Dat zou je moeten doorrekenen, met dure stroom heb je eerder profijt als cop = 1 het alternatief is.midas00 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:10:
[...]
Moet ik dit interpreteren als nauwelijks de moeite waard om te doen? Kan ook wat ir panelen aanzetten en of elektrische oliegevulde radiatorenaanzetten. Maar dan is de COP zeker maar 1.
Ik twijfel over mijn uiteindelijke ruimteverwarming oplossing.
Of alleen lucht lucht wp beneden en elektrische kacheltjes panelen boven
Of toch een extra lucht water warmtepomp kopen en aansluiten op de bestaande radiatoren en indien niet voldoende uitbreiding met vloerverwarming
Uiteraard is optie twee veel duurder qua aanschaf volgens mij.
We hebben deze winter gekozen om wat te experimenteren en volgend jaar een echte keus te maken?
Een pompje plaatsen is niet zo ingewikkeld en te betalen, zeker als je het zelf kan of met wat hulp.
Ik heb het gedaan omdat ik het concept wel leuk vind en de wpb destijds bijna gratis had, omdat ik vrij weinig water tap wilde ik de wpb een extra functie geven.
Mijn woning is matig geïsoleerd (dubbel glas van 1990 en lege spouwen) maar ik red het goed met 2 airco's van 3,5kW terwijl de airco boven weinig wordt gebruikt.
Een complete L/W wp erbij kost veel meer en je moet er lang op wachten, deze opstelling is tenminste snel te realiseren en het kot je de kop niet mocht het tegenvallen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW