Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
WendyW1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:00:
[...]

Op het dak buiten is er niets aangepast. Dat weet ik heel zeker. Daar is de 'oude' situatie blijven zitten en dat is inderdaad een CV pijp. Zou geen probleem zijn...We hadden de complete dakdoorvoerset al bij de boiler besteld, maar die was niet leverbaar destijds. Boiler zelf duurde al ruim 7 maanden, maar kwam alsnog veel eerder omdat het eigenlijk 2023 zou worden. Opeens was de boiler daar, wat goed was, want de elektrische tijdelijke noodboiler was gaan lekken.

Zoals wij het zelf zien staat de boiler er sowieso niet goed onder, want de binnenste buis krijgen we, vanuit de huidige opstelling, met geen mogelijkheid in de piepschuim opening.

Begrijp ik het dan goed dat er, naar de officiele complete dakdoorvoerset, alsnog iets anders op het dak moet gebeuren met de pijp?
Iemand die zegt dat zou geen probleem zijn en vervolgens je boiler op een dergelijke wijze met plakband aansluit zou ik niet bijzonder veel vertrouwen meer in hebben.

Temeer omdat ze dus schijnbaar geen idee hebben van hoe en wat met de lucht in en uitlaat....

Ik heb de oude cv uitlaat zo aangepast dat beide kanalen gebruikt worden om de lucht uit te blazen dat ding moet goed kunnen ademen des te beter is het rendement.
Maar ik haal de lucht uit de woning en jullie doen beide buiten dus dat is wat een ander verhaal.

Met de officiële vaillant pijp mits goed geplaats en aangesloten zou het gewoon moeten werken.
Maar ook dan zal de boiler er fatsoenlijk mee in lijn moeten staan omdat voor elkaar te krijgen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan kijken hoe de pijp eruit ziet, kan daar veel lucht doorheen?
Bij een cv is het vooral belangrijk dat de rook op het hoogste punt eruit gaat en hij lager lucht aanzuigt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3R5GA1FWPz0vH7bsI6qxkRS-VE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zq2Y3jVdl4cun2GhmZhahmM.jpg?f=fotoalbum_medium

Bij mijn voormalige cv pijp je duidelijk de scheiding zien, aanzuigen gebeurt waar de witte pijp zit.
Nu heb je wel een 'kleine' wpb met wat minder luchtverplaatsing maar het moet wel goed gescheiden zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:15:
[...]

Iemand die zegt dat zou geen probleem zijn en vervolgens je boiler op een dergelijke wijze met plakband aansluit zou ik niet bijzonder veel vertrouwen meer in hebben.

Temeer omdat ze dus schijnbaar geen idee hebben van hoe en wat met de lucht in en uitlaat....

Ik heb de oude cv uitlaat zo aangepast dat beide kanalen gebruikt worden om de lucht uit te blazen dat ding moet goed kunnen ademen des te beter is het rendement.
Maar ik haal de lucht uit de woning en jullie doen beide buiten dus dat is wat een ander verhaal.

Met de officiële vaillant pijp mits goed geplaats en aangesloten zou het gewoon moeten werken.
Maar ook dan zal de boiler er fatsoenlijk mee in lijn moeten staan omdat voor elkaar te krijgen.
Het zou volgens Vaillant geen probleem zijn :X

Heb ik zelf ook niet zo (maar ik ben wat slechter van vertrouwen dan mijn man ;) ), maar de eigenaar zei meteen na het zien van de foto's: dit gaat zo niet werken nee. Die was ook niet heel blij, dus we gaan ervan uit dat het goed opgelost wordt nu.

De boiler moet wel goedgezet worden ja en die ruimte is er ook gewoon.

Nu goed, eerst de dakdoorvoerset uberhaupt maar eens binnen zien te krijgen en ondertussen het te hoge stroomverbruik maar even proberen te negeren.

• WendyW1
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:25:
Je kan kijken hoe de pijp eruit ziet, kan daar veel lucht doorheen?
Bij een cv is het vooral belangrijk dat de rook op het hoogste punt eruit gaat en hij lager lucht aanzuigt.

[Afbeelding]

Bij mijn voormalige cv pijp je duidelijk de scheiding zien, aanzuigen gebeurt waar de witte pijp zit.
Nu heb je wel een 'kleine' wpb met wat minder luchtverplaatsing maar het moet wel goed gescheiden zijn.
Wij hebben een vrij steil hoog schuin dak en gaan beide het dak niet op hoor ;) Dan moeten we ons ook een weg over de zonnepanelen wagen denk ik. Komt niet goed, zonder ongelukken ;)

Ik ben er zelf niet bij geweest destijds, maar volgens mijn man zou het gaan om de complete dakdoorvoerset, inclusief pijp op het dak. Dat is wat hij er in ieder geval van begrepen heeft. Dus dan zou de oude CV pijp hiermee weggehaald worden.

Het huidige systeem is wel een gescheiden systeem, maar of er genoeg lucht doorheen kan durven we zo niet te zeggen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik dacht meer aan een dakraampje dat in de buurt zit, hou het idd maar veilig ;)
Of een fototoestel met telelens :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:35
@WendyW1 Zelf gebruik ik de originele Vaillant dakdoorvoer bij de aroSTOR 150. Al wordt die eigenlijk door (dacht ik) Ubbink gemaakt. Anyway: die heeft een gecombineerde dakaanvoer/dakafvoer zoals dat ook bij een CV ketel doorgaans gedaan wordt.
De binnenste buis van die dakdoorvoer wordt via een flexibele ribbelbuis (inbegrepen) aangesloten op de binnenste ring bovenop de boiler. Eventueel te verlengen met een PVC buis. Dit is de afvoer.
Daarbij heb je ook nog een geisoleerde (grijze eps) buis nodig waarbij die geisoleerde buis over het uiteinde van de pijp van de dakdoorvoer geschoven wordt. En aan de boilerkant over de buitenste ring heen komt. Dit is de aanvoer.

Beide onderdelen staan in de Vaillant catalogus: artikelnummer 0010029002 en 0010029005. Optioneel kun je nog geisoleerde bochten bij bestellen: artikelnummer 0010029008.

Op de tekening hieronder (stukje van de handleiding) krijg je een impressie van de aansluiting. De ribbelbuis (14 in de tekening) zit bij de dakdoorvoerset inbegrepen. De geisoleerde buis (19 in de tekening) hoort bij artikelnummer 0010029005. Het T-stuk (met deksel 1 en 2) heb ik overigens niet.
De dakbeschotplaat van Ubbink die je op de foto ziet is trouwens niet inbegrepen/niet te koop bij Vaillant. Die heb ik er bij gekocht omdat daarmee de afwerking naar het schuine plafond bij mij veel netter werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6mELrxWX99ZkBfudmp7-BvoQF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nQacs7wiZQuDgHV8oZEAmYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHuKJoqxgtCUd1w8U_c26WAjUF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCn2AuxYO5QTZSsNlSUY0msT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:26:
@WendyW1 Zelf gebruik ik de originele Vaillant dakdoorvoer bij de aroSTOR 150. Al wordt die eigenlijk door (dacht ik) Ubbink gemaakt. Anyway: die heeft een gecombineerde dakaanvoer/dakafvoer zoals dat ook bij een CV ketel doorgaans gedaan wordt.
De binnenste buis van die dakdoorvoer wordt via een flexibele ribbelbuis (inbegrepen) aangesloten op de binnenste ring bovenop de boiler. Eventueel te verlengen met een PVC buis. Dit is de afvoer.
Daarbij heb je ook nog een geisoleerde (grijze eps) buis nodig waarbij die geisoleerde buis over het uiteinde van de pijp van de dakdoorvoer geschoven wordt. En aan de boilerkant over de buitenste ring heen komt. Dit is de aanvoer.

Beide onderdelen staan in de Vaillant catalogus: artikelnummer 0010029002 en 0010029005. Optioneel kun je nog geisoleerde bochten bij bestellen: artikelnummer 0010029008.

Op de tekening hieronder (stukje van de handleiding) krijg je een impressie van de aansluiting. De ribbelbuis (14 in de tekening) zit bij de dakdoorvoerset inbegrepen. De geisoleerde buis (19 in de tekening) hoort bij artikelnummer 0010029005. Het T-stuk (met deksel 1 en 2) heb ik overigens niet.
De dakbeschotplaat van Ubbink die je op de foto ziet is trouwens niet inbegrepen/niet te koop bij Vaillant. Die heb ik er bij gekocht omdat daarmee de afwerking naar het schuine plafond bij mij veel netter werd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die boiler staat wel heel mooi bij jullie weggewerkt zo! 😉

Thanks! Hier kunnen we wat mee. Ik heb al gezocht, maar er staan zoveel van die doorvoeren op de diverse websites en op onze oude offerte stond verder geen typenummer e.d. Het wordt wel allemaal besteld nu, maar de controle-freak in mij wil nu wel zeker weten dat het goed is (en als het echt moet ga ik zelf wel sleutelen desnoods als de ehhhh vrouw des huizes🤣)

Hebben jullie ook zolang op die doorvoer moeten wachten? Of in Belgie besteld? In Belgie lijkt alles leverbaar, hier lijkt een en ander nu leverbaar, maar we hebben al eerder 7 maanden gewacht. :X

• WendyW1
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:07:
Ik dacht meer aan een dakraampje dat in de buurt zit, hou het idd maar veilig ;)
Of een fototoestel met telelens :9
Nope, dakraam zit aan de andere kant van het huis. De kant waar de pijp zit, ligt op die CV pijp na en een randje pannen tot de nok na, vol met panelen😉

Gewoon met telefoon dan, zonder tele-lens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXAy5ZU039RMdqnMuIWXngtUlHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBKzrh09QiPBU2T6TXSImKXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@WendyW1 destijds (voorjaar 2022) in Belgie besteld vanwege de veel gunstigere prijzen aldaar en toen waren de spullen inclusief de boiler vrij vlot leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
WendyW1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:42:
[...]

Nope, dakraam zit aan de andere kant van het huis. De kant waar de pijp zit, ligt op die CV pijp na en een randje pannen tot de nok na, vol met panelen😉

Gewoon met telefoon dan, zonder tele-lens.

[Afbeelding]
Een Ubbink Rolux rookgas afvoer dus ...
https://www.ubbink.com/nl/kennisbank/onze-merken/rolux/

https://www.cvtotaal.nl/u...r-dakdoorvoer-80/125.html

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-12-2022 16:26 ]

• timovd
  • Laatst online: 08:54

timovd

Voorsprong door techniek

Zo'n gecombineerde buis (zoals een RGA van een gasketel) is toch niet goed voor de efficiëntie? De aangezogen lucht wordt zo afgekoeld door de uitgeblazen lucht. Het is maar een dun stukje pvc dat de boel scheidt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-07 19:10
Ha ben er eindelijk achter welke aansluiting er zit op een Atlantic V4 voor de verwarmingsspiraal, het is een 1"buitendraad!

Ik vraag me nu wel af of hierop ook een elektrolyse koppeling (diëlektrische koppeling) op moet, het is geen water wat er door gaat lopen maar glycol?

Weet iemand dit?

• WendyW1
  • Niet online
@timovd

Daar probeer ik dus achter te komen, zodat het nu wel goed geïnstalleerd gaat worden.

Overigens, minder efficiënt dan hoe het nu 'verkeerd' aangesloten is, kan volgens mij niet eens; vorige week 1 dag met een verbruik van 5,3 kwh. Een goedkope elektrische boiler verbruikt nog minder |:(

[ Voor 7% gewijzigd door WendyW1 op 29-12-2022 19:55 ]

• Franciesco
@timovd toe- en afvoerenbuizen volledig scheiden is uiteraard beter en geeft ook veel meer capaciteit. Maar de kleinere wpboiler modellen zijn juist ontworpen om een simpele opstelling mogelijk te maken met 1 buis/dakdoorvoer. En de twee volledig scheiden is dus niet mogelijk indien je zowel toe- als afvoer buiten wilt hebben.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 21:42
hnq schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:20:
[...]

Heb inderdaad geen perstang. Daarom gekozen voor knel (uponor RTM).
Jouw suggestie snap ik niet helemaal. Lijkt op multifit ofzo? Past dat op uponor leiding?
Het is inderdaad Multifit. Gewoon bij de Gamma, Karwei of Praxis te koop. Dit draai je op de buis met een speciale inbussleutel i.p.v. knellen. Dit werkt ook prima met Uponor buis, heb ik zelf gedaan. De binnen- en buiten afmetingen zijn van de 16mm meerlagenbuizen nagenoeg allemaal hetzelfde. Ik heb hier al verscheidene klussen mee gedaan. Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 22:47
Heren,

Voor een extra bad in onze slaapkamer en de bijkeuken en keuken komt het warmewater nu uit een 30 jaar oude (EX-huur) boiler. Omdat ons stroomverbruik best hoog is wil ik deze al een tijdje vervangen door een Warmtepompboiler.
Zelfs als deze de helft van de tijd COP 1 op het element draaid zou het voor mij nog een verbetering zijn.

Echter is het nu een 150L hangende boiler geplaatst aan de muur van een entresol in de bijkeuken. Om niet te veel capaciteit in te leveren dacht ik zelf een maat groter te nemen, 200L. Ik kan echter geen model vinden van 200 liter dat hangend is.

Ik heb geen idee of de vloer gemaakt is om circa 300Kg te dragen op het entresol en durf dit niet zomaar aan.
De huidige boilier hangt redelijk strak in de hoek van 2 buitenmuren dus ik zou misschien nog wat versteviging kunnen maken maar echte krachten berekeningen kan ik niet maken.

Zijn er modellen bekend die ik niet kan vinden, 200L / monoblock, hangend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:16

de Peer

under peer review

TimK1990 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:59:

Ik heb geen idee of de vloer gemaakt is om circa 300Kg te dragen
dat zou wel ernstig zijn. en zou ik daar ook niet meer durven lopen. 300 kg is niet veel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-07 15:02
Wat is eigenlijk efficienter:
een warmtepompboiler of een lucht-water warmtepomp met een boilervat?

Ik weet dat het appelen en peren vergelijken is, maar ik ben aan het twijfelen om een lucht-waterwarmtepomp te installeren (split) met een 3-wegklep voor buffervat en boilervat of wel een L/W met een warmtepompboiler.
De warmtepompboiler zou in een kelder staan (+/- 100m2) en geen buitenaansluitingen.
In de zomer is de kelder 21 graden in de winter 16 graden.

In overweging te nemen is dat een boilervat van 300 liter met lange spiraal +/- 2000 euro kost + dan nog een 3-wegklep nodig heeft.

Pro warmtepompboiler:
- dubbele subsidie
- efficiëntere L/W wp doordat deze geen warm water moet opwarmen
- verlaagt de luchtvochtigheid in de kelder

Contra warmtepompboiler:
- puur op specs een lagere COP dan een split-unit L/W wp. (ook bij 55 graden)
- 2 sturingen (indien van een verschillend merk)
- koelt de kelder af

Nog bemerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:30:
[...]

dat zou wel ernstig zijn. en zou ik daar ook niet meer durven lopen. 300 kg is niet veel hoor.
Dus jij zou het aan durven om daar gewoon een Auer Edel Air 200L / Vaillant aroSTOR 200L op te zetten?

Kleine sfeer impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI3OB6sdxH38-k9msZyAYu11iMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlBuXAg0tmBMCu60GVse1nHx.jpg?f=fotoalbum_large

De boiler hangt nu links in de hoek achter het grodijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TimK1990 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:47:
[...]

Dus jij zou het aan durven om daar gewoon een Auer Edel Air 200L / Vaillant aroSTOR 200L op te zetten?

Kleine sfeer impressie:

[Afbeelding]

De boiler hangt nu links in de hoek achter het grodijn!
Nou daar kan ik uiteraard geen uitspraken over doen. Ik kan alleen maar redeneren dat als 300 kg een probleem zou zijn, je met een gevaarlijke woonsituatie te maken hebt, want dan zouden daar dus ook geen 3 personen kunnen staan.

Wil je meer zekerheid dan moet je toch wat meer technische gegevens verzamelen denk ik of een constructeur inschakelen, maar dat is prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:21:
[...]

Ik zou de 1 en 2 zo gebruiken qua aanvoer dat het er netjes uit ziet van binnen. Mooiste zou zijn de uitgang van de WP en uitgang van de WBP bij elkaar in de buurt te doen. Hoogte verschil creëeren tussen de pijpen is absoluut een goed idee. Misschien is zelfs een richting mogelijk?
Bedankt! N.a.v. jouw opmerking heb ik me iets meer verdiepte in aanvoer/afvoer richting van de WP en een mooie opstelling kunnen bedenken. Een pijp die wat hoger is en in een richting kan aanvoeren voor de WPB daar moet ik nog even naar opzoek maar is ook niet meer echt noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heren,

Voor een extra bad in onze slaapkamer en de bijkeuken en keuken komt het warmewater nu uit een 30 jaar oude (EX-huur) boiler. Omdat ons stroomverbruik best hoog is wil ik deze al een tijdje vervangen door een Warmtepompboiler.
Zelfs als deze de helft van de tijd COP 1 op het element draaid zou het voor mij nog een verbetering zijn.

Echter is het nu een 150L hangende boiler geplaatst aan de muur van een entresol in de bijkeuken. Om niet te veel capaciteit in te leveren dacht ik zelf een maat groter te nemen, 200L. Ik kan echter geen model vinden van 200 liter dat hangend is.

Ik heb geen idee of de vloer gemaakt is om circa 300Kg te dragen op het entresol en durf dit niet zomaar aan.
De huidige boilier hangt redelijk strak in de hoek van 2 buitenmuren dus ik zou misschien nog wat versteviging kunnen maken maar echte krachten berekeningen kan ik niet maken.

Kijk goed naar de huidige temperatuur van je boiler en de temperatuur van de nieuwe boiler. Een wpb zal rond de 50-55 graden zitten.

Verder kan je toch een beugelconstructie maken waarbij het gewicht nog steeds voor een groot deel via de muur wordt geleid? In principe heb je maar één zo'n beugel nodig, de andere kant plaats je op de muur een balk en daarbovenop dik multiplex.

Ik ben het met je eens het best spannend is om op zo'n entresol een paar honderd kilo te plaatsen tenzij er op dat punt een ondersteuning is van een draagmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sommigen in dit topic hebben een groot stroomoverschot en proberen toch het hele huis warm te stoken, echter is een wpboiler niet bedoeld voor continu bedrijf en de Atlantic geeft na 24u een storingsmelding.
Wat is de reden hiervoor? Wordt de compressor te warm?
De warmte haalt hij uit de lucht die van binnen (het huis) of buiten kan komen of beide.
Is (warmere) lucht van binnen efficienter?
Er komt koude lucht uit en die blaast hij meestal naar buiten.
Is de koude lucht in de zomer niet te gebruiken voor koeling?

[ Voor 34% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-12-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:02:
[...]
ja, echter moet je wel kijken waar die warme lucht vandaan komt. Als die van een andere warmtepomp afkomstig is is de efficiëntie van het geheel (warmtepomp + warmtepompboiler) laag.
[...]

ja. Maar verwacht er niet te veel van. Alleen als het apparaat aan staat heb je een koele bries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:02:
[...]

Wat is de reden hiervoor? Wordt de compressor te warm?

[...]

[...]

Het is handiger om te vermelden wie je quote, zo te zien komt dit uit de TS.

Een Atlantic wpb heeft een modus voor continu gebruik, ik denk dat de melding komt als je die niet gebruikt.
De foutmelding zit er niet voor niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:15:
ja, echter moet je wel kijken waar die warme lucht vandaan komt. Als die van een andere warmtepomp afkomstig is is de efficiëntie van het geheel (warmtepomp + warmtepompboiler) laag.
Lager dan als de WPB de lucht van buiten zou gebruiken?
In de zomer (en herfst) als de verwarming niet aan staat lijkt mij dat geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:18:
Het is handiger om te vermelden wie je quote, zo te zien komt dit uit de TS.
Ik nam aan dat iedereen de TS had gelezen. ;)
Een Atlantic wpb heeft een modus voor continu gebruik, ik denk dat de melding komt als je die niet gebruikt.
De foutmelding zit er niet voor niets in.
Dat begrijp ik, maar wat is de technische reden ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:20:

Dat begrijp ik, maar wat is de technische reden ervoor?
Geen idee, ik zit niet in deze techniek maar gebruik het slechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:19:
[...]

Lager dan als de WPB de lucht van buiten zou gebruiken?
In de zomer (en herfst) als de verwarming niet aan staat lijkt mij dat geen issue.
daar is geen simpel antwoord op te geven, hangt heel erg van de situatie af.
Zoals je zegt in de zomer, lente en herfst als de verwarming niet aan staat is het juist voordelig om van binnen aan te zuigen, tenzij het buiten warmer is dan binnen.

In de winter kan van buiten aanzuigen mogelijk voordelig zijn, met weer als uitzondering dat als het buiten -10 graden is je weer beter van binnen kan aanzuigen. of win-win: 50% van binnen en 50% van buiten.

er is veel mogelijk en het is niet zwart wit.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-12-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:48:
[...]

Nou daar kan ik uiteraard geen uitspraken over doen. Ik kan alleen maar redeneren dat als 300 kg een probleem zou zijn, je met een gevaarlijke woonsituatie te maken hebt, want dan zouden daar dus ook geen 3 personen kunnen staan.

Wil je meer zekerheid dan moet je toch wat meer technische gegevens verzamelen denk ik of een constructeur inschakelen, maar dat is prijzig.
Met 3 man op een klein oppervlakte ergens kunnen staan, zal wel goed gaan, maar een WPB die er 365 dagen per jaar staat is een ander verhaal. Ik snap de zorgen wel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TimK1990 moet het perse een 200 liter monoblock wpboiler zijn? In split uitvoering zijn er namelijk wel 200 liter wandmodellen: de Calypso Split bijvoorbeeld.

https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h53qZY5y6y6i1eLOlLltFefKCkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aaGu9UsfN7cyab0sxpIJcVJf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Franciesco schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:54:
@TimK1990 moet het perse een 200 liter monoblock wpboiler zijn? In split uitvoering zijn er namelijk wel 200 liter wandmodellen: de Calypso Split bijvoorbeeld.

https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/

[Afbeelding]
Heb ik inderdaad ook gezien, bedankt!
Het is wel een optie om over na te denken, echter:
- zelf installeren is wel mogelijk maar officieel niet toegestaan (stek)
- locatie van de buiten unit kan dan eigenlijk alleen onder / naast ons slaapkamerraam. Gezien het meeste warme water sochtends gebruikt word zal hij vroeg ik de ochtend nog even aanslaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad. Maar voor de subsidie zul je ook een installateur moeten laten komen. Die kan dan misschien alleen het stek gedeelte doen en de zogenaamde ingebruikstelling?

Je kunt, neem ik aan, de Calypso Split met een tijdschema instellen net zoals de meeste andere wpboilers. Op die manier kun je er dan voor zorgen dat hij overdag/tot begin van de avond/als er niet meer geslapen wordt o.i.d. verwarmd. Dan is het water ook in de ochtend nog warm genoeg voor de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07 10:10
Heren,

Ik maak me eerder zorgen over die 200 l hangkracht van de muur... Een vloer kan prima 200/300 kg/m² statisch aan, mits fatsoenlijk gebouwd als vloer (en dus niet als plafond). Een goede muur kan ook een hoop hebben, mits er voldoende bovenop gemetseld is. Bij de tussenmuren hier lagen de bovenste bakstenen inmiddels los (oud huis, halfsteens muurtje).

Simpele test: ga eens met 3-4 mensen op zo'n stukje staan, en "voel" in hoeverre het doorzakt. Als je dan niet zoiets hebt van "hmmm, veert me teveel" dan zal het prima gaan. Heb je wel zoiets van "oei", dan zou ik me sowieso afvragen in hoeverre de vloer veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07 10:10
Pieterve schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:33:
Wat is eigenlijk efficienter:
een warmtepompboiler of een lucht-water warmtepomp met een boilervat?

Ik weet dat het appelen en peren vergelijken is, maar ik ben aan het twijfelen om een lucht-waterwarmtepomp te installeren (split) met een 3-wegklep voor buffervat en boilervat of wel een L/W met een warmtepompboiler.
De warmtepompboiler zou in een kelder staan (+/- 100m2) en geen buitenaansluitingen.
In de zomer is de kelder 21 graden in de winter 16 graden.

In overweging te nemen is dat een boilervat van 300 liter met lange spiraal +/- 2000 euro kost + dan nog een 3-wegklep nodig heeft.

Pro warmtepompboiler:
- dubbele subsidie
- efficiëntere L/W wp doordat deze geen warm water moet opwarmen
- verlaagt de luchtvochtigheid in de kelder

Contra warmtepompboiler:
- puur op specs een lagere COP dan een split-unit L/W wp. (ook bij 55 graden)
- 2 sturingen (indien van een verschillend merk)
- koelt de kelder af

Nog bemerkingen?
Uiteindelijk is een WP efficiënter, en heeft veel meer capaciteit. Dus je vat is sneller op temperatuur (waardoor je misschien met een kleiner vat aan kunt?).

Een andeel van een gecombineerd systeem, is dat je in de winter geen CV hebt als hij SWW aan het maken is. Dat merkte ik hier afgelopen weken met <-5 goed. SWW maken duurt veel langer, mensen nemen ook vaker een bad (en dus geen DWTW-opbrengst), koud water in de winter is kouder, en dan staat de WP ook nog eens constant te defrosten. Uiteindelijk prima de koude weken doorgekomen, maar het koelt wel af in huis tijdens een SWW-run. Het is maar net hoe erg je dat vindt voor die 2 weken in de X-jaren dat het zo koud wordt buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zwartoog schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:11:
[...]

Ik maak me eerder zorgen over die 200 l hangkracht van de muur... Een vloer kan prima 200/300 kg/m² statisch aan, mits fatsoenlijk gebouwd als vloer (en dus niet als plafond). Een goede muur kan ook een hoop hebben, mits er voldoende bovenop gemetseld is. Bij de tussenmuren hier lagen de bovenste bakstenen inmiddels los (oud huis, halfsteens muurtje).

Simpele test: ga eens met 3-4 mensen op zo'n stukje staan, en "voel" in hoeverre het doorzakt. Als je dan niet zoiets hebt van "hmmm, veert me teveel" dan zal het prima gaan. Heb je wel zoiets van "oei", dan zou ik me sowieso afvragen in hoeverre de vloer veilig is.
Het gaat in dit geval om twee buitenmuren waar zelfs al een boiler aan hangt…

Die simpele test is wat je zegt: Simpel. Wanneer na een periode blijkt dat het toch niet veilig is kan het flink mis gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Afgelopen jaar 600Kwh verbruikt voor 28,5M3 warm water.
Vanaf Maart met 2 volwassenen.
Atlantic Explorerv3 270ltr. 50graden. Binnen-Buiten en ieder week een legionellarun.
Allemaal een gezond 2023.

[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 31-12-2022 19:24 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:23:
Afgelopen jaar 600Kwh verbruikt voor 28,5M3 warm water.
Vanaf Maart met 2 volwassenen.
Atlantic Explorerv3 270ltr. 50graden. Binnen-Buiten en ieder week een legionellarun.
Allemaal een gezond 2023.
Als je kort douched dan is dat ongeveer 1 kWh per douchebeurt :+

alvast Gelukkig Nieuwjaar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Rzaan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Hijsbanden er omheen zodat je verschillende hoogtes kunt staan.
Kun je ook kracht op je schouders laten rusten.

[Afbeelding]
Ik zit er aan te denken om 2x een 5 meter hijsband (tot 1 ton) te kopen. Kan deze gemakkelijk aan een Atlantic Explorer bevestigd worden? Waar ik vooral bang voor ben is dat deze wegglijdt aan de onderkant. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummler
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:37
Onderaan zitten genoeg punten waar de banden achter blijven zitten (witte staanders). Hier ook prima gegaan, nog een extra spanband bovenaan rondom gedaan om een extra handvat te creëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeK_jhdn-Y6HmzyTIe8hlEnihtk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MDsdFJilG4apem0I6bGMr4Cf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

nokiaan958GB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:35:
[...]

Als je kort douched dan is dat ongeveer 1 kWh per douchebeurt :+

alvast Gelukkig Nieuwjaar !
Zolang het maar geen gas kost vind ik het prima, stroom is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 18:54
Brummler schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:57:
Onderaan zitten genoeg punten waar de banden achter blijven zitten (witte staanders). Hier ook prima gegaan, nog een extra spanband bovenaan rondom gedaan om een extra handvat te creëren.

[Afbeelding]
Hier de 200 liter variant met twee man, twee verdiepingen getild, zonder spanbanden. Wat hielp was om de inlaat en uitlaat eraf te halen (2x 1 schroefje), zodat de bovenste man houvast had in de openingen van de kap (wel handschoenen aantrekken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02:18
Afgelopen jaar 375kWh gebruikt @55°C met een 150ltr Calypso op bi/bu, twee personen en een 5.5l/m Grohe douchekop. Aantal M3 niet gemeten maar ca een 15 tot 20 min douchen per dag.
Vorig jaar december de boiler geïsoleerd met twee lagen radiator bubbeltjes folie, daarvoor was het jaar verbruik 505kWh.
Ik was zelf eigenlijk wel wat sceptisch over de werking van dit spul, maar het doet dus wel degelijk wat en het kost geen drol. Kan ik in ieder geval de 120 kWuurtjes van het backup element voor defrosts van de Panasonic wp dit jaar hier tegen weg strepen. :+
Allemaal de beste wensen voor het komende jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:10

[Afbeelding]
Ik heb voor 70 euro een 'trapsteekwagen' gekocht (bij Bauhaus) en daarmee vandaag mijn Auer Edel Eau 270 liter vrij eenvoudig 3 trappen op gekregen. Voordeel van zo'n wagentje is dat je met spanbanden de boiler redelijk stabiel hebt. Nadeel is dat de radius dan wat groter wordt, maar de bochten gingen redelijk soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 20:35

Zenix

BOE!

jurjen_g schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:51:
[...]

Ik heb voor 70 euro een 'trapsteekwagen' gekocht (bij Bauhaus) en daarmee vandaag mijn Auer Edel Eau 270 liter vrij eenvoudig 3 trappen op gekregen. Voordeel van zo'n wagentje is dat je met spanbanden de boiler redelijk stabiel hebt. Nadeel is dat de radius dan wat groter wordt, maar de bochten gingen redelijk soepel.
Die zijn wel een stuk lichter door het RVS vat. Dat is voor mij ook het belangrijkste bij een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
TimK1990 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 01:58:
Gezien het meeste warme water sochtends gebruikt word zal hij vroeg ik de ochtend nog even aanslaan...
Vroeg in de ochtend als in na het douchen? Wat is het probleem?
Neem aan dat je hem ook zo kan instellen dat ie pas na 10:00 aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:33
timovd schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:40:
[...]

Ik zit er aan te denken om 2x een 5 meter hijsband (tot 1 ton) te kopen. Kan deze gemakkelijk aan een Atlantic Explorer bevestigd worden? Waar ik vooral bang voor ben is dat deze wegglijdt aan de onderkant. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb een aanhangernet gebruikt, deze om de boiler en dan 1 man boven en 1 man onderaan om hem van de traptreden af te houden en bij te sturen. Ging prima op deze manier veel houvast aan het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:17
Afgelopen jaar 524 kWh verbruikt voor 30,541 m3 warm water.
2 volwassenen en in het weekend onze kleindochter van 2,5 jaar.
Atlantic Explorer v3 200ltr. temperatuur 50 graden.
Buiten - Buiten en een beetje hulp van de MV en in de zomer hogere water temperatuur aanvoer van uit de E- boiler, ieder 2 weken een legionella run.

Allemaal een gezond, veilig en zonnig 2023.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Olaf van der Spek schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:56:
[...]

Vroeg in de ochtend als in na het douchen? Wat is het probleem?
Neem aan dat je hem ook zo kan instellen dat ie pas na 10:00 aan gaat.
Ja daar had ik nog niet eens zo over na gedacht! Toch gaat mijn persoonlijke voorkeur uit maar binnen, ook ter voorkoming van geluidsoverlast.

Via een spot gat kon ik kijken hoe de vloer is opgebouwd. De vloer komt 120 naar voren en heen 3 balken om de 50 cm. De balken zijn circa 70mm breed en zitten aan de zijde waar de boiler komt te staan met metalen balk dragers aan de muur!

Zorgen om 4 personen maak ik me niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
wizzopa schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:31:
en in de zomer hogere water temperatuur aanvoer van uit de E- boiler
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dit komt voort uit onze 25 Amp net aansluiting en 8530 Wp aan panelen.

Zomers op hoogtij dagen gaat de terug levering richting de 25 Amp. aan de hand van een stroom meting schakel ik de 1000 Watt E-boiler aan met als doel de hoofd zekering te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

wizzopa schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Dit komt voort uit onze 25 Amp net aansluiting en 8530 Wp aan panelen.

Zomers op hoogtij dagen gaat de terug levering richting de 25 Amp. aan de hand van een stroom meting schakel ik de 1000 Watt E-boiler aan met als doel de hoofd zekering te beschermen.
Kan geen zekering van 35A ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
klump4u schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Kan geen zekering van 35A ?
Ja dat kan wel, maar om een of andere rede ben ik nog gehecht aan de 25 Amp. Ferraris. 😉

Als ik verzwaring aanvraag moet die er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:46
Hier de Atlantic V3 op afwezig geschakeld en weer volledig op gas gaan stoken.
Iets met prijsplafond ofzo...
Nouja volgend jaar beter.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Hier de Atlantic V3 op afwezig geschakeld en weer volledig op gas gaan stoken.
Iets met prijsplafond ofzo...
Leg eens uit?
De Wpb verbruikt niet zoveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Activate schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Leg eens uit?
Al gauw 20% van het plafond van 2900kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampelman
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 22:10
Zijn er eigenaren van een WPB die deze ook gebruiken voor de verwarming? En niet alleen voor het warme water (douchen e.d) De niet Tweakers berichten gaan letterlijk alle klanten op van rechtszaken over koude huizen en 'zeker niet doen!' tot 'Het werkt gewoon prima'.

Ik ben wel benieuwd naar het rendement van een dergelijke setup. Al heb ik wel het vermoeden dat 1 enkele WPB met een vat van 270 liter niet de gemiddelde Hollandse winter warm gaat houden zonder vaak gebruik te maken van de extra bijverwarmingsoptie.

Hoor graag de ervaringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ampelman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:19:
Zijn er eigenaren van een WPB die deze ook gebruiken voor de verwarming? En niet alleen voor het warme water (douchen e.d) De niet Tweakers berichten gaan letterlijk alle klanten op van rechtszaken over koude huizen en 'zeker niet doen!' tot 'Het werkt gewoon prima'.

Ik ben wel benieuwd naar het rendement van een dergelijke setup. Al heb ik wel het vermoeden dat 1 enkele WPB met een vat van 270 liter niet de gemiddelde Hollandse winter warm gaat houden zonder vaak gebruik te maken van de extra bijverwarmingsoptie.

Zie de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 20:00

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Flipper schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:29:
Heeft iemand ervaring met de geluidsproductie van de Ariston nuos Plus 200 wifi ?
In de info staat vermeld dat hij 55 db produceert.

Is dit storend ?
Zou in garage naast keuken moeten staan waar nu de electrische boiler “hangt”

Thx
Ik heb de Nuos Evo 110 en die maakt 50dB. Dat wil je niet in een leefruimte. In de garage is prima mits gescheiden met een massieve deur van de leefruimte (keuken).

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Ik heb een Ariston (ATAG) Nuos Evo A+ van 110 liter geinstalleerd en gisteren in gebruik genomen. Wat maakt dat ding een herrie! Ik heb de parameter 'silent' geactiveerd maar dat scheelt zo goed als niets. Ik heb geen kelder en de zolder is te laag en dus staat ie naast de badkamer op de overloop. Maar dit geluid is niet leuk meer. Ik heb 'm al van 'green' (eco) naar 'auto' (element+pomp gebruiken) gezet, maar dan wordt het natuurlijk veel meer een elektrische boiler. Kost ook wat. Wat zijn de adviezen / ervaringen ?

Nog eentje: Er komt behoorlijk wat condens op de uitgaande luchtpijp. Is daar wat aan te doen? De unit gebruikt buitenlucht en stuurt dat ook weer naar buiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Judge Ming op 02-01-2023 12:16 ]

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasZ58
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-07 13:30
vraagje over anode wisselen
ik heb sinds ongeveer 3 jaar een Daikin EKHH2E200AAV3 200 Liter, daar zit een anode in
die inmiddels wel aan vervanging toe is denk ik, dit is waarschijnlijk een Daikin L400 magnesium anode
deze is vrijwel niet te vinden, alleen op 1 site in NL, voor 150 Euro, nu zijn er diverse universele anodes te koop voor een aanzienlijk lager bedrag 10 a 20 Euro, ik weet echter niet wat de schroefraad is van de originele anode, zonder een dag zonder warm water te zitten :) heeft iemand hier ervaring mee ?
voorbeeld hieronder van een universele anode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbT16hKZGlmUuYwIrks2MTl9bdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTN7QwHNyBLXaOgqOf0woczm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

HERSTEL: Deze post over verbruik is van de airco en heeft niets met de wpb te maken.

[ Voor 91% gewijzigd door Judge Ming op 02-01-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:38

Ik heb topicstart en middels zoekopdracht in dit topic ook de relevante berichten doorgescrold. Dit vanwege de overstap van parket naar de houttegelvloer die ik wil (moet) verwarmen als bijverwarming in combinatie met een l/l warmtepomp in de woonkamer die het reeds warm krijgt (ook met -10c)

Mijn conclusie: het hangt enorm af van de situatie en gebruik van het warm water (douchgebruik en aantal pp etc.).

Zover ik het concludeer voor mijn situatie (goed geisoleerde tussenwoning 2014, vailiant 270L arostor op het oog, op ±30 graden vloerverwarming (droogbouw ipv infrezen in (massief) beton) a 55m2 zie ik het wel mogelijk. Wat meer nadruk hierop in de topicstart met een opsomming van praktijksituaties zou volgens mij helpen. Maar wellicht bijplaaten van een kleine elektrische doorstromer/ cv ketel/ extra boilervat/ (oid) om het goed werkend te krijgen etc.qua tips zou zeer welkom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Activate schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Leg eens uit?
Ik zit al boven de 339kWh voor 4 personen in de wintermaanden. En meer met mij denk ik. (zonder PV aftrek dus).
Dus de WPB zal op vol tarief opwarmen in mijn geval. Gas krijgt hier 2 euro de kuub subsidie tot 200 kuub per maand in de winter. Dan zou de COP 5 moeten zijn om quitte te spelen. Echter is deze maar 1,8.
tinusa4 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:41:
[...]Zover ik het concludeer voor mijn situatie (goed geisoleerde tussenwoning 2014, vailiant 270L arostor op het oog, op ±30 graden vloerverwarming (droogbouw ipv infrezen in (massief) beton) a 55m2 zie ik het wel mogelijk. Wat meer nadruk hierop in de topicstart met een opsomming van praktijksituaties zou volgens mij helpen. Maar wellicht bijplaaten van een kleine elektrische doorstromer/ cv ketel/ extra boilervat/ (oid) om het goed werkend te krijgen etc.qua tips zou zeer welkom zijn.
Ik heb de CV aangesloten op de spiraal van de Atlantic V3.
Dit werkt prima. De temperatuur van de radiatoren is ongeveer 27-28 graden. Je moet bij de VVW verdeler dus wel nog een expansievat en pomp hebben en de verdeler dient het liefst van het gesloten type te zijn. Oftewel water uit de spiraal van de Arostor gaat zonder menging de vloer in. Het vermogen van puur de compressor is niet voldoende dus het elektrische 1800W element in de WPB zal wel regelmatig aanspringen om de boel op temperatuur te houden. Hou dus wel rekening met een verbruik van 10-15kWh per dag. Als de vloer niet warm genoeg wordt zou je nog een doorstromer of cv-ketel in serie kunnen plaatsen met de spiraal maar als het 20-21 graden binnen is denk ik dat je wel op temperatuur komt zonder met 55m2.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik zit al boven de 339kWh voor 4 personen in de wintermaanden. En meer met mij denk ik. (zonder PV aftrek dus).
Ok dan zou het bij mij moeten kunnen, ik heb vorig jaar 599 Kwh terug geleverd met 2 airco's (nog zonder WPB).
Dan zou het dus wel moeten kunnen, ik gebruik alleen gas om het tapwater te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-07 18:25
CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:51:
[...]

Shelly uni doet geen temperatuur zover ik weet.
Je kan aan een shelly Uni tot 3 temperatuur sensoren hangen. Je kan dan de 2 droge relays poorten er mee schakelen en/of temperaturen naar MQTT/Domoticz/.. sturen (wat ik doe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ampelman
tinusa4 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:41:
Ik heb topicstart en middels zoekopdracht in dit topic ook de relevante berichten doorgescrold. Dit vanwege de overstap van parket naar de houttegelvloer die ik wil (moet) verwarmen als bijverwarming in combinatie met een l/l warmtepomp in de woonkamer die het reeds warm krijgt (ook met -10c)

Mijn conclusie: het hangt enorm af van de situatie en gebruik van het warm water (douchgebruik en aantal pp etc.).

Zover ik het concludeer voor mijn situatie (goed geisoleerde tussenwoning 2014, vailiant 270L arostor op het oog, op ±30 graden vloerverwarming (droogbouw ipv infrezen in (massief) beton) a 55m2 zie ik het wel mogelijk. Wat meer nadruk hierop in de topicstart met een opsomming van praktijksituaties zou volgens mij helpen. Maar wellicht bijplaaten van een kleine elektrische doorstromer/ cv ketel/ extra boilervat/ (oid) om het goed werkend te krijgen etc.qua tips zou zeer welkom zijn.
Dat maakt het bijzonder lastig, zeker met een verwijzing naar 'de topic start'. In mijn situatie; stroom is praktisch gratis en zonnewarmte is eigenlijk onmogelijk door de afstanden. Het vooroorlogse pand was vroeger een koelcel en haalt daardoor een dikke B+ label. Praktisch alles is geïsoleerd of overdadig dik uitgevoerd. (Triple glas is het enige nog)
Her en der lees ik dat een warmtepompboiler prima het warme water kan opvangen (SSW) maar lastig de hoofdverwarming kan doen. Dit moet je kennelijk over laten aan een echte warmtepomp. Verschil is in mijn optiek alleen de kracht van de unit zelf, niet de constructie of techniek, die is vaak hetzelfde. Vandaar de vraag om ervaringen.

Een gescheiden unit, los van de SSW / warme water is uiteraard ook een oplossing. Hiermee kan je de sanitair/hygiene run skippen in mijn optiek aangezien (vloer)verwarming geen risico kan vormen op ziekten.

Om te kijken naar de benoemde situatie die jij aankaart, een doorstromer vraag vaak bijzonder veel elektriciteit en kan hierdoor een meterkast/aansluiting upgrade betekenen. Tevens heb je met de warmtepompboiler ook al redelijk wat warmwater tot je beschikking. Een 270liter is vaak genoeg voor 4 a 5 personen bij 'normaal gebruik' (Douche dus niet op standje lava en 20 minuten lang p.p.) En de 30 graden op 55m2 is niet eens heel erg veel.

Los van daarvan, ik vraag me af wat een toegevoegde waarde kan zijn van een los buffervat / hygienevat wanneer er een warmtepompboiler in het systeem hangt. Daar zit al redelijk wat voorraad in.

Maar misschien mis ik bepaalde zaken of denk ik te simpel over sommige dingen. Let me know! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Activate schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:12:
[...]

Ok dan zou het bij mij moeten kunnen, ik heb vorig jaar 599 Kwh terug geleverd met 2 airco's (nog zonder WPB).
Dan zou het dus wel moeten kunnen, ik gebruik alleen gas om het tapwater te verwarmen.
Quote svp de naam van wie je quote mee, daar is de quote link in elke post voor :/
Doe je dat, dan weet diegene ook dat je hem quote.

Zoals in de TS staat gebruik ik de wpb incidenteel voor cv radiators, als aanvulling.
Ik heb 2 airco's die een groot deel van mijn woning verwarmen, een paar kamers komen niet goed mee en daar helpt de wpb af en toe om de kou eruit te krijgen (met radiators van de oude cv installatie).
De capaciteit van een wpb is veel te laag voor een hele woning en hij is niet bedoeld voor continu bedrijf.
Dan is er nog de lage cop (rond 2 in de winter) vergeleken met een grote L/W wp die >4 doet.
@Jim423 laat zien dat het met de huidige prijzen en het prijsplafond zelfs onrendabel is als er ook gas is.

Ik heb al eens een mislukte constructie in Harderwijk aangehaald, daar werd een wpb met externe wisselaar en een extra boiler ingezet in een (slecht) omgebouwd kantoorpand met woningen van 40m2 groot.
Daar werd de isolatie even vergeten, draaide de boel op cop =1 en werd het niet warm.
Na een rechtszaak kon de verhuurder overal terug naar cvketels, tel uit zijn winst 8)7

Een ander project in IJburg werd wat serieuzer aangepakt. naast bijzonder goede isolatie kwam daar vloerverwarming ingebed in PCM platen waardoor de warmtevraag heel stabiel werd, hier kan een (flinke) wpb de boel wel warm houden.

Een wpb is leuk als aanvulling voor ruimte verwarming maar normaal gesproken veel te licht voor dat werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
Quote svp de naam van wie je quote mee, daar is de quote link in elke post voor :/
Doe je dat, dan weet diegene ook dat je hem quote.
@Speedy-Andre

Ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06 15:02
Zijn er eigenaren van een WPB die deze ook gebruiken voor de verwarming?
Je kunt hier natuurlijk ook een rekensom op loslaten, waarmee je eigenlijk al vrij snel ziet dat dit niet echt een goed idee is. Met een compressor die gemiddeld 400W aan energie x een COP van 3 x 24 uur in een dag, dan kom je uit op afgerond 29kW/h aan warmte. Dat is circa 3 kuub aan gas. Uitgaande dat je hiervan 1/3 nodig hebt voor het santitair warm water, blijft er dus circa 20kW/h aan warmte voor verwarming over. Daarmee kom je in de herfst misschien een eind, maar in de winter is dat wel erg krap.

Daarnaast duurt het circa 5 uur om 270 liter op te warmen van 20 naar 55 graden. Je moet dan dus, voordat je een douche kunt nemen, 5 uur je huis niet verwarmen en zult daarna nog circa 3 uur moeten wachten voordat het water weer enigzins op temperatuur is om ook je huis weer te verwarmen.

Conclusie: als je je huis probeert te verwarmen met een WPB heb je koud water en een koud huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:38
Ampelman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:24:
[...]

(.........)

Om te kijken naar de benoemde situatie die jij aankaart, een doorstromer vraag vaak bijzonder veel elektriciteit en kan hierdoor een meterkast/aansluiting upgrade betekenen. Tevens heb je met de warmtepompboiler ook al redelijk wat warmwater tot je beschikking. Een 270liter is vaak genoeg voor 4 a 5 personen bij 'normaal gebruik' (Douche dus niet op standje lava en 20 minuten lang p.p.) En de 30 graden op 55m2 is niet eens heel erg veel.

Los van daarvan, ik vraag me af wat een toegevoegde waarde kan zijn van een los buffervat / hygienevat wanneer er een warmtepompboiler in het systeem hangt. Daar zit al redelijk wat voorraad in.

Maar misschien mis ik bepaalde zaken of denk ik te simpel over sommige dingen. Let me know! :)
Geen lava douchers hier en voor lange tijd. Die 270L zou in principe voor warm water teveel zijn, dus evt. 200l ook een optie in mijn situatie. Wel heb ik de extra spiraal natuurlijk benodigd die enkel op deze twee modellen beschikbaar zijn. Thermisch vermogen voor dit specifieke systeem is geloof ik zo 1.5 kw, dus snel gerekend zo 1 a 1.2 kw beschikbaar overdag (indien niet de lava douchers sochtends hebben gedouched :)) om te gebruiken voor het bijverwarmen van de woonkamer. De andere ~300watt om het water warm te houden. 1100 watt gedeeld door 55 m2 = 20 watt (continue) afgifte per m2. Gekke rekensom? Elektrische verwarming zit al op zo 80 a 100watt maar dat staat niet continue aan. Dus lijkt mij (leek!) dit prima bijverwarmen met nog een elektrisch element van 1.2kw (elektrische booster) als backup.

Aanvulling/update keuze voor WP boiler voor bijverwarming: geen ruimte voor buitenunit voor L/W warmtepomp. Anders ga je richting een NIBE F730 etc. maar die kosten 15k ipv 3~4k voor een wpb.

[ Voor 5% gewijzigd door tinusa4 op 02-01-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampelman
Speedy-Andre schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:07:

Zoals in de TS staat gebruik ik de wpb incidenteel voor cv radiators, als aanvulling.
Ik heb 2 airco's die een groot deel van mijn woning verwarmen, een paar kamers komen niet goed mee en daar helpt de wpb af en toe om de kou eruit te krijgen (met radiators van de oude cv installatie).
De capaciteit van een wpb is veel te laag voor een hele woning en hij is niet bedoeld voor continu bedrijf.
Dan is er nog de lage cop (rond 2 in de winter) vergeleken met een grote L/W wp die >4 doet.
@Jim423 laat zien dat het met de huidige prijzen en het prijsplafond zelfs onrendabel is als er ook gas is.

Ik heb al eens een mislukte constructie in Harderwijk aangehaald, daar werd een wpb met externe wisselaar en een extra boiler ingezet in een (slecht) omgebouwd kantoorpand met woningen van 40m2 groot.
Daar werd de isolatie even vergeten, draaide de boel op cop =1 en werd het niet warm.
Na een rechtszaak kon de verhuurder overal terug naar cvketels, tel uit zijn winst 8)7

Een ander project in IJburg werd wat serieuzer aangepakt. naast bijzonder goede isolatie kwam daar vloerverwarming ingebed in PCM platen waardoor de warmtevraag heel stabiel werd, hier kan een (flinke) wpb de boel wel warm houden.

Een wpb is leuk als aanvulling voor ruimte verwarming maar normaal gesproken veel te licht voor dat werk.
Dus samenvattend is het eigenlijk de WPB is prima voor SSW / heet water, want dat kan gedurende de dag rustig aangevuld worden (op een rustig tempo, dus lager verbruik). De verwarming moet door een betere unit gedaan worden. Een niet WPB is simpelweg beter ontworpen om langdurig te draaien.

De keuze om de WPB de airco's (lucht/water vs lucht/lucht) te laten assisteren best prikkelend. Dat betekent dat een secondair systeem, namelijk het verwarmingswater, ook op temperatuur gebracht moet worden. Eigenlijk doe je dan incidenteel dat waar ik momenteel over zit na te denken. Goed om te horen dat het kan en lukt (ook voor het woongenot)
joerij schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:13:
[...]
Je kunt hier natuurlijk ook een rekensom op loslaten, waarmee je eigenlijk al vrij snel ziet dat dit niet echt een goed idee is. Met een compressor die gemiddeld 400W aan energie x een COP van 3 x 24 uur in een dag, dan kom je uit op afgerond 29kW/h aan warmte. Dat is circa 3 kuub aan gas. Uitgaande dat je hiervan 1/3 nodig hebt voor het santitair warm water, blijft er dus circa 20kW/h aan warmte voor verwarming over. Daarmee kom je in de herfst misschien een eind, maar in de winter is dat wel erg krap.

Daarnaast duurt het circa 5 uur om 270 liter op te warmen van 20 naar 55 graden. Je moet dan dus, voordat je een douche kunt nemen, 5 uur je huis niet verwarmen en zult daarna nog circa 3 uur moeten wachten voordat het water weer enigzins op temperatuur is om ook je huis weer te verwarmen.

Conclusie: als je je huis probeert te verwarmen met een WPB heb je koud water en een koud huis.
In een iets latere post leg ik uit dat elektra eigenlijk geen rekenwaarde heeft bij ons huis. Dat kunnen we in overvloed maken. De interesse ligt nu vooral bij de vraag of een WPB het voor elkaar kan krijgen een (vloer)verwarmingssysteem te draaien. Ook omdat er kennelijk goede ervaringen zijn met het koppelen van de WPB aan de zonnecellen.
Daarmee wil ik ook indirect zeggen, mogelijk zijn er 2 units nodig; 1 voor warm water / 1 voor de verwarming. Inmiddels heb ik wel begrepen dat de verwarming beter geregeld kan worden door een 'echte' warmtepomp. Echter hebben deze al nadeel dat er geen buffer is. Dat kan je uiteraard weer oplossen met een extra vat. Ook dat was de reden om te vragen of een WPB de taak zelf kan doen, het bevat, in mijn optiek, alles wat je nodig hebt. En aangezien wij alleen vloerverwarming hebben, hoeft een WPB niet hard te werken, want dat kan vloerverwarming ook niet (even los van het feit dat de vloerverwarming zijn eigen pomp heeft, is vloerverwarming helaas trager in reageren dan gewone verwarming)

De situatie zoals ik het nu zou uitvoeren thuis zou dus zijn; Een WPB met voorraad van 200l voor het SWW en een losse, wat kleinere warmtepomp (5 of 7kW) voor de verwarming. Als upgrade zou hier een klein buffervat van 300 tot 500 liter naast kunnen staan zodat je de plotselinge dalingen in het weer kan opvangen. (zoals 11 naar 12 december. van 3 graden naar -5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Judge Ming schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:01:
Nog eentje: Er komt behoorlijk wat condens op de uitgaande luchtpijp. Is daar wat aan te doen? De unit gebruikt buitenlucht en stuurt dat ook weer naar buiten.
Waarom gebruikt ie geen warmere binnenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:01:
Het vermogen van puur de compressor is niet voldoende dus het elektrische 1800W element in de WPB zal wel regelmatig aanspringen om de boel op temperatuur te houden. Hou dus wel rekening met een verbruik van 10-15kWh per dag. Als de vloer niet warm genoeg wordt zou je nog een doorstromer of cv-ketel in serie kunnen plaatsen met de spiraal maar als het 20-21 graden binnen is denk ik dat je wel op temperatuur komt zonder met 55m2.
Waarom zou je dat willen in plaats van een normale WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ampelman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:24:
Dit moet je kennelijk over laten aan een echte warmtepomp. Verschil is in mijn optiek alleen de kracht van de unit zelf, niet de constructie of techniek, die is vaak hetzelfde.
Je bent WP(B ) expert? ;)
Een WP is niet geoptimaliseerd om het water tot 50+ C te verwarmen, ik kan me best voorstellen dat er bijvoorbeeld andere (koel)vloeistof wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Niet dus.. zie je die Quote knop rechtsboven elke post?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Hij noemde mij tenminste nog, al is dat veel omslachtiger dan iemand correct quoten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Activate
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Deze dus...

Blond.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Waarom zou je dat willen in plaats van een normale WP?
Ik heb geen optie voor een buitenunit. Dus als je het persé zo wilt doen (minimaal gasverbruik) vertel ik hoe.
De WPB draaide ongeveer 3-4 uur per dag bij mij voor het douchen: 21 uur kan hij dan nog draaien voor verwarming. Je moet dan alleen wel PV-overschot hebben wil het nu nog uitkunnen. In het verleden betaalde ik 12ct/kWh en 68ct/m3 dus dat was zeker interessant, zeker als de cv-ketel + gasaansluiting daardoor de deur uit kunnen. Moet je de gasaansluiting toch behouden (voor bijv. koken) zou ik het niet zo snel doen.
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:04:
[...]

De pijp zal altijd nat worden ook bij het aanzuigen van binnenlucht. De oplossing is denk ik een geisoleerde buis gebruiken bijv. Ubbink foam.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 02-01-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampelman
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Je bent WP(B ) expert? ;)
Een WP is niet geoptimaliseerd om het water tot 50+ C te verwarmen, ik kan me best voorstellen dat er bijvoorbeeld andere (koel)vloeistof wordt gebruikt.
Deze snap ik even niet. Ik stel juist voor om een echte warmtepomp te gebruiken voor de (vloer)verwarming waarbij de unit niet hoog hoeft te stoken. Verwarming, in speciaal vloerverwarming, kan lekker laag gestookt worden, wat weer mooi aansluit bij de warmtepomp.
De beter geïsoleerde WPB kan het SWW verzorgen en af en toe de noodzakelijke hygieneruns doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Je stelt dat de techniek hetzelfde is, mogelijk verstaan we niet hetzelfde onder "techniek".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 07:42
Ik zit erover nadenken te denken om de lucht afkomstig uit de WBP uit te blazen onder mijn toekomstige zonnepanelen middels twee ventilatiedakpannen.

Nu vroeg ik mij af, komt er hele vochtige of warme lucht uit de uitvoer van zo'n lucht water WBP?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:32
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:21:
Ik zit erover nadenken te denken om de lucht afkomstig uit de WBP uit te blazen onder mijn toekomstige zonnepanelen middels twee ventilatiedakpannen.

Nu vroeg ik mij af, komt er hele vochtige of warme lucht uit de uitvoer van zo'n lucht water WBP?
Mijn Modul-AIR stuurt 4-8C lucht naar buiten. Dus omdat die zo koud is zal die weinig water bevatten.
Condens loopt via de unit naar het riool.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:21:

De lucht is (uiteraard) koud, want je onttrekt de warmte uit die lucht om je water op te warmen.
Wat er wel gebeurt is dat je met die koude lucht dus een oppervlak afkoelt en dáár ontstaat dan condens op.

Dus stel je zou direct op de onderkant van een zonnepaneel blazen, dan wordt die heel koud en daar zal dan condens op neerslaan afkomstig van de warme vochtige buitenlucht.

Ik heb dat zelf ook, maar zie dat niet als een probleem, zolang dat vocht maar niet terugloopt je ventilatiebuis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:50:
[...]

De lucht is (uiteraard) koud, want je onttrekt de warmte uit die lucht om je water op te warmen.
Wat er wel gebeurt is dat je met die koude lucht dus een oppervlak afkoelt en dáár ontstaat dan condens op.

Dus stel je zou direct op de onderkant van een zonnepaneel blazen, dan wordt die heel koud en daar zal dan condens op neerslaan afkomstig van de warme vochtige buitenlucht.

Ik heb dat zelf ook, maar zie dat niet als een probleem, zolang dat vocht maar niet terugloopt je ventilatiebuis in.
In de zomer worden de panelen zelfs efficiënte :) door actieve koeling. Zal wel loslopen dan inderdaad.

Watvoor ventilatiedakpan heb jij als ik vragen mag @de Peer ?

Ik zit na te denken over twee, want van de enige waar ik specificities van kon vinden was het max debiet 215m3 en dat is waarschijnlijk te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:58:
[...]

In de zomer worden de panelen zelfs efficiënte :) door actieve koeling. Zal wel loslopen dan inderdaad.
ja klopt. vraag me echter af wat het effect is als maar 1 of 2 panelen die koeling krijgen en de rest niet.
Watvoor ventilatiedakpan heb jij als ik vragen mag @de Peer ?
haha nou ik heb gewoon de pijp die er zat afgezaagd op 15 cm hoogte en er een zonnepaneel overheen gelegd. ik vond die ventilatiedakpannen veel te duur en 'knijpend' qua debiet.
Heb er wel wat kippengaas over gespannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:00:
[...]

ja klopt. vraag me echter af wat het effect is als maar 1 of 2 panelen die koeling krijgen en de rest niet.

[...]

haha nou ik heb gewoon de pijp die er zat afgezaagd op 15 cm hoogte en er een zonnepaneel overheen gelegd. ik vond die ventilatiedakpannen veel te duur en 'knijpend' qua debiet.
Heb er wel wat kippengaas over gespannen.
Dat is ook wel een briljant idee eigenlijk.... hoe warm zou cv ketel afvoer gas zijn trouwens?

[ Voor 4% gewijzigd door Bowen_HAFX op 03-01-2023 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
Heb een dakdoorvoer van een HP-25 mi gekocht. Is wel veel duurder als een kippegaasje.
Daar zit bij mij de afzuigkap en de WPB uitlaten op. Aanzuig is binnenlucht.

CV schoorsteen tussen de 45C en 70C. Dit mag volgens mij niet via ventilatiepan.

[ Voor 20% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Die dubbele dakdoorvoer is niet heel handig voor mij en van Itho Daalderop niet meer leverbaar blijkbaar.

https://www.ventilatielan...-160-tbv-hellend-dak.html

Dit is op zich een mooie, maar inderdaad wel vrij prijzig. Ik weet ook niet of dit voldoende laag is om onder de panelen te vallen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bowen_HAFX op 03-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:25:
Die dubbele dakdoorvoer is dit handig voor mij en van Itho Daalderop niet meer leverbaar blijkbaar.

https://www.ventilatielan...-160-tbv-hellend-dak.html

Dit is op zich een mooie, maar inderdaad wel vrij prijzig. Ik weet ook niet of dit voldoende laag is om onder de panelen te vallen.
126mm boven je panlat, tot zonnepaneel, dan ertussen
Is dat de afstand tot de rail waar de zonnepanelen, dat moet er alleen geen haak moeten komen.
Maat 126 = haak-panlatdikte+raildikte

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Dapdodo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:44:
[...]

126mm boven je panlat, tot zonnepaneel, dan ertussen
Is dat de afstand tot de rail waar de zonnepanelen, dat moet er alleen geen haak moeten komen.
Maat 126 = haak-panlatdikte+raildikte
Sorry, misschien domme vraag, maar ik zie zojuist dat de afmeting van deze kap ook precies 126mm is.

De 126mm waar jij het over hebt, is dat de afstand van panlat tot onderkant rail? Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Sorry, misschien domme vraag, maar ik zie zojuist dat de afmeting van deze kap ook precies 126mm is.

De 126mm waar jij het over hebt, is dat de afstand van panlat tot onderkant rail? Begrijp ik dat goed?
Ja/Nee, ik had de kap even opgezocht dus die kapmaat klopt.
Die kap komt op je panlatten te liggen, dus als er een rails overheen komt op die plek, dan tot onderkant rail. Liggen de rails erboven en eronder dan heb je de dikte van de rails ook nog als ruimte.
Dus als je de beugels al hebt en weet welke maat die hebben op de kopse kant, kan je aan het rekenen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ik sta op het punt de Nibe MT-WH21 bestellen. Heeft iemand nog een betrouwbaar adres voor mij? En eventueel een manier om de subsidie van 750 euro te krijgen zonder 3 jaar op een installateur te moeten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

[Afbeelding]
Vandaag met drie man de 270L naar boven getild. 2x een 180° trap, maar het is gelukt. Één spanband van 5 meter gebruikt. Achteraf was 6 meter gemakkelijker geweest.

Klopt het dat er maar twee stelpootjes bijgeleverd worden? Er zijn wel vier aansluitingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:50:
[...]
Dat is ook geen probleem als je maar buizen met rubber pakking gebruikt. Het loopt dan via de condensafvoer van de WPB weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:38:
[...]

Dat is ook geen probleem als je maar buizen met rubber pakking gebruikt. Het loopt dan via de condensafvoer van de WPB weer weg.
klopt. bij mij is dat echter niet de situatie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
timovd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Vandaag met drie man de 270L naar boven getild. 2x een 180° trap, maar het is gelukt. Één spanband van 5 meter gebruikt. Achteraf was 6 meter gemakkelijker geweest.

Klopt het dat er maar twee stelpootjes bijgeleverd worden? Er zijn wel vier aansluitingen voor.
Ja klopt. Ik had dit ook en nog de vraag gesteld of dit juist was. Schijnt een wijziging geweest te zijn en nu kan je met 2 pootjes uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Olaf van der Spek schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:04:
[...]

Dat lijkt in de winter een logische stap, maar dat betekent dat mijn verwarming (nu nog gas CV, nabije toekomst Daikin warmtepomp, hij staat al, niet aangesloten) in feite de warmte zit aan te maken om via de wpb weer het water te verwarmen. Niet erg efficient. Ik heb gekozen voor 2 aparte apparaten omdat de opstelruimtes fysiek een eind uit elkaar zitten. De wpb zit nu 1 meter naast de badkamer op de etage terwijl de wp beneden in de schuur staat. Die verwarmt zometeen alleen de BG. De etage wordt door airco's bijgehouden indien noodzakelijk.

Ik zie wel wat knutselaars die een klep constructie maken om zelf te bepalen waar de binnenlucht vandaan komt, maar helaas is daar te weinig ruimte voor. Bovendien, zie argument 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:12
Ik had een Bulex Magna Aqua 100/3 in bestelling staan bij boiler-shop.be, maar heb ondertussen zelf al een andere wegens de vermoedelijke lange levertijd. Nu stond het nog op mijn lijstje de bestelling te annuleren, maar krijg ik een mail dat er 1 klaar staat voor mij omdat iemand anders zijn order heeft geannuleerd. Op te halen in Aartselaar (BE) of voor 90 euro te verzenden. Wilt iemand deze onder mijn naam overnemen? Kosten voor de Boiler zijn 1.081,81 euro (dit heb ik er voor betaalt, ik hoef geen winst te maken). Hopelijk mag dit hier, probeer gewoon iemand te helpen.

FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!

Pagina: 1 ... 35 ... 110 Laatste