Dank voor info. Ik snap installateur ook wel beetje maar er ligt wel een getekende offerte en een afgegeven installatie datum. Ik hoop maar dat men nog ergens een 7k of 8k omvormer op kan duiken.Crazy- schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
Kan kloppen,,. Er is momenteel niks beschikbaar qua 3-fase (via de officiële routes…) men spreekt wel van november dat er nieuwe voorraden komen ; maar ik twijfel.
Veel groothandels geven toch echt Q2 2023 aan.
Wat mij echt zeer verbaasd dat men via Marktplaats (…) grof geld verdiend aan omvormers omdat ze partijen beschikbaar hebben en krijgen. Hoe ze er aan komen, ik heb oprecht geen idee … maar de NL importeurs/groothandels hebben ze niet maar zij wel?
En wat staat er in de algemene voorwaarden mbt uitstel ivm het niet kunnen verkrijgen van producten? ;-) ik weet zeker dat er iets over in staat.edwin2021 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 06:27:
[...]
Dank voor info. Ik snap installateur ook wel beetje maar er ligt wel een getekende offerte en een afgegeven installatie datum. Ik hoop maar dat men nog ergens een 7k of 8k omvormer op kan duiken.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
We hebben een voorstel gekregen incl. SolarEdge omvormer.
Vermits ik zelf een leek ben, had ik graag jullie mening gehad over het voorstel of dit correct bemeten is
Oriëntatie: 130°
Hellingshoek: 45°
Geïnstalleerd DC vermogen: 6,88kWp
Max. te behalen AC vermogen: 5kW
Jaarlijkse productie: 6,82 MWh
DC/AC oversizing: 133%
Prestatieverhouding: 89%
Prestatie-index: 991kWh/kWp
- 16x Hyundai 430wp full black
- 16x S440 optimizers
- 1x SolarEdge 3 fase energiemeter
- 1x Omvormer SolarEdge SE5000H
De eerste opmerking die ik zelf maak;
We hebben zelf al 3-fase, kan het zijn dat er dan ook een andere omvormer voorzien moet worden ipv degene in de offerte?
Als tweede:
Is het beter dat we bv 18-20 panelen + optimizers nemen, zodat er meer per string zijn?
Indien er nog andere bemerkingen zijn...
Bedankt!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEAUsGHFSc7LCyASWU5DIVwv.jpg?f=user_large)
Vermits ik zelf een leek ben, had ik graag jullie mening gehad over het voorstel of dit correct bemeten is
- 16x S440 optimizers
We hebben zelf al 3-fase, kan het zijn dat er dan ook een andere omvormer voorzien moet worden ipv degene in de offerte?
Als tweede:
Is het beter dat we bv 18-20 panelen + optimizers nemen, zodat er meer per string zijn?
Bedankt!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEAUsGHFSc7LCyASWU5DIVwv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GpQBdpY1KZ5GF1O0zQsMIsFL.jpg?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Wozie op 27-10-2022 15:33 ]
3-fase aansluiting is 3-fase omvormer (bij voldoende panelen)Wozie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:00:
We hebben een voorstel gekregen incl. SolarEdge omvormer.
Vermits ik zelf een leek ben, had ik graag jullie mening gehad over het voorstel of dit correct bemeten is![]()
- 16x S440 optimizers
Als tweede:
Bedankt!
16 panelen op 1 dak vlak? Schaduw minimaal?
Dan 3-fase sowieso (nu hebben ze het over een SE5000 1-fase - echter op 3x25 krijg je die niet juist afgezekerd. De 5000 vereist een 25A automaat.
3-fase (SE5k) vereist wel 16x S440 - bij schaduw en bij 16 panelen zou ik dan de S500b pakken welke een minimaal van 13 stuks heeft.
Eventueel meer panelen: kan je ze kwijt? Heb je het echt nodig? Ofwel zit je nu al ruim in opbrengst ?
Andere kant nu plaatsen is goedkoper dan later uitbreiden.
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 27-10-2022 15:13 ]
Je geeft 1 oriëntatie, we nemen dan aan dat het 1 dakvlak is waar alle 16 op komen (in 1 string).Wozie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:00:
Als tweede:
Bedankt!
Dan is de opmerking 'meer per string' apart.
Of is het 130° en 310°?
Heb even foto's toegevoegd aan m'n post. Inderdaad op 1 vlak, schaduw is minimaal..Crazy- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
3-fase aansluiting is 3-fase omvormer (bij voldoende panelen)
16 panelen op 1 dak vlak? Schaduw minimaal?
Dan 3-fase sowieso (nu hebben ze het over een SE5000 1-fase - echter op 3x25 krijg je die niet juist afgezekerd. De 5000 vereist een 25A automaat.
3-fase (SE5k) vereist wel 16x S440 - bij schaduw en bij 16 panelen zou ik dan de S500b pakken welke een minimaal van 13 stuks heeft.
Eventueel meer panelen: kan je ze kwijt? Heb je het echt nodig? Ofwel zit je nu al ruim in opbrengst ?
Andere kant nu plaatsen is goedkoper dan later uitbreiden.
Dus moet sowieso een 3-fase omvormer worden.
S440 mag blijven vermits weinig schaduw?
We kunnen meer panelen kwijt, nodig niet.
Momenteel 4.5MWh verbruik, productie zou 6,82MWh zijn
Heb enkele afbeeldingen toegevoegd aan m'n originele post. Maakt het net iets duidelijkerRouske schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:24:
[...]
Je geeft 1 oriëntatie, we nemen dan aan dat het 1 dakvlak is waar alle 16 op komen (in 1 string).
Dan is de opmerking 'meer per string' apart.
Of is het 130° en 310°?
16 panelen op 1 dakvlak inderdaad, ligging is zuid-oost.
Mja schaduw zal ik niet wakker van liggen in dit geval; met 13x S440 komt het ook wel goed (sst) maar dan is 16 dikke prima. (Marge).Wozie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:35:
[...]
Heb even foto's toegevoegd aan m'n post. Inderdaad op 1 vlak, schaduw is minimaal..
Dus moet sowieso een 3-fase omvormer worden.
S440 mag blijven vermits weinig schaduw?
We kunnen meer panelen kwijt, nodig niet.
Momenteel 4.5MWh verbruik, productie zou 6,82MWh zijn
Wil je zekerheid doe je wel de 500b - heb je het perfect zelfs
Meer panelen heeft dan niet echt nut.
@Wozie persoonlijk vind ik de SE5K te krap als je 6880Wp op het dak hebt bij 130° en 45° dak. Ik heb zo een dak, voor data zie de link naar mijn PVOutput onder de post.
Ik zou dan eerder een SE6K kiezen.
Maar ook meer panelen, bijv. het 2e rijtje vol maken 3? tussen de kapellen en 1 links ervan.
Dan hoef je in de donkere maanden ook minder van het net af te nemen...
Omvormer dan waarschijnlijk ook nog een slag groter, maar dat zou je in de designer moeten zien hoeveel dat qua opbrengst scheelt.
PS: mijn gemiddelde Prestatie-index ligt wel wat hoger dan de 991kWh/kWp.... namelijk rond de 1070 ofzo
Ik zou dan eerder een SE6K kiezen.
Maar ook meer panelen, bijv. het 2e rijtje vol maken 3? tussen de kapellen en 1 links ervan.
Dan hoef je in de donkere maanden ook minder van het net af te nemen...
Omvormer dan waarschijnlijk ook nog een slag groter, maar dat zou je in de designer moeten zien hoeveel dat qua opbrengst scheelt.
PS: mijn gemiddelde Prestatie-index ligt wel wat hoger dan de 991kWh/kWp.... namelijk rond de 1070 ofzo
[ Voor 25% gewijzigd door Rouske op 27-10-2022 16:25 ]
Zou kunnen maar heb ik niet ontvangen bij offerte. Ik hoop gewoon dat er ergens op tijd een omvormer beschikbaar komt.Crazy- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
En wat staat er in de algemene voorwaarden mbt uitstel ivm het niet kunnen verkrijgen van producten? ;-) ik weet zeker dat er iets over in staat.
Met 22 panelen op een SE3500H? Wat voor optimizers heb je dan? Ik dacht dat je dan veel vermogen van de panelen zou "weggooien" (aftoppen?) maar niet dus?Frij5fd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 03:52:
Ik ben geen expert, maar heb mijn huis wel in Solaredge weten te krijgen en 8 extra panelen erbij gezet (bij de 14 die ik al had). De designer accepteert dat zelfs op mijn veel kleinere SE3500H omvormer:
Ik twijfelde in mijn post of een SE4000H zou kunnen in plaats van de bedachte SE5000H, maar hiermee zou zelfs een SE3500H/SE3680H mogelijk zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door _Electric_ op 27-10-2022 18:43 ]
dat hangt helemaal af van de ligging van de panelen; de omvormen zal of gaan aftoppen of niet alle panelen producten hetzelfde vermogen tegelijk - dus haalt ie niet de de 3500Watt bijvoorbeeld._Electric_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:38:
[...]
Met 22 panelen op een SE3500H? Wat voor optimizers heb je dan? Ik dacht dat je dan veel vermogen van de panelen zou "weggooien" (aftoppen?) maar niet dus?
Ik twijfelde in mijn post of een SE4000H zou kunnen in plaats van de bedachte SE5000H, maar hiermee zou zelfs een SE3500H/SE3680H mogelijk zijn?
bijv. oost + west zadeldak kan je prima 2x 4000Wpp aansluiten op een 3500H - nooit en te nimmer zal die 8000Watt opwekken of iets in die range;
dus: het beste is om je installatie altijd te valideren in de simulator (designer) van SolarEdge deze is erg nauwkeurig incl schaduwtesten van obstakels etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 27-10-2022 19:28 ]
@Wozie ik sluit me aan bij wat al genoemd is.
Persoonlijk zou ik overwegen te kijken naar een voordeligere string omvormer en het dak vol. Ik zie 2 auto’s voor je deur. Ben je al van het gas?
Ik zie die 2k over met gemak overgaan in tekort.
Persoonlijk zou ik overwegen te kijken naar een voordeligere string omvormer en het dak vol. Ik zie 2 auto’s voor je deur. Ben je al van het gas?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Beste tweakers,
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de store edge se10k-rws en de solar edge se10k rwb home hub.
Lijken mij hetzelfde.
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de store edge se10k-rws en de solar edge se10k rwb home hub.
Lijken mij hetzelfde.
RWS modellen zijn de StorEdge omvormers; ofwel direct klaar voor aansluiten van (1) accu(‘s).Flopiepower schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:16:
Beste tweakers,
Lijken mij hetzelfde.
Ik ben ff niet helemaal wakker

RWS: de StorEdge versie - ofwel geschikt voor aansluiten van een accu
RWB Home Hub: accu & back-up (off grid functie)
RWB: short string
RWB hebben ze wat verwarrend gemaakt imho; omdat die dus de aanduiding is voor short string modellen (Se3k, 4K & 5k)
[ Voor 37% gewijzigd door Crazy- op 27-10-2022 23:33 ]
Naar welke omvormer zouden we dan moeten gaan?Ronald schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:03:
@Wozie ik sluit me aan bij wat al genoemd is.
Momenteel inderdaad 2 auto's, diesel/benzine.
We hebben mazout voor onze verwarming/warm water momenteel.
@Wozie diverse merken zijn voordeliger dan solaredge: growatt, goodwe, huawei, sma. Je lijkt amper schaduw te hebben, dan krijg je evenveel opbrengst voor minder of meer voor evenveel 
Met auto’s die elektrisch gaan worden, mazout waar je te zijner tijd van af gaat is vooruit denken nuttig: uitbreiding betaal je opnieuw het aandeel voorij kosten - richting 1000 euro
Met auto’s die elektrisch gaan worden, mazout waar je te zijner tijd van af gaat is vooruit denken nuttig: uitbreiding betaal je opnieuw het aandeel voorij kosten - richting 1000 euro
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Bedankt voor de hulp!Ronald schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:25:
@Wozie diverse merken zijn voordeliger dan solaredge: growatt, goodwe, huawei, sma. Je lijkt amper schaduw te hebben, dan krijg je evenveel opbrengst voor minder of meer voor evenveel
Ben bang dat we geen andere offertes krijgen, het is één van de weinige installateurs die reageert op een offerte-aanvraag en heel veel goede reviews krijgt.
We hebben alleszins wel gevraagd voor extra panelen op te nemen in de offerte.
@Ronald ik ben in contact met mijn rechtsbijstand over de verkeerd geinstalleerde optimizers (kortsluitstroom van panelen overschrijdt die van de optimizers). Ik kan echter nergens iets van installation requirements vinden o.i.d. vanuit SolarEdge waarin bijv. staat dat elke installatie in designer moet worden gecontroleerd of waarin expliciet staat dat de kortsluitstroom moet worden gechecked en dat anders de garantie vervalt. Heb jij toevallig iets van een pdf waarin dit expliciet wordt vermeld? (dus: loop alles na in designer, of check alle specificaties?)
Mag ik vragen wie je aansprakelijk stelt? Installateur nemen ik even aan?Yaldair schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:40:
@Ronald ik ben in contact met mijn rechtsbijstand over de verkeerd geinstalleerde optimizers (kortsluitstroom van panelen overschrijdt die van de optimizers). Ik kan echter nergens iets van installation requirements vinden o.i.d. vanuit SolarEdge waarin bijv. staat dat elke installatie in designer moet worden gecontroleerd of waarin expliciet staat dat de kortsluitstroom moet worden gechecked en dat anders de garantie vervalt. Heb jij toevallig iets van een pdf waarin dit expliciet wordt vermeld? (dus: loop alles na in designer, of check alle specificaties?)
Zodra het paneel juist is ingevoerd in de designer, geeft SolarEdge designer een melding als het niet op elkaar afgestemd is.
Welk paneel gaat het exact om ?
Welke optimizer heb je nu?
Leesvoer wellicht:
Validatie regels designer:
https://www.solaredge.com...roject-in-designer-nl.pdf
https://www.solaredge.com...s-application-note-nl.pdf
[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2022 16:25 ]
Ik begrijp je opmerking wel, dat voorop gesteld. Maar op langer termijn? ROI?Ronald schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:25:
Het eco-systeem van SolarEdge? Langere/betere garanties? Zoals DC laad opties, DC zijdige accu’s (dus geen Dc > AC > DC > AC verliezen). Kijk ook eens naar de (nieuwe) Home producten. Backwards compatibel etc. Zo gek allemaal niet.
Kijk.. SolarEdge vs Goodwe of Growatt : tja zit een wat groter prijsverschil in. SMA ? Wordt het al een stuk kleiner of - soms - zelfs gelijk!
bij met name grote installaties … wint SE het soms ook zelfs - dankzij de lage prijs van de omvormer tov andere merken (optimziers per 2 of 4 modules maakt het zeer interessant). Zelf nu bezig met een set van 132 panelen; oost/west. Met SE even duur (1:2 optimziers) als Huawei, zelfs goedkoper dan met SMA!
Nu vloek je een beetje in dit topic ;-) en het verhaal “schaduw” is absoluut niet het enige (meer) wat het krachtig maakt imho. Bypass diodes doen veelal hun werk goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2022 16:32 ]
Ja, inderdaad de installateur. Ze hebben hier Canadian Solar CS3L-360MS (Isc=11.4A) en optimizers: p485 (Isc_max=11A) geinstalleerd.Crazy- schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Mag ik vragen wie je aansprakelijk stelt? Installateur nemen ik even aan?
Welk paneel gaat het exact om ?
Welke optimizer heb je nu?
Als ik dit zelf probeer na te simuleren in solaredge designer komt hij er ook niet doorheen. Krijg dan die optie van optimizers niet. Soms met wat proberen kan ik de optie krijgen en dan krijg je een foutmelding dat de kortsluitstroom van de panelen te hoog is.
Simuleer je exact jouw situatie? Want dat kan uitmaken! Omdat je Isc niet gehaald zal worden!Yaldair schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Ja, inderdaad de installateur. Ze hebben hier Canadian Solar CS3L-360MS (Isc=11.4A) en optimizers: p485 (Isc_max=11A) geinstalleerd.
Als ik dit zelf probeer na te simuleren in solaredge designer komt hij er ook niet doorheen. Krijg dan die optie van optimizers niet. Soms met wat proberen kan ik de optie krijgen en dan krijg je een foutmelding dat de kortsluitstroom van de panelen te hoog is.
Dus het essentieel om exact jouw situatie te simuleren qua helling en windrichtingen.
QHad ik deze al gedeeld? https://www.solaredge.com...ems_technical_note_nl.pdf irrelevant
[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2022 17:01 ]
@Crazy- Ja, plat dak, wel met schaduw, panelen onder 13 graden. Zuid-oost orientatie.
de grap wil, dat ik niet eens meer de P485 kan kiezen, dus even lastig ... ook niet met een ander paneel, uitlopend/oud model en ik vermoed door de laatste updates in de desinger, weggehaald.Yaldair schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:07:
@Crazy- Ja, plat dak, wel met schaduw, panelen onder 13 graden. Zuid-oost orientatie.
maar krijg je nu in jouw situate wel de keuze om de P485 te kiezen? en dat accepteert de designer ? dat was mij niet helemaal duidelijk namelijk
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2022 17:19 ]
ik heb even de datasheets van beide omvormers erbij gehaald, ik zie idd dat de rwb home hub een extra functie back up output heeft.Crazy- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:28:
[...]
RWS modellen zijn de StorEdge omvormers; ofwel direct klaar voor aansluiten van (1) accu(‘s).
Ik ben ff niet helemaal wakker![]()
RWS: de StorEdge versie - ofwel geschikt voor aansluiten van een accu
RWB Home Hub: accu & back-up (off grid functie)
RWB: short string
RWB hebben ze wat verwarrend gemaakt imho; omdat die dus de aanduiding is voor short string modellen (Se3k, 4K & 5k)
echter zie ik in de datasheet van de store edge dat deze ook gewoon het huis van stroom kan voorzien.
Alleen kan voorzien indien er spanning is; dus geen backup functie. Daar zit het verschil in. Dus de Home Hub (RWB48) kan echt zonder inkomende AC spanning blijven werken. Noodvoeding zoals een UPSFlopiepower schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
ik heb even de datasheets van beide omvormers erbij gehaald, ik zie idd dat de rwb home hub een extra functie back up output heeft.
echter zie ik in de datasheet van de store edge dat deze ook gewoon het huis van stroom kan voorzien.
snap die extra functie van de home hub dan niet helemaal, deze kunnen toch beide het huis van stroom voorzien?
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2022 20:00 ]
Ik zit met hetzelfde. Maar de levertijd van beide is onbekend, dus voor gekozen nu een normale SE10k op te hangen.Flopiepower schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:44:
Ik weet nou niet of ik moet wachten op de home hub rwb of met de store edge rws uit mijn offerte in zee moet gaan. ik wil graag een systeem dat voor zover mogelijk toekomst bestendig gezien mijn huidige hoge energierekening.
Tegen de tijd ze (goed) beschikbaar zijn; wissel ik hem wel om & verkoop deze wel weer. De meer opbrengst nu t/m tegen die tijd (Q2 ‘23 zie/lees ik overal) vind ik meer waard; zeker omdat salderen pas 2025 afgebouwd gaat worden… zijn we weer 2 jaar verder
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2022 20:01 ]
Hm, nou was het gisteravond gelukt om het systeem te modelleren met een SE3500H/SE3680H (en inderdaad, dat accepteert de designer), maar nu kan ik de rapportage pagina niet laden - blijft op 0% staan. Ook een nieuw gemaakt test design geeft die pagina niet weer. Hebben anderen hier ook last van?
Yes.. lijkt een storing te zijn. Had er begin avond ook last van_Electric_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:31:
Hm, nou was het gisteravond gelukt om het systeem te modelleren met een SE3500H/SE3680H (en inderdaad, dat accepteert de designer), maar nu kan ik de rapportage pagina niet laden - blijft op 0% staan. Ook een nieuw gemaakt test design geeft die pagina niet weer. Hebben anderen hier ook last van?
Paar weken terug kon ik volgens mij eerst de optimizer kiezen en daarna de panelen o.i.d. Was beetje lastig omheen werken. Dan kon ik wel de p485 kiezen, echter geeft hij een foutmelding dat dit niet mag:Crazy- schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
de grap wil, dat ik niet eens meer de P485 kan kiezen, dus even lastig ... ook niet met een ander paneel, uitlopend/oud model en ik vermoed door de laatste updates in de desinger, weggehaald.
maar krijg je nu in jouw situate wel de keuze om de P485 te kiezen? en dat accepteert de designer ? dat was mij niet helemaal duidelijk namelijk
/f/image/8K4J8Z90dlGKyDlrcEmXv3W1.png?f=fotoalbum_large)
OK, dan ligt het gelukkig niet aan mijn login o.i.d. Wacht ik nog maar een dagje met het posten van mijn gepuzzel in DesignerCrazy- schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:37:
[...]
Yes.. lijkt een storing te zijn. Had er begin avond ook last van
Uit mijn hoofd was schaduwverlies rond de 5.8%, wat logisch is vanwege de bomen en ligging voorkant. Ook wat clipping in de zomermaanden, ik dacht 2%, en dat veranderde dacht ik niet veel bij veranderen van omvormer. Ook wisselen tussen S500 en S500B optimizers leek niet veel te doen.
Specificaties gezien: feitYaldair schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:48:
[...]
Paar weken terug kon ik volgens mij eerst de optimizer kiezen en daarna de panelen o.i.d. Was beetje lastig omheen werken. Dan kon ik wel de p485 kiezen, echter geeft hij een foutmelding dat dit niet mag:
[Afbeelding]
Designer nu: feit
Installateur mag mooi de optimizers komen wisselen ;-)
clipping zal weg moeten gaan met een stapje zwaardere omvormer of je zit echt te krap dat je 2 stappen omhoog “moet”. Voor het geld boeit het niet echt; prijsverschillen omvormers zijn klein in verhouding met het totaal_Electric_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:49:
[...]
OK, dan ligt het gelukkig niet aan mijn login o.i.d. Wacht ik nog maar een dagje met het posten van mijn gepuzzel in Designer
Uit mijn hoofd was schaduwverlies rond de 5.8%, wat logisch is vanwege de bomen en ligging voorkant. Ook wat clipping in de zomermaanden, ik dacht 2%, en dat veranderde dacht ik niet veel bij veranderen van omvormer. Ook wisselen tussen S500 en S500B optimizers leek niet veel te doen.
Ronald: n.a.v. ons eerdere contact heb ik nog eens goed nagedacht over legplan. Ik overweeg om nu alsnog op het Oostdak een SE systeem neer te leggen met 13 panelen, S440 optimizers en een SE4000H omvormer. Op het Zuid/Noorddak zouden eventueel nog 5-7 panelen neer kunnen worden gelegd (2-3 Zuid, 3-4 Noord). Deze overweeg ik (eventueel in een later stadium) dan separaat met micro-omvormers (Enphase) te leggen. De micro-omvormers zijn m.i. niet nodig op het Oostdak namelijk.Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:40:
@Maharbal de 5 halen niet de rest van het systeem onderuit. Het zijn die 5 die onafhankelijk minder zouden kunnen presteren - dat wel voornamelijk als het helder is en eigenlijk alleen op een normale 3 fase omvormer.
Aftoppen is een veilige, goed voorspelbare verliespost, en daar geef ik de voorkeur aan boven optimizer clipping. Hoe veel mag je op se5000h? Nog veel meer dan je wil leggen.
Uiteindelijk ben jij diegene die zal moeten kiezen. Je kunt zelf simuleren wat het gaat doen. Aftoppen is zeker post-salderen minder erg gaan clipping, het tijdstip op de dag van aftoppen is minder duur dan wanneer je zou clippen.
Voorzie jij hier problemen in de combinatie SE en micro-omvormers? Ik zou verwachten van niet want volledig onafhankelijk van elkaar werkende systemen, maar hoor het graag als ik het mis heb.
Ik mis even totaal plaatje; maar kan je niet alles op enkele string en SE omvormer gooien?Maharbal schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:38:
[...]
Ronald: n.a.v. ons eerdere contact heb ik nog eens goed nagedacht over legplan. Ik overweeg om nu alsnog op het Oostdak een SE systeem neer te leggen met 13 panelen, S440 optimizers en een SE4000H omvormer. Op het Zuid/Noorddak zouden eventueel nog 5-7 panelen neer kunnen worden gelegd (2-3 Zuid, 3-4 Noord). Deze overweeg ik (eventueel in een later stadium) dan separaat met micro-omvormers (Enphase) te leggen. De micro-omvormers zijn m.i. niet nodig op het Oostdak namelijk.
Voorzie jij hier problemen in de combinatie SE en micro-omvormers? Ik zou verwachten van niet want volledig onafhankelijk van elkaar werkende systemen, maar hoor het graag als ik het mis heb.
Ik heb de mogelijkheid tot 13 panelen op het Oosten en 2/3 panelen op het Zuiden.Crazy- schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Ik mis even totaal plaatje; maar kan je niet alles op enkele string en SE omvormer gooien?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YeZu4hNvD9rhkU6Rtr3lvtPR.jpg?f=user_large)
Met behulp van dit topic eerder geconcludeerd dat dat sub-optimaal werkt (relatief veel verlies). Met een 3 fase omvormer (zware) optimizer clipping door beperkte hoeveelheid panelen op Zuiden (ook met S500b optimizers).
Voor een 1 fase omvormer Oost/Zuid net te veel vermogen (5.0k/5.5k kwh) voor mijn aansluiting (3x25a). Vandaar mijn idee opgevat om 13 panelen op oosten met een SE uit te voeren, en dan de 2/3 panelen op Zuiden met micro-omvormers.
Op basis van de offertes die ik tot nu toe heb binnengekregen voor micro-omvormers, lijkt deze combinatie een iets financieel voordeligere optie als ik niet op alles micro-omvormers zou leggen (offertes tot €1,85/WP voor Enphase systemen...). Zo heb ik ook de mogelijkheid om (eventueel later) panelen op het Noorden te leggen (daar kunnen er waarschijnlijk nog 4).
Inmiddels een aantal weken verder en heb nu 32 zonnepanelen i.p.v. 33 zonnepanelen liggen. Helaas werken er 2 optimizers nog niet.J.W schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:08:
[...]
Het gaat mij er meer om of de installateur zijn verhaal klopt.
Hij geeft aan dat er later dit jaar een module uit komt die het mogelijk maakt een normale SE10K te verbinden met een 10kw batterij. Ik meen dat hij de backup interface bedoelde.(zal het vandaag navragen bij hem)
Ik heb nu een SE10K nieuw in doos liggen en deze wordt vandaag met de laatste 10 zonnepanelen/optimizers aangesloten.
De oorspronkelijke config (met Storedge) heb ik in mei besteld en aanbetaald. Ik wil voorkomen dat hij tussendoor wil afrekenen voor geleverde materiaal en werk en later doodleuk meld: oh ja, sorry foutje de batterij kun je alleen maar aansluiten als je een Storedge koopt.
Situatie is nu wel omgedraaid. De waarde van wat geïnstalleerd is, is hoger dan mijn aanbetaling, maar toch zit het me allemaal niet lekker:
- Ik wacht al weer 2 weken op een keuring (BE) die de installateur zou regelen en vervanging 2 defecte optimizers.ik twijfel zelf of er niet iets anders het issue is. De logische layout geeft 34 panelen aan over 2 strings waarvan 32 werkende en de virtuele lay-out geeft er maar 32 aan over 1 string:
- In plaats van alleen DMEGC panelen heb ik er nu maar 23 gekregen en 9 Trina Solar Vertex S. Geen dealbreaker maar toch vreemd dat er opeens te weinig DMEGC panelen waren en zijn voorstel was om dan maar Belinus m7 erbij te leveren, maar vervolgens zijn het opeens Trina Solars geworden
- Heb gevraagd om een nieuwe offerte met de juiste BoM, nieuw designer rapport. Want wil zwart op wit hebben hoe hij denkt een 3f non hybride SE10K te verbinden met een batterij zonder een 1f inverter er tussen
- 2 panelen hebben rare vlekken. Dit zou verdwijnen na wat regen volgens hem maar niks is minder waar. De vlekken:
Wellicht ben ik te kritisch?
Het originele design :
:strip_exif()/f/image/kJ2v3nPnLrQNLPKctJyETyrb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qQNvnYVpqYTZmYMh8p3FtUwg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ooF8KH2LiuQscx4m79MeJyl9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FYDaBusHYQVYXo1PKSmS25KQ.jpg?f=fotoalbum_large)
@Maharbal zonder eigen topic is je situatie eigenlijk niet te volgen vanuit het eerdere posts. Dit topic is echt meer voor de vluchtige vragen.
@J.W Voor solaredge maakt het merk en type verschil van de panelen niets uit, dus technisch geen bezwaar. Zitten de 2 panelen wel aangesloten… ik had er ook een die niet aangesloten was… maar dat ontdekte ik toen ik braaf te string aan de multimeter hing voor aansluiten op omvormer.
Als je op het platte dak kunt kijken
De virtuele lay-out zegt niets over hoe het fysiek zit. Persoonlijk heb ik alle panelen met gelijke ligging als virtuele string in het systeem staan.
Accu vragen weet @Crazy- denk ik veel beter
@J.W Voor solaredge maakt het merk en type verschil van de panelen niets uit, dus technisch geen bezwaar. Zitten de 2 panelen wel aangesloten… ik had er ook een die niet aangesloten was… maar dat ontdekte ik toen ik braaf te string aan de multimeter hing voor aansluiten op omvormer.
De virtuele lay-out zegt niets over hoe het fysiek zit. Persoonlijk heb ik alle panelen met gelijke ligging als virtuele string in het systeem staan.
Accu vragen weet @Crazy- denk ik veel beter
Dankjewel voor je reactie. Qua verschil merk/model panelen maak ik me minder druk. Maar meer de installatie ervan:Ronald schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:33:
fysiek zijn er 32 panelen. In de logische layout staan er 34(incl 2 defect) en de virtuele layout 32( incl 2 defect). Net op de inverter gekeken en daar zijn er 32 optimizers goed verbonden dus ik vermoed dat de installateur ik de war is geraakt en dat dit op afstand te fixen is.
De vlekken op de 2 panelen lijken me niet normaal .
Probeer meer een gevoel te krijgen of ik een “zeikerd” ben of dat dit abnormaal is, zelfs in deze tijd met alle levering issues.
Denk dat het qua productie wel goed zit:
:strip_exif()/f/image/dqP0j0fsV4x0F1czG5owCjDx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door J.W op 30-10-2022 12:10 ]
De SE10k bestaat uit meerdere modellen;J.W schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:01:
[...]
Heb gevraagd om een nieuwe offerte met de juiste BoM, nieuw designer rapport. Want wil zwart op wit hebben hoe hij denkt een 3f non hybride SE10K te verbinden met een batterij zonder een 1f inverter er tussen
SE10k-RWS: (StorEdge)
https://www.solaredge.com...inverter_datasheet-nl.pdf
Deze heeft directe accu ondersteuning
SE10k-RW0 (SetApp)
https://www.solaredge.com...inverter-setapp-ds-nl.pdf
Deze heeft geen directe ondersteuning en vereist derhalve een uitbreiding van een (1-fase) AC coupler StorEdge (zie: https://www.solaredge.com...inverter_datasheet_nl.pdf)
En dan nog de StorEdge + Backup (UPS)
SE10k-RWB48
https://www.solaredge.com...e-backup-datasheet-nl.pdf
Op je BOM staat een RWS; dus dat zal goed moeten zijn. Je ziet ook dat de RWS 86cm lang is ivm de extra accu communicatie board
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 30-10-2022 15:06 ]
@J.W Als je in de Monitoring het partnummer van de omvormer kan zien (Rechtsklikken op de omvormer -> Info, dan even kijken bij Model) weet je gelijk of het goede type geplaatst is. En zoals gezegd is de RWS een stukje langer dan de gewone RW0, maar als je ze nog nooit "in het echt" hebt gezien heb je niet echt veel vergelijkingsmateriaal. Designer-rapport zou ik eerlijkgezegd niet altijd op vertrouwen als bevestiging dat dat ook hetgene is wat effectief opgehangen wordt.
Qua layout lijkt het erop dat als je 34 panelen ziet er 2 defecte zijn uitgewisseld maar de layout niet gecorrigeerd is met de nieuwe serienummers. Komt helaas vaker voor, maar is door de installateur binnen een paar klikken op te lossen als ie weet wat ie doet.
Qua layout lijkt het erop dat als je 34 panelen ziet er 2 defecte zijn uitgewisseld maar de layout niet gecorrigeerd is met de nieuwe serienummers. Komt helaas vaker voor, maar is door de installateur binnen een paar klikken op te lossen als ie weet wat ie doet.
@J.WSmoke schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:50:
@J.W Als je in de Monitoring het partnummer van de omvormer kan zien (Rechtsklikken op de omvormer -> Info, dan even kijken bij Model) weet je gelijk of het goede type geplaatst is. En zoals gezegd is de RWS een stukje langer dan de gewone RW0, maar als je ze nog nooit "in het echt" hebt gezien heb je niet echt veel vergelijkingsmateriaal. Designer-rapport zou ik eerlijkgezegd niet altijd op vertrouwen als bevestiging dat dat ook hetgene is wat effectief opgehangen wordt.
Of aan de zijkant van de omvormer
Of in de app :-)
:strip_exif()/f/image/C12GWSS5xVNiCGqZklQsC3dH.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad de omvormer geeft in de bedrijfsinstelling modus zelf 32 werkende aan. Dus het is puur de layout die niet klopt.Smoke schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:50:
Hoe weten de optimizers wat voor paneel verbonden is. Lezen ze dat zelf uit?
Nee ; het type paneel dat stelt de installateur in.J.W schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:26:
[...]
Inderdaad de omvormer geeft in de bedrijfsinstelling modus zelf 32 werkende aan. Dus het is puur de layout die niet klopt.
Hoe weten de optimizers wat voor paneel verbonden is. Lezen ze dat zelf uit?
Als de lay-out niet klopt heeft de installateur nog wat te doen ;-)
Heb een ben4 model. Zie paar pagina’s terug:Crazy- schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:56:
[...]
De SE10k bestaat uit meerdere modellen;
SE10k-RWS: (StorEdge)
https://www.solaredge.com...inverter_datasheet-nl.pdf
Deze heeft directe accu ondersteuning
SE10k-RW0 (SetApp)
https://www.solaredge.com...inverter-setapp-ds-nl.pdf
Deze heeft geen directe ondersteuning en vereist derhalve een uitbreiding van een (1-fase) AC coupler StorEdge (zie: https://www.solaredge.com...inverter_datasheet_nl.pdf)
En dan nog de StorEdge + Backup (UPS)
SE10k-RWB48
https://www.solaredge.com...e-backup-datasheet-nl.pdf
Op je BOM staat een RWS; dus dat zal goed moeten zijn. Je ziet ook dat de RWS 86cm lang is ivm de extra accu communicatie board
Enerzijds ben ik blij dat er überhaupt wat ligt maar ik wil gewoon dat ik krijg waar ik om gevraagd heb en twijfel of het met deze installateur wel gaat goed komenJ.W schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:08:
[...]
Het gaat mij er meer om of de installateur zijn verhaal klopt.
Hij geeft aan dat er later dit jaar een module uit komt die het mogelijk maakt een normale SE10K te verbinden met een 10kw batterij. Ik meen dat hij de backup interface bedoelde.(zal het vandaag navragen bij hem)
Ik heb nu een SE10K nieuw in doos liggen en deze wordt vandaag met de laatste 10 zonnepanelen/optimizers aangesloten.
De oorspronkelijke config (met Storedge) heb ik in mei besteld en aanbetaald. Ik wil voorkomen dat hij tussendoor wil afrekenen voor geleverde materiaal en werk en later doodleuk meld: oh ja, sorry foutje de batterij kun je alleen maar aansluiten als je een Storedge koopt.
Het gaat om de eerste 3 tekens; wat staat daar?
Ik vermoed SE10k-RWS48BEN4 ?
Dan is het 100% juist
Want ik heb ook een BEN4 maar geen RWS
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 30-10-2022 15:42 ]
Crazy- schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:41:
[...]
Het gaat om de eerste 3 tekens; wat staat daar?
Ik vermoed SE10k-RWS48BEN4 ?
Dan is het 100% juist
Want ik heb ook een BEN4 maar geen RWShet gaat echt om de eerste 3 tekens
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ib6mBaTgqAQydDKkzw4ZCA53.jpg?f=user_large)
Het is de verkeerde dat weet ik, maar de enige die nog te vinden was op korte termijn. De twijfel ontstaat omdat hij zegt dat er een module is/komt die het mogelijk maakt deze 3f inverter te verbinden met een batterij zonder dat er een extra 1f inverter erbij komt. Deze oplossing kan ik nergens vinden.
Daarom heb ik hem gevraagd voor een nieuw designer rapport en vernieuwde BoM. Wil het zwart op wit hebben.
Vraag is alleen of ik wel op het juiste pad zit of dat ik hem moet gaan “aanpakken”
Ah zo. Dat was mij echt niet duidelijk; ja kan. Met een 1-fase AC coupled 5kW HD waveJ.W schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:56:
[...]
[Afbeelding]
Het is de verkeerde dat weet ik, maar de enige die nog te vinden was op korte termijn. De twijfel ontstaat omdat hij zegt dat er een module is/komt die het mogelijk maakt deze 3f inverter te verbinden met een batterij zonder dat er een extra 1f inverter erbij komt. Deze oplossing kan ik nergens vinden.
Daarom heb ik hem gevraagd voor een nieuw designer rapport en vernieuwde BoM. Wil het zwart op wit hebben.
Vraag is alleen of ik wel op het juiste pad zit of dat ik hem moet gaan “aanpakken”
Het is inderdaad wat verwarrend soms, mee eens. Het upgraden van deze 3-fase naar direct DC zijdig een accu pakket incl levering op 3-fase is lastiger : kost je een volledige StorEdge omvormer

Maar er komen nieuwe producten; dus er kan het eea gaan veranderen.
Wellicht heb je hier wat aan:
https://www.solaredge.com...gurations-app-note-nl.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 30-10-2022 16:08 ]
En dat is omdat die niet bestaat en waarschijnlijk ook niet gaat komen, aangezien een batterij op een 3-fase bijprikken iets meer werk vereist dan een enkelfase-systeem vanwege de gebruikte spanningen. 3-fase SE batterijsystemen werken met 48VDC batterijen, waarbij in de omvormer de spanning naar de 750VDC werkspanning wordt geboost. Bij enkelfase werken zowel omvormer als batterij op 400VDC.J.W schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:56:
[...]De twijfel ontstaat omdat hij zegt dat er een module is/komt die het mogelijk maakt deze 3f inverter te verbinden met een batterij zonder dat er een extra 1f inverter erbij komt. Deze oplossing kan ik nergens vinden.
Er is wel een SolarEdge Home Battery op komst maar da's ook weer een 48V-systeem dat een compatibele omvormer vereist:
https://www.solaredge.com...-voltage-brochure-row.pdf
En de Home Hub die er aan komt is ook weer iets anders, namelijk een 3-fase omvormer met batterijmogelijkheid zoals de bestaande 3-fase RWS:
https://www.solaredge.com...kup-datasheet-eng-row.pdf
En de aankomende backup interface kan het ook niet (Zie Supported Inverters):
https://www.solaredge.com...e-phase-datasheet-eng.pdf
Denk dat je installateur niet goed heeft opgelet toen hij over die nieuwe producten las.
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. Kon ook nergens een werkende constructie vinden.Smoke schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:06:
[...]
En dat is omdat die niet bestaat en waarschijnlijk ook niet gaat komen, aangezien een batterij op een 3-fase bijprikken iets meer werk vereist dan een enkelfase-systeem vanwege de gebruikte spanningen. 3-fase SE batterijsystemen werken met 48VDC batterijen, waarbij in de omvormer de spanning naar de 750VDC werkspanning wordt geboost. Bij enkelfase werken zowel omvormer als batterij op 400VDC.
Er is wel een SolarEdge Home Battery op komst maar da's ook weer een 48V-systeem dat een compatibele omvormer vereist:
https://www.solaredge.com...-voltage-brochure-row.pdf
En de Home Hub die er aan komt is ook weer iets anders, namelijk een 3-fase omvormer met batterijmogelijkheid zoals de bestaande 3-fase RWS:
https://www.solaredge.com...kup-datasheet-eng-row.pdf
En de aankomende backup interface kan het ook niet (Zie Supported Inverters):
https://www.solaredge.com...e-phase-datasheet-eng.pdf
Denk dat je installateur niet goed heeft opgelet toen hij over die nieuwe producten las.
Vermoed dat alleen zoiets kan : https://www.zerohomebills...dge-and-se5000h-ac-se10k/ maar dan wellicht met se6000h.
Uiteraard is dat niet een optie voor mij en dan verwacht ik de dat ie alsnog een SE10K rws levert
De 6000H is niet in AC-coupled verkrijgbaar, alleen de 3680H en de 5000H. Je kan in feite ook een "gewone" enkelfase-omvormer gebruiken op die manier maar het is een beetje zonde van het geld omdat de 3680H en 5000H in AC-coupled een pak goedkoper zijn.J.W schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:13:
[...]
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. Kon ook nergens een werkende constructie vinden.
Vermoed dat alleen zoiets kan : https://www.zerohomebills...dge-and-se5000h-ac-se10k/ maar dan wellicht met se6000h.
Uiteraard is dat niet een optie voor mij en dan verwacht ik de dat ie alsnog een SE10K rws levert
Heb je de batterij ook al? Anders mag die ook nog eens vervangen worden als je naar een AC-coupled systeem zou gaan...
Het is wat mij betreft een probleem van de installateur om met één acceptabel alternatief te komen en zonder extra kosten.Smoke schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:39:
[...]
De 6000H is niet in AC-coupled verkrijgbaar, alleen de 3680H en de 5000H. Je kan in feite ook een "gewone" enkelfase-omvormer gebruiken op die manier maar het is een beetje zonde van het geld omdat de 3680H en 5000H in AC-coupled een pak goedkoper zijn.
Heb je de batterij ook al? Anders mag die ook nog eens vervangen worden als je naar een AC-coupled systeem zou gaan...
Batterij moet ik nog krijgen, maar probeer nu eerst van de installateur de nieuwe setup zwart op wit te krijgen.
Zoiets zal denk ik ook niet werken?:
/f/image/9q13V9iqIEN2JOkD9rDbpXbo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door J.W op 30-10-2022 20:20 ]
Je hebt toch getekend voor een RWS? Dan moet hij die gewoon leveren tzt en lost alle toch op?J.W schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:49:
[...]
Het is wat mij betreft een probleem van de installateur om met één acceptabel alternatief te komen en zonder extra kosten.
Batterij moet ik nog krijgen, maar probeer nu eerst van de installateur de nieuwe setup zwart op wit te krijgen.
Zoiets zal denk ik ook niet werken?:
[Afbeelding]
Nu de rapportage pagina van Designer het weer doet kan ik omvormers vergelijken. Nu kan ik ook het ontwerpplan en het verliesdiagram delen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rNbp7OGqSxXiaX6MFEH5wCS1.png?f=user_large)
/f/image/AYdrxdQQMewRknOs894F2Iha.png?f=fotoalbum_large)
Bij de SE5000H is de clipping nagenoeg weg maar zit ik wel een beetje met de maximaal mogelijke stroom. De huidige SE3000 zit aangesloten op de gewone groep waarop ook de droger zit (via een PV-verdeler) en komt uit op een 16A automaat in de meterkast. De SE4000H zou ik nog op een vrije 20A automaat kunnen aansluiten maar de SE5000H zou officieel op een 25A moeten.
En is er niet iets met de dikte van de kabel van de omvormer naar de meterkast, in verband met afschakelen bij hoge netspanning?
Deze berekeningen zijn allemaal gedaan met S500B optimizers, zouden "gewone" S500 optimizers nog positief verschil moeten maken? Het lijkt namelijk nauwelijks iets te doen... Wat is daarin dan de verstandige keuze?
:fill(white):strip_exif()/f/image/rNbp7OGqSxXiaX6MFEH5wCS1.png?f=user_large)
/f/image/AYdrxdQQMewRknOs894F2Iha.png?f=fotoalbum_large)
Clipping | Max. stroom | |
SE3500H | 2.82% | 15.2A |
SE3680H | 2.07% | 16A |
SE4000H | 1.15% | 17.4A |
SE5000H | 0.08% | 21.7A |
Bij de SE5000H is de clipping nagenoeg weg maar zit ik wel een beetje met de maximaal mogelijke stroom. De huidige SE3000 zit aangesloten op de gewone groep waarop ook de droger zit (via een PV-verdeler) en komt uit op een 16A automaat in de meterkast. De SE4000H zou ik nog op een vrije 20A automaat kunnen aansluiten maar de SE5000H zou officieel op een 25A moeten.
En is er niet iets met de dikte van de kabel van de omvormer naar de meterkast, in verband met afschakelen bij hoge netspanning?
Deze berekeningen zijn allemaal gedaan met S500B optimizers, zouden "gewone" S500 optimizers nog positief verschil moeten maken? Het lijkt namelijk nauwelijks iets te doen... Wat is daarin dan de verstandige keuze?
Ja, kabel moet minimaal 3x4mm2 worden voor de SE4000H of SE5000H. Ivm met de hogere stromen. En daardoor moet je hem ook afzekeren net boven de maximale stroomsterkte die de omvormer kan geven (ook als ie dat gezien het legplan nooit zal halen)._Electric_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:10:
Nu de rapportage pagina van Designer het weer doet kan ik omvormers vergelijken. Nu kan ik ook het ontwerpplan en het verliesdiagram delen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Clipping Max. stroom SE3500H 2.82% 15.2A SE3680H 2.07% 16A SE4000H 1.15% 17.4A SE5000H 0.08% 21.7A
En de omvormer moet op een andere fase zitten dan je 3000.
Dat de keuze in optimizer niet veel doet, kan kloppen. De S500B is vooral handig bij korte strings ivm zijn ruimere spanningsbereik. Ik zou gewoon de s500 nemen.
Het legplan: past dat? het ziet er allemaal erg krap uit. Worden de randmarges gerespecteerd, of maakt je datniets uit. Wij noemen dit een tetris-opstelling.
[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 30-10-2022 23:30 ]
Achterzijde, paarse vlak : de panelen die daar liggen even instellen “gelijk aan hellend dak” ipv plat dak_Electric_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Clipping Max. stroom SE3500H 2.82% 15.2A SE3680H 2.07% 16A SE4000H 1.15% 17.4A SE5000H 0.08% 21.7A
Oef, 3x4mm², dus sowieso draden trekken...WillemP22 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:24:
[...]
Ja, kabel moet minimaal 3x4mm2 worden voor de SE4000H of SE5000H. Ivm met de hogere stromen. En daardoor moet je hem ook afzekeren net boven de maximale stroomsterkte die de omvormer kan geven (ook als ie dat gezien het legplan nooit zal halen).
En de omvormer moet op een andere fase zitten dan je 3000.
Dat de keuze in optimizer niet veel doet, kan kloppen. De S500B is vooral handig bij korte strings ivm zijn ruimere spanningsbereik. Ik zou gewoon de s500 nemen.
Het legplan: past dat? het ziet er allemaal erg krap uit. Worden de randmarges gerespecteerd, of maakt je datniets uit. Wij noemen dit een tetris-opstelling.
De SE3000 gaat trouwens vervangen worden (net als de huidige set panelen) dus daar zit geen probleem.
Dus gewoon S500 - ook al heeft de schaduwkant weinig panelen?
Legplan is gedaan vanuit de gedachte "dak vol leggen", dat is zo wel gelukt en ja het zou moeten passen (als de dakkapel bouwers ook een beetje meedenken met ruimte voor de panelen). Welke randmarges
Was wel bewust gedaan met de gedachte dat ze dan wat meer zon vangen en meer in lijn liggen met de panelen op de dakkapel voor. Is dit een absolute no-go (qua wind misschien)?Crazy- schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:29:
[...]
Achterzijde, paarse vlak : de panelen die daar liggen even instellen “gelijk aan hellend dak” ipv plat daknu liggen ze een paar graden tov je schuine dak :-)
Dit is Solaredge….dan maak je 1 string bij dit aantal panelen._Electric_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:38:
[...]
Oef, 3x4mm², dus sowieso draden trekken...
De SE3000 gaat trouwens vervangen worden (net als de huidige set panelen) dus daar zit geen probleem.
Dus gewoon S500 - ook al heeft de schaduwkant weinig panelen?
S500 of als de panelen =< 440Wp zijn, kun je ook de S440 nemen.
Randmarge: om aanspraak te kunnen maken op garantie van de leverancier van het montagemateriaal, mocht het van dak waaien…30cm dacht ik. Anyway: dan moet je de handleiding volgen, anders is het voor eigen risico.
Panelen onder een hoek op schuin dak? Welke fabrikant levert dat? Ik heb het wel eens op schuurdaken gezien in Duitsland… over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het er niet uit zien.
Nederland? Dan mag het überhaupt niet. (Gelukkig niet, het ziet er werkelijk niet uit… moet je eens in Duitsland kijken_Electric_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:40:
[...]
Was wel bewust gedaan met de gedachte dat ze dan wat meer zon vangen en meer in lijn liggen met de panelen op de dakkapel voor. Is dit een absolute no-go (qua wind misschien)?

Gewoon vlak met het dak laten.
Nou, tussen jouw en WillemP22's reactie is het wel duidelijk: ik verander het naar gelijk met het dakvlakCrazy- schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 00:07:
[...]
Nederland? Dan mag het überhaupt niet. (Gelukkig niet, het ziet er werkelijk niet uit… moet je eens in Duitsland kijken)
Gewoon vlak met het dak laten.
Als het 30cm is zit mijn huidige installatie ook te dicht op de nok, en die is 7 jaar geleden door een installateur geplaatst:WillemP22 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 00:03:
[...]
Dit is Solaredge….dan maak je 1 string bij dit aantal panelen.
S500 of als de panelen =< 440Wp zijn, kun je ook de S440 nemen.
Randmarge: om aanspraak te kunnen maken op garantie van de leverancier van het montagemateriaal, mocht het van dak waaien…30cm dacht ik. Anyway: dan moet je de handleiding volgen, anders is het voor eigen risico.
Panelen onder een hoek op schuin dak? Welke fabrikant levert dat? Ik heb het wel eens op schuurdaken gezien in Duitsland… over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het er niet uit zien.
:strip_exif()/f/image/ja4EeIZGuZk69FRvXwvZVmbB.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor wat betreft risico op eraf waaien: deze setup heeft al veel stormen succesvol doorstaan
Panelen die ik nu in gedachten heb zijn 350Wp, dan zou ik inderdaad S440 kunnen nemen (afhankelijk van prijsverschil).
Het is natuurlijk niet zo dat als het minder dan 30cm is, dat ze er dan afwaaien. Hier liggen ze ook nog wel wat onder de nok, gezien de schaduw vd panelen op de pannen. Daarnaast is het ook beter voor de panelen. Als panelen te dicht op de rand liggen en de wind komt van de achterkant…dan heeft dat een zuigende werking op het paneel. Als dan zo n paneel vast zit op 2 horizontale railzen, wordt het gedeelte boven de bovenste rails zwaarder belast. Kans op haarscheurtjes in de cellen, hetgeen resulteerd naar verloop van tijd in een lagere opbrengst. Afhankelijk van je gekozen omvormtechniek kom je daar dan al dan niet achter._Electric_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 00:52:
[...]
Nou, tussen jouw en WillemP22's reactie is het wel duidelijk: ik verander het naar gelijk met het dakvlak
[...]
Als het 30cm is zit mijn huidige installatie ook te dicht op de nok, en die is 7 jaar geleden door een installateur geplaatst:
[Afbeelding]
En voor wat betreft risico op eraf waaien: deze setup heeft al veel stormen succesvol doorstaan
Panelen die ik nu in gedachten heb zijn 350Wp, dan zou ik inderdaad S440 kunnen nemen (afhankelijk van prijsverschil).
Dit effect pleit ook voor een acceptabele randmarge.
Ok, klinkt logisch. De nieuwe situatie zou feitelijk het bovenste horizontale paneel opschuiven naar boven het dakraam en dus niet heel veel meer richting de nok gaan. Het was ook niet mijn bedoeling om die panelen zichtbaar te laten zijn vanaf de voorkantWillemP22 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 05:45:
[...]
Het is natuurlijk niet zo dat als het minder dan 30cm is, dat ze er dan afwaaien. Hier liggen ze ook nog wel wat onder de nok, gezien de schaduw vd panelen op de pannen. Daarnaast is het ook beter voor de panelen. Als panelen te dicht op de rand liggen en de wind komt van de achterkant…dan heeft dat een zuigende werking op het paneel. Als dan zo n paneel vast zit op 2 horizontale railzen, wordt het gedeelte boven de bovenste rails zwaarder belast. Kans op haarscheurtjes in de cellen, hetgeen resulteerd naar verloop van tijd in een lagere opbrengst. Afhankelijk van je gekozen omvormtechniek kom je daar dan al dan niet achter.
Dit effect pleit ook voor een acceptabele randmarge.
Tweakers, wij hebben hier 28 panelen liggen, goed voor 10360 WP. Echter zijn we, zoals velen wss, al lang aan het wachten op onze omvormer. Een SE10K setapp is besteld maar de levertijd is onbekend. Nu komt er bij de leverancier wel een SE8K binnen. Dit zou kwa jaaropbrengst geen wonderlijk verschil maken wordt mij verteld. Er zal ook een batterij geplaatst worden.
Wat zeggen jullie? Doen en dit jaar de premies nog cashen of toch wachten op de SE10K?
Wat zeggen jullie? Doen en dit jaar de premies nog cashen of toch wachten op de SE10K?
Of het verschil maakt kan niemand zeggen zonder simulatie in designer, of op zijn minst informatie over de opstelling.
Wise enough to play the fool
<foutje>
[ Voor 98% gewijzigd door Jeroen Vreeken op 31-10-2022 22:48 ]
Een omvormer van SolarEdge uit het buitenland vandaan. Denk hierbij aan Duitsland of Frankrijk. Werkt deze gewoon in Nederland of moet het één en ander aangepast worden in de instellingen om hem werkend te krijgen of zal het plug en play zijn.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
@Ronald even mijn eigen vraag een schopje gegeven, alvast dank voor je reactie!Polydeukes schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:09:
@Ronald @teacher In het intro geven jullie aan dat je als klant om Admin rechten in het monitoring portaal moet vragen. Wat is hiervan voor mij (als PV-leek) de meerwaarde? En is de leverancier verplicht om mij deze admin-rol te verstrekken?
Dank!
Zojuist even uit de droom geholpen door het bedrijf dat de SE account in beheer heeft dat ik de S440 die ik inmiddels al in huis heb helaas niet kan gebruiken met de SE3500H. Dit omdat de CPU firmware niet te updaten is boven 2.1049. Nodig is kennelijk minimaal versie 3.257 voor S440.Crazy- schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:29:
[...]
Excuses!!!! Ik typte te snel… ik bedoel de B dus de S500b is niet compatibel. De normale dus wel :-)
Die krijg ik dus niet aangemeld op de omvormer.
Ofwel, nu P370 (of P404 begreep ik, echter dat klopt volgens mij niet met de intercompatibility lijst?) omvormers bestellen.
Dacht deel het hier nog even, zal niet de enige zijn die hier tegenaan loopt
Edit: iemand enig idee waar deze nog leverbaar zijn? zoek me inmiddels aardig suf
[ Voor 10% gewijzigd door scarfoot op 01-11-2022 14:41 ]
https://www.solar-outlet....ptimizer.html?id=36937236scarfoot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:24:
[...]
Zojuist even uit de droom geholpen door het bedrijf dat de SE account in beheer heeft dat ik de S440 die ik inmiddels al in huis heb helaas niet kan gebruiken met de SE3500H. Dit omdat de CPU firmware niet te updaten is boven 2.1049. Nodig is kennelijk minimaal versie 3.257 voor S440.
Ofwel, nu P370 (of P404 begreep ik, echter dat klopt volgens mij niet met de intercompatibility lijst?) omvormers bestellen.
Edit: iemand enig idee waar deze nog leverbaar zijn? zoek me inmiddels aardig suf
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Helaas, dat is een google link. niet meer leverbaar. net al aan de telefoon gehad
Dan mogen ze wel even de boel up-to-date houden.scarfoot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:12:
[...]
Helaas, dat is een google link. niet meer leverbaar. net al aan de telefoon gehad
En anders deze.scarfoot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:12:
[...]
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Yes, eens. Zonder al te specifiek te worden is mijn algemene vraag eigenlijk: zijn er bezwaren om een systeem op SE te combineren met een aantal panelen separaat op micro-omvormers? Ik zie dat niet meteen, maar was benieuwd naar ervaringen hier.Ronald schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:33:
@Maharbal zonder eigen topic is je situatie eigenlijk niet te volgen vanuit het eerdere posts. Dit topic is echt meer voor de vluchtige vragen.
Dit zijn (de P401 heb je nodig trouwens) oude modellen - maar voor je capriolen uit gaat halen:scarfoot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:24:
[...]
Zojuist even uit de droom geholpen door het bedrijf dat de SE account in beheer heeft dat ik de S440 die ik inmiddels al in huis heb helaas niet kan gebruiken met de SE3500H. Dit omdat de CPU firmware niet te updaten is boven 2.1049. Nodig is kennelijk minimaal versie 3.257 voor S440.
zie ook: https://www.solaredge.com...e_power_optimizers_nl.pdf
je kan SolarEdge bellen om te vragen voor een firmware update, veelal lukt dat zonder problemenControleer bij het vervangen van P-Series Power Optimizers door S-Series Power Optimizers of de firmwareversie van de omvormer als volgt is bijgewerkt:
• Voor omvormers met LCD's - minimaal vereiste versie 3.2537.
• Voor SetApp-compatibele omvormers - minimaal vereiste versie 4.8.xx
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 01-11-2022 16:33 ]
Dacht ik al ja, P401 ipv P404. tabel is me bekend idd vandaar dat ik al argwaan had bij de P404Crazy- schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:31:
[...]
Dit zijn (de P401 heb je nodig trouwens) oude modellen - maar voor je capriolen uit gaat halen:
zie ook: https://www.solaredge.com...e_power_optimizers_nl.pdf
[...]
je kan SolarEdge bellen om te vragen voor een firmware update, veelal lukt dat zonder problemen
P370 is ook erg moeilijk te vinden maar heb inmiddels P401 gevonden via marktplaats, zou mooi zijn als die er zo op kunnen!
Begrijp ik het goed dat de P401 sowieso gaat werken, ook al heb ik geen update,
en dat de S440 ook zou werken als een update nog zou lukken?
In de categorie, "if it aint broke dont fix it" liever geen update als dat niet nodig is
Maar in dit geval: update geeft meer mogelijkheden ? :-) je hebt de H(D Wave) toch?scarfoot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:57:
[...]
Dacht ik al ja, P401 ipv P404. tabel is me bekend idd vandaar dat ik al argwaan had bij de P404
P370 is ook erg moeilijk te vinden maar heb inmiddels P401 gevonden via marktplaats, zou mooi zijn als die er zo op kunnen!
Begrijp ik het goed dat de P401 sowieso gaat werken, ook al heb ik geen update,
en dat de S440 ook zou werken als een update nog zou lukken?
In de categorie, "if it aint broke dont fix it" liever geen update als dat niet nodig is
Ben zelf absoluut niet bang voor updates in dit geval ;-).
Je kan ook support aanvragen via de site. Maar bellen is sneller & als je aangeeft dat je nieuwe optimziers (S) wil aansluiten is de update zo geregeld
[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 01-11-2022 17:19 ]
Wat zou hij meer kunnen na de hoogste dan? Geen idee wat d wave is, ik twijfel nu ook eerlijk gezegd of het wel een H is, staat nl niet op de omvormer. Enkel SE3500-ER-01-NEDCrazy- schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:14:
[...]
Maar in dit geval: update geeft meer mogelijkheden ? :-) je hebt de H(D Wave) toch?
Ben zelf absoluut niet bang voor updates in dit geval ;-).
Je kan ook support aanvragen via de site. Maar bellen is sneller & als je aangeeft dat je nieuwe optimziers (S) wil aansluiten is de update zo geregeld
Verhaal huidige SE beheerder was dat hoger dan huidige update niet mogelijk was.
Dat is inderdaad het oude model; maar zover ik weet kan die ook geüpdatet worden.scarfoot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:45:
[...]
Wat zou hij meer kunnen na de hoogste dan? Geen idee wat d wave is, ik twijfel nu ook eerlijk gezegd of het wel een H is, staat nl niet op de omvormer. Enkel SE3500-ER-01-NED
Verhaal huidige SE beheerder was dat hoger dan huidige update niet mogelijk was.
Het is verder uiteraard aan jou
Kan inderdaad ge-update worden maar niet van op afstand in mijn ervaring.Crazy- schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:04:
[...]
Dat is inderdaad het oude model; maar zover ik weet kan die ook geüpdatet worden.
Het is verder uiteraard aan jouzelf zou ik echter voor de nieuwe modellen optimziers willen gaan dan de oude.
Ik moet die dan upgraden met de SD kaart naar een bepaalde versie en dan nog eens. Is me al even iets te lang geleden dat ik dit nog moeten doen heb om de versies te weten maar hier geeft SE support wel raad.
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
@Crazy- @Nock372Nock372 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:39:
[...]
Kan inderdaad ge-update worden maar niet van op afstand in mijn ervaring.
Ik moet die dan upgraden met de SD kaart naar een bepaalde versie en dan nog eens. Is me al even iets te lang geleden dat ik dit nog moeten doen heb om de versies te weten maar hier geeft SE support wel raad.
Was ik al bang voor, handmatige updates.
Toch erg benieuwd of er nog andere voordelen zouden zijn, naast natuurlijk nieuwere optimizers kunnen gebruiken.
Heb inmiddels nieuwe P370 en P401 gevonden voor redelijke prijs dus dat is (hopelijk) het probleem niet meer
@scarfootNock372 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:39:
[...]
Kan inderdaad ge-update worden maar niet van op afstand in mijn ervaring.
Ik moet toegeven dat ik ook even begin te twijfelen…. Desalniettemin easy te doen met een microSD https://www.solaredge.com...r_using_micro_sd_card.pdf
gewoon doen; mits je met je panelen wegkomt. Nieuwe panelen beginnen nu ook al bij 395 tot 450Wp (normaal formaat).scarfoot schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:40:
[...]
@Crazy- @Nock372
Was ik al bang voor, handmatige updates.
Toch erg benieuwd of er nog andere voordelen zouden zijn, naast natuurlijk nieuwere optimizers kunnen gebruiken.
Heb inmiddels nieuwe P370 en P401 gevonden voor redelijke prijs dus dat is (hopelijk) het probleem niet meer
370Wp Jinko dus moet passen ;-)Crazy- schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:34:
[...]
gewoon doen; mits je met je panelen wegkomt. Nieuwe panelen beginnen nu ook al bij 395 tot 450Wp (normaal formaat).
Kent iemand hier een goede installateur (in Noord-Holland) die een optimizer garantie kwestie voor mij kan oplossen?
(de huidige installateur van de vorige bewoner geeft 0 response dus ik moet op zoek naar een nieuwe...)
(de huidige installateur van de vorige bewoner geeft 0 response dus ik moet op zoek naar een nieuwe...)
@Crazy- @Nock372
zojuist contact gehad met solar edge via Chatdesk, update naar 2.1100 is op afstand mogelijk en inmiddels in gang gezet. Daarna gaat het gewoon werken met de S440 !
"Als u een CPU had die met 3. begon wel maar als u een 2. heeft dan moet die gewoon naar de 2.1100 geplaatst worden. En dan zal het ook werken met de S440"
"Wij sturen ook altijd een S440 op indien een p300 vervangen moet worden"
Wordt vervolgd !
zojuist contact gehad met solar edge via Chatdesk, update naar 2.1100 is op afstand mogelijk en inmiddels in gang gezet. Daarna gaat het gewoon werken met de S440 !
"Als u een CPU had die met 3. begon wel maar als u een 2. heeft dan moet die gewoon naar de 2.1100 geplaatst worden. En dan zal het ook werken met de S440"
Wordt vervolgd !
[ Voor 9% gewijzigd door scarfoot op 02-11-2022 10:26 ]
Zie! Niet eens zo gek dat SolarEdge ;-)scarfoot schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:25:
@Crazy- @Nock372
Wordt vervolgd !

[ Voor 0% gewijzigd door Crazy- op 02-11-2022 16:23 . Reden: typo ]
Blij dat ik mijn vrouw gezegd heb het retour pakketje nog even niet te posten vandaag😆
Heeft er iemand een manier gevonden om het sluimerverbruik van de inverter (producing) en van de inverter + batterij (storedge) te meten?
Ik lees op sommige fora dat een inverter + batterij rond 70w zou zijn, maar ik zou graag een manier vinden om dit te meten.
Via Home Assistant bereken ik ook een efficiëntie van 72% voor een inverter + storedge batterij
Ik lees op sommige fora dat een inverter + batterij rond 70w zou zijn, maar ik zou graag een manier vinden om dit te meten.
Via Home Assistant bereken ik ook een efficiëntie van 72% voor een inverter + storedge batterij
@Crazy- vandaag ga ik de 2 extra panelen met s440 aansluiten, hopen dat het ook echt gaat werken met inlezen.
Algemene vraag,
Is het echt nodig de panelen af te dekken alvorens de optimizers aan te sluiten? (Staat op de optimizers) Of is groep uit, omvormer uit, stekkers uit omvormer voldoende
Algemene vraag,
Is het echt nodig de panelen af te dekken alvorens de optimizers aan te sluiten? (Staat op de optimizers) Of is groep uit, omvormer uit, stekkers uit omvormer voldoende
[ Voor 29% gewijzigd door scarfoot op 04-11-2022 12:36 ]
afdekken nog nooit gedaan ... niet nodig. rustig 1 voor 1 de stekkers er in steken, wel de op de juiste (ingang) doen he ;-)scarfoot schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:33:
@Crazy- vandaag ga ik de 2 extra panelen met s440 aansluiten, hopen dat het ook echt gaat werken met inlezen.
Algemene vraag,
Kan iemand mij van advies voorzien?
ik heb een offerte liggen voor een installatie met daarin 15x Longi 405FB, SE4000h 1f met S500 optimizers.
Bedoeling is 9 panelen op Z/W orientatie, 6 op N/O. Het dak heeft een soort rondlopende constuctie, elke rij ligt dus op een andere hellingshoek. Daarom ook het idee voor de 6 op N/O, de bovenste rij van 3 ligt waarschijnlijk nog erg gunstig qua invalshoek.
Op de Z/W-kant geen schaduwval, op de N/O-kant een schoorsteenpijpje. Een extra rij op de Z/W-kant zou mogelijk passen, maar heeft vermoed ik minder opbrengst vanwege het feit dat die onderste rij zowat loodrecht omhoog loopt.
Nu las ik in combi met SolarEdge veel beroerde verhalen met clipping. Moet ik in deze relatief simpele rijstjeshuis-opstelling nog ergens rekening mee houden?
Ik heb geprobeerd om een opstelling te maken in de SE-designer, maar de betreffende panelen zitten niet in de keuzeopties. Geen idee wat ik daar voor ander product moet kiezen (het gaat om de Longi LR5-54HIB). Daarnaast ben ik er niet uit hoe ik aan kan geven dat elke rij een andere hellingshoek heeft. Moet ik dan 6 verschillende dakoppervlakten intekenen?
Verder wordt de optie aangeboden om een StoreEdge omvormer te nemen voor een meerprijs van 350 euro. Momenteel is de keuze voor een thuisbatterij niet interessant, maar ik kan me voorstellen dat bij het wegvallen van de salderingsregeling dit wel interessant wordt. Is het zinvol dit nu al als optie mee te nemen?
ik heb een offerte liggen voor een installatie met daarin 15x Longi 405FB, SE4000h 1f met S500 optimizers.
Bedoeling is 9 panelen op Z/W orientatie, 6 op N/O. Het dak heeft een soort rondlopende constuctie, elke rij ligt dus op een andere hellingshoek. Daarom ook het idee voor de 6 op N/O, de bovenste rij van 3 ligt waarschijnlijk nog erg gunstig qua invalshoek.
Op de Z/W-kant geen schaduwval, op de N/O-kant een schoorsteenpijpje. Een extra rij op de Z/W-kant zou mogelijk passen, maar heeft vermoed ik minder opbrengst vanwege het feit dat die onderste rij zowat loodrecht omhoog loopt.
Nu las ik in combi met SolarEdge veel beroerde verhalen met clipping. Moet ik in deze relatief simpele rijstjeshuis-opstelling nog ergens rekening mee houden?
Ik heb geprobeerd om een opstelling te maken in de SE-designer, maar de betreffende panelen zitten niet in de keuzeopties. Geen idee wat ik daar voor ander product moet kiezen (het gaat om de Longi LR5-54HIB). Daarnaast ben ik er niet uit hoe ik aan kan geven dat elke rij een andere hellingshoek heeft. Moet ik dan 6 verschillende dakoppervlakten intekenen?
Verder wordt de optie aangeboden om een StoreEdge omvormer te nemen voor een meerprijs van 350 euro. Momenteel is de keuze voor een thuisbatterij niet interessant, maar ik kan me voorstellen dat bij het wegvallen van de salderingsregeling dit wel interessant wordt. Is het zinvol dit nu al als optie mee te nemen?
| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |
Crazy- schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:27:
[...]
afdekken nog nooit gedaan ... niet nodig. rustig 1 voor 1 de stekkers er in steken, wel de op de juiste (ingang) doen he ;-)
:strip_exif()/f/image/K60uZSTXocklDU2QClTWmcod.jpg?f=fotoalbum_large)

@Savages exacte paneel maakt niet veel uit, dat is meer voor toetsen optimizer compatibiliteit. Maar de s serie kan erg veel hebben.
Je kunt je woning vereenvoudigen tot een polygoon dak met de hoeken waarop de sets panelen komen.
Op enkelfase omvormer die meer dan waarschijnlijk genoeg is moet haast wel een probleemloos ontwerp mogelijk zijn
Je kunt je woning vereenvoudigen tot een polygoon dak met de hoeken waarop de sets panelen komen.
Op enkelfase omvormer die meer dan waarschijnlijk genoeg is moet haast wel een probleemloos ontwerp mogelijk zijn
Toch wel met licht gedaan hè?
Ja had ze vanmiddag al toe laten voegen, zelfs eerst nog ff gecontroleerd met 1 volt per optimizer.Crazy- schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:48:
[...]
Toch wel met licht gedaan hè?ziet ie ze allemaal ook?
maar nadat de installateur ze had toegevoegd zag hij de eerste keer slechts eentje, maar later zag hij ze allebei. Staan nu in de app erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door scarfoot op 04-11-2022 20:03 ]
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.