Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Nee alleen direct bij de wpb. Na een klein stukje voelt hij in mijn hand niet warm.

Net wel, maar bedenk me dat ik de kraan had getest.
Je hebt natuurlijk ook altijd nog gewoon een beetje warmtegeleiding via het pijpmateriaal vanaf het boilervat. Ook met een warmtesifon.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:35:
[Afbeelding]

Nou hier staat hij, hij is vol, en momenteel 45 graden.
Met hulp van tweakers ook het PV relais aangesloten, die aangaat bij 1000 watt Teruglevering. Hij verwarmt het water dan naar extra hoge temperatuur.

Nog even netjes afpurren en luchtdicht maken.
Een plusje voor de creatieve aftapkraan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Zwerius Of het materiaal voor de "warmtesifon" een relatief kleine rol speelt weet ik niet,
maar bij de eenpijpscirculatie neemt het warmteverlies bij goede warmtegeleiding sterk toe
voor zover ik weet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:14
Wolly schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Een plusje voor de creatieve aftapkraan :+
Ik had geen andere mooie plek. Deze kraan gebruik ik icm slang om mijn CV systeem (er naast) op druk te brengen wanneer nodig. Is een kraan in de koudwater aanvoer.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 11-10-2024 18:48 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Ik had geen andere mooie plek. Deze kraan gebruik ik icm slang om mijn CV systeem (er naast) op druk te brengen wanneer nodig. Is een kraan in de koudwater aanvoer.
Er zit toch wel een terugslagklep in deze kraan mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wolly schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Geen idee, ik heb het uitbesteed.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
*edit : kiwa keur en DA logo, dus dan wel?
Maar waarom van belang?

[ Voor 53% gewijzigd door pentaw1nz op 11-10-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
Wolly schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Sinds wanneer moet een aftapkraan een terugslagklep hebben? Oh wacht, hij wordt ook gebruikt om de CV te vullen :)
Ik zie trouwens geen inlaatcombinatie. Zit die wel ergens @pentaw1nz ?

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 11-10-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:56:
*edit : kiwa keur en DA logo, dus dan wel?
Maar waarom van belang?
Van belang omdat anders CV water terug kan stromen in je leidingwater en dat is verboden en ongezond.

DA betekent dat er een beluchter in zit. Een keerklep is te herkennen aan EB.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 11-10-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

Ik zie trouwens geen inlaatcombinatie. Zit die wel ergens @pentaw1nz ?
Kijk eens boven die PVC afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wolly schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Van belang omdat anders CV water terug kan stromen in je leidingwater en dat is verboden en ongezond.

DA betekent dat er een beluchter in zit. Een keerklep is te herkennen aan EB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEFmth8thVGuCRbhe965LbWjoxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSU3HqEAmyKdmeDLc1dXWFOB.jpg?f=fotoalbum_large

Beide staan er gelukkig op. Even gecheckt. Bedankt voor de oplettendheid in ieder geval.

En de rest valt inderdaad wat buiten beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKHNRotHdIquB4Kpj9jDW0pOuqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qeva8ZrRutKCTFipUpTwpGLY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Wolly schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Kijk eens boven die PVC afvoer.
Bedankt, ik kon het niet goed zien, de laatste foto's zijn duidelijker! Gelukkig ziet er er goed uit. Ik had geen vulkraan na de inlaatcombinatie verwacht, maar het kan natuurlijk wel gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Toen ik net keek bij de meldcode lijst van de isde zag ik niet meer de "KA14600 Atlantic Calypso Split VS 270L € 725" erin staan.

Wordt hier nu geen subsidie meer op gegeven? Deze staat nu al even bij ons in de garage te wachten om geïnstalleerd te worden dus hoop toch dat dit niet het geval is..

Edit:

Of is onderstaande van toepassing?
Heeft u in 2023 een warmtepomp met een A+ (of lager label) gekocht? Dan komt u toch in aanmerking voor subsidie als u deze in 2024 laat installeren.
Bron: RVO

Waar dan ook weer staat
De wijziging van het energielabel geldt niet voor warmtepompboilers

[ Voor 43% gewijzigd door mister_muller op 11-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:58

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Is de warmtepompfunctie van de Atlantic Calypso 150L ook handmatig uit te schakelen? Dus exclusief verwarmen via de weerstand? Uiteraard COP1, echter ik wil deze warmtepompboiler nog dit jaar ophangen (daardoor van het gas af, verwarming loopt via een Daikin 8kW warmtepomp) en van het gas af (en subsidie aanvragen). WPB komt op de zolder te hangen en ik ben bang dat het in de winter met binnen/binnen te koud wordt (zeker omdat m'n zoon daar de game PC heeft staan). Heb toch zat PV overproductie (en nog salderen / geen terugleverboete), dus even tijdelijk tegen COP1 verstoken is geen ramp en dan kan ik later in alle rust kijken hoe ik de buiten aan-/afvoer ga maken.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:31
Ik denk er ook aan om de extra coil in de Atlantic in te zetten als (turbo)-defrost voor een monoblock buiten. Met een 3-weg klep en een deforst puls uit de WP moet dit toch redelijk eenvoudig te realiseren zijn. Op die manier is de defrost sneller gebeurd en koel je het afgifte systeem niet verder af. Is hier nog niemand die dit geprobeerd heeft?

Permanent door je coil stromen lijkt me idd minder geschikt omdat de wpb dan mee gaat doen met de verwarming en daarvoor is deze niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
rogervdh schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:40:
Is de warmtepompfunctie van de Atlantic Calypso 150L ook handmatig uit te schakelen? Dus exclusief verwarmen via de weerstand? Uiteraard COP1, echter ik wil deze warmtepompboiler nog dit jaar ophangen (daardoor van het gas af, verwarming loopt via een Daikin 8kW warmtepomp) en van het gas af (en subsidie aanvragen). WPB komt op de zolder te hangen en ik ben bang dat het in de winter met binnen/binnen te koud wordt (zeker omdat m'n zoon daar de game PC heeft staan). Heb toch zat PV overproductie (en nog salderen / geen terugleverboete), dus even tijdelijk tegen COP1 verstoken is geen ramp en dan kan ik later in alle rust kijken hoe ik de buiten aan-/afvoer ga maken.
Het lijkt te kunnen volgens de handleiding, echter weet ik niet zeker of de wp dan uit blijft:

"inwerkingstelling ELEK gedurende de geprogrammeerde periode"

Het element zit halverwege het vat waardoor vooral het bovenste gedeelte opwarmt.
Ik neem aan dat hij bij de ingestelde temperatuur stopt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Komt Goed schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:26:
Ik denk er ook aan om de extra coil in de Atlantic in te zetten als (turbo)-defrost voor een monoblock buiten. Met een 3-weg klep en een deforst puls uit de WP moet dit toch redelijk eenvoudig te realiseren zijn. Op die manier is de defrost sneller gebeurd en koel je het afgifte systeem niet verder af. Is hier nog niemand die dit geprobeerd heeft?

Permanent door je coil stromen lijkt me idd minder geschikt omdat de wpb dan mee gaat doen met de verwarming en daarvoor is deze niet geschikt.
Technisch gezien zal dat wel kunnen maar vraag je eens af of dat niet leidt tot een koud vat wanneer je het wil gebruiken.
Het hangt mede af van hoe warm het vat nog is zodra de defrost begint of het echt helpt.
De spiraal zit onderin waar het water minder warm is, zeker als je net getapt hebt en er koud water in komt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Als de WPB op 62gr staat gaat dat wel goed hoor.
Ik heb de temperatuur van de spiraal nog niet onder de 47gr gezien.
Het water bovenin blijft gewoon warm dus met een koude douche zul je niet snel zitten.
De vraag is wel hoeveel dit helpt, immers is het cv-water toch ook wel warm, ik vraag mij af of dit wel de beperkende factor is bij de defrosttijd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 12:52

Dan ga je er al vanuit dat de warmte (en temperatuur) van het verwarmingssysteem de limiterende factor is bij een defrost run. Ik zou denken dat bij een defrost van een monoblock het aftoeren van de compressor tot 0, cyclus omschakelen met 4-wegklep, terug optoeren voor warmte in de verdamper buiten te krijgen, terug af te toeren tot 0, cyclus weer omschakelen met 4-wegklep en terug optoeren tot setpunt van verwarming het langste duurt.
Dat de bron van de warmte voor de defrost dan 25 graden of 50 graden is doet er volgens mij weinig toe.

Je zal je afgifte circuit inderdaad midner ver afkoelen, maar het zal wel meer electriciteit kosten om de verloren warmte te compenseren met een WBP op 50 graden dan een monoblock op 25 a 30 graden afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Teken het even uit, ik denk dat je water dan alleen door je wpb gaat en niet meer door je cv circuit?

Voordeel: Hoge flow.
Nadeel: Weinig waterinhoud, alleen traject wp->spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:31
Welk programma gebruiken jullie om deze hydraulische tekeningen te maken? (kom momenteel niet verder dan back-of-envelope gekribbel :)

Maar ik heb momenteel nog een heel beperkte waterinhoud van mijn systeem. Een Brink Elan 16, een heel forse convector zeg maar (op termijn komt er meer oppervlakte verwarming bij). De offertes die ik al opvroeg (om strak van achterover te vallen) kwamen daarom allemaal met een buffervat in de retour en een los elektrisch element (voor bijverwarming en defrost run). De meerkost van deze 2 laatste is bijna de prijs van de Explorer 270l met coil... vandaar dat ik liever die laatste voorzie en dan mijn dhw los kan zien van de verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:22
Wat zou je het beste kunnen doen als de poepbacterie in je drinkwater zit en je hebt een warmtepompboiler ? De 3 min koken optie gaat hier niet op ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gewoon maximaal verwarmen?

Als ik zo even zoek gaat e-coli ook gewoon dood bij 70 graden. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en die boiler gewoon opstoken tot het maximum voor een dagje. In mijn geval is dat 75 graden en dat moet zeker wel genoeg zijn. Daarna wel alles goed doorspoelen door alle warmwater kranen lichtjes open te zetten zodat de leidingen overal goed heet worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribarias
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-08 16:48
Hallo.
In de kennisbank van ACR (importeur Intuis) zag ik "Trouble Shooting EDEL". Maar dat document was grijs en niet te downloaden. Weet iemand waar ik dit document kan vinden cq. downloaden?
De installateur heeft bij de plaatsing van de EDEL100 air de bestaande dakdoorvoer van de oude CV gebruikt.
Nu loopt er regen- en dampwater via de luchtuitvoer op de interne ventilator. Kan dit een probleem veroorzaken in de toekomst?
Water dat via de luchtinvoer binnenkomt wordt via de condens afvoer afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Zijn er mensen die ervaring hebben met https://github.com/tspopp/AquaMQTT en dan met name om dit aan Home Assistant te koppelen?

De AquaMQTT is geinstalleerd en via MQTT Explorer zie ik dat er naar mijn Mosquitto broker berichten worden verstuurd en ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xBlGo8TLg2RNeXpS9LQwT8JUGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1iAZ4m0mrdk7GtN6TM0M4FlW.png?f=fotoalbum_large

Echter in Home Assistant worden er geen devices of entities aangemaakt. Is het een foute aanname dat dit automatisch gebeurt? lnxlink lijkt namelijk wel gewoon te werken zonder dat ik daar een intergration/addon voor heb moeten toevoegen volgens mij.

Edit: na nog wat meer zoeken, op het Franse deel van het Home Assistant forum het volgende linkje gevonden: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/blob/main/aquamqtt.yaml Voor de mensen die hier tegen aan lopen, deze moet je nog in je `configuration.yaml` zetten van Home Assistant. Bij mij werkt het nu :D

[ Voor 15% gewijzigd door Soepstengel op 15-10-2024 14:33 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
Hier sinds kort de Atlantic V4 in gebruik, inclusief de AquaMQTT oplossing. Ik ben er erg blij mee maar had stiekem iets meer uitlees/regel mogelijkheden verwacht van AquaMQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@ngommers
Wat had je dan graag nog willen zien wat nu niet kan dan? En misschien wel belangrijker: wat wil je met die gegevens of regelingen doen?

Geen waarde oordeel, maar ik heb al jaren een Atlantic V4. Ik hou het stroomverbruik per dag bij via een WiFi plug en stuur het PV contact en het verwarmings element van de WPB aan via Wemos D1 mini met een relais printje (solid state) Die Wemos D1 mini meet ook via extra sensoren de tank en omgevingstemperatuur. Met deze gegevens stuur ik wat automatiseringen in Node-red en HA die dan overtollige PV dumpen in de Atlantic.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Doggieman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:32:
@ngommers
Wat had je dan graag nog willen zien wat nu niet kan dan? En misschien wel belangrijker: wat wil je met die gegevens of regelingen doen?

Geen waarde oordeel, maar ik heb al jaren een Atlantic V4. Ik hou het stroomverbruik per dag bij via een WiFi plug en stuur het PV contact en het verwarmings element van de WPB aan via Wemos D1 mini met een relais printje (solid state) Die Wemos D1 mini meet ook via extra sensoren de tank en omgevingstemperatuur. Met deze gegevens stuur ik wat automatiseringen in Node-red en HA die dan overtollige PV dumpen in de Atlantic.
Ik had gehoopt watertemperatuur onder en boven te kunnen zien, maar dat wordt waarschijnlijk extra sensoren plaatsen.

Hij geeft een totaal water geproduceerd getal maar daar klopt niets van, want elke keer als die de tank opwarmt dan rekent die dat i.p.v. werkelijk verbruik maar had ook al geen idee hoe die dat had moeten doen.

Maar de meest gemiste functie is via AquaMQTT de tijdswindows aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@ngommers heb de print hier ook liggen, maar nog niet geïnstalleerd. Tijdschema aanpassen op de Explorer zelf is een drama.
Kun je met het bordje sturen op PV input en daarmee e.e.a. sturen qua tijd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
timovd schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:10:
@ngommers heb de print hier ook liggen, maar nog niet geïnstalleerd. Tijdschema aanpassen op de Explorer zelf is een drama.
Kun je met het bordje sturen op PV input en daarmee e.e.a. sturen qua tijd?
Ja je kunt het PV signaal aanzetten waarop die dan reageert (nog niet uitgebreid getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben benieuwd of dit met de EX V3 goed werkt, zo te zien is de Windhager een EX V4.
De pcb van de V3 is grotendeels eender, ik zou het leuk vinden als ik de diverse temperaturen kan uitlezen wat niet kan met de Cozytouch.
Dan kunnen mijn eigen sensors er uit en vervalt een Nodemcu die ze rapporteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 12-09 20:23
ngommers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Ik had gehoopt watertemperatuur onder en boven te kunnen zien, maar dat wordt waarschijnlijk extra sensoren plaatsen.

..

Maar de meest gemiste functie is via AquaMQTT de tijdswindows aanpassen.
Via die Wemos D1 mini die ik gebruik kan ik meerdere temperatuur sensoren meten. Ik meet nu m'n tank temperatuur naast het orginele element. Kreeg hem met enig gefriemel er net naast gestoken. Die temperatuur gebruik ik voor diverse zaken te regelen en te controleren. Meerder temperatuur sensoren inwendig in de tank wordt al lastiger. Alhoewel je deze natuurlijk ook gewoon onder de isolatie op de tankwand kunt monteren.

Kijk trouwens eens hier:
https://gathering.tweaker...message/77491628#77491628

Hiermee zou je zelf via een automation naar keuze tijdschema's, legionella runs en andere zaken kunnen regelen buiten de klok regeling van de atlantic om.

Zelf nog nooit geprobeerd overigens, dus weet niet of dit inderdaad werkt. Staat nog altijd op m'n to do lijst maar kom er nog niet aan toe. Heeft voor mij ook geen prio nog.

Ik zelf heb m'n element geheel electrisch losgekoppeld van de Atlantic. Maar je hoeft bij het experimenteren niet meteen bang te zijn dat je boiler ontploft mocht je een programmeer foutje maken en het element niet (softwarematig) uitschakelt. Want het verwarmingselement bij de V4 is ook mechanisch beveiligd op 80 graden tank temperatuur. Dit is trouwens ook alleen handmatig te resetten als deze aangesproken wordt (ask me how I know😁)
Dus in dat geval het plastic front cover er af nemen en dan met een saté prikker oid even die max. thermostaat resetten.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
mister_muller schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:05:
Toen ik net keek bij de meldcode lijst van de isde zag ik niet meer de "KA14600 Atlantic Calypso Split VS 270L € 725" erin staan.

Wordt hier nu geen subsidie meer op gegeven? Deze staat nu al even bij ons in de garage te wachten om geïnstalleerd te worden dus hoop toch dat dit niet het geval is..

Edit:

Of is onderstaande van toepassing?

[...]
Hij staat er gewoon in, onder: KA26500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
ngommers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Ja je kunt het PV signaal aanzetten waarop die dan reageert (nog niet uitgebreid getest).
Ja hoor dat werkt perfect, ik stuur dat aan via zigbee stekker en HA. Kijk elke dag wanneer temperatuur het hoogste is en laat dan de wpb max 2 uur lopen. Voorkomt ook allerlei herhaal runs op een dag die mijn atlantic voorheen wel deed en niet nodig zijn.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:31
Heb vorige week bij een vriend de Calypso 150 opgehangen.
Ik dacht dat deze tot 62 graden kon op de wp, dit lees ik ook in het deel 1.
Maar ik kan niet ontdekken hoe ik hem op 62 kan zetten, kom niet hoger dan 55 graden.
Ook zou ik het liefst 1 tijdblok programmeren maar ik kom niet van die tweede af.
Iemand suggesties?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die 55C zal door de eco instelling komen vermoed ik, waarom zo warm?
De timer is soms lastig, met minimaal 8u in 1 blok zou hij geen 2e blok nodig moeten hebben (daar streepjes).
Even de prik eraf 'reset' hem, misschien neemt ie de timer dan wel goed over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@Speedy-Andre Hoe krijg ik die eco eraf?
Wil op 62C om geen anti legionella te hoeven draaien.
Had het eerste blok al 8u gemaakt maar kon de 2e niet op streepjes zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door ron321 op 16-10-2024 16:43 ]

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 19:11
ron321 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:45:
Heb vorige week bij een vriend de Calypso 150 opgehangen.
Ik dacht dat deze tot 62 graden kon op de wp, dit lees ik ook in het deel 1.
Maar ik kan niet ontdekken hoe ik hem op 62 kan zetten, kom niet hoger dan 55 graden.
Ook zou ik het liefst 1 tijdblok programmeren maar ik kom niet van die tweede af.
Iemand suggesties?
Ik heb een Atlantic Explorer. Doet 60 graden in Boost modus.
Misschien dat de Calypso dat ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
ron321 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:41:
@Speedy-Andre Hoe krijg ik die eco eraf?
Wil op 62C om geen anti legionella te hoeven draaien.
Had het eerste blok al 8u gemaakt maar kon de 2e niet op streepjes zetten.
Waarom zou je aldoor 62 willen, dat geeft een hoog verbruik en ik vind het niet slim omdat de compressor dan altijd hard moet werken en waarschijnlijk sneller verslijt.
Het is jammer dat de legionella run niet op een zelf te bepalen tijdstip komt maar wanneer de wpb dat wil.
Daarbij kan hij dat zonder element doen mits je dat instelt.
Ik heb geen Calypso en de handleiding is niet duidelijk over de 55C terwijl dat met de boost wel kan.
De automatische mode gaat tot 62C, misschien is dat het makkelijkst om in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Persoonlijk wil ik een hogere temperatuur omdat ik 's ochtends warm wil douchen zonder dat de Atlantic aan gaat.
De reden dat ik dat wil is omdat er pas vanaf ongeveer een uur of 10 voldoende licht op mijn zonnepanelen valt. Vóór die tijd is mijn stroom niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:06
Elsdeniep schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:09:
Persoonlijk wil ik een hogere temperatuur omdat ik 's ochtends warm wil douchen zonder dat de Atlantic aan gaat.
De reden dat ik dat wil is omdat er pas vanaf ongeveer een uur of 10 voldoende licht op mijn zonnepanelen valt. Vóór die tijd is mijn stroom niet gratis.
Dat kun je toch ook bereiken met het instellen van de bedrijfstijden? Mijn explorer V4 200l gaat iedere dag om 12.00 verwarmen. De tijd is als 1 blok van 12-20 uur afgesteld.
Het PV contact gebruik ik voor een wekelijkse legionella-run op zondagmiddag. Dan is de stroomprijs meestal het laagst.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:56
Elsdeniep schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:09:
Ik pas vanaf 12u zon, dus mijn Atlantic gaat dan aan. S avonds badje voor die kleine, en dan nog kunnen wij s ochtends allebei warm douchen. Daar hoef je niet heter voor te stoken...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
MisterMailman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Ik pas vanaf 12u zon, dus mijn Atlantic gaat dan aan. S avonds badje voor die kleine, en dan nog kunnen wij s ochtends allebei warm douchen. Daar hoef je niet heter voor te stoken...
Ik hoef dat wel. In ieder geval tot ik de badkamer onderhanden heb genomen: ik verlies over 5 meter 7 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Icebear1079 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Hij staat er gewoon in, onder: KA26500
Nee dat is de R32 versie, ik heb (helaas) de voorganger staan..

Dus mijn vraag blijft nog staan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Na een installateur op bezoek gehad te hebben voor plaatsen van de Atlantic Calypso Split 270L (R410A), heb ik toch een aantal vragen/bedenkingen.

- In de installatiehandleiding van de r410a versie wordt bij plaatsing van de buitenunit niet gesproken over een minimale grote van de ruimte en/of ventilatie. Dit kom ik wel in de handleiding van de R32 versie tegen. Is dit dan niet van toepassing voor de r410a versie of lees ik ergens overheen?
Ik doel dan op onderstaand stukje. De ruimte waar ik de boiler in wil plaatsen is een kast van circa 3m2. Daarom heb ik bedacht om de mechanische ventilatie op zolder te laten zuigen via de kast, lucht kan dan via de kieren onder/tussen de deur lucht aanzuigen. Maar in de R32 handleiding wordt ook gesproken over eisen t.a.v. het debiet en ventilatieroosters. Ik heb hier nog nooit iemand over gelezen in dit topic?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiLFRl1hlx3mVjDmdyK47Aj5Fdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PNlkPeMLVbyvak3hisJ5V22h.png?f=user_large

- Hoe zou normaal gesproken de oude doorvoer van de cv afgedicht moeten worden? Er wordt gesproken door de installateur vandaag over enkele panlatten plaatsen, dakpannen erop en voor de isolatie dicht purren. Dit klinkt me wat "simpel" in de oren, maar misschien denk ik gewoon te moeilijk. Het is wel een flinke doorvoer, een gecombineerde rookgasafvoer met de mechanische ventilatie.

- De huidige standleiding wil ik vervangen hebben voor een multi doorvoer waar mechanische ventilatie en de standleiding op kan. Dit op de huidige plek van de standleiding. Hierdoor wordt kostbare ruimte gewonnen waar er ook echt hoogte is op zolder (wie bedenkt het ook om in het midden van de ruimte een dakdoorvoer te plaatsen. Op de site van Ubbink kom ik tegen dat bij de doorvoer vaak een dakdoorvoermanchet gebruikt wordt voor luchtdichte afwerking. De installateur biedt deze (zelfs na hem hierop te wijzen) niet aan. Is deze dan echt overbodig? Ook wordt er geen dakbeschotbeugel aangeboden, de kosten hiervan zijn minimaal dus ik zou zeggen waarom niet toevoegen?

P.s. mocht er iemand zijn die een goede installateur kent in omgeving Zwolle dan hoor ik het heeeeel graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Speedy-Andre schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Daarbij kan hij dat zonder element doen mits je dat instelt.
Als dat kan is het ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
mister_muller schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:09:
Na een installateur op bezoek gehad te hebben voor plaatsen van de Atlantic Calypso Split 270L (R410A), heb ik toch een aantal vragen/bedenkingen.

- In de installatiehandleiding van de r410a versie wordt bij plaatsing van de buitenunit niet gesproken over een minimale grote van de ruimte en/of ventilatie. Dit kom ik wel in de handleiding van de R32 versie tegen. Is dit dan niet van toepassing voor de r410a versie of lees ik ergens overheen?
Ik doel dan op onderstaand stukje. De ruimte waar ik de boiler in wil plaatsen is een kast van circa 3m2. Daarom heb ik bedacht om de mechanische ventilatie op zolder te laten zuigen via de kast, lucht kan dan via de kieren onder/tussen de deur lucht aanzuigen. Maar in de R32 handleiding wordt ook gesproken over eisen t.a.v. het debiet en ventilatieroosters. Ik heb hier nog nooit iemand over gelezen in dit topic?

[Afbeelding]
De minimale afmetingen van de ruimte bij een R32 model is om ervoor te zorgen bij een eventuele freon lek dat er geen ontploffing kan voorkomen, R32 is brandbaar. Bij een R410 model mag je hem in een hermetisch afgesloten kast monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Hespy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

De minimale afmetingen van de ruimte bij een R32 model is om ervoor te zorgen bij een eventuele freon lek dat er geen ontploffing kan voorkomen, R32 is brandbaar. Bij een R410 model mag je hem in een hermetisch afgesloten kast monteren.
Ah kijk aan. Zowaar een voordeel voor de r410a variant! Dan hoef ik me niet druk te gaan maken over de ventilatie 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zou me daar sowieso niet zo druk over maken. Hoe groot zal de kans nou zijn dat de gehele inhoud van je koelsysteem in een klap leegloopt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Glashelder schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:54:
Zou me daar sowieso niet zo druk over maken. Hoe groot zal de kans nou zijn dat de gehele inhoud van je koelsysteem in een klap leegloopt?
Jij niet, en de meeste installateurs ook niet, wel de fabrikant die de eindaansprakelijkheid heeft, daarmee vermelden ze het in de handleiding (als) er iets mocht gebeuren.
PS, een lek in de persgas leiding aan 38bar kan snel gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prody5
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-09 21:04
Ik ben van plan mijn CV ketel te laten vervangen door een WPB. Gas wordt alleen gebruikt voor warm water. Het plan is om een WPB van rond de 250l te installeren.

Ik heb hele slechte ervaringen met garantie van producten in Nederland. Daarom is het belangrijkst eigenlijk:
1 Een goede installateur die ook terug komt als het moet na de installatie
2 Een merk dat goed met garantie om gaat
3 Een merk dat zelden problemen heeft

Hebben WPB's vaak problemen?
Wat zou een goed merk zijn en heeft iemand een goede installateur rond Oss/Uden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
De Atlantic Explorer v4 (200 of 270 liter) wordt hier veel besproken.

Persoonlijk vind ik het voordeel van deze wp boiler dat hij een elektrische anode heeft waardoor je niet meer met magnesium in de weer hoeft te gaan.
Het ding is ook redelijk geprijsd in Nederland (beetje zoeken).

Een nadeel vind ik dat de instellingsmogelijkheden beperkt zijn.
Het geheel doet een beetje goedkoop aan met al dat halfzachte Franse plastic.

Al met al ben ik tevreden over mijn Atlantic.

Overigens:
Als je door de aanschaf van een wp boiler de gasmeter de deur uit kunt doen, is het financieel een verstandige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:39
Even een simpele (hoop ik) vraag over de Atlantic Explorer V4. Op het display zie je de huidige watertemperatuur staan. Deze is, als er geen verbruik is en de boiler is op temperatuur, rond de 50 graden.

Nu zijn er 2 douchebeurten achter elkaar geweest, 30 minuten bij elkaar, en staat de watertemperatuur op de boiler op 23 graden. Desondanks was de watertemperatuur uit de douche gewoon rond de 38 graden.

Er zit verder geen cv ketel of andere verwarmer in het circuit.

Mijn vermoeden is dat de sensor heel laag zit op deze boilers en dus alleen het “koude” water meet. Kan iemand hier wat meer licht op schijnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouKN1XsZxw0snenOHM0I8mjuWrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLJUPPS6TD2H4lhxam8a5D2U.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18
prody5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:19:
Ik ben van plan mijn CV ketel te laten vervangen door een WPB. Gas wordt alleen gebruikt voor warm water. Het plan is om een WPB van rond de 250l te installeren.

Ik heb hele slechte ervaringen met garantie van producten in Nederland. Daarom is het belangrijkst eigenlijk:
1 Een goede installateur die ook terug komt als het moet na de installatie
2 Een merk dat goed met garantie om gaat
3 Een merk dat zelden problemen heeft

Hebben WPB's vaak problemen?
Wat zou een goed merk zijn en heeft iemand een goede installateur rond Oss/Uden?
Een WP voor ruimte verwarming kan net zo goed SWW maken, en veel sneller.
...Neem dan een merk dat veel installateurs voeren zoals Vailant, Mitsubishi, Daikin..., vindt maar eens een installatie bedrijf bij jou in de buurt die Atlantic installeerd..

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 20-10-2024 13:36 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Destynx schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:14:
Even een simpele (hoop ik) vraag over de Atlantic Explorer V4. Op het display zie je de huidige watertemperatuur staan. Deze is, als er geen verbruik is en de boiler is op temperatuur, rond de 50 graden.

Nu zijn er 2 douchebeurten achter elkaar geweest, 30 minuten bij elkaar, en staat de watertemperatuur op de boiler op 23 graden. Desondanks was de watertemperatuur uit de douche gewoon rond de 38 graden.

Er zit verder geen cv ketel of andere verwarmer in het circuit.

Mijn vermoeden is dat de sensor heel laag zit op deze boilers en dus alleen het “koude” water meet. Kan iemand hier wat meer licht op schijnen?

[Afbeelding]
Wat je beschrijft klinkt volkomen logisch. Ik heb geen Explorer, maar als er 1 sensor is, dan zit die als het goed is ergens in het midden van het vat. Bij goede gelaagdheid van het vat, blijft de temperatuur bovenin hoog terwijl onderin koud water instroomt. Als de sensor helemaal bovenin zou zitten, dan begint het verwarmen te laat. Zou hij helemaal onderin zitten, dan te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Martin7182 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Wat je beschrijft klinkt volkomen logisch. Ik heb geen Explorer, maar als er 1 sensor is, dan zit die als het goed is ergens in het midden van het vat. Bij goede gelaagdheid van het vat, blijft de temperatuur bovenin hoog terwijl onderin koud water instroomt. Als de sensor helemaal bovenin zou zitten, dan begint het verwarmen te laat. Zou hij helemaal onderin zitten, dan te vroeg.
Dan is die sensorwaarde in het scherm voor mij toch niet heel nuttig, ik wil weten welke temperatuur het warmte water is dat richting de douche gaat 8)7
Dan kan ik inschatten of er nog een douchebeurt mogelijk is.

Volgens mij kan ik ook ergens bovenin een extra sensor plaatsen, misschien dat maar verkennen.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
De sensor zit achter het display dus iets boven het midden.
Ga er maar vanuit dat je met 23 graden nog maar een hele korte douchebeurt hebt.
Als je de kap eraf haalt kun je aan de voorkant nog een sensor plaatsen bovenop het vat onder het isolatieschuim.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Destynx schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Dan is die sensorwaarde in het scherm voor mij toch niet heel nuttig, ik wil weten welke temperatuur het warmte water is dat richting de douche gaat 8)7
Dan kan ik inschatten of er nog een douchebeurt mogelijk is.

Volgens mij kan ik ook ergens bovenin een extra sensor plaatsen, misschien dat maar verkennen.
Een sensor plaatsen bovenin of op de uitgaande leiding heeft dus geen zin, zoals hierboven is uitgelegd i.v.m. gelaagdheid.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prody5
natural colour schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Een WP voor ruimte verwarming kan net zo goed SWW maken, en veel sneller.
...Neem dan een merk dat veel installateurs voeren zoals Vailant, Mitsubishi, Daikin..., vindt maar eens een installatie bedrijf bij jou in de buurt die Atlantic installeerd..
Wat zijn de voor en nadelen hiervan tov een WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
De waarschuwing van @natural colour gaat niet helemaal op: installatie van een wp boiler is niet zo heel lastig. In elk geval minder specialistenwerk dan het installeren van een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
timovd schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Een sensor plaatsen bovenin of op de uitgaande leiding heeft dus geen zin, zoals hierboven is uitgelegd i.v.m. gelaagdheid.
In hoeverre is die temperatuursensor dan waardevol? bij een indicatieve 22 graden kan ik dus nog 38 graden warm water geleverd krijgen.

Op welke manier zou ik wel inzicht kunnen krijgen om een inschatting te maken of er nog gedouched kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
De sensor halverwege is waardevol m.b.t. het draaien van runs. Met een volle boiler kun je een paar keer douchen zonder dat de compressor aanslaat. En ruim op tijd voordat er koud water uitkomt, slaat de compressor aan om het hele vat weer op temperatuur te brengen.
Om inzicht te krijgen in het aantal resterende douchebeurten heb je meerdere sensoren nodig, op verschillende hoogtes. Warm water is lichter dan koud water en blijft daarom bovenop drijven. Dat is mooi, want je kunt +/- 75 % gebruiken voordat de temperatuur van het uitgaande water begint ze zakken. Met een ingestelde temperatuur van 50 °C heb je wat extra speling omdat je bij de douchekraan koud water bijmengt. Zodra je merkt dat er minder koud water bij moet, kun je wellicht nog 1 keer kort douchen. Het vergt wat ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:52

Cbr

Martin7182 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:43:
De sensor halverwege is waardevol m.b.t. het draaien van runs. Met een volle boiler kun je een paar keer douchen zonder dat de compressor aanslaat. En ruim op tijd voordat er koud water uitkomt, slaat de compressor aan om het hele vat weer op temperatuur te brengen.
Om inzicht te krijgen in het aantal resterende douchebeurten heb je meerdere sensoren nodig, op verschillende hoogtes. Warm water is lichter dan koud water en blijft daarom bovenop drijven. Dat is mooi, want je kunt +/- 75 % gebruiken voordat de temperatuur van het uitgaande water begint ze zakken. Met een ingestelde temperatuur van 50 °C heb je wat extra speling omdat je bij de douchekraan koud water bijmengt. Zodra je merkt dat er minder koud water bij moet, kun je wellicht nog 1 keer kort douchen. Het vergt wat ervaring.
Als ik de vraag van de vraagsteller begrijp en combineer met jouw verhaal dan zou de vraagsteller eigenlijk een sensor op 25% van de hoogte onder de bovenkant willen hebben? Je weet dan of je het bovenste kwart nog warm hebt (ervanuitgaande dat een korte douchebeurt niet meer dan een kwart van de tank leegt.)
Klopt dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Cbr op 21-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
wij zijn bezig om een verbouwing te realiseren. Nu heb ik ongeveer 250 liter nodig, dit samen met de douchegoot wtw is dit voor ons voldoende.

Echter zit ik met de beperkte ruimte, ik las hierboven iets over r410a waar je niet verplicht 50cm rondom vrij moet hebben..
Welke warmtepompboilers komen hiervoor in aanmerking? (ik had het liefst deze gekocht Atag Energion Nuos Plus 250 warmtepompboiler, maar ik heb echt geen 50cm ruimte beschikbaar rondom)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Mijn Vaillant Arostor hoeft geen 50cm ruimte en is ook niet zo hoog (270 liter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Martin7182 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:43:
Wij hebben een regendouche waardoor wij wat meer warm water verbruiken. Meer dan 3 douchebeurten van 10 minuten zal denk ik lastig worden. In principe is dat geen probleem, maar het inschatten van de resterende tijd is dan wel belangrijk. In eerste instantie zal ik op basis van de huidige sensor wat ervaring proberen op te bouwen. Misschien is 18 graden daar het moment dat het warme water onder de 38 zakt. We gaan het eens uitproberen, bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
Praktijkvb. Met een normale douche (geen spaarkop) kunnen wij met 4 personen achter elkaar douchen, max 5/6 minuten per persoon. 270 liter WPB.
Met een regendouche zal dat niet gaan, die zou ik vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Cbr schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Als ik de vraag van de vraagsteller begrijp en combineer met jouw verhaal dan zou de vraagsteller eigenlijk een sensor op 25% van de hoogte onder de bovenkant willen hebben? Je weet dan of je het bovenste kwart nog warm hebt (ervanuitgaande dat een korte douchebeurt niet meer dan een kwart van de tank leegt.)
Klopt dat?
Zoiets inderdaad. De gelaagdheid is nooit messcherp op de mm. Met een sensor op 25% weet je in ieder geval dat al het water erboven minimaal die temperatuur heeft. Maar de bestaande sensor in het midden kun je waarschijnlijk ook wel 'lezen' na verloop van tijd. Het hangt ook af van de temperatuur in huis in combinatie met de afstand die het warme water moet afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
zerocool schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:37:
Praktijkvb. Met een normale douche (geen spaarkop) kunnen wij met 4 personen achter elkaar douchen, max 5/6 minuten per persoon. 270 liter WPB.
[...]
Je moet dan ook vermelden welk setpoint je gebruikt voor je WPB. 270 liter op 50 °C levert minder warm water dan 270 liter op 60 °C.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
RichieB schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Je moet dan ook vermelden welk setpoint je gebruikt voor je WPB. 270 liter op 50 °C levert minder warm water dan 270 liter op 60 °C.
55 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
En toen was het niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen, Zaterdag eindelijk geïnstalleerd en gefactureerd. Kreeg ik gister een onverwachte foutmelding bij aanvragen subsidie. Als ik het nu probeer krijg ik de melding dat de subsidie regeling gesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:10
ngommers schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:05:
En toen was het niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen, Zaterdag eindelijk geïnstalleerd en gefactureerd. Kreeg ik gister een onverwachte foutmelding bij aanvragen subsidie. Als ik het nu probeer krijg ik de melding dat de subsidie regeling gesloten is.
ik zou morgen nog eens kijken, staat nog steeds dat er storing is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chcxU-Sq-Qt-eezBLNkLSIIUTvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdtqzYxyviZatWPiuwE4S04l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Thanks, wel bijzonder dat ik wel verder kom maar een andere melding krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Is in dit topic al eens aan de orde gekomen welke thermostaatkraan voor de douche het meest geschikt is i.c.m. een wp boiler?

Het probleem dat ik ervaar is dat de gemiddelde thermostaatkraan altijd een bepaalde hoeveelheid koud water bij mengt. Als je de temperatuur van de wp boiler zo laag mogelijk in wilt stellen, leidt dat ertoe dat de douche net te koud wordt om comfortabel te kunnen douchen.

Iemand een tip voor een type/merk kraan die geen koud water bijmengt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerocool
Gewoon een ouderwetse handmatige mengkraan gebruiken? Als je hem zo laag instelt hoeft de koude kraan niet eens open…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
Geknipt

[ Voor 99% gewijzigd door Icebear1079 op 22-10-2024 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
zerocool schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:10:
Gewoon een ouderwetse handmatige mengkraan gebruiken? Als je hem zo laag instelt hoeft de koude kraan niet eens open…
Dat bedoel ik natuurlijk niet.
Hoe stel je je dat voor als er net een anti-legionella rondje is geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Dan meng je (meer) koud water bij. Het is geen raketwetenschap. Vroeger met gas kwam er altijd water van 60 °C uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Martin7182 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:48:
Dan meng je (meer) koud water bij. Het is geen raketwetenschap. Vroeger met gas kwam er altijd water van 60 °C uit.
@Martin7182 lees de vraag nog eens.
"Vroeger met gas" was gisteren en eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
@Elsdeniep Ik snap je probleem want ik ervaar hem zelf ook zowel met een thermostaatkraan in de douche ook met een ouderwetse mengkraan bij het bad. Na een legionella run is het water veel heter uit de kraan, m'n kinderen klagen daar wel eens over dat het bad te heet is.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Elsdeniep Hoe ben je tot die conclusie gekomen. Ik gebruik de standaard Grohe (Grohtherm geloof ik) 15cm thermostaatkraan en die mengt amper of geen koudwater bij. Ook de chinese thermostaatkraan in de bouwmarktwanddouche heeft hier geen problemen mee. Tot een watertemperatuur van ongeveer 45 graden kan ik prima blijven douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Soepstengel met een ouderwetse mengkraan is het zelfs levensgevaarlijk.
Juist daarom is er bij een thermostaatkraan een veiligheid ingebouwd: er moet druk van de koudwaterleiding op staan.
Daar ontstaat mijn probleem: als ik de t aanvoer zo laag mogelijk wil instellen, mengt een thermostaatkraan nog koud water bij. Ik moet dus eigenlijk de wp boiler hoger instellen om dat de thermostaatkraan koud wil bijmengen. Zonde.

Niet alle thermostaatkranen doen dit bijmengen echter in dezelfde mate. Ik zoek dus een kraan die zo weinig mogelijk koud water bij mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Jim423 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:38:
@Elsdeniep Hoe ben je tot die conclusie gekomen.
In een ander topic:
Sommige merken zeggen dat je om 38 graden douchewater te krijgen, minimaal 48 graden water moet aanleveren
Er is dus blijkbaar verschil in.

Ik zal Grohe even bellen en het antwoord hier posten.

[ Voor 7% gewijzigd door Elsdeniep op 22-10-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:49
@Elsdeniep mijn HansGrohe Raindance select air showerpipe (met thermostatische kraan) doet het prima met watertemperaturen van 45 graden en lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Elsdeniep schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:01:
Is in dit topic al eens aan de orde gekomen welke thermostaatkraan voor de douche het meest geschikt is i.c.m. een wp boiler?

Het probleem dat ik ervaar is dat de gemiddelde thermostaatkraan altijd een bepaalde hoeveelheid koud water bij mengt. Als je de temperatuur van de wp boiler zo laag mogelijk in wilt stellen, leidt dat ertoe dat de douche net te koud wordt om comfortabel te kunnen douchen.

Als het een fatsoenlijke thermostaatkraan is, dan mengt ie gewoon minder koud bij wanneer het warme water minder warm is. Wij hebben een basic Hansgrohe, we lopen pas tegen problemen aan wanneer het water in het vat (op het display) onder de 23 graden ofzo zakt. Dan is de gelaagdheid "op" en wordt douchen te koel, maar op dat moment is er al door 2 tot 3 man gedouched (gokje, zo'n 35-40 minuten).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Bra-Jo Dank je. Op welke temperatuur staat de boiler ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat er op het display staat is natuurlijk niet zo interessant. Het kan namelijk zomaar zijn dat er nog steeds 50 graden water uit de boiler komt. Je zult dus echt even de leiding moeten voelen (of meten zoals ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Elsdeniep schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:04:
@Bra-Jo Dank je. Op welke temperatuur staat de boiler ingesteld?
Ik heb 'm ingesteld op 45, maar hij wordt vaak opgestookt tot zo'n 55 dankzij overschot op de zonnepanelen en de PV-aansluiting. In de winter douchen we wat korter, maar ook dan nog niet tegen problemen aangelopen. Ja een enkele keer, maar dan heeft dochterlief eerst het bad laten vollopen en daarna nog gedouched. Tja, degene die daar achteraan komt, heeft een lauwe douche. Kwestie van opvoeden. ;)

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elsdeniep
OK, duidelijk @Bra-Jo .
Dan gaan we naar een Grohe thermostaatkraan kijken.

Ik merk wel nog even op dat fabrikanten van thermostaatkranen de markt van wp boilers (en de bijbehorende lagere instelling van de watertemperatuur in de boiler) links laten liggen.
In elk geval nemen ze niet de moeite om duidelijk te communiceren welke van hun kranen goed geschikt zijn voor wp boilers.
Ik blijf hopen op een lijstje. Ook voor andere (aankomend) wp boiler bezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:52
Iemand bekend met de Masterwatt OSO Saga Charge? Is dit wellicht een ideale oplossing in combinatie met warmtepomp, zonnepanelen en dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Volgens mij is dat geen warmtepompboiler.
Ik zou eerder kiezen voor een boiler opgewarmd door de warmtepomp als je deze toch al hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 23-10-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ben aan het oriënteren op een warmtepompboiler voor sww, heb echter een beperkte opstelruimte, een groter gezin en een dikke regendouche.. ;)

De Atlantic Calypso Split v3, 270 liter, zou op zich in de ruimte passen (deze heeft een beperkte hoogte). Nu is het probleem de deur waar ie doorheen zou moeten; die heeft een doorgang van slechts 50cm, terwijl de boiler 60cm breed is.

Kun je hem (deels) demonteren om door de deur heen te krijgen? En vervolgens weer in elkaar zetten? Of is dat geen reële optie?

Het boilervat zelf is waarschijnlijk wel minder dan 50cm doorsnee en een groot deel lijkt me isolatie van het vat, vandaar de vraag... :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prody5
Ik ben op zoek naar een installateur voor een WPB. Hoe kan ik uitvinden of een bedrijf een "erkende installateur" is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
prody5 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:45:
Ik ben op zoek naar een installateur voor een WPB. Hoe kan ik uitvinden of een bedrijf een "erkende installateur" is?
Erkende warmtepompboiler installateur? Ik weet niet of dat bestaat.

Als je een goede loodgieter hebt, dan snapt hij, met een kleine briefing, precies wat er moet gebeuren.

Dus ik zou gewoon de beroemde goed bekende loodgieter in jouw stad/dorp raadplegen. :) dan krijg je kwaliteit en potentieel is hij niet erg bedreven in het installeren van een Wpb, maar daarom moet jij je heel goed inlezen in dit topic. :)

Zo heb ik het in ieder geval ook gedaan, zelf het hele leidingwerk uitgezocht, inclusief watermeters en druk sensoren enz, de warmtesifon bestudeerd en er voor gezorgd dat we die kunnen vermijden. Expansievat, inlaatcombinatie, enz begrijpen en bestellen. Iets snappen van binnendraad, buitendraad, rechte koppelingen, perskoppelingen/knelkoppelingen, enz.

Ik had alle onderdelen klaar liggen en al eens op volgorde bij elkaar gelegd, zodat ik zeker wist dat alles paste.
De installateur (bevriend) had geholpen met de cv ketel demonteren en de gasleiding netjes afdoppen en had natuurlijk al het handige gereedschap bij dat ik niet had. Zo hebben we samen op een rustig tempo alles stap voor stap geïnstalleerd.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:20
Tanuki schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Erkende warmtepompboiler installateur? Ik weet niet of dat bestaat.

Als je een goede loodgieter hebt, dan snapt hij, met een kleine briefing, precies wat er moet gebeuren.

Dus ik zou gewoon de beroemde goed bekende loodgieter in jouw stad/dorp raadplegen. :) dan krijg je kwaliteit en potentieel is hij niet erg bedreven in het installeren van een Wpb, maar daarom moet jij je heel goed inlezen in dit topic. :)

Zo heb ik het in ieder geval ook gedaan, zelf het hele leidingwerk uitgezocht, inclusief watermeters en druk sensoren enz, de warmtesifon bestudeerd en er voor gezorgd dat we die kunnen vermijden. Expansievat, inlaatcombinatie, enz begrijpen en bestellen. Iets snappen van binnendraad, buitendraad, rechte koppelingen, perskoppelingen/knelkoppelingen, enz.

Ik had alle onderdelen klaar liggen en al eens op volgorde bij elkaar gelegd, zodat ik zeker wist dat alles paste.
De installateur (bevriend) had geholpen met de cv ketel demonteren en de gasleiding netjes afdoppen en had natuurlijk al het handige gereedschap bij dat ik niet had. Zo hebben we samen op een rustig tempo alles stap voor stap geïnstalleerd.
Mijn ervaring is dat de meeste installateurs niet willen dat je zelf alle spullen aanschaft, en dat zij het alleen moeten installeren. Heb al eens de opmerking gehad dat het is alsof je met een kroket bij een snackbar komt en vraagt of ze hem kunnen frituren. Dus goed om van tevoren te checken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

prody5 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:45:
Zelf doen geen optie? Is geen hogere wiskunde hoor.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:41:
[...]

Zelf doen geen optie? Is geen hogere wiskunde hoor.
Dan krijg je geen subsidie >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wolly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Dan krijg je geen subsidie >:)
Ik denk dat een installateur tegenwoordig duurder is dan de te verkrijgen subsidie >:)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
zerocool schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:10:
Dat werkt niet prettig, bij een dalende aanvoertemperatuur moet dan juist de mengkraan iedere versteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
Elsdeniep schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:01:

Hi. Hier speelt dat ook, in die situatie draai ik de knop naar bijv 55 en daardoor wordt er minder of geen koud bijgemengd en is er nog een korte warme douche mogelijk op 38 a 40 gr boiler temperatuur. Wel even oppassen met de volgende keer douchen als de boiler veel warmer is, er zit ook een zonneboiler op dus de boiler temperatuur varieert en kan hoog zijn.

Een tip welke kraan het beste geschikt is heb ik niet.

Het lijkt me dat des te hoger de weerstand in het warmwatertraject, des te meer koud water wordt er ingemengd omdat dit met een hogere druk in de kraan arriveert. Ook als alles goed zit heeft de warmwateraanvoer meer weerstand( inlaatcombinatie, evt langere en dunnere leiding), dus dat is niet te voorkomen maar als het erg veel weerstand heeft wordt het er niet beter van.
Wellicht dat een terugslagklep in de koudwater aanvoer dit effect kan dempen?
Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Pagina: 1 ... 91 ... 113 Laatste