Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:59
Martin7182 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:29:
@Kerngezond even kort samengevat, qua verbruik kost stroom voor een WPB ongeveer evenveel als gas voor de ketel. Het wordt kostentechnisch pas interessant als je zonnepanelen hebt en/of van het gas af gaat.
Dat het echt interessant wordt zodra je van het gas af kan (wegvallen vaste kosten = directe winst) en dat zonnepanelen (helemaal met de terugleverboetes tegenwoordig) het nog interessanter maken klopt.
Is de CV echter versleten en twijfel je over een nieuwe CV of WPB, dan geven alle ramingen en onderzoeken aan dat gas in verhouding alleen maar duurder gaat worden de komende jaren (optelsom van geopolitieke ontwikkelingen en ontmoedigingsbeleid).

Kijk je naar de huidige stand van de CV techniek, dan is er ongeveer 9 kWh aan elektriciteit nodig om 1 m³ gas te vervangen (puur energetisch bijna 10, maar CV ketels zijn niet 100% efficiënt en verliezen ongeveer 10%).
Deel die 9 door de gemiddelde COP van de WPB en je weet hoeveel kWh je per m³ gas zult gaan verbruiken. Bijna elke moderne WPB heeft een COP van > 3. Je kunt dus veilig met een factor 3 rekenen (9 kWh/m³ gedeeld door COP van 3). Met een energieprijs voor stroom van €0,30 per kWh haal je dus winst zodra de gasprijs boven de €0,90 per m³ zit.
Reken je met een COP van 3,5 dan is dat al bij €0,77. Hou wel rekening met opslagverliezen en legionellaruns, maar die worden gecompenseerd door de COP > 3 schat ik zo in, evenals de gasprijs die niet €0,90 maar boven de €1,30 ligt momenteel.

[ Voor 8% gewijzigd door mac1987 op 16-08-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
Dat klopt grotendeels, maar niet helemaal; met de huidige stand van de (WP) techniek, is er ongeveer 3 kWh stroom nodig om 1 m³ gas te vervangen. 9 kWh thermisch dus. Met een conventionele COP 1 boiler zou je wel 9 kWh stroom nodig hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Martin7182 op 16-08-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Martin7182 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:15:
Dat klopt grotendeels, maar niet helemaal; met de huidige stand van de (WP) techniek, is er ongeveer 3 kWh stroom nodig om 1 m³ gas te vervangen. 9 kWh thermisch dus. Met een conventionele COP 1 boiler zou je wel 9 kWh stroom nodig hebben.
Vandaar 'energetisch'. De hoeveelheid energie in output is ongeveer 1:9. Zoals ik zei moet je dan nog corrigeren voor de COP van (veilig gerekend) 3. Deel die 9 door 3 (want 1 kWh verbruik levert 3 kWh aan warmte op) en je komt inderdaad op de door jou genoemde verhouding van 1:3.
Ik heb de tekst even verduidelijkt met 'de huidige stand van CV techniek'

[ Voor 5% gewijzigd door mac1987 op 16-08-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:34:
[...]
Ik denk niet dat je er iets wijzer van wordt gezien de investering, zeker als je stroom inkoopt is dat maar marginaal voordeliger dan gas tenzij dat (weer) naar €3/m3 gaat.
Douche je lang dan is een douche WTW aanleggen wellicht handig, daarmee verbruik je minder gas zonder aan comfort in te leveren of bang te zijn dat de boiler koud wordt.
Zoals eerder berekend heeft het weldegelijk nut. En WPB en WTW sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar mooi aan (waarbij ze uiteraard effect hebben op elkaar terugverdientijd). Moet een CV-ketel vervangen worden, dan is een WPB financieel aantrekkelijker, ook zonder zonnepanelen of verdere prijsstijgingen. Een WTW zorgt er vervolgens voor dat verbruik nog verder afneemt en de effectieve capaciteit van de WPB toeneemt (je kunt langer douchen of een kleiner vat nemen).
Advies blijft: een WPB neem je alleen indien je CV moet worden vervangen en een WTW doe je alleen als je douche toch al open ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik reageerde op de vraagsteller die zegt een vrijwel nieuwe cvketel te hebben en deze wil behouden.
Hier zie ik een flinke investering die behalve het verschuiven van wat gasverbruik naar stroom geen grote financiële voordelen biedt.
Laten we eerst zijn antwoord afwachten en niet over elkaar heen buitelen over wat wel en geen voordeel is :9
Zonnepanelen zijn leuk maar in de winter heb je dagen dat ze minder opwekken dan een wpb verbruikt.
Aangezien hij zegt dat die later kunnen komen neem ik aan dat er een beperkt budget is en dat ie dat beter in iets anders kan stoppen dat momenteel meer voordelen geeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Kerngezond schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:22:
Ik ben nieuw in dit topic dus ik heb niet alle 344 pagina's teruggelezen. Dat gezegd hebbende, ik wil graag een warmtepompboiler aanschaffen. Ik ben in hoofdlijnen wel op de hoogte van de werking van dergelijke apparaten en heb een stevige basiskennis van natuurkunde.

Nou heb ik drie vragen:
  1. Is het gemiddeld gezien rendabel om een warmtepompboiler aan te schaffen ook al heb ik nog geen zonnepanelen?
  2. Hoe kan ik aan de specificaties van een boiler zien hoeveel douchewater hij mij verschaft? Een 200 liter boiler geeft neem ik aan meer dan 200 liter effectief douchewater dan er in zit omdat je niet met 55 graden doucht. Is dit toch gewoon een kwestie van berekenen met de gemiddelde temperatuur van koud leidingwater of vergeet ik hier iets?
  3. Waar moet ik aan denken als ik mijn cv-ketel efficiënt wil laten samenwerken met de warmtepompboiler? Is het genoeg om de cv-ketel in te stellen op een lagere temperatuur van bijvoorbeeld 40 graden zodat hij normaliter niet aanspringt tot de boiler leeg is?
De gebruikerscasus is dat ik een huis heb zonder enige aanpassingen met betrekking tot duurzaamheid (geen extra isolatie, geen zonnepanelen, bouwjaar begin '90, traditionele verwarming met wel een nieuwe cv-ketel van één jaar oud). Ik gebruik weinig verwarming omdat ik goed tegen kou kan en omdat er redelijk veel zonlicht in de woonkamer naar binnen komt. Al met al draait de verwarming maar een paar maanden per jaar. Wel ben ik iemand die lang onder de douche staat.

Dit alles bij elkaar doet mij neigen naar een warmtepompboiler. Deze wil ik dan combineren met mijn huidige cv-ketel die als het goed is geschikt is om hiermee samen te werken. Ik wil genoeg warmwater hebben voor normale dagen. Ik heb van mezelf een beeld hoeveel liter warm water ik op zo'n dag gebruik. Overcapaciteit voor bijvoorbeeld gasten is niet nodig, in zulke uitzonderlijke gevallen springt de cv-ketel bij als de boiler leeg is. Op een later moment hoop ik nog zonnepanelen aan te schaffen.

Ik ben verder niet van plan zelf zo'n apparaat te installeren, daar ben ik veel te onhandig voor en laat ik over aan een professional.
Wij gebruiken geen CV meer voor verwarming en alleen voor warm water. We hebben het afgelopen jaar (wat nu precies op een jaar uit komt met contract wisseling) 98m3 gas verbruikt voor alleen warm water. Dat is alleen warm water voor de douche en ons bad waar mijn twee jonge kinderen gretig gebruik van maken.

Neem dat mee in je beslissing want over het algemeen is het gas verbruik voor warm water echt heel laag.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mac1987 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Kijk je naar de huidige stand van de CV techniek, dan is er ongeveer 9 kWh aan elektriciteit nodig om 1 m³ gas te vervangen (puur energetisch bijna 10, maar CV ketels zijn niet 100% efficiënt en verliezen ongeveer 10%).
Je snapt het wel, maar de eerste zin klopt gewoon niet; er is 9 kWh thermisch nodig, niet elektrisch!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Soepstengel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:28:
[...]

Wij gebruiken geen CV meer voor verwarming en alleen voor warm water. We hebben het afgelopen jaar (wat nu precies op een jaar uit komt met contract wisseling) 98m3 gas verbruikt voor alleen warm water. Dat is alleen warm water voor de douche en ons bad waar mijn twee jonge kinderen gretig gebruik van maken.

Neem dat mee in je beslissing want over het algemeen is het gas verbruik voor warm water echt heel laag.
Dat klopt wel, maar als je je gasaansluiting alleen gebruikt voor SWW dan worden het toch wel heel dure kuubs. €75 voor 100 m³ + €350 vaste kosten is omgerekend dik €4 / m³.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
Martin7182 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:41:
[...]

Dat klopt wel, maar als je je gasaansluiting alleen gebruikt voor SWW dan worden het toch wel heel dure kuubs. €75 voor 100 m³ + €350 vaste kosten is omgerekend dik €4 / m³.
Ja dat klopt, daarom ga ik ook wel een WPB installeren over twee weken, maar dat is bij @Kerngezond niet van toepassing en dus kan je je afvragen of die wel zo'n goede investering is voor nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Kerngezond

Waarom zou je een wpb plaatsen, als je ook een cv ketel hebt die voor jou warm water kan maken, adhoc, wanneer nodig is, om te douchen? De setup die je nu hebt stelt je ook in staat om comfortabel te douchen. Zelfs comfortabeler dan met een wpb, alsin, het warm water van je cv ketel is nooit op.

Welk probleem probeer je op te lossen?

Als je zegt: We gebruiken gas om te douchen, daar willen we vanaf. Dan is een wpb, ook zonder zonnepanelen, een prima oplossing. (Gemiddeld 400-1000 kWh per jaar zie ik hier voorbij komen, x 25 eurocent, = 100-250 euro per jaar vs gas 100 m³ x 1,20 = 120 euro + vastrecht 300 euro = 400 euro of meer - vastrecht voor elektra betaal je toch al en kun je pas onderuit als je volledig off-grid gaat).

Maar jouw idee is om de cv ketel alsnog in te zetten, dus je wilt eigenlijk de wpb erbij zetten. Je lost geen probleem op (te weinig capaciteit? gasverbruik is ongewenst? ...), gevolg: extra kosten door aankoop en installatie, extra kosten bovenop je huidige kosten voor elke douchebeurt, een extra apparaat, extra complexiteit.

Ik heb hier ook een wpb geplaatst, met als hoofdreden het laatste beetje gas wegnemen. Toen het contract kunnen opzeggen. De wpb was letterlijk nodig om dat probleem op te lossen, dus rendement uit de investering.

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 17-08-2024 07:13 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
mac1987 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:16:
Een bevriend installatiebedrijf levert warmtepompboilers van Daikin of Panasonic. Aanvankelijk waren we geïnteresseerd in de Daikin, omdat deze een RVS vat zou hebben. Dit blijkt echter een misverstand (ze hebben vooral ervaring met boilers bij losse warmtepompen, die bij Daikin doorgaans wel RVS zijn).

Tweede optie was dan de Panasonic PAW-DHW270F, die een bijna exacte kopie van de bekende Atlantic Explorer V4 zou zijn. Bijna lijkt hier echter het sleutelwoord, omdat Atlantic een titaananode onder spanning vermeldt en Panasonic enkel 'magnesium'. In de onderhoudshandleiding wordt echter met geen woord gerept over periodieke vervanging van de anode, terwijl ik bij webshops losse vervanginganodes zie voor PAW-DHW boilers. Kan iemand bevestigen wat voor anti-corossie systeem de Panasonic gebruikt en of hier periodiek de anodes vervangen moeten worden?
Mijn (7 jaar oude) Panasonic heeft inderdaad een magnesium anode. Nog niet vervangen, maar wel een paar keer gecontroleerd. Hoop werk. Ik had liever een versie met titanium elektrode gehad (of nog mooier: RVS vat), maar destijds niet goed naar gekeken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Donderdag komt de Atlantic Explorer V4 binnen en ik ben dus bezig om alle benodigdheden te bestellen die je niet makkelijk bij de bouwmarkt kan halen, volgens mij is dat enkel de inlaatcombinatie/veiligheidsgroep?

Ik wil deze aanschaffen + de bijpassende sifon: https://benem.nl/inlaatcombinatie-caleffi-3-4.html Gaat dit werken? Zover ik kan zien heeft de boiler 3/4" aansluiting en in de beschrijving van de combinatie staat dat die geijkt is op 7 bar (maar wel maximale druk op 10 bar). Bestaande warm en koud water leidingen zijn 15mm.

Verder heb ik nog een stuk buis liggen van JG Speedfit BPEX, deze https://www.hornbach.nl/p...-o-15-mm-rol-5-m/5177192/ Vond het erg fijn werken, kan ik dit ook gebruiken voor de inlaat (koud) en uitlaat (warm) i.c.m. met de inlaatcombinatie voor inlaat en diëlektrische verbinding voor uitlaat? Met deze koppelling denk ik dat dat moet lukken? https://www.hornbach.nl/p...aad-vlakdichtend/6197358/

[ Voor 7% gewijzigd door Soepstengel op 19-08-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat een prijzen, is het niet voordeliger om op de wpb naar 15mm te gaan want dan is elke koppeling gangbaar.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:56
Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:44:
Wat een prijzen, is het niet voordeliger om op de wpb naar 15mm te gaan want dan is elke koppeling gangbaar.
Ja, dat inderdaad. Waarom niet eerst naar 15mm en dan je inlaatcombinatie? Want je moet toch naar 15...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Ik zou dan ook eerder een 6 bar inlaat nemen dan een 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:09
Martin7182 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:00:
Ik zou dan ook eerder een 6 bar inlaat nemen dan een 7.
Waarom als een 7 bar wordt voorgeschreven? Je verliest dan alleen maar meer water.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Minder druk is hoe dan ook minder kans op lekkages. Je moet niet vergeten dat die 6 of 7 bar aan druk niet alleen op de boiler staat, maar op het hele warmwatercircuit in je huis.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:44:
Ja dat kan ook, scheelt inderdaad: https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200 Dan inderdaad ook 6 bar, 7 bar kan ik zo gauw niet vinden, enkel 6 of 8 bar.

Iemand nog een goede tip voor een watermeter met 15mm aansluitingen die met een proxy sensor is uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Soepstengel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Iemand nog een goede tip voor een watermeter met 15mm aansluitingen die met een proxy sensor is uit te lezen?
Proxy sensor, voor bv Home Assistant bedoel je? Weet niet of zoiets bestaat, ik heb tot nu toe vooral setups gezien met een normale analoge watermeter met daar een add-on bovenop, zoiets als die van HomeWizard, of je moet zelf wat willen hobbyen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bra-Jo op 19-08-2024 14:31 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Bra-Jo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

Proxy sensor, voor bv Home Assistant bedoel je? Weet niet of zoiets bestaat, ik heb tot nu toe vooral setups gezien met een normale analoge watermeter met daar een add-on bovenop, zoiets als die van HomeWizard, of je moet zelf wat willen hobbyen.
Ja sorry, misschien was ik niet duidelijk, zo'n setup bedoelde ik ook. Maar ik ging er vanuit dat niet alle water meters zo'n magneetje in de draaischijf hebben zitten, of toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Staan vaker op Marktplaats deze watermeters.
Ik heb het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNaVxpFN9-fc8PNS2Q5YmBED-6Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zseaanEVtpp6svR4n8wElfv.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik stuitte toevallig hier op, handig met een analoge teller en betaalbaar:

https://github.com/jomjol...device?tab=readme-ov-file

https://www.amazon.nl/ESP...am%2Caps%2C75&sr=8-5&th=1

Momenteel gebruik ik nog een ipcam maar dat kan een stuk slimmer :)
Wel jammer dat er een vrij hoge behuizing nodig is maar het idee is leuk.
Nog eens kijken of dat ding ook op gezette tijden voeding kan krijgen want 24/7 actief is weer zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Soepstengel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:27:
Ik heb een koud water en een warm water meter geinstalleerd van Kamstrup. Deze gebruiken dan specifiek "wireless m-bus", waardoor je ze kunt uitlezen met bijvoorbeeld een ESP32. :)

Die shop is trouwens prima te vertrouwen, ookal worden de spullen uit Denemarken verzonden.

Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
klump4u schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:38:
Staan vaker op Marktplaats deze watermeters.
Ik heb het zo:
[Afbeelding]
Toevallig hier in de buurt niets beschikbaar wat niet al half verroest is helaas, wel goede tip!
Tanuki schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Ik heb een koud water en een warm water meter geinstalleerd van Kamstrup. Deze gebruiken dan specifiek "wireless m-bus", waardoor je ze kunt uitlezen met bijvoorbeeld een ESP32. :)

Die shop is trouwens prima te vertrouwen, ookal worden de spullen uit Denemarken verzonden.

Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. :)
Tandjes, voor dat geld mag het ook wel goed werken ja. Makkelijk lijkt het me zeker, maar voor wat extra informatie is dat het me niet waard.

Voor niet zo heel veel geld heb je een "domme" water meter zoals deze: https://www.amazon.nl/San...roefdraaden/dp/B002PD6SFG 15mm hebben ze ook, maar die zien er minder technisch uit dan deze waarbij ik nog wel het vermoeden hebben dat ze een inductief signaal afgeven die ik uit kan lezen. Mocht dat niet zo zijn dan is wat @Speedy-Andre zegt zeker nog een oplossing!

Wat een gedoe met al die diameters en het gebruik van inches en mm door elkaar |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
hansvk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Waarom als een 7 bar wordt voorgeschreven? Je verliest dan alleen maar meer water.
Nee volgens mij niet. Water kun je nauwelijks comprimeren, dus je verliest net zoveel. Misschien dat je vat meer opbolt bij 7 bar, dan heb ik toch liever wat meer verlies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Soepstengel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:18:
Voor niet zo heel veel geld heb je een "domme" water meter zoals deze: https://www.amazon.nl/San...roefdraaden/dp/B002PD6SFG 15mm hebben ze ook, maar die zien er minder technisch uit dan deze waarbij ik nog wel het vermoeden hebben dat ze een inductief signaal afgeven die ik uit kan lezen. Mocht dat niet zo zijn dan is wat @Speedy-Andre zegt zeker nog een oplossing!

Wat een gedoe met al die diameters en het gebruik van inches en mm door elkaar |:(
Let op dat dat 1/2" is en niet 3/4", wat je wpb wel is.

En afhankelijk van wat je wilt meten, zul je wellicht een watermeter nodig hebben die geschikt is voor warm water. Verkijk je daar niet op! Kun je heel gekke problemen door krijgen, tot een serieus probleem met lekkage aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

En afhankelijk van wat je wilt meten, zul je wellicht een watermeter nodig hebben die geschikt is voor warm water. Verkijk je daar niet op! Kun je heel gekke problemen door krijgen, tot een serieus probleem met lekkage aan toe.
Je zet de watermeter dan toch gewoon op de inlaat, die is lekker koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Tanuki schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Het plan was al gemaakt om op de warmtepomp op de koude inlaat direct van 3/4" naar 15mm te gaan omdat daar dan een 15mm inlaatcombinatie op past die aanzienlijk goedkoper is. Maar dan heb ik inderdaad nog steeds iets nodig om weer van 15mm naar 1/2" in te gaan bij die specifieke watermeter.

Ik was niet van plan om ook nog een meter op de warme kant te zetten, waarom zou dat interressant zijn? Als het goed is zal dan tussen die meters niet heel veel verschil zitten zodra die gevuld is?

Bij nader inzien weet ik niet eens of alles wel gaat passen qua koppelingen; inlaatcombinatie, kogelkraantje en dan nog een watermeter. Dan moet ik wat U bochtjes gaan maken om het passend te krijgen, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Ik ga er nog even goed naar kijken, misschien laat ik de watermeter voor nu wel achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
@Soepstengel Het is veel makkelijker om een 3/4” veiligheidsgroep te gebruiken en pas daarna naar 15mm te gaan. Dat kan ook voordelig:

https://www.amazon.nl/Vei...x-27-recht/dp/B008CPEHL8/

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RichieB schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:49:
@Soepstengel Het is veel makkelijker om een 3/4” veiligheidsgroep te gebruiken en pas daarna naar 15mm te gaan. Dat kan ook voordelig:

Niet altijd, als de afvoer niet in de buurt zit mag je die tot aan dat ding door gaan trekken.
Die Comap is goedkoop maar kan niet direct op de wpb, daar moet een haakse bocht tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

RichieB schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:49:

levering in februari 2025??

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:57:
[...]
Die Comap is goedkoop maar kan niet direct op de wpb, daar moet een haakse bocht tussen.
Klopt. Dat kost je €3,60 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Doe daar maar een tientje bij tenzij je daar woont of nog meer spul bestelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Je zet de watermeter dan toch gewoon op de inlaat, die is lekker koud.
Dat mag niet, er mag niets gemonteerd worden tussen de inlaat van de boiler en de inlaatcombinatie.

Voor de inlaatcombinatie zou wel kunnen.

Het is ook maar net wat je wilt meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:02:
[...]

Dat mag niet, er mag niets gemonteerd worden tussen de inlaat van de boiler en de inlaatcombinatie.

Voor de inlaatcombinatie zou wel kunnen.

Het is ook maar net wat je wilt meten.
Ik heb ook nergens gezegd dat je hem na de inlaatcombinatie moest plaatsen 8)

En niet vergeten, tussen inlaatcombinatie en boiler een T stuk met aftapkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:07:
(AI on the edge)
Nog eens kijken of dat ding ook op gezette tijden voeding kan krijgen want 24/7 actief is weer zonde.
Ik heb nog een analoge watermeter in de meterput zitten, die van Brabant water is. Daar ben ik dus verplicht om iets als een esp32-cam oplossing te gebruiken, om 100% zeker te weten dat altijd de correcte stand wordt doorgegeven.

Ik wil geen pulsen teller om de meterstand te bepalen. Een paar pulsen missen, en het klopt niet meer. Ik wil de meterput niet steeds open moeten maken om de meterstand door te kunnen geven.

Ik was van plan om dat te doen met een combinatie van beide: Esp32 is inactief ((deep) sleep?). Esp32 kan gewekt worden door de inductive proximity sensor die een metaal dingetje voorbij ziet komen. Dan gaat esp32-cam fotos maken in een interval, totdat deze weer in deep sleep gaat doordat er geen activiteit meer is.

Met dat idee speel ik iig al een tijdje, maar nog steeds niet aan toe gekomen. Het zou iig het stroomverbruik ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Dan scheelt het 5 euro met de 15mm variant bij Warmteservice. Naar 15mm moet ik toch, of ik dat nou voor of na de inlaatcombinatie doe, die 15mm hoeft daarnaast ook geen haakse bocht op (al moet ik toch al de bocht om uiteindelijk).
Wolly schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:47:
[...]
En niet vergeten, tussen inlaatcombinatie en boiler een T stuk met aftapkraan.
Waarom een aftapkraan? Om hem leeg te laten lopen voor onderhoud? Dat wordt wel krap allemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Speedy-Andre schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Doe daar maar een tientje bij tenzij je daar woont of nog meer spul bestelt :)
Mwah valt mee hoor ;) Knie 90° verzinkt 3/4 https://www.hornbach.nl/p/knie-90-verzinkt-3-4/7885122/ ik moet niet zo laat meer bezig zijn, idd niet geschikt voor drink water

[ Voor 11% gewijzigd door Soepstengel op 20-08-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Niet geschikt voor waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:25:
[...]

Niet geschikt voor waterleiding.
Wilde ik ook zeggen, maar: "Toepassingsgebied: Verwarming, Perslucht, Water"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:32

Sebazzz

3dp

Soepstengel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:25:
[...]

Waarom een aftapkraan? Om hem leeg te laten lopen voor onderhoud? Dat wordt wel krap allemaal :+
Zoveel ruimte neem dat niet in. En inderdaad, zodat je het leeg kan laten lopen. Koud water komt onderaan binnen hè.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:27:
[...]

Wilde ik ook zeggen, maar: "Toepassingsgebied: Verwarming, Perslucht, Water"
Drinkwater koppel je niet met verzinkte koppelingen. Gebruik gewoon messing dan zit je goed.

Hornbach zal water bedoelen als water voor dieren, sprinklers etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 20-08-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:13:
[...]

Drinkwater koppel je niet met verzinkte koppelingen. Gebruik gewoon messing dan zit je goed.

Mee eens, hier ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Soepstengel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:26:
Donderdag komt de Atlantic Explorer V4 binnen en ik ben dus bezig om alle benodigdheden te bestellen die je niet makkelijk bij de bouwmarkt kan halen, volgens mij is dat enkel de inlaatcombinatie/veiligheidsgroep?

Ik wil deze aanschaffen + de bijpassende sifon: https://benem.nl/inlaatcombinatie-caleffi-3-4.html Gaat dit werken? Zover ik kan zien heeft de boiler 3/4" aansluiting en in de beschrijving van de combinatie staat dat die geijkt is op 7 bar (maar wel maximale druk op 10 bar). Bestaande warm en koud water leidingen zijn 15mm.

Verder heb ik nog een stuk buis liggen van JG Speedfit BPEX, deze https://www.hornbach.nl/p...-o-15-mm-rol-5-m/5177192/ Vond het erg fijn werken, kan ik dit ook gebruiken voor de inlaat (koud) en uitlaat (warm) i.c.m. met de inlaatcombinatie voor inlaat en diëlektrische verbinding voor uitlaat? Met deze koppelling denk ik dat dat moet lukken? https://www.hornbach.nl/p...aad-vlakdichtend/6197358/
Ik heb de Orkli veiligheidsgroep voor 24,90 EUR. Ik vond 6 bar ook overdreven, 7 bar wordt voorgeschreven, en dat scheelt toch weer, als je geen expansievat hebt.

Ik heb wel een expansievat, deze: https://lbge.be/product/w...nsievat-18-liter-6511842/ Deze heeft ook 3/4" schroefdraad aansluiting, wat erg handig is, dan kan je hem meteen aansluiten op bovenstaande inlaatcombinatie.

Ook deze expansievat beugel gekocht voor 15,40 EUR. Best duur voor wat het is (een stukje staal), maar werkt wel heel mooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
En nog een vraag: Ik heb 2 programma's ingesteld via de HMI (Atlantic Explorer v4 met coil). Volgens mij is het niet mogelijk om slechts 1 programma in te stellen? En volgens mij is het ook niet mogelijk om de 2 programma's te laten overlappen? Ik krijg het iig niet voor elkaar. Resultaat: De boiler gaat 2x per dag verwarmen, waarvan 1x nuttig is, en soms is zelfs die ene keer niet super nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Wolly schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:13:
[...]

Ah goed dat je dat zegt, dat ga ik onthouden, thnx!
Tanuki schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

Ik heb de Orkli veiligheidsgroep voor 24,90 EUR. Ik vond 6 bar ook overdreven, 7 bar wordt voorgeschreven, en dat scheelt toch weer, als je geen expansievat hebt.

Ik heb wel een expansievat, deze: https://lbge.be/product/w...nsievat-18-liter-6511842/ Deze heeft ook 3/4" schroefdraad aansluiting, wat erg handig is, dan kan je hem meteen aansluiten op bovenstaande inlaatcombinatie.

Ook deze expansievat beugel gekocht voor 15,40 EUR. Best duur voor wat het is (een stukje staal), maar werkt wel heel mooi. :)
Dat is een mooie veiligheidsgroep, echter kan ik die dus niet vinden in Nederland. En met een verwachte levertijd van 10 dagen komt het te laat binnen helaas.

Wat voor nut heeft een expansievat als er al een inlaatcombinatie is? Die inlaatcombinatie zorgt er toch voor dat de druk niet te hoog wordt? Is het alleen om het kleine beetje warm water niet verloren te laten gaan wanneer dat gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
@Soepstengel Ik heb in de hele maand ongeveer dat de boiler nu in gebruik is, nog geen druppel water uit de inlaatcombinatie zien komen. :) En ik heb de druk op de leidingen nog nooit met meer dan een halve bar zien stijgen. Precies waar het expansievat voor bedoeld is natuurlijk.

Bruikbaar schoon drinkwater zomaar wegspoelen vind ik zelf een minder prettig idee. En daarnaast is het natuurlijk prettig voor het leidingwerk dat die druk niet zo hoog wordt. Wie weet verleng ik de levensduur van bepaalde onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:38:

Bruikbaar schoon drinkwater zomaar wegspoelen vind ik zelf een minder prettig idee. En daarnaast is het natuurlijk prettig voor het leidingwerk dat die druk niet zo hoog wordt. Wie weet verleng ik de levensduur van bepaalde onderdelen.
"Vroeger" in de COP1 boiler tijd had een boiler altijd een inlaatcombinatie, ik heb nou niet bepaald de indruk dat het leidingwerk of onderdelen daarvan onder te lijden hadden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind dat 'gepruts' met onderdelen hier wel zorgelijk, materiaal voor drinkwater heeft in NL KIWA keur en is (daardoor) wat duurder maar zeker geschikt.
Dat geldt voor watermeters, afsluiters (blauwe greep), leidingwerk enz. dus kijk of dat er op staat of een buitenlandse versie waar ze dat ook hebben.
Het gaat om je eigen veiligheid, er mogen geen schadelijke stoffen (metalen) in het drinkwater terechtkomen.
Dit staat niet nu in de TS ondanks dat er een zekere basiskennis van de materie verondersteld wordt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Tanuki schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:38:
@Soepstengel Ik heb in de hele maand ongeveer dat de boiler nu in gebruik is, nog geen druppel water uit de inlaatcombinatie zien komen. :) En ik heb de druk op de leidingen nog nooit met meer dan een halve bar zien stijgen. Precies waar het expansievat voor bedoeld is natuurlijk.

Hoe zit het eigenlijk met legionella? Of heb je een doorstroom-expansievat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Ik heb de knoop doorgehakt en twee inlaatcombinaties besteld:
- Duco 6 bar 15mm: https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200
- Comap 889 7 bar 3/4": https://www.amazon.nl/dp/B016BYH2SG (deze heeft de voorkeur)
De gene die ik uiteindelijk niet ga gebruiken breng/stuur ik weer terug.

Daarnaast ook deze water meter besteld:
- Zenner ETKD https://www.amazon.nl/dp/B00VQCXKP8
Geschikt voor warm en koud drinkwater aldus de fabrikant en geeft ook magnetische pulsen: https://zenner.com/products/wwz_etkd-2/ Ook 3/4" aansluitingen, waardoor goed bij de Comap past.

Ik denk dat ik maandag met m'n stiefvader naar de bouwmarkt ga om de overige benodigdheden te halen:
- T-stuk 3/4" voor inlaatcombinatie + aftap kraan
- Aftapkraan (zijn er geloof ik alleen in 1/2")
- Verloop stuk van 3/4" naar 1/2" voor de aftapkraan
- 3/4" naar 15mm voor aansluiting op water leiding
- Leiding beugels en koppelstukken die nog eventueel nodig zijn, gaan we bekijken zodra de boiler op z'n plek staat en hoe alles gaat passen
- Eventueel een afsluiter indien de duco inlaatcombinatie gebruikt gaat worden, de comap heeft al een afsluiter
- Water afvoer PVC stukken voor de inlaatcombinatie

Dank voor alle feedback tot duszover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom zou je eigenlijk een watermeter willen plaatsen aan de warmwater kant? Waarom niet gewoon aan de inlaatkant van de boiler?

Het volume wat erin gaat moet gelijk zijn aan wat eruit komt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:06
Glashelder schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:44:
Waarom zou je eigenlijk een watermeter willen plaatsen aan de warmwater kant? Waarom niet gewoon aan de inlaatkant van de boiler?

Het volume wat erin gaat moet gelijk zijn aan wat eruit komt :+
Daar kun je wel een borrelgesprek over houden. Omdat warm water uitzet komt er aan de warme kant wel hetzelfde volume uit, maar dat is eigenlijk minder water. Het missende water verdwijnt via de inlaatcombinatie.
Of je moet een sanitair expansievat hebben, dan meet je uitgaand meer liters dan ingaand ;)
Overigens reken je bij het waterbedrijf af in koude liters, dus het water dat via de inlaatcombinatie verdwijnt zijn toch alleen maar zelf gecreëerde liters :+

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zijn t-stukken met een verloop naar een andere maat of type (knel, schroef) op 1 aansluiting, hoe minder koppelingen hoe minder kans dat het gaat lekken.
Warm of koud water meten maakt weinig uit, al kan de locatie (bereikbaarheid) soms een reden zijn.
Een voordeel van de koude kant is dat je een lekkage verderop kan constateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:17
[b]Soepstengel in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"Soepstengel schreef op dinsdag 20 augustus 2024

- Eventueel een afsluiter indien de duco inlaatcombinatie gebruikt gaat worden, de comap heeft al een afsluiter

Dank voor alle feedback tot duszover!
Waar wil je de afsluiter plaatsen? Hij mag niet tussen de boiler en inlaatcombinatie.
Volgens mij heeft de duco zelf ook een afsluiter in zichzelf...

[ Voor 7% gewijzigd door Tim123 op 20-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Tim123 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Waar wil je de afsluiter plaatsen? Hij mag niet tussen de boiler en inlaatcombinatie.
Volgens mij heeft de duco zelf ook een afsluiter in zichzelf...
Je hebt helemaal gelijk volgens mij, de knop bovenop de inlaatcombinatie is denk ik de afsluiter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Soepstengel De Comap inlaatcombinatie heeft ook een afsluiter (kraan). Volgens mij is dat zo bij alle inlaatcombinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Beste medetweakers,

Ik wilde vanavond een waterslag demper monteren en na de installatie van de demper wilde ik mijn warmtepompboiler weer vullen en de toe en afvoerkranen naar de boiler open zetten.
Ik was vergeten om een warm water kraan open te zetten en opeens kwam het water boven uit mijn Atlantic explorer V4 warmtepompboiler.
Nadat ik hem had los geschroefd kwam dit water tussen de 2 pijpjes welke in de boiler steken naar boven. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Onderstaand een 3-tal foto’s van de pijpjes. Ik ben bang dat er echt iets stuk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc8KmmtLowcnI83C582WAtfKV7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhXF093GitjsufiwMh7YsPdD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysMc-J3Ibd7VcHYW3-ZYJx8Pemw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPbnp0zYEUyLl3qEMPaLHnp7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvsWxwmxk9r9D1fjC9b5eivFn_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isyniAcOkmmLQWJ7EA6eOPl2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
  • Laatst online: 11-12-2024
Speedy-Andre schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Leuk weetje, mijn V3 rapporteert dat helaas niet met de Cczytouch dus ik heb er een sensor bij geplaatst..
Wat de 70C betreft denk ik dat het element wordt gebruikt tijdens de legionellarun, dat kan je eventueel zien aan het hoge verbruik vanaf 62C (dan 1800W meer of als de wp niet draait 1800W totaal).

Je kan bij de (installateur) instellingen aangeven dat het element nooit wordt gebruikt en dan wordt het 62C.
De dubbele piek naar 70C rond 2 en 3 aug is wel apart, het lijkt of hij 2 keer naar 70C gaat maar binnen hoeveel tijd dat is kan je met inzoomen beter zien.
Misschien is de timer een beetje van slag, dan helpt een paar minuten zonder spanning soms.
Dank @speedy-Andre voor de tip. Nadat ik bij de installateur instellingen aangegeven heb dat het verwarmingselement niet gebruikt mag worden, heeft hij de legionella run op zondag netjes uitgevoerd tot 62C.

Weet iemand of je ook aan kan geven hoe laat de legionella run moet zijn, of weet iemand hoe de Atlantic bepaald wat de tijd moet zijn? Nu begint hij relatief laat op de dag met de run en liep hij door tot 's avonds 8 uur.. Ik zou het het liefst hebben dat hij het midden op de dag doet, als de zonnepanelen het meest opbrengen (en de buitentemperatuur het hoogst is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stiphout schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 01:27:
[...]

Dank @speedy-Andre voor de tip. Nadat ik bij de installateur instellingen aangegeven heb dat het verwarmingselement niet gebruikt mag worden, heeft hij de legionella run op zondag netjes uitgevoerd tot 62C.

Weet iemand of je ook aan kan geven hoe laat de legionella run moet zijn, of weet iemand hoe de Atlantic bepaald wat de tijd moet zijn? Nu begint hij relatief laat op de dag met de run en liep hij door tot 's avonds 8 uur.. Ik zou het het liefst hebben dat hij het midden op de dag doet, als de zonnepanelen het meest opbrengen (en de buitentemperatuur het hoogst is).
Heb je al in de handleiding gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is niet efficiënt om je eigen tijd daar voor te gebruiken :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
@Thijs90 Heb je de hoofdkraan dichtgedraaid met een warmwaterkraan open?
Staat de WPB op een hoog punt? Waarschijnlijk heb je dan een vacuüm getrokken.
Heb je nog garantie? Zo ja proberen aanspraak te maken, zo nee kun je het display en dan het verwarmingselement eruit halen (met de boiler leeg uiteraard).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Jim423 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:23:
@Thijs90 Heb je de hoofdkraan dichtgedraaid met een warmwaterkraan open?
Staat de WPB op een hoog punt? Waarschijnlijk heb je dan een vacuüm getrokken.
Mag de boiler daardoor kapot gaan?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja, daar kunnen ze niet tegen. Zeker die grote 200/270L vaten.
Daarom moet je eigenlijk een beluchter plaatsen in de warmwaterleiding. Staat je WPB op de BGG durf ik het wel zonder aan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:56
@Jim423
Als ik je goed begrijp is het vacuüm dan ontstaan bij het legen, maar zie je dat pas als je m weer vult?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@Thijs90 zoek in dit topic naar imploderen. Dat is wellicht niet gebeurd, maar had wel kunnen gebeuren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Ben bang dat @Jim423 gelijk heeft in deze. Dit is iets waarvoor ik diverse andere tweakers destijds al voor gewaarschuwd heb. Met de WPB op de beganegrond durf ik het zonder beluchter ook nog wel aan. Maar 2 verdiepingen hoger op zolder en dan op de beganegrond aftappen is toch echt een ander verhaal!

Tussen die 2 pijpjes hoort inderdaad geen water omhoog te komen. Dus grote kans dat er in die buurt een naad gescheurd is oid. Als het echt een implosie is geweest wat dit veroorzaakt heeft kun je waarschijnlijk garantie vergeten ben ik bang. Maar het kan ook gewoon een slechte las zijn geweest. Heb ik eerder voorbij zien komen op dit forum (was toen een slechte las rond een draadbus aansluiting)

Je zou misschien met een inspectie camera in de tank kunnen kijken wat de oorzaak is en waar het lek precies zit. Repareren van een lek in de tank zelf wordt heel lastig ben ik bang! Het isolatieschuim moet er af en dan moet er een plaatje over het lek gelast worden. Als dat al lukt!
Bovendien zou ik dat persoonlijk nooit vertrouwen structueel gezien. Het is en blijft natuurlijk een zwakke plek en die tank is uiteindelijk wel een drukvat.

Dus hopen op gewoon een slechte las en eerst proberen garantie te claimen. Succes.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
Heeft gelijk een vacuumklep besteld voor de warmte uitvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Doggieman schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:28:
Ben bang dat @Jim423 gelijk heeft in deze. Dit is iets waarvoor ik diverse andere tweakers destijds al voor gewaarschuwd heb. Met de WPB op de beganegrond durf ik het zonder beluchter ook nog wel aan. Maar 2 verdiepingen hoger op zolder en dan op de beganegrond aftappen is toch echt een ander verhaal!
Ik ben de draad even kwijt, aftappen gaat altijd via de koudwater ingang. Daar komt alleen water uit als er lucht in de tank kan komen via de warmwater uitgang toch?

Volgens mij heb ik zelfs wel eens de koudwater aansluiting losgedraaid en kwam er nagenoeg geen water uit (tank uiteraard vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is precies het probleem, want waarom blijft het water "hangen"?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:27:
Dat is precies het probleem, want waarom blijft het water "hangen"?
Vacuum. Maar dat betekent nog niet dat de tank vacuum is getrokken met schade tot gevolg, de druk is dan gelijk aan de druk buiten de tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Inmiddels wel gevonden dat het ook met de tijdsduur en temperatuur te maken heeft.
Beveiliging tegen onderdruk
Ter voorkoming van schade aan een voorraadwarmtapwatertoestel door onderdruk
moet zo nodig (opgave fabrikant) een beluchter worden gemonteerd.
Opmerking
Onderdruk kan ontstaan als de in- en uitlaat van de boiler worden afgesloten in
warme toestand en men de boiler dan laat afkoelen. Door de optredende
onderdruk kan de boiler inwendig vervormen. Onderdruk kan worden
voorkomen, door een beluchter in de koud waterleiding bij de boiler te plaatsen
of op de uitlaat van de boiler.
https://www.infodwi.nl/ID...WB-4-4-B-DEF-OKT-2018.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Precies dat, probleem is dat de boilers prima een positieve druk van 8-10 bar kunnen hebben maar bijna geen negatieve druk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:34:
Precies dat, probleem is dat de boilers prima een positieve druk van 8-10 bar kunnen hebben maar bijna geen negatieve druk.
Voor de zekerheid, het aftappen moet je nog steeds volgens deze methode doen?
Koud water dicht zetten.
Dan warm open en druk eraf laten.
Dan warm dicht en koudwater aftappen bv door tuinslang op de inlaat.
Dan warm weer open om er lucht bij te laten.
Met de inlaat bedoel je inlaatcombinatie? Dus hoofdkraan dicht, dan stap 2 en bij stap 3 de inlaatcombinatie gebruiken om de 200 liter in het riool te laten stromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ja bijvoorbeeld, de tuinslang zou ik op de inlaat van de boiler zetten. Of als dat aanwezig is een aftapkraantje tussen inlaatcombinatie en boiler.
Dus tussen stap 3 en 4 niet te lang wachten met het opendraaien van de warmwaterkraan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:31:
Ja, daar kunnen ze niet tegen. Zeker die grote 200/270L vaten.
Daarom moet je eigenlijk een beluchter plaatsen in de warmwaterleiding. Staat je WPB op de BGG durf ik het wel zonder aan.
Zouden ze dan niet standaard een onderdruk beveiliging moeten hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Wolly schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:30:
[...]
Vacuum. Maar dat betekent nog niet dat de tank vacuum is getrokken met schade tot gevolg, de druk is dan gelijk aan de druk buiten de tank?
De druk op de koudwateraansluiting is gelijk aan buiten de tank als je deze losmaakt op de boiler. De druk op de warmwateraansluiting niet, deze is dan negatief. Het probleem ontstaat wanneer je een kraan beneden opendraait (of een leiding afkoppelt), dan trekt er dus 7 meter waterkolom aan de koudwateraansluiting een negatieve druk.
Olaf van der Spek schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Hoezo? Ze hebben toch ook niet standaard een overdrukbeveiliging? Daar heb je dus appendages voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:32:
Inmiddels wel gevonden dat het ook met de tijdsduur en temperatuur te maken heeft.

[...]

https://www.infodwi.nl/ID...WB-4-4-B-DEF-OKT-2018.pdf
Dat is een andere situatie, daar zijn zowel in- als uitvoer afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Olaf van der Spek schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Ja of op z'n minst het plaatsen van een beluchter adviseren in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Dank voor de vele reacties. Ik heb ondertussen ook contact gehad met de fabrikant. Hij gaf aan dat een slechte verbinding/las ook een oorzaak zou kunnen zijn. Maar voordat ik op garantie kan rekenen moet ik het gehele vat naar de fabrikant sturen. Helaas was dit niet meer te maken, zoals ook hier op het forum al aangegeven is.

@Jim423 ik had geen warm waterkraan open staan tijdens het dichtzetten van de koud waterkraan.

Mijn WPB staat op zolder dus ja het zou kunnen zijn dat hij vacuum is getrokken, maar dat verwacht ik niet omdat mijn installateur nog een afsluiter tussen de inlaatcombinatie en de koud wateraansluiting heeft gezet (dit had niet gemogen). Deze kraan stond dicht zodat ik alleen het warme water aan de bovenzijde kon laten ontsnappen middels de badkamerkraan op de 1e verdieping.

Zoals jullie op de foto's ook al hebben kunnen zien zit er veel bruine aanslag bij de warmtepomp zelf, misschien heeft hij dus altijd al minimaal gelekt...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Ik zit toch nog met een vraagje die ik via een PM aan @RichieB ook had besproken maar waar we beide niet helemaal weten waarom het zo geadviseerd wordt. In de installatie handleiding van de N36 (zoals in deze post ook beschreven: RichieB in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2") wordt aangegeven dat dat de klep op de koudwater inlaat moet. Maar als ik daar al een aftappunt maak waar het water uit gaat (ook voor de inlaatcombinatie), wat heeft een beluchter dan voor functie in dat stuk van de installatie? Het gaat toch juist om de onderdruk/vacuum op de warme kant te voorkomen? Als de vacuumklep op de koudwater zijde wordt geïnstalleerd voor het afttappunt en voor de inlaatcombinatie kan die lucht die aangezogen wordt toch niet in de boiler komen door de druk van het wegelopende water en het water wat tussen de uitvoer en invoer in zit? Waarom wordt dat zo geadviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Soepstengel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:23:
Ik zit toch nog met een vraagje die ik via een PM aan @RichieB ook had besproken maar waar we beide niet helemaal weten waarom het zo geadviseerd wordt. In de installatie handleiding van de N36 (zoals in deze post ook beschreven: RichieB in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2") wordt aangegeven dat dat de klep op de koudwater inlaat moet. Maar als ik daar al een aftappunt maak waar het water uit gaat (ook voor de inlaatcombinatie), wat heeft een beluchter dan voor functie in dat stuk van de installatie? Het gaat toch juist om de onderdruk/vacuum op de warme kant te voorkomen? Als de vacuumklep op de koudwater zijde wordt geïnstalleerd voor het afttappunt en voor de inlaatcombinatie kan die lucht die aangezogen wordt toch niet in de boiler komen door de druk van het wegelopende water en het water wat tussen de uitvoer en invoer in zit? Waarom wordt dat zo geadviseerd?
De installatiehandleiding zegt twee dingen:
1. Installeer in koudwater leiding
2. Gelijk aan of hoger dan hoogste punt boiler.

Het waterwerkblad (voor zover ik begrijp) gaat zelfs nog een stukje verder en zegt dat de afstand tussen hoogste punt boiler en beluchter >300mm moet zijn.

Zie pagina 19 van het Waterwerkblad.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 21-08-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Wolly schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:28:
[...]

De installatiehandleiding zegt twee dingen:
1. Installeer in koudwater leiding
2. Gelijk aan of hoger dan hoogste punt boiler.
Juist. Maar als je dan op het laagste punt in de aanvoer een aftapkraan hebt zitten, dan zal de lucht die de beluchter aanzuigt niet in de boiler terecht komen lijkt me? De juiste methode daarvoor is om de aftapkraan aan de andere kant van de boiler te monteren dan de beluchter. Dus waarom moet de beluchter in de koudwaterleiding? In de warmwateruitgang van de WPB lijkt veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een aftappunt bij de boiler zelf levert eigenlijk geen risico op.
Wel moet je ergens een warmwaterkraan openzetten anders komt er geen water uit de koudwateraansluiting cq aftappunt. Dit heb ik zelf ook al vele malen gedaan.
Het gaat om leeg laten lopen via ondergelegen verdiepingen. Vandaar dit schema.
Als je hem in de warmwaterleiding monteert weet ik niet hoe betrouwbaar zoiets blijft en een stukje leiding ertussen mag weer niet vanwege legionella...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik vermoed dat het is om onnodig warmteverlies te voorkomen. Zo'n beluchter is primair bedoeld om vacuum tegen te gaan, niet om efficiënt af te kunnen tappen. Ik denk dat je nog steeds wel kunt aftappen als je hem aansluit zoals de handleiding weergeeft (tussen inlaatcombi en boilervat), want bij aftappen creëer je onderdruk zodat er ook lucht aangezogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Martin7182 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:03:
want bij aftappen creëer je onderdruk zodat er ook lucht aangezogen wordt.
Maar die onderdruk wordt toch bovenin de boiler gecreëerd en in de warm water aansluiting/leidingen? Ook al breng ik de koud water leiding helemaal tot boven aan de boiler (zoals beschreven in de installatie instructies van de N36), sluit ik daar (met een t-stuk) de vacuumklep aan dan alsnog heb ik toch een soort van waterslot tot aan die vacuumklep zitten? De lucht die aangezogen wordt door de vacuumklep zal denk ik niet helemaal naar beneden gaan om vervolgens de onderdruk bovenin de boiler weg te nemen wanneer er water weg stroomt door de aftapkraan in dezelfde koud water leiding?

Dat overigens allemaal in de situatie dat de gebruiker vergeet een warm waterkraan open te zetten, wat ik niet uit de weg wil gaan maar mocht het onverhoopt gebeuren wil ik gewoon voorkomen dat er ernstige schade ontstaat.

Wederom moet ik niet zo laat nog iets proberen te begrijpen. Wat @Jim423 zegt lijkt me logisch, als er geen warm water kraan op staat komt er ook niks uit het aftappunt in de koudwater leiding. De eerdere situatie die ik las ging over de hoofdkraan dicht en een warmwater kraan open, in dat geval kan de vacuumklep in de koudwater leiding boven de boiler denk ik wel het vacuum opheffen.

Ik ga m'n bed maar eens opzoeken :z

[ Voor 17% gewijzigd door Soepstengel op 21-08-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:37
Iemand een goed idee over hoe ik deze los zou kunnen krijgen? Heb al geprobeerd het heet te stoken en dan met een pijpentang. Maar die draait er overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWvILxpYbZweqwMKMauKbZxPQ1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLIV3LolU6dBwHU8xp49k7B6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
@Blune
Zo te zien met loctite 55 vastgezet.
Prima spul alleen lastig los te krijgen, zeker als er teveel is gebruikt.
Zeker niet teveel aan sjorren want he hebt kans dat je de aansluiting op de boiler molt.
Ik zou de koppeling inzagen tot je net bij het schroefdraad bent.
Dan met een oude schroevendraaier of beitel de snede splijten.
Koppeling geeft dan wel op.

Het kan ook met een slijptol net een dunne doorslijpschijf als je een vaste hand hebt.
Zo doe ik het als installateur zijnde.
Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door -Junkiexp- op 24-08-2024 09:59 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:37
@-Junkiexp-
Dank voor je antwoord. Was idd al bang dat ik moest gaan zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Haal net de explorer v4 270l uit de doos, en zie dit. Hoort dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRqmLu-xt9P1yFcaxkOcHZvWlN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GNfRtzDEhSfMV6gRNIIoG64.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Soepstengel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:27:
Haal net de explorer v4 270l uit de doos, en zie dit. Hoort dit?

[Afbeelding]
Nee dat hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als dat een vul opening is dan is het slordig gedaan.
Op andere foto's zie ik dat het dopje daar hoort te zitten dus het lijkt me niet ernstig.
Wel even bij de leverancier melden en vragen wat die er van vindt voor hij wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
De leverancier gebeld vanochtend en die zou advies vragen bij de fabrikant, maar nog niks gehoord helaas… Ik ga denk ik het risico maar lopen, morgen komt er iemand langs om te helpen dat ding naar boven te sjouwen, dat wil ik eigenlijk niet afzeggen. Die dop lijkt er wel gewoon heel goed op te zitten, zit geen beweging in verder en zit ook gewoon vlak op het metaal. Lijkt dat ze gewoon wat gemorst hebben denk ik. Ik bel morgen ochtend nog wel voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Wolly schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Voor de zekerheid, het aftappen moet je nog steeds volgens deze methode doen?
Hoe zit dat dan uberhaupt als je een keer ergens in huis iets een koude leiding moet gebeuren :? (met andere woorden: druk eraf) Moet je dan altijd de warme kraan openzetten, met dan ook het risico dat je boiler leegloopt? En als de waterleiding in de straat klapt, klapt mijn boiler dan ook?

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 27-08-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je in huis aan de koude waterleiding moet werken dan laat je de boiler gewoon dicht en gevuld.
Je kunt dan geen warmwater tappen, want je draait je hoofdkraan dicht en daardoor krijgt de boiler geen koudwater voeding meer en blijft alles zoals het was.
Voor de boiler zit een inlaatcombinatie waardoor het koud water niet terugstroomt in je leidingen dus hoef je geen zwembroek aan bij het werken aan de koud water leiding.

En als je leiding in de straat springt dan springt je boiler niet vanwege diezelfde inlaatcombinatie. Wel heb je dan geen koudwater en daarom ook geen warm. En als het waterbedrijf de gesprongen leiding heeft gefixt krijg je bruin water :-)

Een inlaatcombinatie is een afsluitkraan een terugslagklep en een drukbeveiliging in een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
martijn v o schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:16:
Als je in huis aan de koude waterleiding moet werken dan laat je de boiler gewoon dicht en gevuld.
Je kunt dan geen warmwater tappen, want je draait je hoofdkraan dicht en daardoor krijgt de boiler geen koudwater voeding meer en blijft alles zoals het was.
Voor de boiler zit een inlaatcombinatie waardoor het koud water niet terugstroomt in je leidingen dus hoef je geen zwembroek aan bij het werken aan de koud water leiding.

En als je leiding in de straat springt dan springt je boiler niet vanwege diezelfde inlaatcombinatie. Wel heb je dan geen koudwater en daarom ook geen warm. En als het waterbedrijf de gesprongen leiding heeft gefixt krijg je bruin water :-)

Een inlaatcombinatie is een afsluitkraan een terugslagklep en een drukbeveiliging in een apparaat.
En als het waterbedrijf daar lang over heeft gedaan implodeert je boiler omdat het water afkoelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

martijn v o schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:16:
Oh ja, dat was ik vergeten inderdaad - de inlaatcombinatie heeft ook een terugslagklep.

Maar als ik bijvoorbeeld een keukenkraan/badkamerkraan vervang - waarbij dus ook de warmwaterkraan drukloos moet worden, moet ik dan wel de boiler leeg laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat zou ik wel doen. Maar als je thuis een echte installatie hebt :-) dan zitten er hoekstopkraantjes op de keuken en badkamer waardoor je de kraan hiermee drukloos kan maken en dan de boiler niet hoeft af te tappen.

Maar soms zitten die er niet en dan is aftappen wel de veiligste optie. Kun je gelijk het boileronderhoud doen (spoelen en anode controle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik heb een kogelkraanin de koude en warme leiding naast de boiler, als ik aan het water moet weken gaan de 2 kranen dicht.

Pagina: 1 ... 87 ... 113 Laatste