Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:19

Smoke

Maverick Reploid

Productie en teruglevering zijn 2 verschillende dingen: Wat je "mist" is je eigenverbruik.

Als je op de monitoring van SolarEdge ook je eigenverbruik en teruglevering wil zien zal er een meter geplaatst moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:27
@d.bakker84 Omdat je zelf een deel van de opgewekte stroom verbruikt.

Dat kan en zal de meter nooit zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
1. Solaredge overdrijft een beetje (berekent eea op een iets andere manier)
2. Je eigenverbruik gaat niet door de meter. Meestal plm 30%

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d.bakker84
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-08 10:55

d.bakker84

XBL: BloodyB2121

Bedankt voor de antwoorden. Logisch, maar ik bedacht het toch niet zelf 😉

XBox Series X: BloodyB2121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zouden installateurs beter gaan opletten dat de installaties onder hun hoede goed werken? _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaORAVsTzE43kjpoQkCDg1lj5FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tC0UMBzEptgWr4p3X1R6sPiZ.png?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:57

Crazy-

Best life ever

teacher schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:38:
1. Solaredge overdrijft een beetje (berekent eea op een iets andere manier)
2. Je eigenverbruik gaat niet door de meter. Meestal plm 30%
Punt 1: overdrijft? Je bedoelt dat Solaredge de bruto gegeneerde opbrengst toont excl aftrek eigen (omvormer) verbruik ? ;-)

Ik kan het niet keihard bewijzen uiteraard - omdat ik nooit een DC zijdige (gecertificeerde) meting heb gemaakt - maar de getoonde cijfers zijn toch echt de opgewekte energie.

Wat er na je omvormer door je huis & uiteindelijk je meter gaat is “uiteraard” minder ivm aftrek eigen verbruik omvormer, kabelverliezen en uiteindelijk eigen verbruik.

Maar om te zeggen overdrijft - is niet echt redelijk imho

Wil je trouwens netto, bruto & eigen verbruik inzichtelijk dan gooi je er een SolarEdge Home Inline meter tussen dan heb je alles inzichtelijk (en voorbereid op accu). Heb zelf net de 3F versie besteld - cadeautje voor mezelf Hehe

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 06-09-2022 22:04 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:40:
Zouden installateurs beter gaan opletten dat de installaties onder hun hoede goed werken? _O-

[Afbeelding]
Hmm? Nieuwe installateurs omgeving update? Heb ik hier vandaag nog niet gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Crazy- schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:01:
Punt 1: overdrijft? Je bedoelt dat Solaredge de bruto gegeneerde opbrengst toont excl aftrek eigen (omvormer) verbruik ? ;-)
Benadering zou ik zeggen. bij mij is het een vaste 98.5% van het DC vermogen.

Met name op heel laag vermogen gooit blindvermogen behoorlijk roet in het eten van deze benadering.
Crazy- schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:02:
[...]

Hmm? Nieuwe installateurs omgeving update? Heb ik hier vandaag nog niet gezien
Ik zie hem net voor het eerst.

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 06-09-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:04:
[...]

Benadering zou ik zeggen. bij mij is het een vaste 98.5% van het DC vermogen.

Met name op heel laag vermogen gooit blindvermogen behoorlijk roet in het eten van deze benadering.

[...]

Ik zie hem net voor het eerst.
Cool… morgen ff checken :) ben benieuwd

Qua opbrengst : hm, ik twijfel nu een beetje - ik dacht dat de interne meter de bruto opbrengst na intern verlies was - dus bruto “AC” kWh (maar dan excl eigen gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Crazy- schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:08:
[...]

Cool… morgen ff checken :) ben benieuwd

Qua opbrengst : hm, ik twijfel nu een beetje - ik dacht dat de interne meter de bruto opbrengst na intern verlies was - dus bruto “AC” kWh (maar dan excl eigen gebruik).
Paneel vermogen, string vermogen in monitoring portal is allemaal DC.
Deze sub-systemen zijn geupload uit de string data zoals gepresenteerd op de grafieken tabs:
https://pvoutput.org/list.jsp?id=95503&sid=86745 https://pvoutput.org/list.jsp?id=95503&sid=86413 https://pvoutput.org/list.jsp?id=95503&sid=86746

AC data van alles bij elkaar in sig.

Ik weet vrij zeker dat het DC is want verschil komt ruweg overeen met de arbeidsfactor en omvormer rendement verliezen

(Ik heb virtuele strings geconfigureerd in het portal, ik heb fysiek alles in 1 string. SE Support is er zelfs ingetrapt 8)7 - Omvormer heeft geen 3 ingangen)

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 06-09-2022 22:32 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
blackd schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Zelf alvast maar ingetekend. Met S440/S500 kom ik op een Yield Factor Los van -1.73%.
Met 24x DMEGC 375Wp + SE5K omvormer + 24x S500B optimizer komt het zo uit:
[Afbeelding]
Deze combi lijkt dus in orde?
Om mezelf maar even te quoten, inmiddels heb ik een offerte van een installateur. Prijs lijkt ok (EUR 1,15 per Wp) maar het ingetekende plan schort nog wat aan, op de volgende punten:
- Dak is met 30 graden hoek ingetekend
- Dakkapel ontbreekt
Het systeem is ingetekend met SE6K en S440 optimizers en op het rapport van de installateur staat een YFL van 0,1%.

Teken ik ditzelfde systeem in met hoek 45 graden en dakkapel met S440 optimizers kom ik op 1,64%. Zoals gezegd, vervang ik dit met S500B optimizers komt er geen YFL.

Hoe komt dat verschil?
- als ik de dakhoek naar 30 zet in mijn ontwerp krijg ik nog maar 0,4%
- als ik de dakkapel weghaal kom ik op 0.1%.

Reminder mijn daklayout: blackd in "Het grote SolarEdge topic"

Klopt mijn theorie dat een verkeerde hellingshoek en ontbreken van dakkapel zorgt voor onjuiste simulatie van instraling en schaduw, waardoor er een verkeerd advies (S440) uit rolt?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@blackd klinkt logisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-10 20:52
Voor de mensen die met back-orders en dergelijke zitten. Mijn in maart bestelde SE12.5K is gisteren geleverd. Op 10 dagen na, 6 maanden moeten wachten. Maandag bij mijn leverancier binnengekomen en meteen op de post naar mij gedaan.

Grz D.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thanks. Nu installateur overtuigen :D

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Universus
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Ik heb een installateur gevraagd om een offerte voor een gemiddelde tussenwoning. 5 panelen op oost, 5 panelen op west. Aan beide zijden naast elkaar onder een dakkapel gelegd.

Installateur komt met een tekening met alle 10 panelen met een S440 in één string, op een SE3000H.

N.a.v. dit topic een andere installateur om eenzelfde offerte gevraagd en die geeft aan dat er minimaal 6 panelen per zijde nodig zijn om überhaubt met Solaredge te kunnen werken en zegt dat bovenstaand ontwerp ongeldig is.

Wat is jullie mening? En als het ontwerp inderdaad ongeldig is, wat zou dan een alternatief zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Welkom! Heb je, toevallig, de startpost van dit topic gelezen? Want dan weet je meteen wat het probleem is met de 2x5 s440 opstelling. (En eigenlijk ook met de 2x6 opstelling, behalve als daar s500b op de offerte staat) :)

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 08-09-2022 21:13 ]

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ongeldig is het niet direct, eerder (zeer) inefficient. Ik zou die installateur eens vragen om het Designer-rapport.

• Universus
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:08:
Welkom! Heb je, toevallig, de startpost van dit topic gelezen? Want dan weet je meteen wat het probleem is met de 2x5 s440 opstelling. (En eigenlijk ook met de 2x6 opstelling, behalve als daar s500b op de offerte staat) :)
Meerdere keren gelezen zelfs. Ook geprobeerd in designer het ontwerp na te bouwen. Maar de harde eis van 6 panelen kon ik niet vinden. Ik dacht begrepen te hebben dat 2x5 kon met de s500b uit de startpost, maar duidelijk niet goed gezien.

Dank voor je antwoord! Moet dus helaas concluderen dat Solaredge niet geschikt is voor mijn dak.

• Ronald
@Universus

De harde eis is een string van 8 met s440, 6 met s500b.

Om het goed te laten werken - en dat is ook wat SE support bevestigd.... heb je genoeg per oriëntatie nodig.

Installateur 1 snapt er dus niks van
Installateur 2 ook niet, maar hij maakt zo in elk geval geen niet-goed-werkend systeem.

Ben nogal benieuwd wat er niet duidelijk genoeg is in de start post... ik heb geprobeerd dat zo duidelijk mogelijk uit te schrijven ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universus
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:43:
Ben nogal benieuwd wat er niet duidelijk genoeg is in de start post... ik heb geprobeerd dat zo duidelijk mogelijk uit te schrijven ...
Ik heb enorm veel aan je startpost gehad, dank daarvoor. Het enige stuk dat voor mij in eerste instantie niet 100% duidelijk was, waren de vereisten m.b.t. oriëntatie.

Inmiddels helemaal duidelijk, dus dank voor de uitleg!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
5 per kant met de s500b zou ik aandurven, mits er geen enkel streepje schaduw op de panelen komt.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

teacher schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:12:
5 per kant met de s500b zou ik aandurven, mits er geen enkel streepje schaduw op de panelen komt.
Exact. Net als 10x P404/S500b op een 3-fase - maar … uiteindelijk heb ik alle 20 op 1 string gegooid - gaf betere//stabielere resultaten - minder geklapper.

Dus die 6/8/13/16 minimaal is toch echt de ondergrens; en Vdc technisch ook logisch loop je toch tegen de bovenkant van de V limiet uitgang.

vandaag eindelijk uitbreiding besteld; 10x 450Wp en 5x 410Wp met een SE10k >:) met S500b - passen met mn huidige P404 in de mix in 1 string. Exacte verdeling moet ik ook maken; meerdere vlakken/graden/windrichtingen

[ Voor 18% gewijzigd door Crazy- op 08-09-2022 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterlommel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:16
Amarog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:39:
[...]

top, dus eigenlijk een Smart Energy Relay op de warmtepomp (De installateur liet al weten dat deze compatibel is) en dan stuurt hij bij overproductie ook de warmtepomp aan. Intressant.

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
Is al wat oudere kwestie, maar let op dat een wp of wpb niet kan worden aangestuurd met een Solaredge Smart Energy Hot Water module. Deze module is enkel geschikt voor de aansturing van gewone elektrische boilers met een mechanische thermostaat, waarbij de module van Solaredge met een variabel vermogen het verwarmingselement aanstuurt.
Het aansturen van wp of wpb kan alleen aan/uit met een SE smart energy relais. (Indien de betreffende wp of wpb hiervoor een specifiek geschikte aansluiting heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:33
Crazy- schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:01:
[...]

Ik kan het niet keihard bewijzen uiteraard - omdat ik nooit een DC zijdige (gecertificeerde) meting heb gemaakt - maar de getoonde cijfers zijn toch echt de opgewekte energie.

Wat er na je omvormer door je huis & uiteindelijk je meter gaat is “uiteraard” minder ivm aftrek eigen verbruik omvormer, kabelverliezen en uiteindelijk eigen verbruik.

Maar om te zeggen overdrijft - is niet echt redelijk imho

Wil je trouwens netto, bruto & eigen verbruik inzichtelijk dan gooi je er een SolarEdge Home Inline meter tussen dan heb je alles inzichtelijk (en voorbereid op accu). Heb zelf net de 3F versie besteld - cadeautje voor mezelf Hehe
Omdat ik een zelfde vraagstuk heb en net een oplossing tegenkwam wil ik je toch Slimme meter P1 aansluiten op SolarEdge omvormer. laten zien, heel stuk voordeliger en leuker om dit zelf te doen ;)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkjoa
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:13
Logical layout / substrings? :?

Hi,
Kan iemand me uitleggen wat het Logical Layout van een SolarEdge installatie laat zien?
In mijn geval is de installatie gesplitst in 2 takken: de panelen aan de ene kant van het dak ("1.0.x"), en de panelen aan de andere kant ("1.1.x"). Hier mijn vragen:

1. Hebben deze aftakkingen een naam? Substrings misschien? Clusters? Ik vind er weinig over de terminologie bij SolarEdge of hier op Tweakers of elders.
2. Is dit slechts een visualisering die de installateur willekeurig kan toekennen aan de panelen om een overzicht te creëren, bijvoorbeeld in het geval van 2 dakhelften? Of heeft het ook te maken met de fysieke manier waarop de panelen zijn verbonden?
3. Waarom is de paneel-nummering (in mijn geval dan) zo willekeurig? 1.0.4 dan 1.0.8 dan 1.0.10 etc?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N4nZ7an_IF_fRKZHKkJDwdnK6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvKmFk44L6ol3UJMSPPpB9GH.jpg?f=fotoalbum_large

PS: ja ik weet het, paneel 1.1.5 doet niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Alkjoa Wat je daar ziet hoeft echt helemaal niets met de werkelijke fysieke aansluiting te maken te hebben.

Ik heb bewust dit in mijn portal gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1WWBB-6KfEXo5VX04Tb6f1cFZQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T0gFmhWBpCH1onGwfV19f7Fw.png?f=fotoalbum_tile

Dit is fysiek een string van 20. Mijn omvormer heeft ook geen 3 sets aansluitingen. (Desondanks trapte SE support er met open ogen in en kreeg ik er een opmerking over bij een geheel andere vraagstuk wat ik voorgelegd had)

Bij het intekenen in het portal heet het strings.

En waarom de nummering raar is: waarschijnlijk heeft de installateur een beetje zitten prutsen.

De reden dat ik het in 3 strings in het portal gezet heb is dat mijn systeem ook op 3 richtingen ligt. Ik heb zo de paneelgroepen gegroepeerd en je kunt dan ook per dakdeel/richting grafiekjes uit het portal halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmeSkIjovk2UGhM3CQYC0Q1RM8Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KKeTZsk5wQ5OYvMFWcViddfQ.png?f=fotoalbum_tile

Lijkt er op dat jouw installateur dat ook gedaan heeft, maar met een beetje geklunel.

Heb je die (waarschijnlijk) kapotte optimizer al voor garantie in laten schieten door je installateur?

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 12-09-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

marccom schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:09:
[...]

Omdat ik een zelfde vraagstuk heb en net een oplossing tegenkwam wil ik je toch Slimme meter P1 aansluiten op SolarEdge omvormer. laten zien, heel stuk voordeliger en leuker om dit zelf te doen ;)
Ik duik er ff in - los van dat ik net een Inline meter besteld heb 😋 de nieuwe heeft geen spoelen, maar gaat tussen hoofdschakelaar en verdeelbord

Moet alleen nog ruimte vinden in m’n kast. Ben bang dat ik dagje moet klussen om de boel te herindelen

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 12-09-2022 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:51
De cursus gedaan, veel gelezen in dit topic, ook de openingspost. En nu dan toch m'n eerste ontwerp gemaakt die ik binnenkort wil gaan plaatsen.
Hier een link naar de designer:
https://designer.solaredg...f1c3886eb70c?units=METRIC

Wat opmerkingen/vragen vanuit mij:
- Ga ik dit af kunnen met s440, of toch beter s500b pakken? Volgens de designer maakt het niet uit, volgens dit topic zou ik s500b moeten gebruiken.

- De designer komt zelf automatisch met de 3000watt omvormer. Echter wil ik wat ruimte om later eventueel wat panelen bij te plaatsen, de 3500watt omvormer kan dan ook prima toch? Of ga ik hiermee tegen andere issues aanlopen?

Alle andere opmerkingen en suggesties zijn natuurlijk ook welkom. Dank alvast voor het mee denken.

Edit;
Voor de compleetheid hetzelfde ontwerp maar dan met de s500b optimizers.
https://designer.solaredg...ffd1102ab133?units=METRIC

En dan ook nog met de SE3000H
https://designer.solaredg...5514f8944132?units=METRIC

Overigens is alles wat er omheen staat lager als dit dak, dus niet relevant voor schaduw. Ook op het dak zelf niks wat schaduw geeft.

[ Voor 22% gewijzigd door g00gle op 12-09-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Even food for thought:
"Later" panelen bij plaatsen is altijd gedoe. (Of je hebt nu een systeem wat niet maximaal presteert, of je moet later extra kosten maken). Waarom niet nu meteen die extra paneeltjes erop klappen? Als je van een se3000 naar een se3500 (of 3680 of 4000) gaat zijn het er geen tientallen.

Als ik je ontwerp zie: 6 panelen per kant, dan roep ik s500b.
Ga je nu uitbreiden en heb je sws meer panelen tegelijk in het licht, dan kan je ook de s440 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Mijn SolarEdge systeem draait sinds eind juli. Mede dankzij het Tweakers forum en de YouTube filmpjes van StralendGroen heb ik dit systeem zelf kunnen plaatsen. Veel dank daarvoor mede Tweakers _/-\o_ . Ben nu aan het kijken hoe ik mijn PV systeem kan optimaliseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOhzLN9c66nYcTOF9Y3F0edNkd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xadi1BVfYu5DmdM2m7rU79FT.png?f=fotoalbum_large
Het gaat om twee verschillende platte daken die direct naast elkaar liggen. De groep van 8 panelen laat ik liggen. De groep van 6 panelen, op de afbeelding links, wil ik wijzigen.

Zoals je op de afbeelding kunt zien vallen paneel 1.1.10 en 1.1.12 iets tegen t.o.v. de rest omdat deze direct naast een schoorsteen staan. Daarom wil ik deze twee panelen 2 a 3 meter naar links verplaatsen. Op mijn platte dak is daar ruimte voor. De hellingshoek blijft gelijk

Het verplaatsen is een kwestie van de omvormer uitschakelen, paneel afkoppelen, verlengkabel plaatsen, paneel op nieuwe locatie opbouwen, omvormer weer aanzetten? Oh en een extra vereffeningskabel tussen oude frame deel en verplaatste frame.

Vergeet ik nu iets? Heeft een SolarEdge systeem bijzondere dingen waar ik op moet letten in geval van het verplaatsen van panelen?

[ Voor 13% gewijzigd door KaasOmelet op 13-09-2022 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
KaasOmelet schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:05:
Zoals je op de afbeelding kunt zien vallen paneel 1.1.10 en 1.1.12 iets tegen t.o.v. de rest omdat deze direct naast een schoorsteen staan. Daarom wil ik deze twee panelen 2 a 3 meter naar links verplaatsen. Op mijn platte dak is daar ruimte voor. De hellingshoek blijft gelijk
Dan is er ook ruimte voor 3 extra panelen :Y *O*
Het verplaatsen is een kwestie van de omvormer uitschakelen, paneel afkoppelen, verlengkabel plaatsen, paneel op nieuwe locatie opbouwen, omvormer weer aanzetten? Oh en een extra vereffeningskabel tussen oude frame deel en verplaatste frame.
Correct
Vergeet ik nu iets? Heeft een SolarEdge systeem bijzondere dingen waar ik op moet letten in geval van het verplaatsen van panelen?
Wijziging door (laten) voeren in de monitoring tekening ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
g00gle schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:40:
De cursus gedaan, veel gelezen in dit topic, ook de openingspost. En nu dan toch m'n eerste ontwerp gemaakt die ik binnenkort wil gaan plaatsen.
Hier een link naar de designer:
https://designer.solaredg...f1c3886eb70c?units=METRIC

Wat opmerkingen/vragen vanuit mij:
- Ga ik dit af kunnen met s440, of toch beter s500b pakken? Volgens de designer maakt het niet uit, volgens dit topic zou ik s500b moeten gebruiken.
Ik heb 20 panelen op 3 richtingen in groepen van 6 en 8 op een omvormer die maar 375V string spanning nodig heeft. En nog zie ik optimizers af en toe richting de 60V gaan. Dat geeft min of meer geen verliezen... Maar je hebt op die momenten ook geen marge voor schaduwbeheer.
- De designer komt zelf automatisch met de 3000watt omvormer. Echter wil ik wat ruimte om later eventueel wat panelen bij te plaatsen, de 3500watt omvormer kan dan ook prima toch? Of ga ik hiermee tegen andere issues aanlopen?
Bij SolarEdge is een te zware omvormer geen functioneel probleem. (Maar zou een fractie lager rendement kunnen draaien). Met uitbreidingsplannen: pak een 3680H of 4000H - simuleer het nu en maak de keuze)
Overigens is alles wat er omheen staat lager als dit dak, dus niet relevant voor schaduw. Ook op het dak zelf niks wat schaduw geeft.
Maar zonder schaduw ben je zeker voordeliger en technisch misschien wel beter af met een string omvormer. Van het kosten verschil kun je gelijk die uitbreiding realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanBronkhorst
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-06-2023
DomiGijzen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:06:
Voor de mensen die met back-orders en dergelijke zitten. Mijn in maart bestelde SE12.5K is gisteren geleverd. Op 10 dagen na, 6 maanden moeten wachten. Maandag bij mijn leverancier binnengekomen en meteen op de post naar mij gedaan.
Goed om te horen dat er nog wat uitgeleverd wordt.
Ik heb in januari besteld (SE5K) en ik heb nog steeds niets.
De installateur reageert al tijden nergens meer op :X

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:57
Ik volg dit forum met veel belangstelling, maar ben eigenlijk een leek met interesse in dit onderwerp.
Mijn installatie bestaat uit 2 strings van 12 panelen, aangesloten op een 1 fase 5000HD omvormer, elk paneel met p500 optimizers.
12 panelen liggen op wzw, en 12 op wnw.
Zie de opbrengst van vandaag tot ca. 17.30 uur (12 panelen rechts in diagram liggen op wnw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9qmAKyY6NgMbiQHxIKzxThj6pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rXw10ZdYmzebhG4uiPPZmCgE.png?f=fotoalbum_large

Er vallen me twee zaken op.

1. Voor 1100 is er weinig opbrengst, maar omdat rondom de woning nogal wat bomen staan die schaduw geven en delen van het dak bij lagere stand van de zon ook schaduw op de panelen geven, evenals een dikke pijp van de CV ketel heb ik hier nooit zo veel achter gezocht.
Maar op een zonnige dag start de opbrengst vanaf dat moment vrij steil. Zie een typisch voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJE5Ti58OVLqF6r12BCEmvQd9lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5iJN22OkVIY1elxKK9P7pdRM.png?f=fotoalbum_large

2. Het valt me op dat het voltage van de omvormer rond de 377-378 V, vaak zelfs maar 370 V, niet de 380 V die hier voor deze omvormer wordt genoemd. Ik moet wel zeggen dat ik het niet frequent bekijk.
Zie de printscreen van de omvormer data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7yniUg6aGd4e9Jm0NXq-IkZTWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nH95IYwHV79QBz0QCj64m50f.png?f=fotoalbum_large

Deze twee punten samen leiden me tot mijn vraag.
Is 378V of zelfs lager normaal? Kan er een andere oorzaak achter zitten.
Dank voor jullie. Advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@EVfan ik zie eigenlijk niets vreemds. Een westelijk systeem komt gewoon laat op gang, de zon komt immers in het oosten op.

Je kunt even naar de optimizer spanning grafieken kijken, maar met 12 per string verwacht ik geen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

EVfan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:42:
Ik volg dit forum met veel belangstelling, maar ben eigenlijk een leek met interesse in dit onderwerp.
Mijn installatie bestaat uit 2 strings van 12 panelen, aangesloten op een 1 fase 5000HD omvormer, elk paneel met p500 optimizers.
12 panelen liggen op wzw, en 12 op wnw.
Zie de opbrengst van vandaag tot ca. 17.30 uur (12 panelen rechts in diagram liggen op wnw).

[Afbeelding]

Er vallen me twee zaken op.

1. Voor 1100 is er weinig opbrengst, maar omdat rondom de woning nogal wat bomen staan die schaduw geven en delen van het dak bij lagere stand van de zon ook schaduw op de panelen geven, evenals een dikke pijp van de CV ketel heb ik hier nooit zo veel achter gezocht.
Maar op een zonnige dag start de opbrengst vanaf dat moment vrij steil. Zie een typisch voorbeeld.

[Afbeelding]

2. Het valt me op dat het voltage van de omvormer rond de 377-378 V, vaak zelfs maar 370 V, niet de 380 V die hier voor deze omvormer wordt genoemd. Ik moet wel zeggen dat ik het niet frequent bekijk.
Zie de printscreen van de omvormer data:

[Afbeelding]

Deze twee punten samen leiden me tot mijn vraag.
Is 378V of zelfs lager normaal? Kan er een andere oorzaak achter zitten.
Dank voor jullie. Advies.
Ik ben het met @Ronald eens. Hier is niks geks.

Qua string spanning: hoef je niet druk om te maken. Deze mag 350-380Vdc zijn en zal geregeld worden de omvormer & optimizers.

Kleine blij:

Vandaag m’n SE5k verwisseld voor m’n nieuwe SE10k - nu wachten op m’n panelen 😋

• EVfan
Crazy- schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:22:
[...]

Ik ben het met @Ronald eens. Hier is niks geks.

Qua string spanning: hoef je niet druk om te maken. Deze mag 350-380Vdc zijn en zal geregeld worden de omvormer & optimizers.

Kleine blij:

Vandaag m’n SE5k verwisseld voor m’n nieuwe SE10k - nu wachten op m’n panelen 😋
Top, dank voor jullie snelle reactie.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik vroeg mij af wat er nog voor valkuilen zijn als je zelf aan de slag gaat met het systeem. (dus zelf aanschaffen, zelf plaatsen, zelf in gebruik nemen.) @Ronald (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@twain4me geen valkuilen (behalve alle valkuilen waar de profi installateurs maar al te graag in lijken te willen vallen)...

Ligt er een beetje aan hoeveel je zelf wil doen. De 3 grootste bekende webshops kunnen het systeem in hun installateurs account opnemen. Minder werk, minder controle dan het echt allemaal zelf doen.
Alles zelf is een regenachtig zondag middagje Edge Academy ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Ronald schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:02:
@maxkoe iets met rechtsongelijkheid. Het wetsvoorstel is er nog niet door, vandaar dat ik het stukje wet en regels niet op 100% aan geef... Maar met introductie afbouw saldering verwacht ik dat gescheiden telwerken verplicht worden.

Dit is ook waarom een 3 fase meter eerst intern het in en uitgaande vermogen over de fasen optelt alvorens het in de registers geschreven wordt... Dit is om te zorgen dat er geen rechtsongelijkheid is tussen 1 en 3 fase aansluitingen.
@Ronald
Mag ik je iets vragen, zodat ik dit goed begrijp.
Ik heb nu een 1 fase aansluiting, en 1 fase omvormer.
I.v.m. Aanschaf Inductie kookplaat, (we hebben al 2 EV,’s) etc. zou overschakelen naar 3 fase meer speelruimte geven, maar ik weet niet hoe de verrekening gaat als de saldering (geheel of gedeeltelijk) is afgebouwd.
Stel ik houd mijn 1-fase omvormer en lever dus tot max 23A op een van de 3 fasen terug.
Geef je aan dat veel terugleveren op een fase van de 3, en daar wat gebruiken, naast verbruik op de andere twee fasen precies dezelfde verrekening geeft als wat er op de eenfase gebeurt in termen van verbruik en opwekken/terugleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@EVfan dit staat los van solaredge, maar afnemen en terugleveren bij 3fase gebeurt (administratief) net als bij 1 fase.

offtopic:
Slimme 3 fasemeters zien wel de levering/afneme per fase, maar mogen dit wettelijk niet apart berekenen. Een van de eisen in de dsmr 4 was dat de destijds "nieuwe" slimme meter (ook met meerdere fases) intern zou sommeren/salderen zoals een ferraris meter:
[q]
The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers.[/q]
https://www.netbeheernede..._15_91e8f3e526.pdf#page30
4.3.27

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 14-09-2022 22:07 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Heb een systeem besteld van 16 panelen, 16 keer s500b, en een SE5K als omvormer. oost-west configuratie met elk 8 panelen. Schaduw van dakkapel.
De vraag die ik heb is: waar plaatsen jullie de omvormer? Altijd bij de meterkast of bijvoorbeeld ook op zolder? Waar wordt de plaatsing vooral door bepaald? Wat zijn de voor/nadelen? Zo'n SE5k is nogal een groot apparaat volgens mij! En maakt die nog hoorbaar geluid?

• Shadowzon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 15:00
Ik heb een bestaande solar edge systeem op mijn garage. Garage staat los van het huis achter op mijn perceel. Installatie is aangesloten op een aparte onderverdeler / groepenkast in de garage.

Huidige zonnepanelen:

Orientatie: Zuid
Omvormer: 1 faseSE3500h
Panelen: 3960 wp ( 12 x 330 wp )
Opbrengt: 3450 kwh per jaar

Nu wil ik daarnaast ook een solaredge systeem op het dak van ons huis.

Ons totaal verbruik is 14.000 kwh per jaar.

Gepland door installateur:

Orientatie: Oost / West
Omvormer: 3 fase SE7K
Panelen: 10080 wp ( 24 x 420 wp, 12 op oost, 12 op west)
Optimizers : S440

Heb een hoofdaansluiting van 3 x 25 A.

Gaat dit samen? Een 1 fase omvormer van 3960 wp en een 3 fase omvormer met 10.000 wp aan zonnepanelen op mijn hoofdaansluiting?

• Ronald
@Jan2002 Wat is de helling? Met 35 graden ben je beter af met een SE4000H (en zou zelfs s440 / s500 non-B prima zijn)

Nu ben je beetje marginaal (Startpost, Tuinhuisje)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wat is dat toch met die driefase systemen die te krap in de panelen zitten de laatste tijd.... :S

• Ronald
@Shadowzon SE7K is 2333W per fase. Samen met de SE3500H dus 5833W.

25,4A - dat zou je hoofdzekeringen moeten overleven... maar het is natuurlijk marginaal.

Kun je de 12 bestaande panelen niet samen met het aan nieuwe systeem aan een ~SE10K hangen?
36 panelen mogen (moeten! van mij) in 1 string.

Verkoop SE3500H levert het prijsverschil met de SE10K wel op.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 15-09-2022 20:47 ]

• Ronald
teacher schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:44:
Wat is dat toch met die driefase systemen die te krap in de panelen zitten de laatste tijd.... :S
Schaarste, wanhopige installateurs?
Wildgroei van beunhazen?

• Jan2002
Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:40:
@Jan2002 Wat is de helling? Met 35 graden ben je beter af met een SE4000H (en zou zelfs s440 / s500 non-B prima zijn)

Is door de leverancier/installateur in designer samengesteld. Het gaat even over mijn vraag waar de beste plaatsing van de omvormer!

• Ronald
@Jan2002 Designer suggereert een SE3680H. Ga nou even niet voorbij aan de zorgen?

Plek van de omvormer maakt technisch bar weinig uit.

• Jan2002
Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:52:
@Jan2002 Designer suggereert een SE3680H. Ga nou even niet voorbij aan de zorgen?

Zal de helling nog gaan vermelden hier. Kom erop terug!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:46:
[...]

Schaarste, wanhopige installateurs?
Wildgroei van beunhazen?
Installateurs die de clipping-waarschuwing in Designer gewoon niet snappen?

• Shadowzon
Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:44:
@Shadowzon SE7K is 2333W per fase. Samen met de SE3500H dus 5833W.

25,4A - dat zou je hoofdzekeringen moeten overleven... maar het is natuurlijk marginaal.

Kun je de 12 bestaande panelen niet samen met het aan nieuwe systeem aan een ~SE10K hangen?
36 panelen mogen (moeten! van mij) in 1 string.

Verkoop SE3500H levert het prijsverschil met de SE10K wel op.
Dat zal moeilijk gaan, nieuwe omvormer komt in de kelder en bestaande omvormer zit in garage ver van huis. Qua kabeltraject gaat dit niet lukken.

Wat zou dan je advies zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Shadowzon Dan heb je 2 keuzes:

Vertrouwen in de afschakel karakteristiek van de hoofdzekeringen (Zijn het automaten of smelt?)
Automaten horen pas bij +5-10% te gaan, zeker als ze niet al te warm worden.

Of je gaat naar 2x 1 fase

• Shadowzon
Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:06:
@Shadowzon Dan heb je 2 keuzes:

Vertrouwen in de afschakel karakteristiek van de hoofdzekeringen (Zijn het automaten of smelt?)
Automaten horen pas bij +5-10% te gaan, zeker als ze niet al te warm worden.

Of je gaat naar 2x 1 fase
Gelukkig automaten 😉
Maar ga ik ooit de volle 25A halen met mijn opstelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Shadowzon Oh zeker wel :-)

Mijn privé aangepaste kopie voor meer dan 2 dakvlakken van Thomas Berger's fantastische tool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hVSaYPlb1MBJINN3GeiVCLJ4Vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wglRu8p2iFHMlZ0zRe6HMQnu.png?f=fotoalbum_large

Dit is de SE3500H, en 1/3e van het nieuwe systeem (het aandeel van het nieuwe systeem op de met het oude systeem gedeelde fase)

• Jan2002
Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:52:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V2I9qqZjwk7lN7XvIamZC125rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXhYXRymxuTBWzv0D2862zTs.jpg?f=fotoalbum_large

Wij koken electrisch en willen mogelijk nog een airco/ warmtepomp aanschaffen. Daarvandaan een ruimer vermogen dan de SE3680 zo te zien kan leveren.
Wij hebben al een meterkast voor drie fasen.De hellingshoek krijg je nog

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Jan2002 heb je het designer rapport?

• Jan2002
Heb ik aangevraagd. Zodra ik het heb, vermeld ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:40:

De helling is ca 35 graden.
De SE5K is voor korte strings: RWOTEBEN4_, dus een lagere stringspanning nodig!
Optimizer S500-B, kunnen hogere spanning leveren.

De oplossingen in de reacties op jouw voorbeeld van het tuinhuisje zijn in mijn offerte toch verwerkt:? gebruik SE5K korte string en de s500-b.

Heb de installateur gevraagd om het ontwerp naar mij toe te sturen. Echter nog geen reactie gehad.

Heb een goed vertrouwen in de installateur en de offerte inmiddels ook ondertekend.
Zou wat zijn als het ontwerp niet deugt. De installateur heeft een goede naam.

Zou wel eens de aangeboden situatie en de situatie die jij voorstelt met elkaar willen vergelijken. De beide rapporten daarvan dan opsturen naar de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Jan2002 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:05:
[...]

De SE5K is voor korte strings: RWOTEBEN4_, dus een lagere stringspanning nodig!
Dat is geen SE5K voor korte strings, want het productnummer daarvan is SE5K-RWBTEBEN4. RW0... is een gewone SE5K.

https://www.solaredge.com...dential-datasheet-row.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Smoke schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:33:
[...]

Dat is geen SE5K voor korte strings, want het productnummer daarvan is SE5K-RWBTEBEN4. RW0... is een gewone SE5K.

https://www.solaredge.com...dential-datasheet-row.pdf
ja, je hebt gelijk!

De installateur schrijft het volgende bij navraag (typenummer staat niet vermeld in de offerte, alleen se5k) welk type omvormer ze gebruiken:
wij hebben de standaard 5k aangeboden met korte string optimizers aangeboden( SE5K-RWOTEBEN4-

( Nu ik er wat meer induik, komt het op mij wat vreemd over!)

Vraag mij echt af of het met die standaard SE5K wel gaat werken.

Heb nu een berichtje gestuurd naar de installateur dat het waarschijnlijk een SE5K-RWBTEBEN4 moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50

paQ

Moet ik op een SE omvormer (met display) nu gewoon afkunnen met deze wifi module?
https://www.sossolutions....B1GHgmg6gbTUaAq0fEALw_wcB

Gewoon op de PCB prikken en gaan met die banaan?

edit: die is zigbee zie ik, maar daar de wifi versie van dus?

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 13:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@paQ ja, maar de originele versie heeft antenne aansluiting. Wel vertellen dat je wifi wil gebruiken. En instellen via adhoc netwerk, want met de knopjes is echt een bitch...

Leesvoer: https://www.solaredge.com...on_installation_guide.pdf

@Jan2002 ik denk dat in jouw offerte de "short string" verwijst naar de optimizers van 80v.
De omvormer is een gewone. Als je daar een short string variant van krijgt dan zijn je problemen over.

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 16-09-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50

paQ

Ding is superslecht verkrijgbaar. Hopeloos duur ook overigens :|
teacher schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:37:
@paQ Wel vertellen dat je wifi wil gebruiken. En instellen via adhoc netwerk, want met de knopjes is echt een bitch...
Hoe bedoel je dit?
Ik zag wel dat ik bij de wifi instellingen (N/A) met paswoord 12312312 in het configuratie menu kan erachter. Daar kun je ook gewoon een SSID (dan) kiezen lijkt me?

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 19:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
@Jan2002 ik denk dat in jouw offerte de "short string" verwijst naar de optimizers van 80v.
De omvormer is een gewone. Als je daar een short string variant van krijgt dan zijn je problemen over.
[/quote]

Ja, denk ook dat de 'short string' info verwijst naar de optimizers.
Dus volgens jou is de oplossing een omvormer SE5K voor korte strings: SE5K-RWBTEBEN4
En niet de standaard die ze willen leveren.

Als je de standaard SE5K gebruikt, krijg je problemen zoals in het voorbeeld ' tuinhuisje' is weergegeven? De stroom aan de oostzijde wordt afgeknepen omdat de westkant de stroom begrenst?
Het gekke is als ik nu ga berekenen analoog aan het tuinhuisje:
oostzijde: 8 keer 200= 1600
westzijde: 8 keer 45 = 360
Totaal: 1960
Bij SE5K standaard: 1960/750= 2.6
Voor de oostpanelen: 200:2.6= 76.9.....Daar kan die optimizer dus aan voldoen. (s500-b....80v)
Als mijn bereking juist is, waar zit hier dan het probleem?
Mocht dit toch uitkunnen met deze configuratie , wat voor voordelen heeft de SE5K korte string dan nog?

Voor de volledigheid de SE5K korte string:
stringspanning 375 geeft: 1960/375=5.2
oostzijde panelen: 200:5.2=38.45....gemakkelijk!
Tis wel zo hoe groter de stroom hoe groter de verliezen!

[ Voor 40% gewijzigd door Jan2002 op 16-09-2022 21:30 ]

• Ronald
Het systeem zoals voorgesteld aan @Jan2002 is dus inderdaad 'weer zo een'
(aan de hand van volledige tekening ingetekend op zijn huis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4S8eVZdw4nMzi4GpO-8ahBV6y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ZNwZ2HYd0zL9pewOob2SjiW.png?f=fotoalbum_large

De SE5K-RWO*** is de normale versie.

De RWB zet je niet zomaar op offerte... Die kost ruim 200 extra ;-)

Juiste oplossing is SE3680H, of SE4000H voor de nerveuze tweaker.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 17-09-2022 00:03 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
En @Jan2002 heeft de offerte al getekend.... :X

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-10 20:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Geen productie nu volgens de app.. Terwijl de omvormer (SE2000H) wel een groen lampje geeft. Storing bij SolarEdge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:29
Mr_gadget schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:09:
Geen productie nu volgens de app.. Terwijl de omvormer (SE2000H) wel een groen lampje geeft. Storing bij SolarEdge?
Hier ook bij een van de twee omvormers. Lijkt dus inderdaad een issue bij solaredge te zijn

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-10 22:41
Hier ook geen rapportage via Solaredge Monitoring. PVoutput krijgt sinds vandaag ook geen informatie. Lampjes op de omvormer branden op de juiste manier en het IP-adres van de omvormer is te pingen.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:34
Idem hier, 0 data komt er door. Groene lampje en blauwe lampje branden gewoon. (stoom en internet) Kan helaas nergens een status pagina van ze vinden ;(
Mr_gadget schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:09:

• BertTuyt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09-2022
Hier ook nada, voor mij de eerste keer, enig idee hoe lang zoiets duurt?

Zag aan de slimme meter dat actueel vermogen -4 kWH was, dus blijkbaar gaat verder alles goed.
Ook de 2 lampen branden op de omvormer, dus waarschijnlijk ligt de fout niet hier...

• Carel1
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-07-2024
Hier hetzelfde, productie 0. Volgens de slimme meter wordt er wel stroom teruggeleverd. Het zal dus echt een storing in de app zijn.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
BertTuyt schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:53:
Hier ook nada, voor mij de eerste keer, enig idee hoe lang zoiets duurt?
Meestal een kwestie van uren. Het duurt dit keer wel erg lang voordat de boel weer draait.

• Ronald
De omvormer houdt iets van 2 weken data vast, geen paniek. Verder zie dat mooie rooie vakje onder het topic. Ik heb ook storing voegt niets toe.

• Teun_85
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12-2024
Hier idem; geen rapportage in de mySolarEdge app, ook niet op monitoring.solaredge.com. Dit is sinds vandaag (17-09-2022).
Ik dacht even dat het kwam door werkzaamheden in huis, de stroom is er vanmorgen even af geweest.
Fijn dat jullie hier gemeld hebben dat de rapportage plat ligt, dan kan ik stoppen met zoeken.
Als ik de app direct met de omvormer verbind zie ik dat de omvormer wel gewoon stoom opwekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Teun_85 op 17-09-2022 14:46 ]

• Jan2002
Heb niet het gevoel dat de installateur designer gebruikt! Welk programma wel, weet ik niet!

• Jan2002
teacher schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:15:
En @Jan2002 heeft de offerte al getekend.... :X
De leverancier/installateur heeft een goede naam in de regio. Ik ga ervan uit dat hij meedenkt en dat wat beter kan aanpast. In de offerte staat dat het aanbod gebaseerd is op wat het meest geschikt is voor mijn situatie.

• Jan2002
Ronald schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:01:
Het systeem zoals voorgesteld aan @Jan2002 is dus inderdaad 'weer zo een'
(aan de hand van volledige tekening ingetekend op zijn huis)

[Afbeelding]

De SE5K-RWO*** is de normale versie.

De RWB zet je niet zomaar op offerte... Die kost ruim 200 extra ;-)

Juiste oplossing is SE3680H, of SE4000H voor de nerveuze tweaker.
Is het niet zo dat de garantie van solaredge niet gegeven wordt als het systeem niet goed draait in 'designer'?

• Jan2002
Jan2002 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:39:
[/quote]

Ja, denk ook dat de 'short string' info verwijst naar de optimizers.
Dus volgens jou is de oplossing een omvormer SE5K voor korte strings: SE5K-RWBTEBEN4
En niet de standaard die ze willen leveren.

Als je de standaard SE5K gebruikt, krijg je problemen zoals in het voorbeeld ' tuinhuisje' is weergegeven? De stroom aan de oostzijde wordt afgeknepen omdat de westkant de stroom begrenst?
Het gekke is als ik nu ga berekenen analoog aan het tuinhuisje:
oostzijde: 8 keer 200= 1600
westzijde: 8 keer 45 = 360
Totaal: 1960
Bij SE5K standaard: 1960/750= 2.6
Voor de oostpanelen: 200:2.6= 76.9.....Daar kan die optimizer dus aan voldoen. (s500-b....80v)
Als mijn bereking juist is, waar zit hier dan het probleem?
Mocht dit toch uitkunnen met deze configuratie , wat voor voordelen heeft de SE5K korte string dan nog?

Voor de volledigheid de SE5K korte string:
stringspanning 375 geeft: 1960/375=5.2
oostzijde panelen: 200:5.2=38.45....gemakkelijk!
Tis wel zo hoe groter de stroom hoe groter de verliezen!
Niemand een reactie of de berekening klopt? Dan begrijp ik het mss beter!

• Do1965
  • Laatst online: 16-10-2022
Hier hetzelfde sinds vandaag. Alles gecontroleerd. Juiste lampjes branden op omvormer, er is internetverbinding, maar op de app is er geen data beschikbaar. Via de slimme meter wordt er wel teruggeleverd. Zit er een foutje in de update van 13-9-22?

• Korbinian
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-10 11:26
MichelKlok schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:51:
Hier ook geen rapportage via Solaredge Monitoring. PVoutput krijgt sinds vandaag ook geen informatie. Lampjes op de omvormer branden op de juiste manier en het IP-adres van de omvormer is te pingen.
Hier sinds gisteren hetzelfde met de volgende foutmeldingen. Zie in de home assistant dat de installatie prima werkt. Als ik het zo zie staat alles ook goed ingesteld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N84qeq0h6qN4xbLwOPL-J5CPg9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jz6HAs9MVR80W8eallNTWHce.png?f=fotoalbum_large

Ik geef het een paar dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Korbinian op 17-09-2022 16:56 ]

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 15:52
De realtime info komt nog gewoon door, screenshot is van de website, niet de app. Historiek daarentegen is ermee gestopt vorige nacht om 2u45.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y65oTHnmuWfO5JyE1RIrqHRmFjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AG04yNHnaEkfFvgOfJuutzv3.png?f=fotoalbum_large

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:39
Zou wel handig zijn dat je op de site van Solar Edge kan lezen dat er een storing is, ik vandaag ook en het is de eerste keer dat dit gebeurd. Nu lees ik hier de zelfde berichten, dat scheelt.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Ronald
Jan2002 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:43:
[...]

Niemand een reactie of de berekening klopt? Dan begrijp ik het mss beter!
Klopt niet. 8 panelen maken maximaal 640 van de 750V. De andere 8 moeten samen 110V maken, 13V per paneel.

Dat geeft een maximale verhouding in opbrengst tussen oost en west van 6. In de ochtend en avond is de te verwachten verhouding groter, en wordt het dak in de zon afgetopt.
Dit is een slecht begrepen nadeel van het solaredge systeem en komt doordat het een serieel systeem is, waarbij de optimizers gekoppeld zijn aan elkaar op string stroom.

Allemaal diep elektrotechnisch… jij als klant zou dit niet hoeven te moeten begrijpen..
Is het niet zo dat de garantie van solaredge niet gegeven wordt als het systeem niet goed draait in 'designer'?
Ik kan niet op de stoel van solaredge gaan zitten. Designer geeft een waarschuwing over groot opbrengst verlies, maar keurt het ontwerp niet af.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Jan2002 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:16:
[...]

Heb niet het gevoel dat de installateur designer gebruikt! Welk programma wel, weet ik niet!
Vraag om het designer rapport, designer is de enige manier om de prestaties van je toekomstige solaredge systeem te simuleren. Met iets anders is het op zijn best een educated guess.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:14
Ronald schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:02:
[...]

Klopt niet. 8 panelen maken maximaal 640 van de 750V. De andere 8 moeten samen 110V maken, 13V per paneel.

Dat geeft een maximale verhouding in opbrengst tussen oost en west van 6. In de ochtend en avond is de te verwachten verhouding groter, en wordt het dak in de zon afgetopt.
Dit is een slecht begrepen nadeel van het solaredge systeem en komt doordat het een serieel systeem is, waarbij de optimizers gekoppeld zijn aan elkaar op string stroom.

Allemaal diep elektrotechnisch… jij als klant zou dit niet hoeven te moeten begrijpen..
Uhm, @Jan2002 zijn berekening klopt 100%.
Totale vermogen in de string gedeeld door de stringspanning geeft de stroom in de string.

Echter als de oost kant 200W opwekt per paneel, dan doet west (in de schaduw) zeker geen 45W, ook bij een 35° helling niet.
Zeg 25W, dan 8x25W + 8x200W = 1800W / 750V geeft 2,4A -> 200W/2,4A=83,33V wat niet gaat en dus beperking van de kant in de zon!
8)

Fijn hoor SolarEdge :( ..... nu 80V max t.o.v max 85V vroeger.... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 17-09-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:17:
De omvormer houdt iets van 2 weken data vast, geen paniek. Verder zie dat mooie rooie vakje onder het topic. Ik heb ook storing voegt niets toe.
3 maanden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Laatst online: 24-10 17:24
Hi, ik heb sinds twee weken mijn panelen liggen. Volgens offerte en installateurs REC 405 Alpha Pure Black panelen. Volgens de SolarEdge app liggen er REC 395 Alpa Pure Black panelen. Hoe kan ik valideren / checken wat er daadwerkelijk opgelegd is? Ik wil graag zelf eerst e.e.a. uitzoeken voordat ik de installateur bel. Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Barns alleen het stickertje achterop het paneel kan uitsluitsel geven. Een optimizer kan het helaas niet aan de kabels zien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Laatst online: 24-10 17:24
Proton_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:53:
@Barns alleen het stickertje achterop het paneel kan uitsluitsel geven. Een optimizer kan het helaas niet aan de kabels zien.
Bedankt voor je reactie, dat wist ik niet. Gevonden! :) Volgens de sticker wel 405Wp panelen, nu ff uitzoeken waarom het dan niet goed in de app staat. Even los van een administratief ding, is het mogelijk dat e.e.a. nu niet goed op elkaar aangesloten is als de verkeerde panelen worden 'gelezen' door de SolarEdge?

[ Voor 17% gewijzigd door Barns op 20-09-2022 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-10 09:17
Barns schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor je reactie, dat wist ik niet. Gevonden! :) Volgens de sticker wel 405Wp panelen, nu ff uitzoeken waarom het dan niet goed in de app staat. Even los van een administratief ding, is het mogelijk dat e.e.a. nu niet goed op elkaar aangesloten is als de verkeerde panelen worden 'gelezen' door de SolarEdge?
Zoals eerder aangegeven, SolarEdge ziet de panelen niet. Dit is een administratief dingetje

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
teacher schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:37:
@paQ ja, maar de originele versie heeft antenne aansluiting. Wel vertellen dat je wifi wil gebruiken. En instellen via adhoc netwerk, want met de knopjes is echt een bitch...

Leesvoer: https://www.solaredge.com...on_installation_guide.pdf

Als je de links bekijkt in dit topic van de specificaties van de standaard SE5K en korte string SE5K dan zie je alleen bij de SE5K korte string staan dat deze geschikt is voor verschillende orientaties van zonnepanelen! Opmerkelijk dat de installateur daaraan voorbij is gegaan in hun offerte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
helaas, dit is absoluut niet de bedoeling

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 20-09-2022 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2002
Heb een reactie gekregen van de installateur.
Het was een vergissing en ze bieden nu een SE5K korte string aan met de s440. Voor een oost/west opstelling met op elk dak 8 panelen.
(Ze hebben dus nu ook de optimizer vervangen: van s500b naar s440.)
Tevens geeft de installateur aan dat tijdens de schouw een en ander nog exact zal worden bekeken!
Mooi dat het zo loopt.

Bedankt voor alle steun vanuit dit topic!

Zal na oplevering hier wat resultaten tonen-:)

[ Voor 37% gewijzigd door Jan2002 op 20-09-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Jan2002 zeker met 2x10 heeft het vervangen met s500b weinig meerwaarde op de korte string omvormer.

Dan heeft elk dak individueel 600/375 potentieel, ruim genoeg.

8x s440 voldoet individueel aan de ontwerp eisen, dus zeker 2x 8x, of meer,in 1 string. Er mogen 25 optimizers in de string.

Het was de combinatie van alles waardoor het bij jouw systeem zo mis gegaan is, dus met een uitbreiding hoeft niet alles uit de kast.

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 20-09-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-10 22:11
Ik zie in de compatibiliteit-lijst van Solaeredge niet dat P405 en S500b optimizers gemixt kunnen worden op een string. Ik krijg echter wel een offerte met dat voorstel. Klopt dat nu?
zDat beiden tot 85 Volt kunnen hebben lijkt me niet maatgevend hiervoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Frij5fd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:31:
Ik zie in de compatibiliteit-lijst van Solaeredge niet dat P405 en S500b optimizers gemixt kunnen worden op een string. Ik krijg echter wel een offerte met dat voorstel. Klopt dat nu?
zDat beiden tot 85 Volt kunnen hebben lijkt me niet maatgevend hiervoor
Dit mag wel. P505 en S500B mogen in dezelfde string, en P405 en P505 ook. Volgens de tabel:

Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P505 Power Optimizer is also compatible with the S500B Power Optimizer.
Ronald schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:38
8x s440 voldoet individueel aan de ontwerp eisen, dus zeker 2x 8x, of meer,in 1 string. Er mogen 25 optimizers in de string.
Minimaal 9xS440/compatible of 8xS500B/compatible per string, de regels voor 3-fase RWB zijn net iets anders dan die voor 1-fase omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Smoke schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:48:
[...]

Dit mag wel. P505 en S500B mogen in dezelfde string, en P405 en P505 ook.
Bestaande p systemen mogen uitgebreid worden met s, maar nieuwe installaties willen ze niet dat je ze mixed. (Al zal het dus werken)

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.