Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:11
ngommers schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Ik zit hier met dezelfde keuze, heb jij inmiddels een keuze gemaakt? en waarom heb je die keuze dan gemaakt?
Ja, ik heb gekozen, besteld en hij staat al geinstalleerd en lijkt te werken :P (we wonen nog niet in de woning dus nog geen uitgebreide ervaring ermee opgedaan).

Het is toch de Atlantic Explorer V4 270L geworden. Deels gevoel, deels zie je deze toch wel het meeste in de topics voorkomen en ik las ook dat Panasonic deze rebranded verkoopt en heb Panasonic als merk ook altijd wel hoog zitten dus die kiezen geen troep om te rebranden denk ik dan.

Na aansluiten van de water aansluitingen en luchtdoorvoeren door de loodgieter heb ik de stekker eraan gemaakt en hem aangesloten, even de wizard doorlopen met instellingen en daarna ging hij op zijn gemakje aan de gang. Een aantal uur later was de boel op 57 graden. Vond hem weinig geluid maken.

Pas als we er gaan wonen over 2 weken gaan we er natuurlijk meer ervaring mee opdoen. Maar ding voelt solide aan (was ook heel wat om hem met 3 man naar de 1e verdieping te krijgen).

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:12
--Erik-- schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Bedankt voor de tip. Ben maar voor de 10 meter Lapp Ölflex 7-aderige kabel gegaan, toch wel netter dan met 2 draden werken.
Moet ook mijn boodschappenlijstje nog gaan vullen voor de Calypso.

Naast deze nog een 3-aderige 2,5mm2 en dat is het voor wat betreft bekabeling?

Ook dielektrische koppeling, inlaatcombinatie, beluchting etc. al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Die wordt toch meegeleverd? Bij mijn Calypso split wel i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
ASW1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Die wordt toch meegeleverd? Bij mijn Calypso split wel i.i.g.
Lees hier soms dat die wat "dubieus" is en er een andere voor wordt gekocht. Jij hier geen problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45

TWKterry

Master Mariner

Hoe heb ik dat kunnen missen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:24
TWKterry schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:38:
Als ik het lijstje van @darkfujita (dank je!) nog even wat uitbreid;
  • Atlantic Explorer V4 200L
  • Auer Edel Air 200L
  • ==
  • Arostor 200L
  • LG 200L
Wat is de voornaamste reden dat er meer populariteit is voor de Atlantic dan de Auer? Is het puur de prijs of zie ik iets over het hoofd. Als ik ze namelijk vergelijk (op papier):

Atlantic:
- R513A
- anode, continu stroom nodig
- 80KG ledig
- COP van 2,79 (bij 7 graden)
- 1617 x 620 x 665
- 1800 ~ 2000 euro

Auer:
- R290
- RVS
- 56,5kg ledig
- COP 3,19 (bij 7 graden)
- 1460 x 630 x 630
- 2600 ~ 2800 euro

LG:
- R134a
- anode ICCP ?
- 100kg ledig
- COP 3,3 (bij 7 graden)
- 38dBA (42 dBA in turbo)
- 1625 x 580 x 582
- 1900 ~ 2000 euro
[/quote]
Over de LG is niet zoveel te vinden maar lijkt op papier goed, zijn er hier ervaringsdeskundigen?
De diverse koudemiddellen zijn allemaal anders, heeft dat nog betekenis?
Iemand een idee wat de ICCO anodes bij LG zijn?
Vraag me af waarom mensen steeds met relatief slechte merken komen.
De warmtepompboilers van Stiebel Eltron, Nibe, Daikin, Mitsubishi Electric, enz dan?

Sorry maar LG is altijd prut.

Goede modellen zijn Stiebel Eltron bv WWK301 of Nibe MT-WH (21 of 26)
Of Daikin EKHHE260CV3

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 21-06-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Technician- schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Vraag me af waarom mensen steeds met relatief slechte merken komen.
De warmtepompboilers van Stiebel Eltron, Nibe, Daikin, Mitsubishi Electric, enz dan?
Misschien de prijs en dat er vaak R134a in zit ipv iets met een lage GWP?
Wat is er slecht aan Atlantic, daar zijn in feite al 2 wpb topics op gebaseerd.
Op Tweakers kan je verwachten dat de prijs telt en de klussers kunnen er wat mee :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:32

Sebazzz

3dp

Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:13:
[...]

Op Tweakers kan je verwachten dat de prijs telt en de klussers kunnen er wat mee :)
Dit is ook het de facto Atlantic topic :+

[ Voor 27% gewijzigd door Sebazzz op 21-06-2024 22:19 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Bedoel atlantic niet, maar Vaillant, Auer en LG is bar slecht.

Verder is prijs een nogal breed begrip, een goed merk is maar €700 duurder. Een defecte boiler na 3 jaar is een duur grapje.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 21-06-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Technician- schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:24:
[...]

Bedoel atlantic niet, maar Vaillant, Auer en LG is bar slecht.
Bij Auer/Vaillant bleek pas richting einde garantie hoe brak ze zijn, velen wilden RVS zonder anode en wellicht het lagere gewicht waar ik in kan komen.
De bediening en service waren wel matig en dat de LG scoort snap ik ook niet met die onhandige lucht aansluiting en ook R134a.
Bij Stiebel Eltron top spul met R134a en slechts 60dBa(!!) herrie voor ruim €3K 8)7
Daikin idem, allemaal (stok)oude ontwerpen van 2020 of ouder, wellicht ergens een OEM groot opgekocht?
Bij Mitsubishi Electric zie ik alleen passieve boilers, geen wpb's tenzij ik niet goed kijk...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:39:
[...]

Bij Auer/Vaillant bleek pas richting einde garantie hoe brak ze zijn, velen wilden RVS zonder anode en wellicht het lagere gewicht waar ik in kan komen.
De bediening en service waren wel matig en dat de LG scoort snap ik ook niet met die onhandige lucht aansluiting en ook R134a.
Bij Stiebel Eltron top spul met R134a en slechts 60dBa(!!) herrie voor ruim €3K 8)7
Daikin idem, allemaal (stok)oude ontwerpen van 2020 of ouder, wellicht ergens een OEM groot opgekocht?
Bij Mitsubishi Electric zie ik alleen passieve boilers, geen wpb's tenzij ik niet goed kijk...
Kun je wel zeggen, dat zijn ze ook.
Maar draaien in allerlei B2B situaties zoals sportkantines, industrie, grote kantoren al jaren probleemloos. Daar heb ik al 15 jaar ervaring mee.
Wat mensen kunnen opzoeken is wat een fabrikant opgeeft op de type plaatjes. Geen ervaring.

Stiebel Elton, Nibe, Daikin maken juist de boilers helemaal in eigen fabriek. Juist de rest (zoals Vaillant, LG, Panasonic e.d.) is OEM ingekocht

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 21-06-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is ook de verkrijgbaarheid, de 'slechte' merken vind je in (web)shops en er wordt veel over geschreven.
De doelgroep verschilt, consumenten kunnen niet aan 'jouw' merken komen al probeert Nibe het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
[...]

Interessante beredenering, hoe meer topics er van zijn die allerlei ellende beschrijven van veel gebruikers is een teken van betrouwbaarheid?
@Technician- Ik durf Metro Therm ook wel aan je lijst toe te voegen (al is dat een NIBE).

[ Voor 4% gewijzigd door beestemans op 21-06-2024 23:09 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
beestemans schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:08:
[...]

Interessante beredenering, hoe meer topics er van zijn die allerlei ellende beschrijven van veel gebruikers is een teken van betrouwbaarheid?
De betrouwbaarheid van bijv. Atlantic is gebleken doordat ze jaren lang goed blijven, al sinds 2016 zijn we bezig en natuurlijk gaat er wel eens iets mee mis.
De anderen die vaker falen zijn veel korter op de markt en van LG weten we dat het hun 1e serie is.
Alleen al daarom zou ik mijn twijfels hebben, wellicht helpt de bekende naam bij de verkoop.
Bedenk verder dat de topics vooral ervaringen delen en dat Atlantic populair werd in de tijd dat de ISDE nog bijna de aankoop dekte en je hem zelf mocht installeren.
De betrouwbaarheid was toen nog niet vast te stellen, al waren we al bij de EX V3 die blijkbaar al 2 voorgangers had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:22
Kijk, dit is de discussie incl antwoorden die ik hoopte. Ik vroeg me namelijk al af waarom Atlantic Ex zo populair was. Maar echt qua prijs (en dus wellicht specs) is die erg goedkoop tov de andere.

Denk dat ik ook de gok ga nemen om voor de Atlantic te gaan. Wel ben ik benieuwd naar het verbruik (200 of de 270L).

Heeft iemand daar nog data over die je kan/wil delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de TS (die bijna niemand goed leest) staat een linkje naar een sheet met historisch stroom/waterverbruik.
Het is mede afhankelijk van waar de wpb staat en wat je met de lucht doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Speedy-Andre schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:39:
In de TS (die bijna niemand goed leest) staat een linkje naar een sheet met historisch stroom/waterverbruik.
Het is mede afhankelijk van waar de wpb staat en wat je met de lucht doet.
Ik dacht dat die niet meer in gebruik was maar zie nu dat er tabbladen zijn, haha, zal het aanvullen.

Edit, bijgewerkt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketsio
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-07 08:09
Iemand al ervaring met de Remeha Azzora Ace?

Ik zit al wat jaren in de airconditioning en als ik atlantic hoor gaan me nekharen omhoog staan dus wil niet voor een atlantic gaan.
Hoor veel positief over de NIBE en de Atag in de buiten wereld maar nooit iets over de Remeha WPB.
Iemand die hem al heeft staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58
@Ketsio Kunnen je nekharen aangeven waar ze zo van omhoog gaan staan?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

@Ketsio en waarom de Nibe en Atag positief beoordeeld worden?
Nibe is wel bekend maar atag bij mij geheel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ketsio schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:12:
Iemand al ervaring met de Remeha Azzora Ace?

Ik zit al wat jaren in de airconditioning en als ik atlantic hoor gaan me nekharen omhoog staan dus wil niet voor een atlantic gaan.
Hoor veel positief over de NIBE en de Atag in de buiten wereld maar nooit iets over de Remeha WPB.
Iemand die hem al heeft staan?
Nibe is goed ja. Al zeker 15 jaar op de markt dat model.
Atag, Remeha ed allemaal mijden, is allemaal Chinese export

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Prijs kwaliteit van de Atlantics is gewoon heel goed, het enige nadeel wat ik kan bedenken is R513a, dat is niet echt een gangbaar koudemiddel als er ooit wat mee is.
R134a is een stuk makkelijker om iemand daar voor te vinden die dat kan repareren.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Volgens mij wordt een wp boiler niet gerepareerd net een koelkast kijk maar bij de vaillant en ook mijn dimplex werd gewoon vervangen onder garantie.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:44
-Junkiexp- schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:13:
Prijs kwaliteit van de Atlantics is gewoon heel goed, het enige nadeel wat ik kan bedenken is R513a, dat is niet echt een gangbaar koudemiddel als er ooit wat mee is.
R134a is een stuk makkelijker om iemand daar voor te vinden die dat kan repareren.
R134a wordt dacht ik uiteindelijk wel uitgefaseerd, nog niet verboden maar die kans is er natuurlijk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door ngommers op 23-06-2024 22:01 . Reden: is nog niet verboden maar wordt uitgefaseerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Tot een aantal jaar geleden hadden alle auto airco's nog R134a dus dat gaat voorlopig wel blijven als koudemiddel.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:42:
Tot een aantal jaar geleden hadden alle auto airco's nog R134a dus dat gaat voorlopig wel blijven als koudemiddel.
Volgens mij kan een grootdeel van de auto's over op R1234ZE zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketsio
RichieB schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:48:
@Ketsio Kunnen je nekharen aangeven waar ze zo van omhoog gaan staan?
Service is uit eigen ervaring heel slecht, halve antwoorden en slechte bereikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketsio
ngommers schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:57:
[...]

R134a wordt dacht ik uiteindelijk wel uitgefaseerd, nog niet verboden maar die kans is er natuurlijk wel.
Inderdaad R134A wordt tot 2030 uitgefaseerd tot 20% en daarna wordt er niks gezegt over verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ketsio schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:18:
[...]
Service is uit eigen ervaring heel slecht, halve antwoorden en slechte bereikbaarheid.
Heb je het over de service van je leverancier en/of installateur of van de importeur van de Atlantic spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 09:54
Ketsio schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Ik heb andere ervaringen, wel via de leverancier uiteraard (waar je in eerste instantie ook moet aankloppen bij problemen).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:47

hnq

hansvk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Ik heb andere ervaringen, wel via de leverancier uiteraard (waar je in eerste instantie ook moet aankloppen bij problemen).
Ik ook

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ook, tot nu toe. Mijn boiler wordt als het goed is 5 juli geleverd. Maar ik heb al wat contact gehad met Atlantic technisch support en dergelijke, erg over te spreken. Ik werd heel blij van de antwoorden. :) Dat zie ik toch vaak anders bij andere bedrijven.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Tanuki schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:22:
Ik ook, tot nu toe. Mijn boiler wordt als het goed is 5 juli geleverd. Maar ik heb al wat contact gehad met Atlantic technisch support en dergelijke, erg over te spreken. Ik werd heel blij van de antwoorden. :)
Atlantic wil toch geen direct contact met consumenten :? Toen iemand vroeg om lokale API toegang tot de CozyTouch werd ie praktisch afgewimpeld.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 16:28
Vraagje. Ik maak zojuist de bovenkant open van mijn Atlantic V4 Explorer en zie aan de voorkant condens/vocht in de plastic omhulsels van de dunne koude(?)-leidingen (foto 1) en rechts een een paar druppels water liggen (foto 2).
Is dit iets dat normaal is? Ik denk het niet toch?

10 dagen geleden vond ik ook een klein plasje water onder mijn koudwaterleiding, maar dit is niet meer voorgekomen. Ik kwam er wel toen achter dat mijn condensafvoerslang niet goed naar beneden afliep (foto 3): slang liep weer omhoog zodat er wat water in bleef staan; dat heb ik toen direct opgelost.
Zou dit slecht weglopen van condenswater de water/hoge vochtigheid in het bovendeel veroorzaakt kunnen hebben?
En hoe krijg ik het vocht er weer uit, of kan het geen kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5WIZ_bIn09if8-KNPYcUK-l5lg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khjcFlVaypBWxKYV2PwfRhBo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1ujN5y9NO7CDLEqC28LwQm9leU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDzRHjgSPtu5wMvPi0Lk7Anx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvue8eGA5HBoxblEcKTq0Frl22Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAv2WDMA229CJEOiyZnftt0R.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
Vrijwel zeker dat het condenswater is met de huidige weersomstandigheden. In principe kan het er tegen, maar het zou ook moeten aflopen waardoor het kan worden afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 16:28
beestemans schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:18:
Vrijwel zeker dat het condenswater is met de huidige weersomstandigheden. In principe kan het er tegen, maar het zou ook moeten aflopen waardoor het kan worden afgevoerd.
En het is dus ook de bedoeling dat het in die plastic omhulsels zit? Daar kan het niet zo makkelijk uit lijkt me.

Edit: die omhulsels hebben alleen openingen aan de bovenkant, dus het loopt daar niet zo makkelijk uit.

[ Voor 11% gewijzigd door TiBoD op 27-06-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Die plastic omhulsels zijn een beetje schijnveiligheid en schijnisoliatie. Misschien dat ze ooit perfect deden afsluiten, maar dat doen ze nu niet meer en dan blijft het condens daarin staan. Die kan je prima verwijderen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:44
Ik overweeg op zeer korte termijn een WPB te gaan aanschaffen en neig nu naar de atlantic explorer v4.
In die handleiding zie ik dat er een speciale aansluiting is voor de circulatieleiding alleen ik kan verder niet vinden hoe je die dan weer moet aansluiten aan de koude kant.

Ik kan hem met een T-stuk op de koude kant aansluiten, alleen gaat het water dan wel rond lopen (met een circulatiepomp er tussen) of moet dit op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rba26
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 21:24
Ook in de markt voor een wpb voor het vervangen van de cv voor sww. Aan het twijfelen tussen de LG 200 liter en de Vaillant. Neig naar de Vaillant Aristor 200 vanwege het rvs vat, R290 en lagere gewicht. Wat zijn de bekende nadelen van dit model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 22:37
Rba26 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:17:
Ook in de markt voor een wpb voor het vervangen van de cv voor sww. Aan het twijfelen tussen de LG 200 liter en de Vaillant. Neig naar de Vaillant Aristor 200 vanwege het rvs vat, R290 en lagere gewicht. Wat zijn de bekende nadelen van dit model?
Ik heb er een, so far so good maar check vooral dit topic Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

Niet het meest betrouwbare product van Valliant lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
ngommers schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:03:
Ik overweeg op zeer korte termijn een WPB te gaan aanschaffen en neig nu naar de atlantic explorer v4.
In die handleiding zie ik dat er een speciale aansluiting is voor de circulatieleiding alleen ik kan verder niet vinden hoe je die dan weer moet aansluiten aan de koude kant.

Ik kan hem met een T-stuk op de koude kant aansluiten, alleen gaat het water dan wel rond lopen (met een circulatiepomp er tussen) of moet dit op een andere manier?
Als je dat T-stuk direct op de koude kant aansluit, dus niet achter de inlaatcombinatie, dan werkt dat prima voor circulatie. Zo heb ik het ook aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rba26
  • Laatst online: 13-09 21:24
KryTech schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Ik heb er een, so far so good maar check vooral dit topic Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

Niet het meest betrouwbare product van Valliant lijkt het.
Dank! Had ik nog niet gezien. Ga het er maar niet op wagen, wordt geen Aristor dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Toch als ik nu naar de bovenstaande foto’s kijk zie ik geen kwaliteit verschil tov mijn dimplex.(wat een gelijkwaardige is als de aristor) Ik heb goede hoop dat de nieuwe de juiste verbeteringen bevat maar de tijd zal het leren.
De service was in ieder geval goed.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:25

martijn v o

Certified by Enphase.

ngommers schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:03:

Je kunt het op twee manieren doen, ik neem aan dat je dan ook over een circulatieleiding in huis beschikt (dus van een warm tappunt ver weg meestal de keuken weer terug naar de boiler):
1- Je sluit het andere eind aan met een terugslagklep een pomp op de circulatieaansluiting van de boiler vaak in het midden.
2- Je sluit het andere eind aan met een terugslagklep en pomp tussen de inlaatcombinatie en boiler van het koude water.

met manier 2 kun je de pomp ook laten draaien als de boiler legionella run doet dan neem je de warm en circulatieleidingen en onderkant boiler ook mee.

Als je dan een slimme stekker neemt en die programmeer je op tijd dat als je warm water nodig hebt in de keuken (bij ons 07.00-09.00 en 17.00-19.00 uur) dan ben je ook energiezuinig bezig want een circulatieleiding zorgt voor comfort maar kost wel veel energie omdat het water ondanks isolatie flink kan afkoelen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@ngommers Voor de volledigheid: ik doe alleen nummer 2 zoals @martijn v o hier beschrijft: het rondpompen tussen circulatie uitgang en koude aanvoer van de WPB. Ik schakel de pomp met een Sonoff/Tasmota aan bij 58 °C en uit bij 62 °C. Normaal staat mijn WPB op 48 °C. Ik heb geen circulatieleiding in mijn huis oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:39
darkfujita schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:27:
Heeft iemand daar nog data over die je kan/wil delen?
Binnen/buiten, 4 personen, 200L, 55/62
Augustus 2023: 2 weken vakantie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok8XEHb3_PfGyrrW3HCSe8E1394=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQfBBpCh0nZOIY3hJ7QFCei2.jpg?f=fotoalbum_large

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Sebazzz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Atlantic wil toch geen direct contact met consumenten :? Toen iemand vroeg om lokale API toegang tot de CozyTouch werd ie praktisch afgewimpeld.
Misschien zijn ze daar minder happig op, om die specifieke informatie te delen? En misschien afhankelijk van welke persoon het toevallig was?

Ik heb wat vragen gesteld over bepaalde aspecten van de installatie, waarbij ik heel goed advies kreeg. O.a. of de afmeting van het expansievat dat ik in gedachte toereikend zou zijn, waarop ik een complete Excel sheet kreeg + een hoop informatie over hoe zij dat dan berekenen en wat dus het juiste aantal liters is.

Ik werd in ieder geval niet afgewimpeld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Laatst online: 13-09 19:03
Ik heb sinds vandaag een probleem met een van mij twee Calypso VM 150 boilers na een aangekondigde stroomonderbreking door de netbeheerder (2 uur). De units zijn al enkele jaren in gebruik

Beide boilers in storing (W15). Nu is dat normaal als de stroom is onderbroken. Voor de eerste boiler heb ik de tijd en datum weer ingesteld. Vervolgens hoorde ik de standaard “klik” en sprong de compressor aan. Element staat uit.

Na het instellen van tijd/datum op de tweede boiler hoorde ik geen klik. Compressor ging niet aan. Ik heb de temperatuur instellingen nog aangepast om hem te forceren aan te gaan. Helaas geen reactie. Ook geen compressor symbool in het scherm. Ook niet op inschakelen van boost modus.

Ik heb daarop de boiler gereset. Al tijdens het doorlopen van de instellingen zag ik dat het element was aangesprongen. Element symbool op het scherm. Geen compressor symbool. Tijdens het doorlopen van de instellingen hoorde ik kleine tikjes in het vat. Ik vermoedde het element. Is ook nooit gebruik. Ineens rook ik een brandlucht en dacht een lichte walm uit de kap te zien. Ik heb direct de stroom afgekoppeld.

In eerste instantie dacht ik aan een vastloper van de compressor. Aan de andere kant heb ik nooit de klik van het relais gehoord. Ook rook ik de brandlucht las na de reset en het inschakelen van het element.

Ik zal nu eerst maar alles gaan doormeten maar wellicht komt bovenstaande bekend voor of hebben jullie op basis van de beschrijving een idee waar het probleem kan zitten? Ik vermoed dat de betreffende boiler actief was tijdens de stroomonderbreking.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:48
ijhas schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:52:
Ik heb sinds vandaag een probleem met een van mij twee Calypso VM 150 boilers na een aangekondigde stroomonderbreking door de netbeheerder (2 uur). De units zijn al enkele jaren in gebruik

Beide boilers in storing (W15). Nu is dat normaal als de stroom is onderbroken. Voor de eerste boiler heb ik de tijd en datum weer ingesteld. Vervolgens hoorde ik de standaard “klik” en sprong de compressor aan. Element staat uit.

Na het instellen van tijd/datum op de tweede boiler hoorde ik geen klik. Compressor ging niet aan. Ik heb de temperatuur instellingen nog aangepast om hem te forceren aan te gaan. Helaas geen reactie. Ook geen compressor symbool in het scherm. Ook niet op inschakelen van boost modus.

Ik heb daarop de boiler gereset. Al tijdens het doorlopen van de instellingen zag ik dat het element was aangesprongen. Element symbool op het scherm. Geen compressor symbool. Tijdens het doorlopen van de instellingen hoorde ik kleine tikjes in het vat. Ik vermoedde het element. Is ook nooit gebruik. Ineens rook ik een brandlucht en dacht een lichte walm uit de kap te zien. Ik heb direct de stroom afgekoppeld.

In eerste instantie dacht ik aan een vastloper van de compressor. Aan de andere kant heb ik nooit de klik van het relais gehoord. Ook rook ik de brandlucht las na de reset en het inschakelen van het element.

Ik zal nu eerst maar alles gaan doormeten maar wellicht komt bovenstaande bekend voor of hebben jullie op basis van de beschrijving een idee waar het probleem kan zitten? Ik vermoed dat de betreffende boiler actief was tijdens de stroomonderbreking.
Het element kan de eerste keer stinken.https://gathering.tweaker...message/79224342#79224342

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijhas
  • Laatst online: 13-09 19:03
@Tromp.et Dank. Dat gaf mij de moed om hem weer aan te sluiten. Heb nog twee keer een reset uitgevoerd. Bij de laatste keer sprong de compressor weer aan. Alles draait weer zonder problemen.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Druk bezig met het boodschappen lijstje afronden. :) En nu kom ik toch uit op een discussiepuntje.

Ik ga dus binnenkort de 270 liter Atlantic explorer v4 installeren. De aanvoer koude leiding die op die plek beschikbaar is, is 15mm koper. Hier kan ik een aftakking op maken, die dan naar de inlaatcombinatie enz enz gaat en dan de warmtepompboiler in zal gaan.

Maar ik zit me nu af te vragen of een grotere aanvoer niet beter zou zijn. Is dat een no-brainer en betekent het dat de boiler sneller zal vullen? Of maakt het in de praktijk niet zo heel veel uit?

Kanttekening van het verhaal is dat er a) een binnenkomende waterleiding in het huis is van 15mm, met verloopjes naar 3/4" voor de watermeter en dat we na de watermeter wel met grotere leiding werken, maar uiteindelijk de meeste aftakkingen wel 15 of 16mm zijn.
En b) een waterontharder tussen zit, die wellicht ook iets zal beperken?

Maar ik zou bijvoorbeeld een koud water aanvoer kunnen maken van 20mm of zelfs 25mm. Nog groter dan dat lijkt me sowieso niet nuttig.

Dan zou de boiler sneller kunnen vullen, wellicht?
Ander bijkomend voordeel kan zijn dat de lucht/water warmtepomp die daar nog gaat komen, op termijn, rendement kan hebben van die grotere aanvoer, lijkt me? En dat het bijvoorbeeld ook minder erg is als beiden tegelijk wat meer water nodig zullen hebben?

Maar het valt of staat een beetje met of het nog efficiënt is, die grotere diameter, als "de bron" eigenlijk al "te klein" is? Of zie ik dat verkeerd?

En zijn er überhaupt huizen waar 20, 25 of zelfs nog groter het huis binnen komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:09
@Tanuki sneller vullen betekent een hardere waterstraal bij het douchen of vullen van een bad. Heb je dat nodig? Veel huishoudens hebben een spaardouchekop; die is de beperkende factor, niet de 15 mm waterleiding.
De L/W warmtepomp heeft een eigen gesloten circuit en staat hier (zowel figuurlijk als letterlijk) los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 06:19:
@Tanuki sneller vullen betekent een hardere waterstraal bij het douchen of vullen van een bad. Heb je dat nodig? Veel huishoudens hebben een spaardouchekop; die is de beperkende factor, niet de 15 mm waterleiding.
De L/W warmtepomp heeft een eigen gesloten circuit en staat hier (zowel figuurlijk als letterlijk) los van.
Misschien heb ik niet goed geschetst hoe de leidingen precies lopen, dat is natuurlijk overal anders:
1. Watermeter in meterput, 15mm leiding die van Brabant water komt
2. Allerlei aftakkingen en dergelijke in de meterput, o.a. naar keuken, badkamers, toilet, enz
3. Aftakking naar zolder, 15mm buis
4. Op zolder dus 15mm koud water dat daar beschikbaar is

Op die 15mm koud water leiding zal de boiler inlaat dus aangesloten worden. Een dikkere leiding voorzien (andere route, gezien ik niet in het hele huis die 15mm koper leiding ga uithakken en vervangen :p) zou dus een beetje rendement hebben, gezien de boiler dan idd sneller zou vullen, want meer water dat er doorheen kan. Aan de andere kant, hoofdleiding limiteert en waterontharder limiteert.

Hardere waterstraal bij douchen of vullen van bad zal dus niet van toepassing zijn, dat is afhankelijk van de koud water leiding in de meterput, die ik overigens ook niet ga uithakken, is ook 15mm koper.
En natuurlijk van de warm water leiding, ook 15mm koper, ook in muur en betondek enz verwerkt. Ook die ga ik niet aanpassen.

Die warm water leiding zit dus in de muur op de plek waar nu de cv ketel hangt. Vanuit de cv ketel loopt daar nu een 15mm koperen buis naar toe, dan een koppeling 15mm knel x 15mm knel.

Misschien maakt dit het wat duidelijker. Excuses dat ik die informatie niet meteen zo had neergezet.

De lucht/water warmtepomp zal de koud water leiding die daar zit (15mm koper, komende vanuit de meterput) wel benutten, gezien deze ook water nodig heeft, net als de boiler. Vandaar dat ik me dus afvroeg:
1. Hoe hoog is het rendement om vanuit de meterput een 20mm leiding te maken naar de wpb? Is dat puur alleen sneller vullen, dus een paar minuten eerder klaar met vullen? Of zijn er nog andere prettige zaken aan?
2. Gegeven dat de wp (niet wpb) er op termijn zal komen, is het dan misschien (alsnog) nuttig(er) en dus handig om nu te doen? Ik gok eigenlijk dat die lucht/water warmtepomp niet liters en liters water blijft gebruiken, maar vooral heel veel liters water blijft rond circuleren.

Dus mijn conclusie lijkt te zijn dat de 15mm leidingen wellicht niet ideaal zijn, maar eigenlijk niets in de weg zitten. Als ik het nieuw aan zou leggen, zou ik denk ik wel een 20mm leiding er naar toe maken. Maar nu er 15mm zit, lijkt het de moeite niet waard om nog iets extra te gaan doen.

Maar misschien heb ik het fout. En dat hoor ik dan graag, want ik ben er nu mee bezig, dus het is een relatief kleine moeite. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:11
Tanuki schreef op maandag 1 juli 2024 @ 06:35:
[...]

De lucht/water warmtepomp zal de koud water leiding die daar zit (15mm koper, komende vanuit de meterput) wel benutten, gezien deze ook water nodig heeft, net als de boiler. Vandaar dat ik me dus afvroeg:
2. Gegeven dat de wp (niet wpb) er op termijn zal komen, is het dan misschien (alsnog) nuttig(er) en dus handig om nu te doen? Ik gok eigenlijk dat die lucht/water warmtepomp niet liters en liters water blijft gebruiken, maar vooral heel veel liters water blijft rond circuleren.
Het cv systeem van de lucht/water warmtepomp wordt enkel eenmalig gevuld. Deze heeft geen vaste aansluiting aan het waternet.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Altijd als ik zinnen als 'boiler vullen' lees dan denk ik dat mensen ook daadwerkelijk denken dat een boiler leeg kan zijn na flink gebruik.

Dat kan dus niet, Als men zegt dat de boiler leeg is dan bedoelt men dat de boiler geen nuttige warme inhoud meer heeft, de boiler zelf heeft ten allen tijde 270l (of welke inhoud de boiler dan ook is) aan water in zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
luckremers schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:01:
[...]

Het cv systeem van de lucht/water warmtepomp wordt enkel eenmalig gevuld. Deze heeft geen vaste aansluiting aan het waternet.
M.a.w., het is verspilde moeite om een dikkere leiding naar die plek toe te gaan brengen via een andere route. :D Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:13:
Altijd als ik zinnen als 'boiler vullen' lees dan denk ik dat mensen ook daadwerkelijk denken dat een boiler leeg kan zijn na flink gebruik.

Dat kan dus niet, Als men zegt dat de boiler leeg is dan bedoelt men dat de boiler geen nuttige warme inhoud meer heeft, de boiler zelf heeft ten allen tijde 270l (of welke inhoud de boiler dan ook is) aan water in zich.
Dit had ik niet per se zo door. Dus dank hiervoor! Dat betekent dus dat de boiler (270L inhoud) 200L warm water zou bevatten en vervolgens dus wordt aangevuld tot 270L met 70L koud water? Dat is eigenlijk ook niet per se efficient toch?

Ik had oprecht het idee dat de boiler dan gewoon nog 200L warm water zou bevatten. Dat lijkt mij ook logischer, gezien dat nog steeds een betere temperatuur heeft dan het warm water + het volume dat ontbreekt opgevuld met koud water erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Dit had ik niet per se zo door. Dus dank hiervoor! Dat betekent dus dat de boiler (270L inhoud) 200L warm water zou bevatten en vervolgens dus wordt aangevuld tot 270L met 70L koud water? Dat is eigenlijk ook niet per se efficient toch?

Ik had oprecht het idee dat de boiler dan gewoon nog 200L warm water zou bevatten. Dat lijkt mij ook logischer, gezien dat nog steeds een betere temperatuur heeft dan het warm water + het volume dat ontbreekt opgevuld met koud water erbij?
Er is sprake van gelaagdheid, het koude water komt onderin de boiler en het warme water drijft daar (grotendeels) boven.

Maar het is inderdaad zo dat je geen 270l water kan tappen met de temperatuur zoals deze staat ingesteld op de boiler. Ik geloof dat men effectief 80% van de boilerinhoud als nuttig noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-09 22:56
Ben op zoek naar een wpb die hogere temperaturen (60 graden) bereikt met alleen wp en kwam daarbij Bellyse tegen die werkt met r290 (propaan). Op dit forum en elders geen ervaringen kunnen vinden. Zijn er hier eigenaren van een Bellyse wpb die kun ervaring willen delen? Of andere tips/ervaringen hebben? Het is voor 5 personen, ik zoek een boiler van circa 300 liter.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramtka op 01-07-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:57
Wat versta je onder hogere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketsio
Ramtka schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:22:
Ben op zoek naar een wpb die hogere temperaturen (60 graden) bereikt met alleen wp en kwam daarbij Bellyse tegen die werkt met r290 (propaan). Op dit forum en elders geen ervaringen kunnen vinden. Zijn er hier eigenaren van een Bellyse wpb die kun ervaring willen delen? Of andere tips/ervaringen hebben?
2 woonhuizen bij mij in de buurt zijn er mee voorzien en ze hebben er al 2 jaar totaal geen klachten mee.
Ik wilde zelf ook voor de Bellyse gaan alleen is er geen Bellyse te krijgen met een extra coil voor een zonneboiler bijvoorbeeld.
Erg jammer anders had hij er al gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ramtka schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:22:
Ben op zoek naar een wpb die hogere temperaturen (60 graden) bereikt met alleen wp en kwam daarbij Bellyse tegen die werkt met r290 (propaan).
De Atlantic Explorer V4 haalt 62,5 graden temperatuur met alleen de warmtepomp. Volgens mij is die temperatuur gemeten vanaf het midden van de ketel, dus bovenaan zal het wel warmer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
Puur ter informatie de NIBE en MetroTherm units halen 65 graden en bij geforceerde productie slaat de warmtepomp af bij 70 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 20:21
Wolly schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:13:

Kak, mijn telefoon is bijna leeg. Nog maar 12%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan moet je je telefoon vullen 🤣

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
--Erik-- schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Bedankt voor de tip. Ben maar voor de 10 meter Lapp Ölflex 7-aderige kabel gegaan, toch wel netter dan met 2 draden werken.
Is geen UV bestendige kabel. Deze wordt afgeschermd in een goot naar de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mister_muller schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Is geen UV bestendige kabel. Deze wordt afgeschermd in een goot naar de buitenunit?
Afgetaped

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 13:23

timovd

Voorsprong door techniek

Het kriebelt om in de zomer de (koude) uitblaas het huis in te sturen. Iemand ervaring met zoiets?
https://www.amazon.nl/gp/product/B07SM8N484/
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41lOq7FZCaL._AC_.jpg
(35,- + 17 (!) verzendkosten)

De uitblaas zit nu al horizontaal. Door het T-stuk moet de lucht dan 90 graden naar boven (naar buiten) of naar beneden (het huis weer in) gaan. Nadeel is dat deze alleen handbediend is.
Er zijn geen reviews en het aantal afbeeldingen is beperkt. Zorgt dit in de winter voor een goede afdichting? Uiteraard moet het metaal wel geïsoleerd worden om condensvorming tegen te gaan.

Edit: Er zijn ook wel elektrische varianten, maar die zijn enorm duur.

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 03-07-2024 15:18 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Don't want to burst your bubble, maar da's een druppel op een gloeiende plaat. Tegen de tijd dat je er wat van merkt is je WPB klaar met opwarmen. Dat is in de zomer namelijk klaar in een uurtje (afhankelijk van je warmwater verbruik ervoor)

Mocht je het toch willen gaan uitvoeren.... zo'n klep is simpel uit te rusten met een redelijk goedkoop servo motortje van Alli Express (als je een beetje handig bent)

[ Voor 26% gewijzigd door Doggieman op 03-07-2024 15:23 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Doggieman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:19:
Don't want to burst your bubble, maar da's een druppel op een gloeiende plaat. Tegen de tijd dat je er wat van merkt is je WPB klaar met opwarmen. Dat is in de zomer namelijk klaar in een uurtje (afhankelijk van je warmwater verbruik ervoor)

Mocht je het toch willen gaan uitvoeren.... zo'n klep is simpel uit te rusten met een redelijk goedkoop servo motortje van Alli Express (als je een beetje handig bent)
Ook in de zomer doet 'ie er meer dan een uur over. Toen het vorige maand heet was, heb ik de slang er even afgehaald en in het trapgat laten hangen. Dat gaf wel even aangename verkoeling.
Maar ik snap je punt; de keren dat ik het wil gebruiken zijn vrij weinig. Aan de andere kant; alles is mooi meegenomen. Op zolder heb ik overigens nog een fancoil staan die nog aangesloten moet worden. Dat zal waarschijnlijk meer opleveren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:16:
Het kriebelt om in de zomer de (koude) uitblaas het huis in te sturen. Iemand ervaring met zoiets?
https://www.amazon.nl/gp/product/B07SM8N484/
[Afbeelding]
(35,- + 17 (!) verzendkosten)

De uitblaas zit nu al horizontaal. Door het T-stuk moet de lucht dan 90 graden naar boven (naar buiten) of naar beneden (het huis weer in) gaan. Nadeel is dat deze alleen handbediend is.
Er zijn geen reviews en het aantal afbeeldingen is beperkt. Zorgt dit in de winter voor een goede afdichting? Uiteraard moet het metaal wel geïsoleerd worden om condensvorming tegen te gaan.

Edit: Er zijn ook wel elektrische varianten, maar die zijn enorm duur.
Je zou toch vrij simpel wat kunnen demonteren van deze klep om vervolgens inderdaad een motortje erin te zetten?

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om met een buizen systeem te gaan werken waar je dan valves/kleppen in kunt zetten, die je kunt draaien. Iets a la dit: https://www.tindie.com/products/theflamingo/open-air-valve/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe verbind je zoiets op een handmatige klep?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Fu7WKiSmORPArgm25BJqEHRNrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0cWYhIuMdpxoYmh4FEUXcd5.jpg?f=fotoalbum_large
De schroeven op zo'n klep zijn alleen om het draaien te beperken. Het lijkt gelast te zitten. Zit daar een vierkante stang achter?

Edit: waarschijnlijk heb ik het antwoord zelf al:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vUypN-virujYCN2y-7DY1Pb8AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYveDoPPIfUFlRHrwMXO1XHS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door timovd op 03-07-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
timovd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:57:
[...]
Maar ik snap je punt; de keren dat ik het wil gebruiken zijn vrij weinig. Aan de andere kant; alles is mooi meegenomen. Op zolder heb ik overigens nog een fancoil staan die nog aangesloten moet worden. Dat zal waarschijnlijk meer opleveren.
Ter indicatie: mijn WPB staat in een goed geïsoleerde utility ruimte van ongeveer 4x5. In de zomer gooi ik altijd de uitgaande slang van m'n Atlantic Explorer er af om hem uit te laten blazen in die zelfde ruimte (werkt normaal op buiten/buiten)

Inderdaad... lekker koel. Maar zodra de WPB klaar is dan warmt het daar in no time ook zo weer op. Ik stel dan overigens de start van de WPB al uit naar het heetst van de dag voor het meeste effect. Maar het is maximaal maar voor een uurtje of anderhalf als we "veel" water verbruik hebben gehad.

Dus inderdaad.... alle beetjes helpen. Maar als je er (een hoop) spullen voor moeten worden aanschaft, aan worden gepast en/of voor moet worden verbouwd dan kan dat niet uit in financiële zin. Dan beter gewoon een L/L airco aanschaffen. Daar heb je meer aan en en kunt er ook nog mee verwarmen wanneer nodig.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
@timovd mijn klep had aan 2 kanten een vierkante as, aan de kant waar geen boegschroef zit heb ik de motor op het vierkant gemonteerd.

Draait hier dagelijks na het douchen de afzuiging van de kamer/keuken dicht zo dat de douche met stand 3 van de CA wordt geventileerd.

In de zomer haal ik gewoon de uitblaas van de WPB los en laat hem gewoon op zolder/trapgat uitblazen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

wizzopa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:26:
@timovd mijn klep had aan 2 kanten een vierkante as, aan de kant waar geen boegschroef zit heb ik de motor op het vierkant gemonteerd.
...
Dan kun je de klep zowel handmatig als elektrisch verstellen? Of heeft de motor daar niet zo veel zin in?
Welke motor heb je? Bij voorkeur sluit ik een 230V motor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
timovd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Dan kun je de klep zowel handmatig als elektrisch verstellen? Of heeft de motor daar niet zo veel zin in?
Welke motor heb je? Bij voorkeur sluit ik een 230V motor aan.
Het zijn 230V motoren ik heb er een driestanden schakelaar tussen zodat hij via een Sonoff TH10 gestuurd kan worden, van open naar dicht bij een rv boven de 65% met de zelfde sturing ook van dicht naar open dus eigenlijk een omgekeerde sturing en op elke gewenste stand uit.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je een voorbeeld van een eenvoudige 230V (of soms ook 220V op Ali) servomotor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsIK98sg3wnKCtT4RjJuK3qHsUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUZCZOkS1pMszmfh1Apioynh.jpg?f=fotoalbum_large

hiero zonder motor, voor twee keer per jaar verstellen ga je toch geen motor nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

martijn v o schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:32:
[Afbeelding]

hiero zonder motor, voor twee keer per jaar verstellen ga je toch geen motor nemen?
Van mij hangt boven het trapgat en kan ik er lastig bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dat is wel zo natuurlijk, maar je moet ook niet vergeten dat bij een binnen/buiten opstelling, de boiler ook potentieel hele warme lucht van buiten het huis in zuigt. Als het buiten 35 graden is, kan het wel nuttig zijn om de boiler niet voor negatieve druk in huis te laten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
timovd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Heb je een voorbeeld van een eenvoudige 230V (of soms ook 220V op Ali) servomotor.
https://a.aliexpress.com/_EJgRg9z

Zoiets bedoel ik dan. Kost de wereld niet. En als je handig bent dan knutsel je zelf wat met een bestaande klep en een los servo motortje. Moet je wel zelf mogelijkheden hebben om een steun en koppeling (te kunnen) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Sebazzz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Dat is wel zo natuurlijk, maar je moet ook niet vergeten dat bij een binnen/buiten opstelling, de boiler ook potentieel hele warme lucht van buiten het huis in zuigt. Als het buiten 35 graden is, kan het wel nuttig zijn om de boiler niet voor negatieve druk in huis te laten zorgen.
Daar heb je gelijk in. Was er bij vergeten te melden dat het altijd belangrijk is om over en onderduk te vermijden bij gebruik van een WPB.
Ik draai zelf normaal gesproken buiten/buiten dus heb daar geen last van. Maar als ik wel koel met de WPB in de zomer dan heb ik in die ruimte meerdere ventilatie roosters. Ook geen probleem dan met overdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:42
Doggieman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Maar het is maximaal maar voor een uurtje of anderhalf als we "veel" water verbruik hebben gehad.
Ik lees dit best regelmatig terug en vraag me toch altijd af hoe mensen dit voor elkaar krijgen. Bij ons is dit toch echt minimaal 3 a 4 uur. Wij zijn maar met zijn tweeën (en een baby die een keer in de week een klein bad gaat) en hebben beneden een Quooker. Het gaat dus in principe alleen om het douchewater. Mijn vriendin doucht 10-20 min en ik 5-10 onder onze regendouche. Verbruiken wij zoveel, jullie zo weinig of doet een Nibe er gewoon heel erg lang over? De Nibe gebruikt gemiddeld ongeveer 50 kWh per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Jullie gebruiken gewoon veel hahahaha.

20 minuten douchen? Ik heb maar 5 minuten nodig. Alles is dus relatief. Wij hebben een water besparende douchkop. Jullie een regendouche. Dus tja.... wel appels met appels vergelijken dan.

Dit is geen waarde oordeel hoor! Gewoon lekker doen wat je zelf wilt. Maar "lang" douchen heeft nou eenmaal z'n prijs bij een (warmtepomp) boiler. Deze is dan gewoon "leger" en moet dus langer opwarmen daarna.

[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 03-07-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Pellicaantje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:27:
[...]

Ik lees dit best regelmatig terug en vraag me toch altijd af hoe mensen dit voor elkaar krijgen. Bij ons is dit toch echt minimaal 3 a 4 uur. Wij zijn maar met zijn tweeën (en een baby die een keer in de week een klein bad gaat) en hebben beneden een Quooker. Het gaat dus in principe alleen om het douchewater. Mijn vriendin doucht 10-20 min en ik 5-10 onder onze regendouche. Verbruiken wij zoveel, jullie zo weinig of doet een Nibe er gewoon heel erg lang over? De Nibe gebruikt gemiddeld ongeveer 50 kWh per maand.
Op basis van dagelijks douchen? 50 kWh per maand valt nog best wel mee, dat is 1.6 kWh per dag. Die Nibe trekt zeker niet meer dan 400 a 500 W?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:42
Doggieman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:34:
Jullie gebruiken gewoon veel hahahaha.

20 minuten douchen? Ik heb maar 5 minuten nodig. Alles is dus relatief. Wij hebben een water besparende douchkop. Jullie een regendouche. Dus tja.... wel appels met appels vergelijken dan.

Dit is geen waarde oordeel hoor! Gewoon lekker doen wat je zelf wilt. Maar "lang" douchen heeft nou eenmaal z'n prijs bij een (warmtepomp) boiler. Deze is dan gewoon "leger" en moet dus langer opwarmen daarna.
Haha leg dat maar aan de vrouw uit 😂. Had al zo’n vermoeden, comfort komt idd met een prijs.
Martin7182 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:44:
[...]

Op basis van dagelijks douchen? 50 kWh per maand valt nog best wel mee, dat is 1.6 kWh per dag. Die Nibe trekt zeker niet meer dan 400 a 500 W?
Ja op basis van dagelijks douchen. Boiler warmt op tot 50 graden. Bij de start is het verbruik +/- 300 watt en loopt dan gedurende het opwarmen op naar +/- 450 watt. Bij de wekelijkse legionella run tot 550 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Pellicaantje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Ja op basis van dagelijks douchen. Boiler warmt op tot 50 graden. Bij de start is het verbruik +/- 300 watt en loopt dan gedurende het opwarmen op naar +/- 450 watt. Bij de wekelijkse legionella run tot 550 watt.
Volgens mij is dat best wel zuinig. Ons verbruik ligt iets boven de helft, maar we douchen ook maar de helft. 300 W is niet veel, onze Hewalex ventilator+circulatiepomp (excl. compressor) gebruiken al 150 W. Het totaal (incl. compressor) start hier op 650 W en loopt op tot 950 W. Met anti-legionellarun run erbij tot 2500 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Hier draait de wpb ook wel elke dag 2-3 uur.
Ik let er wel enigsinds op maar met de douche wtw erbij krijg ik de 200l moeilijk leeg met een gezin van 4.
Meestal douche ik 8 minuten, maar als ik lekker sta dan kan het ook wel eens 15 zijn.
En de wpb staat bij ons in de schuur aangrenzend aan de keuken en wij gebruiken vrij veel weer water voor de keuken dus dat helpt ook niet echt zeg maar.
Verbruik Juni 45 kWh voor totaal € 9,81 dus dat is niet noemenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Als de warmtepomp helemaal niets doet is er dan ook nog veel standby verbruik?
Ik wil eigenlijk alleen maar opwarmen als er zonne-overschot is en gezien het huishouden kan dit best op 1x per dag of misschien zelfs minder. Het zou zonde zijn als er veel stilstand verbruik is.

Zo doet mijn huidige Nefit cv-ketel ook ~10W in standby, dus een kleine 100kW per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@TWKterry dat zal per apparaat verschillen. Onze WPB gebruikt ongeveer 1 W en dat vind ik wel acceptabel.
10 W is inderdaad veel. Dat zou bij ons ongeveer 25% van het totaalverbruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Is er ergens een technische tekening of afbeelding van de Atlantic Explorer v4 (200l) met spiraal?
De tekening in de handleiding is simpel en laat weinig zien.

De koud water aansluiting zit vrij hoog vanaf de bodem en de spiraal in en uit gang zitten ook nog eens naast elkaar.
Dus het is lastig een idee te krijgen hoe diep het nou allemaal gaat.

Even los van het feit dat je er wel warmte uit krijgt, dat geloof ik wel.
Als het vat 45 a 50 graden is zal het toch wel lukken om er 30 a 35 graden uit te krijgen.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het van binnen zit.

Bijvoorbeeld, het elektrische element zit ook vrij hoog en zou dan niet veel bijdragen aan cv circuit. Niet dat je dat moet willen.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 05-07-2024 22:18 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

@Martin7182 Dank, dat is inderdaad een acceptabel resultaat. Maar dus iets om in de gaten te houden bij het zoeken. Heb jij ook een Atlantic zoals velen hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Holy shit. De Atlantic Explorer v4 270 liter met coil (spiraal, warmtewisselaar) staat op zolder. Ik had van die verhuis spanbanden gekocht, met het idee van, dit is vast handig hiervoor. Maar ik heb 2 trappen die 2x een kwartslag draaien. En sowieso, met die dingen een trap op, niet handig allemaal.

Dus uiteindelijk hebben we de boiler met die banden wel binnen gezet, dat ging prima. Maar de trappen op hebben we tree voor tree gedaan, met boerse kracht. 1 persoon boven om de boiler verticaal te duwen. 1 persoon onder om hem op de volgende trede te tillen, natuurlijk niet met de handen precies in het midden van de boiler, waardoor je de boiler dus als het ware diagonaal naar boven duwt, ipv verticaal.

Het was een hoop gehannes en degene onder kon op bepaalde punten niet makkelijk naar boven duwen. Op andere punten kon de persoon boven niets bijzetten om de boiler tegen te houden / te sturen.

Ik ben heel blij dat we het voor elkaar hebben gekregen.

De 270 liter versie met coil (spiraal, warmtewisselaar) is 111 kg. Dat is dus bijna 20 kg zwaarder dan de versie zonder coil (92 kg).

Hopelijk kan iemand iets met deze informatie. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
TWKterry schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:15:
@Martin7182 Dank, dat is inderdaad een acceptabel resultaat. Maar dus iets om in de gaten te houden bij het zoeken. Heb jij ook een Atlantic zoals velen hier?
Nee, een Hewalex (weegt maar 46kg ;) ). Ik ben ondertussen aardig allergisch geworden voor apparaten met een hoog sluipverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Tanuki schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:22:
Holy shit. De Atlantic Explorer v4 270 liter met coil (spiraal, warmtewisselaar) staat op zolder. Ik had van die verhuis spanbanden gekocht, met het idee van, dit is vast handig hiervoor. Maar ik heb 2 trappen die 2x een kwartslag draaien. En sowieso, met die dingen een trap op, niet handig allemaal.

Dus uiteindelijk hebben we de boiler met die banden wel binnen gezet, dat ging prima. Maar de trappen op hebben we tree voor tree gedaan, met boerse kracht. 1 persoon boven om de boiler verticaal te duwen. 1 persoon onder om hem op de volgende trede te tillen, natuurlijk niet met de handen precies in het midden van de boiler, waardoor je de boiler dus als het ware diagonaal naar boven duwt, ipv verticaal.

Het was een hoop gehannes en degene onder kon op bepaalde punten niet makkelijk naar boven duwen. Op andere punten kon de persoon boven niets bijzetten om de boiler tegen te houden / te sturen.

Ik ben heel blij dat we het voor elkaar hebben gekregen.

De 270 liter versie met coil (spiraal, warmtewisselaar) is 111 kg. Dat is dus bijna 20 kg zwaarder dan de versie zonder coil (92 kg).

Hopelijk kan iemand iets met deze informatie. :D
Ik ben blij dat het je gelukt is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
!null schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:13:
Is er ergens een technische tekening of afbeelding van de Atlantic Explorer v4 (200l) met spiraal?
De tekening in de handleiding is simpel en laat weinig zien.

De koud water aansluiting zit vrij hoog vanaf de bodem en de spiraal in en uit gang zitten ook nog eens naast elkaar.
Dus het is lastig een idee te krijgen hoe diep het nou allemaal gaat.

Even los van het feit dat je er wel warmte uit krijgt, dat geloof ik wel.
Als het vat 45 a 50 graden is zal het toch wel lukken om er 30 a 35 graden uit te krijgen.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het van binnen zit.

Bijvoorbeeld, het elektrische element zit ook vrij hoog en zou dan niet veel bijdragen aan cv circuit. Niet dat je dat moet willen.
https://www.vranckeneers....-Atlantic-Explorer-V4.pdf
Wel getekend maar het lijkt aardig te kloppen.

Met mijn V3 200l spiraal kan m'n 7J de wpb opwarmen, dan is onderin wel weer handig en ik heb een sensor in de 'solar' buis gedaan waar hij redelijk gelijk loopt met de 18B20 in de buis bij het element.
Toen ik de wpb nog het cv circuit liet helpen kwam er 40-45C uit de spiraal met de wpb op 52C ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:58
Tanuki schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:22:
Holy shit. De Atlantic Explorer v4 270 liter met coil (spiraal, warmtewisselaar) staat op zolder.
Hier ook, voor 325 euro zonder moeite:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwiWMolP4uXfe85Y-KFbQeb1dew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iv4Bj0S2KvsiWUwYuLEywHtO.jpg?f=user_large

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Oh dat ziet er wel goed uit. Daar had ik niet gekeken.

De koud wateraansluiting die hoog zit op de zijkant gaat dus mooi naar beneden in het vat zoals verwacht, lijkt het.
Maar ik weet niet wat die rechtopstaande buis is midden in het vat die boven de spiraal uit steekt.
Die staat niet op de tekening met het vat zonder spiraal
Met mijn V3 200l spiraal kan m'n 7J de wpb opwarmen, dan is onderin wel weer handig en ik heb een sensor in de 'solar' buis gedaan waar hij redelijk gelijk loopt met de 18B20 in de buis bij het element.
Toen ik de wpb nog het cv circuit liet helpen kwam er 40-45C uit de spiraal met de wpb op 52C ingesteld.
Mooi.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 06-07-2024 09:29 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
MisterMailman schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:00:
[...]

Hier ook, voor 325 euro zonder moeite:
[Afbeelding]
Ik neem aan dat je al aan het verbouwen was o.i.d.? Of speciaal die kraan laten komen? :p

Dat was mijn tweede derde optie geweest, ik vind het veel geld. Ik voel het nog in mijn armen, maar de voldoening was groot toen we hem zowaar op zolder hadden gekregen. :D

En hier zijn we ook niet bezig met andere bouw werkzaamheden o.i.d., dus dan had er speciaal een kraan hierheen moeten komen. Hoge tarieven.

Pagina: 1 ... 84 ... 113 Laatste