Hallo allemaal,
Ik heb een raar geval met mijn omvormer die is verbonden via wifi en waar ik al een tijdje mee bezig ben het op te lossen. Misschien kan iemand hier helpen, want ik mis mogelijk het meest voor de hand liggende.
Om te beginnen, ik heb toegang als installateur bij solaredge, dus kan zaken aanpassen via SetApp en kan (en heb ook al) support cases geopend.
Dan het probleem

Ik heb mijn solaredge via wifi verbonden. Dit werkt perfect, elke dag, totdat de solaredge in de nachtmodus gaat. Als de omvormer in nachtmodus maar voor een paar seconden de connectie verliest, kan ik hem vervolgens niet meer uitlezen via modbus, en ik zie de omvormer ook niet meer in het Solaredge monitoring platform.
De Wifi is verbonden over 2,4Ghz, ik heb een SnR van +/- 65dB, weinig interferentie volgens unifi en verbonden op 2,4Ghz kanaal 6.
Als de omvormer de volgende dag begint delektriciteit te produceren, wat dus wel werkt, rapporteert hij niet meer aan het monitoringplatform van solaredge en ik kan geen verbinding maken via modbus via TCP. Ik heb wel een ping, dus de solaredge is nog wel verbonden met m'n netwerk.
Nadat dit voor de eerste keer gebeurde heb ik een doorlopende ping gestart op mijn home assistant, en dit laat zien dat de solaredge omvormer continu verbonden is met mijn netwerk. Ik ervaar hooguit een paar drops per dag, en die duren dan luttele seconden. Ik ping elke 30 seconden. Het lijkt erop dat als er een ping-drop gebeurt in de dagmodus, het ok is, maar als het in de nachtmodus gebeurt, rapporteert de omvormer niet meer via wifi.
Wanneer dit gebeurt, kan ik de omvormer nog steeds in mijn netwerk zien en blijft deze dus zichtbaar via ping, op hetzelfde IP adres. Kortom, het lijkt niet de fysieke connectiviteit te zijn.
Ik heb al een nieuw communicatiebord ontvangen voor mijn omvormer, maar steeds gebeuren er dezelfde dingen:
1 - Ik verbind de omvormer met wifi
2 - De omvormer rapporteert naar het solaredge platform, ik kan hem uitlezen via modbus over TCP en werkt de hele dag als een tierelier
3 - 's Nachts valt de verbinding heel kort weg, een hikje van 30 seconden. Daarna kan ik de modbus niet uitlezen via TCP en ik kan de omvormer niet meer zien in het solaredge-portaal
4 - Ik krijg nog steeds wel een goede en correcte ping
5 - de volgende ochtend begint de omvormer weer te werken
6 - maar de omvormer rapporteert niet terug naar solaredge
7 - en ik kan er geen verbinding mee maken via modbus via TCP
8 - allemaal terwijl een ping blijft werken
Dingen waar het niet mis lijkt te gaan
- het is niet de firewall. Ik sta al het uitgaande verkeer op mijn firewall toe. Op het moment dat ik de omvormer reset en weer verbind met mijn wifi werkt hij direct
- het is geen slechte wifi-verbinding. Ik heb een continue ping van mijn router naar mijn omvormer, en dit laat zien dat de omvormer 24 uur per dag is verbonden via wifi
- ik gebruik een officiële Solaredge wifi-antenne - ik heb al een nieuw communicatiebord ontvangen, en dat heeft het probleem niet opgelost, het toont dezelfde problemen
Bij solaredge zien ze dat de laatste communicatiemodus "Ethernet" is. Zou het kunnen dat wanneer de omvormer de verbinding verliest, deze automatisch terugschakelt naar ehternet? Dit gebeurt alleen in de nachtmodus, wanneer hij een ping verliest tijdens de dagmodus, mis ik een bewakingsinterval van 30 seconden op mijn HomeAssistant, of krijg ik 1 minuut vertraging bij het terugmelden aan het solaredge-platform.
Als iemand weet dat ik een instelling over het hoofd zie die ervoor zorgt dat de omvormer terugvalt op ethernet, zou ik dat zeer op prijs stellen!
[
Voor 10% gewijzigd door
nielsl op 24-12-2022 04:01
]