Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
@EVfan er zit denk ik een kras in mijn plaat: het antwoord loopt weer hard naar S500B

Of op naar de GoodWe ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 30-09-2022 17:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
En kan er 1 paneeltje bij? 6 om 7?

Of, kunnen er sws meer panelen? Want dit is voor solaredge een beetje krap, zeker als er panelen wegvallen vanwege harde schaduw.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:06
Ronald schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:21:
@EVfan er zit denk ik een kras in mijn plaat: het antwoord loopt weer hard naar S500B

Of op naar de GoodWe ;)
Hallo Ronald, dank voor je antwoord.
Zoals aangegeven, ik ben een leek. Dus het is goed om te weten waarom je een andere optimizer voorstelt als ik die discussie aanga met de installateur.
Je stelt voor naar 80V optimizers te wisselen om de 5 panelen ‘s morgens sneller te laten starten, en minder afhankelijk van de bijdrage van de 7 panelen aan de zijkant van de woning te laten zijn. Correct? En zo’n zelfde effect in de latere middag als de 7 panelen aan de zijkant in de schaduw van het huis komen.
Ik hoop dat ik dit goed begrepen heb.
Overstap naar GoodWe betekent dan geen optimizers, maar micro-omvromers?

[ Voor 26% gewijzigd door EVfan op 01-10-2022 08:21 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
teacher schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:23:
En kan er 1 paneeltje bij? 6 om 7?

Of, kunnen er sws meer panelen? Want dit is voor solaredge een beetje krap, zeker als er panelen wegvallen vanwege harde schaduw.
Dank voor je antwoord @teacher.
Helaas kunnen er op het dak van het huis geen panelen bij. Met de 170 bij 110 panelen is dit het maximum. Misschien dat kleinere panelen een betere vulling zouden geven.
Wel op garage, maar die heeft in de middag zware schaduw.
Ik zal er met de installateur nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@EVfan de reden staat in topic start, uitgewerkt in de case studie

Goodwe is een string omvormer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ronald schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:45:
@EVfan de reden staat in topic start, uitgewerkt in de case studie

Goodwe is een string omvormer
Dank je. Omdat het hier niet zuiver oost west (180 graden) gaat maar 90 graden voor de twee dak helften, had ik (ten onrechte dus) gedacht dat het hier minder speelde. We gaan zo ie zo over naar de S500B, want de duidelijke voorkeur voor SolarEdge is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Het probleem speelt inderdaad minder (lang), maar je kan het redelijk verminderen door de juiste optimizer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
teacher schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:19:
Het probleem speelt inderdaad minder (lang), maar je kan het redelijk verminderen door de juiste optimizer te gebruiken.
@teacher @Ronald
Dank nogmaals, de adviezen gaan we verwerken met de installateur. Ik zie dat de S500b ca. 8€ duurder is dan de S440. Dat zal de reden zijn dat de installateur in de offerte voor de laatste gekozen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 11:06
Klopt het dat je online cursussen moet volgen om je set zelf te kunnen monitoren wanneer je zelf een Solar Edge set plaatst? Iemand enig idee hoeveel tijd je hieraan kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
TokenNekot schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:13:
Klopt het dat je online cursussen moet volgen om je set zelf te kunnen monitoren wanneer je zelf een Solar Edge set plaatst? Iemand enig idee hoeveel tijd je hieraan kwijt bent?
Ik weet niet wat moet, maar ik heb vorig jaar alles zelf geïnstalleerd van groepenkast tot inverter en panelen. Draait nu al een jaar prima. Enige dat je nodig hebt is een installateur account om je optimizers aan te melden bij de inverter. Ik kreeg die van de leverancier solar bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
Oke, dat kan dus ook. Top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
oldchap schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Ik weet niet wat moet, maar ik heb vorig jaar alles zelf geïnstalleerd van groepenkast tot inverter en panelen. Draait nu al een jaar prima. Enige dat je nodig hebt is een installateur account om je optimizers aan te melden bij de inverter. Ik kreeg die van de leverancier solar bouwmarkt.
Dat is een eigenaren account met formeel de bouwmarkt als installateur. Je krijgt van hen geen rechten op installateur niveau ;)

Dit is normaal voldoende.

@TokenNekot de cursussen kosten een regenachtige zondag middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
Oké en wat kan ik dan meer qua rechten? Ik houdt van veel rechten hebben 😂

Ik lees hier trouwens dat de Solar Edge ook op meer strings aangesloten kan worden? In welke situatie zou dit van pas moeten? Of zou je de Solar Edge ook zonder optimizers als een string omvormer kunnen gebruiken?

[ Voor 58% gewijzigd door TokenNekot op 02-10-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Oké en wat kan ik dan meer qua rechten? Ik houdt van veel rechten hebben 😂
Intekenen, gebruikers beheer. Je krijgt er ook extra gratis de verantwoording voor garantie afhandeling bij.
In welke situatie zou dit van pas moeten?
Als een string meer dan 15A DC kan, en de omvormer ook voldoende vermogen kan om die 15A uit de string te trekken.
Of zou je de Solar Edge ook zonder optimizers als een string omvormer kunnen gebruiken?
Nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:35

Smoke

Maverick Reploid

TokenNekot schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:33:
Ik lees hier trouwens dat de Solar Edge ook op meer strings aangesloten kan worden? In welke situatie zou dit van pas moeten? Of zou je de Solar Edge ook zonder optimizers als een string omvormer kunnen gebruiken?
Je kan meer strings aansluiten als de situatie daar om vraagt (Te veel optimizers/vermogen per string, dit ga je eerder zien bij grotere installaties), maar de omvormer zal nooit kunnen werken zonder optimizers in de string vanwege de manier waarop het systeem werkt.

Ook kan 1 van de aansluitingen gebruikt worden voor een batterijsysteem, alhoewel je bij gebrek aan aansluitingen ook gewoon de batterij of strings via Y-connectors in parallel kan aansluiten. Intern zijn ze nl ook gewoon parallel aan elkaar geknoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas1985
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-06 19:56
Hallo allemaal,

Vorige week donderdag zijn mijn zonnepanelen geïnstalleerd. Nu knippert er een groen lampje op de omvormer en zegt de solaredge app dat mij omvormer inactief is.

Wie kan mij hier mee helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
De lampjes op je omvormer laten op een simpele manier de status zien:
https://www.voltasolar.nl...en-systeem-indicaties.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas1985
Dat is een ideaal pdf bestand. En ik zie idd in de setapp dat mijn optimizers niet gekoppeld zijn hoe kan ik die koppelen ? Net de omvormer ook al terug gezet in fabrieksinstellingen maar werkt ook niet meerdere malen de koppeling gemaakt maat ook geen effect. Help help help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ondertussen is het denk ik te donker aan het worden.
Koppelen kan heel makkelijk: schakelaar naar de P stand, tot 5 tellen en loslaten. Dit dus bij voldoende daglicht.

En als je wel setapp hebt, wat zie je daar dan? Screenshots?
Met "help help help" kunnen we niets.

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 03-10-2022 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas1985
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VHg0o4o11-UAx6l3TAHriE8jFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8ajs7a1zeTor9PYVRoV2dEg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYLIUwg_KC3DH4isFjq3h-LhI-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VswFA7KkFpMrTmbXX30HWPq5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door Lucas1985 op 03-10-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

J.W

Hi,

Oorspronkelijk heb ik 33 zonnepanelen/ s440 optimizers, een 3f Storedge SE10K omvormer en een LG 10kw batterij besteld.

Nu is alles binnen behalve de Storedge omvormer en verwachting is dat deze er voorlopig niet leverbaar zal zijn. De installateur stelt nu voor een normale Solaredge 3f SE10k omvormer te installeren en later dit jaar de LG if Solaredge batterij plus de Backup Interface (BI-EU3P) , die later dit jaar geïntroduceerd wordt, te installeren.

Weet iemand of dit gaat werken? Of ben ik beter af om een SESTI interface plus 1 fase omvormer tussen de batterij en de 3f SE10K omvormer te zetten ?

[ Voor 7% gewijzigd door J.W op 03-10-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Die Backup Interface werkt volgens het datasheet alleen maar met een Home Hub inverter, niet met de normale 3-fase SE10K. Gaat dus niet lukken, of hij moet gelijk de omvormer ook gaan vervangen.

Ook is het type batterij wat je noemt een 48V batterij, de enkelfase-omvormers en SESTI werken met een 400V batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W

J.W

Smoke schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:11:
Die Backup Interface werkt volgens het datasheet alleen maar met een Home Hub inverter, niet met de normale 3-fase SE10K. Gaat dus niet lukken, of hij moet gelijk de omvormer ook gaan vervangen.
Ja dat is hetgeen waar ik ook over twijfel. Ik ken alleen de Storedge interface oplossing met extra 1f omvormer.Deze backup interface oplossing is pas in juli aangekondigd en er is dus weinig over bekend.
Ook is het type batterij wat je noemt een 48V batterij, de enkelfase-omvormers en SESTI werken met een 400V batterij.
Sorry hier ben ik zelf onduidelijk geweest. De installateur zegt dat ik een 10kw of 12kw batterij krijg die werkt met de solaredge SE10K en backup interface .

Ben ik dan niet beter af om een sesti en 1 fase omvormer te eisen of is dit een stuk minder dan mijn originele koop (Storedge SE10K) Of weiger ik zijn voorstel en wacht ik op een Storedge se10k?

[ Voor 5% gewijzigd door J.W op 03-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

J.W schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Ja dat is hetgeen waar ik ook over twijfel. Ik ken alleen de Storedge interface oplossing met extra 1f omvormer.Deze backup interface oplossing is pas in juli aangekondigd en er is dus weinig over bekend.

[...]

Sorry hier ben ik zelf onduidelijk geweest. De installateur zegt dat ik een 10kw of 12kw batterij krijg die werkt met de solaredge SE10K en backup interface .

Ben ik dan niet beter af om een sesti en 1 fase omvormer te eisen of is dit een stuk minder dan mijn originele koop (Storedge SE10K) Of weiger ik zijn voorstel en wacht ik op een Storedge se10k?
Ik zou voor de SE10k gaan; de normale, dus niet de storedge als tussen oplossing

De StorEdge staat momenteel een verwachte leverdatum ergens in april/mei 2023… Dat zou zonde zijn als je daar op moet wachten.

Die batterij komt wel; na 2025 pas echt nodig ;-)

Zelf exact hetzelfde gehad; nu een 10k ontvangen en kijk volgend jaar wel naar een StorEdge; helaas kan je de normale niet ombouwen naar een StorEdge - vind ik ergens erg “slecht”’ van SE. Hopelijk komen ze er nog mee….

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 03-10-2022 21:51 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:39

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Vraagje over optimizers:
Ik heb een offerte uit staan voor 15 panelen.

Een aanbieder biedt een short string SE5K met s550b optimizers aan en de andere bood een normale SE5K aan, ook met s550b optimizers. Short string heeft de voorkeur ivm eventuele inkrimp later.

Nu ik dat bij de andere aanbieder neerleg en zeg een Short String SE5K te willen heeft hij daarvoor de offerte aangepast, maar ook de optimizers verandert naar s400.
Zijn redenatie “Aantal panelen icm een bepaalde omvormer.”.

Maar ik haal dat niet uit de specs van de optimizers.
Weet iemand waarom dat zou moeten/ik dat zou willen?

[ Voor 49% gewijzigd door Tijgert op 03-10-2022 23:46 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W

J.W

Crazy- schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Ik zou voor de SE10k gaan; de normale, dus niet de storedge als tussen oplossing

De StorEdge staat momenteel een verwachte leverdatum ergens in april/mei 2023… Dat zou zonde zijn als je daar op moet wachten.

Die batterij komt wel; na 2025 pas echt nodig ;-)

Zelf exact hetzelfde gehad; nu een 10k ontvangen en kijk volgend jaar wel naar een StorEdge; helaas kan je de normale niet ombouwen naar een StorEdge - vind ik ergens erg “slecht”’ van SE. Hopelijk komen ze er nog mee….
Het gaat mij er meer om of de installateur zijn verhaal klopt.

Hij geeft aan dat er later dit jaar een module uit komt die het mogelijk maakt een normale SE10K te verbinden met een 10kw batterij. Ik meen dat hij de backup interface bedoelde.(zal het vandaag navragen bij hem)

Ik heb nu een SE10K nieuw in doos liggen en deze wordt vandaag met de laatste 10 zonnepanelen/optimizers aangesloten.

De oorspronkelijke config (met Storedge) heb ik in mei besteld en aanbetaald. Ik wil voorkomen dat hij tussendoor wil afrekenen voor geleverde materiaal en werk en later doodleuk meld: oh ja, sorry foutje de batterij kun je alleen maar aansluiten als je een Storedge koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victory
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik zie op mijn SE1500M geen netwerkpoort en geen WiFi signaal. Klopt het dat deze niet standaard zijn voorzien? Hoe kan ik het er eventueel toch op krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Tijgert schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:34:
Vraagje over optimizers:
Ik heb een offerte uit staan voor 15 panelen.

Een aanbieder biedt een short string SE5K met s550b optimizers aan en de andere bood een normale SE5K aan, ook met s550b optimizers. Short string heeft de voorkeur ivm eventuele inkrimp later.

Nu ik dat bij de andere aanbieder neerleg en zeg een Short String SE5K te willen heeft hij daarvoor de offerte aangepast, maar ook de optimizers verandert naar s400.
Zijn redenatie “Aantal panelen icm een bepaalde omvormer.”.

Maar ik haal dat niet uit de specs van de optimizers.
Weet iemand waarom dat zou moeten/ik dat zou willen?
Waarom inkrimp? Die snap ik niet helemaal :)

Maar concreet:

Normale 3-fase:
icm S440: minimaal 16x
icm S500: minimaal 16x
icm S500b: minimaal 14x

Waarbij geldt:

1 dakvlak/windrichting en waarbij 1 of 2 ook nog we volledig in de schaduw zouden mogen vallen - dan werkt het nog.

Dus met 15 panelen: altijd de S500b pakken!

Short string:

icm de S500b : minimaal 8x
icm de S440: minimaal 9
Maximaal 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Victory schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:57:
Ik zie op mijn SE1500M geen netwerkpoort en geen WiFi signaal. Klopt het dat deze niet standaard zijn voorzien? Hoe kan ik het er eventueel toch op krijgen?
Klopt

Zie “extra functies” 2de pagina : https://www.solaredge.com...ential_solution_ds_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Crazy- omdat @Tijgert panelen op garage van de buurman wil leggen, en er mogelijk maar 6 kan behouden.

Ofwel een 1 fase omvormer met s500b is de enige optie.

Maar dat is dan nog discutabel, 5xs500b in O-W 13 graden... gaat op zijn best marginaal zijn.

Ik zeg APS DS3-L

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 04-10-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

J.W schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:08:
[...]

Het gaat mij er meer om of de installateur zijn verhaal klopt.

Hij geeft aan dat er later dit jaar een module uit komt die het mogelijk maakt een normale SE10K te verbinden met een 10kw batterij. Ik meen dat hij de backup interface bedoelde.(zal het vandaag navragen bij hem)

Ik heb nu een SE10K nieuw in doos liggen en deze wordt vandaag met de laatste 10 zonnepanelen/optimizers aangesloten.

De oorspronkelijke config (met Storedge) heb ik in mei besteld en aanbetaald. Ik wil voorkomen dat hij tussendoor wil afrekenen voor geleverde materiaal en werk en later doodleuk meld: oh ja, sorry foutje de batterij kun je alleen maar aansluiten als je een Storedge koopt.
Als hij heeft geoffreerd: StorEdge icm 10kW accu en nu tijdelijk na overleg er normale SE10k ophangt - neem ik aan dat dat zwart op wit staat en hij tzt de omvormer wisselt voor een StorEdge

Enige risico die je loopt is zijn faillissement; ik zal voorstellen het verschil dan te betalen ipv nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:03:
@Crazy- omdat @Tijgert panelen op garage van de buurman wil leggen, en er mogelijk maar 6 kan behouden.

Oh - ja dan wegwezen bij de 3-fase omvormers… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victory
Crazy- schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:01:
[...]

Waarom inkrimp? Die snap ik niet helemaal :)

Maar concreet:

Normale 3-fase:
icm S440: minimaal 16x
icm S500: minimaal 16x
icm S500b: minimaal 14x

Waarbij geldt:

1 dakvlak/windrichting en waarbij 1 of 2 ook nog we volledig in de schaduw zouden mogen vallen - dan werkt het nog.

Dus met 15 panelen: altijd de S500b pakken!

Short string:

icm de S500b : minimaal 8x
icm de S440: minimaal 9
Maximaal 20
Jammer, hoe zou ik het dan wel uit kunnen breiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:03:

Maar dat is dan nog discutabel, 5xs500b in O-W 13 graden... gaat op zijn best marginaal zijn.

Ik zeg APS DS3-L
Op papier kan het…. 5 = 70Vdc elk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Victory schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:05:
[...]

Jammer, hoe zou ik het dan wel uit kunnen breiden?
Deze bestellen; zie ook de vorige pdf sheet. Staat onderaan
https://www.solaredge.com...-antenna-datasheet-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Crazy- schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:06:
[...]

Op papier kan het…. 5 = 70Vdc elk >:)
Sorry, 6, evengoed marginaal... Ik zie veel teveel verschil in vermogen in mijn O-W 13 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victory
Crazy- schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:08:
[...]

Deze bestellen; zie ook de vorige pdf sheet. Staat onderaan
https://www.solaredge.com...-antenna-datasheet-nl.pdf
Dank je! Die heb ik zo te zien al op de SolarEdge.Ik ga 'm dan toch even aan de praat proberen te krijgen. Gebruikershandleiding kan ik niet direct vinden wel de installatiehandleiding(https://www.solaredge.com...na-installation-guide.pdf). Ik ga gewoon de app proberen te installeren en dan het WiFi signaal proberen op te pakken. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:10:
[...]
Sorry, 6, evengoed marginaal... Ik zie veel teveel verschil in vermogen in mijn O-W 13 graden
True true, heb het met 10 stuks P404 ook gehad op zuid ;-) vlekkeloos was anders haha.

schiet mij wel even te binnen:

oude situatie
10x P404 (315Wp) zuid / 35º
10x P404 (315Wp) zuid / 5º
als 1 string op een SE5k

nu heb ik de boel geupgrade:
Nieuwe situatie:
10x P404 (315Wp) zuid / 5º
6x P404 (315Wp) west / 5º
4x P404 (315Wp) noord / 35º

5x S500b (450Wp) zuid / 35º
5x S500b (410Wp) zuid / 35º
1x S500b (450W0) noord / 35º
4x S500b (450Wp) zuid / 5º

Totaal dus 12,85kWp

in de Designer krijg ik indien ik alles op S500b gezet : 1 string van 35 panelen
Volgens de specificaties en alles mogen de S500b/P404 gecombineerd worden - voorkeur echter alleen niet.

maar goed, het mag dus het kan .. dus doen we dat, maar:

P404:
maximaal 11.250 vermogen per string
* Voor het 230/400V-net : het is toegestaan om tot 13.500W er string te installeren wanneer het maximal vermogensverschil tussen elke string 2.000W bedraagt

S500b:
maximaal 13.500 vermogen per string

Ik begrijp hier uit: de optimizer (P404) kan dit (zeer zeker) aan; het feit dat ik verschillende richtingen en hellingen heb zal ik nooit die 12,85kWp gaan halen

Mijn voorkeur is alles op 1 string te gooien ... zodat ook de optimizers 'minder werk' hebben - lagere output Vdc - maar doe ik hier goed aan?

Alternatief is om alle P404.& S500b op 2 parallelle strings te gooien - is wel extra werk omdat ik wat kabels om moet gaan gooien }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Crazy- op welke omvormer? SE10K hoef je je niet druk te maken omdat die de 15A string stroom niet kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:58:
@Crazy- op welke omvormer? SE10K hoef je je niet druk te maken omdat die de 15A string stroom niet kan trekken.
Sorry, nee idd, de omvormer is niet het probleem. (SE10k)
het viel mij alleen even op dat bij de optimizers stond; maar dat lijkt mij ook zeker geen probleem.

het is wat verwarrend namelijk als je de product sheets leest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastro!
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-01-2023
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 04-10-2022 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Bastro! De vraag heeft niets met SolarEdge te maken. Voor de teruglevering maakt het in principe niets uit. Je blijft op 1 fase terugleveren en de afzekering boeit daar niet voor.

Je bent alleen vrij te kiezen welke fase je gaat gebruiken als je wel ombouwt - en je spaart de 300+ euro die je normaal aan netbeheerder kwijt bent uit... dus ik zou het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuhanVrumona
  • Laatst online: 10-11-2022
Ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken met mijn offerte.

Een schuindak met oost/west en ik zit op 3x25.

De offerte is voor 17 panelen 390WP + SolarEdgeP505 optimizers en een SE4000H HD-Wave omvormer.
Panelen worden verdeelt 2 groepjes 5 richting oost en 1x5 + 1x2 groepjes west.

Ik ben mij niet thuis in dit topic dus wat is de algemene indruk?

Hieronder nog wat vragen:
1. De SE4000H is een 1 fase omformer, is dit de logische keuze zelfs als ik op een 3x25 aansluiting zit?
2. Zelfs als dit juist is, is de 5000H logischer?
3. Zijn dit de juiste optimizers voor mijn panelen?
4. Waar moet ik op letten als ze het aansluiten? Ik heb meerdere dat oppervlakken dus de panelen worden verdeelt over mijn huis.
5. Kan ik zo uiteindelijk door naar een thuisbatterij? Zoals de 10kW battery van SolarEdge?

Bedankt voor alle hulp, erg verdwaalt hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:34
YuhanVrumona schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:31:
Ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken met mijn offerte.

Een schuindak met oost/west en ik zit op 3x25.

De offerte is voor 17 panelen 390WP + SolarEdgeP505 optimizers en een SE4000H HD-Wave omvormer.
Panelen worden verdeelt 2 groepjes 5 richting oost en 1x5 + 1x2 groepjes west.

Ik ben mij niet thuis in dit topic dus wat is de algemene indruk?

Hieronder nog wat vragen:
1. De SE4000H is een 1 fase omformer, is dit de logische keuze zelfs als ik op een 3x25 aansluiting zit?
2. Zelfs als dit juist is, is de 5000H logischer?
3. Zijn dit de juiste optimizers voor mijn panelen?
4. Waar moet ik op letten als ze het aansluiten? Ik heb meerdere dat oppervlakken dus de panelen worden verdeelt over mijn huis.
5. Kan ik zo uiteindelijk door naar een thuisbatterij? Zoals de 10kW battery van SolarEdge?

Bedankt voor alle hulp, erg verdwaalt hierin.
Maak een eigen account aan in de designer en al je vragen worden beantwoord.

Eerste indruk, gegeven dat je schaduw hebt zal de 10 panelen op oost wel OK zijn maar 7 op west wordt discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mathijshooi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Maak een eigen account aan in de designer en al je vragen worden beantwoord.

Eerste indruk, gegeven dat je schaduw hebt zal de 10 panelen op oost wel OK zijn maar 7 op west wordt discutabel.
7x505 gaat goed, zit op enkelfase zelfs boven minimum eisen… tenzij hele zware schaduw.

In principe ondersteund Se4000H accu, maar heb niet scherp wat voor extra hardware nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

7x505 gaat goed, zit op enkelfase zelfs boven minimum eisen… tenzij hele zware schaduw.
Daarom zei ik ook gegeven dat er schaduw is... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mathijshooi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Daarom zei ik ook gegeven dat er schaduw is... :p
* Ronald leest nog 3x; maar ziet het woord schaduw niet buiten de post van @mathijshooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

* Ronald leest nog 3x; maar ziet het woord schaduw niet buiten de post van @mathijshooi
Haha, IK zei ook gegeven dat er schaduw is. Impliciete aanname van mij want waarom anders solaredge.

Maar goed, de designer is the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

[...]In principe ondersteund Se4000H accu, maar heb niet scherp wat voor extra hardware nodig is.
Een SESTI S4 als je een LG batterij wil hangen, Energy Net module als je een Energy Bank wil hangen, alhoewel die laatste ook via RS485 kan zonder extra hardware. En een meter als je maximaal eigenverbruik wil. Zonder meter kan ook maar dan moet je profielen bouwen en die zijn niet zo flexibel.

[ Voor 14% gewijzigd door Smoke op 05-10-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
Ik heb nu een SE2200H omvormer, deze zou geschikt zijn om een batterij te koppelen. Gezien de tarieven ed is het wellicht verstandig om naar een accu erbij te nemen.
Welke accu's zijn geschikt voor deze oplossing? Is dit enkel StorEdge? of deze juist niet

[ Voor 21% gewijzigd door sjtienuh op 05-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:13
Ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand heeft uitgerekend of zo’n accu nu wel uit kan, gezien de prijzen?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JJmac zolang je kan salderen: kan nooit uit. Hoef ik echt niet aan te rekenen.

En de offertes van onze Belgische vrienden zijn eigenlijk allemaal weer zonder accu, na een tijd van populariteit... Geen goed teken dus.

[ Voor 46% gewijzigd door Ronald op 05-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:13
Dat idee had ik dus ook, zolang er nog gesaldeerd wordt kunnen we de innovatie van een accu pakket wel even wachten zal het alleen maar goedkoper op worden vermoed ik.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuhanVrumona
[...]

In principe ondersteund Se4000H accu, maar heb niet scherp wat voor extra hardware nodig is.
De installateur wilt graag de opstelling installeren als 10 panelen in serie op oost en 7 panelen in serie op west.
Heeft dat de voorkeur over alles in serie met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@YuhanVrumona SolarEdge wil je juist niet splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
Aan de hand van de hulp van mensen hier uiteindelijk een partij gevonden die de gewenste opstelling wil komen leggen. De enige twijfel bestaat nu nog tussen de SE9K en de SE10K. Gezien de opstelling, welke geniet volgens jullie de voorkeur? Hebben jullie eventueel nog overige opmerkingen / aandachtspuntjes voor de getekende opstelling?

Ik neig zelf naar een SE10K gezien het gegenereerde rapport op SolarEdge Designer, maar het bedrijf die gaat leggen gaf het volgende aan:

"Als ik naar het design van uw installatie bekijk komen we met een SE 9K 3-fase omvormer uit op een dimensionering van 108%.
Het is juist te prefereren dat een omvormer over gedimensioneerd wordt. De fabrikanten adviseren dit zelfs. Dit heeft nl. als voordelen:
- De omvormer zal door het ‘harde’ werken iets eerder opstarten en iets later in slaapstand gaan.
- Het aantal dagen dat de SE 9K de productie iets zal aftoppen komt per jaar sporadisch voor.
- De dagen per jaar dat de weersomstandigheden perfect zijn in Nederland, zijn er gemiddeld maar 20.
Als enig argument wat ik kan bedenken om toch voor de SE 10K te kiezen is eventuele plannen om extra panelen bij te plaatsen.
Uiteraard is de klant koning dus wij leveren wat u wenst. Het prijsverschil is ongeveer €50 excl. BTW."

Ik snap niet zo goed hoe zij op 108% met de SE9K komen, want SolarEdge designer (zelf ingetekend) geeft iets anders aan. Meningen?

Beide versies zijn te vinden onder dit design (nogmaals, zelf ingetekend): https://designer.solaredg...6b14095a4609?units=METRIC

Edit: Vreemd genoeg suggereert SolarEdge Designer ook de SE9K, maar in het uiteindelijke rapport zou de SE10K meer opleveren op jaarbasis. Waar komt dat verschil vandaan?

Nog één extra vraag die me nu te binnen schiet: Ik heb nu de S500B optimizers gebruikt. Is er een goede reden te bedenken om eventueel met de S500 (zonder B ) te gaan? Of is de S500B wel prima?

[ Voor 10% gewijzigd door Musho op 06-10-2022 14:19 . Reden: Extra informatie / vraag toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 13:56
Laat ik gelijk beginnen met zeggen dat ik bijzonder veel moeite heb om dit hele verhaal goed te begrijpen, dit is toch echt niet mijn vak.

Maar... ik lees volgens mij exact mijn situatie onder het kopje RED FLAGS!

Huidige situatie:
10 x Hyundai Mono Shingled Full Black HiE-S395VG
10 x SolarEdge Power Optimizer S440
1x SolarEdge HD-Wave 6000H

Destijds gevraagd om een grotere omvormer zodat ik ter zijner tijd kan uitbreiden.

Van mijn 10 panelen zijn er 6 gericht op het zuidwesten en 4 op het noordoosten. Ik zie nu dus 2 onderdelen die terugkomen in de red flags sectie. Ten eerste de omvormer voldoet niet aan de netcode?? En ten tweede hebben ze dus volgens mij de verkeerde optimizers gebruikt.

Weet iemand of ik dit goed begrijp?

[ Voor 5% gewijzigd door hansvanhengel op 06-10-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit begrijp je helaas goed.

En ik heb nog een derde voor je: Die 4 panelen noordoost zijn er überhaupt te weinig.
De 6 aan de andere kant kan, mits er 80v optimizers gebruikt worden.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 06-10-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
teacher schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:01:
Dit begrijp je helaas goed.

En ik heb nog een derde voor je: Die 4 panelen noordoost zijn er überhaupt te weinig.
De 6 aan de andere kant kan, mits er 80v optimizers gebruikt worden.
Hoe bedoel je uberhaupt te weinig? En overal zitten dezelfde S440 optimizers. Die zijn altijd 60volt toch? En kan deze omvormer kwaad dan? Als in, heeft het zin hier verhaal over te halen? Of is de impact minimaal?

Volgens mij zitten ze ook allemaal in 1 string, ten minste, als ik dit plaatje een beetje begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFtb9zTc7pHBUF11EQ3iUgEBuvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h7ALCctajx8V8jYSf0o9F6D3.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door hansvanhengel op 06-10-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
hansvanhengel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Hoe bedoel je uberhaupt te weinig? En overal zitten dezelfde S440 optimizers. Die zijn altijd 60volt toch? En kan deze omvormer kwaad dan? Als in, heeft het zin hier verhaal over te halen? Of is de impact minimaal?

Volgens mij zitten ze ook allemaal in 1 string, ten minste, als ik dit plaatje een beetje begrijp.

[Afbeelding]
Enige wat in je (eerdere) beschrijving nog ontbreekt is de hellingshoek van je dak.

Als de zon op NO staat dan doen die 4x S440 inderdaad max 60V, totaal 240V, de rest van de spanning om op 400V te komen moeten de 7 op ZW ophoesten.
Dat is dan 160V / 7 =~23V per S440 op ZW. Die liggen in de schaduw en leveren iets van 25W. Door de string gaat dan 25W / 23V =~1A stroom.
Die op NO in de zon doen dan max 60W! (60V * 1A).
En dat wordt pas beter als de panelen op ZW zon gaan krijgen...

Die 4x S440 op NO is dus te weinig voor een goede werking, doe hetzelfde sommetje maar voor 6x NO, dan kan NO veel meer opwekken.

Met 4x S500B, max 80V gaat het al beter.
4x80V=320V, nog 80V nodig met de 7 van ZW om op 400V te komen, wat dan ~12V per optimizer is op ZW. 25W/12V=~2A en dan kan het NO paneel al het dubbele opwekken (120W), maar nog steeds niet optimaal, met meer panelen op NO gaat het stukken beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Rouske schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Enige wat in je (eerdere) beschrijving nog ontbreekt is de hellingshoek van je dak.

Als de zon op NO staat dan doen die 4x S440 inderdaad max 60V, totaal 240V, de rest van de spanning om op 400V te komen moeten de 7 op ZW ophoesten.
Dat is dan 160V / 7 =~23V per S440 op ZW. Die liggen in de schaduw en leveren iets van 25W. Door de string gaat dan 25W / 23V =~1A stroom.
Die op NO in de zon doen dan max 60W! (60V * 1A).
En dat wordt pas beter als de panelen op ZW zon gaan krijgen...

Die 4x S440 op NO is dus te weinig voor een goede werking, doe hetzelfde sommetje maar voor 6x NO, dan kan NO veel meer opwekken.

Met 4x S500B, max 80V gaat het al beter.
4x80V=320V, nog 80V nodig met de 7 van ZW om op 400V te komen, wat dan ~12V per optimizer is op ZW. 25W/12V=~2A en dan kan het NO paneel al het dubbele opwekken (120W), maar nog steeds niet optimaal, met meer panelen op NO gaat het stukken beter!
Ongeveer 45 graden, maar dat zou ik dan is moeten nakijken.

Even heel eerlijk, ik volg de berekening, maar ik begrijp hem nog niet. Dat komt vooral door een gebrek aan elektro kennis.

De basis is V x A = W, correct? Dus als ik het goed begrijp kunnen de panelen op het NO (4 stuks) in de ochtend bij maximaal zonnetjes op 60 volt komen. Dus 60 x A = W. In zoverre volg ik het nog, ik begrijp alleen niet waarom we naar 400V moeten?

Maar ik wil je ook niet teveel vermoeien met mijn onkunde.

Zou mijn probleem opgelost zijn door aan de NO kant 2 extra panelen te plaatsen?

In ieder geval enorm bedankt voor het geduld en uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@hansvanhengel de som van de optimizer spanning moet naar 400V omdat de omvormer dat nodig heeft om er 230V wisselspanning van te maken.

De omvormer zelf heeft geen componenten om de spanning intern aan te passen. Die functie ligt bij de optimizers. Zo’n extra component zou rendement kosten en is overbodig bij een goed ontworpen systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
Ronald schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:37:
@hansvanhengel de som van de optimizer spanning moet naar 400V omdat de omvormer dat nodig heeft om er 230V wisselspanning van te maken.

De omvormer zelf heeft geen componenten om de spanning intern aan te passen. Die functie ligt bij de optimizers. Zo’n extra component zou rendement kosten en is overbodig bij een goed ontworpen systeem.
Ten eerste enorm bedankt voor jullie gedeeld, het is een ware studie voor mij!

Maar volgens mij begrijp ik het een klein beetje. De omvormer heeft minimaal 400 volt nodig. Dus in de som voor de hele string moet moet het altijd minimaal 400 x A = W zijn. En daar werken de optimizers naartoe. Als ze er niet aan komen wordt A verlaagd om er toch aan te komen.

Dus als ik een paneel heb dat maar 25 watt levert heb ik een uitdaging.

De 4 panelen leveren max 60 volt. Dus in totaal 240 volt, de overige 6 moeten nog 160 leveren. Dat is dus 26 volt per paneel. Even voor het gemak, 26/26 = 1 A wat die voor elkaar kunnen krijgen. Dus dat wordt overal 1.

Zit ik dan een beetje in de goede richting te denken?

Betekent dit ook dat simpelweg toevoegen van panelen het probleem oplost? Oftewel, als ik er 5 bij leg, dan is het opgelost? Die zouden overigens aan de kant van de 4 panelen erbij komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je het "zeker weten goed" wil oplossen, zorg dan dat beide dakhelften de 400v halen (plus een beetje extra).

Je gaat bijna niet ontkomen aan:
1. Meer panelen
2. Andere optimizers (80V)
3. Evt je omvormer softwarematig begrenzen, alhoewel hij op dit moment nooit 6kW zal leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@hansvanhengel Volgens mij begin je hem door te hebben (y)

Je wil absoluut minimum 7 per richting om veilig te zitten, en dan moet er heel weinig schaduwspel zijn.
Met minder dan 7 heb je de afhankelijkheid van andere dakdelen.

Maar met 6kW heb je vast meer ruimte? Op steile tegenoverliggende daken kan die omvormer vrij gemakkelijk 10kWp aan panelen aan (Al is het met de 6kW omvormer opletten omdat deze /wel/ over de 15A string stroom kan trekken, dus op gegeven moment moet je met 2 strings werken)

En het is SolarEdge: Je kunt ook problemen verhelpen door andere dakdelen toe te voegen. SolarEdge vind veel panelen lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGraaf
  • Laatst online: 11-01-2023
Goedendag,

Ik heb nu een SolarEdge setup van 3900 WP uit 2014. Deze set bestaat uit:
15x Recom Black Panther 260 Wp Mono
1x Omvormer Solar Edge SE 3500
15x Optimizer Solar Edge OP250-LV

Alles ligt op het zuiden.

Er zouden nog 3 panelen bijgeplaatst kunnen worden (nog 850WP ruimte) van hetzelfde vermogen.
Ik weet alleen niet of ik nog aan die optimizers kan komen...stel dat het me lukt hier aan te komen, is het dan ook mogelijk om 10x zuid, 4x oost en 4x west te plaatsen? (Ik hoor geregeld dat dit verstandig zou zijn i.v.m. de afbouw saldering en het direct verbruiken van de opgewekte stroom in bijv. de ochtend of avond...)
Alles op zuid is ook nog steeds een optie denk ik, word even passen en meten.

En kunnen er ook 2 panelen van 370 WP bij geplaatst worden (met bijpassende optimizers)?

Waar moet ik nog op letten als ik voor andere panelen ga?

Tot slot: ik zal dit vervolgens wel door moeten geven aan de toenmalige installateur t.b.v. de monitoring?

Als iets niet duidelijk is of er is meer informatie nodig dan hoor ik het wel. Bedankt alvast!

Hartelijke groet,
Jeroen de Graaf

Edit: inmiddels de optimizer compatibilty lijst gevonden. Zo te zien kan ik de P370 gebruiken als vervanger. Die is her en der nog wel verkrijgbaar. Klopt het dat ik die P370 kan gebruiken in mijn huidige setup? Ik zie dat die een voltage range heeft van 8-60, terwijl mijn huidige een range hebben van 5-55.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnnHO3x0-punL10aLmn4uWiwIY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d1A5JzDPAfP7MpXcX0NZvoNL.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door JeroendeGraaf op 06-10-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Ronald schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:04:
@hansvanhengel Volgens mij begin je hem door te hebben (y)

Je wil absoluut minimum 7 per richting om veilig te zitten, en dan moet er heel weinig schaduwspel zijn.
Met minder dan 7 heb je de afhankelijkheid van andere dakdelen.

Maar met 6kW heb je vast meer ruimte? Op steile tegenoverliggende daken kan die omvormer vrij gemakkelijk 10kWp aan panelen aan (Al is het met de 6kW omvormer opletten omdat deze /wel/ over de 15A string stroom kan trekken, dus op gegeven moment moet je met 2 strings werken)

En het is SolarEdge: Je kunt ook problemen verhelpen door andere dakdelen toe te voegen. SolarEdge vind veel panelen lief.
Enorm bedankt. Het is mij volgens mij redelijk duidelijk. Echt begrijpen doe ik het nog niet, maar de basis is er.

Mijn idee is nu (dat was er eigenlijk al) om het aantal zonnepanelen uit te breiden. Aan de ZW kan ik er jammer genoeg echt niet meer dan 6 kwijt, dus de 7 ga ik daar echt niet halen. Aan de NO, waar er nu 4 liggen, kunnen er nog prima 2 of 3 bij.

Daarnaast heb ik aan de NO kant ook nog een plat dak. Mijn plan is nu om op het schuine NO dak er nog 2 bij te plaatsen en op het platte NO dak ook nog 5. Dan heb ik er 11 aan de NO kant en 6 aan de ZW kant.

Gezien de suboptimale ligging van de 11 panelen zou dat geen gevaar moeten opleveren en mijn vermogen probleem voor een groot deel moeten oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@hansvanhengel Ik verwacht dat je binnen de grenzen gaat blijven, maar even door SE Designer halen.

Even zeker weten dat je niet over die 15A string stroom gaat. Oudere firmware draaide op 380V en dan is 6kW meer dan 15A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Ronald schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:14:
@hansvanhengel Ik verwacht dat je binnen de grenzen gaat blijven, maar even door SE Designer halen.

Even zeker weten dat je niet over die 15A string stroom gaat. Oudere firmware draaide op 380V en dan is 6kW meer dan 15A.
Stel dat ik straks mijn 17 panelen heb, die allemaal maximaal zonlicht ontvangen. Dan kan het dus dat ze (400 / 17) op 23 volt werken (zijn 395wp panelen) en dus 17 amp trekken.

Maar dat kan alweer niet omdat de omvormer max 6.000 aankan, dus maximaal 352wp per paneel. Dan zouden ze nog maar 15 amp kunnen trekken? Wat dan dus prima is TENZIJ hij op de oude firmware draait?

Maar dit is een vrijwel onmogelijk situatie door de ligging.

[ Voor 4% gewijzigd door hansvanhengel op 06-10-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
hansvanhengel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:38:
[...]
Stel dat ik straks mijn 17 panelen heb, die allemaal maximaal zonlicht ontvangen. Dan kan het dus dat ze (400 / 17) op 23 volt werken (zijn 395wp panelen) en dus 17 amp trekken.

Maar dat kan alweer niet omdat de omvormer max 6.000 aankan, dus maximaal 352wp per paneel. Dan zouden ze nog maar 15 amp kunnen trekken? Wat dan dus prima is TENZIJ hij op de oude firmware draait?

Maar dit is een vrijwel onmogelijk situatie door de ligging.
Precies, jouw 45° dak op NO en ZW krijgen nooit tegelijk volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
Musho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:15:
Aan de hand van de hulp van mensen hier uiteindelijk een partij gevonden die de gewenste opstelling wil komen leggen. De enige twijfel bestaat nu nog tussen de SE9K en de SE10K. Gezien de opstelling, welke geniet volgens jullie de voorkeur? Hebben jullie eventueel nog overige opmerkingen / aandachtspuntjes voor de getekende opstelling?

Ik neig zelf naar een SE10K gezien het gegenereerde rapport op SolarEdge Designer, maar het bedrijf die gaat leggen gaf het volgende aan:

"Als ik naar het design van uw installatie bekijk komen we met een SE 9K 3-fase omvormer uit op een dimensionering van 108%.
Het is juist te prefereren dat een omvormer over gedimensioneerd wordt. De fabrikanten adviseren dit zelfs. Dit heeft nl. als voordelen:
- De omvormer zal door het ‘harde’ werken iets eerder opstarten en iets later in slaapstand gaan.
- Het aantal dagen dat de SE 9K de productie iets zal aftoppen komt per jaar sporadisch voor.
- De dagen per jaar dat de weersomstandigheden perfect zijn in Nederland, zijn er gemiddeld maar 20.
Als enig argument wat ik kan bedenken om toch voor de SE 10K te kiezen is eventuele plannen om extra panelen bij te plaatsen.
Uiteraard is de klant koning dus wij leveren wat u wenst. Het prijsverschil is ongeveer €50 excl. BTW."

Ik snap niet zo goed hoe zij op 108% met de SE9K komen, want SolarEdge designer (zelf ingetekend) geeft iets anders aan. Meningen?

Beide versies zijn te vinden onder dit design (nogmaals, zelf ingetekend): https://designer.solaredg...6b14095a4609?units=METRIC

Edit: Vreemd genoeg suggereert SolarEdge Designer ook de SE9K, maar in het uiteindelijke rapport zou de SE10K meer opleveren op jaarbasis. Waar komt dat verschil vandaan?

Nog één extra vraag die me nu te binnen schiet: Ik heb nu de S500B optimizers gebruikt. Is er een goede reden te bedenken om eventueel met de S500 (zonder B ) te gaan? Of is de S500B wel prima?
Heb zojuist hetzelfde legplan nog een keer neergelegd om te kijken of ik nergens een fout had gemaakt, en ook deze keer raadt SolarEdge Designer automatisch de SE9K aan. Maar zodra ik deze vervang met de SE10K ligt de opbrengst hoger. Moet ik nu afgaan op wat SolarEdge zelf aanraadt, namelijk de SE9K, omdat deze het dichtst bij de "ideale" 130% DC/AC oversizing zit, of kan ik beter de SE10K nemen? Ik snap niet zo goed waarom de Designer een optie zou aanraden die minder opbrengt volgens dezelfde tool, maar misschien is er een reden waarvan ik niet op de hoogte ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Musho doe wat jij denkt. Overdimensionering is een kosten balans. Die laatste kW heb je maar enkele uren per jaar nodig, 9 volgens de simulatie ;)

Maar als je wil bijleggen, dimensioneer heb dan met dat al in de simulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
Ronald schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:40:
@Musho doe wat jij denkt. Overdimensionering is een kosten balans. Die laatste kW heb je maar enkele uren per jaar nodig, 9 volgens de simulatie ;)

Maar als je wil bijleggen, dimensioneer heb dan met dat al in de simulatie.
Kan ik aannemen dat de SE10K opstelling wel extra op zal leveren als SolarEdge Designer dat aangeeft? Want dan lijkt het mij een makkelijke keuze om voor de SE10K te gaan, aangezien dat een simpel rekensommetje is. De SE10K opstelling zou dan 20 kWh op jaarbasis extra opleveren. Voor 50 euro extra, met 50 cent per kWh, heb ik dat er in 5 jaar uit. Ik verwacht wel langer plezier te hebben van deze opstelling dan 5 jaar, dus dan neig ik toch naar de SE10K, ondanks dat ik geen plannen heb om eventueel nog bij te leggen. Is dit een beetje een logische redenering? Of sla ik de plank volledig mis?

Is er nog een reden om naar de S500 ipv S500B te kijken? Of is de S500B wel een prima keuze hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
Ik zie nu dat het grootste gedeelte van het verschil niet echt door de "Inverter clipping loss" komt, maar door een verschil in "inverter efficiency loss". Is de SE10K dan efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Musho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

Heb zojuist hetzelfde legplan nog een keer neergelegd om te kijken of ik nergens een fout had gemaakt, en ook deze keer raadt SolarEdge Designer automatisch de SE9K aan. Maar zodra ik deze vervang met de SE10K ligt de opbrengst hoger. Moet ik nu afgaan op wat SolarEdge zelf aanraadt, namelijk de SE9K, omdat deze het dichtst bij de "ideale" 130% DC/AC oversizing zit, of kan ik beter de SE10K nemen? Ik snap niet zo goed waarom de Designer een optie zou aanraden die minder opbrengt volgens dezelfde tool, maar misschien is er een reden waarvan ik niet op de hoogte ben?
Ik heb 18*330W (dus ongeveer 6kW) en mijn panelenboer raadde destijds de SE5K aan vanwege dat hele overdimensioneringsverhaal maar heb uiteindelijk toch een SE6K gekregen omdat ze die zelf verkeerd hebben besteld. Ik vroeg toen of die niet omgewisseld moest worden maar kreeg als antwoord dat ik 'geluk' had dat ik nu deze voor de prijs van de ander kreeg. Toen ik vervolgens vroeg of dat niet uitmaakte i.v.m. dat hele overdimensionering gebeuren gaf die kerel aan dat het eigenlijk een beetje 'geneuzel in de marge is'.

Ik blijf het zelf trouwens wel een raar verhaal vinden; ik ken geen enkel reallife voorbeeld waarbij het een goed idee is om iets zwaarder te belasten dan waar het eigenlijk op gemaakt is. Dat werkt zo niet met een auto, niet met een lucht- of hydraulische slang en ook niet met een spant of gording, etc.

Volgens mij (alu-hoedje) is het hele idee dat een 'te kleine' omvormer 0,X% meer oplevert, maar vervolgens de levensduur met onevenredig meer tijd verkort...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

YuhanVrumona schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

De installateur wilt graag de opstelling installeren als 10 panelen in serie op oost en 7 panelen in serie op west.
Heeft dat de voorkeur over alles in serie met elkaar?
Alles op 1 string; niet opsplitsen. Valt ruim binnen de marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Harrie_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Ik heb 18*330W (dus ongeveer 6kW) en mijn panelenboer raadde destijds de SE5K aan vanwege dat hele overdimensioneringsverhaal maar heb uiteindelijk toch een SE6K gekregen omdat ze die zelf verkeerd hebben besteld. Ik vroeg toen of die niet omgewisseld moest worden maar kreeg als antwoord dat ik 'geluk' had dat ik nu deze voor de prijs van de ander kreeg. Toen ik vervolgens vroeg of dat niet uitmaakte i.v.m. dat hele overdimensionering gebeuren gaf die kerel aan dat het eigenlijk een beetje 'geneuzel in de marge is'.

Ik blijf het zelf trouwens wel een raar verhaal vinden; ik ken geen enkel reallife voorbeeld waarbij het een goed idee is om iets zwaarder te belasten dan waar het eigenlijk op gemaakt is. Dat werkt zo niet met een auto, niet met een lucht- of hydraulische slang en ook niet met een spant of gording, etc.

Volgens mij (alu-hoedje) is het hele idee dat een 'te kleine' omvormer 0,X% meer oplevert, maar vervolgens de levensduur met onevenredig meer tijd verkort...
Eigenlijk is het mooi bij SolarEdge; kort door de bocht: het maakt geen moer uit!

Als je maar de minimaal aantal optimizers/panelen zit: prima.

Zelf tijdje 6000Wp op een 10k gedraaid; nu aan het upgraden.

Waarom dit niks uit maakt? Omdat de omvormer / strings op een vaste werk spanning werken: 360Vdc (1-fase) of 750Vdc (3-fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Crazy- schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:09:
[...]

Eigenlijk is het mooi bij SolarEdge; kort door de bocht: het maakt geen moer uit!

Als je maar de minimaal aantal optimizers/panelen zit: prima.

Zelf tijdje 6000Wp op een 10k gedraaid; nu aan het upgraden.

Waarom dit niks uit maakt? Omdat de omvormer / strings op een vaste werk spanning werken: 360Vdc (1-fase) of 750Vdc (3-fase)
Electriciteit is niet mijn 'area of expertise' dus dit zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd. 6000Wp op een 10k dan is je omvormer dus overgedimensioneerd, ik kan me prima voorstellen dat dat niets uitmaakt; maar het ging juist om dat advies om de omvormer te onderdimensioneren :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 15:05
Iemand ervaring met 20.000 wp op een 2 * 5k

10.000 op 5 zuid
5000 en 5000 Oost en West op de andere 5k
?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
blinded schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:01:
Iemand ervaring met 20.000 wp op een 2 * 5k

10.000 op 5 zuid
5000 en 5000 Oost en West op de andere 5k
?
Nee.
Verder lekker duidelijke post met allemaal relevante info over situatie, welke optimizers en dakhellingen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Harrie_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 05:42:
[...]

Electriciteit is niet mijn 'area of expertise' dus dit zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd. 6000Wp op een 10k dan is je omvormer dus overgedimensioneerd, ik kan me prima voorstellen dat dat niets uitmaakt; maar het ging juist om dat advies om de omvormer te onderdimensioneren :?
misschien praten we wat langs elkaar op, maar:

volgende geldt voor 1 dakvlak, richting zuid / 35 graden:

6000Wp op een 5k omvormer > geen probleem in Nederland, ook al is het pal zuid. Heel heel misschien zal er een paar momentjes in het jaar zijn dat je 'aftopt' ofwel de productie hoger ligt dan dat de omvormer kan omzetten. Dan verlies je dus enkele kWh per jaar.

6000Wp op een 6k > aftoppen zal niet gebeuren - de omvormer kan het maximale vermogen van de panelen omzetten / afgeven.

maar in dit geval maakt het niet uit of het een 6k of 10k omvormer is - de spanning wordt (in geval van SolarEdge) constant gehouden, dus alleen het vermogen (Ampere) fluctueert. Dat is wel de kracht van SolarEdge ivm onderdimensioneren van je panelen tov de omvormer. Het boeit niet.

Zie het zo:

je kan 10.000Wp panelen hebben, maar ook deze beginnen bij 0 in de ochtend. De spanniig zal dan wel al 750Volt op de string zijn, maar de stroom (ampere) maar 0,1Ampere. (75Watt)

Prima, de omvormer gaat aan de slag.

Dus of je nu 5000Wp aansluit of 20.000Wp het maakt niet uit aan de onderkant (wel je minimaal aantal panalen/optimizers om de minimale spanning van 750Volt te halen)

aan de bovenkant zal die alleen maar gaan aftoppen - i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 15:05
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 07-10-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuhanVrumona
Crazy- schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:07:
[...]

Alles op 1 string; niet opsplitsen. Valt ruim binnen de marges.
Sorry maar wat zijn de ''marges''?
De minimale string lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

YuhanVrumona schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

Sorry maar wat zijn de ''marges''?
De minimale string lengte?
Correct. Minimaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvanhengel
@Ronald @teacher @Rouske

Enorm bedankt voor de tijd die jullie gisteren hebben genomen om mij de basics uit te leggen van het SolarEdge systeem. Vandaag met de leverancier in gesprek gegaan. Nog geen idee of hier ook echt wat uit gaat komen, maar ik ben vooral blij dat ik hiermee goed beslagen ten ijs kom.

Ze gaan mij hier over maandag terugbellen. Ik ben vooral blij dat ik nu begrijp waarom mijn opbrengst achter leek te blijven. De oplossing lijkt nog steeds het bijplaatsen van panelen, maar ik vind het wel echt nalatigheid van hun kant. Ik durf te zeggen dat vrijwel niemand hier achter komt tenzij ze er echt heel specifiek op worden gewezen. Ik heb het geluk dat ik soms een informatie junkie ben en, bij het zoeken naar bijplaatsen van zonnepanelen, op dit forum terecht ben gekomen.

Dus bij deze wil ik jullie bedanken en even aangeven dat (of het nu wat oplevert, of niet) jullie mij echt hebben geholpen gisteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@hansvanhengel het gebeurd helaas vaker dat het echt mis gaat. Alle serieuze gevallen zijn verwijtbare fouten, want de software van solaredge voorspelt de problemen.

Van de week deze simulatie gemaakt van een vergelijkbaar probleem: Ronald in "Zonnepaneleninstallatie brengt minder op dan verwacht"
Dat kostte me toch zeker 2 minuten ;)

De oplossing komt neer op meer panelen en/of optimizers met hogere uitgangsspanning (s500b, p505, p404)

Het is dus zaak de geboden oplossing te toetsen met een rapport uit designer. Meer panelen moet je opletten dat je niet meer betaald dan je had betaald als je in eerste instantie meer had laten leggen. Het is immers hun fout die gecorrigeerd wordt.
De prijs in €/Wp totaal moet eerder lager dan hoger worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:09:
@hansvanhengel het gebeurd helaas vaker dat het echt mis gaat. Alle serieuze gevallen zijn verwijtbare fouten, want de software van solaredge voorspelt de problemen.

Van de week deze simulatie gemaakt van een vergelijkbaar probleem: Ronald in "Zonnepaneleninstallatie brengt minder op dan verwacht"
Dat kostte me toch zeker 2 minuten ;)

De oplossing komt neer op meer panelen en/of optimizers met hogere uitgangsspanning (s500b, p505, p404)

Het is dus zaak de geboden oplossing te toetsen met een rapport uit designer. Meer panelen moet je opletten dat je niet meer betaald dan je had betaald als je in eerste instantie meer had laten leggen. Het is immers hun fout die gecorrigeerd wordt.
De prijs in €/Wp totaal moet eerder lager dan hoger worden.
Hier een mooi voorbeeld hoe het wel moet ;)

Vandaag de laatste (upgrade) panelen aangesloten: totaal nu 12,85kWp op een SE10k omvormer.

4x 315Wp + 1x 450Wp 9° @ 5°
4x 450Wp 209° @ 5°

Rest:
5x 410Wp 209° @ 35°
5x 450Wp 209° @ 35°
10x 315Wp 209° @ 5°
6x 315Wp 299° @ 5°

Dit alles lekker op 1 string; combinatie van P404 & S500b.

De west kant vorige week geplaatst. Je kan wel raden welke vandaag >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjNqGNnVcSkbdn-Evg4NABdDmw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaW8Rx3oeZtUypeKpsjrQBze.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vorige maand een offerte ontvangen met 15 SolarEdge power optimizer S440. Vorige week heb ik deze door gesproken met de mogelijke leverancier van ze zonneinstallatie. Echter gaf deze aan dat ze op dit moment de S440 niet meer konden leveren. Daar kwam echter een verhaal bij dat dit kwam omdat de S440 zou storen op het P2000 systeem van de brandweer / politie en dat dit de reden was dat de optimizers niet meer leverbaar zijn.

Klopt dit verhaal over het storen op dit P2000 systeem..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
nee

Er is, jaren geleden, wel sprake geweest van storende optimizers, maar dat is niet de recente s440.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 10-10-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Timo002 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:58:
Vorige maand een offerte ontvangen met 15 SolarEdge power optimizer S440. Vorige week heb ik deze door gesproken met de mogelijke leverancier van ze zonneinstallatie. Echter gaf deze aan dat ze op dit moment de S440 niet meer konden leveren. Daar kwam echter een verhaal bij dat dit kwam omdat de S440 zou storen op het P2000 systeem van de brandweer / politie en dat dit de reden was dat de optimizers niet meer leverbaar zijn.

Klopt dit verhaal over het storen op dit P2000 systeem..?
Bizar argument. Er is wel iets wat speelt icm de P2000; maar om dat nu als argument te gebruiken? Wat een onzin

er zijn serieus 10.000+ leverbaar, bij 1 leverancier alleen al.

Het is echt onzin - sorry

Check ook deze post van vorig jaar: Crazy- in "Zonnepanelen van bepaald merk storen op C2000-netwerk"

er is veel verwarring geweest, maar ook is er adequaat gehandeld (https://solarmagazine.nl/...ke-omvormers-zonnepanelen) . Oa. SolarEdge heeft hier mee te maken gehad - in bepaalde grote (Veld) installaties waar problemen ontstonden.

al met al is het prima afgehandeld en is er meer paniek c.q. voer voor tegenstanders (radio-zendamatateurs & anti-SolarEdge entiteiten >:) ) dan dat er werkelijk aan de hand was

[ Voor 28% gewijzigd door Crazy- op 10-10-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@teacher @Crazy- Ja, dat leek mij ook al een erg vreemd verhaal. Als ze niet leverbaar zijn oke, maar om er zo'n vreemd verhaal bij op te hangen vindt ik vreemd.

Ik zie online dat ik ze in webshops gewoon kan kopen. Dus begrijp ook niet waar dit nu ineens wegkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Timo002 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:12:
@teacher @Crazy- Ja, dat leek mij ook al een erg vreemd verhaal. Als ze niet leverbaar zijn oke, maar om er zo'n vreemd verhaal bij op te hangen vindt ik vreemd.

Ik zie online dat ik ze in webshops gewoon kan kopen. Dus begrijp ook niet waar dit nu ineens wegkomt.
ik zal als ik jou was een andere leverancier zoeken dan :X het verhaal is niet vreemd, maar argument dus wel

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 10-10-2022 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
Dat solaredge optimizers storing veroorzaken is al een tijdje bekend. Het agentschap telecom is ook al een tijdje aan het procederen aangezien Solaredge niet toe wou geven (met grofweg het argument dat de individuele onderdelenn aan de norm voldoen en zij geen instalaties aanleggen).
Niet zo heel lang terug is dat tot een finale uitspraak gekomen, zie
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2022:2205
(Het gaat hier met name om C2000, niet P2000)

In het buitenland heeft Solaredge inmiddels ook vergelijkbare problemen:
https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-solaredge/

Solaredge heeft een mooi product, maar wat betreft storing hebben ze echt een paar bochten afgesneden om een paar euros te besparen. Inmiddels hebben ze een aantal optimizer types van de markt gehaald en vervangen door nieuwe die beter voldoen, echter zul je dat in de marketing van Solaredge zelf niet tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@Jeroen Vreeken Oke, dus geen loze uitspraken van de leverancier die ik gesproken heb. Hij gaf inderdaad aan dat er recentelijk een gerechtelijke uitspraak is geweest. Zijn deze nieuwe aangepaste varianten slecht leverbaar in NL? En welke types zouden dat moeten zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Again, dat gaat niet om de s serie, maar om de oude p3xx serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:05
Ik overweeg ons Solar Edge systeem met optimizers uit te breiden, als het kan op dezelfde omvormer.
Huidige opstelling:
SE3500 + 15x P300 optizimers en 15 Axitec 250 Wp Poly (volledig op zuid, 10°, geen schaduw)
Erbij te plaatsen: b.v. 2x Munchen Solar MSMD375M5-63 375WP Full Black + 2x S440 (Op oost, 15°, vanaf 13:00 uur in de schaduw)

hier:
https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf
lees ik dat deze optimizers uitwisselbaar zouden zijn omdat de P300 compatible is met de P401 en dus ook met de S440:
"Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."

Echter, in de openingspost lees ik:
"String lang genoeg, maar kleine groepjes panelen (4 hier, 5 daar, 3 om de hoek) verdeeld over verschillende dakvlakken/oriëntaties: Don't go there, ook al zeg de verkoper dat "dit makkelijk kan". Optimizer blocking zal je toekomst zijn."

Kortom:
Kan ik deze optimizers zomaar samervoegen op dezelfde SE3500 omvormer, en -nog belangrijker- is het onverstandig deze dakvlak orientaties te gaan combineren op dezelfde omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

scarfoot schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:56:
Ik overweeg ons Solar Edge systeem met optimizers uit te breiden, als het kan op dezelfde omvormer.
Huidige opstelling:
SE3500 + 15x P300 optizimers en 15 Axitec 250 Wp Poly (volledig op zuid, 10°, geen schaduw)
Erbij te plaatsen: b.v. 2x Munchen Solar MSMD375M5-63 375WP Full Black + 2x S440 (Op oost, 15°, vanaf 13:00 uur in de schaduw)

hier:
https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf
lees ik dat deze optimizers uitwisselbaar zouden zijn omdat de P300 compatible is met de P401 en dus ook met de S440:
"Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P401 Power Optimizer is also compatible with the S440 and S500 Power Optimizers."

Echter, in de openingspost lees ik:
"String lang genoeg, maar kleine groepjes panelen (4 hier, 5 daar, 3 om de hoek) verdeeld over verschillende dakvlakken/oriëntaties: Don't go there, ook al zeg de verkoper dat "dit makkelijk kan". Optimizer blocking zal je toekomst zijn."

Kortom:
Kan ik deze optimizers zomaar samervoegen op dezelfde SE3500 omvormer, en -nog belangrijker- is het onverstandig deze dakvlak orientaties te gaan combineren op dezelfde omvormer?
Mixen is geen probleem. Ook niet icm hellingen & oriëntaties;

Zie hier noord, zuid en west gecombineerd, 5° & 35° helling en allemaal op 1 string & combinatie van P404 & S500b.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjNqGNnVcSkbdn-Evg4NABdDmw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaW8Rx3oeZtUypeKpsjrQBze.jpg?f=fotoalbum_large

Je 2 panelen zullen prima mee werken; alles in 1 string zetten, wel zullen ze op een moment “uitvallen” zelfde als m’n west panelen: die liggen strak naast het huis - en daarom doen ze het nu (oktober) tot 15u amper ; maar elke kWh is meegenomen - op 1 dag doen die 6 nu alsnog 2,5kWh

Optimizer blocking heb je alleen als minder dan 8 panelen in de zon liggen - dan komen de optimizers naar aan hun minimale spanningen en gaan ze flippen ;) no worries met 15x op zuid

Eventueel kan je overwegen voor 2x 410Wp Jinko of 455Wp ivm de S500. (Niet de B versie)

Meer Vermogen, ik prijs verschilt niet enorm , alleen even op de maatvoering letten

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 11-10-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Crazy- schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Zie hier noord, zuid en west gecombineerd, 5° & 35° helling en allemaal op 1 string & combinatie van P404 & S500b.

[Afbeelding]

Je 2 panelen zullen prima mee werken; alles in 1 string zetten, wel zullen ze op een moment “uitvallen” zelfde als m’n west panelen: die liggen strak naast het huis - en daarom doen ze het nu (oktober) tot 15u amper ; maar elke kWh is meegenomen - op 1 dag doen die 6 nu alsnog 2,5kWh

Optimizer blocking heb je alleen als minder dan 8 panelen in de zon liggen - dan komen de optimizers naar aan hun minimale spanningen en gaan ze flippen ;) no worries met 15x op zuid

Eventueel kan je overwegen voor 2x 410Wp Jinko of 455Wp ivm de S500. (Niet de B versie)

Meer Vermogen, ik prijs verschilt niet enorm , alleen even op de maatvoering letten
Dank voor je uitgebreide reactie!

-Waarom niet de B versie?
-Heb je een link van de Jinko panelen, vind zo gauw alleen andere vermogens.
-Op mijn schuur wil ik ook nog wat gaan bijleggen, daar moet het paneel zo smal mogelijk zijn, anders steekt hij over. vandaar op dit moment de keuze voor het 1048x1765. De Jinko Solar HC N-Type 370 Wp All black 1692x1029x30mm zou evt ook passen
-Lengte van de string zal (omdat panelen een verdieping lager liggen, toch wel2x8meter langer worden, ga ik daar nog iets van merken qua efficientie?
-Ik zie in de specs van de optimizers een minimale stringlengte, maar wat is eigenlijk de MAXimale stringlengte?

[ Voor 3% gewijzigd door scarfoot op 11-10-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Crazy- schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

[Afbeelding]

Overigens, mijn omvormer is vanwege de lagere opstart ondergedimensioneerd op 3500W. Op dit moment komt hij op de beste dag (ivm de hoek van 10°) op een maximale opbrengst van 2,97Kw. Dit houdt in dat het rendement 80° is tov de 3750 Wattpiek.
Mijn uitgangspunt was, als ik 2 panelen bijplaats van 370Wp komt daar maximaal ca 600 Watt bij, Als ik zwaardere panelen ga toevoegen, kom ik dan niet in de problemen qua overcapaciteit, of zal de omvormer dit zelf afvlakken naar maximaal 3500W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

scarfoot schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

Overigens, mijn omvormer is vanwege de lagere opstart ondergedimensioneerd op 3500W. Op dit moment komt hij op de beste dag (ivm de hoek van 10°) op een maximale opbrengst van 2,97Kw. Dit houdt in dat het rendement 80° is tov de 3750 Wattpiek.
Mijn uitgangspunt was, als ik 2 panelen bijplaats van 370Wp komt daar maximaal ca 600 Watt bij, Als ik zwaardere panelen ga toevoegen, kom ik dan niet in de problemen qua overcapaciteit, of zal de omvormer dit zelf afvlakken naar maximaal 3500W?
Jinko? Ik bedoelde Longi: https://www.longi.com/en/ bijvoorbeeld de LR5-54HPB-410M

Ik zie dat je een beperkte maatvoering hebt; dan even zoeken naar beschikbaarheid en juist panelen dat past

Maak je niet druk om onder of bovencapaciteit - alles tussen de 60% & 155%* aan Wp is geen probleem.

* nieuwe modellen zelfs 200% mits je typenummer : SEXXXXH-XXXXXBXX4 is

De S B is niet comptabel met je huidige optimizer; tenzij dat de P404 is.

Maximale lengte optimizers is 25 bij 1-fase

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 11-10-2022 22:28 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.