Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Judge Ming schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:38:
Dat lijkt in de winter een logische stap, maar dat betekent dat mijn verwarming (nu nog gas CV, nabije toekomst Daikin warmtepomp, hij staat al, niet aangesloten) in feite de warmte zit aan te maken om via de wpb weer het water te verwarmen. Niet erg efficient.
Is dat zo? Ik weet het niet. Zo'n WP schijnt best efficient te zijn. ;)
Hoeveel dagen per jaar verwarm je "de etage"? Ik 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:40:
[...]

@Judge Ming COP=4 tov COP 3, ben je berekend op defrosts?
Aanvullende vraag en hoe ventileer je dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 04-01-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou wel wat moeite doen om (ook) van binnen aan te kunnen zuigen, die paar uur per dag is peanuts.
Hoewel ik boven nauwelijks stook krijg ik wel wat extra trek als de MV op de wpb zit, mede omdat ik de MV op stand 2 zet zodra de wpb draait.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:13

de Peer

under peer review

[...]

Ja, maar dus niet meer als de output van je WP de input van een 2e WP is. dan gaat je COP heel hard omlaag.
Is uitgebreid besproken in dit topic, inclusief formules om de 'overall' COP te berekenen.
Als je andere warmtebronnen hebt (de zon, de buren, restwarmte) is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Ja, maar dus niet meer als de output van je WP de input van een 2e WP is. dan gaat je COP heel hard omlaag.
Is uitgebreid besproken in dit topic, inclusief formules om de 'overall' COP te berekenen.
Als je andere warmtebronnen hebt (de zon, de buren, restwarmte) is het een ander verhaal.
Dit topic is nogal groot, heb je toevallig een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Dit topic is nogal groot, heb je toevallig een linkje?
die had ik niet paraat, maar na invullen van "COP formule" in de search kwam dit er gelijk uitrollen:
E-Hoog in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Het is ook logisch he, je heb nu 2 apparaten die stroom trekken uit het net terwijl er maar 1 echt warmte je huis in pompt. dus doordat er nu een 2e apparaat stroom staat te trekken, gaat de efficientie van het geheel omlaag.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 04-01-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:23:
[...]

die had ik niet paraat, maar na invullen van "COP formule" in de search kwam dit er gelijk uitrollen:
E-Hoog in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Als de WPB op zolder staat en de WP alleen de woonkamer verwarmt vraag ik me af hoe groot het effect van de WPB op de WP is.. op zolder is het meestal toch warmer dan buiten.
Daarom de vraag hoe vaak de etage wordt verwarmd.
Het is ook logisch he, je heb nu 2 apparaten die stroom trekken uit het net terwijl er maar 1 echt warmte je huis in pompt. dus doordat er nu een 2e apparaat stroom staat te trekken, gaat de efficientie van het geheel omlaag.
Iets is pas logisch als er een logisch bewijs voor is. ;)

Wikipedia: Logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Als de WPB op zolder staat en de WP alleen de woonkamer verwarmt vraag ik me af hoe groot het effect van de WPB op de WP is.. op zolder is het meestal toch warmer dan buiten.
Daarom de vraag hoe vaak de etage wordt verwarmd.
ja precies. de vraag is waar die warmte van zolder vandaan komt en hoe die weer aangevuld wordt.
Vaak zal dat grotendeels vanuit de WP zijn. direct of indirect en met een vertragingsfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:40:
[...]

ja precies. de vraag is waar die warmte van zolder vandaan komt en hoe die weer aangevuld wordt.
Vaak zal dat grotendeels vanuit de WP zijn. direct of indirect en met een vertragingsfactor.
Maar moet de WP harder werken omdat de WPB op zolder warmte gebruikt of zou je die warmte anders toch verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Maar moet de WP harder werken omdat de WPB op zolder warmte gebruikt of zou je die warmte anders toch verliezen?
Dat is de vraag inderdaad. Daarom is het ook niet zo zwart wit.
Bij mij op zolder is het 14 graden in de winter, dan is er niet heel veel verlies meer.
Zou ik het daar tijdelijk naar 20 graden stoken, dan is er wel veel verlies en kan het energisch juist gunstig zijn om dit nog te 'vangen' met de WPB.

En ja de WP zal een paar procent harder moeten werken waarschijnlijk. Niet heel erg merkbaar, en zelfs moeilijk te meten. een WPB verbruikt nu eenmaal weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:44

Judge Ming

Full electric per 8/2024

[...]

De warmtepomp van de BG werkt nog niet maar gaat dit jaar de (nog aan te leggen) vloerverwarming doen. De trap naar bovenkomt in de hal uit waar geen vloerverwarming ligt/gaat liggen. Dus per saldo zal de wp niet veel warmte richtind de etage sturen
Op de etage bevind zich mijn werkkamer. 12 graden (met die koude dagen) is niet echt lekker om te werken dus daar doet de airco z'n werk naar 19-20 graden. Mijn vrouw werkt er ook regelmatig dus momenteel 3 dagen per week dat die kamer verwarmd wordt. Slaapkamer is alleen koelen.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Dapdodo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:49:
[...]

@Judge Ming COP=4 tov COP 3, ben je berekend op defrosts?
Aanvullende vraag en hoe ventileer je dan?
De Ariston heeft een geintegreerde pomp, geen buitenunit. Aangezien de unit binnen staat ... hoe groot is de kans dat er iets bevriest? Ik kan 'm deels laten pompen en deels het element laten gebruiken, maar er is een instelling 'defrost' die standaard (fabrieksetting) uit staat. Niet goed?

Ventilatie? Het ding ademt buitenlucht in en uit. De badkamer en WC hebben een MV maar de kamers hebben gewoon ramen die open zouden kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Judge Ming op 04-01-2023 12:51 ]

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
Judge Ming schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:49:
[...]

De Ariston heeft een geintegreerde pomp, geen buitenunit. Aangezien de unit binnen staat ... hoe groot is de kans dat er iets bevriest? Ik kan 'm deels laten pompen en deels het element laten gebruiken, maar er is een instelling 'defrost' die standaard (fabrieksetting) uit staat. Niet goed?

Ventilatie? Het ding ademt buitenlucht in en uit. De badkamer en WC hebben een MV maar de kamers hebben gewoon ramen die open zouden kunnen.
Als die alleen buitenlucht trekt, zal die onder de 5C wel eens een keer gaan defrosten denk ik.
Maar goed hij kan tot -10C volgens spec.
Kon het even niet meer terugvinden of je nu wel of geen ruimte had om te mengen, maar anders heeft mengen toch nog wel mijn voorkeur. Want die MV lucht ben je toch kwijt als verlies met je C-ventilatie systeem. Gezien de 600m3 die hij nodig heeft, kun je dan maximaal zo'n 20% bijmengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:43
Judge Ming schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:45:
[...]

De warmtepomp van de BG werkt nog niet maar gaat dit jaar de (nog aan te leggen) vloerverwarming doen. De trap naar bovenkomt in de hal uit waar geen vloerverwarming ligt/gaat liggen. Dus per saldo zal de wp niet veel warmte richtind de etage sturen
Op de etage bevind zich mijn werkkamer. 12 graden (met die koude dagen) is niet echt lekker om te werken dus daar doet de airco z'n werk naar 19-20 graden. Mijn vrouw werkt er ook regelmatig dus momenteel 3 dagen per week dat die kamer verwarmd wordt. Slaapkamer is alleen koelen.
Het ligt er uiteraard echt per situatie aan, maar vergeet de warmte (die je wp maakt) die je naar je bovenverdieping "verliest" uit de woonkamer door transmissieverlies niet. Ik had voor mijn woonkamer een warmteverliesberekening gemaakt en ik geloof dat ik iets van 25-30% van mijn warmte uit de woonkamer verlies (als het buiten erg koud is overigens) door het plafond. Die warmte zou je wpb dan deels gebruiken. Maargoed, je kunt je helemaal suf rekenen als je wilt (en ja, dat doe ik regelmatig :p). Uiteindelijk zijn soms praktische overwegingen belangrijker dan die procenten meer of minder efficientie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:05
tinusa4 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Geen lava douchers hier en voor lange tijd. Die 270L zou in principe voor warm water teveel zijn, dus evt. 200l ook een optie in mijn situatie. Wel heb ik de extra spiraal natuurlijk benodigd die enkel op deze twee modellen beschikbaar zijn. Thermisch vermogen voor dit specifieke systeem is geloof ik zo 1.5 kw, dus snel gerekend zo 1 a 1.2 kw beschikbaar overdag (indien niet de lava douchers sochtends hebben gedouched :)) om te gebruiken voor het bijverwarmen van de woonkamer. De andere ~300watt om het water warm te houden. 1100 watt gedeeld door 55 m2 = 20 watt (continue) afgifte per m2. Gekke rekensom? Elektrische verwarming zit al op zo 80 a 100watt maar dat staat niet continue aan. Dus lijkt mij (leek!) dit prima bijverwarmen met nog een elektrisch element van 1.2kw (elektrische booster) als backup.

Aanvulling/update keuze voor WP boiler voor bijverwarming: geen ruimte voor buitenunit voor L/W warmtepomp. Anders ga je richting een NIBE F730 etc. maar die kosten 15k ipv 3~4k voor een wpb.
Nog wat betreft bijverwarmen met de Arostor 270L met extra spiraal: het elektrische vermogen is 450w wat met een COP 3.14 het thermische vermogen van 1.420w opleverd. Mocht je dus in de winter warm water willen stoken/behouden en middels VV een ruimte (55m2 in mijn geval) willen stoken moet je toch echt gaan leunen op die 1.200w boost functie. Die 450w icm een COP in de winter (zal rond de 2 zijn) is te weinig om te verwarmen (zo ~450w beschikbaar voor VV). Dan zou je wellicht beter voor het zekere gaan en de Arostor 270L willen combineren met een kleine elektrische CV (~1.500 euro extra). De COP is dan ook gewoon 1 en je hebt altijd voldoende vermogen. Eens?

Dan zou je ook bijna gewoon elektrische VV kunnen nemen met COP1. Het gedeelte dat je met de Arostor 270L met een COP+1 stookt is maar beperkt dan.

[ Voor 4% gewijzigd door tinusa4 op 05-01-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezonno
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-03 19:34
MaartenXM schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:07:
[...]

Lekker op Comfort laten, maar de minimum temperatuur uit zetten. (Temperatuur waarbij de backup aan moet) en de max opwarmtijd ook. (bij de max opwarmtijd gaat ook de backup aan)
In het installateurs-menu ook nog een anti-legionella aan zetten. Ik heb die op 7 dagen en 60 graden staan, Dan gaat de arostor eens in de 8 dagen naar 60 graden. (dat gaat helemaal op de compressor)

In Eco krijg je storingen op de anti-legionella, maar comfort met bovenstaande instellingen is hetzelfde als ECO, maar dan zonder storingen tijdens de anti-legionella.

Ik heb de arostor op buitenlucht, met een schema tussen 13.00 en 21.00 verwarmen. Dan is de buitentemperatuur het hoogst. In de winter gaat dat vanzelf een uur eerder want de boiler doet niet aan zomer/wintertijd.
Ik heb dezelfde instellingen nu en de warmte pomp is een stuk zuiniger.
Hoe stel je zo'n schema tussen 13:00 en 21:00 nu eigenlijk in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:15
ezonno schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:02:
[...]

Ik heb dezelfde instellingen nu en de warmte pomp is een stuk zuiniger.
Hoe stel je zo'n schema tussen 13:00 en 21:00 nu eigenlijk in?
Een weekprogramma instellen, met elke dag 0.00 tot 13.00 anti-vorst, 13.00 - 21.00 comfort, 21.00 tot 0.00 anti-vorst. (en dan 6 keer "kopieer vorige dag" aanklikken). Dat staat wel ergens in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 08:37
Heeft er iemand ervaring met de Daikin Altherma M HW warmtepompboiler?

Volgens de technische specs kan je er een wifi-kaart op aansluiten, op poort cn22.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:12

V-8

Is het een reëele optie om een warmtepompboiler ook te gebruiken om 1 radiator te verwarmen?

Situatieschets:

- Huishouden met 2 volwassenen
- Nu wordt een gas-CV gebruikt voor SWW. Verwarming geschiedt met een houtkachel als hoofdverwarming.
- Kleine badkamer (<4m2)
- Dagelijks douchen, meestal 2 personen kort na elkaar. Totaal max. 15-20 min.
- SWW wordt eigenlijk alleen in de badkamer gebruikt voor douchen. Warm water in de keuken wordt nauwelijks gebruikt.

Is het in jullie optiek mogelijk om hierbij een warmtepompboiler te gebruiken voor zowel het SWW als om de badkamer te verwarmen? Hierbij is 1 handdoekradiator aanwezig die door de WPB gevoed zou moeten worden.

Hoor graag de visie van anderen! Alvast dank voor elke reactie.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In theorie kan dat maar het gaat ten koste van de SWW voorraad als je alles tegelijk wil doen.
Kijk eens hoeveel Watt de radiator is aan de hand van merk en type.
Ik heb een 400W IR plaat achter de handdoekradiator gehangen zodat ie geen extra ruimte inneemt.
Het hangt ook van de situatie af, met goede isolatie belast de radiator de wpb minder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Speedy-Andre schreef op zondag 8 januari 2023 @ 03:10:
In theorie kan dat maar het gaat ten koste van de SWW voorraad als je alles tegelijk wil doen.
Kijk eens hoeveel Watt de radiator is aan de hand van merk en type.
Ik heb een 400W IR plaat achter de handdoekradiator gehangen zodat ie geen extra ruimte inneemt.
Het hangt ook van de situatie af, met goede isolatie belast de radiator de wpb minder.
Bedankt voor je reactie!

De radiator moet ik nog kopen, dus die keuze is nog 'vrij'. Echter in verband met de beperkte beschikbare ruime voor de radiator verwacht ik dat er een exemplaar van maximaal 400-500W zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
V-8 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De radiator moet ik nog kopen, dus die keuze is nog 'vrij'. Echter in verband met de beperkte beschikbare ruime voor de radiator verwacht ik dat er een exemplaar van maximaal 400-500W zal komen.
Vermoed dat een WPB op zo'n radiator alleen gaat pendelen met een kwartier of zo.
De meeste kunnen alleen volle bak of niks.
Je zult hem dus op een vat moeten aansluiten waar je dan je verwarming water weer uithaalt.
Stel dat die 8uur, SWW aan het maken bent. Dan kan de radiator lus met pomp meedraaien.
Dit verlengt de tijd om het water op te warmen.
En als je te hard eruit haalt, gaat die de hoge temperatuur niet kunnen leveren en klaarzetten voor douchen.
Wordt wel een vermogen/tijdsspelletje, maar lijkt me niet onmogelijk.
Je moet dan wel zorgen dat de WPB vrij goed instelbaar is op schema's of aan te sturen is.
En zorg dat de spiraal waarmee je warmte wil onttrekken aan het vat, laag zit, zodat erboven altijd voldoende douchewater overblijft. Maar hoog genoeg om de temperatuurmeting die voor het starten van de WPB is, te beinvloeden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dapdodo op 08-01-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een wpb gaat niet pendelen, die start pas als hij bovenin 5 graden onder zijn setpoint komt en dan verwarmt hij tot dat setpoint bereikt is.
Zou hij daar normaal een uur mee bezig zijn dan wordt met een belaste spiraal veel langer.
De spiraal zit meestal onderin omdat bij bedoeld gebruik de warmte die hij afgeeft aan de wpb omhoog trekt.

@V-8
Als de radiator er nu niet is, hoe verwarm je de badkamer dan?
Hangt er nu wel een dan kan je testen hoe goed hij werkt met een temperatuur van 40-45 graden, dat is wat je met een wpb zal halen.
Verder kan je de cv installatie voor een deel in takt laten (expansievat, ontluchting, veiligheidsgroep) als dat nog goed werkt en heb je alleen een pomp nodig die je gaat schakelen.

Ik kreeg met de cvketel de badkamer al niet warm, vandaar het extra IR paneel en dan kan je kiezen wat je gaat gebruiken.
Een losse badkamer kachel (met ventilator) kan ook, die is compact en werkt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Dapdodo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Vermoed dat een WPB op zo'n radiator alleen gaat pendelen met een kwartier of zo.
De meeste kunnen alleen volle bak of niks.
Je zult hem dus op een vat moeten aansluiten waar je dan je verwarming water weer uithaalt.
Stel dat die 8uur, SWW aan het maken bent. Dan kan de radiator lus met pomp meedraaien.
Dit verlengt de tijd om het water op te warmen.
En als je te hard eruit haalt, gaat die de hoge temperatuur niet kunnen leveren en klaarzetten voor douchen.
Wordt wel een vermogen/tijdsspelletje, maar lijkt me niet onmogelijk.
Je moet dan wel zorgen dat de WPB vrij goed instelbaar is op schema's of aan te sturen is.
En zorg dat de spiraal waarmee je warmte wil onttrekken aan het vat, laag zit, zodat erboven altijd voldoende douchewater overblijft. Maar hoog genoeg om de temperatuurmeting die voor het starten van de WPB is, te beinvloeden.
Speedy-Andre schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:39:
Een wpb gaat niet pendelen, die start pas als hij bovenin 5 graden onder zijn setpoint komt en dan verwarmt hij tot dat setpoint bereikt is.
Zou hij daar normaal een uur mee bezig zijn dan wordt met een belaste spiraal veel langer.
De spiraal zit meestal onderin omdat bij bedoeld gebruik de warmte die hij afgeeft aan de wpb omhoog trekt.

@V-8
Als de radiator er nu niet is, hoe verwarm je de badkamer dan?
Hangt er nu wel een dan kan je testen hoe goed hij werkt met een temperatuur van 40-45 graden, dat is wat je met een wpb zal halen.
Verder kan je de cv installatie voor een deel in takt laten (expansievat, ontluchting, veiligheidsgroep) als dat nog goed werkt en heb je alleen een pomp nodig die je gaat schakelen.

Ik kreeg met de cvketel de badkamer al niet warm, vandaar het extra IR paneel en dan kan je kiezen wat je gaat gebruiken.
Een losse badkamer kachel (met ventilator) kan ook, die is compact en werkt snel.
Bedankt voor beide reacties.

Op dit moment word de badkamer óf niet, óf met een oliegevulde radiator (COP=1) verwarmd.
We wonen pas sinds augustus hier, en zijn nog deels bezig met de verbouwing.

Ik wil inderdaad eventueel bijverwarmen met een IR-paneel, wellicht geïntegreerd in de spiegel. Maar als 1e warmtebron gebruik ik bij voorkeur een bron met COP>1. Als die het niet warm genoeg krijgt, kan ik bijschakelen met een aanvullende optie.

De wens is inderdaad ook om de WPB goed aanstuurbaar te maken en te integreren in Home Assistant. Ook i.c.m mijn zonnepanelen en straks de afbouw van de saldering.

Een extra gedachte is ook om de bestaande gas-CV te laten hangen en in de winter, als de COP van de WPB dusdanig laag is dat gas goedkoper is, het SWW te laten maken door de CV. Zit te broeden op een idee met een 3-weg-klep, maar geen idee of dat echt realiseerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
V-8 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:03:
...
Een extra gedachte is ook om de bestaande gas-CV te laten hangen en in de winter, als de COP van de WPB dusdanig laag is dat gas goedkoper is, het SWW te laten maken door de CV. Zit te broeden op een idee met een 3-weg-klep, maar geen idee of dat echt realiseerbaar is.
Als dit de enige reden is dat je nog gas gebruikt, kan je voor de vaste lasten veel WPB uren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Dapdodo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Als dit de enige reden is dat je nog gas gebruikt, kan je voor de vaste lasten veel WPB uren maken.
Klopt idd. Maar we hebben net een nieuwe keuken met (bewust) een gasfornuis. Gedachte speelde ook door mijn hoofd om met een grote gasfles te gaan werken voor het koken en dan gas idd afsluiten.
Maar ik verwacht dat, na deze energiecrisis, er wel weer welkomstbonussen gegeven gaan worden door energieleveranciers. Die bonus kan dan voldoende zijn om het vastrecht te compenseren.

En, correct me if I am wrong, eenmaal afgesloten krijg je je gas nooit meer terug. Dus dat zijn meerdere overwegingen :)

Plus dan heb ik geen mogelijkheid meer om de 1e verdieping + zolder te verwarmen (behalve onze slaapkamer met airco)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

V-8 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:50:
[...]

En, correct me if I am wrong, eenmaal afgesloten krijg je je gas nooit meer terug. Dus dat zijn meerdere overwegingen :)
Die van mij is al bijna 5 jaar verzegeld, Geen vastrecht, maar kan als ik dat wil direct weer in gebruik genomen worden. Maar de kans dat dat gebeurt acht ik 0. Waarom zou ik nog gas willen..
Plus dan heb ik geen mogelijkheid meer om de 1e verdieping + zolder te verwarmen (behalve onze slaapkamer met airco)
Tsja vroeg of laat moet je toch van het gas. De afgelopen jaren kon dat mooi goedkoop. Het is nu even duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanhaalen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 13:21
Sinds dinsdag draait hier een Explorer v4 200l naar tevredenheid. Vandaag zag ik dat na het douchen van mijn vrouw de temperatuur op 17 graden stond. De pomp heeft alleen smorgen even aangestaan tot 50 graden en mijn kinderen zijn in bad geweest, daarnaast doucht mijn vrouw aanzienlijk heet. Bij 17 graden ging ik nog douchen en hier kwam nog voldoende warm water uit de kraan tot mijn verbazing. Zit de sensor redelijk laag dat deze een lage temp aangeeft en het warme water dus nog boven in het vat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Die van mij is al bijna 5 jaar verzegeld, Geen vastrecht, maar kan als ik dat wil direct weer in gebruik genomen worden. Maar de kans dat dat gebeurt acht ik 0. Waarom zou ik nog gas willen..

[...]

Tsja vroeg of laat moet je toch van het gas. De afgelopen jaren kon dat mooi goedkoop. Het is nu even duur.
Klop indd. Maar met nu al elke maand 100 euro toe op de energierekening (i.v.m. de jou zeker niet onbekende interessante TLV's van tegenwoordig 😆) is de incentive nog niet zo heel erg aanwezig om van het gas af te gaan.
Plus dat we nog graag op gas koken en net een nieuw fornuis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:20
bvanhaalen schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:03:
Sinds dinsdag draait hier een Explorer v4 200l naar tevredenheid. Vandaag zag ik dat na het douchen van mijn vrouw de temperatuur op 17 graden stond. De pomp heeft alleen smorgen even aangestaan tot 50 graden en mijn kinderen zijn in bad geweest, daarnaast doucht mijn vrouw aanzienlijk heet. Bij 17 graden ging ik nog douchen en hier kwam nog voldoende warm water uit de kraan tot mijn verbazing. Zit de sensor redelijk laag dat deze een lage temp aangeeft en het warme water dus nog boven in het vat?
Dat herken ik niet, hier klopt de temperatuur wel ook met hoe het voelt onder de douche. Onder de 35 graden ga je merken dat de douche koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

bvanhaalen schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:03:
Dat kan wel hoor, de temperatuur sensor zit ongeveer in het midden dus er zit nog wel wat warm water bovenin.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

V-8 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Klop indd. Maar met nu al elke maand 100 euro toe op de energierekening (i.v.m. de jou zeker niet onbekende interessante TLV's van tegenwoordig 😆) is de incentive nog niet zo heel erg aanwezig om van het gas af te gaan.
Plus dat we nog graag op gas koken en net een nieuw fornuis hebben.
Alleen wordt wordt vanaf nu dat geld toe op de energierekening minder en wordt dan van het gas af gaan of nog een beetje gas gebruiken een dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

klump4u schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Alleen wordt wordt vanaf nu dat geld toe op de energierekening minder en wordt dan van het gas af gaan of nog een beetje gas gebruiken een dure hobby.
Is er inderdaad al bekend vanaf wanneer van het gas af gaan geld gaat kosten?

Heb jij een glazen bol, dat je weet dat ik vanaf nu minder terug ga krijgen? Waar maak je dat uit op? 😉

No hard feelings :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 21:27
Ik heb even een vraag over een warmtepompboiler, en dan met name over het punt wanneer je het beste met alleen een L/W warmtepomp uit kan en wanneer je het beste een warmtepompboiler er naast nodig hebt.

Situatie.
Huis van 2007, goed geïsoleerd.
Gasverbruik was 1500m3 per jaar. In zomermaanden met alleen SWW 30m3 per maand
Beneden vloerverwarming
Vloeroppervlak +- 200m2
CV is een Nefit uit 2013.
Mechanische ventilatie van itho daalderop.

We hebben het huis gekocht in begin 2021, direct bijna 16.000WP aan zonnepanelen erop laten plaatsen (origineel verbruik 4500KWh). Ook zijn airco's geplaatst voor de woonkamer, slaapkamer beneden (= kantoor) en de slaapkamers boven. De airco waren met name bedoeld om te koelen, maar we verwarmen er nu ook mee en zelfs in de koude dagen is dat prima te doen. Wel mis ik het comfort van de vloerverwarming, maar daar kan ik op zich prima mee leven.

Een Full Electric L/W warmtepomp is qua kosten voor het gasverbruik wat overblijft wellicht overkill nu (10-15K). Daar twijfel ik over. Maar ik twijfel ook over het punt of we met onze wensen niet altijd toch op een warmtepompboiler uit komen. In dat geval zou ik nu die al kunnen laten plaatsen en kunnen we later wel kijken of we ooit nog voor de rest van de (vloer)verwarming alsnog een normale warmtepomp gaan plaatsen.

Er zijn 2 badkamers, 1 boven en 1 beneden. Die beneden is nu niet in gebruik maar zal in de toekomst wel gebruikt worden. Ook zie ik met 2 opgroeiende kinderen wel gebeuren dat beide badkamers tegelijk gebruikt worden.
- Op termijn willen de de badkamer boven verbouwen. Daar komt dan 2x een regendouche die tegelijk gebruikt moeten kunnen worden. Liefst ook zonder waterbesparing waardoor je een pisstraaltje overhoudt.
- Ook komt er dan een bad.
- Ik wil niet in een situatie komen dat er net 5 minuten te lang gedoucht is en er koud water is.
- En wellicht een vreemde vraag, maar misschien is het handig dat ik dit wel benoem: De badkamer boven wordt nu alleen gebruikt. De designradiator daar was defect, is nu vervangen voor een oliegevulde elektrische designradiator, achteraf qua verbruik misschien niet de beste keus (draait 3-4 uur per dag). Maar aangezien de CV thermostaat in de ruimte staat waar de airco zich bevind was dat wel een optie om de badkamer los van de CV warm te krijgen. (Dit hoeft alleen in de winter, verder is het warm genoeg)

Nu vraag ik mij dus af:
- Stel ik wil ooit een L/W warmtepomp. Kan ik met onze wensen dan uit met een normale L/W warmtepomp set? Al dan niet met een boiler(vat) die daarbij past.
- Of kom ik eigenlijk altijd uit op een extra / losse warmtepompboiler?

Mijn huidige idee is:
- Nu een warmtepompboiler voor SWW -> Maar welke? En hoe voorkom ik dat ik later met 2 regendouches ineens koud water heb.
- En over een paar jaar ooit naar een L/W warmtepomp met daarbij een systeem waar je per ruimte/radiator de warmtevraag aan de "ketel" kan regelen zodat 1 badkamer bijvoorbeeld ook kan zeggen "ik wil nu warmte" zonder dat de vloerverwarming in de kamer of de radiatoren van de slaapkamers warm worden.

Ik heb alleen geen flauw idee of ik tov een "normale" L/W warmtepomp die wellicht later kom dan nu dubbel werk doe of zelfs alles kan weggooien als die normale warmtepomp komt. Of dat ik in de toekomst altijd een warmtepompboiler nodig heb en die net zo goed nu al kan laten plaatsen.

Veel vragen, maar hoop dat iemand mij de goede richting op kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05
V-8 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Bedankt voor je reactie!

En bedoel je dan 400W/500W volgens opgave (wat meestal een wattage is dat uitgaat van 75/65/20, een vermogen dat je met je wpb water dus nooit gaat halen)?

Ik wil ook zo'n handdoekenrekradiator ophangen, maar ik zit hier een beetje mee. Met water van 35/40 graden blijft er maar een paar honderd watt vermogen over, wat erg karig is. Ik denk dat resistief dan toch misschien beter is om het aangenaam te maken (of is er een variant die water bijwarmt oid)?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Renkie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:27:
Ik heb even een vraag over een warmtepompboiler, en dan met name over het punt wanneer je het beste met alleen een L/W warmtepomp uit kan en wanneer je het beste een warmtepompboiler er naast nodig hebt.

Situatie.
Huis van 2007, goed geïsoleerd.
Gasverbruik was 1500m3 per jaar. In zomermaanden met alleen SWW 30m3 per maand
Beneden vloerverwarming
Vloeroppervlak +- 200m2
CV is een Nefit uit 2013.
Mechanische ventilatie van itho daalderop.

We hebben het huis gekocht in begin 2021, direct bijna 16.000WP aan zonnepanelen erop laten plaatsen (origineel verbruik 4500KWh). Ook zijn airco's geplaatst voor de woonkamer, slaapkamer beneden (= kantoor) en de slaapkamers boven. De airco waren met name bedoeld om te koelen, maar we verwarmen er nu ook mee en zelfs in de koude dagen is dat prima te doen. Wel mis ik het comfort van de vloerverwarming, maar daar kan ik op zich prima mee leven.

Een Full Electric L/W warmtepomp is qua kosten voor het gasverbruik wat overblijft wellicht overkill nu (10-15K). Daar twijfel ik over. Maar ik twijfel ook over het punt of we met onze wensen niet altijd toch op een warmtepompboiler uit komen. In dat geval zou ik nu die al kunnen laten plaatsen en kunnen we later wel kijken of we ooit nog voor de rest van de (vloer)verwarming alsnog een normale warmtepomp gaan plaatsen.

Er zijn 2 badkamers, 1 boven en 1 beneden. Die beneden is nu niet in gebruik maar zal in de toekomst wel gebruikt worden. Ook zie ik met 2 opgroeiende kinderen wel gebeuren dat beide badkamers tegelijk gebruikt worden.
- Op termijn willen de de badkamer boven verbouwen. Daar komt dan 2x een regendouche die tegelijk gebruikt moeten kunnen worden. Liefst ook zonder waterbesparing waardoor je een pisstraaltje overhoudt.
- Ook komt er dan een bad.
- Ik wil niet in een situatie komen dat er net 5 minuten te lang gedoucht is en er koud water is.
- En wellicht een vreemde vraag, maar misschien is het handig dat ik dit wel benoem: De badkamer boven wordt nu alleen gebruikt. De designradiator daar was defect, is nu vervangen voor een oliegevulde elektrische designradiator, achteraf qua verbruik misschien niet de beste keus (draait 3-4 uur per dag). Maar aangezien de CV thermostaat in de ruimte staat waar de airco zich bevind was dat wel een optie om de badkamer los van de CV warm te krijgen. (Dit hoeft alleen in de winter, verder is het warm genoeg)

Nu vraag ik mij dus af:
- Stel ik wil ooit een L/W warmtepomp. Kan ik met onze wensen dan uit met een normale L/W warmtepomp set? Al dan niet met een boiler(vat) die daarbij past.
- Of kom ik eigenlijk altijd uit op een extra / losse warmtepompboiler?

Mijn huidige idee is:
- Nu een warmtepompboiler voor SWW -> Maar welke? En hoe voorkom ik dat ik later met 2 regendouches ineens koud water heb.
- En over een paar jaar ooit naar een L/W warmtepomp met daarbij een systeem waar je per ruimte/radiator de warmtevraag aan de "ketel" kan regelen zodat 1 badkamer bijvoorbeeld ook kan zeggen "ik wil nu warmte" zonder dat de vloerverwarming in de kamer of de radiatoren van de slaapkamers warm worden.

Ik heb alleen geen flauw idee of ik tov een "normale" L/W warmtepomp die wellicht later kom dan nu dubbel werk doe of zelfs alles kan weggooien als die normale warmtepomp komt. Of dat ik in de toekomst altijd een warmtepompboiler nodig heb en die net zo goed nu al kan laten plaatsen.

Veel vragen, maar hoop dat iemand mij de goede richting op kan sturen.
Dit is eigenlijk wat veel voor dit topic maar goed :)
Een wpb gebruikt lucht van buiten en/of binnen, begin daar eens mee als je weet waar hij zou komen.
Argument voor een wpb is de zelfstandige werking, je hoeft geen 'enorme' wp aan te hebben voor SWW.

Eventueel kan je er een samenstellen, dan heb je de warmtepomp en het vat los van elkaar wat een veel groter vat mogelijk maakt.
Hoeveel water je kan tappen hangt mede af van hoe warm je hem instelt, 50-55 graden is gangbaar maar 60 graden redt hij ook nog.
Verder kan je de badkamer efficiënter maken met een douche WTW die zorgt dat je minder water uit de boiler haalt en dus meer capaciteit krijgt (35% meer).

Als je met airco's verwarmt kan een wp minder groot zijn, een vat voor SWW erbij kan altijd en eventueel sluit je daar alleen de badkamer beneden op aan.
Voordeel van de wp is dat hij het vat sneller warm krijgt dan een wpb, nadeel is dat hij kiest tussen ruimte verwarming en SWW verwarmen omdat dit niet tegelijk kan vanwege gescheiden circuits.

Door je vraag naar veel water niet bij te stellen staat daar een hoog verbruik tegenover en je weet niet zeker of dat in de toekomst betaalbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 21:27
Dit is eigenlijk wat veel voor dit topic maar goed :)
Snap ik op zich, of is een los/eigen topic beter? Want dit hoort ook niet per definitie in het L/W topic?

Qua locatie, kan op zolder (naast de MV unit) of in de CV ruimte welke zich daar direct onder bevind centraal op de 1e verdieping. Daar past ook een boilervat op zich.

En qua toekomst:
Ik ben niet van plan om 7 dagen in de week een bad te gebruiken en 2 uur te douchen. Maar ik wil eigenlijk ook niet een situatie dat als iemand wel in bad gaat en er toevallig daarna een douche aan gaat er alleen koud water is.

Ik las ergens in een ander topic dat bij een warmtepompboiler de spiraal die voor de legionellarun gebruikt wordt in theorie ook bij te schakelen is om sneller / meer warm water te krijgen. Dat is wellicht minder zuinig maar zal wellicht een idee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een spiraal wordt geen verwarmingselement bedoeld maar een opgerolde leiding in het vat.
Het hangt mede af van waar het element zit, de warmte die hij produceert trekt naar boven waar je tapt.
Een deel van het vat is eerder warm maar meestal niet de hele inhoud tenzij er een recirculatie punt is waar je een pomp op aansluit.

Het is een kwestie van berekenen, de fabrikant vermeldt in de specs het aantal liters van 40 graden dat je eruit kan halen, daarbij is ongeveer 3/4 deel bruikbaar omdat een wpb onderin met koud water wordt bijgevuld.
Gemiddeld kan je 300 liter van 40 graden uit een 200l boiler halen, hoe warmer hij is hoe meer liters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Brent schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:34:
[...]

En bedoel je dan 400W/500W volgens opgave (wat meestal een wattage is dat uitgaat van 75/65/20, een vermogen dat je met je wpb water dus nooit gaat halen)?

Ik wil ook zo'n handdoekenrekradiator ophangen, maar ik zit hier een beetje mee. Met water van 35/40 graden blijft er maar een paar honderd watt vermogen over, wat erg karig is. Ik denk dat resistief dan toch misschien beter is om het aangenaam te maken (of is er een variant die water bijwarmt oid)?
Klopt idd, 400 a 500w o.b.v. bijvoorbeeld 70 graden aanvoer en delta-T van 50.

Het hoeft ook echt niet heel warm te worden in de badkamer, als de ergste vochtigheid en kou er maar af is. En de handdoeken drogen. Eventueel kan ik kort bijverwarmen met bijvoorbeeld IR als we echt in de badkamer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05
V-8 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Klopt idd, 400 a 500w o.b.v. bijvoorbeeld 70 graden aanvoer en delta-T van 50.

Het hoeft ook echt niet heel warm te worden in de badkamer, als de ergste vochtigheid en kou er maar af is. En de handdoeken drogen. Eventueel kan ik kort bijverwarmen met bijvoorbeeld IR als we echt in de badkamer zijn.
Dan blijft er maar 100W over, 200 als je je boiler op 60 gaat zetten. Dat is niet meer dan hem over je lijf hangen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

V-8 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Is er inderdaad al bekend vanaf wanneer van het gas af gaan geld gaat kosten?

Heb jij een glazen bol, dat je weet dat ik vanaf nu minder terug ga krijgen? Waar maak je dat uit op? 😉

No hard feelings :)
Met van het gas af gaan bedoel ik de kosten voor de warmtepompboiler, warmtepomp e.d. dat wordt alleen maar duurder en de subsidies daar op zullen ook geen eeuwigheid blijven en de netbeheerders zullen het verwijderen van de gasaansluiting ook niet voor altijd gratis blijven doen.
Ik weet niet hoeveel je nu terug krijgt voor een kWh elektra maar ik denk dat als je vandaag moest overstappen je niet meer zoveel krijgt als wat je nu hebt. Ik krijg als ik nu zou switchen nergens meer de €1,08 die ik nu nog t/m september heb vast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

klump4u schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Met van het gas af gaan bedoel ik de kosten voor de warmtepompboiler, warmtepomp e.d. dat wordt alleen maar duurder en de subsidies daar op zullen ook geen eeuwigheid blijven en de netbeheerders zullen het verwijderen van de gasaansluiting ook niet voor altijd gratis blijven doen.
Ik weet niet hoeveel je nu terug krijgt voor een kWh elektra maar ik denk dat als je vandaag moest overstappen je niet meer zoveel krijgt als wat je nu hebt. Ik krijg als ik nu zou switchen nergens meer de €1,08 die ik nu nog t/m september heb vast staan.
Ah ja, ik begrijp je, de investeringen die je moet doen om van het gas af te kúnnen zijn inderdaad behoorlijk. Eens.

TLV is voor mij t/m Mei '23 nog €0,46, ben me aan het oriënteren op een leverancier met nieuwe goede TLV.
Nog even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen!

Bij wie zit je met €1,08? Is dat kaal tarief excl. BTW en ODE? Dat is wel heel lekker zeg! Goed geregeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

V-8 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Ah ja, ik begrijp je, de investeringen die je moet doen om van het gas af te kúnnen zijn inderdaad behoorlijk. Eens.

TLV is voor mij t/m Mei '23 nog €0,46, ben me aan het oriënteren op een leverancier met nieuwe goede TLV.
Nog even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen!

Bij wie zit je met €1,08? Is dat kaal tarief excl. BTW en ODE? Dat is wel heel lekker zeg! Goed geregeld.
Ik heb de Atlantic explorer v3 270 nog gekocht toen er nog €1250,- subsidie op zat en je nog zelf mocht plaatsen, incl. materiaal voor €500,- staan toen, warmtepomp idem, netto voor €700,- staan. Laatst september alle zonnepanelen sets (totaal 8780wp) die al lang terug verdiend waren verkocht voor dik €5000,- en voor €9000,- 14400wp alles nieuw terug gelegd. Met het contract bij Innova heb ik dit binnen het jaar terug verdiend en kan ik weer jaren vooruit. Van de dik 6000kWh overschot betalen we de nieuwe keuken met inductiekookplaat.

Maar nu weer verder ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 11:38
Ik ga binnenkort een jaren 60 huis volledig verduurzamen en overweeg o.a. een full-electric L/W warmtepomp en een losse warmtepompboiler aan te schaffen. Met name vanwege het flexibel zijn met aansluiten twee losse producten. Wat ik begrijp is dat een warmtepompboiler van binnenhuis de lucht kan aantrekken; kan je deze dan in bijvoorbeeld in de badkamer zelf plaatsen of een kleine ruimte daar vlakbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pieter2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:58:
Wat ik begrijp is dat een warmtepompboiler van binnenhuis de lucht kan aantrekken;
Dat kan, maar dan 'oogst' je dus ook de warmte uit je huis, ten koste van de temperatuur in huis.
kan je deze dan in bijvoorbeeld in de badkamer zelf plaatsen of een kleine ruimte daar vlakbij?
Ja dat kan prima. veel mensen kiezen de zolder of een bijkeuken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
de Peer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Dat kan, maar dan 'oogst' je dus ook de warmte uit je huis, ten koste van de temperatuur in huis.

[...]

Ik heb beneden recht onder de badkamer een technische ruimte met douche wtw en verdeler; dus dat zou makkelijk zijn met enkel een aansluiting naar boven. Vraag mij alleen af of de ruimte dan groot genoeg is; zit er een minimale m3 aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-08 22:14
Niet echt als de uitblaas buiten de ruimte wordt gedaan.
En zorg natuurlijk voor een manier om aan te zuigen bijvoorbeeld via een 2cm onder de deur.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pieter2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Ik heb beneden recht onder de badkamer een technische ruimte met douche wtw en verdeler; dus dat zou makkelijk zijn met enkel een aansluiting naar boven. Vraag mij alleen af of de ruimte dan groot genoeg is; zit er een minimale m3 aan?
Je moet je afvragen wat je warmtebron gaat zijn. Buitenlucht? of een cv-ketel of warmtepomp in je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Jim423 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:59:
Niet echt als de uitblaas buiten de ruimte wordt gedaan.
En zorg natuurlijk voor een manier om aan te zuigen bijvoorbeeld via een 2cm onder de deur.
Ik wil graag wtw balans ventilatie; maar ik begrijp dat je de warme lucht niet meer kan gebruiken als je ook al wtw hebt. Kan ik dan inlaat regelen door bijvoorbeeld voldoende ruimte onder de deur te hebben? En kan ik dan de uitlaat aansluiten op het ventilatiekanaal? Of is dat niet logisch omdat er koude lucht uit komt?
de Peer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Je moet je afvragen wat je warmtebron gaat zijn. Buitenlucht? of een cv-ketel of warmtepomp in je huis?
Ik neig nu naar een l/w warmtepomp monobloc die buiten wordt geplaatst. En dan een seperate warmteboiler die de lucht uit de technische ruimte kan halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik maak sinds een 1,5 jaar gebruik van de volgende opstelling voor gezin van 6 personen:

- 300L boilervat
- MyPV AC Elwa met verbinding naar power-meter. Dit warmt het water op t/m 75 graden (afstand tot cv-ketel is wat lang, vandaar flink hoger dan tapwater temp.).
- My Powermeter, die meet op mijn PV groep wanneer er overschot is van de zonnepanelen.
- Aangesloten op het tapwater systeem (60 graden) van mijn oude CV ketel.

Ik lees net op de website dat ik de ELWA ook kan verbinden aan grid (boost-functie) waardoor hij altijd zorgt dat het water op temp. blijft. Dit kan voor mij interessant zijn om dus gas op 0m3 te krijgen. Maar nu met mijn lage tarief nog op gas vraag ik mij af of ik dat moet doen. Even berekenen dus.

Samen met airco-units en inductie koken heeft mijn gas gereduceerd t/m 80m3. Ik kom vanaf 800/900m3. Zelfs met mijn vast contract t/m oktober 2024.. kan deze relatief goedkope installatie prima uit. In 2024 verwacht ik nog wat zonnepanelen extra kwijt te kunnen en hierdoor dus langer over het hele jaar gebruik te kunnen maken van deze boiler.

Totale verduurzaming investering komt dan uit op 15k (airco (2020), boiler (2021) en zonnepanelen (2020).

[ Voor 52% gewijzigd door Falcon op 10-01-2023 08:44 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kan je die draagzakken die bij sommige modellen warmtepomp boilers zitten ook los kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Falcon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:55:
- MyPV AC Elwa met verbinding naar power-meter. Dit warmt het water op t/m 75 graden (afstand tot cv-ketel is wat lang, vandaar flink hoger dan tapwater temp.).
Dit is zonder warmtepomp dus relatief 'onzuinig'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Dit is zonder warmtepomp dus relatief 'onzuinig'?
Dat is ook mijn conclusie voor wat ik nu heb gelezen over Waterpompboilers, wel is de totale installatie goedkoper geweest in 2021.

Over een paar jaar mijn installatie vervangen met een waterpompboiler of kernenergiewaterboiler natuurlijk :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-08 09:34
Voor mijn situatie overweeg ik naast een warmtepomp voor verwarming ook een aparte warmtepompboiler te plaatsen. Ik wil graag dat mijn tuin in de zomer stil is en hoop dit met de aparte warmtepompboiler op te lossen: De wbp gaat dan in de schuur en ik hoef hem (in de zomer) niet te horen als ik buiten ben.

Ik heb een apart topic gemaakt voor mijn situatie: Hulp bij het kiezen van een warmtepomp en locatie

Een vraag aan de gemeenschap hier: Mijn schuur wordt in de winter op 9 graden gehouden door middel van een radiator. Het is ongeveer 6m2 met 3m plafondhoogte.
- Als ik een warmtepompboiler in de schuur plaats, sluit ik die dan met kanalen naar buiten aan?
- Of zou ik het op de binnenlucht laten lopen?
- Kan ik in de zomer de koude afvoerlucht gebruiken om mijn keuken te koelen? De keuken grenst aan de schuur.
- Kan ik de wpb in de winter met mijn verwarmingswarmtepomp buitenunit verwarmen? Dan kan de schuur nooit te koud worden.

Bedankt voor iedereen die er naar zou willen kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

de Peer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:09:
[...]

[...]

Ik zou het lawaai van het ding ook meenemen in je wens. 50dB van de mijne is in elk geval veel te veel om naast te gaan douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

argafal schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:16:
Voor mijn situatie overweeg ik naast een warmtepomp voor verwarming ook een aparte warmtepompboiler te plaatsen. Ik wil graag dat mijn tuin in de zomer stil is en hoop dit met de aparte warmtepompboiler op te lossen: De wbp gaat dan in de schuur en ik hoef hem (in de zomer) niet te horen als ik buiten ben.

Ik heb een apart topic gemaakt voor mijn situatie: Hulp bij het kiezen van een warmtepomp en locatie

Een vraag aan de gemeenschap hier: Mijn schuur wordt in de winter op 9 graden gehouden door middel van een radiator. Het is ongeveer 6m2 met 3m plafondhoogte.
- Als ik een warmtepompboiler in de schuur plaats, sluit ik die dan met kanalen naar buiten aan?
ja
- Of zou ik het op de binnenlucht laten lopen?
Dat kan ook, maar dan gebruik je dus je radiator (cv ketel/warmtepomp) als warmtebron. Dat is niet erg handig (laag rendement) dan kun je beter gewoon de cv ketel gebruiken. Je zou hooguit als het buiten kouden dan -5 is van binnen of deels van binnen kunnen afzuigen.
- Kan ik in de zomer de koude afvoerlucht gebruiken om mijn keuken te koelen? De keuken grenst aan de schuur.
ja kun je doen. die koeling werkt dan alleen als de boiler daadwerkelijk aan het draaien is. In de zomer is dat vaak 1 a 2 uurtjes per dag.
- Kan ik de wpb in de winter met mijn verwarmingswarmtepomp buitenunit verwarmen? Dan kan de schuur nooit te koud worden.
Dat kun je doen, maar waarom zou je dat willen? Als je de kou buiten uitblaast wordt je schuur ook niet koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-08 12:15
Als ik het goed lees in de handleiding dan kan ik de Auer Edel Air 200l ook gebruiken als mechanische ventilatie. Ik zou hiermee ook graag de badkamer willen afzuigen (Tijdelijk, tot de WTW ventilatie er is)

Maakt het voor de WPB uit dat de lucht soms heel vochtig is?

Volgens de handleiding:
Sluit de kabel van de hygrostaat op de stekker(2) op de printplaat (1) aan.
Gaat het hier om een 230V stroomkabel? Ik heb een vochtmeter in de badkamer gekoppeld met HomeAssistent. Tevens een schakelbaar stopcontact. Kan ik hiermee de WPB laten ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
Kan iemand vertellen hoe je de uiteindelijk druk op je watersysteem uitgaand vanaf de boiler bepaalt?
Ik heb een Atlantic v4(nog niet geïnstalleerd), maar moet vanwege de dimensionering van mijn douche wtw systeem alvast kunnen inschatten wat het maximale volume water vanuit de douche is. En deze is afhankelijk van de druk.

Uitgaand vanuit WPB 20mm kunststof met vertakking 2x 20mm naar 2 regendouches.
Koud water van 25mm naar 2x 20mm naar de douches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20
mdi2022 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:48:
Kan iemand vertellen hoe je de uiteindelijk druk op je watersysteem uitgaand vanaf de boiler bepaalt?
Ik heb een Atlantic v4(nog niet geïnstalleerd), maar moet vanwege de dimensionering van mijn douche wtw systeem alvast kunnen inschatten wat het maximale volume water vanuit de douche is. En deze is afhankelijk van de druk.

Uitgaand vanuit WPB 20mm kunststof met vertakking 2x 20mm naar 2 regendouches.
Koud water van 25mm naar 2x 20mm naar de douches.
Volgens mij is de druk uit de boiler gewoon de druk vanuit de waterleiding. Er zit geen waterpomp in de boiler die de druk verhoogt. Eventuele overdruk vanwege de temperatuur wordt door de inlaatcombinatie afgelaten. En wat is het nut van 25mm en 20mm leidingen voor sanitair? Meestal komt de waterleiding ook het huis binnen met 15 koper of 16mm kunststofbuis en is de keten zo sterk als de zwakste schakel. In de doucheslangen, koppelingen e.d. is de binnendiameter doorgaans (veel) kleiner dan de binnendiameter van 15cm koper of 16mm meerlagenbuis, laat staan 20mm of 25mm.

Wil je het aantal liters per minuut weten dan kun je dat doen met een emmer met literaanduiding en een stopwatch waarbij de de douchekraan openzet met dezelfde temperatuur als waarmee je doucht.

[ Voor 11% gewijzigd door Tranquility op 11-01-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
@Tranquility ; Dat zou best kunnen. Ik snap het principe waarschijnlijk niet goed maar in de documentatie staat een werkdruk van 8 bar. Dat komt er zeker niet binnen en gaat er denk ik ook niet uit. Vwb de diameters waterleding; deze komt in het hele traject tot aan de WPB niet onder de 25mm. 25mm koud naar de badkamer was achteraf overdreven, maar een 20mm warm naar een dubbele regendouche lijkt me niet per sé overbodig. Doucheslang (behalve handdouche) heb ik niet maar lijkt me ook niet super relevant; fabrikant douche geeft namelijk een tabel van inkomende druk met een uitgaand aantal liters/minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:38
20 mm is ok, als je nog groter gaat dan verlies je veel te veel warm water in je leidingen.

Je kan ook eens kijken naar een WTW en een besparende regendouche. Dan kan je met een kleinere installatie af, minder energiegebruik en het comfortverlies is minimaal.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
@mdi2022,
De documentatie heeft het waarschijnlijk over de maximale druk van 8 bar. Doorgaans wordt voor warmtepompboilers echter een 6 bar inlaatcombinatie geadviseerd. De waterdruk zelf zal zo'n 2 'a 3 bar bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De druk loopt op als de wpb draait en je niet tapt, dan zit het water opgesloten.
Een inlaatcombinatie beperkt de druk, die loost water vanaf de druk (6, 7 of 8 Bar) die is gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
@Noutie Dank beiden.
Vraag komt ook inderdaad voort uit de keuze voor een WTW systeem, die komt er zeker.

Specifieker dan:
Ik heb 2x dit douchesysteem geïnstalleerd: https://www.grohe.nl/nl_n...tactive-310-34705000.html. Op linkje "Productspecificatie (PDF)" staat de tabel met bar tov l/min:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9IP0fnHK9e1zBqRJkt4811Qn84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4rZGGnzgMVLh4pj51X17SxJl.jpg?f=user_large

En ik overweeg nu deze douchepijp aan te schaffen: https://www.technea.nl/pr...ube-1-21-hf/#omschrijving
Dit is een high-flow model ontwikkeld voor o.a. stortdouches. Geeft een drukverlies van 0,1 bar (bij 9,2l/minuut) en heeft een maximale flow van 30 l/min.

De dubbele wtw douchepijpen zijn wel erg prijzig, zou mooi zijn als ik met de HF versie uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:36
Sinds gisteren eigenaar van een Atlantic explorer V4, met extra spiraal.

Moet me nog wat inlezen, maar 1 vraagje vast, ik merk dat dit deel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHKn0l_H4M7cxH0YujM-C61qwFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AESCYReaPxg1VgVP437G33Nc.jpg?f=fotoalbum_large
Toch behoorlijk warm wordt, en dat is zonde. Wat gebruikt iedereen om zo iets dergelijks te isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

overhyped schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:47:

[Afbeelding]
Toch behoorlijk warm wordt, en dat is zonde. Wat gebruikt iedereen om zo iets dergelijks te isoleren?
Ik heb er 2 lagen isolatie over gedaan. van die stukjes schuim die voor isolatie van buiten gebruikt wordt. met wat duct tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 17:36
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Ik heb er 2 lagen isolatie over gedaan. van die stukjes schuim die voor isolatie van buiten gebruikt wordt. met wat duct tape.
Maar eens even bij de bouwmarkt langs om te kijken wat er is.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mdi2022 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:22:
@Noutie Dank beiden.
Vraag komt ook inderdaad voort uit de keuze voor een WTW systeem, die komt er zeker.
Druk uit is hetzelfde als druk in.. daar veranderd de boiler weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16:24

Sebazzz

3dp

Wij laten voor onze verwarming L/L warmtepompen plaatsen, dus dan resteert nog een warmtepompboiler voor het tapwater. We douchen weinig en zuinig, ondanks een gezin van 5 personen.

Nu hebben we bij ons vaste CV boer een uitvraag gedaan. Hun voorstel is om Vaillant type aroSTOR VWL B100/5 te plaatsen in hybride opstelling: CV naverwarming indien de boiler leeg is. Dat is ook qua grootte de enige optie omdat we erg weinig hebben op zolder om een grotere tank kwijt te kunnen. Waarschijnlijk komt er een PV verdeler zodat de warmtepompboiler op de dedicated groep hier aangesloten kan worden.

Het offertebedrag is €5419 incl BTW. Is dit een redelijk bedrag? Ik lees ook wat berichten in dit topic dat de aroSTOR wellicht niet meer geproduceerd wordt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:45
Sebazzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:16:
Wij laten voor onze verwarming L/L warmtepompen plaatsen, dus dan resteert nog een warmtepompboiler voor het tapwater. We douchen weinig en zuinig, ondanks een gezin van 5 personen.

Nu hebben we bij ons vaste CV boer een uitvraag gedaan. Hun voorstel is om Vaillant type aroSTOR VWL B100/5 te plaatsen in hybride opstelling: CV naverwarming indien de boiler leeg is. Dat is ook qua grootte de enige optie omdat we erg weinig hebben op zolder om een grotere tank kwijt te kunnen. Waarschijnlijk komt er een PV verdeler zodat de warmtepompboiler op de dedicated groep hier aangesloten kan worden.

Het offertebedrag is €5419 incl BTW. Is dit een redelijk bedrag? Ik lees ook wat berichten in dit topic dat de aroSTOR wellicht niet meer geproduceerd wordt.
Ik vind het erg veel geld. De boiler is te verkrijgen ~ €2300,-. 3kE voor installatie, materiaal en voorrijkosten? Denk dat je wel goedkoper kan bekomen?
Specificatie wat ze gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sarpo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:49:
[...]

Ik vind het erg veel geld. De boiler is te verkrijgen ~ €2300,-. 3kE voor installatie, materiaal en voorrijkosten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ob8V4Xbzq9sSXO0e4mGTbZloHFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KqNCepKAru5JsOlF4haevV2k.png?f=user_large

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:47
Ik vind het nogal een bedrag, ik heb hier de gepensioneerde buurman gehad. 3 uur bezig om een Atlantic Explorer aan te sluiten. Totaal 100 euro met materiaal. De dakdoorvoer zat er al wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Laatst online: 17:29
Inmiddels ben ik ook bezig met een warmtepomp en warmtepompboiler. De keuze was gevallen op de Atlantic Explorer V4 270 liter. Deze heb ik nu ontvangen en ik ben toch benieuwd of de manier van levering normaal is.

De aanvoer en afvoer was niet afgedopt, dat zou ik zelf wel verwachten (en als ik een meerlagenbuis bestel zitten daar ook netjes dopjes in, dus waarom niet bij een boilervat, die is nog lastiger te reinigen dan een leiding). Verder zit er wat plakkerig spul op de aansluiting en zitten er losse stukken plastic. Het lijkt mij niet normaal, maar ik ben even benieuwd hoe bij anderen de Atlantic Explorer is geleverd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuswQEH6i7EFI8ki8e5Dfg-uyDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BC9m7JVKmF4Ec7cE9WCYmwT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcukHW2LMsRPX_7oEqra09sDYCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NljVlFF1X7j4BVushfug16Mu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

kurkie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Ik vind het nogal een bedrag, ik heb hier de gepensioneerde buurman gehad. 3 uur bezig om een Atlantic Explorer aan te sluiten. Totaal 100 euro met materiaal. De dakdoorvoer zat er al wel...
Ja, een installatiebedrijf versus een eenpitter die het voor de hobby er nog bij doet is een vergelijking 8)7 Mijn gepensioeneerde buurman die mijn auto elkaar een beurt geeft is ook geen vergelijking met de merkdealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marcel h schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:39:
Inmiddels ben ik ook bezig met een warmtepomp en warmtepompboiler. De keuze was gevallen op de Atlantic Explorer V4 270 liter. Deze heb ik nu ontvangen en ik ben toch benieuwd of de manier van levering normaal is.

De aanvoer en afvoer was niet afgedopt, dat zou ik zelf wel verwachten (en als ik een meerlagenbuis bestel zitten daar ook netjes dopjes in, dus waarom niet bij een boilervat, die is nog lastiger te reinigen dan een leiding). Verder zit er wat plakkerig spul op de aansluiting en zitten er losse stukken plastic. Het lijkt mij niet normaal, maar ik ben even benieuwd hoe bij anderen de Atlantic Explorer is geleverd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dit lijkt me een geretourneerd apparaat. (of zouden ze zelf waterdichtheid gecontroleerd hebben?)
Ik weet niet meer of die van mij doppen had, maar hij was wel gewoon helemaal 'clean'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:47
@marcel h zo werd mijn Atlantic ook geleverd in 2018 https://i.imgur.com/MZtbYg5.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:37

Rzaan

Altijd zoekende

Sebazzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Ja, een installatiebedrijf versus een eenpitter die het voor de hobby er nog bij doet is een vergelijking 8)7 Mijn gepensioeneerde buurman die mijn auto elkaar een beurt geeft is ook geen vergelijking met de merkdealer.
De vergelijking gaat inderdaad niet op.
Maar als het verschil dusdanig groot is, zou het wellicht lonen om een goede ZZP-er te zoeken.
Want er zit een groot gat tussen de € 100 van de buurman en de € 3.000 die jij betaalt voor de installatie,

@kurkie
Neemt die buurman nog klussen aan, en waar woont ie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Sebazzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:16:

Waarom voor een hybrideoplossing kiezen als je toch al met airco's gaat verwarmen? Dan is van het gas af toch de volgende stap lijkt me. Scheelt je niet alleen jaarlijks vastrecht voor de aansluiting, ook heb je meer ruimte als de CV-ketel weg is en past mogelijk een 200 of zelfs 270 liter wat me toch wel prettig lijkt met vijf personen. Worden die airco's trouwens door dezelfde installateur geplaatst? Ik vind het echt een ongelofelijke klap geld. Dit lijkt nou zo'n typisch voorbeeld van misbruik maken van de schaarste. Ik zou sowieso even de moeite nemen om bij andere installateurs offertes aan te vragen. Ga nooit met de eerste de beste in zee, zeker niet in dit geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 23:55

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Hoe werkt een hybride systeem bij een wpb? Staat dat los van de wpb? Ik heb niet veel ruimte voor een wpb maar ik zou wel een kleintje zelf willen installeren. Met de subsidie er af kan het erg aantrekkelijk worden. In principe heb je niet meer nodig dan een elektrische driewegklep, een flowmeter en wat temp sensoren, je zou met een arduino dit logisch kunnen aansturen. Maar als dit kant en klaar te koop is voor niet al te veel heeft het ook weinig nut om zelf te gaan lopen klooien. Iemand enig idee of dit los te koop is ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Tranquility schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Waarom voor een hybrideoplossing kiezen als je toch al met airco's gaat verwarmen? Dan is van het gas af toch de volgende stap lijkt me. Scheelt je niet alleen jaarlijks vastrecht voor de aansluiting, ook heb je meer ruimte als de CV-ketel weg is en past mogelijk een 200 of zelfs 270 liter wat me toch wel prettig lijkt met vijf personen.
De hybride oplossing is gewoon omdat de CV ketel jong is en je ligt niet krom van het vastrecht. Daarnaast kan de CV het overnemen als onverhoopt toch het vat leeg is.

Daarnaast koken we ook nog op gas, dus het gas eruit is sowieso nog geen optie. Daarnaast is ons tapwater al 90% van ons jaarlijks gasverbruik omdat we bijna niet stoken. Ook is een warmtepomp voor radiators geen optie omdat er echt te weinig ruimte is. De WPB is allles wat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

ocdaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:24:
Hoe werkt een hybride systeem bij een wpb?
Hoe de installateur het gaat doen is dat de warme aansluiting volgens mij op de koude aansluiting van de CV ketel komt. Daarnaast komt er een module in de CV te hangen zodat de CV snapt wanneer het enkel een doorgeefluik is of dat de CV daadwerkelijk wat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 23:55

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ahh ok, dat is wel mooier inderdaad. Als je plots overschakeld naar de cv sta je natuurlijk even onder een koude douche.

// ik ben eens aan het zoeken welke cv ketels een optie hebben voor naverwarming maar dan kom ik steeds bij zonneboiler systemen uit. Weet iemand welke gangbare cv ketels kunnen werken icm met een wpb? Wat is daarbij de juiste benaming of zoekterm? Ik kan er niet echt wijs uit worden :)

// zou dit een oplossing kunnen zijn?
https://www.solar-nu-webs...eelhybride-nrs101439.html

//Ahh duidelijk, dankjewel Wolly :)

// https://www.remeha.nl/producten/cv-ketels
"Alle Remeha cv-ketels zijn Hybrid Ready. Dat wil zeggen dat ze voorbereid zijn om gekoppeld te worden met duurzame systemen zoals bijvoorbeeld een zonneboiler of een hybride warmtepomp. Dat kan direct bij aanschaf, maar ook later nog zodat je stapsgewijs kan verduurzamen. "

// Het wordt al wat duidelijker, alle remehas zijn al geschikt en dan kan je met een aansluitsetje de boel installeren. Ik zal tzt nog eens verder uitzoeken of het economisch interessant is.

[ Voor 104% gewijzigd door ocdaan op 12-01-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ocdaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:37:
Ahh ok, dat is wel mooier inderdaad. Als je plots overschakeld naar de cv sta je natuurlijk even onder een koude douche.

// ik ben eens aan het zoeken welke cv ketels een optie hebben voor naverwarming maar dan kom ik steeds bij zonneboiler systemen uit. Weet iemand welke gangbare cv ketels kunnen werken icm met een wpb? Wat is daarbij de juiste benaming of zoekterm? Ik kan er niet echt wijs uit worden :)

// zou dit een oplossing kunnen zijn?

https://www.solar-nu-webs...eelhybride-nrs101439.html
Je zoekt CV ketels met het NZ label.

Zie https://www.joostdevree.nl/shtmls/nz-label.shtml

Afbeeldingslocatie: https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/np-nefit-pro-staging/Iconen/Gaskeurlabels/_1600x480_contain_center-center_80_none/2745/NZ-300x90px.webp

Ik vraag mij trouwens af of je wel een aansluitset nodig hebt aangezien het water uit de wpboiler nooit de hoge temperatuur zal hebben die een zonneboiler wel heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 12-01-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Laatst online: 17:29
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:48:
[...]

dit lijkt me een geretourneerd apparaat. (of zouden ze zelf waterdichtheid gecontroleerd hebben?)
Ik weet niet meer of die van mij doppen had, maar hij was wel gewoon helemaal 'clean'.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik zou het wel logisch vinden dat e.e.a. getest wordt bij de fabriekant, maar om het dan zo slordig achter te laten...
Maar wat me ook verbaasd is dat de openingen niet afgedicht zijn, om vervuiling te voorkomen. Ik zou zoiets verwachten, dat zit ook bij de meerlagenbuizen die ik besteld heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvXh5c0WQCnU2l-Om1eBu4bI-00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ErlAepUFHeTbTHQPTZl1W60.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan op de foto niet echt zien hoe die geleverd is, maar bij jou dus zonder een kap/deksel of iets dergelijks en met stukjes plastic en wat plakspul geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:47
@marcel h Klopt, met dat plastic wordt in de tank de warm en koud water buis op zijn plaats gehouden.

De uitwendige schroefdraad is aan de tank gelast en de buis waarmee het warme water uit de tank komt is er later in gezet.

Misschien even in zoemen op de aansluitingen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 12-01-2023 13:20 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdi2022
Olaf van der Spek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Druk uit is hetzelfde als druk in.. daar veranderd de boiler weinig aan.
Bedankt. Dus ik begrijp dat deze druk dan ook (zeer) variabel is? Op het moment dat de boiler gaat verwarmen dan stijgt de druk mee..En nadat je een kraan hebt aangezet dan daalt de druk?

Wellicht dat iemand hier een manometer heeft geïnstalleerd op de uitvoer en er wat zinnigs over kan zeggen? Ik loop een beetje vast nu met de keuze voor een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:47
Sebazzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Het is meer een voorbeeld van hoeveel werk het is en wat het materiaal heeft gekost, dat is voor beide gelijk namelijk.
Wat zou het dan rechtvaardigen dat een installatiebedrijf 30 keer zoveel vraagt?
Als jouw buurman jouw ruitenwissers kan vervangen voor 15 euro, ga je dat ook niet bij een merkdealer voor 450 euro laten doen? Een keer 30 euro misschien..

[ Voor 12% gewijzigd door kurkie op 12-01-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

kurkie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Wat zou het dan rechtvaardigen dat een installatiebedrijf 30 keer zoveel vraagt?
Onze CV ketel is wel in onderhoud bij hun, en de vraag is of ze het nog kunnen ondersteunen als random ander installatiebedrijf hier aanpassingen op kan doen. Los nog van het feit of een ander installatiebedrijf het uberhaupt kan i.v.m. met de vraag op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-05 09:01
overhyped schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:47:

[Afbeelding]
Leidingen worden inderdaad allemaal warm. Ook de coils gloeien lekker.

De leiding loopt hier helemaal horizontaal? Warm water heeft de neiging om te stijgen naar het hoogste punt. Feitelijk zal een horizontale leiding als radiator gaan werken.

Beste is om de leiding eerst wat naar beneden te laten lopen en daarna weer naar boven.

Verder inderdaad gewoon isoleren met isolatiemateriaal. Alle beetjes helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-07 08:31
Gazyro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:08:
[...]

De leiding loopt hier helemaal horizontaal? Warm water heeft de neiging om te stijgen naar het hoogste punt. Feitelijk zal een horizontale leiding als radiator gaan werken.

Beste is om de leiding eerst wat naar beneden te laten lopen en daarna weer naar boven.
Inderdaad. Lees deze post en/of zoek op 'Einrohrzirkulation' en 'thermosifon' voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 09:44
Goedemiddag,

Ik ben aan het kijken naar de Atlantic Explorer V4, deze zal geplaatst worden op zolder op een houten dek.
Ik wil hem liever ophangen aan de schouw, dit is een stevige constructie.

Zijn hier beugels voor tekoop of zal dit een zelfbouw project moeten worden?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

cautje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:33:
Goedemiddag,

Ik ben aan het kijken naar de Atlantic Explorer V4, deze zal geplaatst worden op zolder op een houten dek.
Ik wil hem liever ophangen aan de schouw, dit is een stevige constructie.

Zijn hier beugels voor tekoop of zal dit een zelfbouw project moeten worden?

Bedankt!
Daar is niks voor te koop, dus zelf bouwen. Maar waarom ophangen? is dik 300KG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Sebazzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:55:
Onze CV ketel is wel in onderhoud bij hun, en de vraag is of ze het nog kunnen ondersteunen als random ander installatiebedrijf hier aanpassingen op kan doen. Los nog van het feit of een ander installatiebedrijf het uberhaupt kan i.v.m. met de vraag op de markt.
Het lijkt wel of je juist een excuus zoekt om de absurde tarieven van de installateur te rechtvaardigen. In dat geval kunnen wij je niet helpen. Tenslotte is het natuurlijk jouw geld. Als jij dat er voor over hebt moet je dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11
klump4u schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Daar is niks voor te koop, dus zelf bouwen. Maar waarom ophangen? is dik 300KG.
aan de muur en ondersteunen op de grond, het hoeft niet of/of te zijn, het kan ook en zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Heb de herrie van mijn Ariston Nuos Evo 110 inmiddels onder controle. Het bleek een installatieprobleem te zijn. Een bevestigingsbout van de voet van de compressor had een ring die meeresoneerde met de pomp... Ja dat geeft lawaai.
Daarnaast bleek de unit geen geluidsiolatie in het pompdeel te hebben. Opgelost door akoestisch schuim (met die piramide vormpjes) aan de binnenzijde van de kappen te lijmen. Totaal scheelt dit heel veel. Nu nog een muurtje er omheen en bob's your uncle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben bang dat het schuim niet lang mee gaat in zo'n vochtige omgeving ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
kurkie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:51:
Wit vs zwart, garantie op werk, voorrijkosten? 3000 is inclusief kosten van de boiler toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Wit vs zwart, garantie op werk, voorrijkosten? 3000 is inclusief kosten van de boiler toch?
Nee.
Sarpo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:49:
[...]

Ik vind het erg veel geld. De boiler is te verkrijgen ~ €2300,-. 3kE voor installatie, materiaal en voorrijkosten? Denk dat je wel goedkoper kan bekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Gazyro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:08:
[...]

...

Verder inderdaad gewoon isoleren met isolatiemateriaal. Alle beetjes helpen.
Moet dat ook bij de koudwateraanvoer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:45
Sebazzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Omdat je al bij hun zit, vragen ze het gewoon. Zo zie ik het. Misschien op Werkspot of andere installateurs wat plaatsen ter vergelijking?
Pagina: 1 ... 36 ... 111 Laatste