KabouterSuper schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:16:
Vanochtend in het (Nederlandse) nieuws dat elke Nederlander zich 48 uur moet kunnen redden bij een ramp of aanval. Ik kan natuurlijk flessen water opslaan, maar ik heb 270 liter in mijn wpb. Hoe lastig zou het zijn om deze in een noodgeval om te bouwen zodat we hem leeg kunnen drinken?
Leuke vraag! Vorige week hier overwacht zonder water gezeten door een gebroken leiding in de straat.
Mits goed geïnstalleerd:
- koudwatertoevoer dichtdraaien
- ergens in huis warmwaterkraan open zetten (tip: meestal staat de boiler onder enige overdruk, zeker net na een SWW-run. Hierdoor krijg je toch redelijk wat liters stromend water uit de kraan.)
- tappen vanaf je boiler aftappunt
In principe moet je een inlaatcombinatie hebben*, dus toevoer dichtdraaien zou prima moeten kunnen. Aftappunt is meer optioneel. Natuurlijk kun je aan het overstortventiel draaien om in nood het water eruit te laten. Als je dit intensief hebt gedaan, wel vervangen.
Waarom de inlaat dichtdraaien? Is natuurlijk niet per se noodzakelijk als er toch al geen druk op de leiding staat, maar 1) het voorkomt een mogelijk waterballet als het water ineens gaat stromen, en 2) na een wateronderbreking is het water vaak bruin van de roestdeeltjes, die heb ik liever niet in m'n tank
Waarom een kraan opendraaien? Wel, anders komt er niets uit je boiler (denk maar aan een rietje waar je je vinger op houdt), maar je riskeert ook een implosie van je boilervat.
Oh ja, en accepteer dat je warm water gaat drinken. Dat is goor, maar verder niets mis mee

Verder zuinig zijn met water: met een nat washandje kun je je redelijk goed wassen. Zeep is optioneel. Kook rijst volgens de voorschriften, dat zuigt al het water op, dus geen aardappels oid. Hergebruik het gekookte water voor andere dingen, etc. (zal vast wel een ergens prep-topic zijn hier op T.net voor meer tips

)
*Noot: terugslagklep is verplicht en overstortventiel is vrij noodzakelijk. Die hoeven niet op één punt te zitten, maar 9/10 keer is dit gewoon een 'inlaatcombinatie'