Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
midas00 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:10:
[...]

Moet ik dit interpreteren als nauwelijks de moeite waard om te doen? Kan ook wat ir panelen aanzetten en of elektrische oliegevulde radiatorenaanzetten. Maar dan is de COP zeker maar 1.

Ik twijfel over mijn uiteindelijke ruimteverwarming oplossing.

Of alleen lucht lucht wp beneden en elektrische kacheltjes panelen boven

Of toch een extra lucht water warmtepomp kopen en aansluiten op de bestaande radiatoren en indien niet voldoende uitbreiding met vloerverwarming

Uiteraard is optie twee veel duurder qua aanschaf volgens mij.

We hebben deze winter gekozen om wat te experimenteren en volgend jaar een echte keus te maken?
Dat zou je moeten doorrekenen, met dure stroom heb je eerder profijt als cop = 1 het alternatief is.
Een pompje plaatsen is niet zo ingewikkeld en te betalen, zeker als je het zelf kan of met wat hulp.
Ik heb het gedaan omdat ik het concept wel leuk vind en de wpb destijds bijna gratis had, omdat ik vrij weinig water tap wilde ik de wpb een extra functie geven.
Mijn woning is matig geïsoleerd (dubbel glas van 1990 en lege spouwen) maar ik red het goed met 2 airco's van 3,5kW terwijl de airco boven weinig wordt gebruikt.

Een complete L/W wp erbij kost veel meer en je moet er lang op wachten, deze opstelling is tenminste snel te realiseren en het kot je de kop niet mocht het tegenvallen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-07 13:49
midas00 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:10:
[...]

Moet ik dit interpreteren als nauwelijks de moeite waard om te doen? Kan ook wat ir panelen aanzetten en of elektrische oliegevulde radiatorenaanzetten. Maar dan is de COP zeker maar 1.

Ik twijfel over mijn uiteindelijke ruimteverwarming oplossing.

Of alleen lucht lucht wp beneden en elektrische kacheltjes panelen boven

Of toch een extra lucht water warmtepomp kopen en aansluiten op de bestaande radiatoren en indien niet voldoende uitbreiding met vloerverwarming

Uiteraard is optie twee veel duurder qua aanschaf volgens mij.

We hebben deze winter gekozen om wat te experimenteren en volgend jaar een echte keus te maken?
Hier was de overweging om het te proberen: 1) CV in de buurt 2) CV kan het af met lage aanvoertemperatuur 3) Paar koppelingen was voldoende 4) We gebruiken weinig SWW dus WPB zou dan relatief weinig draaien, toch jammer van de techniek en installatie. 5) Door te spelen met de temperatuur de WPB kan je kiezen (hoger = meer stroom verbruik, lager = meer gas verbruik).

Stel 4 kWh extra stroom verbruik per dag met COP van 2,5 is toch ongeveer 1 m3 gas... En daarnaast gewoon leuke hobby om eens mee bezig te zijn, niet voor niets tweakers. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
We gaan het gewoon proberen. Moet ik waarschijnlijk terug naar het begin van deel 1 van dit topic voor de tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die informatie staat nog in de TS, misschien wel meer ervaringen in het vorige topic.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ok thnx . De boiler staat dichtbij de voormalige cv verdeler op de 1e verdieping. Zal ik de afgaande leidingen die naar de begane grond gaan loskoppelen van de verdeler zodat alleen boven overblijft. Of maakt dat niet veel uit qua warmteverlies in de leidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou de boel heel laten, dan is het later met evt een L/W wp minder werk en je kan je afvragen of het goed is dat de leidingen langdurig droog staan.
Dat was voor mij mede een reden om de boel op de wpb aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
Ik heb nu eerst een ander issue. Ik kwam er per toeval achter dat het verw element van de arostor vandaag voor het eerst een paar keer aan gingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwyIn5WhD6CiRv2B-HiliionJTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6oK3lyBi6KAYigqdpwdx6uxu.png?f=fotoalbum_large
Staan de settings verkeerd? Vandaag een drukke dag met gezin van 6 personen allemaal douchen en 1 in bad. Watertemperatuur gedaald tot 33 graden

Luchtinlaat temp is 13 graden tem verdamper was 1 graden geloof ik

De max opwarmtijd staat nu op auto=5 uur meen ik. Misschien op 8 uur zetten? Of is het wat anders?

[ Voor 10% gewijzigd door midas00 op 05-12-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 10:36
Ik denk aan een Hewalex Warmtepomp 3,0 kW icm los vat liggend voor tapwater. Het ik dan een echte boiler nodig met verwarmings element? Of is passief vat met spiraal voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Vandaag is toch weer het el element aangegaan op de arostor. Ondanks dat ik had ingesteld dat de wpb er 8 uur iver mag doen om op 50 graden te komen wil hjj kenneljjk dit toch zo snel mogelijk doen. Iemand suggesties om dit weer goed te krijgen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LWA2qGAj3MNshEmHN_1sawoeig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4HsRY21ANvf1VCruvOIj22S6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-06 15:26
midas00 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:01:
Vandaag is toch weer het el element aangegaan op de arostor. Ondanks dat ik had ingesteld dat de wpb er 8 uur iver mag doen om op 50 graden te komen wil hjj kenneljjk dit toch zo snel mogelijk doen. Iemand suggesties om dit weer goed te krijgen?[Afbeelding]
Ik heb geen suggesties, maar mijn WPB slingert het back-up element deze dagen ook soms aan. Vandaag niet, gisteren wel, die dag ervoor niet die dag daarvoor weer wel. Zal met de aanzuig temp. te maken hebben lijkt me. Het verschilt denk per WPB of je dit kan tweaken? Ik moet er nog even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag is toch weer het el element aangegaan op de arostor. Ondanks dat ik had ingesteld dat de wpb er 8 uur iver mag doen om op 50 graden te komen wil hjj kenneljjk dit toch zo snel mogelijk doen. Iemand suggesties om dit weer goed te krijgen?[Afbeelding]
Ik zou om te beginnen dat ding in de warmste periode van de dag laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ik kan ook als backup gasketel kiezen ipv electr element. Een gasketel heb ik niet meer en dan moet hij dus wel de compressor gebruiken. Zou dat een optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met 'gasketel' gaat ie denk ik wachten op warm water via de spiraal, ik weet niet hoeveel geduld je hebt ... :+
De 2e run deed ie deels met element, lijkt me toch dat het met de lucht temperatuur te maken heeft.
Een Atlantic kan het element compleet uitschakelen gelukkig :)
Hier was het rond 9u het koudst buiten toen er geen bewolking was
Mijn wpb mag van 11 tot 19u draaien, ook al krijgt hij 66% lucht van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 10:44
Evanrvb schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:55:
[...]

Ik heb geen suggesties, maar mijn WPB slingert het back-up element deze dagen ook soms aan. Vandaag niet, gisteren wel, die dag ervoor niet die dag daarvoor weer wel. Zal met de aanzuig temp. te maken hebben lijkt me. Het verschilt denk per WPB of je dit kan tweaken? Ik moet er nog even naar kijken.
Bij de Explorer V4 in elk geval kun je hem helemaal uitzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Gisteren eindelijk ook een AroSTOR 270BM in Aartselaar op kunnen halen *O* In augustus besteld en vorige week was hij binnen. Iets meer dan 3 maanden, maar dat was niet geheel onverwacht. Ze gaven wel aan dat Vaillant eigenlijk geen nieuwe bestellingen meer aanneemt en dat dit een van de laatste was blijkbaar?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wees blij dat je er nog een hebt, ik zou nooit >€3K willen uitgeven voor alleen tapwater :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-07 20:48

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Even uit nieuwsgierigheid. Als de temperatuur bereikt is. Slaat de pomp dan af en schakelt deze automatisch dan weer in? Hoeveel tijd zit daar tussen en wat is t stand-by verbruik! Heb zelf de Auer edel air besteld welke februari of maart zal komen maar ben nieuwsgierig hier naar. Hoor graag van jullie Tweakers

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:55

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:58:
Even uit nieuwsgierigheid. Als de temperatuur bereikt is. Slaat de pomp dan af en schakelt deze automatisch dan weer in? Hoeveel tijd zit daar tussen en wat is t stand-by verbruik! Heb zelf de Auer edel air besteld welke februari of maart zal komen maar ben nieuwsgierig hier naar. Hoor graag van jullie Tweakers
Slaat weer aan met een Delta van 5 graden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-07 20:48

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Carboy54 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:11:
[...]

Slaat weer aan met een Delta van 5 graden.
Top! En hoe snel is dat bij geen waterafname?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:46:
[...]

Dat hangt van de situatie af, staat hij binnen de warme schil van de woning dan kan het een dag duren, in een schuur of garage eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:46:
[...]

Dat ligt aan de omstandigheden moet je zelf ervaren door een weekje geen warm water te tappen 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06 15:02
Vandaag is toch weer het el element aangegaan op de arostor. Ondanks dat ik had ingesteld dat de wpb er 8 uur iver mag doen om op 50 graden te komen wil hjj kenneljjk dit toch zo snel mogelijk doen. Iemand suggesties om dit weer goed te krijgen?
Ik heb ook het idee dat de max-verwarmingstimer niet goed werkt: ik heb hetzelfde probleem. Ik heb op een klokprogramma de boiler op anti-vriesbeveiliging tussen 22:30 en 10:00. Het lijkt erop dat ie deze periode, waarin ie niet actief is, toch meetelt als warmtevraag periode (zie ook het kraan symbool op het display), en daarmee dus direct tot de conclusie komt dat de max tijd overschreden is.

Ik heb de max-verwarmingstijd gewoon uitgezet: het voegt wat mij betreft weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
maharens schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:21:
[...]

Bij de Explorer V4 in elk geval kun je hem helemaal uitzetten
Dat is beter inderdaad. Bij de oude Midea wpb's kon dit ook via een standaard modus maar die is nu verdwenen. Geen upgrade wat mij betreft..

Hopelijk zit de modus nog ergens verborgen in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:14:
Wees blij dat je er nog een hebt, ik zou nooit >€3K willen uitgeven voor alleen tapwater :)
Geen idee waar je die 3K vandaan haalt, maar na subsidie blijft er nog geen 1400 euro over. Sowieso ook meer dan alleen voor tapwater, want mag ook nog meedoen voor verwarming via de spiraal.

Tenslotte tikt de goedkoopste RVS boiler van dit formaat naar mijn weten bijna 1000 euro aan, dus voor 400 euro extra wil ik daar best een mini WP bovenop hebben zitten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-07 18:02
Moet je wel een installateur hebben.
Zoals mijn DIY heeft geen subsidie gekregen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rimco schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:42:
[...]

Geen idee waar je die 3K vandaan haalt, maar na subsidie blijft er nog geen 1400 euro over. Sowieso ook meer dan alleen voor tapwater, want mag ook nog meedoen voor verwarming via de spiraal.

Tenslotte tikt de goedkoopste RVS boiler van dit formaat naar mijn weten bijna 1000 euro aan, dus voor 400 euro extra wil ik daar best een mini WP bovenop hebben zitten.
Voor die prijs vind ik hem nu in NL, maar ik zie dat je in BE shopte en een paar maanden geleden.
Met €725 subsidie wel een nette prijs :)
Verwarming kan je proberen, in het 1e topic zag ik dat sommigen 1000m3 gas konden besparen maar dat was met een wpb alleen voor de cv en nog een er naast voor tapwater (toen ze bijna gratis waren).
Op dit moment is alles van RVS duur, misschien is dat een reden dat de productie achter loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
joerij schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:29:
[...]

Ik heb ook het idee dat de max-verwarmingstimer niet goed werkt: ik heb hetzelfde probleem. Ik heb op een klokprogramma de boiler op anti-vriesbeveiliging tussen 22:30 en 10:00. Het lijkt erop dat ie deze periode, waarin ie niet actief is, toch meetelt als warmtevraag periode (zie ook het kraan symbool op het display), en daarmee dus direct tot de conclusie komt dat de max tijd overschreden is.

Ik heb de max-verwarmingstijd gewoon uitgezet: het voegt wat mij betreft weinig toe.
Aha dat kraantje betekent dus warmtevraagperiode? Ik dacht gewoon warmtevraag. Vond het al gek want dat symbooltje brandt bij mij altijd of ik nu warmwater tap of niet.

De handleiding en de gebruikersinterface van de Arostor zijn sowieso onbegrijpeljjk. Ik zoek nog een arostor handleiding voor dummies ha ha .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Nou de truc om de backup op cvketel te zetten bij de Arostor lijkt te werken. Zie hieronder de icoontjes voor compressor en cv ( vlammetje) tegelijk branden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEk--BnYTe1BtsvIOX1p7TeQ__8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4f14Ybe5gpm1jI2VgICvsy8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2023
Hey!

Ik twijfel tussen welke warmtepompboiler het meest interessant is voor onze situatie, misschien iemand die in een vergelijkbare situatie een van de onderstaande wpb heeft aangeschaft? Wij wonen in een jaren 60 huis die na renovatie voldoende geïsoleerd zou moeten zijn. Hebben op dit moment een cv-ketel en willen daar nog het liefst een aantal jaar mee doen voordat we overgaan op (waarschijnlijk) L/W wp.

Edel Eau 200L
- Stil (komt bij huidige cv-ketel in bijkeuken die naast slaapkamer staat) en inclusief circulatiepomp voor legionella
- Aansluiten op vloerverwarming en/of L/W wp.

Vraag/probleem: Minimale vloerverwarmingscapaciteit staat op 90m3 en wij hebben 75m3 na renovatie. We hebben wel geschikte radiatoren voor lage verwarmingstemperatuur (CV staat nu op 45 graden en verwarmen alleen via radiatoren), maar er staat dat radiatoren onvoldoende watercapaciteit hebben. Iemand ervaring mee? Beter niet doen om te voorkomen dat de wpb op elektrische back-up gaat werken?

Atlantic Explorer 200L
- Extra spiraal zouden we voor CV-ondersteuning gebruiken totdat deze wordt vervangen en dan zouden we spiraal kunnen aansluiten op onze zonnecollectoren (als ik het goed begrijp kan dit niet tegelijkertijd). We hebben overschot.
- Goedkoper, maar niet echt stil en zouden circulatiepomp erbij willen aanschaffen

Vraag: Kan deze ook dienen als rechtstreekse MV-box?

Anders zouden we eventueel kunnen kijken naar een Aquacosy, die direct als MV-box werkt. We hebben op dit moment nog geen MV en willen dat dus aan gaan leggen, maar als dat in één kan is dat best een overweging waard. Enige nadeel is dat ik niet kan vinden of de Aquacosy ook aan te sluiten is op zonnecollectoren.

Alle tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Melissaaap schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:04:
Hey!

Ik twijfel tussen welke warmtepompboiler het meest interessant is voor onze situatie, misschien iemand die in een vergelijkbare situatie een van de onderstaande wpb heeft aangeschaft? Wij wonen in een jaren 60 huis die na renovatie voldoende geïsoleerd zou moeten zijn. Hebben op dit moment een cv-ketel en willen daar nog het liefst een aantal jaar mee doen voordat we overgaan op (waarschijnlijk) L/W wp.

Voor de 200 is 75 m2 voldoende mits vloerverwarming in het beton is gefreesd.

Edel Eau 200L
- Stil (komt bij huidige cv-ketel in bijkeuken die naast slaapkamer staat) en inclusief circulatiepomp voor legionella
- Aansluiten op vloerverwarming en/of L/W wp.

Vraag/probleem: Minimale vloerverwarmingscapaciteit staat op 90m3 en wij hebben 75m3 na renovatie. We hebben wel geschikte radiatoren voor lage verwarmingstemperatuur (CV staat nu op 45 graden en verwarmen alleen via radiatoren), maar er staat dat radiatoren onvoldoende watercapaciteit hebben. Iemand ervaring mee? Beter niet doen om te voorkomen dat de wpb op elektrische back-up gaat werken?

Atlantic Explorer 200L
- Extra spiraal zouden we voor CV-ondersteuning gebruiken totdat deze wordt vervangen en dan zouden we spiraal kunnen aansluiten op onze zonnecollectoren (als ik het goed begrijp kan dit niet tegelijkertijd). We hebben overschot.
- Goedkoper, maar niet echt stil en zouden circulatiepomp erbij willen aanschaffen

Vraag: Kan deze ook dienen als rechtstreekse MV-box?

Anders zouden we eventueel kunnen kijken naar een Aquacosy, die direct als MV-box werkt. We hebben op dit moment nog geen MV en willen dat dus aan gaan leggen, maar als dat in één kan is dat best een overweging waard. Enige nadeel is dat ik niet kan vinden of de Aquacosy ook aan te sluiten is op zonnecollectoren.

Alle tips zijn welkom :)
75 m2 is voldoende voor de 200 mits vloerverwarming in het beton is gefreesd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De circulatiepomp bij de Edel Eau is voor de vloerverwarming, niet voor het vat zelf.
Een MV voor woningen met ventilatie type C (via raamroosters en centrale afvoer) is een hele ingreep.
Vaak zijn er afzuigpunten in de natte ruimtes (toilet, badkamer en soms in de keuken).
Heb je 'natuurlijke' ventilatie via de kieren en bovenlichten dan is er te weinig aanvoer denk ik.
Je kan een Atlantic wel met buizen naar buiten gebruiken of zonder deze in een ruimte die groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Carboy54 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:49:
[...]

75 m2 is voldoende voor de 200 mits vloerverwarming in het beton is gefreesd
Oké, dat zou ik even moeten dubbel checken. De huidige vloerverwarming ligt geloof ik gevreesd, alleen moet er voor een nieuw deel houtenplanken isolatie vervangen worden voor beton isolatie. Alleen niet zeker of dit er dan in gefreesd ging worden of dat we matten zouden gebruiken. Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:55:
De circulatiepomp bij de Edel Eau is voor de vloerverwarming, niet voor het vat zelf.
Een MV voor woningen met ventilatie type C (via raamroosters en centrale afvoer) is een hele ingreep.
Vaak zijn er afzuigpunten in de natte ruimtes (toilet, badkamer en soms in de keuken).
Heb je 'natuurlijke' ventilatie via de kieren en bovenlichten dan is er te weinig aanvoer denk ik.
Je kan een Atlantic wel met buizen naar buiten gebruiken of zonder deze in een ruimte die groot genoeg is.
Oké duidelijk. Weet iemand of de Edel Eau daarom ook last heeft van hetzelfde 'probleem' als een Atlantic, namelijk dat temperatuur sensor lezing niet representatief is voor het lage deel van de boiler? En je legionella runs dus niet echt effectief zijn, of eventueel sneller kouder water krijgt.

Wat betreft het ventilatie systeem: op dit moment zijn er raamroosters in het huis, een natuurlijke afvoer in de badkamer (die lekt) en ongeïsoleerd dak etc die de ventilatie doen. Wij willen er een paar raamroosters bijplaatsen voor voldoende aanvoer en mechanische afvoer installeren. De badkamer, keuken en bijkeuken zitten bij ons in een aanbouw met plat ongeïsoleered dak. We gaan het plafond verwijderen om van binnenuit te isoleren en zullen dan ventilatiekanalen door de binten van het constructie moeten maken van de bijkeuken naar de badkamer + keuken. Het verhaal van door de binten gaan vind ik zelf niet zo puik, maar decentrale wtw's en daarvoor meer gaten in het dak maken ook niet (en we hebben dus al allemaal raamroosters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een Antlantic wpb is niet geschikt als MV, hij kan wel continu ventileren maar alleen snoei hard 300m3/uur.
Met een aparte MV box heb je 4 aansluitingen voor buizen en hij is regelbaar (eventueel met sensors).
Maak je niet druk over een legionella run of waar een sensor zit, met de warmtepomp verwarmt hij rondom van onder tot boven.
Wat ventilatie kanalen betreft, die heb je plat en breed wat het misschien makkelijker maakt boven een plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
midas00 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:17:
Nou de truc om de backup op cvketel te zetten bij de Arostor lijkt te werken. Zie hieronder de icoontjes voor compressor en cv ( vlammetje) tegelijk branden
[Afbeelding]
Een backup is het eigenlijk niet als deze tegelijk met de compressor werkt, dan is het aanvullend.
Maar leuk dat het zo werkt bij een Arostor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 05-07 09:25

timovd

Voorsprong door techniek

Speedy-Andre schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:37:
Een Antlantic wpb is niet geschikt als MV, hij kan wel continu ventileren maar alleen snoei hard 300m3/uur.
...
Omdat ik binnenkort een Explorer v4 wil installeren, ben ik hier even ingedoken. Ik heb de unit nog niet en dus ook nog geen ervaring. In de installatiehandleiding staat het volgende:
Luchtafzuiging:
Hiermee kan de luchtafzuigingsfunctie geactiveerd worden (2 snelheden: langzaam of snel). Wanneer het
product geen sanitair warmwater produceert, wordt de ventilator gestart voor het uitvoeren van de evacuatie
van de omgevingslucht naar buiten (alleen geactiveerd als de ventilatie-verbinding van het type intern/ extern
is).
Betekent dit dat je dus apart ventilatie kunt aanzetten zonder dat het water opgewarmd wordt? En 300m3/uur lijkt mij op standje "snel".

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
timovd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:58:
[...]

Omdat ik binnenkort een Explorer v4 wil installeren, ben ik hier even ingedoken. Ik heb de unit nog niet en dus ook nog geen ervaring. In de installatiehandleiding staat het volgende:

[...]

Betekent dit dat je dus apart ventilatie kunt aanzetten zonder dat het water opgewarmd wordt? En 300m3/uur lijkt mij op standje "snel".
Voor gebruik met de wp is het 300 of 390m3//uur, ik neem aan dat hij voor ventilatie deze 2 gebruikt maar ik kan het niet meten of testen.
Of ik zou op het geluid af moeten gaan en ik heb een V3 die anders kan zijn....
Er is wel iemand met een grote woning in het 1e topic geweest die er mee ventileert maar die post niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:42
Momenteel ben ik bezig met de installatie van een Hewalex 3 kW warmtepomp, Hewalex zonneboiler en 300L SWW buffervat. Gezien we maar met z'n tweeën zijn en dus niet zo veel tapwater gebruiken, wil ik de tweede spiraal uit het vat gebruiken om de cv te ondersteunen. Ik weet alleen nog niet precies hoe, wat de situatie is als volgt;
Halfvrijstaande woonboerderij van ongeveer 160m2, matig tot slecht geisoleerd, wel overal dubbelglas. Verwarming momenteel met een Nefit Trendline HR30 en we verwarmen enkel de woonkamer, keuken en badkamer met een totale oppervlakte van ongeveer 75 a 80m2. We verwarmen maar een paar uurtjes per dag tot 18 graden maar dit mag in de toekomst wel een klein beetje meer.
Nu liggen in de keuken en badkamer wel vloerverwarming, h.o.h. 15cm met een totale oppervlakte van 25m2, maar deze wordt op dit moment niet gebruikt.

Nu was mijn idee om deze vvw aan te sluiten op de bovenste spiraal van de boiler, met als doel de badkamer te verwarmen en de ergste kou uit de vloer van de keuken te halen. Mijn vragen:

- Is dit een goed idee om te proberen?
- Werkt dit op een gesloten verdeler?
- Zo ja, moet er dan een extra pomp tussen de boiler en de verdeler, of trekt de pomp van de verdeler het water ook door de spiraal als de thermostaatkraan helemaal open staat?
- Zo nee, is er een andere manier om de cv te ondersteunen? Keteltemperatuur staat momenteel op 70 graden wat best goed gaat. Retour temp weet ik niet.
- Dingen of mogelijkheden die ik vergeet?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42
emot schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:38:
Momenteel ben ik bezig met de installatie van een Hewalex 3 kW warmtepomp, Hewalex zonneboiler en 300L SWW buffervat. Gezien we maar met z'n tweeën zijn en dus niet zo veel tapwater gebruiken, wil ik de tweede spiraal uit het vat gebruiken om de cv te ondersteunen. Ik weet alleen nog niet precies hoe, wat de situatie is als volgt;
Halfvrijstaande woonboerderij van ongeveer 160m2, matig tot slecht geisoleerd, wel overal dubbelglas.
Normaal gesproken is de volgorde: eerst zorgen dat je isolatie op orde is en pas daarna warmtepompen e.d. installeren. Met eerst isoleren haal je de meeste winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:42
Tranquility schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:14:
[...]

Normaal gesproken is de volgorde: eerst zorgen dat je isolatie op orde is en pas daarna warmtepompen e.d. installeren. Met eerst isoleren haal je de meeste winst.
Dat was niet mijn vraag. Maar daarom plaats ik ook een warmtepompboiler t.b.v. tapwater en (nog) geen warmtepomp voor de verwarming. En aangezien er op dit moment nog overcapaciteit is wat betreft de boiler zou ik dit graag gebruiken om gas te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
emot schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:30:
[...]

Dat was niet mijn vraag. Maar daarom plaats ik ook een warmtepompboiler t.b.v. tapwater en (nog) geen warmtepomp voor de verwarming. En aangezien er op dit moment nog overcapaciteit is wat betreft de boiler zou ik dit graag gebruiken om gas te besparen.
Er is een Hewalex topic met diverse schema's.
Mijn idee met vv is om juist een onderste spiraal te gebruiken omdat daar wat kouder water zit.
Of je zou het hele vat laag kunnen houden als een ander vat tapwater bevat.
Ik heb geen vv dus geen mening over verdelers en hoe die aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:38:
Er zit in de Atlantic zowel een magnesium als een titanium anode in zowel de V3 als de V4. De magnesium anode is een opofferingsanode die wat laatste oneffenheden in het boilervat opvangt. De titaniumanode een zwerfstroom anode. De titaniumanode kan zijn werk niet goed doen wanneer de geleidelijkheid van het water te laag is.
Iemand hier die al eens zijn magnesium anode in de Atlantic heeft gecontroleerd/vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 05-07 09:25

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03
Wolly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:36:
[...]

Iemand hier die al eens zijn magnesium anode in de Atlantic heeft gecontroleerd/vervangen?
Waarom zou je die willen vervangen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:57
Ik zit een beetje in dubio wat het energiezuinigste is met temperaturen rond en onder het vriespunt.

Ik heb een Atlantic Explorer v4. Er wordt geadverteerd met een breed werkbereik: "Breed werkingsbereik (-5 tot +43°C)".

Echter onder een graad of 3 staat de warmtepomp de hele dag te werken maar lopen de temperaturen in de boiler niet heel veel op. Verstookt wel kWh en aan het eind van de dag moet ik hem alsnog 'bijverwarmen' met de elektrische verwarming.

Is het niet verstandiger om de warmtepomp onder 3 graden 'uit' te zetten en alleen maar te gaan verwarmen met de elektrische bijverwarming? Dan verbruikt 'ie geen 700 watt maar +/- 2500 watt maar dan warmt het water wel redelijk snel op. Als ik hem dan rond een uur of 16.00 aanzet heb ik warm water in de avond als ik thuis ben.

Ben benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben en al het een en ander hebben uitgetest wat je dan het beste kan doen met deze koude temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-07 18:59

watercoolertje

Untertitel

Step-han schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:38:
Ik zit een beetje in dubio wat het energiezuinigste is met temperaturen rond en onder het vriespunt.

Ik heb een Atlantic Explorer v4. Er wordt geadverteerd met een breed werkbereik: "Breed werkingsbereik (-5 tot +43°C)".

Echter onder een graad of 3 staat de warmtepomp de hele dag te werken maar lopen de temperaturen in de boiler niet heel veel op. Verstookt wel kWh en aan het eind van de dag moet ik hem alsnog 'bijverwarmen' met de elektrische verwarming.

Is het niet verstandiger om de warmtepomp onder 3 graden 'uit' te zetten en alleen maar te gaan verwarmen met de elektrische bijverwarming? Dan verbruikt 'ie geen 700 watt maar +/- 2500 watt maar dan warmt het water wel redelijk snel op. Als ik hem dan rond een uur of 16.00 aanzet heb ik warm water in de avond als ik thuis ben.

Ben benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben en al het een en ander hebben uitgetest wat je dan het beste kan doen met deze koude temperaturen.
Als je het kan meten dmv wattmeter er tussen dan kun je daar zelf onderzoek naar doen. Klinkt wel alsof er wat te halen valt als ie niet echt warm wordt van de warmtepomp zelf.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:35
Step-han schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:38:

Staat hij op buiten/buiten kan je mogelijk de lucht van je MV gebruiken.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
wizzopa schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:22:
[...]

Staat hij op buiten/buiten kan je mogelijk de lucht van je MV gebruiken.
Hij staat op buiten/buiten inderdaad.

Is het misschien verstandiger om hem van binnen lucht te laten aanzuigen? Kost dat niet heel veel warmte wat je dan uit je huis haalt?

Ik verwarm mijn huis met airco's en een pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
watercoolertje schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:18:
[...]

Als je het kan meten dmv wattmeter er tussen dan kun je daar zelf onderzoek naar doen. Klinkt wel alsof er wat te halen valt als ie niet echt warm wordt van de warmtepomp zelf.
Zit er inderdaad tussen, lees ik allemaal uit in HomeAssistant. Daarmee stuur ik de WPB nu ook aan.

Maar wellicht heeft iemand daar ooit al na gekeken. Ik zal zelf ook nog even testen deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Step-han Ik heb het zo aangesloten https://imgur.com/yiiQP1v
Buiten ter hoogte van de aanzuiging is het nu 0,9 lucht boiler in is 8,3, deze verhoging is door lucht die normaal het dak uit gaat.
In de zomer haal ik de deksel van de filter eraf en zuig ik lucht van de zolder en blaas is de koude lucht in het trap gat.

De boiler is te volgen via de link

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 10-12-2022 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:09

de Peer

under peer review

Step-han schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:32:
[...]

Is het misschien verstandiger om hem van binnen lucht te laten aanzuigen? Kost dat niet heel veel warmte wat je dan uit je huis haalt?
Nee, zo'n boiler verbruikt bijna niets joh t.o.v. je hele huis.
2 kWh uit je huis halen is toch prima te overzien?

in ieder geval niet elektrisch gaan verwarmen. dat is COP=1.
dan kun je nog beter met COP =1.4 (ofzo?) verwarmen met de warmtepomp van de boiler.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 10-12-2022 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-07 21:42
Step-han schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:32:
[...]

Hij staat op buiten/buiten inderdaad.

Ik verwarm mijn huis met airco's en een pelletkachel.
Ik weet niet waar die WPB bij jou staan maar die van mij staat op zolder met lucht binnen/binnen. Het is nu wat koeler 16 graden op zolder dan in de herfst maar in anderhalf uur is de boiler nu weer op temperatuur.
En natuurlijk komt de warmte uit de verwarming van het huis maar die doet dit beetje er wel bij. Hier een lucht/water warmtepomp voor de verwarming.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
Mijn WPB staat in een hokje waar de wasmachine en droger ook staan. Op dit moment niet verwarmd. Is daar nu 14 graden. Komt wel wat restwarmte vanuit de keuken/woonkamer terecht denk ik.

Misschien is het inderdaad verstandig om de inlaatkant instelbaar te maken tussen buiten/binnen en dan met koud weer toch maar die ruimte (meer) gaan verwarmen om zo het water op te warmen vanuit lucht van binnen.

Dank voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb nog steeds 20 graden verhoging in 3 uur door van binnen aan te zuigen (17 graden meet ik).
Mijn krap bemeten airco merkt het wel als de wpb draait, dan kan hij de temperatuur net op peil houden.
Echter is de cop van een airco veel hoger dan de wpb, als die met binnen lucht uren korter draait dan is dat winst en zeker als het element niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:35:
[...]

Waarom zou je die willen vervangen?
Je hebt het in die post over een opofferingsanode dus ik dacht die zal wel een keer op(geofferd) zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wolly schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:46:
[...]

Je hebt het in die post over een opofferingsanode dus ik dacht die zal wel een keer op(geofferd) zijn?
Klopt, maar de Atlantic's hebben beide. Een opofferingsanode en een zwerfstroomanode. De opofferingsanode is voor de eerste oneffenheden snel weg te werken. Daarna neemt de zwerfstroomanode het gewoon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:51:
[...]

Klopt, maar de Atlantic's hebben beide. Een opofferingsanode en een zwerfstroomanode. De opofferingsanode is voor de eerste oneffenheden snel weg te werken. Daarna neemt de zwerfstroomanode het gewoon over.
Ok, dus als ik het goed begrijp is het voor beide anodes niet nodig om deze te vervangen na verloop van tijd vanwege slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wolly schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:10:
[...]

Ok, dus als ik het goed begrijp is het voor beide anodes niet nodig om deze te vervangen na verloop van tijd vanwege slijtage?
Zover ik weet niet. De magnesium anode is op een gegeven moment gewoon op, maar dat is by-design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Volgens mij slijt de magnesium anode heel erg langzaam door de combinatie, daarom staat er geen vervanging verhaal in de handleiding.
Voor mij reden om voor een Atlantic te kiezen of anders rvs wat destijds minder vaak werd aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Het is nog steeds wachten op iemand die een Atlantic na enkele jaren openmaakt om te zien hoe de anode eruit ziet.
Zo zag hij er in het begin uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9lE4vWcUNwXgKm8TLOoUlC-ZU4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrL6dJSwxA4d68O5zFyblNLY.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 64% gewijzigd door klump4u op 10-12-2022 22:13 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik hoop nog heel lang geen reden te hebben om erin te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:21:
Ik hoop nog heel lang geen reden te hebben om erin te kijken :)
Ik ook niet, maar bij de installatie moest ik wel omdat ik de titanium anode moest vervangen.
Maar ik ben stiekem wel nieuwsgierig hoe het er nu uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Nu ik de arostor kan foppen door voor cv backup te kiezen slaat het elektrisch element niet meer aan.

Wil nu verder mer de cv ondersteuning en heb wat vragen.

1) moet je ook het leidingwerk voor de cv ondersteuning afsluiten met dielektrische galvanische scheiding? Voor de warm en koudwater aansluitingen heb ik dat wel gedaan. Maar het zijn dure dingen.
2) wat zijn de eisen aan de circulatiepomp? Is elk pompje ok of moet ik ergens op letten?
3) moeten er nog fsluiters ergens? Of is er ergens een mooi principes schema waar alle in staat?
4) leidingdiameter en beste materiaal. Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
midas00 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:31:
Nu ik de arostor kan foppen door voor cv backup te kiezen slaat het elektrisch element niet meer aan.

Wil nu verder mer de cv ondersteuning en heb wat vragen.

1) moet je ook het leidingwerk voor de cv ondersteuning afsluiten met dielektrische galvanische scheiding? Voor de warm en koudwater aansluitingen heb ik dat wel gedaan. Maar het zijn dure dingen.
2) wat zijn de eisen aan de circulatiepomp? Is elk pompje ok of moet ik ergens op letten?
3) moeten er nog fsluiters ergens? Of is er ergens een mooi principes schema waar alle in staat?
4) leidingdiameter en beste materiaal. Iemand suggesties?
1 Nee.
2 Een gewone cv pomp of een zuinige versie indien betaalbaar.
3 Nee, de afsluiters zijn de kranen op radiators of vv.
4 Hou aan wat er nu al zit en gebruik het oude expansievat e.d. als die er nog is.
Net als een vulkraan, ontluchter op het hoogste punt enz. wat je met een cvketel of L/W wp ook zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35

Zenix

BOE!

Hoe snel komt het warme water bij jullie? Ik overweeg over een tijdje een WPB te kopen en daarna een Quooker, maar ik zou het liefste de WPB gebruiken voor het warme water en dus geen combi aansluiten.

Eventueel overweeg ik dan ook om de Quooker ook nog hotfill aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-07 21:42
Hier duurt het iets langer voor het WPB warme water in de badkamer aankomt omdat deze op <50 graden ingesteld staat en het warme water uit de CV boiler ruim 60 graden zal zijn geweest. Hierdoor warmt de warm waterleiding minder snel op.

Hier voor de keuken een Quooker combi, dus ook voor warm water in de keuken. In de keuken tap je vaak weinig water en dan is het leiding verlies bij gebruik van WPB warm water in verhouding erg veel. Daarom heeft hot refill geen nut en werkt zelfs averechts. In de Quooker zit water van 110 graden en voor warm tapwater wordt er ongeveer voor de helft koud water toegevoegd. Hierdoor is de kans groot dat er bij hot refill alleen koud water toegevoerd wordt vanuit de WPB. Dus houd het simpel: WPB voor de badkamer en de Quooker voor het tapwater in de keuken.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:56:
[...]
Nee, zo'n boiler verbruikt bijna niets joh t.o.v. je hele huis.
2 kWh uit je huis halen is toch prima te overzien?
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf: de WP boiler verbruikt elektrisch misschien 2kWh per run, maar trekt natuurlijk wel meer warmte dan dat uit je huis, je moet dat wel met de COP vermenigvuldigen...

Ik ben recent overgestapt van binnenlucht naar buitenlucht en kon dat op vergelijkbare dagen duidelijk terugzien in het gasverbruik. Het voelde ook een stuk warmer in huis toen ie buitenlucht gebruikte. Echter, met de huidige buitentemperaturen zit de WP wel op de limiet en krijgt ie het water moeilijk warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:09

de Peer

under peer review

joerij schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:37:
[...]

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf: de WP boiler verbruikt elektrisch misschien 2kWh per run, maar trekt natuurlijk wel meer warmte dan dat uit je huis, je moet dat wel met de COP vermenigvuldigen...
Ja je hebt gelijk.
die 2 kWh komt uit het stopcontact ;) Bij een COP van 3 komt er dan dus aanvullend nog 4 kWh uit het huis volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
Met de huidige buitentemperaturen merk ik dat mijn aroSTOR de 270 liter water amper op temperatuur krijgt als ik 100% buitenlucht gebruik (in -1, uit -10). Zodra ik wat lucht van binnen bij meng, zodat de ingangstemperatuur van de lucht circa 6 graden is, gaat echter prima.

Nu heb ik een MV-box naast de boiler hangen, die warme binnen lucht (circa 100m3/uur) naar buiten afvoert. Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van de MV-box uitgang met de luchtinlaat van de WP?
Ik zat zelf te denken om de huidige luchtaanvoer, die van buiten komt, te voorzien van een T-splitsing met een bedienbare klep. De MV-afvoer wil ik ook voorzien van een T-stuk, die dan op de klep uitkomt. Op koude dagen kan ik dan MV-lucht bijmengen bij de buitenlucht die de WP aanzuigt, zodat de aanvoer voor de warmtepomp in temperatuur stijgt.
De boiler staat normaal gesproken uit op de momenten dat we douchen (erg vochtige lucht via de MV) en bij het koken gebruiken we een afzuigkap met een apart afvoerkanaal. De MV-lucht die dan naar de boiler gaat zal dus niet erg vervuild zijn.

Iemand daar ervaring mee of een mening over? Of zijn betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
de Peer schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:45:
[...]

Ja je hebt gelijk.
die 2 kWh komt uit het stopcontact ;) Bij een COP van 3 komt er dan dus aanvullend nog 4 kWh uit het huis volgens mij?
Precies dat ja. Bij een binnentemperatuur van circa 18 graden is de COP overigens wel wat hoger dan 3, eerder 3,5 tot 4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Ik heb nu een aantal weken een warmtepompboiler. Toen ik een aantal weken terug nog met de cv-ketel douchte had ik altijd heet water. Nu niet meer, nu is het lauw warm geworden.

Toen ik net ging douchen stond die op 56 graden en was ie redelijk warm/heet. Na een minuut of 10-15 wordt ie steeds lauwer. Nadat ik klaar was ben ik snel gaan kijken en stond ie op 13 (!!) graden. Hoe kan dat nou? Er gaat 270 liter in, dus hij zou toch dan meer dan genoeg water moeten hebben?

Hij staat ingesteld op Automatisch. Iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 12-12-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
joerij schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:45:

Onderstaand verhaal staat volgens mij in de TS, maar goed.

Ik heb een t-stuk (eigenlijk 2) tussen de MV en de toevoer van buiten (= MV afvoer).
Het is in feite een driehoek met t-stukken tussen de wpb toevoer, de MV uitgang en de dak doorvoer.
Door de MV hoger te zetten kan je meer warme lucht naar de wpb sturen :)
Anoniem: 479106 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:53:
Ik heb nu een aantal weken een warmtepompboiler. Toen ik een aantal weken terug nog met de cv-ketel douchte had ik altijd heet water. Nu niet meer, nu is het lauw warm geworden.

Toen ik net ging douchen stond die op 56 graden en was ie redelijk warm/heet. Na een minuut of 10-15 wordt ie steeds lauwer. Nadat ik klaar was ben ik snel gaan kijken en stond ie op 13 (!!) graden. Hoe kan dat nou? Er gaat 270 liter in, dus hij zou toch dan meer dan genoeg water moeten hebben?

Hij staat ingesteld op Automatisch. Iemand een idee?
Als het een LG is dan hebben ze bij LG met de server zitten kl#ten waardoor de wpb zijn programma niet meer volgt, de volgende dag zou het weer goed moeten gaan.
Heb je aan ander merk, zeg dan even welke en of je van buiten aanzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Ja het is een Atlantic Explorer V4 270 liter.
Ja van buiten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Anoniem: 479106 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:01:
Ja het is een Atlantic Explorer V4 270 liter.
Ja van buiten inderdaad.
Het zou kunnen dat de lucht te koud is (geweest) en als het element uit staat doet hij niks.
Kijk eens op het display (en in de logs, zie handleiding) of hij iets meldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
joerij schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:45:
Met de huidige buitentemperaturen merk ik dat mijn aroSTOR de 270 liter water amper op temperatuur krijgt als ik 100% buitenlucht gebruik (in -1, uit -10). Zodra ik wat lucht van binnen bij meng, zodat de ingangstemperatuur van de lucht circa 6 graden is, gaat echter prima.

Nu heb ik een MV-box naast de boiler hangen, die warme binnen lucht (circa 100m3/uur) naar buiten afvoert. Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van de MV-box uitgang met de luchtinlaat van de WP?
Ik zat zelf te denken om de huidige luchtaanvoer, die van buiten komt, te voorzien van een T-splitsing met een bedienbare klep. De MV-afvoer wil ik ook voorzien van een T-stuk, die dan op de klep uitkomt. Op koude dagen kan ik dan MV-lucht bijmengen bij de buitenlucht die de WP aanzuigt, zodat de aanvoer voor de warmtepomp in temperatuur stijgt.
De boiler staat normaal gesproken uit op de momenten dat we douchen (erg vochtige lucht via de MV) en bij het koken gebruiken we een afzuigkap met een apart afvoerkanaal. De MV-lucht die dan naar de boiler gaat zal dus niet erg vervuild zijn.

Doe wij al vanaf de installatie 4 jaar terug.

https://i.imgur.com/yiiQP1v.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
Zijn er hier mensen die hun wp-boiler extra geisoleerd hebben door er bv isolatie rond te doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
karine1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:11:
Zijn er hier mensen die hun wp-boiler extra geisoleerd hebben door er bv isolatie rond te doen ?
Dat is een vraag die al meerdere keren is langsgeweest, inclusief de beantwoording :)

Even zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
Heb aardige vergelijking gevonden.
Onze warmtepomp boiler bevindt zich in de kelder. Daar heerst een temperatuur van 14-18°C, afhankelijk van het seizoen.
Het water in de boiler wordt op 52°C gehouden.
Uiteraard verdwijnt er dan warmte vanuit het water door de isolatie naar de kelderlucht.
Dat verlies moet uiteraard weer aangevuld worden. Alleen maar om de boiler op temperatuur te houden.
Oorspronkelijk was dat verlies ca 27 Watt.
​Lijkt niet zo veel, maar is wel (27 Watt * 24 uur/dag * 365 dagen/jaar) / 1.000 = 237 kWh / jaar. Best wel behoorlijk dus.
Ik heb het boilervat aan de buitenzijde verder geïsoleerd met o.a. wat restjes EPS en afgewerkt met restjes triplex.
Ik heb er nog wel wat kleinigheden bij moeten kopen. Totale kosten ca. € 30,-

Na het isoleren is het stilstandsverlies terug gelopen tot ca. 13 Watt. Scheelt dus 27-13 = 14 Watt.
Op jaarbasis dus (14*24*365) / 1.000 = 123 kWh.
Met een kWh prijs van €0,22 betekent dat dus een jaarlijkse besparing van 123 * €0,22 = € 27,-
Terugverdientijd van de geïnvesteerde € 30,- is dus ongeveer een jaar. Prima dus!
Zeker de moeite waard.

Toch eens verder bekijken.
https://www.vanwalraven.c...61/groups/g+c+p+a+nr+view

[ Voor 9% gewijzigd door karine1 op 13-12-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
karine1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiOeTJI89v6veo9Jkj3lsoj53nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mcc5OHWp4ri6dphDXXziuzPV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er een laag steenwol omheen gedaan. Staat in een onverwarmde garage.

Of het er mooier op wordt is de vraag :p Maar het heeft wel effect. Hoeveel exact weet ik niet omdat ik het vrijwel direct na het plaatsen aangebracht heb.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:37
Evanrvb schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:18:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb er een laag steenwol omheen gedaan. Staat in een onverwarmde garage.

Of het er mooier op wordt is de vraag :p Maar het heeft wel effect. Hoeveel exact weet ik niet omdat ik het vrijwel direct na het plaatsen aangebracht heb.
Ik vind wel dat je hier wat knipperende lichtjes en antennes aan moet hangen hoor, dit is te mooi om niet in een Bassie & Adriaan robot te transformeren! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkLBsAzo-cInWKCwADi4yXkOpNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2CEpkN75C41WNuOEB9KpnJD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Afgelopen weekend was het eindelijk zover, de Atlantic Exlorer V4 270L die al sinds maart in huis stond, is aangesloten.
Hij is op de plek gekomen waar eerst de CV ketel hing, want die werd alleen nog maar gebruikt voor SWW.

Opzich ging het verwijderen van de CV, het plaatsen van de WPB en het aansluiten best vlot, maar daarna begon het gedoe. Bij het vullen bleven de aansluitingen voor warm en koud water lekken op de boiler. :(

De lekkage kwam duidelijk tussen de koppelingen vandaan, dus uiteindelijk de WPB weer leeg laten lopen en opnieuw begonnen.

Aan de bovenkant zijn we van de WPB naar de diëlektrische koppeling gegaan met een van de bijgeleverde pakkingen. Daarop is een 3/4" naar 22mm knel verloop gekomen, met teflon en een rubberen pakking. in deze koppeling zit een adapter van 22mm naar 15mm knel, die uitkomt op koper.
Aan de onderkant zijn we van WPB direct naar een 3/4" naar 22mm knel verloop gegaan, met teflon en de extra pakking die bij de diëlektrische koppeling zat. In deze koppeling zit een adapter van 22mm naar 15mm knel, die uitkomt op koper.

Na opnieuw aansluiten hebben we er in stapjes water in laten lopen en gekeken of de koudwater aansluiting droog bleef, dat was het geval. Uiteindelijk het vat afgevuld, zonder lekkage. Bij het opwarmen begon de boel weer te lekken, zowel bij koud als warm. :(

De lekkage ontstaat zowel bij de warmwater als bij de koudwater aansluiting en komt tussen de koppelingen vandaan en aan de knel kant, maar is minimaal. Het lijkt er ook op dat het meeste voornamelijk gebeurd tijdens het opwarmen van het vat. Hieronder een foto van 24 uur, waarin de WPB 1 opwarmcyclus heeft gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORvsP7K6B_M-O5WZoxxTkWIIeT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFuxWq0SO8DQr5IEOmDWI677.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMadmXyfJKYgFaQpGe0I19-pyiI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrjT0FUG5TVbESCgsAVDdXFo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7aiCXMQamH44sIIKe6gFvT2D5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BVFGzs6t2s606iHuQWO3Kps.jpg?f=fotoalbum_tile

(de ducktape is om het water goed te geleiden zodat het uiteindelijk ook in het dekseltje terecht komt).

Hij is nu in gebruik, met bovenstaande minimale lekkage, maar dat wil ik natuurlijk wel opgelost hebben. Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen is dan ook wat ik in deze het beste kan doen om de boel permanent droog te krijgen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-07 23:42
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:39:
Afgelopen weekend was het eindelijk zover, de Atlantic Exlorer V4 270L die al sinds maart in huis stond, is aangesloten.
Hij is op de plek gekomen waar eerst de CV ketel hing, want die werd alleen nog maar gebruikt voor SWW.

Opzich ging het verwijderen van de CV, het plaatsen van de WPB en het aansluiten best vlot, maar daarna begon het gedoe. Bij het vullen bleven de aansluitingen voor warm en koud water lekken op de boiler. :(

De lekkage kwam duidelijk tussen de koppelingen vandaan, dus uiteindelijk de WPB weer leeg laten lopen en opnieuw begonnen.

Aan de bovenkant zijn we van de WPB naar de diëlektrische koppeling gegaan met een van de bijgeleverde pakkingen. Daarop is een 3/4" naar 22mm knel verloop gekomen, met teflon en een rubberen pakking. in deze koppeling zit een adapter van 22mm naar 15mm knel, die uitkomt op koper.
Aan de onderkant zijn we van WPB direct naar een 3/4" naar 22mm knel verloop gegaan, met teflon en de extra pakking die bij de diëlektrische koppeling zat. In deze koppeling zit een adapter van 22mm naar 15mm knel, die uitkomt op koper.

Na opnieuw aansluiten hebben we er in stapjes water in laten lopen en gekeken of de koudwater aansluiting droog bleef, dat was het geval. Uiteindelijk het vat afgevuld, zonder lekkage. Bij het opwarmen begon de boel weer te lekken, zowel bij koud als warm. :(

De lekkage ontstaat zowel bij de warmwater als bij de koudwater aansluiting en komt tussen de koppelingen vandaan en aan de knel kant, maar is minimaal. Het lijkt er ook op dat het meeste voornamelijk gebeurd tijdens het opwarmen van het vat. Hieronder een foto van 24 uur, waarin de WPB 1 opwarmcyclus heeft gehad.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

(de ducktape is om het water goed te geleiden zodat het uiteindelijk ook in het dekseltje terecht komt).

Hij is nu in gebruik, met bovenstaande minimale lekkage, maar dat wil ik natuurlijk wel opgelost hebben. Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen is dan ook wat ik in deze het beste kan doen om de boel permanent droog te krijgen.
Domme vraag misschien, maar er zit toch wel een (nieuwe) inlaatcombinatie voor? Anders krijg je het nooit lekdicht (omdat ie dan teveel druk kan opbouwen). Ik had ook wat lekkage (maar ook zonder opwarmen) uiteindelijk nieuwe ringen gekocht. Als de knelkant ook lekt, da's balen want dat betekent afzagen en opnieuw beginnen, krijg je nooit meer echt dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
rutger_ellen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:33:
[...]

Domme vraag misschien, maar er zit toch wel een (nieuwe) inlaatcombinatie voor? Anders krijg je het nooit lekdicht (omdat ie dan teveel druk kan opbouwen). Ik had ook wat lekkage (maar ook zonder opwarmen) uiteindelijk nieuwe ringen gekocht. Als de knelkant ook lekt, da's balen want dat betekent afzagen en opnieuw beginnen, krijg je nooit meer echt dicht.
Ik heb er wel een inlaatcombinatie voorzitten, dat is wel de "oude" die er nog zat van de CV ketel. Die werkt, want tijdens het opwarmen zie ik die ook langzaam druppelen in de afvoer.

Zou die de boosdoener kunnen zijn? Dat ie te langzaam reageert?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Just_DH
@DaLass Even opletten; CV inlaat combinatie was bij mij 8 bar en moet 6 bar zijn voor de Atlantic.
Ik volg je speurtocht op de voet, want ik heb geen lekkage, maar nog steeds lucht in mijn systeem...

[ Voor 33% gewijzigd door Just_DH op 14-12-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 19:02

BTS

(jarig!)
Met @Just_DH eens, tevens wil een knelkoppeling wel eens stoppen met lekken na verloop van tijd. Ik gok door vuil/kalk :P

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Just_DH schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:48:
@DaLass Even opletten; CV inlaat combinatie was bij mij 8 bar en moet 6 bar zijn voor de Atlantic.
Ik volg je speurtocht op de voet, want ik heb geen lekkage, maar nog steeds lucht in mijn systeem...
Goeie, dan gaan we die er maar eens uitwerken en vervangen voor een andere, kijken wat er dan gebeurd.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb hem dicht gekregen met een oude 8 bar inlaatcombinatie, je kan nog iets vaster draaien.
Het zou kunnen dat de buizen bij het buigen iets vervormd zijn, dat had je zeker gemerkt met het plaatsen van de klemringen :)
Het is wel logisch dat hij tijdens verwarmen lekt, dan loopt de druk op.
Die 6 bar kan je doen, echter heeft mijn V3 geen last met de 8 bar waar hij net onder blijft volgens een klokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Speedy-Andre schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:02:
Ik heb hem dicht gekregen met een oude 8 bar inlaatcombinatie, je kan nog iets vaster draaien.
Het zou kunnen dat de buizen bij het buigen iets vervormd zijn, dat had je zeker gemerkt met het plaatsen van de klemringen :)
Het is wel logisch dat hij tijdens verwarmen lekt, dan loopt de druk op.
Die 6 bar kan je doen, echter heeft mijn V3 geen last met de 8 bar waar hij net onder blijft volgens een klokje.
Dat vaster draaien hebben we al een paar keer geprobeeerd, ook in de 1e keer aansluiten, maar zonder resultaat helaas.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
Zijn de knelringen goed rond en schoon?

[ Voor 5% gewijzigd door Just_DH op 14-12-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rond, schoon en een gladde buis, ook de verloop waar de buis in gaat moet schoon zijn.
Een klemring kan je vervangen, de oude krijg je meestal wel los met wat kracht op de moer.
De handleiding van de V4 vermeldt 7 bar btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07 10:10

Zijn het nieuwe koppelingen, of hergebruikte?

Waren de ringen en wartels goed schoon? Keer gehad dat er zand of een steentje in heeft gezeten, kreeg ik niet meer goed dicht. Al lijkt het me sterk als ze beiden lekken.

Losdraaien en foto maken van de fitting + wartel?

Goede knelfittingen zouden 10 bar aan moeten kunnen, maar zover wil je de druk überhaupt niet op laten lopen. 6 bar max is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom niet meteen naar 15mm knel?
Met die verloopringen heb je extra kans op lekkage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsYhj50oEkJNKQvn_2O4l2ip-JI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWFRIzpAqXUYL3BwnF5DGQqX.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Speedy-Andre schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:27:
Rond, schoon en een gladde buis, ook de verloop waar de buis in gaat moet schoon zijn.
Een klemring kan je vervangen, de oude krijg je meestal wel los met wat kracht op de moer.
De handleiding van de V4 vermeldt 7 bar btw.
Alles is rond, schoon en glad.
Als ik kijk naar inlaatcombinaties met 15mm knel kom ik veel 8bar en 6bar tegen. Als ik er een 6bar tussenhang heb ik hooguit wat meer water wat hij afvoert toch?
Zwartoog schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:29:
[...]

Zijn het nieuwe koppelingen, of hergebruikte?

Waren de ringen en wartels goed schoon? Keer gehad dat er zand of een steentje in heeft gezeten, kreeg ik niet meer goed dicht. Al lijkt het me sterk als ze beiden lekken.

Losdraaien en foto maken van de fitting + wartel?

Goede knelfittingen zouden 10 bar aan moeten kunnen, maar zover wil je de druk überhaupt niet op laten lopen. 6 bar max is beter.
Alles is nieuw en schoon. Ik wil opzich best foto's maken, maar het leeg laten lopen van die 270L boiler de 1e keer was al een kl*te klus.. Het liefst pas ik dan de boel direct aan dat het meteen de laatste keer is.
klump4u schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:36:
[...]

Waarom niet meteen naar 15mm knel?
Met die verloopringen heb je extra kans op lekkage.
[Afbeelding]
Die kon ik niet krijgen, alleen conisch en niet vlak (wat de aansluiting op de boiler en de dielektrische koppeling wel is). Deze van 3/4 naar 22mm knel was de enige die ik vlak kon krijgen, daarin dan de verloopring naar 15mm om het af te maken.

Ik trek met alle liefde de boel eraf en zet er wat anders op als ik maar weet wat ik exact moet hebben, ik ben vrijdag bij 3 zaken in Amersfoort geweest (inclusief Warmteservice) en nr.3 (dat was niet Warmteservice) was de enige die wat passends had en dat zit er nu op.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-07 12:50
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:10:
[...]

Alles is rond, schoon en glad.
Als ik kijk naar inlaatcombinaties met 15mm knel kom ik veel 8bar en 6bar tegen. Als ik er een 6bar tussenhang heb ik hooguit wat meer water wat hij afvoert toch?

[...]

Alles is nieuw en schoon. Ik wil opzich best foto's maken, maar het leeg laten lopen van die 270L boiler de 1e keer was al een kl*te klus.. Het liefst pas ik dan de boel direct aan dat het meteen de laatste keer is.

[...]

Die kon ik niet krijgen, alleen conisch en niet vlak (wat de aansluiting op de boiler en de dielektrische koppeling wel is). Deze van 3/4 naar 22mm knel was de enige die ik vlak kon krijgen, daarin dan de verloopring naar 15mm om het af te maken.

Ik trek met alle liefde de boel eraf en zet er wat anders op als ik maar weet wat ik exact moet hebben, ik ben vrijdag bij 3 zaken in Amersfoort geweest (inclusief Warmteservice) en nr.3 (dat was niet Warmteservice) was de enige die wat passends had en dat zit er nu op.
Hallo.
Je hebt een verloop van 15 naar 12 mm gemonteerd. De originele knelring 15mm die normaal in de aansluiting zit komt dan te vervallen. Die is er uit?
De aansluiting zit nogal dicht op de bocht, door het buigwerk kan de leiding daar niet meer rond zijn. Met een normale knelaansluiting misschien nog dicht te krijgen, met een verloopring lastig.
Het is normale koper leiding? De flexibele versie heeft een binnenhuls nodig in de verloopkoppeling.
Die te hoge inlaatcombinatiedruk is misschien niet goed voor de boiler, maar koper/messing knelverbindingen kunnen makkelijk 10 bar hebben, dus dat kan het probleem van de koppeling niet veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Surfari schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:55:
[...]

Hallo.
Je hebt een verloop van 15 naar 12 mm gemonteerd. De originele knelring 15mm die normaal in de aansluiting zit komt dan te vervallen. Die is er uit?
De aansluiting zit nogal dicht op de bocht, door het buigwerk kan de leiding daar niet meer rond zijn. Met een normale knelaansluiting misschien nog dicht te krijgen, met een verloopring lastig.
Het is normale koper leiding? De flexibele versie heeft een binnenhuls nodig in de verloopkoppeling.
Die te hoge inlaatcombinatiedruk is misschien niet goed voor de boiler, maar koper/messing knelverbindingen kunnen makkelijk 10 bar hebben, dus dat kan het probleem van de koppeling niet veroorzaken.
Het is een verloop van 22 naar 15. De originele knelring 22mm is eruit, daar zit het verloop voor in de plaats.
De leiding hebben we wel gecheckt na het buigen of die rond was, dat was het geval. Het is normale koperleiding.

De meeste "lekkage" komt overigens tussen de aansluiting boiler/koppeling voor.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:02:
[...]

Het is een verloop van 22 naar 15. De originele knelring 22mm is eruit, daar zit het verloop voor in de plaats.
De leiding hebben we wel gecheckt na het buigen of die rond was, dat was het geval. Het is normale koperleiding.

Andere fiberringen(rode,geen groen) of rubber ringen.
en anders een stukje 22 buis en dan verloop 90 gr. bocht van 22 naar 15, dan heb je alles knelringen.

edit, hier wel verkrijgbaar, ik wist niet meer waar ik ze gehaald had
https://www.hornbach.nl/p...s-15-mm-x-3-4-bi/7884875/

[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 14-12-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:02:
[...]

Dat verloopknelstuk is mij onbekend. Zoals ik het begrijp, heb je nu geen knelring meer? Dan zou het kunnen dat je aanzienlijk meer kracht moet zetten met aandraaien dan bij een normale knelring. Het valt altijd te proberen natuurlijk. Wel met een andere tang de schroefbus vasthouden, anders draai je je boiler stuk.

De aansluiting koppeling/boiler: heb je het schroefdraad opgeruwd voordat je de teflon eromheen wikkelde? Met een ijzerzaagje haaks over het schroefdraad schrapen aan een paar kanten. Dat zorgt ervoor dat de teflon niet mee gaat draaien.

Persoonlijk gebruik ik het liefst Loctite 55. Veel makkelijker aan te brengen, en blijft dicht als je een beetje terug draait (vooral bij kranen nuttig).

Maaruhm, leeg laten lopen is een klus zei je? Zou ik er maar gelijk een aftapkraantje op zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Zwartoog schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:13:
[...]

Dat verloopknelstuk is mij onbekend. Zoals ik het begrijp, heb je nu geen knelring meer? Dan zou het kunnen dat je aanzienlijk meer kracht moet zetten met aandraaien dan bij een normale knelring. Het valt altijd te proberen natuurlijk. Wel met een andere tang de schroefbus vasthouden, anders draai je je boiler stuk.
Dat verkoopknelstuk knelt dus ook. Ik zal ook eens informeren bij de tent waar ik het gehaald heb of het zit zoals zij bedoelde toen ze het mij hebben verkocht.
De aansluiting koppeling/boiler: heb je het schroefdraad opgeruwd voordat je de teflon eromheen wikkelde? Met een ijzerzaagje haaks over het schroefdraad schrapen aan een paar kanten. Dat zorgt ervoor dat de teflon niet mee gaat draaien.
Op de aansluiting van de boiler zelf? Dus die moet ik gaan beschadigen hiervoor? Krijg ik daar geen garantiegezeik mee?
Persoonlijk gebruik ik het liefst Loctite 55. Veel makkelijker aan te brengen, en blijft dicht als je een beetje terug draait (vooral bij kranen nuttig).
[
Interessant, goeie tip!
Maaruhm, leeg laten lopen is een klus zei je? Zou ik er maar gelijk een aftapkraantje op zetten :+
Er zit een kogelkraan met aftap in de koude leiding, maar dat duurt echt eeuwen met leeg laten lopen (snelheid +/- 1 liter per minuut ofzo..)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:55:
[...]

Dat verkoopknelstuk knelt dus ook. Ik zal ook eens informeren bij de tent waar ik het gehaald heb of het zit zoals zij bedoelde toen ze het mij hebben verkocht.

[...]

Op de aansluiting van de boiler zelf? Dus die moet ik gaan beschadigen hiervoor? Krijg ik daar geen garantiegezeik mee?
Dat ding valt toch niet onder Wet Koop Op Afstand ;) Alle loodgieters doen dit. Wist ik vroeger ook niet, altijd zitten k*tten tot het een keer goed ging.

In het instructiefilmpje gaan ze zelfs nog grover te keer met een tang:
YouTube: Industore: LOCTITE 55 Afdichtingskoord - Snel en betrouwbaar schroef...
Er zit een kogelkraan met aftap in de koude leiding, maar dat duurt echt eeuwen met leeg laten lopen (snelheid +/- 1 liter per minuut ofzo..)
Doe je wel een warmwaterkraan open ergens? Of is dat zo'n 1/4" aftapkraantje?

Ik zou op de inlaat een 15x1/2x15 T-stuk zetten en daar zo'n aftapkraantje in schroeven. Tuinslang eraan en leeg laten lopen. Heb je ook makkelijk water, mochten er problemen zijn met de drinkwaterleiding in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik heb het volgens mij al een keer gedaan om de inlaatcombinatie te vervangen, maar ben vergeten hoe dat ging 8)7

De boiler hoeft toch niet leeg om zo'n T-stuk in de aanvoerleiding te plaatsen? Als er geen lucht in de boiler komt kan het water toch niet weglopen?
Pagina: 1 ... 33 ... 110 Laatste