iemand het dak op, inschakelen SE, of controle/omwisselen omvormer.
In ieder geval: er gebeurd niks, dus doe iets. 🤷‍♀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WendyW1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:25:
[...]

Inmiddels;
- Geen opstartende omvormer, blijft inactief
- Hoogste alarmmelding 4 op de omvormer, zagen we in monitoring op de PC
- Van de 16 panelen overigens ook 8 panelen die helemaal niks doen vandaag. (gister deden ze allemaal nog wel wat), maar productie 0. Volgens mij heeft de omvormer 9 panelen/optimizers nodig.

Wij hebben nu dus inderdaad gevraagd om; of iemand het dak op, inschakelen SE, of controle/omwisselen omvormer.
In ieder geval: er gebeurd niks, dus doe iets. 🤷‍♀️
ik zeg je: die omvormer is defect of... er is een isolatie probleem (schat deze kans klein in; isolatieprobleem is een defect in de kabels/stekkers i.c.m. vocht)

maar dat kunnen ze zien in het portaal

je hoeft nu niet te kijken naar de panelen/optimizers wat die doen; zolang de omvormer is storing staat heb je daar niets aan.

laat ze langs komen, en ter plekke met SolarEdge bellen - dan ben je er bij en hoor je het
ze kijken dan op afstand mee, gegarandeerd dat men zegt : omvormer vervangen (Gebaseerd op voorgaande storingsmeldingen, alarm codes)

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 28-12-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:34:
[...]

laat ze langs komen, en ter plekke met SolarEdge bellen - dan ben je er bij en hoor je het
ze kijken dan op afstand mee, gegarandeerd dat men zegt : omvormer vervangen (Gebaseerd op voorgaande storingsmeldingen, alarm codes)
En dan lang wachten want ze zijn allemaal niet op voorraad.. en china en oorlog en covid en duur lang :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vormulier schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:48:
[...]

En dan lang wachten want ze zijn allemaal niet op voorraad.. en china en oorlog en covid en duur lang :'(
heb dit al eerder aangegeven : de nieuw voorraad staat compleet los van de garantie voorraad, welke ruimschoots is. SolarEdge heeft daarvoor een fantastisch RMA systeem; de reden dat ze zeggen : kapot? hier heb je een nieuwe refurbished, wij repareren de oude weer welke daarna de garantie voorraad in gaat.

qua nieuw is het zo dat alle 1-fase nu ruim voorradig zijn weer momenteel, de 3-fases weer vanaf maart ruimschoots leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:22:
[...]

heb dit al eerder aangegeven : de nieuw voorraad staat compleet los van de garantie voorraad, welke ruimschoots is.
Al meer dan een maand op een RMA shipement wachten doet 8)7
Helaas hebben we door de logistieke uitdagingen die nu wereldwijd gaande zijn, vertragingen in het leveren van vervangende producten of componenten.
Maar goed allicht is het heel specifiek voor mijn model kan he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
[...]

ik zeg je: die omvormer is defect of... er is een isolatie probleem (schat deze kans klein in; isolatieprobleem is een defect in de kabels/stekkers i.c.m. vocht)

maar dat kunnen ze zien in het portaal

je hoeft nu niet te kijken naar de panelen/optimizers wat die doen; zolang de omvormer is storing staat heb je daar niets aan.

Inmiddels werkt de omvormer weer. Volgend SE waren de optimizers niet meer gepaired? Dat heeft de installateur opnieuw gedaan en alles draait weer sinds einde ochtend. Hoe kunnen de panelen en optimizers 'opeens' de koppeling kwijt zijn?

We hebben alle communicatie bewaard en opgeslagen en houden het de komende tijd extra in de gaten en ik lees wel wat vaker de omvormer uit en maak screenshots. Lees = tot na de vakantiesluiting van de installateur t/m 09-01. Als de foutmeldingen blijven (wat ik wel verwacht), of alles valt weer uit accepteren we het niet meer. Anders start ik zelf de communicatie met SE wel op.

Maar even rust tot in ieder geval de jaarwisseling (mijn partner is het ook een beetje zat allemaal, eerst de wp-boiler wat ook nog altijd niet opgelost is en voortduurt en nu dit eroverheen). Ik snap hem wel, maar als je ziet hoeveel euro's er in beide is gaan zitten,

Nu goed, wordt hopelijk niet vervolgd, maar we zijn bang van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:22:
[...]

heb dit al eerder aangegeven : de nieuw voorraad staat compleet los van de garantie voorraad, welke ruimschoots is. SolarEdge heeft daarvoor een fantastisch RMA systeem; de reden dat ze zeggen : kapot? hier heb je een nieuwe refurbished, wij repareren de oude weer welke daarna de garantie voorraad in gaat.

qua nieuw is het zo dat alle 1-fase nu ruim voorradig zijn weer momenteel, de 3-fases weer vanaf maart ruimschoots leverbaar.
Ik maak me hier na jouw verhaal, alsmede na de toezeggingen vanuit de installateur, inderdaad ook niet meer zo'n zorgen om.👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WendyW1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:49:
[...]

Inmiddels werkt de omvormer weer. Volgend SE waren de optimizers niet meer gepaired? Dat heeft de installateur opnieuw gedaan en alles draait weer sinds einde ochtend. Hoe kunnen de panelen en optimizers 'opeens' de koppeling kwijt zijn?

We hebben alle communicatie bewaard en opgeslagen en houden het de komende tijd extra in de gaten en ik lees wel wat vaker de omvormer uit en maak screenshots. Lees = tot na de vakantiesluiting van de installateur t/m 09-01. Als de foutmeldingen blijven (wat ik wel verwacht), of alles valt weer uit accepteren we het niet meer. Anders start ik zelf de communicatie met SE wel op.

Maar even rust tot in ieder geval de jaarwisseling (mijn partner is het ook een beetje zat allemaal, eerst de wp-boiler wat ook nog altijd niet opgelost is en voortduurt en nu dit eroverheen). Ik snap hem wel, maar als je ziet hoeveel euro's er in beide is gaan zitten,

Nu goed, wordt hopelijk niet vervolgd, maar we zijn bang van wel.
fijn om te zien dat het puur een pairing issue was nu; kan gebeuren na een upgrade van de firmware (komt niet vaak voor, maar goed)

de opbrengst is toch niet zo spannend komende dagen; geniet van je dagen nu gewoon en laat het even lopen. zolang ze gesloten zijn kan je toch weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vormulier schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:39:
[...]

Al meer dan een maand op een RMA shipement wachten doet 8)7

[...]

Maar goed allicht is het heel specifiek voor mijn model kan he..
oke ;-) je hebt uitzonderingen .. >:)

• WendyW1
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:03:
[...]

fijn om te zien dat het puur een pairing issue was nu; kan gebeuren na een upgrade van de firmware (komt niet vaak voor, maar goed)

de opbrengst is toch niet zo spannend komende dagen; geniet van je dagen nu gewoon en laat het even lopen. zolang ze gesloten zijn kan je toch weinig
Acties van onze contactpersoon hebben de omvormer voor nu in ieder geval weer aan de gang gebracht🤞

Nee qua opbrengst is het nu allemaal niet zo'n probleem, over een paar maanden wordt een ander verhaal.

Vanuit de support-kant van de installateur hebben we nu wel alle rechten toegewezen gekregen in het monitoring portaal, met daarbij wel een waarschuwing dat we dingen 'kapot' kunnen maken en dit niet onder de garantie valt. We willen alleen maar inzage in alle grafieken e.d. en verder blijven we overal vanaf 🙈

Tevens hebben ze vanuit support, ondanks dat ze gesloten zijn, wel alle foutmeldingen alsnog doorgezet naar SolarEdge. Dus daar zullen we na de feestdagen wel op terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WendyW1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:27:
[...]

Acties van onze contactpersoon hebben de omvormer voor nu in ieder geval weer aan de gang gebracht🤞

Nee qua opbrengst is het nu allemaal niet zo'n probleem, over een paar maanden wordt een ander verhaal.

Vanuit de support-kant van de installateur hebben we nu wel alle rechten toegewezen gekregen in het monitoring portaal, met daarbij wel een waarschuwing dat we dingen 'kapot' kunnen maken en dit niet onder de garantie valt. We willen alleen maar inzage in alle grafieken e.d. en verder blijven we overal vanaf 🙈

Tevens hebben ze vanuit support, ondanks dat ze gesloten zijn, wel alle foutmeldingen alsnog doorgezet naar SolarEdge. Dus daar zullen we na de feestdagen wel op terugkomen.
Dingen kunnen kapotmaken ? 8)7 maak je geen zorgen ... maar goed dat ze behulpzaam zijn!
fijn dat ze eindelijk SE inschakelen; nu rustig afwachten

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:56

K!K

Een tijdje terug is mijn installatie uitgebreid. Met een nieuwe Solaredge omvormer en een aantal nieuwe panelen.
Mijn oude omvormer heb ik afgegeven aan een bekende ( persoon B ) die door het zelfde bedrijf een aantal panelen heeft bij laten leggen. Echter is nu het volgende aan de hand.
Mijn historische data is deels verdwenen. Terwijl bij persoon B de oude data wel gewoon werkt.

Momenteel weet de installateur niet hoe hij dit moet oplossen.

Situatie Persoon A ( K!K )
Oude omvormer SE5k verwijderd en vervangen voor een SE9K. In nieuwe omvormer SE9K mist de laatste 2,5 jaar aan data.

Situatie Persoon B
Oude omvormer verwijderd en gebruikte omvormer van persoon A geïnstalleerd. Persoon B kan historische data van oude omvormer gewoon terug zien. Hier lijkt dus ook alles te kloppen.

Vraag:
Hoe krijgt persoon A zijn data weer terug. Is er een export / backup functie? Het is namelijk mogelijk de SE5K weer toe te kennen aan persoon A, hierna is de data wel weer te zien voor persoon B maar werkt het bij persoon B niet meer!

Ik kan mij voorstellen dat er nu heel veel vragen zijn. Al weet ik op dit moment niet wat ik er meer over kan vertellen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

K!K schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:31:
Een tijdje terug is mijn installatie uitgebreid. Met een nieuwe Solaredge omvormer en een aantal nieuwe panelen.
Mijn oude omvormer heb ik afgegeven aan een bekende ( persoon B ) die door het zelfde bedrijf een aantal panelen heeft bij laten leggen. Echter is nu het volgende aan de hand.
Mijn historische data is deels verdwenen. Terwijl bij persoon B de oude data wel gewoon werkt.

Momenteel weet de installateur niet hoe hij dit moet oplossen.

Situatie Persoon A ( K!K )
Oude omvormer SE5k verwijderd en vervangen voor een SE9K. In nieuwe omvormer SE9K mist de laatste 2,5 jaar aan data.

Situatie Persoon B
Oude omvormer verwijderd en gebruikte omvormer van persoon A geïnstalleerd. Persoon A kan historische data van oude omvormer gewoon terug zien. Hier lijkt dus ook alles te kloppen.

Vraag:
Hoe krijgt persoon A zijn data weer terug. Is er een export / backup functie? Het is namelijk mogelijk de SE5K weer toe te kennen aan persoon A, hierna is de data wel weer te zien voor persoon A maar werkt het bij persoon B niet meer!

Ik kan mij voorstellen dat er nu heel veel vragen zijn. Al weet ik op dit moment niet wat ik er meer over kan vertellen.
dit heb ik wel eens vaker gedaan; de installateur had in de huidige setup (jouw omgeving) De omvormer moeten vervangen op basis van oude serienummer naar nieuwe serienummer

waarschijnlijk hebben ze nu een nieuwe toegevoegd en de oude verwijderd : daardoor is de data 'weg'; ofwel niet omgezet naar de 'nieuwe' omvormer.

te herstellen? Ik denk het wel, maar niet helemaal zeker, maar kost wel even wat werk....

oude omvormer verwijderen bij persoon B omgeving
^ deze stap is de vraag of dat goed gaat lukken

oude omvormer weer aan de omgeving toevoegen
nieuwe omvormer verwijderen
oude vervangen door nieuwe (het serienummer)

Oude omvormer is hierdoor weer vrij en kan naar de nieuwe omgeving van persoon B

dan raakt persoon B wel den tussentijdse data kwijt; en dit kost wel even wat moeite.

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
Beste tweakers,

Ik heb een energiemeter van solaredge en storeedge rws10k en zonnepanelen besteld.

Hierop komt een BYD accu pakket.

Wat ben ik hierbij nog nodig van solaredge om off grid te kunnen?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Flopiepower schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:37:
Beste tweakers,

Ik heb een energiemeter van solaredge en storeedge rws10k en zonnepanelen besteld.

Hierop komt een BYD accu pakket.

Wat ben ik hierbij nog nodig van solaredge om off grid te kunnen?
Een heleboel panelen voor de winter periode.
Veel accu capaciteit

Maar sowieso de SolarEdge Backup Interface
https://www.solaredge.com...-storage/backup-interface

• Ronald
@Flopiepower even voor de goede orde: wat is jouw definitie van off grid?

Volgens mijn definitie zou ik 20-25kWp nodig hebben om december door te komen… en dan had ik even voorbij dat er nog eens bijna 2x dat nodig zou zijn om een warmtepomp te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Crazy- schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:37:
[...]

dit heb ik wel eens vaker gedaan; de installateur had in de huidige setup (jouw omgeving) De omvormer moeten vervangen op basis van oude serienummer naar nieuwe serienummer

waarschijnlijk hebben ze nu een nieuwe toegevoegd en de oude verwijderd : daardoor is de data 'weg'; ofwel niet omgezet naar de 'nieuwe' omvormer.

te herstellen? Ik denk het wel, maar niet helemaal zeker, maar kost wel even wat werk....

Oude omvormer is hierdoor weer vrij en kan naar de nieuwe omgeving van persoon B

dan raakt persoon B wel den tussentijdse data kwijt; en dit kost wel even wat moeite.
Bedankt voor je antwoord, heb de info doorgestuurd nu weer afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
[...]

Vanmorgen stond de omvormer op status vermogensbeperking en gelijktijdig een nieuwe fout: 8 × 58: isolatie...

Het heeft zichzelf wel opgelost uiteindelijk.
Ik neem echter aan dat SE dit ook gewoon kan zien, ook als het zich oplost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WendyW1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:32:
[...]

Vanmorgen stond de omvormer op status vermogensbeperking en gelijktijdig een nieuwe fout: 8 × 58: isolatie...

Zowel installateur, maar zeer zeker SolarEdge, kan de historie terugzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 16:08

EgoPro

Time is an illusion.

Vanwege verbouwingswerken moet ik volgende maand mijn panelen van het dak halen. Is dat gewoon een kwestie van uitzetten en loskoppelen?
Of denk ik te makkelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
EgoPro schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:41:
Vanwege verbouwingswerken moet ik volgende maand mijn panelen van het dak halen. Is dat gewoon een kwestie van uitzetten en loskoppelen?
Of denk ik te makkelijk?
Ja zo simpel is het bijna :)

Ik zou de rode wip schakelaar op je omvormer uit zetten, en even een paar minuten wachten voor de omvormer om zijn ding te doen. En dan kan je met een werkschakelaar de gehele installatie uitzetten en van het net halen.

Daarna kan je het dak op en alles voorzichtig los halen.

vergeet geen fotos te maken zo dat je alles weer netjes terug legt zo dat het op je portaal blijft kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 20:22
Hi All,

Ik weet niet of dit in een eigen topic hoort of hier kan, maar dat krijg ik vast te horen :).

Ik heb een SE3500H (eentje met LCD display) en 15 JA Solar BLACK 275 Wp MONO panelen voorzien van microomvormers. Deze liggen er al sinds 2017. 12 panelen liggen op het schuin pannendak van het huis zelf, 3 panelen liggen op een schuin (pannen)dak van mijn schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XTHNILCD1B_fnQ7bwxcbuHsGGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGWIj7SSA6BNPhGrT9xgGqcb.jpg?f=fotoalbum_large

Bij aanschaf van de installatie in 2017 wist ik al dat ik binnen 5 - 10 jaar het schuurdak en/of plat dak moest laten aanpassen. Ik heb toen bij de leverancier nagevraagd wat het verplaatsen van panelen zou kosten als dat het geval was. Hun antwoord was toen 40 euro per paneel voor afkoppelen en opnieuw aansluiten/verplaatsen. Dat vond ik redelijk.

Inmiddels staat een verbouwing voor de deur (maart 2023) en wordt zowel het schuurdak als plat dak volledig vervangen door een nieuw plat dak op een uitgebreide aanbouw. De drie panelen op het schuine schuurdak moeten er dus tijdelijk (2 a 3 maanden?) vanaf en opnieuw worden geplaatst op het nieuwe platte dak. Bij navraag krijg ik nu een offerte van 1500 euro! gepresenteerd, 500 euro voor het demonteren van de 3 panelen en 1000 voor het opnieuw plaatsen inclusief een nieuw onderstel voor het plat dak.
Het onderstel kost ongeveer 300 euro. Dat is dus een prijs van 1200 euro voor het verplaatsen van 3 paneeltjes, hetgeen ik als diefstal beschouw. Bij verwijzing naar mails uit 2017 waarin 40 euro per paneel wordt genoemd krijg ik enkel de reactie dat prijzen veranderd zijn. Ook geven ze aan dat als onderhoud wordt uitgevoerd door een derde partij, of mijzelf ik garantie op de installatie verlies.

voor 1200 euro heb ik 3 nieuwe panelen, dus ik ben eigenlijk niet van plan om dit te gaan betalen en het toch zelf te doen. Ik heb de solaredge academy basis training online gedaan, maar toch heb ik nog een paar vragen:

1:
Op string 1.1 zijn de 3 "schuurpanelen" paneel 13, 14 en 15. Kan ik deze uit de string halen en de MC4 male e female connectors die ik dan over zou moeten houden aan elkaar verbinden waarmee de string weer compleet wordt, maar dan met 12 panelen? Dit betekent echter wel dat ik ongeveer 30 meter losse kabel aan de string toevoeg tussen paneel 12 en 1. Kan ik deze tijdelijk langs de gevel wegwerken en los laten hangen? Hierbij zal ik de kabels bij elkaar houden om een inductielus te vermijden. Ik wil eigenlijk niet het hoofddak op en nieuwe connectors moeten plaatsen.

2:
Pikt de omvormer het wegvallen van 3 micro omvormers? of moet ik deze gewoon in de string laten en alleen de panelen zelf afkoppelen. Dat zou lastiger zijn, want waar hang ik die drie micro omvormers dan tijdelijk (inclusief open connectoren die eigenlijk naar een PV paneel moeten).

3:
Heeft iemand tips voor een goedkoop maar wel solide onderstel voor de drie panelen weer op een plat dak neer te zetten? Ik zat zelf te denken aan een betonnen onderstel die tegenwoordig te krijgen zijn, maar dan vraag ik me weer af hoe ik de micro omvormers daar aan vastmaak.

4. Als ik de panelen nieuw plaats op het plat dak, mag ik dan eventuele overlengte op de string behouden of is het beter om nieuwe mc4 connectoren te plaatsen? Dan ontkom ik niet aan een PC4 krimptang.

Zie hieronder nog 2 weergaves van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABYRNQUk8ipCjE0DYmHv6ijb-R4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9rHlT5O2SEd9BiicpwMARLh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNrV4mPupuxwTBX9Lqqp6zzFeZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IZXB9nwa6RYa6zSeaorpLkp.jpg?f=fotoalbum_large

Het ontkoppelen van hele installatie vind ik een beetje zonde aangezien ik de 12 overige panelen liever gewoon laat produceren tijdens de verbouwing (april - juni, dus nogal hoge opbrengst maanden).

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@copywrong1982
omvormer uit en groep uit
5 minuten wachten.
De string kabel van optimizer 13 en 15 los en aan elkaar koppelen. Nu is het waterdicht en enige wat je moet doen is deze veilig stellen. Je wil niet dat de kabel in bedrijf doorgehakt wordt: vlamboog is geen grapje.

Waarschijnlijk moet je om bij optimizers te komen eerst panelen demonteren, doe dat ook met omvormer uit.

Groep en Omvormer kan weer aan, zou moeten werken. Vervolgens weet je het snel of je installateur op let, die zou waarschuwingen moeten krijgen over de “uitgevallen” optimizers.

Als je een optimizer scan doet zou je dat moeten kunnen voorkomen. Dan leert de omvormer dat ze er niet horen te zijn. Hoe precies geen idee met LCD serie.

Demonteer optimizers een droog opslaan.

Hermontage is op plat dak eitje, als je het demonteren red, red je dat ook.

Niet vergeten weer optimizer scan te doen.

Extra kabel lengte is technisch geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:22

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
Als je een optimizer scan doet zou je dat moeten kunnen voorkomen. Dan leert de omvormer dat ze er niet horen te zijn. Hoe precies geen idee met LCD serie.
DC-schakelaar uit, dan de OK-toets onder het display vasthouden en de teller afwachten, dan DC-schakelaar terug aanzetten en hij begint. Na pairing kun je op het display ook zien hoeveel hij gevonden heeft, kan een kwartiertje duren voordat alles terug is.

Trouwens: Bij uitschakelen omvormer ook altijd eerst wachten op veilige spanning voor je de AC erafhaalt, ook te zien op het display. Eerder de AC eraf halen kan in het ergste geval ervoor zorgen dat je omvormer defect raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Ronald schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:59:
@copywrong1982
omvormer uit en groep uit
5 minuten wachten.
De string kabel van optimizer 13 en 15 los en aan elkaar koppelen. Nu is het waterdicht en enige wat je moet doen is deze veilig stellen. Je wil niet dat de kabel in bedrijf doorgehakt wordt: vlamboog is geen grapje.

Waarschijnlijk moet je om bij optimizers te komen eerst panelen demonteren, doe dat ook met omvormer uit.

Groep en Omvormer kan weer aan, zou moeten werken. Vervolgens weet je het snel of je installateur op let, die zou waarschuwingen moeten krijgen over de “uitgevallen” optimizers.

Demonteer optimizers een droog opslaan.

Hermontage is op plat dak eitje, als je het demonteren red, red je dat ook.

Niet vergeten weer optimizer scan te doen.

Extra kabel lengte is technisch geen probleem.
Dank, bij het afkoppelen van de optimizers van de panelen, moet ik dan nog ergens rekening mee houden? afdekken oid? De optimizers leveren een 1V veilige spanning, maar als de panelen los worden gemaakt van de optimizers dan leveren die toch meer? of is dat een kwestie van de optimizers pas van de panelen koppelen als ze ergens binnen staan?

Als ik dus slim mijn omvormer even naar internet blokkeer, alles uittrek, en dan een rescan doe, dan weer internet aan, gaan er geen toeters en bellen af bij de leverancier?

En nog een vraag: Als ik ruimte genoeg heb op het plat dak om de panelen plaatsen wat heeft dan de voorkeur landscape of portrait? en welke hoek (ligging is zuid/zuid-oost, afhankelijk van hoe ik ze neerzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
copywrong1982 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:40:
[...]
Als ik dus slim mijn omvormer even naar internet blokkeer, alles uittrek, en dan een rescan doe, dan weer internet aan, gaan er geen toeters en bellen af bij de leverancier?
In theorie ja, je installateur kan natuurlijk eens kijken naar de portaal in die periode en het alsnog ontdekken natuurlijk..

Ik zou me persoonlijk niet te druk maken om de garantie, die komt vanuit solaredge. Dus als je geen gekke dingen doet kan je alijd nog garantie verkrijgen via hun ongeacht of je installateur dit wel of niet leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@vormulier bijna - alleen de installatie beheerder kan bij solaredge claimen.

Dus om het zelf te doen moet je je eigen installatie als installateur beheren, dus moet je gecertificeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@copywrong1982 plat dak systemen zijn meestal 10 of 13 graden vanwege wind.

Landscape of portrait maakt weinig uit. Leg het hoe het meeste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Ronald schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:50:
@vormulier bijna - alleen de installatie beheerder kan bij solaredge claimen.

Dus om het zelf te doen moet je je eigen installatie als installateur beheren, dus moet je gecertificeerd zijn.
Nou ik heb het basiscertificaat en een solaredge installateurs account. Alleen, ik blijf vasthangen in het monitoring portal (je wordt gevraagd je eerste installatie toe te voegen), omdat mijn serienummer ongeldig is. Ik gok dat dit komt omdat mijn serienummer dus reeds is toegevoegd door het account van de installateur. Ik kon ook geen account aanmaken op mijn eigen emailadres omdat ik reeds een monitoring account had als klant van mijn installateur.

Betekent dit dat de enige manier hoe ik garantie kan claimen is door dit naar mijzelf over te laten zetten? Hoe werkt dat dan met installateurs die bijvoorbeeld failliet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
copywrong1982 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:03:
[...]
omdat mijn serienummer ongeldig is. Ik gok dat dit komt omdat mijn serienummer dus reeds is toegevoegd door het account van de installateur. Ik kon ook geen account aanmaken op mijn eigen emailadres omdat ik reeds een monitoring account had als klant van mijn installateur.

Betekent dit dat de enige manier hoe ik garantie kan claimen is door dit naar mijzelf over te laten zetten? Hoe werkt dat dan met installateurs die bijvoorbeeld failliet gaan?
Correct je serie nummer is al toegevoegd door je installateur en daardoor "ongeldig"
Je zal een 2e email adres nodig hebben voor je installateurs account
(een weg werp adres die je bij de omvormer houd, of als je nooit meer verhuizen wilt gewoon een tweede.)

Je kan deze omvormer niet claimen/overdragen zonder voltooit account.

Als je installateur failliet is/gaat zal je een nieuwe moeten zoeken die je installatie wil overnemen (met een compleet installateurs account.)

Je krijgt alleen een compleet account als je ooit een nieuwe / verse omvormer koopt die nog nooit geregistreerd is door iemand anders.

2e hands omvormers worden als zwarte handel gezien, kunnen niet gereset door de nieuwe eigenaren en SE helpt je er ook niet mee. (alleen HQ kan/wil het allicht resetten als ze hem repareren bij een RMA OID)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vormulier schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Correct je serie nummer is al toegevoegd door je installateur en daardoor "ongeldig"
Je zal een 2e email adres nodig hebben voor je installateurs account
(een weg werp adres die je bij de omvormer houd, of als je nooit meer verhuizen wilt gewoon een tweede.)

Je kan deze omvormer niet claimen/overdragen zonder voltooit account.

Als je installateur failliet is/gaat zal je een nieuwe moeten zoeken die je installatie wil overnemen (met een compleet installateurs account.)

Je krijgt alleen een compleet account als je ooit een nieuwe / verse omvormer koopt die nog nooit geregistreerd is door iemand anders.

2e hands omvormers worden als zwarte handel gezien, kunnen niet gereset door de nieuwe eigenaren en SE helpt je er ook niet mee. (alleen HQ kan/wil het allicht resetten als ze hem repareren bij een RMA OID)
Dus effectief betekent dit dat ik eigenlijk nooit zelf garantie kan claimen, tenzij ik een extra omvormer koop en daarnaast mijn installateur meewerkt aan overdracht van mijn eigen omvormer...? Maw ik ben toch overgeleverd aan de nukken van mijn installateur die 1200 euro vraagt voor het verplaatsen van 3 paneeltjes...legale maffiapraktijken noem ik dat.

Het volgende staat in mijn contract dat ik heb voor de pv installatie:
Indien Koper zelfstandig of door anderen dan de Serviceprovider wijzigingen aan de installatie aanbrengt of laat aanbrengen, komt de garantie op de PVinstallatie
te vervallen, indien deze wijzigingen niet naar behoren zijn uitgevoerd. Dat laat onverlet dat Koper van alle wijzigingen aan de PV-installatie gedurende de looptijd van deze Overeenkomst voorafgaand melding dient
te maken bij de Serviceprovider.
Ik zou zeggen dat indien ikzelf de solaredge academy basistraining heb gedaan en dat certificaat heb dat ik in ieder geval gecertificeerd ben om wijzigingen door te voeren voor wat betreft garantie (zolang ik de wijzigingen doorgeef). Zal wel een juridisch steekspel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
copywrong1982 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:41:
[...]
Dus effectief betekent dit dat ik eigenlijk nooit zelf garantie kan claimen
Valt mee ik heb ook mijn eigen RMA aangemeld laatst zonder mijn installateur, ging prima, heb ook een account dat niet af is.. (dat het allicht tegen de SE richtlijnen is zou kunnen natuurlijk)
Indien Koper zelfstandig of door anderen dan de Serviceprovider wijzigingen aan de installatie aanbrengt of laat aanbrengen, komt de garantie op de PVinstallatie
te vervallen, indien deze wijzigingen niet naar behoren zijn uitgevoerd. Dat laat onverlet dat Koper van alle wijzigingen aan de PV-installatie gedurende de looptijd van deze Overeenkomst voorafgaand melding dient
Dit is deels standaard vanuit SE als je rare dingen doet vervalt je garantie (kortsluting bijv.)
Maar het is logisch dat de installateur zelf natuurlijk zo min mogelijk van jou veranderingen wilt weten..

[ Voor 3% gewijzigd door vormulier op 02-01-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vormulier schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:47:

Dit is deels standaard vanuit SE als je rare dingen doet vervalt je garantie (kortsluting bijv.)
Maar het is logisch dat de installateur zelf natuurlijk zo min mogelijk van jou veranderingen wilt weten..
Je bedoelt dat de installateur zoveel mogelijk wil weten of bedoel je dat ik beter gewoon niks kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Doe ook de advanced cursus in Edge academy. Teken de gewijzigde installatie in designer, export rapport. Meld de wijzigingen met de certificaten en rapport attached?

Dan moet hij van goede huize komen wil hij kunnen bewijzen dat het niet naar behoren is uitgevoerd;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
copywrong1982 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:51:
[...]

Je bedoelt dat de installateur zoveel mogelijk wil weten of bedoel je dat ik beter gewoon niks kan zeggen?
Zo dra je installateur je veranderingen merkt geeft hij je geen garantie meer.. dus 1 is niks zeggen en 2 is hopen dat hij he tniet merkt in het portaal..

Verder wil de beste man niet alleen garantie van SE bieden maar ook door de kaliteit van zijn werk hopelijk er voor zorgen dat hij dit niet hoeft.. (dit kost hem gewoon man uren)

als je panelen bij legt / verplaasts / ontkoppelt vervalt zijn kwaliteits stempel.. het is niet anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 20:55
Ik krijg in designer de panelen niet op een schuin dak.
Jullie misschien enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vormulier schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:54:
[...]

als je panelen bij legt / verplaasts / ontkoppelt vervalt zijn kwaliteits stempel.. het is niet anders
Nouja kwaliteits stempel...ik heb al gezien dat ie de rails op mijn schuurdak niet geaard heeft, volgens mij is dat ook verplicht sinds 2017 bij transformaterloze omvormers.

Ik begrijp dat de installateur zelf geen garantie meer geeft dan, maar lijkt mij wel dat SE zelf gewoon garantie zou moeten geven op de onderdelen als ik dan zelf een rma aanmeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
copywrong1982 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Nouja kwaliteits stempel...ik heb al gezien dat ie de rails op mijn schuurdak niet geaard heeft, volgens mij is dat ook verplicht sinds 2017 bij transformaterloze omvormers.
Dit hoeft inderdaad niet..
copywrong1982 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:04:
[...]
Ik begrijp dat de installateur zelf geen garantie meer geeft dan, maar lijkt mij wel dat SE zelf gewoon garantie zou moeten geven op de onderdelen als ik dan zelf een rma aanmeld.
Ja maar die willen ze het liefst via een installateur hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vormulier schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Dit hoeft inderdaad niet..
Juist wel toch in NEN1010 van 2017? Het rare is dat ze wel aarding naar het hoofddak hebben getrokken, dus ik vermoed dat de rails op het hoofddak wel zijn geaard, alleen deze niet hebben doorgetrokken met de string richting schuur dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
copywrong1982 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Juist wel toch in NEN1010 van 2017? Het rare is dat ze wel aarding naar het hoofddak hebben getrokken, dus ik vermoed dat de rails op het hoofddak wel zijn geaard, alleen deze niet hebben doorgetrokken met de string richting schuur dak.
Hmm.. Dit komt in de cursus voor van SE. Kan het 123 alleen even niet vinden Ik kan me herinneren dat ze zeiden dat het niet nodig was..

Ik ga even verder zoeken!

Edit: Gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1c32d83S1acmzYghHTpfPcmm04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gNOrtRIvxraOjS0Mm3Wu4BLX.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door vormulier op 02-01-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Aarding van het leg systeem is gewoon verstandig, anders zit er spanning op kunnen komen te staan door de vage karakteristieken van een PV paneel.

Zo voorkom je ongelukken, met name door vallen van schrik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

copywrong1982 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:23:
[...]

De NEN1010 aanpassingen sinds 1 okt. 2020 stelt het verplicht; mits er gewerkt wordt met een trafoloze omvormer. het gaat dan om het aarden van al het metalen materiaal op een dak. In dit geval dus de constructie onder je panelen.

Panelen (en optimizers) zijn derhalve dubbel geïsoleerd en hoeven niet geaard (vereffend) te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 03-01-2023 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Crazy- schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:32:
[...]

De NEN1010 aanpassingen sinds 1 okt. 2020 stelt het verplicht; mits er gewerkt wordt met een trafoloze omvormer. het gaat dan om het aarden van al het metalen materiaal op een dak. In dit geval dus de constructie onder je panelen.

Panelen (en optimizers) zijn derhalve dubbel geïsoleerd en hoeven niet geaard (vereffend) te worden.
Ik dacht dat dit al vanaf 1 januari 2017 NEN1010:2015 verplicht was...Dan zou ik namenlijk kunnen vragen om dit alsnog te laten corrigeren aangezien mijn installatie van september 2017 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtoofan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 23:46
WendyW1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:32:
[...]

WendyW1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:27:
[...]

Ik heb deze morgen bij ons hetzelfde probleem vastgesteld.
Ik wacht nog op reactie van onze installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
Ronald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:53:
@Mevius ik denk dat het in theorie zou kunnen werken… maar je hebt wellicht een optimizer clip issue op de 3.

Je krijgt de SE20K omdat solaredge recent de eisen opgeschroefd heeft voor het werken met de commerciële serie optimizers. P601 wellicht discontinued?

Als je én niet aan alle huidige versie datasheet voldoet én niet aan de vaak ruimere interpretatie van designer dan sta je in een lastige positie.

Is SE20K / p605 geen optie?
Op jullie advies voor de SE20K gegaan in combinatie met de door de desinger geadviseerde P950's (p605 was slecht leverbaar, P950 geeft ook groen licht in de designer). Ik vraag me nu alleen af of dat verstandig was want ik lees in de specs dat ze voor "(for up to 2 x high power or bi-facial modules)" zijn.

Daarnaast kreeg ik zojuist de volgende e-mail van de webshop: U hebt een 20K omvormer en 10K aan panelen dat gaat niet werken omdat de omvormer te groot is.. Ik krijg zelf niets geselecteerd in de designer onder de SE20K (reden: there are no compatible optimizers) en met jullie beargumentering wil ik graag alleen met een sluitende design ontwerp aan de slag.

2 vragen.
1. Gaan de P950's werken i.p.v. de P605's?
2. Kan ik de webshop antwoorden dat ik toch de SE20K wil i.v.m. designer report?
Je kunt hem begrenzen als je bang bent voor de hoofdzekering ;)
Dat kan zelfs dynamisch (maar kost weer meer)
Heb met de nieuwe meterkast hier rekening mee gehouden en zwaardere automaten besteld, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Youtoofan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:03:
[...]

[...]

Ik heb deze morgen bij ons hetzelfde probleem vastgesteld.
Ik wacht nog op reactie van onze installateur.
Bij ons ligt alles (lees de omvormer) er inmiddels weer volledig uit sinds vanmorgen, met de afgelopen week dagelijks foutmeldingenen. Mijn 'geduld' begint aardig op te raken (en dan druk ik me nog voorzichtig uit) :X

Overigens hebben de buren 6 panelen minder liggen, 5 om 5. Ook 365wp, ander merk, maar Enphase en geen SE. Onze opbrengst in december was maar 15kwh meer bij ons dan bij de buren. Nu weet ik dat door onze omvormer e.d. alles iets minder efficiënt is, maar dit verschil is voor mijn gevoel toch echt te klein.

[ Voor 34% gewijzigd door WendyW1 op 03-01-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 20:42
Het vereffenen van de onderconstructie is verplicht conform de NEN1010. Alle vreemd geleidende delen op het dak, dus alle railsen. Ook wel ff belangrijk om te vermelden is dat een paneel geen goede doorverbinding is, dus alle railsen qua aarding ook doorverbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MacgregorSound schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:53:
Het vereffenen van de onderconstructie is verplicht conform de NEN1010. Alle vreemd geleidende delen op het dak, dus alle railsen. Ook wel ff belangrijk om te vermelden is dat een paneel geen goede doorverbinding is, dus alle railsen qua aarding ook doorverbinden.
Laatste is niet helemaal correct. Zowel Esdec als Valk Solar hebben vereffeningsplaatjes op hun klemmen; deze “snijden” iets in je panelen.

daarmee is het afdoende en is een er goede verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WendyW1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Bij ons ligt alles (lees de omvormer) er inmiddels weer volledig uit sinds vanmorgen, met de afgelopen week dagelijks foutmeldingenen. Mijn 'geduld' begint aardig op te raken (en dan druk ik me nog voorzichtig uit) :X

Overigens hebben de buren 6 panelen minder liggen, 5 om 5. Ook 365wp, ander merk, maar Enphase en geen SE. Onze opbrengst in december was maar 15kwh meer bij ons dan bij de buren. Nu weet ik dat door onze omvormer e.d. alles iets minder efficiënt is, maar dit verschil is voor mijn gevoel toch echt te klein.
Heeft installateur al contact opgenomen?
Deze zijn toch na de 9de weer werkzaam?

Even geduld dus nog; of zelf SolarEdge gaan bellen en kijken of ze willen helpen zover mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Heeft installateur al contact opgenomen?
Deze zijn toch na de 9de weer werkzaam?

Even geduld dus nog; of zelf SolarEdge gaan bellen en kijken of ze willen helpen zover mogelijk
Ze reageerden vorige week wel, (als in omvormer opgestart, optimizers weer gepaired, firmware geupdate en case SE aangemaakt) maar verder niet inhoudelijk op wat we schrijven/vragen, daar wordt niet op ingegaan.

Op het weer volledig uitvallen van de omvormer vandaag geen reactie.

Ik heb zojuist de status van de case opgevraagd bij SE en die staat op 'closed' dus ik ga morgen inderdaad zelf SolarEdge maar benaderen en kijken of ze er iets over willen roepen. En verder mag manlief het oppakken, die is iets 'politieker' dan ik en heeft ook iets meer 'geduld' dan ik. ;)

Ik vind het gewoon ontzettend irritant dat ons een systeem is verkocht, incl. monitoring en melding, zodat we zelf niet op dit soort dingen hoeven te letten en hier zelf niet actief mee bezig hoeven te zijn en dat dit dus gewoon niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 20:42
Crazy- schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Laatste is niet helemaal correct. Zowel Esdec als Valk Solar hebben vereffeningsplaatjes op hun klemmen; deze “snijden” iets in je panelen.

daarmee is het afdoende en is een er goede verbinding.
Het klopt dat een aantal merken dat hebben, maar ik kan je vertellen aan de hand van zowel eigen inspecties als Scope inspecties van anderen dat dat "snijden" niet zo goed werkt als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
en we gaan het weer hebben over solaredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
klinken de problemen van zowel @WendyW1 als @Youtoofan niet als onvoldoende isolatie weerstand?

De gemeten isolatie weerstand is (bij daglicht) te zien via SetApp, ik geloof ook met een monitoring account (dus niet-installateur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:17:
klinken de problemen van zowel @WendyW1 als @Youtoofan niet als onvoldoende isolatie weerstand?

De gemeten isolatie weerstand is (bij daglicht) te zien via SetApp, ik geloof ook met een monitoring account (dus niet-installateur)
Op meerder plekken te vinden: https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mevius het is natuurlijk een beetje rare combi, maar designer is toch wel leidend over het algemeen.

Verder geen eigen ervaring met deze wat creatieve oplossing.

In de datasheet staat dat SE15K en hoger minimaal 11kW aangesloten vermogen moeten hebben, en daar zit je net op.

[ Voor 46% gewijzigd door Ronald op 03-01-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

De meldingen die @WendyW1 aangeeft zeggen beide: neem contact op met SolarEdge.

In alle gevallen dat ik een melding had met die verwijzing: omvormer hardware defect; vervangen

Ik begrijp derhalve dan ook niet dat de case nu als gesloten staat; ik raad haar echt aan de installateur in gebreke te stellen. Overduidelijk een falende installatie; en SolarEdge biedt voldoende logging etc. Incl historie…. Je maakt mij niet wijs dat SE niet wil/kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online

Ik neem aan dat je deze waarde bedoeld?

Dit was vanmorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9iIZbaKoNO_Y_zJOInkhZNvCV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeRnNu4YyVldBczAXAYU4p3X.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna heeft de omvormer het nog even gedaan en klapte er definitief uit om half 12.

Vorige week wel lagere getallen gezien dan bovenstaande, maar die weet ik zo even niet meer. Gister boven de 6.

[ Voor 9% gewijzigd door WendyW1 op 03-01-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Die isolatie waarde is een fractie beter dan soms bij mij.

Ofwel luister naar @Crazy-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:42:
Die isolatie waarde is een fractie beter dan soms bij mij.

Ofwel luister naar @Crazy-
We gaan morgen sowieso SolaEdge zelf benaderen en vragen wat er uit die, alweer gesloten' case is gekomen. Ik zal ook wel aangeven dat ze met een vakantiesluiting zitten bij de installateur, maar dat de installatie er nu in een week voor de tweede keer helemaal uit ligt, wat ze zelf toch ook moeten kunnen zien.
En vandaar uit inderdaad weer terug naar de installateur👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtoofan
WendyW1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:48:
[...]

We gaan morgen sowieso SolaEdge zelf benaderen en vragen wat er uit die, alweer gesloten' case is gekomen. Ik zal ook wel aangeven dat ze met een vakantiesluiting zitten bij de installateur, maar dat de installatie er nu in een week voor de tweede keer helemaal uit ligt, wat ze zelf toch ook moeten kunnen zien.
En vandaar uit inderdaad weer terug naar de installateur👍
Idem hier, case aangemaakt bij solaredge.
Zij zullen op hun beurt verwijzen naar de installateur die nog met vakantie us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Youtoofan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:25:
[...]

Idem hier, case aangemaakt bij solaredge.
Zij zullen op hun beurt verwijzen naar de installateur die nog met vakantie us.
Wie niet waagt wie niet wint 😉

SE is gevraagd naar de foutmeldingen te kijken die wij zelf hebben aangeleverd, als ik de mail naar mijn man goed heb gelezen. Ik ben toch benieuwd wat men aan SE gevraagd heeft en hoe 'diep' SE er zelf is ingedoken. Ik heb geen idee.
De productieproblemen zijn vanaf 3-12 begonnen. Als ik dat al kan vinden in het monitoring portaal 8)7 Met de laatste week al twee keer volledig uitgevallen en gewoon een installatie die voor de sier op het dak ligt. Lijkt me niet normaal en het is ook niet waar we voor betaald hebben.

In dat geval terug naar de installateur, dat moet sowieso, al geeft SE wel antwoord morgen. Indien nodig inderdaad in gebreke stellen en als dat niet helpt: dan de rechtsbijstandsverzekering desnoods maar, al hoop ik daar geen gebruik van te hoeven maken. Dat is echter pas een laatste stap, wetende dat ze nu ook gewoon gesloten zijn t/m de 9e. Ze moeten ook wel de kans krijgen het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtoofan
Kapotte optimizer vermoedelijk.
We hadden er eentje die sinds augustus niets meer rapporteerde, en ik denk dat die nu finaal de geest heeft gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekISGe5LpX2V4cRsN_pyOIxm65Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YcNrthg7Q5qjJWzLG8QDTuKj.png?f=user_large

Volgens de formule van de handleiding kom ik uit op 3.25. En de optimizer waarvan sprake is nummer 4, dus kan wel kloppen.

In ieder geval de nodige screenshots toegevoegd aan mijn solaredge case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Youtoofan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:07:
Kapotte optimizer vermoedelijk.
We hadden er eentje die sinds augustus niets meer rapporteerde, en ik denk dat die nu finaal de geest heeft gegeven.

[Afbeelding]

Volgens de formule van de handleiding kom ik uit op 3.25. En de optimizer waarvan sprake is nummer 4, dus kan wel kloppen.

In ieder geval de nodige screenshots toegevoegd aan mijn solaredge case.
Ze hebben voor ons een nieuwe case aangemaakt, dus ff afwachten. Installateur nog niets van vernomen, alleen out of office replies, dus denk, in tegenstelling tot vorige week, dat ze nu echt niet meer gaan reageren tot ze weer open zijn.

Omvormer ligt er nog steeds helemaal uit hier en net als de eerste keer, de helft van alle optimizers ook weer. Ze kunnen hem vast weer opstarten en de optimizers weer pairen, maar dat lost het probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
Ronald schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:28:
@Mevius het is natuurlijk een beetje rare combi, maar designer is toch wel leidend over het algemeen.

Verder geen eigen ervaring met deze wat creatieve oplossing.

In de datasheet staat dat SE15K en hoger minimaal 11kW aangesloten vermogen moeten hebben, en daar zit je net op.
Ik lees in de datasheet dat het minimum van 11kW pas geldt van de SE25K en hoger? (opmerking 9)

Ik ga iig Winkelman terugmailen met de reactie dat de designer mij anders adviseert en ik geen geldige configuratie krijg met een SE10K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Youtoofan hoeft niet defecte optimizer te zijn, vaak nattigheid. Stekkers zijn minder waterdicht dan fijn is.

Wel erg prettige feature van de omvormer om het te helpen lokaliseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
Is het mogelijk om het opladen en ontladen van de accu op energieprijs te sturen wanneer je een volledige SolarEdge set hebt?

Set bestaande uit:
SE10k-rwb48
Home battery low voltage
Modbus Energy meter

Heb wel een project gevonden met een SE hybrid en een BYD accupakket, maar nog geen volledige SolarEdge opstelling die dit kan (of ik heb de verkeerde zoektermen gebruikt). Heb nog geen opslag aangeschaft, dus kan nog kiezen om een 3rd party accu te gaan inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nieuwe december firmware update is beschikbaar (4.17.46): https://www.solaredge.com/setapp-inverters-firmware

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfight op 04-01-2023 18:55 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpireZ
  • Laatst online: 02-09 21:13
Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Momenteel heb ik een SE4k short string 3-fase omvormer met 9 sunpower performance 375wp panelen op oost en 6 op west. Voor het systeem is gebruik gemaakt van p401 optimizers. Ik wil graag panelen bij plaatsen. Zou een opstelling van 11 375wp panelen op oost en 4 375 wp panelen aangevuld met 7 410 wp panelen op west goed kunnen werken op deze omvormer en welke optimizers zijn hierbij benodigd?

NB: 3 vd nieuwe panelen zullen op dagdelen last hebben van schaduw van de dakkapel. Ik hoor graag wat jullie hiervan denken

Bedankt alvast.

Gr. Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 17:15
Goedendag Forumleden,
Ik ben van plan om zonnepaneelsysteem te gaan installeren. Voordat ik de spullen aanschaf wil ik op deze manier checken of wat ik gekozen heb op elkaar aansluit en niet over of onder gedimensioneerd is.

Geen foto's beschikbaar, het betreft een schuur met 90 graden zadeldak waar maximaal 6 panelen op kunnen. 1 kant van het dak ligt op 173 graden (zuid dus)

Er is in de ochtend schaduw van een bamboeplant op twee panelen. in de wintermaanden ook harde schaduw van het schuurdak van de buurman.

Ons jaarvebruik is groter als de opbrengst van de panelen.

Er is een 1 fase groepenkast in de woning 35 A afgezekerd.

Omvormer wil ik via een PV scheider op de eigen groep van de schuur aansluiten.

ik ga het project zelf uitvoeren in Gouda (ZH)

bijhouden van data is het solaredge platform.

Nog geen offertes, ik heb door het lezen van dit forum en googlen het volgende bedacht om aan te schaffen bij solar-bouwmarkt.nl
Dus aan de forumleden de vraag of ik hier iets heb samengesteld wat niet gaat werken en of beter kan..

6 panelen 420 wp landscape 2 rijen 3 kolommen, merk en type weet ik nog niet

6 optimizer S500B
(moet ik verhoogde opbouwrails gebruiken of valt de optimizer weg in de achterkant van het paneel)

1 SolarEdge - SE2200H StorEdge SetApp

en als optie een lg chem resu 7h accu (zijn er nog andere accu's die geschikt zijn?)

Voor zover ik het verhaal van het grote solaredge topic heb begrepen. kan ik met de gekozen optimizers 6x80 = 480 V genereren.
De stringspanning is 380V, dus heb ik 100V regelspanning over. Genoeg dus om ruim 1 en een kwart paneel in de harde schaduw te hebben.
Wat ik niet kan achterhalen of de kortsluitwaarden kloppen. (zie deze ook niet staan bij de omvormer)
Klopt deze denkwijze?

Alvast dank voor voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@SpireZ misschien ligt het aan mij, maar ik volg niet wat je gewenste toekomstige situatie zou moeten worden.

@Ganss ontwerp toetsen die je in SE designer, omdat je het zelf wil doen is dat wel een nuttige stap, maar in de basis zou het moeten kloppen.
Optimizer bevestiging: stralend groen - ook een webshop voor panelen heeft er volgens mij een mooie video voor.
Geen mooi dak op je huis? Minder PV opbrengst dan je verbruik betekend wel heel duidelijk dat je meer wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpireZ
@Ronald Hoi Ronald, sorry als ik onduidelijk was. De gewenste toekomstige situatie: meer stroom opwekken en de rest van het dak vol leggen met panelen. Ik ga van 15 panelen (9 oost en 6 op west) naar 22 panelen (11 op oost en 11 op west). De 7 nieuwe panelen hebben meer wp (410 tov 375) en ik vraag me af of dit zo goed gaat werken. Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kortsluitwaarden staan bij de optimizers: https://knowledge-center....llations-datasheet-nl.pdf

15A voor de s500 / s500b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SpireZ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:47:
@Ronald Hoi Ronald, sorry als ik onduidelijk was. De gewenste toekomstige situatie: meer stroom opwekken en de rest van het dak vol leggen met panelen. Ik ga van 15 panelen (9 oost en 6 op west) naar 22 panelen (11 op oost en 11 op west). De 7 nieuwe panelen hebben meer wp (410 tov 375) en ik vraag me af of dit zo goed gaat werken. Dank alvast!
Dit zal op zijn best heel dicht bij 155% van de 4kW gerealiseerd simultaan/praktijk vermogen zitten.
Heel steil dak: meer kans dat je binnen de grens blijft

Wat is de dak hoek? Heb je designer al geprobeerd?

Verschillend paneel vermogen is het probleem niet.
S440 zal waarschijnlijk compatibel zijn met de nieuwe panelen en mag in string met p401

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpireZ
@Ronald Oke dat is fijn om te horen! De hellingshoek is 40 graden. Begrijp ik goed dat je denkt dat dit zou moeten werken en zijn dit ook de optimizers die je aanraadt voor de 7 extra panelen? Ik ben me ervan bewust dat de omvormer wellicht een beetje aftopt op de beste zonnige dagen op het moment dat de zon precies in het midden staat; dat is voor mij geen probleem.

Ik moet nog een account aanmaken om het in de designer uit te proberen.

Dank voor de hulp en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@SpireZ Designer accepteert slechts 135% op deze omvormer - 5,4kW gerealiseerd (potentieel) vermogen dus.

Dat haal je met 19 van de gewenste 22 panelen.

Hij doet wel een berekening voor het ongeldige ontwerp - 7,14MWh bij slechts 1,33% aftop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpireZ
@Ronald Dankjewel! Hoewel solar edge het aanmerkt als ‘ongeldig ontwerp’ zou het in de praktijk dus wel gewoon (veilig) moeten werken, ondanks het beperkte aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@SpireZ het heeft mogelijk consequenties met betrekking tot product garantie - zowel omvormer als optimizers dus.

Het is wellicht verstandiger te kijken naar verkoop en vervangen van de omvormer.

met 11+11 kom je in de buurt van de optie om niet met een short string te moeten werken. Ook even te toetsen in designer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Crazy- schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:37:
[...]

Zijn er nog meer mensen die dit kunnen bevestigen? Gezien ze het nog steeds niet voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin Vromans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik ben benieuwd of iemand inderdaad de P370 en de S440 / S500 in één string hebben aangesloten?
Ik wil namelijk mijn huidige PV installatie met P370 optimizers uitbreiden met een aantal zonnepanelen en deze panelen voorzien van S440 of S500 optimizers. SolarEdge vermeld in het document "SolarEdge Power Optimizers onderlingecompatibiliteit" dat P en S in één string vermeden moet worden. maar ik neem aan dat dit wel mogelijk is en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 17:15
Ronald schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:44:

@Ganss ontwerp toetsen die je in SE designer, omdat je het zelf wil doen is dat wel een nuttige stap, maar in de basis zou het moeten kloppen.
Optimizer bevestiging: stralend groen - ook een webshop voor panelen heeft er volgens mij een mooie video voor.
Geen mooi dak op je huis? Minder PV opbrengst dan je verbruik betekend wel heel duidelijk dat je meer wil
In SE designer staat dat de omvormer 110 % overdimensionering is. dat is op zich toch goed?
Is er nog iets meer info over mogelijke merken hoogspannings accu's die gebruikt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zojuist mijn 3-fase omvormer bijgewerkt, en kan bevestigen dat deze nu (eindelijk) ook via modbus over wifi is uit te lezen (Dit was al eerder beschikbaar op de 1-fase modellen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQNIp87O9bO3xSGK9LunGhTbIcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZo5kaqm0O4ybqX8ldpKAGjc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Speedfight op 05-01-2023 19:27 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Erwin Vromans schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:40:
Ik ben benieuwd of iemand inderdaad de P370 en de S440 / S500 in één string hebben aangesloten?
Ik wil namelijk mijn huidige PV installatie met P370 optimizers uitbreiden met een aantal zonnepanelen en deze panelen voorzien van S440 of S500 optimizers. SolarEdge vermeld in het document "SolarEdge Power Optimizers onderlingecompatibiliteit" dat P en S in één string vermeden moet worden. maar ik neem aan dat dit wel mogelijk is en werkt.
Je mag de P370 inderdaad mixen met de de S440/S500. Let op; niet de S500b

ik ontvang bij een defecte p370 ook een s440; en bij uitbreidingen op p300 of p370 sluit ik de s440/s500 aan.

Zie ook https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 05-01-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

K!K schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Zijn er nog meer mensen die dit kunnen bevestigen? Gezien ze het nog steeds niet voor elkaar krijgen.
Ik gaf ook aan: ik denk dat het nog te herstellen is. Geen zekerheid helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Crazy- schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Ik gaf ook aan: ik denk dat het nog te herstellen is. Geen zekerheid helaas…
Dit was me volledige duidelijk! Vandaar ook de vraag of iemand het mij kan bevestigen?
Pagina: 1 ... 30 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.