Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:39
Tanuki schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Ik neem aan dat je al aan het verbouwen was o.i.d.? Of speciaal die kraan laten komen? :p
Speciaal laten komen. Ja een hoop geld, maar op het totaal valt het mee. En smalle draaiende trappen, dus had niet eens gepast denk ik.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
MisterMailman schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Speciaal laten komen. Ja een hoop geld, maar op het totaal valt het mee. En smalle draaiende trappen, dus had niet eens gepast denk ik.
Was dit een transport bedrijf? Wat voor soort bedrijf schakel je hier voor in?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nu maak ik net het kartonnetje open, dat bij de Atlantic Explorer v4 zit. Daar zit ook een "klep te installeren op de aftakleiding voor koud water" bij. Daar staat ook bij, in de handleiding "niet te gebruiken in Frankrijk en Belgie".

Betekent dit: Wel in Nederland gebruiken? Ik zie hem hier in installaties niet voorbij komen, volgens mij?

Hebben mensen deze klep geinstalleerd?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Tanuki schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:23:
Nu maak ik net het kartonnetje open, dat bij de Atlantic Explorer v4 zit. Daar zit ook een "klep te installeren op de aftakleiding voor koud water" bij. Daar staat ook bij, in de handleiding "niet te gebruiken in Frankrijk en Belgie".

Betekent dit: Wel in Nederland gebruiken? Ik zie hem hier in installaties niet voorbij komen, volgens mij?

Hebben mensen deze klep geinstalleerd?
Nee... niet gebruiken. Is een waardeloos ding. Gewoon weggooien. Gebruik een deugelijke inlaat combinatie. met de juiste waarde.
Is ook voorgeschreven in Nederland

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Doggieman schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Nee... niet gebruiken. Is een waardeloos ding. Gewoon weggooien. Gebruik een deugelijke inlaat combinatie met de juiste waarde.
Het ding doet dus zo ongeveer wat de inlaatcombinatie ook doet? Dan heb ik er niet veel aan idd, gezien ik die al besteld heb.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:49
!null schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Zoekterm kraanverhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Tanuki
Ja... zo ongeveer, maar niet helemaal. Maar voor de zekerheid... Heb je een foto van dat ding? Just to make sure dat we over het zelfde "ding" praten.

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 06-07-2024 15:35 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
!null schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Je kan ook een verhuislift laten komen. Dat hebben wij gedaan. Die zijn “slechts” €150 euro. De keer daarvoor hebben wij een hijskraan laten komen. Dat was zelfs €550. Dat vond ik wat te gortig toen de boiler vervangen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:26
We hebben een rondgaande trap en geen mogelijkheid om een wpb, zonder een gedeelte van het dak te slopen, op zolder te krijgen. En gezien het gewicht van een wpb (ca 100kg) begin ik er zelf maar niet aan.

Zijn er ook bedrijven die met behulp van een elektrische trap oploper (bv https://www.stairmobil.nl/elektrische-traploper/) een warmtepompboiler naar de zolder kunnen brengen? Dus inclusief een man/vrouw.

Hoe doet te installateur dat?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
ASW1 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Zoekterm kraanverhuur.
Beter op huur autolaadkraan. Die zijn goedkoper dan een mobiele telekraan.

@!null welke regio zoek je? Mijne kwam uit Culemborg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:09
Bij ons een 200L Atlantic via een spil trap naar zolder https://i.imgur.com/jKw1p45.jpeg
https://i.imgur.com/MZtbYg5.jpeg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:49
MisterMailman schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Beter op huur autolaadkraan. Die zijn goedkoper dan een mobiele telekraan.

@!null welke regio zoek je? Mijne kwam uit Culemborg.
Meeste hijsbedrijven hebben voor alles een gepast formaat kraan.
Als het echt op budget moet dan het beste idd een verhuislift laten komen, of er zelf eentje huren als je een trekhaak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Heb er al heel wat naar de 2e verdieping gesleept maar ik doe het niet meer. BGG ok, 2e verdieping zoekt de bewoner maar een andere gek of Kraanbedrijf of verhuisbedrijf.
Ruggenslopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleonora
  • Laatst online: 20-08-2024
Hoi allen, het is vast al eens besproken alleen kan ik het niet vinden. Ik wil mijn Atlantic Explorer V4 270 liter met de PV aansluiting op een slimme stekkerdoos aansluiten. Zodat ik gebruik kan maken van de goedkoopste uren van mijn (Belgische) dynamische contract bij Engie.
Maar waar moet die stekker gemonteerd worden?
Verder super tevreden van mijn ‘raket’. Mag iets minder stroom vreten maar ik sta ook graag lang te douchen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 16:28
Eleonora schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:08:
Hoi allen, het is vast al eens besproken alleen kan ik het niet vinden. Ik wil mijn Atlantic Explorer V4 270 liter met de PV aansluiting op een slimme stekkerdoos aansluiten. Zodat ik gebruik kan maken van de goedkoopste uren van mijn (Belgische) dynamische contract bij Engie.
Maar waar moet die stekker gemonteerd worden?
Verder super tevreden van mijn ‘raket’. Mag iets minder stroom vreten maar ik sta ook graag lang te douchen :P
Toevallig afgelopen week een Sonoff ZBmini aangesloten (zigbee) op de PV-input van mijn Explorer V4 200l.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkL5m6unZuyj1_QYoXwBB1VCUJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDzNFXDDY80uUJIM2mFzGfdU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt goed te werken. ZBmini krijgt z'n live en neutraal van dezelfde klemmen waar het op de Wbp binnenkomt. En de "switch"/"light"-output gaat naar PV-klemmen B1 en B2. In de handleiding staat deze optie ook beschreven. Ik gebruik hier netjes electradraden met massieve kern met als bijkomend voordeel dat het ZBmini-kastje zwevend blijft hangen.

Dit wordt vervolgens vanuit Home Assistant aangezet op uur met goedkoopste stroom dagelijks.
Dit in combinatie met Zonneplan Dynamisch contract in NL. Als er interesse is, kan ik mijn automations ook delen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
TiBoD schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:24:
[...]

Toevallig afgelopen week een Sonoff ZBmini aangesloten (zigbee) op de PV-input van mijn Explorer V4 200l.

[Afbeelding]

Dit lijkt goed te werken. ZBmini krijgt z'n live en neutraal van dezelfde klemmen waar het op de Wbp binnenkomt. En de "switch"/"light"-output gaat naar PV-klemmen B1 en B2. In de handleiding staat deze optie ook beschreven. Ik gebruik hier netjes electradraden met massieve kern met als bijkomend voordeel dat het ZBmini-kastje zwevend blijft hangen.

Dit wordt vervolgens vanuit Home Assistant aangezet op uur met goedkoopste stroom dagelijks.
Dit in combinatie met Zonneplan Dynamisch contract in NL. Als er interesse is, kan ik mijn automations ook delen hier.
Vind je het niet een "eng" idee om die sonoff en alle draden enz in de Atlantic te hebben? Ik zou verwachten dat men een soort lasdoosje / kastje buiten de boiler zou maken om dit spul erin te bouwen. Zodat je geen last hebt van hitte / condens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gebruik de kabeldoorvoer en plaats de elektronica buiten de wpb, vooral dat vocht wil je niet.
Ik voed een 4ch Sonoff vanuit de wpb, heeft de wpb geen prik dan de Sonoff ook niet dus geen verrassingen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Ik zou dit met soepele kabels doen, die starre kabels trillen los en dan heb je een probleem.

Verder inderdaad niet in de wpb monteren 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:32

Sebazzz

3dp

Speedy-Andre schreef op zondag 7 juli 2024 @ 03:26:
Gebruik de kabeldoorvoer en plaats de elektronica buiten de wpb, vooral dat vocht wil je niet.
Ik voed een 4ch Sonoff vanuit de wpb, heeft de wpb geen prik dan de Sonoff ook niet dus geen verrassingen.
Dat zal niet gebeuren hoor, het compressorgedeelte waar het vocht is is in mijn Atlantic Explorer v4 een apart gedeelte dan de electronica. Daarnaast vind je in datzelfde gedelte ook allerlei schroefterminals die aan datzelfde vocht onderhevig zouden zijn. De nul en fase is maar twee milimeter gescheiden en hangt dan ook nog eens onder de aardeaansluiting.

Zelfs al is het niet apart, zal vocht neerslaan op de vinnen van de compressor waardoor dat geisoleerd is en je effectief een lagere luchtvochtigheid hebt in de behuizing.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:20
Sebazzz schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Zelfs al is het niet apart, zal vocht neerslaan op de vinnen van de compressor waardoor dat geisoleerd is en je effectief een lagere luchtvochtigheid hebt in de behuizing.
Dat betwijfel ik toch. Tijdens het draaien is de luchtvochtigheid 100% maar dat duurt maar even. Daarna zal de binnenkant weer op kamertemperatuur komen zodat de luchtvochtigheid inderdaad daalt. Maar als er een klein plasje water ligt dat vervolgens verdampt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Dat zal niet gebeuren hoor, het compressorgedeelte waar het vocht is is in mijn Atlantic Explorer v4 een apart gedeelte dan de electronica. Daarnaast vind je in datzelfde gedelte ook allerlei schroefterminals die aan datzelfde vocht onderhevig zouden zijn. De nul en fase is maar twee milimeter gescheiden en hangt dan ook nog eens onder de aardeaansluiting.

Als alles werkt zoals het hoort misschien, met bijvoorbeeld een verstopte afvoer of een luchtpijp wordt het een ander verhaal.
Een schroefcontact is iets anders dan een printje in een klein doosje, kijk maar eens naar de wpb stuurprint en hoe die boven en onder is afgedekt met een beschermlaagje.
Maar test het gerust, vocht maakt elektronica niet in een week of maand kapot, dat duurt langer.
Helpt het als ik vertel dat ik o.a. vliegtuigelektronica (burger + F16) heb gerepareerd en elektronica ontwerp?
Vooral dat eerste geeft je een heel andere kijk op wat als een hobby begon :)

Een snoer naar buiten de wpb kan het beste soepel zijn ivm de trillingen en de hanteerbaarheid, mijn 4ch Sonoff die bij de wpb aan een muur hangt werkt al sinds de plaatsing begin 2018 goed.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleonora
  • Laatst online: 20-08-2024
[...]

[Afbeelding]

Bedankt, duidelijk verhaal. Heb inmiddels een stekker aan de PV klemmen. Maar wat stel ik in op het apparaat zelf? Daar is de handleiding niet erg duidelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
Martin7182 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Dat betwijfel ik toch. Tijdens het draaien is de luchtvochtigheid 100% maar dat duurt maar even. Daarna zal de binnenkant weer op kamertemperatuur komen zodat de luchtvochtigheid inderdaad daalt. Maar als er een klein plasje water ligt dat vervolgens verdampt...
En als dat allemaal zo is, wat denk je dan dat er gebeurt met de elektrische aansluitingen die er al van fabriekswege zitten. Zichtbaar op de foto naast het aangebrachte extra.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:41
Die zijn in ieder geval met soepele draad gemaakt. Zoals het hoort.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ook leuk om stil te staan bij het veld dat een draaiende ventilatormotor produceert, dat zal die
Sonoff module wel fijn vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Zwerius schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:41:
[...]

En als dat allemaal zo is, wat denk je dan dat er gebeurt met de elektrische aansluitingen die er al van fabriekswege zitten. Zichtbaar op de foto naast het aangebrachte extra.
Misschien zit er coating op? Dat ik het betwijfel betekent niet dat ik het er per se mee oneens ben, maar dat ik aanneem dat het misschien toch kwaad kan. In mijn WPB zit de elektronica in een vochtdicht kastje, dat zal toch ook niet voor niets zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 07-07-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
Skynett schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:00:
Die zijn in ieder geval met soepele draad gemaakt. Zoals het hoort.
Heeft soepele draad dan minder last van vocht? ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:41
Zwerius schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:27:
[...]

Heeft soepele draad dan minder last van vocht? ;)
Nee, maar kan vrii bewegen. Dat is hier het criterium als het om de keuze van bekabeling gaat.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Skynett schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Nee, maar kan vrii bewegen. Dat is hier het criterium als het om de keuze van bekabeling gaat.
Dat is ook wel een nadeel van forums. Er is altijd wel iemand die het beter weet. Vroeger toen ik de opleiding elektrotechnisch installateur volgde was het verboden om een vast opgesteld toestel met soepele bedrading aan te sluiten. Een elektrische boiler was toen een onderwerp van de examen vraag. Die zat immers vast aan de waterleiding, een wasmachine viel daar niet omder. Nu krijg je kritiek als je massief gebruikt. Allemaal geneuzel in mijn ogen. Zeker als ik het metale doosje bekijk waar het printje inzit bij een dimplex. Dat houd niets geen vocht tegen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Skynett schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Dan wel aderhulsjes (of schoentjes gebruiken) . Anders kans op breuk net achter de schroefjes.

Die WPB moet dan wel echt behoorlijk trillen hoor om dat massief VD installatie draad te laten breken! Zou me er zelf niet zo druk over maken. Wat wel voordeel kan zijn van alles zoveel mogelijk buiten de WPB monteren is dat je er dan vaak makkelijker bij komt voor het reparatie o.i.d. Aan de andere kant: 4 schroefjes uit de kap draaien en je pakt hem er zo af.

Ikzelf heb overigens zelf al jaren een Wemos D1 mini en een relais printje in m'n WPB ingebouwd zitten (wel in een plastik behuizing) Nog nooit geen last van vocht of WiFi ontvangst gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Een zwevende sonoff aan vinyldraad verdient inderdaad geen schoonheidsprijs omdat trillingen mogelijk de schroefverbinding los kunnen werken. Het is het beste om de sonoff juist te monteren. Of er daarna met VD of soepel wordt aangesloten lijkt me geen verschil maken zolang er geen kracht op de draden staat. Volgens mij zijn de klemmen voor beide geschikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb een Orkli veiligheidsgroep besteld.
https://www.verwarming-sh.../4MF-met-Draaibare-afvoer

Hier is ook mooi een afbeelding te zien met alle afmetingen. Ze doen in de easykit video een geribbelde buis (mantelbuis) van een alupex leiding eroverheen en doen dat dan in een trechter sifon.

Op zich vind ik dat, in het begin, ook prima. Maar mijn Uponor buizen en alle andere buizen die ik heb, hebben geen mantelbuizen die zo groot zijn. :p

Ik kan wel een 1" mantelbuis ergens gaan scoren, maar dat wordt dan een aardige lengte, terwijl ik eigenlijk maar max 1,5 meter nodig heb.

Hoe hebben jullie de schroefdraad van de afvoer van de veiligheidsgroep "aangesloten"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ap7dCssknKIjFFSsaHOU1YQut0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FfES2mXvEozJMJ7XP3EERW6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Tanuki op 08-07-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Niet. De mijne zit gewoon gemonteerd boven een vaste afvoer. Was maar een kleine aftakking naar een al bestaande afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:12
goedbedoeld, maar niet de bedoeling op het forum..

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 08-07-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Laatst online: 00:00
Tanuki schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:11:
Ik heb een Orkli veiligheidsgroep besteld.
https://www.verwarming-sh.../4MF-met-Draaibare-afvoer

Hier is ook mooi een afbeelding te zien met alle afmetingen. Ze doen in de easykit video een geribbelde buis (mantelbuis) van een alupex leiding eroverheen en doen dat dan in een trechter sifon.

Op zich vind ik dat, in het begin, ook prima. Maar mijn Uponor buizen en alle andere buizen die ik heb, hebben geen mantelbuizen die zo groot zijn. :p

Ik kan wel een 1" mantelbuis ergens gaan scoren, maar dat wordt dan een aardige lengte, terwijl ik eigenlijk maar max 1,5 meter nodig heb.

Hoe hebben jullie de schroefdraad van de afvoer van de veiligheidsgroep "aangesloten"?

[Afbeelding]
Hiermee:
https://benem.nl/caleffi-sifon-32-tbv-inlaatcombinatie.html

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:12
feedback mag altijd, maar dan wel via DM aan de moderator. Hier is het off-topic

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 09-07-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:25
klopt: maar voor jou dan graag een TR ipv een reactie :)

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 09-07-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:34
Beste medetweakers,

Momenteel ben ik zelf ook in de markt voor een WPB. Na succesvolle installatie van onze WTW en warmtepompsysteem voor de CV, wil ik mijn gok ook gaan wagen aan de WPB. Gezien ons gasverbruik (100m3 per jaar, enkel WW) leek mij een kleinere variant (á 150L) groot genoeg. We hebben geen bad, en hebben een waterbesparende douchekop á 6L p/min. Ik zat dan ook te denken aan een Calypso VM 150L.

Qua plaatsing wil ik hem graag als vervanging van onze CV-ketel hangen. Dit is op zolder (a ~40m2), waarbij alle leidingen en elektrawerk er al lopen. Gezien ik een WTW heb, twijfel ik echter over de installatie. Mijn voorkeur zou zijn "binnen/binnen". Dit mede omdat wij onze zolder totaal niet gebruiken én ik mijn WTW systeem niet wil ontregelen met een Binnen/buiten.
Gisteren was ik echter bij de warmteservice, en zij raadde dat ten zeerste af omdat de zolder teveel zou afkoelen.

Zijn er mensen hier waarbij zij een vergelijkbare setup hebben én wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
RemySoeters schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:52:
Beste medetweakers,

Momenteel ben ik zelf ook in de markt voor een WPB. Na succesvolle installatie van onze WTW en warmtepompsysteem voor de CV, wil ik mijn gok ook gaan wagen aan de WPB. Gezien ons gasverbruik (100m3 per jaar, enkel WW) leek mij een kleinere variant (á 150L) groot genoeg. We hebben geen bad, en hebben een waterbesparende douchekop á 6L p/min. Ik zat dan ook te denken aan een Calypso VM 150L.

Qua plaatsing wil ik hem graag als vervanging van onze CV-ketel hangen. Dit is op zolder (a ~40m2), waarbij alle leidingen en elektrawerk er al lopen. Gezien ik een WTW heb, twijfel ik echter over de installatie. Mijn voorkeur zou zijn "binnen/binnen". Dit mede omdat wij onze zolder totaal niet gebruiken én ik mijn WTW systeem niet wil ontregelen met een Binnen/buiten.
Gisteren was ik echter bij de warmteservice, en zij raadde dat ten zeerste af omdat de zolder teveel zou afkoelen.

Zijn er mensen hier waarbij zij een vergelijkbare setup hebben én wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb 'm na installatie een kleine maand bi/bi gedraaid. Na het douchen draait hij een paar uur, afhankelijk van je temp & waterverbruik natuurlijk. Met WTW ventilatie inderdaad nooit bi/bu draaien, maar ik heb geen wtw ventilatie dus ik heb 'm wel zo geïnstalleerd. Waarom niet bi/bi starten en hooguit later naar bu/bu overstappen?

Kan je muurdoorvoeren maken op die locatie, of moet je kilometers stijgen en een plat dak door?

//Edit: ter verduidelijking, ik heb de Panasonic clone van de 150L VM Calypso

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weet iemand de schroefdraad maat van de warmtewisselaar op een Atlantic Explorer V4 Coil variant?
Die staat niet in de handleiding en ik ben nu niet bij de boiler.
In de handleiding staat wel wat over 3/4 inch voor de waterleidingen, maar ik had het idee dat de coil/warmtewisselaar in en uitgang met 1" binnendraad is?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 12:03
Hoi allemaal,

Ik heb nog een keer het topic aardig uitgebreid doorgelezen en wederom een enorme goede bron van informatie, bedankt iedereen voor het antwoorden van zoveel vragen!

Ik heb mijn ogen laten vallen op de Edel Air 270l. Ik had de Atlantic ook overwogen maar de enige reden dat die afvalt is het gewicht en de lengte. 100kg krijg ik niet naar boven getilt en de 20cm kleiner maakt dat het net wat makkelijker de trap op past.

Fase 1 is aansluiten zonder luchtkanaal van buiten. Fase 2 is luchtinlaat regelen. Inlaat is een combinatie van MV afvoer en buitenlucht. De afvoer gaat direct naar buiten.

Ik heb nu het volgende uit het topic gehaald voor de aansluitingen van de waterleidingen:

code:
1
2
3
4
5
koud water leiding 
> Inlaatcombinatie 
> t-stuk met aftapkraan 
> flexibele slang 
> WPB inlaat

code:
1
2
3
4
5
WPB uitlaat 
> flexibele slang 
> beluchter 
> t-stuk met kogelkraan 
> warmwater leiding

Ik zit met wat vragen waar ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen:

1. Kan ik met flexibele leidingen zonder de diëlektrische koppelingen? Ik lees soms dat het kan, soms niet. Het zou een mogelijk punt van lekkage kunnen schelen als het niet hoeft (gelezen van diverse tweakers in dit topic).

2. Mocht ik toch een diëlektrische koppeling nodig hebben, dan alleen voor warm of ook voor koud?

3. Waar zou ik het t-suk met kogelkraan op het warme gedeelte voor gebruiken?

4. De MV buis naar buiten in 125mm, ik hoop dat het geen probleem is omdat bij aanzuigen een deel van de MV en een deel van buiten zal komen. Is het inderdaad oke of moet het gat naar buiten vergroot worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mnugter schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:53:
Ik heb mijn ogen laten vallen op de Edel Air 270l.
Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

Binnenwerk is redelijk hetzelfde. Begin er niet aan zou ik zeggen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:34
stevenP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:59:
[...]

Ik heb 'm na installatie een kleine maand bi/bi gedraaid. Na het douchen draait hij een paar uur, afhankelijk van je temp & waterverbruik natuurlijk. Met WTW ventilatie inderdaad nooit bi/bu draaien, maar ik heb geen wtw ventilatie dus ik heb 'm wel zo geïnstalleerd. Waarom niet bi/bi starten en hooguit later naar bu/bu overstappen?

Kan je muurdoorvoeren maken op die locatie, of moet je kilometers stijgen en een plat dak door?

//Edit: ter verduidelijking, ik heb de Panasonic clone van de 150L VM Calypso
Er zit nog een dakdoorvoer van de oude mechanische ventilatie. Buizenwerk moet dan wel aangepast worden met geisoleerde buizen. Ook zit er nog een gat in het dak van de gasketel. Eventueel zijn die buizen ook nog te veranderen.

Maar bevalt prima dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
RemySoeters schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Er zit nog een dakdoorvoer van de oude mechanische ventilatie. Buizenwerk moet dan wel aangepast worden met geisoleerde buizen. Ook zit er nog een gat in het dak van de gasketel. Eventueel zijn die buizen ook nog te veranderen.

Maar bevalt prima dus?
Voordeel is dat een calypso maar 125mm doorvoeren nodig heeft. Vaak zijn die van een MV dat wel. Gasketels zijn (bijna altijd) kleiner, dus daar ga je de mist mee in.
Ik draai 'm sinds maart 2023 en we hebben er lol aan, zeker toen daarna de gaskraan dicht ging :+
check mijn review-post en later nog wat over gebruik. Er zijn meer mensen met deze calypso, zoek even goed in het topic. Alternatief kan zijn een split - de ketel van 200L is kleiner dan de calypso 150, maar dan heb je wel buitenunit nodig. Ik overweeg dit nog wel mochten wij tekort gaan komen (alsin, als er klein grut bij komt en er meer gedoucht moet worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
!null schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:12:
Weet iemand de schroefdraad maat van de warmtewisselaar op een Atlantic Explorer V4 Coil variant?
In de handleiding staat wel wat over 3/4 inch voor de waterleidingen, maar ik had het idee dat de coil/warmtewisselaar in en uitgang met 1" binnendraad is?
Alvast bedankt.
Dat klopt helemaal.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
!null schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:12:
Alvast bedankt.
Goed om te weten dat dit 1" binnendraad is (zoals wordt bevestigd door @RichieB )!

Ik heb hem ook, maar nog geen plannen met de coil tot zover.

Wat zijn jouw plannen hiermee? Ga je hem koppelen met je warmtepomp, of ga je hem op een andere manier benutten?

En gaat je warmtepomp dan helpen de boiler op te warmen? Of gaat de boiler helpen het water van de warmtepomp te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Tanuki Een beetje specifieke situatie voor die woning van vrienden. Sinds dat douchen op de warmtepompboiler gaat (al een tijdje) heeft de woning echt nog maar een heel laag gasverbruik voor het verwarmen.

Nu komt er een 4kW PVT systeem bij. Die kan ik dan rechtstreeks op de CV laten werken met buffer (systeem heeft helaas een vaatje nodig om op te werken).
Maar ik kan hem ook op de Atlantic zetten, hij kan namelijk ook direct tapwater verwarmen. En dan vanaf de Atlantic verwarmen.
Gezien dit PVT systeem iets meer gericht is op tapwater temperaturen en het verbruik echt heel laag ligt, is dat een prima optie.

De Atlantic warmtepomp en eventueel elektrisch element kunnen dan nog wel in een soort boost modus werken als het vat te koud dreigt te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 12-07-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:26
!null schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:09:
@Tanuki Een beetje specifieke situatie voor die woning van vrienden. Sinds dat douchen op de warmtepompboiler gaat (al een tijdje) heeft de woning echt nog maar een heel laag gasverbruik voor het verwarmen.

Nu komt er een 4kW PVT systeem bij. Die kan ik dan rechtstreeks op de CV laten werken met buffer (systeem heeft helaas een vaatje nodig om op te werken).
Maar ik kan hem ook op de Atlantic zetten, hij kan namelijk ook direct tapwater verwarmen. En dan vanaf de Atlantic verwarmen.
Gezien dit PVT systeem iets meer gericht is op tapwater temperaturen en het verbruik echt heel laag ligt, is dat een prima optie.

De Atlantic warmtepomp en eventueel elektrisch element kunnen dan nog wel in een soort boost modus werken als het vat te koud dreigt te worden.
Ik lees even mee en ben erg benieuwd naar hoe je PVT gekoppeld krijgt in deze opstelling. Zoals ik het nu lees wordt de PVT de bron voor zowel verwarmen als ook SWW. Gaat het bronmedium dus ook door de WPB tijdens warme momenten of is dit een of/of systeem? Dus of SWW of CV.?
Zelf ook PVT in mijn installatie maar daar is het echt een bron en kan ik zoals de installatie nu is niet direct voorzien in SWW.

Zoals gezegd lees ik mee want ik wil zelf mettertijd ook een W/W-NIBE WPB toevoegen in de garage die de vloerverwarming als bron krijgt. Dit is meer een oplossing om het zomerzwembad in de tuin warm te houden en zo ook de warmte uit de woning te gebruiken, en dus ook de woning koelt.
Vanwege het zoute water zal er een warmtewisselaar bij geïnstalleerd moeten worden en wil ik in de tuin ook een douche hebben waarmee ik warm water onttrek aan de WPB.
Helaas kan ik mijn PVT niet als bron gebruiken hiervoor en heb ik dus de vloerverwarming als bron gekozen. Het idee is dat koelen belangrijker is dan gratis warmte uit de panelen te trekken. In ieder geval succes met de installatie 🤙

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
jurgen purgen schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Ik lees even mee en ben erg benieuwd naar hoe je PVT gekoppeld krijgt in deze opstelling. Zoals ik het nu lees wordt de PVT de bron voor zowel verwarmen als ook SWW. Gaat het bronmedium dus ook door de WPB tijdens warme momenten of is dit een of/of systeem? Dus of SWW of CV.?
Zelf ook PVT in mijn installatie maar daar is het echt een bron en kan ik zoals de installatie nu is niet direct voorzien in SWW.
Ik snap je laatste zin niet helemaal. Maar deze situatie is, momenteel een warmtepompboiler voor het douchen en nog ~250m3 gas voor verwarmen.

PVT systeem van 4kW komt erbij, moet alleen nog waterzijdigaangesloten worden.
Dit PVT systeem is iets simpeler van opzet. Daar pomp je water doorheen en kan ik nu nog kiezen of dit tapwater is van de boiler of een CV circuit. Het is drinkwaterveilig, feitelijk gaat het alleen om een RVS warmtewisselaar.

Gezien de situatie, en dat het systeem meer gericht is op de hogere temperaturen, best aantrekkelijk om hem de al aanwezige warmtepompboiler te verwarmen.

Vervolgens kun je met temperatuur niveau's en een Boost/PV contact op beide systemen wel bepalen wie wanneer aan moet gaan. Dat zou voornamelijk de PVT optie moeten zijn. Waar het ook stiller van wordt, want niet al die luchtverplaatsing van de WPB.

Ik zou het ook van PVT naar een buffervaatje kunnen doen, en dan vanaf daar CV in en optioneel warmtepompboiler via de spiraal.
Zoals gezegd lees ik mee want ik wil zelf mettertijd ook een W/W-NIBE WPB toevoegen in de garage die de vloerverwarming als bron krijgt. Dit is meer een oplossing om het zomerzwembad in de tuin warm te houden en zo ook de warmte uit de woning te gebruiken, en dus ook de woning koelt.
Vanwege het zoute water zal er een warmtewisselaar bij geïnstalleerd moeten worden en wil ik in de tuin ook een douche hebben waarmee ik warm water onttrek aan de WPB.
Helaas kan ik mijn PVT niet als bron gebruiken hiervoor en heb ik dus de vloerverwarming als bron gekozen. Het idee is dat koelen belangrijker is dan gratis warmte uit de panelen te trekken. In ieder geval succes met de installatie 🤙
De voorgeschreven vloerverwarming oppervlaktes van Intuis / Auer W/W warmtepompboilers vond ik best groot.
Let daar op. Want dat betekent dat je niet te veel zones kan hebben die dicht staan.
In jouw geval zal er nog wel wat meer ontrokken worden dan met douchen, want zo'n zwembad zal wel wat nodig hebben op zijn tijd.

Ik snap overigens niet helemaal dat je de PVT niet als bron kan gebruiken voor de W/W WPB, want dat doe je indirect toch wel met de vloerverwarming?
Want die zal soms toch echt weer verwarmd moeten worden als het zwembad te veel warmte ontrekt.
En is zo'n 2,5kW van een WPB voldoende voor het zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
Dag allemaal,

Wij willen een WPB van rond de 270l aanschaffen.

Onze woning is voorzien van 2x l/l warmtepomp, 7000WP PV installatie en een 14KWh batterij.

Ik heb ondertussen honderden pagina's doorgenomen van dit WPB topic, de Auer Edel, LG en Atlantic ervaringen.
De meeste posts gaan over het tweaken en koppelen aan HA. Iets waar ik geen behoefte aan heb. Het enige waar ik behoefte aan heb is advies over een goede WPB :)

Welke raden jullie ons aan? Gezin bestaat uit 5 personen en de twee volwassenen houden van lang douchen, dus een 270l is een voorwaarde.

Ikzelf zat te denken aan deze merken:
- LG
- Auer Edel Air
- Atlantic Explorer V4

Elk merk en type komen met hun eigen voor- en nadelen. Hebben jullie zo'n WPB? Wat is jullie ervaring m.b.t. energiezuinigheid en betrouwbaarheid?
Of ben ik nu bevooroordeeld voor alleen deze 3 merken?

Zie graag jullie reacties tegemoet :)

Fijn weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Erik_Rave Geen ervaring met de LG.

De Atlantic wordt veel gebruikt, betaalbaar en doet het gewoon goed.

De Edel's zijn denk ik wel een niveau hoger, in de zin dat ze RVS zijn en met R290 werken.
In het verleden hadden zij een slechte batch/periode waardoor er wel wat defecten zijn geweest. Dat zou al even voorbij moeten zijn volgens de importeur, maar daardoor spreken sommige tweakers wel van defecten.
De Edel's zijn minder hoog maar wel net aan breder dan 60cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Erik_Rave schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:15:
Dag allemaal,

Wij willen een WPB van rond de 270l aanschaffen.

Onze woning is voorzien van 2x l/l warmtepomp, 7000WP PV installatie en een 14KWh batterij.

Ik heb ondertussen honderden pagina's doorgenomen van dit WPB topic, de Auer Edel, LG en Atlantic ervaringen.
De meeste posts gaan over het tweaken en koppelen aan HA. Iets waar ik geen behoefte aan heb. Het enige waar ik behoefte aan heb is advies over een goede WPB :)

Welke raden jullie ons aan? Gezin bestaat uit 5 personen en de twee volwassenen houden van lang douchen, dus een 270l is een voorwaarde.

Ikzelf zat te denken aan deze merken:
- LG
- Auer Edel Air
- Atlantic Explorer V4

Elk merk en type komen met hun eigen voor- en nadelen. Hebben jullie zo'n WPB? Wat is jullie ervaring m.b.t. energiezuinigheid en betrouwbaarheid?
Of ben ik nu bevooroordeeld voor alleen deze 3 merken?

Zie graag jullie reacties tegemoet :)

Fijn weekend!
Ik ben bevooroordeeld, maar je zou ook kunnen kijken naar een Hewalex met apart boilervat. Subsidie op de WP is hoger dan de aanschafprijs. Boilervat kun je evt. ook tweedehands kopen. Een RVS vat weegt niet veel en sjouw je zo de trap op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
Martin7182 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:38:
[...]

Ik ben bevooroordeeld, maar je zou ook kunnen kijken naar een Hewalex met apart boilervat. Subsidie op de WP is hoger dan de aanschafprijs. Boilervat kun je evt. ook tweedehands kopen. Een RVS vat weegt niet veel en sjouw je zo de trap op :)
Dat klinkt interessant! Heeft iemand ervaring met dit apparaat?

Waar worden ze geproduceerd? Zit er een grote fabrikant achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Vandaag zijn we begonnen met de installatie van de warmtepompboiler. :) Het was niet alleen maar de boiler aansluiten, maar ook de sanitair verdelers op zolder (1 voor koud water en 1 voor warm water), de watermeters (om de wpb te monitoren), enz.

Helaas hadden we wat problemen specifiek met een Uponor koppeling die niet waterdicht te krijgen was en ook wat problemen met pakking ringen die ook niet waterdicht te krijgen waren.

M.a.w. maandag naar toolstation / warmteservice voor een nieuwe koppeling helaas + nog een ander afdichting issue oplossen door het net iets anders aan te sluiten.

Lastig dit! We hadden e.e.a. met perskoppelingen kunnen doen, dat had het wat stabieler en gegarandeerd lekdicht gemaakt, maar ja, zijn er pers kogel kranen? En pers watermeters enz enz?

To be continued maandag dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Tanuki schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:54:
Vandaag zijn we begonnen met de installatie van de warmtepompboiler. :) Het was niet alleen maar de boiler aansluiten, maar ook de sanitair verdelers op zolder (1 voor koud water en 1 voor warm water), de watermeters (om de wpb te monitoren), enz.

Helaas hadden we wat problemen specifiek met een Uponor koppeling die niet waterdicht te krijgen was en ook wat problemen met pakking ringen die ook niet waterdicht te krijgen waren.

M.a.w. maandag naar toolstation / warmteservice voor een nieuwe koppeling helaas + nog een ander afdichting issue oplossen door het net iets anders aan te sluiten.

Lastig dit! We hadden e.e.a. met perskoppelingen kunnen doen, dat had het wat stabieler en gegarandeerd lekdicht gemaakt, maar ja, zijn er pers kogel kranen? En pers watermeters enz enz?

Zijn er ja. Iig de juiste koppelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Tanuki schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:54:

uponor (of pex in het algemeen) niet waterdicht? Dat kan bijna alleen maar komen door verkeerde danwel gare bekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
stevenP schreef op zondag 14 juli 2024 @ 01:48:
[...]

uponor (of pex in het algemeen) niet waterdicht? Dat kan bijna alleen maar komen door verkeerde danwel gare bekken
Het was een NL koppeling 25 x 22mm. :) de pers koppelingen zouden inderdaad beter zijn geweest hier, maar helaas zit er vanalles omheen waardoor deze beter uit kwam. Totdat die niet lekker werkte. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
!null schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Ik snap je laatste zin niet helemaal.
zie mijn signatuur dan zie je mijn PVT-installatie uitgelegd.
Maar deze situatie is, momenteel een warmtepompboiler voor het douchen en nog ~250m3 gas voor verwarmen.

PVT systeem van 4kW komt erbij, moet alleen nog waterzijdigaangesloten worden.
Dit PVT systeem is iets simpeler van opzet. Daar pomp je water doorheen en kan ik nu nog kiezen of dit tapwater is van de boiler of een CV circuit. Het is drinkwaterveilig, feitelijk gaat het alleen om een RVS warmtewisselaar.
Dit klinkt heel tof, en ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Welke 4kW PVT heb jij gevonden om in jouw installatie te verwerken? Het zou voor veel wpb bezitters een uitkomst kunnen zijn om zo de wpb passief te verwarmen. De ruimte voor PV ben je toch kwijt en zo kan je de ruimte dubbel benutten.
Gezien de situatie, en dat het systeem meer gericht is op de hogere temperaturen, best aantrekkelijk om hem de al aanwezige warmtepompboiler te verwarmen.

Vervolgens kun je met temperatuur niveau's en een Boost/PV contact op beide systemen wel bepalen wie wanneer aan moet gaan. Dat zou voornamelijk de PVT optie moeten zijn. Waar het ook stiller van wordt, want niet al die luchtverplaatsing van de WPB.

Ik zou het ook van PVT naar een buffervaatje kunnen doen, en dan vanaf daar CV in en optioneel warmtepompboiler via de spiraal.
Als ik nog eens een WP installatie zou moeten doen met PVT dan zou ik idd ook een buffervat plaatsen tussen de PVT en de WP. Hier zou ik dan ook de warmte uit de panelen op willen slaan om dit tijdens SWW-vraag aan te spreken. De boiler wordt dan gevuld met het verwarmde water uit de buffer ipv direct uit de koud water aansluiting, dit omdat ik een All-in-1 WP-systeem heb en geen wpb. Al ben ik dan toch weer de ruimte voor het buffervat kwijt dus het is om het even. Maar zonder wpb kan ik de PVT, de rest van het jaar, nog steeds gebruiken als 2e bron in mij W/W WP systeem.
[...]

De voorgeschreven vloerverwarming oppervlaktes van Intuis / Auer W/W warmtepompboilers vond ik best groot.
Let daar op. Want dat betekent dat je niet te veel zones kan hebben die dicht staan.
In jouw geval zal er nog wel wat meer ontrokken worden dan met douchen, want zo'n zwembad zal wel wat nodig hebben op zijn tijd.
Omdat de afstand tussen de tuin en de WP groot en vrijwel onmogelijk te overbruggen is (grote verbouwing aan de badkamer (1e verdieping) en de wc, (begane grond)), wil de retour in verdeler vd vloerverwarming op de begane grond gebruiken als bron voor de W/W wpb. Ik zal dus niet meteen de woning koelen maar warmte uit de woning onttrekken voordat dit naar de buffer gaat voor opslag of in de nachten dus naar de PVT om het af te fakkelen
Ik snap overigens niet helemaal dat je de PVT niet als bron kan gebruiken voor de W/W WPB, want dat doe je indirect toch wel met de vloerverwarming?
Mijn PVT is niet indirect een bron voor de vvw of SWW. Het is een bron voor de W/W-WP. Dit is ipv een grondboring
Want die zal soms toch echt weer verwarmd moeten worden als het zwembad te veel warmte ontrekt.
En is zo'n 2,5kW van een WPB voldoende voor het zwembad?
Het idee is om de cv retour van de vvw als bron voor de W/W-WPB te gebruiken. Warmte wordt dus niet aan de aanvoer cv onttrokken. De aanvoer cv zal hierdoor idd wel lager zijn tijdens passief koelen. en het kan idd zijn dat er een punt komt dat de WP het cv-medium zal moeten verwarmen tot 18 gr om niet te koud water naar de vvw te sturen. Is op zich niks mis mee want dan ook meer eigen verbruik PV-opwek. Verder zal de W/W-WPB middels een warmtewisselaar zijn warmte afgeven aan het water en dus ook op vraag vh zwembad. Ik wil het zwembad maar tot 28 gr verwarmen. De WPB zal ik eigenlijk constant op zijn max te halen temp willen houden om zo rap genoeg het zwembad water te kunnen verwarmen. Ik verwarm dus niet direct het zwembad maar alleen de WPB en daarom ben in benieuwd naar de PVT die jij hebt gevonden.

Ik ben al een tijd geleden gestopt met zoeken naar losse PVT omdat ik ze (toen) gewoon niet kon vinden. Het zou wel een gat in de markt zijn als die nu los te koop zijn zodat je ze zelf naar eigen inzicht zou kunnen toevoegen aan een WPB met heatcoil opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@jurgen purgen
Waar ik nu mee werk zijn vrij simpele / elementaire systemen. Andere PVT oplossingen zijn van hoger niveau, maar ook met bijbehorende prijskaartjes.
Dit gaat om 2 en 4kW systemen van Climer: https://climer-benelux.co...ategorie/thermodynamisch/
Dat wijkt ook niet veel af van techniek die je in een warmtepompboiler vind (dat wil zeggen, R134a aan/uit compressoren) maar de warmtepomp haalt nu de warmte d.m.v. het koelmiddel (dus geen glycol o.i.d.) uit zwarte platen die je achter je zonnepanelen legt. De koelleidingen gaan dus ook je dak op. Ze willen straks wel naar een ander koelmiddel toe natuurlijk, zijn ze mee bezig.
De compressor zelf maakt nog wel wat geluid, maar dat is bij de 2kW versie wel okee. De 4kW ook wel, maar die start en stopt vrij lomp, daar voeg ik wat rubber en gewicht aan toe. Komt in knieschot te staan.

Dit gaat gewoon aan als temperatuur van een vat te laag is, wordt verder niks aan geregeld. Soms is de COP slechter, soms juist beter, geboost door de zon of wind op het dak.
Dus ja, het heeft ook wel zijn nadelen, maar het zijn geen systemen van 30K ofzo, het is allemaal wat betaalbaarder. En een hele goede manier om bij lage warmtevraag (van alleen tapwater, of weinig verwarming) de taak opzich te nemen, zonder dat er een buitenunit is of veel luchtverplaatsing.
In sommige woningen is het gewoon echt niet te doen omdat ruimte binnen en buiten beperkt is.
En de techniek bestaat al best lang, en is betrouwbaar.

Een standaard L/W buitenunit zal consistenter een betere kop halen. Maar bij deze woning kan je eigenlijk niet een buitenunit neerzetten en dan met droge ogen beweren dat je de erfgrens geluidseis haalt.
Zeker niet met alles wat is vol getegeld, er staan maar een paar plantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:24:
[...]

Ik zou dit met soepele kabels doen, die starre kabels trillen los en dan heb je een probleem.

Verder inderdaad niet in de wpb monteren 8)7
Kwam dit topic nog tegen van een Shelly die uitfikte, waarschijnlijk door het aansluiten met starre kabels...

Wil natuurlijk niet zeggen dat Sonoff ook gevoelig ervoor is, maar voorkomen is beter dan blussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@!null

Dit ziet er idd uit al een mooie oplossing.
Het is dus wel een compleet WP-systeem en dus geen losse panelen om achter je panelen te plaatsen met een eigen pomp om zo een medium door je panelen te pompen en daarmee je WPB via de coil te verwarmen.

Bij mij komen echter vragen op die in de datasheets niet duidelijk omschreven worden, en misschien voor jouw opstelling ook van belang kunnen zijn.

Ik kan bv met mijn glycolmengsel een temp van 40°C uit de panelen trekken als die panelen tegen de 70°C zijn. De aanvoer van mijn Wp mag niet hoger zijn dan 30°C. Bij een hogere temp schiet die in storing. Ik weet niet tot welke temp het koelmiddel verwarmt mag en kan worden. Dat kan ik in de brochure en datasheets niet vinden. Of ik lees eroverheen.

Verder een mooie oplossing met de kleine box tbv de compressor. Die kan je idd mooi wegwerken in een woning, zoals je aangeeft, achter een knieschot of op een vliering.

NIBE heeft ook zo'n box ( eigenlijk meerdere) die de mechanische ventilatiebox vervangt en zo ook een WPB/boiler/buffervat kan voeden. Daarbij dus wel de hogere luchtverplaatsing die soms negatief kan werken in de woning. Er moet immers lucht voor aangezogen worden die de woning op een of andere manier moet leveren. Dan is dit idd een toffe oplossing voor jouw doel.

In het voor en najaar werkt mijn WP ook alleen via de PVT omdat de instraling op de panelen niet hoog genoeg is om tot een te hoge aanvoer vanaf het dak te komen. Koelen is na september ook niet meer nodig. En de COP ligt dan op z'n hoogst en dat is dan rond de 4, afhankelijk van het weer en de buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@jurgen purgen Het enige wat deze warmtepomp checkt is of de druk van het koelmiddel circuit niet te hoog of te laag is, verder gaat hij gewoon werken. Dat kan echt allemaal beter en geraffineerder, maar het werkt wel.

De zwarte platen in de zon kunnen aardig warm worden (en dat werkt ook). Maar meestal liggen ze achter de zonnepanelen en koelen ze die.
Deze techniek bestaat al 10 jaar geloof ik, met ook systemen die zo oud zijn.

Met.dit soort compressoren moet je wel oppassen met het bevestigen op een houten wand of vliering vanwege trillingen.

Mijn inziens zou een glycol pvt oplossing die te warm is gewoon de warmtepomp over moeten slaan en rechtstreeks het doel verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
!null schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:15:
@jurgen purgen Het enige wat deze warmtepomp checkt is of de druk van het koelmiddel circuit niet te hoog of te laag is, verder gaat hij gewoon werken. Dat kan echt allemaal beter en geraffineerder, maar het werkt wel.

De zwarte platen in de zon kunnen aardig warm worden (en dat werkt ook). Maar meestal liggen ze achter de zonnepanelen en koelen ze die.
Deze techniek bestaat al 10 jaar geloof ik, met ook systemen die zo oud zijn.
Aan deze toepassing zie je dus mooi dat je fantasie de enige beperking zal zijn. En als ik je post zo lees zou dit eigenlijk een betere manier zijn om een zwembad/boiler/buffervat oid te verwarmen. Ik ben mijn opstelling in '20 leren kennen en in '21 laten aanleggen. De doorstroom optie heb ik toen ook naar gevraagd maar dat was niet mogelijk met hoe het systeem opgebouwd is. Dan is dit echt wel beter om warmte te oogsten
Met.dit soort compressoren moet je wel oppassen met het bevestigen op een houten wand of vliering vanwege trillingen.

Mijn inziens zou een glycol pvt oplossing die te warm is gewoon de warmtepomp over moeten slaan en rechtstreeks het doel verwarmen.
Dit had ik ook het liefst gehad. Ik hou je voortgang in de gaten👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@jurgen purgen Nou, het systeem zal ook op veel momenten een lagere COP halen dan andere warmtepomp systemen.
Ik vind het een goede toepassing als de warmtevraag niet te hoog ligt.
Dus alleen tapwater mee doen, of ook de verwarming bij een huis dat maar 500m3 gas in een jaar doet.

Als je tapwater/zwembad/cv buffer ermee gaat doen, klinkt het alsof je er veel mee wil verwarmen en zou ik een oplossing zoeken die consistenter een goede COP weet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Ik heb inmiddels een Atlantic Explorer v4 270l op zolder staan, die binnenkort op zn definitieve plek mag. Maar ik zit nog even met de hoe&wat: onze zoldervloer is niet egaal en vast ook niet waterpas. Dus moet ie op pootjes. Maar ik wil ook iets met geluiddemping (een mat?).
Maar pootjes op een mat lijkt me niet geschikt met bijna 100kg per pootje :P
Of dan beter de vloer egaliseren, dan een mat en dan zonder pootjes?
En als laatste: wat voor mat / geluiddemping dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MisterMailman schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:27:
Ik heb inmiddels een Atlantic Explorer v4 270l op zolder staan, die binnenkort op zn definitieve plek mag. Maar ik zit nog even met de hoe&wat: onze zoldervloer is niet egaal en vast ook niet waterpas. Dus moet ie op pootjes. Maar ik wil ook iets met geluiddemping (een mat?).
Is het een houten vloer? Ik heb zelf een betonvloer en merk niets van trillingen of geluid dat op die manier doorgegeven zou worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 15-07-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Wolly schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Is het een houten vloer? Ik heb zelf een betonvloer en merk niets van trillingen of geluid dat op die manier doorgegeven zou worden.
Massief gewapend beton :P
Misschien demping toch maar uit mn hoofd zetten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
Hoi,

Ben je enigszins handig met hout? Anders zou je een verhoging kunnen maken waar de WPB op komt te staan en deze waterpas maken. Je hebt een paar vurenhouten blokken en een multiplex plaat van zo’n 21mm nodig.
De blokken zaag je onder dezelfde hoek af als dat je vloer scheef staat.

Tussen de blokken en de multiplex plaat zou je een stuk rubber kunnen bevestigen dat als trillingsdemper kan fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Hoe veel verloop of hoogteverschil heb je te overbruggen? Je kan van die granulaat rubbermatten (wasmachine) gebruiken bijvoorbeeld als het slechts om enkele mm's in de planken gaat. Heb je ook direct trillingsdemping. zoiets
Zachter nog, is EVA-foam. Dat zijn die dikke yoga matten. Dit op maat snijden, plaat Multiplex erop en daar zet je de boiler op. Het foam vormt om je grillige planken heen en de plaat verdeelt de last.

Als het echt niet waterpas is, dan zul je wel met een voetje / vuller moeten werken. Maar, meten is weten. Waar heb je het over? Fototje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
midas00 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:17:
Heb nu ruim 1,5 jaar een Arostor 270BM WPB. Heb pas geleden de warmwateraansluiting los gemaakt van de dielektrische koppeling. er zat allemaal prut in de koppeling aan de WPB kant. Was magnetisch dus is roest.

Waar kan die roest vandaan komen? De boiler is toch van RVS? Ik neem aan dat de aansluitingen van de WPB ook van RVS zijn. Of zou het van de dielektrische isolator zelf zijn? En zo ja hoort dat dan. Het gaat om deze koppleingen: https://www.praxis.nl/ger...-3-4-f-x-cu-3-4-m/6242401
Heeft het plaatsen van die andere koppeling nog geholpen? Bij mij heb ik nu namelijk hetzelfde bij m'n Edel Auer Air. Ook RVS vat dacht ik

Ik heb trouwens de boel aangesloten met meerlagenbuis, geen koper. Is zo'n koppeling dan überhaupt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wat is overigens het risico, mocht de boiler niet netjes waterpas staan? Een paar graden afwijking lijkt me niet zo een issue toch? (Als ie diagonaal zou staan, snap ik de problemen uiteraard.)

[ Voor 19% gewijzigd door Tanuki op 17-07-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
De compressor staat dan niet netjes rechtop en wordt scheef belast. Dat kan trillingen en extra slijtage geven. Ook kan de afvoer van condenswater suboptimaal zijn als de boiler scheef staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
stevenP schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:26:
Waar heb je het over? Fototje?
Dit is de vloer. Verre van vlak, en daarmee ook niet waterpas. Ik vraag me af of een mat dit kan oplossen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiwhhkcjO_BJA0DHqdXwFua7BNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zyDc9AfWhOQAQMhI9r3W3eiZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MisterMailman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Dit is de vloer. Verre van vlak, en daarmee ook niet waterpas. Ik vraag me af of een mat dit kan oplossen.
[Afbeelding]
Ik heb dat in mijn schuur opgelost door een kader te maken ter grootte van de boiler en heb daar gewoon wat egaline uitgestort :)

Meer waterpas dan dat krijg je het niet :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

[Afbeelding]
Zelf waterpas maken, we zijn tweakers toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ChQJcuHoSzpsp2nByKgMeLeHqI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEUdo7HJnwCLqZ5ubq8jsyJH.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Mooi voorbeeld van @klump4u! Als het inderdaad al beton-ondergrond is kan je dat makkelijk doen.
-goed met sop en een borstel schoonmaken
-laten drogen, dan insoppen met wat betoncontact / primer
-latten rondom leggen / vastboren aan de vloer. Hoeft niet zo hoog als Klump, stroken multiplex van 18mm of panlatten bijvoorbeeld zijn prima waarschijnlijk.
-zakje egaline erin. Zorg dat je zelfnivellerende hebt en let op de max laagdikte (er zijn verschillende smaken).

Alternatieve methode is met poeder tegellijm en een grote plaat, bijvoorbeeld Qboard / wedi plaat. Dikke dotten op de vloer en je plaat erin leggen. Kloppen met een rubber hamer als een stratenmaker en goed checken met je waterpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gewoon 2 zakjes betonmix van de hornbach a €3,95 en klaar is kees.
Ondergrond aanbranden met cement water en storten maar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:49
[...]

[Afbeelding]
paar latjes eromheen, egaline erin en je heb een super strak vlak vloertje _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@MisterMailman

Niet om het 1 of ander, maar mijn Explorer V4 heeft gewoon stelpootjes. Daarmee kan je hem gewoon waterpas zetten toch wanneer nodig. Je vangt er geen 6cm mee op, maar iets afwijking moet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 09:02

timovd

Voorsprong door techniek

Tim123 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:35:
[...]

paar latjes eromheen, egaline erin en je heb een super strak vlak vloertje _/-\o_
Latjes hoeft niet eens. Een randje kit is voldoende.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Doggieman schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:43:
@MisterMailman

Niet om het 1 of ander, maar mijn Explorer V4 heeft gewoon stelpootjes. Daarmee kan je hem gewoon waterpas zetten toch wanneer nodig. Je vangt er geen 6cm mee op, maar iets afwijking moet lukken.
Dat staat ook in mijn vraag ;) Ik twijfel dus tussen 2 opties:
1. Egaliseren en dan met mat zonder pootjes (meer werk, maar extra demping)
2. Niet egaliseren dan zonder mat mét pootjes (makkelijker, maar geen extra demping).
Ik neig naar optie 2, ook omdat Wolly aangeeft geen geluid/trillingen te ervaren op een betonvloer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik ben benieuwd naar jullie advies. Ik ben sinds een paar maanden verhuist naar een nieuwe woning (bouwjaar 2018), hier maken we nog gewoon gebruik van een cv voor verwarming en warm water; daarnaast ligt er voor ca 2kW aan zonnepanelen op het dak (met ruimte voor uitbreiding)

Ik ben eigenlijk benieuwd of een WPB een goeie investering zou zijn in deze woning. Helemaal van het gas af gaan en een warmtepomp voor de vloerverwarming zie ik nog niet direct gebeuren aangezien er ook twee van die (sfeer)gashaarden in zitten en die dan dus eigenlijk ook weg zouden moeten etc. Dus dan zou ik eerst alleen een WPB voor het warm water doen.

Ben dus een beetje op zoek naar of dit het overwegen waard zou zijn; of wordt het pas rendabel wanneer ik ook nog een keer meer zonnepanelen ga leggen bijvooorbeeld.

Yamaha MT-09

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou niet alleen een WPB kopen als je op gas blijft stoken. Een WPB is vooral interessant wanneer je al weinig gas verbruikt omdat je verwarmd met airco's of een andere warmtepomp. Die laatste jaarlijkse kuubjes worden dan wel heel duur door het vastrecht. Als je sowieso gas nodig blijft hebben, dan is een CV ketel helemaal niet perse duurder in het gebruik dan een WPB. Een CV heeft voor warm water bijv. ook geen stilstandverlies (zolang je geen comfort settings aan hebt staan).

En met de terugleverboetes en salderen dat afgeschaft zou worden zou ik nog wel een paar keer rekenen voor ik extra zonnepanelen zou gaan neerleggen.

Met een WPB kan je wel je teruglevering iets beperken maar het vermogen is niet heel hoog en de duur niet heel lang. Maximaal 590 watt hier. Op een huidige teruglevering van ruim 4kW is dat een flinke deuk in een pakje boter. Voor anderhalf uur.. 0,8 kWh :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Het hangt een beetje af van de installatiekosten denk ik.
Het is iets voordeliger dan gas echter met een factuur van €1000-2000 euro voor installatie ga je zelfs met subsidie zoiets nooit terugverdienen. Zoals Glashelder ook al opmerkt dus.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Thanks; dat vermoeden had ik zelf ook al een beetje :) Dan wordt het pas interesant wanneer ik volledig van het gas af zou willen gaan.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
Ik heb last van corrosie bij de uitlaat. Ik heb een diëlektrische koppeling geplaatst en juist in die koppeling zit nu de bruine troep. De tank is van RVS (Auer Edel Air). Maar zijn de aansluitingen dat dan ook? Kan het zijn dat juist door het toepassen van die koppeling er corrosie onstaat? Omdat de koppeling (Galva staal/messing), dan met de RVS aansluiting contact maakt? Of zit de koppeling dan wellicht verkeerd om? De staal kant maakt contact met de aansluiting ipv de messing kant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJEvwYGMgxTBNH6ouIHOMDCa2qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODSupsSG9lNcw5WBoJURg7vv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Blune schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:32:
Ik heb last van corrosie bij de uitlaat. Ik heb een diëlektrische koppeling geplaatst en juist in die koppeling zit nu de bruine troep. De tank is van RVS (Auer Edel Air). Maar zijn de aansluitingen dat dan ook? Kan het zijn dat juist door het toepassen van die koppeling er corrosie onstaat? Omdat de koppeling (Galva staal/messing), dan met de RVS aansluiting contact maakt? Of zit de koppeling dan wellicht verkeerd om? De staal kant maakt contact met de aansluiting ipv de messing kant?

[Afbeelding]
De corrosie is die wat zwart-achtige aanslag?

Voor zover ik weet is de dielektrische koppeling *juist* bedoeld om dit te voorkomen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:14:
[...]

De corrosie is die wat zwart-achtige aanslag?

Voor zover ik weet is de dielektrische koppeling *juist* bedoeld om dit te voorkomen?!
Nee het is meer bruin, met metaalachtige stukjes. Die koppeling is er inderdaad juist om dat te voorkomen, dat is het vreemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Ik heb een dimplex edel. Oftewel een kloon van de vailliant. In maart heb ik hem vervangen ivm defecte compressor. De oude was een jaar oud. Tijdens de installatie van de eerste heb ik me er best in verdiept in de dielectrische koppeling. In de manual van de boiler staal er niets over. Bij de technische unie wisten ze niet wat ik bedoelde en hebben ze hem uiteindelijk wel voor me besteld. Op internet vond ik een tabel dat rvs op messing geen probleem was en dat messing meer zou opvreten dan het rvs. Omdat de koppeling nog al lang op zich liet wachten heb ik de boiler zonder de koppeling geïnstalleerd. Toen ik de de defecte boiler losmaakte heb ik de delen heel goed geïnspecteerd en vergeleken met de nieuwe. Ik kon geen verschil zien. Ik heb wel teflon tape gebruikt natuurlijk en dat isoleert ook maar volgens mij wordt dat zo samengedrukt dat het wel ergens contact maakt. Ik denk dus dat je er bij rvs beter geen kunt gebruiken

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:13

nwagenaar

God, root. What's the differen

@Bergie
Net zoals @Glashelder aangeeft zou ik niet een WPB inzetten als je geen intentie hebt om je CV-installatie op korte termijn uit te faseren.

Overigens hoef je niet direct te gaan voor een reguliere WP omdat te kunnen doen. Een L/L WP (lees:airco) zou wellicht een mogelijkheid kunnen zijn.

Wij hebben dat ook gedaan en als laatste stap de WPB geplaatst en de CV-ketel verwijderd om het laatste 300m3 verbruik van de badkamer te kunnen realiseren om volledig gasloos te zijn.

Onze 200L WPB verbruikt 625KwH op jaarbasis en heeft bruto om en nabij de 150 euro aan stroom gekost (dynamisch energiecontract).

Overigens verbruiken wij 9000KwH op jaar basis, dus uitbreiding van zonnepanelen is zeer aan te bevelen als je gaat voor full electric.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 12:03
@nwagenaar Ik denk na al de plannen voor salderen en terugleververgoedingen toch net iets anders hierover. Ik heb dan wel genoeg stroom ‘over’ van mijn zonnepanelen.

Het boiler deel is het deel van de warmtepomp oplossing die ook zonder salderen geld zal besparen. Van april t/m september heb ik straks ‘gratis’ warm water. Als je verwarming nodig hebt, heb je maar weinig opbrengst van je zonnepanelen en dus zal je stroom moeten afnemen. M’n boiler zal zich dus veel sneller terugverdienen dan een warmtepomp voor verwarmen, als die zich al ooit zou terugverdienen zonder salderen.

Volgende stap is voor mij nog steeds een warmtepomp maar dan vooral voor het verduurzamen, mijn cv ketel is al even toe aan vervanging dus het zou een mooie combinatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Laatst online: 07:10
Bergie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:47:
Ik ben benieuwd naar jullie advies. Ik ben sinds een paar maanden verhuist naar een nieuwe woning (bouwjaar 2018), hier maken we nog gewoon gebruik van een cv voor verwarming en warm water; daarnaast ligt er voor ca 2kW aan zonnepanelen op het dak (met ruimte voor uitbreiding)

Ik ben eigenlijk benieuwd of een WPB een goeie investering zou zijn in deze woning. Helemaal van het gas af gaan en een warmtepomp voor de vloerverwarming zie ik nog niet direct gebeuren aangezien er ook twee van die (sfeer)gashaarden in zitten en die dan dus eigenlijk ook weg zouden moeten etc. Dus dan zou ik eerst alleen een WPB voor het warm water doen.

Ben dus een beetje op zoek naar of dit het overwegen waard zou zijn; of wordt het pas rendabel wanneer ik ook nog een keer meer zonnepanelen ga leggen bijvooorbeeld.
Een Wpb aansluiten is niet moeilijk. Als je het zelf kunt dan scheelt dat kosten en is ook je rekensom anders

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
timpel_800 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 07:45:
[...]

Een Wpb aansluiten is niet moeilijk. Als je het zelf kunt dan scheelt dat kosten en is ook je rekensom anders
Inderdaad. :) Ik zou het ook opnieuw weer zelf doen.

Het heeft me wat hoofdpijn gekost met het zoeken van de juiste koppelingen enz, maar het heeft geresulteerd in de installatie zoals ik die wilde. En als je puur en alleen je boiler installeert (met inlaatcombinatie en expansievat enz), zonder alle toeters en bellen eromheen die ik er nog bij heb, dan wordt de installatie nog makkelijker zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
snameroc schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:14:
Ik heb een dimplex edel. Oftewel een kloon van de vailliant. In maart heb ik hem vervangen ivm defecte compressor. De oude was een jaar oud. Tijdens de installatie van de eerste heb ik me er best in verdiept in de dielectrische koppeling. In de manual van de boiler staal er niets over. Bij de technische unie wisten ze niet wat ik bedoelde en hebben ze hem uiteindelijk wel voor me besteld. Op internet vond ik een tabel dat rvs op messing geen probleem was en dat messing meer zou opvreten dan het rvs. Omdat de koppeling nog al lang op zich liet wachten heb ik de boiler zonder de koppeling geïnstalleerd. Toen ik de de defecte boiler losmaakte heb ik de delen heel goed geïnspecteerd en vergeleken met de nieuwe. Ik kon geen verschil zien. Ik heb wel teflon tape gebruikt natuurlijk en dat isoleert ook maar volgens mij wordt dat zo samengedrukt dat het wel ergens contact maakt. Ik denk dus dat je er bij rvs beter geen kunt gebruiken
Dankjewel voor je antwoord. Zoals ik heb nu heb aangesloten is het juist het staaldeel van de koppeling dat contact maakt met de boiler. Ik heb zo'n vermoeden dat het nu meer kwaad dan goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Tanuki schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:09:
(met inlaatcombinatie en expansievat enz),
Waarom een expansievat aan je boiler? Daar heb je toch je inlaatcombinatie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
Iemand enig idee hier hoeveel een 200L warmtepompboiler per dag verbruikt als je hem niet gebruikt?

Ik verwarm nu met L/L en mijn warmwatergebruik is heel weinig (sinds februari ook koken op inductie)

Ik heb 0,5m3 gas per week voor douchen.. Maar de gasaansluiting kost me nu wel 30 euro per maand...
En ik heb een ligbad, wat 1x per maand wel wordt gebruikt om te badderen, dus er moet wel voldoende capaciteit zijn.

Ik heb er zelfs aan gedacht de CV ketel op propaan om te zetten en dan zo nu en dan gewoon een nieuwe fles te zetten :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
MisterMailman schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:03:
[...]

Waarom een expansievat aan je boiler? Daar heb je toch je inlaatcombinatie voor?
Ik heb tot nu toe nog geen druppel water uit de inlaatcombinatie zien komen. :) Dus het expansievat vangt alles mooi op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:24:
Iemand enig idee hier hoeveel een 200L warmtepompboiler per dag verbruikt als je hem niet gebruikt?

Ik verwarm nu met L/L en mijn warmwatergebruik is heel weinig (sinds februari ook koken op inductie)

Ik heb 0,5m3 gas per week voor douchen.. Maar de gasaansluiting kost me nu wel 30 euro per maand...
En ik heb een ligbad, wat 1x per maand wel wordt gebruikt om te badderen, dus er moet wel voldoende capaciteit zijn.

Ik heb er zelfs aan gedacht de CV ketel op propaan om te zetten en dan zo nu en dan gewoon een nieuwe fles te zetten :+
Dat hangt af van isolatie en je watertemperatuur. Ik denk dat het warmteverlies gemiddeld zo'n 50 W thermisch is, wat per dag ongeveer 0.5 kWh elektrisch verbruikt.
Pagina: 1 ... 85 ... 113 Laatste