Mooi😁
Maar ik zie je hier nu zeggen "De spiraal is bedoeld om de tank op te warmen". Dat betekent toch water door die spiraal laten lopen? Aka, water dat je hebt verwarmd bijvoorbeeld met de zon (PVT of zonneboiler, of ...)? Of heb ik dat nu verkeerd?
Ja... klopt helemaal. Maar welke bron je hier kiest is natuurlijk afhankelijk van wat je al tot je beschiking hebt. Ik bedoel dus te zeggen waarom PVT panelen aanschaffen als het met je bestaande panelen ook kan (die WPB opwarmen) Ik heb mijn WPB destijds specifiek juist met spiraal gekocht omdat ik het plan had om ook een pelletkachel aan te schaffen met CV ondersteuning. Is er tot nu toe nooit van gekomen. Ik zou hem dus met de kennis van nu zonder een spiraal kopen.
De WPB met PV verwarmen kan, dat is gewoon stroom meten en alles wat over is / nuttig is, in de WPB stoppen, dus consumeren. In plaats van terugleveren bijvoorbeeld.
Maar dan gebruik je de spiraal toch juist niet? Dan gebruik je het PV contact van de boiler, dat contact zit ook op de versie zonder spiraal.
Ja en nee.
Ja... klopt. Je gebruikt de spiraal dan niet. Maar bij het gebruik van het PV contact gaat ook je compressor lopen. Dat is iets wat ik om bepaalde redenen niet wil. Vandaar dat ik alleen het element aan stuur. Maar het resultaat is het zelfde (een warmere WPB) met een (veel) kleinere investering.
Over salderen enz heb je overigens gelijk. Ik merk op dit moment dat ik eigenlijk net wat te weinig PV heb liggen, om alles af te dekken. We moeten nog wat sluipverbruik analyseren en hopelijk wegwerken, maar feit is dat die panelen (staan in mijn signature) niet toereikend zijn, en makkelijk kunnen worden vervangen door meer vermogen.
Dan zou ik dat dus gewoon doen. Ikzelf leg constant PV 2ehands bij. Kost echt bijna niks. Doe alles zelf. Ik heb natuurlijk ook wel onbeperkt ruimte. Omdatnde investering maar heel klein is heb ik dus ook geen zorgen over terugverdientijd. In de winter kan ik iedere kWh wel gebruiken en in de zomer kan er een deel uit of terug geregeld worden als de situatie daar om vraagt.
Ik vind het idee van de spiraal gebruiken juist erg mooi: Gratis warmte van het dak (bijvoorbeeld) inzetten om de WPB op te warmen en de kWh's die van de PV panelen komen weer inzetten voor wat anders. Bijvoorbeeld in de WP (niet WPB), elektrisch fornuis,...
Ja.... is een mooi idee, maar PVT panelen kosten een hoop. En wanneer je het echt nodig hebt (in de winter) moet ik eerst nog zien wat het aan warmte echt opbrengt. Zonneboilers doen in de winternook niet veel namelijk.
Kort door de bocht hoe ik het zie: als je ruimte hebt en een beetje handig bent is PV gewoon ideaal. Kost erg weinig en werkt gewoon altijd. Heeft ook nauwelijks onderhoud nodig en je hebt er eigenlijk verder geen omkijken naar.
Een WPB verwarmen via een spiraal met zonneboilers, pelletkachels, gas CV en hout stook is mooi als je 1 van die apparaten al hebt. Maar het vergt meer aandacht en onderhoud en heeft hogere onderhoudskosten.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.