Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-06 15:26
hansvk schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:47:
[...]
Wat ik geleerd heb van dit topic is o.a. om thermosifons toe te passen. Ik zie dat deze bij jouw installatie ontbreken.
Ik volg dit forum niet echt, vooral het Lucht/water WP forum dus weet niet direct wat dat inhoud maar zal me even inlezen. (y)

Heb hem nu zo aangesloten zoals ze bij mijn pa ook aangesloten zitten. Die draaien goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 16:11
PeepPeepPeep schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:05:
[...]

Wat ik heb begrepen is dat de Vaillant weer een stuk beter leverbaar is. De 200 liter heeft een RVS vat dus geen gezeur met anode. Hij staat bij ons op open zolder en geluid bij opwarmen valt erg mee, een niet hinderlijke brom.
Goed om te horen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:28
Evanrvb schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:27:
[...]

Ik volg dit forum niet echt, vooral het Lucht/water WP forum dus weet niet direct wat dat inhoud maar zal me even inlezen. (y)

Heb hem nu zo aangesloten zoals ze bij mijn pa ook aangesloten zitten. Die draaien goed.
Zoals ik hem begrijp: net als bij een afvoer gebruik je een sifon om een waterslot te hebben tegen stank. Hier is dat hetzelfde principe maar dan een slot tegen warmteverlies (het warme water wil omhoog en kan zo weglekken). Door even naar beneden te gaan sluit het koude water die mogelijkheid af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb er een hoofdstukje in de TS aan gewijd :)
Soms krijg ik vragen over hoeveel verlies dit geeft, dat verschilt uiteraard per situatie (onverwarmde ruimte?).
Bij mij hielp het om de flex slangen (ook van de spiraal) door te laten hangen, mijn 'kranen klit' werd namelijk opgewarmd en dat is aardig wat massa (metaal).
Het 'cv' hok waar mijn wpb staat voert de lucht af via een instelbaar ventiel op de MV en het hok grenst aan de overloop/trap waar ik niet verwarm.
In theorie heb je door een opgewarmde waterleiding wat meer kans op legionella als je lang niet warm tapt.
De waterleiding isoleren kan het verlies beperken, maar de warmte zou via het koper verder kunnen komen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06 15:02
Even een vraagje: ik heb vandaag (eindelijk) de aanvoerbuis van mijn Vaillant aroSTOR aangesloten op de dakdoorvoer. Het resultaat is dus dat de aanvoertemperatuur een stuk lager ligt dan voorheen (vandaag een graad of 7) en daarmee ook de verdamper een stuk kouder geworden is (1,5 graad). Opeens krijg ik nu condensvocht aan de buitenkant van mijn boiler, op de zijkant van de zwarte kap ter hoogte van de afvoer. Het is niet extreem, de vloer blijft droog, maar gezien ook de isolatie aan de binnenkant van de kap toch een beetje vreemd. De kap is op die plek ook behoorlijk koud, dus opzich niet zo gek.
Zowel de aan- als afvoerbuizen voor de lucht zijn geisoleerd: daar heb ik dus geen last van condens.

Kunnen andere aroSTOR gebruikers dit verschijnsel bevestigen, of heb ik een probleem met de isolatie van mijn kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-06 18:02

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

snameroc schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:15:
De Technische unie gaf deze week levering week 24 op voor de 200 liter versie, dus zo leverbaar is dat niet.
Kan je toevallig ook zien wat er op dit moment wordt vermeld voor de 270 met spiraal?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 12:14
Rimco schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:55:
[...]

Kan je toevallig ook zien wat er op dit moment wordt vermeld voor de 270 met spiraal?
Heb je een typenr?
Zal straks kijken

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

snameroc schreef op maandag 28 november 2022 @ 06:19:
[...]

Heb je een typenr?
Zal straks kijken
Vaillant AroSTOR VWL BM 270/5
Artikelnummer: 0010026819

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rimco schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:27:
[...]

Leveren in week 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Wolly Welk jaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat staat er niet bij :Y) Logischerwijs is dat 2022.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rpStjSds/ziggo-bestelling-2023.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Met Panasonics leverbaar in 2023Q3 kijk ik nergens meer raar van op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wolly schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:50:
[...]

Dat staat er niet bij :Y) Logischerwijs is dat 2022.

[Afbeelding]
Ik lever de vergelijkbare Edel Air van Auer met dezelfde specs in Januari 2023 😄

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Carboy54 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:28:
[...]

Ik lever de vergelijkbare Edel Air van Auer met dezelfde specs in Januari 2023 😄
Hoop je >:)
:P

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Rimco schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:27:
[...]

Ze hebben het al inzichtellijk gemaakt zie ik
Nu zegt die website niet zo veel.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hopen doe ik niet daar heeft niemand wat aan. Eind januari bevestigd door de importeur ACR

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Carboy54 Net was het nog januari :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zelfs ik kan een typefoutje maken. Hier het bericht van vandaag. Eind januari dus :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h46Dr_lM99Stziuqwh4pHeesRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oVlqjpIQ6FFUgeXqJxvw5dQN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wel tegen €500,- extra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
joerij schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:42:
Even een vraagje: ik heb vandaag (eindelijk) de aanvoerbuis van mijn Vaillant aroSTOR aangesloten op de dakdoorvoer. Het resultaat is dus dat de aanvoertemperatuur een stuk lager ligt dan voorheen (vandaag een graad of 7) en daarmee ook de verdamper een stuk kouder geworden is (1,5 graad). Opeens krijg ik nu condensvocht aan de buitenkant van mijn boiler, op de zijkant van de zwarte kap ter hoogte van de afvoer. Het is niet extreem, de vloer blijft droog, maar gezien ook de isolatie aan de binnenkant van de kap toch een beetje vreemd. De kap is op die plek ook behoorlijk koud, dus opzich niet zo gek.
Zowel de aan- als afvoerbuizen voor de lucht zijn geisoleerd: daar heb ik dus geen last van condens.

Kunnen andere aroSTOR gebruikers dit verschijnsel bevestigen, of heb ik een probleem met de isolatie van mijn kap?
Ik heb hier ook last van en ben in contact met Vaillant hierover. Let wel, in de zomer geen last. Men wilde het eerst afdoen als te weinig ventilatie in huis, echter om dit te verbeteren diende ik de achterdeur open te zetten. Ik heb vorige week weer contact met de mensen gehad, want het verschijnsel treed weer op.....als je mij een pb stuurt dan kan ik je op de hoogte houden. Mooi dat ik niet alleen ben:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnXdq-fVaM_CEDXCHmlW29b4cog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsAGrwDAfnaXTMFS3VY9zKBt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de leiding even omgebogen voor het thermosifons fenomeen.
@Speedy-Andre @Peanutsonic Is de bocht 'diep' genoeg zo of moet die nog iets dieper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Probeer het uit, je kan zo aan de slang voelen waar hij niet meer warm is.
Mijn rvs flexen zijn zo dik dat ik niet vel verder kom dan dit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik wil niet vervelend doen maar een paar pijpjes 5/8 een lasdoosje en wat beugels kunnen geen kwaad hier hoor :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 19:03
Jim423 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:28:
Ik wil niet vervelend doen maar een paar pijpjes 5/8 een lasdoosje en wat beugels kunnen geen kwaad hier hoor :)
"Picobello BV was here" ;)

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kniesoor :+

Ik zou trouwens geen foto meesturen voor de subsidie in dit geval O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 28-11-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wolly schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:27:
[...]

Er is geen installateur die dit goedkeurd voor de subsidie aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 10:44
Evanrvb schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:20:
[Afbeelding]

@Speedy-Andre @Peanutsonic Is de bocht 'diep' genoeg zo of moet die nog iets dieper?
Hier een tabel met maten voor verschillende materialen:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jajaja ik had in mijn vorige post er al bij gezet dat het afwerken nog moest gebeuren ;) ik zal eind vd week een mooie foto sturen waar alles strak in de pijpjes zit. Het ging nu even om het warmtesyphon bochtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 16:11
Welke periode laten jullie de WPB opwarmen? En hoelang blijft het water dan warm genoeg om de volgende ochtend te kunnen douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

zerocool schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:52:
Welke periode laten jullie de WPB opwarmen? En hoelang blijft het water dan warm genoeg om de volgende ochtend te kunnen douchen?
als de stroom het goedkoopst is. meestal is dat tussen 2 uur en 5 uur 's nachts. Dat water koelt maar een klein beetje af. dat gaat lang goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:17

l3p

www.^.nl

Naast de LG WPB voor tapwater ben ik sinds een paar weken de woonkamer gaan verwarmen met een nieuw geïnstalleerde 3,5 kW airco.
Op zich redden we dit tot nu toe best, alleen die koude vloer... (WAF is bijna nihil)

Ik heb het al eens voorbij zien komen in dit topic, maar wil het toch nog eens voorleggen.
Zou het mogelijk zijn om de vloer 's middags tot 's avonds 'minder koud' te laten voelen met een dedicated WPB? Dus zeg maar 200L water van 50 graden gebruiken om de vloer 5 graden hoger te krijgen over een tijdsduur van 8 uur?
Dus niet de WPB gebruiken als constante verwarming maar puur alleen het koude eruit. (warmtepomp staat in bestelling maar duur nog 6-12 maanden)

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

l3p schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:09:
Dus zeg maar 200L water van 50 graden gebruiken om de vloer 5 graden hoger te krijgen over een tijdsduur van 8 uur?
0.5-1 graden hoger bedoel je denk ik :D.
zo veel warmte zit er niet in zo'n boiler hoor.

Maar kijk even naar deel 1 van dit topic, daar ging het nog heel veel over die toepassing die je nu noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Evanrvb schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:20:
[Afbeelding]

edit: mosterd na de maal

[ Voor 6% gewijzigd door Peanutsonic op 29-11-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vanochtend in het (Nederlandse) nieuws dat elke Nederlander zich 48 uur moet kunnen redden bij een ramp of aanval. Ik kan natuurlijk flessen water opslaan, maar ik heb 270 liter in mijn wpb. Hoe lastig zou het zijn om deze in een noodgeval om te bouwen zodat we hem leeg kunnen drinken?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
KabouterSuper schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:16:
Vanochtend in het (Nederlandse) nieuws dat elke Nederlander zich 48 uur moet kunnen redden bij een ramp of aanval. Ik kan natuurlijk flessen water opslaan, maar ik heb 270 liter in mijn wpb. Hoe lastig zou het zijn om deze in een noodgeval om te bouwen zodat we hem leeg kunnen drinken?
Hangt van de dorst en het aantal personen af.
Heb je geen bier in huis ? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:43
Heb je geen aftapkraan op je boiler zitten?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:43
Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:24:
[...]

Van bier krijg je weer dorst.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

de Peer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:29:
[...]

0.5-1 graden hoger bedoel je denk ik :D.
zo veel warmte zit er niet in zo'n boiler hoor.

Maar kijk even naar deel 1 van dit topic, daar ging het nog heel veel over die toepassing die je nu noemt.
Ok laat ik het dan zo zeggen, is er iemand die het eigenwijs geprobeerd heeft?

Ik vind het gewoon moeilijk te bevatten dat de vloer temperatuur (niet omgeving) met 200L water op 50-55 graden maar een halve graad omhoog gaat. (vloer van 40m²)
Wat als ik dit maar 4 uur laat stromen? Doet het dan nog niets?

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
CurlyMo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:27:
[...]

Van bier krijg je weer dorst.
Dan heb je altijd die boiler nog. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
l3p schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:37:
[...]

Ik vind het gewoon moeilijk te bevatten dat de vloer temperatuur (niet omgeving) met 200L water op 50-55 graden maar een halve graad omhoog gaat.
Je vloer heeft tig keer massa t.o.v. slechts 200L water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
[...]

Er loopt een draadje op tweakers van iemand die de extra spiraal misbruikt om een ruimte te verwarmen. Ik ga wel even zoeken (titel was iets met ...om te verwarmen en te koelen...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@l3p
Ik weet niet of je dit ook al eens in één van de warmtepomp-topics hebt gevraagd? Anders is dat misschien een tip (hoewel daar veel dezelfde mensen als hier zitten). Sowieso zou ik daar de startpost eens goed doornemen. Daar staan verschillende manieren in voor warmteverliesberekeningen enz.
Je zou op basis van bijvoorbeeld een afgifteberekening van je vloer misschien kunnen terugrekenen hoeveel watt er de vloer in moet voordat die voelbaar van temperatuur verandert.

Ik ben er niet technisch genoeg voor, maar misschien kan iemand met veel ervaring (en tijd ;) ) in die topics je voorrekenen waarom het niet gaat werken. Ik verwacht een combinatie van het feit dat je vloer te veel massa heeft, te weinig water in je systeem, en de aanvoertemperatuur (50 graden vinden de meeste vloeren niet fijn, eerder 30-35 max).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:24:
[...]

Ga ik niet zeggen, want dan sta je op mijn stoep bij de volgende ramp. Maar het is wel een serieuze vraag.

Ik heb denk ik geen aftapkraantje en ik weet dat je moet oppassen dat je je boilervat niet vacuum zuigt bij het aftappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Leuke vraag! Vorige week hier overwacht zonder water gezeten door een gebroken leiding in de straat.

Mits goed geïnstalleerd:
- koudwatertoevoer dichtdraaien
- ergens in huis warmwaterkraan open zetten (tip: meestal staat de boiler onder enige overdruk, zeker net na een SWW-run. Hierdoor krijg je toch redelijk wat liters stromend water uit de kraan.)
- tappen vanaf je boiler aftappunt

In principe moet je een inlaatcombinatie hebben*, dus toevoer dichtdraaien zou prima moeten kunnen. Aftappunt is meer optioneel. Natuurlijk kun je aan het overstortventiel draaien om in nood het water eruit te laten. Als je dit intensief hebt gedaan, wel vervangen.

Waarom de inlaat dichtdraaien? Is natuurlijk niet per se noodzakelijk als er toch al geen druk op de leiding staat, maar 1) het voorkomt een mogelijk waterballet als het water ineens gaat stromen, en 2) na een wateronderbreking is het water vaak bruin van de roestdeeltjes, die heb ik liever niet in m'n tank :P

Waarom een kraan opendraaien? Wel, anders komt er niets uit je boiler (denk maar aan een rietje waar je je vinger op houdt), maar je riskeert ook een implosie van je boilervat.

Oh ja, en accepteer dat je warm water gaat drinken. Dat is goor, maar verder niets mis mee :D Verder zuinig zijn met water: met een nat washandje kun je je redelijk goed wassen. Zeep is optioneel. Kook rijst volgens de voorschriften, dat zuigt al het water op, dus geen aardappels oid. Hergebruik het gekookte water voor andere dingen, etc. (zal vast wel een ergens prep-topic zijn hier op T.net voor meer tips :9)

*Noot: terugslagklep is verplicht en overstortventiel is vrij noodzakelijk. Die hoeven niet op één punt te zitten, maar 9/10 keer is dit gewoon een 'inlaatcombinatie'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

KabouterSuper schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:48:
[...]

Er loopt een draadje op tweakers van iemand die de extra spiraal misbruikt om een ruimte te verwarmen. Ik ga wel even zoeken (titel was iets met ...om te verwarmen en te koelen...)
dat is dit topic waar je nu in zit, maar dan met name in deel 1 ging het daar wat vaker over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Dat is inderdaad een badkamer radiator om de ruimte iets mee op te warmen.

Maar als de omgevingstemperatuur al 21-22 graden is door de airco, ik vraag me puur af of ik het koude gevoel uit de 40m² vloer krijg. Ik snap ook dat ik de woonkamer er niet mee op kan warmen. Nog geen graad.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

l3p schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:23:

Maar als de omgevingstemperatuur al 21-22 graden is door de airco, ik vraag me puur af of ik het koude gevoel uit de 40m² vloer krijg. Ik snap ook dat ik de woonkamer er niet mee op kan warmen. Nog geen graad.
ik denk dat het antwoord dan nee is. Stel je vloer is 17 graden en je krijgt hem hiermee (tijdelijk) op 18. Dan is de vraag of daarmee 'de kou er uit is'. klinkt niet als de moeite waard denk ik. Kun je beter de airco 24/7 draaien en eentueel een graadje hoger bij afwezigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
[...]

Ik vind het gewoon moeilijk te bevatten dat de vloer temperatuur (niet omgeving) met 200L water op 50-55 graden maar een halve graad omhoog gaat. (vloer van 40m²)
Ik heb geen vv dus geen eigen ervaring, echter de vloer massa vraagt best veel energie om op te warmen.
Normaal doet een cvketel dit en die heeft een enorm vermogen waardoor hij vrij snel de vloer warm krijgt.

Een gewone wpb is te warm als je alleen tap aansluitingen hebt, een spiraal onderin geeft tot 40 graden af.
Voor dit doel zou een Hewalex beter werken, die levert tot 3kW en je hoeft geen boiler warm te houden.
Bovendien is die gemaakt voor dit doel, al kan hij ook alleen tapwater verzorgen.
Een buffervat erbij is aan te raden en ik denk dat de Hewalex iets met een thermostaat kan doen.
De subsidie is ook wel lekker, daar kan je heel wat installatie materiaal mee aanschaffen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08
l3p schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:23:

Ik verwarm +/- 90m2 (eigenlijk meer, maar zone regeling, dus tegen de tijd dat alles open moet, heeft de ketel allang moeten bijspringen vanwege lage buitentemperatuur) met 2 Atlantic Explorer v3 200l. Je zou de temperatuur van een 40m2 zeker omhoog moeten krijgen. Aantal dingen die het kunnen verhinderen/vertragen:
- Massa opwarmen, zeker een badkamer ligt vaak een flinke zandcementvloer over de vloerverwarming
- Als je boiler uit staat gaat er weinig warmte de spiraal in, boiler is onderin voor je het weet koud en springt niet aan vanwege redelijke temperatuur op sensor en gelaagdheid van het boiler vat
- Gesloten verdeler (verdeler met pomp) die mengt bij, maar door je (relatief) lage aanvoertemperatuur van de boilers en het feit dat er een flinke vernauwing bij het mengen zit gaat er amper warmte je vloer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06 17:09
[...]

Doe ik hier met 3 grote en 2 kleine radiatoren. De retour temperatuur moet hierbij natuurlijk zo laag mogelijk zijn. Hoe goed het werkt is lastig in te schatten. Wel draait bij CV vraag de WPB (veel) langer en ook bij geen SWW vraag, daalt de temperatuur van de boiler sterker dan normaliter door alleen warmteverlies. Minder gas verbruik is lastig te bepalen, maar opstelling kostte ook niet veel; paar koppelingen en wat flexibel en als het iets gas bespaart is het al een mooie opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Het past misschien beter in een ander topic maar wat nu door mijn hoofd spookt:

Om te spelen heb ik sinds gister de CV ketel uitgezet. Gas verbruik dus 0m³.
De beneden verdieping verwarmen met een 3,5 kW airco gaat tot nu nog prima (als het gaat vriezen geen idee nog)
Qua SWW redden we het prima met LG 200L als we maar niet gelijk achter elkaar in bad/douche gaan.

Wat door mijn hoofd spookt, wat als ik er een 270L bij neem en wissel ze om.
Dus iets meer SWW (en misschien iets kouder zetten)
Vervolgens de 200L inzetten om puur in de wintermaanden de woonkamervloer iets minder koud te laten voelen.

Eventueel nog een airco erbij voor als het echt koud wordt.
Dan zou ik mijn 5kw warmtepomp kunnen annuleren en als nog definitief van het gas af.
Dat zou qua financiën ook een stuk schelen.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

l3p schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:18:

De beneden verdieping verwarmen met een 3,5 kW airco gaat tot nu nog prima (als het gaat vriezen geen idee nog)
Qua SWW redden we het prima met LG 200L als we maar niet gelijk achter elkaar in bad/douche gaan.

Vervolgens de 200L inzetten om puur in de wintermaanden de woonkamervloer iets minder koud te laten voelen.

Dan zou ik mijn 5kw warmtepomp kunnen annuleren en als nog definitief van het gas af.
ik zou voor de 5kw warmtepomp gaan. Ook juist omwille van de verbruikskosten op de lange termijn.
WPB als vloerverwarming is leuk om beetje te spelen in de badkamer, maar ik zou het niet als volwaardige optie voor je woonkamer zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
l3p schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:18:

Ik verwarm mijn huis ook sinds twee jaar met airco's, één van 3.5kW in de woonkamer, eentje van 2,5kW in de slaapkamer en een 2.5kW in de werkkamer en dat werkt prima, ook diep in de winter. Ik heb ook vloerverwarming, die ik dus niet meer gebruik sinds ik met airco's verwarm, en mis het geen moment. Nu wordt mijn vloer ook niet steenkoud, want goed geïsoleerd, en loop ik altijd met slippers aan (spaart ook je sokken!). Wellicht de vrouw een paar comfy slippers of sloffen laten aanschaffen, geen koude voetjes meer! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-06 17:22
Tranquility schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:16:
[...]

Ik verwarm mijn huis ook sinds twee jaar met airco's, één van 3.5kW in de woonkamer, eentje van 2,5kW in de slaapkamer en een 2.5kW in de werkkamer en dat werkt prima, ook diep in de winter. Ik heb ook vloerverwarming, die ik dus niet meer gebruik sinds ik met airco's verwarm, en mis het geen moment. Nu wordt mijn vloer ook niet steenkoud, want goed geïsoleerd, en loop ik altijd met slippers aan (spaart ook je sokken!). Wellicht de vrouw een paar comfy slippers of sloffen laten aanschaffen, geen koude voetjes meer! ;)
Je moet alleen wel tegen het geluid van de binnenunit kunnen. Mijn betere helft kan dat niet, en als ik heel eerlijk ben, bij kou is ook deze stille Mitsu Heavy niet geruisloos meer... Dan is een warmtepomp ergens buiten toch beter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zo weer een mooie warmtepompboiler voor een klant geplaatst met 16 cm geïsoleerde dakdoorvoer. Topspul en minimale weerstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8pHh9oygyrMXr7AFE1Z-0--Qc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diiEfPCokB0lFMQY8k7yCNit.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Carboy54 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:57:
Zo weer een mooie warmtepompboiler voor een klant geplaatst met 16 cm geïsoleerde dakdoorvoer. Topspul en minimale weerstand.

[Afbeelding]
Mooie oplossing als je hem onder schuin dak hebt staan.
Hoe zou je het aanpakken als ik een WPB in de kelder zou willen plaatsen?
Zit nu nog een HR cv-ketel aangesloten op de schoorsteen en we hebben in dezelfde ruimte een koekoek waar we eventueel naar buiten zouden kunnen.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Roger Beurskens schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:17:
[...]

Mooie oplossing als je hem onder schuin dak hebt staan.
Hoe zou je het aanpakken als ik een WPB in de kelder zou willen plaatsen?
Zit nu nog een HR cv-ketel aangesloten op de schoorsteen en we hebben in dezelfde ruimte een koekoek waar we eventueel naar buiten zouden kunnen.
Aerofoam pijp door de schoorsteen of door de wand van de uitbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Carboy54 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:34:
[...]

Aerofoam pijp door de schoorsteen of door de wand van de uitbouw?
Het is geen uitbouw ;) echt in de kelder. met koekoek bedoel ik dus een raam onder maaiveld.
door de schoorsteen zo'n buis trekken lijkt me wel een uitdaging van de kelder helemaal naar boven trouwens.
Had gehoopt hem er zo op aan te kunne sluiten maar dan zul je wel problemen met vocht krijgen zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
Wolly schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:27:
[...]

Misschien negatief ? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Carboy54 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:57:

[Afbeelding]
Welke is dat dan?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ubbink Ventus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Daar had mijn installateur het ook al over. Eentje recht naar boven door het platte dak (bestaande CV-rookgasdoorvoer groter maken) en de inlaat via het schuine dak met zo'n Ubbink Ventus.
Nu alleen de warmtepompboiler nog.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouteren1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-10-2023
Dag allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een wpb voor mijn benedenwoning (54m2) uit 1933. Ik heb momenteel geen CV maar voor verwarming een ouderwetse gashaard in woonkamer + twee elektrische keramische kacheltjes in respectievelijk slaapkamer en badkamer. SSW gaat nu middels een door de vorige eigenaar laten installeren 80 liter elektrische huurboiler. Het is onduidelijk op welke temperatuur die nu staat ingesteld, er is wel een verstelknop maar die gaat slechts van laag naar hoog zonder precieze aanduiding.

Het huis is matig geïsoleerd, houten niet geïsoleerde vloer etc, maar ik ben wel bezig met isolerende maatregelen (vloer, ramen) vóór de volgende winter. Er komen binnenkort ook 4 zonnepanelen. Gezinssamenstelling twee personen, douchen relatief kort maar wel geregeld 's ochtends én 's avonds.

Voor ik over ga tot bestellen van een wpb heb ik nog enkele vragen. hopelijk kunnen jullie me daar bij helpen:

1. Is huidige capaciteit van 80 liter ook voor wpb genoeg? Ik zie dat bijna iedereen hier 200 liter e.d. heeft maar gezien grootte van het huisje zou ik liefst een compact wandmodel hebben. Is het zo dat een wpb groter moet zijn dan een gewone elektrische boiler omdat watertemperatuur lager is? Ik zit nu te denken aan een model van 80 of 100 liter.

2. Ik mik erop de wpb te installeren in de badkamer (slechts 5 m2), die over het algemeen niet verwarmd wordt (behalve 's ochtends ff de keramische kachel aan). Dan neem ik aan dat luchtinvoer van buiten zal moeten komen? kan de luchtuitvoer wel de kamer zelf in of wordt de ruimte dan te koud? Of juist aanzuiging in de ruimte zelf en uitvoer naar buiten? Qua COP ga ik er tov huidige elektrische boiler sowieso op vooruit, ook als wpb niet in optimale omstandigheden functioneert.

3. Gezien voorziene plaatsing in badkamer, is het een probleem dat het een vrij vochtige ruimte betreft? Badkamer heeft kleine VM naar buiten die tijdens het douchen wel wat doet, maar gezien weinige verwarming blijft de ruimte enigszins nat.

4. In het TWEAKERS wpb overzicht in google spreadsheets zie ik dat verwarmingsvermogen van WP en verwarmingselement nogal uiteenloopt tussen verschillende modellen van zelfde inhoud. Is dat nu iets om de keuze op te baseren? Ik neem aan dat dit ook een effect heeft op hoeveel SSW de pomp kan leveren?

5. Wie heeft er ervaring met zulke kleinere modellen en welke merken/modellen bevallen?

Ik had nog wel wat andere vragen geloof ik maar kom er ff niet op nu... Missch is dit ook wel even genoeg. Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-06 17:22
kevinjkok schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:47:
Heeft iemand van jullie de Bulex Magna Aqua 200/3 aangeschaft en subsidie gekregen via RVO? Ik zie deze uitvoering nu niet op de lijst staan, de 150 en 270L juist weer wel.
Waar zie jij de 150/3 op de lijst staan? Zie alleen de /2. Vroeg me af hoe dat zit, als je een geupgrade versie komt die er (nog?) niet op staat. Iemand daar ervaring mee?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wouteren1 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Dag allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een wpb voor mijn benedenwoning (54m2) uit 1933. Ik heb momenteel geen CV maar voor verwarming een ouderwetse gashaard in woonkamer + twee elektrische keramische kacheltjes in respectievelijk slaapkamer en badkamer. SSW gaat nu middels een door de vorige eigenaar laten installeren 80 liter elektrische huurboiler. Het is onduidelijk op welke temperatuur die nu staat ingesteld, er is wel een verstelknop maar die gaat slechts van laag naar hoog zonder precieze aanduiding.

Het huis is matig geïsoleerd, houten niet geïsoleerde vloer etc, maar ik ben wel bezig met isolerende maatregelen (vloer, ramen) vóór de volgende winter. Er komen binnenkort ook 4 zonnepanelen. Gezinssamenstelling twee personen, douchen relatief kort maar wel geregeld 's ochtends én 's avonds.

Voor ik over ga tot bestellen van een wpb heb ik nog enkele vragen. hopelijk kunnen jullie me daar bij helpen:

1. Is huidige capaciteit van 80 liter ook voor wpb genoeg? Ik zie dat bijna iedereen hier 200 liter e.d. heeft maar gezien grootte van het huisje zou ik liefst een compact wandmodel hebben. Is het zo dat een wpb groter moet zijn dan een gewone elektrische boiler omdat watertemperatuur lager is? Ik zit nu te denken aan een model van 80 of 100 liter.

2. Ik mik erop de wpb te installeren in de badkamer (slechts 5 m2), die over het algemeen niet verwarmd wordt (behalve 's ochtends ff de keramische kachel aan). Dan neem ik aan dat luchtinvoer van buiten zal moeten komen? kan de luchtuitvoer wel de kamer zelf in of wordt de ruimte dan te koud? Of juist aanzuiging in de ruimte zelf en uitvoer naar buiten? Qua COP ga ik er tov huidige elektrische boiler sowieso op vooruit, ook als wpb niet in optimale omstandigheden functioneert.

3. Gezien voorziene plaatsing in badkamer, is het een probleem dat het een vrij vochtige ruimte betreft? Badkamer heeft kleine VM naar buiten die tijdens het douchen wel wat doet, maar gezien weinige verwarming blijft de ruimte enigszins nat.

4. In het TWEAKERS wpb overzicht in google spreadsheets zie ik dat verwarmingsvermogen van WP en verwarmingselement nogal uiteenloopt tussen verschillende modellen van zelfde inhoud. Is dat nu iets om de keuze op te baseren? Ik neem aan dat dit ook een effect heeft op hoeveel SSW de pomp kan leveren?

5. Wie heeft er ervaring met zulke kleinere modellen en welke merken/modellen bevallen?

Ik had nog wel wat andere vragen geloof ik maar kom er ff niet op nu... Missch is dit ook wel even genoeg. Alvast dank!
1. Correct: WPB kunnen geen hoge temperatuur opslaan zoals elektrische boilers van 90 graden en dan bijmengen. Je hebt dus een groter volume nodig voor dezelfde hoeveelheid douchewater. Een spaardouchekop doet zo'n 7 liter/min, dus op een 80 liter WPB van 45 (of wellicht zelfs 55 graden) kun je 15-20 minuten douchen. Je hebt dan geen marge, want opwarmen duurt vrij lang. Dus zolang je met z'n tweeën jullie huidige douchestraniem aanhouden, is het te doen.

3. Ik denk niet dat dit de bedoeling is. Een WPB is een stuk complexe electronica, ik weet niet hoe goed die kan tegen sterk wisselende luchtvochtigheden.

Op je andere vragen heb ik helaas geen antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:08
Wouteren1 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Dag allen,

Wat betreft punt 2 moet je inderdaad wel iets met buiten doen. Aanzuigen binnen zou nog kunnen, mits er genoeg lucht die ruimte in kan, maar uitblazen sowieso buiten. Anders wordt het heel koud in die ruimte. In dit geval (en in veel gevallen) is denk ik buiten aanzuigen en buiten uitblazen de beste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Ik heb mijn WPB inmiddels een isolatie jasje gegeven en ben begonnen met monitoren wat het standby warmteverlies is. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van medetweakers die hun WPB in een onverwarmde schuur/garage hebben staan.

Is 3/3,5 gr warmteverlies in 24 uur een beetje acceptabel voor een 300L WPB die in een onverwarmde schuur staat voor deze tijd van het jaar?

De watertemp. heb ik nu ingesteld op 45 gr.
De temp is verlopen van 13:00 30/11/22 45gr > 13:00 1/12/22m 42 gr > 09:00 2/12/22 39gr. Geen/nauwelijks geen warm water getapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-06 12:00
mijn huidige cv voor warm water staat op dit moment op zolder.
Daarbij gaan de warm water leidingen naar beneden (naar de douche en keuken).

Nu zit ik er over na te denken om een WPB te plaatsen op de begane grond. Door de leidingen zou dat betekenen dat ik eerst van de WPB de leidingen zolder moet leggen voor heet water, en daar aansluiten op de bestaande leidingen die naar de douche en keuken gaan (weer terug naar beneden).

kan dit zonder problemen? Krijg ik geen 'druk problemen' door de afstand en het van beneden, naar boven, naar beneden gaan?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 18:22
refused81 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:20:
...
kan dit zonder problemen? Krijg ik geen 'druk problemen' door de afstand en het van beneden, naar boven, naar beneden gaan?
Geen probleem met het naar boven en beneden gaan. Omdat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn, en je een gesloten systeem hebt, heb je hier weing/geen last van. de waterkolom die je omhoog moet drukken word weer gecompenseerd door het naar beneden gaan verderop in de leiding. Netto resultaat is dat alleen de stromingsweerstand telt, de lengte zou dus effect kunnen hebben maar volgens mij valt dat ook heel erg mee.
(edit) ik lees je verhaal nog ff beter. de lengte van de leidingen veranderd niet echt, omdat eerst het koude water ook naar boven gebracht moest worden. Het zal dus geen probleem geven, tenzij je garage echt heel ver weg staat :)

[ Voor 15% gewijzigd door rutger_ellen op 02-12-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:11

Nu zit ik er over na te denken om een WPB te plaatsen op de begane grond. Door de leidingen zou dat betekenen dat ik eerst van de WPB de leidingen zolder moet leggen voor heet water, en daar aansluiten op de bestaande leidingen die naar de douche en keuken gaan (weer terug naar beneden).

van de week met een installateur over iets vergelijkbaars gehad. Ik had beneden echter 12mm (OD) aansluitingen. Die waren te klein volgens hem. De boiler paste uiteindelijk ruimschoots boven en hebben hem boven geplaatst waar de oude zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb

Je krijgt alleen wel behoorlijk veel leidingverlies lijkt mij? Je moet immers vrij lang wachten voordat het water van beneden, via de zolder naar je badkamer komt. Zonde van het water aangezien we steeds meer water schaarste gaan krijgen en vervolgens zit die hele leiding weer vol met ongebruikt warm water als je stopt met douchen oid. (Omdat de warmte dan wel binnen afgeeft is het wellicht wel weer wat minder erg omdat het indirect je huis verwarmt).

Ik heb de WPB ook op de begane grond staan (garage tegen het huis), maar heb de leidingen zo aangepast dat het direct op de vloer van de 1e etage naar de badkamer loopt. Kon in ons geval en dus nauwelijks meer leidinglengte.

Ik zou in je nieuwe situatie iig een Quooker(achtig) apparaat in je keuken zetten of een directe verbinding van je WPV naar de keuken maken want je gaat wel heel veel water verspillen als je de kraan open zet om te wachten op warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouteren1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-10-2023
Zwartoog schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:16:
[...]

1. Correct: WPB kunnen geen hoge temperatuur opslaan zoals elektrische boilers van 90 graden en dan bijmengen. Je hebt dus een groter volume nodig voor dezelfde hoeveelheid douchewater.

3. Ik denk niet dat dit de bedoeling is. Een WPB is een stuk complexe electronica, ik weet niet hoe goed die kan tegen sterk wisselende luchtvochtigheden.
Ok dank, dan is de 100 liter variant vermoedelijk veiliger. Ik ga eens proberen te meten wat voor temperatuur er nu uit de kraan komt als ik die op zijn heetst zet. Ik vermoed dat mijn huidige boiler het water niet tot 90 graden opwarmt. Ik hem hem nu op 1/3e van de max. temperatuur staan. Ik heb denk ik ergens in dit topic ook een rekentool gezien voor het uitrekenen van de capaciteit maar kan die nu even niet meer vinden, heeft iemand de link?

Voor wat betreft plaatsing in vochtige ruimte ben ik nog even verder gaan zoeken. De Ferroli Egea heeft bijvoorbeeld beschermingsklasse IP24: "Beschermd tegen sproeiend water - Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek". Het zou daarmee toch mogelijk moeten zijn om dit in de badkamer te hangen, zeker als het niet in de buurt van douche/kraan etc is (zone 3). Iemand een second opinion hier op het forum hierover?
E-Hoog schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:52:
[...]

Wat betreft punt 2 moet je inderdaad wel iets met buiten doen. Aanzuigen binnen zou nog kunnen, mits er genoeg lucht die ruimte in kan, maar uitblazen sowieso buiten. Anders wordt het heel koud in die ruimte. In dit geval (en in veel gevallen) is denk ik buiten aanzuigen en buiten uitblazen de beste optie
Dank! Dan moet ik even met de VVE in overleg. Zijn er hier ook mensen die luchtafvoer of luchtaanvoer hebben vanuit de kruipruimte? Is wat makkelijker te realiseren bij mij dan naar buiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-06 19:20
E-Hoog schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:52:
[...]

Zou het niet handig zijn om een regelklep ertussen te zetten? Kan je in de zomer de klep op binnen zetten, koelt het huis af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Evanrvb schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:17:
Ik heb mijn WPB inmiddels een isolatie jasje gegeven en ben begonnen met monitoren wat het standby warmteverlies is. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van medetweakers die hun WPB in een onverwarmde schuur/garage hebben staan.

Is 3/3,5 gr warmteverlies in 24 uur een beetje acceptabel voor een 300L WPB die in een onverwarmde schuur staat voor deze tijd van het jaar?

De watertemp. heb ik nu ingesteld op 45 gr.
De temp is verlopen van 13:00 30/11/22 45gr > 13:00 1/12/22m 42 gr > 09:00 2/12/22 39gr. Geen/nauwelijks geen warm water getapt.
Ik heb hier mooie plaatjes van, alleen niet vandaag ivm teveel water getapt gisteravond, legonella-restje, etc. Ik heb een temperatuursensor direct aan de SWW-uitlaat hangen (en redelijk geïsoleerd), dus die meet mooi de temperatuur in rust.

Daling afgelopen nacht van 2 tot 6 uur was 1,3 graden (van 40,9 naar 39,6). Gister overdag van 12 tot 16 uur 1,5 graad (van 51,8 naar 50,3). DJG WPS300 (geen WPB btw, alleen de B ) in onverwarmde schuur, tegen de gevel van het huis aan. Ik vind dat best fors, ik had eerder het idee dat het een graad of 3 per etmaal was in totaal. Maar toen was het ook niet zo koud.

3/3,5 graad lijkt me dus niet gek. Tik me even aan als ik de komende paar dagen geen plaatje heb gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
@Zwartoog Dat klinkt als (bijna) exact dezelfde situatie, ik zie je plaatjes graag tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wouteren1 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:22:
[...]

Ok dank, dan is de 100 liter variant vermoedelijk veiliger. Ik ga eens proberen te meten wat voor temperatuur er nu uit de kraan komt als ik die op zijn heetst zet. Ik vermoed dat mijn huidige boiler het water niet tot 90 graden opwarmt. Ik hem hem nu op 1/3e van de max. temperatuur staan. Ik heb denk ik ergens in dit topic ook een rekentool gezien voor het uitrekenen van de capaciteit maar kan die nu even niet meer vinden, heeft iemand de link?
Er zal ongetwijfeld een mengventiel onder je boiler zitten, om te voorkomen dat iemand 3e graads brandwonden oploopt als je de warme kraan open zet. Bijmengen naar 60 graden is in lijn met legionellarichtlijnen, en doet alleen maar flink pijn ;(

Qua inhoud moet je dus direct de warmwaterleiding daar meten. Of leegtappen, en meten hoeveel liter en kWh er gebruikt wordt om op te warmen, dan weet je ook de temperatuur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mag ik weten wie die opmerkingen over mijn verbruik in de verbruiks sheet heeft gezet?
Een deel staat straks in de weg voor anderen als ze december invullen dus erg handig gedaan.
Hopelijk mag ik zelf bepalen wat ik verbruik, wie dit schreef kent de omstandigheden niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:27
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:54:
Mag ik weten wie die opmerkingen over mijn verbruik in de verbruiks sheet heeft gezet?
Een deel staat straks in de weg voor anderen als ze december invullen dus erg handig gedaan.
Hopelijk mag ik zelf bepalen wat ik verbruik, wie dit schreef kent de omstandigheden niet ...
Ik had een deel al wat kleiner gemaakt,ik kon mijn gegevens niet invullen. ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:01:
[...]

Ik had een deel al wat kleiner gemaakt,ik kon mijn gegevens niet invullen. ;)
Haal het gerust weg, ik zie dit soort opmerkingen liever in het topic waar alles besproken kan worden.
Anoniem en dwars overal doorheen slaat nergens op, daar is de sheet niet voor bedoeld.
Een stukje lager was er genoeg ruimte maar ook daar hoeft dit van mij niet ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:27
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:10:
[...]

Haal het gerust weg, ik zie dit soort opmerkingen liever in het topic waar alles besproken kan worden.
Anoniem en dwars overal doorheen slaat nergens op, daar is de sheet niet voor bedoeld.
Een stukje lager was er genoeg ruimte maar ook daar hoeft dit van mij niet ;w
Even voor de duidelijkheid het is niet afkomstig van mijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:12:
[...]

Even voor de duidelijkheid het is niet afkomstig van mijn.
Dat is duidelijk want waarom zou je dat opeens gaan doen, die ander spelt wat beter :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:08
Jron667 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:29:
[...]

Zou het niet handig zijn om een regelklep ertussen te zetten? Kan je in de zomer de klep op binnen zetten, koelt het huis af.
Het kan inderdaad leuk zijn om mee te kunnen varieren. Het huis zul je er niet helemaal mee af koelen overigens hoor, maar alle beetjes helpen wellicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Wellicht nog eens een keer vragen nadat het ergens ondergesneeuwd is.

Weet iemand een installateur in zuid nederland (Limburg) die een WPB kan leveren en wil installeren?

Inmiddels 5 bedriven aangeschreven per mail en geen enkele wat het fatsoen heeft om terug te mailen dat ze niet kunnen/willen of wat voor excuus dan ook.... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-06 23:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Roger Beurskens schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:20:
Wellicht nog eens een keer vragen nadat het ergens ondergesneeuwd is.

Weet iemand een installateur in zuid nederland (Limburg) die een WPB kan leveren en wil installeren?

Inmiddels 5 bedriven aangeschreven per mail en geen enkele wat het fatsoen heeft om terug te mailen dat ze niet kunnen/willen of wat voor excuus dan ook.... :(
Mailen werkt niet, bellen wel.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb hier mooie plaatjes van, alleen niet vandaag ivm teveel water getapt gisteravond, legonella-restje, etc. Ik heb een temperatuursensor direct aan de SWW-uitlaat hangen (en redelijk geïsoleerd), dus die meet mooi de temperatuur in rust.

Daling afgelopen nacht van 2 tot 6 uur was 1,3 graden (van 40,9 naar 39,6). Gister overdag van 12 tot 16 uur 1,5 graad (van 51,8 naar 50,3). DJG WPS300 (geen WPB btw, alleen de B ) in onverwarmde schuur, tegen de gevel van het huis aan. Ik vind dat best fors, ik had eerder het idee dat het een graad of 3 per etmaal was in totaal. Maar toen was het ook niet zo koud.

3/3,5 graad lijkt me dus niet gek. Tik me even aan als ik de komende paar dagen geen plaatje heb gepost.
@Evanrvb Bij deze :) Niet zo intensief gedouched hier gister, geeft een rustig plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtOC4ufu1xsXNWNax3fQwmJuq04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MO4eGHiQOr1gUCUN8tbum2Sq.png?f=fotoalbum_large
Geel is de temperatuur aan de uitlaat. Deze geleidt goed, maar zit altijd een stuk onder de werkelijke boilertemperatuur. Grappig is dat als je tapt, hij de asymptoot na een uurtje weer oppakt.

Warmteverlies met deze temperaturen is dus aanzienlijk. De blauwe lijn heb ik eronder geteked om de trend wat duidelijker te krijgen. Daalt dus maar liefst 4 graden in een etmaal bij deze temperaturen :'( Dat is ook wat de sensor op 1/3 onderin het vat aangaf vanmorgen. Dat dus bijna 1 SWW run per dag om het vat op temperatuur te houden.

Wellicht moet ik de uitlaat nog wat beter isoleren: dat is nu een pukkel van 1", en de thermomanometer is ook niet geïsoleerd nog. Sinds isolatie ook beslagen, weet iemand daar wat tegen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLfKjwDy35vFNnSht6AxFAdIWVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nozTHTcO18cm3HUKCgWMGRXC.jpg?f=fotoalbum_large
Ook bovenop het vat kan ik nog een extra deken wol leggen. Op zich prima temperaturen om te kijken welk effect dit soort maatregelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28
Hoi allemaal, ik heb sinds kort een Atag Lydos Hybrid in serie met een combiketel Calenta 40c (2015). WPB staat ingesteld op eco-mode en 53 graden, waardoor alleen de warmtepomp wordt ingezet om het water te verwarmen. Het bijverwarmen doet de ketel. Nu merk ik dat de ketel niet constant bijverwarmt, maar steeds aan- en afslaat. Dit heeft temperatuurverschillen tot gevolg, die vervolgens door de thermostaatkraan enigzins weer wordt opgevangen. Hoe regel ik dit proces zo efficient mogelijk in? Want gedurende een douchebeurt zal de temperatuur van het water uit de boiler neem ik aan ook zakken met verloop van de tijd. Hierdoor zal de ketel steeds meer moeten bijverwarmen. Hoe stem ik eea zo optimaal mogelijk op elkaar af?

Tapwatertemperatuur van ketel (staat nu op 60) verlagen? Hierdoor stel je het moment van aanslaan uit. Lijkt me niet wenselijk ivm legionella? Tapwatertemperatuur van boiler verlagen? Hierdoor moet de ketel meer bijverwarmen en voorkom je het pendelen misschien wat meer? Of moet een (sensor)setje tussen, zoals je bijvoorbeeld bij zonneboilers ziet? Ik kan daarover verder geen toelichting vinden op het web.

Wat natuurlijk ook kan is dat het aan- en afslaan van de ketel onvermijdelijk is. Wat zijn jullie ervaringen in de praktijk?

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
PeepPeepPeep schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:50:
[...]

Mailen werkt niet, bellen wel.
Dat is een beetje 1990 toch? ;)

Je zou verwachten dat ze per mail handiger zouden vinden omdat ze dan op ene voor hun geschikt tijdstip kunnen reageren en niet gestoord worden tijdens andere werkzaamheden, maarja, dat zal wel aan mij liggen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Roger Beurskens schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:22:
[...]

Dat is een beetje 1990 toch? ;)

Je zou verwachten dat ze per mail handiger zouden vinden omdat ze dan op ene voor hun geschikt tijdstip kunnen reageren en niet gestoord worden tijdens andere werkzaamheden, maarja, dat zal wel aan mij liggen :D
Als ik als industrieel elektro installateur ieder mailtje naar particulieren zou moeten beantwoorden moet ik daar iemand voor aannemen. Nog naar maar los van het feit die enkele keer dat ik de moeite neem om te antwoorden omdat ik die zit echt omhoog hoor je er nooit meer wat van.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Zwartoog schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:48:
[...]

@Evanrvb Bij deze :) Niet zo intensief gedouched hier gister, geeft een rustig plaatje.

[Afbeelding]
Geel is de temperatuur aan de uitlaat. Deze geleidt goed, maar zit altijd een stuk onder de werkelijke boilertemperatuur. Grappig is dat als je tapt, hij de asymptoot na een uurtje weer oppakt.

Warmteverlies met deze temperaturen is dus aanzienlijk. De blauwe lijn heb ik eronder geteked om de trend wat duidelijker te krijgen. Daalt dus maar liefst 4 graden in een etmaal bij deze temperaturen :'( Dat is ook wat de sensor op 1/3 onderin het vat aangaf vanmorgen. Dat dus bijna 1 SWW run per dag om het vat op temperatuur te houden.

Wellicht moet ik de uitlaat nog wat beter isoleren: dat is nu een pukkel van 1", en de thermomanometer is ook niet geïsoleerd nog. Sinds isolatie ook beslagen, weet iemand daar wat tegen?
[Afbeelding]
Ook bovenop het vat kan ik nog een extra deken wol leggen. Op zich prima temperaturen om te kijken welk effect dit soort maatregelen hebben.
Mooi plaatje. Met een koude dag als vandaag verlies ik denk ik ongeveer hetzelfde. Niks aan te doen helaas. Tot welke temp stook jij de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
snameroc schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:03:
[...]

Als ik als industrieel elektro installateur ieder mailtje naar particulieren zou moeten beantwoorden moet ik daar iemand voor aannemen. Nog naar maar los van het feit die enkele keer dat ik de moeite neem om te antwoorden omdat ik die zit echt omhoog hoor je er nooit meer wat van.
Ik begrijp wat je zegt, en toch vind ik het vreemd.
Zelf als je mailt met het bedrijf waar je jaren klant bent en destijds een nieuwe cv ketel door hebt laten plaatsen......

Wellicht maar gewoon ergens eens een bedrijf binnen gaan stappen om te kijken of ze m dan wel iets willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:12
Als je een WP hebt dan kun je van alles aanpassen, maar kun je ook een WPB aanpassen zodat ie wat rustiger opwarmt?

Nu kan ik bij de Atlantic V4 eigenlijk alleen maar de temp en de bedrijfstijden aanpassen en nog een heleboel verborgen instellingen waar ik niet zo goed aan durf te komen.

Weet iemand of dit mogelijk is met de V4 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

maharens schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:06:
Als je een WP hebt dan kun je van alles aanpassen, maar kun je ook een WPB aanpassen zodat ie wat rustiger opwarmt?

Nu kan ik bij de Atlantic V4 eigenlijk alleen maar de temp en de bedrijfstijden aanpassen en nog een heleboel verborgen instellingen waar ik niet zo goed aan durf te komen.

Weet iemand of dit mogelijk is met de V4 ?
Nog rustiger? Hij doet dit al met maar 350-600Watt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Evanrvb schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:11:
[...]

Mooi plaatje. Met een koude dag als vandaag verlies ik denk ik ongeveer hetzelfde. Niks aan te doen helaas. Tot welke temp stook jij de boiler?
45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:12
klump4u schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:59:
[...]

Nog rustiger? Hij doet dit al met maar 350-600Watt.
Ja nog rustiger, hij loopt op tot ca 500 Watt, maar hij mag er best wel wat langer over doen van mij, mits ie dan ook wat stiller en zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Heb nu al een aantal maanden een Arostor 270 liter. Hij werkt Prima. IK heb er ook nog een extra spiraal in die niet in gebruik is. Zijn er al mensen die ervaring hebben om met die extra spiraal een kleine ruimte te verwarmen door de spiraal op de radiatorleidingen aan te sluiten met een circulatiepompje ertussen?

Ik heb namelijk geen CV meer.Beneden wordt verwarmd met een lucht lucht warmtepomp. BOven met her en der een IR paneel. Maar ik wil boven eigenlijk voorverwarment otot een graag of 18 met Arostor. Het is een huis uit 2010 met goede isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_DH
midas00 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:09:
Heb nu al een aantal maanden een Arostor 270 liter. Hij werkt Prima. IK heb er ook nog een extra spiraal in die niet in gebruik is. Zijn er al mensen die ervaring hebben om met die extra spiraal een kleine ruimte te verwarmen door de spiraal op de radiatorleidingen aan te sluiten met een circulatiepompje ertussen?

Ik heb namelijk geen CV meer.Beneden wordt verwarmd met een lucht lucht warmtepomp. BOven met her en der een IR paneel. Maar ik wil boven eigenlijk voorverwarment otot een graag of 18 met Arostor. Het is een huis uit 2010 met goede isolatie.
Heb ik hier. CV staat in serie met Atlantic V4 200L WPB met extra spiraal dus geen extra circulatie pomp nodig. Verwacht geen wonderen, maar als je iets kan met een relatief lage temperatuur en weinig vermogen kan je er wellicht wat mee. Ik zie wel duidelijk dat ondanks dat er geen warmwater gebruikt wordt de WPB meer draait omdat er 'CV-ondersteuning' gevraagd wordt... Ik zie het meer dat alle kleine beetjes helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door Just_DH op 05-12-2022 18:49 . Reden: type WPB toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk dat je net als bij de Atlantic vrij veel warmte aan de spiraal afgeeft, ik zie tot 20kW in een manual.
Bij de Atlantic wordt 16kW vermeld bij 60 graden.
Een radiator is snel 1200W en de warmtepomp levert misschien 1800W onder gunstige omstandigheden.
Reken er maar op dat de wpb blijft draaien zodra er een radiator bij zit, bij mij wordt ie 40-45 graden.
Hier is het handig voor kamers die de airco niet (snel) mee verwarmt en extra als de airco het niet redt.
Niet goedkoop met een cop van < 3 maar goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_DH
Zit hier met een CV aanvoertemperatuur van rond de 45 graden en retour iets meer dan 30 graden. In de meest optimale situatie met WPB op 55 graden is de delta T van de WPB 25 graden, maar schat dat dit eerder richting de 15-20 graden gaat i.v.m. lagere temperatuur t.p.v. de spiraal.

COP is inderdaad niet optimaal, maar zit nog met 1500 kWh overschot dit kalenderjaar waar ik nauwelijks wat voor krijg. Sint modus: De COP is niet top, maar die 1500 kWh krijg ik niet meer op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als de radiators er nog zitten alsook een expansievat e.d. dan kan je het proberen.
Met de thermostaat knop(pen) op 18 hoef je alleen de pomp nog te schakelen met een smartplug oid.
Ik ben dan weer zo lui dat er slimme knoppen op de radiators zitten zodat ik ze op afstand kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Speedy-Andre schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:28:
Ik denk dat je net als bij de Atlantic vrij veel warmte aan de spiraal afgeeft.

Reken er maar op dat de wpb blijft draaien zodra er een radiator bij zit, bij mij wordt ie 40-45 graden.
Hier is het handig voor kamers die de airco niet (snel) mee verwarmt en extra als de airco het niet redt.
Niet goedkoop met een cop van < 3 maar goed :)
Moet ik dit interpreteren als nauwelijks de moeite waard om te doen? Kan ook wat ir panelen aanzetten en of elektrische oliegevulde radiatorenaanzetten. Maar dan is de COP zeker maar 1.

Ik twijfel over mijn uiteindelijke ruimteverwarming oplossing.

Of alleen lucht lucht wp beneden en elektrische kacheltjes panelen boven

Of toch een extra lucht water warmtepomp kopen en aansluiten op de bestaande radiatoren en indien niet voldoende uitbreiding met vloerverwarming

Uiteraard is optie twee veel duurder qua aanschaf volgens mij.

We hebben deze winter gekozen om wat te experimenteren en volgend jaar een echte keus te maken?
Pagina: 1 ... 32 ... 109 Laatste