de installateur kan dat voor je realiseren; je kan zelf niets aanpassen aan de layout en/of extra omvormersmiel schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:09:
Kun je als je volledige toegang hebt ook je 2e set toevoegen? Ik krijg binnenkort een 2e solaredge omvormer en wil ze het liefst in 1 overzicht natuurlijk....
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Hoe werkt dat als je 2 verschillende installateurs hebt dan?Crazy- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:31:
[...]
de installateur kan dat voor je realiseren; je kan zelf niets aanpassen aan de layout en/of extra omvormers
in 1 account kunnen meerdere omvormers geplaatst wordenmiel schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:51:
[...]
Hoe werkt dat als je 2 verschillende installateurs hebt dan?
Dan kies je in de app de verschillende installaties. Die bekijk je dan apart.miel schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:51:
[...]
Hoe werkt dat als je 2 verschillende installateurs hebt dan?
Wise enough to play the fool
Ho! Dat is alleen als je installateurs account hebt.teacher schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:17:
[...]
Dan kies je in de app de verschillende installaties. Die bekijk je dan apart.
Als je een privé account hebt; heb je toegang tot 1 portaal waarin meerdere omvormers gekoppeld worden en dus zichtbaar zijn onder de lay-out.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Is dit misschien info voor in de start post?Crazy- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:20:
[...]
Er zijn 3 opties die de installateur kan instellen:
- Dashboard
- Dashboard & Layout
- Volledige toegang
[Afbeelding] [Afbeelding]
Bij Dashboard heb je enkel toegang tot de Dag, Week, Maand, Factuurperiode & Jaar grafieken
Dashboard + Layout
Je hebt nu toegang tot de layout. Hier kan je het volgende vinden:
- layout van je panelen
- opbrengst van je panelen & omvormer (dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks, totaal)
- Playback > tot een week terugkijken naar de dagverloop
- Grafieken je kan gedetailleerde informatie / grafieken maken van je omvormer (helaas niet van de panelen)
Volledige toegang
zelfde als hierboven met extra:
- grafieken van je panelen (optimzier spanning, vermogen, paneel spanning)
[Afbeelding]
Ik vroeg mij nl ook af welke smaken er zijn en nu dus antwoord 😉
Weet wellicht iemand nog een andere slimmere oplossing? Vervangen van de bestaande optimizers is natuurlijk een mogelijkheid
Je wil gewoon volledig, wat al onder puntje 5 red flags staatedwin2021 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:06:
[...]
Is dit misschien info voor in de start post?
Ik vroeg mij nl ook af welke smaken er zijn en nu dus antwoord 😉
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Begin eens met de volledige uitleg van je huidige en gewenste situatie. Mijn telepatisch vermogen is niet best vandaagrroetenberg schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:07:
Weet wellicht iemand nog een andere slimmere oplossing? Vervangen van de bestaande optimizers is natuurlijk een mogelijkheid
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Willen er graag 16 panelen bijleggen van 415 watt. Dus idee is drie fase omvormer aangezien 1 fase van 5kw niet kan. We hebben 3x 25a thuis. Andere optie zou dan zijn 2x 3000H. Maar hebben maar 1 loze leiding naar zolderRonald schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:24:
[...]
Begin eens met de volledige uitleg van je huidige en gewenste situatie. Mijn telepatisch vermogen is niet best vandaag
Volgens de lijst zijn die niet compatibleteacher schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:20:
Uitbreiden kan met s500 of s440 optimizers, maar dan wil je wel 16 panelen op een driefase omvormer.
https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdfrroetenberg schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:29:
[...]
Volgens de lijst zijn die niet compatible
Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers
:strip_exif()/f/image/sOfpOxaus2W1qzig9vLiIIoL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 23-11-2022 21:40 ]
Maar je mist het allerbelangrijkste: hoe en waar alles gaat liggen…rroetenberg schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:28:
[...]
Willen er graag 16 panelen bijleggen van 415 watt. Dus idee is drie fase omvormer aangezien 1 fase van 5kw niet kan. We hebben 3x 25a thuis. Andere optie zou dan zijn 2x 3000H. Maar hebben maar 1 loze leiding naar zolder
data: Invalid energy values, skipping update
Ik vermoed dat het ergens bij SolarEdge ligt (er is een thread op de HA-fora waarbij het bij de meesten spontaan verholpen was), maar omdat er nergens een status van de SE-api te vinden is online, vraag ik het hier maar even...
De P370 is compatibel met de P401rroetenberg schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:29:
[...]
Volgens de lijst zijn die niet compatible
En alles wat met P401 compatibel is kan uitgebreid worden met de S440 of S500
Let op niet de S500b
@teacher was me voor :-)
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 23-11-2022 22:28 ]
Met de bestaande 9 & uitbreiding van 16 stuks; kan dit mooi op 1 string.Ronald schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:41:
[...]
Maar je mist het allerbelangrijkste: hoe en waar alles gaat liggen…
Vrijwel (..) ongeacht hoe dit komt te liggen gaat dat prima werken op een 3fase. Of die 16 nieuwe komen op 2 andere windhoeken dan de huidige set en extreem veel schaduw.
Maar @rroetenberg het is zeker even goed te melden hoe de huidige 9 liggen & hoe de nieuwe dienen te komen (helling en windhoek)
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 23-11-2022 22:31 ]
Aaahh zo had ik het niet gelezen. Check, thanksCrazy- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:27:
[...]
De P370 is compatibel met de P401
En alles wat met P401 compatibel is kan uitgebreid worden met de S440 of S500
Let op niet de S500b
@teacher was me voor :-)
De huidige 9 liggen zuid west met een hoek van 45 graden. Geen schaduw. De 16 die erbij komen hebben alleen in voorjaar/najaar in startfase en eindfase een beetje last van schaduw van het dak van de buren. Maar wel op hetzelfde dak met helling en hoekCrazy- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:30:
[...]
Met de bestaande 9 & uitbreiding van 16 stuks; kan dit mooi op 1 string.
Vrijwel (..) ongeacht hoe dit komt te liggen gaat dat prima werken op een 3fase. Of die 16 nieuwe komen op 2 andere windhoeken dan de huidige set en extreem veel schaduw.
Maar @rroetenberg het is zeker even goed te melden hoe de huidige 9 liggen & hoe de nieuwe dienen te komen (helling en windhoek)
[ Voor 3% gewijzigd door rroetenberg op 23-11-2022 23:03 ]
Prima dan. 1 string van maken, icm de S440 of S500 en lekker met een 3-fase omvormerrroetenberg schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:02:
[...]
De huidige 9 liggen zuid west met een hoek van 45 graden. Geen schaduw. De 16 die erbij komen hebben alleen in voorjaar/najaar in startfase en eindfase een beetje last van schaduw van het dak van de buren. Maar wel op hetzelfde dak met helling en hoek
Let wel,.. 3F van SolarEdge zijn op het momenteel slecht (lees: niet) verkrijgbaar. Verwachting is weer januari/februari
Het is echt een drama momenteel… ik heb echter het vermoeden dat dit te maken heeft met de nieuwe Home 3-fase lijn die gelanceerd is; maar SE is wat terughoudend
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 23-11-2022 23:11 ]
Klopt niet helemaal: Met een prive-account kan je ook meerdere sites hebben en krijg je deze afzonderlijk te zien via de site/app. Enige vereiste is dat ze aan hetzelfde mailadres zijn gekoppeld, maakt niet uit wie ze geinstalleerd heeft.Crazy- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:24:
[...]
Ho! Dat is alleen als je installateurs account hebt.
Als je een privé account hebt; heb je toegang tot 1 portaal waarin meerdere omvormers gekoppeld worden en dus zichtbaar zijn onder de lay-out.
^ dit.Smoke schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:37:
[...]
Klopt niet helemaal: Met een prive-account kan je ook meerdere sites hebben en krijg je deze afzonderlijk te zien via de site/app. Enige vereiste is dat ze aan hetzelfde mailadres zijn gekoppeld, maakt niet uit wie ze geinstalleerd heeft.
Als meerdere omvormers onder dezelfde site-id hangen zie je ze in een keer, als ze verschillende site-id's hebben kan je kiezen.
Contact gehad met de installateur maar geeft aan dat men GEEN Admin rechten wil vrijgeven op de SolarEdge portal op mijn account. Ik snap niet waarom men hier niet in mee willen gaan, er is hier geen eenduidige lijn bij de verschillende Installateurs merk ik op. De één heeft het wel en de ander helaas (nog) niet.Ronald schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:50:
@proza je hebt gelijk, de panelen zijn niet correct toegewezen in de tekening. Kun je de optimizer serienummers zien? Mogelijk niet met de netjes gemonteerde zijpanelen.
Vraag de installateur om volledige rechten toe te wijzen, dat geldt ondanks de ongelukkige benaming alleen voor jouw systeem, niet andere systemen in het portaal van de installateur.
If you see me collapse, pause my Garmin!🚶🏃
Installateur moest zichzelf gewoon correct trainen. Screenshots van wat en waar ingesteld moet worden staat vaak genoeg in dit topic
Dank je, mijn woordkeuze was dus niet juist en heb ik mijn mail completer gemaakt met dit gegeven 'het zijn inzage rechten op jouw systeem'Ronald schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:36:
@proza het zijn geen admin rechten, het zijn inzage rechten op jouw systeem.
dat is inderdaad correct! 😬teacher schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:21:
[...]
^ dit.
Als meerdere omvormers onder dezelfde site-id hangen zie je ze in een keer, als ze verschillende site-id's hebben kan je kiezen.
Ze moeten dus eerst binnen hun installateurs omgeving naar jouw systeem gaan en doorklikken en dan binnen jouw systeem die rechten aanpassen die eerder genoemd zijn.proza schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:17:
[...]
Dank je, mijn woordkeuze was dus niet juist en heb ik mijn mail completer gemaakt met dit gegeven 'het zijn inzage rechten op jouw systeem'
Je kan daarna alleen de kWh prijs aanpassen en de API-key zelf genereren, meer kan je niet wijzigen, je hebt alleen meer inzicht door de rapporten en grafieken die je kan tonen.
[ Voor 59% gewijzigd door proza op 24-11-2022 19:02 ]
En juist de grafieken zijn interessant voor ons tweakers. 😅 snap serieus niet waarom installateurs terughoudend zijn…. Of misschien een klein beetje; dat ze wellicht bang zijn allerlei vragen te krijgen over de spanningen etc. maar dan nog…. Wat boeit het 🤷🏼♂️Rouske schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:29:
[...]
Ze moeten dus eerst binnen hun installateurs omgeving naar jouw systeem gaan en doorklikken en dan binnen jouw systeem die rechten aanpassen die eerder genoemd zijn.
Je kan daarna alleen de kWh prijs aanpassen en de API-key zelf genereren, meer kan je niet wijzigen, je hebt alleen meer inzicht door de rapporten en grafieken die je kan tonen.
Als ze die vragen niet willen moeten ze niet te onpas SolarEdge aanbieden. Waar het te pas aangeboden wordt is de data keihard interessant.Crazy- schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:23:
[...]
En juist de grafieken zijn interessant voor ons tweakers. 😅 snap serieus niet waarom installateurs terughoudend zijn…. Of misschien een klein beetje; dat ze wellicht bang zijn allerlei vragen te krijgen over de spanningen etc. maar dan nog…. Wat boeit het 🤷🏼♂️
SolarEdge moet gewoon de hele optie (van informatie achterhouden) niet aanbieden
Puntje bij paaltje : klant heeft betaald voor de info.
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 24-11-2022 20:10 ]
String - Geen comm
Beschrijving:
Een specifieke DC-string verzendt geen gegevens. Dit kan productieproblemen veroorzaken.
op 10-11-22 is mijn meterkast voorbereid voor 3 fase en is de werkschakelaar van de omvormer uit geweest. Toen de monteur klaar was is de werkschakelaar weer omgezet en alles werkte weer. Zonnepanelen wekken stroom op en zag geen gekke dingen in de SolarEdge App. Vandaag eens ingelogd via de website versie en zag opeens 2 alerts staan met bovenstaande melding. Alerts zijn een dag na de werkzaamheden in de meterkast opgetreden en ik zie ook dat SolarEdge geen informatie meer heeft gekregen vanuit de panelen sinds de avond van 9-11-22 (logisch).
Betreft een SE5000K met 20 panelen en optimizers voor een totaal van 6500Wp. Kabels rondom de omvormer zijn niet aangeraakt door de monteur.
/f/image/a67s3cfweCCg0gdS9zQpVI9I.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJzFJ2LXzlqShOWdjXMbmIXH.jpg?f=user_large)
Stap 1 uitgevoerd maar dan krijg ik alleen onderstaande mogelijkheden, niks om te koppelen. Stap 2 stuurt mij door naar een dode support link op de SolarEdge website.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9yIBCdehiYwPAcK5uwVMXcMH.png?f=user_large)
/f/image/46FcrW00lnZI8K28lWmnshoW.png?f=fotoalbum_large)
Iemand nog ideeën voordat ik een support ticket ga aanmaken bij SolarEdge?
Je hebt dus wel productie begrijp ik? Je ziet dit bijvoorbeeld terug op je digitale meter?Arn0uDz schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:33:
Iemand die de volgende foutmelding wel eens heeft gehad?
String - Geen comm
Beschrijving:
Een specifieke DC-string verzendt geen gegevens. Dit kan productieproblemen veroorzaken.
op 10-11-22 is mijn meterkast voorbereid voor 3 fase en is de werkschakelaar van de omvormer uit geweest. Toen de monteur klaar was is de werkschakelaar weer omgezet en alles werkte weer. Zonnepanelen wekken stroom op en zag geen gekke dingen in de SolarEdge App. Vandaag eens ingelogd via de website versie en zag opeens 2 alerts staan met bovenstaande melding. Alerts zijn een dag na de werkzaamheden in de meterkast opgetreden en ik zie ook dat SolarEdge geen informatie meer heeft gekregen vanuit de panelen sinds de avond van 9-11-22 (logisch).
Betreft een SE5000K met 20 panelen en optimizers voor een totaal van 6500Wp. Kabels rondom de omvormer zijn niet aangeraakt door de monteur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stap 1 uitgevoerd maar dan krijg ik alleen onderstaande mogelijkheden, niks om te koppelen. Stap 2 stuurt mij door naar een dode support link op de SolarEdge website.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand nog ideeën voordat ik een support ticket ga aanmaken bij SolarEdge?
Ik zal als ik jou was morgen even de omvormer afschakelen;
DC switch op 0
Even wachten minuut of 2-3
Omvormer uitschakelen (spanning eraf)
Minuutje of 2 wachten
En weer opstarten
Heb je een display of de nieuwe zonder?
Heb je een installateurs account of beheert een installateur je installatie?
Ja ik heb wel productie. Lees m ook via de modbus uit en zie daar ook teruglevering, maar ook op de slimme meter zie ik teruglevering.Crazy- schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:54:
[...]
Je hebt dus wel productie begrijp ik? Je ziet dit bijvoorbeeld terug op je digitale meter?
Ik zal als ik jou was morgen even de omvormer afschakelen;
DC switch op 0
Even wachten minuut of 2-3
Omvormer uitschakelen (spanning eraf)
Minuutje of 2 wachten
En weer opstarten
Heb je een display of de nieuwe zonder?
Heb je een installateurs account of beheert een installateur je installatie?
Dat uitzetten van de omvormer zal ik morgen even gaan testen.
Betreft nieuwe omvormer zonder scherm.
Ik weet niet helemaal zeker of ik een installateurs account heb. Volgens de registratiemail destijds ben ik systeem eigenaar. Ik kan wel voltages uitlezen en rapportages maken etc.
Dan heb je een eigenaars account; anders had je hem zelf moeten aanvragen etc.Arn0uDz schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:02:
[...]
Ja ik heb wel productie. Lees m ook via de modbus uit en zie daar ook teruglevering, maar ook op de slimme meter zie ik teruglevering.
Dat uitzetten van de omvormer zal ik morgen even gaan testen.
Betreft nieuwe omvormer zonder scherm.
Ik weet niet helemaal zeker of ik een installateurs account heb. Volgens de registratiemail destijds ben ik systeem eigenaar. Ik kan wel voltages uitlezen en rapportages maken etc.
Oké. morgen even afwachten!
Eenvoudig op te lossen door een nieuwe koppeling te doen op dezelfde manier, maar dan overdag.
Dit heb ik inderdaad gedaan.Smoke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:20:
Kan het zijn dat toen je de DC-schakelaar aangezet hebt je deze te lang op P hebt gehouden en het avond/nacht was? Als je die meer dan 5 seconden vasthoudt start je nl een nieuwe koppeling, met dat als gevolg als je het op het verkeerde moment doet. Omvormer ziet de optimizers dan niet meer maar de optimizers hebben dat niet helemaal door en blijven lekker hun werk doen.
Eenvoudig op te lossen door een nieuwe koppeling te doen op dezelfde manier, maar dan overdag.
Dus zodra de omvormer morgen aanslaat, dan schakelaar 5 seconden vasthouden op de P stand en dan komt er een nieuwe koppeling?
Hij bezit een nieuwe SetApp omvormer. Die werkt niet zo; die moet je koppelen mbv de SetApp van SolarEdgeSmoke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:20:
Kan het zijn dat toen je de DC-schakelaar aangezet hebt je deze te lang op P hebt gehouden en het avond/nacht was? Als je die meer dan 5 seconden vasthoudt start je nl een nieuwe koppeling, met dat als gevolg als je het op het verkeerde moment doet. Omvormer ziet de optimizers dan niet meer maar de optimizers hebben dat niet helemaal door en blijven lekker hun werk doen.
Ik moet op tijd gaan slapen … ben er ff niet bij 😋
@Arn0uDz
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 25-11-2022 21:14 ]
Ja, min. 5 seconden naar de P, loslaten. Doe dit als er lekker licht op je panelen valt.Arn0uDz schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:42:
[...]
Dit heb ik inderdaad gedaan.
Dus zodra de omvormer morgen aanslaat, dan schakelaar 5 seconden vasthouden op de P stand en dan komt er een nieuwe koppeling?
Top.teacher schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:00:
[...]
Ja, min. 5 seconden naar de P, loslaten. Doe dit als er lekker licht op je panelen valt.
Ik ga het morgen testen en laat weten of het gelukt is. Bedankt iedereen voor de goede hulp.
Ik heb gewoon een account van solar edge om te monitoren van mijn eigen systeem.
Het lukt niet om designer te installeren.
Moet je daar installateur voor zijn?
Neem even een bakkie koffie en lees @teacher zijn antwoord nog eens...Klik schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:22:
Hoef je geen account aan te maken dan om je huis er door heen te halen?
Je moet een ander mailadres gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 26-11-2022 08:41 ]
Dit was uiteindelijk mijn probleem. Vandaag in daglicht de knop weer 5 seconden vastgehouden op de P stand en het werkt weer naar behoren.Smoke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:20:
Allen dank voor de snelle hulp
Ik heb een vraag over de onlangs bij mij geïnstalleerde PV installatie.
In de offerte die ik destijds heb ontvangen was het volgende aangeboden:
- 12x 400wp full black DMEGC panelen
- 12x S440 optimizers
- SE4000HD wave 1-fase omvormer.
Nu kwam ik er gisteren achter (nadat alles aangemeld was in de monitoring) dat er een SE5000HD-wave omvormer is geïnstalleerd i.p.v. een SE4000HD-wave. Dit blijkt ook bevestigd te worden op de sticker aan de zijkant van de omvormer. Ik begin nu te twijfelen of dit niet nadelig is voor de opbrengst buiten de lente en zomer maanden, gezien mijn omvormer over gedecimeerd blijkt te zijn. Ik kan hier specifiek over de verschillen tussen de 4000 en 5000 niets over terugvinden in de SE specsheets, GoT of via Google.
Mis ik nu mogelijke stroom opbrengst of heb ik de luxe dat ik meer heb gekregen dan waar ik voor betaald heb?
Alles geheel afhankelijk van orientatie, hellingshoek, schaduw werking etc...
Lekker man! Gratis een upgradei_like_scotland schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:09:
Dag allemaal,
Ik heb een vraag over de onlangs bij mij geïnstalleerde PV installatie.
In de offerte die ik destijds heb ontvangen was het volgende aangeboden:Mijn dak oriëntatie is vol op het zuiden.
- 12x 400wp full black DMEGC panelen
- 12x S440 optimizers
- SE4000HD wave 1-fase omvormer.
Nu kwam ik er gisteren achter (nadat alles aangemeld was in de monitoring) dat er een SE5000HD-wave omvormer is geïnstalleerd i.p.v. een SE4000HD-wave. Dit blijkt ook bevestigd te worden op de sticker aan de zijkant van de omvormer. Ik begin nu te twijfelen of dit niet nadelig is voor de opbrengst buiten de lente en zomer maanden, gezien mijn omvormer over gedecimeerd blijkt te zijn. Ik kan hier specifiek over de verschillen tussen de 4000 en 5000 niets over terugvinden in de SE specsheets, GoT of via Google.
Mis ik nu mogelijke stroom opbrengst of heb ik de luxe dat ik meer heb gekregen dan waar ik voor betaald heb?
Gefeliciteerd en geniet van de zon(opbrengst)!
We hebben 15 SunPower X21-335-BLK panelen liggen op het zuiden, aan een SolarEdge SE5000H omvormer met P500 optimisers. We willen eigenlijk panelen laten bijleggen. Ik kom dan op SunPower Maxeon 3 - 415 BLK panelen uit (die kan de originele installateur ook leveren). De ruimte op het dak laat maximaal nog een paneel of 12 toe.
Nu heb ik 3 ontwerpen gemaakt in de SolarEdge designer, namelijk met 6, 9 en 12 van die nieuwe panelen op een tweede string aan de omvormer. We willen dan eigenlijk voor 9 panelen gaan omdat de aftopping dan nog best te doen is. Qua garantie zit SolarEdge nog op max 155% volgens mij, dus dat zou 6 panelen betekenen. Optimiser heb ik even voor de makkelijkheid de S500B gepakt, maar vanaf 8 panelen moet de S440/S500 ook gaan.
Het probleem: de adviseur (verkoper) binnen 1 seconde: 'ja, dat gaat een tweede installatie worden, en dat kan niet, omdat je naar 3 fase moet, en dan kan de SE5000H niet meer, dus 2 nieuwe omvormers'. Na het laten zien van mijn ontwerpen, overtuigen met technische kennis en dergelijke was hij wel overtuigd en wilde de uitdaging aan gaan, maar ik krijg uiteindelijk alsnog 2 verschillende offertes in de mail met jawel, 2 aparte omvormers (SE3680H + SE4000H). Verschil zat hem dan in de panelen (JA-Solar of Sunpower).
Naar wat ik weet zou ik zelfs de huidige string kunnen uitbreiden met S440/S500 optimisers (afhankelijk van je panelen).. (https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf) Maar dat was 'al helemaal niks, kon niet, etc', terwijl dat volgens mijn kennis nergens op slaat. Maar zelfs áls dat niet kon, wat is er technisch op tegen om een tweede string te maken met S500B's? Ik snap het echt niet.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een sanity check: ben ik zo achterlijk of heb ik gewoon een installateur die geen zin heeft om net even out-of-the box te denken? We zijn het er thuis in ieder geval over eens dat nog eens 11.000,- neerleggen + ombouwen naar 3-fase én alle romslomp eromheen het niet waard is voor ons. Het bijleggen van 9 of desnoods 6 panelen op een tweede string met S500(B)'s zou kostentechnisch wel interessant zijn.
Ik vraag mij ook nog af wat er op tegen zou zijn om alles lekker enkelfase te laten, de SE5000H te laten hangen, en dan nog een 16A automaat te hangen voor een SE3680H met die 9 panelen. We hebben een 40A hoofdzekering. Het verhaal van een SE5000H op een 25A*3 hoofdaansluiting wat niet mag kan ik me iets bij voorstellen, maar als ik 40A uit het net kan trekken kan ik naar mijns inziens ook 40A terugleveren, zij het via een 25A + 16A groep. Als ik het theoretische maximum pak kom ik op 8800W aan vermogen wat ik kan terugleveren. Er is *altijd* verbruik in huis én je haalt dat theoretisch maximum praktisch nooit. Dus daar voorzie ik geen problemen.
Alvast bedankt voor jullie inzichten.
[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 29-11-2022 14:07 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
(RSH) schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:15:
12x400 = 4800 Watt, dus een 5000HD is niet verkeerd, net geen aftopping. bij een 4000HD had je aftopping gehad (worst case)
Alles geheel afhankelijk van orientatie, hellingshoek, schaduw werking etc...
Crazy- schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:20:
[...]
Lekker man! Gratis een upgradeniks mis mee, eventueel nog wat ruimte om uit te breiden op bijv. noord
Gefeliciteerd en geniet van de zon(opbrengst)!
Dank voor het uitsluitsel en mooi dat dit bij SE geen issue isteacher schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:24:
Is totaal geen probleem bij solaredge, alle 1 fasemodellen werken immers op hetzelfde stringvoltage.
[ Voor 51% gewijzigd door i_like_scotland op 29-11-2022 13:52 ]
Vraag 1: als het goed is heb je de SEXXXXH-XXXXXBXX4Kuusj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:49:
Ik heb hier laatst al eens om advies gevraagd. Nu wil ik toch nog eens een situatie voorleggen.
We hebben 15 SunPower X21-335-BLK panelen liggen op het zuiden, aan een SolarEdge SE5000H omvormer met P500 optimisers. We willen eigenlijk panelen laten bijleggen. Ik kom dan op SunPower Maxeon 3 - 415 BLK panelen uit (die kan de originele installateur ook leveren). De ruimte op het dak laat maximaal nog een paneel of 12 toe.
Nu heb ik 3 ontwerpen gemaakt in de SolarEdge designer, namelijk met 6, 9 en 12 van die nieuwe panelen op een tweede string aan de omvormer. We willen dan eigenlijk voor 9 panelen gaan omdat de aftopping dan nog best te doen is. Qua garantie zit SolarEdge nog op max 155% volgens mij, dus dat zou 6 panelen betekenen. Optimiser heb ik even voor de makkelijkheid de S500B gepakt, maar vanaf 8 panelen moet de S440/S500 ook gaan.
Het probleem: de adviseur (verkoper) binnen 1 seconde: 'ja, dat gaat een tweede installatie worden, en dat kan niet, omdat je naar 3 fase moet, en dan kan de SE5000H niet meer, dus 2 nieuwe omvormers'. Na het laten zien van mijn ontwerpen, overtuigen met technische kennis en dergelijke was hij wel overtuigd en wilde de uitdaging aan gaan, maar ik krijg uiteindelijk alsnog 2 verschillende offertes in de mail met jawel, 2 aparte omvormers (SE3680H + SE4000H). Verschil zat hem dan in de panelen (JA-Solar of Sunpower).
Naar wat ik weet zou ik zelfs de huidige string kunnen uitbreiden met S440/S500 optimisers (afhankelijk van je panelen).. (https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf) Maar dat was 'al helemaal niks, kon niet, etc', terwijl dat volgens mijn kennis nergens op slaat. Maar zelfs áls dat niet kon, wat is er technisch op tegen om een tweede string te maken met S500B's? Ik snap het echt niet.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een sanity check: ben ik zo achterlijk of heb ik gewoon een installateur die geen zin heeft om net even out-of-the box te denken? We zijn het er thuis in ieder geval over eens dat nog eens 11.000,- neerleggen + ombouwen naar 3-fase én alle romslomp eromheen het niet waard is voor ons. Het bijleggen van 9 of desnoods 6 panelen op een tweede string met S500(B)'s zou kostentechnisch wel interessant zijn.
Ik vraag mij ook nog af wat er op tegen zou zijn om alles lekker enkelfase te laten, de SE5000H te laten hangen, en dan nog een 16A automaat te hangen voor een SE3680H met die 9 panelen. We hebben een 40A hoofdzekering. Het verhaal van een SE5000H op een 25A*3 hoofdaansluiting wat niet mag kan ik me iets bij voorstellen, maar als ik 40A uit het net kan trekken kan ik naar mijns inziens ook 40A terugleveren, zij het via een 25A + 16A groep. Als ik het theoretische maximum pak kom ik op 8800W aan vermogen wat ik kan terugleveren. Er is *altijd* verbruik in huis én je haalt dat theoretisch maximum praktisch nooit. Dus daar voorzie ik geen problemen.
Alvast bedankt voor jullie inzichten.
klopt dit? zo ja, dan mag er 10.000Wp (200%) aangesloten worden
Qua optimizer moet je even de S500 vergelijken, maar dat doet verder niets aan het resultaat.
Dus ja, uitbreiden kan in de basis. In mijn ogen heeft je installateur gen zin...
In dit geval : Designer says yes, right?
Je hebt 1x 35A hoofdaansluiting: mahw, je mag dan gewoon 1x 25A omvormer ophangen hoor; let wel even op dat je mogelijk 35+25 aan vermogen kan krijgen > 60A > je aardlekschakelaar moeten dus naar 63A omgebouwd worden incl je kabels, of je moet gaan werken met een remautomaat.
Dit is even een korte notendop .... zonder te kijken naar aftoppen ;-) maar dat is ook een keuze
voordeel je kan later prima en zonder problemen 1x 3-fase omvormer ophangen zodra je overstapt naar 3F
bij een kennis soort gelijke situatie, SE3000H -> hangt nu 6430Wp aan
recent upgrade gedaan met 2x450+4x410Wp
maar met oost/west (zadeldak) gaat dit perfect en alles op 1 string
Antwoord op je vraag: er staat op: "SE5000H-NL000NNN2".Crazy- schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:35:
[...]
Vraag 1: als het goed is heb je de SEXXXXH-XXXXXBXX4
klopt dit? zo ja, dan mag er 10.000Wp (200%) aangesloten worden
Qua optimizer moet je even de S500 vergelijken, maar dat doet verder niets aan het resultaat.
Dus ja, uitbreiden kan in de basis. In mijn ogen heeft je installateur gen zin...
In dit geval : Designer says yes, right?
Je hebt 1x 35A hoofdaansluiting: mahw, je mag dan gewoon 1x 25A omvormer ophangen hoor; let wel even op dat je mogelijk 35+25 aan vermogen kan krijgen > 60A > je aardlekschakelaar moeten dus naar 63A omgebouwd worden incl je kabels, of je moet gaan werken met een remautomaat.
Dit is even een korte notendop .... zonder te kijken naar aftoppen ;-) maar dat is ook een keuze
voordeel je kan later prima en zonder problemen 1x 3-fase omvormer ophangen zodra je overstapt naar 3F
Mogelijkheid 1:
Ontwerp met 2 strings is als volgt:
/f/image/pi5hjKSFI1oxzuCmcmZNnTwm.png?f=fotoalbum_large)
Omvormer: SE5000H
String 1: 15x SunPower X21-335-BLK aan P500 optimisers
String 2: 9x SunPower Maxeon3-420-BLK aan S500B optimisers
Over dimensionering 173%
Alles groen! Aftoppen is rond de 6%. Prima acceptabel wat mij betreft.
Mogelijkheid 2:
Ik heb een 40A hoofschakelaar. Maar de hoofdaansluiting is dus 35A? Ik twijfel daar altijd over. Lijkt mij vreemd een 40A hoofdschakelaar te hebben met een 35A hoofdaansluiting namelijk.
Als ik de volgende situatie schets:
Hoofdaansluiting: 1 fase 35/40A (dat is dus de vraag, kan het 40A enkelfase zijn of niet?)
Omvormer 1: SE5000H met 5025Wp vermogen aan een 25A automaat
Omvormer 2: SE3500H met 3780Wp vermogen aan een 16A automaat
Maximumoutput theoretisch: 8500W
Met een 35A hoofdaansluiting ga ik er dan overheen op een absoluut piekmoment, met een 40A zou het moeten gaan. Maar waarom zou ik dan mijn aardlekken moeten verzwaren? Ik heb 3 aardlekken met ieder 4 groepen, + 1 25A groep voor de zonnepanelen. Waar die groep op zit qua aardlek vraag ik me trouwens wel af, je mag maar 4 groepen per aardlek hebben.
SE5000H-NL000NNN2: oude HD Wave met displayKuusj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:09:
[...]
Antwoord op je vraag: er staat op: "SE5000H-NL000NNN2".
Mogelijkheid 1:
Ontwerp met 2 strings is als volgt:
[Afbeelding]
Omvormer: SE5000H
String 1: 15x SunPower X21-335-BLK aan P500 optimisers
String 2: 9x SunPower Maxeon3-420-BLK aan S500B optimisers
Over dimensionering 173%
Alles groen! Aftoppen is rond de 6%. Prima acceptabel wat mij betreft.
Mogelijkheid 2:
Ik heb een 40A hoofschakelaar. Maar de hoofdaansluiting is dus 35A? Ik twijfel daar altijd over. Lijkt mij vreemd een 40A hoofdschakelaar te hebben met een 35A hoofdaansluiting namelijk.
Als ik de volgende situatie schets:
Hoofdaansluiting: 1 fase 35/40A (dat is dus de vraag, kan het 40A enkelfase zijn of niet?)
Omvormer 1: SE5000H met 5025Wp vermogen aan een 25A automaat
Omvormer 2: SE3500H met 3780Wp vermogen aan een 16A automaat
Maximumoutput theoretisch: 8500W
Met een 35A hoofdaansluiting ga ik er dan overheen op een absoluut piekmoment, met een 40A zou het moeten gaan. Maar waarom zou ik dan mijn aardlekken moeten verzwaren? Ik heb 3 aardlekken met ieder 4 groepen, + 1 25A groep voor de zonnepanelen. Waar die groep op zit qua aardlek vraag ik me trouwens wel af, je mag maar 4 groepen per aardlek hebben.
In theorie maximaal 7750Wp https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf
En op 1 string? Met de S500?
Ik zal je aanraden om niet de B te pakken! Deze kan je namelijk in de toekomst niet mixen met je bestaande P500. En met een 3-fase wil je sowieso alles op 1 string.
Conform de nen1010 dien je vermogen inkomend (net) & vermogen omvormer op te tellen. Dat is dus 60A in jouw geval wat in theorie aan stromen kunnen gaan lopen door je kast. Daarom moet je kast geschikt zijn voor die hoge stromen.
Meeste kasten zijn gemaakt voor 40A maximaal.
Remautomaat is in jouw geval ook een oplossing.
Info : https://www.solarconcept.nl/groepenkastcheck en zoek even naar remautomaat
als hoofdschakelaar 40A is (dus diegene onder je hoofdmeter) is dat je hoofdaanslutiing afgezekerde waarde. Je ziet soms 40A automaten ipv 35A
Verder aftoppen: niks mis mee. Het bespaard je een 2de omvormer en alles.
Mijn advies; steek de prijs van 2de omvormer in je zak; kijk even naar je plannen om naar 3-fase te gaan (auto, warmtepomp, airco, koken ?) en steek het geld lager in een 3-fase kast & omvormer.
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 29-11-2022 15:27 ]
Ik kan in de Designer niet de S500 kiezen, omdat de stroom te hoog is bij mijn huidige panelen. En ja, alles kan op 1 string volgens de designer, maar alleen met de P485 of de S500B. Let op dat die nieuwe panelen een spanning hebben van 89V. Dus die 60V optimisers kan niet met die panelen. Dan zou ik zoiets als 9x JA-Solar JAM54S30-410-MR moeten pakken, die kunnen wel met S440 optimisers. En die kan ik (theoretisch) weer koppelen aan de P500 optimisers volgens SolarEdge zelf.Crazy- schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:21:
[...]
En op 1 string? Met de S500?
Ik zal je aanraden om niet de B te pakken! Deze kan je namelijk in de toekomst niet mixen met je bestaande P500. En met een 3-fase wil je sowieso alles op 1 string.
Conform de nen1010 dien je vermogen inkomend (net) & vermogen omvormer op te tellen. Dat is dus 60A in jouw geval wat in theorie aan stromen kunnen gaan lopen door je kast. Daarom moet je kast geschikt zijn voor die hoge stromen.
Meeste kasten zijn gemaakt voor 40A maximaal.
Remautomaat is in jouw geval ook een oplossing.
Info : https://www.solarconcept.nl/groepenkastcheck en zoek even naar remautomaat
als hoofdschakelaar 40A is (dus diegene onder je hoofdmeter) is dat je hoofdaanslutiing afgezekerde waarde. Je ziet soms 40A automaten ipv 35A
Maar dan blijft mijn vraag staan: waarom niet 2 strings? Dat is toch veel eenvoudiger? Dan boeit het toch niet of mijn optimisers onderling compatible zijn? Of (en dit is de crux) is er technisch iets op tegen om 2 strings te nemen? Ik wil net niet naar 3-fase, ik wil alles zo houden als het is, maar 1 nieuwe string toevoegen aan mijn bestaande installatie. Geen aanpassingen aan de omvormer, geen aanpassingen aan mijn meterkast, geen aanpassingen aan mijn hoofdaansluiting. Wat ik wil is dit:
6/9 panelen bijleggen met S440/P500B optimisers op de 2de aansluiting van de omvormer (SE5000H), met dus 144/173% overdimensionering. Kan dat of niet? Met 6 panelen zit ik in ieder geval onder die 155%. Is dat verstandig of niet? Ik wil gewoon weten of de verkoper mij een broodje poep aan het aansmeren is of dat zijn plan logisch is (2 nieuwe omvormers, naar 3-fase 25A ombouwen etc.). Dat hij 6% afpiekt boeit me niks.
-------------------
Wat betreft kasten: duidelijk wat betreft die NEN1010, maar voor zover ik weet is er niks aangepast buiten het bijvoegen van een 25A automaat. Ik kan dus (opnieuw, theoretisch) 40A+~22A = 62A aan stroom verbruiken áls PV op dat vol vermogen loopt én ik 62A (14kW) aan elektrische apparatuur heb lopen. Dat heb ik nooit, maar feitelijk gezien is mijn kast (gezien de 40A aardlekken ook) dus niet geschikt hiervoor. Begrijp ik het dan goed?
Maar ook dan: als ik 25A + 16A aan PV heb. Ik heb een 40A hoofdzekering/aansluiting. Dan kan ik theoretisch iets van 80A aan stroom trekken, wat dubbel zo veel is als de kast op berekend is. Maar als ik op een bepaald moment inderdaad 35A aan zonnestroom opwek (8kW) en tegelijk 5kW verbruik heb, met netto dus 3kW teruglever, boeit dat toch nog steeds niet? Of zie ik dat verkeerd?
Hoe dan ook, ik wil nog steeds uitgaan van 1 omvormer, met 1 bestaande string en 1 nieuwe string.
Edit: om nog even in te gaan op je advies: ik heb dus een 25A automaat nodig voor mijn SE5000H omvormer. Als ik naar 3-fase ga moet ik ofwel de omvormer vervangen door max SE4000H ofwel een 3x40A hoofdaansluiting nemen met alle vastrecht tot gevolg. Ik vind het gekkenwerk om een 4-5 jaar oude omvormer voor een habbekrats te moeten verkopen, daarom ook mijn focus op het exact zo laten als het is maar dan met overdimensionering op de huidige omvorming en de paar procent aftoppen voor lief nemen.
We hebben al een warmtepomp (L/L), kookplaat op 2x16A en alles. Echt werkelijk nog nooit een probleem mee geweest. Ik monitor ook alles. Ik heb echt 0,0 reden om nu naar 3-fasen om te willen bouwen. De enige reden zou kunnen zijn dat ik mijn huidige PV-systeem niet zou kunnen uitbreiden op de huidige omvormer. En dat kan wel.
[ Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 29-11-2022 16:46 ]
Daar heb je een punt! Niet opgelet ; je zit met te hoge inkomende spanning inderdaad.Kuusj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:11:
[...]
Ik kan in de Designer niet de S500 kiezen, omdat de stroom te hoog is bij mijn huidige panelen. En ja, alles kan op 1 string volgens de designer, maar alleen met de P485 of de S500B. Let op dat die nieuwe panelen een spanning hebben van 89V. Dus die 60V optimisers kan niet met die panelen. Dan zou ik zoiets als 9x JA-Solar JAM54S30-410-MR moeten pakken, die kunnen wel met S440 optimisers. En die kan ik (theoretisch) weer koppelen aan de P500 optimisers volgens SolarEdge zelf.
Maar ; weet je zeker dat je nu de P500 hebt? Niet de P505?
Dan dienen de nieuwe SunPowers als losse string als je inderdaad de P500 hebt en de nieuwe de S500b krijgen.
Ik kijk altijd paar jaar verder. Goede voorbereiding; geeft voordeel in de toekomst.Maar dan blijft mijn vraag staan: waarom niet 2 strings? Dat is toch veel eenvoudiger? Dan boeit het toch niet of mijn optimisers onderling compatible zijn? Of (en dit is de crux) is er technisch iets op tegen om 2 strings te nemen? Ik wil net niet naar 3-fase, ik wil alles zo houden als het is, maar 1 nieuwe string toevoegen aan mijn bestaande installatie. Geen aanpassingen aan de omvormer, geen aanpassingen aan mijn meterkast, geen aanpassingen aan mijn hoofdaansluiting. Wat ik wil is dit:
Nu zeg je geen 3-fase. Maar je gaat dus nooit over naar een electrische auto, koken op inductie, warmtepomp etc?
Gaat niet om nu; maar toekomst. En dan “moet” je wel rekening houden met compatibiliteit tussen optimizers. 25+ op 1 string is heerlijk voor een 3F omvormer
Kan prima op de 2de string. Daar gaat het niet om. Check tip hierboven.6/9 panelen bijleggen met S440/P500B optimisers op de 2de aansluiting van de omvormer (SE5000H), met dus 144/173% overdimensionering. Kan dat of niet? Met 6 panelen zit ik in ieder geval onder die 155%. Is dat verstandig of niet? Ik wil gewoon weten of de verkoper mij een broodje poep aan het aansmeren is of dat zijn plan logisch is (2 nieuwe omvormers, naar 3-fase 25A ombouwen etc.). Dat hij 6% afpiekt boeit me niks.
Of het kan; pak de designer. Kies de juiste omvormer en selecteer de S500b. Maak 2 strings en je hebt je antwoord. Designer is hierin leidend.
Oké je hebt al het eea. Wat niet hoeft moet je niet doen.-------------------
Wat betreft kasten: duidelijk wat betreft die NEN1010, maar voor zover ik weet is er niks aangepast buiten het bijvoegen van een 25A automaat. Ik kan dus (opnieuw, theoretisch) 40A+~22A = 62A aan stroom verbruiken áls PV op dat vol vermogen loopt én ik 62A (14kW) aan elektrische apparatuur heb lopen. Dat heb ik nooit, maar feitelijk gezien is mijn kast (gezien de 40A aardlekken ook) dus niet geschikt hiervoor. Begrijp ik het dan goed?
Maar ook dan: als ik 25A + 16A aan PV heb. Ik heb een 40A hoofdzekering/aansluiting. Dan kan ik theoretisch iets van 80A aan stroom trekken, wat dubbel zo veel is als de kast op berekend is. Maar als ik op een bepaald moment inderdaad 35A aan zonnestroom opwek (8kW) en tegelijk 5kW verbruik heb, met netto dus 3kW teruglever, boeit dat toch nog steeds niet? Of zie ik dat verkeerd?
Hoe dan ook, ik wil nog steeds uitgaan van 1 omvormer, met 1 bestaande string en 1 nieuwe string.
Edit: om nog even in te gaan op je advies: ik heb dus een 25A automaat nodig voor mijn SE5000H omvormer. Als ik naar 3-fase ga moet ik ofwel de omvormer vervangen door max SE4000H ofwel een 3x40A hoofdaansluiting nemen met alle vastrecht tot gevolg. Ik vind het gekkenwerk om een 4-5 jaar oude omvormer voor een habbekrats te moeten verkopen, daarom ook mijn focus op het exact zo laten als het is maar dan met overdimensionering op de huidige omvorming en de paar procent aftoppen voor lief nemen.
We hebben al een warmtepomp (L/L), kookplaat op 2x16A en alles. Echt werkelijk nog nooit een probleem mee geweest. Ik monitor ook alles. Ik heb echt 0,0 reden om nu naar 3-fasen om te willen bouwen. De enige reden zou kunnen zijn dat ik mijn huidige PV-systeem niet zou kunnen uitbreiden op de huidige omvormer. En dat kan wel.
2 omvormers vereist wat(meer) aanpassingen
En ja je kast is niet NEN conform helaas. Er bestaat simpelweg de mogelijkheid tot hoge vermogens. Zal lullig zijn als je daardoor ruzie krijgt met een verzekering achteraf.
Concreet
- nieuwe string maken met S500b icm de SunPowers; maar incompatibel met de huidige set en te kort voor 3-fase 2de string
- bestaande omvormer gebruiker en aftoppen voor lief nemen
- wel meterkast even 63A geschikt maken
Goedkoopste oplossing !
Nog goedkoper? Nieuwe set geen SunPower maar andere full blacks pakken en je bent helemaal klaar voor de toekomst
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 29-11-2022 17:09 ]
Yes, 100% zeker dat ik de P500’s heb. Heb dat toen tot in den treuren uitgezocht met het signaal-verstoor-debacle.Crazy- schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:58:
[...]
Daar heb je een punt! Niet opgelet ; je zit met te hoge inkomende spanning inderdaad.
Maar ; weet je zeker dat je nu de P500 hebt? Niet de P505?
Dan dienen de nieuwe SunPowers als losse string als je inderdaad de P500 hebt en de nieuwe de S500b krijgen.
[...]
Ik kijk altijd paar jaar verder. Goede voorbereiding; geeft voordeel in de toekomst.
Nu zeg je geen 3-fase. Maar je gaat dus nooit over naar een electrische auto, koken op inductie, warmtepomp etc?
Gaat niet om nu; maar toekomst. En dan “moet” je wel rekening houden met compatibiliteit tussen optimizers. 25+ op 1 string is heerlijk voor een 3F omvormer
[...]
Kan prima op de 2de string. Daar gaat het niet om. Check tip hierboven.
Of het kan; pak de designer. Kies de juiste omvormer en selecteer de S500b. Maak 2 strings en je hebt je antwoord. Designer is hierin leidend.
[...]
Oké je hebt al het eea. Wat niet hoeft moet je niet doen.
2 omvormers vereist wat(meer) aanpassingen
En ja je kast is niet NEN conform helaas. Er bestaat simpelweg de mogelijkheid tot hoge vermogens. Zal lullig zijn als je daardoor ruzie krijgt met een verzekering achteraf.
Concreet
- nieuwe string maken met S500b icm de SunPowers; maar incompatibel met de huidige set en te kort voor 3-fase 2de string
- bestaande omvormer gebruiker en aftoppen voor lief nemen
- wel meterkast even 63A geschikt maken
Goedkoopste oplossing !
Nog goedkoper? Nieuwe set geen SunPower maar andere full blacks pakken en je bent helemaal klaar voor de toekomst
Voor de rest: 100% helder. Ik ben dus niet gek, maar heb wel te maken met een onwelwillend bedrijf. Dan irriteer ik mij nog het meest aan het feit dat je als consument veel betaald aan een zogenaamd erg goed bedrijf met het vertrouwen dat men alles op de juiste manier configureert en aansluit, wat dus niet zo blijkt te zijn (getuige de meterkast). Als ik nu wel brand krijg en men begint daarover.. pff. Lijkt me de moeite waard om nog eens achteraan te gaan bellen. Wat een vertoning.
Ben het ook met je eens dat 3 fasen de way to go is hoor, dus waarschijnlijk laat ik het uiteindelijk maar hoe het is, en laat ik de zooi over een jaar of 5 helemaal vervangen door 3-fase met alles erop en eraan. Het was alleen erg mooi geweest als men gewoon eens een keer mee wilde denken, maar die marges en commissies op nieuwe omvormers zullen wel te goed zijn (:
Mocht iemand willen weten welk bedrijf dit over gaat, stuur maar een PM. Ik ben er redelijk klaar mee namelijk haha.
Nog een appeltje met ze te schillen en dat gaat om het type account wat wij krijgen. Ik kan nog niet eens mijn eigen emailadres aanpassen. De API dan gelukkig wel weer, maar IK ben eigenaar van de installatie dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat ik ook die rechten op mijn installatie krijg.
Soms zou ik liever een ongeïnformeerde consument zijn die hier gewoon niks van wist, dan nam ik alles voor lief en kostte het niet zo veel tijd en moeite allemaal.
Edit:
Vind het trouwens mooi hoe ze bij mijn grootouders ook een SE5000H hebben gehangen op een 25A zekering. Op een 3x25A hoofdaansluiting. Dus ja hé. Ik snap er geen snars meer van. Was benieuwd dus ben net gaan kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 29-11-2022 22:44 ]
Ik zou graag jullie mening horen over de aanbieding die ik overweeg te accepteren. Ik heb hier al veel gelezen over kleine foutjes met grote gevolgen en onder het mom 'voorkomen is beter dan genezen' zou ik graag weten of de verdeling van de panelen i.c.m. met de aangeboden omvormer de juiste is. Het gaat om het volgende:
14 x DMEGC-370-Full Black-VDH panelen
14 x Solar Edge S440 optimizers
Solar Edge HD Wave SE4000H omvormer
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aPbu6kDZWprTrIweqvUkBFgC.jpg?f=user_large)
De bedoeling is 6 panelen op het oosten, waarbij een schoorsteen halverwege de ochtend voor schaduw op 3 panelen zorgt en 8 panelen op het westen waarbij 4 panelen in het begin van de middag schaduw hebben van de dakkapel van de buren en ook weer een schoorsteen.
Ik hoor graag of deze combinatie naar jullie mening klopt en de verdeling van de panelen geen negatieve gevolgen heeft in de ochtend danwel de middag.
Dank alvast
Graag jullie advies. Bij de bouw van de woning zijn er 9x 305watt panelen opgelegd met een SE3000H omvormer en P370 optimizers.
Het idee is nu om het dak verder vol te gooien met extra panelen. 17x JKM415N-54HL4-B met de S440 optimizers. Of misschien wel zelfs 18 indien mogelijk.
Het dak ligt op ZZW (210gr en helling 25%) en heb in het voorjaar/najaar alleen schaduw bij ochtendzon/avondzon op de onderste rij panelen.
Nu kan je zowel weg met een SE9K (107%) of een SE8K (121%), maar wat adviseren jullie? Ik ga over op een 3-fase ivm 3 fase in huis.
En is dan ook een 6mm2 solar kabel wenselijk? en 2 strings?
/f/image/c6tzhaQzXxiXRFV4P0zsEedH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door rroetenberg op 01-12-2022 10:51 ]
Wil je een accu over 2 jaar? Kijk dan ook even naar de SExk-RWS48 all in one oplossingrroetenberg schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:49:
Hi allen,
Graag jullie advies. Bij de bouw van de woning zijn er 9x 305watt panelen opgelegd met een SE3000H omvormer en P370 optimizers.
Het idee is nu om het dak verder vol te gooien met extra panelen. 17x JKM415N-54HL4-B met de S440 optimizers. Of misschien wel zelfs 18 indien mogelijk.
Het dak ligt op ZZW (210gr en helling 25%) en heb in het voorjaar/najaar alleen schaduw bij ochtendzon/avondzon op de onderste rij panelen.
Nu kan je zowel weg met een SE9K (107%) of een SE8K (121%), maar wat adviseren jullie? Ik ga over op een 3-fase ivm 3 fase in huis.
[Afbeelding]
verder pak voor het geringe prijsverschil een iets zwaardere omvormer, lekker wat ruimte over houden voor de toekomst naar 155/200% dekking (RWB48 kan tot zelfs 200%)
verder : 1 string zoals @teacher ook aangeeft
tot 50 panelen mag de 3-fase versie (11250Watt) per string, dus doen ook
en 6mm2 altijd doen, kost geen drol extra
Thanks! Accu ga ik nu al mee bezig, maar gezien verzekeringen en dergelijke heb ik besloten om de aparte inverter te plaatsen in het tuinhuis en daarmee te gaan werken. Ik neem de verliezen van AC->DC en weer terug maar voor lief.Crazy- schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:35:
[quote]rroetenberg schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:49:
Hi allen,
[Afbeelding]
[/quote
Wil je een accu over 2 jaar? Kijk dan ook even naar de SExk-RWS48 all in one oplossing
verder pak voor het geringe prijsverschil een iets zwaardere omvormer, lekker wat ruimte over houden voor de toekomst naar 155/200% dekking (RWB48 kan tot zelfs 200%)
verder : 1 string zoals @teacher ook aangeeft
tot 50 panelen mag de 3-fase versie (11250Watt) per string, dus doen ook
en 6mm2 altijd doen, kost geen drol extra
6mm2 snap ik uiteraard, maar het is meer dat er nu 4mm2 door het dak ligt naar de huidige inverter, als ik deze niet hoef te wisselen dan scheelt het tijd. Maar 6mm2 lijkt mij sowieso verstandig.
Bedankt voor je antwoord, duidelijk! Ik denk dat ik toch voor de s500b ga. Misschien wil iemand me ook nog adviseren over de omvormer? Ik heb namelijk 3 redelijk gelijke offertes liggen, maar ze bieden allemaal een andere omvormer aan. Welke zou ik het beste kunnen nemen en waarom? Ik heb hier zelf weinig kaas van gegeten, dus ben erg benieuwd. Bedankt alvast.Ronald schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:20:
@Rhye 6x s440 per dakdeel blijft marginaal. Of naar 2x8 panelen - lijkt te passen, of s500b. Ik zou dat eerste doen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GOJpI4pmCjwSy296TNRmRfCs.png?f=user_large)
hartelijke groet
Dan zou ik voor de 4000H gaan heb je nog wat ruimte over > en de rest van de partijen ook de 4000H laten offereren
verder : ze bieden alle 3 iets net iets anders, vraag designer rapport op
daar staat het antwoord of ze gaan clippen of niet
[ Voor 39% gewijzigd door Crazy- op 05-12-2022 15:30 ]
Iemand dit al eerder aan de hand gehad en tips?
Grz D.
Heb nu dit probleem met mijn EIGEN omvormerDomiGijzen schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:36:
Ik heb mijn tijdelijke, 2de hands, omvormer doorverkocht. Nu krijgt deze persoon het bericht van Solar Edge dat hij geen installateurs account kan maken met een 2de hands omvormer.
Iemand dit al eerder aan de hand gehad en tips?

And I quote:
Ik kan dus me eigen omvormer niet uit de handen krijgen van de installateur, maar hij kan hem wel over dragen aan iemand anders behalve.. mij zelfAndere optie is om een installatie bedrijf te benaderen met de vraag of zij het beheer van uw installatie over kunnen nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door vormulier op 05-12-2022 16:00 ]
De solaredge cursussen doen en als zelf installateur het systeem in gebruik nemen.
Solaredge helpdesk kan het serienummer dan koppelen aan jouw installers account.
Jij maakt dan weer een monitoring account aan (voor jezelf) waarmee je inlogt op appje/portal.
Als je hem nieuw koopt.teacher schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:17:
De solaredge cursussen doen en als zelf installateur het systeem in gebruik nemen.
Dit gaat niet want je installers account is pas compleet (en dus actief) met een inverter. En je 2e-hands inverter invoeren in je account geeft "invallid serial number" want hij is al aan een installer gekoppeld. dit is echt een catch 22...teacher schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:17:
Solaredge helpdesk kan het serienummer dan koppelen aan jouw installers account.
En de helpdesk wil je inverter pas overzetten naar een ander installers account als die compleet en actief is
[ Voor 8% gewijzigd door vormulier op 05-12-2022 16:28 ]
Dat is de gebruikelijke weg maar met een 2de hands omvormer loop je tegen een issue. Mij is het destijds wel gelukt. Was ook 2de hands. Geluk wellicht? Of nieuw beleid?
Dacht er zelf aan, om de installatie voor die persoon zelf op te zetten met mijn oude omvormer en dan over te dragen. Maarja, deze persoon kan geen installateurs account maken dus niet naar hem. En heb geen zin om de installatie van een vreemde in beheer te hebben.
Grz D.
Niew beleid lijkt me het meest waarschijnlijke, sneu voor de 2e hands markt, slecht voor e-waste. En wat als je een omvormer koopt uit limburg en hem neerzet op texel.. dan moet je als consument dus de oude installateur vinden.. en / of een nieuwe in je woonplaats die dit dan (al dan tegen betaling) voor je in beheer wil nemen echt prut.DomiGijzen schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:31:
@teacher @vormulier
Dat is de gebruikelijke weg maar met een 2de hands omvormer loop je tegen een issue. Mij is het destijds wel gelukt. Was ook 2de hands. Geluk wellicht? Of nieuw beleid?
Dit kan dus wel, je kan er een aanmaken, alle certificeringen halen, en de set-app gebruiken en de omvormer in werking stellen.DomiGijzen schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:31:
@teacher @vormulier
Maarja, deze persoon kan geen installateurs account maken
Alleen daarna kan je hem niet met de portal beheren dan wel monitoren omdat de inverter al geregistreerd staat bij een installer. en moet je dus gaan leuren bij een installer om de hoek of hij wil helpen
Ok, dat geeft hoop.
Als het goed is, is deze omvormen niet meer geregistreerd. Ik heb deze uit mijn installatie gehaald. In de back end staat ie waarschijnlijk nog niet vrij. Het is geen set-app omvormer maar ook dat gaat lukken. Daar kan ik eventueel zelf voor bellen (heb ook een installateurs account). En activeren. Onder de voorwaarde dat ik het daarna meteen kan overdragen
Grz D.
Dat is hopelijk de oplossing, Ik heb namelijk nu een installers account maar kan mijn eigen omvormer niet er in hangen omdat de installateur 3 jaar geleden het netjes heeft opgezet. (niks mis mee)DomiGijzen schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:15:
Als het goed is, is deze omvormen niet meer geregistreerd. Ik heb deze uit mijn installatie gehaald. In de back end staat ie waarschijnlijk nog niet vrij.
Nu zit ik met een RMA en is het allemaal zo dat ik dit dus in eigen beheer wil, Maar dus niet kan omdat mijn account niet "af" is met een nieuwe omvormer vanuit de winkel.
Het lijkt er dus op dat ik een installer moet vinden die de omvormer overneemt en dat dan een deregisstratie of iets moet doorlopen om de omvormer vrij tegeven zodat ik hem in mijn eigen installer account kan hangen zodat die "af" is.. (als dit al mogelijk is, de support van solar edge lijkt dit niet toe te staan)
Allemaal maar omslachtig en jammer dit proces.
Eventueel kan/wil ik helpen met dit proces. Is wel interessant om het eens uit te zoeken qua situatie.vormulier schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:34:
[...]
Dat is hopelijk de oplossing, Ik heb namelijk nu een installers account maar kan mijn eigen omvormer niet er in hangen omdat de installateur 3 jaar geleden het netjes heeft opgezet. (niks mis mee)
Nu zit ik met een RMA en is het allemaal zo dat ik dit dus in eigen beheer wil, Maar dus niet kan omdat mijn account niet "af" is met een nieuwe omvormer vanuit de winkel.
Het lijkt er dus op dat ik een installer moet vinden die de omvormer overneemt en dat dan een deregisstratie of iets moet doorlopen om de omvormer vrij tegeven zodat ik hem in mijn eigen installer account kan hangen zodat die "af" is.. (als dit al mogelijk is, de support van solar edge lijkt dit niet toe te staan)
Allemaal maar omslachtig en jammer dit proces.
Heb installateurs account, maar de case “2dehands van oude gebruiker naar nieuwe gebruiker via oude installateur “ nog niet gehad
Wel gebruikt van de 1 naar de ander; maar dat binnen eigen installateurs account dan
[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 05-12-2022 21:38 ]
Dat zouden we kunnen doenCrazy- schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:36:
[...]
Eventueel kan/wil ik helpen met dit proces. Is wel interessant om het eens uit te zoeken qua situatie.
Heb installateurs account, maar de case “2dehands van oude gebruiker naar nieuwe gebruiker via oude installateur “ nog niet gehad![]()
Wel gebruikt van de 1 naar de ander; maar dat binnen eigen installateurs account dan
Het is alleen te hopen dat je niet vast komt te zitten aan een omvormer..
stap 1 is in ieder geval een ticket indienen bij solar edge: (note: als je een vreemde helpt, niet als je je eigen omvormer verkoopt)
/f/image/XuEzzpF6bAAZCFsKMtOrnKqX.png?f=fotoalbum_large)
Hier bij je eigen site naam en daarnaast het email adres / bedrijfsnaam die de persoon heeft opgegeven bij het registreren van het installer account waar naar je het wil overdragen.
[ Voor 5% gewijzigd door vormulier op 05-12-2022 22:07 . Reden: Typen is moeilijk ]
Omvormer er uit knikkeren lukt wel; maar of ie dan echt helemaal weg is? Ga ik wel van uit…vormulier schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:46:
[...]
Dat zouden we kunnen doen![]()
Het is alleen te hopen dat je niet vast komt te zitten aan een omvormer..
stap 1 is in ieder geval een ticket indienen bij solar edge: (note: als je een vreemde helpt, niet als je je eigen omvormer verkoopt)
Ik heb er nog wel 1 gebruikte liggen op het schap om te testen
Benieuwd wat ie zegt als ik hem aan een andere gebruikersaccount ga koppelen
[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 05-12-2022 22:46 ]
Ik denk dat het een helaasje is:Crazy- schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:43:
[...]
Omvormer er uit knikkeren lukt wel; maar of ie dan echt helemaal weg is? Ga ik wel van uit…
Daarbij ook nog dat je alleen een complete installer bent als je een nieuwe omvormer koopt, en dat de 2e hands markt (zwarte markt blijkbaar) nauwlijks voorkomt en dat ze dat niet ondersteunen.eenmaal geregistreert dan staat het in ons systeem, Dit kan niet vrijgegeven worden of iets.
Ik kan dus niet mijn eigen installatie gaan beheren en blijf aan de installer vast zitten zolang ik geen nieuwe koop.
Naja dan maar hopen dat de RMA omvormer niet geregistreerd staat als hij (ooit) binnen komt.. iets met corona en oorlog enzo..
Ja en dan ook nog alleen naar een compleet account. Tis wel een big buyer beware kind of thing.teacher schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:23:
Vrijgeven/resetten kan niet, overdragen wel.
Als je een solar edge omvormer koopt zou je er bijna permanent een throw away installed account aan moeten hangen. die dan gewoon gekoppelt is aan de inverter zolang dat ding werkt.
het is wat verwarrend, maar ik probeer het wat duidelijk te maken:vormulier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:18:
[...]
Ik denk dat het een helaasje is:
[...]
Daarbij ook nog dat je alleen een complete installer bent als je een nieuwe omvormer koopt, en dat de 2e hands markt (zwarte markt blijkbaar) nauwlijks voorkomt en dat ze dat niet ondersteunen.
Ik kan dus niet mijn eigen installatie gaan beheren en blijf aan de installer vast zitten zolang ik geen nieuwe koop.
Naja dan maar hopen dat de RMA omvormer niet geregistreerd staat als hij (ooit) binnen komt.. iets met corona en oorlog enzo..
- een omvormer (serienummer) is geregistreerd onder een installateurs-account en gekoppeld aan een site
- onder een site kan je 1 systeemeigenaar koppelen
- onder een site kan je meerdere toegangs-accounts toevoegen
let op! uiteraard heeft SE niet als hoofddoel dat elke site eigenaar ook installateur is; via grijs gebied kan het, maar is niet de bedoeling. Een installateur is 'verantwoordelijk' voor alles en derhalve voor meerdere installaties.
indien je (om wat voor reden dan ook) je installatie wenst over te dragen van installateur A naar installateur B heb je het volgende formulier nodig: https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request
De eigenaar blijft derhalve intact.
Indien je een omvormer van eigenaar wenst te wisselen dan dient de installateur dat te doen, echter met bewijs van toestemming van de oude eigenaar (dit kan bijv. bij overdracht woning, maar ook 2de hands verkoop d.m.v. een 'getekend' document, dit omdat de oude eigenaar mogelijk data kan kwijtraken uit verleden etc en SE noch installateur daarvoor verantwoordlijk is etc etc
Dat is duidelijk.Crazy- schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:08:
[...]
het is wat verwarrend, maar ik probeer het wat duidelijk te maken:
- een omvormer (serienummer) is geregistreerd onder een installateurs-account en gekoppeld aan een site
- onder een site kan je 1 systeemeigenaar koppelen
- onder een site kan je meerdere toegangs-accounts toevoegen
let op! uiteraard heeft SE niet als hoofddoel dat elke site eigenaar ook installateur is; via grijs gebied kan het, maar is niet de bedoeling. Een installateur is 'verantwoordelijk' voor alles en derhalve voor meerdere installaties.
indien je (om wat voor reden dan ook) je installatie wenst over te dragen van installateur A naar installateur B heb je het volgende formulier nodig: https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request
De eigenaar blijft derhalve intact.
Indien je een omvormer van eigenaar wenst te wisselen dan dient de installateur dat te doen, echter met bewijs van toestemming van de oude eigenaar (dit kan bijv. bij overdracht woning, maar ook 2de hands verkoop d.m.v. een 'getekend' document, dit omdat de oude eigenaar mogelijk data kan kwijtraken uit verleden etc en SE noch installateur daarvoor verantwoordlijk is etc etc
In mijn geval, omvormer verkocht, is het dus van belang dat de andere persoon zelf Installer wordt of er ene vindt die zijn systeem in beheer wil nemen. Dan kan ik een simpele site maken met daarin mijn oude omvormer. Deze site overdragen aan de nieuwe Installer.
Los van dat: Als deze omvormer bij zijn nieuwe baasje wordt aangesloten en de Pairing doorloopt, dan draait alles toch? Enkel de online features zoals monitoring e.d. doen het dan niet. Correct? Want in dit geval betreft het ook weer een tijdelijke oplossing totdat de persoon in kwestie zijn nieuwe omvormer krijgt.
[ Voor 9% gewijzigd door DomiGijzen op 06-12-2022 11:16 ]
Grz D.
De nieuwe eigenaar kan dus geen installer worden. hij heeft namelijk geen nieuwe omvormerDomiGijzen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:13:
[...]
is het dus van belang dat de andere persoon zelf Installer wordt of er ene vindt die zijn systeem in beheer wil nemen. Dan kan ik een simpele site maken met daarin mijn oude omvormer. Deze site overdragen aan de nieuwe Installer.
Los van dat: Als deze omvormer bij zijn nieuwe baasje wordt aangesloten en de Pairing doorloopt, dan draait alles toch? Enkel de online features zoals monitoring e.d. doen het dan niet. Correct? Want in dit geval betreft het ook weer een tijdelijke oplossing totdat de persoon in kwestie zijn nieuwe omvormer krijgt.
Hij zal dus inderdaad iemand moeten vinden die de installaite permanent overneemt, for the life of the device.
Er is geen ontkomen aan dat je pas je eigen installies kan beheren als je ooit in je leven een nieuwe inverter gekocht hebt
Maar ja de inverter zou het moeten doen alleen geen portal inderdaad.
Grz D.
De omvormer zal uiteraard gewoon werken, ook zonder internet.DomiGijzen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:13:
[...]
Dat is duidelijk.
In mijn geval, omvormer verkocht, is het dus van belang dat de andere persoon zelf Installer wordt of er ene vindt die zijn systeem in beheer wil nemen. Dan kan ik een simpele site maken met daarin mijn oude omvormer. Deze site overdragen aan de nieuwe Installer.
Zoals @vormulier aangeeft: SolarEdge is niet zo happig op 1-installatie 'installateurs'; waar ik ook wel weer begrip voor heb.
Beleid van SolarEdge is: zij hebben installateurs die hun product verkopen, plaatsen en beheren. En dan gaat het niet om 1 installatie maar dus meerdere...
verder ben je gewoon 'eigenaar' en thats it. voor de DHZ is het niet bedoeld met het huidige opzet/beleid. (Hoe verdelend het ook is...)
Desondanks blijf ik het wel gek vinden dat ze een 2de hands omvormer niet accepteren in dit geval.
Tenzij er geen bewijs is geleverd van overdracht oude eigenaar en dat ze het daarom in algemeen weigeren (@vormulier dit schiet mij opeens binnen...)
[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 06-12-2022 11:28 ]
Wellicht onbekend (of bekend met enkelen) maar wie wat dieper duikt in het portaal en specifiek naar de opbrengstcijfers komt er achter dat de totalen afwijken ;
Tel al je panelen opbrengsten van 1 dag
Kijk naar je omvormer opbrengst
Kijk naar je dag totaal op overzichtspagina.
Daar valt op dat er aardige afwijkingen zijn.
Hoe komt dit? Nou….
Nog grappiger:All measuring devices inside the SolarEdge hardware have a ±2.5% accuracy. This means that each direct measurement (i.e. voltage or current) may have a deviation of up to 2.5% from the actual value.
Al met al kan het oplopen tot wel 7-8% afwijkingValues like energy, which aren’t measured directly but calculated from several direct measurements, have a ±5% accuracy.
Bron: https://enelogic-blog.s3....dge-Monitoring-System.pdf
De afwijking ten opzichte van gerapporteerd AC (reëel) vermogen neemt toe op laag vermogen. De SE5K heeft moeite met de powerfactor op laag vermogen waardoor er dus veel in blindvermogen gaat zitten. Eergisteren denk ik dat AC maar iets van 60% van DC is. 202Wh uit 7kWp
Dat had ik ook al wel gezien. Vond het niet zo gek aangezien er tussen de cel zelf en de portal best wat stappen zitten. waarbij, naar mijn idee, een aantal stappen o.b.v. aggregatie gaan en niet real time zijn.Crazy- schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:50:
Heb het niet 1,2,3 gevonden in het topic.
Wellicht onbekend (of bekend met enkelen) maar wie wat dieper duikt in het portaal en specifiek naar de opbrengstcijfers komt er achter dat de totalen afwijken ;
Tel al je panelen opbrengsten van 1 dag
Kijk naar je omvormer opbrengst
Kijk naar je dag totaal op overzichtspagina.
Daar valt op dat er aardige afwijkingen zijn.
Hoe komt dit? Nou….
[...]
Nog grappiger:
[...]
Al met al kan het oplopen tot wel 7-8% afwijking
Bron: https://enelogic-blog.s3....dge-Monitoring-System.pdf
Heb er een modbus energie meter tussen zitten die iedere seconde rapporteert. Die klopt erg goed met de totalen op de netmeter en ook met de totalen van de omvormer.
Grz D.
Dagen als afgelopen weekend tel ik even niet meeRonald schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:02:
@Crazy- ik ben vrij zeker dat de getallen op paneel en “string” niveau gebaseerd zijn op gelijkspanning opbrengst op optimizer niveau.
De afwijking ten opzichte van gerapporteerd AC (reëel) vermogen neemt toe op laag vermogen. De SE5K heeft moeite met de powerfactor op laag vermogen waardoor er dus veel in blindvermogen gaat zitten. Eergisteren denk ik dat AC maar iets van 60% van DC is. 202Wh uit 7kWp
Maar vorige week voorbeeld:
Panelen opgeteld 17kWh
Omvormer 15kWh
Is toch wezenlijk verschil; daarom verwijs ik naar het document. Cijfers in het portaal (panelen) zijn (helaas) niet heel erg accuraat
Deze liggen op het zuiden op ons garage (plat dak).
Dit werkt prima.
Nu wil ik in de toekomst (mogelijk over 2-3 jaar) nog eens 18 panelen bijplaatsen in een oost-west opstelling op ons hellende dak.
Kan deze op een 2e string aangesloten worden op de huidige omvormer? Of zal er dan toch een zwaardere geplaatst moeten worden omdat de 2 strings samen niet meer vermogen mogen leveren dan de omvormer aan kan?
2 Omvormers is in theorie mogelijk, maar in de praktijk vrij lastig.Daarom deze vraag.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
nee dat gaat hem niet worden, een 8k of hoger heb je dan wel nodig of de nieuwe SE8k-RWB48verstappen33 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:32:
Even een kort vraagje, ik heb op dit moment 18 panelen van 410WP (7380WP) achter een Solaredge SE6K omvormer zitten op 1 string.
Deze liggen op het zuiden op ons garage (plat dak).
Dit werkt prima.
Nu wil ik in de toekomst (mogelijk over 2-3 jaar) nog eens 18 panelen bijplaatsen in een oost-west opstelling op ons hellende dak.
Kan deze op een 2e string aangesloten worden op de huidige omvormer? Of zal er dan toch een zwaardere geplaatst moeten worden omdat de 2 strings samen niet meer vermogen mogen leveren dan de omvormer aan kan?
2 Omvormers is in theorie mogelijk, maar in de praktijk vrij lastig.Daarom deze vraag.
de reden is dat de 3-fases maar 155% aan vermogen DC mogen hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 07-12-2022 15:24 ]
Een maat van mij heeft geen tweakers maar wel zonnepanelen met een SE systeem.
Zelf ben ik niet zo bekend met SE. Via de designer kom ik er niet uit.
Opstelling:
10x Trina 385Wp
10x S440 optimizer
1x 3680H omvormer
Orientatie: Oost
Schuin dak
Zijn plan:
5 dezelfde panelen bijleggen
zelfde optimisers
Orientatie: West
Andere kant van het schuine dak
Ik heb in de startpost gelezen dat dit problemen kan geven met de stringspanning.
Mijn vragen:
Waar moet hij rekening mee houden?
kan de uitbreiding succesvol worden?
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Of wellicht open source tools die op een SolarEdge systeem kunnen inhaken?
Wist niet goed op welke terminologie ik moest Googlen dus daarom even de vraag hier.
Modbus activeren dan kan je realtime uitlezenLensent schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:50:
Ik vroeg me vanochtend ineens af of er methodes zijn of bestaan om een notificatie te krijgen wanneer de opwek van je systeem >1000 watt is. Vooral tussen nov en jan wel handig om te hebben vind ik.
Of wellicht open source tools die op een SolarEdge systeem kunnen inhaken?
Wist niet goed op welke terminologie ik moest Googlen dus daarom even de vraag hier.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.