Ik heb momenteel een solarEdge systeem met 16 panelen op west liggen, en ik heb recent extra plek gekregen (aanbouw) voor nog meer zonnepanelen, dus ik zou graag mijn huidige installatie willen uitbreiden. Ik heb de startpost van het grote solaredge topic doorgenomen en daarbij lijkt het erop dat dit wel wat haken en ogen heeft, dus daarom graag jullie advies.
Even de huidige situatie op een rijtje:
Panelen: 16x Panasonic HIT KURO N330 Full black (5,28 kwp totaal dus)
Omvormer: SolarEdge SE5K Setapp (3 fase)
Optimizers: SolarEdge P500
Orientatie: WZW
Dakhelling: 50 graden
...
Gewenste situatie:
/f/image/DXsHmCwLBuYj7roxm3d7Wqli.png?f=fotoalbum_large)
Plaatje met dakramen en dakkapellen:
/f/image/Ck3bz9vmnNqjAEKM2PAOJF7w.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij er ook eventueel nog 4 panelen van de huidige 16 mogen verhuizen naar de oostkant van het dak, om de opbrengst nog meer te spreiden.
...
Nu ben ik benieuwd wat er mogelijk is in mijn huidige opstelling zonder dat ik de huidige omvormer moet vervangen. Ik zie een aantal opties:
1. 6 panelen toevoegen aan huidige opstelling
2. 6 extra panelen op aparte extra omvormer
3. 6 extra panelen op 1 nieuwe omvormer
Waarbij optie 1 natuurlijk mijn voorkeur heeft.
Mocht dat niet kunnen zou ik naar optie 2 moeten kijken maar dan is mijn vraag of dat op dezelfde kabel naar de meterkast zou passen. Daar loopt naar mijn weten nu een 5x 2,5mm kabel naartoe van ongeveer 6 meter lengte in totaal. Ik heb een jaren dertig huis met een meterkast van 2x12 rijen waarbij alle 24 ook bezet zijn. Mocht er dus een extra zonnepanelen groep bij moeten dan moet er eerst een andere groepenkast in, wat een probleem op zich is
Mijn vraag dus, is optie 1 haalbaar en zo ja welke power optimizers icm panelen zou ik dan moeten hebben? Zo nee, wat is dan de beste oplossing?
Bij voorbaat dank!
Evert
Even de huidige situatie op een rijtje:
Panelen: 16x Panasonic HIT KURO N330 Full black (5,28 kwp totaal dus)
Omvormer: SolarEdge SE5K Setapp (3 fase)
Optimizers: SolarEdge P500
Orientatie: WZW
Dakhelling: 50 graden
...
Gewenste situatie:
/f/image/DXsHmCwLBuYj7roxm3d7Wqli.png?f=fotoalbum_large)
Plaatje met dakramen en dakkapellen:
/f/image/Ck3bz9vmnNqjAEKM2PAOJF7w.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij er ook eventueel nog 4 panelen van de huidige 16 mogen verhuizen naar de oostkant van het dak, om de opbrengst nog meer te spreiden.
...
Nu ben ik benieuwd wat er mogelijk is in mijn huidige opstelling zonder dat ik de huidige omvormer moet vervangen. Ik zie een aantal opties:
1. 6 panelen toevoegen aan huidige opstelling
2. 6 extra panelen op aparte extra omvormer
3. 6 extra panelen op 1 nieuwe omvormer
Waarbij optie 1 natuurlijk mijn voorkeur heeft.

Mijn vraag dus, is optie 1 haalbaar en zo ja welke power optimizers icm panelen zou ik dan moeten hebben? Zo nee, wat is dan de beste oplossing?
Bij voorbaat dank!
Evert
[ Voor 8% gewijzigd door Evertvdw op 21-09-2022 20:33 ]