Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dan heb je ook nog deze:

https://www.solaredge.com.../solaredge-modbus-meter#/

Dan kan je niet alleen kijken of je meer dan X opwekt, maar ook of je aan het terug leveren bent.
Kan je nog acurater in je home assistant dingen afregelen. (wel een duur kastje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 20:59
Lensent schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:50:
Ik vroeg me vanochtend ineens af of er methodes zijn of bestaan om een notificatie te krijgen wanneer de opwek van je systeem >1000 watt is. Vooral tussen nov en jan wel handig om te hebben vind ik.

Of wellicht open source tools die op een SolarEdge systeem kunnen inhaken?

Wist niet goed op welke terminologie ik moest Googlen dus daarom even de vraag hier.
Binnen Domoticz is dat wel mogelijk zonder dat je er speciale trucs voor hoeft uit te halen. Domoticz haalt via de API van Solaredge elke paar minuten de teruglevering-stand op (is standaard functionaliteit van Domoticz). Als je het verschil tussen de actuele waarde en de waarde van enkele minuten geleden neemt en dat deelt door dat aantal minuten dan krijg je de gemiddelde opwekking in Watt van de afgelopen minuten.
Verder zit er in Domoticz standaard een notificatiefunctie, die ik bijvoorbeeld gebruik als er aangebeld wordt (met een foto in de notificatie) of het infrarood paneel in de badkamer na 3 kwartier wordt uitgeschakeld (vroegere via Pushbullet, nu via een mail vanuit een Gmail account).
In Lua kun je zo een script maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 17:42
Is een Homewizard iets, eventueel met een Rasberry Pi.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Laatst online: 05-04 14:10
Met het capaciteitstarief in aantocht (in België), zou ik graag peak-shaving aanzetten op mijn solaredge batterij. Iemand een idee hoe ik dit doe? Ik zie bij andere merken dat dit gewoon in de app kan aangepast worden, maar bij solaredge kan je niks instellen in de app. Ik heb wel een installer account en kan dus met de set-app dingen aanpassen, maar dat is zo omslachtig, is er geen makkelijkere manier? En indien het toch met de set-app moet, weet iemand hoe ik dit het beste kan instellen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazer.600
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-12-2023
ik heb 18 zonnepanelen uitgerust met 390wp panelen en 18 optimisers s500B, dit ivm shading.
inverter 6k drie fase
Hoe kan het dat het dc vermogen vandaag (1.1) 755Wh is en de inverter maar 436Wh 11-12-2022
ik heb mijn site gedeeld op solaredge Appie1959.
In deze week dc 17.92 en 15,25Kwh AC is toch2,67 kwh verschil
procentueel wordt het aangeboden dc vermogen slecht geconverteerd naar ac hoe kan dat??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MLNPQWuaTGeFEyTXsdKYDO6B5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c1DYvmp8k5izd6hS4Fn2H2D4.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mZBRHNlbREGxLx08anvbcsQlUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GWPveJZRvWqEBXW7FYzKfIt5.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door fazer.600 op 11-12-2022 20:36 . Reden: extra info ]

Systeemspecs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:27
@fazer.600 belabberde power factor op laag vermogen: Ronald in "Het grote SolarEdge topic"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inferi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-07 11:16
Wij hebben sinds 1.5 jaar een Solaredge installatie op onze garage van 9 panelen op ZW en 5 panelen op NO, opwek was dit jaar 4100KWH. Nu zou ik deze graag willen uitbreiden met extra panelen op het woonhuis, 4 panelen op O (helaas niet meer mogelijk i.v.m. grote eikenbomen en 8 panelen op W.

Ik heb vanuit dezelfde installateur een offerte gekregen voor:

Bestaande installatie uitbreiden met 12 panelen en omvormer vervangen voor een 6k

12 panelen Longi Full Black 405wp + S500b optimizers
Solaredge 6k
€ 6855ex

Extra installatie aanbrengen, geen idee waarom hier voor een 1-fase? omvormer wordt gekozen.

HD Wave 3000h
€ 6225 ex

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Inferi schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:32:
Wij hebben sinds 1.5 jaar een Solaredge installatie op onze garage van 9 panelen op ZW en 5 panelen op NO, opwek was dit jaar 4100KWH. Nu zou ik deze graag willen uitbreiden met extra panelen op het woonhuis, 4 panelen op O (helaas niet meer mogelijk i.v.m. grote eikenbomen en 8 panelen op W.

Ik heb vanuit dezelfde installateur een offerte gekregen voor:

Bestaande installatie uitbreiden met 12 panelen en omvormer vervangen voor een 6k

Solaredge 6k
€ 6855ex

Extra installatie aanbrengen, geen idee waarom hier voor een 1-fase? omvormer wordt gekozen.

HD Wave 3000h
€ 6225 ex

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
laten we eens beginnen met:

- welke omvormer nu
- hoe wil je de nieuwe panelen gaan plaatsen
- heb je al 3-fase

weet je toevallig welke type optizmier je nu hebt? (daar de S500b wordt aangeboden vermoed ik de P404)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inferi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-07 11:16
Crazy- schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:38:
[...]

laten we eens beginnen met:

- welke omvormer nu
- hoe wil je de nieuwe panelen gaan plaatsen
- heb je al 3-fase

weet je toevallig welke type optizmier je nu hebt? (daar de S500b wordt aangeboden vermoed ik de P404)
Ik heb nu:

SE4k
4 O en 8 W nieuw plaatsen onder een hoek van 45 graden
3 fase 25a
P404 op de huidige installatie

[ Voor 69% gewijzigd door Inferi op 12-12-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Hallo,

Ik heb een SE installatie van 13 panelen - 5 OZO en 8 WNW. Niet de beste opstelling maar het is niet eenvoudig om het huis te verplaatsen.. De 8 aan de achterkant (WNW leveren zelf minden dan de voorkant). Twee van de panelen aan de achterkant zijn geplaatst op de dakkapel en is "redelijk" op het zuiden gericht. Toch heb ik het idee dat de installatie meer op zou moeten brengen al heb ik geen idee hoe dat te controleren. Ik heb bij de overdracht van het huis (ongeveer 3 jaar geleden) wel de gegevens van de installatie op mijn naam weten te zetten maar weet niet precies hoe die te gebruiken. Verder zou ik advies willen of het loont mijn zonneboiler (op OZO) te verplaatsen en op die plek panelen neer te leggen - de boiler is niet voor de verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJjujMpD44QkN8cICkMWpvLy-ow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i9LhhcPWS7N1Y79MUkSNXxME.png?f=user_large
"Onder" is Z, "boven" is N

De rode zijn waar nu panelen liggen - de groene plekken zijn nog "vrij" - 2 op de dakkapel voor, 1 op de dakkapel achter. Ik vraag me dus af of op de plek van de zonneboiler er ook nog twee kunnen en er kunnen er ook nog twee links naar de dakkapel aan de voorkant (zuidkant van de dakkapel is dat - buren hebben er geen en zijn ook niet van plan om dat ze gaan doen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60AOStcPzxUQqBkd1fFdYZgw67g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8q43Mz8w800xMuVtZn3vo7h.png?f=fotoalbum_large

Wat ik dus vreemd vind is dat de ene op de dakkapel dus best wel wat doet, terwijl die andere niet zo veel doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P1Ct8ZS36ewTIBBcmQ-cRJ7Eog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PFot78GJqxktz108AIiuYkzm.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door shades op 12-12-2022 14:19 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:06
Ik ben al een tijdje bezig om een ideale setup samen te stellen maar kom er niet helemaal uit. Dit topic heeft mij veel geleerd/leesvoer gegeven (complimenten @teacher & @Ronald voor de startpost! _/-\o_ ) en samen met een basiscurcus bij Solaredge ben ik in de designer aan de slag gegaan.

De situatie:
Gezien ruimte geen issue is ben ik op zoek naar panelen met een zo hoog mogelijk opbrengst. Gezien mijn woonplaats en de goede reviews hier op Tweakers kwam ik uit bij winkelman-zonnepanelen.nl en ik probeer dus binnen hun assortiment een zo goede mogelijke keuze te maken.

Het idee is om langs de rand van de tuin een nieuwe schutting te plaatsen en dan een lange overkapping van zonnepanelen te maken (soort van droge passage waar je onderdoor kunt lopen). Hierdoor liggen de panelen hoger en leveren we minder vierkante meters in. De panelen komen wel relatief laag te liggen ten opzichte van omliggende bebouwing en bomen, vooral in de wintermaanden heeft de opstelling daar last van. Ook wil ik het tuinhuis graag vol leggen onder het mom van, meer is beter.

Onder het mom van plaatjes zeggen meer dan duizend woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJlT-TyeZVfKaBrunY7jvHBFol8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfmK4ZvhvRLaTxYU8KrMnCJc.png?f=fotoalbum_large
Noorden is boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO8WUcMYJYBi7y-EmHjqm3ZeO2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5DqJ2vmmGFL11KfxQiS5Bz2D.png?f=fotoalbum_large

Gesorteerd op vermogen kom ik tot de volgende combinatie:
19x JA Solar JAM72S-30-545-MR 545Wp (zuid, schutting, op ongeveer 20/25 graden)
3x JA Solar JAM72S-30-545-MR 545Wp (oost, tuinhuis, op ongeveer 12 graden)
22x SolarEdge P601 Power Optimizer (i.v.m. het hoge wattage van de panelen, volgens de datasheet past het).

Volgens mij is dan de beste optie die ik heb qua omvormer:
- SolarEdge SE16k-EUR- 3-fase (i.v.m. de P601's).

Helaas laat de Solaredge Designer mij hier in de steek, deze geeft als suggestie de SE20K met P605 optimizers.

Aantal vragen:
1. Heeft het tuinhuis meerwaarde? (gezien de ligging op oosten i.c.m. kleine hoek)
2. Is dit de ideale setup (panelen/optimizers/omvormer)
3. Zie ik iets over het hoofd/moet ik ergens rekening mee houden?

Alvast bedankt voor de tips/suggesties!

[ Voor 198% gewijzigd door Mevius op 14-12-2022 18:04 . Reden: Te vroeg op 'versturen' geklikt ]

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Sinds juni van dit jaar heb ik een PV systeem van SolarEdge. Omvormer type: SE4000H.
In het SolarEdge dashboard heb ik sinds juni al vier firmware updates geïnstalleerd voor de CPU.
Zie ook screenshot in bijllage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXjTDex7PwOMnniocSJ-2r1JDLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ECCYuOP9pOfQaGagk9EsHsBK.png?f=fotoalbum_large
Vier updates in 6 maanden voor alleen de CPU is best veel. Is dit normaal?
Op de website van SolarEdge kan ik er maar weinig over terug vinden. Of kijk ik niet goed?
https://www.solaredge.com/setapp-inverters-firmware

Ook de updates voor DSP1 en DSP2 kan ik niet plaatsen. Mijn omvormer type: SE4000H heeft helemaal geen scherm (display). Waarom dan toch firmware updates?

Zijn er hier mensen die alle updates altijd braaf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Ik werd hier heen gestuurd vanuit het algemene PV topic vanwege mijn vraag en het feit dat ik nog nooit van het SolarEdge rapport gehoord had...

k heb sinds 2 jaar een pv installatie, gericht op het zuiden, maar denk er over deze uit te breiden. Nu is zo goed als de enige optie nog het dak aan de noordkant. Zou ik hier een string panelen bij kunnen plaatsen op mijn huidige omvormer?

Nu:
Solaredge SE5000H met 16x 325 Wp op het zuiden in 1 string

Gewenste uitbreiding:
12x 400 Wp op het noorden

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Phusebox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:59:
Ik werd hier heen gestuurd vanuit het algemene PV topic vanwege mijn vraag en het feit dat ik nog nooit van het SolarEdge rapport gehoord had...

k heb sinds 2 jaar een pv installatie, gericht op het zuiden, maar denk er over deze uit te breiden. Nu is zo goed als de enige optie nog het dak aan de noordkant. Zou ik hier een string panelen bij kunnen plaatsen op mijn huidige omvormer?

Nu:

Gewenste uitbreiding:
Stap 1
Gooi je bestaande situatie en gewenste uitbreiding eens tezamen in de Solar Edge designer en kijk wat deze adviseert.

Stap 2
Plaats dit advies hier met wat gerichte vragen en we kunnen je misschien verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
bebopper schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:01:
[...]

Stap 1
Gooi je bestaande situatie en gewenste uitbreiding eens tezamen in de Solar Edge designer en kijk wat deze adviseert.

Stap 2
Plaats dit advies hier met wat gerichte vragen en we kunnen je misschien verder helpen.
Als ik inlog geeft ie telkens een error en een nieuw account maken gaat niet omdat het mailadres al in gebruik is. Email aliassen accepteert ie niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Phusebox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:23:
[...]

Als ik inlog geeft ie telkens een error en een nieuw account maken gaat niet omdat het mailadres al in gebruik is. Email aliassen accepteert ie niet...
Ik heb een tweede emailadres aangemaakt en die gebruikt, daarmee kon ik voor Designer wel me aanmelden en ermee werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Goedemorgen,

Ik ben de vriendin van Kees die me vraagt hier wat neer te zetten aangezien hij helaas kleine behandeling aan zijn ogen nodig heeft gehad en nu komende dagen niet zoveel ziet :)

We hebben de volgende korte check vraag. (Hij heeft me eerst naar de ontwerp tool gestuurd maar dat lukte me helaas niet)

Vraag gaat over of we in onze situatie beste 9 of 10 kw 3 fase omvormer kunnen nemen.

27 x 405 panelen = 10935
Allemaal dezelfde oriëntatie
dak deel heeft een ligging van 158 graden zuid zuidoost
Hoek dak 50 graden

In de offerte staat een 9 omvormer

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vriendin van @Kees_frl : zal lood om oud ijzer zijn. Als er al iets aan (meetbaar) aftopverlies is met de 9kW zal het echt minimaal zijn.

Vraag het SE designer rapport op bij installateur ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:25:
Vriendin van @Kees_frl : zal lood om oud ijzer zijn. Als er al iets aan (meetbaar) aftopverlies is met de 9kW zal het echt minimaal zijn.

Vraag het SE designer rapport op bij installateur ;)
Dankjewel :)

Hebben we gedaan maar nog niets. Wel installateur die bij veel bekenden de afgelopen jaren heeft geïnstalleerd naar tevredenheid maar Kees wil altijd alles zelf berekenen en controleren haha ( kan nu ook typen wat ik wil :9 )

Is er nog een reden dat de 10 omvormer minder goed kan presenteren? Later opstarten bijvoorbeeld?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Later starten nee, dat is bij solaredge puur afhankelijk van voldoende wakkere optimizers om de string spanning te maken.
(Het is sowieso geen nuttige reden, winst behaal je niet in de eerste paar minuten van de dag met 5W uit 10kWp)

Als de omvormers intern niet identiek zijn zou de zwaardere een iets lagere efficiëntie kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Phusebox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:59:

Nu:

Gewenste uitbreiding:
Kan het? ja
maar je gaat aftoppen, dat is een keuze uiteraard.
de 5000H (HD Wave, zonder display) mag tot 200%

Oeps heb het zelfs met 14x 400 uitgebreid ;) naja met 12x 400 iets minder aftopping: 1,43%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QULfjhP-6jETXJVnZ1VLTc9ze_Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Fvkgq3Xr9m8KgvWQP9krsGsZ.png?f=fotoalbum_tile

let op: onderstaande op basis van 14x 400 er bij, ipv 12x 400, maar strekking is duidelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyktUZwJOpFaErLdj-1si0qPcr0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Otm00NYPMhPRZjRk3fAANuDU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eFVVwoPSWhCJ_Q63si051Oyxos=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UylYXkWNPmGmAV0qodlpAx3d.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door Crazy- op 14-12-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
[...]

Kan het? ja
maar je gaat aftoppen, dat is een keuze uiteraard.
de 5000H (HD Wave, zonder display) mag tot 200%

Oeps heb het zelfs met 14x 400 uitgebreid ;) naja met 12x 400 iets minder aftopping: 1,43%

[Afbeelding]

let op: onderstaande op basis van 14x 400 er bij, ipv 12x 400, maar strekking is duidelijk

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat heb je met die designer gedaan? Kwam er zelf niet uit gisteravond met tekenen van panelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Phusebox schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:37:
[...]

Dat heb je met die designer gedaan? Kwam er zelf niet uit gisteravond met tekenen van panelen etc.
jazeker, ben zelf installateur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:45:
Later starten nee, dat is bij solaredge puur afhankelijk van voldoende wakkere optimizers om de string spanning te maken.
(Het is sowieso geen nuttige reden, winst behaal je niet in de eerste paar minuten van de dag met 5W uit 10kWp)

Als de omvormers intern niet identiek zijn zou de zwaardere een iets lagere efficiëntie kunnen hebben.
Dankjewel - ik heb het hem doorgegeven. :)

Probeer nu zelf ook te begrijpen waarom ze een 9 in de offerte zetten en niet een 10 - maar indien het weinig verschil maakt is het ook geen probleem meer.

Best leuk zo'n Tweakers forum, misschien zelf ook maar account aanmaken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Kees_frl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:21:
[...]

Probeer nu zelf ook te begrijpen waarom ze een 9 in de offerte zetten en niet een 10 - maar indien het weinig verschil maakt is het ook geen probleem meer.

Een SE10k zal geen meerwaarde bieden, een 9k is (ruim) voldoende
het is echter de vraag of het misschien wel verstandig is kijkend naar de toekomst!

ligt jullie huidig verbruik onder/boven/gelijk aan de 9.000kWh (ik schat met Z/O 50º iets minder dan 9000 opbrengst zelfs)

zijn er plannen voor de toekomst als elektrische auto's, warmtepomp etc? (gelet op het de afdekking met 10000Wp vermoed ik dat jullie dit allemaal wel al hebben zelfs ;-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Kees_frl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:21:
[...]

De hele korte versie is dat de tijd dat de set meer dan 9kW kan leveren maar heel beperkt is.
Dit gaat eerder om uren dan dagen in het jaar.

Dus stel dat je 10 uur in het jaar gemiddeld 0,5kW mist, dan gaat het om 5kWh. Redelijk peanuts op 10,000kWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Maar zeg grofweg jaarlijks 200 kWh verlies, dat is even met 50 cent gerekend, 100 euro.

Dan heb je een SE2200H (volgens mij zou die geschikt zijn) pas na 10 jaar terugverdiend hebben.

Of zijn er andere redenen om toch te kiezen voor 2 omvormers? Veiligheid? Stabiliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:27:
[...]

Een SE10k zal geen meerwaarde bieden, een 9k is (ruim) voldoende
het is echter de vraag of het misschien wel verstandig is kijkend naar de toekomst!

ligt jullie huidig verbruik onder/boven/gelijk aan de 9.000kWh (ik schat met Z/O 50º iets minder dan 9000 opbrengst zelfs)

zijn er plannen voor de toekomst als elektrische auto's, warmtepomp etc? (gelet op het de afdekking met 10000Wp vermoed ik dat jullie dit allemaal wel al hebben zelfs ;-))
Dankjewel - met deze panelen ligt het dak al wel helemaal vol :) . Hebben ook nog een velux raam. Dus uitbreiden zou dan alleen nog later op Noorden / noord west kunnen. Dit dak deel is zuid zuid oost en zou gunstiger zijn. Dakhoek is 50 graden dus weet niet of Noord noord west later nog veel zal opleveren. :)

Warmtepomp krijgen we inderdaad ook en mogelijk net als iedereen later een elektrische auto :)

(en sorry voor alle vragen maar bedankt voor de hulp. Ook bedankt van Kees die ligt hier mega frustie want kan zelf niets, maar hopelijk over paar dagen weer redelijk zicht #einde VIVA update :P ))

[ Voor 16% gewijzigd door Kees_frl op 14-12-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kreeg zojuist een mailtje van de installateur, al >6 maanden staat mijn omvormer (SolarEdge SE12.5K) in bestelling maar nog steeds niets binnen. Nu komen ze in januari de panelen leggen en is als alternatief aangeboden om (tegen fikse meerprijs) te gaan voor een 9 en een 4kw omvormer.

Eigenlijk voel ik er niet heel veel voor omwille van:
- 2 apparaten = 2x de kans op storing / defecten (of je kan zeggen, je hebt altijd een back up ;) )
- flinke meerprijs voor iets wat geen voordelen heeft

Echter is het niet hebben van een omvormer maar wel een dak met panelen ook zonde, er komen in totaal 44 365wp panelen dus iedere maand na januari zonder werkende installatie kost ook geld. Het vervelende is dat ik alleen, en de installateur ook niet, totaal geen zicht heb op wanneer de bestelde omvormer dan wel komt.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik zat zelf nog te denken aan akkoord gaan en proberen nadien te los te verkopen en te laten vervangen voor de omvormer die besteld was als deze wel binnenkomt?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Sjoerd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:05:
Kreeg zojuist een mailtje van de installateur, al >6 maanden staat mijn omvormer (SolarEdge SE12.5K) in bestelling maar nog steeds niets binnen. Nu komen ze in januari de panelen leggen en is als alternatief aangeboden om (tegen fikse meerprijs) te gaan voor een 9 en een 4kw omvormer.

- 2 apparaten = 2x de kans op storing / defecten (of je kan zeggen, je hebt altijd een back up ;) )

Echter is het niet hebben van een omvormer maar wel een dak met panelen ook zonde, er komen in totaal 44 365wp panelen dus iedere maand na januari zonder werkende installatie kost ook geld. Het vervelende is dat ik alleen, en de installateur ook niet, totaal geen zicht heb op wanneer de bestelde omvormer dan wel komt.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik zat zelf nog te denken aan akkoord gaan en proberen nadien te los te verkopen en te laten vervangen voor de omvormer die besteld was als deze wel binnenkomt?
Niet doen, sorry.
verwachting is levering begin februari... dat zie ik bij al mijn groothandels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46
Ik heb ook nieuwe panelen besteld...Jinko Solar Tiger dit keer.

8 keer 415wp op Oost
4 keer 415 wp op Zuid

samen met P440 Optimizers op een SE4000H omvormer....

Krijg ze alleen in de designer zelf niet lekker samengesteld, maar goed, nu nog 6 maanden wachten ongeveer...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 08:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
4 keer s440 op een kant is een dingetje. Heb je de mogelijkheid om er nog 4 bij te leggen op die kant?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
miel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:52:
Ik heb ook nieuwe panelen besteld...Jinko Solar Tiger dit keer.

8 keer 415wp op Oost
4 keer 415 wp op Zuid

samen met P440 Optimizers op een SE4000H omvormer....

Krijg ze alleen in de designer zelf niet lekker samengesteld, maar goed, nu nog 6 maanden wachten ongeveer...
Bijna garantie voor problemen, zelfs met de ruimere s500b optimizers is het krap. 5 of 6 met s500b is echt wel een minimum om geen clipping te krijgen op je zuid panelen zodra er te weinig licht op oost valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Ronald schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:26:
[...]

Bijna garantie voor problemen, zelfs met de ruimere s500b optimizers is het krap. 5 of 6 met s500b is echt wel een minimum om geen clipping te krijgen op je zuid panelen zodra er te weinig licht op oost valt.
Wel bijzonder dat 2 afzonderlijke bedrijven dat dan allebei aanbieden of niet?

Heb of plek voor 12 op oost, maar heb die 4 op zuid juist gekozen omdat ze daar meer opbrengen.... en er kunnen er maar 4 op de dakkapel op zuid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
nee, don't go there. Dat gaat niet werken; het zijn er te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@miel we zien het bijna letterlijk dagelijks hier op het forum dat bedrijven slechte solaredge ontwerpen maken… een van de belangrijke redenen dat @teacher en ik dit topic gemaakt hebben.

Waar loop je tegenaan in designer? Daar moet het uiteindelijk toch in gezet worden voor de monitoring?

Ruimte op west?

Indien dit het maximale is voor jouw dak: Kijk naar APSystems micro’s

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 14-12-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Ronald schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:33:
@miel we zien het bijna letterlijk dagelijks hier op het forum dat bedrijven slechte solaredge ontwerpen maken… een van de belangrijke redenen dat @teacher en ik dit topic gemaakt hebben.

Waar loop je tegenaan in designer? Daar moet het uiteindelijk toch in gezet worden voor de monitoring?

Ruimte op west?

Indien dit het maximale is voor jouw dak: Kijk naar APSystems micro’s
Designer laat het me wel goed zien en laat het me ook netjes maken.... maar kom alleen niet aan de getallen die de leveranciers me voorrekenen.... West kan ik er ook 12 kwijt.... maar het scheelt 200 kw/h volgens de berekeningen van de leveranciers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d31osq-3VANz6lZnFUyNyaYiais=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GmngZmwK2vn4380UEhbUI0SC.png?f=user_large

@teacher @Ronald @miena21

4x zuid
8x oost

100\% groen door de designer heen .... met de S440 + SE3500H

Geïnstalleerd DC Vermogen
4,50 kWp
Maximaal Te Behalen AC Vermogen
3,50 kW

Jaarlijkse Energieproductie
3,86 MWh

Note het hangt dus echt even af van hoe de schaduw etc is, maar op 'papier' mag het/kan het.

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 14-12-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4C703Qc81Sb0Qt-9WbHhCDFnl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOvtwZA3wUkRo1KIL4n7PmFv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSlpXg1T0HnYuFnJL73FY6rzuEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbHoaIxh5XFtNOtXqnveSsyx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik uit de designer krijg... daar gaat het wel, maar wat ik terug krijg van beide offertes is minimaal 4400 kw/h per jaar en in de designer zie ik een stuk minder....
@teacher ik kan details in pm geven indien nodig of ik wat verkeerd doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

miel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is wat ik uit de designer krijg... daar gaat het wel, maar wat ik terug krijg van beide offertes is minimaal 4400 kw/h per jaar en in de designer zie ik een stuk minder....
@teacher ik kan details in pm geven indien nodig of ik wat verkeerd doe...
ja dat kan kloppen: nu heb je de rechterpanelen als platdak, met een korte afstand waardoor ze elkaar schaduw geven
je moet nog je dak op de juist helling trekken

dakvlak selecteren > rand klikken en dan omhoog trekken zodat je de juiste helling krijgt

echter zie ook mijn post hiervoor, zelfde opbrengst maar dan wel met hellend dak

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 14-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
Kees_frl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:48:
[...]

Dankjewel - met deze panelen ligt het dak al wel helemaal vol :) . Hebben ook nog een velux raam. Dus uitbreiden zou dan alleen nog later op Noorden / noord west kunnen. Dit dak deel is zuid zuid oost en zou gunstiger zijn. Dakhoek is 50 graden dus weet niet of Noord noord west later nog veel zal opleveren. :)

Warmtepomp krijgen we inderdaad ook en mogelijk net als iedereen later een elektrische auto :)

(en sorry voor alle vragen maar bedankt voor de hulp. Ook bedankt van Kees die ligt hier mega frustie want kan zelf niets, maar hopelijk over paar dagen weer redelijk zicht #einde VIVA update :P ))
Ik laat in februari nog 8 panelen bijleggen op noord-west onder 45 graden, naast 8 panelen op zuid-oost en 6 op zuid. Nadeel is uiteraard de oriëntatie, gecombineerd met een wat ongunstige hoek van 45 graden. Maar toch doet een paneel dan nog ongeveer 55% van wat deze onder de ideale hoek op het zuiden zou doen. Daar deze stroom echter in de avond binnenkomt, maakt het weer goed. In de zomer, als deze panelen voornamelijk leveren, is bij dynamische uurprijzen voor stroom de opgewekte stroom ook een stuk meer waard dan de opgewekte stroom rond het middaguur (vanaf 17 uur piekt het verbruik in Nederland, tot 23 uur).
Oftewel: misschien is het over een paar jaar best slim om toch nog panelen bij te leggen.
Beterschap toegewenst voor de zieke!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Sjoerd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:05:

Januari levert niet zoveel op. Dus een forse meerprijs om in slechte maanden nog iets op te kunnen wekken lijkt me niet zinvol. Als het in maart draait is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Frij5fd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:01:
[...]

Ik laat in februari nog 8 panelen bijleggen op noord-west onder 45 graden, naast 8 panelen op zuid-oost en 6 op zuid. Nadeel is uiteraard de oriëntatie, gecombineerd met een wat ongunstige hoek van 45 graden. Maar toch doet een paneel dan nog ongeveer 55% van wat deze onder de ideale hoek op het zuiden zou doen. Daar deze stroom echter in de avond binnenkomt, maakt het weer goed. In de zomer, als deze panelen voornamelijk leveren, is bij dynamische uurprijzen voor stroom de opgewekte stroom ook een stuk meer waard dan de opgewekte stroom rond het middaguur (vanaf 17 uur piekt het verbruik in Nederland, tot 23 uur).
Oftewel: misschien is het over een paar jaar best slim om toch nog panelen bij te leggen.
Beterschap toegewenst voor de zieke!
Dankjewel, gaan we naar kijken.

Maar die zouden misschien er gewoon bij op de omvormer kunnen omdat de panelen aan de andere kant dan waarschijnlijk niet zoveel meer doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Kees_frl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:18:
[...]

Dankjewel, gaan we naar kijken.

Maar die zouden misschien er gewoon bij op de omvormer kunnen omdat de panelen aan de andere kant dan waarschijnlijk niet zoveel meer doen? :)
Misschien, maar ook dat kun je goed checken met de Designer tool. Sowieso is een systeem met optimizers of micro-omvormers dan gewenst, om de panelen die minder zon krijgen niet remmend te laten werken op het geheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhye
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-03-2024
Goedemiddag,

Op basis van jullie eerdere antwoorden ben ik met Designer aan de slag gegaan. Nu heb ik heel weinig verstand van dit soort zaken, maar concludeer ik nu goed dat de optimizers en omvormer per jaar zelf al zo'n 1500 KWh verbruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76KSbJVVd7Ma_64pfFYZP5HS0N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RknJAxpdSr317bvEfmaSPFaR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Is 'eigen' verbruik niet het deel wat je in huis direct gebruikt? Voornamelijk door andere aparatuur dus. Vandaar dat je die aan beide kanten exact even groot ziet.

De rest moet eerst het net op en haal je er op een ander moment weer vanaf. Dat deel is dus afhankelijk van de salderings of verekenings regels van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhye
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-03-2024
Dat is logischer inderdaad :-) Ik schrok al.

[ Voor 95% gewijzigd door Rhye op 16-12-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:41
M'n eerste foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZsqglDYjHioScOBpvDd4CyC504=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LsJEFuCtGg8SXQWinwXWlf0B.png?f=user_large

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:52:
[...]

ja dat kan kloppen: nu heb je de rechterpanelen als platdak, met een korte afstand waardoor ze elkaar schaduw geven
je moet nog je dak op de juist helling trekken

dakvlak selecteren > rand klikken en dan omhoog trekken zodat je de juiste helling krijgt

echter zie ook mijn post hiervoor, zelfde opbrengst maar dan wel met hellend dak
Moet eens de handleiding zoeken van de designer want het lukt me niet… maar ook nog niet volledig op kunnen focussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
Mevius schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:49:
Ik ben al een tijdje bezig om een ideale setup samen te stellen maar kom er niet helemaal uit. Dit topic heeft mij veel geleerd/leesvoer gegeven (complimenten @teacher & @Ronald voor de startpost! _/-\o_ ) en samen met een basiscurcus bij Solaredge ben ik in de designer aan de slag gegaan.

De situatie:
Gezien ruimte geen issue is ben ik op zoek naar panelen met een zo hoog mogelijk opbrengst. Gezien mijn woonplaats en de goede reviews hier op Tweakers kwam ik uit bij winkelman-zonnepanelen.nl en ik probeer dus binnen hun assortiment een zo goede mogelijke keuze te maken.

Het idee is om langs de rand van de tuin een nieuwe schutting te plaatsen en dan een lange overkapping van zonnepanelen te maken (soort van droge passage waar je onderdoor kunt lopen). Hierdoor liggen de panelen hoger en leveren we minder vierkante meters in. De panelen komen wel relatief laag te liggen ten opzichte van omliggende bebouwing en bomen, vooral in de wintermaanden heeft de opstelling daar last van. Ook wil ik het tuinhuis graag vol leggen onder het mom van, meer is beter.

Onder het mom van plaatjes zeggen meer dan duizend woorden:
[Afbeelding]
Noorden is boven
[Afbeelding]

Gesorteerd op vermogen kom ik tot de volgende combinatie:
19x JA Solar JAM72S-30-545-MR 545Wp (zuid, schutting, op ongeveer 20/25 graden)
3x JA Solar JAM72S-30-545-MR 545Wp (oost, tuinhuis, op ongeveer 12 graden)
22x SolarEdge P601 Power Optimizer (i.v.m. het hoge wattage van de panelen, volgens de datasheet past het).

Volgens mij is dan de beste optie die ik heb qua omvormer:
- SolarEdge SE16k-EUR- 3-fase (i.v.m. de P601's).

Helaas laat de Solaredge Designer mij hier in de steek, deze geeft als suggestie de SE20K met P605 optimizers.

Aantal vragen:
1. Heeft het tuinhuis meerwaarde? (gezien de ligging op oosten i.c.m. kleine hoek)
2. Is dit de ideale setup (panelen/optimizers/omvormer)
3. Zie ik iets over het hoofd/moet ik ergens rekening mee houden?

Alvast bedankt voor de tips/suggesties!
Subtiele kick ;)

Iemand die weet of 22x 545Wp panelen, p601 optimizers en een SE16k een verstandige combinatie is? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mevius ik denk dat het in theorie zou kunnen werken… maar je hebt wellicht een optimizer clip issue op de 3.

Je krijgt de SE20K omdat solaredge recent de eisen opgeschroefd heeft voor het werken met de commerciële serie optimizers. P601 wellicht discontinued?

Als je én niet aan alle huidige versie datasheet voldoet én niet aan de vaak ruimere interpretatie van designer dan sta je in een lastige positie.

Is SE20K / p605 geen optie?

Je kunt hem begrenzen als je bang bent voor de hoofdzekering ;)
Dat kan zelfs dynamisch (maar kost weer meer)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 17-12-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Mevius schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:17:
[...]

Subtiele kick ;)

Iemand die weet of 22x 545Wp panelen, p601 optimizers en een SE16k een verstandige combinatie is? :7
Ik vermoed dat Designer het niet goedkeurt en P605 aangeeft omdat de kortsluitstroom (Isc) bij hogere temperatuur boven die van de P601 komt maar onder die van de P605 blijft. Designer houdt ook rekening met locatie en omgevingstemperaturen namelijk.

Als Designer nee zegt neem je een bepaald risico als het op garantie aankomt, ook als het technisch gesproken meestal wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonJon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
Heeft er iemand ervaring met de aansluiting van een "smart energy potentiaalvrij contactschakelaar" (zie http://www.solaredge.com/...ch-installation-guide.pdf)
Hier is een schema van de aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLiNPpLk2Zc-RLfkcTyVp_i-SwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DsDcaYn7dXsH9jcpd60xHV9F.png?f=user_large
Ik begrijp de aansluitingen 3,4,5,6 niet goed.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:32
JonJon schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:06:
Heeft er iemand ervaring met de aansluiting van een "smart energy potentiaalvrij contactschakelaar" (zie http://www.solaredge.com/...ch-installation-guide.pdf)
Hier is een schema van de aansluiting.
[Afbeelding]
Ik begrijp de aansluitingen 3,4,5,6 niet goed.
Bedankt.
Zo te zien zijn er twee potentiaal vrije NO contacten, A en B. Deze kan je bedraden door contact A op klemmen 3-4 en contact B op klemmen 5-6 aan te sluiten. Kan me voorstellen dat je maar 1 van beide nodig hebt. Mocht je via de 230V willen schakelen dan contact 3 en/of 5 op de 230V dan zijn contacten 5 en/of 6 de 230V uitgang.

Mocht je dit schema overigens niet begrijpen raad ik je aan het door een vakman aan te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:57
Crazy- schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:08:
[...]

het is wat verwarrend, maar ik probeer het wat duidelijk te maken:

- een omvormer (serienummer) is geregistreerd onder een installateurs-account en gekoppeld aan een site
- onder een site kan je 1 systeemeigenaar koppelen
- onder een site kan je meerdere toegangs-accounts toevoegen

let op! uiteraard heeft SE niet als hoofddoel dat elke site eigenaar ook installateur is; via grijs gebied kan het, maar is niet de bedoeling. Een installateur is 'verantwoordelijk' voor alles en derhalve voor meerdere installaties.

indien je (om wat voor reden dan ook) je installatie wenst over te dragen van installateur A naar installateur B heb je het volgende formulier nodig: https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request

De eigenaar blijft derhalve intact.

Indien je een omvormer van eigenaar wenst te wisselen dan dient de installateur dat te doen, echter met bewijs van toestemming van de oude eigenaar (dit kan bijv. bij overdracht woning, maar ook 2de hands verkoop d.m.v. een 'getekend' document, dit omdat de oude eigenaar mogelijk data kan kwijtraken uit verleden etc en SE noch installateur daarvoor verantwoordlijk is etc etc
In mijn huis hang een SE3000H zonder scherm, geinstalleerd door de vorige bewoner, geen idee wie de installateur is.

Nu zou ik graag een Monitoring-account voor deze omvormer hebben

Kan dat?

Ik kan de site-id niet achterhalen. Enkel serial nr.

[ Voor 8% gewijzigd door S0epkip op 19-12-2022 16:39 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

S0epkip schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:36:
[...]

In mijn huis hang een SE3000H zonder scherm, geinstalleerd door de vorige bewoner, geen idee wie de installateur is.

Nu zou ik graag een Monitoring-account voor deze omvormer hebben

Kan dat?

Ik kan de site-id niet achterhalen. Enkel serial nr.
Oude eigenaar vragen om login zal ik mee beginnen
Of in ieder geval ook alle gegevens qua installateur..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
Ik heb een se3500h, met als product number rw00bnn4. Is ergens te vinden of deze omvormer (in 2019 geïnstalleerd) geschikt is om een thuisbatterij op aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Frij5fd schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:41:
Ik heb een se3500h, met als product number rw00bnn4. Is ergens te vinden of deze omvormer (in 2019 geïnstalleerd) geschikt is om een thuisbatterij op aan te sluiten?
Kort antwoord: Ja.

Lang antwoord: Jazeker.

Je kan kiezen tussen de SolarEdge Energy Bank of een LG HV batterij via een SESTI, beide zijn gewoon mogelijk op deze omvormer:

Datasheet SESTI:
https://www.solaredge.com...terface_datasheet_nld.pdf

Datasheet Energy Bank:
https://www.solaredge.com...-voltage-datasheet-nl.pdf

In beide gevallen is het wel een vereiste om een SolarEdge energiemeter erbij te plaatsen voor maximaal eigenverbruik. Qua bekabeling is de Energy Bank wat eenvoudiger omdat je geen aparte unit nodig hebt en je eventueel de communicatie draadloos kan laten verlopen (Heb je een extra communicatiemodule in de omvormer voor nodig) terwijl een SESTI iets meer RS485-werk nodig heeft en natuurlijk wat extra DC-bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 17:14
Goedemidddag Tweakers,

Vanuit 1 van de potentiele leverancier voor een PV installatie krijg ik het volgende Solar Edge systeem geoffreerd:

Aantal Omschrijving
37 JA Solar JAM60S21-370-HC-BK-2
1 SolarEdge SE12.5K-RW0T0BNN4
37 SolarEdge SES440-1GM4MRM

23 panelen zuid, zuid west (maximaal wat op het dak past)
14 panelen noord, noord oost

Kunnen jullie mogelijk advies geven over deze installatie en of er zaken zijn waar ik verder rekening mee moet houden? Alvast erg bedankt voor jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

DennisMa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:40:
Goedemidddag Tweakers,

Vanuit 1 van de potentiele leverancier voor een PV installatie krijg ik het volgende Solar Edge systeem geoffreerd:

Aantal Omschrijving

Kunnen jullie mogelijk advies geven over deze installatie en of er zaken zijn waar ik verder rekening mee moet houden? Alvast erg bedankt voor jullie adviezen!
vraag even het SE design rapport op; maar dit kan allemaal netjes op 1 string en zal derhalve prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
Ronald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:53:
@Mevius ik denk dat het in theorie zou kunnen werken… maar je hebt wellicht een optimizer clip issue op de 3.
M.a.w.: de drie panelen extra zorgen waarschijnlijk voor meer uitdagingen dan profijt?
Je krijgt de SE20K omdat solaredge recent de eisen opgeschroefd heeft voor het werken met de commerciële serie optimizers. P601 wellicht discontinued?

Als je én niet aan alle huidige versie datasheet voldoet én niet aan de vaak ruimere interpretatie van designer dan sta je in een lastige positie.

Is SE20K / p605 geen optie?
Helaas levert Winkelman geen p605's, maar ik ben natuurlijk niet met ze getrouwd :9. Alle opties staan nog open.Qua pijs valt het verschil iig wel mee.
Je kunt hem begrenzen als je bang bent voor de hoofdzekering ;)
Dat kan zelfs dynamisch (maar kost weer meer)
Ik volg even niet waar deze vandaan komt. In welke zin geeft een SE20k meer belasting op de hoofdzekering dan een SE16k?
Smoke schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:38:
[...]
Als Designer nee zegt neem je een bepaald risico als het op garantie aankomt, ook als het technisch gesproken meestal wel werkt.
Dat is wel een goede om in het achterhoofd te houden. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mevius schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:21:
[...]

M.a.w.: de drie panelen extra zorgen waarschijnlijk voor meer uitdagingen dan profijt?

[...]

Helaas levert Winkelman geen p605's, maar ik ben natuurlijk niet met ze getrouwd :9. Alle opties staan nog open.Qua pijs valt het verschil iig wel mee.

[...]

Ik volg even niet waar deze vandaan komt. In welke zin geeft een SE20k meer belasting op de hoofdzekering dan een SE16k?

[...]

Dat is wel een goede om in het achterhoofd te houden. Dank.
interessante case!

@Ronald
qua clipping en die 3 panelen links op het tuinhuis (foto: Mevius in "Het grote SolarEdge topic") zal ik mij totaal niet druk maken

je zit alleen echt wel in de grenzen van de P601 qua Ampere > Isc 13,93A en de P601 heeft max 14A, de P605 kan (mag) wel.

Alternatief is 1:2 met de S1200 of de P1100 i.c.m. de SE20k
dus 2 panelen per optimizer https://knowledge-center....r-optimizer-datasheet.pdf
te weinig panelen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 21-12-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
DennisMa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:40:
Goedemidddag Tweakers,

Aantal Omschrijving

Passen er op noord/noordoost nog 2 of 3 panelen?
Zo ja, doen, dan kunnen beide dakhelften los van elkaar het lijnvoltage halen en heb je 0 kans op beïnvloeding .

Let wel, dit is mijn voorzichtigheid, ik verwacht eigenlijk 0 problemen met jouw systeem, of je dakhelften moeten extreem stijl zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Mevius schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:21:
[...]

Ze leveren sowieso geen problemen op voor de rest van de panelen. Ze leveren ook genoeg op.

Ze worden misschien af en toe afgetopt, maar dat is beperkt in effect.

Panelen zijn zo goed and op de kop onder de grond rendabel

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Ik heb sinds vorige week mijn SolarEdge-zonnepanelen.
Echter in de MySolarEdge-app kan ik mijn factuur-instelling niet goed krijgen zodat ie klopt met mijn eigen jaarrekening.
Natuurlijk geen ramp om eens per jaar even handmatig de opbrengsten op te tellen, maar liever had ik het wel goed kunnen instellen. Mijn probleem is dus dat ik niet ergens halverwege een maand mijn beginmoment kan instellen en vervolgens per jaar. Ik heb of de optie om de 1e van de maand te nemen, of wel een dag ergens in het midden van de maand, maar dan kan ik maar maximaal tot een periode van 120 dagen selecteren en dus niet een geheel jaar.

Of is er wel een optie die ik even niet goed zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb inmiddels een jaar een problematische SolarEdge installatie op mijn dak liggen. Met 4 * 80V optimizers op oost en 4 * 80V optimizers op west. Ik heb eerder al eens wat grafiekjes gedeeld hier op het forum en wat vriendelijke medetweakers hebben toen kunnen bevestigen dat 4 panelen per dakzijde vragen is om problemen.
In april heeft SolarEdge bevestigd dat het een en ander niet helemaal lekker werkt:
"Wij zien inderdaad dat de optimizers gedurende een dagdeel op hun maximale uitgangsspanning werken en hierdoor de productie beperkt wordt. Wij verzoeken dit op te nemen met uw installateur."
Maar mijn installateur overtuigen dat er iets mis zit is lastiger. Hij stelde voor om eerst het jaar af te wachten om te zien wat de productie over het jaar zou zijn.
Nu zijn we dus een jaar verder en valt de opbrengst van het systeem nogal tegen en blijft mijn installateur volhouden dat de installatie prima werkt zo, en dat de tegenvallende opbrengst zou komen door schaduw van de dakkapellen op de panelen. Die geven echter enkel rond het middaguur schaduw, juist wanneer het systeem aardig werkt.
Ik heb deze twee afbeeldingen gestuurd naar mijn installateur gestuurd waar volgens mij duidelijk moet op te maken zijn waar het mis gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0HFN_th0prM49TaD9PVrlVfYVY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cvcxcyKsPBHlLhHnHffbfC7u.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2WKyD5MJpZtmaKm2prwECAbWl0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/emtxrtUOFp72pyR73LULJVS7.png?f=fotoalbum_tile

En kreeg daar deze reactie op die mij nogal verbaasde:
Goedemorgen,
Ik heb je – jullie mail doorgezet naar Solaredge om hier een reactie op te geven en naar de grafieken te kijken.
Solaredge kan dit het beste beoordelen en hier een oordeel over te geven. Zij zijn de specialisten.

Reactie van Solaredge op mail maandag 19 december 2022 15:57 :

Dit is voor de rest geen probleem omdat het systeem hiervoor gemaakt is en juist daarom deS500B moet gebruiken.

Met elke andere optimizer zou het systeem namelijk nog minder produceren en met regelmaat niet opstarten.

Mijn collega [naam-verwijderd] heeft dit bericht geschreven naar de klant toentertijd met de bedoeling om dit met jou te bespreken.

Je hebt bij deze installatie alles volgens design gedaan en ook kan deze installatie eigenlijk niet anders, enige optie is een compact omvormer te plaatsen maar dan moet je 330W panelen max gebruiken.
Dan zal je ook een lagere instraling hebben.

De designer gaf bij mij aan met het dakkapel dat het systeem minder zou produceren dan oorspronkelijk aangegeven.

Ik snap de mail van je klant heel goed en dat die extra uitleg wil maar die optimizer grafieken zijn niet spannend en tonen niet aan dat er een issue is.
ze draaien puur op max voltage om het systeem draaiend te houden.

Met vriendelijke groet,

[naam-verwijderd].
Ik vermoed dat de zinsnede "en ook kan deze installatie eigenlijk niet anders" komt omdat mijn installateur heeft lopen roepen dat er niet meer panelen op het dak passen, terwijl er op 1 zijde nog 1 extra paneel zou passen en op de andere 2.

Maar vooral dit gedeelte deed mij verbazen "Je hebt bij deze installatie alles volgens design gedaan". Zijn 4 * 80V optimizers per dakzijde volgens design vanuit SolarEdge? En als dit niet zo is, hoe kan ik dit aantonen zonder dat het mijn woord tegen het zijne is?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Stevie-P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:57:
Ik heb inmiddels een jaar een problematische SolarEdge installatie op mijn dak liggen. Met 4 * 80V optimizers op oost en 4 * 80V optimizers op west. Ik heb eerder al eens wat grafiekjes gedeeld hier op het forum en wat vriendelijke medetweakers hebben toen kunnen bevestigen dat 4 panelen per dakzijde vragen is om problemen.
In april heeft SolarEdge bevestigd dat het een en ander niet helemaal lekker werkt:

[...]

Maar mijn installateur overtuigen dat er iets mis zit is lastiger. Hij stelde voor om eerst het jaar af te wachten om te zien wat de productie over het jaar zou zijn.
Nu zijn we dus een jaar verder en valt de opbrengst van het systeem nogal tegen en blijft mijn installateur volhouden dat de installatie prima werkt zo, en dat de tegenvallende opbrengst zou komen door schaduw van de dakkapellen op de panelen. Die geven echter enkel rond het middaguur schaduw, juist wanneer het systeem aardig werkt.
Ik heb deze twee afbeeldingen gestuurd naar mijn installateur gestuurd waar volgens mij duidelijk moet op te maken zijn waar het mis gaat.
[Afbeelding][Afbeelding]

En kreeg daar deze reactie op die mij nogal verbaasde:

[...]

Ik vermoed dat de zinsnede "en ook kan deze installatie eigenlijk niet anders" komt omdat mijn installateur heeft lopen roepen dat er niet meer panelen op het dak passen, terwijl er op 1 zijde nog 1 extra paneel zou passen en op de andere 2.

Maar vooral dit gedeelte deed mij verbazen "Je hebt bij deze installatie alles volgens design gedaan". Zijn 4 * 80V optimizers per dakzijde volgens design vanuit SolarEdge? En als dit niet zo is, hoe kan ik dit aantonen zonder dat het mijn woord tegen het zijne is?
Incapabele installateur. Punt uit!

Dit komt nooit positief door de designer heen; 2 windrichtingen met elke maar 4 panelen/optimizers

Een oost-west installatie plat-dak zou nog net kunnen.

Maar in dit geval? Dan zijn er simpelweg 4 panelen “uit” en dan haal je nooit de nodige 400Vdc -> 350Vdc (400 is veelal de start-wakker maak piek)

Doe ons een plezier:

Welke windrichting liggen de panelen exact?
Welke hellingshoek?

• Stevie-P
  • Niet online
Crazy- schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:10:
[...]

Incapabele installateur. Punt uit!
Daar ben ik inmiddels ook achter, maar uit de reactie van SolarEdge kan ik dat niet echt opmaken...
Crazy- schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:10:
[...]
Welke windrichting liggen de panelen exact?
Welke hellingshoek?
De oost panelen, liggen een heel klein beetje richting zuiden (103 graden).
De west panelen liggen een heel klein beetje richting noord (283 graden).
Hellingshoek is 38.4 graden aldus 3dbag.nl.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Te weinig panelen per richting op een lekker stijl dak... :X

Kan je 1 of 2 panelen per richting extra kwijt? Zo ja, is dat de oplossing. Zo nee, dan is het tijd voor andere omvormer, of micro's.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 22-12-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Stevie-P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:29:
[...]

Daar ben ik inmiddels ook achter, maar uit de reactie van SolarEdge kan ik dat niet echt opmaken...

[...]

De oost panelen, liggen een heel klein beetje richting zuiden (103 graden).
De west panelen liggen een heel klein beetje richting noord (283 graden).
Hellingshoek is 38.4 graden aldus 3dbag.nl.
Designer geeft dit. Zonder schaduw simulatie waardoor het erger zou worden.
Waarschuwing: Er is een verliesfactor aan opbrengst van 6.17% in dit ontwerp. Lees hier hoe je het minimaliseert. Tip: Gebruik bijv. een optimizer met hogere uitgangsspanning
Een capabele installateur had dit niet met SolarEdge uitgevoerd. APSystems DS3 was zelfs voordeliger geweest (!!!)

(Ik kom zelfs met 8x400W op een SE2200H, max DC is slechts 2,29kW - welke omvormer is geplaatst)

• Stevie-P
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:17:

Kan je 1 of 2 panelen per richting extra kwijt? Zo ja, is dat de oplossing. Zo nee, dan is het tijd voor andere omvormer, of micro's.
Yes 1 op 1 zijde, op de andere 2. Maar de vraag is meer hoe ik aantoon dat dit design ondeugdelijk is. Ik kan zeggen wat ik wil; "ik heb dat enkel op een forumpje gelezen". En hij heeft SolarEdge die beweert dat dit volgens design is geplaatst.
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:54:
[...]

Een capabele installateur had dit niet met SolarEdge uitgevoerd. APSystems DS3 was zelfs voordeliger geweest (!!!)

(Ik kom zelfs met 8x400W op een SE2200H, max DC is slechts 2,29kW - welke omvormer is geplaatst)
Er is inderdaad een SE2200H geplaatst, maar dan met 8 JinkoSolar 355W panelen.

edit: overigens: In mijn offerte staat een gemiddelde opbrengst die 25%(!) hoger is dan hetgeen wat ik nu heb gehaald in het super zonnige 2022.

[ Voor 10% gewijzigd door Stevie-P op 22-12-2022 19:06 ]

• Ronald
Stevie-P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:01:
[...]

Yes 1 op 1 zijde, op de andere 2. Maar de vraag is meer hoe ik aantoon dat dit design ondeugdelijk is. Ik kan zeggen wat ik wil; "ik heb dat enkel op een forumpje gelezen". En hij heeft SolarEdge die beweert dat dit volgens design is geplaatst.
De waarschuwing komt uit SolarEdge Designer, maar is niet deelbaar in de publieke / klant bedoelde versie.

Zou mooi zijn als SE support consistent adviseert. We hebben ze ook uitdrukkelijk negatief gehad bij een ander forumlid in vergelijkbare situatie.
Dan is dat zowaar wel goed gegaan ;-)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
[...]

[...]

edit: overigens: In mijn offerte staat een gemiddelde opbrengst die 25%(!) hoger is dan hetgeen wat ik nu heb gehaald in het super zonnige 2022.
Kan je niet het solaredge designer rapport opvragen inclusief verlies diagram waarin ook de beoogde productie staat die in je offerte overgenomen is.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

[...]

Een designer rapport is zo gemaakt; als je het zelf niet kan wil ik of iemand hier vast helpen.

Daarmee komt al direct naar voren dat het foute boel is; door de verlies melding. Dat is overduidelijk.

Wil de installateur niet mee werken? Dan blijft de vraag : heb je rechtsbijstand?

Een opbrengstberekening en opbrengstgarantie zijn wel 2 verschillen (conform je offerte); al zal het wel hard te maken zijn dat je met een afwijking van meer dan 25% in 2022 … 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald

Ben even benieuwd wat de simulatie van de installateur dan gaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:54:
[...]

Ben even benieuwd wat de simulatie van de installateur dan gaf...
In de offerte staat: "Deze panelen zullen jaarlijks gemiddeld circa 2.271 kWh opleveren". De opbrengst in 2022 was 1825kWh.
Ik zal ook vragen of m'n monteur zijn designer report wil delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Nu online
Stevie-P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:59:
[...]

In de offerte staat: "Deze panelen zullen jaarlijks gemiddeld circa 2.271 kWh opleveren". De opbrengst in 2022 was 1825kWh.
Vraag compleet rapport met verlies diagram op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Stevie-P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:59:
[...]

Even uit het hoofd: mijn tekening loze (dus geen schaduw) simulatie met de gegevens van je dak kwam op 760kWh/kWp - 2400kWh dus bij 8x355Wp. Dat is rekening houdend met 6% verlies door de te kleine aantallen optimizers.

Het lijkt er dus op dat jouw systeem in de praktijk nog veel slechter draait dan de simulaties van mij én de installateur.

Heb je een luchtfoto van je huis? Inclusief eventuele bomen, dak constructies etc?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 23-12-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:44:
[...]

Even uit het hoofd: mijn tekening loze (dus geen schaduw) simulatie met de gegevens van je dak kwam op 760kWh/kWp - 2400kWh dus bij 8x355Wp. Dat is rekening houdend met 6% verlies door de te kleine aantallen optimizers.

Het lijkt er dus op dat jouw systeem in de praktijk nog veel slechter draait dan de simulaties van mij én de installateur.

Heb je een luchtfoto van je huis? Inclusief eventuele bomen, dak constructies etc?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65hLlSr6fu3r05XE6e7hus7CGPw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CTbsqcLDfC2i79U4t6CFxIhN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q44zHx0ZYXcxnWPY4bRQwOcq0fA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1diCPrV9jrYYwKyAnOE4XiAN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A7d0GJNVXJHUS5Ufvkvo3xC0Ow=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ajJQ4SnJp3Ds9EvvLEGedSsZ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uEHKgPbk8_IOfow09t23fbTHWA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zAiAmCWVGuMNibz7So3cxLn5.png?f=fotoalbum_tile

Luchtfoto's van 2019-2022, op de 2022 versie zie je de panelen liggen en heb ik aangegeven om welk huis het gaat.
De dakkapellen waren er overigens al op het moment van aanvragen van een offerte, en niet iets wat we later hebben toegevoegd.

Edit: een hogere kwaliteit gevonden dan de 2022 versie, ik heb gelijk iets meer rondom het huis erop gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ2kjoYbphjMOq0XgNoHqd4mMXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ZPWyiDntI3hQjaadG4gBL4L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Stevie-P op 23-12-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Nu online
Stevie-P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Luchtfoto's van 2019-2022, op de 2022 versie zie je de panelen liggen en heb ik aangegeven om welk huis het gaat.
De dakkapellen waren er overigens al op het moment van aanvragen van een offerte, en niet iets wat we later hebben toegevoegd.

Edit: een hogere kwaliteit gevonden dan de 2022 versie, ik heb gelijk iets meer rondom het huis erop gezet:
[Afbeelding]
Wat voor systeem heeft de buurman? Kan je daar mee vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Stevie-P die foto’s kan ik wat mee. Zal het vanavond even in designer gooien… mits niemand me voor is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzykillbirdy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:48
Ik heb een Solaredge omvormer SE7k (3 fase) en een homewizard p1.
Wat mij opviel, is dat de opbrengst die ik in mysolaredge app zie, meer is dan op de p1 meter.
Het verschil is 0,5-1 kwh per dag.
Ik heb op youtube daar ook een video van tegen gekomen.
Blijkt dat solaredge de stroom van de omvormer zelf aftrekt van de opbrengt en dat niet aangeeft in de app.
Iemand zelfde ervaringen?
Hier de video:

YouTube: Sjoemelende omvormers? SolarEdge en HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
mathijshooi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:26:
[...]

Wat voor systeem heeft de buurman? Kan je daar mee vergelijken.
Ik kan de buren voorlopig niet bereiken, maar voor zover ik weet liggen daar twee losse strings zonder optimizers/micro's, met kleinere en oudere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ozzykillbirdy schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:35:
Ik heb een Solaredge omvormer SE7k (3 fase) en een homewizard p1.
Wat mij opviel, is dat de opbrengst die ik in mysolaredge app zie, meer is dan op de p1 meter.
Het verschil is 0,5-1 kwh per dag.
Ik heb op youtube daar ook een video van tegen gekomen.
Blijkt dat solaredge de stroom van de omvormer zelf aftrekt van de opbrengt en dat niet aangeeft in de app.
Iemand zelfde ervaringen?
Hier de video:

YouTube: Sjoemelende omvormers? SolarEdge en HomeWizard
Maar inderdaad; de omvormer heeft een verbruik van ±35Watt - deze zit niet in de opbrengstberekening; die kijkt naar bruto opbrengst. (logisch misschien? kan je over discussiëren, maar is nu eenmaal de situatie)

check even dit bericht van mij Crazy- in "Het grote SolarEdge topic" en ook de PDF onderaan

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 23-12-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Hallo allemaal,

Ik heb een raar geval met mijn omvormer die is verbonden via wifi en waar ik al een tijdje mee bezig ben het op te lossen. Misschien kan iemand hier helpen, want ik mis mogelijk het meest voor de hand liggende.

Om te beginnen, ik heb toegang als installateur bij solaredge, dus kan zaken aanpassen via SetApp en kan (en heb ook al) support cases geopend.

Dan het probleem :) Ik heb mijn solaredge via wifi verbonden. Dit werkt perfect, elke dag, totdat de solaredge in de nachtmodus gaat. Als de omvormer in nachtmodus maar voor een paar seconden de connectie verliest, kan ik hem vervolgens niet meer uitlezen via modbus, en ik zie de omvormer ook niet meer in het Solaredge monitoring platform.

De Wifi is verbonden over 2,4Ghz, ik heb een SnR van +/- 65dB, weinig interferentie volgens unifi en verbonden op 2,4Ghz kanaal 6.

Als de omvormer de volgende dag begint delektriciteit te produceren, wat dus wel werkt, rapporteert hij niet meer aan het monitoringplatform van solaredge en ik kan geen verbinding maken via modbus via TCP. Ik heb wel een ping, dus de solaredge is nog wel verbonden met m'n netwerk.

Nadat dit voor de eerste keer gebeurde heb ik een doorlopende ping gestart op mijn home assistant, en dit laat zien dat de solaredge omvormer continu verbonden is met mijn netwerk. Ik ervaar hooguit een paar drops per dag, en die duren dan luttele seconden. Ik ping elke 30 seconden. Het lijkt erop dat als er een ping-drop gebeurt in de dagmodus, het ok is, maar als het in de nachtmodus gebeurt, rapporteert de omvormer niet meer via wifi.

Wanneer dit gebeurt, kan ik de omvormer nog steeds in mijn netwerk zien en blijft deze dus zichtbaar via ping, op hetzelfde IP adres. Kortom, het lijkt niet de fysieke connectiviteit te zijn.

Ik heb al een nieuw communicatiebord ontvangen voor mijn omvormer, maar steeds gebeuren er dezelfde dingen:

1 - Ik verbind de omvormer met wifi
2 - De omvormer rapporteert naar het solaredge platform, ik kan hem uitlezen via modbus over TCP en werkt de hele dag als een tierelier
3 - 's Nachts valt de verbinding heel kort weg, een hikje van 30 seconden. Daarna kan ik de modbus niet uitlezen via TCP en ik kan de omvormer niet meer zien in het solaredge-portaal
4 - Ik krijg nog steeds wel een goede en correcte ping
5 - de volgende ochtend begint de omvormer weer te werken
6 - maar de omvormer rapporteert niet terug naar solaredge
7 - en ik kan er geen verbinding mee maken via modbus via TCP
8 - allemaal terwijl een ping blijft werken

Dingen waar het niet mis lijkt te gaan
- het is niet de firewall. Ik sta al het uitgaande verkeer op mijn firewall toe. Op het moment dat ik de omvormer reset en weer verbind met mijn wifi werkt hij direct
- het is geen slechte wifi-verbinding. Ik heb een continue ping van mijn router naar mijn omvormer, en dit laat zien dat de omvormer 24 uur per dag is verbonden via wifi
- ik gebruik een officiële Solaredge wifi-antenne - ik heb al een nieuw communicatiebord ontvangen, en dat heeft het probleem niet opgelost, het toont dezelfde problemen

Bij solaredge zien ze dat de laatste communicatiemodus "Ethernet" is. Zou het kunnen dat wanneer de omvormer de verbinding verliest, deze automatisch terugschakelt naar ehternet? Dit gebeurt alleen in de nachtmodus, wanneer hij een ping verliest tijdens de dagmodus, mis ik een bewakingsinterval van 30 seconden op mijn HomeAssistant, of krijg ik 1 minuut vertraging bij het terugmelden aan het solaredge-platform.

Als iemand weet dat ik een instelling over het hoofd zie die ervoor zorgt dat de omvormer terugvalt op ethernet, zou ik dat zeer op prijs stellen!

[ Voor 10% gewijzigd door nielsl op 24-12-2022 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:20

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

ElMacaroni schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:50:
[...]

Gisteren ook een tijd verkloot. Klopt wat je zegt:
https://community.openhab...-via-modbus-tcp/26290/143

they ended support for Modbus TCP over WiFi with latest firmware.

Bummer...
https://github.com/binsen...7#issuecomment-1282138409
Schijnt nu weer te werken met laatste firmware?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:34
Wat gebeurd er als je de router/wifi (Unifi) opnieuw opstart ipv de SE omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Stevie-P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWPQAMAyZ4AkXKeUKN6N0no8XnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5b3agvHe9zBzuyi3TdjYsMq.png?f=fotoalbum_large

https://designer.solaredg...320f89c0b1be?units=METRIC

Gaarne asap print-to-pdf - ik schoon onaangekomdigt af en toe mijn account op ;-)

Deze simulatie komt slechts op 1990 kWh - nog steeds beter dan de praktijk dus. In de praktijk minder dan de simulatie komt amper voor en de opgave van de installateur is al meer (zijn probleem, had hij maar 5 minuten moeten besteden aan knap simuleren, meer kostte het intekenen niet.... (net zoveel als het schrijven van deze post)

Ter vergelijk: over 2022 komt mijn installatie op bijna 112% van de (heeeeeel gedetaileerde) simulatie

Als SE Support dit okay vindt, zou ik daar met een beleefd, maar vrij gestrekt been op terug komen.
Wat betreft de installateur: Dit had ik persoonlijk nooit op SolarEdge aan durven bieden. Het is nota bene duurder dan een APSystems micro omvormer systeem wat probleemloos gewerkt zou hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 23-12-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Simpel360 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:18:
[...]

Wat gebeurd er als je de router/wifi (Unifi) opnieuw opstart ipv de SE omvormer?
Dan heb ik geen wifi thuis ;). Zonder gekheid, dan verandert er niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Allereerst, dankjewel dat je de tijd hiervoor hebt genomen Ronald!

Hier is inmiddels ook het een en ander gebeurd.
  1. Ik ben gisteren eind van de middag gebeld door de persoon van SolarEdge die had gemaild dat onze installatie goed werkte. Hij leest deze thread ook, en herkende ineens zijn eigen bericht dat ik hier had geplaatst . :)
    In dit telefoongesprek kwamen de volgende dingen naar voren:
    • Designer gaf bij hem een veel lagere opbrengst dan die 2300 aan, maar alsnog een stuk hoger dan de werkelijke opbrengst
    • Hij was het eens dat 2022 een heel goed jaar was qua zon, en dat je dat jaar boven je gemiddelde te verwachten opbrengst uit zou moeten komen
    • Wanneer er bij ons voor een compact omvormer zou zijn gekozen, zouden we, ondanks de kleinere panelen die hiermee gecombineerd moeten worden, meer opbrengst hebben gehad.
    • Hij is zelf ook installateur, en wanneer hij een 8 panelen oost/west installatie moet installeren, zou hij dat wel doen, maar eerst hierover waarschuwen
    • Deze installatie gaat niet ineens verbeteren, er moet iets aan veranderen, hij gaat de installateur adviseren meer panelen te plaatsen
  2. Mijn installateur heeft gereageerd met de melding: "Heb nogmaals even mijn calculatie van toen er bij gehaald en nu blijft dat de opwekking factor te hoog stond waardoor er een verkeerd opwekking getal op de offerte is gekomen."
    Hij heeft ook zijn designer report gedeeld. Zie hieronder:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PltpEFBoPwNUhY0DTvTLNxjlCwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhOJdrjqOD63WNyWvsWhPfeB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVd3PLTcQvWcAUfBuak-ENRtiGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNFSSSPl6pwjvf2EhJRHrvR8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIr2ko6PhgxXbH6p18PiZJ04GPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWvTS7L3KVMtlSXbl7wKRtlZ.jpg?f=fotoalbum_tile
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQN_5FRptI4ynoHfp1r3fNbIxLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THJRPb5cpp7NNdiZ2bqceBM5.jpg?f=fotoalbum_tile
Ronald schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:53:
@Stevie-P

[Afbeelding]

https://designer.solaredg...320f89c0b1be?units=METRIC

Gaarne asap print-to-pdf - ik schoon onaangekomdigt af en toe mijn account op ;-)

Deze simulatie komt slechts op 1990 kWh - nog steeds beter dan de praktijk dus. In de praktijk minder dan de simulatie komt amper voor en de opgave van de installateur is al meer (zijn probleem, had hij maar 5 minuten moeten besteden aan knap simuleren, meer kostte het intekenen niet.... (net zoveel als het schrijven van deze post)

Ter vergelijk: over 2022 komt mijn installatie op bijna 112% van de (heeeeeel gedetaileerde) simulatie

Als SE Support dit okay vindt, zou ik daar met een beleefd, maar vrij gestrekt been op terug komen.
Wat betreft de installateur: Dit had ik persoonlijk nooit op SolarEdge aan durven bieden. Het is nota bene duurder dan een APSystems micro omvormer systeem wat probleemloos gewerkt zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ha, leuk dat iemand van SE support meeleest, ik hoop echt dat SolarEdge meer aandacht gaat geven in trainingen en de installateurs nieuwsbrief voor dit probleem. komt gewoon echt te vaak voor. (hint hint!)

@Stevie-P je installateur heeft 45 graden dak gebruikt, ik 38 op jouw aangeven. Dat is de oorzaak van het verschil in opbrengst (en ook het hogere verlies percentage 'opbrengst factor verlies' - wat we hier optimizer clipping noemen)

Ik heb in de link naar designer een variatie geplaatst met 2 stuks van een nieuwere variant van het Jinko paneel boven elke dakkapel. Dit gaat prima op de SE2200H - heel licht verlies door aftop (0,22%)

Je ziet dat de opbrengst simulatie bijna verdubbeld ten opzichte van wat je nu daadwerkelijk krijgt. Het is mijns inziens realistisch te verwachten dat het systeem met 2x6 ook echt zo goed zal draaien (6 stuks p404/s500b is de ontwerp eis per string, met 2x6 in 1 string gaat het alleen maar beter)

Wat kosten betreft: Ik zie dit als een fout van de installateur. Materiaal moet betaald worden natuurlijk, maar arbeid slechts heel beperkt - rond 50 euro per extra paneel is niet belachelijk.

Materiaal kosten is legsysteem, optimizers, panelen, wat solar kabel en MC4 stekkers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Stevie-P schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:51:

Ik ben gisteren eind van de middag gebeld door de persoon van SolarEdge die had gemaild dat onze installatie goed werkte. Hij leest deze thread ook, en herkende ineens zijn eigen bericht dat ik hier had geplaatst . :)

[...]
Dat zijn de betere berichten ;-)

Fijn dat het ook erkend wordt nu; met name door de installateur. Ben niet overtuigd van z’n reactie , maar het is een begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:17:
Ha, leuk dat iemand van SE support meeleest, ik hoop echt dat SolarEdge meer aandacht gaat geven in trainingen en de installateurs nieuwsbrief voor dit probleem. komt gewoon echt te vaak voor. (hint hint!)

Ik heb in de link naar designer een variatie geplaatst met 2 stuks van een nieuwere variant van het Jinko paneel boven elke dakkapel. Dit gaat prima op de SE2200H - heel licht verlies door aftop (0,22%)

Je ziet dat de opbrengst simulatie bijna verdubbeld ten opzichte van wat je nu daadwerkelijk krijgt. Het is mijns inziens realistisch te verwachten dat het systeem met 2x6 ook echt zo goed zal draaien (6 stuks p404/s500b is de ontwerp eis per string, met 2x6 in 1 string gaat het alleen maar beter)
Je haalt hiermee simpelweg de nominale spanning zonder problemen met de 6 optmizers.

De boel in 1 string blijft tevens (moet ook je hebt maar 1 ingang) maar dan zal de “schaduw” zijde ook nog iets spanning afgeven. Dan hoeven de andere 6 niet op hun tenen te lopen

Beetje hetzelfde wat ik gehad heb met 2x 10 op noord en zuid. 2 strings was vragen om problemen soms >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:17:

@Stevie-P je installateur heeft 45 graden dak gebruikt, ik 38 op jouw aangeven. Dat is de oorzaak van het verschil in opbrengst (en ook het hogere verlies percentage 'opbrengst factor verlies' - wat we hier optimizer clipping noemen)

Wat kosten betreft: Ik zie dit als een fout van de installateur. Materiaal moet betaald worden natuurlijk, maar arbeid slechts heel beperkt - rond 50 euro per extra paneel is niet belachelijk.

Materiaal kosten is legsysteem, optimizers, panelen, wat solar kabel en MC4 stekkers.
Ik weet niet of er panelen boven onze dakkappelen passen. Wel verwacht ik dat er 1 naast zou passen op de huidige rij. Dus dat het een rijtje van 5 wordt ipv 4. Ik zal even een plaatje van het vooraanzicht van het dak toevoegen. Naast de dakkapel op de oost kan zou er ook nog een passen, maar gezien dit dan aan de noord kant van de dakkapel zit, lijkt me dat niet optimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJLQqUlC0Rhrs1WGtAogXjFXn5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIbSaKhb5nFDJJiJRwmbebYl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Stevie-P schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:45:
[...]

Ik weet niet of er panelen boven onze dakkappelen passen. Wel verwacht ik dat er 1 naast zou passen op de huidige rij. Dus dat het een rijtje van 5 wordt ipv 4. Ik zal even een plaatje van het vooraanzicht van het dak toevoegen. Naast de dakkapel op de oost kan zou er ook nog een passen, maar gezien dit dan aan de noord kant van de dakkapel zit, lijkt me dat niet optimaal.

[Afbeelding]
Je dakkapel is toch 3m breed ? Als ik kijk naar de 3 panelen onder je dakkapel.

Diepte misschien een probleem. 120-130cm heb je zeker nodig. Maar zo op het oog lukt dat wel…

Enkel paneel landscape op 2 betonvoeten van 5°
Is totaal nog geen 190cm breed incl voet

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 24-12-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Crazy- schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:48:
[...]

Je dakkapel is toch 3m breed ? Als ik kijk naar de 3 panelen onder je dakkapel.

Diepte misschien een probleem. 120-130cm heb je zeker nodig. Maar zo op het oog lukt dat wel…

Enkel paneel landscape op 2 betonvoeten van 5°
Is totaal nog geen 190cm breed incl voet
We hebben het over 2 panelen landscape op het schuine dak, maar boven de dakkapellen.
De dakkapellen zelf heb ik geen bouwtekeningen van, dus weet ik niet 100% of ze de ballast aan kunnen om panelen op het platte dak van de panelen te plaatsen. Zou ik daarmee dan ook niet weer met hetzelfde probleem zitten, 4 panelen in weer een andere orientatie?
Daarnaast zouden we graag een goed werkend oost-west systeem hebben. Midden op de dag een enorme piek (of wellicht enorme optimizer clipping op die 2200 watt omvormer) hebben, is minder gewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door Stevie-P op 24-12-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Stevie-P schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:59:
[...]

We hebben het over 2 panelen landscape op het schuine dak, maar boven de dakkapellen.
De dakkapellen zelf heb ik geen bouwtekeningen van, dus weet ik niet 100% of ze de ballast aan kunnen om panelen op het platte dak van de panelen te plaatsen. Zou ik daarmee dan ook niet weer met hetzelfde probleem zitten, 4 panelen in weer een andere orientatie?
Daarnaast zouden we graag een goed werkend oost-west systeem hebben. Midden op de dag een enorme piek (of wellicht enorme optimizer clipping op die 2200 watt omvormer) hebben, is minder gewenst.
Op de dakkapel zou wel helpen; het opbrengstprofiel zit altijd tussen dat van de bestaande panelen in.

Maar belasting is vaker wel een issue dan niet. Er met 2 man op kunnen staan is anders dan 50 kilo permanent. Ankers kan vaak wel; maar dat is stevig in het werk van een dakdekker, gemiddelde PV installateur heeft de kennis niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Stevie-P schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:51:
Allereerst, dankjewel dat je de tijd hiervoor hebt genomen Ronald!

Hier is inmiddels ook het een en ander gebeurd.
  1. Ik ben gisteren eind van de middag gebeld door de persoon van SolarEdge die had gemaild dat onze installatie goed werkte. Hij leest deze thread ook, en herkende ineens zijn eigen bericht dat ik hier had geplaatst . :)
    • Designer gaf bij hem een veel lagere opbrengst dan die 2300 aan, maar alsnog een stuk hoger dan de werkelijke opbrengst
    • Hij was het eens dat 2022 een heel goed jaar was qua zon, en dat je dat jaar boven je gemiddelde te verwachten opbrengst uit zou moeten komen
    • Wanneer er bij ons voor een compact omvormer zou zijn gekozen, zouden we, ondanks de kleinere panelen die hiermee gecombineerd moeten worden, meer opbrengst hebben gehad.
    • Hij is zelf ook installateur, en wanneer hij een 8 panelen oost/west installatie moet installeren, zou hij dat wel doen, maar eerst hierover waarschuwen
    • Deze installatie gaat niet ineens verbeteren, er moet iets aan veranderen, hij gaat de installateur adviseren meer panelen te plaatsen
  2. Mijn installateur heeft gereageerd met de melding: "Heb nogmaals even mijn calculatie van toen er bij gehaald en nu blijft dat de opwekking factor te hoog stond waardoor er een verkeerd opwekking getal op de offerte is gekomen."
    Hij heeft ook zijn designer report gedeeld. Zie hieronder:
    [Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
    [Afbeelding]
[...]
Fijn om te horen dat je klachten (eindelijk) serieus genomen worden. Ik was wel verbaasd van het initiële antwoord van solaredge support, maar dit advies hierboven is gewoon spot on. Nu kijken wat de installateur ermee doet.

Enneh... dus of meer panelen, of een compact omvormer:
teacher in "Het grote SolarEdge topic" 8)

Enneh.... hoi solaredge support! Fijn dat jullie meelezen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Stevie-P schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:59:
[...]
De dakkapellen zelf heb ik geen bouwtekeningen van, dus weet ik niet 100% of ze de ballast aan kunnen om panelen op het platte dak van de panelen te plaatsen.
Er zijn methoden om dit zonder ballast te doen dus alleen het gewicht van de panelen zelf. Maar dan worden ze dus vast gezet in je dak en vastgebrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4ZNvF_o6CfOlmEe-ChXW1CnnJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOmVYrmHMy4ZKIykDp8WuNWc.jpg?f=fotoalbum_large

Hier mee kan je dus altijd eigenlijk wel een paneeltje op het dak kwijt, maar dan zou ik gelijk alle bitumen op het dakje vervangen want dan kan het allemaal weer even mee voor dat je over 3 jaar het er weer af moet halen omdat je nu niet gelijk meegenomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:29
@Stevie-P of 2x in portrait, deels op de pannen, deels op de dakkapel, de bovenkant zo hoog mogelijk met dakhaken aan het pannendak en dan montagerails over de dakkapel en verankeren in de zijwanden?
Of de manier van @vormulier voor op de dakkapel.
Pagina: 1 ... 29 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.