Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 19:32
hansvk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:37:
Ik heb aan RVO gevraagd welke voorwaarden precies worden gesteld aan de installateur. Volgende week reactie als het goed is.
Nog steeds geen reactie. Ik ga er nog maar eens achteraan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
rutger_ellen schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:50:
[...]

200euro per kuub krijg je er niet gauw voor :) Dan wil men ovengedroogd hout, netjes gestapeld en zo. 100 euro is misschien haalbaar maar dat zijn toch meestal de 'officiele' handelaren die dat ervoor krijgen. Als het pallentresten zijn dan nog veel minder.
Losgestort hout gaat al ruim over de Euro 200 heen, er is weinig te krijgen...........gestapeld op een pallet 2.1x0.85x1.2 = 2.1m3 als snel euro 600.00..........het is wat er nu word gevraagd........gekheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 15:19
CurlyMo schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:38:
[...]

Nee, dat is het probleem niet als antwoord op je oorspronkelijke vraag. Waar lekt het precies aan de koudwaterkant?
Net bij de aansluiting van de boiler, ik heb hem al wat vaster aangedraaid. Zat nog wat beweging in, misschien was het zo simpel.
Ik zou je wel adviseren de warmwateraansluiting te isoleren totdat hij naar beneden gaat.
Gaan we doen, maar zou de warmwater niet nog verder naar beneden moeten lopen zodat je een sifon krijgt en dus de warmte niet 'weg loopt' in de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Maartens1981 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:54:
[...]

Net bij de aansluiting van de boiler, ik heb hem al wat vaster aangedraaid. Zat nog wat beweging in, misschien was het zo simpel.
Even afwachten dus
Gaan we doen, maar zou de warmwater niet nog verder naar beneden moeten lopen zodat je een sifon krijgt en dus de warmte niet 'weg loopt' in de leidingen?
Dat denk ik niet, maar je kan het ook zelf voelen. Als de boiler verwarmd dan moet alleen het stuk tussen je koudwateraansluiting en je inlaatcombinatie warm worden. De warmwateraansluiting na je sifon niet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joegske
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Goedemorgen samen,

Morgen komt iemand kijken die een split wpb van Hitachi aanbiedt, model Yutampo (190 of 270 liter). Zit er een addertje onder het gras waarom Hitachi niet populair lijkt te zijn op het forum?

Kosten liggen op rond de € 4K inclusief installatie, voor aftrek van de subsidie van ca. € 725,-. Is dat zo'n beetje marktconform?

Dank allen!

Groeten,

Joegske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:32

hnq

Maartens1981 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:54:
[...]

[...]
Ik snap even niet waarom je die veiligheidsgroep (meegeleverd van Esanico?) èn een inlaatcombinatie in je koudwaterleiding hebt. Dat is toch niet nodig? Of heb ik iets niet goed begrepen?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
Joegske schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:58:
Goedemorgen samen,

Morgen komt iemand kijken die een split wpb van Hitachi aanbiedt, model Yutampo (190 of 270 liter). Zit er een addertje onder het gras waarom Hitachi niet populair lijkt te zijn op het forum?

Kosten liggen op rond de € 4K inclusief installatie, voor aftrek van de subsidie van ca. € 725,-. Is dat zo'n beetje marktconform?

Dank allen!

Groeten,

Joegske
dat is ca 1700 aan installatie... pittig

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
hnq schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:46:
[...]

Ik snap even niet waarom je die veiligheidsgroep (meegeleverd van Esanico?) èn een inlaatcombinatie in je koudwaterleiding hebt. Dat is toch niet nodig? Of heb ik iets niet goed begrepen?
Dat zou een beetje lekkage verklaren want ik zie geen afvoer bij dat meegeleverde ding zitten.
Misschien kan je hem met dat ding leeg laten lopen ...

De mijne lijkt trouwens 9 bar te zijn 8)7 dus die heb ik niet geplaatst (er zit al een 8 bar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbluDD5z8AYXf1FBd1gLH9W3mjE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRpK32HJ0BjPONShk4MQ7sIh.jpg?f=fotoalbum_medium

Als hij ook 9 bar is dan spuit ie denk ik geen water :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Joegske @paQ Ligt er ook aan wat er inbegrepen is in de prijs. Als er twee gaten door een dikke betonmuur moeten, en 2x 5 meter aan buis naar buiten, en een meter of wat extra waterleiding getrokken moet worden (ik noem maar wat dwarsstraten), dan is de prijs wat schappelijker. Als het recht toe recht aan is (waterleiding aansluiten, binnen/binnen-opstelling) dan is het inderdaad duur zat...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Bra-Jo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:13:
@Joegske @paQ Ligt er ook aan wat er inbegrepen is in de prijs. Als er twee gaten door een dikke betonmuur moeten, en 2x 5 meter aan buis naar buiten, en een meter of wat extra waterleiding getrokken moet worden (ik noem maar wat dwarsstraten), dan is de prijs wat schappelijker. Als het recht toe recht aan is (waterleiding aansluiten, binnen/binnen-opstelling) dan is het inderdaad duur zat...
Dat zal hij zelf moeten inschatten. 1700 is niet niks, en idd afhankelijk van wat er gedaan moet worden.
Als het ook makkelijk voor 975 kan, steekt de installateur zich jouw subsidie in zijn zak ;)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 09-11-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Zou niet de eerste zijn.... :X

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
hnq schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:46:
[...]

Is dat ding ook een veiligheidsgroep? Ik dacht alleen een aftapkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ik zat hier onder de 900 voor installatie, en daar is best eea voor gedaan, inclusief door beton en 10m leiding.
Nu is een split ook wel weer meer werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:32

hnq

CurlyMo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:19:
[...]

Is dat ding ook een veiligheidsgroep? Ik dacht alleen een aftapkraan.
Bij mijn versie kreeg ik die als 'veiligheidsgroep' meegeleverd. Maar omdat deze door meerdere tweakers hier als inferieur bestempeld werd heb ik hem niet gebruikt. Volgens mij is dit ook de verklaring voor de lekkage van @Maartens1981

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
hnq schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:27:
[...]

Bij mijn versie kreeg ik die als 'veiligheidsgroep' meegeleverd. Maar omdat deze door meerdere tweakers hier als inferieur bestempeld werd heb ik hem niet gebruikt. Volgens mij is dit ook de verklaring voor de lekkage van @Maartens1981
Dan zou dat het zomaar kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-05 09:01
Boiler staat hier ook nu een weekje te snorren. Installatie zelf gedaan en bevriende monteur laten komen om te helpen tillen en af te tekenen ivm. subsidie.

Atlantic Explorer V4 200l met coil

Binnen/binnen installatie op alleen warmtepomp. Moet bij het vervangen van het Dak even kijken voor een opening voor de afvoer. Nu lekker fris in de kamer waar de boiler staat.

6 tal sensoren hangen.
  • Lucht-In
  • Lucht-uit
  • Water-In
  • Water-uit
  • Temperatuur van vat (Sensor in coil hangen)
  • ruimtetemperatuur (Beetje overbodig ivm honeywell thermostaat)
Enige waar ik nog een beetje naar zit te kijken is een mogelijkheid om te berekenen hoeveel water er bijkomt en daarmee de COP te berekenen. Moet denk ik de SO even overtuigen dat ik meer hardware nodig heb. I need more data.

Hebben jullie misschien ervaring met kleine units voor het verwarmen van keukenkast boilervaten oid? Ik zat te denken om eens te kijken of ik zoiets kan vinden voor de warm water voorziening van de Vaatwasser, Wasmaschine ed.

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 18:15
Gazyro schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:00:
...

6 tal sensoren hangen.
  • Lucht-In
  • Lucht-uit
  • Water-In
  • Water-uit
  • Temperatuur van vat (Sensor in coil hangen)
  • ruimtetemperatuur (Beetje overbodig ivm honeywell thermostaat)
...
Wat voor sensoren heb je hiervoor gebruikt?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gazyro
@DaLass

Zie dat ik misschien even duidelijk had moeten plaatsen dat het ging om temperatuur sensoren. Airflow is misschien nog een leuke could have :)

2 tal shelly's
  • 1PM voor het meten van de stroom en eventueel uitschakelen wanneer hij op zijn target is.
  • Shelly 1 voor het schakelen van de zonnen modus. (nog niet aangesloten)
Beide uitgerust met de 3x temperature sensor uitbreiding en daar elk een DS18B20 aan hangend.

Waarschijnlijk gaan alle andere sensoren die ik ooit ga gebruiken via een ESP bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het verbruik meten is prima maar ik zou de voeding niet uitschakelen omdat de anode bescherming dan niet meer werkt.
De Atlantic meet het verbruik zelf best nauwkeurig, met de Cozytouch zelfs per Wh.
Je kan een eenvoudige watermeter in de koude toevoer zetten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
Speedy-Andre schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:21:
Je kan een eenvoudige watermeter in de koude toevoer zetten.
Ik heb hier wel eens vooronderzoek naar gedaan, maar kon niet echt een relatief goedkope optie vinden die via home assistant uit te lezen was.

Kan je een voorbeeld van zo'n meter geven die je bedoeld ?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 15:19
CurlyMo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:05:
[...]

Even afwachten dus

[...]

Dat denk ik niet, maar je kan het ook zelf voelen. Als de boiler verwarmd dan moet alleen het stuk tussen je koudwateraansluiting en je inlaatcombinatie warm worden. De warmwateraansluiting na je sifon niet.
Ik heb het gecheckt, maar de warmwaterleiding is nog heel ver warm..... Daar sta ik echt van de kijken, loopt er toch nog wel wat warmte zomaar weg, denk dan toch dat de warmwateraansluiting eerst verder naar beneden en dan weer omhoog moet lopen. Gekke is dat er in de handleiding niet specifiek iets over staat.
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:12:
[...]

Dat zou een beetje lekkage verklaren want ik zie geen afvoer bij dat meegeleverde ding zitten.
Misschien kan je hem met dat ding leeg laten lopen ...

De mijne lijkt trouwens 9 bar te zijn 8)7 dus die heb ik niet geplaatst (er zit al een 8 bar).

[Afbeelding]

Als hij ook 9 bar is dan spuit ie denk ik geen water :)
De lekkage zat meer op de aansluiting, maar voorlopig geen lekkage meer..
Mijn bevriende aannemer zat ook al te twijfelen wat hij met dat ding moest doen, vooralsnog om hem leeg te laten lopen of iets.....?

[ Voor 39% gewijzigd door Maartens1981 op 10-11-2022 10:37 ]

• Gazyro
Andre,
Goed punt, was even vergeten dat deze unit werkte met een actieve anode.

Cozytouch leek mij in eerste instantie niet zo interessant. Maar zie op dit moment steeds meer voordelen om er eentje te bestellen. Zeker omdat ik dan wat vrijheid krijg qua watertemperatuur op verschillende dagen (Zijn nogal gewoontediertjes hier)

Voor de waterflow zat ik inderdaad te denken aan een simpele flowmeter.
vb. https://www.tinytronics.n...erature-sensor-brass-g3-4

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
ConQuestador schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:34:
[...]

Ik heb hier wel eens vooronderzoek naar gedaan, maar kon niet echt een relatief goedkope optie vinden die via home assistant uit te lezen was.

Kan je een voorbeeld van zo'n meter geven die je bedoeld ?
Goedkoop wordt lastig ja, de genoemde flowmeter telt niet het totaal.
Een analoge meter met een sensor voor een draaiend stukje metaal kost weinig maar is onnauwkeurig.
Zet je daar een Homewizard sensor op dan gaat dat beter (bevat 3 sensors en dendert niet) en er is een API.

• paQ
Gazyro schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:42:

Cozytouch leek mij in eerste instantie niet zo interessant. Maar zie op dit moment steeds meer voordelen om er eentje te bestellen. Zeker omdat ik dan wat vrijheid krijg qua watertemperatuur op verschillende dagen (Zijn nogal gewoontediertjes hier)
Geef hem anders eens een paar dagen op standje "Automatisch"
Dat bleek bij mij eigenlijk een keurige methode :) en scheelt me vooralsnog ca 2 kWh per week (ja ja :+ ) vs het op gezette tijden een ingestelde temperatuur te laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:22
N.a.v. de opmerkingen van @de Peer heb ik ook een extra temperatuursensor ingebracht in de WPB met als doel op lagere temperaturen te kunnen opwarmen dan standaard mogelijk is.

Nu heb ik dit vandaag getest omdat ik zelf de hele dag thuis was (WAF vind koud water niet leuk). En nu zag ik dat de Atlantic Explorer v4 blijkbaar niet geageerd op het PV-contact als hij in de afwezigheids-modus staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cBiCG1dWTsl6UCpBK0xJKFlM_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmnfiQww0taUydpClbukuqBD.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra ik de afwezigheids-modus eraf haal gaat de WPB draaien. Zijn er mensen met een Explorer v4 waarbij dit wel werkt? Of zijn er mensen die dit zouden willen en kunnen testen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Heb je in het menu wel de smart grid optie toegestaan?
Bij de V3 werkt het ongeacht de ingestelde modus :)
Volgens mij kan je bij de V4 de temperatuur lager dan 50 instellen in het installatie menu of via een 'geheim' menu vanuit dat menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik verwarm de atlantic v4 tussen de 42 en 47 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 08:40
Speedy-Andre schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Altijd leuk, die oude techniek in een nieuw jasje ...
Er zit R134a in met een hoog GWP en een AC ventilator die tot 85W slurpt 8)7
Dat gaat geen zuinige MV box vervanger zijn :>
Nog even over de ventilator. Max consumptie is inderdaad 85W, maar dat hoort allicht bij het maximale debiet van 800 m3/u. Weet niet welke andere wbp zo'n maximum kent en/of welke gebruiker de fan daadwerkelijk zo'n debiet laat draaien.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:51

de Peer

under peer review

Als de inkoopprijs lager dan 10 cent per kWh is laat ik hem doorgaan tot 62 graden.

Voor de winter is het dan een mooie warmtebatterij.

In de zomer is het misschien niet zo nodig om de boel continu op 62 graden te hebben. Simpelweg niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:15:
Ik verwarm de atlantic v4 tussen de 42 en 47 graden.
Mag ik vragen hoe je dit doet? Want via het menu kan ik niet lager dan 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maharens schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:37:
[...]

Daar is het PV contact plus afwezigheidsstand dus handig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
maharens schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:37:
[...]

Het 'geheime menu' in duiken. Daar kan je de ondergrens tot 42 brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:22
Speedy-Andre schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:02:
Heb je in het menu wel de smart grid optie toegestaan?
Bij de V3 werkt het ongeacht de ingestelde modus :)
Volgens mij kan je bij de V4 de temperatuur lager dan 50 instellen in het installatie menu of via een 'geheim' menu vanuit dat menu.
Smart grid staat aan, als hij van van de afwezigheidsmodus af is werkt deze wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:59:
[...]

Dat menu moet ook geheim blijven? Want ook in deel 1 kan ik hier niks over vinden als ik zoek op geheim

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
maharens schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:57:
[...]

Dat menu moet ook geheim blijven? Want ook in deel 1 kan ik hier niks over vinden als ik zoek op geheim
Met menu knop ingedrukt houden en vervolgens met draaiknop naar links en naar rechts draaien.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
yingli405 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:20:
[...]

Met menu knop ingedrukt houden en vervolgens met draaiknop naar links en naar rechts draaien.
Gaan we proberen, merci _/-\o_

edit: en gelukt, kan terug naar 40 graden

[ Voor 8% gewijzigd door maharens op 12-11-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wicked_fool schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:49:
[...]

Smart grid staat aan, als hij van van de afwezigheidsmodus af is werkt deze wel.
Dat is dan een verschil met de V3, die kan weer niet lager dan 50 zodat je moet gaan oefenen met een eigen sensor en het pv contact om dat toch te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 21:28
hansvk schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:41:
[...]

Nog steeds geen reactie. Ik ga er nog maar eens achteraan.
Ik heb mezelf eerder als installateur geregistreerd bij de KvK (kost je eenmalig 55 euro) met SBI-codes : 43222 - Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur en SBI-code 4321 - Elektrotechnische bouwinstallatie.

Een inbedrijfstellingsfactuur via dat bedrijf, plus een aanschaffactuur van de warmtepomp, gewoon prive, was afdoende om de subsidie voor mijn warmtepompboiler te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
joerij schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:24:
[...]

Ik heb mezelf eerder als installateur geregistreerd bij de KvK (kost je eenmalig 55 euro) met SBI-codes : 43222 - Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur en SBI-code 4321 - Elektrotechnische bouwinstallatie.

Een inbedrijfstellingsfactuur via dat bedrijf, plus een aanschaffactuur van de warmtepomp, gewoon prive, was afdoende om de subsidie voor mijn warmtepompboiler te ontvangen.
Ik denk dat veel mensen hier je wel 100 euro willen betalen voor een facuur.

Haal je de kosten van de moeite er ook nog uit ;)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Niemand ervaring met de WWK301 van Stiebel Eltron?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:38
[...]

Goed om te weten, ik zat namelijk met dezelfde vraag, voor zowel mijzelf als een kennis. Onder mijn eenmanszaak staat ook code 4321. Dan ga ik diegene en mezelf als het zo ver is ook een factuurtje van een paar tientjes sturen. Of met de vermelding 'reeds voldaan per kratje bier' :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:34
jordje schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:28:
[...]
Goed om te weten, ik zat namelijk met dezelfde vraag, voor zowel mijzelf als een kennis. Onder mijn eenmanszaak staat ook code 4321. Dan ga ik diegene en mezelf als het zo ver is ook een factuurtje van een paar tientjes sturen. Of met de vermelding 'reeds voldaan per kratje bier' :')
Ze zorgen er zelf voor dat men dit soort constructies gaat bedenken om de subsidie te krijgen wat feitelijk gewoon fraude is. Hoog tijd dus om die onzinnige voorwaarde te schrappen. Aanschafbewijs overleggen zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Tranquility schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:19:
[...]

Ze zorgen er zelf voor dat men dit soort constructies gaat bedenken om de subsidie te krijgen wat feitelijk gewoon fraude is. Hoog tijd dus om die onzinnige voorwaarde te schrappen. Aanschafbewijs overleggen zou voldoende moeten zijn.
Mwah, dat ben ik niet helemaal eens. Ten eerste is het m.i. geen fraude als er een installateur naar heeft gekeken en zijn zegen heeft gegeven.
Ten tweede is het doel van die eis dat het aangeschafte ook daadwerkelijk is geïnstalleerd, en om bij bepaalde producten te voorkomen dat leken met f-gassen gaan klooien.

Nu zou dit binnen de bestaande regels prima afgevangen kunnen worden, alleen moet daarvoor beter naar de aanvraag worden gekeken. Daar is waarschijnlijk geen geld en/of kennis voor.

Alleen een aanschafbewijs is in ieder geval onvoldoende. Ik zie het over een paar jaar dan al in het nieuws: heel de Spaanse Costa en Turkse Rivièra voorzien van goedkope warmtepompen en isolatie dankzij miljoenenfraude bij de isda regeling.

Dat het nu een onzinnig obstakel is ben ik het helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Uiteraard is het geen fraude als er een installateur naar heeft gekeken/gecontroleerd. Met F-gassen heeft een warmtepompBOILER helemaal niets te maken. Dit gas zit er al in bij aanschaf. Daarom is de regel onzinnig. Met split unit warmtepompen- en boilers die buitenunits hebben wordt het natuurlijk een andere verhaal. Maar ze hadden monoblock-warmtepompboilers zonder buitenunit, waarbij er niet achteraf met gassen hoeft te worden gewerkt, gewoon kunnen vrijstellen. Maar dit zal de regeling wel te ingewikkeld hebben gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 13-11-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tranquility schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:05:
Maar ze hadden monoblock-warmtepompboilers zonder buitenunit, waarbij er niet achteraf met gassen hoeft te worden gewerkt, gewoon kunnen vrijstellen.
En standaard monoblock WP's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
Tranquility schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:05:
Uiteraard is het geen fraude als er een installateur naar heeft gekeken/gecontroleerd. Met F-gassen heeft een warmtepompBOILER helemaal niets te maken. Dit gas zit er al in bij aanschaf. Daarom is de regel onzinnig. Met split unit warmtepompen- en boilers die buitenunits hebben wordt het natuurlijk een andere verhaal.
Vandaar dat ik schreef bepaalde producten.
Maar ze hadden monoblock-warmtepompboilers zonder buitenunit, waarbij er niet achteraf met gassen hoeft te worden gewerkt, gewoon kunnen vrijstellen. Maar dit zal de regeling wel te ingewikkeld hebben gemaakt.
Zo'n regeling wordt nooit perfect. Als ze deze eis afschaffen, al is het maar voor een beperkte set apparaten, dan wordt de deur écht wagenwijd opengezet voor fraude.
Als ze de aanvraag inhoudelijker zouden gaan behandelen dan krijg je achteraf weer gezeur dat die hele regeling zo duur is geworden en dat het proces zo traag verloopt.

Dat je bijvoorbeeld geen subsidie kan aanvragen voor je zelf geplaatste dakisolatie is ook vervelend. En dat je voor een lucht/lucht warmtepomp helemaal geen subsidie kan krijgen vind ik ook raar.

Die hele regeling bestaat uit compromissen waardoor helaas sommige mensen en situaties buiten de boot vallen. Baal ik ook van, maar nogmaals, zo'n regeling wordt nooit perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
jordje schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:50:
[...]
Dat je bijvoorbeeld geen subsidie kan aanvragen voor je zelf geplaatste dakisolatie is ook vervelend. En dat je voor een lucht/lucht warmtepomp helemaal geen subsidie kan krijgen vind ik ook raar.
Zeer eens. Ik heb er zelf drie hangen waarmee ik ook mijn huis verwarm. Maar dat heeft denk ik te maken met het feit dat je met een airco ook kunt koelen. En koelen is luxe en luxe mag natuurlijk niet gesubsidieerd worden.. Hoewel je (in mijn geval tenminste) de koelfunctie maar een paar dagen, hooguit een paar weken gebruikt en daarna vooral voor zeer efficient verwarmen, zou het ook gewoon onder de subsidie moeten vallen want het is een zeer efficiënte warmtepomp. Trouwens, mensen die zonnepanelen hebben en met airco koelen, doen dat veelal zeer groen en met zonnestroom, want als het warm is, schijnt doorgaans ook de zon overvloedig, dus kost koelen met een airco nagenoeg niets en is er geen milieubelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Tranquility schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:07:
[...]

Zeer eens. Ik heb er zelf drie hangen waarmee ik ook mijn huis verwarm. Maar dat heeft denk ik te maken met het feit dat je met een airco ook kunt koelen. En koelen is luxe en luxe mag natuurlijk niet gesubsidieerd worden.. Hoewel je (in mijn geval tenminste) de koelfunctie maar een paar dagen, hooguit een paar weken gebruikt en daarna vooral voor zeer efficient verwarmen, zou het ook gewoon onder de subsidie moeten vallen want het is een zeer efficiënte warmtepomp. Trouwens, mensen die zonnepanelen hebben en met airco koelen, doen dat veelal zeer groen en met zonnestroom, want als het warm is, schijnt doorgaans ook de zon overvloedig, dus kost koelen met een airco nagenoeg niets en is er geen milieubelasting.
Milieubelasting is wel wat breder dan dit. Grondstoffen, koelstoffen, etc moeten gesourced en ver/bewerkt worden, en aan het einde vd rit moeten ze ook weer verwerkt of anderszins opgeruimd worden. Zelfde voor zonnepanelen qua materialen ed. Tis natuurlijk stukken beter dan fossiel maar ook dit scenario heeft milieubelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan voor mijn monobloc warmtepomp, aanvraag recent ingediend. Had voor de installatie sowieso goede spullen aangeschaft, waardoor ik ook nog eens m'n netwerk kan adviseren en helpen.😁

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb volgens mij het hele installateurs menu door geweest maar nergens kan ik de watertemperatuur instelling vinden, ik heb de V4 versie (koudemiddel is R513A) een geheim menu in een geheim menu?
De normale gebruikersinstelling gaat tot 50° en niet lager.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

natural colour schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:07:
[...]

Ik heb volgens mij het hele installateurs menu door geweest maar nergens kan ik de watertemperatuur instelling vinden, ik heb de V4 versie (koudemiddel is R513A) een geheim menu in een geheim menu?
De normale gebruikersinstelling gaat tot 50° en niet lager.
yingli405 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Had ik vanmorgen gelezen, ik kom wel in dat geheime menu maar geen watertemperatuur instelling gevonden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@natural colour Het geheime menu bereik je via installateursmenu. Ik denk dat je nu alleen in het standaard installateursmenu zit.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 13-11-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
natural colour schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:16:
[...]

Had ik vanmorgen gelezen, ik kom wel in dat geheime menu maar geen watertemperatuur instelling gevonden.
Via menu en draaiknop naar links en rechts (halve slag) kun je de max temp naar 40 krijgen als grens. Die moet je dan vervolgens in het gewone menu nog wel instellen op 40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Klinkt haast als de combinatie van een kluis. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 11:26
Hier en tevreden LG WH20 gebruiker.

De boiler staat in een kast nog deels open (nog niet af), maar blaast en zuigt grotendeels zijn eigen koude lucht. Het geluid, ook niet onbelangrijk. Dat vinden wij erg meevallen we zijn er zelfs zeer blij mee omdat de vorige boiler van Ariston veel luidruchtiger was, daarom ook maar kort gehad. De boiler staat in de bijkeuken waarvan de deur altijd dicht is. Dan hoor je ook helemaal niks. In de bijkeuken hoor je het uiteraard, maar zeer goed te doen.
  • 3-persoons huishouden
  • ingesteld op 55 graden alleen verwarmen met warmtepomp
  • Ingebruikname 7 oktober
  • gemiddelde douchtijd per dag 15-20 minuten
  • gemiddeld verbruik per dag 1,98Kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqAe9TgeEjfWjcRUsoFUiHbCcJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThwCE6U5ZEDGuxKpvIzDXZ2m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Jirure1984 op 14-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jirure1984 schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:59:

De boiler staat in een kast nog deels open (nog niet af), maar blaast en zuigt grotendeels zijn eigen koude lucht.
  • 3-persoons huishouden
[Afbeelding]
Je weet dat het apparaat eigenlijk in een ruimte moet staan van minimaal 20m3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Wolly schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:08:
[...]

Je weet dat het apparaat eigenlijk in een ruimte moet staan van minimaal 20m3 ?
Klopt ik ken het vanuit de specs. Al is voor mij nog niet duidelijk waarom dat is. Aan de bovenkant is het overigens nog open.

Ik zit er nog wel aan te denken om een aanzuigkanaal te creëren dat 'warme' lucht vanuit de bijkeuken wordt aangezogen. Dat is een ruimte van ongeveer 15m3. Maar dat is dan eerder vanuit energie perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jirure1984 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:19:
[...]

Klopt ik ken het vanuit de specs. Al is voor mij nog niet duidelijk waarom dat is. Aan de bovenkant is het overigens nog open.

Ik zit er nog wel aan te denken om een aanzuigkanaal te creëren dat 'warme' lucht vanuit de bijkeuken wordt aangezogen. Dat is een ruimte van ongeveer 15m3. Maar dat is dan eerder vanuit energie perspectief.
De reden is dat het energieverbruik hoger is als je het niet doet (en slijtage omdat het apparaat langer draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Wolly schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:25:
[...]

De reden is dat het energieverbruik hoger is als je het niet doet (en slijtage omdat het apparaat langer draait).
Dat vermoeden had ik al van het energieverbruik. Maar slijtage is een beetje een drogreden in mijn situatie. Want een gezin dat 25 minuten doucht per dag daarvan loopt de boiler zo 1 a 2 uur langer om weer op temperatuur te komen. Maar alle beetjes helpen zoals aangegeven een aanzuigkanaal is nog zeker een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jirure1984 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:19:
[...]

Bedenk even goed wat jouw warmtebron is hier.
De lucht direct boven jouw WPB volgens mij.
en die lucht maak jij koud(er) door de uitgaande lucht.

Dus je maakt je eigen warmtebron koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
de Peer schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:45:
[...]

Bedenk even goed wat jouw warmtebron is hier.
De lucht direct boven jouw WPB volgens mij.
en die lucht maak jij koud(er) door de uitgaande lucht.

Dus je maakt je eigen warmtebron koud.
Mee eens ook de voornaamste reden om daar mogelijk iets mee te doen zoals aangegeven. Maar zelfs met deze setup ben ik zeker niet ontevreden met 2kw per dag.

Totdat er mensen zijn met een gelijkwaardige situatie die max 1kw per dag verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik ben een tijdje offline geweest, ik heb vandaag de 725,- ontvangen.
Ik heb de rekening van de electricien (met de verwijzing van het aansluiten van WPB via aparte groep). Dit was voldoende schijnbaar, het heeft me dus 0,- extra gekost (buiten de nieuwe groep uiteraard)

[ Voor 38% gewijzigd door Rickymas op 15-11-2022 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Jirure1984 schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:59:

De boiler staat in een kast nog deels open (nog niet af), maar blaast en zuigt grotendeels zijn eigen koude lucht. Het geluid, ook niet onbelangrijk. Dat vinden wij erg meevallen we zijn er zelfs zeer blij mee omdat de vorige boiler van Ariston veel luidruchtiger was, daarom ook maar kort gehad. De boiler staat in de bijkeuken waarvan de deur altijd dicht is. Dan hoor je ook helemaal niks. In de bijkeuken hoor je het uiteraard, maar zeer goed te doen.
  • 3-persoons huishouden
[Afbeelding]
Als ik die foto zo bekijk heb jij een bijzonder ingewikkeld huis, het beroemde Rietveld huis is er niets bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
CurlyMo schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:06:
@natural colour Het geheime menu bereik je via installateursmenu. Ik denk dat je nu alleen in het standaard installateursmenu zit.
Een geheim menu voor de installateur? het is inderdaad een kluis, als de combinatie goed is kan de deur open en komt er 200 liter warm water over me heen :+
Ik zal er weer eens achter kruipen (letterlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:28
Ik ga binnenkort ook via het pv contact de atlantic explorer v4 aansluiten dus de temperatuur van 40 als ondergrens vind ik wel mooi dan doe ik de rest wel wanneer het uitkomt. Echter mis ik iets of doe ik iets fout.

Ik ga via menu+draai naar rechts naar het installateur menu. Dan kies ik ook daadwerkelijk het menu met de menu-knop en kom ik hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vB6ZK6x48WgUKC8sKlcWOz5BieQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJcWLreiJpguqHgfHrTGSX9e.jpg?f=fotoalbum_small
Dan houd ik de menu knop weer ingedrukt en ga ik met de knop eerst een halve slag naar links en vervolgens naar rechts en krijg ik onderstaande diagnose scherm te zien maar geen mogelijkheid om iets met de temperatuur te doen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUeyonRIOquj6EnD1MIkR7hlfzQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqBENNDXcQnLCL8z4EZ3akLP.jpg?f=fotoalbum_small
Wat mis ik? De boiler staat ingesteld op “manueel eco” mocht dat uitmaken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Ronald_O schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:46:
Ik ga binnenkort ook via het pv contact de atlantic explorer v4 aansluiten dus de temperatuur van 40 als ondergrens vind ik wel mooi dan doe ik de rest wel wanneer het uitkomt. Echter mis ik iets of doe ik iets fout.

Ik ga via menu+draai naar rechts naar het installateur menu. Dan kies ik ook daadwerkelijk het menu met de menu-knop en kom ik hier
[Afbeelding]
Dan houd ik de menu knop weer ingedrukt en ga ik met de knop eerst een halve slag naar links en vervolgens naar rechts en krijg ik onderstaande diagnose scherm te zien maar geen mogelijkheid om iets met de temperatuur te doen..
[Afbeelding]
Wat mis ik? De boiler staat ingesteld op “manueel eco” mocht dat uitmaken.
Als het goed is, zit het onder Advanced Settings, daar kun je tot 40 graden gaan ergens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ronald_O schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:46:
Ik gebruik het PV contact overigens alleen voor de 62 graden planning (zonder domotica; want dat snapt mijn partner niet). Voor de rest laat ik de WP gewoon de temperatuur tussen de 42 en 47 graden houden. Dat werkt goed en is dummy proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
maharens schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:53:
[...]

Als het goed is, zit het onder Advanced Settings, daar kun je tot 40 graden gaan ergens
Daar kan ik alleen kiezen welke inhoud m’n boiler heeft (misschien kan ik hem zo groter maken ;)) en verder niets.
CurlyMo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:56:
[...]

Ik gebruik het PV contact overigens alleen voor de 62 graden planning (zonder domotica; want dat snapt mijn partner niet). Voor de rest laat ik de WP gewoon de temperatuur tussen de 42 en 47 graden houden. Dat werkt goed en is dummy proof.
Zoiets ben ik ook van plan een schema met x temperatuur tussen 10:00 en 18:00 en dan zoveel mogelijk gestuurd via het pv contact proberen bij te verwarmen zodat er de volgende ochtend ook nog genoeg warm water is en hij in de avond/ later op de dag niet meer aanspringt. Dat laatste gebeurt nu nog wel eens als we allemaal achter elkaar onder de douche zijn geweest en dan is het niet meer nodig dat ie gaat verwarmen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Ronald_O schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:22:
[...]

Daar kan ik alleen kiezen welke inhoud m’n boiler heeft (misschien kan ik hem zo groter maken ;)) en verder niets.
Er zitten nog veel meer instellingen als je verder klikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
maharens schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:24:
[...]

Er zitten nog veel meer instellingen als je verder klikt
Haha hoe simpel kan het zijn inderdaad.. heb het gevonden nu. Hartelijk dank!

Je kan inderdaad veel meer instellen daar. Toevallig al eens gespeeld met de legionella temperatuur? Als in hoger zetten zodat je mogelijk na een zonnige dag 2 dagen slecht weer kunt overbruggen (hij koelt sneller af hoe warmer die is dus wellicht zit daar geen winst).

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Ronald_O schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:31:
[...]

Haha hoe simpel kan het zijn inderdaad.. heb het gevonden nu. Hartelijk dank!

Je kan inderdaad veel meer instellen daar. Toevallig al eens gespeeld met de legionella temperatuur? Als in hoger zetten zodat je mogelijk na een zonnige dag 2 dagen slecht weer kunt overbruggen (hij koelt sneller af hoe warmer die is dus wellicht zit daar geen winst).
Er zitten ook instellingen waarbij ik geen idee heb wat die betekenen en dan blijf ik daar maar ver vandaan :)

Die legionella zou leuk zijn om mee te spelen idd, maar ik heb dan weer geen idee wanneer ie dat gaat doen. Je kunt kiezen voor bijv 4 x per maand, maar wanneer ie dit dan doet, geen idee.

Met die cozytouch kun je wellicht meer, maar ook weer zonde om zoveel geld uit te geven aan een extra systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Cozytouch is voor dagelijkse dingen als temperatuur instellen, automatisch/manueel/boost, energie verbruik aflezen of een afwezig periode instellen.
Althans met de V3 via een script voor Domticz of de app kan ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
maharens schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:53:
[...]

Er zitten ook instellingen waarbij ik geen idee heb wat die betekenen en dan blijf ik daar maar ver vandaan :)

Die legionella zou leuk zijn om mee te spelen idd, maar ik heb dan weer geen idee wanneer ie dat gaat doen. Je kunt kiezen voor bijv 4 x per maand, maar wanneer ie dit dan doet, geen idee.
Goed punt zowel het afblijven van bepaalde dingen als de legionella run.. de gedachte die ik erbij had was dat wellicht de pv aansturing ook die instelling gebruikt en je dus zodoende wel wat kan bepalen. Dan moet je alleen wel zelf je legionella runs gaan doen/ plannen en het schema uitzetten daarvoor.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-09 12:23
Heeft iemand enig idee hoe het zit met de productie -en weer op voorraad komen- van de Vailliant Arostor 150? Ik heb dat ding al begin augustus besteld in België en tot op heden nul duidelijkheid over wanneer het geleverd gaat worden helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Laatst online: 27-09 08:01
Martinezzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:10:
Heeft iemand enig idee hoe het zit met de productie -en weer op voorraad komen- van de Vailliant Arostor 150? Ik heb dat ding al begin augustus besteld in België en tot op heden nul duidelijkheid over wanneer het geleverd gaat worden helaas...
Ik zit met eenzelfde probleem voor een Arostor 270L

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:44

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cnq6DtYjW5YE9BvMnrar1buyEIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large

Edel Air 200 L RVS geplaatst voor client. De aerfoam leidingen zijn zeer makkelijk te verwerken, geïsoleerd en dempen het geluid. Bovendien verlaagt de gladde binnenkant de weerstand van de afgekoelde lucht naar buiten. Op een houten zoldervloer naderhand nog een 60x60 cm betonnen tegel met wasmachine rubbers gebruikt, Scheelt veel geluid in de houten vloer. De mechanische afvoer wordt nog gekoppeld waardoor de warme binnen lucht de cop aanzienlijk verhoogd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Carboy54 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:59:
[Afbeelding]

Edel Air 200 L RVS geplaatst voor client. De aerfoam leidingen zijn zeer makkelijk te verwerken, geïsoleerd en dempen het geluid. Bovendien verlaagt de gladde binnenkant de weerstand van de afgekoelde lucht naar buiten. Op een houten zoldervloer naderhand nog een 60x60 cm betonnen tegel met wasmachine rubbers gebruikt, Scheelt veel geluid in de houten vloer. De mechanische afvoer wordt nog gekoppeld waardoor de warme binnen lucht de cop aanzienlijk verhoogd.
Netjes hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Martinezzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:10:
Je hier ook voor een 200 liter aroSTOR. 11 juni besteld, op 24 augustus zou hij eindelijk geleverd gaan worden, echter werd er een verkeerd apparaat (warmtepomp) gebracht en werd er beloofd dat ik "zo snel mogelijk" het juiste apparaat geleverd zou krijgen. Ondertussen is het 16 november en is er nog niks geleverd. Esanico zegt dat er zeer mondjesmaat apparaat-voor-apparaat geleverd wordt vanuit de fabriek en ze met heel veel bestellingen zitten die ze niet uit kunnen leveren.

Op mijn vraag of Vaillant wellicht niet (meer) produceert werd ontkennend gereageerd. Het lijkt erop dat ik weer achterin de wachtrij ben gezet, anders had ik toch al een keer een wpb moeten ontvangen. Ik heb tevens aangegeven dat het ook een Bulex mag zijn, welke het eerst kan worden geleverd, want die is technisch identiek aan de Vaillant. Maar Bulex komt uit dezelfde fabriek dus dat maakt waarschijnlijk niks uit voor de levertijd.

Heb nog een mail gestuurd met de vraag of ik inderdaad weer achterin de wachtrij ben gezet, maar heb hier nog geen antwoord op ontvangen. Heel frustrerend!

Het alternatief, een Atlantic Explorer V4 (die voor mij te hoog is), is inmiddels ook niet meer voorradig volgens Esanico. En van een ander merk bij een Nederlandse leverancier kreeg ik bericht dat er nieuwe voorraad was, maar dat is een 160 liter wpb van Varma, welke me net te klein is qua inhoud, anders had ik die wel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tranquility schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:15:
[...]

Je hier ook voor een 200 liter aroSTOR. 11 juni besteld, op 24 augustus zou hij eindelijk geleverd gaan worden, echter werd er een verkeerd apparaat (warmtepomp) gebracht en werd er beloofd dat ik "zo snel mogelijk" het juiste apparaat geleverd zou krijgen. Ondertussen is het 16 november en is er nog niks geleverd. Esanico zegt dat er zeer mondjesmaat apparaat-voor-apparaat geleverd wordt vanuit de fabriek en ze met heel veel bestellingen zitten die ze niet uit kunnen leveren.

Op mijn vraag of Vaillant wellicht niet (meer) produceert werd ontkennend gereageerd. Het lijkt erop dat ik weer achterin de wachtrij ben gezet, anders had ik toch al een keer een wpb moeten ontvangen. Ik heb tevens aangegeven dat het ook een Bulex mag zijn, welke het eerst kan worden geleverd, want die is technisch identiek aan de Vaillant. Maar Bulex komt uit dezelfde fabriek dus dat maakt waarschijnlijk niks uit voor de levertijd.

Heb nog een mail gestuurd met de vraag of ik inderdaad weer achterin de wachtrij ben gezet, maar heb hier nog geen antwoord op ontvangen. Heel frustrerend!

Het alternatief, een Atlantic Explorer V4 (die voor mij te hoog is), is inmiddels ook niet meer voorradig volgens Esanico. En van een ander merk bij een Nederlandse leverancier kreeg ik bericht dat er nieuwe voorraad was, maar dat is een 160 liter wpb van Varma, welke me net te klein is qua inhoud, anders had ik die wel besteld.
De Vaillant is technisch identiek aan de Edel van Auer en kan ik snel leveren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Carboy54 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:03:
[...]
De Vaillant is technisch identiek aan de Edel van Auer en kan ik snel leveren.
Daar hoor ik van op!
Dat de Auer identiek is wist ik al alleen verkoopt Esanico deze niet en heb ook in Nederland gezocht naar deze voor een redelijke prijs maar niet kunnen vinden.
Maar als jij snel kan leveren voor een redelijke prijs heb ik zeker interesse! :)
Ik stuur wel ff een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tranquility schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:30:
[...]

Daar hoor ik van op!
Dat de Auer identiek is wist ik al alleen verkoopt Esanico deze niet en heb ook in Nederland gezocht naar deze voor een redelijke prijs maar niet kunnen vinden.
Maar als jij snel kan leveren voor een redelijke prijs heb ik zeker interesse! :)
Ik stuur wel ff een PM.
Levering in december bevestigd door importeur ACR vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hoe weet / zie ik eigenlijk op een Atlantic Explorer wanneer hij een legionella run heeft gedaan?
Hij staat ingesteld dat ie dat om de zoveel tijd doet, maar ik zie eigenlijk nooit iets terug via homewizard (eigen metertje) waarvan ik denk: dat zal een legionella run zijn geweest :?
Hij komt eigenlijk nooit boven de ca 550W uit. (maakt water 52-58 graden doorgaans / automatisch)

Wel zie ik soms een hele lange run, van wel 4 of 5 uur, maar nooit boven de 550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:06:
Hoe weet / zie ik eigenlijk op een Atlantic Explorer wanneer hij een legionella run heeft gedaan?
Hij staat ingesteld dat ie dat om de zoveel tijd doet, maar ik zie eigenlijk nooit iets terug via homewizard (eigen metertje) waarvan ik denk: dat zal een legionella run zijn geweest :?
Hij komt eigenlijk nooit boven de ca 550W uit. (maakt water 52-58 graden doorgaans / automatisch)

Wel zie ik soms een hele lange run, van wel 4 of 5 uur, maar nooit boven de 550W
Een ds18b20 in de buis plaatsen waar de eigen thermometer van de explorer zit en deze zichtbaar maken in homewizard, ik zie het altijd in mijn grafieken op PVOutput om de 7 a 8 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k3Hr7I4f9C8lYOycYutmugQH9g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ExDWwrWXvDDv1QLPGFcCaZ0Z.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 16-11-2022 18:21 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:06:

Als ik er vanuit ga dat ie het water dan 62 graden maakt, dan zou je dat af moeten kunnen lezen op het schermpje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
maharens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:19:
[...]

Als ik er vanuit ga dat ie het water dan 62 graden maakt, dan zou je dat af moeten kunnen lezen op het schermpje ?
Ja dat zou je denken, maar hoe weet ik wanneer dat ongeveer moet zijn? :D
Ik ga niet elke keer als HW reageert naar de kelder rennen.
Ik dacht wellicht kun je zien dat verbruik behoorlijk hoog is ofzo, maar dat is dus niet het geval.

anders gesteld: ik had verwacht dat ik eens in de zoveel tijd een piek van bijv 1000W zou kunnen zien.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 16-11-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:24:
[...]

Ik ben daar zelf ook erg benieuwd naar, voor zover ik begrijp kan ie het puur op de WP alleen al 62 graden krijgen, dus je zult geen piek zien als het extra element niet mee doet.

Net zoals de instelling 4 keer per maand, dat is dus niet elke week, maar wanneer dan?

Ik heb hem net op 40 graden staan, dus de gang naar 62 zal ik hopelijk wel zien in HW.

[ Voor 8% gewijzigd door maharens op 16-11-2022 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:10
Einde legio programma 2x per maand geeft bij mij 613w verbruik. Meting via din-rail en verstuurd naar PVoutput😉

[ Voor 28% gewijzigd door wizzopa op 16-11-2022 18:29 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wizzopa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:28:
Einde legio programma 2x per maand geeft bij mij 613w verbruik.
op 270l toevallig?
Ik heb een 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:29:
[...]

op 270l toevallig?
Ik heb een 200l
Op een 200liter te volgen via de link in het onderschrift.

Zie 1-11-2022

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 16-11-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wizzopa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:30:
[...]

Op een 200liter te volgen via de link in het onderschrift.
ik zie even niet de watertemperatuur terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:37:
[...]

ik zie even niet de watertemperatuur terug?
Hoge stroom opname is hoge temperatuur.

De water temperatuur zou ik via sonoff in bv HA kunnen zetten, maar dat vind ik et weer een brug te ver😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
En, stel ik schakel via PV contact tot maximaal (of boost), vervangt dat dan de (reeds) geplande legionella run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:43:
En, stel ik schakel via PV contact tot maximaal (of boost), vervangt dat dan de (reeds) geplande legionella run?
Dat denk ik niet, zo slim is de besturing van de Atlantic nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wizzopa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:46:
[...]

Dat denk ik niet, zo slim is de besturing van de Atlantic nu ook weer niet.
Misschien richt ik wel even een IP-cam op het display :') Scheelt vaak traplopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:47:
[...]

Misschien richt ik wel even een IP-cam op het display :') Scheelt vaak traplopen
Via Diverse Sonoff TH10 zie ik op mijn telefoon:
Temp aanzuig lucht 14gr, Temp cv boiler 13,7, Temp E boiler 14,2 , temp wpb 48,9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:47:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar meer omdat het display zo dicht bij de muur zit dat m'n hoofd er niet tussen past :+
Mijn 200l V3 zit op 560W als hij bij 62 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Carboy54 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:21:
[...]

Levering in december bevestigd door importeur ACR vandaag.
Auer of Vaillant?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Edel Auer

• maharens
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:24:
[...]

Ik ga niet elke keer als HW reageert naar de kelder rennen.
Ik dacht wellicht kun je zien dat verbruik behoorlijk hoog is ofzo, maar dat is dus niet het geval.

anders gesteld: ik had verwacht dat ik eens in de zoveel tijd een piek van bijv 1000W zou kunnen zien.
Het viel me via Homewizard op dat ie vandaag wel erg lang bezig is en idd, hij zit nu op 48 graden terwijl ie normaliter maar verwarmt tot 40 graden. Dit doet ie nog steeds met een max van 513 Watt, dus hij gebruikt niet het 1800 W element. Ben benieuwd of ie, zoals de bedoeling is, ook de 62 graden gaat halen met alleen de warmtepomp.

EDIT, hij zit nu op 55 graden en heeft toch besloten om het element in te schakelen, de piek is nu 2200 W, eens uitzoeken of ik het kan forceren dat ie dit niet moet doen. Tenzij ie het toch niet tot 62 graden redt zonder het element, maar ik zou zweren dat ik dit gelezen had. Misschien komt het omdat ik bedrijfstijden heb ingesteld en dat ie denkt dat ie het niet haalt binnen dit tijdsblok.

EDIT, via het installateursmenu de elektrische weerstand uitgezet, nu doet ie het weer op de WP

[ Voor 22% gewijzigd door maharens op 17-11-2022 12:41 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 115 Laatste