Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:23:
Ik heb het volgens mij al een keer gedaan om de inlaatcombinatie te vervangen, maar ben vergeten hoe dat ging 8)7

De boiler hoeft toch niet leeg om zo'n T-stuk in de aanvoerleiding te plaatsen? Als er geen lucht in de boiler komt kan het water toch niet weglopen?
Klopt, meestal enkele druppels, wel door de druk even wat water opvangen.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:23:
Ik heb het volgens mij al een keer gedaan om de inlaatcombinatie te vervangen, maar ben vergeten hoe dat ging 8)7

De boiler hoeft toch niet leeg om zo'n T-stuk in de aanvoerleiding te plaatsen? Als er geen lucht in de boiler komt kan het water toch niet weglopen?
Ja, totdat je ram geeft en hij een bel lucht opzuigt. In principe kan het, maar wel bijblijven, emmer/dweil bij de hand en mogelijkheid om snel af te dichten. Best is om iemand standby te hebben.

Anecdote: hier eens een ontluchtingskraantje van een zo goed als lege radiator willen vervangen. Beginnen ineens de bovenste radiatoren leeg door te lopen, met een fontein van 2 meter tot gevolg. Ja, daar sta je dan alleen met je vinger in het gaatje }:O

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 09:21
Weet iemand waar de Arostor 270L nog te bestellen is? Ik heb er niet zoveel haast mee, maar binnen 6mnd leveren zou toch wel fijn zijn als het kan.

edit: 200L zou ook genoeg moeten zijn

[ Voor 12% gewijzigd door JvdA op 15-12-2022 16:04 ]

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37
Vanavond gaan we in ieder geval de inlaatcombinatie vervangen en dan kijken we even wat er verder nog gebeurd met de lekkage. Ik zal ook even met wat extra ductape een "glijbaan" maken van de warmwater aansluiting bovenin naar beneden, want als die nu druppelt valt het op de koude aansluiting en is het niet heel duidelijk wie nu eigenlijk voor welke lekkage zorgt. To be continued..

Mijn advertenties op V&A

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:27
Ik ben op zoek naar een ongeveer 270 liter warmtepompboiler die voor juni 2023 is geleverd. Welke warmtepomp boiler is goed en is op dit moment voor een goede prijs vekrijgbaar? Ik had een Panasonic 250 liter gezien voor 2700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 11:40
Reiziger88 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:26:
Ik ben op zoek naar een ongeveer 270 liter warmtepompboiler die voor juni 2023 is geleverd. Welke warmtepomp boiler is goed en is op dit moment voor een goede prijs vekrijgbaar? Ik had een Panasonic 250 liter gezien voor 2700.
Is dit wat voor je? https://www.mijnklimaatsh...opvolger-van-swan300.html

Deze heb ik sinds een maandje staan. (niet hier gekocht, dus kan over de levertijd niets zeggen) In mijn kring staan er een aantal 190 liter versies, draaien al jaren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 19:40
karine1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:13:
Heb aardige vergelijking gevonden.
Onze warmtepomp boiler bevindt zich in de kelder. Daar heerst een temperatuur van 14-18°C, afhankelijk van het seizoen.
Het water in de boiler wordt op 52°C gehouden.
Uiteraard verdwijnt er dan warmte vanuit het water door de isolatie naar de kelderlucht.
Dat verlies moet uiteraard weer aangevuld worden. Alleen maar om de boiler op temperatuur te houden.
Oorspronkelijk was dat verlies ca 27 Watt.
​Lijkt niet zo veel, maar is wel (27 Watt * 24 uur/dag * 365 dagen/jaar) / 1.000 = 237 kWh / jaar. Best wel behoorlijk dus.
Ik heb het boilervat aan de buitenzijde verder geĆÆsoleerd met o.a. wat restjes EPS en afgewerkt met restjes triplex.
Ik heb er nog wel wat kleinigheden bij moeten kopen. Totale kosten ca. € 30,-

Na het isoleren is het stilstandsverlies terug gelopen tot ca. 13 Watt. Scheelt dus 27-13 = 14 Watt.
Op jaarbasis dus (14*24*365) / 1.000 = 123 kWh.
Met een kWh prijs van €0,22 betekent dat dus een jaarlijkse besparing van 123 * €0,22 = € 27,-
Terugverdientijd van de geĆÆnvesteerde € 30,- is dus ongeveer een jaar. Prima dus!
Zeker de moeite waard.

Toch eens verder bekijken.
https://www.vanwalraven.c...61/groups/g+c+p+a+nr+view
In je berekening lijkt het er op dat je met alleen het thermische verlies rekent zonder het rendement van de wpboiler. Als dat inderdaad zo is, dan wordt je terugverdientijd met een gemiddelde COP van 3 ook een factor 3 langer.
Nog steeds niet verkeerd hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-09 11:55
Ik heb ruim 2 maanden de Edel Air 200L draaien (op de zolder), geen problemen gehad met de capaciteit (55C). Wij douchen met 4 personen en ook de vaatwasser + wasmachine nemen warm water af.
Qua geluid valt me dit niet mee, denk dat de compressor de oorzaak is en ga deze nog proberen te isoleren. Lucht haal ik nu van binnen en blaas uit naar buiten; vind de luchtverplaatsing meevallen (of eigenlijk tegenvallen). Had verwacht dat dit enorme trek zou veroorzaken, maar niet dus. Verder meet ik met een Kamstrup de warmteopwekking en kom aan een COP van 2.15 over deze periode (bij een T_inlaat van 15C of hoger in het begin). COP lijkt me aan de lage kant gelet op de ideale hoge aanvoertemperatuur.
Zijn er tweakers die een gemeten COP kunnen melden icm de T_inlaat / T_verdamper?

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:00
Vraag aan de gebruikers met een split unit. Hoe zijn de ervaringen de afgelopen periode? Zowel kou als temperaturen rond 0 met een hoge luchtvochtigheid. Waarbij er bij de "reguliere" warmtepompen toch ervaringen zijn dat zij het minder goed trekken of veel defrosts krijgen. Hoe gaan deze omstandigheden met een split WPB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Johan-1986 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:58:
Vraag aan de gebruikers met een split unit. Hoe zijn de ervaringen de afgelopen periode? Zowel kou als temperaturen rond 0 met een hoge luchtvochtigheid. Waarbij er bij de "reguliere" warmtepompen toch ervaringen zijn dat zij het minder goed trekken of veel defrosts krijgen. Hoe gaan deze omstandigheden met een split WPB?
het verbruik is een stuk hoger door het vele ontdooien.

als er problemen zijn is het doorgaans door een slechte installatie doordat het water niet goed wegstroomt (te weinig vrije ruimte onder de unit) en de unit helemaal dichtvriest en in ergste geval de fan stukslaat tegen het ijs.

al zijn instellingen voor veel boilers slecht en slaat de spriaal aan ipv de compressor met COP1 situatie tot gevolg. ik heb de spiraal uitgezet (en afgekoppeld) en heb nog geen problemen gehad, duurt alleen wat langer om weer bij te trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 18-12-2022 21:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37
DaLass schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:01:
Vanavond gaan we in ieder geval de inlaatcombinatie vervangen en dan kijken we even wat er verder nog gebeurd met de lekkage. Ik zal ook even met wat extra ductape een "glijbaan" maken van de warmwater aansluiting bovenin naar beneden, want als die nu druppelt valt het op de koude aansluiting en is het niet heel duidelijk wie nu eigenlijk voor welke lekkage zorgt. To be continued..
Helaas is het druppen nog niet helemaal opgelost. Wel is het nu duidelijk dat het (maar) op 2 plekken is:
- Boven, bij warm, tussen boiler en diƫlektrische koppeling.
- Onder, bij koud, bij de knelkoppeling naar koper.

Voor boven denk ik dat we moeten gaan voor een nieuwe pakking en iets van loctite 55 tussen boiler en diƫlektrische koppeling en voor onder een nieuwe kneloplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8o0B9TumpLeO7EZusDbAfBl22M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hosWFqg1sE4NovSVMOV8R9d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTg3Zuwjnp3tTEbGEdxiD0ofFdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDVxg5DxAPQUqTJLBOxbOrbP.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-06-2023
*knip* we willen hier geen Marktplaats

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 20-12-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:00
flippy schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:26:
[...]

het verbruik is een stuk hoger door het vele ontdooien.

als er problemen zijn is het doorgaans door een slechte installatie doordat het water niet goed wegstroomt (te weinig vrije ruimte onder de unit) en de unit helemaal dichtvriest en in ergste geval de fan stukslaat tegen het ijs.

al zijn instellingen voor veel boilers slecht en slaat de spriaal aan ipv de compressor met COP1 situatie tot gevolg. ik heb de spiraal uitgezet (en afgekoppeld) en heb nog geen problemen gehad, duurt alleen wat langer om weer bij te trekken.
Bedankt voor het delen van je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

DaLass schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:50:
[...]

Helaas is het druppen nog niet helemaal opgelost. Wel is het nu duidelijk dat het (maar) op 2 plekken is:

Voor boven denk ik dat we moeten gaan voor een nieuwe pakking en iets van loctite 55 tussen boiler en diƫlektrische koppeling en voor onder een nieuwe kneloplossing.

[Afbeelding][Afbeelding]
kolmat easytfit. makkelijk verkrijgbaar bij de warme service winkel of sommige gammas.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 21:28
[...]
[...]
Het viel mij ook heel erg tegen om de boel goed waterdicht te krijgen. De ellende is dat het soms gewoon even duurt voordat je ziet dat het toch weer lekt.

Mijn diƫlektrische koppeling waren van buitenaf niet goed vast te draaien aan andere koppelingen: dat moest met een onmogelijke inbus-maat van binnenuit. Om het goed te krijgen moest ik de koppelingen in een andere volgorde vastmaken: eerst deel 2 van de diƫlektrische koppeling op een overgang naar knel, met een interne inbus en een waterpomptang. Toen die combinatie op deel 1 van de diƫlektrische koppeling vast gemaakt en dat vervolgens met loctide 55 op de wp-boiler...

Na een paar maanden zie ik nu dat ik dat voor de warmwater aansluiting nog niet helemaal droog heb: daar wat aanslag rondom de diƫlektrische koppeling naar knel. Al m'n knelkoppelingen waren echter wel in 1x waterdicht...

Rondom mijn sanitair expansievat (via een T-stuk aangesloten op de aanvoer) zie ik ook kleine lekkages. Die moet dus nog een keer opnieuw, maar dan moet de boiler leeg. Of zou ik dat toch redden met het vacuum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Is het niet handiger om een stukje flex te gebruiken? De WPB trilt een beetje en dat vang je dan beter op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2l9IsF2tFXPCFxPSFlxFtGKAkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aIVyZT3eP0ZKWXQ4FCChFDpc.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

dof schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:21:
[...]

Is het niet handiger om een stukje flex te gebruiken? De WPB trilt een beetje en dat vang je dan beter op.

[Afbeelding]
Kan, maar we hebben daar hier ook wel eens discussie over gehad. Over hoe betrouwbaar/kwetsbaar flex is op de lange termijn en of je dan lekker slaapt met dat ding op zolder.

Ik heb zelf in ieder geval flex vervangen voor flexibele leiding (meerlagenbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:25:
[...]

Kan, maar we hebben daar hier ook wel eens discussie over gehad. Over hoe betrouwbaar/kwetsbaar flex is op de lange termijn en of je dan lekker slaapt met dat ding op zolder.

Ik heb zelf in ieder geval flex vervangen voor flexibele leiding (meerlagenbuis).
Ok legitiem om daar over na te denken. Alleen zou ik twijfelen of geperste aansluiting meerlagenbuis nu veel betrouwbaarder is dan geperste flexibele leiding. In ieder geval wilde ik iets dat trillingen beter kon opvangen dan direct op koperbuis.
Overigens staat de boiler bij mij in de bijkeuken (calamiteiten zijn te overzien) en ik kom er dagelijks langs. :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:25:
[...]

Hmm, die discussie heb ik gemist. Zal ook enorm afhangen van welke flex. Ik heb er een bij easy-fitt laten maken, van siliconen en is geschikt voor (warm) water. In tegenstelling tot de EPDM versies die je normaal overal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwartoog schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:36:
[...]

Hmm, die discussie heb ik gemist. Zal ook enorm afhangen van welke flex. Ik heb er een bij easy-fitt laten maken, van siliconen en is geschikt voor (warm) water. In tegenstelling tot de EPDM versies die je normaal overal krijgt.
discussie was nog in deel 1 van dit topic denk ik.
kwaliteitsspullen zal het verschil maken ja, belangrijk is dat hij ook goed bestand is tegen 62 graden. Bij goedkoper spul wordt dat niet altijd gegarandeerd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:07:
[...]

discussie was nog in deel 1 van dit topic denk ik.
kwaliteitsspullen zal het verschil maken ja, belangrijk is dat hij ook goed bestand is tegen 62 graden. Bij goedkoper spul wordt dat niet altijd gegarandeerd volgens mij.
Klopt. Ik heb hier op de keukenkraan nog el-cheapo bouwmarkt slangetjes hangen voor ik die kennis had, moet ik ook nog eens vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05
Aan de andere kant worden flexibele leidingen natuurlijk al sinds mensenheugenis gebruikt in keukens, wc's badkamers en bij close-in boilers. Daarmee zijn naar mijn weten niet meer/vaker problemen met lekkages dan met koper. Volgens mij is de kans bij een wpb met vast koper juist groter door de door dof zeer terecht aangehaalde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:55:
Aan de andere kant worden flexibele leidingen natuurlijk al sinds mensenheugenis gebruikt in keukens, wc's badkamers en bij close-in boilers. Daarmee zijn naar mijn weten niet meer/vaker problemen met lekkages dan met koper. Volgens mij is de kans bij een wpb met vast koper juist groter door de door dof zeer terecht aangehaalde reden.
Klopt klopt iedereen moet het zelf maar bepalen.

Maar de impact van een kapotte flex is gewoon groter bij een boiler met 270L heet water.

Flex zit vaak weggewerkt in een keukenkastje. Bij de WPB zou die door een ongelukje ook kapot /los kunnen schieten als hij (te) makkelijk bereikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:46:
[...]

Maar de impact van een kapotte flex is gewoon groter bij een boiler met 270L heet water.
...
Nou, ik kan je vertellen dat er heel veel water in een waterleiding zit hoor. Heel je plafond wordt een douche, met zwembad in de kelder aan toe.

Dit na aanleiding van een gescheurde stortbak van een toilet, maar ook een boiler wordt natuurlijk door de waterleiding gevoed.

• Tranquility
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:46:
[...]

Flex zit vaak weggewerkt in een keukenkastje. Bij de WPB zou die door een ongelukje ook kapot /los kunnen schieten als hij (te) makkelijk bereikbaar is.
Die kans is inderdaad aanwezig, maar vrij klein denk ik.
Ik gebruik zelf al jaren kunststof meerlagenbuis bij mijn klussen en heb in het verleden vaker problemen gehad met niet goed sluitende knelverbindingen dan met draaiverbindingen bij kunststof leidingwerk (ik heb nog nooit persverbindingen gebruikt). In mijn geval wil ik mijn wpb (als die ooit nog komt) daarmee aan sluiten en zeker niet met veel te stijf koper.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tranquility schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:38:
[...]

Die kans is inderdaad aanwezig, maar vrij klein denk ik.
Ik gebruik zelf al jaren kunststof meerlagenbuis bij mijn klussen en heb in het verleden vaker problemen gehad met niet goed sluitende knelverbindingen dan met draaiverbindingen bij kunststof leidingwerk (ik heb nog nooit persverbindingen gebruikt). In mijn geval wil ik mijn wpb (als die ooit nog komt) daarmee aan sluiten en zeker niet met veel te stijf koper.
Hier al 4,5 jaar met stijf gesoldeerd en knel koperleidingen, gaat prima šŸ™‚

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-09 12:58
klump4u schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:11:
[...]

Hier al 4,5 jaar met stijf gesoldeerd en knel koperleidingen, gaat prima šŸ™‚
Over 4 jaar zal ik melden hoe het met mijn flexen gaat die gecertificeerd zijn tot 90 graden en 10 Bar. Hopelijk niet eerder :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die 4 jaar met 4 kwaliteit flexen heb ik al achter de rug zonder enig prolleem,
Elke dag tikt het circuit de 8 bar aan maar dat duurt nooit lang.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• ezonno
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-03 19:34
Ik heb sinds een paar dagen nu een Arostor 200. De installateur heeft met het menu doorgenomen maar geen programmas gemaakt. Hij staat dus de gehele tijd op comfort. En na het douchen staat er Elec Backup voor best enige tijd. Dat is dus het warmte element wat voornamelijk zijn werk doet samen met de compressor van de warmte pomp boiler.
Nu wel ik uiteraard op mijn electra verbruik letten en ben een beetje aan het zoek naar de juiste instellingen.
We douchen met name in de ochtend en daarna zou hij er best even over mogen doen om weer op temperatuur te komen.

Ik zag dat verschillende gebruikers hier in dit forum hem op Eco zetten in de middag vanaf 13:00 omdat het dan het warmst is.

Kan iemand mij adviseren wat ik het best kan proberen. Ik ben namelijk nog erg blanco op dit vlak.

Ik heb overigens 18 zonnenpanelen, en ik had vernomen dat de WP boiler hier ook door gestuurd kan worden?

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:05
Met alleen douchen kom je hoogstwaarschijnlijk prima uit in de normale stand zonder backup heater. Hier geen programma ingebruik maar staat die op 55 graden ingesteld zonder backup heater. Na een paar keer douchen gaat die ongeveer 1,5 a 2,5 uur draaien. Prima voor ons, hij heeft de tijd.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Ben ook wel benieuwd of iemand een programma heeft voor de Atlantis Explorer v4 met zonneboiler?
max temperatuur instelling op 55 of 60 graden?

• ezonno
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-03 19:34
[quote]Henielma schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:11:
Met alleen douchen kom je hoogstwaarschijnlijk prima uit in de normale stand zonder backup heater.

Bedoel je met de normale stand de eco?
Ik kan de backup heater niet uitschakelen volgens mij, althans dat zie ik niet in een menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:05
ezonno schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:32:
[quote]Henielma schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:11:
Met alleen douchen kom je hoogstwaarschijnlijk prima uit in de normale stand zonder backup heater.

Bedoel je met de normale stand de eco?
Ik kan de backup heater niet uitschakelen volgens mij, althans dat zie ik niet in een menu.
Het is alweer ruim een half jaar geleden dat ik die instellingen gemaakt heb, zo te lezen in de handleiding is het inderdaad de Eco mode.

Volgens mij kan je in het installateurs menu het verwarmingselement uitschakelen. Zie de installateurshandleinding

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Ik zit er ook over na te denken om een Vaillant aroSTOR 270L aan te schaffen.

Mijn idee is om een T-Stuk aan de uitgang van de mechanische ventilatie te plaatsen. Wanneer de aroSTOR lucht nodig heeft, zal deze dus deels van de MV box gebruiken en deels van de buitenlucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fLShQoADuQpbUCCo7LZU3-REFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84GV8wMU1bIWkjacg9zOtz38.jpg?f=fotoalbum_large

De uitgang gaat vervolgens via een aparte uitvoer (nu het rookkanaal van de CV, maar wil naar een WP overstappen) naar buiten.

Moeten er nog speciale voorzieningen getroffen worden om te voorkomen dat er niet te vochtige lucht door de aroStor gaat, bijvoorbeeld wanneer er gedoucht wordt? Zie ik iets anders over het hoofd? Zijn er eventueel andere interessante L/W WBP die ik moet bekijken?

[ Voor 27% gewijzigd door Bowen_HAFX op 23-12-2022 09:40 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
Sinds kort in het bezit van een Atlantic V4 en nu is het tijd voor de installatie.
Deze wil ik plaatsen in een onverwarmde schuur direct grenzend aan het huis.
Tijdens de verbouwing heb ik op het plat dak reeds dakdoorvoeren van 173mm geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIcl98NiS1bNlshw4YcelsUpvK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxsZzcnXvInQurVUv4bPHQVS.jpg?f=user_large

Nummer 3 is in principe bedoeld voor de doorvoer van leidingen tbv monobloc warmtepomp die erboven aan de gevel aan de rechterkant wordt geplaatst (rood vlak). De warmtepomp kan ook aan de bovenzijde tegen de gevel geplaatst worden (niet de voorkeur ivm potentieel meer geluidshinder).

Blijft over nummer 1 en 2 voor de aanvoer en afvoer van de warmtepompboiler.

Kom ik zo niet in de knoei met een veel lagere opbrengst van zowel warmtepomp als warmtpompboiler omdat er koude lucht wordt uitgeblazen door de warmtepompboiler? Wat zou de ideale plaatsing zijn met deze vaste doorvoerpunten? Is het wellicht verstandig om hoogteverschillen in de aanvoer/afvoer pijp te creƫren?

Links van de schuur zit met een kleine tussenruimte het huis van de buren. Onderzijde is de straatkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 21:42
Tijdens het aanvragen van subsidie word meermaals benadrukt dat je voor elke 'maatregel' maar 1x subsidie kunt ontvangen. Nu word er in het systeem (volgens mij?) geen onderscheid gemaakt tussen een WPB en een WP voor hoofdverwarming. Betekent dit dat je mogelijkerwijs in de toekomst geen subsidie kunt aanvragen voor bijv. een monoblock WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nickster! schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:15:
Tijdens het aanvragen van subsidie word meermaals benadrukt dat je voor elke 'maatregel' maar 1x subsidie kunt ontvangen.
is dat veranderd dan? Ik heb in dit topic vaak genoeg mensen voorbij zien komen die wel 2 of 3 boilers tegelijk kochten en daar gewoon subsidie voor kregen. Of is in 1 keer 3 boilers kopen ook 1 maatregel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Zojuist nog even contact gehad met NIBE betreft de MT-WH21. Deze dient ter vervanging van een mechanische ventilatiebox te zijn.

Minimaal debiet blijkt ~70m3 te zijn. Op dit moment ventileer ik ongeveer 150m3 met de MV box. Ik snap dan niet helemaal waarom er vaak negatief gesproken wordt over het toepassen van dit systeem in dit topic. Anders gooi je de warmte naar buiten en dus doe je er nog iets nuttigs mee.

Kan iemand deze redenering weerleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 21:42
de Peer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:23:
[...]

is dat veranderd dan? Ik heb in dit topic vaak genoeg mensen voorbij zien komen die wel 2 of 3 boilers tegelijk kochten en daar gewoon subsidie voor kregen. Of is in 1 keer 3 boilers kopen ook 1 maatregel?
Blijkbaar niet! Ik heb net even telefonisch contact gehad met RVO en de meneer aan de telefoon benadrukte dat die uitsluiting niet gold voor warmtepompen. Enkel voor isolerende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:28:
Zojuist nog even contact gehad met NIBE betreft de MT-WH21. Deze dient ter vervanging van een mechanische ventilatiebox te zijn.

Minimaal debiet blijkt ~70m3 te zijn. Op dit moment ventileer ik ongeveer 150m3 met de MV box. Ik snap dan niet helemaal waarom er vaak negatief gesproken wordt over het toepassen van dit systeem in dit topic. Anders gooi je de warmte naar buiten en dus doe je er nog iets nuttigs mee.

Hier wordt niet persƩ negatief over gesproken volgens mij? Er zijn wel twee dingen om rekening mee te houden:

- Hoe doe je de ventilatie als de WPB niet draait? (misschien kan deze WPB ook wel alleen ventileren btw, ik heb dit type niet gecheckt)
- Wat is het maximale debiet/gangbare debiet tijdens gebruik? Vaak is dit behoorlijk hoog waardoor je je huis leeg zuigt, wat ook weer aangevuld moet worden, dus even nadenken hoe dit bij jou het beste kan/goed gaat.

Ik zou persoonlijk een open of geregelde T splitsing toepassen met ook een aanvoer vanuit buiten. Zo pak je toch de warmte lucht mee als de WPB draait en kan hij extra lucht van buiten pakken als de WPB meer vraagt. Een dergelijke opstelling is ook al vaker voorbij gekomen in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:09
ezonno schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:09:
Ik heb sinds een paar dagen nu een Arostor 200. De installateur heeft met het menu doorgenomen maar geen programmas gemaakt. Hij staat dus de gehele tijd op comfort. En na het douchen staat er Elec Backup voor best enige tijd. Dat is dus het warmte element wat voornamelijk zijn werk doet samen met de compressor van de warmte pomp boiler.
Nu wel ik uiteraard op mijn electra verbruik letten en ben een beetje aan het zoek naar de juiste instellingen.
We douchen met name in de ochtend en daarna zou hij er best even over mogen doen om weer op temperatuur te komen.

Ik zag dat verschillende gebruikers hier in dit forum hem op Eco zetten in de middag vanaf 13:00 omdat het dan het warmst is.

Kan iemand mij adviseren wat ik het best kan proberen. Ik ben namelijk nog erg blanco op dit vlak.

Ik heb overigens 18 zonnenpanelen, en ik had vernomen dat de WP boiler hier ook door gestuurd kan worden?
Lekker op Comfort laten, maar de minimum temperatuur uit zetten. (Temperatuur waarbij de backup aan moet) en de max opwarmtijd ook. (bij de max opwarmtijd gaat ook de backup aan)
In het installateurs-menu ook nog een anti-legionella aan zetten. Ik heb die op 7 dagen en 60 graden staan, Dan gaat de arostor eens in de 8 dagen naar 60 graden. (dat gaat helemaal op de compressor)

In Eco krijg je storingen op de anti-legionella, maar comfort met bovenstaande instellingen is hetzelfde als ECO, maar dan zonder storingen tijdens de anti-legionella.

Ik heb de arostor op buitenlucht, met een schema tussen 13.00 en 21.00 verwarmen. Dan is de buitentemperatuur het hoogst. In de winter gaat dat vanzelf een uur eerder want de boiler doet niet aan zomer/wintertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Wat mindere punten van deze Nibe serie:
- Bevat het oude R134a met een hoog GWP
- Heeft een gewone anode die je elke x jaar mag vervangen (boiler legen, leuk)

De ventilatie functie is idd ingebouwd, maar voor zo ver ik kan zien niet eenvoudig in te stellen zoals met een MV box die een 3-standen schakelaar heeft.
Hij kan wel met sensors werken of een extern signaal maar daar zal je een specialist voor nodig hebben.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeegerd
  • Laatst online: 25-09 08:40

Er zijn gewoon 3 ventilatiestanden beschikbaar, die je geheel zelf kunt configureren, dus instelbaar op vermogen (%) van de ventilator. Heb 'm nogal laag staan: zeer weinig geluid + zuinig + warmtepomp werkt ook prima bij lager debiet.

Als je een afstandsbediening erbij hebt, kun je die 3 standen daarmee ook kiezen.

Hij stond in het begin zelfs zo laag dat CO2 sneller oploopt dan met de MV-box in nachtstand. Heb 'm intussen wat harder draaien.

Los daarvan kun je instellen dat ie een bepaald debiet heeft tijdens warmtepompbedrijf, en een ander (min/med/max) debiet in ventilatiebedrijf.

Vooraf was ik wat bevreesd voor herrie, hij staat bij ons op zolder, direct bij het trapgat, met open verbinding naar de 1e verdieping, maar zelfs als ie warmtepompt 's nachts, is het geluid zo gering dat dit prima kan met slapende mensen (inclusief open slaapkamerdeuren). De mv-box (op nachtstand) hoorde ik vergelijkbaar hard.

Over verlies van warmte in huis gesproken: dat zal blijven bestaan, aangezien (in ons geval) de wpb misschien 2-3 uur per dag opwarmt en dus slechts dan de huiswarmte hergebruikt. Als de lucht (CO2) schoon genoeg blijft kun je dus een lager ventilatiedebiet instellen om verlies te beperken.

Mbt de anode: ja, die zal ooit vervangen moeten worden. Een elektrische anode is te koop (hoeft niet vervangen), maar kost wel >300 euro. 8)7 Nu is Nibe wel een duur merk, ik zie echter vergelijkbare anodes met ook al fikse prijzen helaas.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:41

Heb het zelf met een Modul-AIR.
Mijn hoofd-WP verbruikt 450We als die minimum draait rond deze temperaturen (3kWth).
Als de ventilatieWP dan ook nog draait heb je 1,7kWth extra en dan gaat de temperatuur hard stijgen, dit tegen 400We. Terwijl als de hoofd WP het zelf moet doen, deze maar 200We meer verbruikt.
Dus onder minimum main WP, handig. Daarboven alleen om badkamer warmer te krijgen 1 a 2 uur/dag.
Hoe dat regelen en schakelen, dat antwoord zoek ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
zeegerd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:55:
[...]

Er zijn gewoon 3 ventilatiestanden beschikbaar, die je geheel zelf kunt configureren, dus instelbaar op vermogen (%) van de ventilator. Heb 'm nogal laag staan: zeer weinig geluid + zuinig + warmtepomp werkt ook prima bij lager debiet.

Als je een afstandsbediening erbij hebt, kun je die 3 standen daarmee ook kiezen.

Hij stond in het begin zelfs zo laag dat CO2 sneller oploopt dan met de MV-box in nachtstand. Heb 'm intussen wat harder draaien.

Los daarvan kun je instellen dat ie een bepaald debiet heeft tijdens warmtepompbedrijf, en een ander (min/med/max) debiet in ventilatiebedrijf.

Vooraf was ik wat bevreesd voor herrie, hij staat bij ons op zolder, direct bij het trapgat, met open verbinding naar de 1e verdieping, maar zelfs als ie warmtepompt 's nachts, is het geluid zo gering dat dit prima kan met slapende mensen (inclusief open slaapkamerdeuren). De mv-box (op nachtstand) hoorde ik vergelijkbaar hard.

Over verlies van warmte in huis gesproken: dat zal blijven bestaan, aangezien (in ons geval) de wpb misschien 2-3 uur per dag opwarmt en dus slechts dan de huiswarmte hergebruikt. Als de lucht (CO2) schoon genoeg blijft kun je dus een lager ventilatiedebiet instellen om verlies te beperken.

Mbt de anode: ja, die zal ooit vervangen moeten worden. Een elektrische anode is te koop (hoeft niet vervangen), maar kost wel >300 euro. 8)7 Nu is Nibe wel een duur merk, ik zie echter vergelijkbare anodes met ook al fikse prijzen helaas.
Bedankt voor je update! Dus als ik het goed begrijp, bevalt ie wel?
Is er nu ook nog veel onderhoud nodig, afgezien van het eventueel vervangen van de anode?

En heb je ook de mogelijkheid om tijdens het douchen/bad dat ie meer ventileert op basis van vocht gehalte in de lucht? Of gaat dit automatisch aangezien warm water verbruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Laatst online: 25-09 08:40
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:57:
[...]
Bedankt voor je update! Dus als ik het goed begrijp, bevalt ie wel?
Is er nu ook nog veel onderhoud nodig, afgezien van het eventueel vervangen van de anode?

En heb je ook de mogelijkheid om tijdens het douchen/bad dat ie meer ventileert op basis van vocht gehalte in de lucht? Of gaat dit automatisch aangezien warm water verbruikt wordt?
Bevalt tot nu toe zeer goed, maar we hebben 'm nog niet lang, dus weinig over te zeggen waar het gaat om onderhoud e.d. De instellingen zijn in elk geval zeer ruim. Voor de echte tweaker kan er nog met modbus gecommuniceerd worden.

Mbv externe sensoren moet het mogelijk zijn op basis van CO2 of luchtvochtigheid aan te sturen, zie handleiding blz 38.

Handleiding: https://assetstore.nibe.s...rage/MDI4MTQ2LzAvbWFzdGVy

Zonder externe zaken, maar ouderwets: je zou vergelijkbaar met een 'gewone' MV-box + afstandsbediening de snelheid op max kunnen zetten als je gaat douchen. Automatisch harder ventileren gebeurt als je dit zelf instelt op basis van het moment dat het warmtepompen begint (en het (slechts) ventileren eindigt). Dat is als de bovenste sensor 5 graden onder het setpoint detecteert.

Ook een aardige instelling: per week(end)dag instellen op welke perioden hij wel of niet mag warmtepompen. Bijv bij lage energietarieven wel, bij hoge niet.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Ah, ik heb deze ook in bestelling staan. We nemen er ook zo'n draadloze afstandsbediening bij.

Wij hebben nu ook een ventilatiebox. Om exact dezelfde reden heb ik hem aangeschaft.
De huidige ventilatiebox heeft een vochtsensor maar daar waren we toch niet tevreden over dus verwacht niet dat de ventilatie onder de nieuwe situatie er onder gaat lijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:47

Zenix

BOE!

Als je de MV-box moeten vervangen kan ik begrijpen dat je zo'n oplossing kiest. Maar als je een goede MV-box hebt, dan kan je alsnog die warmte gebruiken met een gewone WPB met een t-stuk. Persoonlijk zou ik nooit een boiler willen hebben met anode, dat moet bijvoorbeeld een RVS of kopere vat zijn.

Vaak is een 200L RVS+MV-box qua prijs vergelijkbaar met de Nibe, maar dan heb je wel een RVS vat. En zo'n RVS vat van 200L krijg je een stuk makkelijker naar zolder. Nibe weegt 100kg leeg, RVS de helft.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 23-12-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
nokiaan958GB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:55:
[...]

Ah, ik heb deze ook in bestelling staan. We nemen er ook zo'n draadloze afstandsbediening bij.

Wij hebben nu ook een ventilatiebox. Om exact dezelfde reden heb ik hem aangeschaft.
De huidige ventilatiebox heeft een vochtsensor maar daar waren we toch niet tevreden over dus verwacht niet dat de ventilatie onder de nieuwe situatie er onder gaat lijden.
Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? En ga je deze zelf installeren?

In geval van zelf installatie krijg je geen subsidie toch? Mocht er iets mogelijk zijn, dm me alsjeblieft :)

Ik wil deze ook gaan bestellen, want watvoor WP oplossing er ook komt, dit systeem ga ik sowieso nodig hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 24-12-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 16:45
Ik gebruik sinds een half jaar Calypso Split 270 liter. Ik kreeg tijdens de vorstperiode een foutmelding op mijn scherm en nu 1 of 2x per week tijdens het opwarmen. Err. W.30.1 Graag jullie advies wat te doen.
Code Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9XEOpR4BosQbDBAOBDI6ZI-yJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ey4qBiX5JrcHWprXfTxX8vpl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pietjebel10 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:23:
Ik gebruik sinds een half jaar Calypso Split 270 liter. Ik kreeg tijdens de vorstperiode een foutmelding op mijn scherm en nu 1 of 2x per week tijdens het opwarmen. Err. W.30.1 Graag jullie advies wat te doen.
Code [Afbeelding]
Eerst uitzoeken wat die error code inhoudt lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
klump4u schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:29:
[...]

Eerst uitzoeken wat die error code inhoudt lijkt mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaNpLav5I06WTZAym7r1DdxKFZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LXkfVXSdolXi0nGUk3tRrpCr.jpg?f=user_large

Bedankt, je hebt gelijk had het al opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pietjebel10 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:41:
[...]

[Afbeelding]

Bedankt, je hebt gelijk had het al opgezocht.
Hij was daadwerkelijk >20 uur bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
Wolly schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:50:
[...]

Hij was daadwerkelijk >20 uur bezig?
Nee geen 20 uur, er zijn tijdsblokken ingesteld, door de eco stand. dus hij begint vanaf 10.00 te draaien
en dan stopt hij er tegen 17.00 uur. Voeg even een verbruiksgrafiek bij als voorbeeld.
Bij die hoge piek krijg ik de melding en stopt die.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8Jho_DAgN8C5kKmU7C-Qtsa4qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaskanfTFIHSrnKMuEni63rC.jpg?f=fotoalbum_large

De compressor draait wel maar produceert geen warmte, gas probleem misschien ??
Status melding: signaal stille tijden niet gevonden, verder alles normaal

[ Voor 9% gewijzigd door Pietjebel10 op 24-12-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:18:
[...]

Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? En ga je deze zelf installeren?

In geval van zelf installatie krijg je geen subsidie toch? Mocht er iets mogelijk zijn, dm me alsjeblieft :)

Ik wil deze ook gaan bestellen, want watvoor WP oplossing er ook komt, dit systeem ga ik sowieso nodig hebben.
Ik ga hem niet zelf installeren dus ik heb hem bij mijn installateur besteld.
Hij heeft hem bij Wasco besteld en is inmiddels bij de installateur afgeleverd.

In mijn geval zou ik dus gewoon voor subsidie in aanmerking komen.

[ Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 24-12-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
mdi2022 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:46:
Sinds kort in het bezit van een Atlantic V4 en nu is het tijd voor de installatie.
Tijdens de verbouwing heb ik op het plat dak reeds dakdoorvoeren van 173mm geplaatst.
[Afbeelding]

Nummer 3 is in principe bedoeld voor de doorvoer van leidingen tbv monobloc warmtepomp die erboven aan de gevel aan de rechterkant wordt geplaatst (rood vlak). De warmtepomp kan ook aan de bovenzijde tegen de gevel geplaatst worden (niet de voorkeur ivm potentieel meer geluidshinder).

Kom ik zo niet in de knoei met een veel lagere opbrengst van zowel warmtepomp als warmtpompboiler omdat er koude lucht wordt uitgeblazen door de warmtepompboiler? Wat zou de ideale plaatsing zijn met deze vaste doorvoerpunten? Is het wellicht verstandig om hoogteverschillen in de aanvoer/afvoer pijp te creƫren?

Links van de schuur zit met een kleine tussenruimte het huis van de buren. Onderzijde is de straatkant.
Iemand een tip of link naar informatie hierover? Ik meen dat het op dit forum weleens voorbij is gekomen maar kan het niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
mdi2022 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:46:
[Afbeelding]

Ik zou de 1 en 2 zo gebruiken qua aanvoer dat het er netjes uit ziet van binnen. Mooiste zou zijn de uitgang van de WP en uitgang van de WBP bij elkaar in de buurt te doen. Hoogte verschil creƫeren tussen de pijpen is absoluut een goed idee. Misschien is zelfs een richting mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is er ergens een simpel overzicht per warmtepompboiler wat je aan subsidie krijgt in 2023 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

C_V_S schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:52:
Is er ergens een simpel overzicht per warmtepompboiler wat je aan subsidie krijgt in 2023 ?
ja de lijst van het RVO, staat gelinkt in de startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Voor zover ik weet is de subsidie voor 2023 nog niet bekend. Wellicht verandert er niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Tranquility schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:19:
Voor zover ik weet is de subsidie voor 2023 nog niet bekend. Wellicht verandert er niets...
Ik heb dit onlangs nog even nagevraagd. De bedragen blijven in 2023 hetzelfde als in 2022.

Qua isolatie zijn er wel bedragen die veranderen. Glas gaat iig omlaag, € per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

hnq

OK ik kom er niet uit.. hellup...
Ik wil een Atlantic WPB boiler aansluiten op een bestaande 16mm uponor leiding. Helaas is er geen RTM Overgang van 16 naar 3/4'' dus daarom maar ƩƩn van 16 naar 1/2'' gekocht. Ik dacht een neusstuk te kunnen gebruiken maar de 1/2 inch schroefdraad daarvan blijkt veel te kort om die knie daarop te krijgen.

Dit is het neusstukAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRixDSUpg5jE5-IG_4HHagJAD9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NrCtlA7sCxyzUE0DSjfQC8l.png?f=fotoalbum_large

En dit is de knie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grGSe99MvlqD4uq4LoZwCho5UOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/83PkUcANL0PX3tsf6vTzZR8h.jpg?f=user_large

Ik zoek me een ongeluk maar kan geen eenvoudige oplossing vinden.
Iemand een suggestie?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:09
Je moet een puntstuk gebruiken 16 -3/4. de 3/4 komt op de boiler neem ik aan, denk je wel aan de diƫlektrische boiler koppeling 3/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb deze warmtepompboiler: https://www.warmteservice...rigin=-tl009-11093-11160-

Kost geen drol na subsidie maar is toch wel erg klein. Na 20 min douchen houdt ie er wel mee op. Wat is wijsheid en wat zijn m'n opties?

1. Vervangen voor grotere (zonde)
2. Nog eentje erbij kopen en schakelen (kan dat?)
3. Elektrische doorstromer er naast halen en schakelen (als boiler leeg is, dan via doorstromer (niet zuinig, maar komt niet heel vaak voor)

Krijg je ook weer subsidie als je een tweede warmtepompboiler koopt?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
De laatste. Het schroefdraad is buitendraads op de wpb.
Of deze als je geen perstang hebt:

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/57894/123

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 28-12-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Laatst online: 11:10
Ik ben benieuwd naar het gemiddelde verbruik per dag, iemand die dat heeft bijgehouden (en bij hoeveel liter)?

De handleidingen zeggen me niet zoveel want die geven alleen aan hoeveel elecitriciteit het kost om de boiler volledig te verwarmen met een bepaalde buitentemperatuur. Ik vind dat een beetje vaag want je bent al met een veel hogere temperatuur in het vat als ie eenmaal draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@Jron667 In TS staat een link naar een Excel daarin hou ik en andere tweakers sinds 2018 het water en stroom verbruik bij.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:54:
Ja wij lopen achter @wizzopa, iedereen wil tegenwoordig HA
Ik heb de eerste stap richting HA gezet, dwz laten zetten. Flukso is niet zo bekend bij HA ik heb er een mannetje voor gevonden die moet nog even zoeken hoe er 8 metingen via HA naar PVoutput kunnen worden gestuurd. šŸ˜‰

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

hnq

Tranquility schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:08:
[...]

De laatste. Het schroefdraad is buitendraads op de wpb.
Of deze als je geen perstang hebt:

[Afbeelding]
Heb inderdaad geen perstang. Daarom gekozen voor knel (uponor RTM).
Jouw suggestie snap ik niet helemaal. Lijkt op multifit ofzo? Past dat op uponor leiding?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Jron667 dat zal erg afhangen van het warm watergebruik. Maar als indicatie: mijn 150l wpboiler op 50 graden verbruikt op een dag nadat er veel warm water gebruikt is (douchen, afwas etc) bij de huidige buitentemperatuur van rond de 7 graden ca 1,5kWh. Voor de volledigheid: mijn wpboiler haalt de lucht voor de wp van buiten.

Gemiddeld gezien is mijn stroomverbruik van de wpboiler overigens veel lager dan 1,5kWh/dag. Die ligt tot nu toe (ik heb hem pas sinds begin juni in gebruik) op ca 0,7kWh/dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
heu...heb ik dus de verkeerde delen besteld voor de Atlantic denk ik...

Ik heb voor de waterzijde puntstukken gekocht van 3/4-15 en ook voor de spiraal maar dan van 3/4-22

Het moeten dus schroefbussen zijn?

Ik krijg de Atlantic in week 3 als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Staat in de handleiding, niet lezen is een dure grap of je moet ze kunnen ruilen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Staat in de handleiding, niet lezen is een dure grap of je moet ze kunnen ruilen
Ik kon het dus niet vinden in de handleiding....maar kan ze eventueel wel ruilen..maar het moeten dus draadbussen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Franciesco schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:24:
@Jron667 dat zal erg afhangen van het warm watergebruik. Maar als indicatie: mijn 150l wpboiler op 50 graden verbruikt op een dag nadat er veel warm water gebruikt is (douchen, afwas etc) bij de huidige buitentemperatuur van rond de 7 graden ca 1,5kWh. Voor de volledigheid: mijn wpboiler haalt de lucht voor de wp van buiten.

Gemiddeld gezien is mijn stroomverbruik van de wpboiler overigens veel lager dan 1,5kWh/dag. Die ligt tot nu toe (ik heb hem pas sinds begin juni in gebruik) op ca 0,7kWh/dag.
Dank je, wij doen het nu met een 90 liter boiler (elektrisch en/of hout) op 45 graden. Dat is eigenlijk genoeg, maar we gaan voor 120 liter zodat we wat meer speling hebben. De gemiddelde temperatuur hier ligt wat hoger (dagtemperatuur nu boven de 10 graden, Portugal. In de zomer is 45 graden geen uitzondering).

We hebben geen netaansluiting qua electriciteit dus voor de donkere dagen komt er een cv-houtkachel voor warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

gemiddeld op jaarbasis 1,9 kWh/dag dat is inclusief de anti-legionella opwarming eens per maand.
Wij hebben 300 liter voor bad, douche en vaatwasser voor een gezin van 4 personen.
Onze VWP haalt de lucht van binnen.
Nu staat de temperatuur op 50 graden.

je kunt mooi zien dat ik de temperatuur in juli heb versteld, daarvoor stond deze hoger. Je kunt ook zien dat er in de winter meer verbruikt wordt dan in de zomer om:
1- er wordt vaker gedouched om op te warmen in de winter
2- Het water wat in huis komt is kouder dan in de zomer
3- De temperatuur in de zomer is warmer dan in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcTa4pe2NON0Z_4lnj-sHWOfgW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDRgaKQ3lNghwloHM0c3otlL.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Nu staat de temperatuur op 50 graden
Is dat warm genoeg voor een douche?
Waar stond hij eerder op?

Wel leuk om zo te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Jazeker, wij douchen met 37-40 graden of zoiets.
Eerder stond de VWP op 58 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:28:
[...]

Is dat warm genoeg voor een douche?
Waar stond hij eerder op?

Wel leuk om zo te zien!
Dat gaat prima hoor.
Ik heb de boiler in de zomer op 35 graden ingesteld. In de winter 40-47,afhankelijk van de temperatuur. Alles automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:20:
[...]

ja de lijst van het RVO, staat gelinkt in de startpost.
Gevonden € 950 voor de LG-WH27S.F5 Warmtepompboiler
270L

Toch een lekker bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:33:
[...]

Ik kon het dus niet vinden in de handleiding....maar kan ze eventueel wel ruilen..maar het moeten dus draadbussen zijn?
Ik zie het ook niet (meer) staan, 'vroeger' werd nog binnen en buitendraad vermeld.
De plaatjes zijn niet erg duidelijk, maar je ziet geen schacht uitsteken bij de spiraal.
Hier staat een V3 met spiraal, niet vergelijkbaar want de spiraal aansluitingen zitten in lijn met warm en koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik zie het ook niet (meer) staan, 'vroeger' werd nog binnen en buitendraad vermeld.
Ben dus toch geen nieuwe bril nodig gelukkig:)

Maar er zit dus buitendraad op?
Dan moeten er dus draadbussen op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:56
Kan iemand mij een goed bedrijf aanraden in noord Nederland (ik woon in Groningen stad) voor leveren en installeren van een WPB? Alvast dank.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ā€˜19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Activate schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:09:
[...]

Ben dus toch geen nieuwe bril nodig gelukkig:)

Maar er zit dus buitendraad op?
Dan moeten er dus draadbussen op.....
Volgens mij wel ja (1 inch), misschien kan een eigenaar van een V4 met spiraal dat bevestigen want ik heb er geen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jron667 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:16:
Ik ben benieuwd naar het gemiddelde verbruik per dag, iemand die dat heeft bijgehouden (en bij hoeveel liter)?

De handleidingen zeggen me niet zoveel want die geven alleen aan hoeveel elecitriciteit het kost om de boiler volledig te verwarmen met een bepaalde buitentemperatuur. Ik vind dat een beetje vaag want je bent al met een veel hogere temperatuur in het vat als ie eenmaal draait.
Ik heb de liters niet bijgehouden maar deze maand tot nu toe.

1,36kwh per dag gemiddeld.

Gezin van 4 dus er wordt gedouched en gebadderd en de keuken wordt ook nog wel het ƩƩn en ander weg gespoeld.
Het is een 150 liter vaillant arostor en die staat op 55 graden anders wordt het wat krap qua hoeveelheid warm water.
Eenmaal in de week legio naar 62 graden.

Lucht is binnen naar buiten maar ik merk achter in de hal wel dat hij behoorlijk warmte weg trekt...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jron667
Ronald.42 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:17:
[...]

Gezin van 4 dus er wordt gedouched en gebadderd en de keuken wordt ook nog wel het ƩƩn en ander weg gespoeld.
Het is een 150 liter vaillant arostor en die staat op 55 graden anders wordt het wat krap qua hoeveelheid warm water.

Lucht is binnen naar buiten maar ik merk achter in de hal wel dat hij behoorlijk warmte weg trekt...
Het valt me mee qua verbruik. Ik weet genoeg, het gaat een warmtepompboiler worden. Het voordeel is dat we met een klep in het systeem ook het huis nog iets kunnen koelen (alle beetjes helpen met 40+).

• Activate
Volgens mij wel ja (1 inch), misschien kan een eigenaar van een V4 met spiraal dat bevestigen want ik heb er geen
MMhh wie kan bevestigen dat het een 1" ( en met binnen of buitendraad) aansluiting is?

En koud en warm is 3/4" buitendraad op de boiler?

[ Voor 6% gewijzigd door Activate op 29-12-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jron667 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:11:
[...]

Het valt me mee qua verbruik. Ik weet genoeg, het gaat een warmtepompboiler worden. Het voordeel is dat we met een klep in het systeem ook het huis nog iets kunnen koelen (alle beetjes helpen met 40+).
Let wel op het werkbereik, bij Atlantic mag de lucht -5 tot 43 graden zijn.

• Jron667
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:47:
[...]

Let wel op het werkbereik, bij Atlantic mag de lucht -5 tot 43 graden zijn.
Bedankt, dan zetten we er ook een klep voor binnenaanvoer in.

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:17:
[...]

Wij hadden al het idee dat onze Arostor niet functioneert, maar als ik dit lees weet ik het zeker. Los van foutief advies voor een 100 liter boiler. Had minstens 150 moeten zijn, maar groter konden/kunnen we ook niet kwijt.

Luchtaanvoer/afvoer naar het dak blijkt sowieso niet goed aangesloten bij ons, niet luchtdicht en niet geisoleerde pijp, aangesloten alsof het een CV is, dus moet overnieuw en anders. Ontzettend veel condens en water ook op de boiler.

2 personen, 100 liter, niet dagelijks douchen en vrijwel geen gebruik van warm water in de keuken, want de vaatwasser doet het werk.

Ding zet bij ons constant het element aan, ondanks Eco programma en uitzetten element, geen min temp en geen max opwarmtijd. Instelling alleen gebruik pomp. Opladen gedurende de warmste tijden van de dag. We zitten hier gewoon op 17-18 kwh per week ongeveer met dit 'gebruik' van de boiler, gemiddeld zo'n 2,46 kwh per dag. We hebben nu gewoon een veel te dure 'elektrische' boiler.

Ze moeten eerst de luchtaanvoer van buiten maar eens opnieuw aansluiten en als het dan nog niet werkt de boiler maar eens gaan controleren geloof ik. Zeker als ik jullie gebruik zie šŸ¤”

• Franciesco
Inderdaad @WendyW1: dat klopt niet. Zie ook mijn gisteren geposte verbruik (met 2 personen) die met dezelfde 150l aroSTOR die @Ronald.42 heeft.
Heb je de aroSTOR al eens gereset naar factory defaults? Want ik snap niet dat hij het element gaat gebruiken als je voor elke dag een 24h tijdschema ingesteld hebt met alleen Eco en (ik neem aan) de rest b-b.

• WendyW1
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:35:
Inderdaad @WendyW1: dat klopt niet. Zie ook mijn gisteren geposte verbruik (met 2 personen) die met dezelfde 150l aroSTOR die @Ronald.42 heeft.
Heb je de aroSTOR al eens gereset naar factory defaults? Want ik snap niet dat hij het element gaat gebruiken als je voor elke dag een 24h tijdschema ingesteld hebt met alleen Eco en (ik neem aan) de rest b-b.
Ik heb werkelijk waar alles al gedaan, ook naar fabrieksinstellingen. Ik ben inmiddels zo ver het ding het raam uit te kiepen eerlijk gezegd. En hij staat pas 2 maanden.

Zelfs Vaillant zelf al benaderd, buiten de installateur om. Die gaven aan dat de boiler sowieso het element niet aan mag zetten met de instellingen waar hij op staat. Als je hem instelt tussen de 38 en 45 graden zou het ook niet mogen, maar dan schakelt hij net zo hard in.

Als het water, bijvoorbeeld na douchen, onder een bepaalde temperatuur komt (44 a 45graden), schakelt hij ook standaard het element in. (Temp min staat uit, maar hij gedraagt zich wel als temp min. Zet je temp min bewust aan, doet hij het juist vooral niet).

Alleen Eco inderdaad en de rest die vriesbeveiliging.

Ik denk zelf dat hij niet functioneert omdat de luchtaanvoer/afvoer naar buiten niet goed is. Vaillant kon daar zo geen antwoord op geven. De oude CV dakdoorvoer is gebruikt, maar die paste niet, dus hebben ze een stuk doorgezaagd en met wat isolatietape passend gemaakt om de rest heen, zit dus eigenlijk een gat met wat tape. (Zag ik van de week, na de zoveelste laag water op en naast de boiler door het condenseren. Toen alles eens losgemaakt.)

Er komt aan alle kanten lucht uit. Het lijkt ook wel of de compressor op halve kracht draait. Toen de boiler net stond trok hij op de pomp 400-450W en hij komt niet meer boven de 290W op de pomp. (Maar dit weten we niet helemaal zeker). We hebben er al een Homwizard stekker tussen gehangen. Na een minuut of 20 lijkt hij het niet te redden en schakelt dan het element maar weet in.

Stap 1 is nu eerst een juist aansluiting van de luchtaanvoer/afvoer naar het dak na een klacht bij de installateur te hebben neergelegd. Hoe alles nu is aangesloten is, met wat we hier tot nu toe hebben gelezen, gaat de pomp sowieso niet goed draaien denk ik.
Daarna stap 2: de werking van de boiler zelf.

Het is dat ik er niet alleen over ga, anders had ik hem de deur al uit gedaan šŸ˜‚

• Franciesco
Ok, vreemd allemaal.
Hopelijk lost een goede toevoer en afvoer de problemen op. Wel slecht dat een installateur dat zo aangelegd heeft...

• WendyW1
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:03:
Ok, vreemd allemaal.
Hopelijk lost een goede toevoer en afvoer de problemen op. Wel slecht dat een installateur dat zo aangelegd heeft...
Achteraf te weinig kennis van de warmtepomptechniek. Alleen mijn man is al 100 jaar klant en heeft vertrouwt op kennis en kunde van zijn vaste installateur. Al was de eigenaar ook niet heel content met de manier van aansluiten, na het zien van de foto's.
Dus dat is stap 1.

Stap 2 is dat ik nog steeds denk dat de boiler niet functioneert. Welke instelling je ook kiest, hij doet niet wat hij volgens die instellingen moet doen. Ik denk zelf dat de boiler ook niet goed is. Als ik geen minimum temp in stel gedraagt hij zich alsof dat wel zo is. Als ik het element juist wel aan wil, doet hij het niet. Moet het element uitblijven, gaat het element aan. Enzovoorts 8)7

Maar uit het verbruik wat we hier zien kan ik wel concluderen; het klopt bij ons in ieder geval niet.

• Ronald.42
  • Niet online
WendyW1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:53:
[...]

Ik heb werkelijk waar alles al gedaan, ook naar fabrieksinstellingen. Ik ben inmiddels zo ver het ding het raam uit te kiepen eerlijk gezegd. En hij staat pas 2 maanden.

Zelfs Vaillant zelf al benaderd, buiten de installateur om. Die gaven aan dat de boiler sowieso het element niet aan mag zetten met de instellingen waar hij op staat. Als je hem instelt tussen de 38 en 45 graden zou het ook niet mogen, maar dan schakelt hij net zo hard in.

Als het water, bijvoorbeeld na douchen, onder een bepaalde temperatuur komt (44 a 45graden), schakelt hij ook standaard het element in. (Temp min staat uit, maar hij gedraagt zich wel als temp min. Zet je temp min bewust aan, doet hij het juist vooral niet).

Alleen Eco inderdaad en de rest die vriesbeveiliging.

Ik denk zelf dat hij niet functioneert omdat de luchtaanvoer/afvoer naar buiten niet goed is. Vaillant kon daar zo geen antwoord op geven. De oude CV dakdoorvoer is gebruikt, maar die paste niet, dus hebben ze een stuk doorgezaagd en met wat isolatietape passend gemaakt om de rest heen, zit dus eigenlijk een gat met wat tape. (Zag ik van de week, na de zoveelste laag water op en naast de boiler door het condenseren. Toen alles eens losgemaakt.)

Er komt aan alle kanten lucht uit. Het lijkt ook wel of de compressor op halve kracht draait. Toen de boiler net stond trok hij op de pomp 400-450W en hij komt niet meer boven de 290W op de pomp. (Maar dit weten we niet helemaal zeker). We hebben er al een Homwizard stekker tussen gehangen. Na een minuut of 20 lijkt hij het niet te redden en schakelt dan het element maar weet in.

Stap 1 is nu eerst een juist aansluiting van de luchtaanvoer/afvoer naar het dak na een klacht bij de installateur te hebben neergelegd. Hoe alles nu is aangesloten is, met wat we hier tot nu toe hebben gelezen, gaat de pomp sowieso niet goed draaien denk ik.
Daarna stap 2: de werking van de boiler zelf.

Het is dat ik er niet alleen over ga, anders had ik hem de deur al uit gedaan šŸ˜‚
Ik heb ook de oude cv pijp gebruikt maar dan alleen de 80mm pijp om de lucht naar buiten te blazen.
Dat is een stukje van ongeveer 70 cm lang.
Op het dak heb ik het pijpje wat aangepast opdat er meer lucht door kan.

Hij zuigt binnen gewoon de lucht aan door die gleuf rond de 80mm aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNwApmBfJPHTsYIYUohASh1WcRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwOIC5ZCwnlusF5fKAlsWzAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_r3Uc0epshvgeij4kmY-c78MRoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSDW3EQ1wXeN7u42aqkiv6yz.jpg?f=fotoalbum_large

En dan zien zo de runs eruit met en zonder legionella run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shHZoNYdi4kaDG2725mwrLbXP-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fpq53jlfliqdH7pzMdSZWTue.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DETIHhBXOSo0Hi_OlD7aK5uJT-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKzhKGrBpNK6ihzHU61RAM56.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een dat tijdens een run gedouched wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHf5iLehnoOazhQlJ6cW9VF-4cI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZVXc79ifxBX6PUC8YXM1alW.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de hele maand gedeeld door 29 dagen geeft 1,368 kwh per dag gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHp-Oon_mddEAFqePp5qzb6XpSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/putVD7hrdiFvtrtjR6waKhaB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 29-12-2022 12:19 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• WendyW1
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb ook de oude cv pijp gebruikt maar dan alleen de 80mm pijp om de lucht naar buiten te blazen.
Dat is een stukje van ongeveer 70 cm lang.
Op het dak heb ik het pijpje wat aangepast opdat er meer lucht door kan.

Hij zuigt binnen gewoon de lucht aan door die gleuf rond de 80mm aansluiting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan zien zo de runs eruit met en zonder legionella run.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En nog een dat tijdens een run gedouched wordt.

[Afbeelding]
Bij ons hebben ze dit gedaan:
Zagen wij van de week. Met wat tape eromheen en de buis hangt boven de boiler. Maar echt ontzettend veel condens en water op de klep ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQMfP1pdC_6vlwgbJkrpdE9UVlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pz831uNgpFlUQ8khwn1o7EmX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnoKWK85xQBAnmZdaOSMnf2f17w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8PSaI4LQHsP3CIsfUd26Wnc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
WendyW1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:19:
[...]

Bij ons hebben ze dit gedaan:
Zagen wij van de week. Met wat tape eromheen en de buis hangt boven de boiler. Maar echt ontzettend veel condens en water op de klep ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Owh jongens toch dat arme ding staat gewoon zijn eigen lucht te circuleren...
Geen wonder dat hij niet wil.

Dat gat in dat piepschuim is zijn uitblaas aansluiting daar moet die 80mm pijp strak in en naar buiten....

Edit gauw even de kap omhoog en foto gemaakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgnPzVB4EFRUSjC98YPFUYFGzFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eEudzli1J9FHfxo5ZnnfPpb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald.42 op 29-12-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:21:
[...]

Owh jongens toch dat arme ding staat gewoon zijn eigen lucht te circuleren...
Geen wonder dat hij niet wil.

Dat gat in dat piepschuim is zijn uitblaas aansluiting daar moet die 80mm pijp straknin en naar buiten....
Dat idee had ik ook al.
Daarom heb ik van de week ook alles losgetrokken om te kijken hoe het aangesloten was.

We hebben nu maar de officiele Vaillant dakdoorvoer in bestelling. Die zou toch echt maar op 1 manier op de boiler moeten kunnen passen (en dit keer blijven wij/mijn man er maar bij)

Edit: dank voor de aanvullende foto!
Dit verduidelijkt een hoop.

[ Voor 5% gewijzigd door WendyW1 op 29-12-2022 12:27 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die buis in buis constructie is op zich wel goed, maar op het dak moeten ze wel goed gescheiden zijn en op de wpb uiteraard luchtdicht aangesloten.
Met een originele aansluiting zit je toch weer met het luchtdicht aansluiten op de dak doorvoer.
Stel dat de binnenste buis wel goed dicht zat, dan gaat het op het dak mogelijk nog fout (als dat een cv pijp is).

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-12-2022 12:39 ]

• WendyW1
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:37:
Die buis in buis constructie is op zich wel goed, maar op het dak moeten ze wel goed gescheiden zijn en op de wpb uiteraard luchtdicht aangesloten.
Met een originele aansluiting zit je toch weer met het luchtdicht aansluiten op de dak doorvoer.
Stel dat de binnenste buis wel goed dicht zat, dan gaat het op het dak mogelijk nog fout (als dat een cv pijp is).
Op het dak buiten is er niets aangepast. Dat weet ik heel zeker. Daar is de 'oude' situatie blijven zitten en dat is inderdaad een CV pijp. Zou geen probleem zijn...We hadden de complete dakdoorvoerset al bij de boiler besteld, maar die was niet leverbaar destijds. Boiler zelf duurde al ruim 7 maanden, maar kwam alsnog veel eerder omdat het eigenlijk 2023 zou worden. Opeens was de boiler daar, wat goed was, want de elektrische tijdelijke noodboiler was gaan lekken.

Zoals wij het zelf zien staat de boiler er sowieso niet goed onder, want de binnenste buis krijgen we, vanuit de huidige opstelling, met geen mogelijkheid in de piepschuim opening.

Begrijp ik het dan goed dat er, naar de officiele complete dakdoorvoerset, alsnog iets anders op het dak moet gebeuren met de pijp?
Pagina: 1 ... 34 ... 115 Laatste