12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Exact! Heb ook het idee dat hij na het indrukken van de knop niet meer zo lang blijft hangen bij die servers die slang niet meer bestaan.
Is lastig te zeggen omdat niemand in de toekomst kan kijken.Savages in "Het grote SolarEdge topic"
Verder wordt de optie aangeboden om een StoreEdge omvormer te nemen voor een meerprijs van 350 euro. Momenteel is de keuze voor een thuisbatterij niet interessant, maar ik kan me voorstellen dat bij het wegvallen van de salderingsregeling dit wel interessant wordt. Is het zinvol dit nu al als optie mee te nemen?
Ook zonder StoreEdge kun je altijd nog een AC gekoppelde batterij aansluiten.
- voldoende rechten in portal (hoe check ik dat?)
- fixed IP adres toekennen in router
- bekabeling netjes en +/- naast elkaar bij de zonnepanelen
- na installatie wifi uitschakelen om storing te voorkomen. Wordt via netwerkkabel aangesloten.
Nog iets vergeten?
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Je kan alles om laten zetten; naar een nieuwe installateur en uiteraard ook je eigenaarschapSpeedyace schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:43:
Is er iemand bekend, dat als je je systeem wil gaan uitbreiden en dan een zwaardere omvormer nodig hebt, je deze zo kan installeren. Ik heb het dan over een gebruikte omvormer van 2 jaar oud. Ik heb begrepen dat het nogal lastig is om de rechten te krijgen voor het monitoren. Want de oude eigenaar zou er inblijven staan. Het schijnt namelijk, dat SolarEdge het SN. hiervoor gebruikt en gekoppeld is aan de opgegeven gegevens bij het inbedrijfstellen.
https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request
Deze lijkt me wel wat maar de dakrand zelf ben ik nog niet uit
https://www.allekabels.nl...aluminium-33-x-18-mm.html
En wat doen jullie met ca 3 meter overlengte kabel. Kabel korter maken/bestellen, of netjes oprollen met tie-rips? (Kan dat met 5a6 wikkelingen kwaad ivm spoelvorming?)
[ Voor 26% gewijzigd door scarfoot op 05-11-2022 13:59 ]
Dat formulier is alleen om je bestaande installatie naar een andere installateur te zetten (De vertaling uit het Engels is niet zo heel best), niet om van eigenaar te wisselen. Als de omvormer naar een andere site moet zal je dat via SolarEdge support moeten regelen omdat bij de originele eigenaar/installatie de productiedata van die omvormer verdwijnt en zij willen dat die daar ook toestemming voor geeft. Zij halen de omvormer dan uit de oude site en zetten hem naar de nieuwe.Crazy- schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:38:
[...]
Je kan alles om laten zetten; naar een nieuwe installateur en uiteraard ook je eigenaarschap
https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request
Graag advies over SolagEdge SE220H samen met $440.optimizer
Plaatsing panelen 2 Trina Solar Mono 395 All Blackop het oosten en 6 aan de westkant weinig schaduw
Volgens de offerte 2 op het oosten en 6 op het westen
Dakhelling 30graden. Is dit een goed leg plan ivm met de omvormer?
We hebben de topic doorgenomen, maar geen voldoende technische kennis
De 8 panelen kunnen ook op de westkant..
Totaal rendement is 3160Wattpiek max. te behalen rendement 2200 Wattpiek
Ons verbruik ong 2100.
Plaatsing door installateur. Plaats Hengelo
Wise enough to play the fool
Dan heb je dus geen duur, complex solaredge systeem nodig.herhar schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:17: weinig schaduw
#eigentopic
Ik zou denken aan 2x5 of 2x6 voor mogelijk hetzelfde geld als de 8, op een 2mppt string omvormer
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Is je dit aangeboden door een partij?herhar schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:17:
Hallo,
Graag advies over SolagEdge SE220H samen met $440.optimizer
Plaatsing panelen 2 Trina Solar Mono 395 All Blackop het oosten en 6 aan de westkant weinig schaduw
Volgens de offerte 2 op het oosten en 6 op het westen
Dakhelling 30graden. Is dit een goed leg plan ivm met de omvormer?
We hebben de topic doorgenomen, maar geen voldoende technische kennis
De 8 panelen kunnen ook op de westkant..
Totaal rendement is 3160Wattpiek max. te behalen rendement 2200 Wattpiek
Ons verbruik ong 2100.
Plaatsing door installateur. Plaats Hengelo

Naar zoals @teacher zegt: no-go in deze combi ….
Het minimale aantal aan 1 zijde is 6 stuks: en dan met de S500b
Probleem is dan wel weer die 2 anderen….op oost; zodra west wegvalt trekt oost het niet. Dus systeem uit. (Praktijk iets anders, maar niet doen)
Foute boel dus
Dus of 8x west ivm de S440 of 6x west met de S500b
Of 2x 6 (oost & west) met de S440 (ja dat mag/kan)
Ik zou het echter niet aandurven met S440 of zelfs de S500b icm 6+2!
Op de offerte willen ze gebruik maken van de volgende onderdelen:
- 24x Trina Mono full black HC 390WP
- SolarEdge SE7K EUR (3-fase)
- (24x) SolarEdge P505
Er komen:
- 8 panelen op ZW (apart op de schuur)
- 6 panelen NO (Niet optimaal, zou rond een rendement van 60% moeten zijn, maar alle beetjes helpen en toch om het dak zo vol mogelijk te leggen.)
- 10 panelen ZO
(Alle dakvlakken hebben soms last van een stukje schaduw van een boom, dakkapel, etc.)
Maar nu ben ik zelf achter het probleem gekomen dat de 3-fase omvormer op 750V werkt, echter is geen enkel dakvlak in staat deze spanning te halen op zich zelf (750/80 = 9,4 panelen). Het lijkt mij dat ik hierom haast niks aan de opstelling heb op ZW. Ook de opstelling op NO lijkt dan in de ochtend weinig te betekenen. Helemaal met laag hangende zon leveren ze waarschijnlijk weinig op. (Enkel zonnepanelen op ZO zouden wellicht al op het zelfde komen?...)
Het bedrijf werkt helaas niet met micro omvormers wat mij hier wel de ideale oplossing leek...
Met een 1-fase omvormer hoeven minder panelen in de zon te liggen, echter lijken er dan wellicht wel 2 nodig te zijn om al het vermogen kwijt te kunnen op het net, op 2 van de 3 fase. Is dit praktisch?
Er is al een tijd geleden gepland dat ze 21 november langskomen. Ik hoop voor die tijd met het bedrijf nog een oplossing te vinden.
Als er nog wel met SolarEdge gewerkt word, hoe zou het systeem dan moeten worden?
Of zijn micro omvormers de enige oplossing met zoveel dakvlakken, iemand ervaring om dit toch nog met een installateur te regelen ook al monteren ze dit niet normaliter?
[ Voor 0% gewijzigd door FlorisK-Delft op 05-11-2022 19:05 . Reden: *10 ipv 9 ]
Scherp van je; echter dankzij het aantal panelen (24) kom je goed weg. Er moeten met de P505 minimaal 13 actief zijn; met 24 en deze combi qua dak vlakken zou ik er niet wakker van liggen zelfs. Je zit ruimFlorisK-Delft schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:18:
Na het lezen van dit topic, en meer naslagwerk maak ik mij zorgen over het ontwerp dat mij is aangeboden en binnenkort word geïnstalleerd. Het bedrijf krijgt goede reviews en ik vertrouwde er dan ook op dat hun ontwerp goed in elkaar steekt. Ze zijn ook langs gekomen voor een uitgebreide schouw.
Op de offerte willen ze gebruik maken van de volgende onderdelen:
- 24x Trina Mono full black HC 390WP
- SolarEdge SE7K EUR (3-fase)
- (24x) SolarEdge P505
Er komen:
- 8 panelen op ZW
- 6 panelen NO (Niet optimaal, zou rond een rendement van 60% moeten zijn, maar alle beetjes helpen en toch om het dak zo vol mogelijk te leggen.)
- 10 panelen ZO
(Alle dakvlakken hebben soms last van een stukje schaduw van een boom, dakkapel, etc.)
Maar nu ben ik zelf achter het probleem gekomen dat de 3-fase omvormer op 750V werkt, echter is geen enkel dakvlak in staat deze spanning te halen op zich zelf (750/80 = 9,4 panelen). Het lijkt mij dat ik hierom haast niks aan de opstelling heb op ZW. Ook de opstelling op NO lijkt dan in de ochtend weinig te betekenen. Helemaal met laag hangende zon leveren ze waarschijnlijk weinig op. (Enkel zonnepanelen op ZO zouden wellicht al op het zelfde komen?...)
Het bedrijf werkt helaas niet met micro omvormers wat mij hier wel de ideale oplossing leek...
Met een 1-fase omvormer hoeven minder panelen in de zon te liggen, echter lijken er dan wellicht wel 2 nodig te zijn om al het vermogen kwijt te kunnen op het net, op 2 van de 3 fase. Is dit praktisch?
Er is al een tijd geleden gepland dat ze 21 november langskomen. Ik hoop voor die tijd met het bedrijf nog een oplossing te vinden.
Als er nog wel met SolarEdge gewerkt word, hoe zou het systeem dan moeten worden?
Of zijn micro omvormers de enige oplossing met zoveel dakvlakken, iemand ervaring om dit toch nog met een installateur te regelen ook al monteren ze dit niet normaliter?
Het is echt ets anders waarbij je harde oost-west gaat plaatsen met 30/40° helling
Maar je panelen gaan wel spanning leveren; en voldoende.
Kleine kanttekening kan zijn dat je echt meer dan 10 panelen en harde schaduw komen tegelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 05-11-2022 18:36 ]
Enorm bedankt voor je snelle reactie!Crazy- schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:34:
[...]
Scherp van je; echter dankzij het aantal panelen (24) kom je goed weg. Er moeten met de P505 minimaal 13 actief zijn; met 24 en deze combi qua dak vlakken zou ik er niet wakker van liggen zelfs. Je zit ruim
Het is echt ets anders waarbij je harde oost-west gaat plaatsen met 30/40° helling
Maar je panelen gaan wel spanning leveren; en voldoende.
Kleine kanttekening kan zijn dat je echt meer dan 10 panelen en harde schaduw komen tegelijk.
Ik vraag mij nog wel het volgende af, bijvoorbeeld de 8 panelen die op ZW liggen op een schuur met montage materiaal. Wanneer ze nog het laatste beetje zon opvangen liggen de andere panelen volledig in de schaduw. Wek ik op dit moment dan nog wel stroom op? (80*8 = 640V < 750V?)
Of als de eerste 6 panelen de zon uit het oosten krijgen en de rest nog niet belicht is, begint het systeem dan al met opwekken?
Ik wil graag het probleem verkomen zoals besproken in het topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883331
Waarbij de opbrengst in de zomer goed is, maar het drastisch daalt zodra de zon wat lager blijft in de maanden daarbuiten. Uitgaande dat salderen stopt wil ik graag een zo gunstig mogelijk opbrengst gedurende het hele jaar.
@Crazy- is volgens mij daadwerkelijk installateur en een die het snapt, dus als zijn gevoel zegt dat het goed gaat is dat een goed teken.FlorisK-Delft schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:50:
[...]
Of als de eerste 6 panelen de zon uit het oosten krijgen en de rest nog niet belicht is, begint het systeem dan al met opwekken?
p505 zijn inmiddels end of life geworden volgens mij, de vervanging is de verbeterde s500b - let op dat installateur niet met s440 of s500 aankomt.
Het systeem hoeft niet alleen op de 6 te draaien, er zijn 10 optimizers wakker nodig en dan start productie. Optimizers worden ook wakker als paneel schaduw van het huis heeft.
6x80 maakt 480V
Dat betekent dat je overige 18 panelen een klein beetje licht nodig hebben om elk gemiddeld 15v te maken. Hiervoor is 19% nodig van wat de NO panelen doen. Dat is op een heldere dag een tikje lastig, dus iets aan clipping verwacht ik wel, maar dat is dus wel bij lage productie in de vroege ochtend.
Of het ernstig is dat rolt uit een designer rapport: je installateur heeft p505 op offerte gezet en daarom vermoed ik dat hij ook designer gebruikt… vraag het rapport op?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het is een huurhuis en de verhuurder heeft toegang tot de SolarEdge app via zijn account (waar meer installaties van zijn andere huurpanden in staan), zou het logisch zijn dat vanaf het moment dat hij die heeft geactiveerd ik ineens niet meer in de webinterface kan? Is er een manier om dit over het netwerk weer in te schakelen?
Uiteindelijk hebben we niks te klagen en ik ben van plan om gewoon een kWh-meter in de meterkast te (laten) plaatsen, maar het zou wel handig zijn als ik over het netwerk de omvormer uit kan lezen binnen Home Assistant. Ben alleen nu dus benieuwd of het probleem hier intern zit of dat het inderdaad kan zijn dat op afstand die web interface is uitgeschakeld.
Dit klopt. De webinterface is maar beperkt beschikbaar nadat deze ingeschakeld is; de zogenaamde SetApp is dat. Om de omvormer te kunnen instellen.Oon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:44:
Ik heb sinds enkele dagen een SolarEdge omvormer, de eerste dag kon ik bij de web interface via 192.168.2.53. Nu lijkt het erop dat deze niet meer werkt; ik krijg gewoon een timeout, ondanks dat hij wel nog in mijn router te zien is.
Het is een huurhuis en de verhuurder heeft toegang tot de SolarEdge app via zijn account (waar meer installaties van zijn andere huurpanden in staan), zou het logisch zijn dat vanaf het moment dat hij die heeft geactiveerd ik ineens niet meer in de webinterface kan? Is er een manier om dit over het netwerk weer in te schakelen?
Uiteindelijk hebben we niks te klagen en ik ben van plan om gewoon een kWh-meter in de meterkast te (laten) plaatsen, maar het zou wel handig zijn als ik over het netwerk de omvormer uit kan lezen binnen Home Assistant. Ben alleen nu dus benieuwd of het probleem hier intern zit of dat het inderdaad kan zijn dat op afstand die web interface is uitgeschakeld.
Verder verloopt alles via het monitoring portaal.
Een optie is om de Modbus over TCP te activeren en deze uit te lezen. Maar ik begrijp dat jij niet de eigenaar bent; je zal dit dan moeten overleggen met je huurbaas
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 08-11-2022 18:14 ]
Dat betekent dus dat er geen manier is voor mij om de omvormer lokaal uit te lezen nu die aan dat portaal is gekoppeld, tenzij mijn verhuurder mij toegang geeft?Crazy- schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:13:
[...]
Dit klopt. De webinterface is maar beperkt beschikbaar nadat deze ingeschakeld is; de zogenaamde SetApp is dat. Om de omvormer te kunnen instellen.
Verder verloopt alles via het monitoring portaal
Correct. Heeft niets te maken dat ie aan het portaal hangt; het is puur omdat SolarEdge de SetApp interface uitschakelt na een tijdje. Weet niet exact hoelang dat is. Het is puur en alleen ook om de omvormer te kunnen instellen. Is maar goed ook dat dat uit gaatOon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:14:
[...]
Dat betekent dus dat er geen manier is voor mij om de omvormer lokaal uit te lezen nu die aan dat portaal is gekoppeld, tenzij mijn verhuurder mij toegang geeft?
Hij kan eventueel een account koppelen aan de installatie zodat je inzicht krijgt als “gebruiker”
[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 08-11-2022 18:16 ]
Ik snap dat het SetApp gedeelte uitgaat, maar zou toch mooi zijn geweest als ze de API read-only beschikbaar hadden gehouden, ze hebben immers de optie gewoon en dan had je direct de statistieken kunnen uitlezen zonder cloudverbinding en/of losse apparatuur.Crazy- schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:15:
[...]
Correct. Heeft niets te maken dat ie aan het portaal hangt; het is puur omdat SolarEdge de SetApp interface uitschakelt na een tijdje. Weet niet exact hoelang dat is. Het is puur en alleen ook om de omvormer te kunnen instellen. Is maar goed ook dat dat uit gaat
Hij kan eventueel een account koppelen aan de installatie zodat je inzicht krijgt als “gebruiker”
Maar in ieder geval bedankt voor het bevestigen, ik ga de verhuurder vragen of ik toegang kan krijgen, en dan ook meteen of ze het goed vinden als ik een elektricien een kWh meter op de extra DIN-rail die we nog over hebben laat zetten. Jammer dat het niet zonder extra gedoe kan
Je kan (mits je de key krijgt) de api aanroepen via het cloudplatform.Oon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:59:
[...]
Ik snap dat het SetApp gedeelte uitgaat, maar zou toch mooi zijn geweest als ze de API read-only beschikbaar hadden gehouden, ze hebben immers de optie gewoon en dan had je direct de statistieken kunnen uitlezen zonder cloudverbinding en/of losse apparatuur.
Maar in ieder geval bedankt voor het bevestigen, ik ga de verhuurder vragen of ik toegang kan krijgen, en dan ook meteen of ze het goed vinden als ik een elektricien een kWh meter op de extra DIN-rail die we nog over hebben laat zetten. Jammer dat het niet zonder extra gedoe kan
Maar omvormer kan ook; maar dat dient aangezet te worden
Omvormers de WiFi) standaard openzetten.
Je kunt eenvoudig met SetApp de modbus over tcp aanzetten, daar zijn voor Home Assistant ook gewoon integraties voor (via bv hacs).Oon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:44:
Zonder SetApp kan ook zelfs, maar dan moet je zelf even verbinden met de wifi van de omvormer (gegevens staan op de zijkant vd omvormer)
Zie bv https://github.com/binsen...tcp-on-solaredge-inverter
[ Voor 7% gewijzigd door DanTm op 08-11-2022 19:40 ]
Het is niet zijn eigendomDanTm schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:35:
[...]
Je kunt eenvoudig met SetApp de modbus over tcp aanzetten, daar zijn voor Home Assistant ook gewoon integraties voor (via bv hacs).
Zonder SetApp kan ook zelfs, maar dan moet je zelf even verbinden met de wifi van de omvormer (gegevens staan op de zijkant vd omvormer)
Zoals @Crazy- aangaf, het is niet mijn omvormer, dus ik blijf liever van de instellingen af tenzij ik toestemming krijg van de verhuurder, en dan kan hij me net zo goed via de app toegang geven om de data uit te lezen.DanTm schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:35:
[...]
Je kunt eenvoudig met SetApp de modbus over tcp aanzetten, daar zijn voor Home Assistant ook gewoon integraties voor (via bv hacs).
Denk ook niet dat dat een probleem is, hij zal vooral zelf de controle willen houden en niet bij mij hoeven aankloppen als we ooit verhuizen, maar het is wel jammer dat je vanuit de LAN-verbinding die er toch al is niks kunt uitlezen, zelfs al was het maar het huidige vermogen en de totalen.
Dat kan dus gewoon met modbus over tcp, via je LAN. 1 heel klein vinkje zetten maarOon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:08:
[...]
Zoals @Crazy- aangaf, het is niet mijn omvormer, dus ik blijf liever van de instellingen af tenzij ik toestemming krijg van de verhuurder, en dan kan hij me net zo goed via de app toegang geven om de data uit te lezen.
Denk ook niet dat dat een probleem is, hij zal vooral zelf de controle willen houden en niet bij mij hoeven aankloppen als we ooit verhuizen, maar het is wel jammer dat je vanuit de LAN-verbinding die er toch al is niks kunt uitlezen, zelfs al was het maar het huidige vermogen en de totalen.
https://www.homewizard.com/nl
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
De P1-meter daarvan heb ik al, dus ik heb het netto verbruik van het hele huishouden. Net het stukje informatie dat ik mis is de losse oplevering zonnepanelen en losse totale verbruik.JJmac schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:16:
Als je een slimme meter hebt zou je hier ook eens naar kunnen kijken.
https://www.homewizard.com/
Het plan is om tzt de kWh meter die direct in de HWE app in te zien is (dus ook via HomeWizard gekocht) in de meterkast te (laten) plaatsen, en die dan weer netjes te verwijderen als we ooit verhuizen, maar dat is toch best wel een duur ding en daar moet ik ook weer een elektricien voor inhuren (want dat ga ik écht niet zelf doen).
“Gebruik je eigen opgewekte energie zo goed mogelijk met live inzicht van je teruglevering via de P1 meter. Zo kan je precies zien of je genoeg over hebt om je was aan te zetten. In de HomeWizard Energy-app heb je ook de mogelijkheid om direct omvormers toevoegen voor inzicht in je energie productie (uitgesteld naar begin 2023).”
Deze optie heb ik bij een bepaalde partij gevonden. Zij waren niet de beste qua prijs (maar zeker ook niet de slechtste), maar voldeden wel volledig aan mijn eis van dit 490 Wp hyundai paneel. Dit was het legplan (zelf ingetekend): https://designer.solaredg...96de05f4aafd?units=METRIC
Nu is mij helaas medegedeeld dat dit paneel niet meer beschikbaar is. Uiteraard kan deze partij daar niks aan doen, maar nu bieden zij mij alternatieven waar ik niet heel vrolijk van wordt. Allereerst bekende panelen in de 430-455 Wp range. Nu zijn die natuurlijk niet slecht, maar de reden om met deze partij in zee te gaan was vanwege de Hyundai 490 Wp panelen. Als ik uiteindelijk toch voor de "bekendere" panelen moet gaan, dan had ik de opdracht natuurlijk liever door een partij met een betere offerte laten uitvoeren.
Één overige geboden optie is de Longi 495 Wp LR66-HIH panelen. De rand van deze panelen is wit, en ik ben bang dat dit mogelijk erg lelijk / druk wordt op het dak van een huis. Ook is de product garantie slechts 12 jaar. Wat dat betreft dus niet zonder meer een goed alternatief voor de Hyundai 490 Wp. Vinden jullie dat hier een volwaardig alternatief mee wordt geboden?
Tot slot was er nog de optie gegeven om voor een Jinko JK03M 560 Wp. Eerste mindere wat opvalt is de 12 jaar product garantie. Echter, het vermogen van deze paneel is wel weer hoger dan de Hyundai, wat dit misschien wél een geschikt alternatief maakt. Echter vind ik het lastig om dit volledig te beoordelen:
1. Het legplan is met S500B omvormers gemaakt. Wat zijn mijn opties hiervoor? Kan dit paneel hier gewoon op worden aangesloten, en levert dit alleen clipping op boven de 500W? Of zitten hier nog andere nadelen aan?
2. Zijn er eventueel nog andere optimizers die gecombineerd kunnen worden met de S500B die voor de 430 Wp Hyundai panelen gebruikt worden? En wat zal dit vermoedelijk met de prijs doen? De partij die de panelen komt leggen is namelijk van mening dat ik wel het verschil verplicht moet gaan bijbetalen voor de geboden alternatieven, ook al zijn zij degenen die niet kunnen leveren. Heb al aangeboden om de opdracht dan maar nietig te verklaren, maar daarmee wilden zij ook niet akkoord gaan omdat ik de handtekening op de offerte met de 490Wp panelen gezet heb, en volgens hen verplicht ben om één van de geboden alternatieven te kiezen, omdat het niet kunnen leveren van de 490Wp Hyundai panelen buiten hun macht ligt. Ik ben uiteraard niet tevreden over deze werkwijze, maar wil graag wel een keuze maken voor een logisch alternatief, vandaar dus mijn vragen.
Als je echt 25 jaar garantie wil zou je eens naar de REC panelen moeten kijken.
Op een plat dak maakt het toch niet veel uit of ze zwart zijn, dat ziet bijna toch niemand wat van.
[ Voor 14% gewijzigd door JJmac op 09-11-2022 21:50 ]
Dan heb je wel de Rolls-Royce onder de zonnepanelen, maar het ziet er ook heel strak uit.
Zie: https://sunpower.maxeon.c...ucten/maxeon-zonnepanelen
datasheet: https://sunpower.maxeon.c...es_dc_ds_du_a4_544456.pdf
Even wat passen en meten welke maat het beste past. Ze hebben ook nog iets kleinere: https://sunpower.maxeon.c...55_dc_ds_du_a4_544453.pdf
O ja, en let niet alleen op het Wp-vermogen, maar vooral ook op de afmetingen. Je ziet de laatste jaren een trend dat panelen steeds groter worden. Dan zie je op de datasheet inderdaad 500+, maar je hebt ook een ding van meer dan 2 meter lang. Als je er daardoor minder kwijt kunt schiet het ook niet op. Kijk dus naar dingen als efficiency of Wp/m2.
[ Voor 20% gewijzigd door ocaj op 10-11-2022 07:15 ]
Afgelopen week hebben ze bij mij de panelen gelegd:
18x Jinko 405Wp Full Black
1x SolarEdge SE 6K & 18x S440 Optimizers (3 fase).
Initieel hadden ze en SE 7k op de offerte staan, maar na plaatsing zag ik dat ze een 6K opgehangen hadden.
Prijs is natuurlijk bijgesteld op de factuur.
Maar hun redenatie om er een 6K neer te hangen was dat deze beter zou presteren en dus ook eerder "aan" zou slaan bij slechter weer/winter periode etc.
Een 7K zou daarom minder efficient werken omdat deze later inschakeld en eerder weer zal uitschakelen..
De installateur zei ook dat de omvormers berekent worden op 130% van de capaciteit.
In mijn geval dus 6000 x 130% is 7800 W piek, panelen brengen maxinaal 7300 WP op.
Graag hoor ik jullie mening hierover..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Nuance:
Een kleinere omvormer is niet ongewoon; je haalt je piekvermogen niet heel vaak namelijk.
Andere vraag:
Die 18 panelen, liggen die allemaal op hetzelfde dakvlak of zijn ze verdeeld?
Zelfde dak, allemaal op het zuiden op een plat dak.. In de ochtend kans dat er 1-2 panelen in de schaduw komen voor 1-2 uurtjesteacher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:53:
Ja, onzin.
Nuance:
Een kleinere omvormer is niet ongewoon; je haalt je piekvermogen niet heel vaak namelijk.
Andere vraag:
Die 18 panelen, liggen die allemaal op hetzelfde dakvlak of zijn ze verdeeld?
Maar, de redenatie dat een se6k efficiënter zou zijn en eerder zou starten is gewoon slap ge... .
Zodra er licht op genoeg panelen valt, wordt het systeem wakker. Of er nu een se5k of se7k aan hangt.
Dat leek mij ook omdat ze op dezelfde spanning werken..teacher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:01:
Check.
Maar, de redenatie dat een se6k efficiënter zou zijn en eerder zou starten is gewoon slap ge... .
Zodra er licht op genoeg panelen valt, wordt het systeem wakker. Of er nu een se5k of se7k aan hangt.
Maar loop ik nog tegen beperkingen aan met de 6K? Anders ga ik gewoon een 7K eisen zoals geoffereerd is.
Er worden in de toekomst geen extra panelen bijgeplaatst op deze omvormer.
Al gedaan, enige verschil is dat bij de 6k het 117% is overgedimensioneerd en bij een 7k is het 100%.teacher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:08:
Je zou je systeem even in designer kunnen zetten, en dan simuleren. Weet je ook hoeveel moeite je moet doen voor een evt. wissel.
Verwachte opbrengst etc met een 6K of een 7K is hetzelfde.
[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 11-11-2022 11:19 ]
Dan is de SE6K prima.verstappen33 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:16:
[...]
Al gedaan, enige verschil is dat bij de 6k het 117% is overgedimensioneerd en bij een 7k is het 100%.
Verwachte opbrengst etc met een 6K of een 7K is hetzelfde.
PS: eigenbelang: weet je of je de oudere of nieuwere jinko 405 hebt? 18xx bij 1029mm of de 17xx bij 11xx mm? Ben beetje opzoek naar de oude…
Ik heb de 1722x1134, de Jinko Tiger Pro 54HC 405WPRonald schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:51:
[...]
Dan is de SE6K prima.
PS: eigenbelang: weet je of je de oudere of nieuwere jinko 405 hebt? 18xx bij 1029mm of de 17xx bij 11xx mm? Ben beetje opzoek naar de oude…
Aan het eind 10cm hoogte verschil vanwege een overkapping aan het eind van de garage..
Niet de meest mooie cosmetische oplossing, maarje maakt mij ook niet veel uit..
:strip_exif()/f/image/VWHWGnEiwAXfSzaKLvFZbPdB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door verstappen33 op 11-11-2022 13:12 ]
Gister een SE9K geinstalleerd gekregen.
Nu zit ik wat te kijken via modbus tcp naar de waardes.
Het valt mij op dat er niet veel aan spanningverhoging wordt gedaan om het vermogen op het net te krijgen.
Lijkt er meer op dat er met de cos phi wordt gewerkt.
Wie weet dit?
Over het DC gedeelte is genoeg te vinden maar de werking op het AC.....
Nu ga ik de installatie uitbreiden op het schuine dak zuid met een 5 tal Jinko 415 panelen. Hiervoor heb ik de hoymiles micro omvormers aangeschaft omdat dit qua installatie wat makkelijker is.
Nu twijfel ik alleen of het niet slim is om de hele SolarEdge bende van het dak af te halen en daar ook Hoymiles neer te leggen om zo die overige 500wp evt te kunnen benutten.
Wat zijn jullie ideeën hierover m.b.t. het aftoppen van de SE2200, de opstartspanning die als voordeel aangegeven werd door de leverancier en het gewoon maar alles van 1 merk hebben qua omvormers.
P.S. voor de mensen die zich afvragen waarom niet alles in 1x is gedaan dit had te maken met het nog moeten vernieuwen van mijn schuine dak ;-)
P.S.2 Als er iemand interesse heeft in de SolarEdge omvormer met optimizers mag je me een PM sturen. Regio Arnhem.
Ik heb de powerfactor nooit uitgelezen uit de omvormers zelf, maar wel uit de kwh-meter in de meterkast. Dat zou hetzelfde moeten zijn. Op het eerste en laatste half uurtje na is de power factor tijdens productie bij mij altijd -1, dat is netjes en dus geen regelmechanisme lijkt me? Overigens heb ik 2 1-fase omvormers, dus geen ervaring met 3-fase omvormers.Simpel360 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:34:
Het valt mij op dat er niet veel aan spanningverhoging wordt gedaan om het vermogen op het net te krijgen.
Lijkt er meer op dat er met de cos phi wordt gewerkt.
Solaredge heeft in de omvormer een vaste DC-AC conversie. DC-spanning is 750V bij 3-fasen (bij 1-fase 401V). Bij de oudere (pre-HD) typen omvormers zat er een vaste verhouding tussen AC en DC-spanning en schommelde de DC-spanning mee met de AC-spanning.
Powerfactor is echt geen regel regelmechanisme voor de invoeding.
Heb je al simulaties gemaakt dmv Designer of Sunny design? Grote kans dat je helemaal niet zoveel verlies hebt.Master-T schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:21:
Ik heb in Juli een 6 tal panelen gelegd van 450 wp oost/west. Op advies van de installateur is dit op een SE2200 gegaan met S500B optimizers. Opzich werkt het allemaal prima maar in de zomer topt hij vaker af op 2200 watt leveren.
Nu ga ik de installatie uitbreiden op het schuine dak zuid met een 5 tal Jinko 415 panelen. Hiervoor heb ik de hoymiles micro omvormers aangeschaft omdat dit qua installatie wat makkelijker is.
Nu twijfel ik alleen of het niet slim is om de hele SolarEdge bende van het dak af te halen en daar ook Hoymiles neer te leggen om zo die overige 500wp evt te kunnen benutten.
Wat zijn jullie ideeën hierover m.b.t. het aftoppen van de SE2200, de opstartspanning die als voordeel aangegeven werd door de leverancier en het gewoon maar alles van 1 merk hebben qua omvormers.
P.S. voor de mensen die zich afvragen waarom niet alles in 1x is gedaan dit had te maken met het nog moeten vernieuwen van mijn schuine dak ;-)
P.S.2 Als er iemand interesse heeft in de SolarEdge omvormer met optimizers mag je me een PM sturen. Regio Arnhem.
Wel bijzonder trouwens dat je bij 3 panelen per oriëntatie Solar Edge hebt gebruikt, want dat ligt niet zo voor de hand. Dat probleem kon wel eens groter zijn dan een beetje aftoppen in de zomer.
Dat had je natuurlijk al wel kunnen plannen een paar maanden geleden. Ik zou er even over nadenken en nu niet van de hak op de tak voor een paar honderd (duizend?) euro goed werkende spullen van het dak trekken voor een paar euro extra opbrengst. Tenzij geld niet zo'n rol speelt, de klus je hobby is en het meer om het gevoel gaat
Andere optie is de string verlengen, een zwaardere SolarEdge omvormer ophangen (kan ook later, nu in de winter kan het makkelijk allemaal op de 2200) en deze omvormer verkopen zonder de optimizers.
Edit: je gaat misschien wel over het max DC vermogen heen op de 2200. Maar dat weet de Solar Edge designer allemaal.
Op zich was de string uitbreiden en omvormer verzwaren echt wel simpeler geweest dan ombouw - met andere eisen aan bekabeling .
[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 12-11-2022 14:26 ]
Liggen inderdaad O/W 13 graden.Ronald schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:21:
@Master-T liggen die 6 O-W 13 graden?
Op zich was de string uitbreiden en omvormer verzwaren echt wel simpeler geweest dan ombouw - met andere eisen aan bekabeling .
Qua bekabeling maakt het niet zoveel uit. Is vrij eenvoudig aan te passen voor mij.
Heb geen simulaties gemaakt.schumacher schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:06:
[...]
Heb je al simulaties gemaakt dmv Designer of Sunny design? Grote kans dat je helemaal niet zoveel verlies hebt.
Wel bijzonder trouwens dat je bij 3 panelen per oriëntatie Solar Edge hebt gebruikt, want dat ligt niet zo voor de hand. Dat probleem kon wel eens groter zijn dan een beetje aftoppen in de zomer.
Dat had je natuurlijk al wel kunnen plannen een paar maanden geleden. Ik zou er even over nadenken en nu niet van de hak op de tak voor een paar honderd (duizend?) euro goed werkende spullen van het dak trekken voor een paar euro extra opbrengst. Tenzij geld niet zo'n rol speelt, de klus je hobby is en het meer om het gevoel gaat.
Andere optie is de string verlengen, een zwaardere SolarEdge omvormer ophangen (kan ook later, nu in de winter kan het makkelijk allemaal op de 2200) en deze omvormer verkopen zonder de optimizers.
Edit: je gaat misschien wel over het max DC vermogen heen op de 2200. Maar dat weet de Solar Edge designer allemaal.
Geld heb ik niet over, in die zin dat ik de installatie alleen aanpas als ik de SE goed kan verkopen.
Hobby is het zeker wel haha.
En het gevoel inderdaad of je er niet meer uit kan halen dan ik nu doe.
Waarom is een SE omvormer zo ontworpen, dat-ie zo inflexibel is met de stringspanning? Waarom moet een 1 fase inverter echt perse 375V hebben? Waarom niet bijvoorbeeld ook kunnen werken met 200-400V? Dat zou echt een hoop problemen die er nu nog over zijn helemaal wegnemen.
Zit hier een goede designverklaring op? Ik snap dat 375V een optimale spanning is voor een 1 fase inverter, maar om hem dan te eisen, die snap ik nog niet zo goed.
[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 13-11-2022 11:01 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Je geeft zelf al antwoord op je vraag.JvS schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:51:
Zit hier een goede designverklaring op? Ik snap dat 375V een optimale spanning is voor een 1 fase inverter, maar om hem dan te eisen, die snap ik nog niet zo goed.
Het is een geoptimaliseerd systeem; waarbij de output van alles in de meeste ideale situatie wordt gebracht - en dat is dus 350Vdc / 750Vdc
Kijk je dieper : sinus / Hz / etc. Zit je rond de 325V
En qua inflexibel? Tja minimaal 6 panelen - of 13 bij 3-fase. Weet niet wat inflexibel is. Minder panelen ? Pak je lekker Micro omvormers. Bij 3-fase wil je sowieso een wat hoger vermogen hebben (13+ panelen)
[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 13-11-2022 13:31 ]
Dit is inflexibel. Het is niet "minimaal 6 panelen", het is meer "minimaal 6 panelen met dezelfde orientatie bij gebruik van spefiiek 85V optimizers en dan niet dat 50% in de schaduw komt". Dat vind ik wel redelijk inflexibel.Crazy- schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:30:
[...]
En qua inflexibel? Tja minimaal 6 panelen - of 13 bij 3-fase. Weet niet wat inflexibel is.
Voor grote systemen met grote dakvlakken prima, maar je ziet er in allerlei topics echt ZOVEEL mee mis gaan (slecht design van de opstelling), daar zit ook iets in het ontwerp wat flexibeler kan. Goed, het kost een extra component en een procent efficiëntie, maar ik denk dat als er een systeem zou zijn dat echt helemaal gegarandeerd altijd goed werkt, ook met kleinere aantallen panelen per orientatie, dat dat best wel een (enorme) meerwaarde kan hebben
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 13-11-2022 15:48 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Via mijn p1 dongel zie ik dat terugleveren wel gewoon goed werkt, het groene lampje brandt ook gewoon bij terugleveren. Het blauwe lampje is sinds de storing uit, geen WiFi.
Via de leverancier heb ik een instructie ontvangen om de omvormer opnieuw te koppelen aan WiFi maar dit lukt vooralsnog niet.
Zodra ik de QR-code scan vanuit de app en het rode knopje op de omvormer kort naar links klik zie ik wel het SEDG netwerk van de omvormer verschijnen, als ik dan op "Verbinding maken" in de app klik dan lijkt e.e.a. te verbinden maar al vrij snel (paar seconden) verschijnt dan de melding "Niet verbonden". Ik kom dan dus niet in het volgende scherm om daadwerkelijk mijn eigen WiFi netwerk te kiezen.
Om e.e.a. uit te sluiten heb ik geprobeerd te koppelen vanaf mijn Android smartphone en vanaf mijn iPad. Zelfde probleem blijft. Om mijn WiFi als probleem uit te sluiten heb ik ook via 2 verschillende mobiele hotspots geprobeerd verbinding op te zetten. Werkt helaas ook niet. Mijn eigen WiFi signaal is trouwens volle ontvangst, 30~40MB/s download en ~30MB/s upload direct naast de omvormer, dat zou het probleem dus niet moeten zijn.
Het blijft maar fout gaan op het moment dat ik vanuit de app wil verbinden met het SEDG netwerk. "Niet verbonden" verschijnt dan in beeld. Als ik handmatig wil verbinden met het SEGD netwerk kom ik ook niet verder.
Op advies van leverancier heb ik de omvormer uitgeschakeld door rode knopje naar rechts te zetten, daarna minuut of 5 wachten en weer aanzetten. Probleem blijft daarna hetzelfde.
De leverancier wil nu volgende week donderdag iemand langssturen om de omvormer na te kijken. Hebben jullie nog suggesties wat ik zelf kan proberen om het probleem op te lossen? Naar mijn weten heb ik het meeste wel uitgesloten:
- poging verbinden vanaf meerdere apparaten (Android smartphone en iPad)
- poging via 3 verschillende WiFi netwerken: eigen WiFi, hotspot op andere smartphone en via een MiFi adapter
- reset eigen WiFi accesspoint
- reset van omvormer d.m.v. rode knop naar rechts, na 5 minuten weer inschakelen
- herinstallatie van mySolarEdge app
Vreemd genoeg heeft het direct na oplevering dus wel een halve dag gewerkt ongeveer. Ik kon netjes de individuele panelen en hun opbrengst zien.
Is het daarnaast ook mogelijk om de omvormer te verhuizen naar een eigen account?
Ik had 2,4 GHz en 5 GHz in eerste instantie wel op hetzelfde SSID staan. Sommige apparatuur gaat hier niet goed mee om. Heb daarom 5GHz een apart SSID gegeven. Heeft echter niets opgelost. Ik denk achteraf dat dat in dit geval ook niet het probleem is, aangezien het al fout gaat om mijn smartphone met het tijdelijk SSID van de omvormer te koppelen. Pas in de stap daarna kan je de omvormer aan je eigen WiFi koppelen, maar zover kom ik niet.JJmac schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:53:
@jesco_white zou het iets kunnen zijn met 2,4MHz en 5MHZ verbinding, 2,4MHz zou dan moeten werken, en is er geprobeerd om het met een Cat kabel aan te sluiten.
Via netwerkkabel heb ik niet geprobeerd. Het zou kunnen maar dan zal ik eerst met een 20 meter kabel door het trapgat moeten testen alvorens ik vaste bekabeling ga trekken. Het verdient zeker mijn voorkeur om het via WiFi te doen, wat gezien de sterkte van signaal ook zou moeten lukken. De omvormer hangt zo'n beetje recht boven een WiFi accesspoint een kamer lager. Zit weliswaar een betonvloer tussen maar de ontvangst is maximaal qua streepjes. In de WiFi analyzer rond de -50~60dB, up- en download boven tussen 30 en 40 MB/s
Installateurs hebben daar geen last van, die hebben geen wachtwoord van het WiFi van hun klanten in hun telefoon.
Ik moet zelf ook mijn telefoon dwingen niet terug te dan op mijn eigen WiFi
Tijdens de pogingen tot connecten stond ik maximaal ong. een meter naast de omvormer. Neem aan dat dat voldoende dichtbij is om te koppelen? Of moet ik de smartphone echt een paar cm naast de antenne houden? Dat zou ik nog kunnen proberen.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Thanks, dit kan ik ook eens proberen.ds23man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:07:
...alle bekende wifi connecties te wissen....
de WiFi SetApp is soms een crime inderdaad op te zetten... los van of je lokaal wel of niet een bekend netwerk hebt. Het is echt wisselend.
Het echte 'truukje' om het snel werkend te krijgen heb ik nog niet gevonden, maar wat ik zelf vaak doe als ie na niet 1min wil verbinden, gelijk de schakelaar even omgooien. Na 4x lukt het dan meestal wel

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 15-11-2022 17:06 ]
Eerste : nee, helaas nog steeds niet .... heb dit al eens aangekaart; maar helaas.rroetenberg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:19:
Is het mogelijk om zonder installeur modus erachter te komen welke type optimizers op dak liggen? Ik wil graag nog 1 of 2 panelen bij de huidige omvormer erop plaatsen, maar kan niet vinden welke optimizer wordt gebruikt?
Is het daarnaast ook mogelijk om de omvormer te verhuizen naar een eigen account?
Tweede : dat kan altijd, let wel op dat je dan zelf verantwoordelijk bent voor de garantie afwikkeling
dus constateren, meten en eventueel case aanmaken etc. maar beetje tweaker kan dat.
Oh ja, je moet wel de installateurs accreditatie voor elkaar maken
om maar even advocaat van de duivel te spelen .... als je 6 panelen hebt incl (forse) schaduw ... dan moet je überhaupt afwegen of de panelen daar wel moeten liggen. Alternatief is simpelweg micro-omvormersJvS schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:47:
[...]
Dit is inflexibel. Het is niet "minimaal 6 panelen", het is meer "minimaal 6 panelen met dezelfde orientatie bij gebruik van spefiiek 85V optimizers en dan niet dat 50% in de schaduw komt". Dat vind ik wel redelijk inflexibel.
SolarEdge is simpelweg (...) niet geschikt voor kleine installaties; los van de prijs zelfs.
zelf 1x een installatie geplaatst met SE, 6 paneeltjes. Ik raadde de klant het zelfs af; maar hij wilde per se SE. Prima hoor. (en ja, ik ben een 100% SE fanboy
Zojuist weer even 20 minuten op zolder in de hoek gestaan naast de omvormer, gewapend met iPad en smartphone en de SolarEdge app. Ik kom gewoon niet door de connectiefase met het SEDG netwerk van de omvormer. Heb denk wel 40 keer dat rode knopje omgezet. Telkens dat SEDG netwerk aanklikken om te verbinden, vervolgens vrijwel direct melding ‘Niet verbonden’. Dan weer eens manual proberen. Eerst 10 pogingen om manual te verbinden, poging 11 lijkt dan soms te lukken, want vraagt in vervolgscherm om wifi wachtwoord van omvormer. Wachtwoord intypen of plakken, gaat weer draaien -> ‘kan geen verbinding maken met netwerk’Crazy- schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:06:
@jesco_white @ds23man @Ronald @JJmac
de WiFi SetApp is soms een crime inderdaad op te zetten... los van of je lokaal wel of niet een bekend netwerk hebt. Het is echt wisselend.
Het echte 'truukje' om het snel werkend te krijgen heb ik nog niet gevonden, maar wat ik zelf vaak doe als ie na niet 1min wil verbinden, gelijk de schakelaar even omgooien. Na 4x lukt het dan meestal wel

rroetenberg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:19:
Is het mogelijk om zonder installeur modus erachter te komen welke type optimizers op dak liggen? Ik wil graag nog 1 of 2 panelen bij de huidige omvormer erop plaatsen, maar kan niet vinden welke optimizer wordt gebruikt?
@Crazy- Wat zie je dan als je de rapportage 'inbedrijfstelling' draait? Vanuit het webportaal. Is dat dan info die de installateur er in gezet heeft en niet info uit de optimizers?Crazy- schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:09:
nee, helaas nog steeds niet .... heb dit al eens aangekaart; maar helaas.
Ik zie namelijk 2x een P404-5RM4MRM-MA21 en 10x een P404-5RM4MRM-MM1C.
Wat je nog kan proberen is even met een laptop verbinden ipv met een telefoon of iPad?jesco_white schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:46:
[...]
Mega frustrerend, zeker omdat het gewoon even gewerkt heeft de dag van oplevering. Volgende week donderdag komt er iemand van de leverancier kijken. Het zal mij benieuwen.
Mogelijk heeft die net wat sterkere antennes of zo of geeft een laptop een wat gedetailleerdere foutmelding bij het verbinden?
I.p.v. de SetApp-app gebruik je dan een browser en gaat naar http://172.16.0.1 . De SetApp-app is niet veel meer dan een wrapper voor die webpagina.
Bedankt, ga ik even proberen!ocaj schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:23:
[...]
Wat je nog kan proberen is even met een laptop verbinden ipv met een telefoon of iPad?
Mogelijk heeft die net wat sterkere antennes of zo of geeft een laptop een wat gedetailleerdere foutmelding bij het verbinden?
I.p.v. de SetApp-app gebruik je dan een browser en gaat naar http://172.16.0.1 . De SetApp-app is niet veel meer dan een wrapper voor die webpagina.
Net geprobeerd. Met de laptop naast de omvormer. Rode knopje aantikken. Laptop vind het SEDG wifi netwerk. Connecten -> wachtwoord invoeren -> "Checking network requirements" -> Can't connect to this network
Helaas
-- Edit:
Nog even paar keer geprobeert via laptop. Nu kom ik er wel in! Ik kan nu via die webconsole koppelen met mijn wifi. Het werkt niet helemaal soepel, kost enkele pogingen maar is al veel beter dan met de smartphone of tablet.
Heel erg bedankt voor de tip!
[ Voor 32% gewijzigd door jesco_white op 15-11-2022 20:03 ]
[ Voor 15% gewijzigd door edwin2021 op 15-11-2022 20:44 ]
Niet iedereen heeft daar toegang toe; maar is een goede.Rouske schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:57:
[...]
[...]
@Crazy- Wat zie je dan als je de rapportage 'inbedrijfstelling' draait? Vanuit het webportaal. Is dat dan info die de installateur er in gezet heeft en niet info uit de optimizers?
Ik zie namelijk 2x een P404-5RM4MRM-MA21 en 10x een P404-5RM4MRM-MM1C.
Ik doelde met name op het algemene layout overzicht.
Moet stiekem toegeven ook: ik log altijd met installateurs account in; moet nog eens 2de gebruikers account aanmaken. Zie ik wat anderen zien
Dan moet @rroetenberg meer rechten gaan vragen aan de installateur, binnen zijn eigen systeem dan volledige toegang en site eigenaars vinkje.Crazy- schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:28:
[...]
Niet iedereen heeft daar toegang toe; maar is een goede.
Ik doelde met name op het algemene layout overzicht.
Moet stiekem toegeven ook: ik log altijd met installateurs account in; moet nog eens 2de gebruikers account aanmaken. Zie ik wat anderen zien
Het blijft gewoon jammer dat je dit niet standaard krijgt... je kan met die rechten dan toch ook niks verprutsen, maar dan heb je wel meer inzicht!
[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 16-11-2022 08:23 ]
Daarnaast vraag ik me af of ik de juiste omvormer heb op dit moment.
Huidig:
SE2200H met 10 JA solar 280WP panelen en P300 omvormers.
Dit werkt op zich prima, maar het valt me op de omvormer wellicht wat krap is voor het paneelvermogen. Op zonnige dagen voelt 2200W wat weinig, zie bijvoorbeeld deze foto:
:strip_exif()/f/image/fMzT6VK4A93zzSJucKPD3uV8.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zou ik graag 6 panelen op de garage erbij leggen. Gezien daar vanaf 14.00 schaduw op valt, en vanaf 15.00 alles in de schaduw ligt, zie ik twee opties:
1. Losse omvormer voor die 6 panelen. Nadeel is nieuwe groep aanleggen en kabels etc.
2. Omvormer SE2200 wisselen voor een SE4000, met 2 strings. Dan de 6 410Wp panelen van 6 P505 voorzien en dat als tweede string gebruiken naast mijn bestaande.
Heb 16A zekering dus eigenlijk zou het dan een 3680 moeten zijn.
Mijn vraag is nu:
1. Is mijn huidige omvormer idd krap? Dat zou beslissing te wisselen makkelijker maken.
2. Er komt dan totaal 5200 Wp op een 4000, dat kan wel. Door de schaduw zal de 5200 toch niet vaak gehaald worden.
3. Toch maar 2 losse inverters doen vanwege afzekering? Desnoods 2200H voor de 6 panelen gebruiken en nieuwe inverter (3000?) Voor de bestaande 10?
Wat zouden jullie doen?
[ Voor 7% gewijzigd door Allardie op 19-11-2022 15:05 ]
Als je de uitbreiding heel graag met solaredge wil doen dan is het toch echt zaak dit in solaredge designer te doen.
Dan weet je gelijk hoeveel je daadwerkelijk mist met de voor je gevoel te lichte omvormer. Gezien de datum van je voorbeeld bekruipt me het vermoeden dat het een relatief steil OZO dak is: daar komen vroeg in het jaar best hoge pieken uit die je later door de warmte niet haalt: hierdoor valt het vaak mee
Dus als ik een se5k-rwb en een solaredge-inline-meter heb, kan ik daar direct een home batterij op aansluiten? Of heb ik daar nog meer hardware voor nodig?Crazy- schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:01:
[...]
Punt 1: overdrijft? Je bedoelt dat Solaredge de bruto gegeneerde opbrengst toont excl aftrek eigen (omvormer) verbruik ? ;-)
Ik kan het niet keihard bewijzen uiteraard - omdat ik nooit een DC zijdige (gecertificeerde) meting heb gemaakt - maar de getoonde cijfers zijn toch echt de opgewekte energie.
Wat er na je omvormer door je huis & uiteindelijk je meter gaat is “uiteraard” minder ivm aftrek eigen verbruik omvormer, kabelverliezen en uiteindelijk eigen verbruik.
Maar om te zeggen overdrijft - is niet echt redelijk imho
Wil je trouwens netto, bruto & eigen verbruik inzichtelijk dan gooi je er een SolarEdge Home Inline meter tussen dan heb je alles inzichtelijk (en voorbereid op accu). Heb zelf net de 3F versie besteld - cadeautje voor mezelf Hehe
De RWB is geschikt; correct.Jan2002 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:19:
[...]
Dus als ik een se5k-rwb en een solaredge-inline-meter heb, kan ik daar direct een home batterij op aansluiten? Of heb ik daar nog meer hardware voor nodig?
https://www.solaredge.com...idential-datasheet-nl.pdfKlaar voor gebruik in combinatie met batterij - een omvormer voor zowel PV als batterijopslag
Wel na firmware upgrade, heb nu even niet scherp of die er al is
Basis Installatie bestond uit:
7x Q Cells Q.PEAK DUO BLK-G9 350
1x SolarEdge SE2200H - 1-fase - HD-Wave Tech omvormer
7x SolarEdge P505
Sinds dag 1 via MODBUS over TCP gekoppeld aan Home Assistant. Had ik tijdens de installatie laten aanzetten. De elektromonteur wist niet wat het was maar werkte mee, ik was er blij mee.
14 dagen later is de installatie uitgebreid met nog een optimizer en paneel (zie plaatje nr.8.) Opgesteld in 4 complete 'daksetjes' oost-west.
Vandaag na de installatie op 1 november het SolarEdge account mogen ontvangen waar ik meer van had verwacht. De installatie was initieel maar met 7 panelen uitgevoerd en na het leggen is deze afgelopen week completer gemaakt met nog 1 paneel daar er toch meer ruimte was dan men op Google had kunnen zien.
Ik vind het SolarEdge account wat minimaal, in de handleiding zie ik meer opties. Is dit bij elke installateur anders en zou ik die rechten ook mogen krijgen? Wat is jullie ervaring hierin, wordt dit zomaar vrij gegeven?
Daarnaast lijkt het erop dat de panelen qua layout verkeert in de SolarEdge monitoring omgeving zijn opgenomen. Ik had hier verwacht op moment van net iets over 12:00 uur dat de panelen 1,3,8 en 6 lichtblauw zouden zijn (allen westzijde) en de andere donkerblauw. Ik heb het idee dat de virtule layout nu niet juist is, per saldo maakt dat niet zoveel uit natuurlijk maar nu klopt het niet. Kan ik dit zelf aanpassen als ik straks de beschikking zou hebben over het SolarEdge Admin account? Of kan dit ook alleen door de installateur worden verzorgd?
:strip_exif()/f/image/6wULcAq4VeonvgX8bz9T7Lf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rnVWO68flYZrUpXb3CyZgXJp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door proza op 21-11-2022 21:40 ]
If you see me collapse, pause my Garmin!🚶🏃
Vraag de installateur om volledige rechten toe te wijzen, dat geldt ondanks de ongelukkige benaming alleen voor jouw systeem, niet andere systemen in het portaal van de installateur.
Check ook even de onderste regel. Daar staat een datumJan2002 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:22:
Kom twee datasheets tegen van de SE5K-RWB. Beiden battery ready. Zie dat het gewicht verschillend is. Weet iemand waar dat aan ligt? In hoeverre zijn beiden verschillend?
[Afbeelding]
De rechtste is de nieuwste. SE4K-RWBTEBXX4
https://www.solaredge.com...idential-datasheet-nl.pdf
Moet toegeven dat het soms iet wat verwarrend is…
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 22-11-2022 17:43 ]
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:
Ik heb een offerte ontvangen voor een SolarEdge systeem in een O/W opstelling. Na wat rondzoeken ben ik uitgekomen in dit topic. In de openingspost lees ik de berekening en de opmerking dat in een dergelijk systeem eigenlijk minimaal 8 panelen aan 1 zijde dienen te liggen en dat het anders erg oppassen is. Ik ben echter technisch niet voldoende bekend met de materie om in te schatten in hoeverre deze offerte nou technisch juist is.
De aangeboden setup: (aan beide zijden dus 6 panelen)
/f/image/stiundEZizfBFJOBUcfbJJhb.png?f=fotoalbum_large)
Ben heel benieuwd naar jullie mening.
Oost west kan dit; maar - niet helemaal duidelijk zo:JeepieJoep schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:00:
Hoi!
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:
Ik heb een offerte ontvangen voor een SolarEdge systeem in een O/W opstelling. Na wat rondzoeken ben ik uitgekomen in dit topic. In de openingspost lees ik de berekening en de opmerking dat in een dergelijk systeem eigenlijk minimaal 8 panelen aan 1 zijde dienen te liggen en dat het anders erg oppassen is. Ik ben echter technisch niet voldoende bekend met de materie om in te schatten in hoeverre deze offerte nou technisch juist is.
De aangeboden setup: (aan beide zijden dus 6 panelen)
[Afbeelding]
Ben heel benieuwd naar jullie mening.
zadeldak; Welke hellingshoek? Dit is belangrijk
Vraag bij ze het SolarEdge rapport op
Ik vermoed : grote error.
Met de S500b zou het wellicht nog wel kunnen; maar rapport eisen. Zonder ze te sturen verder.
[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 22-11-2022 22:15 ]
Ik zie nog ruimte voor 3 extra op west. Dat is haalbaar voor vergelijkbare kosten gezien offertes in recente topics
Tja. Men vraagt wat ze kunnen… maar dit is wel wat ‘extreem’Ronald schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:25:
@JeepieJoep (@Crazy- ) met 2x6 s500b verwacht ik niets verkeerd uit een designer rapport. Maar de prijs is niet bijzonder laag voor een systeem van 12 panelen. Wellicht verder zoeken?
Ik zie nog ruimte voor 3 extra op west. Dat is haalbaar voor vergelijkbare kosten gezien offertes in recente topics
Een dure offerte dus en met de s440 optimizers kan het waarschijnlijk ook helemaal niet optimaal werken. Dan ga ik maar eens op zoek naar een andere aanbieder.
Toevallig nog tips?
Maar als ik het goed heb is de data via de modbus nauwkeuriger? Want ik wil de data in een lokale database gaan opslaan naast de data van mijn slimme meter (die ik dan weer met een setje van homewizard wil uitlezen).
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Grappig. Maar “helaas” is de api met een resolutie vanJogai schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:08:
Ik krijg binnenkort ook zonnepanelen met een SolarEdge omvormer (SE8K als het goed is). Kenden jullie dit projectje al: https://github.com/matjazbravc/SolarEdge.Monitoring.Demo
Maar als ik het goed heb is de data via de modbus nauwkeuriger? Want ik wil de data in een lokale database gaan opslaan naast de data van mijn slimme meter (die ik dan weer met een setje van homewizard wil uitlezen).
15min.
Modbus geeft je realtime & veel meer data terug. Focus daar maar op
Enige wat ik persoonlijk nog mis is de optimizer data. Die is nog steeds niet beschikbaar via de API en/of Modbus.
Sinds een aantal dagen eindelijk ook trotse eigenaar geworden van 13 panelen met een SolarEdge 500 HD Wave. Ik ben behoorlijk n00b en moet me nog goed inlezen qua ins&outs...
Waarschijnlijk is deze vraag hier ongetwijfeld al gesteld maar wat mij gelijk opviel in de app is dat ik bar weinig kan en zie terwijl dat wel zou moeten. Ik zie eigenlijk alleen maar de levering van het moment en totaalopbrengst en dat is het.
Vandaag ook contact gehad met het bedrijf dat de panelen geplaatst heeft en er werd mij verteld dat de monteur "iets" (in de omvormer) gedaan moet hebben en dat het tot 24 uur kan duren voordat de rest dan ook zichtbaar wordt.
Ik zat er bij toen hij bezig was met de omvormer en de monteurs-app en de monteur heeft wel e.e.a. gedaan maar daarvoor is mijn kennis te laag om te weten of dat hetgene is wat er gedaan moest worden en daarbij; de panelen draaien al meer dan 24 uur.
Klopt het dat ik morgen meer zou moeten zien in de app of kan ik zelf nog meer doen of kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
Verwerking eerste keer is wat vertraagd; dat is correct.TheFrahes schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:54:
Goede avond,
Sinds een aantal dagen eindelijk ook trotse eigenaar geworden van 13 panelen met een SolarEdge 500 HD Wave. Ik ben behoorlijk n00b en moet me nog goed inlezen qua ins&outs...
Waarschijnlijk is deze vraag hier ongetwijfeld al gesteld maar wat mij gelijk opviel in de app is dat ik bar weinig kan en zie terwijl dat wel zou moeten. Ik zie eigenlijk alleen maar de levering van het moment en totaalopbrengst en dat is het.
Vandaag ook contact gehad met het bedrijf dat de panelen geplaatst heeft en er werd mij verteld dat de monteur "iets" (in de omvormer) gedaan moet hebben en dat het tot 24 uur kan duren voordat de rest dan ook zichtbaar wordt.
Ik zat er bij toen hij bezig was met de omvormer en de monteurs-app en de monteur heeft wel e.e.a. gedaan maar daarvoor is mijn kennis te laag om te weten of dat hetgene is wat er gedaan moest worden en daarbij; de panelen draaien al meer dan 24 uur.
Klopt het dat ik morgen meer zou moeten zien in de app of kan ik zelf nog meer doen of kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?
Maar het hangt er ook af van welk gebruikers profiel er ingesteld is door de installateur.
De 1 is beperkter dan de ander.
Echter je zal wel de panelen layout moeten kunnen inzien. Incl dag maand jaar grafieken
Ik heb sinds een week of 2 panelen liggen en een SolarEdge omvormer. Na ong. een uurtje na oplevering was alle data geladen en zichtbaar in de app. Dat wil zeggen, een grafiek van opbrengst van die dag, week, maand of jaar, en een tabblad waarbij de ligging en opbrengst van de panelen grafisch is weergegeven. Kan handig zijn om te zien of al je panelen nog functioneren.TheFrahes schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:54:
Goede avond,
Ik merk nu al dat ik eigenlijk vrij weinig met die app doe. Ik kijk veel meer in mijn HomeWizard app met de gekoppelde P1 meter aan de slimme meter. Die meet stroomverbruik/opbrengst real-time. In de HomeWizard app kun je ook je netto teruglevering zien, dus met je eigen verbruik er al af. De app van SolarEdge laat puur de opbrengst van je panelen zien, maar je eigen huidig verbruik weet je dan nog niet. De SolarEdge app refreshed bij mij elke 16 minuten, dus ook aanzienlijk vertraagd. Op zich leuk voor een overzichtje op lange termijn, maar niet meer dan dat (in mijn optiek).
Helling meten met je telefoon tegen balk? 3dbag.nl ?JeepieJoep schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:42:
Grote dank voor jullie snelle adviezen! Ik zou niet weten wat de hellingshoek is van mijn dak en hoe ik dit op kan meten.
Een dure offerte dus en met de s440 optimizers kan het waarschijnlijk ook helemaal niet optimaal werken. Dan ga ik maar eens op zoek naar een andere aanbieder.
Toevallig nog tips?
Hoe steiler je dak, hoe beperkter dit systeem zal werken.
Meer panelen per kant en/of s500b optimizers.
Bedankt.Crazy- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:08:
[...]
Verwerking eerste keer is wat vertraagd; dat is correct.
Maar het hangt er ook af van welk gebruikers profiel er ingesteld is door de installateur.
De 1 is beperkter dan de ander.
Echter je zal wel de panelen layout moeten kunnen inzien. Incl dag maand jaar grafieken
Ik neem aan dat de monteur dit enkel kan aanpassen of kan ik beter maar gelijk contact opnemen met SolarEdge?
Ik heb hier inderdaad ook naar zitten kijken maar ik heb ook een rooted toon en laadpaal op mijn P1 splitter zitten. Ik zag dat ze bij homewizard ook een 3 poort splitters hebben maar geen idee of dat werkt?jesco_white schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:21:
[...]
Ik heb sinds een week of 2 panelen liggen en een SolarEdge omvormer. Na ong. een uurtje na oplevering was alle data geladen en zichtbaar in de app. Dat wil zeggen, een grafiek van opbrengst van die dag, week, maand of jaar, en een tabblad waarbij de ligging en opbrengst van de panelen grafisch is weergegeven. Kan handig zijn om te zien of al je panelen nog functioneren.
Ik merk nu al dat ik eigenlijk vrij weinig met die app doe. Ik kijk veel meer in mijn HomeWizard app met de gekoppelde P1 meter aan de slimme meter. Die meet stroomverbruik/opbrengst real-time. In de HomeWizard app kun je ook je netto teruglevering zien, dus met je eigen verbruik er al af. De app van SolarEdge laat puur de opbrengst van je panelen zien, maar je eigen huidig verbruik weet je dan nog niet. De SolarEdge app refreshed bij mij elke 16 minuten, dus ook aanzienlijk vertraagd. Op zich leuk voor een overzichtje op lange termijn, maar niet meer dan dat (in mijn optiek).
Verder als ik kijk op SolarEdge zie ik dat app meer kan. Ik zou het bijv. wel handig vinden om per paneel e.e.a. te kunnen zien.
Er zijn 3 opties die de installateur kan instellen:TheFrahes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:53:
[...]
Bedankt.
Ik neem aan dat de monteur dit enkel kan aanpassen of kan ik beter maar gelijk contact opnemen met SolarEdge?
- Dashboard
- Dashboard & Layout
- Volledige toegang
![]() | ![]() |
Bij Dashboard heb je enkel toegang tot de Dag, Week, Maand, Factuurperiode & Jaar grafieken
![]() | ![]() |
Dashboard + Layout
Je hebt nu toegang tot de layout. Hier kan je het volgende vinden:
- layout van je panelen
- opbrengst van je panelen & omvormer (dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks, totaal)
- Playback > tot een week terugkijken naar de dagverloop
- Grafieken je kan gedetailleerde informatie / grafieken maken van je omvormer (helaas niet van de panelen)
![]() | ![]() |
Volledige toegang
zelfde als hierboven met extra:
- grafieken van je panelen (optimzier spanning, vermogen, paneel spanning)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gZ3HfLMZqVYifTYaLGey5DVu.png?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 23-11-2022 11:21 ]
Dank je wel voor je duidelijke uitleg!Crazy- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:20:
[...]
Er zijn 3 opties die de installateur kan instellen:
- Dashboard
- Dashboard & Layout
- Volledige toegang
[Afbeelding] [Afbeelding]
Bij Dashboard heb je enkel toegang tot de Dag, Week, Maand, Factuurperiode & Jaar grafieken
Dashboard + Layout
Je hebt nu toegang tot de layout. Hier kan je het volgende vinden:
- layout van je panelen
- opbrengst van je panelen & omvormer (dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks, totaal)
- Playback > tot een week terugkijken naar de dagverloop
- Grafieken je kan gedetailleerde informatie / grafieken maken van je omvormer (helaas niet van de panelen)
Volledige toegang
zelfde als hierboven met extra:
- grafieken van je panelen (optimzier spanning, vermogen, paneel spanning)
[Afbeelding]
Ik ga even contact opnemen met de installateur en vragen of ik volledige toegang kan krijgen.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.