Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad, dus ik ben allereerst benieuwd naar de specifieke storingen. Een probleem aan de AC zijde (overspanning, knetterend contact) zou immers ook kunnen en dan gaat een andere omvormer niet helpen en mogelijk ook snel defect.
@hannos heb je daar een log van?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05-2024

hannos

pardon me

Crazy- schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:25:
[...]
Dit is de 500b - daar de output op 5-80Vdc zit

maar zijn nu allen panelen (alle 13) aangesloten? met deze optimizers?
want - dan zou het met 13 echt wel moeten werken ....
Fijn; het lijkt er dus op dat de juiste optimizers zijn gebruikt.

Nu zijn alle 13 panelen aangesloten op een SE5K-RW0TEBNN4. Dit is *geen* korte string omvormer. De foto is van 1 optimizer, ik ga er simpelweg vanuit dat de andere optimizers van hetzelfde type zijn, maar dit heb ik niet expliciet gecheckt. Wat ik begreep is dat met dit aantal panelen/optimizers het sowieso niet gaat werken met een "niet-korte-string"-omvormer. Is dat niet zo?
Proton_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:11:
Inderdaad, dus ik ben allereerst benieuwd naar de specifieke storingen. Een probleem aan de AC zijde (overspanning, knetterend contact) zou immers ook kunnen en dan gaat een andere omvormer niet helpen en mogelijk ook snel defect.
@hannos heb je daar een log van?
Nee, helaas. De SolarEdge app laat heel beperkt informatie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:58

Smoke

Maverick Reploid

hannos schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:45:
[...]Nu zijn alle 13 panelen aangesloten op een SE5K-RW0TEBNN4. Dit is *geen* korte string omvormer. De foto is van 1 optimizer, ik ga er simpelweg vanuit dat de andere optimizers van hetzelfde type zijn, maar dit heb ik niet expliciet gecheckt. Wat ik begreep is dat met dit aantal panelen/optimizers het sowieso niet gaat werken met een "niet-korte-string"-omvormer. Is dat niet zo?
Met S500b kan dit wel werken omdat je wel aan de 750VDC stringspanning kan komen, maar de string is eigenlijk te kort voor de designregels van SolarEdge (minimaal 14xS500b per string) en kan dus voor garantieproblemen in de toekomst zorgen. Er is ook daadwerkelijk maar 1 string aangesloten en ze hebben er niet per ongeluk 2 van gemaakt?

Wel vreemd dat de RMA verkeerd is gegaan, normaalgesproken stuurt SolarEdge hetzelfde type terug, dus een korte string voor korte string. Kans is ook dat het bij je installateur fout is gegaan en ze een omvormer die voor iemand anders bestemd was hebben opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos

hannos

pardon me

Smoke schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
Met S500b kan dit wel werken omdat je wel aan de 750VDC stringspanning kan komen, maar de string is eigenlijk te kort voor de designregels van SolarEdge (minimaal 14xS500b per string) en kan dus voor garantieproblemen in de toekomst zorgen. Er is ook daadwerkelijk maar 1 string aangesloten en ze hebben er niet per ongeluk 2 van gemaakt?
[..]
De logische layout in de SolarEdge app laat 1 string zien. Is dat genoeg bewijs?

Gezien de garantieproblemen blijven dus twee logische opties over: 1 paneel erbij proberen te plaatsen met de huidge (niet-korte-string) omvormer, of de huidige omvormer vervangen door een korte-string versie.

[ Voor 30% gewijzigd door hannos op 19-10-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

hannos schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

De logische layout in de SolarEdge app laat 1 string zien. Is dat genoeg bewijs?
Nee, want de omvormer kan niet zien welke optimizer in welke string zit en met de layout editor kun je in principe zelfs 13 strings van 1 optimizer intekenen als je wil. Indien er geen layout is ingetekend gaat de logische layout standaard uit van 1 string per omvormer.

De enige manier om dit te zien is of de optimizer-spanning en DC-spanning van de omvormer controleren (Je zou dan 80V per optimizer en 560VDC verwachten als het 1 string van 6 en 1 van 7 is bijvoorbeeld), of fysiek onderaan de omvormer kijken hoeveel strings erin zitten. Als het inderdaad 2 strings zijn direct de DC-schakelaar uitzetten en je installateur dit laten oplossen of evt zelf doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

Crazy-

Best life ever

Smoke schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:33:
[...]
De enige manier om dit te zien is of de optimizer-spanning en DC-spanning van de omvormer controleren (Je zou dan 80V per optimizer en 560VDC verwachten als het 1 string van 6 en 1 van 7 is bijvoorbeeld), of fysiek onderaan de omvormer kijken hoeveel strings erin zitten. Als het inderdaad 2 strings zijn direct de DC-schakelaar uitzetten en je installateur dit laten oplossen of evt zelf doorlussen.
Nah dat gaat niet werken; ik zou zelf even checken of er 1x zwart en 1x rood aan de omvormer hangt :-) Dan zal het wel 1 string zijn

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ik heb een mega paneel hier ... 1,11kWh wijkt beetje af van de rest (410Wp paneel) >:) >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBc_fBGpEvXMjD7rWU7mrT79KLE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LN4m14DKeHKMEpeRYbLbXUPk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wApyjTkd_gyY5_jtgkk7Gkr7jWQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VD6XhlsbprXsTz1ZkuZVpqa2.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Volgens mij staat daar kWh, dat is energie, niet vermogen.
Elk 410Wp paneel in goed licht doet dat in een uurtje of 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-08 20:04
Ik wil mijn platte dak voorzien van 10 panelen (410wp) oost-west. Ik heb schaduw van een boom en een schoorsteen.
De keuze is nu tussen SMA of Solaredge.
Ik heb het geheel zo goed mogelijk in beide designers uitgetekend en kom op:

SMA SunnyBoy 3.0 - 3213 kWh
SE3000H / 10xS500b - 3430 kWh

De SE setup is momenteel maar +/- 400 euro duurder en zou 217 kWh per jaar extra opleveren. Is dat naar jullie mening genoeg om voor SE te kiezen? Aanschafprijs maakt dus niet zo veel uit. Het individuele monitoren lijkt me erg mooi en is beter leverbaar, maar er kan ook meer stuk. Mis ik dan nog een groot nadeel van de SE setup waardoor ik toch beter voor SMA kan gaan?
Aansluiten met home assistant vind ik ook belangrijk maar dat gaat met beide prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 10:59
Nou daar gaan we dan op dit prachtige forum. Sorry als ik niet alles hebt gelezen, maar er zoveel info… en dat is mooi. Goed initiatief.

Solar Edge en zendamateurs

Sinds lange tijd ben ik “gemachtigd” zendamateur en dat houd in dat ik met machtigingen van het AT (Agentschap Telecom) verbindingen mag magen op diverse banden. Via de korte golf praat ik met andere amateurs over de hele wereld. Vroeger gebruikte met veel CW (Morse) en knutselde je zelf de apparatuur in elkaar. Tegenwoordig gebruikt je (semi)professionele apparatuur die ook door diverse overheidsinstanties worden gebruikt. Dat betekend gevoelige apparaten die van alles oppikken.

Nu ben ik in het begin van dit jaar eens gaan nadenken over het plaatsen van zonnepanelen. Dit omdat de overheid dit stimuleerde en ben eens gaan rondkijken. In maart kreeg ik een folder in de bus van bedrijf “L…” uit Slagharen. Ik zal de naam niet noemen en dat zal later duidelijk zijn waarom.
Mijn overbuurvrouw verder in de straat had bij dit bedrijf ook zonnepanelen laten installeren en die was daar zeer tevreden over. Ik belde bedrijf L en binnen 10 minuten had ik via de mail een offerte liggen voor 18 zonnepanelen, optimizers en een 6Kwh omvormer.
Een afspraak met de eigenaar werd gemaakt en deze kwam voorrijden in een prachtige beletterde bus en aangepaste bedrijfskleding.
Mijn 1e vraag is of dit systeem storing kon veroorzaken. “Nee meneer ik draai ook plaatjes” was zijn antwoord. Ik liet de man de radioruimte zien en legde uit wat dit allemaal betekende. Geen probleem voor wat betreft de storing. Omdat de man mij de garantie gaf geen storing te krijgen, ben ik akkoord gegaan met de offerte.

Een paar weken laten kwamen 2 Poolse mannen de installatie aanleggen. Ik kreeg het advies om er nog 2 panelen bij te laten leggen omdat dat beter uitkwam met de railsen. Een prijs werd afgesproken en installatie zat er aan het eind van de dag erop. 20 panelen met een totaal opbrengst van 7,2Kwh.

Toch storing

Enkele dagen later bemerkte ik dat er toch veel storing was als de zonnepanelen aan waren. Hierop contact gekegd met L en kreeg al direct te horen dat het NIET aan de zonnepanelen kon liggen.
Om dit uit te sluiten heb ik contact gezocht met de AT die, nadat ik de soort storing had uitgelegd, binnen een minuut wist te vertellen dat dit WEL van mijn zonnepanelen kwam.

C2000 storing door Solar Edge zonnepanelen

Van het AT kreeg ik een naam van iemand bij SE dit met name storingen behandeld van zendamateurs. Bepaalde apparatuur van SE bleek dermate storing op het C2000-netwerk te geven dat hier een rechtszaak van is geweest en de rechter het AT in het gelijk had gesteld en de apparatuur niet meer gebruikt mogen worden.
Dat bericht baarde mij zorgen, maar gaf wel wat hoop dat de storing zou worden opgelost.

Niet betalen

Gelukkig was ik zo pienter dat ik tegen L had gezegd dat ik de betaling nog even niet ging doen omdat ik wilde dat de storingen zouden worden opgelost. L ging daarmee akkoord.

Overbelasting meterkast

In de weken daarna was het prachtig weer en via de app zag ik dat zonnepanelen goed hun werk deden. Wel merkte ik dat 1 van de aardlekschakelaars in mijn meterkast eruit ging als de installatie maximaal werkte. Na controle bleek deze dicht tegen de schakelaar van de zonnepanelen te zitten en die werd heel warm.
Zelf ben ik eens gaan rekenen en kwam op een amperage van 25A uit en vond het niet vreemd dat dit zo warm werd.
Ook begreep ik niet waarom ik 20 zonnepanelen had met een totaal opbrengst van 7,2 Kwh terwijl ik een omvormer had die alles op 6Kwh afkapte.

NEN1010 norm

Ik belde met Enexis (netbeheerder) die vertelde dat ik niet meer dan 5Kwh op mijn 1-fase netwerk mag zetten. Hiermee voldeed de installatie niet meer aan de NEN1010 norm en moest ik naar een 3-fase systeem toe. Ik besprak dit L en die gaf aan dat ze bij Enexis maar wat riepen….. Hij had daar nooit van gehoord. L plaatse een nieuwe schakelaar die net zo warm werd.

Ombouw naar 3-fase

Via een door Enexis erkend bedrijf, heb ik de meterkast laten ombouwen naar een 3-fase systeem. Enexis paste de hoofdzekering etc aan.
Omdat L geen erkend bedrijf was mochten zij dit van mij niet uitvoeren. Ik was dat geklungel meer dan zat. Cowboys en snel geld verdienen, maar geen verstand van zaken hebben met mogelijk brand tot gevolg.

Er moest dus een nieuwe 3-fase omvormer komen die mijn contactpersoon bij SE bestelde. Verder werden op verzoek van SE metingen uitgevoerd op verschillende tijdstippen met zowel de installatie aan als uit.
L werd verzocht om de lussen uit de bekabeling te halen en de Poolse heren kon weer het dak op om het aan te passen. Blijkbaar kregen de mannen niet betaald want uit hufterigheid werden de sigarettenpeuken uitgedrukt tussen de dakpannen….
Storing bleek niet verholpen, maar met de nieuwe zwaardere omvormer was het wel minder.

Zonnepanelen wilde niet starten na regen

Alsof de duvel ermee speelde merkte ik een paar dagen later dat na een nacht regen de installatie in de ochtend niet meer wilde opstarten. Uit de logs bleek er sprake te zijn van “Isolatie problemen”. Ik mailde dit een paar dagen achter elkaar en kreeg als antwoord dat ik waarschijnlijk te vroeg keek en de zon er nog niet was…. Verder was al het personeel op vakantie.

Rechtsbijstand

Jullie zullen begrijpen dat ik klaar was met deze prutsers en heb juridische ondersteuning gevraagd. Inmiddels is dit opgestart, maar L geeft aan dat hij er alles aan heeft gedaan. Ik heb geen idee wat.

Solar Edge had aangegeven dat zij de storing die ik vanaf het begin ondervond, zouden gaan oplossen door de kabels te gaan twisten en ferrietkernen te gaan plaatsen. Maar dat konden zij pas doen als de isolatieproblemen waren opgelost.

Inmiddels zijn we 7 maanden verder en zit ik met een installatie die soms niet opstart en heb nog steeds last van stoorsignalen.

Waarom deze post

Ik doe dit om andere zendamateurs te waarschuwen om GEEN optimizers te nemen van SE gezien mijn ervaringen. Heb je GEEN schaduwwerking, neem dan een installatie waar geen optimizers in zitten

Tips?

Natuurlijk ligt de zaak nu bij een jurist, maar kan ik nog iets doen mbt deze cowboys die alleen maar snel geld willen verdienen en gevaarlijke installaties plaatsen zonder enige kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

casperb71 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:50:
Nou daar gaan we dan op dit prachtige forum. Sorry als ik niet alles hebt gelezen, maar er zoveel info… en dat is mooi. Goed initiatief.

Solar Edge en zendamateurs

Sinds lange tijd ben ik “gemachtigd” zendamateur en dat houd in dat ik met machtigingen van het AT (Agentschap Telecom) verbindingen mag magen op diverse banden. Via de korte golf praat ik met andere amateurs over de hele wereld. Vroeger gebruikte met veel CW (Morse) en knutselde je zelf de apparatuur in elkaar. Tegenwoordig gebruikt je (semi)professionele apparatuur die ook door diverse overheidsinstanties worden gebruikt. Dat betekend gevoelige apparaten die van alles oppikken.

Nu ben ik in het begin van dit jaar eens gaan nadenken over het plaatsen van zonnepanelen. Dit omdat de overheid dit stimuleerde en ben eens gaan rondkijken. In maart kreeg ik een folder in de bus van bedrijf “L…” uit Slagharen. Ik zal de naam niet noemen en dat zal later duidelijk zijn waarom.
Mijn overbuurvrouw verder in de straat had bij dit bedrijf ook zonnepanelen laten installeren en die was daar zeer tevreden over. Ik belde bedrijf L en binnen 10 minuten had ik via de mail een offerte liggen voor 18 zonnepanelen, optimizers en een 6Kwh omvormer.
Een afspraak met de eigenaar werd gemaakt en deze kwam voorrijden in een prachtige beletterde bus en aangepaste bedrijfskleding.
Mijn 1e vraag is of dit systeem storing kon veroorzaken. “Nee meneer ik draai ook plaatjes” was zijn antwoord. Ik liet de man de radioruimte zien en legde uit wat dit allemaal betekende. Geen probleem voor wat betreft de storing. Omdat de man mij de garantie gaf geen storing te krijgen, ben ik akkoord gegaan met de offerte.

Een paar weken laten kwamen 2 Poolse mannen de installatie aanleggen. Ik kreeg het advies om er nog 2 panelen bij te laten leggen omdat dat beter uitkwam met de railsen. Een prijs werd afgesproken en installatie zat er aan het eind van de dag erop. 20 panelen met een totaal opbrengst van 7,2Kwh.

Toch storing

Enkele dagen later bemerkte ik dat er toch veel storing was als de zonnepanelen aan waren. Hierop contact gekegd met L en kreeg al direct te horen dat het NIET aan de zonnepanelen kon liggen.
Om dit uit te sluiten heb ik contact gezocht met de AT die, nadat ik de soort storing had uitgelegd, binnen een minuut wist te vertellen dat dit WEL van mijn zonnepanelen kwam.

C2000 storing door Solar Edge zonnepanelen

Van het AT kreeg ik een naam van iemand bij SE dit met name storingen behandeld van zendamateurs. Bepaalde apparatuur van SE bleek dermate storing op het C2000-netwerk te geven dat hier een rechtszaak van is geweest en de rechter het AT in het gelijk had gesteld en de apparatuur niet meer gebruikt mogen worden.
Dat bericht baarde mij zorgen, maar gaf wel wat hoop dat de storing zou worden opgelost.

Niet betalen

Gelukkig was ik zo pienter dat ik tegen L had gezegd dat ik de betaling nog even niet ging doen omdat ik wilde dat de storingen zouden worden opgelost. L ging daarmee akkoord.

Overbelasting meterkast

In de weken daarna was het prachtig weer en via de app zag ik dat zonnepanelen goed hun werk deden. Wel merkte ik dat 1 van de aardlekschakelaars in mijn meterkast eruit ging als de installatie maximaal werkte. Na controle bleek deze dicht tegen de schakelaar van de zonnepanelen te zitten en die werd heel warm.
Zelf ben ik eens gaan rekenen en kwam op een amperage van 25A uit en vond het niet vreemd dat dit zo warm werd.
Ook begreep ik niet waarom ik 20 zonnepanelen had met een totaal opbrengst van 7,2 Kwh terwijl ik een omvormer had die alles op 6Kwh afkapte.

NEN1010 norm

Ik belde met Enexis (netbeheerder) die vertelde dat ik niet meer dan 5Kwh op mijn 1-fase netwerk mag zetten. Hiermee voldeed de installatie niet meer aan de NEN1010 norm en moest ik naar een 3-fase systeem toe. Ik besprak dit L en die gaf aan dat ze bij Enexis maar wat riepen….. Hij had daar nooit van gehoord. L plaatse een nieuwe schakelaar die net zo warm werd.

Ombouw naar 3-fase

Via een door Enexis erkend bedrijf, heb ik de meterkast laten ombouwen naar een 3-fase systeem. Enexis paste de hoofdzekering etc aan.
Omdat L geen erkend bedrijf was mochten zij dit van mij niet uitvoeren. Ik was dat geklungel meer dan zat. Cowboys en snel geld verdienen, maar geen verstand van zaken hebben met mogelijk brand tot gevolg.

Er moest dus een nieuwe 3-fase omvormer komen die mijn contactpersoon bij SE bestelde. Verder werden op verzoek van SE metingen uitgevoerd op verschillende tijdstippen met zowel de installatie aan als uit.
L werd verzocht om de lussen uit de bekabeling te halen en de Poolse heren kon weer het dak op om het aan te passen. Blijkbaar kregen de mannen niet betaald want uit hufterigheid werden de sigarettenpeuken uitgedrukt tussen de dakpannen….
Storing bleek niet verholpen, maar met de nieuwe zwaardere omvormer was het wel minder.

Zonnepanelen wilde niet starten na regen

Alsof de duvel ermee speelde merkte ik een paar dagen later dat na een nacht regen de installatie in de ochtend niet meer wilde opstarten. Uit de logs bleek er sprake te zijn van “Isolatie problemen”. Ik mailde dit een paar dagen achter elkaar en kreeg als antwoord dat ik waarschijnlijk te vroeg keek en de zon er nog niet was…. Verder was al het personeel op vakantie.

Rechtsbijstand

Jullie zullen begrijpen dat ik klaar was met deze prutsers en heb juridische ondersteuning gevraagd. Inmiddels is dit opgestart, maar L geeft aan dat hij er alles aan heeft gedaan. Ik heb geen idee wat.

Solar Edge had aangegeven dat zij de storing die ik vanaf het begin ondervond, zouden gaan oplossen door de kabels te gaan twisten en ferrietkernen te gaan plaatsen. Maar dat konden zij pas doen als de isolatieproblemen waren opgelost.

Inmiddels zijn we 7 maanden verder en zit ik met een installatie die soms niet opstart en heb nog steeds last van stoorsignalen.

Waarom deze post

Ik doe dit om andere zendamateurs te waarschuwen om GEEN optimizers te nemen van SE gezien mijn ervaringen. Heb je GEEN schaduwwerking, neem dan een installatie waar geen optimizers in zitten

Tips?

Natuurlijk ligt de zaak nu bij een jurist, maar kan ik nog iets doen mbt deze cowboys die alleen maar snel geld willen verdienen en gevaarlijke installaties plaatsen zonder enige kennis?
tja, er spelen hier 2 losse dingen.

Deel 1
Het verhaal omtrent EMC & SolarEdge & AT (& de oude modellen) is inderdaad bekend dat dit een probleem kan geven.

Vraag 1 hoe lang ligt de installatie en welke optimizers zijn toegepast?
Verder - ik denk niet dat je deze discussie hier en nu moet gaan starten - maar uit alle testen etc, blijkt dat het puur en alleen gaat om de oude optimizers en niet de nieuwe S-series.

Leesvoer: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2022:2205 en specifiek https://uitspraken.rechts...20situ%2Dmetingen%2C%20is

Deel 2
ik begrijp uit je verhaal : 18 panelen, op ene SE5000 - op een enkele (20A?) automaat?
en dan ook nog eens aardproblemen?

20A automaat (PV) achter een een 25A hoofdautomaat - het kan/mag icm zonnepanelen - het zal in ieder geval geen isolatieproblemen gaan geven! dat voorop gesteld.

Isolatieproblemen ontstaan door slecht aangedraaide DC connectors, losliggende connectoren (water), onjuist geknepen connectoren en/of beschadige DC kabels (klem tussen paneel & profiel bijvoorbeeld) of beschadigd tijdens het leggen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 10:59
Laat ik voor opstellen dat ik niet goed weet waar ik dit onder zou moeten brengen. Het leek mij logisch om het hier te posten, maar als dit ergens anders moet, hoor ik het graag.

Er liggen 20 Canadian Solar CS3L-365MS en een SE7K omvormer. Ik weet niet welke optimizers er liggen. (Ben nu op vakantie en kan dit via de app niet zien) Dat de zaak niet goed is bevestigd, denk ik ook, maar bewijs dat maar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
13x s500b zal werken, maar voldoet niet aan de installatierichtlijnen.
14 heeft dus wel de voorkeur (voldoet wel)
hannos schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb 3 strings ingetekend aan een omvormer die er fysiek maar 2 kan. Zelfs SE support is er voor gevallen - dachten dat het echt fysiek zo uitgevoerd was ;-)
Crazy- schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:40:
Isolatieproblemen ontstaan door slecht aangedraaide DC connectors, losliggende connectoren (water), onjuist geknepen connectoren en/of beschadige DC kabels (klem tussen paneel & profiel bijvoorbeeld) of beschadigd tijdens het leggen etc.
Gezien alle incompetentie zullen ze ook de vereffening wel vergeten zijn... zal vast ook niet helpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:12
Nieuw aangelegd systeem met 26 330Wp panelen op een SE10K-RW0TEBEN4 (geen idee welke optimizers) in de richting 125 graden (oost-zuidoost). 20 Panelen liggen op plat dak op 15 graden, 6 panelen op een schuin dak op 45 graden. De opbrengst van een deel van de panelen lijkt niet op gang te komen. Heeft de installateur gefaald? Zo op het oog lijkt het alsof er fysiek 2 strings zijn aangesloten al is daar in het monitoring portaal niks van te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdNRG_VcLEwqziqgjftpbLVb_aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xlGYHch6GFUHCSYH0c6ktET.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVPqKtIIdrgbIo-XyRjQUYFrp7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SF6q1rSNkbumgNyoIhCgSUln.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door straat op 19-10-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Richting / hoek / hoeveelheid panelen? Welke optimizer?
Staan die 10 panelen op 1 string?
16 op de ander?

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 19-10-2022 19:29 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

straat schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:24:
Nieuw aangelegd systeem met 26 330Wp panelen op een SE10K-RW0TEBEN4 (geen idee welke optimizers) in de richting 125 graden (oost-zuidoost). 20 Panelen liggen op plat dak op 15 graden, 6 panelen op een schuin dak op 45 graden. De opbrengst van een deel van de panelen lijkt niet op gang te komen. Heeft de installateur gefaald? Zo op het oog lijkt het alsof er fysiek 2 strings zijn aangesloten al is daar in het monitoring portaal niks van te zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit moet gewoon op 1 string ! Ff die kabels in serie zetten en gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
teacher schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:27:
Staan die 10 panelen op 1 string?
16 op de ander?
Dat is mijn vermoeden maar ik was niet persoonlijk bij de installatie. Zou het dak op moeten om de details te kunnen waarnemen.

In de monitoring zie ik in de layout tree 1 omvormer met daaronder 1 "string 1.0", dan zou ik denken 1 string. Maar ik zie twee paren draad aangesloten op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Monitoring portal zegt niets.
Ik zeg ook 1 string maken. Laat installateur maar terugkomen.

[ Voor 51% gewijzigd door teacher op 19-10-2022 19:44 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannos

hannos

pardon me

Crazy- schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:41:
[...]
Nah dat gaat niet werken; ik zou zelf even checken of er 1x zwart en 1x rood aan de omvormer hangt :-) Dan zal het wel 1 string zijn
Dat is makkelijk checken! Zijn inderdaad 1x zwart 1x rood aan de omvormer :)
Ronald schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:07:
[...]
Dank voor alle informatie! Oftewel: of een extra paneel, of een korte string omvormer. Gegeven de levertijd van omvormers, ga ik denk ik inzetten op de eerste optie om het na een half jaar toch maar eens werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos

hannos

pardon me

[...]

Dit is de 500b - daar de output op 5-80Vdc zit

Ronald schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:07:
[...]
Hier een beetje overheen gelezen; maar dit betekend dus eigenlijk dat mijn huidige setup (13x Canadian Solar CS3W-455MS HiKu / SolarEdge 500b optimizer met SE5K-RW0TEBNN4 omvormer), alhoewel het niet voldoet aan de installatierichtlijnen, theoretisch zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@hannos Indien alles correct zit ja, dan verwacht ik dat het zou moeten werken. SE3K mag officieel met 13x s500b uitgevoerd worden (als uitzondering) maar heeft dezelfde eisen wat betreft string spanning.

Bij jouw zit er dus of iets niet goed, of is de omvormer dood.
Heb je toegang tot de layout en tabellen tab op de monitoring website (via laptop/desktop) ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos

hannos

pardon me

Ronald schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:21:
@hannos Indien alles correct zit ja, dan verwacht ik dat het zou moeten werken. SE3K mag officieel met 13x s500b uitgevoerd worden (als uitzondering) maar heeft dezelfde eisen wat betreft string spanning.

Bij jouw zit er dus of iets niet goed, of is de omvormer dood.
Heb je toegang tot de layout en tabellen tab op de monitoring website (via laptop/desktop) ?
Layout tab zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poThpa1cW79N5hFAuUM0fEqu1xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DfgBigICvzIhIR4SC3AwFQml.png?f=fotoalbum_large

Verder kan ik per item extra apparaatgegevens inzien, is dat wat je bedoelt met tabellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzDWSXApMJCkUHuZWMdgGIz9VW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n1Hfg7h8Ll6yGy9CL8XBiDwf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@hannos je mist de rechten voor de echt leuke tab helaas. Lay-out kun je alleen aflezen wat er een kwartier geleden gebeurde.
De optimizers doen dus wel wat, maar evengoed geen daadwerkelijke productie. Kijk overdag eens wat er in die omvormer dialoog staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
hannos schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Layout tab zie ik:
[Afbeelding]

Verder kan ik per item extra apparaatgegevens inzien, is dat wat je bedoelt met tabellen?
[Afbeelding]
Uuh, vermogens limiet 0%? 7(8)7
Daar staat bij mij 100%, maar ik het een SE3680H met display...

@Ronald wat staat daar nu bij jouw?

[ Voor 77% gewijzigd door Rouske op 19-10-2022 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Rouske dat zegt op dit tijdstip niks, dat roept de mijne nu ook, met 13kWh vandaag op de teller

[edit] vet, vraag beantwoord voor hij gesteld was

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 19-10-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Ronald schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:02:
@Rouske dat zegt op dit tijdstip niks, dat roept de mijne nu ook, met 13kWh vandaag op de teller
Ohw, mijn 1-fase omvormer laat nu nog gewoon 100% zien, want dat is een setting en niet iets wat varieert.

Blijkbaar werken die display loze en/of 3-fase omvormers anders :?

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 19-10-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Rouske bij mij staat bij altijd op 0 als geen productie mogelijk is.

Ik heb hem bij anderen op 0 gezien bij spanning overschrijding. Verschil tussen HD wave generatie en display generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos

hannos

pardon me

Ronald schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:01:
@hannos je mist de rechten voor de echt leuke tab helaas. Lay-out kun je alleen aflezen wat er een kwartier geleden gebeurde.
De optimizers doen dus wel wat, maar evengoed geen daadwerkelijke productie. Kijk overdag eens wat er in die omvormer dialoog staat?
Bij het inloggen op de portal zie ik wel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tS_Q6jEeSccwiInDz_OdukASMwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/klQU4OuKUVeWhoixrTaoP1Pw.png?f=user_large
Geen idee wat dit veranderd, dus ben een beetje huiverig dit te doen. Wat ik niet wil is dat de leverancier hierna de verantwoordelijkheid naar mij schuift. Heb ook niet voldoende verstand ervan en wil niet per ongeluk iets fout configureren. Ik had me ooit aangemeld om met de designer tool te spelen, was toch wat complexer dan ik had gedacht.

Welke parameters van de omvormer moet ik naar kijken en waar moet ik op letten qua waarden?

[ Voor 5% gewijzigd door hannos op 19-10-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@hannos ik vermoed dat je niks onbedoeld ‘fout’ kan doen. En solaredge systeem kan niet zomaar naar een ander beheers account. Daarom zal je ook weinig positiefs bereiken ;)

Jouw eigenaren account heeft domweg niet de maximale (eigenaars) rechten van de beherende installateur gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hannos schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

[...]

Hier een beetje overheen gelezen; maar dit betekend dus eigenlijk dat mijn huidige setup (13x Canadian Solar CS3W-455MS HiKu / SolarEdge 500b optimizer met SE5K-RW0TEBNN4 omvormer), alhoewel het niet voldoet aan de installatierichtlijnen, theoretisch zou moeten werken?
*kuch* ja zelfs met 10 werkt het ;-) heb een maandje gespeeld met 2x 10 panelen op een SE5k icm de P404 (oude variant van de S500b) en dat werkte - maar had soms wat opstartproblemen; maar het werkte verder goed.

Uiteindelijk wel op 1 string gegooid - werkt beter :-)

Daarom: ja met je 13 panelen zou dit echt moeten werken…. Zeker als het de B versie is van de optimizer; en dat is wat mij dus echt verbaasd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rouske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Uuh, vermogens limiet 0%? 7(8)7
Daar staat bij mij 100%, maar ik het een SE3680H met display...

@Ronald wat staat daar nu bij jouw?
Is normaal; 0% in sleepmode. Beetje verwarrend is het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

Layout tab zie ik:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Euh is die layout screenshot van vanavond 20u ook? Zoals de onderste afbeelding?

Dus je hebt vandaag dit opgewekt? 🫢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Crazy- schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:06:

Dus je hebt vandaag dit opgewekt? 🫢
De som van de optimizer productie waardes is altijd hoger dan de omvormer produceert: ik vermoed dat dit DC opwek is /zonder/ de omzetting verliezen in de omvormer. Bij extreem lage productie is het verschil zelfs groot. 300Wh AC vs 700Wh DC afgelopen 4 december.

Opvallend is het wel dat de optimizers dus wakker lijken, communiceren, zelfs iets proberen… maar op omvormer niveau blijft het 0.

Blijft een beetje gissen zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
casperb71 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:50:
Waarom deze post

Tips?

Zelfs in dit topic sturen we mensen naar seriële systemen daar waar SolarEdge geen meerwaarde biedt (het is domweg een duur systeem).

Maar ga ik mijn adviezen aanpassen omdat jij een beun van een installateur getroffen hebt die keurig in alle valkuilen gevallen is en daardoor geen goed werkend systeem geleverd heeft?

Nou nee... dit topic is geschreven om te helpen voorkomen dat dat gebeurd. De technische kennis over het systeem bij te veel installateurs is bedroevend (En ik bedoel de handvol+ installateurs / waarvan ik denk dat ze installateur zijn die op het forum reageren dan natuurlijk niet)

Toen ik mijn eigen (SolarEdge) systeem opgebouwd heb had ik al kennis van de problematiek. Ik heb toen gezocht hoe kan ik zoveel mogelijk verstoring voorkomen, als er toch iets is met de p404 serie optimizers (die geen onderwerp zijn van het juridische proces tussen Agentschap en SolarEdge). Ik heb gevraagd in het topic wat er toen over ging.

Niks. Nada Noppes.

Persoonlijk ben ik van mening dat de verhalen van Veron voor de rest van het land geheel geen waarde hebben. En jouw post - met alle respect - ook niet. Waarom? Er worden geen oplossingen beschreven.
Ferrietkernen? Ja. Welke? uuuh.... Enige wat ik gevonden heb (al dan niet correct) dat je de juiste moet hebben voor de frequenties waar je op wil filteren... Die kennis heb ik niet, dus ik heb geen ferriet kernen geplaatst. Het twisten van de kabels is ook niet naar voren gekomen (ik heb vrijwel geen inductielusoppervlak, maar niet getwist - dat kan ik nog wel aanpassen.

Wil je echt iets toevoegen? Zet jouw kennis is om duidelijk te maken wat we wel kunnen doen. Ferrietkernen kosten geen drol in bulk.... Twisten is een beetje extra werk.

Schrijf het uit, en ik zet het zo in de topicstart ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

[...]

Layout tab zie ik:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je ditzelfde screenshot ook eens overdag maken met alle parameters die daar in het bovenste deel zichtbaar zijn, dus ook landcode en dergelijke? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er iets niet goed in de configuratie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos

hannos

pardon me

Smoke schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:51:
[...]

Kun je ditzelfde screenshot ook eens overdag maken met alle parameters die daar in het bovenste deel zichtbaar zijn, dus ook landcode en dergelijke? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er iets niet goed in de configuratie staat.
Dit is de hele tabel voor de inverter:

Laatste meting: 20-10-2022 15:30
Algemeen
ParameterWaarde
SerienummerBE043736-2F
NaamInverter 1
FabrikantSolarEdge
ModelRSE5K-RW0TEBNN4
Versie DSP22.19.1602
Versie DSP11.13.2016
Versie communicatieplaat (CPU)4.16.23
Landcode151
LandnaamNetherlands MV
ACEnergyOffGrid0
ACEnergyOnGrid0
I RCD [mA]0,00
P AC [W]0
Status OmvormerUit
V DC [V]949,62
V L1-L2 [V]401,62
V L2-L3 [V]405,22
V L3-L1 [V]404,88
Vermogenslimiet [%]0

Fasemeting
ParameterLijn 1Lijn 2Lijn 3
Actief vermogen [W]000
Cos Phi – referentie000
I AC [A]000
I AC/DC [A]000
Reactief vermogen [VAR]-0-0-0
Schijnvermogen [VA]000
V AC [V]233,41231,94234,06

Status omvormer "Uit" :? Hij staat volgens mij gewoon aan, blauw en groen lampje knippert. SolarEdge dashboard geeft aan "hoogste alarmmelding: 4" bij de inverter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Landcode 151
Landnaam Netherlands MV

Daar is je probleem, verkeerde landcode ingesteld door de installateur. Netherlands MV is het middenvoltage van 480VAC terwijl je gewoon 230/400 moet hebben. Kan gecorrigeerd worden door installateur, SolarEdge Support of jezelf als je de juiste toegangen hebt in SetApp.

[ Voor 22% gewijzigd door Smoke op 20-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:05
Landcode 19 staat er bij mij bij.
@Smoke goed vermoeden.

[ Voor 26% gewijzigd door JJmac op 20-10-2022 16:37 ]

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
JJmac schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:36:
Landcode 19 staat er bij mij bij.
@Smoke goed vermoeden.
Dubbelcheck, daar staat de onze ook op.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos

hannos

pardon me

Smoke schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:10:
Landcode 151
Landnaam Netherlands MV

Daar is je probleem, verkeerde landcode ingesteld door de installateur. Netherlands MV is het middenvoltage van 480VAC terwijl je gewoon 230/400 moet hebben. Kan gecorrigeerd worden door installateur, SolarEdge Support of jezelf als je de juiste toegangen hebt in SetApp.
Als dit het is wordt ik gek. Dat betekent dat ik een aantal maanden inkomsten heb misgelopen door zo'n stomme fout.. Ik ga contact opnemen met de installateur om dit te verhelpen.

Wat ik me nu wel afvraag. Stel met deze wijziging werkt het. Is er dan voor de installateur nog een noodzaak iets te veranderen? Wat ik begrijp is dat de installatie dan misschien werkt, maar niet aan de ontwerpeisen voldoet, klopt dat? Is dat reden om de installateur in gebreke te stellen als ze het niet uit henzelf oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
hannos schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Als dit het is wordt ik gek. Dat betekent dat ik een aantal maanden inkomsten heb misgelopen door zo'n stomme fout.. Ik ga contact opnemen met de installateur om dit te verhelpen.

Wat ik me nu wel afvraag. Stel met deze wijziging werkt het. Is er dan voor de installateur nog een noodzaak iets te veranderen? Wat ik begrijp is dat de installatie dan misschien werkt, maar niet aan de ontwerpeisen voldoet, klopt dat? Is dat reden om de installateur in gebreke te stellen als ze het niet uit henzelf oplossen?
Laat hem op landcode België zetten als volgende fout. Dan schakel je minder snel af dan je buren als er hoog voltage op je lokale netwerk zit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
[...]

Zo te zien staat er op de string zat spanning, in iedergeval ruim boven de vereiste 750V.
V DC [V] 949,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes737
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-05 11:31
Goedeavond allen,

Na wat leveringsproblemen van de SolarEdge omvormer komt de installateur binnenkort toch eindelijk alles installeren.

Ik ben zelf aanwezig tijdens de installatie en vraag me af of er dingen zijn waar ik zelf op moet gaan letten zodoende later geen problemen te gaan ondervinden?

Installateur: Volta Solar
Panelen: 16x JA-solar 395 WP 11BB PERC Half-Cell allen op 1 zijde dak.
Omvormer: SolarEdge SE6K omvormer met optimizers

Suggesties zeer welkom!

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Landcode 151
Landnaam Netherlands MV

Lekker scherp! Het viel mij ook direct op… 🫢🫢👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rouske schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Zo te zien staat er op de string zat spanning, in iedergeval ruim boven de vereiste 750V.
V DC [V] 949,62
Dat kan kloppen; de omvormer start en laat het voltage oplopen om daarna rustig af te bouwen na controle AC zijde voltage. Echter dat lukt (niet) en pleurt weer naar safe Dc om weer naar hoog Vdc etc etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
[...]

Zal ik nog even olie op het vuur gooien dan?

Een installatie die niet produceert staat met waarschuwingen in het installateurs portal. Hier kunnen automatische notificaties voor ingesteld worden naar installateur en / of eigenaar.

Dus als je het op nalatigheid wil gooien... Hiero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

wes737 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:48:
Goedeavond allen,

Na wat leveringsproblemen van de SolarEdge omvormer komt de installateur binnenkort toch eindelijk alles installeren.

Ik ben zelf aanwezig tijdens de installatie en vraag me af of er dingen zijn waar ik zelf op moet gaan letten zodoende later geen problemen te gaan ondervinden?

Suggesties zeer welkom!

Thnx!
Dat de installatie werkt voor ze weggaan ;-)
Tja; dat ze veilig werken is wel belangrijk om op te letten vind ik. Daarna netjes werken & netjes afwerken. Pijpjes, beugeltjes, etc. Heel veel meer kan je niet doen eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:45
wes737 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:48:
Goedeavond allen,

Suggesties zeer welkom!

Thnx!
Foto maken van optimizer, om het type vast te leggen (mocht dat niet in de offerte staan). En stroom op de verschillende groepen even controleren. Bij mij heeft Volta Solar in 2x panelen gelegd en bij beide keren ook in de meterkast gewerkt. Bij de tweede keer ging dat moeizaam; ging het licht in de woonkamer niet meer aan toen de monteur klaar dacht te zijn.

Volta Solar mag overigens hier in Zuid-Holland geen werkzaamheden meer uitvoeren van moeder Essent. De zusterorganisatie die dit gebied heeft wil alleen geen installaties die Volta Solar heeft aangelegd uitbreiden; echt heel goed geregeld door moeder Essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omecor
  • Laatst online: 12-05-2024
HELP!

Ik heb gisteren mijn omvormer een firmware update gegeven.
Nu staat mijn omvormer de hele dag al op vermogensbeperking.
Ik zou niet weten wat ik verkeerd gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omecor
  • Laatst online: 12-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51PWFU6lu9qz5TyumzOkrZQAIg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIEoBnlOLsP39YdjS4tkMsdj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Ronald schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:38:
@Jan2002 zeker met 2x10 heeft het vervangen met s500b weinig meerwaarde op de korte string omvormer.

Dan heeft elk dak individueel 600/375 potentieel, ruim genoeg.

8x s440 voldoet individueel aan de ontwerp eisen, dus zeker 2x 8x, of meer,in 1 string. Er mogen 25 optimizers in de string.

Het was de combinatie van alles waardoor het bij jouw systeem zo mis gegaan is, dus met een uitbreiding hoeft niet alles uit de kast.
Even hierop terugkomend: Als ik de datasheet lees van de SE5K RWB dan zie ik dat er maximaal 20 optimizers aangesloten mogen worden in een string. Jij spreekt van 25

Omdat ik zit te denken om op beide zijden ( oost/west) elk 10 a 12 panelen te plaatsen rijst de volgende vraag of het opsplitsen in twee strings van elk 10 a 11 panelen voordelen biedt in mijn situatie oost/west? Voor de SE5K-RWB geldt minimaal 9 optimizers

Gezien de reacties op het forum heb ik het idee ( als ik het goed begrijp) dat indien mogelijk de voorkeur uitgaat naar een string in verband met de stabiliteit en opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het was ooit 25… maar het ding had ook accu ondersteuning op de datasheet staan… had.

Maar met 12 per zijde kun je met s500b gewoon een normaal model pakken en string tot 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharbal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:36
Beste allen,

Ik ben al een tijdje hier aan het meelezen, en er staat echt waanzinnig veel nuttige info in! Nu ben ik zelf bezig met een aantal leveranciers voor het leveren van zonnepanelen. Het duizelt mij met alle SE informatie hier dus ik hoop dat jullie wellicht kunnen meedenken.

Ik heb een aantal voorstellen welke alle 3 met Solaredge werken. Gezien de dakkappelen op mijn dak kan ik dat volgen:
- Twee dakvlakken waar zonnepanelen op kunnen, 1 op het oosten (Azimut van 108) en 1 op het zuiden (Azimut 200).
- Oostdak: kunnen c. 13-15 panelen (mogelijk 2 op dakkapel gericht op het zuiden)
- Zuiddak: kunnen c. 5 panelen
- Hellinghoek dak 42 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG6MaPauvcEaFqWvxOBlvbxdSYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5CPted4dFM9oP7KFq8ZPdfLP.jpg?f=user_large

Twee installateurs stellen een 3 fase omvormer voor (variërend van SEK6K, SEK5K of SE4000H HD-Wave (1 fase)). Twee stellen S440 optimizers voor, 1 de S500B.

Op basis van dit topic lijkt de S500B optimizer mij hier de betere keuze, met name omdat ik 5 panelen op het zuiden zal hebben ivm 80V versus 60V om aan de benodigde opstartspanning te komen.

Toch maak ik me hier nog enigszins zorgen om, want 1 installateur zegt dat de 5 panelen op het zuiden niet voldoende opstartspanning zullen leveren (degene die de S440 optimizers aanraadt), terwijl de ander (die de S500B aanraadt) zegt dat dat wel gaat lukken met deze optimizers, omdat de panelen op het oosten nooit helemaal zonder spanning zitten.

Hieronder een uitdraai van de SE designer van een van de installateurs. Hier valt wel weer op dat er geen schaduwanalyse is gedaan, dat lijkt mij toch wel relevant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo-eBSg_lbc5uEh5rUPRzhokd1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Yi4lsv9jddgk5JxYGE5KlEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik zelf een poging toe om eea in SE designer te zetten, kom ik op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9TOewuqeEPc_Xisglrs0O2bHYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q96qS553xle8ECZikgY5N6Fn.jpg?f=fotoalbum_large

Op basis van bovenstaande lijkt het wel te werken. Twijfel ik nou onnodig? Zouden jullie eens mee kunnen denken of ik gelijk heb in mijn vermoeden, of zullen de 5 panelen op het zuiden met de S500B voldoende zijn om (samen met de oostpanelen/optimizers) aan de benodigde opstartspanning te komen? Of wellicht mij in de goede richting kunnen duwen hoe ik kan uitrekenen hoeveel spanning die oostpanelen/optimizers nou kunnen leveren op het moment dat de zon (met name) op het zuiden staat?

edit: ik heb zelf nog een poging gedaan in SE designer, dat heb ik hierboven meegenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Maharbal op 23-10-2022 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hannos

hannos

pardon me

Landcode 151
Landnaam Netherlands MV

Vrijdag nog even contact met de installateur gehad om het verhaal uit te leggen. Toen kreeg ik te horen dat ze de landcode niet op afstand konden veranderen (daarvoor zouden ze ter plaatse moeten zijn) en ik SolarEdge moest bellen :X SolarEdge support heeft netjes de landcode gewijzigd en na 5 minuten was de productie op gang...

Nogmaals bedankt voor de hulp en scherpe blik!

[ Voor 3% gewijzigd door hannos op 23-10-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Klijnstra
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-12-2024
Beste mensen,
Ik zit met het volgende. Ik heb een installatie met 12 x JA-solar_270Wp met P300 optimizers op een SE3000. Ik wil deze installatie graag uitbreiden met 5 panelen op de garage die deels acht de woning uitsteekt. Daar zou ik bijvoorbeeld 5 Resun RS8V410M (410Wp) bij kunnen plaatsen. Omdat daar in de winterperiode de nodige schaduw is zijn optimizers wel zeer gewenst. Mijn vraag is zou dit kunnen? De stroom van de 5 nieuwe moet ook over de oude string lopen. Bij de oude 270 staat max power current 8,69A en de nieuwe 13,04. En welke optimizers zou ik moeten hebben. (P401?) En Natuurlijk een zwaardere omvormer, daar heb ik SE3500H voor in gedachten. De kabel naar de meterkast moet misschien ook nog dikker. die is nu 3x 2,5.
Graag hoor ik jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Maharbal ik mis even de parameters welke je gebruikt hebt in je eigen simulatie.

Ik verwacht dat enkelfase (of 3 fase korte strings) en s500b je heel dichtbij moet brengen.

@Gert Klijnstra je zal moeten simuleren. De verschillen in paneel karakteristiek zelf is niet van belang, dat lossen de optimizers op. Je zal alleen een voor het paneel geschikte optimizer moeten kiezen… maar er zijn geschikte types die met p300 in string mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharbal
Ronald schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:13:
@Maharbal ik mis even de parameters welke je gebruikt hebt in je eigen simulatie.

Ik verwacht dat enkelfase (of 3 fase korte strings) en s500b je heel dichtbij moet brengen.

@Gert Klijnstra je zal moeten simuleren. De verschillen in paneel karakteristiek zelf is niet van belang, dat lossen de optimizers op. Je zal alleen een voor het paneel geschikte optimizer moeten kiezen… maar er zijn geschikte types die met p300 in string mogen.
Dank Ronald. Wat heb je nog meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Maharbal welke componenten heb je de simulatie gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharbal
Ronald schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:53:
@Maharbal welke componenten heb je de simulatie gedaan ;)
De eigen simulatie is met het volgende gedaan (let niet op de hellinghoek, die kreeg ik niet helemaal op elkaar afgestemd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxTVQNvlE3jLofH08OYGXWyfU7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfduqaQnZD6InnIYiJ7pytjv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Maharbal afrader in deze vorm naar mijn idee.

SE5000H enkelfase zal vermoedelijk meer opbrengst geven - ondanks aftop. Enkelfase is efficiënter.

Wel opletten met de netspanning. Korte en lomp dikke (6mm2) bekabeling is behulpzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharbal
Ronald schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:54:
@Maharbal afrader in deze vorm naar mijn idee.

SE5000H enkelfase zal vermoedelijk meer opbrengst geven - ondanks aftop. Enkelfase is efficiënter.

Wel opletten met de netspanning. Korte en lomp dikke (6mm2) bekabeling is behulpzaam
Dank Ronald. Heb je wellicht ook wat toelichting voor mij als leek waarom het een afrader is? Toch de 5 panelen op het Zuiden die waarschijnlijk moeite gaan hebben met de opstartspanning van een 3fase omvormer? En dat zal met een 1 fase omvormer niet het geval zijn, in combinatie met de S500B?

Wat ik dan nog niet helemaal kan vinden is wat het voordeel/nadeel is bij een 1 fase omvormer t.o.v. 3 fase. Ik begreep dat je bij een bepaalde WP (6k) al verplicht richting een 3 fase omvormer moest? Wellicht ten overvloede, maar ongeveer onze hele buurt heeft al zonnepanelen. Ik begreep dat het in dat geval wellicht toch handiger kan zijn om een 3 fase omvormer te nemen (maar wellicht zit ik er echt helemaal naast).

Kortom: als ik genoegen neem met iets minder opbrengst is het dan een absolute afrader om richting een 3 fase omvormer te gaan (ik weet niet of ik een 6mm kabel kan trekken)?

Als ik jouw voorstel in SE Designer gooi, ziet het er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtypJ8E4F8P9iYujzuhpWI-iPOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNm5XldJOd5Y8dZY0FeXwJEA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:40

matroosoft

Lone Christian

Misschien een beetje vloeken in de kerk hier, maar kwam een mooi filmpje tegen over de zin (en vooral onzin) van optimizers. Uit een praktijktest blijken optimizers in de meeste gevallen alleen maar nadelig te zijn doordat moderne panelen toch al voorzien zijn van bypass diodes:

YouTube: Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Maharbal Op naar de APS DS3-L
Zal op kosten amper uitmaken, jouw dak/legplan is er niet een voor SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Heren het volgende,
Huidige situatie is dat er 16 x IBC 320WP zonnepanelen liggen op het garage dak (zuiden gericht) en zijn voorzien van P370 optimizers en zijn aangesloten op een SE5K solarEdge omvormer.

Nu wil ik het systeem uitbreiden met 14 zonnepanelen op de woning. 8 op het Oosten gericht en 6 op het westen i.v.m. de avondzon.
De nieuwe panelen zijn van het merk longi solar en hebben een vermogen van 405WP.

Ik wil dan de huidige omvormer vervangen voor een SE8K en dan het bestaande systeem koppelen aan het nieuwe, zodat ik maar 1 omvormer nodig heb.

Nu heb ik begrepen dat je de S440 en de S500 kunt gebruiken met de huidige P370 optimizers die momenteel zijn geïnstalleerd op het huidige systeem.

Ik vraag mij alleen af of de 6 panelen gericht op het westen het systeem draaiende kunnen houden i.v.m. een bepaalde voltage die je moet hebben.

Als ik het via Designer een beetje probeer te configureren dan is de uitkomst van de instraling niet heel denderend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poydwoAnJccwZSspwbcqAhOJ-Jo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gqJz4uUbsm9Dzhm2esbCsyvT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9grh_5EJygfXrUgTBNYHvfwN-eg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jal8EMjSaBSR98NxSiY9wq3F.jpg?f=user_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

matroosoft schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:32:
Misschien een beetje vloeken in de kerk hier, maar kwam een mooi filmpje tegen over de zin (en vooral onzin) van optimizers. Uit een praktijktest blijken optimizers in de meeste gevallen alleen maar nadelig te zijn doordat moderne panelen toch al voorzien zijn van bypass diodes:

YouTube: Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)?
Mbt by-pass diodes & schaduw : ja is het redelijk achterhaald - maar mede dankzij by-pass diodes is het ook weer perfect : die dingen gaan nog wel eens kapot (*ervaar het in de praktijk)

en ja, ik ben het eens met het feit dat SE beweerd tot wel 25% meer opbrengst icm schaduw ... dat is het enige waar ik altijd mijn vraagtekens bij gehad heb... Maar op langere termijn? daar hoor je niemand over! resultaten van testopstellingen over 10-15 jaar; waarbij degradatie, defecten etc gaat spelen: ROI!

zag vd week nog een SMA bij het grofvuil liggen, 2013 productie - twijfelde hem mee te nemen eigelijk . stom niet gedaan

Maar de kracht van SE wel iets meer dan alleen dit; minder strings (bedoel: 50 panelen op 1 string.. dat is normaliter zo'n 2000Vdc - ik ken geen omvormer die dat kan handelen ?

Maar goed.. dit soort videos heb je overal wel : voor Apple (is ook 'duur') of Tesla of.... u get the point

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 24-10-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:40

matroosoft

Lone Christian

Crazy- schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Mbt by-pass diodes & schaduw : ja is het redelijk achterhaald - maar mede dankzij by-pass diodes is het ook weer perfect : die dingen gaan nog wel eens kapot (*ervaar het in de praktijk)

en ja, ik ben het eens met het feit dat SE beweerd tot wel 25% meer opbrengst icm schaduw ... dat is het enige waar ik altijd mijn vraagtekens bij gehad heb... Maar op langere termijn? daar hoor je niemand over! resultaten van testopstellingen over 10-15 jaar; waarbij degradatie, defecten etc gaat spelen: ROI!

zag vd week nog een SMA bij het grofvuil liggen, 2013 productie - twijfelde hem mee te nemen eigelijk . stom niet gedaan

Maar de kracht van SE wel iets meer dan alleen dit; minder strings (bedoel: 50 panelen op 1 string.. dat is normaliter zo'n 2000Vdc - ik ken geen omvormer die dat kan handelen ?

Maar goed.. dit soort videos heb je overal wel : voor Apple (is ook 'duur') of Tesla of.... u get the point
Bedoel je dat de bypass diodes stuk gaan of de optimizers? Ik hoor met name vaak dat optimizers niet lang meegaat ivm koude/hitte etc. En dan moeilijk te vervangen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

matroosoft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Bedoel je dat de bypass diodes stuk gaan of de optimizers? Ik hoor met name vaak dat optimizers niet lang meegaat ivm koude/hitte etc. En dan moeilijk te vervangen zijn.
Diodes c.q. de panelen - 1/3 opbrengst nog maar bijv. of helemaal niets meer

zelf heb ik nu een paar defecte optimizers gehad bij de installaties die ik beheer.
Oorzaak is onbekend, de reden was 'connection lost' of 'high output voltage', maar met een uitval percentage van 0,2% (gemeten met ruim 5000 panelen) - is dat niets...

omvormers: 2x DOA - deze klapten er uit direct na het aansluiten, 1x na 3 jaar.

Veel werk ? tja tot nu toe niet - maar wat is veel? ik vind (...) als intallateur dat risico van het vak: je geeft garantie, 12-25 jaar op de producten - en met een uitval percentage van 0,2% ? vind ik dat je dat moet fixen, punt uit. Onder garantie!

Sowieso krijg je een kleine vergoeding van SE als installateur.

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 24-10-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharbal
Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:45:
@Maharbal Op naar de APS DS3-L
Zal op kosten amper uitmaken, jouw dak/legplan is er niet een voor SolarEdge
Dank voor de tip Ronald. Zou je mij kunnen laten weten waarom je dat denkt? Ik kan dat niet helemaal achterhalen namelijk.

Heb je eventueel nog wat tips voor installateurs hiervan in Noord-Holland? Mijn huidige blijven (allemaal) heel erg vasthouden aan SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staijene
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Hallo,

Mijn huis zit op een 1-fase aansluiting - maar denk aan een 3-fase vanwege toenemend gebruik van stroom. Op langere termijn zal er een accu komen voor opslag, zoals een thuisaccu of auto.
Ik heb 2 dakdelen (dicht bij elkaar) en heb ruimte voor 13 panelen. Panelen zijn in 1 string te plaatsen.
Ik zit aan panelen te denken rond de 410Wp = 5330Wp in totaal. De panelen komen Zuid te liggen. In de vroege ochtend is er overwegend schaduw. In de middag vollop zon. Verder is er een rookgasafvoer die 2 panelen zal raken. Later in het seizoen trekt er rond 15u op de middag schaduw van een boom over op 9 van de 13 panelen.

Daarom dacht ik aan SolarEdge omvormer voor een korte string. Is de keuze van de de 3fase omvormer SE5K-RWB met 13x S500b optimizers (vanwege de iets hogere stroom van 14A) dan een logische? Of zit ik op grenzen te ontwerpen?

Ik hoor het heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Speedyace schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:56:
Heren het volgende,
Huidige situatie is dat er 16 x IBC 320WP zonnepanelen liggen op het garage dak (zuiden gericht) en zijn voorzien van P370 optimizers en zijn aangesloten op een SE5K solarEdge omvormer.

Nu wil ik het systeem uitbreiden met 14 zonnepanelen op de woning. 8 op het Oosten gericht en 6 op het westen i.v.m. de avondzon.
De nieuwe panelen zijn van het merk longi solar en hebben een vermogen van 405WP.

Ik wil dan de huidige omvormer vervangen voor een SE8K en dan het bestaande systeem koppelen aan het nieuwe, zodat ik maar 1 omvormer nodig heb.

Nu heb ik begrepen dat je de S440 en de S500 kunt gebruiken met de huidige P370 optimizers die momenteel zijn geïnstalleerd op het huidige systeem.

Ik vraag mij alleen af of de 6 panelen gericht op het westen het systeem draaiende kunnen houden i.v.m. een bepaalde voltage die je moet hebben.

Als ik het via Designer een beetje probeer te configureren dan is de uitkomst van de instraling niet heel denderend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar ik zelf begon met 20x P404 (ofwel de S500b nu) moest ik de rest uitbreiden met S500b
maar tot 50 panelen/12.500Wp geen probleem op 1 string.

Zie hieronder mijn situatie:

zuid, noord, west door elkaar, op 1 string.

Daar er hierdoor altijd panelen actief zijn (minimaal 16) is er geen probleem - dit zal ook met de P3x/S500 gewerkt hebben.

Het probleem treed met name op als je een zadeldak hebt - oost/west en beide zijdes uitvoert met de S500 en onder het aantal van 13 uit komt per zijde. Dan kan je een probleem creëren.

maar in jouw geval - 20 op zuid + 6 oost + 8 west in 1 string - zie ik niet 1,2,3 een probleem eigenlijk.

Sorry! ik keek niet goed naar je layout ... je zuid panelen liggen op een plat dak, en vallen derhalve ' in de schaduw' einde dag

ik zal persoonlijk de oost panelen bij je SE bijknopen
je west panelen moet je of meer panelen plaatsen of echt wel wat anders realiseren (helaas).

vind hier wel een klein risico om het op 1 string te gooien - ondanks dat het wel goedgekeurd wordt door SE (?) of zie ik iets over het hoofd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjNqGNnVcSkbdn-Evg4NABdDmw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaW8Rx3oeZtUypeKpsjrQBze.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 24-10-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Maharbal schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Dank voor de tip Ronald. Zou je mij kunnen laten weten waarom je dat denkt? Ik kan dat niet helemaal achterhalen namelijk.

Heb je eventueel nog wat tips voor installateurs hiervan in Noord-Holland? Mijn huidige blijven (allemaal) heel erg vasthouden aan SolarEdge.
Het legplan heeft oprecht net wat veel vermogen voor een SE5K short string of SE5000H maar als je naar een traditionele SE6K gaat wordt de optimizer clipping wat te duidelijk. Dit is een verliespost waar ik extreem voorzichtig over ben omdat deze vrij eenvoudig erger kan uitvallen: de verliezen vinden plaats op de panelen die het beste zouden presteren bij die zonnestand en wat ze kunnen doen is een vermenigvuldiging van het slechtst draaiende paneel.

Wil je toch - bij gebrek aan installateur die Aps kan leveren, Enphase zal nog een stap duurder zijn - kies dan zeker niet voor een 3 fase traditionele SE omvormer.

Ik heb geen ervaring met laten leggen door installateur, dus kan niemand aanraden: ben zelf legger

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 24-10-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Speedyace 800kWh/kWp lijkt me redelijk normaal gezien je heel steile zadeldak en beschaduwd plat dak.

Is er de mogelijkheid om meer panelen op het zadeldak te realiseren?

… voor er al te veel speculatief gaan suggereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharbal
Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Het legplan heeft oprecht net wat veel vermogen voor een SE5K short string of SE5000H maar als je naar een traditionele SE6K gaat wordt de optimizer clipping wat te duidelijk. Dit is een verliespost waar ik extreem voorzichtig over ben omdat deze vrij eenvoudig erger kan uitvallen: de verliezen vinden plaats op de panelen die het beste zouden presteren bij die zonnestand en wat ze kunnen doen is een vermenigvuldiging van het slechtst draaiende paneel.

Wil je toch - bij gebrek aan installateur die Aps kan leveren, Enphase zal nog een stap duurder zijn - kies dan zeker niet voor een 3 fase traditionele SE omvormer.

Ik heb geen ervaring met laten leggen door installateur, dus kan niemand aanraden: ben zelf legger
Veel dank, nuttig dit. Tot hoeveel vermogen zou je adviseren om op een SE5K short string of SE5000H te gaan? Want als het antwoord is dat ik beter kan afschalen om een efficienter werkend systeem te krijgen, dan is dat de overweging waard. Als ik geen mogelijkheid tot micro-omvormers heb en als ik het zo lees dan lijkt het bijna niet nuttig om ~4/5 panelen op het Zuiddak te gaan leggen, met name als deze panelen mogelijk het systeem met SE onderuit gaan halen. Dan kan ik het wellicht beter houden bij de 13-15 panelen op het Oostdak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Maharbal de 5 halen niet de rest van het systeem onderuit. Het zijn die 5 die onafhankelijk minder zouden kunnen presteren - dat wel voornamelijk als het helder is en eigenlijk alleen op een normale 3 fase omvormer.

Aftoppen is een veilige, goed voorspelbare verliespost, en daar geef ik de voorkeur aan boven optimizer clipping. Hoe veel mag je op se5000h? Nog veel meer dan je wil leggen.
Uiteindelijk ben jij diegene die zal moeten kiezen. Je kunt zelf simuleren wat het gaat doen. Aftoppen is zeker post-salderen minder erg gaan clipping, het tijdstip op de dag van aftoppen is minder duur dan wanneer je zou clippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:27:
@Speedyace 800kWh/kWp lijkt me redelijk normaal gezien je heel steile zadeldak en beschaduwd plat dak.

Is er de mogelijkheid om meer panelen op het zadeldak te realiseren?

… voor er al te veel speculatief gaan suggereren
Ik heb op het westen en dakkapel dus daar kan ik niet echt uitbreiden. Ik zou wel op het oosten kunnen uitbreiden naar 16 panelen of meer.

De nieuwe panelen zouden dan wel aan de bestaande panelen gekoppeld kunnen worden.
Dan laat ik het westen voor wat het is.
De reden van het westen, was met het idee om de laat middag/avond nog wat zon te kunnen pakken. Het dak heeft in de zomer tot een uurtje of 21:00 zon
.
Ps. het dak is 55graden

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Speedyace ik denk dat je betere optie is om een extra 1 fase omvormer te pakken, wellicht zelfs niet solaredge. je hoofdzekering kan een 3,6kW aan naast de bestaande se5k. Natuurlijk wel rekening houden dat je dan stevig kan gaan invoeden op die fase.

Kijk eens in de grafieken van de solaredge wat je netspanning deed door de zomer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• straat
teacher schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:42:
Monitoring portal zegt niets.
Ik zeg ook 1 string maken. Laat installateur maar terugkomen.
Crazy- schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Dit moet gewoon op 1 string ! Ff die kabels in serie zetten en gaan…
Installateur is geweest en heeft de 2 strings doorgelust zodat het een enkele is geworden. Vervolgens reageerden de optimizers wel maar bleven op 1V. Paar dagen later is de installateur weer terug gekomen om de boel opnieuw te koppelen (initialiseren? Geen idee wat er precies is gebeurd, geen hardware verandering iig). Nu werkt het eindelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

straat schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

[...]

Installateur is geweest en heeft de 2 strings doorgelust zodat het een enkele is geworden. Vervolgens reageerden de optimizers wel maar bleven op 1V. Paar dagen later is de installateur weer terug gekomen om de boel opnieuw te koppelen (initialiseren? Geen idee wat er precies is gebeurd, geen hardware verandering iig). Nu werkt het eindelijk!
Zelf gooi ik de omvormer altijd even volledig uit - zeker als je strings wisselt/loshaalt - en daarna altijd even opnieuw pairen. just to be sure. Vermoedelijk is ie het laatst vergeten de eerste keer (was het al donker ?)

Maar goed! Top dat het nu werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:43:
@Speedyace ik denk dat je betere optie is om een extra 1 fase omvormer te pakken, wellicht zelfs niet solaredge. je hoofdzekering kan een 3,6kW aan naast de bestaande se5k. Natuurlijk wel rekening houden dat je dan stevig kan gaan invoeden op die fase.

Kijk eens in de grafieken van de solaredge wat je netspanning deed door de zomer?
Ik heb de maand juni gepakt. (mits het deze grafiek is)
Hoogste was 1,7kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0OMIQ1Z7HAad5nyhh4SzISX4Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XihchUqHmZWmboWBQ6ybDCUz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Ik was nog wel benieuwd of het mogelijk is de omvormer op afstand tijdelijk uit te schakelen. Met dynamische tarieven die soms negatief zijn zou dat erg handig zijn. Ik lees de omvormer uit over modbus TCP maar het lijkt erop dat er via die weg alleen monitoring gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Speedyace ik bedoelde ac spanning, en je zal op dag niveau moeten kijken: zoek een mooie zonnige dag uit. Moet niet al te lastig zijn dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:38:
@Speedyace ik bedoelde ac spanning, en je zal op dag niveau moeten kijken: zoek een mooie zonnige dag uit. Moet niet al te lastig zijn dit jaar.
Bij AC Spanning is de hoogste piek 236.81V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKu-_pxYnmjYqyTQAJIk7yhyWxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fr9OsT2BdXTfDJ8Ehv2QVVHh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Speedyace nogmaals, op dagbasis kijken, deze grafiek is heel zwaar lopend gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:21:
@Speedyace nogmaals, op dagbasis kijken, deze grafiek is heel zwaar lopend gemiddelde.
Op de mooiste dag kom ik op 241v
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m32FUxQJ0WuZnrhIOYToqwIy3YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTxas6L5egefutI6HOyAPgql.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Speedyace supernetjes, ik verwacht geen probleem met mijn suggestie om een 3-3,6kW enkelfase omvormer te gebruiken voor je uitbreiding. Vanwege de hogere eisen inherent aan 3 fase systemen is dat de betere oplossing voor de uitbreiding met minder veel per oriëntatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:43:

Ben ik nog even Ronald,

Jij hebt het er over om een aparte 1 fase omvormer toe te voegen i.p.v. het nieuwe systeem te koppelen aan het bestaande systeem. (uitgevoerd met een zwaardere omvormer dan natuurlijk) (SE8K) dit scheelt mij een hoop werk met het trekken van kabels.

De bestaande omvormer vervangen voor de nieuwe en de nieuwe panelen koppelen aan de bestaande 16 is makkelijker.
Want als ik het goed heb begrepen kunnen er aan de bestaande P370 optimizers, de S440 toegevoegd worden binnen de zelfde string.

Want wat zie jij als nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Speedyace optimizer clipping - lees potentieel significante productie beperking van de west liggende panelen.

Gedetailleerde uitleg in topic start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronald schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:48:
@Speedyace optimizer clipping - lees potentieel significante productie beperking van de west liggende panelen.

Gedetailleerde uitleg in topic start
Oja sorry vergeten te melden. De ligging op het westen is van de baan.
Ik ga voor oost dit is het minste werk en ik zat te denken aan 14 x 410wp panelen van longi LR5-54HPB-410M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Speedyace dat zal geen probleem zijn, alleen post-salderen iets lager rendement bij je verbruik later op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
Heb een offerte van mijn installateur gekregen voor solar edge, kunnen jullie mij hierin nog tips geven ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW0pTT5z-GSu6BuQZLQEICayOf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaMtSfRJ33IAU2iihWBNGjZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
Flopiepower schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:56:
Heb een offerte van mijn installateur gekregen voor solar edge, kunnen jullie mij hierin nog tips geven ?
[Afbeelding]
Je moet naar het verliesdiagram vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:25
Bummer, krijg net door dat mijn installatie van november 2022 vermoedelijk naar maart 2023 gaat omdat de 7k-3F niet leverbaar is. Niet blij....

[ Voor 4% gewijzigd door edwin2021 op 25-10-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
Hier het verliesdiagram.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI9H8CcI44035mPLyjf5KeOEzlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqLqZrY3H6Noe5oAmNkn9PFF.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie mening, krijg vooral op de schutting veel schaduw in de morgen tot 12.00. Zou hierdoor clipping ontstaan ? Optimisers S440

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Met 37 panelen nog 1,55% verlies op optimizer clipping. Ik zou het niet zo uitvoeren. Nogmaals proberen met s500b, of over op Aps ds3-l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
edwin2021 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:37:
Bummer, krijg net door dat mijn installatie van november 2022 vermoedelijk naar maart 2023 gaat omdat de 7k-3F niet leverbaar is. Niet blij....
Bizar, deze is net al enige 3f omvormer te bestellen en al leverbaar november

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:25
Nock372 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:50:
[...]

Bizar, deze is net al enige 3f omvormer te bestellen en al leverbaar november
Tja, ik zie ze ook op marktplaats staan maar ik wil een aanspreekpunt houden voor de installatie. En men zegt dat ze meerdere leveranciers gebruiken en niet aan een 7k omvormer kunnen komen. Misschien zou een 8k omvormer een alternatief zijn. Heb ik ook nog wat meer ruimte voor extra panelen + dat in designer de 8k een fractioneel beter verlies lijkt te hebben.
Alternatief zou een growatt zijn maar die kan ik minder goed integreren in mijn domotica systeem.

[ Voor 25% gewijzigd door edwin2021 op 26-10-2022 05:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 08:49
@Ronald @teacher In het intro geven jullie aan dat je als klant om Admin rechten in het monitoring portaal moet vragen. Wat is hiervan voor mij (als PV-leek) de meerwaarde? En is de leverancier verplicht om mij deze admin-rol te verstrekken?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

edwin2021 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:37:
Kan kloppen,,. Er is momenteel niks beschikbaar qua 3-fase (via de officiële routes…) men spreekt wel van november dat er nieuwe voorraden komen ; maar ik twijfel.

Veel groothandels geven toch echt Q2 2023 aan.

Wat mij echt zeer verbaasd dat men via Marktplaats (…) grof geld verdiend aan omvormers omdat ze partijen beschikbaar hebben en krijgen. Hoe ze er aan komen, ik heb oprecht geen idee … maar de NL importeurs/groothandels hebben ze niet maar zij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Electric_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:00
Hallo allemaal,

We hebben al jaren 12 zonnepanelen van 285Wp achter op ons 45° dak liggen, aangesloten via P300-2 optimizers op een SolarEdge SE3000. In maart 2023 moeten ze van het dak omdat er dan twee dakkapellen geplaatst gaan worden, 1 voor en 1 achter. Een mooi moment om eens naar een upgrade van de zonnepanelen te kijken.

Hier hebben we een plan voor opgesteld die we graag eens aan jullie voorleggen om op te schieten. Zijn er duidelijke problemen mee, suggesties ter verbetering, alternatieven?
Plan
Eerst maar de bedachte hardware:
- 21x goedkope panelen, zoals JA Solar 345 LW Mono
- 21x S500B optimizers
- 1x SE5000H HD-Wave omvormer

15 panelen achter, 6 voor. Bestaande systeem in zijn geheel verkopen, exclusief montagemateriaal. Dak zo vol mogelijk leggen, maar wel realistisch qua opbrengst.
Ik heb geprobeerd om het in SolarEdge Designer in te tekenen, maar dat ging me helaas niet zo goed af. Wel heb ik wat voor elkaar gekregen in Sunny Design, met in ieder geval de schoorsteen en de dakkapellen er ingetekend, zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9cpYa26jcnDhVZIUtcn5dZXleg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JcU1VGp7un8KF6IwvPf8qfxa.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8a1Flo6KibPCU92WfGZXfp6y5lQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L7R1sw2uUVl50MRfo2LyyVSU.png?f=user_large
Dak indeling
Het "pootje" van het dak aan de voorkant (schuur) is niet geschikt voor zonnepanelen vanwege schaduwval van hoge bomen aan de waterkant, zie 3dbag screenshot met pin op de schoorsteen. Op dakkapel hoogte valt er tot in het begin van de avond zon.
Idee is om de panelen op het schuine dak aan de voorkant (15, 18, 19 en 20 in de screenshot) iets te "kantelen" zodat ze meer zon pakken vanuit het ZZW, in dezelfde richting als de panelen op het dak van de dakkapel voor (die we op een schans van 10° naar ZZW willen richten). Is dat te doen, met links iets van een afstandhouder tussen paneel en dak o.i.d.? Of zou dat bijvoorbeeld te veel invloed hebben op de windbelasting op die panelen? Gedachte is dat het op deze manier neerkomt op het hebben van de panelen op "hetzelfde dakvlak".
De panelen op de dakkapel achter komen ook op een schans van 10°, maar dan naar het OZO, dus in dezelfde richting als de panelen op het schuine dak.
Afmetingen dak (HxBxD)
Dakvlak voor: ~429x540cm
Dakvlak achter: ~825x540cm
Dakraam achter: 182x105cm
Dakkapel voor: 270x175x175cm
Dakkapel achter: 440x175x175cm

Als ik Pythagoras goed heb toegepast zou de schuine zijde van de dakkapellen ~247.5cm lang moeten zijn.
Elektrisch
De huidige omvormer is 1-fase maar we hebben inmiddels ook een 3-fase aansluiting in de meterkast (nog niet op zolder waar de omvormer hangt). Is het verstandiger om een 3-fase omvormer te kopen of kunnen we gewoon de nieuwe 1-fase omvormer gebruiken? Las iets over blijven terugleveren bij hogere netspanningen wanneer je op meerdere fasen zit?
Klopt het dat onze installatie prima meer panelen kan bevatten dan theoretisch op de 1-fase SE5000H kan doordat het dak aan beide kanten 45° is en het daardoor nooit voor zal komen dat _alle_ panelen tegelijk veel opwekken? De SE5000H zou 155% overgedimensioneerd mogen worden* wat neerkomt op 7750W. 21 panelen van 350Wp leveren maximaal 7350W op en dan reken ik nog met 100% - ik begrijp dat dat gemiddeld op 85% gehouden wordt. Met 85% zouden zelfs 21 panelen van 400W nog kunnen omdat dat dan uitkomt op 7140W? De bewuste groep is momenteel voorzien van een 16A automaat maar dat kunnen we nog veranderen naar een vrije 20A automaat.

* Sterker nog, als ik nu de spec sheets nog eens lees, zie ik dat die al 200% overgedimensioneerd mogen worden. Is dan een SE4000H beter voor deze situatie?

Maakt de bedachte aansluitvolgorde nog uit (zie nummering in screenshot); ik las ergens iets over inductielussen?

Ik las dat de HD-Wave varianten "battery-ready" zijn, wat dat ook _precies_ betekent. We willen in de toekomst wel een batterij aanschaffen, wat een van de redenen is om het systeem nu al uit te breiden. Begrijp ik het goed dat onze huidige omvormer niet met zo'n StorEdge oplossing aangesloten zou kunnen worden en we dus ook daarom een nieuwe omvormer moeten hebben?

Het is een flink verhaal geworden, alvast bedankt voor enige reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:45
_Electric_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:31:
Hallo allemaal,

We hebben al jaren 12 zonnepanelen van 285Wp achter op ons 45° dak liggen, aangesloten via P300-2 optimizers op een SolarEdge SE3000. In maart 2023 moeten ze van het dak omdat er dan twee dakkapellen geplaatst gaan worden, 1 voor en 1 achter. Een mooi moment om eens naar een upgrade van de zonnepanelen te kijken.

Hier hebben we een plan voor opgesteld die we graag eens aan jullie voorleggen om op te schieten. Zijn er duidelijke problemen mee, suggesties ter verbetering, alternatieven?
Plan
Eerst maar de bedachte hardware:
- 21x goedkope panelen, zoals JA Solar 345 LW Mono
- 21x S500B optimizers
- 1x SE5000H HD-Wave omvormer

15 panelen achter, 6 voor. Bestaande systeem in zijn geheel verkopen, exclusief montagemateriaal. Dak zo vol mogelijk leggen, maar wel realistisch qua opbrengst.
Ik heb geprobeerd om het in SolarEdge Designer in te tekenen, maar dat ging me helaas niet zo goed af. Wel heb ik wat voor elkaar gekregen in Sunny Design, met in ieder geval de schoorsteen en de dakkapellen er ingetekend, zie screenshot.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QttXnzCBNZJJKZ2ru88tUMdi3jQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8SGQeRkhhQLD9MLmTBZSpJz.png?f=fotoalbum_large
Dak indeling
Het "pootje" van het dak aan de voorkant (schuur) is niet geschikt voor zonnepanelen vanwege schaduwval van hoge bomen aan de waterkant, zie 3dbag screenshot met pin op de schoorsteen. Op dakkapel hoogte valt er tot in het begin van de avond zon.
Idee is om de panelen op het schuine dak aan de voorkant (15, 18, 19 en 20 in de screenshot) iets te "kantelen" zodat ze meer zon pakken vanuit het ZZW, in dezelfde richting als de panelen op het dak van de dakkapel voor (die we op een schans van 10° naar ZZW willen richten). Is dat te doen, met links iets van een afstandhouder tussen paneel en dak o.i.d.? Of zou dat bijvoorbeeld te veel invloed hebben op de windbelasting op die panelen? Gedachte is dat het op deze manier neerkomt op het hebben van de panelen op "hetzelfde dakvlak".
De panelen op de dakkapel achter komen ook op een schans van 10°, maar dan naar het OZO, dus in dezelfde richting als de panelen op het schuine dak.
Afmetingen dak (HxBxD)
Dakvlak voor: ~429x540cm
Dakvlak achter: ~825x540cm
Dakraam achter: 182x105cm
Dakkapel voor: 270x175x175cm
Dakkapel achter: 440x175x175cm

Als ik Pythagoras goed heb toegepast zou de schuine zijde van de dakkapellen ~247.5cm lang moeten zijn.
Elektrisch
De huidige omvormer is 1-fase maar we hebben inmiddels ook een 3-fase aansluiting in de meterkast (nog niet op zolder waar de omvormer hangt). Is het verstandiger om een 3-fase omvormer te kopen of kunnen we gewoon de nieuwe 1-fase omvormer gebruiken? Las iets over blijven terugleveren bij hogere netspanningen wanneer je op meerdere fasen zit?
Klopt het dat onze installatie prima meer panelen kan bevatten dan theoretisch op de 1-fase SE5000H kan doordat het dak aan beide kanten 45° is en het daardoor nooit voor zal komen dat _alle_ panelen tegelijk veel opwekken? De SE5000H zou 155% overgedimensioneerd mogen worden* wat neerkomt op 7750W. 21 panelen van 350Wp leveren maximaal 7350W op en dan reken ik nog met 100% - ik begrijp dat dat gemiddeld op 85% gehouden wordt. Met 85% zouden zelfs 21 panelen van 400W nog kunnen omdat dat dan uitkomt op 7140W? De bewuste groep is momenteel voorzien van een 16A automaat maar dat kunnen we nog veranderen naar een vrije 20A automaat.

* Sterker nog, als ik nu de spec sheets nog eens lees, zie ik dat die al 200% overgedimensioneerd mogen worden. Is dan een SE4000H beter voor deze situatie?

Maakt de bedachte aansluitvolgorde nog uit (zie nummering in screenshot); ik las ergens iets over inductielussen?

Ik las dat de HD-Wave varianten "battery-ready" zijn, wat dat ook _precies_ betekent. We willen in de toekomst wel een batterij aanschaffen, wat een van de redenen is om het systeem nu al uit te breiden. Begrijp ik het goed dat onze huidige omvormer niet met zo'n StorEdge oplossing aangesloten zou kunnen worden en we dus ook daarom een nieuwe omvormer moeten hebben?

Het is een flink verhaal geworden, alvast bedankt voor enige reactie!
Ik ben geen expert, maar heb mijn huis wel in Solaredge weten te krijgen en 8 extra panelen erbij gezet (bij de 14 die ik al had). De designer accepteert dat zelfs op mijn veel kleinere SE3500H omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PiJDmctAr19MSxrPBIJuHu757w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYK9AWpLEKV3gpP4bSZB8rCN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZo5TCjaPqFcJJocdZTkYxngEZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CbEjQ24FrPtC7yzj19buToSB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOySyA03KqdzdjhWex5Ly_1eNUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52A6nGE8NY5XwHBsV2fJsUte.png?f=fotoalbum_large

Omdat door de ligging (schaduwwerking) en de 8 panelen die op het noord-westen op 45 graden moeten komen te liggen er nooit volle bak energie opgewekt kan worden accepteert de designer zelfs net iets meer dan 200%, terwijl dat eigenlijk niet mag (voor zover ik weet). Clipping is ook minimaal

[ Voor 4% gewijzigd door Frij5fd op 27-10-2022 03:59 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.