PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nee
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Als je nog goede installateurs die in regio Rotterdam hun werk doen dan hoor ik het graag, maar het is moeilijk om de koren van het kaf de scheidenSpeedy-Andre schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:40:
[...]
Ik vind de prijs voor het werk belachelijk hoog, voor dat geld kan een werknemer een maand werken![]()
Die dak doorvoer zal wel wat kosten als hij dat uitbesteedt maar dan nog ...

Nou, hij hangt niet in de weg en de L/L WP hebben we nog niet dus tot die tijd moeten we de optie openhoudenDat je dan ook de cvketel laat hangen maakt het denk ik financieel geen handige zet, hoeveel voordeel denk je hier uit halen als je het stroomverbruik erbij optelt?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Hoeveel gas zou je moeten besparen om iets aan de €5K investering te hebben?Sebazzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:07:
[...]
Als je nog goede installateurs die in regio Rotterdam hun werk doen dan hoor ik het graag, maar het is moeilijk om de koren van het kaf de scheiden
De prijs zakt nog wat door de isde subsidie maar dan nog zou ik het 3x te duur vinden voor wat je krijgt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Als ik dan de reacties in het algemene WP topic lees over de onzin van een WPB die binnen/binnen draait, dan ben ik toch blij dat ik gewoon zelf dat ding heb neergezet zonder moeilijk te doen met dakdoorvoeren. Met deze installatieprijzen kan je het beter gewoon helemaal zelf doen en de subsidie laten voor wat die is.Speedy-Andre schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:18:
[...]
Hoeveel gas zou je moeten besparen om iets aan de €5K investering te hebben?
De prijs zakt nog wat door de isde subsidie maar dan nog zou ik het 3x te duur vinden voor wat je krijgt
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het is zeker geen onzin, het heeft de nodige voordelen en in de zomer is het sowieso ideaal.CurlyMo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:29:
[...]
Als ik dan de reacties in het algemene WP topic lees over de onzin van een WPB die binnen/binnen draait,
Je doelt op dadoorvoeren, toch?de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Het is zeker geen onzin, het heeft de nodige voordelen en in de zomer is het sowieso ideaal.
Wat zijn de voordelen in de zomer?
ja geen dakdoorvoeren nodig. dus geen verstoring WTW en sowieso geen extra klus of hoge installatiekosten.Rzaan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:45:
[...]
Je doelt op dadoorvoeren, toch?
Wat zijn de voordelen in de zomer?
In de zomer is het voordeel natuurlijk dat de warmte gewoon aanwezig is op (bijvoorbeeld) je zolder en dat je die kunt gebruiken om je tapwater te bereiden. Je hebt dan gelijk een frisse bries in huis, die vaak wel welkom is. In de zomer heb je meestal een overschot warmte in huis.
Ook is binnenlucht schoner dan buitenlucht (maar denk ook aan vliegen oid), dus blijft je WPB dat ook van binnen.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 13-01-2023 09:51 ]
Ik wil de mijne ook binnen/binnen doen.de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:51:
[...]
ja geen dakdoorvoeren nodig. dus geen verstoring WTW en sowieso geen extra klus of hoge installatiekosten.
In de zomer is het voordeel natuurlijk dat de warmte gewoon aanwezig is op (bijvoorbeeld) je zolder en dat je die kunt gebruiken om je tapwater te bereiden. Je hebt dan gelijk een frisse bries in huis, die vaak wel welkom is. In de zomer heb je meestal een overschot warmte in huis.
Ook is binnenlucht schoner dan buitenlucht (maar denk ook aan vliegen oid), dus blijft je WPB dat ook van binnen.
Inblazen in de technische ruimte en uitblazen op de overloop.
Ik dacht dat je er op doelde dat juist dakdoorvoeren in de zomer een voordeel hadden, dus ik begreep het niet helemaal.
Ik zou het persoonlijk wel doen, (Heb flexibele leiding dus die hangen automatisch in een siphon vorm) En de aansluiting zit hoger dan de inlaat.
Ook de "koud" waterzijde wordt natuurlijk warm als de tank op temperatuur is. Ook daar kan dus warmte verloren gaan.
Krijg je het water direct van beneden dan hoeft dat natuurlijk niet.
Exact mijn gedachte. De tank staat op zolder, maar de koudwaterleiding moet een paar meter horizontaal. Ik maak twee knietjes met (22mm) messing.Gazyro schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:44:
[...]
Ik zou het persoonlijk wel doen, (Heb flexibele leiding dus die hangen automatisch in een siphon vorm) En de aansluiting zit hoger dan de inlaat.
Ook de "koud" waterzijde wordt natuurlijk warm als de tank op temperatuur is. Ook daar kan dus warmte verloren gaan.
Krijg je het water direct van beneden dan hoeft dat natuurlijk niet.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Maar omdat de circulatiepomp (geen fan) die van de grote warmtepomp helpt, gaat zijn COP omhoog en is het verbruik dat erbij komt om de 1.1 kW die de wpb onttrekt te compenseren heel erg beperkt.
Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Met een luchtbron-wpb zitten er extra wisselaars tussen (water-vloerverwarming-lucht-verdamper ipv water-verdamper) en helpt de fan de warmtepomp niet, dus zal het rendementsverlies aanzienlijk groter zijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een dakdoorvoer lijkt me in de zomer ook juist een voordeel hebben, zeker als de lucht buiten warmer is dan binnen. Ik wil zelf wel twee dakdoorvoeren laten maken. De afvoer naar buiten wil ik sowieso omdat de wpb in het CV-hok komt te staan. En voor de aanvoer wil ik, in combinatie met een Ruckbox en een klep, het zelf kunnen regelen, dus in principe standaard lucht van buiten pakken via de Ruckbox en als het echt koud is de aanvoer van binnen pakken of wellicht gecombineerd door de klep op half/half o.i.d. te zetten. Als je (ook) van buiten pakt moet je naar mijn mening zeker een filter zoals de Ruckbox gebruiken om interne vervuiling tegen te gaan.Rzaan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:03:
Ik wil de mijne ook binnen/binnen doen.
Inblazen in de technische ruimte en uitblazen op de overloop.
Ik dacht dat je er op doelde dat juist dakdoorvoeren in de zomer een voordeel hadden, dus ik begreep het niet helemaal.
Als je ook WTW-ventilatie hebt, wordt dat al een stuk lastiger.Tranquility schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:11:
[...]
Een dakdoorvoer lijkt me in de zomer ook juist een voordeel hebben, zeker als de lucht buiten warmer is dan binnen. Ik wil zelf wel twee dakdoorvoeren laten maken. De afvoer naar buiten wil ik sowieso omdat de wpb in het CV-hok komt te staan. En voor de aanvoer wil ik, in combinatie met een Ruckbox en een klep, het zelf kunnen regelen, dus in principe standaard lucht van buiten pakken via de Ruckbox en als het echt koud is de aanvoer van binnen pakken of wellicht gecombineerd door de klep op half/half o.i.d. te zetten. Als je (ook) van buiten pakt moet je naar mijn mening zeker een filter zoals de Ruckbox gebruiken om interne vervuiling tegen te gaan.
Dan moet je óf aan/afvoer buiten óf aan/afvoer binnen.
Een combi kan niet.
Je kan eventueel de afvoer van de WTW en de aanvoer van de WPB combineren met één dakdoorvoer. Wanneer de WPB aanzuigt gebruikt ie de afvoer van de WTW en wat ie te kort komt van buiten. En als de WPB uit staat, blaast de WTW gewoon naar buiten toe.Rzaan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:39:
[...]
Als je ook WTW-ventilatie hebt, wordt dat al een stuk lastiger.
Een combi kan niet.
Dit ben ik althans van plan
Met een WTW installatie wordt het inderdaad een heel ander (gecompliceerder) verhaal.Rzaan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:39:
Als je ook WTW-ventilatie hebt, wordt dat al een stuk lastiger.
Een combi kan niet.
Wat heeft de isolatie van de ruimtes te maken met het maken van SWW (warm tapwater)?Aakab schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:24:
Zou het plaatsen van een elektrische CV-ketel of boiler een geschikte oplossing zijn voor het verkrijgen van warm tapwater? De ruimtes zijn goed geïsoleerd.
Het plaatsen van een WPB (daar gaat dit topic over)per appartement is in aanschaf een stukje duurder dan een elektrische boiler, maar in verbruik ca. 2,5-3 keer goedkoper.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Verwijderd
Wat zijn nou de beste instellingen? Ik heb toch best regelmatig geen warm water meer.
1. Wat is nou de beste temperatuur om in te stellen met zoveel mogelijk wws beschikbaar en toch zuinig?
2. Wanneer moet ik hem instellen dat ie gaat verwarmen?
3. Hij kan ook automatisch zichzelf instellen maar ons verbruik is heel wisselvallig, is dat dan een goede optie?
Ik lees 'bad' en zorgt dat er wellicht voor dat je geen warm water meer hebt ? Want met bijv 55 graden zou je met 4 personen moeten kunnen douchen in mijn beleving.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:55:
Kan iemand mij helpen met tips? Ik heb de handleiding en dit topic doorgelezen maar ik vind het technisch toch heel ingewikkeld. Ik heb sinds een maand de Atlantic Explorer v4 270 liter voor een gezin (4) met zeer wisselend warmwater gebruik. We gaan regelmatig in bad op wisselende tijden en dat geldt ook voor douchen.
Wat zijn nou de beste instellingen? Ik heb toch best regelmatig geen warm water meer.
1. Wat is nou de beste temperatuur om in te stellen met zoveel mogelijk wws beschikbaar en toch zuinig?
3. Hij kan ook automatisch zichzelf instellen maar ons verbruik is heel wisselvallig, is dat dan een goede optie?
Maar de vraag is of zuinig dan past bij jouw profiel. Wellicht levert de hoogst mogelijke temperatuur voor jou toch het meeste comfort als je toch in bad gaat.
Aan wanneer jouw zonnepanelen stroom leveren indien de zon schijnt.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:55:
Kan iemand mij helpen met tips? Ik heb de handleiding en dit topic doorgelezen maar ik vind het technisch toch heel ingewikkeld. Ik heb sinds een maand de Atlantic Explorer v4 270 liter voor een gezin (4) met zeer wisselend warmwater gebruik. We gaan regelmatig in bad op wisselende tijden en dat geldt ook voor douchen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Haha, vandaag maar niet opwarmen danCarboy54 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:18:
[...]
Aan wanneer jouw zonnepanelen stroom leveren indien de zon schijnt.
Ga eerst eens wat gegevens verzamelen, met zo'n beschrijving kunnen we weinig ...Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:55:
12 december postte je dat je EX V4 hebt die lucht van buiten aanzuigt en op automatisch is ingesteld.
Je hebt toen geen vragen beantwoord over o.a. wanneer hij mag verwarmen en of je foutmeldingen krijgt.
Na een bad is hij wel een paar uur bezig met verwarmen en vind ik het niet gek dat je 2 uur later nog lauw water hebt.
Van de douche weten we niet hoeveel liter/minuut die geeft, maar je stelde toen dat de wpb op 56 stond bij aanvang en dat hij na 10-15 minuten kouder water gaf.
Dat betekent mogelijk dat je enorm veel water verbruikt (regen- of stortdouche) want hij zou toch wel 200 liter van 40 graden moeten geven (en nog 100 liter bijgemengd koud water).
Ik ben aan het gissen en dat blijven we doen zonder bruikbare cijfers
:strip_exif()/f/image/DvKXqI0UX5RUUbS5QDIkKuHX.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het de bedoeling dat ik 230V op dit contact zet?
Met dit contact kan ik de ventilator van de WPB aan/uit schakelen. Dat wil ik doen middels een schakelbaar stopcontact en HomeAssistent. Ik heb hier nu een stekker op aan gesloten, maar ik merk dat als ik de polen verbind (zonder spanning) de ventilator ook aan springt. Dus ik vraag mij of het wel de bedoeling is dat ik hier 230V op zet. Dat is wel wat ik hier overal lees voor het PV contact (dat is nr 1 op deze foto)
Nee dus het is een no/nc contact.Blune schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:14:
[Afbeelding]
Is het de bedoeling dat ik 230V op dit contact zet?
Met dit contact kan ik de ventilator van de WPB aan/uit schakelen. Dat wil ik doen middels een schakelbaar stopcontact en HomeAssistent. Ik heb hier nu een stekker op aan gesloten, maar ik merk dat als ik de polen verbind (zonder spanning) de ventilator ook aan springt. Dus ik vraag mij of het wel de bedoeling is dat ik hier 230V op zet. Dat is wel wat ik hier overal lees voor het PV contact (dat is nr 1 op deze foto)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zo veel mogelijk beschikbaar en toch zuinig kan meestal niet. Je moet kiezen. Is een compromis.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:55:
Wanneer? Ik zou zeggen bij voorkeur zodat hij precies klaar is met verwarmen wanneer je er gebruik van wilt maken. Dan is er weinig verlies. Maar als je geld wilt besparen moet je weer andere keuzes maken.
Ik draai hem altijd in de nacht, dan heb ik goedkope stroom (dynamische tarieven).
Dus je moet je afvragen wat nu je doelstelling is en of je ook bereid bent concessies te doen zoals gedragsaanpassing.
Voor max comfort en capaciteit zet je hem altijd op 62 graden. Maar dat is niet zuinig.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 18:33 ]
:strip_exif()/f/image/0YrIopnohhAKppomJqlN7PoH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Kan ik dit op deze manier aansluiten? Veiligheidsgroep/overdrukventiel/inlaatcombinatie (hoe heet zo'n ding eigenlijk?) er tussen en dan de rest er voor aansluiten.
Alles is 3/4", 26mm pers, 22mm knel i.v.m. tweede badkamer.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Over beide modellen is veel geschreven, maar vergelijken blijft lastig. Dus verbeter / vul aan waar nodig.
Atlantic Explorer v4 270l
voordelen:
- veel kennis op GoT aanwezig
- 155€ goedkoper, maar minder ISDE subsidie (725€)
- 'solar aansluiting' om te schakelen
- afmetingen: 195 x 62 x 67 cm
- COP: (7°C / 15° C) 3,16 / 3,8
- smart te maken met dure Cozytouch hub
- Geluidsdruk 53 dB
voordelen:
- Geluidsemissie beperkt tot amper 46 dB
- WiFi verbinding + Home Assistant integratie
- COP: (7°C / 15° C) 3,45 / 3,85
- afmetingen: 58.0 x 200.8 x 58.2 cm
- Strak ontwerp (#mening)
- duurder maar meer ISDE subsidie (950€)
- fractie duurder
- luchtkanaal-aansluitingen ontbreken, moeten extra aangeschaft worden (95€ p.s.)
- lijkt wat kinderziektes te. hebben / storingsgevoel te zijn
[ Voor 2% gewijzigd door dicespark op 14-01-2023 20:41 . Reden: COP toegevoegd ]
Voor mij zou de COP een van de belangrijkste eigenschappen zijn om te vergelijken, echter die noem je niet.dicespark schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:27:
Ik probeer een vergelijking te maken tussen de twee meest genoemde (en verkrijgbare) WPB's, namelijk de Atlantic Explorer v4 en de LG WH27S, zodat ik, maar ook andere Tweakers een gerichte keuze kunnen maken.
Over beide modellen is veel geschreven, maar vergelijken blijft lastig. Dus verbeter / vul aan waar nodig.
Atlantic Explorer v4 270l
voordelen:nadelen:
- 155€ goedkoper, maar minder ISDE subsidie (725€)
- 'solar aansluiting' om te schakelen
- afmetingen: 195 x 62 x 67 cm
LG WH27S 270l
- smart te maken met dure Cozytouch hub
- Geluidsdruk 53 dB
voordelen:nadelen:
- Geluidsemissie beperkt tot amper 46 dB
- WiFi verbinding + Home Assistant integratie
- afmetingen: 58.0 x 200.8 x 58.2 cm
- Strak ontwerp (#mening)
- duurder maar meer ISDE subsidie (950€)
Wat voor mij een doorslaggevende feature zal zijn is, net als bij veel tweakers, het extra schakelen wanneer er zonne-energie in overvloed is. De Atlantic ondersteund dat middels de 'solar aansluiting', hoe dat gaat bij de LG is me nog onduidelijk, maar wellicht dat de Home Assistent integratie erbij kan helpen.
- fractie duurder
- luchtkanaal-aansluitingen ontbreken, moeten extra aangeschaft worden (95€ p.s.)
- lijkt wat kinderziektes te. hebben / storingsgevoel te zijn
vind ik persoonlijk niet belangrijk want dat is wel erg op 1 scenario gericht. Bovendien kunnen we nog jarenlang salderen. In de 5 jaar dat ik de WPB nu heb, heb ik nog nooit aanleiding gehad om hem tijdens de zonuren te laten draaien.dicespark schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:27:
Wat voor mij een doorslaggevende feature zal zijn is, net als bij veel tweakers, het extra schakelen wanneer er zonne-energie in overvloed is.
Wel belangrijk is dat je hem kunt aansturen via API/Domotica.
Ook als je zelf geen zonnepanelen hebt kun je profiteren van zon en wind, door gebruik te maken van dynamische tarieven voor je inkoop.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 20:41 ]
Zolang de inlaatcombinatie maar kan blijven werken, geen kraantjes of splitsing aan de wpb kant.timovd schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:09:
Voor de zekerheid toch maar een thermosiphon gemaakt op koudwateraanvoer.
[Afbeelding]
Kan ik dit op deze manier aansluiten? Veiligheidsgroep/overdrukventiel/inlaatcombinatie (hoe heet zo'n ding eigenlijk?) er tussen en dan de rest er voor aansluiten.
Alles is 3/4", 26mm pers, 22mm knel i.v.m. tweede badkamer.
Zoals op het plaatje moet dat lukken
Ik heb nog een indicatie van mijn situatie wat het effect van de warmtesifon betreft, toen de flexen nog warm werden startte de wpb binnen de 8 uur 2x omdat hij aan het eind ver genoeg was afgekoeld.
Nu ze een diepere lus hebben voel ik de warmte niet meer verder kruipen en start de wpb geen 2e keer.
Bij mij hangt er nog al wat ijzer aan zoals een kranen klit © waarmee ik eventueel de boiler primair kan maken ipv de wpb.
Kan ik hieruit concluderen dat bij de warmwateraansluiting de "dip" liever nog dieper moet zijn? Ik heb direct op de dielectrische koppeling een knietje zitten en ik moet toch naar beneden vanaf daar. Wellicht tot het koude water gaan?Speedy-Andre schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:38:
[...]
Zolang de inlaatcombinatie maar kan blijven werken, geen kraantjes of splitsing aan de wpb kant.
Zoals op het plaatje moet dat lukken
Ik heb nog een indicatie van mijn situatie wat het effect van de warmtesifon betreft, toen de flexen nog warm werden startte de wpb binnen de 8 uur 2x omdat hij aan het eind ver genoeg was afgekoeld.
Nu ze een diepere lus hebben voel ik de warmte niet meer verder kruipen en start de wpb geen 2e keer.
Bij mij hangt er nog al wat ijzer aan zoals een kranen klit © waarmee ik eventueel de boiler primair kan maken ipv de wpb.
:strip_exif()/f/image/Ipp4t4qrK9tM7mYns84s6VoV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dieper kan geen kwaad, eventueel isoleren is dan wat makkelijker.timovd schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:43:
[...]
Kan ik hieruit concluderen dat bij de warmwateraansluiting de "dip" liever nog dieper moet zijn? Ik heb direct op de dielectrische koppeling een knietje zitten en ik moet toch naar beneden vanaf daar. Wellicht tot het koude water gaan?
[Afbeelding]
Ik heb dikke (RVS) flexen waar ik niet zo veel mee kan, dus maar de aansluiting aan de andere kant verlaagd.
Op de spiraal heb ik de dikste flexen, de pomp voor de cv functie heb ik extra laag geplaatst omdat ik eerder best veel warmte verloor daar de pomp zelf warm werd terwijl ie niet draaide.
Wat mij betreft is dat verlies want het hok waar de wpb staat wordt niet verwarmd en bovendien kan de MV box daar lucht afvoeren (alleen in de zomer als de omvormers hard aan het werk zijn)..
Zijn we tevreden, zekers, het doet wat het beloofd, we besparen gas en verbruiken de opbrengst van de panelen.
Verschil in verbruik per maand loopt van 130 kWh (maart) naar 35 kWh (augustus).
Helemaal tevreden zijn we niet. De koudebrug op de unit bij de afvoer speeld weer op. Vaillant is niet actief hierin met de oplossing, eerdere acties hebben geen resultaat opgeleverd. Ik ben helaas ook niet de enige met dit probleem.
[ Voor 7% gewijzigd door GertS1968 op 15-01-2023 13:15 ]
Dan is het maar goed dat ik het ff heb gevraagd
Heb ik hier dan een potentiaalvrij relais voor nodig? Bijvoorbeeld een shelly plus 1?
Afhankelijk van hoe je hem aanstuurt uit het signaal van de omvormerBlune schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:03:
[...]
Dan is het maar goed dat ik het ff heb gevraagd![]()
Heb ik hier dan een potentiaalvrij relais voor nodig? Bijvoorbeeld een shelly plus 1?
Maar het gaat hier niet om het pv contact. Het andere contact is, volgens het boekje, om er een hygrostaat op aan te sluiten en hiermee kun je de WPB ook gebruiken als mechanische ventilatie. Dat is wat ik wil, maar dan aansturen via Home assistent. Zodat ik mijn eigen rules kan maken van wanneer de ventilator aan/uit moetCarboy54 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:10:
[...]
Afhankelijk van hoe je hem aanstuurt uit het signaal van de omvormer
Heb je wat achtergrond informatie over de koudebrug? Ik kreeg er niet (veel) over gevonden en ben geinteresseerd.GertS1968 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:21:
Even een update, onze Arostor 200 draait nu 1 jaar. In dit jaar hebben we 955 kWh aan energie verbruikt, dit is opgewekt door de extra zonnepanelen die we hebben geplaatst. De schatting was 2650 kWh opwek, echter dit was 3.055 kWh. Er is een besparing van ca. 325 m3 gas.
Zijn we tevreden, zekers, het doet wat het beloofd, we besparen gas en verbruiken de opbrengst van de panelen.
Verschil in verbruik per maand loopt van 130 kWh (maart) naar 35 kWh (augustus).
Helemaal tevreden zijn we niet. De koudebrug op de unit bij de afvoer speeld weer op. Vaillant is niet actief hierin met de oplossing, eerdere acties hebben geen resultaat opgeleverd. Ik ben helaas ook niet de enige met dit probleem.
Wat is jullie ervaring met geluid van deze unit?
Ik heb precies hetzelfde laten doen door een installatiebedrijf met als extraatje een nieuwe leiding vanuit warmtepompboiler naar de keuken. Ik heb hiervoor €3000 All-in betaald voor Atlantic explorer v4 270L met alle arbeid
Is dat lang geleden en zonder subsidie?TweakersOnly schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:45:
[...]
Ik heb precies hetzelfde laten doen door een installatiebedrijf met als extraatje een nieuwe leiding vanuit warmtepompboiler naar de keuken. Ik heb hiervoor €3000 All-in betaald voor Atlantic explorer v4 270L met alle arbeid
Wat werd er voor de wpb aankoop gerekend?
Het maakt nog al wat uit wanneer je een offerte vraagt, voor of na de tekorten ...
Offerte van juni 2022, geplaatst begin september 2022. Prijs exclusief subsidie, dus netto ongeveer €2300.Speedy-Andre schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:51:
[...]
Is dat lang geleden en zonder subsidie?
Wat werd er voor de wpb aankoop gerekend?
Het maakt nog al wat uit wanneer je een offerte vraagt, voor of na de tekorten ...
Dat gaat dan nog wel, hoe komt die andere installateur aan zo'n berg extra waar je 2 wpb's voor hebtTweakersOnly schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:25:
[...]
Offerte van juni 2022, geplaatst begin september 2022. Prijs exclusief subsidie, dus netto ongeveer €2300.
Een tijd geleden heb ik op dit forum een gerelateerde vraag gesteld en de conclusie was dat de ventilatie alleen maar twee standen heeft; vrij hard en behoorlijk hard. Ver terugmoduleren schijnt niet te kunnen. Maar zelf geen ervaring mee.Blune schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:26:
[...]
Maar het gaat hier niet om het pv contact. Het andere contact is, volgens het boekje, om er een hygrostaat op aan te sluiten en hiermee kun je de WPB ook gebruiken als mechanische ventilatie. Dat is wat ik wil, maar dan aansturen via Home assistent. Zodat ik mijn eigen rules kan maken van wanneer de ventilator aan/uit moet
Misschien moet je nog eens (af)vragen wat er nu zoveel geld/uren kost, met andere woorden een specificatie vragen van de kosten per handeling (en materiaalkosten). Je zegt tegen je "bevriende" installateur dat je het bedrag erg veel geld vindt en daarom een betere specificatie wil ontvangen.
Reken voor het gemak even €70,-/uur arbeidsloon, als ze 3k vragen voor installeren, ~42 uur werk = ruim een week aan de bak. Vind je zelf dat dit een week moet duren, in ogenschouw nemend dat men hier diverse malen het ook zelf heeft geïnstalleerd. OM de subsidie te bemachtigen, moet tegenwoordig een installateur komen (helaas)
[ Voor 7% gewijzigd door Sarpo op 15-01-2023 21:00 ]
Dat zou ik niet doen, dan gaat de hele dag vuile lucht door de wpb en dat waarschijnlijk met een rotgang.Blune schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:26:
[...]
Maar het gaat hier niet om het pv contact. Het andere contact is, volgens het boekje, om er een hygrostaat op aan te sluiten en hiermee kun je de WPB ook gebruiken als mechanische ventilatie. Dat is wat ik wil, maar dan aansturen via Home assistent. Zodat ik mijn eigen rules kan maken van wanneer de ventilator aan/uit moet
Een zuinige MV box er bij houden vind ik een beter idee, ik heb het gecombineerd met de MV dak doorvoer.
Draait de wpb dan heb je aanvoer van het dak en de MV samen, in mijn situatie voordelig omdat de dak doorvoer maar 125mm is en de MV erbij is 2x 125mm.
Als mijn wpb start dan zet ik de MV op stand 2, zo kan ik de (warme) lucht doseren
Hier de link naar de eerste post. Je ziet hier de condens bovenop de unit bij de afvoerbuis.DJ-B schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:35:
[...]
Heb je wat achtergrond informatie over de koudebrug? Ik kreeg er niet (veel) over gevonden en ben geinteresseerd.
Wat is jullie ervaring met geluid van deze unit?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70396572
Geluidsniveau is niet slecht, al is er soms een resonerend geluid, niet altijd...........
Jammer dat kennelijk onze vaste installeur ons een poot uit probeert te draaien. Iemand advies over hoe ik dit moet aanvliegen? Is er ergens ook een lijst van andere installateurs in regio Rotterdam, dan kan ik daar proberen te shoppen.TweakersOnly schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:25:
[...]
Offerte van juni 2022, geplaatst begin september 2022. Prijs exclusief subsidie, dus netto ongeveer €2300.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Je kan ‘m 1 kans geven, laat ‘t ‘m uitleggen. Er is een kleine kans dat we hier iets over thet hoofd zien, of dat er een fout gemaakt is.Sebazzz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:36:
[...]
Jammer dat kennelijk onze vaste installeur ons een poot uit probeert te draaien. Iemand advies over hoe ik dit moet aanvliegen? Is er ergens ook een lijst van andere installateurs in regio Rotterdam, dan kan ik daar proberen te shoppen.
Dus je hebt een soort T-stuk bij je WPB? Dat je WPB dus lucht kan pakken van een bron, of dat nu de buitenlucht is door binnenzuigen via de dakdoorvoer of gebruik maken van de lucht die sowieso naar buiten gaat?Speedy-Andre schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:10:
[...]
Een zuinige MV box er bij houden vind ik een beter idee, ik heb het gecombineerd met de MV dak doorvoer.
Draait de wpb dan heb je aanvoer van het dak en de MV samen, in mijn situatie voordelig omdat de dak doorvoer maar 125mm is en de MV erbij is 2x 125mm.
Ja zo kan je het noemen, of een broekstuk of y stuk voor een soepeler verloop als je daar ruimte voor hebt.Sebazzz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:38:
[...]
Dus je hebt een soort T-stuk bij je WPB? Dat je WPB dus lucht kan pakken van een bron, of dat nu de buitenlucht is door binnenzuigen via de dakdoorvoer of gebruik maken van de lucht die sowieso naar buiten gaat?
Dankzij de dak doorvoer zorg je dat de MV box en de wpb niet teveel weerstand ondervinden.
Ik ben ook bezig om balansventilatie met WTW aan te leggen. Maar dat laat ivm levertijden nog even op zich wachten. Dus het is sowieso maar een tijdelijke oplossing.Speedy-Andre schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:10:
[...]
Dat zou ik niet doen, dan gaat de hele dag vuile lucht door de wpb en dat waarschijnlijk met een rotgang.
Als mijn wpb start dan zet ik de MV op stand 2, zo kan ik de (warme) lucht doseren
Daarnaast zit ie nu alleen aangesloten op de badkamer en gaat ie alleen als er gedoucht wordt.
Destijds werd aangegeven dat een mogelijk nadeel daarvan kon zijn dat de wpb tijdens het opwarmen van het water behoorlijk wat kou zou kunnen geven in de winter.
Inmiddels hebben wij een wat beter beeld van het gedrag en invloed. Het verbruik van onze wpb is behoorlijk toegenomen in de winterperiode. Waar het verbruik in de zomerperiode gemiddeld tussen de 5 en 6 kWh per week zat, is dat in de winterperiode tussen de 6 en bijna 9kWh per week.
Uiteraard zal de aanvoertemperatuur hier een rol bij spelen. We zien dat het op temperatuur houden nauwelijks meer verbruikt, tussen 50 en 100Wh per dag. Wel hebben we de wpb aardig ingepakt, dat kan daar misschien bij helpen.
Dan de koude lucht. Ja, we konden tijdens het verwarmen beneden in het trapgat duidelijk voelen dat de wpb aan het verwarmen was. Wij verwarmden niet op de eerste verdieping.
Wij verwarmen met airco, en inmiddels hebben we ontdekt dat onze airco een groot gedeelte van het jaar minder stroom verbruikt wanneer we onze boven units ook gebruiken. Dat doen we inmiddels en dat blijkt een soort warmte-gordijn te vormen tegen de koude lucht die anders naar beneden viel. Wij ervaren dus absoluut geen kou meer van onze verwarmende wpb, maar dat komt dus doordat we nu op de eerste verdieping ook verwarmen.
Verder zijn we erg tevreden over de wpb. Hij werkt erg goed, geeft in ons geval riant warm water voor 2 personen, en qua verbruik zijn we ook tevreden. Wel is het zo dat deze normaal alleen voor douchen/boven gebruikt wordt. Voor beneden gebruiken we een kleine eboiler.
en de watertemperatuur uit de waterleiding. Die ligt een stuk lager in de winter.Sjamo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:03:
Uiteraard zal de aanvoertemperatuur hier een rol bij spelen.
dus er moet méér verwarmd worden met minder beschikbare 'warmte' die uit de lucht geoogst kan worden.
Ik was niet duidelijk, excuus. Ik bedoelde met de aanvoertemperatuur die van het water. De temperatuur op zolder ligt sinds het isoleren en het verwarmen op de eerste verdieping met de airco units tijdens de winterperiode onverwacht hoogde Peer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:52:
[...]
en de watertemperatuur uit de waterleiding. Die ligt een stuk lager in de winter.
dus er moet méér verwarmd worden met minder beschikbare 'warmte' die uit de lucht geoogst kan worden.
dat komt doordat als het water in de boiler warmer is, het een warmtepomp meer energie kost om dit verder te verwarmen, volgens mij omdat de compressor dan harder moet werken (ik weet de details even niet precies).Sjamo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:09:
[...]
We zien tijdens het opwarmen altijd een licht stijgende lijn in het verbruik.
De delta T tussen het warme water en het warmteafgiftepunt wordt steeds kleiner.
Stijgende lijn heb je dus altijd tijdens verwarmen, dit staat los van de luchttemperatuur.
De Ariston is inmiddels geleverd en wat echt opvalt is dat het een heel kloek apparaat is en ik zit in dubio waar het apparaat te plaatsen.
Optie 1: In de meterkast naast de douche.
Hier is een rookgasafvoerkanaal dat voor verse lucht zou kunnen zorgen. Ook is hier een directe toegang tot de de kruipruimte van 60m3. In theorie kan de luchtaanvoer vanuit de kruipruimte en dan kan de afgekoelde lucht via het rookgasafvoerkanaal naar buiten.
+ aan deze optie: korte afstand douche WPB - geen warmteverleis en direct warm water.
- aan deze optie: Gedoe om luchtstroom te regelen vanuit kruipruimte via meterkast naar rookgasafvoer. De meterkast is meteen helemaal vol (het past net). In ons huis is dat problematrisch, ruimte is schaars. Bovendien kan ik niet zo goed inschatten of je het wel moet willen. Zo'n aparaat naast de electra aansluiting.
Optie 2:
In de tuin, aan de gevel van het schuurtje.
+ aan deze optie: Installatie is eenvoudiger, geen gedoe met luchtstromen en de kast blijft behouden.
- aan deze optie: warmteverlies doordat de afstand van 0,5 naar 8 meter gaat, waarvan 4 door de buitenlucht. Naast heel goede isolatie heb ik een soort thermolint nodig ivm vorst. Hierdoor gaat het rendement nog meer naar beneden.
Mijn vragen aan jullie gezien bovenstaande schets:
- Mis ik 'red flags' voor optie 1 of 2 of beide?
- Hebben jullie op basis van bovenstaande een advies?
- Voor de tuin optie, wat voor leiding zou je adviseren. Gewoon 15mm koper in een dik jasje?
- Voor de meterkast optie: De kast is zelf 2m3: Is het uberhaupt wel een goed idee? Wat voor luchtstroom zou ik minimaal moeten hebben?
- Moet ik dit sowieso wel willen? Waarom niet gewoon een cop1 boiler in de kruipruimte of een doortstromer aansluiten op de hygieneboiler in het buffervat, die hoeft dan alleen nog maar van 30 naar 50 graden te verwarmen (in het stookseizoen).
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Zou de boiler niet in een trapgat oid gehangen kunnen worden? Oftewel zijn deze twee opties de enigste opties?
Dit zijn echt de enige opties. Benedenwoning van 90m2, dus geen trapgat. De HR ketel hangt nu in een keukenkast. Ik ben juist zo blij dat die ruimte vrij komt. Ik las die 13m3 als in een ongeventileerde ruimte. Ik wil dan met mechanische ventilatie dat de lucht uit de kruipruimte door de meterkast via het rookgasafvoerkanaal het huis verlaat. Op die manier 'vergroot' ik de inhoud van de meterkast.Frank.v schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:48:
De ariston heeft volgens de handleiding een ruimte van 13m3 nodig als minimum. Een ruimte van 2m3 zou dan wel eens voor problemen kunnen zorgen. De boiler zal dan vaker het verwarmingselement gebruiken dan de warmtepomp.
Zou de boiler niet in een trapgat oid gehangen kunnen worden? Oftewel zijn deze twee opties de enigste opties?
Kan je dan nog wel goed bij alle automaten en afsluiters?
Ja hoor, voor een kast is het ruim: 1,2m breed, 1m diep, 2m hoog. De Lydos heeft een diameter van 45cm en is iets meer dan een meter hoog.Wolly schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:00:
In de meterkast klinkt niet als de meest logische plek, als het uberhaupt al is toegestaan.
Kan je dan nog wel goed bij alle automaten en afsluiters?
Hier hangt de 150 liter wpb in een kast waar voorheen de cv ketel zat.Frank.v schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:48:
De ariston heeft volgens de handleiding een ruimte van 13m3 nodig als minimum. Een ruimte van 2m3 zou dan wel eens voor problemen kunnen zorgen. De boiler zal dan vaker het verwarmingselement gebruiken dan de warmtepomp.
Hij zuigt lucht uit die kast en blaast het naar buiten.
De lucht wordt aangevuld met lucht van boven de plafond in de hal wc en badkamer.
Ook komt er nog een 250mm pvc onder in die kast uit die uit de kruipruimte onder de keuken weg komt.
De oude cv ketel afvoer heb ik gebruikt voor het uit blazen van de koude lucht.
Ik kon nog net met mijn handen bij de ophangbeugel om de moeren erop te prutsen op gevoel.
Nog nooit het backup element gebruikt.
:strip_exif()/f/image/l0sxfO3KlNzTdFLGWgiMdjDC.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dit is wat ze zeggen:overhyped schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:37:
[...]
Je kan ‘m 1 kans geven, laat ‘t ‘m uitleggen. Er is een kleine kans dat we hier iets over thet hoofd zien, of dat er een fout gemaakt is.
Het is absoluut niet de bedoeling om je een poot uit te draaien, onze offerte is gebaseerd op een stukje vakwerk volgens alle geldende regels en normen met fatsoenlijke garanties en nazorg.
Daarnaast is, zoals besproken, een koppeling met cv-ketel inbegrepen voor extra comfort. Als de boiler leeg is kan de ketel het warmwater overnemen. Het vergelijk met internetaanbieders, welke niet ter plaatse zijn geweest, en andere merken is een beetje appels en peren verhaal natuurlijk.
Voor een warmtepompboiler is altijd een geïsoleerde dakdoorvoer nodig, aansluiten met een T-stuk bij de ventilatie afvoer leidt tot storingen en (condens) lekkages.
Het staat je uiteraard vrij om elders offertes aan te vragen.
Bij een Atlantic Explorer met extra spiraal (voor bijv. een zonneboiler) is daar wel in voorzien, het gaat om een hol buisje dat in het water steekt.
Deze set (van Vaillant) kost snel €200 of meer,
Dat garantie verhaal is leuk, maar je betaalde dat ook al voor de cv installatie die ze hebben geleverd.
Als dat bedrijf zo vakkundig is weten ze precies hoe je op de lucht toevoer een buis cq t-stuk met isolatie toepast zodat er geen sprake is van condens.
Het condens dat binnen de buis ontstaat loopt netjes via de condens afvoer van de wpb weg.
Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van installateurs en dit zelf kan, vooral in deze tijd

In vergelijking hiermee zal mijn boiler een zee van ruimte hebben. Blij om te zien dat zoiets wel kan werken. Ik ga voor een soortgelijke oplossing.Ronald.42 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:03:
[...]
Hier hangt de 150 liter wpb in een kast waar voorheen de cv ketel zat.
Hij zuigt lucht uit die kast en blaast het naar buiten.
De lucht wordt aangevuld met lucht van boven de plafond in de hal wc en badkamer.
Ook komt er nog een 250mm pvc onder in die kast uit die uit de kruipruimte onder de keuken weg komt.
De oude cv ketel afvoer heb ik gebruikt voor het uit blazen van de koude lucht.
Ik kon nog net met mijn handen bij de ophangbeugel om de moeren erop te prutsen op gevoel.
Nog nooit het backup element gebruikt.
[Afbeelding]
Niet concreet, een kwestie van rondkijken, er is weinig voorraad momenteel. Ligt ook aan welke maat je nodig hebt, 190 of 260. Deze wellicht voor 190 (260 is uitverkocht):Bowen_HAFX schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:01:
Ik sta op het punt de Nibe MT-WH21 bestellen. Heeft iemand nog een betrouwbaar adres voor mij? En eventueel een manier om de subsidie van 750 euro te krijgen zonder 3 jaar op een installateur te moeten wachten?
https://www.loodgietshop....-warmtepompboiler-084110/
Voor ISDE zonder installateur, zie ook ISDE Subsidie rendabel voor Doe-Het-Zelver?
Heb zelf een (factuur voor) installatiecontrole en inbedrijfstelling van een lokale instantie geregeld.
Kwestie van even zoeken.
En eventueel komen ze maar langs om het apparaat te bewonderen.
There's nothing moister than an oyster.
Heb jij ze eerst verweten dat ze je een poot probeerden uit te draaien, of was dat hun reactie op je vraag ter verduidelijking
In het eerste geval: net erg netjes van je (en tof dat ze nog een reactie geven)
In het tweede geval: vreemd taalgebruik van een professional (krijgt er een beetje "I am not a crook"-vibes van)
In dat geval is het misschien wel handig om dus een grotere boiler te verkennen zonder hybride opstelling.Speedy-Andre schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:40:
Die zonneboiler aansluit set heeft een thermostaat die ze niet in de Arostor kunnen stoppen
Bij een Atlantic Explorer met extra spiraal (voor bijv. een zonneboiler) is daar wel in voorzien, het gaat om een hol buisje dat in het water steekt.
Deze set (van Vaillant) kost snel €200 of meer
Garantie is ook maar beperkt, 2 jaar:Dat garantie verhaal is leuk, maar je betaalde dat ook al voor de cv installatie die ze hebben geleverd.
Mocht er binnen 24 maanden na de inbedrijfstelling respectievelijk het proefstoken enig gebrek
voordoen wat te wijten is aan materiaal fouten, dan zullen wij deze op de eerste aanzegging
gratis herstellen.
Niet tot de garantie leiden een onoordeelkundig gebruik en het niet laten onderhouden van de
installatie.
Ik heb daar geen doekjes omheen gewonden.Zwartoog schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:45:
[...]
Heb jij ze eerst verweten dat ze je een poot probeerden uit te draaien, of was dat hun reactie op je vraag ter verduidelijking
In zijn algemeenheid: Garantie (wellicht niet volledig) is natuurlijk langer dan 2 jaar.
Zo'n apparaat hoort lang mee te gaan bij normaal gebruik.
Groter kan denk ik niet anders als er een spiraal (warmtewisselaar) in de wpb zit.Sebazzz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:27:
[...]
In dat geval is het misschien wel handig om dus een grotere boiler te verkennen zonder hybride opstelling.
De prijs zal dan wel naar €7K gaan
Natuurlijk, je hebt recht op conform product. Maar alsnogRzaan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:33:
[...]
In zijn algemeenheid: Garantie (wellicht niet volledig) is natuurlijk langer dan 2 jaar.
Zo'n apparaat hoort lang mee te gaan bij normaal gebruik.
Ik krijg een 'aanbod' met zelf installeren en dan een check door een gecertificeerde installateur. Voor de subsidie. Alles 2400 euro
Wordt thuis afgeleverd. Moet m wel zelf naar zolder brengen.
Klinkt best goed, wat vinden jullie?
[ Voor 18% gewijzigd door Twan dz op 20-01-2023 18:22 ]
Laat ze mij ook maar zo'n aanbod sturen...Twan dz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:43:
Vraagje over de prijs van een Atlantic 270liter
Ik krijg een 'aanbod' met zelf installeren en dan een check door een gecertificeerde installateur. Voor de subsidie. Alles 2400 euro
Geen spiraal, wordt wel thuis afgeleverd.Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:06:
Als hij wordt afgeleverd best leuk, als er een extra spiraal in zit nog leuker
goede deal.Twan dz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:43:
Vraagje over de prijs van een Atlantic 270liter
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hij zal hier op de overloop komen in een enkel inbouwkastje (oude CV-locatie), die ik uiteraard nog kan isoleren. Binnen/buiten als vaste opstelling. Ik zit vooral met het geluid in mijn maag dus ben vooral benieuwd naar de bedrijfsduur en 'ervaren geluid'.
[ Voor 20% gewijzigd door stevenP op 24-01-2023 13:46 ]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Het geluid is heel goed te doen, je hoort heel lichtjes de compressor. Heb wel luchtslangen gebruikt om het geluid nog verder te dempen. In een ongeisoleerde kast zul je hem vrijwel niet horen.stevenP schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:15:
Calypso 150 gebruikers (@Signor Doekie @Flatisa), hoe ervaren jullie het geluid? En, na goed douchen hoe lang draait hij ongeveer? In de specs wordt gesproken over 9.5uur (!!) maar dat lijkt mij onder de meest extreme omstandigheden..
Hij zal hier op de overloop komen in een enkel inbouwkastje (oude CV-locatie), die ik uiteraard nog kan isoleren. Binnen/buiten als vaste opstelling. Ik zit vooral met het geluid in mijn maag dus ben vooral benieuwd naar de bedrijfsduur en 'ervaren geluid'.
9 uur is inderdaad overdreven. Hier draait die 3 a 5 uurtjes per dag maar heb wel binnen/binnen maar veel hangt af van gebruik. Let er wel op dat de compressor maar 350 watt opgenomen vermogen heeft en dat is wel wat bescheiden. Met buitenlucht zit je misschien nu op COP 3 dus 1.050 watt opwarmvermogen.
Wat wel tegenvalt zijn de gevolgen van een lagere boiler-inhoud dan de 270 die ik hiervoor had. Voor douchen voor 2 personen is het meer dan genoeg, maar omdat de boiler toch sneller gedeeltelijk koud wordt, gaat die na elke douchebeurt weer aan. En ik merk dat die soms zelfs zonder douchen weer vanzelf aanspringt in de avond omdat de isolatie iets minder is dan bij een Atlantic. De Atlantic draaide 1 run en dan was ie wel klaar voor de dag, ook na een douchebeurt.
De stroombesparing t.o.v. de V3 is amper 20 kwh per maand, maar hij heeft door het bovenstaande ook meer draaiuren.
Voor het geluid en de prijs is het dus een prima keuze, maar achteraf had ik toch liever de Explorer V4 gekocht voor iets meer geld.
Is dat normaal bij kouder weer? Ik dacht altijd dat het een aan/uit systeem was en dan zou je verwachten dat het geluid altijd constant zou zijn. Hoogstens dat hij langer moet werken bij koud weer.
Lage buiten temperatuur en bij hoge gas temperaturen moet de compressor harder werken. Je ziet tijdens het verwarmen daarom ook het verbruik toenemen.Yucon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:31:
Mijn Auer Edel Air 200 van 1,5 jaar oud begint de afgelopen weken duidelijk meer geluid te maken. Naast de gebruikelijke koelkast-achtige brom hoor je nu ook een gonzend geluid erbij. Een beetje alsof een vrachtauto stationair draait.
Is dat normaal bij kouder weer? Ik dacht altijd dat het een aan/uit systeem was en dan zou je verwachten dat het geluid altijd constant zou zijn. Hoogstens dat hij langer moet werken bij koud weer.
De boiler staat bij ons op zolder dus het geluid is bij ons niet zo'n issue. Het geluid is m.i. iets luider dan een vriezer, iets scheller. De boiler staat op binnen / buiten en 's zomers haal ik de slang eraf maar laat hem wel op dezelfde stand staan. We gebruiken een Grohe Tempesta douchekop van 5.5ltr/min en we douchen c.a. 15 min per dag, twee personen een minuut of 7 pp, daarbij draait de compressor tussen de twee en de drie uur per dag. Soms staat deze wel twee keer aan i.v.m.stilstsnd verliezen. De temp staat op 55°C.stevenP schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:15:
Calypso 150 gebruikers (@Signor Doekie @Flatisa), hoe ervaren jullie het geluid? En, na goed douchen hoe lang draait hij ongeveer? In de specs wordt gesproken over 9.5uur (!!) maar dat lijkt mij onder de meest extreme omstandigheden..
Jaarverbruik eerste jaar was 500kWh, tweede jaar 375kWh na isolatie met drie lagen radiator noppenfolie.
Komende week ga ik over naar Tibber met dynamische prijzen voor elektra, daarom wil ik qua verwarmen rekening gaan houden met de goedkope momenten om het vat op te warmen. De prijzen krijg ik binnen in Home Assistant net als de opbrengst van de pv-panelen.
Is het de moeite waard om een automation te maken waarbij ik kijk naar de goedkoopste prijzen voor elektra op een dag en dan de WPB te schakelen via de pv-poort? Of kan ik beter het schema gewoon wat naar achteren schuiven en pas vanaf 11.00 uur gaan opwarmen?
Hebben jullie een tip voor een goede schakelaar/oplossing, bij voorkeur Zigbee of ESPhome, waarmee ik een pv-signaal richting de WPB kan geven? Het liefst ook een waarmee ik de actuele temperatuur kan uitlezen.
Ik heb na heel lang wachten eindelijk mijn warmtepompboiler binnen gekregen, nu ben ik deze aan het plaatsen in de schuur. Deze schuur heeft een ongeisoleerd plat dak. Heeft iemand een advies voor me welke doorvoeren ik dien te gebruiken? Op de doorvoer dient een Ubbink Aerfoam 160 mm te kunnen worden aangesloten, welke doorvoeren zijn geschikt?
Mvg Tom
Ik werk ook met dynamische tarieven en laat hem altijd om 02:00 starten (in de nacht dus). dan heb ik vrijwel altijd de goedkoopste tarieven te pakken. In mijn geval loont het dus niet om dat nauwkeuriger te timen.beumer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:16:
Ik heb hier nu bijna 3 jaar een Atlantic Explorer 4 270l draaien op de automatische modus, eigenlijk naar volle tevredenheid want het gebeurt zelden dat het water te koud wordt. Verwarmen heb ik nu ingesteld op een schema tussen 7.00-19.00 uur om er 's nachts geen last van te hebben.
Komende week ga ik over naar Tibber met dynamische prijzen voor elektra, daarom wil ik qua verwarmen rekening gaan houden met de goedkope momenten om het vat op te warmen. De prijzen krijg ik binnen in Home Assistant net als de opbrengst van de pv-panelen.
Is het de moeite waard om een automation te maken waarbij ik kijk naar de goedkoopste prijzen voor elektra op een dag en dan de WPB te schakelen via de pv-poort? Of kan ik beter het schema gewoon wat naar achteren schuiven en pas vanaf 11.00 uur gaan opwarmen?
Hebben jullie een tip voor een goede schakelaar/oplossing, bij voorkeur Zigbee of ESPhome, waarmee ik een pv-signaal richting de WPB kan geven? Het liefst ook een waarmee ik de actuele temperatuur kan uitlezen.
Overdag zijn de goedkope uren ook redelijk voorspelbaar, maar de verschillen zijn wel groter dan gedurende de nacht.
Welke schakelaar je neemt maakt niet zo veel uit. ze voldoen allemaal wel.
en inderdaad even een temp-sensor erin prikken.
Ubbink heeft toch gewoon 160mm dakdoorvoeren in de handel?TomN87 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:17:
Hoi,
Ik heb na heel lang wachten eindelijk mijn warmtepompboiler binnen gekregen, nu ben ik deze aan het plaatsen in de schuur. Deze schuur heeft een ongeisoleerd plat dak. Heeft iemand een advies voor me welke doorvoeren ik dien te gebruiken? Op de doorvoer dient een Ubbink Aerfoam 160 mm te kunnen worden aangesloten, welke doorvoeren zijn geschikt?
Mvg Tom
Met plakplaatjes en kapje enzo..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Waarom om een dakdoorvoer, kan je in je schuur niet hoog door de wand naar buiten, dan gebruik je dezeTomN87 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:17:
Hoi,
Mvg Tom
https://www.googleadservi...4Q5bgDKAB6BQgDEJgB&adurl=
Nu kan ik van een kennis alvast een WP Boiler kopen van 200L (LG), hij kan m ook op korte termijn installeren. We hebben qua pv panelen een ruim overschot, dus ik dacht dan laat ik alvast de boiler installeren en komt die WP voor verwarming een jaartje later. Met salderen zitten we dan nog steeds op 'gratis' SWW tot in ieder geval 2025.
Zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2023 14:10 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Op zich kan het prima, maar het is niet 'gratis'. Je moet vergelijken met wat er gebeurt als je de stroom niet gebruikt, dus als je bijvoorbeeld in totaal minder teruglevert dan verbruikt, kost het gewoon je elektrische tarief. Als je nu meer teruglevert, kost het je teruglevert tarief. En dan is het dus afhankelijk van je gastarief en Cop, of het daadwerkelijk goedkoper zal zijn dan ff doorgaan op gas.Sport_Life schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:56:
Een vraagje , ik heb een WP + boiler in bestelling staan, maar levertijd is een jaar en bedrag kan nog wijzigen als de prijs tzt hoger blijkt.
Nu kan ik van een kennis alvast een WP Boiler kopen van 200L (LG), hij kan m ook op korte termijn installeren. We hebben qua pv panelen een ruim overschot, dus ik dacht dan laat ik alvast de boiler installeren en komt die WP voor verwarming een jaartje later. Met salderen zitten we dan nog steeds op 'gratis' SWW tot in ieder geval 2025.
Zie ik iets over het hoofd?
Maar die kosten voor de boiler komen sowieso, namelijk in 2024.jurjen_g schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:18:
[...]
Op zich kan het prima, maar het is niet 'gratis'. Je moet vergelijken met wat er gebeurt als je de stroom niet gebruikt, dus als je bijvoorbeeld in totaal minder teruglevert dan verbruikt, kost het gewoon je elektrische tarief. Als je nu meer teruglevert, kost het je teruglevert tarief. En dan is het dus afhankelijk van je gastarief en Cop, of het daadwerkelijk goedkoper zal zijn dan ff doorgaan op gas.
Mijn teruglever tarief is 16ct (Vattenfall), gasprijs is dynamisch nu 1.30-1,40 maar dat kan hoger uitvallen (we zitten boven het prijsplafond voor gas).
Panelen leveren zo'n 9000kwh per jaar waarvan ongeveer de helft dus tegen 16ct teruggelevererd wordt.
Ik vraag niet om bevestiging, maar of ik dingen mis ?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Wij hebben vanaf augustus een Hybride warmtepomp de Elga ace 4kw en die werkt voor te verwarmen Solo. ook bij -7 geen problemen gehad om de temperatuur te houden.
Verder hebben we een opbrengst van de zonnepanelen van ongeveer 10000 kWh ( verbruik 4000kWh huishouden, elektrische auto 2000 kWh en warmtepomp 3000 kWh). Dit betekent dat we nog iets over hebben en dat wil ik aan de warmtepomp boiler investeren.
Probleem wat we hebben is dat de ruimte (zolder) waar de CV ketel staat naast een slaapkamer is. Dus de warmtepomp moet heel weinig geluid maken / CV komt te verdwijnen / Ruimte is beperkt maar door de CV ketel weg te halen is een boiler te doen.
omdat we met ons vieren zijn en twee morgens douchen en 2 savonds zou de boiler naar mijn mening tussen 100 en 120 moeten zijn.
We hebben ook een bad maar die gebruiken we de laatste tijd niet veel.
Volgens mij niet; enkel goed zorgen dat je weet hoe je straks met de WP de leidingen wil lopen zodat je niet per ongeluk de boiler zo neerzet dat je daar last van krijgt. Met jouw situatie zal het inderdaad wel goedkoper zijn om SWW nu al op stroom te gaan doenSport_Life schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:26:
[...]
Maar die kosten voor de boiler komen sowieso, namelijk in 2024.
Mijn teruglever tarief is 16ct (Vattenfall), gasprijs is dynamisch nu 1.30-1,40 maar dat kan hoger uitvallen (we zitten boven het prijsplafond voor gas).
Panelen leveren zo'n 9000kwh per jaar waarvan ongeveer de helft dus tegen 16ct teruggelevererd wordt.
Ik vraag niet om bevestiging, maar of ik dingen mis ?
Ja echter zijn dit nogal hoge doorvoeren, https://www.ventilatiesho...SVZ-L2mInzChoC90wQAvD_BwERonald.42 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:28:
[...]
Ubbink heeft toch gewoon 160mm dakdoorvoeren in de handel?
Met plakplaatjes en kapje enzo..
Ik wil liever niet door de stenen boren omdat dit onomkeerbaar isCkriek schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:39:
[...]
Waarom om een dakdoorvoer, kan je in je schuur niet hoog door de wand naar buiten, dan gebruik je deze
Grootste deel steekt door het dak naar binnen er blijft boven de plakplaat maar 38cm over, of is dat te hoog?TomN87 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:34:
[...]
Ja echter zijn dit nogal hoge doorvoeren, https://www.ventilatiesho...SVZ-L2mInzChoC90wQAvD_BwE
Ik zat wat scheef te kijken maar ik had deze voor ogen.
:strip_exif()/f/image/iyMLI2AX0IUuCtb8EfCrObkM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/himEECN15vS205MRtHf4DXUe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Ronald.42 op 26-01-2023 14:45 ]
Helaas te hoog, wil er ook nog zonnepanelen op leggen in portraitRonald.42 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:40:
[...]
Grootste deel steekt door het dak naar binnen er blijft boven de plakplaat maar 38cm over, of is dat te hoog?
Ik zat wat scheef te kijken maar ik had deze voor ogen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zal het zoiets worden.TomN87 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:27:
[...]
Helaas te hoog, wil er ook nog zonnepanelen op leggen in portrait
Dat heb ik op de badkamer en zit ook onder de panelen. Die is bij mij maar 125mm trouwens. 160 zal vast een stapje groter zijn...
Plakplaat met zo'n kap en dan een passende verbinding maken met je wpb...
:strip_exif()/f/image/N1h5xnTcgu4RSF5HlkLFp1cB.jpg?f=fotoalbum_large)
Mag ik je vragen hoe je het geluid ervaart? Ik zit er ook over te denken om Expl.V4 te kopen. Echter hij komt op zolder naast een slaapkamer, waar we zelf gaan slapen. Ik wil de boiler op dynamische tarieven laten draaien, voornamelijk s nachts.beumer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:16:
Ik heb hier nu bijna 3 jaar een Atlantic Explorer 4 270l draaien op de automatische modus, eigenlijk naar volle tevredenheid want het gebeurt zelden dat het water te koud wordt. Verwarmen heb ik nu ingesteld op een schema tussen 7.00-19.00 uur om er 's nachts geen last van te hebben.
Het liefs zou ik m zelf in bedrijf zien, om geluidshinder te kunnen bepalen.
Klopt, die gebruik ik ook bij m'n warmtepompboiler (Auer Edel air 200ltr) in de bijkeuken.Ckriek schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:39:
[...]
Waarom om een dakdoorvoer, kan je in je schuur niet hoog door de wand naar buiten, dan gebruik je deze
Gaatje boren, kapje er op, klaar
/f/image/xKZX45PvJ9jeRGGqXbBoyj9G.png?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Op zich valt het mee, eerste jaar ook 's nachts aan gehad. Het is een licht zoemend geluid. De ruimte waar hij staat moeten we nog aanpakken qua geluidsisolatie en is de oude jaren '30 badkamer. Nu zit er alleen een kalkzandsteen muurtje tussen die ruimte en de slaapkamer. 's Nachts draaien zou dus wel kunnen maar overdag weet ik zeker dat niemand er last van heeft. Ik denk dat ik in de zomer overdag ga draaien als ik de panelen genoeg leveren en de rest van het jaar wanneer het tarief het goedkoopst is, moet alleen eerst eens gaan monitoren hoe lang het opwarmen dagelijks duurt.Sarpo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:25:
[...]
Mag ik je vragen hoe je het geluid ervaart? Ik zit er ook over te denken om Expl.V4 te kopen. Echter hij komt op zolder naast een slaapkamer, waar we zelf gaan slapen. Ik wil de boiler op dynamische tarieven laten draaien, voornamelijk s nachts.
Het liefs zou ik m zelf in bedrijf zien, om geluidshinder te kunnen bepalen.
Dat valt wel mee als je de boorgaten bewaartTomN87 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:34:
[...]
Ik wil liever niet door de stenen boren omdat dit onomkeerbaar is
Inderdaad, die kwamen er aardig intact uit. Door het dak heen boren is ook zoiets, ook kwetsbaar voor lekkage. En ik wilde genoeg ruimte tussen aan- en afvoer.Yucon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:39:
[...]
Dat valt wel mee als je de boorgaten bewaart
/f/image/gGkn3jgTaQ2gqEPc9z1CdsV9.png?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp