Martin7182 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 06:19:
@
Tanuki sneller vullen betekent een hardere waterstraal bij het douchen of vullen van een bad. Heb je dat nodig? Veel huishoudens hebben een spaardouchekop; die is de beperkende factor, niet de 15 mm waterleiding.
De L/W warmtepomp heeft een eigen gesloten circuit en staat hier (zowel figuurlijk als letterlijk) los van.
Misschien heb ik niet goed geschetst hoe de leidingen precies lopen, dat is natuurlijk overal anders:
1. Watermeter in meterput, 15mm leiding die van Brabant water komt
2. Allerlei aftakkingen en dergelijke in de meterput, o.a. naar keuken, badkamers, toilet, enz
3. Aftakking naar zolder, 15mm buis
4. Op zolder dus 15mm koud water dat daar beschikbaar is
Op die 15mm koud water leiding zal de boiler inlaat dus aangesloten worden. Een dikkere leiding voorzien (andere route, gezien ik niet in het hele huis die 15mm koper leiding ga uithakken en vervangen

) zou dus een beetje rendement hebben, gezien de boiler dan idd sneller zou vullen, want meer water dat er doorheen kan. Aan de andere kant, hoofdleiding limiteert en waterontharder limiteert.
Hardere waterstraal bij douchen of vullen van bad zal dus niet van toepassing zijn, dat is afhankelijk van de koud water leiding in de meterput, die ik overigens ook niet ga uithakken, is ook 15mm koper.
En natuurlijk van de warm water leiding, ook 15mm koper, ook in muur en betondek enz verwerkt. Ook die ga ik niet aanpassen.
Die warm water leiding zit dus in de muur op de plek waar nu de cv ketel hangt. Vanuit de cv ketel loopt daar nu een 15mm koperen buis naar toe, dan een koppeling 15mm knel x 15mm knel.
Misschien maakt dit het wat duidelijker. Excuses dat ik die informatie niet meteen zo had neergezet.
De lucht/water warmtepomp zal de koud water leiding die daar zit (15mm koper, komende vanuit de meterput) wel benutten, gezien deze ook water nodig heeft, net als de boiler. Vandaar dat ik me dus afvroeg:
1. Hoe hoog is het rendement om vanuit de meterput een 20mm leiding te maken naar de wpb? Is dat puur alleen sneller vullen, dus een paar minuten eerder klaar met vullen? Of zijn er nog andere prettige zaken aan?
2. Gegeven dat de wp (niet wpb) er op termijn zal komen, is het dan misschien (alsnog) nuttig(er) en dus handig om nu te doen? Ik gok eigenlijk dat die lucht/water warmtepomp niet liters en liters water blijft gebruiken, maar vooral heel veel liters water blijft rond circuleren.
Dus mijn conclusie lijkt te zijn dat de 15mm leidingen wellicht niet ideaal zijn, maar eigenlijk niets in de weg zitten. Als ik het nieuw aan zou leggen, zou ik denk ik wel een 20mm leiding er naar toe maken. Maar nu er 15mm zit, lijkt het de moeite niet waard om nog iets extra te gaan doen.
Maar misschien heb ik het fout. En dat hoor ik dan graag, want ik ben er nu mee bezig, dus het is een relatief kleine moeite.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?