Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:34
Helaas wel bijna 500 euro duurder dan een paar maand geleden of wanneer je in België bestelt waar de prijzen nagenoeg gelijk zijn gebleven. Best wel bizar die verschillen..

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:40
Vandaag 1 jaar Arostor 200 met buiten-buiten opstelling. In totaal heeft de Vaillant 418 kwh verbruikt. 2 volwassenen + baby. Valt mij helemaal niet tegen! Ook erg weinig problemen met de WAF ;-)
(1 keer is de douche koud geweest, na de combinatie van legionella-run was de volgende dag de boiler nog boven de setpoint van 50 graden maar wel half-leeg gedouched. Dat ging fout met een bad vullen en afdouchen, ik moet nog even wat in domoticz maken me thet pv-contact om dat te voorkomen)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:47

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tranquility schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:20:
[...]

Helaas wel bijna 500 euro duurder dan een paar maand geleden of wanneer je in België bestelt waar de prijzen nagenoeg gelijk zijn gebleven. Best wel bizar die verschillen..
Prijzen van RVS en transport knallen omhoog. België levert niet en gaat zeker volgen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Carboy54 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:32:
[...]
Prijzen van RVS en transport knallen omhoog. België levert niet en gaat zeker volgen.
Klopt, maar een prijsverhoging van meer dan 25% is gewoon onacceptabel en België volgt nog niet. Auer wordt niet verkocht in België dus kunnen ze die ook niet leveren. Vaillant (en Bulex) is op dit moment nergens leverbaar, ook niet in Nederland, maar zijn wel stevig de prijzen verhoogd. Aangezien de mijne al in bestelling staat, zou ik een risico nemen als ik mijn huidige bestelling zou annuleren en in Nederland ga zoeken, waar ze bijna ieder merk flink in prijs hebben verhoogd.

Ik had ook nog naar Varme gekeken (ook met RVS vat), die ik een paar maanden geleden ook tegen kwam waarvan die prijs nog steeds hetzelfde is. Helaas is dat een 166 liter model die voor een ligbad net te krap zal zijn, anders had ik die zeker genomen.

Mij rest gewoon niets anders dan geduld te hebben. Het gas is hier nog niet opgezegd, dus wat dat betreft is het ook nog niet zo dat er dringende haast bij is.

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 21:10
Carboy54 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:32:
[...]

Zal allemaal wel waar zijn , maar het is wel verdomde toevallig dat in Nederland de prijzen precies het bedrag van de subsidie hoger zijn vergeleken met België. Ik geloof niet dat alle Nederlandse webshops samenspannen. Dit is duidelijk de Nederlandse Vaillant importeur die de subsidie is zijn zak steekt.

Zelfde zie je met Daikin aircos. Exact hetzelfde model is in andere landen een stuk goedkoper. Is wederom de importeur hier in Nederland.

Sowieso als je een bestelling hebt lijkt mij dit gewoon een contract waar ze niet zomaar onderuit kunnen en moeten ze gewoon leveren voor die prijs.

Zo'n warmtepomp boiler is al aan de prijs als je bedenkt dat het een vat is met een compressor er bovenop. Klein beetje meer staal dan een airco, maar wel de dubbele prijs al in België. Dan nog niet te spreken over de prijzen in Nederland

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Unicron schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:29:
[...]

Zal allemaal wel waar zijn , maar het is wel verdomde toevallig dat in Nederland de prijzen precies het bedrag van de subsidie hoger zijn vergeleken met België. Ik geloof niet dat alle Nederlandse webshops samenspannen. Dit is duidelijk de Nederlandse Vaillant importeur die de subsidie is zijn zak steekt.

Zelfde zie je met Daikin aircos. Exact hetzelfde model is in andere landen een stuk goedkoper. Is wederom de importeur hier in Nederland.

Sowieso als je een bestelling hebt lijkt mij dit gewoon een contract waar ze niet zomaar onderuit kunnen en moeten ze gewoon leveren voor die prijs.

Zo'n warmtepomp boiler is al aan de prijs als je bedenkt dat het een vat is met een compressor er bovenop. Klein beetje meer staal dan een airco, maar wel de dubbele prijs al in België. Dan nog niet te spreken over de prijzen in Nederland
Klopt prijsverhoging van importeur maar alles beter dan aan het gas blijven. Inmiddels kost de meter zonder verbruik ook al in totaal 240 per jaar dus verdient zich toch snel terug. Zonnepanelen idem dito.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:00
Vandaag mijn Atlantic Explorer V4 270L eindelijk kunnen installeren. Wel een vraag over de bijgeleverde diëlektrische koppeling. Moet deze perse direct op de stalen leiding uit het vat zitten of moet de boel gewoon galvanisch gescheiden worden?

Heb het nu zoals onderstaand aangesloten, dus stalen leiding > kogelafsluiter > diëlektrische koppeling > flexibele slang. Mocht het om de galvanische scheiding gaan is dit geen probleem, maar mocht staal op messing een probleem zijn moet ik het nog gaan aanpassen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsM8M-dAIV612I2Yo1qbmVDxstc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paLvMrXz4LSdJgrWf7XQsVx3.jpg?f=fotoalbum_large

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-05 09:01
Koppeling moet inderdaad in jouw geval tussen tank en de messing afsluiter. Gaat echt puur om die 2 verschillende materialen niet direct met elkaar te verbinden.

Ook is het aan te raden om dit ook op de koudwaterzijde te doen. Geen idee waarom ze alleen de warmwater willen scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Brokencore schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:27:
Vandaag mijn Atlantic Explorer V4 270L eindelijk kunnen installeren. Wel een vraag over de bijgeleverde diëlektrische koppeling. Moet deze perse direct op de stalen leiding uit het vat zitten of moet de boel gewoon galvanisch gescheiden worden?

Heb het nu zoals onderstaand aangesloten, dus stalen leiding > kogelafsluiter > diëlektrische koppeling > flexibele slang. Mocht het om de galvanische scheiding gaan is dit geen probleem, maar mocht staal op messing een probleem zijn moet ik het nog gaan aanpassen...

[Afbeelding]
Is die kogelafsluiter geschikt voor drinkwater? Kiwa gekeurd?

Dan ben ik wel benieuwd waar je die vandaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gazyro schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:09:
Koppeling moet inderdaad in jouw geval tussen tank en de messing afsluiter. Gaat echt puur om die 2 verschillende materialen niet direct met elkaar te verbinden.

Ook is het aan te raden om dit ook op de koudwaterzijde te doen. Geen idee waarom ze alleen de warmwater willen scheiden.
Waarom is het aan te raden het ook aan de koude zijde te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 07:00
Wolly schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:01:
[...]

Is die kogelafsluiter geschikt voor drinkwater? Kiwa gekeurd?

Dan ben ik wel benieuwd waar je die vandaan hebt.
Securex Kogelafsluiter FG2102240, bij de Technische Unie €12,- ex BTW.
Wolly schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:02:
[...]

Waarom is het aan te raden het ook aan de koude zijde te doen?
Dit maakt het voor mij ook een beetje verwarrend. Atlantic heeft ACI Hybride corrosiebescherming, geen idee wat het precies doet maar ik vermoed een bepaalde voorspanning aanbieden. Vandaar ook mijn vermoeden dat het vooral zaak is om geen elektrische kortsluiting tussen de aanvoer (koud) en afvoer (warm) te hebben. Dit zou verklaren waarom op de koud water aansluiting geen diëlektrische koppeling benodigd is en zodra je de recirculatie uitgang gebruikt daar wel weer een diëlektrische koppeling tussen moet.

Mogelijk kan iemand dit bevestigen? Ik kan het natuurlijk omdraaien, maar op deze manier heb ik wat minder een mechanische hefboom op de diëlektrische koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 09:37

de Peer

under peer review

Brokencore schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:45:
[...]

Securex Kogelafsluiter FG2102240, bij de Technische Unie €12,- ex BTW.

[...]

Dit maakt het voor mij ook een beetje verwarrend. Atlantic heeft ACI Hybride corrosiebescherming, geen idee wat het precies doet maar ik vermoed een bepaalde voorspanning aanbieden. Vandaar ook mijn vermoeden dat het vooral zaak is om geen elektrische kortsluiting tussen de aanvoer (koud) en afvoer (warm) te hebben. Dit zou verklaren waarom op de koud water aansluiting geen diëlektrische koppeling benodigd is en zodra je de recirculatie uitgang gebruikt daar wel weer een diëlektrische koppeling tussen moet.

Mogelijk kan iemand dit bevestigen? Ik kan het natuurlijk omdraaien, maar op deze manier heb ik wat minder een mechanische hefboom op de diëlektrische koppeling.
volgens mij is het simpelweg omdat de chemische reactie (corrosie) veel sneller gaat bij 60 graden dan bij 20 graden. En/Of omdat in heet water meer metaal (ionen) oplossen in het water, wat roest bevordert.

En daarom is het bij de koudwaterzijde niet nodig.
Iets in die richting denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-09 23:13
Martinezzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:10:
Heeft iemand enig idee hoe het zit met de productie -en weer op voorraad komen- van de Vailliant Arostor 150? Ik heb dat ding al begin augustus besteld in België en tot op heden nul duidelijkheid over wanneer het geleverd gaat worden helaas...
Toevallig de ochtend dat je deze vraag stelde een van de bekende Belgische webshops met dezelfde vraag gemaild (ik heb ook een bestelling staan sinds augustus). Antwoord was: Vaillant geeft geen leverdata meer door, nieuwe bestellingen plaatsen kan niet meer, oude bestellingen worden nog wel verwerkt op volgorde van binnenkomst. Het enige dat we kunnen doen is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Anomi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:40:
[...]
Toevallig de ochtend dat je deze vraag stelde een van de bekende Belgische webshops met dezelfde vraag gemaild (ik heb ook een bestelling staan sinds augustus). Antwoord was: Vaillant geeft geen leverdata meer door, nieuwe bestellingen plaatsen kan niet meer, oude bestellingen worden nog wel verwerkt op volgorde van binnenkomst. Het enige dat we kunnen doen is afwachten.
Ik kreeg gistermiddag nog antwoord op mijn vraag aan Esanico waar ik nu in de wachtrij sta.
Het blijkt dat ik sinds de foute levering opnieuw achter in de wachtrij ben geplaatst na het aanvragen van omruil door Esanico bij Vaillant eind augustus. De volgorde wordt bepaald door Vaillant en niet door Esanico omdat de warmtepompboilers rechtstreeks door de importeur naar de klant worden verzonden, hoe vervelend Esanico dit voor mij ook vind..

Dus in mijn geval: of annuleren en elders fors meer betalen, of langer wachten voor de oude prijs. Ik kies dan maar voor het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:35
hmmm

mijn atlantic doet nu dit :/
2 korte douchebeurten vanochtend, watertemp momenteel slechts 41 graden (hij heeft er zeker nog 15 te gaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvmx88cVNQYZkIj2NWX9bKBgfOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3RyZVjuaQ7wyxoUX5mlki7Q.png?f=fotoalbum_large
Moet ik het element op dit soort dagen laten bijschakelen oid?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Defrosts, dat lijkt me goed :)
Zolang de temperatuur stijgt gaat het goed, en als het echt te lang duurt is het element of binnenlucht bijmengen een optie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:39:
hmmm

mijn atlantic doet nu dit :/
2 korte douchebeurten vanochtend, watertemp momenteel slechts 41 graden (hij heeft er zeker nog 15 te gaan)
[Afbeelding]
Moet ik het element op dit soort dagen laten bijschakelen oid?
Tijdsschema instellen (indien mogelijk) zodat hij draait op het warmste gedeelte van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wolly schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:55:
[...]

Tijdsschema instellen (indien mogelijk) zodat hij draait op het warmste gedeelte van de dag.
het is vandaag strak 3-4 graden
dat heeft weinig effect vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:57:
[...]

het is vandaag strak 3-4 graden
dat heeft weinig effect vrees ik
Drie uur geleden was het hier 0 graden, nu 62 :|

Edit) over een paar uur 4 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 19-11-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het schoot niet op.
Pas bij 46 graden na 2.5 kWh. (200l)
Ik heb de luchttoevoer even afgekoppeld. De lucht die hij aantrekt is vochtig en ijskoud. Lucht weer op binnen/buiten gezet. Eens even zo aankijken hoe hij nu presteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APjyxup3Vuk-PgVmWqofaUPzUNg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1avnIZ81Ve9GYjXV0TpNjI9.jpg?f=fotoalbum_medium

Zo kan het ook met deels lucht van de MV (binnen/binnen), dit was een run van 45 naar 62 graden (1,7kWh) :)
Ik heb liever een airco die even wat harder werkt dan een wpb met defrosts.
De airco heeft nog geen defrosts gehad ondanks dat ie een tijdje op 'hi power' draaide na een nacht uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-11-2022 14:24 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK,

bij de cursor heb ik de boiler op binnen/buiten gezet en de toevoer afgekoppeld.
je ziet een duidelijk verschil in opgenomen vermogen nu, maar ook een (veel) snellere stijging.
In tussen 56 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0edn-gWXJNGurRv3C-vFObv8CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhHw75ILBKFs5YUNTQxMTPgD.png?f=fotoalbum_large
dat is 10 graden in 5 kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

paQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:15:
OK,

bij de cursor heb ik de boiler op binnen/buiten gezet en de toevoer afgekoppeld.
je ziet een duidelijk verschil in opgenomen vermogen nu, maar ook een (veel) snellere stijging.
In tussen 56 graden
[Afbeelding]

Kan ook door de gelaagdheid komen. Als spiraal onder zit gaat temp pas stijgen als onderste deel warmer wordt dan boven. Afhankelijk van plaats sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi, nu kan je de gulden middenweg gaan opzoeken :)
De wpb is meestal het minst efficiënt dus dan kan je beter wat warmte van een andere bron lenen.
Met een defrost heb je 2 soorten energieverlies: De draaiende compressor en het afkoelende water waarmee hij de verdamper ontdooit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:28
Boiler nu ingesteld op 45 graden als max en indien de PV aan het terugleveren is warm ik hem op tot 50, zodat we sowieso niet te kort komen totdat het normale schema weer actief wordt. Even getest hoe lang hij blijft verwarmen nadat ik het pvcontact uitschakel en bij de atlantic explorer v4 200L is dat 5 minuten (had geloof ik ook al eens iemand gemeld maar bij deze nogmaals de bevestiging).

Was wel even wat gepruts om de temperatuur sensor in de buis bij de rest te drukken, maar door de reeds aanwezige kabels er iets uit te trekken en dan alles samen terug te drukken ging het net zonder dat het omhulsel van de sensor eraf moest. Dus dank voor die tip die ik wederom hier vond.

Had 3 DS18B20 sensoren besteld in het geval het omhulsel er wel af zou moeten en ik de eerste zou slopen. Maar nu dus 2 "over" de prijs was echter prima (goede tijd om dingen te kopen ;)). Heb er eentje toch opengemaakt voor de nieuwsgierigheid en degene die ik heb zijn gevuld met lijm dus mocht iemand het omhulsel er toch af moeten halen is het wellicht voldoende om hem warm te maken met een föhn/ verfbrander. Met de extra sensoren meet ik nu maar de ruimte temperatuur en de warm water leiding. Die leiding is nog best warm (ongeveer 35 graden bij een water temp van 50) bij de uitgang zie ik nu dus ga daar ook maar eens wat isolatie omheen doen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:16
Ik ben op zoek naar een warmtepompboiler ter vervanging van mijn boiler (160liter) van mijn CV installatie.
Ik zou de WPB nog aansluiten aan de CV ketel om in de winter (bij weinig solar), de CV ketel de WPB te laten opwarmen. (hybride werking)

Welke WPB hebben allemaal wifi en een spiraal? Als ik zo dit topic doorlees kom ik enkel op:
- atlantic explorer v4

de anderen hebben ofwel wifi ofwel een spiraal, maar geen heeft beiden, ben ik correct?

Hoe is de integratie van atlantic in vb. Home Assistant of Homey? Bruikbaar om zelf een hybride systeem op te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pieterve schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:32:
Ik ben op zoek naar een warmtepompboiler ter vervanging van mijn boiler (160liter) van mijn CV installatie.
Ik zou de WPB nog aansluiten aan de CV ketel om in de winter (bij weinig solar), de CV ketel de WPB te laten opwarmen. (hybride werking)

Welke WPB hebben allemaal wifi en een spiraal? Als ik zo dit topic doorlees kom ik enkel op:
- atlantic explorer v4

de anderen hebben ofwel wifi ofwel een spiraal, maar geen heeft beiden, ben ik correct?

Hoe is de integratie van atlantic in vb. Home Assistant of Homey? Bruikbaar om zelf een hybride systeem op te stellen?
de Atlantic heeft geen wifi voor zover ik weet.
Je kunt hem vrij makkelijk in je domoticasysteem koppelen maar dan wel door aansturing van het PV-contact via een smart switch. Daar is in dit topic heeeel veel over geschreven.

Iets meer kant en klaar zou je naar Cozytouch kunnen kijken voor de explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

de Peer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:57:
[...]

de Atlantic heeft geen wifi voor zover ik weet.
Je kunt hem vrij makkelijk in je domoticasysteem koppelen maar dan wel door aansturing van het PV-contact via een smart switch. Daar is in dit topic heeeel veel over geschreven.

Iets meer kant en klaar zou je naar Cozytouch kunnen kijken voor de explorer.
Edel van Auer 270 Ltr Air 1 ECH heeft als extra een spiraal en PV aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
Carboy54 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:33:
[...]

Edel van Auer 270 Ltr Air 1 ECH heeft als extra een spiraal en PV aansluiting.
Heeft deze wifi of een domotica integratie.

Mijn intentie is om automatisaties te maken met home assistant op basis van aanwezig/afwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pieterve schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:44:
[...]

Heeft deze wifi of een domotica integratie.

Mijn intentie is om automatisaties te maken met home assistant op basis van aanwezig/afwezigheid.
Alleen pv en vochtsensor aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pieterve schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:44:
[...]

Dat kun je met de Atlantic eenvoudig doen. Smart wifi switch op PV contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

de Peer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:18:
[...]

Dat kun je met de Atlantic eenvoudig doen. Smart wifi switch op PV contact.
Dus dan ook op de Edel van Auer 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
Een pv aansluiting geeft een boost signaal, je kan niet zeggen dat de wpb 2 in eco stand gaat indien afwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pieterve schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:56:
Een pv aansluiting geeft een boost signaal, je kan niet zeggen dat de wpb 2 in eco stand gaat indien afwezig
de Atlantic heeft geen eco stand, en het elektrische element kun je uitzetten zodat hij alleen de warmtepomp gebruikt. Werkt hier al 5 jaar prima via Domotica.

Je kunt de boel precies zo programmeren als je wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 19-11-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:57
ben even het topic door aan het akkeren en zal alvast de situatie uitleggen voor wat input/validatie van de experts:
  • 4p huishouden, 2 volwassen en 2 tieners
  • huidig gasverbruik zo'n 900 kuub per jaar waarvan ik schat zo'n 300-400 kuub voor sww
  • rest is CV en klein beetje voor koken
  • huis uit 2000, twee onder 1 kap
  • op dit moment alleen een douche maar op termijn een bad
  • huidig douchewater komt uit een CW3 ketel dus we zijn niet veel gewend
  • wil op termijn van het gas af, maar gezien verder alles met radiatoren, boven wel een airco, meer een plan B en hou ik de ketel nog even aan voor CV
de overweging is nu een 270 liter variant, dit met name vanwege de plannen voor een bad. Merken en opties ben ik me nog in aan het lezen

aanvoer en afvoer lucht moet ik nog bekijken. Waar ik hem wil plaatsen heb ik wel een Itho MV box maar die is maar 125 denk ik dus wat ik zo snel al las, wellicht te krap.

de vragen:
  • [is de 270 liter variant goed plan, wellicht nu nog overbemeten maar kan ook niet goed inschatten hoeveel extra verbruik het zou zijn, ik zou wellicht de temperatuur wat lager kunnen zetten?
  • welke WPB's zijn het beste aanstuurbaar vanuit domotica zoals Home Assistant?
  • wat zij de typische factuur regeltjes en bij behorende bedragen voor een succesvol subsidietraject?
  • zijn er mensen die ook een hotfill op een vaatwasser of een wasmachine al doen vanuit de WPB? (weet niet of mijn apparatuur het kan, maar de leidingen liggen in de buurt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik doe een hotfill op de vaatwasser. 1,3kWh > 0,6 kWh per beurt.
De wasmachine laat ik achterwege gezien deze 30 of 40 graden wast dus het verbruik nihil is.
270L lijkt me prima, 200L met een bad is krap. Atlantic V4 is in ieder geval prima aanstuurbaar.
Factuur van een installateur met de juiste code is voldoende heb ik begrepen. YMMV

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 19-11-2022 20:50 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 08:01
Jim423 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:50:
Ik doe een hotfill op de vaatwasser. 1,3kWh > 0,6 kWh per beurt.
De wasmachine laat ik achterwege gezien deze 30 of 40 graden wast dus het verbruik nihil is.
270L lijkt me prima, 200L met een bad is krap. Atlantic V4 is in ieder geval prima aanstuurbaar.
Factuur van een installateur met de juiste code is voldoende heb ik begrepen. YMMV
Ik weet dat het een beetje off topic is, maar kan elke vaatwasser dat of moet het er eentje zijn die dat support?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:28
@jack_ Ik zou niks doen, maar investeren in de rest van de verwarming via een WP. Met alleen radiatoren is dat prima te doen, doe ik ook. Vraagt alleen wat extra uitzoekwerk. Daar is alleen dit topic niet geschikt voor. Als je dat eenmaal gedaan hebt, dan zou ik opnieuw kijken naar een WPB.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 14:47
Excuus als ik het ergens wel makkelijk had kunnen vinden, maar heeft de Calypso VM 100l nu optie voor extra spiraal en zou ik hier mijn vloerverwarming van 18m2 (1 kamer) op kunnen zetten? We hebben niet z'n grote boiler nodig en ik zie de Calypso VM 100l in de beginpost staan, maar overal waar het over een extra spiraal gaat lees ik alleen over de Atlantic.

FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 20:23

tijmeng

Panasonic 7J

SuperSpoof schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:03:
Excuus als ik het ergens wel makkelijk had kunnen vinden, maar heeft de Calypso VM 100l nu optie voor extra spiraal en zou ik hier mijn vloerverwarming van 18m2 (1 kamer) op kunnen zetten? We hebben niet z'n grote boiler nodig en ik zie de Calypso VM 100l in de beginpost staan, maar overal waar het over een extra spiraal gaat lees ik alleen over de Atlantic.
nee. alleen 200L en 270L modellen hebben extra spiraal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DjCoke schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:55:
[...]

Ik weet dat het een beetje off topic is, maar kan elke vaatwasser dat of moet het er eentje zijn die dat support?
Ze moeten het supporten en dat zijn er niet zo veel meer tegenwoordig geloof ik. Het is vaak ook niet de moeite waard. Zeker als de afstand tot de boiler groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
CurlyMo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:59:
@jack_ Ik zou niks doen, maar investeren in de rest van de verwarming via een WP. Met alleen radiatoren is dat prima te doen, doe ik ook. Vraagt alleen wat extra uitzoekwerk. Daar is alleen dit topic niet geschikt voor. Als je dat eenmaal gedaan hebt, dan zou ik opnieuw kijken naar een WPB.
Thx voor de input. Zal eens rond kijken in het betreffende topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
  • Laatst online: 11:31
Ik meld me weer naar aanleiding van eerdere problemen lucht in het warme water. Ik heb wat hulp nodig en hoop dat er hier nog slimme tips zijn waar ik verder naar kan kijken.

Situatie is als volgt: Atlantic Explorer V4 met coil i.c.m. intergas CV ketel. Waarom deze opstelling omdat 200L net wat krap kan zijn maar we geen grotere variant kwijt konden. configuratie binnen/buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le4CuhThYRxsosfof_RNKecannA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ouaSB9DixW36ZlUxukiyKiwl.jpg?f=user_large

SWW: inlaatcombinatie->WPB->Intergas i.c.m. sensor t.b.v. meting koud water. Eigenlijk werkt het prima en ketel slaat alleen aan als na douchen, afwassen etc de temperatuur toch te veel daalt.

CV: retour leiding-> ingang WPB->retour naar intergas en naar aanvoer CV. Werkt eigenlijk ook prima en je ziet dat CV leiding toch wel warmte ontrekt aan de WPB. Prima tot zover.

Dan het probleem; Na verloop van tijd verzamelt zich elke lucht in het warmte water. Dus bij aanvang tappen krijg je elke keer lucht. Klopt natuurlijk niet.

Actie ondernomen; nieuwe inlaat combinatie en koppelingen strakker aangedraaid en koppelingen vervangen. Tot op heden geen verbetering. Tijdens wisselen van koppelingen van het SWW viel me op dat er daarna ook lucht in het CV systeem zat. Dat is eigenlijk niet mogelijk want moet gescheiden zijn. Iemand hier nog een idee over? Volgende actie zal zijn om SWW niet via ketel te laten lopen om te kijken of het iets oplost.

Meen eureka moment is er nog niet en hoop dat iemand hier de gouden tip heeft...

Edit: Zelf geïnstalleerd, dus geen installateur om op terug te vallen

[ Voor 2% gewijzigd door Just_DH op 20-11-2022 17:34 . Reden: Zelf geinstalleerd toegevoegd/config WPB ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Just_DH schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:21:
Ik meld me weer naar aanleiding van eerdere problemen lucht in het warme water. Ik heb wat hulp nodig en hoop dat er hier nog slimme tips zijn waar ik verder naar kan kijken.

Situatie is als volgt: Atlantic Explorer V4 met coil i.c.m. intergas CV ketel. Waarom deze opstelling omdat 200L net wat krap kan zijn maar we geen grotere variant kwijt konden. configuratie binnen/buiten.
[Afbeelding]

SWW: inlaatcombinatie->WPB->Intergas i.c.m. sensor t.b.v. meting koud water. Eigenlijk werkt het prima en ketel slaat alleen aan als na douchen, afwassen etc de temperatuur toch te veel daalt.

CV: retour leiding-> ingang WPB->retour naar intergas en naar aanvoer CV. Werkt eigenlijk ook prima en je ziet dat CV leiding toch wel warmte ontrekt aan de WPB. Prima tot zover.

Dan het probleem; Na verloop van tijd verzamelt zich elke lucht in het warmte water. Dus bij aanvang tappen krijg je elke keer lucht. Klopt natuurlijk niet.

Actie ondernomen; nieuwe inlaat combinatie en koppelingen strakker aangedraaid en koppelingen vervangen. Tot op heden geen verbetering. Tijdens wisselen van koppelingen van het SWW viel me op dat er daarna ook lucht in het CV systeem zat. Dat is eigenlijk niet mogelijk want moet gescheiden zijn. Iemand hier nog een idee over? Volgende actie zal zijn om SWW niet via ketel te laten lopen om te kijken of het iets oplost.

Meen eureka moment is er nog niet en hoop dat iemand hier de gouden tip heeft...

Edit: Zelf geïnstalleerd, dus geen installateur om op terug te vallen
Die cv installateur komt sowieso niet meer langs. Hij kan niet meer bij de cv komen 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik dacht mijn V3 in een krap hok stond, het kan blijkbaar beter :)
In een boiler kan bovenin lucht blijven zitten, erg lastig om weg te krijgen zonder een opening die hoog zit.
De soms hoge tapwater druk in een boiler is misschien niet helemaal fijn voor de cvketel (3-weg klep).
Eventueel kan je met enkele kraantjes de boel zo schakelen dat alleen de wpb tapwater levert, anders kom je er niet achter of de capaciteit voldoende is.
Met de kraantjes zou je de huidige situatie of alleen de wpb kunnen kiezen.

Als er lucht in het cv circuit komt nadat je met tapwater bezig was dan is een 3-weg klep waarschijnlijk waar dat gebeurt, er is verder geen plek waar de 2 systemen zo dicht bij elkaar komen.
Wellicht is de hoge tapwater druk een probleem (kan tot 8 bar oplopen) want dat gebeurt bij een cvketel normaal niet (gaat pas aan met kraan open of evt met de comfort stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
  • Laatst online: 11:31
Carboy54 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:06:
[...]

Die cv installateur komt sowieso niet meer langs. Hij kan niet meer bij de cv komen 🙃
Foto vertekent iets, je kan er nog net bij maar inderdaad, houdt niet over. Wilde niet het huis verbouwen om meer plek te maken :)
Speedy-Andre schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:07:
Ik dacht mijn V3 in een krap hok stond, het kan blijkbaar beter :)
In een boiler kan bovenin lucht blijven zitten, erg lastig om weg te krijgen zonder een opening die hoog zit.
De soms hoge tapwater druk in een boiler is misschien niet helemaal fijn voor de cvketel (3-weg klep).
Eventueel kan je met enkele kraantjes de boel zo schakelen dat alleen de wpb tapwater levert, anders kom je er niet achter of de capaciteit voldoende is.
Met de kraantjes zou je de huidige situatie of alleen de wpb kunnen kiezen.

Als er lucht in het cv circuit komt nadat je met tapwater bezig was dan is een 3-weg klep waarschijnlijk waar dat gebeurt, er is verder geen plek waar de 2 systemen zo dicht bij elkaar komen.
Wellicht is de hoge tapwater druk een probleem (kan tot 8 bar oplopen) want dat gebeurt bij een cvketel normaal niet (gaat pas aan met kraan open of evt met de comfort stand).
Bedankt voor je tip en goed punt, maar ketel heeft ook een 8 bar inlaat combinatie, maar is alleen verplaatst dus zou nog volgens spec zijn. Deze intergas HR 28/24 heeft geen 3 weg klep heb ik me laten vertellen... Dus dat kan het niet zijn. Ga wel puzzelen om ketel uit de loop te halen om te kijken om e.e.a. uit te sluiten. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Just_DH Kijk ook eens naar je warmwater leiding, ik heb begrepen dat je erg veel warmte verliest als je deze gelijk omhoog laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:42
Vooralsnog draai ik binnen/binnen.

Ik zuig beneden in de waskast aan, blaas boven vanuit de inbouwkast op de overloop uit naar de overloop. Dat via geïsoleerde slang, maakt het geheel best stil.

Deze is prima:
https://www.bol.com/nl/nl...0-meter/9300000011499838/

Ik heb al 2 geïsoleerde dakdoorvoer schoorstenen gekocht, in de veronderstelling één loodpan te kunnen hergebruiken.

Dat ging dus niet. Moet dus 2 loodpannen aanschaffen voor 166. Die zijn dúúr!

Zover dus mijn installatie voortgang haha.

Ding bedankt verder prima. 270 liter ingesteld op 50 graden valt me niet mee hoeveel eruit komt. Althans, volgens het display. Een klein laagje in bad, nog 1-2 keer kort douchen en ik lees geregeld al 36 graden ofzo af. En aan de andere kant, paar keer douchen en ik lees nog steeds 48 af, één graadje eraf.

Die hele meting en regeling is wat twijfelachtig haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Gieliovd520 op 20-11-2022 21:44 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
  • Laatst online: 27-09 14:47
Als ik deze website om de diameter van de waterleidingen te berekenen ( https://warmtepomp-weetje...allatie-tips/#bronleiding ) voor de Bulex MagnaAqua 100/3 die komen gaat zou ik met 1,6kw voldoende hebben aan 15mm (dan zou ik 16mm doen). Dit lijkt me alleen wat weinig? Aan de andere kant zou het voor tapwater ook wel weer logisch zijn, voor de vloerverwarming wil je natuurlijk wel een hogere flow. Klopt mijn gedachte?

FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-06 10:29
Heeft iemand ervaring met de geluidsproductie van de Ariston nuos Plus 200 wifi ?
In de info staat vermeld dat hij 55 db produceert.

Is dit storend ?
Zou in garage naast keuken moeten staan waar nu de electrische boiler “hangt”

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
@Flipper Ik neem aan dat die garage afgesloten is, dan hoor je hem niet.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Laatst online: 14-09 11:22
Goedemorgen,

Ziin er mensen die ervaring hebben met de Haier hp200m3 warmtepompboiler?

Enige tijd geleden heb ik een installateur over de vloer gehad en heb ik mijn wens uitgesproken over het installeren van een vaillant wpb.

Na enige tijd kwam de installateur met een terugkoppeling dat deze wpb erg slecht leverbaar is en bood als alternatief bovenstaande boiler aan.

t.o.v. De arostor produceert de Haier 7db meer geluid, zit er geen wifi of monitoring op en wordt er gebruik gemaakt van een magnesium anode die eens in de 2 jaar vervangen dient te worden.

Ik meen mij te herinneren dat de arostor een titanium anode heeft, kan iemand dat bevestigen?

Ook was ik benieuwd of iemand weet hoe de anode van de Haier vervangen dient te worden. Door het schuine dak van onze woning wordt vervangen van bovenaf er lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Darkbullet schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:58:
Goedemorgen,

Enige tijd geleden heb ik een installateur over de vloer gehad en heb ik mijn wens uitgesproken over het installeren van een vaillant wpb.

Na enige tijd kwam de installateur met een terugkoppeling dat deze wpb erg slecht leverbaar is en bood als alternatief bovenstaande boiler aan.

t.o.v. De arostor produceert de Haier 7db meer geluid, zit er geen wifi of monitoring op en wordt er gebruik gemaakt van een magnesium anode die eens in de 2 jaar vervangen dient te worden.

Ik meen mij te herinneren dat de arostor een titanium anode heeft, kan iemand dat bevestigen?

Ook was ik benieuwd of iemand weet hoe de anode van de Haier vervangen dient te worden. Door het schuine dak van onze woning wordt vervangen van bovenaf er lastig.
Neem altijd een RVS tank dan hoef je deze niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:32
@Darkbullet De anodes die Vaillant toepast in hun niet-RVS WPboilers zijn van Magnesium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibBGt6z_vnA5UZU_prlRnsIUh-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/trgkQKckROwvBJkGzVP3M3ic.png?f=user_large

De levensduur van de Haier anode ken ik niet. Een tijdje geleden heb ik echter wel info van Vaillant gelezen over de magnesium anode die zij toepassen. Die anode is een internationaal product en dus ook voor markten bedoeld met een veel hogere waterhardheid dan die van Nederland (die gemiddeld zacht is).
Er werd dan ook de verwachting uitgesproken dat die magnesium anode vele jaren (misschien wel meer dan 10 jaar) mee zou kunnen gaan met het Nederlandse drinkwater.
Uiteraard blijft jaarlijks controleren verstandig, en ik weet ook niet of hetzelfde geldt voor Haier, maar het geeft mij wel aan dat een vat met anode niet echt een big deal hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: soms (ik weet niet of dat altijd kan) wordt er ook een elektrische anode geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-06 10:29
Flipper schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:29:
Heeft iemand ervaring met de geluidsproductie van de Ariston nuos Plus 200 wifi ?
In de info staat vermeld dat hij 55 db produceert.

Is dit storend ?
Zou in garage naast keuken moeten staan waar nu de electrische boiler “hangt”

Thx
ron321 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:41:
@Flipper Ik neem aan dat die garage afgesloten is, dan hoor je hem niet.
Ron,

Er is een deur tussen garage en keuken en slaapkamer ligt boven de garage
55 db lijkt me luid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-09 12:58
Franciesco schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:48:
@Darkbullet De anodes die Vaillant toepast in hun niet-RVS WPboilers zijn van Magnesium.

[Afbeelding]

De levensduur van de Haier anode ken ik niet. Een tijdje geleden heb ik echter wel info van Vaillant gelezen over de magnesium anode die zij toepassen. Die anode is een internationaal product en dus ook voor markten bedoeld met een veel hogere waterhardheid dan die van Nederland (die gemiddeld zacht is).
Er werd dan ook de verwachting uitgesproken dat die magnesium anode vele jaren (misschien wel meer dan 10 jaar) mee zou kunnen gaan met het Nederlandse drinkwater.
Uiteraard blijft jaarlijks controleren verstandig, en ik weet ook niet of hetzelfde geldt voor Haier, maar het geeft mij wel aan dat een vat met anode niet echt een big deal hoeft te zijn.
Helaas is voor een jaarlijkse controle het leeg laten lopen van de boiler wel nodig dus dat is 200 liter aan water weggooien. Nadeel van RVS/electrische anode is dan weer dat je met dielectrische aansluitingen moet werken. Het is ook altijd wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Liever een koppelstukje (soms bijgeleverd) monteren dan steeds de boel legen en een anode checken :)
Wat geluid betreft kan je de opgegeven dB(a) getallen niet altijd vergelijken, de meet afstand verschilt en soms wordt op 2m afstand gemeten ipv 1m om een lager getal te krijgen.
Zonder (isolerende) buizen heb je meer geruis en de compressor kan anders klinken.
Een zelfde model kan een (afneembare) kap hebben met isolatie (verzwaring) of niets.
Algemeen gesteld klinkt 3dB meer 2x zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@rutger_ellen Als je de controle in de zomer doet, dan kun je, tezamen met een beetje slimme timing qua watertemperatuur, het water gebruiken om de planten water te geven en/of het zwembad te vullen. ;)

Ook bij stalen boilervaten worden dielektrische koppelingen aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Aanvulling: uiteraard is een RVS vat het handigste (had ik ook best gewild), maar het is mijn inziens geen halszaak als je geen RVS vat kunt kiezen vanwege boilerformaat, merk, type of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rutger_ellen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:02:
[...]

Helaas is voor een jaarlijkse controle het leeg laten lopen van de boiler wel nodig dus dat is 200 liter aan water weggooien. Nadeel van RVS/electrische anode is dan weer dat je met dielectrische aansluitingen moet werken. Het is ook altijd wat.
Hoe ziet zo’n jaarlijkse controle er uit qua werkzaamheden (en kosten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

rutger_ellen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:02:
[...]

Dan praat je over €0,25 wat weggaat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:29:
Liever een koppelstukje (soms bijgeleverd) monteren dan steeds de boel legen en een anode checken :)
Wat geluid betreft kan je de opgegeven dB(a) getallen niet altijd vergelijken, de meet afstand verschilt en soms wordt op 2m afstand gemeten ipv 1m om een lager getal te krijgen.
Zonder (isolerende) buizen heb je meer geruis en de compressor kan anders klinken.
Een zelfde model kan een (afneembare) kap hebben met isolatie (verzwaring) of niets.
Algemeen gesteld klinkt 3dB meer 2x zo hard.
kun je niet gewoon quoten, zo moeilijk is het toch niet?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
yingli405 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:26:
[...]

kun je niet gewoon quoten, zo moeilijk is het toch niet?
Kom je alleen daarvoor hier posten :?
Ik heb niet altijd zeeën van tijd als ik iets post, wees blij dat dit soort topics er zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
paQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:15:
OK,

In tussen 56 graden
[Afbeelding]
Omdat ik gisteravond laat voor het eerste koud douche water had :| , (dochters beiden gedoucht, daarna mijn vrouw ruim bad vol laten lopen) ben ik nog eens gaan nadenken over zaterdag, waarom mijn water niet warm werd. Ik dacht: het element is vast gedeactiveerd, anders zou het toch al lang bijgesprongen zijn... toch? :?

Nou, het element staat dus weldegelijk 'aan'. Lees: automatisch inschakelen (wanneer bijv te koud)
WTH is het dan niet bijgesprongen zaterdag? Het was toch volgens mij wel duidelijk dat bijspringen hier toch wel goedkoper / efficiënter was geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 17:31
paQ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:54:
[...]

Omdat ik gisteravond laat voor het eerste koud douche water had :| , (dochters beiden gedoucht, daarna mijn vrouw ruim bad vol laten lopen) ben ik nog eens gaan nadenken over zaterdag, waarom mijn water niet warm werd. Ik dacht: het element is vast gedeactiveerd, anders zou het toch al lang bijgesprongen zijn... toch? :?

Nou, het element staat dus weldegelijk 'aan'. Lees: automatisch inschakelen (wanneer bijv te koud)
WTH is het dan niet bijgesprongen zaterdag? Het was toch volgens mij wel duidelijk dat bijspringen hier toch wel goedkoper / efficiënter was geweest?
Weet je zeker dat hij niet is aangesprongen? Een volledig leeggetapt en dus koud vat verwarmen duurt ook met een elementje wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zwartoog schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:03:
[...]

Weet je zeker dat hij niet is aangesprongen? Een volledig leeggetapt en dus koud vat verwarmen duurt ook met een elementje wel even.
Die twee zaken staan los van elkaar. Het koude water van gisteren zette me gewoon aan het denken daarover.
We hebben dit weekend logees, dan zijn we met 8. Kan me voorstellen dat alleen het warmtepompje dat niet gaat trekken. SWW voor 8 pers + vaatwasser.

Ik doelde dus op afgelopen zaterdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0edn-gWXJNGurRv3C-vFObv8CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhHw75ILBKFs5YUNTQxMTPgD.png?f=fotoalbum_large

Hier trok hij het -m.i.- duidelijk niet. Waar de cursor staat heb ik van buiten aanzuigen, binnen aanzuigen gemaakt. Uiteindelijk is hij kort daarna afgeslagen @56 graden. (automatische temp)

m.a.w.
waarom is het element daar niet aan gegaan? :S
Het is aan het vermogen duidelijk af te lezen dat het element nooit is ingeschakeld. Dat is wat... 1400 extra oid?

En hoe fix ik dat a.s. weekend?
zaterdagochtend alvast de temperatuur handmatig op 60 zetten bijv?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 23-11-2022 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Atlantics hebben een beetje de Franse slag, het werkt meestal maar niet altijd :9
Haal als hij niet draait de prik er even af, dan heb je meer kans dat het element wordt gebruikt.
Hopelijk weet hij dan nog steeds hoe hij 'automatisch' naar behoefte moet verwarmen.
Kijk ook nog even in het menu of je het element niet helemaal hebt uitgeschakeld want dan had ie gelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maugrinn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
heb nu een maandje men warmtepompboiler werkt prima, maar ik zou toch eens willen zien of ik de koude lucht afvoer niet naar buiten kan krijgen, nu blaast hij op de muur naast de woonkamer en ik merkt dat toch.
Nu vlak naast de boiler staat een oude niet gebruikte schouw van nooit gebruikte en afgebroken open haard.
zou daar indien mogelijk een geïsoleerde afvoer willen door steken en dan zo de koude lucht weg krijgen.

Als de schouw het toelaat zou met die een goed idee lijken tenzij ik iets mis, of iemand er andere ervaringen mee heeft hoor ik het graag.

De buis zou ongeveer 7 meter lang zijn van de boiler tot uiteinde schouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
Wil je dan een buis door een schoorsteen laten lopen, @Maugrinn of gaat de lucht via de schouw gewoon naar boven cq het huis uit? Je zou kunnen overwegen met een buis die schoorsteen in te gaan en daar een klep in te maken, waardoor je in de zomer de koude lucht als een soort airco het huis in de laten stromen...
Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maugrinn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
HaraldBou schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:31:
Wil je dan een buis door een schoorsteen laten lopen, @Maugrinn of gaat de lucht via de schouw gewoon naar boven cq het huis uit? Je zou kunnen overwegen met een buis die schoorsteen in te gaan en daar een klep in te maken, waardoor je in de zomer de koude lucht als een soort airco het huis in de laten stromen...
Of begrijp ik je verkeerd?
Was aan het denken om er inderdaad een buis te laten door lopen, nu moet ik wel nog eens op het dak kruipen om te zien hoe groot het gat van die schouw is, er liep een stuk buis naartoe dat 25cm diameter was dus ik hoop groot genoeg.
en de klep voor koude lucht... misschien maar dat is een project voor later.

Had een buis zoals in deze link in gedachte
https://www.ventilatiesho...luminium-160mm-1-meter-1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:37:
[...]

Kom je alleen daarvoor hier posten :?
Ik heb niet altijd zeeën van tijd als ik iets post, wees blij dat dit soort topics er zijn ...
nee hoor...
'k Heb ook niet zeeën van tijd om uit te zoeken tegen wie je beantwoordt, daarom wijs ik jou hierop. Kleine moeite om op quote button te drukken.
quote button wist je wel vinden :)

[ Voor 37% gewijzigd door yingli405 op 23-11-2022 22:23 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
yingli405 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:07:
[...]

nee hoor...
'k Heb ook niet zeeën van tijd om uit te zoeken tegen wie je beantwoordt, daarom wijs ik jou hierop. Kleine moeite om op quote button te drukken.
quote button wist je wel vinden :)
Wat mij betreft mag je off-topic post hier weg en die andere ook, ik zit hier voor de inhoud.
Nu druk ik toch een 2e keer op quote, zou ik het dan weten?
Anderen quoten is makkelijk met een groot scherm en overzicht, heb je dat niet dan wordt het quick reply :/
Ik startte dit topic nota bene, fijne gast ben je om dit online te posten ipv met een pb ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
wicked_fool schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:14:
Is er iemand die ook een Explorer V4 hebben en het gelukt is om een extra temperatuursensor in de buis te duwen? In deze buis zitten bij de V4 naast de sensor ook nog 2 andere kabels waardoor de temperatuursensor dit ik heb liggen er echt niet meer bij past. Is er een andere manier om de juiste temperatuur van het water in de boiler te kunnen meten?

[Afbeelding]
Is het nog gelukt om de sensor te plaatsen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:44:
De Atlantics hebben een beetje de Franse slag, het werkt meestal maar niet altijd :9
Haal als hij niet draait de prik er even af, dan heb je meer kans dat het element wordt gebruikt.
Hopelijk weet hij dan nog steeds hoe hij 'automatisch' naar behoefte moet verwarmen.
Kijk ook nog even in het menu of je het element niet helemaal hebt uitgeschakeld want dan had ie gelijk :+
Ik kan voor het element alleen kiezen tussen
- Automatisch
- niet gebruiken

Hij staat op de eerste

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:36
@paQ Je kan mogelijk gedurende 1 of meerdere dagen gebruik maken van de Boost functie, dan gaat de boiler gebruik maken van alle ter beschikking staan de warmte bronnen, dus ook het element.

Blz. 108 van de gebruiksaanwijzing.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• paQ
wizzopa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:07:
@paQ Je kan mogelijk gedurende 1 of meerdere dagen gebruik maken van de Boost functie, dan gaat de boiler gebruik maken van alle ter beschikking staan de warmte bronnen, dus ook het element.

Blz. 108 van de gebruiksaanwijzing.
Dat is waar ja, had alleen de stille hoop dat hij hetzelfde zou doen door het PV contact te schakelen, maar ook dat blijkt niet (helemaal) waar te zijn. Maar behalve dat nog steeds vreemd dat het element niet is bijgesprongen.

Zal hem idd heel even van de stroom halen. Je weet maar nooit :+

Hij heeft de laatste paar runs trouwens verwarmd tot 60 graden. Ongewtijfeld nav afgelopen weekend en mijn koude water eergisteren :+
Op zich doet ie dat deel (het nadenken erover) best prima :)

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 17:50 ]

• paQ
Ik heb zojuist (@54 graden) BOOST aangezet.
Element gaat direct aan, alsook de aanzuiging van de lucht.
2 min later gaat de wp aan, en element uit :S
kort daarna ook weer element aan.

Staat nu 2228W te slurpen

Wel jammer dat je nu dus geen water temperatuur kunt zien.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 21:58 ]

• wizzopa
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:45:
Ik heb zojuist (@54 graden) BOOST aangezet.
Element gaat direct aan, alsook de aanzuiging van de lucht.
2 min later gaat de wp aan, en element uit :S
kort daarna ook weer element aan.

Staat nu 2228W te slurpen

Wel jammer dat je nu dus geen water temperatuur kunt zien.
Via het installateurs menu kan je dat toch zien, systeem status.

• paQ
wizzopa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:12:
[...]

Via het installateurs menu kan je dat toch zien, systeem status.
ja da's waar ook.

Hij leek binnen 20 min op zijn max te zitten. ik zie verbruik kelderen in de HW app, precies toen ging mijn dochter douchen :/ Dus dat ding weer aan. :')

mar goed. Aangenomen dat ie tot 62 graden opwarmt (?) was er binnen 20 min 2220W, 8 graden bij.
100Wh per graad B)

• wizzopa
paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:14:
[...]

ja da's waar ook.

Hij leek binnen 20 min op zijn max te zitten. ik zie verbruik kelderen in de HW app, precies toen ging mijn dochter douchen :/ Dus dat ding weer aan. :')

mar goed. Aangenomen dat ie tot 62 graden opwarmt (?) was er binnen 20 min 2220W, 8 graden bij.
100Wh per graad B)
Je kan de waardes daar ook een reset geven dan kan je zie wat de max temp is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:22
hansvk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:25:
[...]

Is het nog gelukt om de sensor te plaatsen?
Yes, het was even puzzelen maar met een losse sensor en kabels eraan vast is het wel gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 17:16
Binnenkort wordt er hier een warmtepompboiler van Vaillant geinstalleerd, boven op houten vloer en met houten wanden, in de CV ruimte. Dus ik moet wat gaan doen aan geluids-isolatie. Iemand daar ervaring mee? Ik dacht aan geperste PU vlokkenschuim platen in regelwerk tegen de wand aan, en op de vloer een 18mm multiplex plaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-09 09:13
zerocool schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:00:
Binnenkort wordt er hier een warmtepompboiler van Vaillant geinstalleerd, boven op houten vloer en met houten wanden, in de CV ruimte. Dus ik moet wat gaan doen aan geluids-isolatie. Iemand daar ervaring mee? Ik dacht aan geperste PU vlokkenschuim platen in regelwerk tegen de wand aan, en op de vloer een 18mm multiplex plaat....
Ik heb vooralsnog geen boiler, maar ik zou hem neerzetten op van die wasmachinerubberplaten. Ik denk dat hout gaat resoneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 20:57

hfa

Hier is de wpb op een houten vloer gemonteerd. 18mm multiplex verschroeft op laminaat. Onder het laminaat waren de planken al verschroefd met de balken. Geen last van resonantie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wizzopa
Onze WPB geeft geen resonantie via de vloer, wel had hij last van een resonerende kap.

Dit is opgelost met 3 betonklinkers en wat armaflex. https://i.imgur.com/xsTLmlb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 20:57

hfa

wizzopa schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:18:
Onze WPB geeft geen resonantie via de vloer, wel had hij last van een resonerende kap.

Dit is opgelost met 3 betonklinkers en wat armaflex. https://i.imgur.com/xsTLmlb.jpg
Geweldige oplossing...bij ons resoneert de kap ook af en toe. Ik heb het opgelost door wat zooi van zolder los op de kap te leggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 17:16
hfa schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:07:
[...]

Hier is de wpb op een houten vloer gemonteerd. 18mm multiplex verschroeft op laminaat. Onder het laminaat waren de planken al verschroefd met de balken. Geen last van resonantie.
Goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:01
Na zowat het halve topic doorgespit te hebben ben ik er ook van overtuigd dat we een WPB moeten gaan plaatsen bij ons.

We verwarmen ons huis met L/L Warmtepomp (Daikin airco's) en gebruiken onze cv ketel alleen nog maar voor warm water.
Kwa zonnepanelen hebben we redelijk wat liggen met (als het goed is na de uitbreiding in maart) een overschot.

Nu zie ik mezelf niet de WPB installeren dus ben eigenlijk opzoek naar een installateur die dit voor me kan doen, inclusief levering van een WPB.
Ik begrijp dat levertijden een drama zijn maar wellicht heeft iemand toch een tip voor een installateur in midden/zuid limburg.

Heb recent een mail gestuurd naar de installateur die bij ons in de vorige woning een nieuwe cv ketel heeft geplaatst maar schijnbaar is het nog te moeilijk om daar op te reageren ;)

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-09 14:20
Ik heb een Atag/Ariston Lydos hybrid die bevalt op zich prima.
Ik wil de temperatuur van dat ding remote uitlezen, modbus, esp, whatever.
Ik zie in de handleiding dat de temperatuur meeting met NTC gaat, maar ik heb geen idee of je zo een kabeltje kunt aftappen of i.d. zonder de interne metingen te verstoren.
Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Over de ntc staat een spanning die varieert op de temperatuur. Die kun je meten met een voltmeter zolang het meet apparaat maar hoogohmig is beïnvloed het de rest niet.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 26-09 11:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C4SCx7a1M03Itc8Xeyuml-RdJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lisvkNWssrCtMrt1NQBfquGR.jpg?f=fotoalbum_large

Zo deel 1 staat hier. Gisteren de boiler geplaatst. Leidingen en elektra moet ik nog netjes afwerken, daar had ik geen tijd voor.

En de isolatierol staat al klaar voor een extra jasje eromheen ;)

Op naar januari voor de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Evanrvb schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:49:
[Afbeelding]

Zo deel 1 staat hier. Gisteren de boiler geplaatst. Leidingen en elektra moet ik nog netjes afwerken, daar had ik geen tijd voor.

afwerken ? lijkt meer een kwestie van reload te worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 26-09 11:40
Peanutsonic schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:12:
[...]

afwerken ? lijkt meer een kwestie van reload te worden ?
Wat bedoel je met reload?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
Evanrvb schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:49:
[Afbeelding]

Wat ik geleerd heb van dit topic is o.a. om thermosifons toe te passen. Ik zie dat deze bij jouw installatie ontbreken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
"reload" is een gebruikelijke aanduiding voor "opnieuw doen".
zie ook: thermosyphons"

[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 27-11-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 16:59

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Hier een Vaillant WPB 200 liter op zolder met houten vloer. Hierover multiple platen geschroefd en geen last van resonantie. Eronder zit de WC op eerste verdieping en als hij draait hoor je een diepe, niet hinderlijke brom. Hij staat op open zolder waar onze PC’s staan en als hij draait is het wel te horen maar ook hier totaal niet hinderlijk of irriterend. Had gedacht de WPB inderdaad in te bouwen met geluidisolerend materiaal en gipsplaten maar totaal niet nodig.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 16:59

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Darkbullet schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:58:
Goedemorgen,

Wat ik heb begrepen is dat de Vaillant weer een stuk beter leverbaar is. De 200 liter heeft een RVS vat dus geen gezeur met anode. Hij staat bij ons op open zolder en geluid bij opwarmen valt erg mee, een niet hinderlijke brom.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
De Technische unie gaf deze week levering week 24 op voor de 200 liter versie, dus zo leverbaar is dat niet.

[ Voor 13% gewijzigd door snameroc op 27-11-2022 18:16 ]

snameroc

Pagina: 1 ... 31 ... 115 Laatste