WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:26:
Zo ik ook weer eens op Tweakers, nu zelf eens wat vragen.
De derde solar installatie gaat het licht zien.
Systeem 1: 14kWp (56x250Wp) met een Kostal Piko 10.1 en een Kostal piko 4.2 alles pal zuid op 45 graden.
Systeem 2: ~9kWp mix panelen op SolarEdge SE7k met panelen van 2003 tot 2022 met gebroken glas, oost west, zuid noord 10 graden 30 graden van alles dus.
Nieuw Systeem 3: 11.34kWp (42*270Wp) oost, op SolarEdge SE7k, veel schaduw, 2de hands panelen.
Dit alles op een 3x25A aansluiting. Met systeem 1&2 zie ik nooit meer dan 15kW de deur uit gaan, geen probleem.
Met systeem 3 erbij begrijp je dat er wat moet gebeuren, upgrade aansluiting naar 3x35A 700 euro per jaar extra, ik wil eerst wat ander doen, vermogen beperken met een SE-MTR-3Y-400V-A, de modbus meter.
Nu moet deze met modbus worden aangesloten op de de SE7k omvormer (de nieuwe is een setapp versie), ik kom lastig met een kabeltje van de meterkast naar de omvormers. Ik heb daar wel ethernet...
Is er een mogelijkheid van modbus over ethernet? Zal de SolarEdge omvormer dat begrijpen/ tegen kunnen? (2 mb naar tcpip, beide zijden 1) Werkt dat, bv bij Alie vandaan?
P.S. de nieuwe set is allemaal 2dehands materiaal, omvormer, optimizers (P300), montage materiaal en ik was net een nieuw afdak aan het bouwen. Gecombineerd met een jaar contract waarbij ik 45 cent per kWh teveel terug geleverd krijg. (Ja ik weet het, afwachten) is het een leuk inkomen.....