Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:20

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:52:
[...]

Bestaande p systemen mogen uitgebreid worden met s, maar nieuwe installaties willen ze niet dat je ze mixed. (Al zal het dus werken)
P405 is al een tijdje niet meer in productie, dus ik vermoed een uitbreiding van een bestaande installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:52:
[...]

Bestaande p systemen mogen uitgebreid worden met s, maar nieuwe installaties willen ze niet dat je ze mixed. (Al zal het dus werken)
Inderdaad! Erg vreemd als een installateur dit als nieuw gaat leveren - dat kan technisch een probleem zijn bij garantieclaims; daar ze duidelijk aangeven: niet bij nieuwe installaties

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 21:52
Smoke schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:18:
[...]

P405 is al een tijdje niet meer in productie, dus ik vermoed een uitbreiding van een bestaande installatie.
Klopt!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 17:34
Momenteel heb ik een SE8K met daaraan 34x QCells 290wp (9,8MWh in 2021, dit jaar al 9,7MWh!). Dit is niet voldoende om ons verbruik te dekken en we zitten (nog) bij Budget Energie welke paar maand aan het salderen is sinds kort.

De volgende compotenten wil ik gaan aanschaffen:
SE20K (hierop kunnen vier strings aangesloten worden)
55x TRINA SOLAR VERTEX ALL BLACK 395WP
55x S500 of S440 Optimizer

Hiermee zou ik uitkomen op drie strings:
- 34x 290Wp = 9860
- 27x 395Wp = 10665
- 27x 395Wp = 10665
Totaal = 31190

De SE8K omvormer zou ik verwijderen, er zullen aanpassingen aan mijn meterkast gedaan moeten worden (>40A, 63A hoofdschakelaar) en een nieuwe grondkabel gelegd worden (nu nog 2,5MM2, voor de zekerheid komt hier een 6MM2 of 10MM2 kabel voor terug).

Waar ik mee zit is het volgende, ik heb nu nog een 3x25A aansluiting, ik wil het vermogenslimiet verlagen zodat ik op of net onder de 25A per fase kom, hierdoor krijg ik te maken met energie clipping (april t/m september). Afhankelijk hoe de ontwikkeling van de energieprijs is de komende jaren kan ik altijd nog beslissen om mijn aansluiting te verzwaren.

Maak ik hier een denkfout, volgens de NEN regels zal dit niet mogen, maar hier op het forum lees ik dat het wel kan? In de Solar Designer heb ik de installatie wel ingetekend en geconfigureerd, echter kan ik niet simuleren dat ik het vermogenslimiet wil verlagen of heb ik soortgelijke vragen gelezen over het verlagen van het vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
De aansluiting en nen normen is hier offtopic, maar ik wil je wel wijzen op de 6xx optimizers: duo uitgevoerd en goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 21-09-2022 13:24 ]

Wise enough to play the fool

• thafusion
teacher schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:24:
De aansluiting en nen normen is hier offtopic, maar ik wil je wel wijzen op de 6xx optimizers: duo uitgevoerd en goedkoper.
Liefst behoud ik de huidige string as is. Gezien de panelen en de beschikbaarheid kom ik hiermee uit op de P850 variant ipv de 6XX. Klopt mijn idee wel met vermogenslimiet? Dat ik in feiten van een SE20K een SE16K kan maken door het percentage aan te passen?

[ Voor 13% gewijzigd door thafusion op 21-09-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
:Y
Power Limit – limits the inverter maximum output power. The power limit can be set to any value between 0-100 [% of nominal active power].
Current Lim – Current Limit: limits the inverter’s maximum output current (available from inverter CPU version 2.549). The current limit can be set to any value between 0 and the inverter’s max AC current [A] (the LCD will allow setting to a higher value but the inverter will never exceed its maximum AC current).
Leesvoer: https://www.solaredge.com...control_configuration.pdf

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:45
@thafusion ik zou de stroom limiteren in de omvormer en power op 100% laten, aangezien bij teruglevering de netspanning stijgt, dan kan je toch net iets meer vermogen kwijt tot je aan de max stroom komt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
@thafusion en natuurlijk eerst alles in designer toetsen. Gokken is iets wat we aan installateurs over laten, tweakers zijn beter dan dat.

De commerciële optimizers schelen kosten. Verschillende strings mogen met verschillende optimizers gedaan worden. En dan even zien of het verschil in vermogen mag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rouske
@Ronald wel goed lezen dan hè O-)
thafusion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:21:
In de Solar Designer heb ik de installatie wel ingetekend en geconfigureerd, echter kan ik niet simuleren dat ik het vermogenslimiet wil verlagen of heb ik soortgelijke vragen gelezen over het verlagen van het vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
Ronald schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:31:
@thafusion en natuurlijk eerst alles in designer toetsen. Gokken is iets wat we aan installateurs over laten, tweakers zijn beter dan dat.

De commerciële optimizers schelen kosten. Verschillende strings mogen met verschillende optimizers gedaan worden. En dan even zien of het verschil in vermogen mag.
Ik kom hiermee op het volgende uit; er gaan nergens alarmbellen rinkelen in de Designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gZ6CEzGsHVKip9rVRDMpa2U1vQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bq7ZKGwF9gwbfqk4Bm9i2PJN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEsrH7-VQE9EtGHfalZ8qAWuUOI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7jQkBxEqJYLEslfsEsnsf94K.png?f=fotoalbum_tile

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@thafusion ik zou de huidige omvormer laten hangen en er een tweede naast zetten met tussenmeter zodat je niet over de 3x25A gaat maar je eigen verbruik de omvormer verder open zet :)
Meter:
https://www.solaredge.com...e-library/download/482759
Begrenzingsopties:
https://www.solaredge.com...ce-library/download/45593
Export limitation:
https://www.solaredge.com...ce-library/download/47893
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIcQV8JJXCj2iLTj0Bbtb_503OU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fQto47CODFXgbTRPpeVJlYci.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 21-09-2022 15:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 06:57
Net een nieuw topic gestart mbt een vraag over uitbreiding, ik zou graag een beroep doen op de expertise hier, want dit gaat mij enigszins boven de pet.

Hier het topic

Alvast bedankt!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 20:48
Ik wil graag een dak van PV-panelen voor mijn berging maken + een paar extra panelen op mijn tuinhuis. Aangezien ik een monofase aansluiting heb, mag ik maar max 5kW omvormers hebben (Belgische limiet bij monofase 40A aansluiting). Ik heb al een Sunny Boy 3.0 met 12 panelen op het zuiden dus een nieuwe omvormer mag maar max 2kW zijn. Daarom viel mijn oog op de SolarEdge SE2000H.

Ik heb deze nu ingetekend op SolarEdge Designer en heb er een rapport van getrokken. Daar komt een beetje clipping en 0.05% opbrengst factor verlies uit. Daar kan ik mee leven maar ik vroeg mij af of ik nog andere zaken heb gemist. Kunnen jullie hier naar kijken?

p.s.:
De helling van de panelen op het tuinhuis is bewust quasi vlak (geen extra schaduw voor de buren).
Panelen zijn bifacial omdat ze op de berging worden gebruikt als dak (laten nog wat licht door + extra opbrengst).

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:25
Ik heb een offerte gekregen voor 14 DMEGC 400Wp panelen op mijn dak. Ik kreeg een aanbod van een 3fase SE5K short-string battery ready met S440 optimizers. Mijn huis heeft een 3xC25 3-fase aansluiting. De SE5K is duurder dan een SE5000H, beide hebben de mogelijkheid tot 5kw echter de SE5000H is nieuwer, goedkoper, compacter, efficiënter etc.

Wat is erop tegen om een 1 fase omvormer te gebruiken ipv een 3 fase? Ik wil op termijn ook nog een batterij van 7 of 10Kw gaan plaatsen als de salderingsregeling gaat stoppen.

Ik heb alles in SolarEdge ingevoerd, en ondanks dat de oostkant maar 6 panelen heeft lijk ik niet in de 60V clipping te gaan lopen, wat is jullie idee hierover? Mogelijk valt er nog genoeg licht op de panel als de zon van oost naar west gaat om niet tegen de limiet aan te lopen.

Situatie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7K6wdoUxD1uBrWi3dJ7TicpS8rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQ2XUGkbXyTnOZZX7VSE6FD2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door pipo1000 op 22-09-2022 14:11 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

pipo1000 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:10:
Ik heb een offerte gekregen voor 14 DMEGC 400Wp panelen op mijn dak. Ik kreeg een aanbod van een 3fase SE5K short-string battery ready met S440 optimizers. De SE5K is duurder dan een SE5000H, beide hebben de mogelijkheid tot 5kw echter de SE5000H is nieuwer, goedkoper, compacter, efficiënter etc.

Wat is erop tegen om een 1 fase omvormer te gebruiken ipv een 3 fase?

Ik heb alles in SolarEdge ingevoerd, en ondanks dat de oostkant maar 6 panelen heeft lijk ik niet in de 60V clipping te gaan lopen, wat is jullie idee hierover? Mogelijk valt er nog genoeg licht op de panel als de zon van oost naar west gaat om niet tegen de limiet aan te lopen.

Situatie;

[Afbeelding]
die short string versie is logisch met een 3-fase omvormer en jouw situatie
maar heb je nu wel of geen 3-fase in je meterkast?

indien wel : zou ik wel voor de SE5k-short gaan ivm 3-fase verdeling - beter dan een enkel fase omvormer op 1 lijn zetten van je meterkast -

met 3-fase aansluiting & omvormer verdeel je de load en heb je een hoger directer verbruik etc.
de SE5000H is een 1-fase omvormer

• Ronald
@pipo1000 battery ready staat voor zover ik weet niet meer in de datasheet van se5k short string.

Ik zie aan jouw foto geen reden voor solaredge.

Verder technisch okay, al ga je op oost in de ochtend dus weinig schaduw beheer ruimte hebben… en daarom koop je bij slechts 2 dakvlakken duur solaredge.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:25
Ronald schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:16:
@pipo1000 battery ready staat voor zover ik weet niet meer in de datasheet van se5k short string.

Ik zie aan jouw foto geen reden voor solaredge.

Verder technisch okay, al ga je op oost in de ochtend dus weinig schaduw beheer ruimte hebben… en daarom koop je bij slechts 2 dakvlakken duur solaredge.
Ik heb ook een gevoel dat SolarEdge niet echt nodig is, en dat een SMA Sunny Boy 5.0 1AV / Sunny Tripower 5.0 of zo ook goed zou kunnen werken. Mogelijk een reden (in ieder geval voor de 5.0) is dat ik dan zowel de mogelijkheid heb om bv. aan de oost (max 5 panelen extra) en/of west (max 8 panel extra) zou kunnen plaatsen maar dat kan met SMA ook. Het los monitoren van de panelen en de opbrengst is wel leuker in SolarEdge maar of dat de meer waarde waard is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMwenO2q6EydrTtXjInUP8kuATc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ybh0jLoJI4IEhtTisLDFdHv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door pipo1000 op 22-09-2022 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@pipo1000 Uitbreiding is dan weer niet eenvoudig met string omvormers, je hebt erg gelijkende panelen nodig en dat wil regelmatig best tegenvallen een aantal jaar later.

Advies is altijd: leg een dakdeel altijd vol. Dan weet je zeker dat het er eenduidig uit ziet. Dure systemen aanschaffen met het oog op uitbreiding, wat je dan tzt ook nog de aanzienlijke “voorrijkosten “ opnieuw voor mag neer tellen is allemaal vermindering rendement. Gooi het desnoods op de heel voordelig energie bespaar lening.

Eigen topic maar?

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:07
Kun je ook digitaal zien wat voor type optimizers er is geïnstalleerd?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:23
Graag hoor ik jullie advies voor uitbreiding van zonnepanelen. Ik heb hiervoor al een apart topic aangemaakt, maar bedacht me net dat er ook een solaredge verzameltopic is.

Linkje naar mijn topic:
Uitbreiden zonnepanelen met meerdere omvormers

Situatie:
- 12 panelen 255wp zuid op SE3000 met optimizers, type onbekend
- 10 panelen 310wp west op SE3000H met p404 optimizers

Op zuiddak komen 12 nieuwe zonnepanelen, die samen met 10 panelen op west worden gekoppeld aan een nieuwe huawei omvormer.

Bestaande panelen op zuiddak wil ik verplaatsen naar noorddak. Idee is om deze weer op oude omvormer aan te sluiten, maar is dat verstandig? Zijn er betere, andere keuzes om meer rendement uit de nieuwe setup te halen?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakersOnly op 22-09-2022 17:57 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

JJmac schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:12:
Via de monitoring tool online zou je dit moeten kunnen zien. Via het serienummer koppelen ze (SolarEdge) het type optimizer.

Via admin en dan design

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

TweakersOnly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:55:
Graag hoor ik jullie advies voor uitbreiding van zonnepanelen. Ik heb hiervoor al een apart topic aangemaakt, maar bedacht me net dat er ook een solaredge verzameltopic is.

Linkje naar mijn topic:
Uitbreiden zonnepanelen met meerdere omvormers

Situatie:
- 12 panelen 255wp zuid op SE3000 met optimizers, type onbekend
- 10 panelen 310wp west op SE3000H met p404 optimizers

Op zuiddak komen 12 nieuwe zonnepanelen, die samen met 10 panelen op west worden gekoppeld aan een nieuwe huawei omvormer.

Bestaande panelen op zuiddak wil ik verplaatsen naar noorddak. Idee is om deze weer op oude omvormer aan te sluiten, maar is dat verstandig? Zijn er betere, andere keuzes om meer rendement uit de nieuwe setup te halen?
Zelf zou ik beide Solaredge omvormers verkopen een SE 3-fase pakken (neem aan dat je 3-fase hebt met zoveel vermogen?)

Lekker alles op 1 omvormer in 2 strings.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:23
Crazy- schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:07:
[...]

Zelf zou ik beide Solaredge omvormers verkopen een SE 3-fase pakken (neem aan dat je 3-fase hebt met zoveel vermogen?)

Lekker alles op 1 omvormer in 2 strings.
Ik heb inmiddels een deal voor een huawei omvormer, met twee strings. Uit de diverse topics is het advies om elk dakvlak op een aparte string te zetten.

Ik heb drie dakvlakken. Vanuit dat oogpunt zou ik twee dakvlakken op de nieuwe omvormer koppelen en de panelen op noordzijde op een van de twee oude omvormers. Maar alles op 1 omvormer is dan ook een optie?

• Rouske
JJmac schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:12:
In een van de rapporten die je kan draaien in de rapporten tab volgens mij.

• JJmac
Zal nog eens kijken, via de monitoring kon ik niks vinden, zal eens kijken als het vis de tab rapporten te vinden is.
Update, kan geen tab rapporten vinden, kijk er vast overheen, iemand een idee waar ik moet kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door JJmac op 22-09-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
JJmac schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:05:
Zal nog eens kijken, via de monitoring kon ik niks vinden, zal eens kijken als het vis de tab rapporten te vinden is.
Update, kan geen tab rapporten vinden, kijk er vast overheen, iemand een idee waar ik moet kijken.
Via een laptop of pc naar https://monitoring.solaredge.com
Zie je dan geen Rapport tab, dan heb je te weinig rechten... zie ook TOPICstart bij Red Flags voor het plaatje wat je zou moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:08
Even een vraag mbt uitbreiding bestaande zonnepanelen, bestaand systeem met 11 265Wp panelen en solar edge (ivm veel schaduwwerking bomen). Ligging oost op 120gr.
Wil nu ivm mogelijke warmtepomp deze nu uitbreiden.
Idee was om de bestaande panelen gewoon te laten liggen en een tweede omvormer voor ligging aan de westkant dak 300gr. Te plaatsen met circa 8 tot 10 400Wp panelen. In het westen geen schaduw werking.
Is dat een verstandige oplossing?
Huidige hoofdzekering 35A, zal wel naar 40A verhoogt moeten worden, ook met het oog van een warmtepomp (max 16A 1-Fase), uitbreiding naar 3-Fase wil ik eigenlijk zo veel mogelijk vermeiden. Zekering deel van de PV installatie zal in een aparte PV verdeler moeten omdat ik in de meterkast geen verdere uitbreiding meer heb (hoofdschakelaar en alamat voor warmtepomp zijn hier al meegenomen)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
@Rouske heb het aangevraagd, bedankt voor de info allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zo ik ook weer eens op Tweakers, nu zelf eens wat vragen.
De derde solar installatie gaat het licht zien.
Systeem 1: 14kWp (56x250Wp) met een Kostal Piko 10.1 en een Kostal piko 4.2 alles pal zuid op 45 graden.
Systeem 2: ~9kWp mix panelen op SolarEdge SE7k met panelen van 2003 tot 2022 met gebroken glas, oost west, zuid noord 10 graden 30 graden van alles dus.
Nieuw Systeem 3: 11.34kWp (42*270Wp) oost, op SolarEdge SE7k, veel schaduw, 2de hands panelen.

Dit alles op een 3x25A aansluiting. Met systeem 1&2 zie ik nooit meer dan 15kW de deur uit gaan, geen probleem.
Met systeem 3 erbij begrijp je dat er wat moet gebeuren, upgrade aansluiting naar 3x35A 700 euro per jaar extra, ik wil eerst wat ander doen, vermogen beperken met een SE-MTR-3Y-400V-A, de modbus meter.

Nu moet deze met modbus worden aangesloten op de de SE7k omvormer (de nieuwe is een setapp versie), ik kom lastig met een kabeltje van de meterkast naar de omvormers. Ik heb daar wel ethernet...

Is er een mogelijkheid van modbus over ethernet? Zal de SolarEdge omvormer dat begrijpen/ tegen kunnen? (2 mb naar tcpip, beide zijden 1) Werkt dat, bv bij Alie vandaan?

P.S. de nieuwe set is allemaal 2dehands materiaal, omvormer, optimizers (P300), montage materiaal en ik was net een nieuw afdak aan het bouwen. Gecombineerd met een jaar contract waarbij ik 45 cent per kWh teveel terug geleverd krijg. (Ja ik weet het, afwachten) is het een leuk inkomen.....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@WoudseHoeve RS485 master naar TCP slave wordt zviw zelden ondersteund.
Maar als 100mbit voldoende voor je is, kan je een aderpaar uit de cat5 opofferen voor RS485.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wil je dynamisch vermogen beperken? Gewoom hard begrenzen kan nl ook zonder de modbusmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@MacD007
Weet je zeker dat verzwaren naar 1x40 kan? Bij sommige netbeheerders kan dit niet meer (o.a. Stedin).

Daarnaast, is het misschien mogelijk alles op 1 string in oost/west te plaatsen, als de huidige omvorrmer dat aankan?
Is alleen wel even puzzelen met optimizer compatibiliteit.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:26:
Zo ik ook weer eens op Tweakers, nu zelf eens wat vragen.
De derde solar installatie gaat het licht zien.
Systeem 1: 14kWp (56x250Wp) met een Kostal Piko 10.1 en een Kostal piko 4.2 alles pal zuid op 45 graden.
Systeem 2: ~9kWp mix panelen op SolarEdge SE7k met panelen van 2003 tot 2022 met gebroken glas, oost west, zuid noord 10 graden 30 graden van alles dus.
Nieuw Systeem 3: 11.34kWp (42*270Wp) oost, op SolarEdge SE7k, veel schaduw, 2de hands panelen.

Dit alles op een 3x25A aansluiting. Met systeem 1&2 zie ik nooit meer dan 15kW de deur uit gaan, geen probleem.
Met systeem 3 erbij begrijp je dat er wat moet gebeuren, upgrade aansluiting naar 3x35A 700 euro per jaar extra, ik wil eerst wat ander doen, vermogen beperken met een SE-MTR-3Y-400V-A, de modbus meter.

Nu moet deze met modbus worden aangesloten op de de SE7k omvormer (de nieuwe is een setapp versie), ik kom lastig met een kabeltje van de meterkast naar de omvormers. Ik heb daar wel ethernet...

Is er een mogelijkheid van modbus over ethernet? Zal de SolarEdge omvormer dat begrijpen/ tegen kunnen? (2 mb naar tcpip, beide zijden 1) Werkt dat, bv bij Alie vandaan?

P.S. de nieuwe set is allemaal 2dehands materiaal, omvormer, optimizers (P300), montage materiaal en ik was net een nieuw afdak aan het bouwen. Gecombineerd met een jaar contract waarbij ik 45 cent per kWh teveel terug geleverd krijg. (Ja ik weet het, afwachten) is het een leuk inkomen.....
Die specifieke meter ondersteunt geen Modbus TCP, enkel Modbus RTU. Dat wordt dus een kabel trekken of voor de inline-meter kiezen die ook via Energy Net werkt (Wel extra module in je Setapp-omvormer vereist, maar dan ook geen kabel) Of je kan die ethernetkabel gebruiken voor de modbus-communicatie als die nog vrij is.

Als je beide omvormers wil limiteren zal je deze onderling ook via modbus RTU moeten gaan verbinden, de omvormer met meter zal je Leader moeten zijn en de andere je Follower.

Wil je ook alles inclusief productie/import/export van je niet-SE omvormer op de SE monitoring hebben moet je trouwens ook nog een externe productiemeter aansluiten bij de niet-SE omvormer, dit zal dan ook de modbus meter moeten zijn die dan weer bekabeld op je SetApp-omvormer moet. Dit heeft geen directe invloed op exportlimitering maar dan krijg je wel een volledig beeld op monitoring. Je zal namelijk sowieso een externe productie en het maximale AC-vermogen van de andere omvormer moeten opgeven in SetApp om de exportlimiet correct in te stellen.

Leesvoer:

https://www.solaredge.com...tion_application_note.pdf

Alternatief zonder meters is productiebeperking instellen, maar dan heb je uiteraard iets meer verlies. Dat kan trouwens ook via Leader/Follower waarbij je alleen op de Leader de beperking hoeft in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:33
Iemand bekend met de SolarEdge key? Daarmee zou je een string van optimizers de safe-dc kunnen disablen. We hebben een project met panelen en duo optimizers klaar liggen en willen daar hybride omvormers aanhangen. Levertijd van solaredge hybride is inmiddels voorbij de 10 maanden. Begint wel redelijk irritant te worden zeg maar.🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Solaredge key werkt alleen met "indop" optimizers, enneh.... zie die maar eens te vinden.

Edit: leesvoer: https://www.solaredge.com...t/files/se_key_manual.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 23-09-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:33
teacher schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:06:
Solaredge key werkt alleen met "indop" optimizers, enneh.... zie die maar eens te vinden.

Edit: leesvoer: https://www.solaredge.com...t/files/se_key_manual.pdf
Tja, de optimizers liggen ook al maanden te wachten onder de panelen. 90 stuks p950. 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WillemP22 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:25:
[...]

Tja, de optimizers liggen ook al maanden te wachten onder de panelen. 90 stuks p950. 😩
Tja. Het is momenteel wachten en wachten …. Veel keuze heb je niet helaas.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:08
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:53:
@MacD007
Weet je zeker dat verzwaren naar 1x40 kan? Bij sommige netbeheerders kan dit niet meer (o.a. Stedin).
Ik ging er nog van uit dat dit kon, nu blijkt echter dat de keuze voor 40A er niet meer is, dus nu direct naar een 3 Fase 25 of 35 A, dit betekend dat ik mijn zekeringkast moet vervangen. Dat is even balen.
Daarnaast, is het misschien mogelijk alles op 1 string in oost/west te plaatsen, als de huidige omvorrmer dat aankan?
Is alleen wel even puzzelen met optimizer compatibiliteit.
De oude omvormer zit aan zijn max. Ook oude type optimisers, ik dacht dus om gewoon deze te laten zitten en een tweede omvormer er bij te plaatsen. Heb ondertussen met de tool van sma even gekeken, er kunnen 16 op het dak (max).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Horla schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:59:
Ik wil graag een dak van PV-panelen voor mijn berging maken + een paar extra panelen op mijn tuinhuis. Aangezien ik een monofase aansluiting heb, mag ik maar max 5kW omvormers hebben (Belgische limiet bij monofase 40A aansluiting). Ik heb al een Sunny Boy 3.0 met 12 panelen op het zuiden dus een nieuwe omvormer mag maar max 2kW zijn. Daarom viel mijn oog op de SolarEdge SE2000H.

Ik heb deze nu ingetekend op SolarEdge Designer en heb er een rapport van getrokken. Daar komt een beetje clipping en 0.05% opbrengst factor verlies uit. Daar kan ik mee leven maar ik vroeg mij af of ik nog andere zaken heb gemist. Kunnen jullie hier naar kijken?

p.s.:
De helling van de panelen op het tuinhuis is bewust quasi vlak (geen extra schaduw voor de buren).
Panelen zijn bifacial omdat ze op de berging worden gebruikt als dak (laten nog wat licht door + extra opbrengst).
Niemand opmerkingen? Ik begin liever niet aan het project om achteraf bij problemen te horen dat ik een domme fout heb gemaakt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Horla ik zie er technisch geen probleem mee

Wel jammer dat je de panelen niet op 1 richting kan leggen, dan zouden alle panelen op een 5kW enkelfase omvormer kunnen.

En een 2kW 2mppt string omvormer ken ik ook niet, dus je bent beetje veroordeeld tot deze wat dure oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Ronald schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:58:
@Horla ik zie er technisch geen probleem mee

Wel jammer dat je de panelen niet op 1 richting kan leggen, dan zouden alle panelen op een 5kW enkelfase omvormer kunnen.

En een 2kW 2mppt string omvormer ken ik ook niet, dus je bent beetje veroordeeld tot deze wat dure oplossing.
Op zich is het een optie de bestaande string omvormer te vervangen en te kijken naar een 5kW stringomvormer waar ik drie verschillende ingangen heb maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Bovendien is één van die stringen maar vier paneeltjes dus mogelijk geeft dat ook problemen. In theorie kan O-W op dezelfde string maar aangezien de hoek van de panelen niet hetzelfde zijn en ik schaduw heb bij een deel van mijn west panelen denk ik niet dat ik goede resultaten ga halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Horla op 26-09-2022 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-05 19:40
Ronald schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:31:
@pipo1000 Uitbreiding is dan weer niet eenvoudig met string omvormers, je hebt erg gelijkende panelen nodig en dat wil regelmatig best tegenvallen een aantal jaar later.

Advies is altijd: leg een dakdeel altijd vol. Dan weet je zeker dat het er eenduidig uit ziet. Dure systemen aanschaffen met het oog op uitbreiding, wat je dan tzt ook nog de aanzienlijke “voorrijkosten “ opnieuw voor mag neer tellen is allemaal vermindering rendement. Gooi het desnoods op de heel voordelig energie bespaar lening.

Eigen topic maar?
Doe niet zoals ik het heb gedaan, gewoon direct vol ramen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:24
Mijn vriendin heeft onlangs een huis gekocht waarop zonnepanelen liggen met een solarEdge omvormer, de vorige bewoner heeft dat een jaar of 2 geleden laten plaatsen. Hartstikke fijn natuurlijk, maar de monitoring lijkt niet geactiveerd (vorige bewoner gaf aan dit via de slimme meter te monitoren).

Is die monitoring gemakkelijk zelf te activeren of moet ik daarvoor echt een isntallateur langs laten komen? Ik wil graag de mogelijkheden van solaredge gebruiken maar krijg het antwoord op mijn vraag zo niet gevonden (zonder te gaan bellen met installateurs of solardedge).

Hopelijk hebben jullie het antwoord!

Ik heb het topic al doorgebladerd en gezocht maar het antwoord op de vraag niet gevonden, dus excuses als ik hem gemist heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Een solaredge systeem hangt onder de paraplu van (een) installateur. Die kan, op zijn/haar beurt, een monitoring account voor je aanmaken. Je moet dus de installateur die eea geplaatst heeft hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:11
Michel schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:26:
Mijn vriendin heeft onlangs een huis gekocht waarop zonnepanelen liggen met een solarEdge omvormer, de vorige bewoner heeft dat een jaar of 2 geleden laten plaatsen. Hartstikke fijn natuurlijk, maar de monitoring lijkt niet geactiveerd (vorige bewoner gaf aan dit via de slimme meter te monitoren).

Is die monitoring gemakkelijk zelf te activeren of moet ik daarvoor echt een isntallateur langs laten komen? Ik wil graag de mogelijkheden van solaredge gebruiken maar krijg het antwoord op mijn vraag zo niet gevonden (zonder te gaan bellen met installateurs of solardedge).

Hopelijk hebben jullie het antwoord!

Ik heb het topic al doorgebladerd en gezocht maar het antwoord op de vraag niet gevonden, dus excuses als ik hem gemist heb!
Wellicht had je het zelf al bedacht, via de slimme meter zie je alleen de teruggeleverde energie en niet de opgewekte energie. Uitgaande van het uitlezen van de P1 poort van de slimme meter.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:26
Ik vind het verschil tussen S440 en S500(b) optimizers en wanneer dit significant wordt moeilijk te begrijpen.

Ik heb een offerte van 28 350 WP zonnepanelen met S440 optimizers liggen.

Heb de topicstart doorgelezen. Als ik het goed begrijp is optimizer clipping vooral een probleem als je een S440 combineert met een paneel met hoge WP, klopt dit? En als je weinig panelen hebt in een Oost-West opstelling? Ik vind het moeilijke materie..

In het SolarEdge designer rapport staat een optimizer efficiëntie verlies van 1,02%. Valt mee toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:24
Peutpeut schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:34:
[...]

Wellicht had je het zelf al bedacht, via de slimme meter zie je alleen de teruggeleverde energie en niet de opgewekte energie. Uitgaande van het uitlezen van de P1 poort van de slimme meter.
Ja dat dacht ik ook al, vond het al een vreemde constructie maar goed als ik zie wat we hier allemaal in huis tegen komen snap ik wel dat de vorige bewoner niet al te goed wist wat hij aan het doen was.
teacher schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:29:
Een solaredge systeem hangt onder de paraplu van (een) installateur. Die kan, op zijn/haar beurt, een monitoring account voor je aanmaken. Je moet dus de installateur die eea geplaatst heeft hebben.
Oke duidelijk, hier kan ik wat mee. Toch de installateur maar benaderen dan, dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:14:
Ik vind het verschil tussen S440 en S500(b) optimizers en wanneer dit significant wordt moeilijk te begrijpen.

Ik heb een offerte van 28 350 WP zonnepanelen met S440 optimizers liggen.

Heb de topicstart doorgelezen. Als ik het goed begrijp is optimizer clipping vooral een probleem als je een S440 combineert met een paneel met hoge WP, klopt dit? En als je weinig panelen hebt in een Oost-West opstelling? Ik vind het moeilijke materie..

In het SolarEdge designer rapport staat een optimizer efficiëntie verlies van 1,02%. Valt mee toch?
Kort door de bocht:
Je omvormer wil een bepaald voltage zien, dat voltage wordt gemaakt door de optimizers.
Heb je nu (te) weinig optimizers dan kom je voltage te kort; de optimizers clippen op hun maximum voltage. Dan kan je dus optimizers gebruiken die een hoger voltage kunnen leveren: de s500b.

28 optimizers lijkt me geen probleem, behalve als het verdeeld is in groepjes. Wellicht kan je iets meer info geven over je offerte en de opstelling. Als je het rapport hebt, is hier posten wel handig. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
@Atomius s440, s500 hebben een maximale uitgaande spanning van 60V. Dat wil zeggen: ze voegen maximaal 60V toe aan de string spanning die 375, 400, of 750V moet halen afhankelijk van model omvormer.

s500b gaat tot 80V.

Niet van belang is de Wp standaard waarde van het paneel.

Wel van belang is het op zeker moment gerealiseerde vermogen van het paneel.

Optimizers zijn niet vrij in het kiezen van de de spanning. De verhouding in spanning die optimizers afgeven is lineair afhankelijk van de verhouding in gerealiseerd vermogen.

Dus 6 panelen die 300W realiseren en 2 panelen die 100W realiseren, en samen 400V moeten maken doen dat als volgt:
6*300+2*100=2000W. Bij 400V dus 2000/400=5A.

Elke optimizer zit dus vast op 5A.
300W bij 5A maakt 60V
100W bij 5A maakt 20V
Samen exact 400V en het systeem draait goed.

Net.

Zakt een van de 100W panelen verder weg, dan blijven de 6 optimizers op 60V staan, maar op een lagere stroom die bepaald wordt door het slechts werkende paneel: de 300W panelen worden dus afgetopt: optimizer clipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:08
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een 2200HD omvormer geïnstalleerd die zijn data via een powerline-adapter aan SE doorgeeft. Werkt allemaal prima. Echter: ik wil dit draadloos laten gebeuren.

Een originele SE antenne is al aangesloten en gemonteerd aan de buitenmuur. Via de SetApp krijg ik het niet voor elkaar om de LAN-verbinding om te zetten naar Wifi, ik gok door te weinig rechten. Hij laat keurig zien dat hij met LAN is aangesloten, maar de optie om te wisselen: ho maar ;)

Ik twijfelde of ik dit hier mocht posten, maar na overleg (en goedkeuring) van een admin is concreet de vraag of iemand bij kan helpen (omgeving Noordoostpolder) of dat iemand tips heeft hoe dit te doen, al dan niet door eigen opgedane ervaring.

Mijn "eigen" installateur, die mijn andere omvormer heeft geplaatst, heeft het te druk voor dit soort 'dingetjes' en via Werkspot heeft tot op heden ook niemand gereageerd, na een maand online te hebben gestaan.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn946 op 27-09-2022 13:52 ]

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@martijn946 ik ben geen admin, alleen co-TS van het topic ;)

Ik bedenk me net: ik kan ook geen WiFi instellingen doen, maar heb ook ethernet aangesloten op omvormer. Trek die eens los voor je probeert via SetApp de WiFi te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:53:
@martijn946 ik ben geen admin, alleen co-TS van het topic ;)

Ik bedenk me net: ik kan ook geen WiFi instellingen doen, maar heb ook ethernet aangesloten op omvormer. Trek die eens los voor je probeert via SetApp de WiFi te configureren?
Staat genoteerd ;)

Ja, dat heb ik zeker gedaan. De instelling blijft netjes op LAN staan (weliswaar zonder S_OK / ip uiteraard) maar de optie om te wisselen naar WLAN / Wifi komt alsnog niet beschikbaar.

Ik gok dat het iets zo enorm simpel is dat ik het over het hoofd zie, of het is toch een rechtenkwestie.
Over dat laatste kunnen we discussiëren, ik vind het namelijk iets van de eindklant om zo'n instelling als dit aan te kunnen passen en niet per definitie een installateur. Maar ja, SE policy gok ik.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Komt de optie ook niet beschikbaar als je de ethernet een paar uur los hebt? Heb je omvormer zonder ethernet opnieuw gestart?

Tijdje zonder ethernet heb je geen monitoring verlies, omvormer heeft geheugen voor minimaal een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:05:
[...]

Kort door de bocht:
Je omvormer wil een bepaald voltage zien, dat voltage wordt gemaakt door de optimizers.
Heb je nu (te) weinig optimizers dan kom je voltage te kort; de optimizers clippen op hun maximum voltage. Dan kan je dus optimizers gebruiken die een hoger voltage kunnen leveren: de s500b.

28 optimizers lijkt me geen probleem, behalve als het verdeeld is in groepjes. Wellicht kan je iets meer info geven over je offerte en de opstelling. Als je het rapport hebt, is hier posten wel handig. ;)
Omvormer: SE7K
Optimizer: 28 stuks S440
Strings: 1 van 28
Aantal panelen: 28 Q-cells DUO-G9
WP per paneel: 350
Totaal WP: 9800
Verwachte productie: 7,45 MWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgxO0CrOGMKSvNL8qmgyMwDRlss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/33hYSQSEh6yb31vvqpnRhmn9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:05:
Komt de optie ook niet beschikbaar als je de ethernet een paar uur los hebt? Heb je omvormer zonder ethernet opnieuw gestart?

Tijdje zonder ethernet heb je geen monitoring verlies, omvormer heeft geheugen voor minimaal een paar weken.
Dat heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen! Bedankt!

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:32:
[...]

Omvormer: SE7K
Optimizer: 28 stuks S440
Strings: 1 van 28
Aantal panelen: 28 Q-cells DUO-G9
WP per paneel: 350
Totaal WP: 9800
Verwachte productie: 7,45 MWh

[Afbeelding]
allemaal dezelfde richting / opstelling?
martijn946 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:57:
[...]

Staat genoteerd ;)

Ja, dat heb ik zeker gedaan. De instelling blijft netjes op LAN staan (weliswaar zonder S_OK / ip uiteraard) maar de optie om te wisselen naar WLAN / Wifi komt alsnog niet beschikbaar.

Ik gok dat het iets zo enorm simpel is dat ik het over het hoofd zie, of het is toch een rechtenkwestie.
Over dat laatste kunnen we discussiëren, ik vind het namelijk iets van de eindklant om zo'n instelling als dit aan te kunnen passen en niet per definitie een installateur. Maar ja, SE policy gok ik.
Kan je eens screenshots posten? Heb je een installers account?

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 27-09-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:34:
[...]

allemaal dezelfde richting / opstelling?
Nee, zo'n beetje in elke windrichting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58N7yRqwVohij_16hlx1JTYz3L4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kEeABYFFsV8I1qW8jBX4Ehkx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:52:
[...]

[Afbeelding]
Dat is er wel een die ff door designer moet ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kleine groepjes die het voltage niet zelfstandig halen is wel aandachtspuntje ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:07:
[...]

Dat is er wel een die ff door designer moet ja ;)
Maar hij is al door designer geweest, zie bovenstaand rapport.
teacher schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:55:
Kleine groepjes die het voltage niet zelfstandig halen is wel aandachtspuntje ja.
Dit is abracadabra voor mij. Wat betekent dit in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:57:
[...]

Maar hij is al door designer geweest, zie bovenstaand rapport.
Ah ja… ik geef de schuld maar weer aan iPhone mini ;)
Ik denk dat s500b toch een aanrader is als je met deze aantallen panelen nog optimizer clipping in de simulatie hebt. Het is in designer termen opbrengst factor verlies.
[...]

Dit is abracadabra voor mij. Wat betekent dit in de praktijk?
Verhaal van eerder met de 6 om 2. Bij 3 fase systemen met s440 is alles onder de 10 - 11 iets om op te letten. Met s500b is 7 a 8 zo’n beetje de grens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:52:
[...]

[Afbeelding]
Oei ; tja de S440 kan technisch maar ik raad het ten zeerste af. Het zal wel werken, maar je marges zijn klein.

Je hebt namelijk wel panelen genoeg, dus de vlakken niet direct in de zon zullen beter hun best gaan doen om de juist spanning er uit te persen.

Maar….
Het is echt aan te raden te upgraden naar de S500b in dit geval ivm de hogere Vdc

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 27-09-2022 23:37 ]

• Atomius
Ok maar even advocaat van de duivel: er zijn toch altijd wel minimaal 10-11 panelen die tegelijkertijd gedeeltelijk in de zon liggen? Voorop 12, dakkapel 2, zijkant (garage) 7 en achterkant ook 7.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 11:06

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Mag ik ook vragen om advies bij julie? :)

Ik ga een PV installatie laten aanleggen op mijn garage met 15 panelen 410Wp.
Twee van de vier aanbieders die ik overweeg stellen Micro-omvormers (Enphase IQ7+) voor, de andere twee Optimizers (S500b) met een enkele omvormer (SE5K).
Alle vier vinden ze hun eigen oplossing natuurlijk beter want de andere zou problemen geven.

Is er een echte logische en algemene reden om de ene of de andere oplossing te kiezen?
(technische reden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNQZJFvwbqvA26NbGZyrzUE9Vnk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W64gAxdvXkAAdZ89V5oYfBfV.jpg?f=fotoalbum_medium

De opstelling komt oost-west te liggen zoals in het plaatje in 2x3, 1x3 en 2x3. Dit in verband met eventueel toekomstige verwijdering van de panelen op de tweede garage waardoor er nog 2x3 kan blijven liggen.
De tweede garage is namelijk van de buurman die het allemaal wel ok vindt, nu, maar als hij de garage ooit verkoopt aan een ander dan kan die nieuwe eigenaar potentieel zeggen dat ze weg moeten van zijn dak.

Het dak is plat maar er zitten gebouwen naast waardoor vroeg en laat er wel wat schaduwval is.

Ik ben geneigd te denken dat met optimizers in a worst case scenario er potentieel niet genoeg over blijven om de omvormer aan het werk te houden, maar ik zou er later wellicht nog panelen bij kunnen zetten/verhuizen naar de fietsenstalling er naast of op het schuurtje om op de minmale 8 panelen uit te komen. Lichtelijk ben ik geneigd te denken dat Micro-omvormers beter zijn omdat ik er straffeloos panelen vanaf kan halen en bij kan zetten zoals mijn pet staat.
Maar.. dan lees ik weer dat Micro-omvormers een hogere spanning nodig hebben en dus eerder uitschakelen dan Optimizers bij schaduwval of bewolkte dagen... en dus denk ik weer dat Optimizers beter zijn.

Mocht ik dan voor Solaredge gaan, is een SE6K dan niet beter ivm eventuele uitbreiding?
Ik kan niet vinden hoeveel panelen een SE5K minimaal aktief moet hebben...

Ik kan zelf met Designer niet zien hoe het volgens Solaredge uit zou pakken, heeft iemand daar zicht op of dit zo gaat werken?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• JJmac
Zat te denken, is het mogelijk om ze naar het zuiden te laten richten, dat scheelt je zeker 15% aan opbrengst

• Tijgert

Tijgert

Volgens de installateur niet, dan geven de panelen schaduw op elkaar.
Het plaatje is niet helemaal op schaal, 2x3 Oost-west past net, er is geen ruimte tussen de panelen om schaduw te voorkomen.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Ronald
@Tijgert SE 3 fase is sowieso no go
SE met 6 in oost west is no go period.

Regel dit serieus knap met je buurman…
JJmac schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:33:
Zat te denken, is het mogelijk om ze naar het zuiden te laten richten, dat scheelt je zeker 15% aan opbrengst
10%

Per paneel

Maar in oost west past er doorgaans beduidend maar dan 10% extra op een dak.
In dit geval zelfs 50%

• Tijgert

Tijgert

Ronald schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:18:
@Tijgert SE 3 fase is sowieso no go
SE met 6 in oost west is no go period.
Waarom is 3 fase een no-go? Als ik 15 panelen heb is 1 fase gewoon niet genoeg.
SE met 6 panelen had ik al door dat dat niet gaat, maar daar kunnen wel minimaal 2 panelen elders geplaatst worden in het ergste geval.
Regel dit serieus knap met je buurman…
Alles staat op papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Je hebt te weinig gelijktijdig beschenen panelen.
Wil je per se 3 fasen, pak dan een se5k short string met s500b.
Anders se5000h met s500b.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 28-09-2022 17:26 ]

• Tijgert

Tijgert

teacher schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:22:
[...]

Je hebt te weinig gelijktijdig beschenen panelen.
Wil je per se 3 fasen, pak dan een se5k short string met s500b.
Anders se5000h met s500b.
In de openingspost staat al dat de SE5K de eerste optie is met S500b's erachter, die is inderdaad short string en dan zou 8 panelen al genoeg zijn. SE6K was enkel een gedachte, maar ik las al dat die 14 panelen nodig had, dus dat gaat het niet worden. SE5K it is :)

Maar nog steeds 3 fase. 1 fase met 14 panelen, of meer zelfs, is gewoon zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Tijgert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:49:
[...]

In de openingspost staat al dat de SE5K de eerste optie is met S500b's erachter, die is inderdaad short string en dan zou 8 panelen al genoeg zijn. SE6K was enkel een gedachte, maar ik las al dat die 14 panelen nodig had, dus dat gaat het niet worden. SE5K it is :)

Maar nog steeds 3 fase. 1 fase met 14 panelen, of meer zelfs, is gewoon zonde.
Weet je zeker dat het een Short String is? De SE3K/4K/5K zijn namelijk in zowel normale als short string smaak verkrijgbaar, je kan het verschil zien aan het typenummer (SE5K-RW0XXXXXX voor normaal vs SE5K-RWBXXXXXX voor short string). Komt helaas af en toe voor dat die door elkaar worden gehaald.

• Tijgert

Tijgert

Smoke schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:03:
[...]

Weet je zeker dat het een Short String is? De SE3K/4K/5K zijn namelijk in zowel normale als short string smaak verkrijgbaar, je kan het verschil zien aan het typenummer (SE5K-RW0XXXXXX voor normaal vs SE5K-RWBXXXXXX voor short string). Komt helaas af en toe voor dat die door elkaar worden gehaald.
De installateur vermeld inderdaad het verschil tussen de SE5K en SE6K als 8 of 14 panelen minimaal. Het klinkt alsof hij weet wat het verschil is, maar toch zal ik dan het typenummer checken, just in case.

• mathijshooi
Tijgert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:21:
[...]

Waarom is 3 fase een no-go? Als ik 15 panelen heb is 1 fase gewoon niet genoeg.
SE met 6 panelen had ik al door dat dat niet gaat, maar daar kunnen wel minimaal 2 panelen elders geplaatst worden in het ergste geval.

[...]

Alles staat op papier.
Ik heb 18 panelen op een se3000h….

• Tijgert

Tijgert

mathijshooi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:23:
[...]

Ik heb 18 panelen op een se3000h….
Met hoeveel Watt piek totaal dan?

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:51
Ik heb ook 5400wp op een SE3000h. 2400 op Oost en 3000 op zuid. In het voorjaar topt hij in de middag op 3200watt maar de installatie loopt als een trein. als je een 3680 zou nemen of zo dan zal dit al stukken minder zijn.

• mathijshooi
Tijgert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:24:
[...]

6180 wp.

Klein beetje omvormer clipping in de zomer. 3600 versie was beter geweest.

Oost west setup met veel schaduw.

Dus aantal panelen of wattpiek zegt niks. Gaat om effectieve output en wat dus de designer zegt.

• Rouske
@mathijshooi en @Borne ligt jullie oost/west set dan ook zo plat als @Tijgert of liggen die van jullie op een steiler dak?

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 28-09-2022 20:30 ]

• mathijshooi
Rouske schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:28:
@mathijshooi en @Borne ligt jullie oost/west set dan ook zo plat als @Tijgert of liggen die van jullie op een steiler dak?
Steiler. Maar wil alleen zeggen dat er dus veel mogelijk is. Designer is heilig. Zeker nu je ook tot 200% mag overdimensioneren.

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:51
Rouske schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:28:
Gewoon op 35 graden op een pannendak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
mathijshooi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:43:
[...]
Steiler. Maar wil alleen zeggen dat er dus veel mogelijk is. Designer is heilig. Zeker nu je ook tot 200% mag overdimensioneren.
Borne schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:54:
[...]
Gewoon op 35 graden op een pannendak
Dacht ik al, anders hadden jullie veel meer aftopping gehad. Door de steiler hoek ligt de gelijktijdigheid bij jullie meer uit elkaar en heb je een lagere piek, dit in tegenstelling tot @Tijgert met zijn platte dak en iets van 15° helling.

Persoonlijk zou ik voor de SE5K-RWB gaan met de S500B's (als je nog extra kan/wil leggen), anders de SE4K-RWB, met in de zomer iets aftopping.
Bij een 1-fase omvormer bestaat de kans, afhankelijk van de regio, dat de netspanning te veel opgestuwd wordt met uitschakeling als gevolg.

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 28-09-2022 20:57 ]

• Tijgert

Tijgert

Rouske schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:55:
Persoonlijk zou ik voor de SE5K-RWB gaan met de S500B's (als je nog extra kan/wil leggen), anders de SE4K-RWB, met in de zomer iets aftopping.
De SE5K-RWB, waar slaat dat RWB specifiek op? Is dat de Short String variant?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

• Rouske
Tijgert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:57:
[...]
De SE5K-RWB, waar slaat dat RWB specifiek op? Is dat de Short String variant?
Yep, de omvormer die 375V stringspanning wil ipv 750V voor de normale SE5K, zie ook de eerdere post van @Smoke
Dus niet verwarren met de S500B's, want die zijn ook voor short strings, dus beiden heb je nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Rouske schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:01:
[...]

Yep, de omvormer die 375V stringspanning wil ipv 750V voor de normale SE5K, zie ook de eerdere post van @Smoke
Dus niet verwarren met de S500B's, want die zijn ook voor short strings, dus beiden heb je nodig.
Ik heb beide aanbieders die ik overweeg al aangeschreven voor bevestiging van de Short String variant. Beide bieden de SE5K aan met S500b's, maar geen van beide specificeert de variant van de SE5K (al zegt de ene wel specifiek dan er minimaal 8 panelen nodig zijn... wat Short String impliceert).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Tijgert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:24:
[...]

Hij heeft een oost west zadeldak, niet helemaal te vergelijken. Maar ik heb 20 panelen op een SE5K-RWB op platte daken.
Had ook op 1 fase gekund, maar bewust de veel duurdere oplossing (als in alles bij elkaar richting €750) gekozen vanwege hoge netspanning

• Tijgert

Tijgert

Ronald schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:43:
[...]

Hij heeft een oost west zadeldak, niet helemaal te vergelijken. Maar ik heb 20 panelen op een SE5K-RWB op platte daken.
Had ook op 1 fase gekund, maar bewust de veel duurdere oplossing (als in alles bij elkaar richting €750) gekozen vanwege hoge netspanning
De hoge netspanning is een uitstekende reden om voor drie fasen te gaan. Als je buren allemaal enkele fase hebben en op gemiddeld dezelfde fase zitten kan jij net het zetje zijn om uit te schakelen.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:37

JB

Cédric roelt!

Even een (volgens mij) retorische vraag mbt 2 strings op 3 fase SE omvormer. Buurman heeft hier oost-west opstelling met 10 en 7 panelen (beide kanten dak) en dat is volgens hem met 2 losse strings aangesloten op de omvormer. Dat gaat toch nooit werken? Op een 3 fase is het minimaal 14 (met S500b) en 16 (met S440) op 1 string, maar ik weet niet of dit ook werkt als je dit samen voegt icm 2 losse strings?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JB dat zou niet in bedrijf moeten komen. Tenzij het een short string is.
Tenzij de string van 10 S500B heeft dan zou die in bedrijf moeten komen, maar geen schaduw beheer van betekenis.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:01:
@JB dat zou niet in bedrijf moeten komen. Tenzij het een short string is.
Tenzij de string van 10 S500B heeft dan zou die in bedrijf moeten komen, maar geen schaduw beheer van betekenis.
Zal eens vragen of ie stroom opwekt :+

Mijn boefje is liev!

• Atomius
Atomius schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:52:
Ok maar even advocaat van de duivel: er zijn toch altijd wel minimaal 10-11 panelen die tegelijkertijd gedeeltelijk in de zon liggen? Voorop 12, dakkapel 2, zijkant (garage) 7 en achterkant ook 7.
@Ronald @Crazy- @teacher Denk dat deze post van mij even ondergesneeuwd is geraakt :)

• Ronald
Atomius schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:34:
[...]

@Ronald @Crazy- @teacher Denk dat deze post van mij even ondergesneeuwd is geraakt :)
Je SE rapport is het er niet mee eens ;)

• Tijgert

Tijgert

Kan iemand mij bevestigen wat de typenummers zijn van de SE5K Short String variant en de Long String variant? (en dus hoe ik dat zelf extern kan zien).

Wanneer D-Day hier is wil ik wel graag zelf kunnen vaststellen dat de juiste omvormer wordt opgehangen en dat doe ik liever voordat ik er de hard way achter kom dat hij uitschakelt, want dan is het te laat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tijgert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:49:
Kan iemand mij bevestigen wat de typenummers zijn van de SE5K Short String variant en de Long String variant? (en dus hoe ik dat zelf extern kan zien).

Wanneer D-Day hier is wil ik wel graag zelf kunnen vaststellen dat de juiste omvormer wordt opgehangen en dat doe ik liever voordat ik er de hard way achter kom dat hij uitschakelt, want dan is het te laat.
SE5K-RWBTEBEN4 = short string
SE5K-RW0TEBEN4 = normaal

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
@Tijgert op de zijkant van de omvormer zit ook een sticker geplakt met de specificaties, daar zou dus 375V moeten staan en niet 750V als nominale spanning.

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 29-09-2022 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

JB schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:58:
Even een (volgens mij) retorische vraag mbt 2 strings op 3 fase SE omvormer. Buurman heeft hier oost-west opstelling met 10 en 7 panelen (beide kanten dak) en dat is volgens hem met 2 losse strings aangesloten op de omvormer. Dat gaat toch nooit werken? Op een 3 fase is het minimaal 14 (met S500b) en 16 (met S440) op 1 string, maar ik weet niet of dit ook werkt als je dit samen voegt icm 2 losse strings?
Het kan…. Niet goed werken dit; als voorbeeld wat ik in de praktijk getest heb:

Ik had 10xP404 noord en 10x zuid. Elk dus Max 80Vdc output. Zou je zeggen; prima om de 750Vdc te halen.

Ja; dat lukte inderdaad. Maar het klapperde - veelste veel. Uiteindelijk 1 string van gemaakt : perfect :)

Dus 10 & 7 op 2 strings? Geloof er geen snars van dat zo is en/of voldoende werkt. 1 string geloof ik wel

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Atomius schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:34:
[...]

Soms ook nog druk ;-) maar nee; het is te risico vol en raad zeker de B aan ipv de de normale

Maar wat zegt de Designer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Crazy- schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:16:
[...]

Het kan…. Niet goed werken dit; als voorbeeld wat ik in de praktijk getest heb:

Ik had 10xP404 noord en 10x zuid. Elk dus Max 80Vdc output. Zou je zeggen; prima om de 750Vdc te halen.

Ja; dat lukte inderdaad. Maar het klapperde - veelste veel. Uiteindelijk 1 string van gemaakt : perfect :)

Dus 10 & 7 op 2 strings? Geloof er geen snars van dat zo is en/of voldoende werkt. 1 string geloof ik wel
Helder! Zoals @Ronald ook al aangaf, start dit systeem waarschijnlijk niet eens op. Ik ga er vanuit dat mijn buurman de inhoudelijke kennis niet heeft (logisch) maar dat het (in 1e instantie) zo wordt aangelegd, sta ik ook niet meer van te kijken. Heb zelf ook de nodige uitdagingen gekend met helaas een cowboy...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Atomius heeft ergens het verlies diagram geplakt, -0,61 opbrengst factor

Dus die S500B zijn wel gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-05 23:29
Graag wat advies bij de technische oplossing die door de leverancier wordt voorgesteld voor 12 panelen op het huis van mijn zoon.
Het gaat om 12 Jinko Solar 400 Wp panelen, waarvan 5 op zuidoost en 7 op zuidoost.
Aansluiting op een 1-fase meterkast met een SolarEdge 4000 HD-wave omvormer. Elk paneel wordt uitgerust met een SolarEdge optimizer, type s440.
Alle panelen worden in een string gelegd.
De 5 panelen op zuidoost hebben alleen ‘s morgens vroeg wat schaduw van de huizen aan de overkant, de 7 panelen op zuidwest later in de middag/vroege avond (uiteraard afhankelijk van het seizoen).
Mijn vraag, ik ben een leek, en modelleren in het SolarEdge tool is me iets te ingewikkeld, is de gekozen set optimizers en omvormer de juiste en alles in een string installeren de beste oplossing.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sJu4YZRbKJsdLx4aEjrZ629lOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haO4PW2hnhp6SrqmKha2WeXt.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor jullie advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Pagina: 1 ... 22 ... 89 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.