Vraag

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 06:57
Ik heb momenteel een solarEdge systeem met 16 panelen op west liggen, en ik heb recent extra plek gekregen (aanbouw) voor nog meer zonnepanelen, dus ik zou graag mijn huidige installatie willen uitbreiden. Ik heb de startpost van het grote solaredge topic doorgenomen en daarbij lijkt het erop dat dit wel wat haken en ogen heeft, dus daarom graag jullie advies.

Even de huidige situatie op een rijtje:

Panelen: 16x Panasonic HIT KURO N330 Full black (5,28 kwp totaal dus)
Omvormer: SolarEdge SE5K Setapp (3 fase)
Optimizers: SolarEdge P500
Orientatie: WZW
Dakhelling: 50 graden
...

Gewenste situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG-Np3HWrLffGDpu4NAioYpF7R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DXsHmCwLBuYj7roxm3d7Wqli.png?f=fotoalbum_large

Plaatje met dakramen en dakkapellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mo7ExWyyOR2kpOh61JViakteWls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ck3bz9vmnNqjAEKM2PAOJF7w.png?f=fotoalbum_large

Waarbij er ook eventueel nog 4 panelen van de huidige 16 mogen verhuizen naar de oostkant van het dak, om de opbrengst nog meer te spreiden.
...

Nu ben ik benieuwd wat er mogelijk is in mijn huidige opstelling zonder dat ik de huidige omvormer moet vervangen. Ik zie een aantal opties:

1. 6 panelen toevoegen aan huidige opstelling
2. 6 extra panelen op aparte extra omvormer
3. 6 extra panelen op 1 nieuwe omvormer

Waarbij optie 1 natuurlijk mijn voorkeur heeft. :) Mocht dat niet kunnen zou ik naar optie 2 moeten kijken maar dan is mijn vraag of dat op dezelfde kabel naar de meterkast zou passen. Daar loopt naar mijn weten nu een 5x 2,5mm kabel naartoe van ongeveer 6 meter lengte in totaal. Ik heb een jaren dertig huis met een meterkast van 2x12 rijen waarbij alle 24 ook bezet zijn. Mocht er dus een extra zonnepanelen groep bij moeten dan moet er eerst een andere groepenkast in, wat een probleem op zich is :X

Mijn vraag dus, is optie 1 haalbaar en zo ja welke power optimizers icm panelen zou ik dan moeten hebben? Zo nee, wat is dan de beste oplossing?

Bij voorbaat dank!

Evert

[ Voor 8% gewijzigd door Evertvdw op 21-09-2022 20:33 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
In welke mate krijgt de aanbouw schaduw van het schuine dak?

Waarom niet oost van het schuine dak vol leggen?

• Evertvdw
Uszka schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:36:
In welke mate krijgt de aanbouw schaduw van het schuine dak?

Waarom niet oost van het schuine dak vol leggen?
Het schuine dak van de aanbouw zit ongeveer 2-2,5 meter lager dan de nok van het schuine dak, dus op de plek waar ik nu de extra panelen heb getekend heb je daar geen last meer van, dat zit op zo'n 3 meter van de gevel af.

Op de oostkant zitten nog 2 dakramen waardoor het erg lastig wordt daar een fatsoenlijk aantal zonnepanelen kwijt te kunnen. Ook staat er nog een huis naast dat van ons (zelfde hoogte) waarbij de buitenmuren 3 meter uit elkaar staan. De zon moet dus ook 's ochtends eerst over dat dak heen klimmen waardoor je daar ook alweer extra mist. Daarnaast is het dus ook ONO en niet pal oost.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:32
5k moet 16 optimizers dezelfde richting op hebben liggen en minimaal 16 in string. 6 erbij, een compleet andere richting op is dus geen goed idee.

2 en 3 zijn dus beter opties. Waarvan 2 ook lastig is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:08
@No Hands zo hard is het niet, maar 6 is wel een heel slecht begin voor een se5k.

Maarrruuuuhhh… uitbreiding aan de noord kant van het huis als er een heel vrij dak lijkt te zijn op ozo ?

Op die oriëntatie kun je waarschijnlijk nog eens 5kW realiseren op dezelfde omvormer met minimale aftopping, de piekspreiding op een 50 graden dak is behoorlijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Evertvdw
Ronald schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:19:
@No Hands zo hard is het niet, maar 6 is wel een heel slecht begin voor een se5k.

Maarrruuuuhhh… uitbreiding aan de noord kant van het huis als er een heel vrij dak lijkt te zijn op ozo ?

Op die oriëntatie kun je waarschijnlijk nog eens 5kW realiseren op dezelfde omvormer met minimale aftopping, de piekspreiding op een 50 graden dak is behoorlijk.
Maar dat zou dan dus alleen kunnen als je ook 16 panelen op oost kwijt kan? Ik heb de start post geupdate met een plaatje waarin ik de dakkapellen en de dakramen er ook ingeschetst heb. Er past denk ik 1 rij landscape boven de dakramen, meer niet. Maar exact gemeten heb ik dit niet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:08
@Evertvdw 13x 60 zou met de steun van het andere dak net goed moeten gaan. Mijn gevoel zegt dat 13 misschien nog wel kan lukken. Nauwkeurig meten, nauwkeurig intekenen in designer, zoeken naar zo ideaal mogelijke panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertvdw
Ik ga binnenkort maar eens met de meetband het dak op om wat exactere metingen te krijgen geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
Ok, ik ben even met een legplan bezig geweest, en ik denk dat ik 14 panelen op oost kwijt zou moeten kunnen, met wat passen en meten.

Het legplan zou er dan zo uit zien (met panelen van 165cm x 100cm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtJSA1fjhT0kNqMrvFdBf8_cP-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BPSjySROpm8RqUrmeredGSDo.png?f=fotoalbum_large

Dat is dan 6 cm breder dan de panelen die ik al op west heb liggen (159cm x 100cm) en daar ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGPsLQpM91qvog8-x-uePil_UK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQzmvSwW2LqRomh2EAXFMiTC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evX_3x0WoKsai3paIWEP6AfvRT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipLxejjZqg3IzMFDkWRpS80k.jpg?f=fotoalbum_tile

Dan moet je dus ten opzichte van die plaatjes nog 15cm richting de rand aan elke kant. Boven de dakramen langs heb ik tot onderkant nokvorst +- 105cm gemeten, dus een paneel van 100cm moet daarboven in mijn optiek kunnen liggen.

Denken jullie dat het op deze manier haalbaar is? En als er tips zijn voor geschikte panelen, graag! Ik zoek dus panelen van max 165cm breed (liefst iets minder) maar als ik nu een beetje kijk zit je al gauw op 170cm+ qua breedte. (Panelen groter maken en dan meer WP per paneel claimen, ook lekker 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Frosty__ heeft nu een eigen topic Hoe ver kan je een Solaredge systeem uitbreiden

[ Voor 43% gewijzigd door Proton_ op 30-10-2022 20:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-06 16:41
Oké :), ik zat al te twijfelen of ik een nieuw topic moest openen of mijn situatie toevoegen aan het bestaande.
Pagina: 1