Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:49
barta123 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:24:
Iemand enig idee hier hoeveel een 200L warmtepompboiler per dag verbruikt als je hem niet gebruikt?

Ik verwarm nu met L/L en mijn warmwatergebruik is heel weinig (sinds februari ook koken op inductie)

Ik heb 0,5m3 gas per week voor douchen.. Maar de gasaansluiting kost me nu wel 30 euro per maand...
En ik heb een ligbad, wat 1x per maand wel wordt gebruikt om te badderen, dus er moet wel voldoende capaciteit zijn.

Ik heb er zelfs aan gedacht de CV ketel op propaan om te zetten en dan zo nu en dan gewoon een nieuwe fles te zetten :+
Mijn 150L vat op 53C doet gemiddeld 1kwh / dag, over een jaar gemeten.
maandelijks hebben we het dan over grofweg 31 x 0,3 = 10€

0,5m3 per week kom ik op 2 m3 per maand. Dan duik je vast onder die 10euro. Inderdaad, als dit het laatste zetje is om gasloos te gaan, bespaar je op de gasaansluiting aanzienlijk.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Tanuki schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Ik heb tot nu toe nog geen druppel water uit de inlaatcombinatie zien komen. :) Dus het expansievat vangt alles mooi op.
Oke, je expansievat zal het drukverschil bij jou dan oppakken. Maar wil je ruimte en kosten besparen laat je het expansievat weg, want is niet per se nodig.

Zonder expansievat zie je op de manometer aan de boiler (als je die hebt) bij het verwarmen de druk oplopen en op zeker moment gaat drukventiel (inlaatcombinatie) dan water doorlaten. Drukventiel is hier 7 Bar, dat is weer afhankelijk van specs van de WPB fabrikant.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dof schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Oke, je expansievat zal het drukverschil bij jou dan oppakken. Maar wil je ruimte en kosten besparen laat je het expansievat weg, want is niet per se nodig.

Zonder expansievat zie je op de manometer aan de boiler (als je die hebt) bij het verwarmen de druk oplopen en op zeker moment gaat drukventiel (inlaatcombinatie) dan water doorlaten. Drukventiel is hier 7 Bar, dat is weer afhankelijk van specs van de WPB fabrikant.
Hier idd ook een 7 bar inlaatcombinatie (van Orkli). :) Maar ik zie de druk nooit heel hard oplopen. Je ziet wel iets, als er wordt verwarmd. Maar nooit een spike.

Tot hoe ver loopt de druk op tijdens het verwarmen? Of, wat is de maximale druk die je hebt gespot?

Hier is de normale waterdruk +- 3 bar. Weet ook niet of dat standaard, veel, of weinig is.
Volgens mij is dat wat binnen komt vanuit Brabant water. Of wat de waterontharder levert.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Tanuki schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:29:
[...]

Hier idd ook een 7 bar inlaatcombinatie (van Orkli). :) Maar ik zie de druk nooit heel hard oplopen. Je ziet wel iets, als er wordt verwarmd. Maar nooit een spike.

Tot hoe ver loopt de druk op tijdens het verwarmen? Of, wat is de maximale druk die je hebt gespot?

Hier is de normale waterdruk +- 3 bar. Weet ook niet of dat standaard, veel, of weinig is.
Volgens mij is dat wat binnen komt vanuit Brabant water. Of wat de waterontharder levert.
Loopt hier op van ~2 Bar naar die ~ 7 Bar, want dan gaat het overdruk ventiel open. Wat ook de bedoeling is.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3300n
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:09
Iemand enig idee hier hoeveel een 200L warmtepompboiler per dag verbruikt als je hem niet gebruikt?

Ik verwarm nu met L/L en mijn warmwatergebruik is heel weinig (sinds februari ook koken op inductie)

Ik heb 0,5m3 gas per week voor douchen.. Maar de gasaansluiting kost me nu wel 30 euro per maand...
En ik heb een ligbad, wat 1x per maand wel wordt gebruikt om te badderen, dus er moet wel voldoende capaciteit zijn.

Ik heb er zelfs aan gedacht de CV ketel op propaan om te zetten en dan zo nu en dan gewoon een nieuwe fles te zetten :+
Onze AroStor 200l heeft in een week dat wij niet thuis waren 3.2kwh dus ~0.45kwh per dag verbruikt, inclusief de wekelijkse legionella run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKhV0A4_q7m8xMk-Is9lOIspILs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DocDOuLN9pKaRXfi6oGJNaUy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:32

Sebazzz

3dp

30 euro per maand?! Is je gasmeter van goud gemaakt? Voor alleen douchen kom je bij stedin onder het 500m³ tarief, waardoor je 13,66 per maand betaald.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
Sebazzz schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:17:
[...]
30 euro per maand?! Is je gasmeter van goud gemaakt? Voor alleen douchen kom je bij stedin onder het 500m³ tarief, waardoor je 13,66 per maand betaald.
Dat is wel goedkoop, maar de vaste kosten van de energieleverancier komen er ook nog bij. Je zit zo aan de 25 a 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Sebazzz schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:17:
[...]
Niet zo gek hoor; bij mij ging er ook ruim €300 af op jaarbasis voor aansluitskosten etc - dat komt toch op ongeveer een euro per dag. Dat gas dan goedkoper is in gebruik voor SWW (zonnepanelen daargelaten) weegt dan niet op tegen die vaste kosten.

Maar again, dit geldt echt alleen als dit de final push is om gas de deur uit te doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:29
Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Sinds twee maanden zijn wij de trotse eigenaren van onze nieuwe woning. De vorige bewoner heeft het huis behoorlijk verduurzaamd op het gebied van installaties. Zo hebben we vierentwintig zonnepanelen die gemiddeld 8500 kWh per jaar opwekken. Daarnaast is er bijna twee jaar geleden een Remeha hybride warmtepomp geïnstalleerd naast een drie jaar oude Remeha CV-ketel.

Hoewel ik nog niet volledig bekend ben met deze installaties, heb ik de afgelopen tijd geprobeerd me erin te verdiepen. Ik stond op het punt om een 100 liter e-boiler aan te schaffen om een deel van de opgewekte stroom direct om te zetten naar warm tapwater en deze te koppelen met de koud water inlaad van de CV.

Na wat rekenwerk kwam ik, ervan uitgaande dat er een subsidie van €725,- beschikbaar is, tot de conclusie dat we met een kleine extra investering ook een WPB van 200 tot 250 liter kunnen plaatsen. De ruimte is er, en dit zou ons dichter bij een "gasloos" huis brengen.

Mijn voornaamste vragen zijn:

A) Is het verstandig om een WPB aan te schaffen en komen we hiervoor in aanmerking voor de subsidieregeling?
B) Welk merk/type WPB is aan te raden, en bij welke webshop kunnen we deze het beste aanschaffen? Ik kom namelijk veel onduidelijke aanbieders tegen en wil graag zeker weten dat ik bij een betrouwbare partij koop.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wimbjorno schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:56:
A) Is het verstandig om een WPB aan te schaffen en komen we hiervoor in aanmerking voor de subsidieregeling?
Ik zou zelf alleen een WPB aanschaffen als je ook van het gas af gaat. Anders is een WPB in gebruik niet heel veel goedkoper dan een CV ketel. Een WPB slaat met zoveel panelen ook nauwelijks een deuk in een pakje boter wat betreft het terugdringen van je teruglevering. Het maandelijkse verbruik is hier zo'n 30 kWh. Ik heb zelf 9495 wp liggen op het dak en op goede dagen wekt dat 50 kWh+ op. 0,5 tot 2 kWh per dag schiet dan niet op..
B ) Welk merk/type WPB is aan te raden, en bij welke webshop kunnen we deze het beste aanschaffen? Ik kom namelijk veel onduidelijke aanbieders tegen en wil graag zeker weten dat ik bij een betrouwbare partij koop.

Alvast bedankt !
Dit is het Atlantic fantopic dus een Explorer V4 dan zit je wel goed. Zelf heb ik een Ferroli EGEA (200 liter) en die doet het ook prima (lekker stil). Gekocht bij comfortklimaat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:51
Sinds juni 2022 hebben wij een Vaillant Arostor.
Vanochtend was er minder warm water, en we zagen een foutmelding, hoge druk error.

Ik heb gelezen dat dat een bekend probleem is bij deze boiler. Ik las het eerder ook al dat veel mensen problemen hadden met deze boiler binnen enkele jaren, maar als je hem net hebt staan kan je niet meer doen dan hopen dat het jouw huis voorbij gaat.

Wat betreft deze boiler gaan we contact opnemen met de leverancier uiteraard, vooral ook omdat het zo'n bekend probleem is.

Wel hebben we twijfels of dit goed komt, en we willen ons voorbereiden op een eventuele nieuwe aanschaf van een warmtepompboiler. Deze wpb heeft ons veel geld gekost. Dat is op zich het probleem niet maar op deze manier is het wel wat zuur. Ik zou dit liefst in de toekomst niet weer meemaken.

Weten jullie of de ervaringen met meer recente boilers van dit merk beter zijn, of zijn er wpb's die minder storingsgevoelig zijn?

We zoeken een wpb die leeg zo licht mogelijk is (staat op zolder met houten vloer), niet te hoog, deze paste net, 180-200 liter inhoud, weinig onderhoud, in te stellen op dagelijks moment voor verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Zie
Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen
Ik zou er voor gaan dat ze hem onder garantie komen vervangen of repareren.
Nu is een keer hoge druk nog niet echt een rede voor paniek zeker als je van binnen uit warme lucht aanzuigt. Er is een boven grens waar op hij goed kan functioneren.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:06
Sinds een maand ben ik een gelukkige bezitter van een Atlantic Explorer V4 200 liter. Graag wil ik alle Tweakers die hier info hebben gedeeld hartelijk bedanken! Het heeft mij geholpen bij de installatie.
Mijn eerste ervaringen:
- Het geluid valt mee. De WPB staat op zolder in een nieuw washok. Op een versterkte houten vloer met dwars over de balklaag een 2e laag met kleine balkjes om de belasting over meerdere balken te verdelen. Die zijn ook bevestigd aan nieuwe wanden van het washok. De wanden zijn uitgevoerd als een "wandligger" die hangt aan de stenen muren. De WPB staat ook nog op geluiddempend materiaal, maar vanwege weinig vergelijkingsmateriaal kan ik niet zeggen of dit veel uithaalt.
- De WPB is buiten-buiten aangesloten, met geveltoevoer en dakafvoer 160 mm. Dat geïsoleerde spul is best duur.
- Op een steekwagen was hij prima naar zolder te krijgen.
- Over de besparing kan ik nog weinig zeggen. Hij draait om 12 uur een paar uur. Dan is de stroomprijs over het algemeen het laagst. Maar zoals al vaker geconcludeerd is de besparing centenwerk: Van de besparing kun je niet op vakantie. Voor mij is het slechts een tussenstap om all-electric simpel te houden.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Laatst online: 22-08 11:29
Mjier schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:40:
Sinds een maand ben ik een gelukkige bezitter van een Atlantic Explorer V4 200 liter. Graag wil ik alle Tweakers die hier info hebben gedeeld hartelijk bedanken! Het heeft mij geholpen bij de installatie...
Nuttige info, ik ga vanaf volgende week ook naar de Atlantic Explorer V4 200L door de overname van een mede-tweaker. Ik zit in exact dezelfde situatie, waar onze wens vooral voorbereid te zijn op de toekomst om helemaal van het gas af te kunnen. Ben erg benieuwd naar je statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:09

hnq

Mjier schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:40:
....
- Op een steekwagen was hij prima naar zolder te krijgen.
...
Even benieuwd:
  • was dat een gewone steekwagen of zo'n speciale trap-versie?
  • rechte trap of met draai?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
Wimbjorno schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Nuttige info, ik ga vanaf volgende week ook naar de Atlantic Explorer V4 200L door de overname van een mede-tweaker. Ik zit in exact dezelfde situatie, waar onze wens vooral voorbereid te zijn op de toekomst om helemaal van het gas af te kunnen. Ben erg benieuwd naar je statistieken.
Het gasverbruik van de maand voor ingebruikname van de WPB (zit wel 2m3 bij voor koken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC1j85feFlr3aW3YkgPWaphD0Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gP7NYTt28HhrFB1MbFmO7AKD.jpg?f=fotoalbum_large
En het stroomverbruik van de WPB van afgelopen maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE5GVlpSavU_uhQG3MLpjcbp4ew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KETaoEJZ36vlwMmyZQa0yABu.jpg?f=user_large
De laatste 10 dagen een beetje vertekend omdat 1 van mijn 2 kinderen op vakantie is, maar het beeld is een beetje 15 m3 gas minder, en 42 kWh extra. Voor de bespaarders 15 x 1,18 (de gasprijs in juli is net weer een paar cent gedaald, heb ik weer) = € 17,70. 42 x 0,20 (zomer overdag, prijs vaak rond de 0) = € 8,40.
De besparing in de zomer is dus nog geen tientje per maand. Als ik op het leidingwerk geen afschrijving reken, wat compenseer voor het rendement in de winter, en de subsidie meereken moet de WPB toch een goeie 10 jaar draaien voordat ik voldoende bespaard heb voor vervanging. Maar als ik de lol meereken heeft dat ding zich allang terugbetaald.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
hnq schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:09:
[...]

Even benieuwd:
  • was dat een gewone steekwagen of zo'n speciale trap-versie?
  • rechte trap of met draai?
Ik heb het met een gewone steekwagen gedaan. Met een spanband de WPB goed vastgezet.
Met mijn zonen van 19 en 21 eronder, en ik van boven de steekwagen aan de handvaten trede voor trede naar boven. Twee rechte trappen, ging prima. De draai onderaan de trappen was het meest krap, dat ging net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Laatst online: 20:39

Trackerfire

BTC HODLER

Mjier schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:27:
[...]

Het gasverbruik van de maand voor ingebruikname van de WPB (zit wel 2m3 bij voor koken):
[Afbeelding]
En het stroomverbruik van de WPB van afgelopen maand:
[Afbeelding]
De laatste 10 dagen een beetje vertekend omdat 1 van mijn 2 kinderen op vakantie is, maar het beeld is een beetje 15 m3 gas minder, en 42 kWh extra. Voor de bespaarders 15 x 1,18 (de gasprijs in juli is net weer een paar cent gedaald, heb ik weer) = € 17,70. 42 x 0,20 (zomer overdag, prijs vaak rond de 0) = € 8,40.
De besparing in de zomer is dus nog geen tientje per maand. Als ik op het leidingwerk geen afschrijving reken, wat compenseer voor het rendement in de winter, en de subsidie meereken moet de WPB toch een goeie 10 jaar draaien voordat ik voldoende bespaard heb voor vervanging. Maar als ik de lol meereken heeft dat ding zich allang terugbetaald.
Reken je hierbij ook de besparing voor het niet meer hebben van een gasaansluiting mee. Dan gaat t nog wat harder in het voordeel :) alleen dat geeft al zo'n 250 euro per jaar extra besparing.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Trackerfire schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Reken je hierbij ook de besparing voor het niet meer hebben van een gasaansluiting mee. Dan gaat t nog wat harder in het voordeel :) alleen dat geeft al zo'n 250 euro per jaar extra besparing.
Ja, en daarbij kan ik niet wachten op de dag dat de saldering wordt afgeschaft. Omdat ik dan geen vergoeding meer krijg voor teruggeleverde stroom, kan ik die dan dus gratis gebruiken voor mijn WPB. Met goed boekhouden kom je er wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie steeds meer initiatieven voorbijkomen ( vattenfall ) en andere partijen die een boiler variant aanbieden, die je stroomoverschot ( per 300 watt ) sturen naar de boiler.

ik zie nergens iets van een COP waarde staan, maar ik stel me zo voor dat dit systemen zijn die minder rendabel zijn dan een WPB ? (COP 1 vs COP 3/4 ? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HyperTrophy schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:28:
Ik zie steeds meer initiatieven voorbijkomen ( vattenfall ) en andere partijen die een boiler variant aanbieden, die je stroomoverschot ( per 300 watt ) sturen naar de boiler.

ik zie nergens iets van een COP waarde staan, maar ik stel me zo voor dat dit systemen zijn die minder rendabel zijn dan een WPB ? (COP 1 vs COP 3/4 ? )
Dat zijn inderdaad 100% electrische boilers.

Een wpb doet trouwens geen COP3/4, eerder max 2,5.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 26-07-2024 14:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En ook nog eens belachelijk duur overigens.. 2500 euro voor een 80 liter vat 8)7

He-le-maal gek daar. Als je het mij vraagt is dat gewoon keihard misbruik maken van onwetende mensen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martin7182
Met gepaste trots hier het resultaat van de WPB aangesloten als bijverwarming op de CV (zonder ketel). De circulatiepomp, overdrukventiel, drukmeter, automatische ontluchter en een paar knelfittingen/buizen heb ik kunnen hergebruiken. De totale kosten waren daardoor maar een paar tientjes :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmVy8-2tdsCLaPymBfLt007O100=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjZng41kX7s9l5yGMPvj2Msp.jpg?f=fotoalbum_large

De Hewalex WP levert 3 kW warmte. Bij de eerste test circuleerde het water niet (er zat teveel lucht in de ciculatiepomp 8)7 ). De tweede test ging heel goed, snel weer uitgezet want het huis was al warm genoeg ;) Er moet nog isolatie komen en een kastje over het rechterdeel.

Dank voor de vele tips hier op het forum _/-\o_

WP: Hewalex PCWU 3.0 kW
Boilervat: Inventum Maxtank 150 solo; 37010150.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 30-07-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1967
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-07 16:14
Vraag: heeft iemand ervaring met het gebruik van een close in boiler als doorstroomverwarmer die 1x per week ingezet gaat worden voor de legionellarun van een (warmtepomp) boiler?

Deze wordt dan geplaatst in een circulatieleiding van het tapwater achter de pomp:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3lROqYTW_2J10xpesbJcJ5Xv4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yhPNIr5rHBAY3EyV8EqYs8gY.png?f=fotoalbum_large

Ik wil dit inzetten ipv een dure doorstroomverwarmer om zo wekelijks de grote boiler naar 65 graden te brengen.

Suggesties en tips welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1967
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-07 16:14
Aanvullende info: wil gebruik maken van de bestaande ATAG 300 liter CV gestookte boiler die we van de CV afkoppelen en gaan verwarmen met een Hewalex 3KW losse warmtepomp die vervolgens zijn aanzuiglucht weghaalt achter de WtW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:17
Mark1967 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:54:
Vraag: heeft iemand ervaring met het gebruik van een close in boiler als doorstroomverwarmer die 1x per week ingezet gaat worden voor de legionellarun van een (warmtepomp) boiler?

Deze wordt dan geplaatst in een circulatieleiding van het tapwater achter de pomp:[Afbeelding]

Ik wil dit inzetten ipv een dure doorstroomverwarmer om zo wekelijks de grote boiler naar 65 graden te brengen.

Suggesties en tips welkom
De hewalex kan gewoon tot 60 graden verwarmen, waarom wil je dit het cop 1 gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Wolly schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Dat zijn inderdaad 100% electrische boilers.

Een wpb doet trouwens geen COP3/4, eerder max 2,5.
*O* COP 4.18 hier, gemiddelde na een jaar. Opstelling blijkt dus een hoop te schelen.
-staat binnen warme ruimte (overloop)
-draait binnen/buiten

Veel gedachte-experimeten al over gehad, maar de constante warme aanvoerlucht wordt feitelijk door mijn warmtepomp gecreëerd. Die doet ook al >1 COP dus kan me niet goed voorstellen dat ik lager uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Mark1967 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:56:
Aanvullende info: wil gebruik maken van de bestaande ATAG 300 liter CV gestookte boiler die we van de CV afkoppelen en gaan verwarmen met een Hewalex 3KW losse warmtepomp die vervolgens zijn aanzuiglucht weghaalt achter de WtW
Kijk goed naar de luchtvolumes. :) Gemiddeld snakt een WPB/Hewalex een aantal factoren meer lucht naar binnen dan een WTW kwijt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:09
Martin7182 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:57:
Met gepaste trots hier het resultaat van de WPB aangesloten als bijverwarming op de CV (zonder ketel). De circulatiepomp, overdrukventiel, drukmeter, automatische ontluchter en een paar knelfittingen/buizen heb ik kunnen hergebruiken. De totale kosten waren daardoor maar een paar tientjes :)
[Afbeelding]

De Hewalex WP levert 3 kW warmte. Bij de eerste test circuleerde het water niet (er zat teveel lucht in de ciculatiepomp 8)7 ). De tweede test ging heel goed, snel weer uitgezet want het huis was al warm genoeg ;) Er moet nog isolatie komen en een kastje over het rechterdeel.

Dank voor de vele tips hier op het forum _/-\o_
Mooi, kan je aangeven wat voor een boilervat je hier gebruikt. Het is een Inventum maar hoeveel liter en heb je een typenummer?

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 02:01
stevenP schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:09:
[...]

*O* COP 4.18 hier, gemiddelde na een jaar. Opstelling blijkt dus een hoop te schelen.
-staat binnen warme ruimte (overloop)
-draait binnen/buiten

Veel gedachte-experimeten al over gehad, maar de constante warme aanvoerlucht wordt feitelijk door mijn warmtepomp gecreëerd. Die doet ook al >1 COP dus kan me niet goed voorstellen dat ik lager uit zou komen.
Dat is een mooie COP. Helaas moet ik je teleurstellen. In de winter maak je van 1kWh uur stroom 4 kWh warmte in je boiler. Deze 4 kWh komt feitelijk vanuit je warmtepomp. Als we aannemen dat deze ook met een COP van 4 draait, heb je daar dus ook 1 kWh elektrisch voor nodig. Totaal dus 2 kWh elektrisch verbruikt voor 4 kWh thermisch in je boiler. 4/2 = een COP van 2. In de winter dan. Verder zou je nog eens na kunnen denken of je wel de lucht naar buiten wilt blazen. De temperatuur van de lucht die je naar buiten blaast zal zo'n 14 - 15 graden zijn. Aangezien je huis geen vacuüm box is, zal dezelfde hoeveelheid lucht van wat je afblaast ergens anders vanuit buiten weer naar binnen komen. Als het buiten dus koud is, gooi je hiermee warmte weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Henielma schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:23:
[...]

Mooi, kan je aangeven wat voor een boilervat je hier gebruikt. Het is een Inventum maar hoeveel liter en heb je een typenummer?
Het is de Maxtank indirect verwarmde boiler 150 solo; 37010150.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:25:
[...]

Dat is een mooie COP. Helaas moet ik je teleurstellen. In de winter maak je van 1kWh uur stroom 4 kWh warmte in je boiler. Deze 4 kWh komt feitelijk vanuit je warmtepomp. Als we aannemen dat deze ook met een COP van 4 draait, heb je daar dus ook 1 kWh elektrisch voor nodig. Totaal dus 2 kWh elektrisch verbruikt voor 4 kWh thermisch in je boiler. 4/2 = een COP van 2. In de winter dan. Verder zou je nog eens na kunnen denken of je wel de lucht naar buiten wilt blazen. De temperatuur van de lucht die je naar buiten blaast zal zo'n 14 - 15 graden zijn. Aangezien je huis geen vacuüm box is, zal dezelfde hoeveelheid lucht van wat je afblaast ergens anders vanuit buiten weer naar binnen komen. Als het buiten dus koud is, gooi je hiermee warmte weg.
Wanneer je in de winter van 1 kWh stroom 4 kWh in de boiler maakt komt van die 4 kWh toch1 kWh uit de stroom en dus 3kW uit de lucht? Anders zou die laatste kWh helemaal verdwijnen, en dan worden de natuurkundigen onder ons ongerust. En voor de puriteinen onder ons, die kWh stroom wordt gebruikt voor de WPB, en zal ook warmte aan de omgeving afgeven. Die warmte wordt dan weer opgenomen in de WPB, maar is niet afkomstig van de ruimteverwarming ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mjier schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Wanneer je in de winter van 1 kWh stroom 4 kWh in de boiler maakt komt van die 4 kWh toch1 kWh uit de stroom en dus 3kW uit de lucht? Anders zou die laatste kWh helemaal verdwijnen, en dan worden de natuurkundigen onder ons ongerust. En voor de puriteinen onder ons, die kWh stroom wordt gebruikt voor de WPB, en zal ook warmte aan de omgeving afgeven. Die warmte wordt dan weer opgenomen in de WPB, maar is niet afkomstig van de ruimteverwarming ;)
Die 3 kW aan energie in de lucht bevat 1 kWh elektrische energie van de warmtepomp die het huis verwarmd.

Dat maakt de totale COP inderdaad 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:55:
Sinds juni 2022 hebben wij een Vaillant Arostor.
Vanochtend was er minder warm water, en we zagen een foutmelding, hoge druk error.

Ik heb gelezen dat dat een bekend probleem is bij deze boiler. Ik las het eerder ook al dat veel mensen problemen hadden met deze boiler binnen enkele jaren, maar als je hem net hebt staan kan je niet meer doen dan hopen dat het jouw huis voorbij gaat.

Wat betreft deze boiler gaan we contact opnemen met de leverancier uiteraard, vooral ook omdat het zo'n bekend probleem is.

Wel hebben we twijfels of dit goed komt, en we willen ons voorbereiden op een eventuele nieuwe aanschaf van een warmtepompboiler. Deze wpb heeft ons veel geld gekost. Dat is op zich het probleem niet maar op deze manier is het wel wat zuur. Ik zou dit liefst in de toekomst niet weer meemaken.

Weten jullie of de ervaringen met meer recente boilers van dit merk beter zijn, of zijn er wpb's die minder storingsgevoelig zijn?

We zoeken een wpb die leeg zo licht mogelijk is (staat op zolder met houten vloer), niet te hoog, deze paste net, 180-200 liter inhoud, weinig onderhoud, in te stellen op dagelijks moment voor verwarmen.
Follow up:

Mijn partner heeft onze defecte wpb voor nu misschien/blijkbaar gerepareerd.

Volgens het boekje betekent de melding hoge druk error oa dat de water(temperatuur) sensor defect is, maar deze gaf de goede waarde aan.

Er leek een probleem te zijn met de temperatuur-sensor van de verdamper. Deze gaf een verkeerde temperatuur aan waardoor de wpb niet verwarmde. Deze sensor gaf aan dat de verdamper 23 graden was, terwijl deze in werkelijkheid 15 graden was.

De sensor zat in warmtegeleidende pasta. Die pasta is nu verwijderd en de sensor zit nu met ty-rap vast. De boel functioneert alweer een aantal dagen prima. Het verbruik is ook weer wat lager nu, dat was langzaam aan wat opgelopen. Mogelijk was de functionaliteit van de pasta veranderd over de afgelopen 2 jaar.

Voor nu wachten we af wat er verder gaat gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 30-07-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Sjamo: om eerlijk te zijn lijkt het mij niet handig te gaan sleutelen aan een product waarvan bekend is dat er productiefouten in zitten. Zeker met warmtepompen zijn zaken als temperatuursensoren kritiek, dus daar mag je absoluut niet zelf aan knutselen. Je hebt best kans dat jullie door dat geknutsel nu de garantie verspeelt hebben.

En Vaillant is al niet de makkelijkste met garantie helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 30-07-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Glashelder schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:53:
[...]

Die 3 kW aan energie in de lucht bevat 1 kWh elektrische energie van de warmtepomp die het huis verwarmd.

Dat maakt de totale COP inderdaad 2.
Dan zou de huisverwarming een COP van 3 hebben. Met een COP van 4 bevat de 3 kW aan energie in de lucht 0,75 kWh elektrische energie.
Waarmee voor de 4 kWh energie in de boiler 1,75 kWh elektriciteit nodig is, een COP van 2,28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Glashelder schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:04:
@Sjamo: om eerlijk te zijn lijkt het mij niet handig te gaan sleutelen aan een product waarvan bekend is dat er productiefouten in zitten. Zeker met warmtepompen zijn zaken als temperatuursensoren kritiek, dus daar mag je absoluut niet zelf aan knutselen. Je hebt best kans dat jullie door dat geknutsel nu de garantie verspeelt hebben.

En Vaillant is al niet de makkelijkste met garantie helaas.
Misschien.

Garantie zal bij ons sowieso lastig worden. We hebben de wpb zelf gekocht en (de laatste fase van) de installatie laten verzorgen door een installateur. Deze installateur begon direct al moeilijk te doen over garantie, wilde de garantie niet aanvragen bij Vaillant ondanks dat dit volgens het bijgevoegde formulier de normale procedure was op dat moment.

Dit gaan uitzoeken (uitvechten?) gaat op z'n minst vertraging geven en we hebben er voor gekozen het praktisch te benaderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:25:
[...]

Daar moet je inderdaad rekening mee houden, maar dit is ook nog niet helemaal juist.

Stel even dat je WPB met een COP van 4 werkt, dan heb je dus 1 kWh elektrisch nodig en 3 kWh thermisch vanuit de lucht in je woning, die ook verwarmd is met een WP.

Stel dat deze verwarmings-WP ook met een COP van 4 werkt, dan betekent dat dus ook dat van elke geleverde kWh warmte, 1/4e deel uit de stroom komt.

Van deze ruimteverwarming gebruik je 3 kWh voor de WPB (die immers ook al een kWh elektrisch had verbruikt). Deze 3 kWh uitgaande warmte van je verwarmings-WP heeft je 3/4 kWh aan elektriciteit gekost.

In totaal heb je dus 1+3/4=1,75 kWh aan elektriciteit gebruikt, om 4 kWh aan warmte in je boilerwater te krijgen. Totaal COP wordt dan dus 4 / 1,75=2,28

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Dus over een heel jaar is een gemiddelde cop van 3 mogelijk als je op binnen binnen draait. Dat klopt voor mijn gevoel wel de wp boiler heeft 375kwh gebruikt in een jaar en de wp 2400. Dus zal wel goed zijn

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
Zwerius schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Daar moet je inderdaad rekening mee houden, maar dit is ook nog niet helemaal juist.

Stel even dat je WPB met een COP van 4 werkt, dan heb je dus 1 kWh elektrisch nodig en 3 kWh thermisch vanuit de lucht in je woning, die ook verwarmd is met een WP.

Stel dat deze verwarmings-WP ook met een COP van 4 werkt, dan betekent dat dus ook dat van elke geleverde kWh warmte, 1/4e deel uit de stroom komt.

Van deze ruimteverwarming gebruik je 3 kWh voor de WPB (die immers ook al een kWh elektrisch had verbruikt). Deze 3 kWh uitgaande warmte van je verwarmings-WP heeft je 3/4 kWh aan elektriciteit gekost.

In totaal heb je dus 1+3/4=1,75 kWh aan elektriciteit gebruikt, om 4 kWh aan warmte in je boilerwater te krijgen. Totaal COP wordt dan dus 4 / 1,75=2,28
Hiermee maak je het onnodig moeilijk, in de zomer draait bijvoorbeeld een warmtepomp voor verwarming niet, in de lente/herfst waarschijnlijk minder dan 50% van de tijd. En in de winter wel 100%. En zelfs dan nog is je berekening gebaseerd op aannames. En stel iemand heeft geen warmtepomp voor verwarming staan?
Oftewel lekker enkel over de WPB rekenen, is vele malen makkelijker. En al het andere op zichzelf berekenen. Dan blijft er een totaalsom over, die klopt.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 16:59
beestemans schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Hiermee maak je het onnodig moeilijk, in de zomer draait bijvoorbeeld een warmtepomp voor verwarming niet, in de lente/herfst waarschijnlijk minder dan 50% van de tijd. En in de winter wel 100%. En zelfs dan nog is je berekening gebaseerd op aannames. En stel iemand heeft geen warmtepomp voor verwarming staan?
Oftewel lekker enkel over de WPB rekenen, is vele malen makkelijker. En al het andere op zichzelf berekenen. Dan blijft er een totaalsom over, die klopt.
Ik denk dat het punt dat zwerius probeert te maken is dat als je een WPB van binnen uit warmte laat onttrekken je iets harder moet stoken om een bepaalde binnen temperatuur te krijgen. Je kan dus niet helemaal zeggen dat binnen-binnen een COP van 4 (bijvoorbeeld) levert en buiten-buiten een COP van 3 (bijvoorbeeld) dus binnen-binnen is efficiënter.

De waarheid van COP zit in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:06
Bij ons staat de WPB gepland voor volgend jaar. Maar wel een vraag betreffende de lucht aan- en afvoer.
Wij hebben een WTW met 160mm schuindak lucht aanvoer en 160mm gevel luchtafvoer.
Kan ik deze WTW doorvoeren gebruiken voor de WPB door hiervoor T stuk aftakkingen bij te plaatsen?

Bijvoorbeeld:
De aanvoer WPB op de aanvoer WTW en de afvoer WPB naar de afvoer WTW?
of
De aanvoer WPB op de afvoer WTW en een nieuwe afvoer WPB naar buiten?
Zal de warmere WTW afvoerlucht de efficiëntie verhogen, de COP waarde verhogen?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:40

SLOAPERT

Wunderbar

Ik ben enkele maanden geleden verhuisd, en ben langzaam wat dingetjes weer slim aan het aansturen, met name doordat we een dynamisch energie contract hebben. De boiler moet hierbij verwarmen tijdens de goedkoopste uren op een dag.
Ik probeer mijn Atlantic Explorer v4 via het solar contact aan te sturen, terwijl de boiler op afwezig(vakantie modus) staat.
Bij de v3 in mijn vorige woning werkte dit zonder problemen. Maar met de v4 krijg ik het niet werkend in de afwezigheid stand. In normale stand start de boiler wel met verwarmen zodra er spanning op het solar contact komt.

Iemand enig idee of dit bij de v4 niet meer werkt, of zijn er nog andere instellingen van belang in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@SLOAPERT
Nee dat werkt niet meer. Maar kijk eens hier voor een alternatief:

https://gathering.tweaker...message/77491628#77491628

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 04-08-2024 13:22 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:40

SLOAPERT

Wunderbar

Also, ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
  • Laatst online: 11-12-2024
Sinds een paar weken heb ik mijn Atlantic Explorer v4 werkende. De warmwatervoorziening werkt uitstekend, maar het valt mij op dat hij af en toe (tijdens de legionella run?) naar 70 graden loopt. Dit is niet incidenteel, hij doet dit consequent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXQUiJO5RMQa199SAiorYaZjr2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OzXI676oyYhxqjX7L5glrboc.png?f=fotoalbum_large
Het teruglopen naar de lage temperatuur was ivm afwezigheid tijdens de vakantie. Ook de run de dag voordat we terugkwamen van vakantie loopt hij naar 70 en vervolgens op de dag van terugkomst wederom.

Weet iemand of de temperatuur van de legionella run in te stellen is? Ik vind ruim 70 graden wat overdreven. In de handleiding staat overigens ook dat hij gewoon zou moeten lopen tot 62 graden, maar daar komt hij dus ruim boven.

Alvast dank voor jullie reactie(s)!

[ Voor 0% gewijzigd door stiphout op 12-08-2024 01:30 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

stiphout schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:24:
Sinds een paar weken heb ik mijn Atlantic Explorer v4 werkende. De warmwatervoorziening werkt uitstekend, maar het valt mij op dat hij af en toe (tijdens de legionella run?) naar 70 graden loopt. Dit is niet incidenteel, hij doet dit consequent.
[Afbeelding]
Het teruglopen naar de lage temperatuur was ivm afwezigheid tijdens de vakantie. Ook de run de dag voordat we terugkwamen van vakantie loopt hij naar 70 en vervolgens op de dag van terugkomst wederom.

Weet iemand of te temperatuur van de legionella run in te stellen is? Ik vind ruim 70 graden wat overdreven. In de handleiding staat overigens ook dat hij gewoon zou moeten lopen tot 62 graden, maar daar komt hij dus ruim boven.

Waar en hoe meet je dit?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
Grafische weergave komt uit HomeAssistant. Informatie wordt daar ingeladen via cozytouch bridge.
Mocht je interesse hebben, deze integratie gebruik ik: https://www.home-assistant.io/integrations/cozytouch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
stiphout schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:24:
[Afbeelding]

Weet iemand of de temperatuur van de legionella run in te stellen is? Ik vind ruim 70 graden wat overdreven. In de handleiding staat overigens ook dat hij gewoon zou moeten lopen tot 62 graden, maar daar komt hij dus ruim boven.

Heb je niet per ongeluk 4 legionella runs per maand ingesteld? Dus wekelijks zegmaar?
Zou sowieso even een externe temperatuur sensor bijplaatsen naast de bestaande sensor. Past net. Dan kan je het vergelijken 70 graden is wel erg hoog.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Beste tweakers,

Graag zou ik op zolder een Atlantic Calypso vm 150l plaatsen.

Het is hier het hele jaar rond de 15 graden Celsius.

Wat is het voordeel van wel of geen aan- en afzuiging naar buiten?

Dank,
Melvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:17
@stiphout Ik doe de temperatuurmeting met een Sonoff TH10 met de voeler op dezelfde plaats als de voeler van de Atlantic, met dit als resultaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP_yANrKbm6qKPrqxRXP78d7YjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sftw8PKAdpf5syfhfK8gNGnK.jpg?f=fotoalbum_large

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
stiphout schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:49:
[...]

Grafische weergave komt uit HomeAssistant. Informatie wordt daar ingeladen via cozytouch bridge.
Mocht je interesse hebben, deze integratie gebruik ik: https://www.home-assistant.io/integrations/cozytouch/
Leuk weetje, mijn V3 rapporteert dat helaas niet met de Cczytouch dus ik heb er een sensor bij geplaatst..
Wat de 70C betreft denk ik dat het element wordt gebruikt tijdens de legionellarun, dat kan je eventueel zien aan het hoge verbruik vanaf 62C (dan 1800W meer of als de wp niet draait 1800W totaal).

Je kan bij de (installateur) instellingen aangeven dat het element nooit wordt gebruikt en dan wordt het 62C.
De dubbele piek naar 70C rond 2 en 3 aug is wel apart, het lijkt of hij 2 keer naar 70C gaat maar binnen hoeveel tijd dat is kan je met inzoomen beter zien.
Misschien is de timer een beetje van slag, dan helpt een paar minuten zonder spanning soms.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Melvinvossen schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:44:
Beste tweakers,

Graag zou ik op zolder een Atlantic Calypso vm 150l plaatsen.

Het is hier het hele jaar rond de 15 graden Celsius.

Wat is het voordeel van wel of geen aan- en afzuiging naar buiten?

Dank,
Melvin
Aan- + af-zuiging van/naar buiten zorgt ervoor dat je binnen geen temperatuur schommelingen hebt. Daarnaast verbruik je niet je eigen duur gemaakt warmte in huis, enkel tijdens de warme zomer dagen zou je dat willen maar dan heeft het weer beperkt effect doordat die relatief kort draait.

Alleen afzuiging naar buiten zorgt ervoor dat je onder druk creëert en je dus elders buiten lucht aan zuigt. Het zorgt er wel voor dat je de koude lucht niet binnen loost, wat fijn is in de winter.

Alleen aanzuigen is volgens mij niet gebruikelijk, je koelt dan mogelijk je huis en creëert overdruk waardoor er elders in huis lucht uit kan gaan.

Of je één van beide opties wilt hangt af van waar je WPB komt te staan en voornamelijk hoe groot die kamer is en waar het voor gebruikt wordt. Over het algemeen wordt er binnen dit topic gekozen voor binnen/binnen of buiten/buiten gekozen. Sommige gebruikers hebben met behulp van een t-stuk met klep systemen gemaakt waarmee je in de winter buiten/buiten kan draaien en in de zomer binnen/binnen of binnen/buiten.

Je kan ook gewoon beginnen met binnen/binnen en kijken hoe het draait, later kan je altijd nog aansluitingen naar buiten maken mocht het nodig zijn (zo ga ik het doen in ieder geval).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Heeft iemand een overzicht van welke data/sensoren/enz je krijgt in Home Assistant met de cozytouch integratie met de Atlantic Explorer v4?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
@Tanuki Ik gebruik geen Home Assistant maar wel de python-overkiz-api die daar onder zit. Je kan kijken naar deze config file die de MQTT berichten van dit script verwerkt. In de python-overkiz-api repo staat een voorbeeld van de CozyTouch Overkiz output.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 12-08-2024 11:04 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:05
Vandaag is een Vaillant arostor vwl200/5 geïnstalleerd. Ik zie nu dat er wel vrij veel condens op de afvoerbuis.
Zeker met het warme weer van vandaag. Hoe kan ik deze het beste isoleren? Ik lees over Armaflex? Is dan de 9mm variant voldoende?
Of is er ook iets bij de lokale bouwmarkt te krijgen en te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Alles wat jij esthetisch mooi genoeg vind aan isolatiemateriaal kan je gebruiken. Dat maakt niet zoveel uit. Liefst wel iets dat tegen vocht kan. Ikzelf heb geisoleerde dakdoorvoeren van Ubbink. Vandaar uit geisoleerde aluminium spiraalslang naar de WPB. Da's echt maar een dun laagje aan isolatie op beide, maar hier geen last van condensatie of druppels aan de doorvoeren of slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Zou 9mm dik in dat geval voldoende zijn, om condensatie te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Dat van mij is zeker niet dikker schat ik zo in en heb er nog nooit condensatie op gezien.

Full disclosure: bij mij gaan aan en afvoer bijna recht omhoog door het platte dak. Zijn ook niet langer dan ongeveer 1,50mtr het stuk en van de voorgeschreven diameter (160mm)

Die Ubbink doorvoeren hebben van dat zwarte schuim er omheen. Ongeveer een cm dik. Die flexibele leiding heeft een heel dun laagje glaswol afgedekt met weer een laagje aluminium folie. Dus tja... da's dus schijnbaar genoeg om condens te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
In december besteld en vandaag geinstalleerd. Vaillant arostor vwl200/5,
Ik lees nu pas dat deze WPB nogal wat kuren vertoond naar 2 jaar ongeveer. Dat wist ik toen nog niet. Balen.
De lucht uitlaat moet ik dus nog isoleren. zie boven. Morgen wordt dat materiaal bezorgd.
Wat me opvalt: De installateur heeft de bestaande cv in/uitlaat (schoorsteen) gebruikt. Maar hierdoor is een 80mm buis gebruikt. Dat lijkt me vrij dus, als ik dit topic zo doorlees. Maar in de installatie handleiding zie ik geen minimale diameter staan. Gaat dit problemen geven?

[ Voor 6% gewijzigd door ahbart op 13-08-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@ahbart

Geen idee, want ken jou type/merk boiler niet. Maar 80mm lijkt mij vrij klein inderdaad. Maar is natuurlijk afhankelijk van het debiet wat er door moet. Die Explorer V4 die ik heb jast er aardig wat lucht doorheen en heeft daarom 160mm nodig.

Lijkt me stug dat daar helemaal niets over vermeld staat in de installatiehandleiding (dus niet de gebruiksaanwijzing)
Even opzoeken op internet voor jou WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@ahbart mijn unit (Auer, zelfde fabriek) heeft na vijf jaar nog geen aandacht nodig gehad, dus je hebt gelukkig geen garantie op ellende :)

Voor het vermogen van de 200/270L varianten is een cv-doorvoer te krap. De 100/150 liter units zijn daar wel op ontworpen.

Het beste laat je de inlaat loskoppelen zodat je 125mm hebt, dat is alsnog krap maar wel zo praktisch.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Of je neemt de ventilatiebuis er ook bij, dan heb je 160 mm. Wij hebben zo'n schoorsteen met 3 buizen waar de HR-ketel op aangesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Proton_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:27:
@ahbart mijn unit (Auer, zelfde fabriek) heeft na vijf jaar nog geen aandacht nodig gehad, dus je hebt gelukkig geen garantie op ellende :)

Voor het vermogen van de 200/270L varianten is een cv-doorvoer te krap. De 100/150 liter units zijn daar wel op ontworpen.

Het beste laat je de inlaat loskoppelen zodat je 125mm hebt, dat is alsnog krap maar wel zo praktisch.
Dat zou betekenen dat de luchtinlaat van binnen komt. Wat een cv-hok is met beperkt volume. Ik weet niet of dat de oplossing is.
Ik heb de installateur gevraagd om een check te doen bij Vaillant op dit formaat uitlaat.
Ander moet er een betere in/uitlaat gemaakt worden op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:41:
Of je neemt de ventilatiebuis er ook bij, dan heb je 160 mm. Wij hebben zo'n schoorsteen met 3 buizen waar de HR-ketel op aangesloten was.
Hoe werkt de rekensom die je hierboven maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Heb even de installatiehandleiding bekeken, maar daar staat netjes aangegeven dat de aansluitingen 158mm zijn. Tevens wat voorwaarden aangaande lengte van de buizen en de isolatie daarvan.

Vreemd dat je installateur dan gewoon die 80mm aansluitingen pakt. Schept bij mij geen vertrouwen in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
Speedy-Andre schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Leuk weetje, mijn V3 rapporteert dat helaas niet met de Cczytouch dus ik heb er een sensor bij geplaatst..
Wat de 70C betreft denk ik dat het element wordt gebruikt tijdens de legionellarun, dat kan je eventueel zien aan het hoge verbruik vanaf 62C (dan 1800W meer of als de wp niet draait 1800W totaal).

Je kan bij de (installateur) instellingen aangeven dat het element nooit wordt gebruikt en dan wordt het 62C.
De dubbele piek naar 70C rond 2 en 3 aug is wel apart, het lijkt of hij 2 keer naar 70C gaat maar binnen hoeveel tijd dat is kan je met inzoomen beter zien.
Misschien is de timer een beetje van slag, dan helpt een paar minuten zonder spanning soms.
Een paar minuten zonder spanning zal ik eens proberen. Ik kan niet terughalen of he element werd gebruikt of niet. Ik zie wel dat het stroomverbruik wat hoger is dan ik verwacht van alleen de warmtepomp en ik zag zojuist ook dat het steunelement 4% van de tijd gebruikt is.
Ik heb zojuist in het installateur menu het elektrisch steunelement van "Automatisch" naar "Gedeactiveerd" gezet. Eens in de gaten blijven houden of dit werkt.

Alvast dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wolly schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Hoe werkt de rekensom die je hierboven maakt?
Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar hier zat de afvoer van de HR-ketel op een 80 mm buis, de aanvoer op een 125 mm buis daar omheen en de ventilatieafvoer op een 160 mm buis daar weer omheen. Als je die buizen gelijk afzaagt en aansluit, dan heb je effectief dus 1 buis van 160 mm.
Ik weet trouwens nog niet wat ik ga doen komende winter. Misschien sluit ik de WPB wel aan via de oude ventilatieunit. Die krijgt 350 m3/h weg wat ook precies is wat de WPB nodig heeft. De ventilatieafvoer alleen heeft een buitendiameter 160 mm en binnendiameter 125 mm. Effectief is dat evenveel als een simpele buis van ~100 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
ahbart schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:02:
Vandaag is een Vaillant arostor vwl200/5 geïnstalleerd. Ik zie nu dat er wel vrij veel condens op de afvoerbuis.
Zeker met het warme weer van vandaag. Hoe kan ik deze het beste isoleren? Ik lees over Armaflex? Is dan de 9mm variant voldoende?
Of is er ook iets bij de lokale bouwmarkt te krijgen en te gebruiken?
Ik heb de buizen van Thermoduct gebruikt, die zijn voorgeïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:28:
[...]

Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar hier zat de afvoer van de HR-ketel op een 80 mm buis, de aanvoer op een 125 mm buis daar omheen en de ventilatieafvoer op een 160 mm buis daar weer omheen. Als je die buizen gelijk afzaagt en aansluit, dan heb je effectief dus 1 buis van 160 mm.
Ik weet trouwens nog niet wat ik ga doen komende winter. Misschien sluit ik de WPB wel aan via de oude ventilatieunit. Die krijgt 350 m3/h weg wat ook precies is wat de WPB nodig heeft. De ventilatieafvoer alleen heeft een buitendiameter 160 mm en binnendiameter 125 mm. Effectief is dat evenveel als een simpele buis van ~100 mm.
Ik dacht dat er iets in de handleiding van de Atlantic Explorer stond dat je hem niet op een ventilatiebox mag aansluiten. Maar heb de handleiding even niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:56
Tanuki schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Ik dacht dat er iets in de handleiding van de Atlantic Explorer stond dat je hem niet op een ventilatiebox mag aansluiten. Maar heb de handleiding even niet bij de hand.
Correct, pagina 94: Verboden configuraties :)
Lijkt me 2-ledig: je wil geen 'vieze' lucht door je WPB halen en je wil niet dat je mv tegen je WPB blaast op het moment dat daar de fan niet van draait.

Vanwege die 2 punten heb ik hier ook wel eens een schema voorbij zien komen met filterbox en kleppen, om het toch goed te doen. Maar dat is een hoop gedoe...

[ Voor 31% gewijzigd door MisterMailman op 14-08-2024 11:41 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Tanuki schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Volgensmij wil hij alleen de afvoer van de oude ventilatiebox gaan gebruiken. Niet het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Doggieman schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Volgensmij wil hij alleen de afvoer van de oude ventilatiebox gaan gebruiken. niet het hele systeem.
Wat bedoel je met "hele systeem" van de MV-box?
Trouwens de (afvoer)capaciteit van een huis-tuin-en-keuken mv is waarschijnlijk veel lager
dan wat een warmtepompboiler graag wil (af)zuigen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@dunklefaser
Ik bedoelde dus dat hij geen lucht van z'n MV systeem wil gebruiken voor z'n WPB maar alleen de afvoer naar buiten van dat systeem.

Dat de capaciteit daarvan waarschijnlijk niet voldoende zal zijn als deze geen 160mm is ben ik met je eens. Maar ondanks waarschuwingen willen mensen het toch vaak gewoon proberen. Dit om kosten te sparen. De fabrikant schrijft nu eenmaal een bepaalde diameter voor. Dat doen ze niet voor niets! Bij problemen of een garantie claim is het eerste wat ze roepen dat de boel niet is aangesloten volgens voorschrift.
Ik snap dat 160mm doorvoeren niet goedkoop zijn. En dat de installatie kosten dan omhoog schieten. Maar goed...dat dien je nu eenmaal mee te nemen in een offerte aanvraag. Op een WPB van meer dan 2000 euro maakt dat dan ook niet meer uit. Je hebt dat dan in iedergeval wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Doggieman schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:40:
@dunklefaser
Ik bedoelde dus dat hij geen lucht van z'n MV systeem wil gebruiken voor z'n WPB maar alleen de afvoer naar buiten van dat systeem.

Dat de capaciteit daarvan waarschijnlijk niet voldoende zal zijn als deze geen 160mm is ben ik met je eens. Maar ondanks waarschuwingen willen mensen het toch vaak gewoon proberen. Dit om kosten te sparen. De fabrikant schrijft nu eenmaal een bepaalde diameter voor. Dat doen ze niet voor niets! Bij problemen of een garantie claim is het eerste wat ze roepen dat de boel niet is aangesloten volgens voorschrift.
Ik snap dat 160mm doorvoeren niet goedkoop zijn. En dat de installatie kosten dan omhoog schieten. Maar goed...dat dien je nu eenmaal mee te nemen in een offerte aanvraag. Op een WPB van meer dan 2000 euro maakt dat dan ook niet meer uit. Je hebt dat dan in iedergeval wel goed.
Miss verstand - het gaat niet om de diameter van de buizen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

ahbart schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:10:
In december besteld en vandaag geinstalleerd. Vaillant arostor vwl200/5,
Ik lees nu pas dat deze WPB nogal wat kuren vertoond naar 2 jaar ongeveer. Dat wist ik toen nog niet. Balen.
De lucht uitlaat moet ik dus nog isoleren. zie boven. Morgen wordt dat materiaal bezorgd.
Wat me opvalt: De installateur heeft de bestaande cv in/uitlaat (schoorsteen) gebruikt. Maar hierdoor is een 80mm buis gebruikt. Dat lijkt me vrij dus, als ik dit topic zo doorlees. Maar in de installatie handleiding zie ik geen minimale diameter staan. Gaat dit problemen geven?
Ik draai op die 125 mm met een Edel Auer zonder problemen maar lever ze niet meer. Die R290 gaan te vaak defect. De Explorer V4 kost minder en zit veel beter in elkaar en weinig tot geen problemen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Doggieman schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:40:
@dunklefaser

Inderdaad. Kijk, als ik de WPB zonder aanpassingen op de ventilatieafvoerbuis zet, dan gaat dat niet werken omdat de diameter te klein is. Maar als ik de oude MV box ertussen zet, dan zou het makkelijk moeten kunnen. Sterker nog, er moet eigenlijk wat weerstand bij. Onze ventilatieafvoer is 0.25×16×16×π - 0.25×12.5×12.5×π = 78 cm2 daar krijgt de MV box in z'n eentje als het goed is 350 m3/h doorheen. De oude HR in+uitlaat is 0.25×12.5×12.5×π = 124 cm2. Gecombineerd met MV afvoer zo'n 200 cm2. De HR-uitlaat alleen is 0.25×8×8×π = 50 cm2.
Wat ik waarschijnlijk doe is de scheiding tussen MV-afvoer en HR-inlaat weghalen zodat ik 150 cm2 heb. Dat kan de WPB misschien wel aan zonder hulp.

• Tanuki
  • Niet online
nike schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:31:
@RichieB Je Warmtepomp boiler gebruiken met de extra coil om die te gebruiken voor cv werkt voor geen meter.

Het vermogen is gewoon te klein en totaal niet rendabel, dat heb ik de harde manier geleerd.
Nu heb ik 2 gescheiden systemen, 1 wtb voor sww en 1 wp voor cv.

Wat ik nog ga proberen is mijn wp gebruiken om de wpb te verwarmen door die coil heen.
Even een heel oud bericht quoten, maar wel precies wat ik ook graag wil doen: De coil benutten om de WPB op te warmen (of te pre-heaten, zodat het verwarmen daarna eerder klaar is als de schedule komt).

Ik ben in dubio of ik mijn zonnepanelen moet vervangen door PVT panelen (want dan kun je natuurlijk die coil super goed gebruiken, of dat ik gewoon normale PV panelen moet leggen.

Ik ben benieuwd waar de coil nou eigenlijk super goed voor gebruikt kan worden. Blijkbaar niet om de WPB te laten helpen om het hele huis te verwarmen met vloerverwarming.

• Doggieman
Tanuki schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Even een heel oud bericht quoten, maar wel precies wat ik ook graag wil doen: De coil benutten om de WPB op te warmen (of te pre-heaten, zodat het verwarmen daarna eerder klaar is als de schedule komt).

Ik ben in dubio of ik mijn zonnepanelen moet vervangen door PVT panelen (want dan kun je natuurlijk die coil super goed gebruiken, of dat ik gewoon normale PV panelen moet leggen.

Ik ben benieuwd waar de coil nou eigenlijk super goed voor gebruikt kan worden. Blijkbaar niet om de WPB te laten helpen om het hele huis te verwarmen met vloerverwarming.
Die WPB is nu eenmaal ook niet gemaakt of ontworpen om vloer verwarming te voeden. Dan kun je dus ook verwachten dat dit niet goed of lekker werkt. Ja.... 1 radiator in een kleine badkamer zal misschien nog wel lukken. Maar dan kan je m.i. beter met een COP1 blower kacheltje je badkamer verwarmen op de momenten dat je er bent. Ben je goedkoper uit en minder problemen.

Die spiraal is ontworpen om de tank op te warmen. En dat werkt dan ook prima. Bij een pelletskachel met CV aansluiting/ondersteuning bijvoorbeeld werkt het prima. Zelfde voor een gas gestookte CV, zonneboiler en houtkachel met CV ondersteuning. Werkt allemaal prima.

Leuk die PVT panelen, maar waarom? Weet niet hoeveel PV je nu (over) hebt, maar ook daarmee kan je prima je WPB verwarmen. Ja.... is COP1, maar wat boeit dat als je genoeg over hebt, niet meer kan salderen straks of voor de teruglevering zou moeten betalen? Gewoon je element afkoppelen in de WPB boiler en met een solid state relais aansturen bij constatering van PV teruglevering. Al is dat maar 1 kWh p/d dan scheelt dat toch weer.
Werkt bij mij hier prima.

En ja... heb hier op het forum al vele opmerkingen hierover gehad. Dat het waanzin is om een WPB te gaan verwarmen op COP1. Maar in de winter heb je vaak niet veel PV over. Soms wel meerdere malen per dag wat korte momenten van teruglevering. Dan wil je niet steeds die compressor in en uit schakelen. Dus vandaar het element in de WPB gebruiken. Er zijn gewoon hele leuke zaken te maken met Node red en HA.

[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 15-08-2024 12:17 ]

• Tanuki
  • Niet online
@Doggieman Dat de WPB niet gebruikt zou moeten worden om de vvw mee te laten helpen, dat was me op zich al wel duidelijk. :)

Maar ik zie je hier nu zeggen "De spiraal is bedoeld om de tank op te warmen". Dat betekent toch water door die spiraal laten lopen? Aka, water dat je hebt verwarmd bijvoorbeeld met de zon (PVT of zonneboiler, of ...)? Of heb ik dat nu verkeerd?

De WPB met PV verwarmen kan, dat is gewoon stroom meten en alles wat over is / nuttig is, in de WPB stoppen, dus consumeren. In plaats van terugleveren bijvoorbeeld.
Maar dan gebruik je de spiraal toch juist niet? Dan gebruik je het PV contact van de boiler, dat contact zit ook op de versie zonder spiraal.

Over salderen enz heb je overigens gelijk. Ik merk op dit moment dat ik eigenlijk net wat te weinig PV heb liggen, om alles af te dekken. We moeten nog wat sluipverbruik analyseren en hopelijk wegwerken, maar feit is dat die panelen (staan in mijn signature) niet toereikend zijn, en makkelijk kunnen worden vervangen door meer vermogen.

Ik vind het idee van de spiraal gebruiken juist erg mooi: Gratis warmte van het dak (bijvoorbeeld) inzetten om de WPB op te warmen en de kWh's die van de PV panelen komen weer inzetten voor wat anders. Bijvoorbeeld in de WP (niet WPB), elektrisch fornuis,...

• Doggieman
Tanuki schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:09:
@Doggieman Dat de WPB niet gebruikt zou moeten worden om de vvw mee te laten helpen, dat was me op zich al wel duidelijk. :)
Mooi😁
Maar ik zie je hier nu zeggen "De spiraal is bedoeld om de tank op te warmen". Dat betekent toch water door die spiraal laten lopen? Aka, water dat je hebt verwarmd bijvoorbeeld met de zon (PVT of zonneboiler, of ...)? Of heb ik dat nu verkeerd?
Ja... klopt helemaal. Maar welke bron je hier kiest is natuurlijk afhankelijk van wat je al tot je beschiking hebt. Ik bedoel dus te zeggen waarom PVT panelen aanschaffen als het met je bestaande panelen ook kan (die WPB opwarmen) Ik heb mijn WPB destijds specifiek juist met spiraal gekocht omdat ik het plan had om ook een pelletkachel aan te schaffen met CV ondersteuning. Is er tot nu toe nooit van gekomen. Ik zou hem dus met de kennis van nu zonder een spiraal kopen.
De WPB met PV verwarmen kan, dat is gewoon stroom meten en alles wat over is / nuttig is, in de WPB stoppen, dus consumeren. In plaats van terugleveren bijvoorbeeld.
Maar dan gebruik je de spiraal toch juist niet? Dan gebruik je het PV contact van de boiler, dat contact zit ook op de versie zonder spiraal.
Ja en nee.
Ja... klopt. Je gebruikt de spiraal dan niet. Maar bij het gebruik van het PV contact gaat ook je compressor lopen. Dat is iets wat ik om bepaalde redenen niet wil. Vandaar dat ik alleen het element aan stuur. Maar het resultaat is het zelfde (een warmere WPB) met een (veel) kleinere investering.
Over salderen enz heb je overigens gelijk. Ik merk op dit moment dat ik eigenlijk net wat te weinig PV heb liggen, om alles af te dekken. We moeten nog wat sluipverbruik analyseren en hopelijk wegwerken, maar feit is dat die panelen (staan in mijn signature) niet toereikend zijn, en makkelijk kunnen worden vervangen door meer vermogen.
Dan zou ik dat dus gewoon doen. Ikzelf leg constant PV 2ehands bij. Kost echt bijna niks. Doe alles zelf. Ik heb natuurlijk ook wel onbeperkt ruimte. Omdatnde investering maar heel klein is heb ik dus ook geen zorgen over terugverdientijd. In de winter kan ik iedere kWh wel gebruiken en in de zomer kan er een deel uit of terug geregeld worden als de situatie daar om vraagt.
Ik vind het idee van de spiraal gebruiken juist erg mooi: Gratis warmte van het dak (bijvoorbeeld) inzetten om de WPB op te warmen en de kWh's die van de PV panelen komen weer inzetten voor wat anders. Bijvoorbeeld in de WP (niet WPB), elektrisch fornuis,...
Ja.... is een mooi idee, maar PVT panelen kosten een hoop. En wanneer je het echt nodig hebt (in de winter) moet ik eerst nog zien wat het aan warmte echt opbrengt. Zonneboilers doen in de winternook niet veel namelijk.

Kort door de bocht hoe ik het zie: als je ruimte hebt en een beetje handig bent is PV gewoon ideaal. Kost erg weinig en werkt gewoon altijd. Heeft ook nauwelijks onderhoud nodig en je hebt er eigenlijk verder geen omkijken naar.

Een WPB verwarmen via een spiraal met zonneboilers, pelletkachels, gas CV en hout stook is mooi als je 1 van die apparaten al hebt. Maar het vergt meer aandacht en onderhoud en heeft hogere onderhoudskosten.

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
Iemand hier ervaring met een 'Domusa Dual Clima 9R' Warmptepomp?

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
lunarmoon schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:41:
Iemand hier ervaring met een 'Domusa Dual Clima 9R' Warmptepomp?
Verkeerde topic, deze gaat over warmtepompboilers.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:32
Doggieman schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:57:

[...]

Ja... klopt helemaal. Maar welke bron je hier kiest is natuurlijk afhankelijk van wat je al tot je beschiking hebt. Ik bedoel dus te zeggen waarom PVT panelen aanschaffen als het met je bestaande panelen ook kan (die WPB opwarmen) Ik heb mijn WPB destijds specifiek juist met spiraal gekocht omdat ik het plan had om ook een pelletkachel aan te schaffen met CV ondersteuning. Is er tot nu toe nooit van gekomen. Ik zou hem dus met de kennis van nu zonder een spiraal kopen.

[...]
Ik ben het met je eens dat normale zonnepanelen vrijwel altijd de betere keus zijn, maar PVT systemen zijn ook weer niet zonder voordeel. De buizen kunnen de zon onder een grotere hoek opvangen en leveren nog wat op bij situaties dat PV panelen vrijwel niets meer doen. Het nadeel is dat ze niet zo veelzijdig zijn, als het water in je boiler al goed op temperatuur is dan kan je de opbrengst van een normaal paneel nog gebruiken voor andere apparatuur/terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
svenk91 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Ik ben het met je eens dat normale zonnepanelen vrijwel altijd de betere keus zijn, maar PVT systemen zijn ook weer niet zonder voordeel. De buizen kunnen de zon onder een grotere hoek opvangen en leveren nog wat op bij situaties dat PV panelen vrijwel niets meer doen. Het nadeel is dat ze niet zo veelzijdig zijn, als het water in je boiler al goed op temperatuur is dan kan je de opbrengst van een normaal paneel nog gebruiken voor andere apparatuur/terugleveren.
Helemaal waar. Maar wat ik al eerder aangaf: het is wat mij betreft een centen kwestie. PVT is nu eenmaal een stuk duurder. Tevens ook extra kans op lekkages. Ook het aanleggen en onderhouden er van is duurder. En in de periode dat je ze eigenlijk het hardst nodig hebt doen ze niet zoveel meer. Helemaal als (zoals je zelf al aangeeft) je WPB al grotendeels op temperatuur zou zijn door werking op z'n compressor.

Begrijp me goed... Ik heb helemaal niets tegen PVT. En als je de techniek er achter gewoon mooi vind en zo'n systeem wilt dan gewoon zeker doen. Net als destijds met zonneboilers. Maar ik denk zelf dat je meer hebt aan (meer) PV. Een warmtepomp boiler is gewoon al heel erg zuinig in stroom verbruik. Ook in de winter. Ik zelf zit dan ergens tussen de 1 & 2kWh per dag.

De vraagsteller moet er gewoon even een goede kosten/baten analyse op los laten voor hij een besluit neemt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
Soepstengel schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:02:
[...]

Verkeerde topic, deze gaat over warmtepompboilers.
Waarom? het gaat hier over warmtepompen en warmtepomp boilers toch?. Ik heb een warmtepomp met opslagtank boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:56
lunarmoon schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Waarom? het gaat hier over warmtepompen en warmtepomp boilers toch?. Ik heb een warmtepomp met opslagtank boiler.
Nee, het gaat hier alleen over warmtepompboilers.
Voor warmtepompen heb je 3 topics, afhankelijk van het type:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

In jouw geval (warmtepomp met boilervat) moet je in topic 1 zijn (Lucht/water) ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Laatst online: 00:59
Een bevriend installatiebedrijf levert warmtepompboilers van Daikin of Panasonic. Aanvankelijk waren we geïnteresseerd in de Daikin, omdat deze een RVS vat zou hebben. Dit blijkt echter een misverstand (ze hebben vooral ervaring met boilers bij losse warmtepompen, die bij Daikin doorgaans wel RVS zijn).

Tweede optie was dan de Panasonic PAW-DHW270F, die een bijna exacte kopie van de bekende Atlantic Explorer V4 zou zijn. Bijna lijkt hier echter het sleutelwoord, omdat Atlantic een titaananode onder spanning vermeldt en Panasonic enkel 'magnesium'. In de onderhoudshandleiding wordt echter met geen woord gerept over periodieke vervanging van de anode, terwijl ik bij webshops losse vervanginganodes zie voor PAW-DHW boilers. Kan iemand bevestigen wat voor anti-corossie systeem de Panasonic gebruikt en of hier periodiek de anodes vervangen moeten worden?

[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 16-08-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mac1987 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:16:
Een bevriend installatiebedrijf levert warmtepompboilers van Daikin of Panasonic. Aanvankelijk waren we geïnteresseerd in de Daikin, omdat deze een RVS vat zou hebben. Dit blijkt echter een misverstand (ze hebben vooral ervaring met boilers bij losse warmtepompen, die bij Daikin doorgaans wel RVS zijn).

Tweede optie was dan de Panasonic PAW-DHW270F, die een bijna exacte kopie van de bekende Atlantic Explorer V4 zou zijn. Bijna lijkt hier echter het sleutelwoord, omdat Atlantic een titaananode onder spanning vermeldt en Panasonic enkel 'magnesium'. In de onderhoudshandleiding wordt echter met geen woord gerept over periodieke vervanging van de anode, terwijl ik bij webshops losse vervanginganodes zie voor PAW-DHW boilers. Kan iemand bevestigen wat voor anti-corossie systeem de Panasonic gebruikt en of hier periodiek de anodes vervangen moeten worden?
Een pot nat met een andere sticker. Worden naast elkaar geproduceerd. De Panasonic is echter veel duurder. Zolang de spanning erop blijft staan is vervanging op termijn niet ( meer ) nodig.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Carboy54 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Een pot nat met een andere sticker. Worden naast elkaar geproduceerd. De Panasonic is echter veel duurder. Zolang de spanning erop blijft staan is vervanging op termijn niet ( meer ) nodig.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: waar baseer je dat op? In mijn beleving is het systeem wat bv de Atlantic Explorer gebruikt heel wat anders dan een gewone op offerings anode. Die zal toch echt wel een keer vervangen moeten worden tijdens de levensduur van de boiler lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Doggieman schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid: waar baseer je dat op? In mijn beleving is het systeem wat bv de Atlantic Explorer gebruikt heel wat anders dan een gewone op offerings anode. Die zal toch echt wel een keer vervangen moeten worden tijdens de levensduur van de boiler lijkt me?
Op jouw vraag het verschil tussen de Panasonic en de Atlantic? Als leverancier ben ik in de fabriek geweest. Staan gewoon naast elkaar stikkertje erop en klaar. Panasonic neemt zelfs niet de moeite om hun label op de manual te printen. Ze zijn voorzien van een soort elektronische anode vandaar dat de spanning op het toestel moet blijven staan. Geen idee hoe lang ze mee gaan de tijd zal het leren. De Atlantic is tot nu toe de beste waar ik mee heb gewerkt. De R290 clonen als de Edel Auer etc. moet je niet willen. Teveel garantieaanvragen gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er staan wel meer rare dingen bij de Pana, zo zou er R134a in zitten wat Atlantic sinds de V4 niet meer heeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:45:
Er staan wel meer rare dingen bij de Pana, zo zou er R134a in zitten wat Atlantic sinds de V4 niet meer heeft.
Dat zijn de oude modellen 250 liter wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Carboy54 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Op jouw vraag het verschil tussen de Panasonic en de Atlantic? Als leverancier ben ik in de fabriek geweest. Staan gewoon naast elkaar stikkertje erop en klaar. Panasonic neemt zelfs niet de moeite om hun label op de manual te printen. Ze zijn voorzien van een soort elektronische anode vandaar dat de spanning op het toestel moet blijven staan. Geen idee hoe lang ze mee gaan de tijd zal het leren. De Atlantic is tot nu toe de beste waar ik mee heb gewerkt. De R290 clonen als de Edel Auer etc. moet je niet willen. Teveel garantieaanvragen gezien.
Dank voor de reaktie. Ik heb zelf al weer heel wat jaren de Atlantic Explorer V4. Ben er hartstikke tevreden mee. Nog nooit wat mee gehad.
Weet je toevallig ook of de software ook het zelfde is? Ook gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik probeer voor mezelf het prijsverschil te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Laatst online: 00:59
Carboy54 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Niet dat ik je niet geloof, maar weet je misschien waarom de websites en documenten de volgende verschillen aangeven (Panasonic vs Atlantic)?
  • Koelmiddel: R134a vs. R513a
  • Vermogen elektrisch element: 1600 vs. 1800 watt
  • Anode: magnesium vs. titaan
  • Spanning op anode: geen vermelding versus wel
Ik kan voor de Panasonic ook magnesium vervangingsanodes vinden. Voor de Atlantic niet. Dat suggereert toch een klein verschil in de productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:29
Ik ben nieuw in dit topic dus ik heb niet alle 344 pagina's teruggelezen. Dat gezegd hebbende, ik wil graag een warmtepompboiler aanschaffen. Ik ben in hoofdlijnen wel op de hoogte van de werking van dergelijke apparaten en heb een stevige basiskennis van natuurkunde.

Nou heb ik drie vragen:
  1. Is het gemiddeld gezien rendabel om een warmtepompboiler aan te schaffen ook al heb ik nog geen zonnepanelen?
  2. Hoe kan ik aan de specificaties van een boiler zien hoeveel douchewater hij mij verschaft? Een 200 liter boiler geeft neem ik aan meer dan 200 liter effectief douchewater dan er in zit omdat je niet met 55 graden doucht. Is dit toch gewoon een kwestie van berekenen met de gemiddelde temperatuur van koud leidingwater of vergeet ik hier iets?
  3. Waar moet ik aan denken als ik mijn cv-ketel efficiënt wil laten samenwerken met de warmtepompboiler? Is het genoeg om de cv-ketel in te stellen op een lagere temperatuur van bijvoorbeeld 40 graden zodat hij normaliter niet aanspringt tot de boiler leeg is?
De gebruikerscasus is dat ik een huis heb zonder enige aanpassingen met betrekking tot duurzaamheid (geen extra isolatie, geen zonnepanelen, bouwjaar begin '90, traditionele verwarming met wel een nieuwe cv-ketel van één jaar oud). Ik gebruik weinig verwarming omdat ik goed tegen kou kan en omdat er redelijk veel zonlicht in de woonkamer naar binnen komt. Al met al draait de verwarming maar een paar maanden per jaar. Wel ben ik iemand die lang onder de douche staat.

Dit alles bij elkaar doet mij neigen naar een warmtepompboiler. Deze wil ik dan combineren met mijn huidige cv-ketel die als het goed is geschikt is om hiermee samen te werken. Ik wil genoeg warmwater hebben voor normale dagen. Ik heb van mezelf een beeld hoeveel liter warm water ik op zo'n dag gebruik. Overcapaciteit voor bijvoorbeeld gasten is niet nodig, in zulke uitzonderlijke gevallen springt de cv-ketel bij als de boiler leeg is. Op een later moment hoop ik nog zonnepanelen aan te schaffen.

Ik ben verder niet van plan zelf zo'n apparaat te installeren, daar ben ik veel te onhandig voor en laat ik over aan een professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Kerngezond even kort samengevat, qua verbruik kost stroom voor een WPB ongeveer evenveel als gas voor de ketel. Het wordt kostentechnisch pas interessant als je zonnepanelen hebt en/of van het gas af gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mac1987 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:16:
[...]

Niet dat ik je niet geloof, maar weet je misschien waarom de websites en documenten de volgende verschillen aangeven (Panasonic vs Atlantic)?
  • Koelmiddel: R134a vs. R513a
  • Vermogen elektrisch element: 1600 vs. 1800 watt
  • Anode: magnesium vs. titaan
  • Spanning op anode: geen vermelding versus wel
Ik kan voor de Panasonic ook magnesium vervangingsanodes vinden. Voor de Atlantic niet. Dat suggereert toch een klein verschil in de productie.
Geen idee wellicht dat Panasonic de oude modellen langer heeft gevoerd of nog op voorraad had. Niet ondenkbaar want ze waren fors duurder. Nu is de vormgeving hetzelfde. Destijds kleine verschillen voor zover ik weet. Ik ben al vroeg geswitcht naar de Atlantic want kon het absurde prijsverschil niet verkopen. Iets van geweten. 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kerngezond schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:22:
Ik ben nieuw in dit topic dus ik heb niet alle 344 pagina's teruggelezen. Dat gezegd hebbende, ik wil graag een warmtepompboiler aanschaffen. Ik ben in hoofdlijnen wel op de hoogte van de werking van dergelijke apparaten en heb een stevige basiskennis van natuurkunde.

Nou heb ik drie vragen:
  1. Is het gemiddeld gezien rendabel om een warmtepompboiler aan te schaffen ook al heb ik nog geen zonnepanelen?
  2. Hoe kan ik aan de specificaties van een boiler zien hoeveel douchewater hij mij verschaft? Een 200 liter boiler geeft neem ik aan meer dan 200 liter effectief douchewater dan er in zit omdat je niet met 55 graden doucht. Is dit toch gewoon een kwestie van berekenen met de gemiddelde temperatuur van koud leidingwater of vergeet ik hier iets?
  3. Waar moet ik aan denken als ik mijn cv-ketel efficiënt wil laten samenwerken met de warmtepompboiler? Is het genoeg om de cv-ketel in te stellen op een lagere temperatuur van bijvoorbeeld 40 graden zodat hij normaliter niet aanspringt tot de boiler leeg is?
De gebruikerscasus is dat ik een huis heb zonder enige aanpassingen met betrekking tot duurzaamheid (geen extra isolatie, geen zonnepanelen, bouwjaar begin '90, traditionele verwarming met wel een nieuwe cv-ketel van één jaar oud). Ik gebruik weinig verwarming omdat ik goed tegen kou kan en omdat er redelijk veel zonlicht in de woonkamer naar binnen komt. Al met al draait de verwarming maar een paar maanden per jaar. Wel ben ik iemand die lang onder de douche staat.

Dit alles bij elkaar doet mij neigen naar een warmtepompboiler. Deze wil ik dan combineren met mijn huidige cv-ketel die als het goed is geschikt is om hiermee samen te werken. Ik wil genoeg warmwater hebben voor normale dagen. Ik heb van mezelf een beeld hoeveel liter warm water ik op zo'n dag gebruik. Overcapaciteit voor bijvoorbeeld gasten is niet nodig, in zulke uitzonderlijke gevallen springt de cv-ketel bij als de boiler leeg is. Op een later moment hoop ik nog zonnepanelen aan te schaffen.

Ik ben verder niet van plan zelf zo'n apparaat te installeren, daar ben ik veel te onhandig voor en laat ik over aan een professional.
Download wat handleidingen, daar staat vaak in hoeveel water van 40C een wpb kan leveren, ruwweg de helft van de inhoud extra.
Ik denk niet dat je er iets wijzer van wordt gezien de investering, zeker als je stroom inkoopt is dat maar marginaal voordeliger dan gas tenzij dat (weer) naar €3/m3 gaat.
Douche je lang dan is een douche WTW aanleggen wellicht handig, daarmee verbruik je minder gas zonder aan comfort in te leveren of bang te zijn dat de boiler koud wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Houd er ook rekening mee dat als je het water van de WPB eerst door de gasketel laat lopen dat je dan ook de warmtewisselaar daarvan staat op te warmen. Daardoor verlies je merkbaar warmte. E.e.a. ook afhankelijk van de afstand ketel/boiler.

Pagina: 1 ... 86 ... 113 Laatste