Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:34
Hondjeee schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Op de factuur staat iets als:

"Inbedrijfstelling warmtepompboiler [type] [serienummer] [meldcode] op [adres]
Inclusief controle op werking, materialen, koppelingen en legionella instellingen"
Lekker makkelijk verdienen zo, dankzij die idiote regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17
ik ben aan het oriënteren voor een warmtepomp boiler (200l). Bij ons zou die op zolder komen te staan (waar nu de CV is geplaatst.

We hebben twee zolders, een van 64m3 en een van 48m3. Zou een warmptepompboiler daar kunnen werken zonder lucht in en afvoer naar buiten toe?

Wat is hier de aanbeveling voor? Lucht van zolder zelf is al warmer dan buitenlucht (in meeste gevallen), daarmee ook zuiniger?
Of heeft zon apparaat echte luchtafvoer nodig?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:51

de Peer

under peer review

refused81 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:35:
ik ben aan het oriënteren voor een warmtepomp boiler (200l). Bij ons zou die op zolder komen te staan (waar nu de CV is geplaatst.

We hebben twee zolders, een van 64m3 en een van 48m3. Zou een warmptepompboiler daar kunnen werken zonder lucht in en afvoer naar buiten toe?

Wat is hier de aanbeveling voor? Lucht van zolder zelf is al warmer dan buitenlucht (in meeste gevallen), daarmee ook zuiniger?
Of heeft zon apparaat echte luchtafvoer nodig?
Dat is een beetje een eeuwige discussie die in dit topic gevoerd wordt.
Het antwoord is ja. Dat kan. Hij zal goed werken. Maar de efficiëntie (COP) is in de winter wel laag omdat je de warmte van cv-ketel of warmtepomp nogmaals gebruikt. Bedenk goed wat je warmtebron is die je WPB in dat geval gebruikt.

Echter de kosten voor een aan- en afvoer kunnen ook aanzienlijk zijn en het 'gedoe' dat het geeft kan ook een nadeel zijn.

Ik draai hem nu 5 jaar naar tevredenheid zonder aan- en afvoer naar buiten.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 29-10-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17
de Peer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Dat is een beetje een eeuwige discussie die in dit topic gevoerd wordt.
Het antwoord is ja. Dat kan. Hij zal goed werken. Maar de efficiëntie (COP) is in de winter wel laag omdat je de warmte van cv-ketel of warmtepomp nogmaals gebruikt. Bedenk goed wat je warmtebron is die je WPB in dat geval gebruikt.

Echter de kosten voor een aan- en afvoer kunnen ook aanzienlijk zijn en het 'gedoe' dat het geeft kan ook een nadeel zijn.

Ik draai hem nu 5 jaar naar tevredenheid zonder aan- en afvoer naar buiten.
thanks....de grote van de ruimte is dan niet 'van belang'?
wat voor lucht komt eruit? Droog/vochtig?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

refused81 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

thanks....de grote van de ruimte is dan niet 'van belang'?
Jawel, die moet niet te klein zijn, want dan gaat hij zijn eigen uitblaas weer inblazen en dat is niet goed voor het rendement.
Groter dan 25 m2 dan zit het wel goed meestal. Het gaat er vooral om dat de koude van de uitgeblazen lucht wordt opgenomen door de omgeving (de muren, en objecten etc)
wat voor lucht komt eruit? Droog/vochtig?
Koud en droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 10:24
de Peer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Jawel, die moet niet te klein zijn, want dan gaat hij zijn eigen uitblaas weer inblazen en dat is niet goed voor het rendement.
Groter dan 25 m2 dan zit het wel goed meestal. Het gaat er vooral om dat de koude van de uitgeblazen lucht wordt opgenomen door de omgeving (de muren, en objecten etc)

[...]

Koud en droog.
Zou je de uitblaas lucht ook kunnen gebruiken als koeling voor de slaapkamer?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

cautje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

Thx!
Ja, maar het effect is schijnbaar vrij minimaal (volgens ervaring van anderen hier, niet van mij). Afhankelijk van de grootte van je slaapkamer zal die een paar graden afkoelen, maar waarschijnlijk is ie na een half uur ook weer opgewarmd.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cautje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

Thx!
dat kan, tijdens het draaien van de WPB gaat dat de slaapkamer merkbaar afkoelen. Maar bedenk wel dat het een hoop lawaai geeft op de slaapkamer.

En inderdaad zoals genoemd, na afloop is de kamer binnen een half uur weer op zijn oude temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-09 13:58
de Peer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:14:
Ik moet zeggen dat het verwarmen van de warmtepompboiler extra leuk is in combinatie met een dynamisch energiecontract. Aankomende nacht bijvoorbeeld kan de boiler weer voor een appel en een ei volledig verwarmd worden. :D
Het kan denk ik zelfs uit om de boost aan te laten gaan rond 03:00.
En dan ondertussen de stroom van de zonnepanelen verkopen tegen een hoge terugleververgoeding via een andere leverancier op een 2e slimme meter.

[Afbeelding]

Dus hoewel ik in de eerste instantie een scriptje had geschreven (om in 2026 in gebruik te nemen) om tijdens de zonnige uren te verwarmen, ben ik nu met een script bezig dat de boiler alleen laat verwarmen tijdens de laagste tarieven.
Wij hebben inderdaad ook een dynamisch contract, zo te zien bij dezelfde partij. Ik maak in de uren waarin de kosten maar een paar cent zijn gebruik van de boost functie zodat ik in de uren daarna eigenlijk niet meer hoef te verwarmen.

Aan het gebruiken van een 2e Leverancier op een 2e slimme meter had ik nog niet gedacht en ik vraag me ook af of dit überhaupt rendabel zou kunnen zijn. Dit omdat je dan eerst kosten van een tweede meter hebt en ook maandelijkse vastrecht kosten voor het gebruik van je aansluiting en de maandelijkse kosten voor een leverancier. Heb jij dit ook meegenomen in je idee/berekening?

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die 2e leverancier kan straks op 1 meter als de nieuwe energiewet er door is.
Je mist dan wel het eigen verbruik dat niet door de meter gaat.

Check eens of de wpb tijd goed staat nu de wintertijd er is, bij de Atlantic kan dat automatisch :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

doomoo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Wij hebben inderdaad ook een dynamisch contract, zo te zien bij dezelfde partij. Ik maak in de uren waarin de kosten maar een paar cent zijn gebruik van de boost functie zodat ik in de uren daarna eigenlijk niet meer hoef te verwarmen.

Aan het gebruiken van een 2e Leverancier op een 2e slimme meter had ik nog niet gedacht en ik vraag me ook af of dit überhaupt rendabel zou kunnen zijn. Dit omdat je dan eerst kosten van een tweede meter hebt en ook maandelijkse vastrecht kosten voor het gebruik van je aansluiting en de maandelijkse kosten voor een leverancier. Heb jij dit ook meegenomen in je idee/berekening?
Al die informatie kun je in het SAP topic vinden. Het is hier verder off topic.

Ik verdien met mijn panelen in 2023 zo'n 12000 euro vanwege een hoge terugleververgoeding (91 ct per kWh). Echter door met een 2e slimme meter te werken gaat dit naar 15000 euro. Dus dan kan er best eenmalig 600 euro vanaf voor installatie en jaarlijks nog eens 35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-09 12:58
Ik heb een Auer Edel Air 270 en wat me maar niet lukt is de condensafvoer 'waterdicht' te krijgen. Er lekt voortdurent water langs het slangetje (eigenlijk langs het T stuk). Is er iemand die dit ook heeft? Of eigenlijk die dit opgelost heeft en hoe dan.

Ik heb al geprobeerd om er een ringetje tussen te krijgen maar dat is nog niet gelukt, die schuift naar achter. het uitvoerbuisje is ook vrij kort, en steekt niet uit buiten de boiler dus je kunt er ook erg slecht bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:14
rutger_ellen schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:13:
Ik heb een Auer Edel Air 270 en wat me maar niet lukt is de condensafvoer 'waterdicht' te krijgen. Er lekt voortdurent water langs het slangetje (eigenlijk langs het T stuk). Is er iemand die dit ook heeft? Of eigenlijk die dit opgelost heeft en hoe dan.

Ik heb al geprobeerd om er een ringetje tussen te krijgen maar dat is nog niet gelukt, die schuift naar achter. het uitvoerbuisje is ook vrij kort, en steekt niet uit buiten de boiler dus je kunt er ook erg slecht bij.
Bij mij zit het zo, ik heb er een Electra cv bochtje op gelijmd, daarna de slangAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyCp6nIXyn_FjfVDueDmGONHRjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wT2EEIWQnnMc3bhFuhNZO7cl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Oktober, 2 personen 2,1m3 warm water, 40,5kWh elektra.
Atlantic explorer v3 270ltr, binnen/buiten 50gr. en 4x een anti legionella run.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
klump4u schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:49:
Oktober, 2 personen 2,1m3 warm water, 40,5kWh elektra.
Atlantic explorer v3 270ltr, binnen/buiten 50gr. en 4x een anti legionella run.
Ik 70 kWh op een 200l, met 4 personen, binnen/buiten 54~58 gr. (Automatisch)
Dat is inclusief vaatwasser en af en toe een (ruim) bad vullen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier 45,2 kwh met 4 personen met bad en douche setpoint 55 graden en eenmaal in de week op zondag een legio run tot 63 graden

150 liter vailant arostor.
Lucht van binnen naar buiten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:39
Laat ik ook gezellig mee doen ;)
In oktober 20,37kWh verbruikt met mijn 150 liter Vaillant aroSTOR 150 op 50 graden met buiten/buiten.
Een huishouden van 2 personen en geen anti legionella run gedraaid deze maand.

Ik ben er tot nu toe dik tevreden mee en ben benieuwd naar de prestaties (opwarmtijd en elektrisch verbruik) tijdens de a.s. winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zal ik dan ook maar wat getallen posten ;)

Atlantic EX V3 200l met coil, 1 persoontje met 52 ingesteld en elke week 1x naar 62.

544 liter warm getapt, 25,928kWh.

In de sheet kan je zien dat het verbruik weer toeneemt nu het kouder wordt :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik zit met mijn 70kWh bij een aangenomen COP van 3,5 (incl de zomerse dagen :+ ) op ca 26 m3 gas.
(20~35 m3 normaliter)
Dat is ook wat we normaal kwijt zijn per maand aan gas voor SWW. Dus dat klopt ook wel netjes.
Alleen kost het zowat de helft :)
Houdt het ding bij trouwens hoeveel water er door is gegaan :? nee

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 31-10-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 07:17

l3p

www.^.nl

Oktober
110 kWh met de WPB (vorige maanden 100 kWh)
12 kWh airco
6 m³ gas (kook nog op gas tot de WP er is)
Mag ik vragen wat voor watermeter jij gebruikt hiervoor?
Of zijn hier verschillende (veilige) opties voor om tussen te zetten?

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:57:
Ik zit met mijn 70kWh bij een aangenomen COP van 3,5 (incl de zomerse dagen :+ ) op ca 26 m3 gas.
(20~35 m3 normaliter)
Dat is ook wat we normaal kwijt zijn per maand aan gas voor SWW. Dus dat klopt ook wel netjes.
Alleen kost het zowat de helft :)
Houdt het ding bij trouwens hoeveel water er door is gegaan :? nee
Ik moest even terug zoeken in de engie app want HW heb ik net aangeschaft op het moment dat ik van de ketel naar de wpb ging dus dat is wat lastig terugkijken qua verbruik.

Maar wij zijn ongeveer 30 m3 minder gas gaan verbruiken na in bedrijfstellen wpb.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

l3p schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:10:
Oktober
110 kWh met de WPB (vorige maanden 100 kWh)
12 kWh airco
6 m³ gas (kook nog op gas tot de WP er is)

[...]

Gewoon een watermeter in de aanvoerleiding zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aK_yGdWh6rWqWxUqtordDOTDkY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4CyoMCcBcvrBQKtbxkeKfbt.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
l3p schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:10:

Een Qalcomatic flow H
De meter moet de druk kunnen weerstaan en eventueel de temperatuur indien je de warme kant meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 07:08
Hier 51,7 KWH in oktober met zijn tweetjes. Nibe MT-WH21 190 liter op 55 graden. Elke week een legionellarun. Geen idee hoeveel liter water er verbruikt is 😬.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:54
In de maand oktober hier 24 kWh opgenomen elektriciteit en ongeveer 62 kWh warm water geleverd. Dit geeft een gemiddelde COP van 2.6

200 liter aroSTOR op 50 graden. Lucht in en lucht uit binnen vanaf de zolder.
3 personen douchen en sporadisch een bad.
Deze maand was er geen legionella run.

[ Voor 7% gewijzigd door Henielma op 31-10-2022 22:45 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:32

hnq

Laat ik ook eens meedoen:
Atlantic Calypso 150 VM
Ecostand (alleen wp), binnen/binnen
2 persoons huishouden
Oktober: 19kWh
4x legionella run
Voor de keuken een aparte 10l close in boiler,

[ Voor 19% gewijzigd door hnq op 01-11-2022 07:40 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
Ckriek schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:19:
[...]

Bij mij zit het zo, ik heb er een Electra cv bochtje op gelijmd, daarna de slang[Afbeelding]
Tnx! Ik zie alleen dat ik mn eigen email niet duidelijk geweest ben, sorry. Bij mij lekt ie op de aansluiting tussen de boiler en het T-stuk (zie plaatje, ik heb je plaatje ff misbruikt). Ik denk dat ik wel je voorbeeld ga volgen om dat gewoon maar vast te lijmen. Heb je daar PVC lijm voor gebruikt of iets anders?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqkYQL-9YMKdsjnHlss1S70SUuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/by8OoMoPRQYeVaMw0Kb6kVZ6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 17:31
Speedy-Andre schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Een Qalcomatic flow H
De meter moet de druk kunnen weerstaan en eventueel de temperatuur indien je de warme kant meet.
Gewoon aan de inlaat zetten dan? In = immers uit, en die paar liter drukverschil maakt ook niet veel uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
rutger_ellen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:11:
[...]

Tnx! Ik zie alleen dat ik mn eigen email niet duidelijk geweest ben, sorry. Bij mij lekt ie op de aansluiting tussen de boiler en het T-stuk (zie plaatje, ik heb je plaatje ff misbruikt). Ik denk dat ik wel je voorbeeld ga volgen om dat gewoon maar vast te lijmen. Heb je daar PVC lijm voor gebruikt of iets anders?[Afbeelding]
Wat is de normale verbinding dan? Schroef? Rubber manchet?

Als het een schroef is, zou je het schroefdraad met teflon tape kunnen omwikkelen. Bij rubber, druk je niet de ring weg? Anders even met vaseline (of groene zeep, of roomboter) wat invetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
rutger_ellen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:11:
[...]

Tnx! Ik zie alleen dat ik mn eigen email niet duidelijk geweest ben, sorry. Bij mij lekt ie op de aansluiting tussen de boiler en het T-stuk (zie plaatje, ik heb je plaatje ff misbruikt). Ik denk dat ik wel je voorbeeld ga volgen om dat gewoon maar vast te lijmen. Heb je daar PVC lijm voor gebruikt of iets anders?[Afbeelding]
Ik heb siliconen kit gebruikt, misschien kan je daar ook het T stuk mee vastzetten, en je lekkage stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zwartoog schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:09:
[...]

Gewoon aan de inlaat zetten dan? In = immers uit, en die paar liter drukverschil maakt ook niet veel uit :P
Je hebt in feite een volume verschil die de druk doet toenemen bij opwarmen.
Aan de koude kant (inlaat) meten werkt net zo goed en dan voldoet bijna elke watermeter wel.
Ik vond een digitale meter wel geinig omdat ie via RF data zou zenden, echter betwijfel ik of dit er standaard op zit of dat het een optie is.
Dus maar een ip camera erop gericht, dan kan ik het zelfs opnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:10
Verbruik in oktober:

Warm water 2,758 m3
Stroom 43,24 kWh
Water temperatuur in 16 °C uit 50 °C

Buiten/Buiten met een beetje hulp van de MV .
2x Legio

2 of 3 personen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
GertS1968 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:28:
Wij hebben nu vanaf januari een Arostor 200L draaien, lucht aan- en afvoer van buiten, losgeskoppeld van de CV unit: al ons warmwater komt uit de WP Boiler. Maakte mij wat zorgen om het verbruik, maar uiteraard met de temperaturen van vandaag komt het wel goed uit.

Februari : 115 kWh
Maart : 128 kWh
April : 119 kWh
Mei : 86 kWh
Juni : 75 kWh
Juli : 61 kWh

3 personen dagelijks douchen,.
Update (2 personen dagelijks douchen)
Augustus : 35.3 kWh
September : 43.1 kWh
Oktober : 57.4 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 15:19
Bij mij draait de Atlantic 200L nu ook een tijdje, eerst binnen/binnen en nu binnen/buiten. Gaat via de dakkapel met een zijaansluiting. Dan hoor ik hem toch wel buiten draaien hoor, maar misschien ook omdat ik er op let. Zit een simpele WTW kap op, maar ik hoor de buren nog niet klagen.....

In het begin toch nog wel wat druppels lekkage op de aansluitingen van de koud water leiding, de inlaatcombi kon niet direct voor de aansluiting worden aangesloten. Is dat een mogelijke reden?

Ik heb wel wat dingen gevonden over een thermosifon voor de warmwater aansluiting, nu zit dat er niet op en heeft mijn bevriende aannemer gewoon alles netjes aangesloten van praktisch kon.

Gaat zo'n sifon echt een verschil maken in rendement, teruglopen van de temperatuur? Heeft er iemand 'ervaringcijfers'? Wat is ongeveer het aantal graden dat de boiler überhaupt in temperatuur terugloopt?

Ik heb hem nu niet in de sensoren hangen, maar kan wel dagelijk even kijken wat de temperatuur is wat hij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Maartens1981 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:36:
In het begin toch nog wel wat druppels lekkage op de aansluitingen van de koud water leiding, de inlaatcombi kon niet direct voor de aansluiting worden aangesloten. Is dat een mogelijke reden?
Heb je een foto van de installatie met daarop duidelijk de warm- en koudwateraansluiting?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:49
Ik heb kort gezocht maar niet gevonden.. Wat wordt aangeraden als minimale diameter waterleiding?

Of anders gezegd, is 15mm koper voldoende bij een lagere watertemperatuur uit de WPB (tov CV) om met dezelfde waterdruk te douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:55
Naar aanleiding van o.a. dit topic vorige maand ook een Atlantic Explorer V4 200L met coil geinstalleerd. Loopt prima, alleen ik blijf telkens lucht krijgen aan het begin van de warmwater vraag na opwarmen. Bijvoorbeeld 's ochtens bij het douchen of 's avonds bij het afwassen. Na een minuut is dit voorbij en stopt het stotteren van de warmwater toevoer. Is dit normaal of gaat er iets anders fout in mijn setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Just_DH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:48:
Naar aanleiding van o.a. dit topic vorige maand ook een Atlantic Explorer V4 200L met coil geinstalleerd. Loopt prima, alleen ik blijf telkens lucht krijgen aan het begin van de warmwater vraag na opwarmen. Bijvoorbeeld 's ochtens bij het douchen of 's avonds bij het afwassen. Na een minuut is dit voorbij en stopt het stotteren van de warmwater toevoer. Is dit normaal of gaat er iets anders fout in mijn setup?
Dat is niet normaal. Dan zit er ergens iets niet volledig afgesloten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
@de Peer Bedankt voor je snelle reactie. Ik zou dan ook lekkage ergens verwachten bij iets niet goed afgesloten, maar dat zie ik niet. Zou een brakke inlaatcombinatie hier ook schuldig aan kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Just_DH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:51:
@de Peer Bedankt voor je snelle reactie. Ik zou dan ook lekkage ergens verwachten bij iets niet goed afgesloten, maar dat zie ik niet. Zou een brakke inlaatcombinatie hier ook schuldig aan kunnen zijn?
Lekkage hoeft niet per se. Soms zuigt een lek lucht aan zonder dat er water uit lekt.
Brakke inlaatcombinatie zou ook kunnen. Misschien proberen om zaken uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
de Peer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:59:
[...]

Lekkage hoeft niet per se. Soms zuigt een lek lucht aan zonder dat er water uit lekt.
Brakke inlaatcombinatie zou ook kunnen. Misschien proberen om zaken uit te sluiten.
Bedankt. Ik ga eens puzzelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Laatst online: 05-09 15:32
Ik hoop hier op zo kort mogelijke termijn ook helemaal van het gas af te kunnen, en de laatste stap daarvoor is een WPB.

Installatie kan bij mij redelijk makkelijk, want heb een grote zolder, met stevige vloer en plek naast m'n huidige gasketel.

Het enige waar ik nog over val is de condensafvoer, daar heb ik geen voorziening voor, en is ook niet makkelijk te voorzien.
Met de huidige gaketel gaat de afvoer gewoon in een emmer die ik elke maand een keertje moet legen.

Heeft er iemand een idee hoeveel condenswater een 200L WPB produceert (Referentie = 2 Personen, dagelijks douchen).

Als dat dagelijks 0,5 liter is kan ik verder met de emmer met watersensor, als dat dagelijks meerdere liters zijn moet ik toch echt een afvoer voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@FORZAM Het gaat niet alleen om de condensafvoer maar mogelijk ook om de inlaatcombinatie. Er zijn eerder tweakers geweest die hebben gemeten hoeveel water dat gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FORZAM schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:12:
Ik hoop hier op zo kort mogelijke termijn ook helemaal van het gas af te kunnen, en de laatste stap daarvoor is een WPB.

Installatie kan bij mij redelijk makkelijk, want heb een grote zolder, met stevige vloer en plek naast m'n huidige gasketel.

Het enige waar ik nog over val is de condensafvoer, daar heb ik geen voorziening voor, en is ook niet makkelijk te voorzien.
Met de huidige gaketel gaat de afvoer gewoon in een emmer die ik elke maand een keertje moet legen.

Heeft er iemand een idee hoeveel condenswater een 200L WPB produceert (Referentie = 2 Personen, dagelijks douchen).

Als dat dagelijks 0,5 liter is kan ik verder met de emmer met watersensor, als dat dagelijks meerdere liters zijn moet ik toch echt een afvoer voorzien.
Kan tot 5 liter per dag zijn. De inlaatcombinatie laat wel eens iets te veel door soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Anders een sanitair expansievat erbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FORZAM
Hartelijk dank allen, ik kende het principe achter de inlaatcombinatie niet, en was ook niet nodig aangezien er nu een doorstromer hangt.
Ik denk dat ik het dan ineens maar goed aanpak en een gedegen afvoer voorzie.
(Moet kunnen, ik heb een PVC-leiding van 11cm doorsnede die vanuit het washok vertrekt en door de zolder loopt die gebruikt werd voor de afvoer van de wasdroger die nu niet meer gebruikt wordt (Want vervangen door warmtepompdroger.)

Die kan ik dus perfect onderbreken naast de warmtepompboiler, daar dan naar het washok toe een leiding voor condens en koudwateroverdruk van de inlaatcombo door, en met het vrijgekomen gedeelte door het dak maak ik dan de afvoer van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
FORZAM schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:52:
Hartelijk dank allen, ik kende het principe achter de inlaatcombinatie niet, en was ook niet nodig aangezien er nu een doorstromer hangt.
(Moet kunnen, ik heb een PVC-leiding van 11cm doorsnede die vanuit het washok vertrekt en door de zolder loopt die gebruikt werd voor de afvoer van de wasdroger die nu niet meer gebruikt wordt (Want vervangen door warmtepompdroger.)

Die kan ik dus perfect onderbreken naast de warmtepompboiler, daar dan naar het washok toe een leiding voor condens en koudwateroverdruk van de inlaatcombo door, en met het vrijgekomen gedeelte door het dak maak ik dan de afvoer van de lucht.
Zo te horen dus twee vliegen in één klap. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FORZAM schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:52:

Ik begrijp niet helemaal of je bedoelt dat die 110mm PVC leiding ook door het dak gaat?

Houd er dan rekening mee dat het wellicht je rioolontluchting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
Wolly schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:08:
[...]

Ik begrijp niet helemaal of je bedoelt dat die 110mm PVC leiding ook door het dak gaat?

Houd er dan rekening mee dat het wellicht je rioolontluchting is.
Hartelijk dank voor het meedenken.
Nee hoor, heb 3 PVC buizen die van onder het plafond van m'n washok naar boven gaan:
- 1x 45cm: Gaat 1 verdieping hoger naar en fungeert als waskoker
- 1x 11cm, Gaat 2 verdiepeingen hoger tot op zolder met een warm- en koudwaterleiding erdoor (Eigenlijk kan ik deze dus gewoon gebruiken)
-1x 11cm, gaat tot het dak, en diende gewoon als afvoer voor de droogkast (op de zolder is er zelfs een stukje met flexibel verbonden, dus helemaal makkelijk die weg te nemen en daar dan de uitlaat van de WPB op aan te sluiten (ook al is de diameter kleiner dan aangeraden.)

Lijkt dus op een beetje goedkoop voorzien van mogelijkheden naar de toekomst toe van degene die het huis gebouwd heeft destijds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Mijn Explorer V3 200l draait nu 2 weekjes op "Automatisch".
Ik dacht eerst wat een blabla, maar het lijkt in ons huishouden best OK te werken eigenlijk.
We gebruiken zeer onregelmatig SWW, en de huisbezetting wijzigt nogal eens door de week heen. (weg voor werk, uit logeren enz).
Vorige week waren we even een paar dagen met zijn 2, en dan zie je in de dagen daarna de opwarming ook afnemen. Minder vaak, en, lagere temperatuur. Zakkend tot 51 graden.
De andere twee komen weer thuis, en in de dagen daarna zie je frequentie en temperatuur toenemen.

woensdag begonnen met "Automatisch"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggC_7vBSyzBtVwJKzZAjuq3RyuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qE1oWNrrQwvCviBUq7FpblA.png?f=fotoalbum_large

midweek de 2 pers weg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ga1izM8ahtvtmALM_BFT-szYN2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SFEHzPW4INi4AXqXY49EpThF.png?f=fotoalbum_large

ma-di 2 pers weg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isR_v6ea65OlbGlPoWljfzyr4eI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uH0m1qC3JzFILYqB6ITDdf9z.png?f=fotoalbum_large

Het is (voor mij) in elk geval zuiniger dan handmatig bedrijfstijden instellen met een vaste temperatuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 21:28
Tranquility schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:27:
Anders een sanitair expansievat erbij?
Die heb ik er ook tussen zitten (Flamco A12, voor een 270L boiler) en mijn inlaat combi heeft nog geen druppel terug gegeven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:50:
Ik heb kort gezocht maar niet gevonden.. Wat wordt aangeraden als minimale diameter waterleiding?

Of anders gezegd, is 15mm koper voldoende bij een lagere watertemperatuur uit de WPB (tov CV) om met dezelfde waterdruk te douchen?
Moet voldoende zijn, tenzij je meerdere regendouches wilt aansturen?

Meeste watermeters zijn ook maar DN15 (binnenmaat, dus wel iets groter dan 15 mm koper). Wat je huis niet binnenkomt, krijg je ook niet uit de douche ;) Vooral rekening houden met niet teveel scherpe bochen/vernouwingen etc.

Anders beschouwd: als je koudwaterkraan in de douche op 15 mm meer dan voldoende waterdruk geeft, moet je warmwaterleiding ook zo. Je verliest wel iets aangezien er een heel apparaat tussen zit, maar niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:22
Is er iemand die ook een Explorer V4 hebben en het gelukt is om een extra temperatuursensor in de buis te duwen? In deze buis zitten bij de V4 naast de sensor ook nog 2 andere kabels waardoor de temperatuursensor dit ik heb liggen er echt niet meer bij past. Is er een andere manier om de juiste temperatuur van het water in de boiler te kunnen meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUFWLfHhAEczl8mqGLNjrwnEORI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/taUAzoLf7B8a7nUkSLyrw3tC.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:10
@wicked_fool ik heb een voeler van een Sonoff TH10 op die plaats zitten, maar heb wel het rvs buisje en krimpkous er af moeten halen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:22
wizzopa schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:26:
@wicked_fool ik heb een voeler van een Sonoff TH10 op die plaats zitten, maar heb wel het rvs buisje en krimpkous er af moeten halen.
Hoe heb jij die rvs buis eraf gekregen. Ik had nog 2 van dit soort sensoren liggen maar ik kreeg bij de eerste dat rvs kapje er echt niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@wicked_fool
Met een slijptol afschuren?

Ik wil hetzelfde doen, extra sensor erbij proppen. Maar je moet het je ook niet moeilijker maken dan het is. Zo'n sensor zelf is ook maar klein, kun je ook los kopen:
https://opencircuit.nl/product/ds18b20-temperatuur-sensor

Die waterdichte huls zit er alleen maar omheen zodat je hem kunt onderdompelen. In een dompelbuis blijft hij sowieso droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2023
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen, maar kom alsnog lastig uit mijn keuze. Mijn man en ik wonen sinds kort in een huis wat we in maart/april willen gaan verbouwen. Nu willen we allebei ook graag van het gas af, vanuit klimaatoptiek, maar we willen wel slimme keuzes maken.

Zelf zat ik te denken om als eerst een WPB aan te schaffen, een Auer Edel Eau 200L (toekomstbestendig voor wanneer we kinderen zouden hebben). Op het moment hebben we namelijk weinig idee van onze gasbehoefte in dit huis, omdat onze gewoontes anders zijn dan de vorige bewoners, en omdat wij het nog beter gaan isoleren. Specifiek een water/water WPB om zo onze oude CV-ketel te ondersteunen bij onze vloerverwarming (85-90m2). Daarna zou ik er graag een kleine L/W WP naast zetten voor de verwarming, maar net een paar maanden later aangezien de prijzen nu toch gigantisch zijn + de wachttijden, en we dan onze energievraag beter kunnen inschatten.

Veel mensen om ons heen vinden WP een slecht idee, want te lastig en te grote investering. Wij kunnen het echter zelf niet echt verkroppen om in deze tijd een nieuwe CV ketel neer te zetten, weer voor de komende 15 jaar. We zijn alleen niet super technisch onderlegd en daarnaast ook eind 20 zonder bakken met geld :D.

Situatie:
-Bouwjaar huis 1960
-Vrijstaand, 164m2 maar komen nog dakkapellen bij die zorgen voor ongeveer 180m2 totaal.
- 2 personen die in toekomst kinderen willen (niet meer dan 2)
-Energieverbruik dit huis laatste jaren was ~1500kWh aan stroom en ~2000m3 gas, maar wij gebruiken substantieel minder gas: 0,6m3 per dag voor SWW en gas koken. Verwarming weet ik nog niet, maar we verwarmen sowieso niet tot boven de 20C en we hebben bijna volledig glas op het zuiden en oosten.

-Huidige isolatie: bijna alle ramen voorzien van HR++ glas met mix van kunststof en houten kozijnen, spouwmuur na-geïsoleerd, 1/4e van huidige schuine dak van binnenuit geïsoleerd (totaal 95m2 dak), grotendeels vloer geïsoleerd
-Isolatie maatregelen verbouwing: platte dak aanbouw (45m2) binnen en buiten isoleren, schuine dak vanuit buiten isoleren, 55m2 vloerisolatie toevoegen, wat kleine gevel en buitendeur situaties verbeteren. Gaan dan ook over op inductiekoken.
-Energievoorziening: oude 16 jarige HR-107 ketel, houtkachel in woonkamer en 8 zonnepanelen met 2112Wp die ~300kWh teruglevert.
- Toekomstige energievoorziening: W/W WPB 200L, na ongeveer jaar een kleine L/W WP erbij, we willen nog 13 extra zonnepanelen neerleggen vanwege stijgende energievraag door elektrische auto, WPB en WP. Houtkachel blijft staan voor extra energiebehoefte in de winter. We wonen in ZH bij zee, dus zachte winters.
-Afgiftesysteem: ongeveer 85-90m2 vloerverwarming en we hebben oude grote radiatoren (3.5m lang) nog staan in het huis die geschikt zouden moeten zijn voor lage temperatuursverwarming.
- We willen WPB en WP dan plaatsen in de bijkeuken, begaande grond, met buiten af- en aanvoer van lucht, hier staat onze huidige CV-ketel. Opzich zijn er ook nog andere plekken in het huis die zouden kunnen werken zoals op de gang op de eerste verdieping of buiten in de schuur.

Als iemand tips heeft, wordt ontzettend gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Melissaaap Twee opmerkingen:
- Begin een eigen topic en verwijs ernaar in het juiste algemene topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
- Morgen is het de tweede dag van de duurzame huizenroute. Oftewel, ga eens kijken bij anderen die je zijn voorgegaan. Genoeg tweakers die ook meedoen.
https://duurzamehuizenroute.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Zwartoog schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:03:
[...]

Moet voldoende zijn, tenzij je meerdere regendouches wilt aansturen?

Meeste watermeters zijn ook maar DN15 (binnenmaat, dus wel iets groter dan 15 mm koper). Wat je huis niet binnenkomt, krijg je ook niet uit de douche ;) Vooral rekening houden met niet teveel scherpe bochen/vernouwingen etc.

Anders beschouwd: als je koudwaterkraan in de douche op 15 mm meer dan voldoende waterdruk geeft, moet je warmwaterleiding ook zo. Je verliest wel iets aangezien er een heel apparaat tussen zit, maar niet veel.
Dank!! Ik was er benieuwd naar omdat de douchekraan normaal gesproken natuurlijk 55 graden water mengt en als je gaat zakken in boilertemperatuur (om zo zuinig mogelijk te draaien) dat steeds meer water uit de ene warmwater leiding moet komen.

Is overigens gewoon een normale regendouche met handdouche waarvan de eerste nooit gebruikt wordt. De ander gebruikt ca 8 liter per minuut.

Ik heb ondertussen het overzicht in de startpost gezien en zie daar dat eigenlijk iedereen rond de 50-55 graden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
22mm inlaatcombinatie is ook meteen factor 4 duurder trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:35:
[...]

Dank!! Ik was er benieuwd naar omdat de douchekraan normaal gesproken natuurlijk 55 graden water mengt en als je gaat zakken in boilertemperatuur (om zo zuinig mogelijk te draaien) dat steeds meer water uit de ene warmwater leiding moet komen.

Is overigens gewoon een normale regendouche met handdouche waarvan de eerste nooit gebruikt wordt. De ander gebruikt ca 8 liter per minuut.

Ik heb ondertussen het overzicht in de startpost gezien en zie daar dat eigenlijk iedereen rond de 50-55 graden zit.
Dat is meer van toepassing op een CV/Geiser. Die kunnen (afhankelijk van de capaciteit) de stroomsnelheid niet aan en leveren dan dus duidelijk minder druk dan je zou willen, maar daar helpt helemaal niets tegen :). bij een boiler is de waterdruk bijna gelijk aan de 'normale' koudwaterdruk en heb je dat dus niet. wat je vooral zult zien is dat de boiler sneller leeg is naarmate je de temperatuur lager hebt staan (en er dus minder koud water bijgemengd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
[...]

55 is vrij hoog voor een WP/B, maar dan heb je geen verschil. Ik tap 40-45 uit een boiler, en de douchemengkraan kan het prima aan. Heb ik ook een DWTW, dus dat beetje koud dat bijgemengd wordt, is nog warm ook. Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken.

Nadeel van een dikke leiding is dat het ook langer duurt voor je warm water uit je kraan hebt. En dat is van 15->22 aanzienlijk. Binnenppervlakte van een 15 mm leiding is 133 mm², van een 22 mm leiding 308 mm², ofwel zo'n 2,5 keer meer water dat je weg moet spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
22mm inlaatcombinatie is ook meteen factor 4 duurder trouwens.
De keten is zo sterk als de zwakste schakel. Bij de meeste huizen komt de waterleiding gewoon met 15mm binnen. Een dikkere leiding binnen is voor een gewoon woonhuis totaal zinloos. De wateraansluitingen van een CV ketel is immers ook 15mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:44:
[...]

De keten is zo sterk als de zwakste schakel. Bij de meeste huizen komt de waterleiding gewoon met 15cm binnen. Een dikkere leiding binnen is voor een gewoon woonhuis totaal zinloos. De wateraansluitingen van een CV ketel is immers ook 15cm.
Je doet net of het niet uitmaakt als er een grotere diameter er na een vernauwing zit met die uitspraak over de zwakste schakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een pijp van 15cm maakt het ook niet uit, dat is een rioolpijp :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Zwartoog schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:28:
[...]

55 is vrij hoog voor een WP/B, maar dan heb je geen verschil. Ik tap 40-45 uit een boiler, en de douchemengkraan kan het prima aan. Heb ik ook een DWTW, dus dat beetje koud dat bijgemengd wordt, is nog warm ook. Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken.

Nadeel van een dikke leiding is dat het ook langer duurt voor je warm water uit je kraan hebt. En dat is van 15->22 aanzienlijk. Binnenppervlakte van een 15 mm leiding is 133 mm², van een 22 mm leiding 308 mm², ofwel zo'n 2,5 keer meer water dat je weg moet spoelen.
Hier is het een beetje bijzondere opstelling. Er komt met 20mm Henco buis koud water binnen, dat is gekoppeld aan een 16 Henco buis naar de inlaatcombinatie voor de CV. Daarna gaat warm water via een T stuk naar twee leidingen, keuken en badkamer.

Mijn idee was dus ivm de lagere boilertemp (en dus meer doorstroom) om dat stuk voor de T splitsing wat groter uit te voeren zodat je bij gelijktijdig tappen vanuit de keuken en badkamer genoeg druk houdt.

Maargoed, misschien is het geen issue als ik het zo lees en bovendien komt dat gelijktijdig tappen amper voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:28:
Met een pijp van 15cm maakt het ook niet uit, dat is een rioolpijp :9
Haha, inderdaad vautje... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Wolly schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:13:
[...]
Je doet net of het niet uitmaakt als er een grotere diameter er na een vernauwing zit met die uitspraak over de zwakste schakel.
Da waterdruk wordt er echt niet hoger van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:44:
[...]

Da waterdruk wordt er echt niet hoger van.
Als het water door een stukje 15mm van 20cm gaat zal je er weinig van merken.

En waterleidingen komen standaard met 20mm een huis binnen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
Beste mensen,

Ik heb begrepen dat je bij een ATLANTIC BOILER EXPLORER V4 - 270LC de mogelijkheid hebt om je cv leiding nog even na te laten verwarmen door hem door de boiler te leiden. Zo is het geloof ik officieel niet bedoeld, maar het schijnt wel te werken. Bij ons zou dat praktisch zijn omdat we straks een warmtepomp hebben die beneden de verwarming gaat verwarmen en we de warmwatervoorziening boven blijven houden, omdat we daar ook al een zonneboiler hebben. Het water uit de zonneboiler (in de zomer heet, 60° en in de winter afhankelijk van het weer iets opgewarmd tot plm max 30) leiden we dan naar de nieuw aan te schaffen warmtepompboiler die het vervolgens op temperatuur gaat brengen. Die WPB willen we ook vooral gaan inzetten als we overcapaciteit hebben van de huidige en nog extra aan te schaffen zonnepanelen, opdat we buiten de zonuren amper hoeven bij te verwarmen. Omdat dit op de bovenverdieping plaatsvindt, denken we dat het praktisch zou zijn om de cv leiding door middel van een warmtewisselaar nog door de WPB te laten naverwarmer.
Via een leverancier begreep ik dat dit bij de ATLANTIC BOILER EXPLORER V4 - 270LC zou werken.
Iemand ervaring daarmee en in de gelegenheid om evt een aansluitschema of foto's te delen, zodat we het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
HaraldBou schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:25:
Beste mensen,

Ik heb begrepen dat je bij een ATLANTIC BOILER EXPLORER V4 - 270LC de mogelijkheid hebt om je cv leiding nog even na te laten verwarmen door hem door de boiler te leiden. Zo is het geloof ik officieel niet bedoeld, maar het schijnt wel te werken. Bij ons zou dat praktisch zijn omdat we straks een warmtepomp hebben die beneden de verwarming gaat verwarmen en we de warmwatervoorziening boven blijven houden, omdat we daar ook al een zonneboiler hebben. Het water uit de zonneboiler (in de zomer heet, 60° en in de winter afhankelijk van het weer iets opgewarmd tot plm max 30) leiden we dan naar de nieuw aan te schaffen warmtepompboiler die het vervolgens op temperatuur gaat brengen. Die WPB willen we ook vooral gaan inzetten als we overcapaciteit hebben van de huidige en nog extra aan te schaffen zonnepanelen, opdat we buiten de zonuren amper hoeven bij te verwarmen. Omdat dit op de bovenverdieping plaatsvindt, denken we dat het praktisch zou zijn om de cv leiding door middel van een warmtewisselaar nog door de WPB te laten naverwarmer.
Via een leverancier begreep ik dat dit bij de ATLANTIC BOILER EXPLORER V4 - 270LC zou werken.
Iemand ervaring daarmee en in de gelegenheid om evt een aansluitschema of foto's te delen, zodat we het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden?
Lees de openingspost van dit topic waar ook een link staat naar deel 1.

Dit topic is namelijk precies ooit gestart om de reden die jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:56:
[...]

Als het water door een stukje 15mm van 20cm gaat zal je er weinig van merken.

En waterleidingen komen standaard met 20mm een huis binnen overigens.
Mischien in de nieuwbouw wel maar bestaande bouw niet.

Het was hier 16mm kunstof toen we het kochten, met een knik erin onder een paaltje van het tuinhekje, dus weinig water uit de kraan :+

Nu heb ik een 25mm tyleen vanaf de 100 mm gietijzeren hoofdleiding dat scheelde echt een slok op een borrel. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:05
@Wolly En hier is de binnenkomende waterleiding 15mm koper.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron321 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:31:
@Wolly En hier is de binnenkomende waterleiding 15mm koper.
Bij alle huizen waar ik heb gewoond ook. Volgens mij zijn standaard watermeters ook allemaal 15mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdikker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-11-2022
Beste mensen,

Ik heb bijna alles gelezen en bedankt voor alle informatie.

Nu hebben mijn vriendin en ik een goot vrijstaand huis gekocht dat we graag goedkoop willen verwarmen.

Even wat achtergrond informatie: Het is een vrijstaand huis van 1977 met 200 vierkante meter oppervlakte en wordt verwarmt met radiatoren. Hier is zit een cv ketel in van 2018.

Graag zou ik het volgende willen doen: Verwarmen in de winter, grotendeels via een hout cv kachel (ik heb een eigen zaak waar we nog 80 kuub hout hebben liggen.) Deze cv kachel verwarmt een buffervat van +- 700 liter. Na dit buffervat komt een hybride WPB om eventueel nog bij te verwarmen voor als we we niet aan het stoken zijn en daarna komt de huidige cv voor nog een bijverwarming. Zo kunnen we in de volgende situaties verwarmen:

zomer: alleen via de WPB want dan gaan we niet op hout stoken en moeten de radiatoren toch niet draaien.
Winter: cv houtkachel en eventueel een hybride wpb in combo met de cv.

Hierbij gaan we dus niet in zijn geheel van de cv af maar komen we dicht in de buurt denk ik.

Zou zo'n systeem kunnen werken?
Of kunnen jullie een topic waar dit al behandelt wordt?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Niek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hout stook geeft troep, zowel bij je binnen als buiten en ik dacht dat we hier duurzaam deden ...
In theorie kan je de wpb via z'n extra spiraal bij verwarmen maar liever op een duurzamere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
nrdikker schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:03:
Beste mensen,

Ik heb bijna alles gelezen en bedankt voor alle informatie.

Nu hebben mijn vriendin en ik een goot vrijstaand huis gekocht dat we graag goedkoop willen verwarmen.

Even wat achtergrond informatie: Het is een vrijstaand huis van 1977 met 200 vierkante meter oppervlakte en wordt verwarmt met radiatoren. Hier is zit een cv ketel in van 2018.

Graag zou ik het volgende willen doen: Verwarmen in de winter, grotendeels via een hout cv kachel (ik heb een eigen zaak waar we nog 80 kuub hout hebben liggen.) Deze cv kachel verwarmt een buffervat van +- 700 liter. Na dit buffervat komt een hybride WPB om eventueel nog bij te verwarmen voor als we we niet aan het stoken zijn en daarna komt de huidige cv voor nog een bijverwarming. Zo kunnen we in de volgende situaties verwarmen:

zomer: alleen via de WPB want dan gaan we niet op hout stoken en moeten de radiatoren toch niet draaien.
Winter: cv houtkachel en eventueel een hybride wpb in combo met de cv.

Hierbij gaan we dus niet in zijn geheel van de cv af maar komen we dicht in de buurt denk ik.

Zou zo'n systeem kunnen werken?
Of kunnen jullie een topic waar dit al behandelt wordt?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Niek
Dit zal zeker werken.
Nog een warmtepomp erbij op dat buffer vat en het zaakje is compleet, voor als je eens niet met hout wil sjouwen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
nrdikker schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:03:
(ik heb een eigen zaak waar we nog 80 kuub hout hebben liggen.)
Ik zou de kosten een naast elkaar zetten, het hout verkopen voor Euro 200.00 m3 is een aardige opbrengst om volledig van het gas en hout af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
GertS1968 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:52:
[...]

Ik zou de kosten een naast elkaar zetten, het hout verkopen voor Euro 200.00 m3 is een aardige opbrengst om volledig van het gas en hout af te gaan.
200euro per kuub krijg je er niet gauw voor :) Dan wil men ovengedroogd hout, netjes gestapeld en zo. 100 euro is misschien haalbaar maar dat zijn toch meestal de 'officiele' handelaren die dat ervoor krijgen. Als het pallentresten zijn dan nog veel minder.

Oh en als je hout blijft stoken denk dan aan de fijnstof en monteer iets als een Oekotube, dat zou de fijnstof enorm moeten verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Laatst online: 23-09 10:57
Speedy-Andre schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:07:
Hout stook geeft troep, zowel bij je binnen als buiten en ik dacht dat we hier duurzaam deden ...
In theorie kan je de wpb via z'n extra spiraal bij verwarmen maar liever op een duurzamere manier.
Hout stoken is juist duurzaam, is gewoon hernieuwbare energie.

Dat het wel eens tot overlast leidt is een ander verhaal, maar heeft voornamelijk met de manier waarop je stookt te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Het lijkt me goed om de vraag van @nrdikker te behandelen in een apart topic aangezien er nog geen concrete installaties zijn en dus houtkachel, (hybride) WP en WPB allemaal nog ter discussie staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:34
Even off topic , Denk dat het tegendeel het geval is wat betreft houtstook .

.Quote mileucentraal:

Hout stoken en het klimaat
Bij het verbranden van hout komt CO2 vrij. Dat is een broeikasgas dat zorgt voor klimaatverandering. Houtkachels en open haarden gaan onzuinig met hout om: een groot deel van de warmte vliegt zo de schoorsteen uit (bij de open haard gaat 90 procent van de warmte verloren, bij de houtkachel 20 tot 40 procent). Dat is niet duurzaam.

Daarbij komt dat hout stoken alleen duurzaam is als het hout uit klimaatverantwoord beheerde bossen komt. Uit zo’n bos wordt niet méér hout gehaald dan er aangegroeid is. Wereldwijd zijn er nog maar weinig bossen die zo beheerd worden. Als er meer bos gekapt wordt voor verbranding dan er kan aangroeien, komt er meer CO2 in de lucht. Aanplant van nieuwe bossen kan wel helpen, maar het duurt tientallen jaren voordat die bomen flink gegroeid zijn en de CO2 opnieuw is opgeslagen in deze bomen. Bovendien wordt er voor bosbouw, transport en soms ook het drogen van hout fossiele brandstof gebruikt. Op grote schaal hout gebruiken als brandstof is daarom niet duurzaam.

Voor het gehele artikel over houtstook https://www.milieucentraa...houtkachel-of-open-haard/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Genoeg over dat hout stoken, het heeft behalve een eventueel kachel koppelen niets met een wpb te maken.
Een compleet warmte vraagstuk kan je beter in een eigen topic doen, hier doen we maar een klein stukje.
Waarom dat steeds hier terecht komt is een beetje vaag, de TS is toch duidelijk genoeg?
Blijkbaar vinden nieuwelingen het behandelen per onderwerp lastig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 15:19
CurlyMo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:33:
[...]

Heb je een foto van de installatie met daarop duidelijk de warm- en koudwateraansluiting?
Bij deze gelijk een aantal foto's van de opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulj5MY91MIJQ35lzWPQQ28_qO5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qm4OA0Rd29XdoNjOkdVJFK3Z.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmNoj7JDfHn9wrO275DCgd1q__4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YFCocBftN490Zb9neOzudSm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vGBttU3O4WNaZjEznPPcyQdq0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqoyqTpTBSpp880VsjKF9aqK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Maartens1981 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:28:
[...]

Bij deze gelijk een aantal foto's van de opstelling.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, dat is het probleem niet als antwoord op je oorspronkelijke vraag. Waar lekt het precies aan de koudwaterkant?

Ik zou je wel adviseren de warmwateraansluiting te isoleren totdat hij naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Zijn er hier dimplex warmte pomp boiler gebruikers? En wat zijn de ervaringen?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
snameroc schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:48:
Ja gebruik ik, ervaringen na een half jaar, erg positief heb de 200 ltr versie, aangesloten op buiten, buiten
Maakt echt weinig herrieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRvZoNM2uKKMv6I2O8D5kCa7Xc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SHuFMvZgdn0YURA5OQuq8yzb.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Ckriek schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:22:
[...]

Ja gebruik ik, ervaringen na een half jaar, erg positief heb de 200 ltr versie, aangesloten op buiten, buiten
Maakt echt weinig herrie[Afbeelding]
Ik zit in de overweging er een aan te schaffen om de laatste stap te maken om van het gas af te gaan.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:46
snameroc schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:48:
Dat is weer een andere opdruk van de Auer Edel / Bulex Magna / Vaillant Arostor. Staat al veel over op dit forum.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zit ook met een half oog te kijken naar een WPB, maar ik weet niet of het kan in mijn huis. We hebben een goed geisoleerd huis met nu een hybride CV ketel/warmtepomp (van Itho Daalderop). Voor warm water en verwarming stoken we per jaar ca 500 kuub gas. Los van de vraag of we het warm kunnen houden zonder de CV, heb ik een installatie probleem, aangezien ik geen plek in huis heb voor een boilervat van 200-300L. Ik heb wel een garage waar dit vat zou kunnen staan en ik heb daar ook een leiding voor warm en koud water. Zou ik de WPB daarop kunnen aansluiten? Ik snap dat dit dan waarschijnlijk alleen voor warm water zal werken.

De hybride CV ketel is nu 6 jaar oud, dus over een paar jaar moet die toch vervangen worden door een volledige warmtepomp. Is het dan nog slim om nu een WPB aan te schaffen? Of kan ik beter op dat moment kijken wat de beste oplossing is?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
zonoskar schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:09:
Ik heb wel een garage waar dit vat zou kunnen staan en ik heb daar ook een leiding voor warm en koud water. Zou ik de WPB daarop kunnen aansluiten? Ik snap dat dit dan waarschijnlijk alleen voor warm water zal werken.
Overal waar een warm en koud water leiding loopt kan je een WPB neerzetten. Kijk dan of de ruimte groot genoeg is voor binnen / binnen of dat je doorvoeren kan realiseren naar buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:46:
Zijn er Tweakers die bij hun Atag of Ariston boiler gebruik maken van de HC-HP functie? Ik vind de handleiding erg warrig en kom er niet uit. Een aantal vragen, hopelijk kan iemand me hiermee helpen.
  • allereerst staat nergens beschreven waar de afkorting HC-HP voor staat? |:(
  • ik neem aan dat de wpb pas het element gaat inschakelen zodra hij voorbij de maximale temperatuur van de warmtepomp moet?
Ik heb een dubbel tarief dat 10c per kwh scheelt. Wat ik wil proberen te bereiken is het volgende:
  • overdag mag de wpb opwarmen tot 40 graden met alleen de warmtepomp. (zodat er 's avonds nog een douche beschikbaar is)
  • 's nachts opwarmen tot boven de 55 graden of hoger (nog inregelen afhankelijk van behoefte).
In de handleiding vind ik dit:
[Afbeelding]

P1 functie HC-HP_40 lijkt me helder. Met Arduino o.i.d. bij nachttarief 230v schakelen op de EDF.
P13 echter lijkt gebruikt te worden bij PV-installaties. Als ik deze inschakel wordt dan ook 's nachts alleen de warmtepomp gebruikt?

En zijn er Tweakers die het element helemaal niet gebruiken of is dit (in de winter?) niet haalbaar?
Ik ben sinds kort in het bezit van een Ariston Nuos Split Flex 270 FS. Ook deze beschikt over een HC-HP signaalaansluiting, evenals een PV en SG (Smart Grid) signaalaansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/YOVaNUyo10.png/raw

HC-HP, PV en SG zijn (zover ik begrepen heb) 3 losse signalen, maar naar mijn idee komt het op hetzelfde neer. De handleiding is er in ieder geval niet super duidelijk over wat het verschil is tussen deze drie signalen.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/WaNONiNO23.png/raw

HC-HP is, zoals eerder genoemd, de Franse afkorting voor het dal- en normaaltarief. Ik vermoed dat dit in Frankrijk nog geschakeld wordt op basis van het TF-signaal of iets soortsgelijk.

De PV modus spreekt voor zich, maar de SG modus is naar mijn idee hetzelfde als de PV_HP (waarde 1) modus. Sterker nog, als ik de SG modus inschakel, komt het PV icon in het display te staan. Zodra de boiler voor langer dan 5 minuten een signaal (ofwel 230V op de SIG2 aansluiting) detecteert, komt er SG in het display te staan en warmt de boiler op tot de waarde P12 (PV TSET). Deze loopt overigens van 42 tot 75 graden, niet van 55 tot 75 graden zoals in het boekje staat.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/cUxakela72.png/raw

Voor nu gebruik ik de SG modus en schakel deze d.m.v. een Zigbee tussenstekker via Home Assistant. Ik heb namelijk ook mijn P1 meter gekoppeld aan Home Asisstant welke doorgeeft of het dal- of normaaltarief geldt. D.m.v. een simpele automation schakelt deze sensor dus de Zigbee tussenstekker die het SG signaal doorgeeft aan de boiler.
Natuurlijk kun je ook een planning maken of het HC-HP signaal schakelen op basis van een schema, but where's the fun in that ;) ? (En je mist eventuele feestdagen)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 20:39
Merken jullie veel verschil in verbruik(cop waarden) bij lagere temperaturen ?
Als ik bv de technische fiche van de Vaillant Arostor zie geven ze bij 25graden een cop van 3,45 en bij 15graden een cop van 3,30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daar hebben we een sheet voor, in de winter zie ik tot 35% meer verbruik.
Bedenk dat er in de winter kouder water de boiler in gaat wat meer verbruik geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 20:39
Speedy-Andre schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:53:
Daar hebben we een sheet voor, in de winter zie ik tot 35% meer verbruik.
Bedenk dat er in de winter kouder water de boiler in gaat wat meer verbruik geeft.
Goed opgemerkt.
De aanzuigtemperatuur zal niet zo een enorm verschil maken maar het zal vooral de binnenkomende watertemperatuur zijn dat de oorzaak is van het hogere verbruik.
In de winter is de gemiddelde temperatuur van het leidingwater 11 °C, in de zomer 16 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
karine1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:58:
[...]

Goed opgemerkt.
De aanzuigtemperatuur zal niet zo een enorm verschil maken maar het zal vooral de binnenkomende watertemperatuur zijn dat de oorzaak is van het hogere verbruik.
In de winter is de gemiddelde temperatuur van het leidingwater 11 °C, in de zomer 16 °C.
De aanzuigtemperatuur kan ook een enorm verschil maken als je van buiten zuigt.

Lucht van 25 graden of lucht van -5 graden is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
JBtL schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:05:
[...]
Dat is weer een andere opdruk van de Auer Edel / Bulex Magna / Vaillant Arostor. Staat al veel over op dit forum.
Het is gewoon bizar hoeveel gerelabelde Vaillant AroSTOR's er inmiddels zijn.
Ik noem:
  • Vaillant
  • Bulex
  • Auer
  • Dimplex
Even een snelle search gedaan met Dimplex op Google en alweer blijkt dat de Nederlandse prijzen zo'n 500/600 euro HOGER liggen dan in België. Ergens is er een enorme strijkstok in ons land..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Tranquility schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:37:
[...]

Het is gewoon bizar hoeveel gerelabelde Vaillant AroSTOR's er inmiddels zijn.
Ik noem:
  • Vaillant
  • Bulex
  • Auer
  • Dimplex
Even een snelle search gedaan met Dimplex op Google en alweer blijkt dat de Nederlandse prijzen zo'n 500/600 euro HOGER liggen dan in België. Ergens is er een enorme strijkstok in ons land..
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk, van gemiddeld 1950 euro naar 2600 euro, prijs was in Nederland in april ,mei 1950 euro dus ze pakken een hoop extra winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Atlantic doet dat ook met labels:

- Thermor
- Sauter
- Panasonic
- Fujitsu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Vooral die Fujitsu is opmerkelijk.
Wanneer je bij Esanico een Atlantic Calypso split wil bestellen, zit er een Fujitsu buitenunit bij.
Pagina: 1 ... 29 ... 115 Laatste