Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Wolly schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

En als het waterbedrijf daar lang over heeft gedaan implodeert je boiler omdat het water afkoelt :+
Als dit klopt, hoe werkt het vakantieprogramma in de boiler dan precies? Als je 2 weken op vakantie gaat koelt het water ook af middels "afwezigheids programma". Er staat dan natuurlijk wel een voordruk van de waterleiding op als verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thijs90 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Als dit klopt, hoe werkt het vakantieprogramma in de boiler dan precies? Als je 2 weken op vakantie gaat koelt het water ook af middels "afwezigheids programma". Er staat dan natuurlijk wel een voordruk van de waterleiding op als verschil
Er kan dan geen negatieve druk ontstaan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:44
Het vat kan niet imploderen als er gewoon waterdruk op staat, dit lijkt me vrij logisch.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vraag. Ik zit momenteel in een offerte traject voor het plaatsen en installeren van een LG WH27s.

Situatie:
Stadsverwarming (wordt afgesloten)
Aan de zijkant van de woning een garage waar de boiler komt te staan.
Leidingtraject van meterkast naar garage 15 meter

Opdracht
Plaatsen en montage LG in de garage.
Aanlegging leidingwerk van meterkast naar garage (doorvoer van kruipte ruimte naar garage is aanwezig)
Na montage moeten de toevoer van de stadsverwarming dicht gezet kunnen worden zodat deze officieel afgesloten kan worden.

Twee offertes met dezelfde scope, als ik uitga van een 1900 euro voor de LG inkoop rekent partij
A 1900 euro voor montage en matriaal kosten en partij B 2500 euro. Intake is bij beide partijen gedaan op basis van gedetailleerde foto's en een gesprek.

Een behoorlijk verschil, dus twijfels. Is er iemand met een soorgelijke casus die iets kan zeggen over de montagekosten. Partij B lijkt mij gevoelsmatig aan de dure kant.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 28-08-2024 10:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk dat de inkoop duurder is dan €1900, eerder vanaf €2100 als ik het even snel check tenzij de offerte die €1900 vermeldt (met btw).
Dan hangt het er nog van af of hij de lucht in de garage gebruikt of dat hij die naar buiten afvoert (gat maken).
15m buizen maakt het duur en het geeft verlies, kan je niet dichterbij aansluiten op warm en koud water?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:12:
Vraag. Ik zit momenteel in een offerte traject voor het plaatsen en installeren van een LG WH27s.

Situatie:

Opdracht
Aanlegging leidingwerk van meterkast naar garage (doorvoer van kruipte ruimte naar garage is aanwezig)
Na montage moeten de toevoer van de stadsverwarming dicht gezet kunnen worden zodat deze officieel afgesloten kan worden.

Twee offertes met dezelfde scope, als ik uitga van een 1900 euro voor de LG inkoop rekent partij
A 1900 euro voor montage en matriaal kosten en partij B 2500 euro. Intake is bij beide partijen gedaan op basis van gedetailleerde foto's en een gesprek.

Een behoorlijk verschil, dus twijfels. Is er iemand met een soorgelijke casus die iets kan zeggen over de montagekosten. Partij B lijkt mij gevoelsmatig aan de dure kant.
Wat zit er allemaal in de montage kosten? ook 15 meter water leiding?
Als je B duur vindt dan ga je toch voor A.
Waarom niet zelf doen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

klump4u schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Wat zit er allemaal in de montage kosten? ook 15 meter water leiding?
Als je B duur vindt dan ga je toch voor A.
Waarom niet zelf doen?
Al het materiaal dus ook de waterleiding inderdaad. Ik heb er over nagedacht om het zelf te doen maar ik voel mij niet heel comfortabel met waterleiding werk en als ik aan de pruts ben geweest wil ik niet het risico lopen dat ik een week lang niet kan douchen omdat er een lek is ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@revolution-nl
15 meter, heb je al gekeken hoe lang het duurt voor je water van 45c aan je tappunt krijgt?

Zie hier de eisen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 28-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wolly schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:45:
@revolution-nl
15 meter, heb je al gekeken hoe lang het duurt voor je water van 45c aan je tappunt krijgt?

Zie hier de eisen.
Nee niet naar gekeken, als wij even moet wachten op warmwater is dat geen probleem. Ik heb ook geen andere optie, ik kan moeilijk de garage verzetten, en wij willen de boiler niet op zolder plaatsen ivm geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:16:
en wij willen de boiler niet op zolder plaatsen ivm geluid.
Wat is het probleem met geluid? Zo'n WPB hoeft niet 's nachts te draaien bijvoorbeeld (voor zover ik weet).
Wolly schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:45:
@revolution-nl

Zie hier de eisen.
Wanneer gelden die eisen? Haal je de eis van 58C water überhaupt als veel WPBs op 55C draaien?

[ Voor 44% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-08-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Olaf van der Spek schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:46:
[...]

Wat is het probleem met geluid? Zo'n WPB hoeft niet 's nachts te draaien bijvoorbeeld (voor zover ik weet).
Ik heb de slaapkamer en mijn kantoor op zolder. Ik wil daar gewoon geen apparaten die mogelijk irritant geluid produceren, en ik heb WP boiler eigenaren al omkasting zien bouwen om het geluid tegen te gaan dus vandaar :)
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:19:
Ik denk dat de inkoop duurder is dan €1900, eerder vanaf €2100 als ik het even snel check tenzij de offerte die €1900 vermeldt (met btw).
Dan hangt het er nog van af of hij de lucht in de garage gebruikt of dat hij die naar buiten afvoert (gat maken).
15m buizen maakt het duur en het geeft verlies, kan je niet dichterbij aansluiten op warm en koud water?
Die 1900 euro was een schatting op basis van de webshop verkoop prijzen (2100 euro verkoop)

Hij gaat gebruik maken van de lucht in de garage, dit is houtskelet, dus als het nodig is kan ik daar later zelf eenvoudig nog lucht van buiten pakken.

Die 13-15m moet ik helaas echt overbruggen in het traject van de garage naar de meterkast en gaat dan nog een verdieping hoger naar de douche die recht boven de meterkast zit. Er komt wel buis-isolatie over de warmwater leiding en ik heb al een douche WTW.

Als de boiler op zolder zou komen weet ik niet precies hoe het leiding trace is, ik heb daar een warmwater leiding maar als die ook rechtstreeks naar de meterkast gaat en dan weer naar boven dan tikt dat ook al aardig aan.

Ik heb nog wel even geopperd om de installatie zelf uit te voeren, moet ook wel te doen zijn met goed gereedschap, gezondverstand en youtube &tweakers maar dat is verboden :+

[ Voor 73% gewijzigd door revolution-nl op 28-08-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Ik heb de slaapkamer en mijn kantoor op zolder. Ik wil daar gewoon geen apparaten die mogelijk irritant geluid produceren, en ik heb WP boiler eigenaren al omkasting zien bouwen om het geluid tegen te gaan dus vandaar :)

[...]

Die 1900 euro was een schatting op basis van de webshop verkoop prijzen (2100 euro verkoop)

Hij gaat gebruik maken van de lucht in de garage, dit is houtskelet, dus als het nodig is kan ik daar later zelf eenvoudig nog lucht van buiten pakken.

Die 13-15m moet ik helaas echt overbruggen in het traject van de garage naar de meterkast en gaat dan nog een verdieping hoger naar de douche die recht boven de meterkast zit. Er komt wel buis-isolatie over de warmwater leiding en ik heb al een douche WTW.

Als de boiler op zolder zou komen weet ik niet precies hoe het leiding trace is, ik heb daar een warmwater leiding maar als die ook rechtstreeks naar de meterkast gaat en dan weer naar boven dan tikt dat ook al aardig aan.

Ik heb nog wel even geopperd om de installatie zelf uit te voeren, moet ook wel te doen zijn met goed gereedschap, gezondverstand en youtube &tweakers maar dat is verboden :+
Buis isolatie over de warme waterleiding is ivm legionella niet verstandig. Het is zelfs tegen de regels maar je moet natuurlijk zelf weten wat je doet.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:12:

Situatie:

Opdracht

Ik ben op het moment zelf een WPB aan het plaatsen en ik denk dat ik al zo’n 300 euro aan materiaal kosten. 15 meter aan leiding tikt al aardig aan, dus ik denk dat het beide best prima offertes zijn hoor. Ik ben er inmiddels ook al een dag mee bezig geweest met twee personen, maar geen professionals natuurlijk.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Soepstengel
Installatie verslag van de Atlantic Explorer 4!

Gisteren was het dan eindelijk zover; de installatie van de WPB! Voordat we begonnen hebben we eerst nog even goed gekeken wat we aan material nodig hadden om de aansluitingen te realiseren en deze eerst gehaald zodat we aan één ruk door konden werken. Tevens ook eerst de CV ketel weg gehaald en alles wat we konden afdoppen afgedopt. De waterleiding had al een T-stuk, toevallig had ik nog een knietje over (snel koppeling voor meerlaagsebuis) dus die er even tussen gezet zodat we in ieder geval koud water hadden, we belangrijk met het warme weer van gisteren.

De CV verwijderen ging best makkelijk eigenlijk. Gas afsluiten, warm water kraan aanzetten zodat het meeste gas verbrand. Daarna water uit en in een lager gelegen verdieping de kraan open om boven het meeste water weg te krijgen (zowel warm als koud open zetten en laten!). Vervolgens alles los gekoppeld waarbij er dan nog meer water weg zakt. De CV installatie hebben we afgedopt met het water er nog in, dit om roesten van de radiatoren in huis te voorkomen. Wellicht komen die ooit nog van pas, maar op dit moment geen zin/tijd om die allemaal weg te gaan halen.

Dat koste al de hele ochtend om te doen, even snel wat gegeten en de laatste onderdelen gehaald en in de middag weer verder, beginnede met het naar boven tillen van de boiler. Dit was het onderdeel waar ik o.a. slapeloze nachten van heb gehad. M'n stiefvader had een traploper meegenomen, maar dat was echt geen doen met dit aparaat. Het hele ding werd er nog lomper van in zijn geheel en het was maar moeilijk de trap op komen. Bij de eerste bocht zaten we al vast en moest het hele gevaarte weer naar beneden. Vervolgens hebben we de traploper maar achter wegen gelaten. Paar spanbanden en een doek om het midden heen, vervolgens aan de achterkant een lus gemaakt om aan vast te houden. Dat ging heel stuk beter! Ik ging voorop, m'n stiefvader achter en zo geraakte we uiteidenlijk boven. Let er hier op dat dit ding topzwaar is; hoe verder je horizontaal gaat hoe maar gewicht je aan de voorkant te voorduren krijgt, ik ben zo een paar keer klem komen te zitten tussen een muur/deurpost, maar dit was wel de makkelijkste manier!

Iedereen maakt het metalen pootje dat je vast moet schroeven aan de boiler en de vloer belachelijk, ik wilde het voor de zekerheid toch maar doen. Echter bij het losdraaien van de bout op de boiler zagen we dat de buitenmantel van de boiler meekwam, dus het vast zetten hebben we (zoals de rest hier) maar gelaten, die 270 liter houdt dat ding wel op z'n plaats. Ook de pootjes heb ik er niet onder gezet; lijkt me verdomd lastig voor elkaar te krijgen en hij staat op een anti-tril-mat (zo eentje voor onder de wasmachine) dus leek me niet echt nodig. We hebben de boiler uiteindelijk 45º gedraaid zodat de water aansluitingen haaks op de muur staan voor het leiding werk.

Vervolgens met het leiding werk aan de slag gegaan, dit kost nog wel het meeste tijd! Vervelend is wel dat je verschillende instructies krijgt van de boiler en bijvoorbeeld hier op het forum en de instructies van bijvoorbeeld de vacuumklep. De boiler instructies zeggen dat je niks tussen de koude aansluiting en de inlaatcombinatie mag doen, maar de vacuumklep instructies zeggen dat die geïnstalleerd moet worden tussen de koud aansluiting en de inlaatcombinatie. Evenens moet een aftapkraantje ook daartussen aangebracht worden. Het kraantje en de vacuumklep heb ik er echter wel gewoon tussen gezet.

Bij mij zaten er overigens twee verbindingen bij voor de water aansluitingen; de diëlektrische verbinding voor het warme water, maar ook iets soortgelijks voor koud water. Er zat ook een briefje bij in het Frans dat je die moest installeren. Dus maar gedaan ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2rlKo3pxmK4QcVDUiPbZQAzgw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNbuvw6ttEbpF1PtBvF3Fkx9.jpg?f=fotoalbum_large

Gekozen om zo goed als alles met koper te doen. Ik had geen perstang of meerlaagsbuis dat 7 bar aan kan bij een hoge temperatuur. De JG Speedfit wat ik al had liggen kan 12 Bar 20 °C en 4 Bar 82 °C, ik vond dat toch wel een beetje te spannend.

Gisteravond laat het water erop gezet en gelijk lekt het enorm bij de vacuumklep. Water er weer af gehaald en de klep eraf gehaald, helaas geen dop voor in het T-stuk dus werkzaamheden moeten staken. De vacuumklep die ik heb lijkt alleen een plastic dopje te hebben wat je in kan drukken waardoor het open gaat. Er zit een dun blauw randje in de klep, maar daar loopt dus water doorheen. Die gaat retour, hopelijk is het een productiefout. Edit: zie ook deze zeer professionele video waar ik een beetje water op druk zet met mijn mond O-) YouTube: 29 augustus 2024

Vanochtend meteen naar de Hornbach gegaan om een 3/4" plug te halen voor in het T-stuk waar de vacuumklep zat. Eenmaal thuis aangekomen meteen aan de slag gegaan en de dop voorzien van Loctite en de watermeter opnieuw bevestigd omdat daar ook wat water lekte, dit keer kriskras over elkaar en goed gekeken dat ik het met de draad mee erop deed.

Water er weer en alles zag er goed uit! Kleine lekkage bij een knietje, maar die bleek niet aangedraaid te zijn dus was snel verholpen. De boiler helemaal gevuld en gekeken of er nog lekkage bij het warm water deel zat, maar ook dat was droog. Stekker erop gemonteerd en ingeplugd, maar hij deed niks. Bleek dat ik de Shelly in het stopcontact verkeerd had aangesloten... RTFM. Uiteindelijk werkte die en draaide die op volle toeren om warm water te maken zodat we vanavond lekker warm kunnen douchen en de kinderen in bad kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga03CHxe8gTILQ9na-NRuKPWya4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcqBQpQKJvs99imCiuyeaTAo.jpg?f=fotoalbum_large

Maar door al dat koper en de eis dat de vacuumklep boven de bovenkant van het boilervat uit moet komen zorgt wel voor een koppeling walhala. Dit is niet ideaal, en zoals andere tweakers al eerder waarschuwden zorgt dat voor meer plekken waar lekkage kan ontstaan. Zo heb ik nu nog een klein lek bij de watermeter maar ook eentje bij de aansluiting op het boilervat voor het koude water...

Anyway, vanavond weer eens lekker warm douchen (dat was gisteren, ondanks het warme weer, toch best koud) en morgen proberen de laatste kopellingen te fixen zodat het allemaal niet meer lekt.

Als iemand overigens nog een tip heeft voor deze koppeling en hoe je die waterdicht krijgt, graag! Ik heb deze al 3 keer opnieuw aangesloten, maar hij blijft lekken. Loctite met de draad mee, 7-9 keer eromheen (staat op de verpakking), maar het blijft maar lekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-ZuwmldSEw-CeGtIS0EuDfZoEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqziTpUC4zcKhzWeHD67Kg2K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb het niet zo op dat loctite spul. Vind gewoon teflontape veel prettiger werken. Gewoon wat extra tape eromheen, dan wordt alles waterdicht ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Ik heb zelf alles zo veel mogelijk opgebouwd met Uponor pipe 16mm. Deze mag maximaal 10 bar en 70°C.
Daarnaast heb je RTM koppelingen waarbij je de buis zonder gereedschap erin kunt klikken en zeker weet dat deze waterdicht is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vermoed dat dit een warmtesifon feestje gaat worden, zowel de warme als koude leiding worden tot aan de muur warm en de koude zelfs tot bovenin.
Dan de afsluiter in de warme leiding, die heeft vrijwel zeker geen KIWA keur of het moet er expliciet op staan.
De enige reden om een inlaatcombinatie zo hoog te plaatsen is dat je de afvoerslang ergens kwijt kan, verder zie ik het nut niet behalve dat de watermeter daar goed is af te lezen :9
Een be/ontluchter in de warme leiding hoog plaatsen is wel een goed idee.
Verder idd teflon tape gebruiken (geen gas tape), al heb je daar soms ook veel van nodig.
Waarom zet ik al die info eigenlijk in de TS als bijna niemand het leest :/

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-08-2024 16:08 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:55
Op de foto moeilijk te zien wat de afmetingen zijn.
Koppeling lengte groter dan de beide de stukken die je gaat verbinden?

Draad opgeruwd met waterpomptang of ijzerzaagje om te voorkomen dat loctitedraad of tape meedraaid?

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• Soepstengel
Glashelder schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:45:
Ik heb het niet zo op dat loctite spul. Vind gewoon teflontape veel prettiger werken. Gewoon wat extra tape eromheen, dan wordt alles waterdicht ;)
Ik heb het precies andersom, had veel meer issues met teflon.
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:56:
Ik vermoed dat dit een warmtesifon feestje gaat worden, zowel de warme als koude leiding worden tot aan de muur warm en de koude zelfs tot bovenin.
Dan de afsluiter in de warme leiding, die heeft vrijwel zeker geen KIWA keur of het moet er expliciet op staan.
De enige reden om een inlaatcombinatie zo hoog te plaatsen is dat je de afvoerslang ergens kwijt kan, verder zie ik het nut niet behalve dat de watermeter daar goed is af te lezen :9
Een be/ontluchter in de warme leiding hoog plaatsen is wel een goed idee.
Verder idd teflon tape gebruiken (geen gas tape), al heb je daar soms ook veel van nodig.
Waarom zet ik al die info eigenlijk in de TS als bijna niemand het leest :/
Die afsluiter is wel degelijk geschikt voor drink water, speciaal op gelet bij de aanschaf. Nope je hebt gelijk, verkeerd geadviseerd door het personeel…

De inlaatcombinatie zit zo hoog omdat de vacuumklep zo hoog moest. Ik wilde niet eerst weer naar beneden. Bijkomend voordeel was dat de afvoer zo makkelijk gerealiseerd kan worden.

Een beluchter/vacuumklep mag niet in de warm water leiding volgens de instructies van het product, zie daarvoor een paar posts terug.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:06
Soepstengel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:12:
[...]

Een beluchter/vacuumklep mag niet in de warm water leiding volgens de instructies van het product, zie daarvoor een paar posts terug.
Je liet me even schrikken, bij mij zit de beluchter in de warmwaterleiding. In de documentatie van de leverancier staat een temperatuur tot 120 graden, en in een van de installatieschema's staat de klep in de warm water.
Ik ga er dan maar vanuit dat dat ook mag;)
https://www.caleffi.com/s...xternal-file/01402_NL.pdf

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vanwege de verschillende benaderingen heb ik geen beluchter in de TS staan, het rechter plaatje lijkt met een circulatieleiding te zijn maar dan zitten er wel 2.

• Wolly
  • Niet online
Mjier schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:30:
[...]

Je liet me even schrikken, bij mij zit de beluchter in de warmwaterleiding. In de documentatie van de leverancier staat een temperatuur tot 120 graden, en in een van de installatieschema's staat de klep in de warm water.
Ik ga er dan maar vanuit dat dat ook mag;)
https://www.caleffi.com/s...xternal-file/01402_NL.pdf
Je hebt neem ik aan een standaard installatie en dan moet je het linkerplaatje pakken. Beluchter in de koude leiding dus en boven het boilervat.

• Soepstengel
@RichieB heeft hem ook in de warm water leiding zitten zonder problemen. Denk ook niet dat het kwaad kan, maar als het kan zou ik toch de instructies volgen, zal vast een goede rede voor zijn.

• Mjier
Wolly schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

Je hebt neem ik aan een standaard installatie en dan moet je het linkerplaatje pakken. Beluchter in de koude leiding dus en boven het boilervat.
Ik heb inderdaad een standaard installatie. Op het linker plaatje zie je dat de waterleiding van beneden komt en de warmwaterleiding hoog blijft. De beluchter zit in iedere leiding die naar beneden loopt. Omdat aan de koude zijde een inlaatcombinatie met keerklep zit zal de koud waterzijde niet vacuüm zuigen. Daarom zit ie bij mij aan de warm water zijde. Maar had voor hetzelfde geld ook aan de koud water zijde kunnen zijn volgens mij, dat voorkomt ook onderdruk in het vat.
Overigens is mijn ervaring dat aftappen van het boilervat veel sneller gaat met beluchter dan met een open warm waterkraan.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Soepstengel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:13:
@RichieB heeft hem ook in de warm water leiding zitten zonder problemen. Denk ook niet dat het kwaad kan, maar als het kan zou ik toch de instructies volgen, zal vast een goede rede voor zijn.
De problemen komen pas als de beluchter moet doen waar hij voor is ontworpen. Er zijn verschillende scenario’s hier besproken, ik ga dan liever af op de installatie instructies van de fabrikant dan “het werkt tot nu toe prima”.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
Wolly schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:40:
[...]

De problemen komen pas als de beluchter moet doen waar hij voor is ontworpen. Er zijn verschillende scenario’s hier besproken, ik ga dan liever af op de installatie instructies van de fabrikant dan “het werkt tot nu toe prima”.
Mee eens, maar ik heb de beluchter achteraf geplaatst en had geen zin om het leidingwerk helemaal over te doen. Natuurkundig gezien maakt het voor een vat water niet uit waar de beluchting vandaan komt, zolang er maar lucht in kan zodat de onderdruk wordt opgeheven. De Watts N36 die ik gebruik kan 121°C aan dus dat komt ook wel goed. De werking heb ik uiteraard getest.

Trouwens: als je de beluchter aansluit zoals door de fabrikanten wordt aangeraden (en @Soepstengel dus heeft gedaan) creëer je een flinke thermosifon bij de inlaat. Je moet eerst 20cm omlaag en dan weer omhoog tot boven de uitgang.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Wolly
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Mee eens, maar in heb de beluchter achteraf geplaatst en had geen zin om het leidingwerk helemaal over te doen. Natuurkundig gezien maakt het voor een vat water niet uit waar de beluchting vandaan komt, zolang er maar lucht in kan zodat de onderdruk wordt opgeheven. De Watts N36 die ik gebruik kan 121°C aan dus dat komt ook wel goed. De werking heb ik uiteraard getest.

Trouwens: als je de beluchter aansluit zoals door de fabrikanten wordt aangeraden (en @Soepstengel dus heeft gedaan) creëer je een flinke thermosifon bij de inlaat. Je moet eerst 20cm omlaag en dan weer omhoog tot boven de uitgang.
Thermosifon op de koude aanvoerleiding? Dat is nieuwe informatie voor mij.

• RichieB
Wolly schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Thermosifon op de koude aanvoerleiding? Dat is nieuwe informatie voor mij.
Die koude aanvoerleiding wordt (net als de onderlaag in je WPB) afhankelijk van je setpoint 30 - 40 °C en lekt dus ook warmte naar de omgeving.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 29-08-2024 22:16 ]

• Soepstengel
@RichieB Ja dat voelde ik inderdaad, het stuk van de muur tot de inlaat was warm, het stuk langs de muur naar beneden niet. Gebeurt overigens alleen als de druk te hoog is en de inlaatcombinatie druppelt. Ik vind het lastig… het is niet ideaal zo, maar wel hoe het hoort blijkbaar. Sowieso zal ik de buizen nog isoleren, nog het goedkoopste onderdeel aan de hele installatie ook :o

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
2 vragen:

Over een x aantal dagen gaan we een maandje weg. Is er ook een soort vakantie modus voor de Explorer v4?

En is er een mogelijkheid om het programma zo in te stellen dat de boiler slechts 1x per dag gaat verwarmen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Tanuki 2x Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb de modus "afwezig" nu aan staan.

Maar ik kan niet vinden waar ik, als ik "afwezig" weer uit zou zetten, de programmering zo kan doen dat er maar 1 tijdslot op een dag is dat hij gaat verwarmen. Ik ben verplicht om er 2 te configureren.

Wat ik zie ik dan over het hoofd in de interface? Ik zie nergens een optie om het eerste of tweede programma weg te halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF3tdwxFj6A5PtkqhVQqiu6K5zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klkOdGXi7ObqWHZN4sWbHhmi.jpg?f=fotoalbum_large
Effectief heb ik dan om 15:00 wat herrie, net naar gelang hoeveel er gedouched is, das prima.

Maar nu dus ook verplicht om 10:30, dan zijn de zonnepanelen nog niet zo heel actief en met de periode erna (15:00), was deze eigenlijk niet nodig.

We hebben nog saldering, dus nog geen echt probleem, maar zou het dus graag anders zien..

Ik kan wel, in een ander menu, voor modus = auto kiezen, misschien is dat dan de optie die ik zoek? Moet nog even in de handleiding checken wat dat dan precies doet.

[ Voor 47% gewijzigd door Tanuki op 30-08-2024 06:55 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Tanuki Ja, de UI van de Atlantic Explorer blinkt niet uit in duidelijkheid. De truc is dat de WPB op een dag genoeg tijd moet hebben. Uit mijn hoofd 7 uur. Je kan of 1 lange periode maken of 2 korte. Pas als je 1 lange instelt kan je de 2e op 0 uur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:29:
@Tanuki Ja, de UI van de Atlantic Explorer blinkt niet uit in duidelijkheid. De truc is dat de WPB op een dag genoeg tijd moet hebben. Uit mijn hoofd 7 uur. Je kan of 1 lange periode maken of 2 korte. Pas als je 1 lange instelt kan je de 2e op 0 uur zetten.
Haha, wauw. Dat had ik nog niet bedacht. Ga ik meteen proberen!

De UI geeft daar ook helemaal geen indicatie toe. Maar, dat is een prima optie voor ons, gezien we eigenlijk altijd na elkaar douchen. We hebben dus totaal geen behoefte aan 2 verwarm-momenten op 1 dag.

Bedankt! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja het is wat met die handleidingen he, weggegooid?
Hoofdstuk 10.3 werkbereik meldt toch vrij duidelijk dat je minimaal 8u en maximaal 14u kan instellen.
Afwezigheid staat in H3, lees zelf maar.

Dat de beschrijving niet op het display past lijkt me ook nog wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-09 07:22
Ik zie een boel doe hetzelvers. Helaas ben ik niet zo handig met een platdakdoorvoer en zoek ik een installateur voor de Atlantic Explorer 4 in de omgeving Oost Gelderland (Doetinchem)

Nu heb ik al een aantal bedrijven gecontact en vaak antwoord, "we doen wel vaker WPB-ers dus die kunnen we ook wel" Maar ik zoek toch echt iemand die ook van de settings wat weet en niet alleen aansluit en hard weg rijdt.

Iemand ervaring of een aanbeveling in de regio met Atlantic. ? Kom maar door... op de DM
Dank alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
Zo, laatste update van mijn kant. Het lek bij de waterinlaat is verholpen, het lek bij de water meter is verplaatst van de ene kant van de sok naar de andere kant. Gelukkig kan ik dat volgens mij wel makkelijk los koppelen zonder de hele boiler leeg te laten lopen. Tevens ook de afsluiter in de warmwater leiding vervangen door een Kiwa gekeurde afsluiter, daar zit ook een aftap puntje op wat handig bleek te zijn.

Het legen van de boiler ging niet gemakkelijk. De instructies hier in het forum gevolgd en die in de handleiding, maar er kwam geen druppel water uit de warm water kraan op de 1e verdieping (boiler staat op de 2e). Alles ging pas lopen toen ik in de warm water leiding een koppeling los draaide, ik hoorde er ook meteen lucht in gaan. Die nieuwe afsluiter met aftap puntje komt dus heel goed van pas, die kan ik nu open zetten om het vat te legen (een vacuumklep het hetzelfde effect gehad).

Ik moest nog wel een tuinslang uit de tuin halen omdat het afvoerpunt hoger zat dan de onderkant van de boiler. De tuinslang naar de badkamer beneden en een beetje hevelen zorgde er uiteindelijk voor dat de rest van het vat ook leeg ging lopen. Dat duurde nog best lang allemaal, ik hoop niet meer dat ik dat nog een keer moet doen.

Voor nu is het even allemaal klaar, dat kleine lekje fix ik later wel, komt even mooi uit dat die precies in de afvoer lekt :+ . Isolatie ook maar meteen aangebracht, was zo gebeurt en daardoor lekt er wat minder warmte weg door het warmte sifon in de koudwater leiding, alleen nog even grotere bochtjes halen voor de grotere koppelingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d068kKYE5cbJ1cbbYZrm0OfIuJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bn9y3R4BXn6LeDsL31mAYRFp.jpg?f=fotoalbum_large

edit: het eerste stukje isolatie op de foto zit er overigens niet op i.v.m. de legionela waarschuwing in de TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:38
Hardnekkige lekken kun je eventueel met Kolmat easyfit oplossen.
https://www.griffon.eu/nl...easyfit-flacon-50-ml-nlfr
De boel is dan niet eenvoudig meer los te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Signor Doekie schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:02:
Hardnekkige lekken kun je eventueel met Kolmat easyfit oplossen.
https://www.griffon.eu/nl...easyfit-flacon-50-ml-nlfr
De boel is dan niet eenvoudig meer los te halen.
Niet geschikt voor drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
is er toevallig iemand in de regio Amersfoort met een Atlantic Explorer waar ik even naar het geluid mag komen luisteren en hem in het echt kan bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wolly schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:46:
[...]

Buis isolatie over de warme waterleiding is ivm legionella niet verstandig. Het is zelfs tegen de regels maar je moet natuurlijk zelf weten wat je doet.
Grote onzin natuurlijk, de kans op legionella is praktisch nul in een leiding waar dagelijks stromend water doorheen gaat.

Na de vakantie moet je het water even laten lopen, net zoals bij een normale installatie.
Gewoon blijven nadenken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:36:
[...]

Grote onzin natuurlijk, de kans op legionella is praktisch nul in een leiding waar dagelijks stromend water doorheen gaat.

Na de vakantie moet je het water even laten lopen, net zoals bij een normale installatie.
Gewoon blijven nadenken :)
Het is eerder grote onzin om hier allerlei Firma Picobello oplossingen te laten lijken alsof het zo hoort.

Leuk dat de fanatieke DHZ-er het begrijpt, een argeloze meelezer zou er zonder de correcte kennis flink last van kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Wolly schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

Het is eerder grote onzin om hier allerlei Firma Picobello oplossingen te laten lijken alsof het zo hoort.

Leuk dat de fanatieke DHZ-er het begrijpt, een argeloze meelezer zou er zonder de correcte kennis flink last van kunnen krijgen.
Een bron helpt denk ik wel om dit soort discussies te voorkomen: https://regionaalenergiel...atregelen/leidingisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
ngommers schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:27:
is er toevallig iemand in de regio Amersfoort met een Atlantic Explorer waar ik even naar het geluid mag komen luisteren en hem in het echt kan bekijken?
Hier in Woerden staat een 200 liter die je mag beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:49
Man iemand kaas maken van de instellingen op mijn panasonic (atlantic clone)?
Ik had gasten en wilde daarom de pomp 's nachts stil hebben - het logeerbed staat direct achter een wandje met de WP en dus wilde ik dat hij stil was.

In de instellingen kan ik 2 tijdvakken instellen, en mijn verondersteling was dat dit vak 1 HP, vak 2 ELEC was. immer, beiden staan op stand "PROG". Maar wat ik ook probeer, hij slaat altijd even aan bij start van het nieuwe tijdvak. Beiden tijdvakken lijken dus de WP te beslaan.

Ben ik nou gek geworden, of kan ik dus alleen tijdvakken voor "uberhaupt verwarmen" aangeven, en dan nog bepaald hij of het HP of ELEC is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIdEOoBPsFKkAUFJX-sLcY5i_eE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTAJDizf73EPxHNq1xf40A0g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkH50weN99xK3cz-eNu8lUhfcyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dM7G32MYvq8lpSRXRwC5ux4g.jpg?f=fotoalbum_tile

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:20
stevenP schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:50:
Ik had gasten en wilde daarom de pomp 's nachts stil hebben - het logeerbed staat direct achter een wandje met de WP en dus wilde ik dat hij stil was.

In de instellingen kan ik 2 tijdvakken instellen, en mijn verondersteling was dat dit vak 1 HP, vak 2 ELEC was. immer, beiden staan op stand "PROG". Maar wat ik ook probeer, hij slaat altijd even aan bij start van het nieuwe tijdvak. Beiden tijdvakken lijken dus de WP te beslaan.

Ben ik nou gek geworden, of kan ik dus alleen tijdvakken voor "uberhaupt verwarmen" aangeven, en dan nog bepaald hij of het HP of ELEC is?
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kan van 2 tijdvakken er 1 maken door de duur van het eerste tijdvak te verlengen, zie een paar posts terug. Lijkt er inderdaad op dat het schema voor beide geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
stevenP schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:50:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben blij dat ik niet de enige ben (zie aantal posts terug), ondanks de kritiek (ook paar posts terug) :D Maar inderdaad, toen ik het slot vergrootte, kon ik op een vreemde manier de instelling van programma #2 veranderen naar "----", wat dus betekent dat programma 2 niet van toepassing is.

Als je het eenmaal een keer hebt gezien weet je het, maar het is echt alles behalve intuitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
thanks @Knielen en @Tanuki, ik heb inderdaad al wel gespeeld met de duur van die sloten, maar ik was in de veronderstelling dat slot 1 en slot 2 respectievelijk als HP en ELEC geprogrammeerd konden worden. Maar het lijkt er dus op het nu "tijdens de blokken" de WP zelf mag bepalen welke bron hij neemt, maar in ieder geval dan mag verwarmen. Met andere woorden, om 3am - wanneer ik dus geen blok heb - zal er óók niet electrisch bijverwarmd worden als ik een keer na het stappen een douche pak.

Jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
Wat jij wilt is eigenlijk HP Prog / Elec 24h. Maar die optie zit er nu net weer niet in.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:58

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Ik wil een Atlantic Calypso VM 150 liter warmtepompboiler aan een muur hangen, waar nu een Nefit combiketel hangt. Het betreft een 10 mm Porisostuc muur onder het schuin dak. In dezelfde muur zit ook nog gedeeltelijk de getrokken/gemetselde schoonsteen verwerkt. Iemand enig idee of zo'n muur een 150 liter warmtepompboiler kan dragen? Qua dikte van de muur zou dat geen probleem moeten zijn, maar het is natuurlijk geen dragende muur. Bijgaande foto ter beeldvorming. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPgIhTKATvZOkvzynw0U6gPPHtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vvFwc0i1ftetJ4X9ClfsEnk.jpg?f=fotoalbum_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:45
stiphout schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:24:
Sinds een paar weken heb ik mijn Atlantic Explorer v4 werkende. De warmwatervoorziening werkt uitstekend, maar het valt mij op dat hij af en toe (tijdens de legionella run?) naar 70 graden loopt. Dit is niet incidenteel, hij doet dit consequent.
[Afbeelding]
Het teruglopen naar de lage temperatuur was ivm afwezigheid tijdens de vakantie. Ook de run de dag voordat we terugkwamen van vakantie loopt hij naar 70 en vervolgens op de dag van terugkomst wederom.

Weet iemand of de temperatuur van de legionella run in te stellen is? Ik vind ruim 70 graden wat overdreven. In de handleiding staat overigens ook dat hij gewoon zou moeten lopen tot 62 graden, maar daar komt hij dus ruim boven.

Alvast dank voor jullie reactie(s)!
Ik heb nu zo'n maand de Atlantic v4 270l in productie en hij doet wel een beetje gek.
Ik heb ingesteld; 4 legionella cycly per maand, dit zijn er 1 per 4 dagen...
Eerst dacht ik dat het te maken zou hebben met het tijdelijk ontkoppelen van stroom (woon hier net dus moet af en toe nog e.e.a met elektra doen) , maar nu heb ik dat wel ontkracht.

Ik heb nu zojuist ingesteld 2 legionella cycle per maand, nu even monitoren wat dat doet.

Een legionella run gaat altijd naar 70 graden, waarvan hij tot 62 op de wp doet, en de andere 8 op het element...
Jammer maar ik zie geen mogelijkheid tot wijzigen.

Ansich heb ik er vrede mee als dit 1 x per week gebeurd, want zo heel veel energie kost het ook niet (40 minuutjes op 2kw, dus ff ruim 1 kw).

*** Edit, zojuist las ik hier dat het element wel uitgeschakeld kan worden via installateurs menu, zojuist gedaan.... nu dus 2 dingen monitoren; Effect aantal legionella runnen na aanpassing cycly + element gebruik _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 02-09-2024 22:33 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Daannn1987 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:27:
[...]
Ik heb nu zo'n maand de Atlantic v4 270l in productie en hij doet wel een beetje gek.
Ik heb ingesteld; 4 legionella cycly per maand, dit zijn er 1 per 4 dagen...
Dat heb ik ook.. hij doet het ongeveer 2x zo vaak als dat ik instel.
[...]
(40 minuutjes op 2kW, dus ff ruim 1 kWh).
[...]
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
rogervdh schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:32:
Ik wil een Atlantic Calypso VM 150 liter warmtepompboiler aan een muur hangen, waar nu een Nefit combiketel hangt. Het betreft een 10 mm Porisostuc muur onder het schuin dak. In dezelfde muur zit ook nog gedeeltelijk de getrokken/gemetselde schoonsteen verwerkt. Iemand enig idee of zo'n muur een 150 liter warmtepompboiler kan dragen? Qua dikte van de muur zou dat geen probleem moeten zijn, maar het is natuurlijk geen dragende muur. Bijgaande foto ter beeldvorming. Iemand een idee?

[Afbeelding]
150L + boiler, samen 200-230kg ongeveer dus. Ik heb 'm aan een houten frame hangen, dat kan je überhaupt doen om de belasting te spreiden.
Op de Fischer site staat een tabel met hun beste pluggen. Geperforeerde steen komt daar behoorlijk slecht uit met 15-40kg max belasting, afhankelijk van plugmaat. Ik hou er niet zo van maar hier zou ik dan toch chemisch anker pakken met zo'n gaaskorfje. Dat komt niet los uit de steen, hooguit je muur omver :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Lightmanster schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:03:
Ik zie een boel doe hetzelvers. Helaas ben ik niet zo handig met een platdakdoorvoer en zoek ik een installateur voor de Atlantic Explorer 4 in de omgeving Oost Gelderland (Doetinchem)

Nu heb ik al een aantal bedrijven gecontact en vaak antwoord, "we doen wel vaker WPB-ers dus die kunnen we ook wel" Maar ik zoek toch echt iemand die ook van de settings wat weet en niet alleen aansluit en hard weg rijdt.

Iemand ervaring of een aanbeveling in de regio met Atlantic. ? Kom maar door... op de DM
Dank alvast
Die settings zijn wel zo simpel, zet het aan, volg het display en je bent in 10 minuten klaar. Als je de klok van je oven kan instellen redt je dit ook.
En, als bonus zit er een handig boekwerk bij het apparaat waar alles in uitgelegd is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

[Afbeelding]
Er is (was) een boilerstoel verkrijgbaar, dan kan je hem op de betonnen vloer laten steunen als de hoogte dat toelaat of zoek/maak iets wat er op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20

[Afbeelding]
Ik heb mijn WP boiler aan een muur van kalkzandsteen metselblokken gehangen.
Daartoe eerst een paar hardhouten (omdat ik die toevallig nog had liggen) balken (ca 5 x 5 cm) tegen de muur gezet en bevestigd met chemische ankers. Daaraan mijn 120liter Panasonic Aquarea WP boiler opgehangen.
Inmiddels hangt die er een jaar of zeven zonder problemen. Later nog een flinke isolatiekast er om heen gebouwd, waardoor de stilstandsverliezen ongeveer zijn gehalveerd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:45
RichieB schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:13:
[...]

Dat heb ik ook.. hij doet het ongeveer 2x zo vaak als dat ik instel.

[...]

FTFY
Toch raar... naja als hij het op 2x, 4x per maand z'n feestje draait ben ik ook tevreden...
Mijn gebrek aan OCD kan dat aan.

Ha ja sorry kw, kwh ... altijd onzorgvuldig mee :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 19:11

[Afbeelding]
Eerst een multiplex plaat of OSB plaat erop schroeven om de krachten te verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energeet
  • Laatst online: 15-09-2024
sinds kort werkt mijn Cozytouch app niet meer; kan niet inloggen; weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Energeet Ik kan met Cozytoch iOS versie 3.7.22 ook niet meer inloggen. De Overkiz API die ik elke paar minuten uitlees doet het wel gewoon nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Thijs90 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Jim423 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:23:
Het vat kan niet imploderen als er gewoon waterdruk op staat, dit lijkt me vrij logisch.
*O*
Bedankt voor de tip, als ik op vakantie ga dan sluit ik doorgaans de hoofdkraan. Dus is een beluchter zeker nuttig/nodig. Ook bij werkzaamheden wil ik niet het risico lopen van implosie; de boiler staat hier op zolder dus een foutje is zo gemaakt (5 m waterkolom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09 23:29
Komt misschien even wat uit de lucht vallen in dit topic maar ter info en ik hoop wel op de juiste plaats.

Ook zodat het makkelijker vindbaar wordt voor anderen (ik moest er wel wat voor zoeken namelijk). Het aansluiten van een niet ATAG zonneboiler of standaard elektrische boiler op een i-serie combiketel, zoals bijvoorbeeld de i36ECZ zoals ik heb, zorgt er zonder extra set met temp sensor voor dat de CV ketel onnodig aanslaat bij warm water vraag terwijl de boiler wel warm is. Kost nauwelijks gas omdat de ketel snel weer uit gaat, maar irriteerde me er wel aan.

In de vorige editie van dit topic vond ik de Coa2000u set daarvoor, deze is echter geschikt voor de A/Z serie ketels. Het blijkt dat voor de i-series ook zo'n setje is, namelijk: COA2416U.
Deze set bevat een temperatuursensor die dicht bij de boiler uitlaat wordt geplaatst. Daardoor meet de CV ketel bij warm water vraag direct warm water (als de boiler tenminste warm is) en slaat deze niet onnodig aan.

Just my 2cts ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@BitBug een gasketel komt bij mij toch een beetje uit de lucht vallen. Of misschien andersom; waarom een WPB als je de gasketel toch blijft gebruiken?
Gaat het überhaupt wel over een WPB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09 23:29
@Martin7182 begrijp ik. In mijn geval is het omdat de gasketel relatief nieuw is en ook omdat ik deze nog als backup achter de hand wil hebben voor de hele koude maanden/strenge winters. Ik verwarm het grootste deel van het jaar met met lucht-lucht (airco). Dus de WPB is nu alleen voor het warm tapwater voor het hele gezin, waardoor we nagenoeg all electric kunnen leven.

In ieder geval is mijn tip bruikbaar voor alle mensen die nog geen afscheid van hun gasketel willen nemen (of het nou om een contingency plan of nostalgie gaat) en een WPB/Zonneboiler/gewone boiler voor hun ATAG i-serie willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik twijfel ineens een beetje over mijn thermosifon. De leiding loopt bij ons een cm of 80 naar beneden vanuit de WPB, maar daarna amper meer terug naar boven - misschien 10, 15cm in een flexibele leiding, van daar uit horizontaal naar een splitsing en dan recht naar boven (plafond > badkamer) en recht naar beneden (vloer > keuken). De leiding is eigenlijk altijd redelijk warm tot aan de splitsing. Zou het helpen (nodig zijn) om na de 80cm omlaag eerst nog weer een halve meter of meer naar boven te gaan voordat ik horizontaal ga?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:56
Vandaag mn Atlantic op zn plek gezet, maar zoals verwacht: schuine vloer, dus zeker niet waterpas.
Ik lees in de handleiding:
Voorafgaand aan het vullen, moet de waterverwarmer
waterpas worden gezet,
eventueel met behulp
van wiggen.
Maar er staat niks over de bijgeleverde pootjes, die ook verstelbaar zijn lijkt het.
Klopt dit (pootjes gebruiken om m waterpas te zetten) en zo ja, klopt het dat je die pootjes er los insteekt (er lijkt geen schroefdraad in de boiler te zitten) :?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
MisterMailman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:06:
Vandaag mn Atlantic op zn plek gezet, maar zoals verwacht: schuine vloer, dus zeker niet waterpas.
Ik lees in de handleiding:

[...]

Maar er staat niks over de bijgeleverde pootjes, die ook verstelbaar zijn lijkt het.
Klopt dit (pootjes gebruiken om m waterpas te zetten) en zo ja, klopt het dat je die pootjes er los insteekt (er lijkt geen schroefdraad in de boiler te zitten) :?
De pootjes hebben schroefdraad en een moer. Die kun je los onder de WPB zetten, er zit een uitsparing voor de moer onder de WPB. Door het draaien van het stelpootje kun je de WPB stellen.
Overigens, bij mij zaten er maar 2 pootjes bij, en 4 plaatsen voor pootjes aan de onderkant van de WPB. Heb voor de andere gaatjes een bout en moer gebruikt.
Daarna de rand stevig uitvullen met vulplaatjes.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
Even sanity check.
Explorer V3 200l

Ik heb een Tuya temperatuur sensor met schakelaar gemonteerd.
De sensor heb ik onder de isolatie tegen het vat aangedrukt en beetje offset toegepast. Dat gaat helemaal prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztM0lYjYILZmrzj3vwjoEew6UoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xN1xhDwTYfJh3Sea5v11Bp2p.png?f=fotoalbum_large
Nu heb ik de schakelaar aan het PV contact gebonden en in HA een automatisering aangemaakt.
Als langer dan 5 min minder dan -1200W op de P1 meter, dan PV contact aan.
Als langer dan 5 min 0W of meer op de P1 meter, dan contact uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-n8ahARaUZU9GTzJ23RwZQ1bPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LTTUfMmc6NhXEEHjJ1SPqzBr.png?f=fotoalbum_large

Zover ik kan achterhalen is de minimale draaitijd sowieso 30 min als PV contact aan is geweest, dus dat geeft alle kanten op genoeg slack om niet zomaar uit te gaan als de PV even dipt.

de vraag:
klopt het dat met PV contact aan hij altijd op de compressor naar de 62 graden zal gaan?
Want als dat zo is, laat ik hem lekker op 55 graden staan, en wanneer er voldoende zon is, zal hij vanzelf doorstoken naar 62. Correct?
(mits dat vroegtijdig wordt afgebroken wegens gebrek aan stroomoverschot)

Het ding past overigens precies achter de kap :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B77EdC6oOXiaeQkDLfjC8iPRLnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lat37KsVxIKxmYvaHQfuCUaj.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 11-09-2024 11:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56

Toppe

Oké ✅

paQ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:10:
Even sanity check.
Explorer V3 200l

Ik heb een Tuya temperatuur sensor met schakelaar gemonteerd.
De sensor heb ik onder de isolatie tegen het vat aangedrukt en beetje offset toegepast. Dat gaat helemaal prima.
[Afbeelding]
Nu heb ik de schakelaar aan het PV contact gebonden en in HA een automatisering aangemaakt.
Als langer dan 5 min minder dan -1200W op de P1 meter, dan PV contact aan.
Als langer dan 5 min 0W of meer op de P1 meter, dan contact uit.
[Afbeelding]

Zover ik kan achterhalen is de minimale draaitijd sowieso 30 min als PV contact aan is geweest, dus dat geeft alle kanten op genoeg slack om niet zomaar uit te gaan als de PV even dipt.

de vraag:
klopt het dat met PV contact aan hij altijd op de compressor naar de 64 graden zal gaan?
Want als dat zo is, laat ik hem lekker op 55 graden staan, en wanneer er voldoende zon is, zal hij vanzelf doorstoken naar 64. Correct?
(mits dat vroegtijdig wordt afgebroken wegens gebrek aan stroomoverschot)

Het ding past overigens precies achter de kap :+
[Afbeelding]

https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
Dat is wel de bedoeling :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• paQ
ja, dat klopt, maar zal het ook zo gaan? :D

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56

Toppe

Oké ✅

paQ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:34:
[...]

ja, dat klopt, maar zal het ook zo gaan? :D
Dat is lastig te zeggen, zou het eens meten :+

Wel oppassen dat je boiler straks niet de hele dag staat te stoken op 64 graden, dat schijnt ook niet helemaal lekker te zijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• paQ
Toppe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:35:
[...]

Dat is lastig te zeggen, zou het eens meten :+

Wel oppassen dat je boiler straks niet de hele dag staat te stoken op 64 graden, dat schijnt ook niet helemaal lekker te zijn.
Naja, dat zijn dus van die dingen waarvan ik wil uitvissen wat er wanneer gebeurt.
Er zal in de WPB zelf neem ik aan ook wel een drempelwaarde zijn waarboven hij het PV contact negeert. (neem ik aan) Het PV contact is immers een HW optie in de WPB.
En zo niet, dan zet ik er zelf een drempelwaarde bij als conditie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn V3 gaat tot 62C op de wp, misschien heb je een speciale :+
Omdat ik er een met spiraal heb kon ik ook een sensor in een 'zonnecollector' schachtje doen.
Het PV contact kijkt niet naar de ingestelde temperatuur of de timer, zodra de max is bereikt stopt de wpb.
Ik heb zo'n kastje liever niet in de wpb, vochtige omgeving met kans op water dat ergens van af druppelt.
Daarom zit er een DS18B20 bij de interne sensor in de buis die ik naar buiten heb gevoerd, net als het Sonoff contact.
De 2e sensor gaat naar m'n wp die hem ook kan verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-09-2024 11:39 ]

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:38:
Mijn V3 gaat tot 62C op de wp, misschien heb je een speciale :+
Omdat ik er een met spiraal heb kon ik ook een sensor in een 'zonnecollector' schachtje doen.
Het PV contact kijkt niet naar de ingestelde temperatuur of de timer, zodra de max is bereikt stopt de wpb.
Ik heb zo'n kastje liever niet in de wpb, vochtige omgeving met kans op water dat ergens van af druppelt.
Daarom zit er een DS18B20 bij de interne sensor in de buis die ik naar buiten heb gevoerd, net als het Sonoff contact.
De 2e sensor gaat naar m'n wp die hem ook kan verwarmen.
Had het intussen aangepast naar 62 idd.
Er zit genoeg elektronica op die plek, dus maak me niet zo’n zorgen over vocht.

Als dit niet werkt zoals bedoeld, dan vraag ik me af waarom er een pv contact zit.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 11-09-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
Zijn er mensen hier die al eens een detailberekening gemaakt hebben van het rendement van het extra verwarmen met een pv-schakeling?
Want, heel simpel, op een paar dagen na heb ik 's zomers overdag voldoende zonnestroom. Door vandaag extra te verwarmen buffer je energie in de WPB. Maar wat nu als je morgen ook weer zonnestroom hebt? Dan ben je per saldo toch alleen maar water op een hogere temperatuur aan het bewaren, met hogere stilstandverliezen tot gevolg?
Bij ons thuis verwarmt de WBP eigenlijk alleen om 12 uur overdag iets van 2 uur. (ingesteld met 1 periode van 8 uur). Noot: De warmwatervraag is eigenlijk alleen tijdens de ochtenddouche of later op de avond.
Op zondagmiddag, als de energieprijzen over het algemeen laag zijn (dynamisch contract) doe ik een legionella-run met het pv-contact (aan, en als het gevraagde vermogen een half uur weer onder de 10 W zit weer uit).

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb nog een jaar geen boetes (5j contract) dus ga ik niet neuzelen met de wpb.
Het gaat om weinig stroom, hier maar 0,5-0,7kWh per dag die je wel of niet afrekent.
Wel laat ik de wpb alleen overdag werken omdat ie dan de warmste lucht gebruikt (gemengd met binnen).
De wpb beter isoleren levert denk ik meer op, eenmalig een paar tientjes wat jarenlang voordeel geeft.
Mijn wpb gaat wekelijks naar 62C, juist wanneer ik veel water verbruik en iets heb aan die temperatuur.

• Martin7182
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:41:
[...]

Had het intussen aangepast naar 62 idd.
Er zit genoeg elektronica op die plek, dus maak me niet zo’n zorgen over vocht.

Als dit niet werkt zoals bedoeld, dan vraag ik me af waarom er een pv contact zit.
Dat is zodat je zelf de controle houdt. Je kunt op elk moment tot elke gewenste temperatuur verwarmen. B.v. tot 45 graden normaal en tot 62 graden voor een anti-legionellarun. Of iets lager en het laatste stukje met het element.

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:40:
Ik heb nog een jaar geen boetes (5j contract) dus ga ik niet neuzelen met de wpb.
Het gaat om weinig stroom, hier maar 0,5-0,7kWh per dag die je wel of niet afrekent.
Wel laat ik de wpb alleen overdag werken omdat ie dan de warmste lucht gebruikt (gemengd met binnen).
De wpb beter isoleren levert denk ik meer op, eenmalig een paar tientjes wat jarenlang voordeel geeft.
Mijn wpb gaat wekelijks naar 62C, juist wanneer ik veel water verbruik en iets heb aan die temperatuur.
Ik merk dat ik hem in de winter op automatisch heb staan, hetgeen inhoudt dat ie sowieso naar 62 opwarmt.
Als ik dat nu eens op 55 laat staan, zodat ie na een bad of douche in de winter tot 55 in de koude nacht opwarmt, en zodra er PV komt, hij verder doorwarmt.
1. op zonnestroom
2. tegen die tijd hopelijk beter COP

Overigens heeft ie nog niet 1 keer zelfstandig het element ingeschakeld.
In de winter zuig ik van binnen aan namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mjier schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:15:
Zijn er mensen hier die al eens een detailberekening gemaakt hebben van het rendement van het extra verwarmen met een pv-schakeling?
Want, heel simpel, op een paar dagen na heb ik 's zomers overdag voldoende zonnestroom. Door vandaag extra te verwarmen buffer je energie in de WPB. Maar wat nu als je morgen ook weer zonnestroom hebt? Dan ben je per saldo toch alleen maar water op een hogere temperatuur aan het bewaren, met hogere stilstandverliezen tot gevolg?
Bij ons thuis verwarmt de WBP eigenlijk alleen om 12 uur overdag iets van 2 uur. (ingesteld met 1 periode van 8 uur). Noot: De warmwatervraag is eigenlijk alleen tijdens de ochtenddouche of later op de avond.
Op zondagmiddag, als de energieprijzen over het algemeen laag zijn (dynamisch contract) doe ik een legionella-run met het pv-contact (aan, en als het gevraagde vermogen een half uur weer onder de 10 W zit weer uit).
Dat is precies de casus die ik nu aan het proberen ben idd.
"zomaar" doorverwarmen met meer standverlies tot gevolg lijkt een beetje op water naar de zee dragen.

We zijn eigenlijk elke dag 2.5 kWh kwijt aan SWW. (als ik het zo inschat op een delta van ca 17K)
Gezin van 4, waarvan 3 van het vrouwelijke geslacht... en die douchen lang... :|
Vaatwasser zit ook op warm water.

Heb overigens de extra sensor even verplaatst naar hetzelfde gat waar de interne weerstand ook zit. Gewoon erbij gedrukt. Gaat minder diep, maar pakt veel beter op daar, zal ook een beter curve geven.
Voorheen koelde hij bij verwarmen namelijk eerst af, waarna traag te verwarmen en als hij klaar was meteen 7 graden de lucht in te schieten.
Was echt niet de juiste plek hiervoor :+

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 11-09-2024 13:52 ]

• paQ
Klopt het dat ik grofweg 320l douchewater (gemengd warm water) haal uit een 200l 55 graden vat?
En 440l bij 62 graden?

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 12-09-2024 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
  • Laatst online: 21:44
Ik kom op iets anders uit:

Vat inhoud = 200 liter
Aftapbaarheid = 85 %
Inhoud aftapbaar = 170 liter (200 x 0.85 = 170)
Temp max boiler = 55 graden
Douche temperatuur = 40 graden
Temp min boiler = 10 graden
Warmtecapaciteit = 7650 ((55-10) x 170 = 7650)
Liter 40 graden = 255 liter (7650 / (40 - 10) = 255)

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
De oude dak doorvoer van mijn verwijderde cv ketel lekt, dus ik wil deze gelijk maar vervangen door een 160mm variant voor de Atlantic Explorer v4.

Werkt dit qua flow? https://www.elektramat.nl...graden-160-150mm-0172087/

De afvoer zit recht boven een dak raampje waardoor ik er (als het goed is) bij kan. Nadeel van dit product alleen is dat de koude lucht dus over en door dat raampje heen komt misschien? Maar ik vermoed dat dat met andere oplossingen ook zo is want koude lucht zakt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@Soepstengel

Die uitlaat kan je (volgensmij) draaien. Dus dan gewoon simpelweg wegdraaien v/h raampje. Valt sowieso wel mee schat ik zo in. Ik heb in en uitvoer naast elkaar. Merk niet echt dat de inlaat lucht van de uitlaat aanzuigt volgensmij.

Ps: wel ff kijken of hij dan juist niet in de wind staat te "happen" natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Doggieman op 13-09-2024 19:29 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Soepstengel schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:04:
De oude dak doorvoer van mijn verwijderde cv ketel lekt, dus ik wil deze gelijk maar vervangen door een 160mm variant voor de Atlantic Explorer v4.

Werkt dit qua flow? https://www.elektramat.nl...graden-160-150mm-0172087/

De afvoer zit recht boven een dak raampje waardoor ik er (als het goed is) bij kan. Nadeel van dit product alleen is dat de koude lucht dus over en door dat raampje heen komt misschien? Maar ik vermoed dat dat met andere oplossingen ook zo is want koude lucht zakt natuurlijk.
Ik heb het kleine broertje geïnstalleerd, mooi ding hoor! Zie dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
@Doggieman @stevenP Top, thnx! Maar bestellen dan en van het weekend even de reciprozaag van mijn stiefvader lenen.

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:29
Ik wil mijn Atlantic Explorer V4 in een grote inloopkast op de overloop zetten. Ik laat een gat boren in de betonvloer naar zolder waar ik uiteindelijk de ventilatie met een klep naar buiten laat voeren en in de zomer eventueel de sportruimte kan laten koelen.

Nu heb ik in die kast vanzelfsprekend geen aansluitingen en afvoeren, maar schuin daarboven (zolder) zit wel de CV waar het warme uiteindelijk heen moet. Die kan dus met het geboorde gat direct mee naar boven.

Twee vragen;
  • Het eventuele afvoerwater, zou dat met een vuilwatertank en een pompje kunnen werken? Eventueel met een vlottertje die hem automatisch leegpompt? Hoeveel afvalwater mag ik op rekenen?
  • Moet de WPB op zijn eigen groep? Ik heb daar nog geen stroom, maar rondom de ruimte is voldoende prik om iets vanaf te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:25
Condenswater kan je kwijt met een condenspompje, let wel op de benodigde opvoerhoogte. bv: https://www.installand.nl...lift1-ls-condenswaterpomp

Volgens de specificatie verbruikt de Atlanta maximaal 2500W.
Boven de 2000W wordt een eigen groep dringend geadviseerd. Atlantic geeft dat ook aan in zijn installatie beschrijving: aparte groep 16A met 30mA aardlek en een vaste aansluiting, kabel 1,5mm2 (geen stekker).

[ Voor 7% gewijzigd door marnie op 14-09-2024 13:40 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Soepstengel
marnie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:31:
Volgens de specificatie verbruikt de Atlanta maximaal 2500W.
Meestal zijn dit soort specificaties wat overdreven, maar ik kan bevestigen dat de Atlantic Explorer V4 270 Liter dat in ieder geval wel doet in boost mode mits die het element ook mag gebruiken (wat bij mij nog het geval is). Bij mij zit die dan ook op z'n eigen groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFNWDc1aXcZ4M7KiR0fq6BeS2IM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jggLcgc2rDKYcPSotbawEtQC.png?f=user_large

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
Ik heb een Panasonic WP-boiler (120 liter), die ook automatisch eens in de twee weken zijn anti-legionella programma draait. Kan ik ook niet uitschakelen. Om te zorgen dat ik dat zoveel mogelijk met PV-stroom doe, heb ik e.e.a. zo ingesteld dat het ongeveer midden overdag gebeurd. Om nog meer van directe PV-stroom gebruik te kunnen maken, heb ik slechts één van de twee elektrische elementen (2 x 1000 W) ingeschakeld (aangesloten).
Weliswaar duurt het opwarmen tot 65°C (vanaf 52°C die ik normaal ingesteld heb) dan wat langer, maar ik kan in een groter deel van het jaar dan direct PV-stroom gebruiken dan wanneer ik 2000W zou gebruiken.
Met mijn 120 liter boiler gaat dat goed. Als je een 300 liter hebt, gaat het wel erg lang duren. Natuurlijk ook afhankelijk van welke gebruikstemperatuur je normaal hebt ingesteld.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
Tanuki schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:15:
[...]

Is al eens eerder voorbij gekomen in dit topic, het zou moeten kunnen met de Cozytouch integratie. En ook met de Overkizz integratie zoals ik begrijp: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Daarnaast heb je ook nog AquaMQTT, wat compatible is met de Groupe Atlantic boilers. :) Met name dit issue is nuttig.
ik wil wel een gooi doen met die pcb'tje, echter is jlcpcb een tever van m'n bed show
gerber file uploaden lukt maar een bom en placement lukt mij niet
ik wil er prima 5 bestellen en dan 4 andere ook blij maken (of meer)

dus wie wil mij helpen met JLCPCB
en zijn er meer geintresseerde in de AquaMQTT
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:13
@xtrme, ik heb een aantal PCBs besteld. Nu afwachten of ik ze krijg en hoe ze er uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
timenator schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:27:
@xtrme, ik heb een aantal PCBs besteld. Nu afwachten of ik ze krijg en hoe ze er uit zien.
Incl voor geïnstalleerde componenten?
Ik houd mij aanbevolen voor 1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:13
xtrme schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:29:
[...]
Nee, alleen de printjes. Onderdelen kan ik er zelf wel op solderen. Laat wel weten als ze zijn gearriveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 16:28
timenator schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:27:
Ik houd me ook aanbevolen. Ik zit in Utrecht(stad) mocht dat dichtbij zijn. Eventueel voorgesoldeerd (tegen vergoeding), want mijn soldeerskills zijn niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
xtrme schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:29:
[...]

Same here ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
Hier misschien ook kennis, evenals een collega van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21

Vliegvlug

Flight Simple

Ter vervanging van mijn gasgestookte boilertje van 30 liter wil ik een warmtepompboiler gaan aanschaffen.

Ik zat eerst te kijken naar een Auer Edel Air en kloonen vanwege het RVS vat maar na het doorlezen van dit topic en de vele problemen met die modellen waaronder gemeld door @Carboy54 die hier als professioneel mee bezig is heb ik besloten om van de Auer af te stappen en voor de Atlantic Explorer V4 270L te gaan.
Die heeft blijkbaar een elektronische elektrode wat beter is dan een opoffer elektrode dus dat lijkt me dat het beste alternatief ipv RVS.
Hoeft zo’n elektronische elektrode eigenlijk nooit vervangen te worden of pas na lange tijd?

De 270L is omdat ik een bad heb wat nu met dat kleine boilertje meerdere sessies en veel tijd kost om te vullen en dan is het alsnog een klein laagje :|
Niet dat het bad veel gebruikt wordt, mede door het gedoe nu, maar is wel fijn als dat straks makkelijk kan :)

Wil de WPB zelf gaan installeren.
Mijn vraag is of er ergens een boodschappenlijstje beschikbaar is wat ik naast de wpb verder nog nodig heb?

Wat ik tot nu toe hebt qua lijstje na het doorlezen van de handleiding:
  • Dielectrische koppeling op de warmwateraansluiting (meegeleverd met de boiler)
  • Overdrukventiel 7 bar op koudwateraansluiting met sifon
  • Afsluiter voor koudwaterleiding
  • Afsluiter voor warmwaterleiding
  • Condenswaterafvoer buizen
  • Drukventiel om de waterdruk naar 3-4 bar terug te brengen
    (mogelijk niet nodig als de waterdruk 5 bar of lager is)
  • Temperatuurregelaar op warmwaterleiding
    (om te heet water uit kranen te voorkomen. Is dat echt nodig als je de temperatuur van de boiler laag genoeg houdt?)
  • Watermeter
    (staat als verplicht is om te zien of de hoeveelheid water in het system niet 3x teveel is ofzo, en dat onder het kopje waterkwaliteit. snap er eerlijk gezegd niets van :?)
  • Koper of meerlagenbuis voor het aansluiten op de huidige koperen waterleiding.
    (wat is beter, of is het geheel eigen voorkeur?)
  • Allerhande koppelingen en aansluitingen
  • Buis 160mm voor luchtafvoer
    (vraag me af of dit eigenlijk wel nodig is. Mijn idee was in de winter lucht van binnen te gebruiken en de koele lucht naar buiten af te voeren en in de zomer de buis naar de aanvoer te wisselen om juist warme lucht van buiten te gebruiken en de koele lucht in de garage eruit te laten. Maar ik lees dat dat laatste niet mag dus dan is het makkelijker gewoon geen buizen te nemen wat wel ondersteund wordt. :) )
Er zullen ongetwijfeld nog zaken ontbreken dus aanvullingen zijn welkom! (y)
En waar mogelijk zijn namen van of linkjes naar concrete producten ook erg fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Vliegvlug schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:40:
Wat ik tot nu toe hebt qua lijstje na het doorlezen van de handleiding:
  • Dielectrische koppeling op de warmwateraansluiting (meegeleverd met de boiler)
  • Overdrukventiel 7 bar op koudwateraansluiting met sifon
  • Afsluiter voor koudwaterleiding
  • Afsluiter voor warmwaterleiding
  • Condenswaterafvoer buizen
  • Drukventiel om de waterdruk naar 3-4 bar terug te brengen
    (mogelijk niet nodig als de waterdruk 5 bar of lager is)
  • Temperatuurregelaar op warmwaterleiding
    (om te heet water uit kranen te voorkomen. Is dat echt nodig als je de temperatuur van de boiler laag genoeg houdt?)
  • Watermeter
    (staat als verplicht is om te zien of de hoeveelheid water in het system niet 3x teveel is ofzo, en dat onder het kopje waterkwaliteit. snap er eerlijk gezegd niets van :?)
  • Koper of meerlagenbuis voor het aansluiten op de huidige koperen waterleiding.
    (wat is beter, of is het geheel eigen voorkeur?)
  • Allerhande koppelingen en aansluitingen
  • Buis 160mm voor luchtafvoer
    (vraag me af of dit eigenlijk wel nodig is. Mijn idee was in de winter lucht van binnen te gebruiken en de koele lucht naar buiten af te voeren en in de zomer de buis naar de aanvoer te wisselen om juist warme lucht van buiten te gebruiken en de koele lucht in de garage eruit te laten. Maar ik lees dat dat laatste niet mag dus dan is het makkelijker gewoon geen buizen te nemen wat wel ondersteund wordt. :) )
De 160mm buis is niet nodig mits de ruimte groot genoeg is waar de boiler in staat, staat in de handleiding aangegeven. Maar die 160mm buis (en bijbehorende dakdoorvoer of muur doorvoer) kunnen wel voor een betere efficiëntie zorgen, dat kan je echter ook later realiseren.

“Verplichte watermeter” dat lees ik voor het eerst. Ik zie niet in waarom dat nodig is. Als er teveel water gebruikt wordt merk je dat vanzelf door een grote plas water rond de boiler of dat het heel lang duurt voordat je warm water krijgt.

Temperatuurregelaar kan maar hoeft niet. Als je overal meng kranen hebt is het echt niet nodig.

Druk ventiel voor 5 bar heb ik ook niet eerder langs zien komen. De inlaat combinatie zorgt er al voor dat de druk niet te hoog wordt voor de boiler, waarom wil je die nog verder verlagen naar 5 bar? Dan staat je inlaat combinatie niets te doen.

Afsluiter voor koud water zit vaak al in de inlaat combinatie dus hoeft niet nog een keer apart.

Dingen die je mist/vergeet:
- afsluiter voor warm water met aftap kraantje (puur voor het beluchten als je de boiler leeg moet maken)
- aftapkraan voor koud water om de boiler leeg te maken, neem er eentje waar je makkelijk een slang aan kan schroeven, ik heb de tuinslang moeten gebruiken naar een verdieping lager bijvoorbeeld
- vacuumklep om imploderen van de ketel te voorkomen (optioneel maar wordt door meerdere tweakers sterk aangeraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21

Vliegvlug

Flight Simple

Soepstengel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:13:
[...]

De 160mm buis is niet nodig mits de ruimte groot genoeg is waar de boiler in staat, staat in de handleiding aangegeven.
Klopt, daar heb ik het ook gelezen, >20m3 vrij volume in de ruimte waar de wpb staat opgesteld.
En dan een temperatuur in de ruimte tussen 5 en 43°C gemeten wanneer de wpb er nog niet staat.
Dat gaat in mijn garage wel lukken
Maar die 160mm buis (en bijbehorende dakdoorvoer of muur doorvoer) kunnen wel voor een betere efficiëntie zorgen, dat kan je echter ook later realiseren.
Die betere efficiënte is inderdaad de reden om toch een buis aan te leggen. Gezien het gedoe, de lengte van het traject en de noodzaak tot boren van een gat wilde ik dat tot 1 buis beperken en die afhankelijk van het seizoen omwisselen.
In de winter warme lucht uit de garage gebruiken en de koude lucht naar buiten afvoeren
In de zomer warme lucht van buiten halen en de koude lucht in de garage laten stromen. Precies omgekeerd dus, maar dat mag dus niet volgens de handleiding.

Het is of geen buizen, of 1 buis maar dan enkel voor de afvoer, of 2 buizen.

Als ik die pijp nog aanleg is de enige optie dus in de winter de buis gebruiken en deze in de zomer afkoppelen zodat de wpb werkt zonder buizen. Vraag me alleen af of dat genoeg efficiëntie winst is om het extra werk en kosten van het aanleggen van een buis rechtvaardigt.
“Verplichte watermeter” dat lees ik voor het eerst. Ik zie niet in waarom dat nodig is. Als er teveel water gebruikt wordt merk je dat vanzelf door een grote plas water rond de boiler of dat het heel lang duurt voordat je warm water krijgt.
Ik heb het ook niet verzonnen hoor, staat in de handleiding van de Atlantic Explorer 4 op pagina 57. ;)
A substantial amount of raw water would lead to large deposits of scale, which can lead to overheating and breakages. Make-up water should be the subject of close monitoring. The presence of a water meter is obligatory: the total volume of all of the water introduced into the installation (filling + make-up water) must not exceed three times the water capacity of the heating installation.

Maar zoals gezegd snap ik weinig tot niets van dat verhaal
Temperatuurregelaar kan maar hoeft niet. Als je overal meng kranen hebt is het echt niet nodig.
Ze hebben het in de handleiding specifiek over thermostaat kranen en niet over mengkranen. Ik heb alleen een thermostaat kraan voor het douch/bad. De drie wastafels hebben mengkranen.

Snap ook wel dat mengkranen niet veilig zijn want als je de hendel helemaal naar warm zet komt er direct heet water uit zonder bijgemengd te zijn met koud. Enkel een thermostaatkraan dwingt dat af met zo’n blokkering die te hoge temperaturen voorkomt.

Tegelijkertijd staat in de handleiding een plaatje waarbij de temperatuurregelaar direct achter de warmwateruitvoer van de wpb geïnstalleerd zit en dat lijkt me ook vrij nutteloos, want dan komt er nooit heter water uit de boiler dan waar die regelaar op staat. En bijv voor het bad zou ik juist wel heter water willen aanvoeren.
Dan kan je toch net zo goed de maximale temperatuur van de WPB op een veilige waarden zetten, ben je nog energiezuiniger bezig ook. ;)
Of je moet de temperatuurregelaar enkel zetten op de leiding naar de wastafels en niet naar de thermostaatkraan van het bad, maar dat betekent een losse waterleiding daarvoor maken en dat is ook waarschijnlijk weer erg lastig.
Ik zal de loop van het leidingwerk eens goed moeten bekijken daarvoor en anders die temperatuurregelaar maar achterwege moeten laten.
Druk ventiel voor 5 bar heb ik ook niet eerder langs zien komen. De inlaat combinatie zorgt er al voor dat de druk niet te hoog wordt voor de boiler, waarom wil je die nog verder verlagen naar 5 bar? Dan staat je inlaat combinatie niets te doen.
Staat op pagina 55:
The installation must have a pressure reducer if the supply pressure is greater than 0.5 MPa (5 bar). The pressure reducer must be installed by the general distribution (upstream of the safety unit). A pressure of 0.3 to 0.4 MPa (3 to 4 bar) is recommended.

Maar als een inlaatcombinatie dat al doet dan zet ik die op mijn lijstje. :)
Afsluiter voor koud water zit vaak al in de inlaat combinatie dus hoeft niet nog een keer apart.
Check!
Dat is een multifunctioneel ding dus. (y)
Dingen die je mist/vergeet:
- afsluiter voor warm water met aftap kraantje (puur voor het beluchten als je de boiler leeg moet maken)
- aftapkraan voor koud water om de boiler leeg te maken, neem er eentje waar je makkelijk een slang aan kan schroeven, ik heb de tuinslang moeten gebruiken naar een verdieping lager bijvoorbeeld
- vacuumklep om imploderen van de ketel te voorkomen (optioneel maar wordt door meerdere tweakers sterk aangeraden)
Top, bedankt voor deze dingen die ik gemist had!
En in principe is elke van die onderdelen die gekeurd is voor drinkwater geschikt?
Of moet ik nog op andere zaken letten? Bijv. maximale druk, materiaal, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:29
Korte vraag over in en uitvoer van mijn WPB. Ik ga hem installeren in een inloopkast op de overloop. Hier is het doorgaans kamertemperatuur en in de winter mogelijk iets daaronder. Nu moet ik gaten gaan boren door de beton en wil ik dat beperken tot 1 stuks.

Mijn vraag; kan ik in de winter de lucht van de ruimte veilig gebruiken als invoer en dan via een klep de afvoer door het dak naar buiten laten verdwijnen en d.m.v. die klep dit in de zomer omkeren?
Pagina: 1 ... 88 ... 113 Laatste