PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ah niet gezien, maar ik zie in dit topic zelf geïnstalleerde en professioneel geïnstalleerde zonder water meters. Ik weet overigens dan ook niet wat je ermee moet doen, dat hangt heel erg af van je gebruik ook. Vreemd! Ik heb er zelf eentje omdat ik hem digitaal uit ga lezen om de COP te berekenen icm het energie verbruik.Vliegvlug schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:50:
Ik heb het ook niet verzonnen hoor, staat in de handleiding van de Atlantic Explorer 4 op pagina 57.
A substantial amount of raw water would lead to large deposits of scale, which can lead to overheating and breakages. Make-up water should be the subject of close monitoring. The presence of a water meter is obligatory: the total volume of all of the water introduced into the installation (filling + make-up water) must not exceed three times the water capacity of the heating installation.
Maar zoals gezegd snap ik weinig tot niets van dat verhaal
Ah ik haal meng kranen en thermostaat kranen door elkaar. Ik heb zo het vermoeden dat het erin staat om juridisch weerbaar te zijn. Ik zou me er niet druk om maken imo.Ze hebben het in de handleiding specifiek over thermostaat kranen en niet over mengkranen. Ik heb alleen een thermostaat kraan voor het douch/bad. De drie wastafels hebben mengkranen.
Snap ook wel dat mengkranen niet veilig zijn want als je de hendel helemaal naar warm zet komt er direct heet water uit zonder bijgemengd te zijn met koud. Enkel een thermostaatkraan dwingt dat af met zo’n blokkering die te hoge temperaturen voorkomt.
Tegelijkertijd staat in de handleiding een plaatje waarbij de temperatuurregelaar direct achter de warmwateruitvoer van de wpb geïnstalleerd zit en dat lijkt me ook vrij nutteloos, want dan komt er nooit heter water uit de boiler dan waar die regelaar op staat. En bijv voor het bad zou ik juist wel heter water willen aanvoeren.
Dan kan je toch net zo goed de maximale temperatuur van de WPB op een veilige waarden zetten, ben je nog energiezuiniger bezig ook.
Of je moet de temperatuurregelaar enkel zetten op de leiding naar de wastafels en niet naar de thermostaatkraan van het bad, maar dat betekent een losse waterleiding daarvoor maken en dat is ook waarschijnlijk weer erg lastig.
Ik zal de loop van het leidingwerk eens goed moeten bekijken daarvoor en anders die temperatuurregelaar maar achterwege moeten laten.
De inlaat combinatie doet tot 7 bar, niet tot 5 bar of 3-4 bar. Die inlaat combinatie is vooral om ervoor te zorgen dat de druk niet te hoog wordt bij het verwarmen. Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen waar dat voor dient, waarschijnlijk om een te hoge permanente druk te voorkomen omdat de 7 bar meestal tijdelijk is? Ik weet het niet hoor.Staat op pagina 55:
The installation must have a pressure reducer if the supply pressure is greater than 0.5 MPa (5 bar). The pressure reducer must be installed by the general distribution (upstream of the safety unit). A pressure of 0.3 to 0.4 MPa (3 to 4 bar) is recommended.
Maar als een inlaatcombinatie dat al doet dan zet ik die op mijn lijstje.
Overigens gaat de waterdruk in Nederland in huis normaal tussen de 2,5 en 4 bar geloof ik. Bij mij thuis net iets boven de 2 bar, in ieder geval zeker niet boven de 4 bar. Als je het echt wilt weten moet je een manometer kopen (die kan je vervolgens weer in je installatie verwerken daarna).
Daar moet je goed zelf naar kijken! Die fout heb ik helaas al gemaakt. Let op het KEMA KIWA keurmerk of zoek de standaarden op als het om een buitenlands product gaat. Let ook op de termen; geschikt voor leidingwater is niet hetzelfde als geschikt voor drinkwater (hier ben ik dus diverse keren ingestonken). Ga niet uit van de kunde van de medewerkers in de bouwmarkt overigensEn in principe is elke van die onderdelen die gekeurd is voor drinkwater geschikt?
Of moet ik nog op andere zaken letten? Bijv. maximale druk, materiaal, etc
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Korte vraag = kort antwoordWimbjorno schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:14:
Korte vraag over in en uitvoer van mijn WPB. Ik ga hem installeren in een inloopkast op de overloop. Hier is het doorgaans kamertemperatuur en in de winter mogelijk iets daaronder. Nu moet ik gaten gaan boren door de beton en wil ik dat beperken tot 1 stuks.
Mijn vraag; kan ik in de winter de lucht van de ruimte veilig gebruiken als invoer en dan via een klep de afvoer door het dak naar buiten laten verdwijnen en d.m.v. die klep dit in de zomer omkeren?
Ja moet kunnen. Maar, lees de installatie handleiding goed. Ze slurpen echt heel veel lucht dus je zal een rooster in de deur / muur moeten maken om onderdruk in je hokje te voorkomen. Specs in de handleiding goed aanhouden om problemen te voorkomen
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Mijn zoldervloer (jaren 70) heb ik geen tekeningen van.
Zag eerder posts van @CurlyMo die wel heeft verstevigd (fotos overigens niet meer zichtbaar in je topic).
Zijn er mensen die wat meer informatie hebben over de draagkracht van gemiddelde jaren 70 zoldervloeren?
Ik heb nog wel wat foto's.
:strip_exif()/f/image/WFNqXcDt8ugPLAks1nzauMrY.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5lKKAgJMDojta3WMecVKgzJb.png?f=user_large)
En een foto van de buren, waarbij ik gok dat de opbouw hetzelfde is (zelfde bouwjaar)
:strip_exif()/f/image/wIHWiPMZPjp70QHu1eq78P2B.jpg?f=fotoalbum_large)
De balken zijn 17cm net als de gordingen.
Eventueel kan ik 2 balken over dwars monteren op deze balken die het gewicht verdelen?
Ik zit echter met een beperkte hoogte (kom nu net uit). Als het niet hoeft zou dat beter zijn.
:strip_exif()/f/image/sW4UkdWJgy6lL5FOfguTlWy4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2024 13:34 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Draagbalken van 17cm gaat goed. Dat is waar een gemiddeld <jaren 50 huis een hele verdieping op heeft gebouwd. Wat wel belangrijk is, is de hart-op-hart afstand en wat je er qua dekvloer op hebt.pentaw1nz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:18:
Ik overweeg een 200L atlantic explorer te plaatsen. Gevuld weegt deze zo'n 250kg.
Zag eerder posts van @CurlyMo die wel heeft verstevigd (fotos overigens niet meer zichtbaar in je topic).
Zijn er mensen die wat meer informatie hebben over de draagkracht van gemiddelde jaren 70 zoldervloeren?
Ik heb nog wel wat foto's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En een foto van de buren, waarbij ik gok dat de opbouw hetzelfde is (zelfde bouwjaar)
[Afbeelding]
De balken zijn 17cm net als de gordingen.
Eventueel kan ik 2 balken over dwars monteren op deze balken die het gewicht verdelen?
Ik zit echter met een beperkte hoogte (kom nu net uit). Als het niet hoeft zou dat beter zijn.
[Afbeelding]
Mijn advies zou zijn, ongeveer 1m2 vloer weghalen (lijkt oude plankenvloer), gordingen ravelen aanbrengen hoh 30cm en er 2x 15mm osb met bruislijm en schroeven op bevestigen. Dat vierkant vormt dan de basis voor je tank.
Nooit je vloer aan je dakbalken hangen (het leek even zo op je schets), je dakbalken hebben het zwaar zat met je pannendak, het is echt niet berekend op zo'n last.
Mijn vraag is nu, moet deze boiler ook door een monteur gecontroleerd of onderhouden worden ? Heeft iemand al ooit de boiler een beurt laten geven ? Zijn er dingen waar je op moet letten ?
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Jouw buurman heeft een stalen constructie. Jij ook?En een foto van de buren, waarbij ik gok dat de opbouw hetzelfde is (zelfde bouwjaar)
Yes die heb ik ook. In ieder geval door de nok. Ik weet niet of deze bij ons ook horizontaal door de vloer loopt (in een soort driehoek) of dat er staanders verdwijnen in de gevel. Dat is geloof ik ook nog wel een voorkomend iets.Elsdeniep schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:26:
[...]
Jouw buurman heeft een stalen constructie. Jij ook?
@stevenP
Verder dus 17cm balken. De houten vloer deels verwijderen is een prima optie inderdaad. daarna verstevigen tussen de balken zou dus kunnen, om er weer OSB op te schroeven.
Ik dacht dat ik de versteviging op de 17cm balken moest maken, en dan kom ik niet uit met de hoogte.
Er tussen zou inderdaad ook prima kunnen, met balkdragers.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Dat vind ik een heel gevaarlijke uitspraak zonder verdere achtergronden.
Op de foto's zie ik dat de balkjes niet heel breed zijn. Dat maakt ze minder stabiel (kip) bij zware belastingen.
Verder zie ik een oude raveling in de vloer zitten. Daar mis je ook een doorgaande balk.
En ik zie een staalconstructie. Dat is een constructie die gevoeliger is voor trillingen dan steen. Je loopt dus meer risico op hoorbare trillingen van je WPB.
En voor ik nu als zwartkijker de boeken in ga, in mijn jaren 70 huis staat de WPB ook op een houten zoldervloer. Daar heb ik overigens wel de nodige maatregelen voor genomen:
- een aparte ruimte gemaakt met "zelfdragende wanden" van houten stijl en regelwerk met 18 mm multiplex die overspannen tussen 2 stenen muren.
- ter plaatse van de raveling van het trapgat een extra balk in de vloer gemonteerd.
- de bevestigingen van de raveelbalk van het trapgat verstevigd.
- ter plaatse van de WPB een versteviging gemaakt van balkjes dwars over hoofdbalklaag.
- de WPB staat op regufoam trillingsmatjes met daarover een multiplex plaat.
Bij mij is de constructie zo stevig en star genoeg om geen last van trillingen te hebben.
Wanneer je twijfelt adviseer ik je om een constructeur of bouwkundige te raadplegen. Je WPB zal misschien niet zo snel door de vloer zakken, maar trillingen of na verloop van jaren doorhangen van de vloer wil je ook voorkomen.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Begrijp eerlijk gezegd ook de angst niet voor trillingen, er is echt 0,0 trilling voelbaar met de hand op het apparaat. De warmtepomp aan de bovenkant is natuurlijk ook maar een heel klein modelletje.
Dus is die angst voor trillingen ergens op gebaseerd?
Ik zou nog eens goed kijken hoe die stalen constructie precies loopt.Yes die heb ik ook. In ieder geval door de nok.
Als je (tenminste) twee horizontale stalen balken hebt die van draagmuur naar draagmuur lopen, zou ik die gebruiken om het gewicht van je wp boiler op te vangen.
PS is die stalen constructie er niet later in gemaakt?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee die is er altijd al. En ik kan daar niet meer bij omdat zolder en slaapkamers eronder volledig zijn afgewerktElsdeniep schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:05:
[...]
Ik zou nog eens goed kijken hoe die stalen constructie precies loopt.
Als je (tenminste) twee horizontale stalen balken hebt die van draagmuur naar draagmuur lopen, zou ik die gebruiken om het gewicht van je wp boiler op te vangen.
PS is die stalen constructie er niet later in gemaakt?
@Mjier ik snap je punt wel, maar er zijn een paar nuances.pentaw1nz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:31:
[...]
Yes die heb ik ook. In ieder geval door de nok. Ik weet niet of deze bij ons ook horizontaal door de vloer loopt (in een soort driehoek) of dat er staanders verdwijnen in de gevel. Dat is geloof ik ook nog wel een voorkomend iets.
@stevenP
Verder dus 17cm balken. De houten vloer deels verwijderen is een prima optie inderdaad. daarna verstevigen tussen de balken zou dus kunnen, om er weer OSB op te schroeven.
Ik dacht dat ik de versteviging op de 17cm balken moest maken, en dan kom ik niet uit met de hoogte.
Er tussen zou inderdaad ook prima kunnen, met balkdragers.
- In de sterkteleer gebruik je het oppervlaktetraagheidsmoments, ofwel I. In de formule werkt de hoogte van de balk met de macht 3, terwijl de breedte dat niet doet. De breedte van de balk maakt niet superveel uit voor je doorbuigbelasting. Als je vloerbalken gaan "kantelen" heb je een probleem van andere orde en wordt het tijd FBTO te bellen
Ik ben docent meubelmaken en freelance tekenaar, ik heb wel 's wat gezien of ingetekend
Recent nog getekend aan een huis, en op basis van een constructeur, vloerbalken van 220x70 hoh 610 ingetekend. Dat is volgens huidig bouwbesluit voor een woonverdieping en alle verbouw-huizen uit 1900-1950 waar ik in de vloer heb gezaagd en of in de kruipruimte heb gelegen hadden <200 hoogte aan vloerbalken. De afstand hoh (hart op hart) scheelt wel een hoop voor je vloerbelasting, maar dit vang je lokaal grotendeels op met de gordingen en de verlijmde& geschroefde vloer.
Als aanvulling / verbetering @pentaw1nz, ik schreef gording, maar bedoelde uiteraard een raveel. Gordingen horen in een dak thuis, raveel in de vloer. Hoe dan ook, het zijn balken die een gelijke kopmaat hebben als je vloerbalken en overdwars van balk naar balk oversteken. Als je die goed onder je OSB vloerdeel hebt kan je de last, van "slechts" 250kg verdelen over meerdere vloerbalken.
Dit zou ook mooi zijn voor Auer Edel WPB's, helaas zijn dat geen Atlantic klonen dus vast weer andere incompatibele techniek.xtrme schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:18:
[...]
ik wil wel een gooi doen met die pcb'tje, echter is jlcpcb een tever van m'n bed show
gerber file uploaden lukt maar een bom en placement lukt mij niet
ik wil er prima 5 bestellen en dan 4 andere ook blij maken (of meer)
dus wie wil mij helpen met JLCPCB
en zijn er meer geintresseerde in de AquaMQTT
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/
Iemand al eens iets gezien voor Auer Edel? (ook verkocht als Dimplex)
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Heb zelf boiler van 270 l op zolder met houten balklaag opgesteld (eind jaren 70). Balken zijn circa 8x20 cm, liggen 60 cm van elkaar en hebben een overspanning in de lengterichting van circa 3 meter. Wel een extra laag platen van 18 mm over de bestaande platen aangebracht ter versterking. Zie foto, boiler bij de muur gezet, balken (onder de platen) lopen dwars op muur. Merk geen doorzakking oid.pentaw1nz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:18:
Ik overweeg een 200L atlantic explorer te plaatsen. Gevuld weegt deze zo'n 250kg.
:strip_exif()/f/image/k8h5bC2KkyW5k4o5lQcaTHmC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Pon-e op 19-09-2024 20:21 ]
Ik loop tegen het issue aan dat onze boiler te lang wacht met aanspringen.
Bv 's ochtends 3 man/vrouw douchen, springt ie niet aan, pas als er dan smiddags iemand een bad neemt gaat ie aan. Maar er is dan onvoldoende water aanwezig en bij 60% bad gevuld, krijgen we water van 25gr uit de boiler. Leeg dus.
Daarna maakt wel mooi een run van 4,5 u om van 25 naar 55 gr op te warmen. (Midden en boven temperatuur)
Ik heb hem ingesteld op 55gr manueel doeltemp. Hij mag van mij altijd draaien (dus geen tijdswindow ingesteld)
:strip_exif()/f/image/qcYWkh9GbV1Yv3XFniSxnbOd.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij helpen hoe ik hem instel dat ie na 3 douchbeurten al een keer een run maakt, zodat we daarna een bad kunnen vullen?
Of herkent iemand dit, en moeten we hier maar mee leven?
Verder viel me al een aantal keren op dat de temperatuur gemeten in het midden van de boiler een graad hoger ligt dan die bovenin de boiler. Bij een goede gelaagdheid in de boiler zou ik verwachten dat naarmate de boiler leeg raak, de middentemperatuur zakt, voordat de temperatuur bovenin de boiler omlaag gaat.
Zien anderen dit ook? Of zou er een thermokoppel in zitten die stuk is / afwijkt?
[ Voor 14% gewijzigd door Icebear1079 op 20-09-2024 00:53 ]
Dat van die temperatuur uitlezing: je gaat er vanuit dat de gelaagdheid in de tank in orde en stabiel is. Maar na 3 douche beurten is er natuurlijk best veel ennlangdurig koud water in de tank gedumpt. Ik kan me dan best voorstellen dat dit een verstoring in de gelaagdheid veroorzaken waardoor je dit fenomeen ziet. Al ben ik geen expert in dit soort dingen dus is maar een gok van mijn kant.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Nee dat klopt niet, water wat in de boiler komt heeft een dusdanige lage snelheid dat er geen turbulentie in het vat is. Enkel turbulentie kan je gelaagdheid verstoren.Doggieman schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 03:19:
Als hij bij jou gewoon altijd "aan" mag probeer dan eens juist wel een (ruim) tijdswindow in te stellen. Kijken of dat wat doet.
Dat van die temperatuur uitlezing: je gaat er vanuit dat de gelaagdheid in de tank in orde en stabiel is. Maar na 3 douche beurten is er natuurlijk best veel ennlangdurig koud water in de tank gedumpt. Ik kan me dan best voorstellen dat dit een verstoring in de gelaagdheid veroorzaken waardoor je dit fenomeen ziet. Al ben ik geen expert in dit soort dingen dus is maar een gok van mijn kant.
Enige wat ik kan bedenken is naast een afwijkende thermokoppel dat je toevoer van water niet onderin het vat zit, maar dat kan een ander hier vast bevestigen.
Kan je onder instellingen de delta T instellen? Ik heb een delta T van 5 graden. Mijn setpoint is 55 graden wat betekend dat als mijn temperatuur 5 graden zakt de warmtepompboiler aan gaat. Die verkleinen zal ervoor zorgen dat de warmtepompboiler eerder aan gaat.Icebear1079 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:12:
Hallo Atlantic Calypso Split eigenaren.
Bv 's ochtends 3 man/vrouw douchen, springt ie niet aan, pas als er dan smiddags iemand een bad neemt gaat ie aan. Maar er is dan onvoldoende water aanwezig en bij 60% bad gevuld, krijgen we water van 25gr uit de boiler. Leeg dus.
Daarna maakt wel mooi een run van 4,5 u om van 25 naar 55 gr op te warmen. (Midden en boven temperatuur)
Ik heb hem ingesteld op 55gr manueel doeltemp. Hij mag van mij altijd draaien (dus geen tijdswindow ingesteld)
[Afbeelding]
Kan iemand mij helpen hoe ik hem instel dat ie na 3 douchbeurten al een keer een run maakt, zodat we daarna een bad kunnen vullen?
Verder viel me al een aantal keren op dat de temperatuur gemeten in het midden van de boiler een graad hoger ligt dan die bovenin de boiler. Bij een goede gelaagdheid in de boiler zou ik verwachten dat naarmate de boiler leeg raak, de middentemperatuur zakt, voordat de temperatuur bovenin de boiler omlaag gaat.
Zien anderen dit ook? Of zou er een thermokoppel in zitten die stuk is / afwijkt?
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Koud zit toch echt onderin, en warm boven. Dat had ik al bekeken.beestemans schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:38:
[...]
Nee dat klopt niet, water wat in de boiler komt heeft een dusdanige lage snelheid dat er geen turbulentie in het vat is. Enkel turbulentie kan je gelaagdheid verstoren.
Enige wat ik kan bedenken is naast een afwijkende thermokoppel dat je toevoer van water niet onderin het vat zit, maar dat kan een ander hier vast bevestigen.
[...]
Kan je onder instellingen de delta T instellen? Ik heb een delta T van 5 graden. Mijn setpoint is 55 graden wat betekend dat als mijn temperatuur 5 graden zakt de warmtepompboiler aan gaat. Die verkleinen zal ervoor zorgen dat de warmtepompboiler eerder aan gaat.
Die DeltaT setting, die kan ik dus niey vinden op de Calypso Split. Zie er ook in de handleiding geen mogelijkheid voor.
Wel heb ik ondertussen ontdekt dat je met de boost functie de boiler 'aan kunt slingeren'. De pomp lijkt dan op een iets hoger vermogen te werken en, omdat ik de spiraal uit heb gezet, heb ik het idee dat alleen de wp geactiveert wordt.
Moet je wel een uur van te voren weten dat er iemand in bad gaat. Maar het helpt wel iets.
Miss weten anderen nog een goede list.
Heb dit heel af en toe ook met mijn Calypso split, maar niet zo erg als jij omschrijft. Als er een klein beetje is gebruikt dan slaat ie inderdaad niet aan. Ik heb tijdvakken ingesteld en setpoint op 50 graden.Icebear1079 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:12:
Ik heb hem ingesteld op 55gr manueel doeltemp. Hij mag van mij altijd draaien (dus geen tijdswindow ingesteld.
Als je tijdens een tijdvak water afneemt dan slaat ie in dat tijdvak niet meer aan. Blijkbaar wordt vooraf eenmalig gemeten wel of niet aanslaan.
Ik heb geen idee hoe je de boiler altijd kan laten aanslaan en/of hiervoor je een bepaalde drempelwaarde kan instellen. De instellingen zijn nogal beperkt.
Dank @Pon-e zal ik toch eens kijken of ik met goede tijdsvakken kan werken.Pon-e schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:30:
[...]
Heb dit heel af en toe ook met mijn Calypso split, maar niet zo erg als jij omschrijft. Als er een klein beetje is gebruikt dan slaat ie inderdaad niet aan. Ik heb tijdvakken ingesteld en setpoint op 50 graden.
Als je tijdens een tijdvak water afneemt dan slaat ie in dat tijdvak niet meer aan. Blijkbaar wordt vooraf eenmalig gemeten wel of niet aanslaan.
Ik heb geen idee hoe je de boiler altijd kan laten aanslaan en/of hiervoor je een bepaalde drempelwaarde kan instellen. De instellingen zijn nogal beperkt.
Heeft iemand ervaring met de Eco modus?
Dit lijkt me typisch op te lossen door de sensor van watertemperatuur lager te plaatsen. Sensor hoger plaatsen zal zorgen dat de warmtepomp heel laat aanslaat. Sensor lager plaatsen zal zorgen dat de warmtepomp eerder aanslaat. Kan je de sensor verschuiven of verplaatsen?Icebear1079 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:12:
[Afbeelding]
Afhankelijk van de kosten ben ik eventueel ook wel geïntereseerd in zo'n PCB.xtrme schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:18:
[...]
ik wil wel een gooi doen met die pcb'tje, echter is jlcpcb een tever van m'n bed show
gerber file uploaden lukt maar een bom en placement lukt mij niet
ik wil er prima 5 bestellen en dan 4 andere ook blij maken (of meer)
dus wie wil mij helpen met JLCPCB
en zijn er meer geintresseerde in de AquaMQTT
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/
Van het uploaden, bom en placement heb ik ook geen kaas gegeten, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Idemstiphout schreef op zondag 22 september 2024 @ 06:09:
[...]
Afhankelijk van de kosten ben ik eventueel ook wel geïntereseerd in zo'n PCB.
Van het uploaden, bom en placement heb ik ook geen kaas gegeten, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Mocht iemand interesse hebben.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
yep!Tanuki schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:43:
Ik heb een flink aantal niet-gesoldeerde PCB's klaar liggen hier. Onderdelen zijn nog onderweg.
(Mag ook als bouwpakketje)
heb overigens gisteren een berg aan geïsoleerde 160mm kanaaldelen besteld. In de aanbieding bij Technische Unie momenteel van Burgerhout. (11 euro / m1 incl mof)
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 23-09-2024 10:04 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Waarom mag een Atlantic Explorer wel uit de binnenruimte aanzuigen maar níet in de binnenruimte uitblazen?
Of heb ik de handleiding niet goed begrepen?
Mag wel, binnen/binnen (binnen aanzuigen en binnen uitblazen) is een instelling. Pagina 91 van de handleiding: 2. Installatie met configuratie zonder mantel. Let met name op >20m3 en afmeting eisen voor deze configuratie.Elsdeniep schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:32:
Deze vraag is vast al eerder gesteld, Ik kan het antwoord echter zo snel niet vinden.
Waarom mag een Atlantic Explorer wel uit de binnenruimte aanzuigen maar níet in de binnenruimte uitblazen?
Of heb ik de handleiding niet goed begrepen?
Misschien heb ik een beetje te hard gewerkt vandaag en daarom de vraag onduidelijk gesteld, maar ik zie in de handleiding niet staan:Mag wel, binnen/binnen (binnen aanzuigen en binnen uitblazen) is een instelling.
binnen uitblazen, buiten aanzuigen (bijvoorbeeld in de zomer).
5. Verboden configuraties:
Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele lucht binnen.
Zie niet in wat het voordeel is boven binnen/binnen is de zomer overigens.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ja, precies: dat bedoel ik.5. Verboden configuraties:
Ik dacht dat er voordeel zou zijn als het buiten warmer is dan binnen. Maar dat is blijkbaar een denkfout.
We maken er binnen/binnen van in de zomer.
Bedankt.
Nou ik denk dat je goed zit/zat.Elsdeniep schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:02:
[...]
Ja, precies: dat bedoel ik.
Ik dacht dat er voordeel zou zijn als het buiten warmer is dan binnen. Maar dat is blijkbaar een denkfout.
We maken er binnen/binnen van in de zomer.
Bedankt.
Ik blaas in de zomer binnen uit. Dan is het en koel en droog. Maar dan wil ik wel (relatief) warme lucht van buiten, niet de koele droge lucht van binnen.
In de winter doe ik het omgekeerd.
TU stond vanochtend op de stoep. Meteen maar even werk er van gemaakt. Viel me niks tegen.
:strip_exif()/f/image/zP7u3C0LeDiJK4maoAUWKunh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 24-09-2024 12:11 ]
Netjes! Zitten de buizen nog vast aan de muur? Ik heb zelf alles klaar liggen, echter ben ik vergeten die beugels te bestellen...paQ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:07:
TU stond vanochtend op de stoep. Meteen maar even werk er van gemaakt. Viel me niks tegen.
[Afbeelding]
nopeSoepstengel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:24:
[...]
Netjes! Zitten de buizen nog vast aan de muur? Ik heb zelf alles klaar liggen, echter ben ik vergeten die beugels te bestellen...
het weegt 'niks'
De beugels waren niet op voorraad dus ik dacht probeer het eerst zo. Geen tape, geen beugels dus.
Het enige dat ik heb gebruikt is een scherp mes.
Heb zelfs nog een meter over. Beetje zonde, want terugbrengen bij TU doen ze niet aan. Althans. de kosten voor retourneren zijn hoger dan de meter kost.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-09-2024 15:30 ]
+1. Misschien ook leuk als soldeeroefenprojectje.Tanuki schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:43:
Ik heb een flink aantal niet-gesoldeerde PCB's klaar liggen hier. Onderdelen zijn nog onderweg.
This is the way inderdaad. Zo heb ik het ook gedaan. Gewicht klinkt heel hoog, maar ga eens met 4 mensen bijelkaar staan op zo'n zolder? Dan zit je ook boven dat gewicht....Pon-e schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:01:
[...]
Heb zelf boiler van 270 l op zolder met houten balklaag opgesteld (eind jaren 70). Balken zijn circa 8x20 cm, liggen 60 cm van elkaar en hebben een overspanning in de lengterichting van circa 3 meter. Wel een extra laag platen van 18 mm over de bestaande platen aangebracht ter versterking. Zie foto, boiler bij de muur gezet, balken (onder de platen) lopen dwars op muur. Merk geen doorzakking oid.
[Afbeelding]
@paQ goed om te horen maar het zorgt bij mij wel voor verwarring. Kun jij bedenken waarom onze configuratie "verboden" is volgens Atlantic?Ik blaas in de zomer binnen uit. Dan is het en koel en droog. Maar dan wil ik wel (relatief) warme lucht van buiten, niet de koele droge lucht van binnen.
Ik kan Atlantic ook eens vragen waarom het zo niet mag.
Hij komt gewoon niet als optie naar boven. Maar wat zou het uitmaken?Elsdeniep schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:12:
[...]
@paQ goed om te horen maar het zorgt bij mij wel voor verwarring. Kun jij bedenken waarom onze configuratie "verboden" is volgens Atlantic?
Ik kan Atlantic ook eens vragen waarom het zo niet mag.
Ik vind dat een veel beter plan dan binnen/binnen.
Nu heb ik een kelder van ca 55m3, maar toch lijkt me juist dat geen strak plan, beetje tegen je eigen afkoeling vechten.
Das niet waar, het staat echt als verboden configuratie in de handleiding. Pagina 94, punt 4.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Oh?MisterMailman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:24:
[...]
Das niet waar, het staat echt als verboden configuratie in de handleiding. Pagina 94, punt 4.
But why
Hetzelfde staat overigens ook in de handleiding van de V3 op pagina 13.MisterMailman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:24:
[...]
Zou andersom dan te veel onderdruk moet opleveren?Soepstengel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:10:
Dat ding blaast best wel hard, misschien een gevaar voor teveel overdruk in een te goed geïsoleerde ruimte?
(en dat mag wel
Hoe dan ook, al twee zomers gedaan. gaat dikke prima.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 25-09-2024 09:12 ]
Ik denk dat ze uit gaan van een vaste opstelling, in de winter zou je de ruimte waar hij staat te ver afkoelen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
daar zit wat in.Speedy-Andre schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:54:
[...]
Ik denk dat ze uit gaan van een vaste opstelling, in de winter zou je de ruimte waar hij staat te ver afkoelen.
Ergo: geen enkel probleem in de zomer
Ik denk dat dat het is. Als de ruimte waar hij staat redelijk luchtdicht is dan krijg je nauwelijks flow.Soepstengel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:10:
Dat ding blaast best wel hard, misschien een gevaar voor teveel overdruk in een te goed geïsoleerde ruimte?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Mijn huidige verwarming wordt voorzien met een Remeha Elga Ace icm een Avanta 28C ketel.
Dit laatste wordt zelden tot nooit aangesproken, incidenteel voor een defrost.
Afgifte gebeurt alleen via vloerverwarming, 10 cm h.o.h.
Nu denk ik aan het aanschaffen van een Atlantic Explorer V4 met coil.
Deze coil zou ik in geval van nood willen gebruiken als "CV" voor ondersteuning van de defrost en de huidige Cv ketel afkoppelen.
Is dit een werkbare situatie?
Moet dit circuit ook voorzien worden van een expansievat of is dit circuit open via de Elga richting het CV circuit zodat het expansievat in het CV circuit voldoende is?
Daarnaast speel ik met de gedachte om een circulatiepomp te laten installeren op de recirculatie leiding om bij bijvoorbeeld veel zon / goedkope stroom het vat te laten boosten als legionellapreventie / thermische buffer.
Alvast dank voor jullie reactie / meedenken.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Denk je dat de Elga echt extra warmte nodig heeft voor het ontdooien? Ik zou de WP de komende winter stand-alone proberen, dus met een CV ketel die uit staat. Tijdens het ontdooien heb je dan even geen/minder warmte, maar misschien is dat acceptabel.
Heeft de Explorer een aparte recirculatie aansluiting? Hoe verwarmt het apparaat eigenlijk het vat?
Het doel is het CV water alleen door de Explorer te laten lopen indien de Elga de CV bij vraagt voor een defrost.Martin7182 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:46:
Ik zou daarmee oppassen, als ik het goed begrijp dan loopt straks het lauwe verwarmingswater van de Elga dus door je veel warmere Explorer?
Denk je dat de Elga echt extra warmte nodig heeft voor het ontdooien? Ik zou de WP de komende winter stand-alone proberen, dus met een CV ketel die uit staat. Tijdens het ontdooien heb je dan even geen/minder warmte, maar misschien is dat acceptabel.
Heeft de Explorer een aparte recirculatie aansluiting? Hoe verwarmt het apparaat eigenlijk het vat?
Deze extra coil zit laag dus krijgt normaliter relatief koel water van 35-40 graden waarmee het in contact staat als ik het goed heb
Afgelopen winter is er in 2 maanden ongeveer 10m2 gas verbruikt om de Elga te ondersteunen.
Daarom vermoed ik dat ik linksom of rechtsom een buffer nodig heb om deze defrosts te ondersteunen
Als je een Explorer met coil aanschaft zit er een recirculatie aansluiting op.
De Explorer zelf verwarmt het vat zelf normaliter aangezien het een warmtepompboiler is.
Ik wil voor deze winter het liefst nog aan de warmtepompboiler.
Wegens ruimtegebrek moet de CV wijken als deze komt.
Daarnaast is het idee om het bestaande gat in het dak van de CV om te bouwen voor de warmtepompboiler.
Anders zit ik met een extra gat in het dak te kijken wat ik naderhand alsnog weg zou moeten halen.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik heb zelf geen Explorer, maar ik denk dat er naast de warmtewisselaar geen recirculatieaansluiting is. Ik heb ook geen Elga, maar zit er daadwerkelijk een apart circuit met driewegklep t.b.v. het ontdooien? Mij lijkt een warmtevraagsignaal naar de ketel een veel eenvoudiger oplossing, want dat kan softwarematig.MuadDib007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:56:
[...]
Het doel is het CV water alleen door de Explorer te laten lopen indien de Elga de CV bij vraagt voor een defrost.
Deze extra coil zit laag dus krijgt normaliter relatief koel water van 35-40 graden waarmee het in contact staat als ik het goed heb
Afgelopen winter is er in 2 maanden ongeveer 10m2 gas verbruikt om de Elga te ondersteunen.
Daarom vermoed ik dat ik linksom of rechtsom een buffer nodig heb om deze defrosts te ondersteunen
De Explorer zelf verwarmt het vat zelf normaliter aangezien het een warmtepompboiler is.
Daarnaast is het idee om het bestaande gat in het dak van de CV om te bouwen voor de warmtepompboiler.
Anders zit ik met een extra gat in het dak te kijken wat ik naderhand alsnog weg zou moeten halen.
/f/image/ubAinqE8RCyvkXAgjd5tL9jC.png?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat de Atlantic SWW gaat verzorgen (ipv de cvketel), zoals in de TS staat zal je dan moeten checken of de vloer het gewicht kan dragen (bijna 400kg) en of je het apparaat daar heen kan vervoeren.MuadDib007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:56:
[...]
Het doel is het CV water alleen door de Explorer te laten lopen indien de Elga de CV bij vraagt voor een defrost.
Wat de defrost betreft is het de vraag hoe lang die normaal duurt, al kan je wel stellen dat de leiding op kamertemperatuur zal zijn en het cv water vrij snel wordt rondgepompt.
Je kan de toevoer naar de spiraal met een klep afsluiten, kijk wel eerst wat voor signaal de cvketel krijgt.
Recirculatie kan het vat in z'n geheel warm maken maar als dat een hoge temperatuur is dan heb je wat meer verlies (het vat koelt sneller af dan als ie minder warm is).
Een pomp die geschikt is voor dit doel is relatief duur vanwege de eisen omdat er drinkwater door gaat.
De schoorsteen kan je gebruiken voor de wpb afvoer als de diameter overeen komt met die van de wpb (160mm), een (veel) kleinere afvoer geeft weerstand en belast de wpb ventilator extra.
Zijn dat niet de volgende punten?:
:fill(white):strip_exif()/f/image/iDAtkU5mDlimoNjblNpFlYJY.png?f=user_large)
Het idee zou dan zijn om deze als volgt op te nemen in het circuit waarin de Elga Ace nu de CV voorziet (Recirculatie niet aangesloten op Elga, alleen de in en out van de extra spiraal):
:fill(white):strip_exif()/f/image/BxShoK0TsN2XvQrk8Q0DIyBr.png?f=user_large)
Ondertussen zie ik in dat hij niet als letterlijk buffervat te gebruiken is.
Daarvoor zou hij tussen de retour van de vloerverwarming en de Elga komen (Ter hoogte van I in de tekening) waarbij hij inderdaad erg veel hitte verliest en de Elga waarschijnlijk zelf bijna niets meer doet.
Eventueel kan het On/Off contact van de Elga tbv CV vraag aangesloten worden op een pomp die in het circuit naar deze extra spiraal wordt opgenomen.
Of moet ik mijn angst gewoon laten varen en de Atlantic Explorer los neerzetten, CV afkoppelen en fingers crossed houden?
Of voor de veiligheid alleen een buffervat laten installeren bij de Elga Ace zodat hij dit makkelijker zelf aan kan.
Dinsdag komt een installateur langs die ik de situatie ga voorleggen.
Eens kijken wat die er van vindt.
Atlantic gaat idd SWW voorzien ipv de CV.Speedy-Andre schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:14:
[...]
Ik neem aan dat de Atlantic SWW gaat verzorgen (ipv de cvketel), zoals in de TS staat zal je dan moeten checken of de vloer het gewicht kan dragen (bijna 400kg) en of je het apparaat daar heen kan vervoeren.
Wat de defrost betreft is het de vraag hoe lang die normaal duurt, al kan je wel stellen dat de leiding op kamertemperatuur zal zijn en het cv water vrij snel wordt rondgepompt.
Je kan de toevoer naar de spiraal met een klep afsluiten, kijk wel eerst wat voor signaal de cvketel krijgt.
Recirculatie kan het vat in z'n geheel warm maken maar als dat een hoge temperatuur is dan heb je wat meer verlies (het vat koelt sneller af dan als ie minder warm is).
Een pomp die geschikt is voor dit doel is relatief duur vanwege de eisen omdat er drinkwater door gaat.
De schoorsteen kan je gebruiken voor de wpb afvoer als de diameter overeen komt met die van de wpb (160mm), een (veel) kleinere afvoer geeft weerstand en belast de wpb ventilator extra.
Het betreft een betonnen kanaalplaatvloer van 20 cm dik waarbij hij min of meer in een hoek komt te staan waarbij de kanaalplaat aan 2 aangrenzende kanten op muren rust. Dat lijkt me geen probleem.
Tevens is er een vaste trap naar de zolder die vrij ruim is waardoor ik daar geen problemen mee verwacht.
De defrost is vaak een korte periode (maximaal 5 minuten totaal) waarbij in veel gevallen de CV niet eens bijgevraagd is. Hij kon het af met de warmte in het CV circuit. Incidenteel is dit onvoldoende en vraagt hij kortstondig warmte aan de CV.
De recirculatie zou ik niet standaard aan willen hebben staan.
Alleen op zonnige dagen om extra te bufferen.
Als het surplus van mijn zonne-energie anders toch voor 2 stuivers het net op zou gaan.
Er zijn enkele dagen waarbij in de avond nog wel eens gedoucht wordt of een bad wordt genomen waardoor deze extra energie wel verbruikt wordt.
De doorvoer van de huidige CV kan uiteraard vergroot worden indien nodig.
Nieuw hoedje op het dak en hoppa (Of denk ik te simpel?)
Het surplus is vaak zo groot dat je dat met een wpb die 400-500W verbruikt niet snel kleiner maakt en de wpb draait tot hij de ingestelde (of maximale) temperatuur bereikt, het helpt natuurlijk wel als je daarna dat water kan gebruiken.MuadDib007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:31:
[...]
Atlantic gaat idd SWW voorzien ipv de CV.
Het betreft een betonnen kanaalplaatvloer van 20 cm dik waarbij hij min of meer in een hoek komt te staan waarbij de kanaalplaat aan 2 aangrenzende kanten op muren rust. Dat lijkt me geen probleem.
Tevens is er een vaste trap naar de zolder die vrij ruim is waardoor ik daar geen problemen mee verwacht.
De defrost is vaak een korte periode (maximaal 5 minuten totaal) waarbij in veel gevallen de CV niet eens bijgevraagd is. Hij kon het af met de warmte in het CV circuit. Incidenteel is dit onvoldoende en vraagt hij kortstondig warmte aan de CV.
De recirculatie zou ik niet standaard aan willen hebben staan.
Alleen op zonnige dagen om extra te bufferen.
Als het surplus van mijn zonne-energie anders toch voor 2 stuivers het net op zou gaan.
Er zijn enkele dagen waarbij in de avond nog wel eens gedoucht wordt of een bad wordt genomen waardoor deze extra energie wel verbruikt wordt.
De doorvoer van de huidige CV kan uiteraard vergroot worden indien nodig.
Nieuw hoedje op het dak en hoppa (Of denk ik te simpel?)
Het hangt van het dak af of een groter gat simpel is of niet, denk aan draagbalken e.d.
Oef, dat wordt wel krap met je wasmachine! Heb je in de handleiding al gekeken met hoeveel ruimte je rekening moet houden? De lucht kanalen aan de achterkant steken bijvoorbeeld uit. Ook de hydraulische aansluitingen die toegankelijk moeten blijven rechts van het apparaat (voor je doorgang komt dat uit denk ik).MuadDib007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:43:
De lokatie waar hij gaat komen is op de plek van de kartonnen cirkel[Afbeelding]
Overigens als je defrost maar 5 minuten duurt dan merk je dat toch niet aan je vloerverwarming? Die koelt nauwelijks af in die tijd denk ik met al die massa die eromheen en in zit. Dat is met hulp van de huidige CV bedenk ik me nu. Kan die warmtepomp ook zonder hulp draaien? M'n L/L pompen doen in de winter ook defrosts van maximaal een paar minuten, dat merk je met L/L wel, maar jij met vloerverwarming denk ik totaal niet.
[ Voor 18% gewijzigd door Soepstengel op 25-09-2024 16:57 ]
Wellicht is hij nog een goede 25 graden te draaien zodat de aansluitingen meer richting de muur wijzen dan uitsteken.
De wasmachine kan niet meer vooruit op zijn plek, maar door de droger even weg te halen kan het prima. Kleine opoffering voor een groot plezier.
Ik zal nog eens in de handleiding kijken hoe ver ik van de muur af moet blijven. Dat is wel een valide punt om te dubbelchecken.
Er zijn meerdere mensen die de Elga Ace prima zonder backup hebben draaien, dus dat is in theorie geen showstopper.
Zo te zien kan je alles aansluiten, genoeg afvoerpijpen voor de condens slang en inlaatcombinatie.
De spiraal aansluiting van de Atlantic is trouwens erg groot, die zal de doorstroming niet beperken.
Daar is geen extra pomp voor nodig, alleen een (elektrische) afsluiter met een grote interne diameter.
Hoe zit het met de afkoeling in de nacht?Speedy-Andre schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:43:
[...]
Het surplus is vaak zo groot dat je dat met een wpb die 400-500W verbruikt niet snel kleiner maakt en de wpb draait tot hij de ingestelde (of maximale) temperatuur bereikt, het helpt natuurlijk wel als je daarna dat water kan gebruiken.
Het hangt van het dak af of een groter gat simpel is of niet, denk aan draagbalken e.d.
Hoeveel energie is er nodig om op temperatuur te blijven?
Het bijkomende voordeel van overdag extra bufferen is dat hij gedurende de nacht mogelijk weinig stroom gebruikt plus zeker stil is als hij niet aan hoeft te springen.
Het dak heeft rondom het huidige gat geen balken (10-15 cm in iedere richting vrij).
De tekening zoals ik hem voorgesteld heb met CV ondersteuning is dus simpelweg mogelijk door gebruik van een 2-weg klep.
Nu de info van de Elga er bij halen wat voor klep rechtstreeks gestuurd zou kunnen worden
Aah, ik heb er zo'n zin in
Dat heb ik ook gezien. Vandaar mijn vraag: waarom "verboden"?Das niet waar, het staat echt als verboden configuratie in de handleiding. Pagina 94, punt 4.
Ik heb Atlantic zojuist de vraag per e-mail gesteld.
Als ik antwoord heb, laat ik het weten.
Zou condensvorming een reden kunnen zijn?Elsdeniep schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:13:
[...]
Dat heb ik ook gezien. Vandaar mijn vraag: waarom "verboden"?
Ik heb Atlantic zojuist de vraag per e-mail gesteld.
Als ik antwoord heb, laat ik het weten.
Een Airco koelt de lucht in een ruimte ook af maar is er op berekend condenswater af te voeren, dat gaat met een WPB een beetje anders.
De bovenste rode cirkel is inderdaad de recirculatie aansluiting. Die sluit je dan via een pomp aan op de koudwater inlaat linksonder. De onderste rode cirkel is een gat voor een extra temperatuursensor.MuadDib007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:23:
De Coil versies hebben volgens de website van atlantic daadwerkelijk deze recirculatie aansluitingen.
Zijn dat niet de volgende punten?:
[Afbeelding]
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Interessant. Kan ik dat witte dopje er dan gewoon afhalen en zo'n temperatuursensor erin stoppen?RichieB schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:12:
[...]
De onderste rode cirkel is een gat voor een extra temperatuursensor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RA6vpK0z66FHTJlhFHN1tKCu.jpg?f=user_large)
Ik las ook eerder dat een temperatuursensor bij de bestaande sensor gestoken kan worden, maar het is me niet helemaal duidelijk waar dan. Bovenop bij de compressor ergens?
Wow, hier schrijf je heel nonchalant iets waar ik al tijden naar op zoek ben en installateurs zelfs zeggen dat het niet kan.RichieB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:06:
@Speedy-Andre Goed punt, we hebben zat water lijkt me. Ik heb de recirculatie aangepast voor alleen tijdens de legionellarun.
In je handtekening staat dat je een Atlantic Explorer V4 270l hebt. Ik kan in de handleiding niet vinden dat deze een pomp kan inschakelen tijdens de legionella run.
Sluit je de pomp direct op de boiler aan (230V of relais?) en waar in het menu kan je aangeven dat de recirculatie tijdens de legionella moet lopen?
Ben sowieso geïnteresseerd in warmtepomp boilers die tijdens de legionella run een pomp aan kunnen zetten.
Oja dankje. Op mijn Explorer v4 200l zonder coil zit die helemaal niet. Alleen die 2 witte dopjes.RichieB schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:17:
@TiBoD Het is niet het witte dopje maar een zwarte magneetsticker. Daar achter zit een schuimrubber rondje dat je er uit kan halen.
:strip_exif()/f/image/Dhh6b3fV6sRSfVIsqexJ4tOS.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/JvEDdrOJVK4KqCeXIefvlsKN.png?f=user_large)
Waar kan de temperatuursensor wel dan? Liefste met foto.
[ Voor 14% gewijzigd door TiBoD op 26-09-2024 12:10 ]
HewalexMeTooPV schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:43:
[...]
Ben sowieso geïnteresseerd in warmtepomp boilers die tijdens de legionella run een pomp aan kunnen zetten.
Alleen kun je het moment van de run niet kiezen (draait zondagnacht o.i.d.). Ik wil het sowieso apart gaan programmeren zodat de WPB tot een hogere temperatuur doorloopt voorafgaand aan de run.
Deze zit achter het grijze paneel onder het display.
Ik heb geen EX V4, een foto zal je moeten zoeken in dit topic (optie zoeken met afbeelding).
Neem er een met een langer snoer zodat je hem buiten de wpb op een Esp, Sonoff enz. kan aansluiten.
Ik verwarm de zolder bijna nooit, op de koudste dagen soms met een elektrische verwarming.
Beïnvloedt aanvoer van binnen de temperatuur aanzienlijk? Of valt dat mee?
Ik kan de WPB ook nog rondom aftimmeren, waardoor misschien niet direct de meeste verwarmde lucht wordt aangezogen.
En over afvoer naar buiten door het dak;
Mijn cv ketel gaat eruit. Ik heb een Rollux dakdoorvoer /rookgasafvoer. Kan ik deze nog op enige manier hergebruiken? Of wellicht zelfs te gebruiken voor zoweel aan- als afvoer?
Of kan die op marktplaats.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1mLFfBwufz73N1dsSVAKaV3v.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 26-09-2024 17:32 ]
Kan niet want je moet 160mm uitlaat hebben dus weg ermee. Temperatuur daling valt wel mee. Aftimmeren kan altijd nog maar ergens moet lucht vandaan komen.pentaw1nz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:28:
Ik lees hier verhalen over aanvoer van zowel binnen als buiten. De Atlantic komt bij mij op zolder welke tevens mijn werkkamer is.
Ik verwarm de zolder bijna nooit, op de koudste dagen soms met een elektrische verwarming.
Beïnvloedt aanvoer van binnen de temperatuur aanzienlijk? Of valt dat mee?
Ik kan de WPB ook nog rondom aftimmeren, waardoor misschien niet direct de meeste verwarmde lucht wordt aangezogen.
En over afvoer naar buiten door het dak;
Mijn cv ketel gaat eruit. Ik heb een Rollux dakdoorvoer /rookgasafvoer. Kan ik deze nog op enige manier hergebruiken? Of wellicht zelfs te gebruiken voor zoweel aan- als afvoer?
Of kan die op marktplaats.
[Afbeelding]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗
Na aftimmeren kan er nog genoeg worden aangezogen, maar dan misschien niet direct mijn net verwarmde lucht.klump4u schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:46:
[...]
Kan niet want je moet 160mm uitlaat hebben dus weg ermee. Temperatuur daling valt wel mee. Aftimmeren kan altijd nog maar ergens moet lucht vandaan komen.
Goed om te weten dat het in ieder geval meevalt.
Dakdoorvoer kan dus op marktplaats.
Ik vermoed dat dit alleen kan met de coil versie. Dat staat vind ik ook wel onduidelijk in hun documentatie.TiBoD schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:08:
[...]
Oja dankje. Op mijn Explorer v4 200l zonder coil zit die helemaal niet. Alleen die 2 witte dopjes.
Ik heb de externe 230V pomp aangesloten op een Sonoff relais met daarop Tasmota firmware. Mbv een DS18B20 temperatuursensor kan je dan het relais laten schakelen. Mijn standaard setpoint is 48 °C dus ik zet het relais aan bij 50 °C en uit bij 62 °C (setpoint van de legionella run) en dat werkt perfect.MeTooPV schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:43:
[...]
In je handtekening staat dat je een Atlantic Explorer V4 270l hebt. Ik kan in de handleiding niet vinden dat deze een pomp kan inschakelen tijdens de legionella run.
Sluit je de pomp direct op de boiler aan (230V of relais?) en waar in het menu kan je aangeven dat de recirculatie tijdens de legionella moet lopen?
Ik ben bang dat je dit zelf moet bouwen.Ben sowieso geïnteresseerd in warmtepomp boilers die tijdens de legionella run een pomp aan kunnen zetten.
Het gat voor de sensor zit bij de coil. Geen coil, geen gat.TiBoD schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:08:
[...]
Oja dankje. Op mijn Explorer v4 200l zonder coil zit die helemaal niet. Alleen die 2 witte dopjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie de foto in onderstaande post. De coil heb ik afgedopt, daarnaast zit de zwarte magneetsticker waaronder het gat zit.Waar kan de temperatuursensor wel dan? Liefste met foto.
RichieB in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
:strip_exif()/f/image/WCa22nXpsONJ0NstzIgh2YUZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn wpb komt ongeveer 2.50 meter vanaf de plek waar nu nog de CV ketel zit.
Daar zit alles qua leidingwerk en afvoeren.
Er loopt een koof door het trapgat die ik open heb gemaakt en kan hergebruiken. Voor de waterleidingen geen probleem, maar gaat dat goed met de afvoer van water? Slang zal toch een aardige weg moeten afleggen en laatste paar centimeter iets omhoog om in de afvoer te komen.
Dank je voor de snelle reactie, dat is eigenlijk best wel een elegante oplossing. Moet dan dus alleen een versie met een coil hebben.RichieB schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:37:
[...]
Ik heb de externe 230V pomp aangesloten op een Sonoff relais met daarop Tasmota firmware. Mbv een DS18B20 temperatuursensor kan je dan het relais laten schakelen. Mijn standaard setpoint is 48 °C dus ik zet het relais aan bij 50 °C en uit bij 62 °C (setpoint van de legionella run) en dat werkt perfect.
[...]
Ik ben bang dat je dit zelf moet bouwen.
Dan zal je de afvoer iets moeten verlagen of de koof een stukje hoger maken.pentaw1nz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:17:
[Afbeelding]
Mijn wpb komt ongeveer 2.50 meter vanaf de plek waar nu nog de CV ketel zit.
Daar zit alles qua leidingwerk en afvoeren.
Er loopt een koof door het trapgat die ik open heb gemaakt en kan hergebruiken. Voor de waterleidingen geen probleem, maar gaat dat goed met de afvoer van water? Slang zal toch een aardige weg moeten afleggen en laatste paar centimeter iets omhoog om in de afvoer te komen.
Gebeld met Atlantic over verboden configuratie 5.5. Verboden configuraties:
Vriendelijke meneer legt uit dat er geen probleem is bij buiten aanzuigen en binnen uitblazen als het volume van de ruimte groter is dan 30 m3.
Hij wijst erop dat de verboden configuratie 5. gaat over de mantel.
Het kan ook zonder coil, maar dan moet je een goede plek vinden om de sensor te stoppen.MeTooPV schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:44:
[...]
Dank je voor de snelle reactie, dat is eigenlijk best wel een elegante oplossing. Moet dan dus alleen een versie met een coil hebben.
Er staat:Elsdeniep schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:31:
[...]
Gebeld met Atlantic over verboden configuratie 5.
Vriendelijke meneer legt uit dat er geen probleem is bij buiten aanzuigen en binnen uitblazen als het volume van de ruimte groter is dan 30 m3.
Hoe kan je buiten aanzuigen en binnen uitblazen zonder een "mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging"?5. Verboden configuraties
...
Wat bedoelen ze precies met mantel?Elsdeniep schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:31:
[...]
Gebeld met Atlantic over verboden configuratie 5.
Ik zie in dit topic soms fotos van mensen waarbij de afvoer slang (flexibel) in een lus loopt of iets omhoog. Is dat enigszins mogelijk? Of gelden dezelfde regels als bij een normale afvoer met afschot.Speedy-Andre schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:00:
[...]
Dan zal je de afvoer iets moeten verlagen of de koof een stukje hoger maken.
Is er misschien verwarring over welke de afvoerslang is?pentaw1nz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:12:
[...]
Ik zie in dit topic soms fotos van mensen waarbij de afvoer slang (flexibel) in een lus loopt of iets omhoog. Is dat enigszins mogelijk? Of gelden dezelfde regels als bij een normale afvoer met afschot.
Over het algemeen bedoelt men de doorzichtige condenswaterafvoerslang, richting riool. Deze zal toch echt af moeten lopen, anders stroomt het niet weg. Deze begint overigens ter hoogte van de compressor e.d. in het bovendeel.
[ Voor 6% gewijzigd door TiBoD op 27-09-2024 14:46 ]
Maar wel met een klein water slotje er in anders zuigt de WPB lucht aan via de condensslang en dat geeft ook problemen met weg lopen.TiBoD schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:45:
[...]
Is er misschien verwarring over welke de afvoerslang is?
Over het algemeen bedoelt men de doorzichtige condenswaterafvoerslang, richting riool. Deze zal toch echt af moeten lopen, anders stroomt het niet weg. Deze begint overigens ter hoogte van de compressor e.d. in het bovendeel.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik doel inderdaad op die doorzichtige condenswaterafvoer. Even kijken hoe ik dat dan doe, als ik deze (in mijn plaatje) helemaal van links naar rechts laat lopen over 2,5 a 3 meter gaat dat niet goed. Wellicht kan ik door de koof wel de bestaande afvoer (nu onder CV ketel) verlengen naar ergens dicht bij de WPBTiBoD schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:45:
[...]
Is er misschien verwarring over welke de afvoerslang is?
Hmm. Dit hebben ze bij mij niet helemaal goed aangelegd dan. De slang steekt gewoon in een open rioolbuis (met lager een sifon). Daar kan gewoon lucht aangezogen worden dus. Helpt het op de slang een stukje omhoog te laten lopen om een soort waterslot in/van de slang zelf te maken? Zoals @pentaw1nz op foto's gezien heeft?wizzopa schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:55:
[...]
Maar wel met een klein water slotje er in anders zuigt de WPB lucht aan via de condensslang en dat geeft ook problemen met weg lopen.
Edit: heb deze reactie gevonden ondertussen:
wizzopa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:01:
[...]
Ik denk dat er lucht aangezogen wordt door de condensslang waar door condens niet weg kan lopen. Probeer eens een kleine waterslotje te maken in de condensslang. https://i.imgur.com/hZzMnqO.jpeg
[ Voor 23% gewijzigd door TiBoD op 27-09-2024 16:20 ]
Zo iets https://imgur.com/hZzMnqO https://imgur.com/2OvqIX4TiBoD schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:56:
[...]
Hmm. Dit hebben ze bij mij niet helemaal goed aangelegd dan. De slang steekt gewoon in een open rioolbuis (met lager een sifon). Daar kan gewoon lucht aangezogen worden dus. Helpt het op de slang een stukje omhoog te laten lopen om een soort waterslot in/van de slang zelf te maken? Zoals @pentaw1nz op foto's gezien heeft?
een waterslot is ook een sifon. Prima zo dus.TiBoD schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:56:
[...]
Hmm. Dit hebben ze bij mij niet helemaal goed aangelegd dan. De slang steekt gewoon in een open rioolbuis (met lager een sifon). Daar kan gewoon lucht aangezogen worden dus. Helpt het op de slang een stukje omhoog te laten lopen om een soort waterslot in/van de slang zelf te maken? Zoals @pentaw1nz op foto's gezien heeft?
Edit: heb deze reactie gevonden ondertussen:
[...]
Niet als de slang er los in hangt.TereZz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:28:
[...]
een waterslot is ook een sifon. Prima zo dus.
Een sifon in de rioolbuis is bedoeld om rioollucht tegen te houden.TereZz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:28:
[...]
een waterslot is ook een sifon. Prima zo dus.
Het creëren van een waterslot in de condensslang heeft als doel om luchtlekkage uit de WPB te voorkomen.
Ik had dit ook niet goed gedaan bij de installatie. Net even bij de draaiende WPB gevoeld aan de condensslang, en je voelt de lucht stromen. Even een bochtje erin en opgelost.
Dit had ik zelf nog niet opgemerkt zonder jullie meedenken. Dank allen!
:strip_exif()/f/image/zgE9LKxjjfbwIvojXfhGqSAN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Mjier op 28-09-2024 11:13 ]
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Ik heb nu een 160mm dakdoorvoer zitten maar er komt best veel koude lucht van buiten doorheen.