Renkie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:27:
Ik heb even een vraag over een warmtepompboiler, en dan met name over het punt wanneer je het beste met alleen een L/W warmtepomp uit kan en wanneer je het beste een warmtepompboiler er naast nodig hebt.
Situatie.
Huis van 2007, goed geïsoleerd.
Gasverbruik was 1500m3 per jaar. In zomermaanden met alleen SWW 30m3 per maand
Beneden vloerverwarming
Vloeroppervlak +- 200m2
CV is een Nefit uit 2013.
Mechanische ventilatie van itho daalderop.
We hebben het huis gekocht in begin 2021, direct bijna 16.000WP aan zonnepanelen erop laten plaatsen (origineel verbruik 4500KWh). Ook zijn airco's geplaatst voor de woonkamer, slaapkamer beneden (= kantoor) en de slaapkamers boven. De airco waren met name bedoeld om te koelen, maar we verwarmen er nu ook mee en zelfs in de koude dagen is dat prima te doen. Wel mis ik het comfort van de vloerverwarming, maar daar kan ik op zich prima mee leven.
Een Full Electric L/W warmtepomp is qua kosten voor het gasverbruik wat overblijft wellicht overkill nu (10-15K). Daar twijfel ik over. Maar ik twijfel ook over het punt of we met onze wensen niet altijd toch op een warmtepompboiler uit komen. In dat geval zou ik nu die al kunnen laten plaatsen en kunnen we later wel kijken of we ooit nog voor de rest van de (vloer)verwarming alsnog een normale warmtepomp gaan plaatsen.
Er zijn 2 badkamers, 1 boven en 1 beneden. Die beneden is nu niet in gebruik maar zal in de toekomst wel gebruikt worden. Ook zie ik met 2 opgroeiende kinderen wel gebeuren dat beide badkamers tegelijk gebruikt worden.
- Op termijn willen de de badkamer boven verbouwen. Daar komt dan 2x een regendouche die tegelijk gebruikt moeten kunnen worden. Liefst ook zonder waterbesparing waardoor je een pisstraaltje overhoudt.
- Ook komt er dan een bad.
- Ik wil niet in een situatie komen dat er net 5 minuten te lang gedoucht is en er koud water is.
- En wellicht een vreemde vraag, maar misschien is het handig dat ik dit wel benoem: De badkamer boven wordt nu alleen gebruikt. De designradiator daar was defect, is nu vervangen voor een oliegevulde elektrische designradiator, achteraf qua verbruik misschien niet de beste keus (draait 3-4 uur per dag). Maar aangezien de CV thermostaat in de ruimte staat waar de airco zich bevind was dat wel een optie om de badkamer los van de CV warm te krijgen. (Dit hoeft alleen in de winter, verder is het warm genoeg)
Nu vraag ik mij dus af:
- Stel ik wil ooit een L/W warmtepomp. Kan ik met onze wensen dan uit met een normale L/W warmtepomp set? Al dan niet met een boiler(vat) die daarbij past.
- Of kom ik eigenlijk altijd uit op een extra / losse warmtepompboiler?
Mijn huidige idee is:
- Nu een warmtepompboiler voor SWW -> Maar welke? En hoe voorkom ik dat ik later met 2 regendouches ineens koud water heb.
- En over een paar jaar ooit naar een L/W warmtepomp met daarbij een systeem waar je per ruimte/radiator de warmtevraag aan de "ketel" kan regelen zodat 1 badkamer bijvoorbeeld ook kan zeggen "ik wil nu warmte" zonder dat de vloerverwarming in de kamer of de radiatoren van de slaapkamers warm worden.
Ik heb alleen geen flauw idee of ik tov een "normale" L/W warmtepomp die wellicht later kom dan nu dubbel werk doe of zelfs alles kan weggooien als die normale warmtepomp komt. Of dat ik in de toekomst altijd een warmtepompboiler nodig heb en die net zo goed nu al kan laten plaatsen.
Veel vragen, maar hoop dat iemand mij de goede richting op kan sturen.