Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Soepstengel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:42:
Gebruikers met een binnen/buiten configuratie; hebben jullie een terugslag klep geplaatst in de ventilatie buis by om koude lucht instroom te voorkomen? Zo ja, voldoet elke terugslag klep of moet die aan bepaalde eisen voldoen?

Ik heb nu een 160mm dakdoorvoer zitten maar er komt best veel koude lucht van buiten doorheen.
Ik heb er een in de afvoer, 160 mm bij de ventilatieshop vandaan.
https://www.ventilatiesho...pirobuis-160mm/?sqr=Terug

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 28-09-2024 12:15 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb (had) er een op de toevoer maar die staat open sinds ik ook een filter box heb.
In mijn kleine hok zit een Itho CVE met een ventiel dat een beetje open staat om de warmte van de 2 omvormers af te kunnen voeren.
Mogelijk heb ik minder last van tocht omdat ik rechte buizen door het dak heb en het hok afgesloten is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGEEohc6zyGgyNiAv69fNYLNXEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mlyg9VxvPiukppdPZCOtXcH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn Atlantic in een ongeisoleerde schuur staan, dat is een bewuste keuze geweest.
Ten eerste omdat we op het moment van plaatsing de complete zolder nog moesten verbouwen waar we nu op dit moment mee bezig zijn.
In eerste instantie was het wellicht tijdelijk maar eigenlijk bevalt het wel en geeft het veel meer ruimte in de zolder indeling.
De muur achter de wpb is de keuken dus we hebben de close-in boiler weggedaan en de wpb verbruikt ongeveer evenveel, zo'n 1 tot 1,5 kWh per dag.
Wij gebruiken vrij veel sww in de keuken.
Nu het wat kouder wordt daalt de temperatuur in de schuur ook, vanochtend was het 12 graden.
De wpb koelt dan ook wat sneller af, vanacht zo'n 4 graden geraakt, van 48 naar 44.

Ik deze graag extra isoleren.
Van de zolder verbouwing heb ik nog aardig wat pirplaten 16cm over en daar zou ik een soort van omkasting van kunnen maken, maar dat is relatief lastig en neemt best wat ruimte in.

Wellicht kan ik met een soort van isolatie dekens de boiler inpakken.
Ik ben eigenlijk opzoek naar inspiratie hiervoor, heeft iemand dat al eens gedaan?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
-Junkiexp- schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:58:
[Afbeelding]

Van de zolder verbouwing heb ik nog aardig wat pirplaten 16cm over en daar zou ik een soort van omkasting van kunnen maken, maar dat is relatief lastig en neemt best wat ruimte in.

Ik ben eigenlijk opzoek naar inspiratie hiervoor, heeft iemand dat al eens gedaan?
Ik heb mijn Panasonic wpb in een kelderruimte/schuur aan de muur hangen. De temperatuur varieert daar tussen de ca 11°C (winter) en 19°C (zomer).

Ik vond het warmteverlies ook te groot en heb er als het ware een kist omheen gemaakt van wat spullen die ik nog had liggen: EPS platen (dikte 6 cm) en PIR platen (8cm). Daaromheen een kist van mdf.
Uiteraard de bovenkant (waar de WP zit) vrij gelaten en een (geïsoleerd) luikje aan de onderkant om de onderflens van het boilervat (met opofferingsanode en el. elementen en de besturing) te kunnen bereiken.
Verder een venstertje in de kast gemaakt om het display te kunnen aflezen en bedienen.

Het ziet er allemaal niet "mooi" uit, maar het is in een schuur en dat vond ik niet zo belangrijk.

De kast is vierkant en de boiler rond natuurlijk en daarom heb ik de lege hoeken die ontstonden nog opgevuld met (grijze) EPS-korrels.

Uiteraard kon ik de bovenkant van het vat niet extra isoleren omdat daar de WP is opgebouwd. De bovenkant van de boiler is feitelijk de condenswaterverzamelbak.

Het warmteverlies (bij 52°C watertemperatuur) is ongeveer gehalveerd van 28 W naar 14 W. Dat is overigens elektrisch vermogen en scheelt op jaarbasis dus ca. 8.760 uur * 14 Watt = 122 kWh.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik heb bij mijn ouders een Ariston Nuos Plus S2 wifi 110l geplaatst.
Wat zijn zo de verschillen met het vorige model Ariston Nuos Evo A+ 110l
De Nuos Plus S2 werkt wel met R290 ipv R134a.
Hij is ook nog niet in de excel toegevoegd.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
We kennen hier niet elke wpb en alles in de sheet zetten ben ik niet van plan.
Je kan wel zelf tekst in een vak zetten ipv een keus uit het menu te maken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:35
Als ik handmatig op mijn Atlantic V4 270l de boost functie aanzet (element) dan klapt de aardlek in mijn meterkast. Enig idee waar mijn zoektocht naar oorzaak moet starten ? Of iemand met dezelfde ervaring uit het verleden ?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44
@Hangover_ohoo controleer allereerst dat de fase en nul van je groep over dezelfde aardlek lopen. Toen ik mijn huis van 1 fase naar 3 fasen had omgezet was er een lamp waarbij dat fout ging. Duurde weken voordat we doorhadden wat er mis was. Dus: zet een lamp ofzo op dezelfde groep als je WPB element. Doet de lamp het prima, maar het element niet, dan kan je het element verdenken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:35
RichieB schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:20:
@Hangover_ohoo controleer allereerst dat de fase en nul van je groep over dezelfde aardlek lopen. Toen ik mijn huis van 1 fase naar 3 fasen had omgezet was er een lamp waarbij dat fout ging. Duurde weken voordat we doorhadden wat er mis was. Dus: zet een lamp ofzo op dezelfde groep als je WPB element. Doet de lamp het prima, maar het element niet, dan kan je het element verdenken.
Weinig electra kennis, maar waarom zou er wel een probleem zijn met het inschakelen van het element maar alle normale functies in gebruik geven nooit problemen, of te wel, ik heb sinds maart de WPB draaien (met shelly voor schakelen van PV contact + dagelijkse timer verwarmen tot maximaal 52 graden) waarbij hij volledig op de WP draait, en dat gaat altijd goed. Enkel bij aanzetten vd boost functie (handmatig) klapt de aardlek.
Wat toont de lamp check die voorgesteld wordt aan (sorry, mijn gebrek aan inzicht / kennis hierin)

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
Ik snap het ook niet helemaal.
Het meest voor de hand liggend is een lekstroom in het element zelf naar de ketel of het water.
Als je het display eruit haalt kun je volgens mij bij het element komen (staan ergens in dit topic foto's) en zou je de 2 stekkertjes los kunnen maken van het element. (Hierop staat 230V). Tape ze af en zet boost aan, blijft de aardlekschakelaar zitten is het een kwestie van het element doormeten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inderdaad, dit klinkt alsof er een lekstroom is naar de aarde. De manier waarop ovens en fornuizen ook vaak kapot gaan, want ja, ga dat maar eens zoeken en isoleren.

De kap eraf halen en goed kijken wat je zoal ziet? Misschien een paar aders waarvan de isolatie is beschadigd?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Hangover_ohoo schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:16:
Als ik handmatig op mijn Atlantic V4 270l de boost functie aanzet (element) dan klapt de aardlek in mijn meterkast. Enig idee waar mijn zoektocht naar oorzaak moet starten ? Of iemand met dezelfde ervaring uit het verleden ?
Hebben we het hier over een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat?
Als je het over een aardlekschakelaar hebt, zou ik eerst eens alle andere groepen achter de aardlekschakelaar uitzetten. En ook de overige stekkers op de groep van je wpb er uithalen, en dan nog eens testen. Als hij dan nog afslaat, dan kun je het zoeken waarschijnlijk bij de wpb houden.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
Hangover_ohoo schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:26:
[...]

Wat toont de lamp check die voorgesteld wordt aan (sorry, mijn gebrek aan inzicht / kennis hierin)
Oh wacht, bij de Atlantic Explorer zit het element altijd op dezelfde aansluiting als de warmtepomp. Dan voegt de controle met een lamp niets toe.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 19:11
Vervolg: "Verboden configuratie": Atlantic Explorer buiten aanzuigen; binnen uitblazen
Ik heb nu ook een antwoord van Atlantic per e-mail ontvangen.
Bedankt voor uw aanvraag.
Het is niet verstandig om de lucht van buiten aan te zuigen en binnen uit te blazen.
Dit omdat de kans op intern bevriezing van uw toestel groot is. Voornamelijk in de winterperiode.
Het zal verstandiger zijn dan voor in uw situatie om binnen aan te zuigen en binnen uit te blazen.
Het koeleffect is hierin idealer om je omgevingstemperatuur te gebruiken voor koeling.
Het antwoord verklaart niet zo veel. Dat is jammer.
Maar ik kan er wel uit opmaken dat in de zomer buiten aanzuigen en binnen uitblazen geen probleem kan zijn als het om de "bevriezing van uw toestel" gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:49
RemmyB83 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:30:
[...]

Hebben we het hier over een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat?
Als je het over een aardlekschakelaar hebt, zou ik eerst eens alle andere groepen achter de aardlekschakelaar uitzetten. En ook de overige stekkers op de groep van je wpb er uithalen, en dan nog eens testen. Als hij dan nog afslaat, dan kun je het zoeken waarschijnlijk bij de wpb houden.
@Hangover_ohoo
dit inderdaad. Isoleren van je probleem.

1) check of het aardlekschakelaar of -automaat is
2) alles wat er verder op geschakeld staat (als hij eraf ligt, zijn er nog meer lampen of apparaten die uit vallen?) handmatig de stekker eruit halen

Nu weet je zeker dat álleen de WPB iets doet voor je aardlek. Gebeurt het dan nog, dan móet het in de WP zitten en kan je zoals hierboven inderdaad het element even buiten werken stellen. Zo isoleer je langzaam je probleem naar een bron ipv zoeken naar een spelt :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Speedy-Andre schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:23:
We kennen hier niet elke wpb en alles in de sheet zetten ben ik niet van plan.
Je kan wel zelf tekst in een vak zetten ipv een keus uit het menu te maken.
Ik snap wel dat je niet alle merken en types kan volgen maar de "Ariston Nuos Evo A+" wordt niet meer gemaakt en zal binnenkort (als de stock op is) niet meer te verkrijgen zijn, de opvolger is de "Ariston Nuos Plus S2 wifi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hespy schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:43:
[...]

Ik snap wel dat je niet alle merken en types kan volgen maar de "Ariston Nuos Evo A+" wordt niet meer gemaakt en zal binnenkort (als de stock op is) niet meer te verkrijgen zijn, de opvolger is de "Ariston Nuos Plus S2 wifi"
Welgeteld 1 Ariston gebruiker zie ik in de sheet en die heeft het gewoon in de vakjes ingevuld.
Dat vind ik goed genoeg, het zou lastiger zijn als dat niet kon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:27
Maakt het qua warmteverlies veel uit of je de warmtepompboiler met kunststof leidingen of met koper / ijzeren leidingen aan sluit? Zowel voor het SWW als de extra spiraal?

En hoeveel zin heeft het isoleren van de kunststof leidingen?

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
MuadDib007 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:39:
Maakt het qua warmteverlies veel uit of je de warmtepompboiler met kunststof leidingen of met koper / ijzeren leidingen aan sluit? Zowel voor het SWW als de extra spiraal?

En hoeveel zin heeft het isoleren van de kunststof leidingen?
Officieel wordt er geadviseerd om warm water leidingen niet te isoleren vanwege legionella gevaar.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
[Afbeelding]

Ik heb mijn Atlantic in een ongeisoleerde schuur staan, dat is een bewuste keuze geweest.
Ten eerste omdat we op het moment van plaatsing de complete zolder nog moesten verbouwen waar we nu op dit moment mee bezig zijn.
In eerste instantie was het wellicht tijdelijk maar eigenlijk bevalt het wel en geeft het veel meer ruimte in de zolder indeling.
De muur achter de wpb is de keuken dus we hebben de close-in boiler weggedaan en de wpb verbruikt ongeveer evenveel, zo'n 1 tot 1,5 kWh per dag.
Nu het wat kouder wordt daalt de temperatuur in de schuur ook, vanochtend was het 12 graden.
De wpb koelt dan ook wat sneller af, vanacht zo'n 4 graden geraakt, van 48 naar 44.

Wellicht een rol PIF folie?
En dan gewoon inpakken :)
Ik zou alleen wel een 'deurtje' fabrieken om nog bij de bediening te kunnen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
In de handleiding van de Atlantic Explorer V4 lees ik niks over een beluchter in de leiding plaatsen.
Bij mij komt hij beneden in de bijkeuken te staan, is het dan ook nodig om een beluchter te plaatsen en waar kan ik deze kopen?

en een 2de vraag ik las dat men de diëlektrische koppeling van Atlantic weg gooit, welke gebruikt men wel?

[ Voor 19% gewijzigd door ngommers op 01-10-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18
[Afbeelding]

Ik heb vrijwel het zelfde gedaan als @Zwerius in zijn post heeft beschreven.
Ik heb 7cm pir gebruikt, met een warmtebeeld camera bleek dat de ventilatiebuizen nu het meeste warmteverlies geven!
Luikjes gemaakt voor onder anderen display, inlaatcombinatie en afvoersifon.
Per nacht is er volgens de Atlantic wp 200Liter boiler V4 thermometer 2 graden verlies bij een omgeving temperatuur van 18°C.
Geluid van de compressor is nu vrijwel onhoorbaar, rest nog een geluid demper op de uitblaas.

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 01-10-2024 19:07 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Ik heb ook een Atlantic Explorer V4 en ik zie dat sommige van jullie een waterstop maken met de condensafvoer. Ik heb ook begrepen van Atlantic dat er een sifon voor moet zitten zodat er geen rioolgeuren en stoffen via de condensafvoer langs de warmtepomp loopt. Middels een waterstop is dat "probleem" opgelost.

Echter staat het volgende ook in de handleiding;

Er moet altijd voor een sifon voor het afvoeren van afvalwater gezorgd worden (de sifon mag in geen
geval door de meegeleverde leiding gevormd worden). Deze aansluiting mag in geen geval
uitmonden in de veiligheidsgroep.

Hoe moeten we dit dan vertalen naar de praktijk? Verder lees ik ook niet in de handleiding dat de condensafvoer in het water moet hangen zodat hij geen lucht aan kan zuigen. Iemand die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Volgens mij zijn het 2 verschillende dingen die beide moeten:
- De afvoer in een gewone sifon tegen rioollucht
- En daarnaast een waterslot in de condens afvoer tegen het aanzuigen van lucht.

Andere praktische vraag. Zetten jullie de boiler direct op de vloer (in mijn geval laminaat) of haal je lokaal de vloer weg en zet je 'm op de betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@MeTooPV Hier staat de boiler op een wasmachinemat direct op het beton. De tank staat redelijk geklemd, dus ook niet vastgeschroefd op de grond met het bijhorende voetje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-12-2024
timenator schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:13:
De AquaMQTT printjes zijn binnen, kwaliteit ziet er goed uit. Ik heb er een aantal beschikbaar.

[Afbeelding]
Heb je al getest of dit werkt? Ben erg benieuwd! Indien het werkt, kun je me even een PB sturen voor de prijs?
En tweede vraag: Heb je ook een lijstje met onderdelen die er op gesoldeerd moeten worden? Solderen kan ik zelf, dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
ngommers schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:40:
In de handleiding van de Atlantic Explorer V4 lees ik niks over een beluchter in de leiding plaatsen.
Bij mij komt hij beneden in de bijkeuken te staan, is het dan ook nodig om een beluchter te plaatsen en waar kan ik deze kopen?

en een 2de vraag ik las dat men de diëlektrische koppeling van Atlantic weg gooit, welke gebruikt men wel?
De meeste van ons plaatsen een beluchter in de warmte uitlaat leiding om zo sneller (of uberhaubt het mogelijk maken) om de boiler leeg te maken. Die van mij staat op zolder, maar zonder de leiding op de warmteuitlaat los te draaien stroomde er geen water uit de boiler op het aftappunt in de koudwater leiding (de laagste plek van de boiler). Een beluchter kan daar bij helpen, maar ervaringen met het aftappen verschillen per situatie.

Diëlektrische weg gooien? Er staat heel duidelijk in de handleiding dat je de aansluiting voor warm water niet rechtstreeks aan mag sluiten op koperen leidingen en dat je verplicht ben de (meegeleverde) diëlektrische aansluiting te gebruiken omdat anders je garantie vervalt (pagina 96 van de handleiding).
Thijs90 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:11:
Ik heb ook een Atlantic Explorer V4 en ik zie dat sommige van jullie een waterstop maken met de condensafvoer. Ik heb ook begrepen van Atlantic dat er een sifon voor moet zitten zodat er geen rioolgeuren en stoffen via de condensafvoer langs de warmtepomp loopt. Middels een waterstop is dat "probleem" opgelost.

Echter staat het volgende ook in de handleiding;

Er moet altijd voor een sifon voor het afvoeren van afvalwater gezorgd worden (de sifon mag in geen
geval door de meegeleverde leiding gevormd worden). Deze aansluiting mag in geen geval
uitmonden in de veiligheidsgroep.

Hoe moeten we dit dan vertalen naar de praktijk? Verder lees ik ook niet in de handleiding dat de condensafvoer in het water moet hangen zodat hij geen lucht aan kan zuigen. Iemand die hier iets over kan zeggen?
RichieB geeft hier een goede uitleg waarom die een waterslot gebruikt en waarom dat mogelijk nodig is: RichieB in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Persoonlijk zou ik in eerste instantie gewoon de handleiding volgen en hem netjes in een sifon hangen. Mocht je uiteindelijk merken dat het probleem wat RichieB beschrijft zich voordoet kan je altijd nog een waterslot maken (of contact opnemen met Atlantic). Met name omdat de handleiding duidelijk beschrijft dat je geen sifon mag maken met de meegeleverde leiding, als je een waterslot maakt met die leiding doe je eigenlijk precies dat imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:25
Soepstengel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

De meeste van ons plaatsen een beluchter in de warmte uitlaat leiding om zo sneller (of uberhaubt het mogelijk maken) om de boiler leeg te maken. Die van mij staat op zolder, maar zonder de leiding op de warmteuitlaat los te draaien stroomde er geen water uit de boiler op het aftappunt in de koudwater leiding (de laagste plek van de boiler). Een beluchter kan daar bij helpen, maar ervaringen met het aftappen verschillen per situatie.
Die beluchter is toch eigenlijk een vacuumbreker (onderdruk beveiliging) om er voor te zorgen dat de boiler niet vacuum kan trekken en zo "implodeerd"? Daarmee voorkom je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gR_SCPssIHvMKT4W_ZbxQleRJE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AoNb3PwbJPBMLv3dHf5n5Fdy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Berpie74 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:08:
[...]

Die beluchter is toch eigenlijk een vacuumbreker (onderdruk beveiliging) om er voor te zorgen dat de boiler niet vacuum kan trekken en zo "implodeerd"? Daarmee voorkom je zoiets:

[Afbeelding]
Ah sorry, ik ben in de war met wat er op mijn kogelkraan zit. Een beluchter (of vacuumklep) voorkomt dat inderdaad. Overigens hoor je die in de koudwater leiding te zetten tussen de boiler en de inlaat combinatie en dan boven je boiler uit laten komen (volgens de handleiding). Kijk uit voor een warmte sifon (dat heb ik nu helaas...). Als je zoekt op vacuumklep in dit topic kom je denk ik genoeg informatie tegen wat en waar je iets kan kopen.

Edit: overigens gaat dit weer tegen de handleiding in die zegt dat je niks tussen de inlaat combinatie en de boiler mag plaatsen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Soepstengel op 02-10-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Soepstengel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Edit: overigens gaat dit weer tegen de handleiding in die zegt dat je niks tussen de inlaat combinatie en de boiler mag plaatsen 8)7
Hij zit ernaast, niet ertussen :)
Met "tussen" bedoelen ze in de waterstroom, anders zou een simpele koppeling ook ertussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 11:59
Zijn hier gebruikers van de Atlantic Calypso Split V3?
Staat hier sinds enige weken te draaien.
Helaas krijg ik op geen enkele wijze het daluur/PV/SG contact (11+12) in bedrijf.
Iemand hier met betere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:49
harry59 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:44:
Zijn hier gebruikers van de Atlantic Calypso Split V3?
Staat hier sinds enige weken te draaien.
Helaas krijg ik op geen enkele wijze het daluur/PV/SG contact (11+12) in bedrijf.
Iemand hier met betere ervaringen?
Al in het installer menu gekeken of je die kan/moet activeren? Wat zegt de handleiding?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
stevenP schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:49:
[...]

Al in het installer menu gekeken of je die kan/moet activeren? Wat zegt de handleiding?
Yep: "parameter"/"toegang expert"> daluur; staat aangevinkt
230 V op 11/12 geplaatst
maar bij "diagnose" blijft "signaal klem 11-12" op "OFF" staan
ook tijdens het dagelijks 8-uurige opwarmblok.
Geen enkele reactie op aan/uit schakelen 230 V ondanks dat de Tgem= 49 C en Tdoel = 50 C

Hetzelfde geldt voor de keuzen PV en SG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-08 14:19
harry59 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

Yep: "parameter"/"toegang expert"> daluur; staat aangevinkt
230 V op 11/12 geplaatst
maar bij "diagnose" blijft "signaal klem 11-12" op "OFF" staan
ook tijdens het dagelijks 8-uurige opwarmblok.
Geen enkele reactie op aan/uit schakelen 230 V ondanks dat de Tgem= 49 C en Tdoel = 50 C

Hetzelfde geldt voor de keuzen PV en SG
In hoofdstuk 4 van de handleiding lijkt het er op dat ze gewoon een relais gebruiken voor klemmen 11-12, dus wellicht moet je er geen 230V op zetten, maar gewoon de klemmen met elkaar verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
dj1982 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

In hoofdstuk 4 van de handleiding lijkt het er op dat ze gewoon een relais gebruiken voor klemmen 11-12, dus wellicht moet je er geen 230V op zetten, maar gewoon de klemmen met elkaar verbinden?
Er moet echt wel 230 V op!
Maar heb goed nieuws: zag daarnet een respons op het boilerscherm "Geen daltarief signaal" wat kan kloppen want ik had de 230 V er weer afgehaald.
Het lijkt erop dat het gewoon erg lang duurt, (de volgende dag?) totdat een wijziging geactiveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van de anode bij een WPB?
Ik kijk naar een Atlantic Explorer v4 met een hybride anode (combinatie magnesium en titanium begrijp ik).

Dien je rekening te houden met preventieve vervangingskosten of gaat dit doorgaans even lang mee als de levensduur van de WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 20:09
sloth schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:06:
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van de anode bij een WPB?
Ik kijk naar een Atlantic Explorer v4 met een hybride anode (combinatie magnesium en titanium begrijp ik).

Dien je rekening te houden met preventieve vervangingskosten of gaat dit doorgaans even lang mee als de levensduur van de WPB?
Zoek even op 'anode' in dit topic.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@hansvk Heb ik gedaan. Maakt het niet meteen helder. Ik zou het waarderen als je me op weg wil helpen.

Volgens deze post zit er een elektrische anode (dus geen hybride) in die niet vervangen moet worden?

flippy in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat heet een zwerfstroom anode, er staat een gelijkspanning op dus de wpb moet altijd prik hebben.
Bij Atlantic vind je geen uitleg over vervanging omdat het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvisschers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 17:29
Ik overweeg een ariston nuos evo S2 wifi aan te schaffen. Hierboven lees ik dat er een integratie voor home assistant bestaat: https://github.com/fustom...ethermo-home-assistant-v3

Heeft iemand dit echt aan de praat en ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Speedy-Andre schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:45:
Dat heet een zwerfstroom anode, er staat een gelijkspanning op dus de wpb moet altijd prik hebben.
Moet de Atlantic alleen bij verwarmen stroom hebben of ook in rust?
Ik vraag dit omdat ik hem 's nachts afschakel om rustig te kunnen slapen.
Kan ik daarvoor beter het programma van de boiler zelf gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Elsdeniep schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Moet de Atlantic alleen bij verwarmen stroom hebben of ook in rust?
Ik vraag dit omdat ik hem 's nachts afschakel om rustig te kunnen slapen.
Kan ik daarvoor beter het programma van de boiler zelf gebruiken?
Moet altijd aan de stroom hangen, anders werkt de anode niet en sloop je de boiler.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30
Ik zie nu dat @timenator ook AquaMQTT PCB's heeft besteld, ik heb dit enkele weken geleden ook gedaan zonder dit te weten. Mocht iemand interesse hebben in voorgesoldeerde bordjes, dan heb ik er dus ook een aantal :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0nJV-2RK5Vwe4nr0r5Ik9TvhOY=/1280x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/20921/1SWr6dyKcDluEwbxDQo60OOkITPHQdiklbgfANEow2BXFzzq80.jpeg

v&a aangeboden: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller

Het werkt fantastisch in mijn Atlantic Explorer V4! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
redah schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:11:
Ik zie nu dat een @timenator ook AquaMQTT PCB's heeft besteld, ik heb dit enkele weken geleden ook gedaan zonder dit te weten. Mocht iemand interesse hebben in voorgesoldeerde bordjes, dan heb ik er dus ook een aantal :)

[Afbeelding]

Gebruik je de RTC ook?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
Nee, maar de extra kosten waren verwaarloosbaar. Wie weet in de toekomst wel, en dan zit 'ie in ieder geval erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:18
Even een vraag. Ik heb een Atlantic Explorer v4. Sindskort krijg ik een storing w30.3. deze komt op zelf zonder dat de wpb draait. Geen ijsvorming. Kan de storing wegdrukken en dan doet hij het gewoon. In een app groep werd geopperd dat er ws door kalkafzetting kwam. Dit zou kunnen. Heb alles de afgelopen jaren goed schoon gehouden maar geen ontkalking uitgevoerd. Kan dit? En hoe kan je een ontkalking toepassen op een wpb? Alle suggesties zijn welkom.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Moet altijd aan de stroom hangen, anders werkt de anode niet en sloop je de boiler.
@klump4u OK, begrepen en het schema ingesteld.
Nadeel van het schema: het is niet mogelijk om het schema voor de volledige 24 uur in te stellen.

Theoretische vraag: wanneer ontstaat er precies schade?
Het zal toch niet zo zijn dat er direct schade begint te ontstaan als de stroom er even af gaat?
Of: zekering klapt er uit precies op het moment dat ik de straat uit rij voor 3 weken vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Elsdeniep schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

@klump4u OK, begrepen en het schema ingesteld.
Nadeel van het schema: het is niet mogelijk om het schema voor de volledige 24 uur in te stellen.

Theoretische vraag: wanneer ontstaat er precies schade?
Het zal toch niet zo zijn dat er direct schade begint te ontstaan als de stroom er even af gaat?
Of: zekering klapt er uit precies op het moment dat ik de straat uit rij voor 3 weken vakantie.
Je geeft met het schema aan wanneer hij mag werken, minimaal 8u per dag verdeeld over 1 of 2 tijdvakken.
Je kan prima de nacht uitsluiten en dat is ook beter voor het rendement (warmste uren gebruiken).
Hij start wanneer hij >5K onder het setpoint komt.

De anode bescherming is iets van de lange duur, zonder prik zal de anode z'n werk nog doen maar dan wordt hij heel langzaam kleiner (opoffering).
Een gewone anode is na gemiddeld 2 jaar op, er zit wel veel spreiding in omdat het water niet overal eender is en anodes niet allemaal gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnzz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo, ik heb een explorer atlantic V4 inclusief de cozy touch hub. Ik kan in de app een tijdsschema instellen maar ik kan deze niet per dag veranderen. Ik kan klikken wat ik wil op de verschillende dagen, maar de ingestelde tijd blijft hetzelfde per dag. Meer mensen met dit probleem? Wellicht is het een software issue nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:07

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Hallo,

Is er iemand die mij kan helpen met een Panasonic warmtepompboiler?

Mijn vader heeft een Panasonic PAW-DHW150w-1 laten installeren. De installateur heeft een werkend apparaat achtergelaten alleen qua instelling mag de machine de hele dag draaien. Dit is niet wenselijk.

De handleiding is erg summier en ik kom er dus niet uit hoe ik 1 tijdslok kan instellen. Ik moet steeds een 2e blok instellen wat ook nog eens niet aan wil sluiten op het vorige blok.
Wij willen graag 1 blok van 10-16 uur

Heb zelf een Vaillant arostor en die is toch iets makkelijker in te stellen.

Alvast bedank voor de reacties!

Groet Remco

[ Voor 0% gewijzigd door stoner1978 op 04-10-2024 19:06 . Reden: Spelling ]

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:56
@stoner1978 ik heb geen idee, maar bij de Atlantic moet je minimaal 8 uur per dag instellen. Dus als je een blok van 10 tot 16 doet, moet je verplicht een tweede blok instellen. Is dat bij jouwe ook niet zo? Probeer eens een blok van 10 tot 18, pakt ie dan wel 1 blok?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Tijnzz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:09:
Hallo, ik heb een explorer atlantic V4 inclusief de cozy touch hub. Ik kan in de app een tijdsschema instellen maar ik kan deze niet per dag veranderen. Ik kan klikken wat ik wil op de verschillende dagen, maar de ingestelde tijd blijft hetzelfde per dag. Meer mensen met dit probleem? Wellicht is het een software issue nl.
Klopt. Qua instellingen heel erg beperkt.
Je kunt eventueel iets sturen met het PV-contact.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

@MisterMailman dit ga ik morgen even proberen. In de handleiding wordt hier niets over gemeld maar zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
De anode bescherming is iets van de lange duur, zonder prik zal de anode z'n werk nog doen maar dan wordt hij heel langzaam kleiner (opoffering).
Een gewone anode is na gemiddeld 2 jaar op, er zit wel veel spreiding in omdat het water niet overal eender is en anodes niet allemaal gelijk zijn.
@Speedy-Andre bedankt. Helemaal duidelijk.

@timovd bedankt voor de bevestiging. Schema instellen ga ik nog eens naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Elsdeniep op 04-10-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

stoner1978 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:59:
@MisterMailman dit ga ik morgen even proberen. In de handleiding wordt hier niets over gemeld maar zou mooi zijn!
Geprobeerd het eerste tijdslot langer te maken (tot 10uren) maar helaas. Het 2e blok moet nog steeds minimaal 4uur draaien.
Maandag maar even contact opnemen met de installateur.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcnevland
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 01:44
Hoi iemand hier ervaring met de Atlantic calypso 100 of 150?

Ik ben alleen staand en voor mij alleen zou de 100 genoeg zijn maar heb ook geen zin om hem in de toekomst weer te vervangen. Hoelang kan je ongeveer douchen en wat is stroom verbruik ongeveer. Volgens de volder gebruikt de 150 gelijk 300kwh meer per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
stoner1978 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Geprobeerd het eerste tijdslot langer te maken (tot 10uren) maar helaas. Het 2e blok moet nog steeds minimaal 4uur draaien.
Maandag maar even contact opnemen met de installateur.

Bedankt voor het meedenken!
Je moet een beetje 'pielen' (dus 2e blok zo klein maken dat ie verdwijnt) idd, maar dan zul je zien dat je ineens weer 1 blok hebt en een 2e blok is dan niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door maharens op 05-10-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vandaag was het de dag voor de grote schoonmaak van mijn Atlantic 270 V3.

Heb het apparaat als 7 jaar in gebruik en nog nooit :$ aan de binnenkant schoongemaakt. Dus kap eraf en gaan! De lamellen zaten onder het stof, tot mijn verbazing ging dit er redelijk makkelijk vanaf. De ventilator was zeer licht stoffig, dat viel weer mee.

Maar nu mijn vraag. Om de compressor zit een klein jasje van isolatiemateriaal vast met klitteband. De compressor staat in het gedeelte waar de lucht wordt aangezogen, ik kan mij dus voorstellen dat het van belang is dat de compressor niet afkoelt door die lucht (vandaar dat jasje).

Zou het zin hebben om dat jasje nog wat dikker te maken dmv Armaflex?

En de voorkap heeft aan de binnenkant ook een soort rubber/isolatie. Ik neem aan deels tegen het geluid en ook voor de thermische isolatie. Zelfde vraag, zou het schelen als ik daar nog een laag Armaflex tegenaan plak?

De achterkap heeft helaast geen isolatie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maurice1066 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:16:
[...]

Ik heb deze split ook. Ik heb geen drukregelaars op warm en koud. Je hebt een inlaat combinatie nodig op de koud water aanvoer, thats it. Ik heb deze er tussen:https://www.warmteservice.nl/Verwarming/CV-aansluitmateriaal/Inlaatcombinatie/Flamco-inlaatcombinatie/p/18451505
Wel een duur ding ivm 22 mm aansluiting die ik wou hebben.

Verder heb ik een wilo pomp er tussen gemaakt om rond te pompen tijdens de legionella run. [Afbeelding]
Echter wou ik deze van de week eens aan slingeren, maar hij is lijkt nu al stuk.... Beetje balen. Overigens heeft deze spilt dus blijkbaar geen pv contact zoals de explorer variant. Dus e.e.a.is moeilijk of niet aan te sturen anders dan wat de Calypso zelf doet. Legionella kan je niet plannen gebeurde bij mij waarschijnlijk in de avond als de zon onder is, dus geen eigen stroom gebruikt.... Ideeën zijn welkom.

Als iemand weet hoe ik de huidige temperatuur uit kan lezen hoor ik het graag, ik heb het nog niet gevonden....
Welk aftapkraantje is dat? Ik heb nogal wat moeite om er eentje te vinden die ook geschikt is voor drinkwater (KIWA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:52
Wolly schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Welk aftapkraantje is dat? Ik heb nogal wat moeite om er eentje te vinden die ook geschikt is voor drinkwater (KIWA).
Weet niet het exacte type meer, zit in een t-stuk gedraaid, bij de wamteservice vandaan. Denk deze https://www.warmteservice...n-aftapkraan-1-2/p/L39460

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pon-e
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 22:37
[Afbeelding]

Heb onze boiler een PIF winterjas aangetrokken met Rd 3,5. Zie foto onder. Een klein luikje tpv bedien paneel gemaakt. Wifi werkt gewoon door de folie heen. Het is een calypso split, dus kan ‘m helemaal inpakken, alleen die dakbalk zat een beetje in de weg. Op onze zolder is het ongeveer 10-12 graden in de winter. Indicatieve temperatuur meting tussen PIF-isolatie en buitenkant boilervat geeft ongeveer 25 graden aan. Watertemperatuur staat op 50 graden. Dus ik denk dat het wel loont.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0Q44vwgRPK72MTkCEXjQVZlOQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4Vbgeqo20mfZmhD8DZGo874.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maurice1066 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Weet niet het exacte type meer, zit in een t-stuk gedraaid, bij de wamteservice vandaan. Denk deze https://www.warmteservice...n-aftapkraan-1-2/p/L39460
Hmm die is niet KIWA gekeurd ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GtRxTc3Q/screenshot-388.png
https://www.bonfix.nl/nl/...1/kogel-vul-en-aftapkraan

Denk trouwens dat het weinig uitmaakt omdat er niet echt water voor consumptie doorheen stroomt.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 06-10-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
Wolly schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:52:
De achterkap heeft helaast geen isolatie overigens.
Ik denk dat het effect niet meetbaar gaat zijn.
Je kan beter het vat extra inpakken zoals hierboven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@Pon-e dat is dan 6cm PIF? Hoeveel m2 had je ongeveer nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hupie679
  • Laatst online: 21:44
Wolly schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Ik heb deze:
https://www.emax-haustech...-durchgangsform-dvgw.html

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pon-e
sloth schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:16:
@Pon-e dat is dan 6cm PIF? Hoeveel m2 had je ongeveer nodig?
Omtrek is 2 pi r. Hoogte (breedte eigenlijk) rol was 1,20 bij mij en je ziet 2 op elkaar.
Check even bij de bouwmarkt welke dikte, ik dacht inderdaad 6 cm, meer is altijd beter.
Heb specifiek gekozen voor PIF en niet glaswol oid, dan geen gedoe met losse vezels op de zolder.

Erg makkelijk te snijden en aan te brengen, aluminium tape voor plakken.

Heb onder het vat nog wat aluminium noppenfolie gelegd tegen uitstraling naar de vloer.

Ook bij mij geen probleem dat het bedien paneel te warm wordt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deze heeft ook geen (verplichte) KIWA keur maar wel de Duitse DVGW keur. Uit het artikel Installatie ongekeurde kranen doodnormaal begrijp ik dat alleen KIWA gekeurd spul is toegestaan.
Maar betekent dat dan dat hierop gehandhaafd wordt? Het toezicht op woninginstallaties is belegd bij de gemeenten, die dit niet als hun prioriteit zien. En de drinkwaterbedrijven hebben hierin ook een rol, maar dan vanuit hun aansluit- en leveringsvoorwaarden. Maar als het aankomt op waterontharders knijpen drinkwaterbedrijven vaak een oogje dicht.

Een Nederlands certificaat is eigenlijk verplicht, zo erkent een woordvoerder van drinkwaterbedrijf Evides, “maar dit is praktisch onwerkbaar”. Daarom worden certificaten toegestaan die vallen onder het 4 membership approach (4MS). Dit zijn certificaten van erkende keuringsinstituten in Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Denemarken
Mijn angst is vooral dat bij een eventuele verkoop van het huis een overijverige bouwkundige keurder gaat vallen over dit soort zaken, maar gezien er geen aftapkraan te koop is met KIWA keur denk ik dat een DVGW gekeurd model een goed alternatief is wat ook nog eens onder het 4MS programma worden gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Pon-e schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Omtrek is 2 pi r. Hoogte (breedte eigenlijk) rol was 1,20 bij mij en je ziet 2 op elkaar.
Check even bij de bouwmarkt welke dikte, ik dacht inderdaad 6 cm, meer is altijd beter.
Heb specifiek gekozen voor PIF en niet glaswol oid, dan geen gedoe met losse vezels op de zolder.

Erg makkelijk te snijden en aan te brengen, aluminium tape voor plakken.

Heb onder het vat nog wat aluminium noppenfolie gelegd tegen uitstraling naar de vloer.

Ook bij mij geen probleem dat het bedien paneel te warm wordt oid.
Ik ben wel benieuwd naar de stats! Wat is je percentage aan besparing doordat je vat minder hard afkoelt? Dat zou uitwijzen of het het geld dubbel en dwars waard is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pon-e
Tanuki schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de stats! Wat is je percentage aan besparing doordat je vat minder hard afkoelt? Dat zou uitwijzen of het het geld dubbel en dwars waard is. :)
Ik heb geen metingen voor/na, maar letterlijk puur op gevoel. De kale boilerbuitenwand voelde best warm aan.
Na de isolatie heb ik een indicatieve temperatuurmeting gedaan.
Watertemperatuur is ingesteld 50 graden, temperatuur tussen boiler en folie was 25 graden (verschil 25 graden), temperatuur zolder was 10 graden (verschil 15 graden). Daar kun je een ingewikkelde rekensom aan gaan hangen, maar als je het even simpel benadert, wat mij betreft lineair, dan is dit best fors wat de deken extra doet en dat jaren lang (wel afhankelijk van de omgevingstemperatuur natuurlijk en in de zomer zal de besparing minder zijn, want dan kan het op de zolder wel 30 graden worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:43
Pon-e schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Ik heb geen metingen voor/na, maar letterlijk puur op gevoel. De kale boilerbuitenwand voelde best warm aan.
Watertemperatuur is ingesteld 50 graden, temperatuur tussen boiler en folie was 25 graden (verschil 25 graden), temperatuur zolder was 10 graden (verschil 15 graden). Daar kun je een ingewikkelde rekensom aan gaan hangen, maar als je het even simpel benadert, wat mij betreft lineair, dan is dit best fors wat de deken extra doet en dat jaren lang (wel afhankelijk van de omgevingstemperatuur natuurlijk en in de zomer zal de besparing minder zijn, want dan kan het op de zolder wel 30 graden worden).
Ik heb dit jaar zo'n deken om de opblaasjacuzzi gedaan en het scheelde behoorlijk.
Tussen de deken en de jacuzzi was het gewoon 35 graden (zeg maar de water temperatuur).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pon-e schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Wel jammer dat de rol die ik zie 333cm bij 120cm is. Met 1 rol red je het dus net niet?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Thermische balans voor en na isolatie
Hier zie je het jaarlijks verlies in kWh van een boiler van 150 liter in zijn oorspronkelijke staat en na toevoeging van Isover en Pif Home met een dikte van 6 en van 10 cm.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MHLGvb88/screenshot-389.png
Hypothese voor de energieberekeningen: opslagvat van 150 liter met 4 cm PUR-isolatie (lambda 0,028°) in een onverwarmde kelder met een constante temperatuur van 15°C, water opgeslagen bij 70°C.
Wij zitten natuurlijk wel een stuk lager dan 70c, maar aan de andere kant is ons vat vaak groter dan 150 liter.
Conclusie: isoleer je boiler hoe dan ook
Er bestaat geen twijfel over dat het de moeite loont om je boiler te isoleren. Met 10 cm isolatie heb je maar liefst 3 keer minder warmteverlies.

Als je weinig ruimte hebt of als je boiler aan de muur hangt, kun je het verlies met 6 cm isolatie nog steeds halveren.
Waarmee je boiler isoleren? Wij vergeleken Isover met Pif Home

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pon-e
Wolly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Wel jammer dat de rol die ik zie 333cm bij 120cm is. Met 1 rol red je het dus net niet?
Nou, je moet ook de dikte van isolatie bij de straal optellen (buitenbocht) en je moet om het display heen, maar inderdaad je hebt denk ik wel een tweede rol nodig helaas. Maar het is gelukkig nu in de aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Ook in de hoogte niet helaas, gezien mijn explorer 270l +- 2 meter hoog is.

Desalniettemin toch interessant!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Workout geslaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW9E6ks9WOHG64Zz_FU1FMXYgZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7UyyyMsZwRrDNeTZOrps9vu.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Was toch nog een heel werk he? Haha

Ik weet nog dat ik het een paar maanden geleden deed, met een sterke kameraad erbij + de 2 vrouwen om een beetje om ons heen te kijken. We waren kapot haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Tanuki schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Was toch nog een heel werk he? Haha

Ik weet nog dat ik het een paar maanden geleden deed, met een sterke kameraad erbij + de 2 vrouwen om een beetje om ons heen te kijken. We waren kapot haha
Het was inderdaad erg zwaar. Vooral omdat je weinig grip hebt, en we geen hulpmaterialen hebben gebruikt. Maar hij staat er!
Vrijdag installeren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-09 08:14
Ik ben in het bezit van een hybride warmtepomp die tot nu op 2-3 keer per jaar de cv ketel laat bijspringen.
Dit wanneer het s’ nachts flink vriest.
Verder kan die het prima alleen af.

Nu gebruik ik de cv ketel voor warm water.
We zijn met zijn 2- en en af en toe komen de kleinkinderen logeren en ook douchen. Zeg maar 3 persoons huishouding.

Nu verbruik ik ongeveer 130m3 gas.
Door de warmtepomp en PHEV auto moet ik nog stroom inkopen ondanks dat ik 30 panelen op mijn dak heb liggen.

De salderingsregeling zal wel sneuvelen binnenkort.

Nu is er nog steeds subsidie voor warmtepompboilers. Haier heeft op dit moment mooie aanbieding zodat de warmtepompboiler ongeveer op €800 komt.

Ik twijfel wat ik moet doen.

Gewoon lekker douchen en baderen met de cv ketel
Of toch nu een warmtepompboiler aanschaffen?

Wie kan mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Buis07 Wat scheelt het aan vastrecht per jaar als je de gasaansluiting helemaal weg hebt? Als je een WPB slim aanstuurt, kun je opwarmen op momenten dat de stroom goedkoop is.
Voor dat laatste beetje gas voor de gasketel; kun je dat niet opvangen met een klein elektrisch kachetje o.i.d.? Of laten zitten als de ketel toch alleen in de nacht aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Buis07 met een hybride warmtepomp moet je even uitkijken, want sommige hybrides zoals de Quatt hebben de CV soms nodig om te ontdooien.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:43
Buis07 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:17:
Ik ben in het bezit van een hybride warmtepomp die tot nu op 2-3 keer per jaar de cv ketel laat bijspringen.
Dit wanneer het s’ nachts flink vriest.
Verder kan die het prima alleen af.

Nu gebruik ik de cv ketel voor warm water.
We zijn met zijn 2- en en af en toe komen de kleinkinderen logeren en ook douchen. Zeg maar 3 persoons huishouding.

Nu verbruik ik ongeveer 130m3 gas.
Door de warmtepomp en PHEV auto moet ik nog stroom inkopen ondanks dat ik 30 panelen op mijn dak heb liggen.

De salderingsregeling zal wel sneuvelen binnenkort.

Nu is er nog steeds subsidie voor warmtepompboilers. Haier heeft op dit moment mooie aanbieding zodat de warmtepompboiler ongeveer op €800 komt.

Ik twijfel wat ik moet doen.

Gewoon lekker douchen en baderen met de cv ketel
Of toch nu een warmtepompboiler aanschaffen?

Wie kan mij adviseren?
Ik zit ook hybride en ben voor 350 m3 gas ongeveer 600 euro per jaar kwijt (incl. vastrecht),
dat zijn dus hele duren kuubjes.
Zit met hetzelfde dilemma, overstappen van hybride naar all electric met zware investering van 8000 of meer, of toch nog een warmtepompboiler kopen om nog wat meer gas te besparen.
Moet een keer door de zure appel heen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@Buis07 en @Tijgerkracht :

Even geduld nog. Misschien is/wordt dit de beste oplossing:
Ik weet dat Adlar Castra bezig is met het ontwikkelen van een warmtepompboiler met daarin een Back-up heater geïntegreerd . Deze kan dus dan ook de wp ondersteunen als deze het even niet alleen kan .
Vermoedelijk na de zomer 2025 beschikbaar.
Ik zit op deze oplossing te wachten omdat dit meteen het dilemma van wel of niet gasaansluiting houden wegneemt.
Over grootte van dit apparaat, verschillende uitvoeringen en kosten heb ik nog niets gehoord.
(Ik heb zelf overigens de Aurora II warmtepomp van Adlar Castra en bij het vragen naar uitbreidingsmogelijkheden mbt "van het gas af gaan" kreeg ik deze info).
Misschien zijn zij trouwens niet de enige die hiermee bezig zijn?

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
fvanderstege schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:19:
Ik zit op deze oplossing te wachten omdat dit meteen het dilemma van wel of niet gasaansluiting houden wegneemt.
Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat gas niet meer de toekomst is. :)

Nieuwbouwhuizen worden niet meer voorzien van een gasleiding
Belastingen enz worden continue verhoogd
Campagnes tegen het gebruik van gas

Ik ken mensen die bewust hun gasleiding laten liggen en zelfs bewust bij een zeer oude CV ketel blijven en op gas blijven koken. Maar dit kun je dan sowieso nooit compenseren met iets als zonnepanelen. Zelfs een batterij kan enkel de stroom die de CV ketel gebruikt compenseren, maar nooit het gas zelf. Dat ga je altijd moeten afnemen (immers, een gigantische gastank thuis hebben staan is ook alles behalve aantrekkelijk).
En vroeg of laat zullen we toch op dezelfde tour gaan als andere landen - Geen gas meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
redah schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:11:
Ik zie nu dat @timenator ook AquaMQTT PCB's heeft besteld, ik heb dit enkele weken geleden ook gedaan zonder dit te weten. Mocht iemand interesse hebben in voorgesoldeerde bordjes, dan heb ik er dus ook een aantal :)

[Afbeelding]

Ben even aan het kijken naar dit boardje maar werking icm een V4 is me nog niet helemaal duidelijk. Kan je hiermee ook het PV signaal triggeren? En werkt op dezelfde manier zoals met oudere oplossingen door 230V op een aansluiting te zetten of wordt dat op een andere manier geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
beumer schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Ben even aan het kijken naar dit boardje maar werking icm een V4 is me nog niet helemaal duidelijk. Kan je hiermee ook het PV signaal triggeren? En werkt op dezelfde manier zoals met oudere oplossingen door 230V op een aansluiting te zetten of wordt dat op een andere manier geregeld?
De AquaMQTT functioneert als man in the middle. Zit dus tussen de main controller en de HMI (display) in.

Om het PV signaal dan in te schakelen, zeg je tegen de software (via MQTT) dat dat ingeschakeld moet worden, en de software stuurt dan de juiste data over het lijntje, waaardoor de boiler weet dat het PV contact ingeschakeld is en dus gaat verwarmen.

Dat is in ieder geval hoe ik het begrijp. :)

Dus m.a.w., fysiek het PV contact schakelen is niet meer nodig, dat wordt nu via een andere route geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat lijkt me niet, je kan het pv signaal niet met het display (of de Cozytouch) activeren of je moet de boost starten.
Die print is voor dat geld wel leuk om op m'n V3 uit te proberen, de Cozytouch integratie in HA is goed voor wat meetwaarden maar de gewenste temperatuur kiezen kan niet.
De oude Domoticz oplossing kon dat wel maar die is om zeep geholpen door een andere authenticatie ;w
Inmiddels zijn daar wat plakbandjes voor gemaakt, maar dan is een recente versie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:09:
Dat lijkt me niet, je kan het pv signaal niet met het display (of de Cozytouch) activeren of je moet de boost starten.
Toch is dit wel hoe het werkt: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/pull/25

Het PV contact zit nog voor de main controller en de HMI, dus je kunt dat prima overschrijven. En dat is dus ook hoe het gemaakt is. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redah
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:09:
Die print is voor dat geld wel leuk om op m'n V3 uit te proberen, de Cozytouch integratie in HA is goed voor wat meetwaarden maar de gewenste temperatuur kiezen kan niet.
De oude Domoticz oplossing kon dat wel maar die is om zeep geholpen door een andere authenticatie ;w
Inmiddels zijn daar wat plakbandjes voor gemaakt, maar dan is een recente versie nodig.
PV modus kan dus op twee manieren gewoon 'aan' gezet worden, en dat is precies wat ik ook doe. De Heat Pump variant dan, het element gebruik ik liever niet.

Mea culpa, ik zie zojuist in mijn YAML dat mijn automatisering de nog op de PV input aangesloten Shelly triggert :o

[ Voor 10% gewijzigd door redah op 09-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbuys
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 23:24
Hallo Allen,

Leuk om te lezen hoe iedereen bezig is hiermee!

Ook ik heb een vraag:

Situatie: Momenteel heb ik een geiser (zeer ouderwets) in de woning waar we recent in zijn getrokken. Daarnaast hebben we een WTW-unit die nog even mee kan en redelijk zuinig is. De WTW-unit voorziet in de verwarming, we hebben ook geen kachels hangen. Nu is de geiser op zijn einde (17+ jaar oud) en hebben we enkel deze nog nodig voor het douchen met warm water. In de keuken heb ik al een kraan met kleine boiler voor warm water wanneer nodig.

Vraag: Wat is nu verstandig? De WTW-unit kan in de toekomst geschakeld worden met een warmtepomp, maar is dan een WP-boiler interessant? Of toch een elektrische boiler zoals de https://www.masterwatt.com/charge/ i.v.m. de slimmigheden die ingebouwd zijn?

PS: ik heb een dynamisch contract en ben van plan zonnepanelen aan te schaffen die er nog niet op liggen.

Ben benieuwd naar de reacties/advies! :)

[ Voor 6% gewijzigd door rbuys op 09-10-2024 15:32 . Reden: Toevoeging dynamisch contract en aanschaf zonnepanelen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Op zich wel een interessant artikel. Maar het verlies zal bij mij veel kleiner zijn dat hier geschetst:

Mijn WP boiler is ook 150 liter, maar de watertemperatuur is ingesteld op 45 graden. I.p.v. 70-15 (ruimtetemp)=55 graden verschil tussen water en ruimtetemperatuur is bij mij het verschil 45-19=26 graden, dus nog minder dan de helft. En dan reken ik 45 graden watertemp als gemiddelde wat het eigenlijk niet is (zal nog een paar graden lager liggen).

Het warmteverlies van de WPboiler is geen 100% verlies want de WPboiler staat binnen de geisoleerde schil van de woning. Dus draagt tijdens het "stookseizoen" bij aan de ruimtetemperatuur. Het rendement van de WPboiler is wel lager dan die van de WP t.b.v. CV. Laten we zeggen een COP van 2,5 (buiten/buiten) versus gemiddeld 4,5. Dat is weer bijna een factor 2 verschil.

In mijn geval zou het verlies dus zomaar iets van 4x kleiner kunnen zijn dan geschetst in het artikel. Per situatie zal dat uiteraard anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
fvanderstege schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:19:
@Buis07 en @Tijgerkracht :

Even geduld nog. Misschien is/wordt dit de beste oplossing:
Ik weet dat Adlar Castra bezig is met het ontwikkelen van een warmtepompboiler met daarin een Back-up heater geïntegreerd . Deze kan dus dan ook de wp ondersteunen als deze het even niet alleen kan .
Vermoedelijk na de zomer 2025 beschikbaar.
Over grootte van dit apparaat, verschillende uitvoeringen en kosten heb ik nog niets gehoord.
(Ik heb zelf overigens de Aurora II warmtepomp van Adlar Castra en bij het vragen naar uitbreidingsmogelijkheden mbt "van het gas af gaan" kreeg ik deze info).
Misschien zijn zij trouwens niet de enige die hiermee bezig zijn?
Vrijwel iedere warmtepompboiler beschikt over een elektrisch element als back-up heater. Een wp ondersteunen met een warmtepompboiler moet je niet willen, daar is het vermogen veel te beperkt voor. Dan kun je beter een back-up heater in je warmtepomp of cv systeem integreren.

Interessant is ook een geïntegreerde spiraal zodat je eventueel een zonnecollector of warmtepomp als back-up kunt gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Insert12 op 09-10-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Insert12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:31:
Interessant is ook een geïntegreerde spiraal zodat je eventueel een zonnecollector of warmtepomp als back-up kunt gebruiken.
Ik heb dus zeer bewust voor mijn Atlantic Explorer v4 270L met coil gekozen, precies hierom. Nu heb ik hem staan, en was ik op zoek naar de beste manier om de coil te benutten.

Helaas, elk stukje informatie dat tot me komt, zegt "Gebruik de spiraal niet, maar gebruik de stroom uit PV panelen, dat is rendabeler".

Ik denk dat een warmtepomp als backup wellicht nog iets kan doen, als je toch al aan het verwarmen bent, dat het warme water dan door de spiraal mag stromen.

Als je een zonnecollector al hebt liggen, is het mooi om deze erop aan te sluiten.

In mijn geval heb ik 13 vrij oude (en niet zoveel wp) panelen liggen. Ik was bereid om 3 of 5 panelen (horizontaal of verticaal) evt op te offeren, om daar een warmtebron neer te leggen (collectoren of vergelijkbaar).
Ik ben beter af met 3 of 5 panelen en de stroom die ze opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Tanuki schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

Ik heb dus zeer bewust voor mijn Atlantic Explorer v4 270L met coil gekozen, precies hierom. Nu heb ik hem staan, en was ik op zoek naar de beste manier om de coil te benutten.

Helaas, elk stukje informatie dat tot me komt, zegt "Gebruik de spiraal niet, maar gebruik de stroom uit PV panelen, dat is rendabeler".

Ik denk dat een warmtepomp als backup wellicht nog iets kan doen, als je toch al aan het verwarmen bent, dat het warme water dan door de spiraal mag stromen.

Als je een zonnecollector al hebt liggen, is het mooi om deze erop aan te sluiten.

In mijn geval heb ik 13 vrij oude (en niet zoveel wp) panelen liggen. Ik was bereid om 3 of 5 panelen (horizontaal of verticaal) evt op te offeren, om daar een warmtebron neer te leggen (collectoren of vergelijkbaar).
Ik ben beter af met 3 of 5 panelen en de stroom die ze opwekken.
Ik snap de redenering wel, zonder extra systeem aan te schaffen kun je je pv overschot opstoken. Als je reeds een wp hebt dan is dat de makkelijkste manier om hem in te zetten als back-up heater voor de wp.

Een collector op aansluiten kan natuurlijk ook, dan wordt de investering wat hoger. Het zijn losse systemen waarbij de compressor van de wpb als back-up voor de tank zal fungeren. Qua regeling vrij eenvoudig in elk geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Tanuki schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

Het klinkt mooi, maar ik zou wel opletten dat je niet onbedoeld je vat gaat afkoelen. Zeker vlak na een anti-legionellarun waar je hele vat minstens 60 °C is en je water van 35 °C door de spiraal laat lopen.
Ik doe het trouwens precies andersom en gebruik de WPB als bijverwarming van het CV-circuit. WPB in binnen-binnen opstelling, dus in feite verplaats ik alleen maar warmte binnen het huis. Maar ik heb liever warme voeten met een koude zolder dan andersom ;) Ook hier ligt het gevaar van onbedoeld afkoelen op de loer. Ik gebruik de bijverwarming dan ook niet als het vat nog heel warm is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufjRD-kRCCwnjQ218YIk1ZYXah0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMGorx9bfGXeaHXY8Frn9k2K.jpg?f=fotoalbum_large

Nou hier staat hij, hij is vol, en momenteel 45 graden.
Met hulp van tweakers ook het PV relais aangesloten, die aangaat bij 1000 watt Teruglevering. Hij verwarmt het water dan naar extra hoge temperatuur.

Nog even netjes afpurren en luchtdicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Kan het trouwens kloppen dat de warmwater leiding altijd warm aanvoelt? Ook bij geen gebruik warm water.
Ik kan ze natuurlijk sowieso nog gaan isoleren vor wat het waard is.
Ik had het idee dat het warme water in de boiler blijft zitten tot er vraag is uit een kraan of douche, maar kennelijk vult die leiding zich al met warm water?

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 11-10-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:11:
Kan het trouwens kloppen dat de warmwater leiding altijd warm aanvoelt? Ook bij geen gebruik warm water.
Ik kan ze natuurlijk sowieso nog gaan isoleren vor wat het waard is.
Ik had het idee dat het warme water in de boiler blijft zitten tot er vraag is uit een kraan of douche, maar kennelijk vult die leiding zich al met warm water?
Ik denk dat je warmtesifon (zie start topic) onvoldoende is. daardoor wordt dan je leiding warm.
Is het echt na een meter ook nog warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Sebazzz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:04:
[...]

In het geval van Atlantic om de in en uitvoer niet te blokkeren. Daarnaast zit bij de Atlantic, volgens de handleiding, een filter op de condensor.
Bij atlantic dus geen filter op de inlaat plaatsen? Hier twijfelde ik nog over omdat het ding aardig zuigt. Ik gebruik de binnenlucht op zolder.

Zag ook berichten dat een stofzuigerzak erg kloot met de waardes, maar een wasemkap filter of zon ruck filter box lijken prima.
Is dat nog de moeite waard??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
ngommers schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat je warmtesifon (zie start topic) onvoldoende is. daardoor wordt dan je leiding warm.
Is het echt na een meter ook nog warm?
Nee alleen direct bij de wpb. Na een klein stukje voelt hij in mijn hand niet warm.

Net wel, maar bedenk me dat ik de kraan had getest.

[ Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 11-10-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Kan iemand mij zeggen wat ik fout doe? Volgens mij zit sites goed aangesloten zo. Flashen van de Ardino is ook gelukt, ik zie ook in mijn mosquitto broker dat die verbinding maakt, er verschijnt alleen geen device in home assistant. Display op de Explorer werkt naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR6oAo8wADwaB3GGxSXu-iVrsi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQlaQhotPKzfZDYkHivgOcvb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UTg4CxjG6gKDknnkceRGty9WC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGUYkQwp3r5L8DzBWy4MI3cm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zII-oxVQPpXF52A1RfcJLwn1QCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Q0n8ZLC7orKdJsjDpPi6Adg.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: met MQTT Explorer zie ik de values wel gewoon, ze verschijnen alleen niet in Home Assistant als device (of uberhaubt ergens).

[ Voor 4% gewijzigd door Soepstengel op 11-10-2024 16:44 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 113 Laatste