Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:47
dof schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Inderdaad, die kwamen er aardig intact uit. Door het dak heen boren is ook zoiets, ook kwetsbaar voor lekkage. En ik wilde genoeg ruimte tussen aan- en afvoer.

[Afbeelding]
Meeste metselaars kunnen een dergelijk gat ook erg goed herstellen zonder de boorgaten terug te plaatsen. Tenminste als er vergelijkbare metselstenen te krijgen zijn. Zeker aan de buitenkant zou ik daarvoor gaan mocht je ooit weer van dat gat af willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

16 februari wordt mijn Auer Edel Air 270liter gemonteerd en kunnen we van t gas af. Één dakdoorvoer welke in de winter de warme lucht uit de ruimte afblaast naar buiten. In de zomer warme lucht naar binnen om koeling te krijgen op de zolder door de flexibele slang te wisselen. Ben super benieuwd hoe t me bevalt. Verwacht 800Kw jaarverbruik (gezin met 2 kinderen) maar mss valt t nog lager uit.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:50:
16 februari wordt mijn Auer Edel Air 270liter gemonteerd en kunnen we van t gas af. Één dakdoorvoer welke in de winter de warme lucht uit de ruimte afblaast naar buiten. In de zomer warme lucht naar binnen om koeling te krijgen op de zolder door de flexibele slang te wisselen. Ben super benieuwd hoe t me bevalt. Verwacht 800Kw jaarverbruik (gezin met 2 kinderen) maar mss valt t nog lager uit.
Gebruik Aerofoam geen flexibele rommel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cnq6DtYjW5YE9BvMnrar1buyEIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8pHh9oygyrMXr7AFE1Z-0--Qc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diiEfPCokB0lFMQY8k7yCNit.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mooi spul!

Als dit een buiten/buiten oplossing was geweest dan hadden er 2 van die grote paddestoelen door het dak geweest? Of wordt die dan een stuk kleiner als die niet gecombineerd is met de mechanische ventilatie.

Met de oplossing op de foto wordt geen gebruik gemaakt van de warmte die middels mechanische ventilatie verloren gaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ik heb maar 35cm dan ga ik al door t dak! Dat gaat prima met flexibel

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mister_muller schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Mooi spul!

Als dit een buiten/buiten oplossing was geweest dan hadden er 2 van die grote paddestoelen door het dak geweest? Of wordt die dan een stuk kleiner als die niet gecombineerd is met de mechanische ventilatie.

Met de oplossing op de foto wordt geen gebruik gemaakt van de warmte die middels mechanische ventilatie verloren gaat toch?
Aansluiten op de mechanische ventilatie is volgens de manual niet toegestaan en kan eventuele garantie aanspraken beïnvloeden. Vergis je ook niet in het stroomverbruik van de ventilator ongeveer 80 watt. Warme lucht vanuit de ruimte zoals in dit voorbeeld is vaak de beste oplossing. De afvoer moet 160mm zijn zoals hier door ons gemonteerd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:30:
Ik heb maar 35cm dan ga ik al door t dak! Dat gaat prima met flexibel

[...]
Vergis je niet in de hoeveelheid condens die er door heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wie heeft zijn wpb op zolder staan (op een betonvloeren) en deze akoestisch ontkoppeld? En zoja op welke wijze? Ben zeer benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 21:14
Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:49:
Wie heeft zijn wpb op zolder staan (op een betonvloeren) en deze akoestisch ontkoppeld? En zoja op welke wijze? Ben zeer benieuwd
Beton vloer met daarop 18 mm meubelplaat, geen herrie of gedreun
Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRvZoNM2uKKMv6I2O8D5kCa7Xc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SHuFMvZgdn0YURA5OQuq8yzb.webp?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNPSUC4PrftOAUWLmbrngSjiBEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxYxZZKasgrYfjCvb2Fu5x4v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

@Ckriek fijn te horen! Haalt u de lucht uit de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Aansluiten via binnen/binnen kan ook toch?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:29
Ruud888 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:06:
Ik heb deze week een verbruiksmeter geplaatst bij mijn nieuwe 100liter Lycos op de 40m3 zolder boven mijn schuur.
Nu is afwachten wat het verbruik gaat worden.
2personen.
Alleen de badkamer.
Zolder niet geïsoleerd.
Voorlopig zit ik op 1KW per dag.

Voor de keuken gebruik ik al jaren een close-in boiler.
En, wat is de ervaring tot nu toe?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BarryH schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:42:
[...]

En, wat is de ervaring tot nu toe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6MCiV96I2eQpVOGqskP830nLGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xK8VdQ1vnIhiA0VTmFCm6bVz.jpg?f=fotoalbum_large

200 ltr Edel Air 2 personen gehele woning gemiddeld 2Kwh per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:09:
@Ckriek fijn te horen! Haalt u de lucht uit de ruimte?
In de winter bij vrieskou wel , nu van buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Sebazzz schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:34:
Aansluiten via binnen/binnen kan ook toch?
Kan uiteraard ook, maar bij in bedrijf krijg je in de winter wel een koude zolder, dit ontrekt warmte uit je hele huis, dus beter naar buiten uitblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Ckriek schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Kan uiteraard ook, maar bij in bedrijf krijg je in de winter wel een koude zolder, dit ontrekt warmte uit je hele huis, dus beter naar buiten uitblazen
Een ventiel zodat buiten het winterseizoen deze veel te warme zolder straks airco heeft via de WPB. Dat moet vast wel bestaan :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sebazzz schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Een ventiel zodat buiten het winterseizoen deze veel te warme zolder straks airco heeft via de WPB. Dat moet vast wel bestaan :)
Alles kan biturbo :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRLoy4VOn9UFVprmbzO5az-AsGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVc60IBNYzObcI0eyEkb0izg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 09:36
Is dat de versie met afterburner? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Hallo!

Weet iemand hier of er ook geïsoleerde T-stukken bestaan, met een geïntegreerde klep, voor buis met diameter 160 mm.?? Achterliggende vraag is om te kunnen switchen, of ik de koude lucht van onze warmtepompboiler naar buiten kan laten afblazen of naar binnen (in de zomer), middels het bedienen van één klep in het T-stuk zelf. En vanwege de beperkte ruimte wil ik de klep graag in het T stuk hebben.

Hebben jullie anders wellicht een alternatief?

Alvast bedankt!

M.vr.gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SCG schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:38:
Hallo!

Weet iemand hier of er ook geïsoleerde T-stukken bestaan, met een geïntegreerde klep, voor buis met diameter 160 mm.?? Achterliggende vraag is om te kunnen switchen, of ik de koude lucht van onze warmtepompboiler naar buiten kan laten afblazen of naar binnen (in de zomer), middels het bedienen van één klep in het T-stuk zelf. En vanwege de beperkte ruimte wil ik de klep graag in het T stuk hebben.

Alvast bedankt!

M.vr.gr. Sander
Gewoon spiro variant nemen en bekleden met Armaflex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

SCG schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:38:
Hallo!

Alvast bedankt!

M.vr.gr. Sander
Als je van die Ubbink geisoleerde buizen gebruikt zoals bij @Carboy54 's foto, dan kun die ook makkelijk even loshalen en draaien als je in de zomer de ruimte wilt koelen (met koude lucht uit WPB) of in de winter (warme) lucht van de binnenruimte wilt gebruiken. Ik heb ook van die Ubbink buizen en beide (in- en outlet) op de buitenmuur gezet (WPB werkt ook onder 0 C prima), maar ik kan het in een paar seconden anders zetten als ik wil. Zo'n T-stuk vind ik een beetje overkill. Maar dat is persoonlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 30-01-2023 23:42 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
dof schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:40:
[...]

Als je van die Ubbink geisoleerde buizen gebruikt zoals bij @Carboy54 's foto, dan kun die ook makkelijk even loshalen en draaien als je in de zomer de ruimte wilt koelen (met koude lucht uit WPB) of in de winter (warme) lucht van de binnenruimte wilt gebruiken. Ik heb ook van die Ubbink buizen en beide (in- en outlet) op de buitenmuur gezet (WPB werkt ook onder 0 C prima), maar ik kan het in een paar seconden anders zetten als ik wil. Zo'n T-stuk vind ik een beetje overkill. Maar dat is persoonlijk :)
Inderdaad ben het met je eens, in 3 seconden trek ik mijn ubbink aanzuigbuis van mijn zijaanvoer, slagje draaien, en ik zuig lucht van binnen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik had een 100l warmtepompboiler laten plaatsen in 2022. Nu is dat toch iets te klein. Monteur zegt kan gewoon dezelfde erachter plaatsen geen probleem. Heb ik dan voor deze tweede ook recht op subsidie?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:29:
Ik had een 100l warmtepompboiler laten plaatsen in 2022. Nu is dat toch iets te klein. Monteur zegt kan gewoon dezelfde erachter plaatsen geen probleem. Heb ik dan voor deze tweede ook recht op subsidie?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09 19:31
Ik sta al behoorlijke tijd op de wachtlijst bij 2 winkels voor een vaillant aroSTOR 270liter.
Mocht iemand ooit een goude tip hebben waar ik een Vaillant aroSTOR 270liter of een Auer edel air 270liter snel kan krijgen dan hoor ik het graag.

Zonder installatie trouwens, dat is geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door ron36 op 04-02-2023 21:46 ]

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
ron36 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:46:
Ik sta al behoorlijke tijd op de wachtlijst bij 2 winkels voor een vaillant aroSTOR 270liter.
Mocht iemand ooit een goude tip hebben waar ik een Vaillant aroSTOR 270liter of een Auer edel air 270liter snel kan krijgen dan hoor ik het graag.

ACR klimaat, vraag aan Carboy via dit forum, is volgens mij leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23
ron36 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:46:

Join the club!

Ik heb een 200 liter aroSTOR in bestelling staan sinds juni en door een fout van Vaillant (verkeerd product geleverd) hebben ze me gewoon weer lomp achteraan de wachtrij gezet. Ben nog steeds wachtende...
Heb ook een Panasonic warmtepomp (via Carboy) besteld die een veel lange levertijd zou hebben maar die was binnen 18 dagen geleverd.. Het kan raar lopen.

Ik snap niet wat er bij Vaillant aan de hand is. Het lijkt wel of ze helemaal niet meer produceren. Het schijnt dat de Auer Edel Air wel leverbaar is (bij o.a. Carboy), maar daarvan is de prijs €500,- gestegen, anders had ik de bestelling van de AroSTOR wel geannuleerd bij Esanico en de Auer besteld. Maar €500,- is me net ff teveel van het goede..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-09 22:38
Ik zie hier geregeld installaties waarbij er al dan niet bewust gekozen is om binnenlucht te gebruiken als aanvoer naar de WPB.
Onze WPB is hier -naar mijn mening en inzicht- helaas ook zo geïnstalleerd, maar waarom kiezen jullie ervoor?
Gezien de WPB zo indirect toch alsnog op warmte uit aardgas, propaangas of stookolie werkt (uitzonderingen met lucht uit ventilatiesysteem daargelaten)...

Als ik kon kiezen zou ik persoonlijk altijd aanvoer en afvoer van/naar buiten doen, evt met een kleppensysteem om in de zomer warme binnenlucht te gebruiken en koudere lucht ook binnen te houden om zo een gratis airco te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Mylan Piron op 05-02-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:01
WPB staat in garage, ongeveer 16 graden warm. Aanvoer in de winter van binnen en in de zomer van buiten.

Bewuste keuze, zoveel mogelijk gebruik maken van de warmste aanvoer op elk moment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

Mylan Piron schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:09:
Ik zie hier geregeld installaties waarbij er al dan niet bewust gekozen is om binnenlucht te gebruiken als aanvoer naar de WPB.
Onze WPB is hier -naar mijn mening en inzicht- helaas ook zo geïnstalleerd, maar waarom kiezen jullie ervoor?
Gezien de WPB zo indirect toch alsnog op warmte uit aardgas, propaangas of stookolie werkt (uitzonderingen met lucht uit ventilatiesysteem daargelaten)...

Als ik kon kiezen zou ik persoonlijk altijd aanvoer en afvoer van/naar buiten doen, evt met een kleppensysteem om in de zomer warme binnenlucht te gebruiken en koudere lucht ook binnen te houden om zo een gratis airco te hebben.
Lees het topic maar eens door. De binnen buiten discussie is tot in den treure besproken. Misschien wel 1 van de meest gestelde vragen.

Het heeft zeker voor en nadelen. Net als buiten /buiten.

De extra kosten als je nog 2 gaten in de muur moet (laten?) maken verdien je vaak niet snel terug. En je moet ook opletten dat je de balansventilatie niet verstoort.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 05-02-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 18:32

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Mylan Piron schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:09:

Bij ons is een paar maanden geleden door een toch wat groter gerenommeerd installatiebedrijf onze 200 liter WPB van Vaillant geïnstalleerd. Het was vergelijkbaar weer als vandaag (droog, graad of 6), en - ik was werken, mijn vrouw was thuis - toen hebben ze op advies van Vaillant (zeggen ze) op aanvoer van buiten, afvoer binnen op zolder aangesloten. Toen ik thuis kwam was de zolder een vrieskist! Logisch, als je warmte onttrek aan lucht van 6 graden dan blaast ie nog koudere lucht uit en dat op zolder binnen. Lekker als je op zolder ook werk……. Koude lucht stroomde zo via trap naar beneden (dat weet zelfs een leek) dus nogal dom om zo aan te sluiten. Dus gelijk gebeld. Weer verhaal dat Vaillant het adviseert en het dus zo moet. Geëist dat de afvoer naar buiten moest en na veel gemaar hebben ze het aangepast in afvoer ook naar buiten (dus ook extra gat in muur moeten boren). Want na nogmaals contact met Vaillant was het advies weer anders 🤔….. dus nu aan- en afvoer van/naar buiten. Misschien in winter lagere efficiëntie maar niet wereldschokkend. Zit in januari op gemiddeld 1,5 kWh per dag, 2 personen dagelijks goed douchen met regendouche, ketel op 55 graden.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Je bedoeld dat ze de afblaas die naar buiten blaast nu naar binnen blaast.

Onze WPB zuigt lucht aan uit de woning en haalt daar de warmte uit om het water te verwarmen..
Dat is dus bewust zo gekozen @Mylan Piron om de volgende redenen.
1- De lucht moet sowieso uit de woning gezogen worden om de verversing te realiseren.
2- Hij haalt hier de warmte uit en blaast de koude lucht (en dus ook Co2 rijk en wellicht ook met stofjes) naar buiten.
3- De woning wordt verwarmd met een WP, dus geen gas en Co2 van gas, maar wel Co2 van electra ondanks dat we zonnepanelen hebben.

milieu vriendelijker kan ik het niet maken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:03
Om maar even op het topic van aan/afvoer te blijven. Is het noodzakelijk (of wenselijk) om voor een wpb de luchtkanalen te laten oplopen? Of zou het ook kunnen om ze onder afschoot naar buiten te laten lopen (ivm eventueel condens etc).
Ik kan het niet exact vinden in installatiehandleidingen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
Welk verbruik kan ik verwachten?
In de google sheet vind ik heel uiteenlopende resulaten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij is het vooral stilstand verlies, 1 persoontje die nog zuinig doet ook :)
Je kan beter van de 2 andere uitgaan omdat ze minstens 4x meer tappen dan ik.
We meten warm tapwater dus alleen wat er uit de wpb komt.
In de sheet met de systeem gegevens kan je rechts zien hoeveel personen een gezin telt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

.phoz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:25:
Welk verbruik kan ik verwachten?
In de google sheet vind ik heel uiteenlopende resulaten:
Dit is van 2022 eerste 2 maanden nog met 4 volwassen en daarna met zijn tweetjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W69iEVXLFiALsZ2gD76hofOCnYQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QjnWKOQrMb47UlVaSLl6wfd.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:02

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Heeft iemand wel eens een berekening gemaakt van de terugverdientijd van een Warmtepompboiler versus een gewone electrische boiler met electrisch verwarmingselement?

Omdat in het vat een hoge temperatuur moet worden bereikt, 55 graden en wekelijks boven de 60, is de COP van zo'n apparaat relatief laag. Lager dan bijvoorbeeld bij een L/W warmtepomp die vloerverwarming of LT-radiatoren van warmte voorziet. In mijn woning zijn de afstanden tot de boiler vrij groot, waardoor een lager ingestelde boilertemperatuur ongemak (2 badkamers, gezin met 4 kinderen, iedereen wil warm douchen) zou gaan veroorzaken.

Installatie van een WPB is ook veel duurder vanwege aanleg lucht in- en afvoer.

Ben benieuwd of er een rekentool is die de vergelijking maakt of dat iemand dat hier al eens in een Excelletje heeft berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modestine
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 15:48
modestine schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:31:
[...]

In vergelijking hiermee zal mijn boiler een zee van ruimte hebben. Blij om te zien dat zoiets wel kan werken. Ik ga voor een soortgelijke oplossing.
Inmiddels is de Ariston Lydos 4 dagen in gebruik, de gaskraan is dicht. Hij zoemt zachtjes, en vanochtend hebben 4 personen onder de douche gestaan voor 1,6 kwh. (Het water is wel voorverwarmd doordat het door de hygiëneboiler van de warmtepomp stroomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:06
Gasoline1234 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:35:
Heeft iemand wel eens een berekening gemaakt van de terugverdientijd van een Warmtepompboiler versus een gewone electrische boiler met electrisch verwarmingselement?

Omdat in het vat een hoge temperatuur moet worden bereikt, 55 graden en wekelijks boven de 60, is de COP van zo'n apparaat relatief laag. Lager dan bijvoorbeeld bij een L/W warmtepomp die vloerverwarming of LT-radiatoren van warmte voorziet. In mijn woning zijn de afstanden tot de boiler vrij groot, waardoor een lager ingestelde boilertemperatuur ongemak (2 badkamers, gezin met 4 kinderen, iedereen wil warm douchen) zou gaan veroorzaken.

Ben benieuwd of er een rekentool is die de vergelijking maakt of dat iemand dat hier al eens in een Excelletje heeft berekend.
Wij hebben die berekening gemaakt voor een 2e warmtepompboiler beneden. We hebben op zolder een 200ltr wpb voor de douche, en wilden in de keuken een 80ltr wpb voor de keuken. Wegens leverproblemen zijn we aan het rekenen geslagen (uiteraard met veel gegok ivm onbekende prijzen in de toekomst), maar bij ons kwam er uit dat de 80ltr wpb na ongeveer 10 jaar financieel winst zou gaan opleveren tov een 30-ltr eboiler.

Momenteel hebben we dus die situatie, een 200ltr wpb voor de baskamer, en een 30ltr eboiler voor de keuken, en voorlopig lijkt onze berekening/gok nog aardig uit te komen.

Belangrijk hierbij is dat, was dit niet de 2e boiler geweest maar totaal, we nu waarschijnlijk een veel hoger verbruik zouden hebben dan we nu doen.

Beide boilers zijn hier erg goed geïsoleerd, en hebben door het jaar heen een bijna vast verbruik voor standby. De wpb ongeveer 0,5-0,6kWh, de eboiler ongeveer 0,4-0,5kWh.

Het grote verschil zit in het gebruik van water. We zien dat wanneer we af en toe de eboiler gebruiken (voornamelijk afwassen), dat het verbruik snel oploopt. Bij een lange afwas kan dat wel oplopen tot zo'n 4kWh per dag. Van de wpb nemen we, zeker gemiddeld, meer water af, maar het verbruik van zomer tot winter ligt hier op zo'n 1,2 - 1,9kWh denk ik, per dag. Ook per maand zien we dat onze 30ltr eboiler een hoger verbruik heeft.

Ik wil niet denken aan ons verbruik zouden we een eboiler gebruiken voor zowel badkamer als keuken (nog los van dat voor 1 van de 2 routes het warme water een grote afstand zou moeten afleggen.

Bijkomend voordeel van de wpb vind ik, dat die voor laden tussen de 390 en 450W zit ongeveer, oplopend, en dat gedurende een aantal uren. We hebben de eboiler gekozen die we konden vinden met het laagste verbruik bij het laden, dat was hier 1000W. Dat betekent dat in de praktijk het laden van de wpb makkelijker binnen onze opbrengst van onze zonnepanelen blijft, ook bij minder goed weer, dan de eboiler. Wanneer het salderen gaat wegvallen zal dit ook financieel impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gasoline1234 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:35:

Dat zul je echt zelf moeten berekenen denk ik. Een tool zal nooit allesomvattend zijn. er zijn behoorlijk wat factoren die invloed hebben.

De COP van een WPB is niet hoog, maar ook zeker niet laag. Een COP van 2.5 a 3 moet je toch wel kunnen halen. Je kunt dat inderdaad niet 1 op 1 vergelijken met een warmtepomp voor je vloerverwarming.
Elektrische boiler is uiteraard COP1.

dus volgens mij kun je daarmee al een simpel sommetje maken. Ga er vanuit dat je stroomverbruik 3 keer lager is met een WPB.

Mijn WPB was zo goed als gratis (alleen 200-300 euro kwijt aan installatie). Dan is het een nobrainer. Maar ik begrijp best dat je twijfelt als je boiler 3000 euro kost.
De WPB werd meestal aangeschaft om van het gas te kunnen, niet om direct kosten te besparen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 06-02-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[b][message=74379200,noline
Bij een lange afwas kan dat wel oplopen tot zo'n 4kWh per dag.
Oef niet te geloven zeg! Daar kan ik 3 a 4 dagen van douchen met 2 personen :o
Zelfs de vaatwasser gebruikt maar 1.0 kWh ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-09 09:13
Sjamo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Wij hebben die berekening gemaakt voor een 2e warmtepompboiler beneden. We hebben op zolder een 200ltr wpb voor de douche, en wilden in de keuken een 80ltr wpb voor de keuken. Wegens leverproblemen zijn we aan het rekenen geslagen (uiteraard met veel gegok ivm onbekende prijzen in de toekomst), maar bij ons kwam er uit dat de 80ltr wpb na ongeveer 10 jaar financieel winst zou gaan opleveren tov een 30-ltr eboiler.

Momenteel hebben we dus die situatie, een 200ltr wpb voor de baskamer, en een 30ltr eboiler voor de keuken, en voorlopig lijkt onze berekening/gok nog aardig uit te komen.

Belangrijk hierbij is dat, was dit niet de 2e boiler geweest maar totaal, we nu waarschijnlijk een veel hoger verbruik zouden hebben dan we nu doen.

Beide boilers zijn hier erg goed geïsoleerd, en hebben door het jaar heen een bijna vast verbruik voor standby. De wpb ongeveer 0,5-0,6kWh, de eboiler ongeveer 0,4-0,5kWh.

Het grote verschil zit in het gebruik van water. We zien dat wanneer we af en toe de eboiler gebruiken (voornamelijk afwassen), dat het verbruik snel oploopt. Bij een lange afwas kan dat wel oplopen tot zo'n 4kWh per dag. Van de wpb nemen we, zeker gemiddeld, meer water af, maar het verbruik van zomer tot winter ligt hier op zo'n 1,2 - 1,9kWh denk ik, per dag. Ook per maand zien we dat onze 30ltr eboiler een hoger verbruik heeft.

Ik wil niet denken aan ons verbruik zouden we een eboiler gebruiken voor zowel badkamer als keuken (nog los van dat voor 1 van de 2 routes het warme water een grote afstand zou moeten afleggen.

Bijkomend voordeel van de wpb vind ik, dat die voor laden tussen de 390 en 450W zit ongeveer, oplopend, en dat gedurende een aantal uren. We hebben de eboiler gekozen die we konden vinden met het laagste verbruik bij het laden, dat was hier 1000W. Dat betekent dat in de praktijk het laden van de wpb makkelijker binnen onze opbrengst van onze zonnepanelen blijft, ook bij minder goed weer, dan de eboiler. Wanneer het salderen gaat wegvallen zal dit ook financieel impact hebben.
Als je ruim genoeg hebt aan de 200liter boiler en qua leiding werk is het haalbaar kun je overwegen om je e-boiler hotfill aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 10:24
Goedemiddag Heren,
ff een korte vraag, mag ik de WPB zelf kopen en door een installateur laten plaatsen en toch subsidie krijgen?
Of moet de WTB bij een installateur afgenomen worden?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cautje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:47:
Goedemiddag Heren,
ff een korte vraag, mag ik de WPB zelf kopen en door een installateur laten plaatsen en toch subsidie krijgen?
Of moet de WTB bij een installateur afgenomen worden?
Bedankt!
Ik heb het even voor je ingetoetst in de zoekfunctie: klik

Er is niet een kant en klaar antwoord. Het is maar net welke route je bereid bent te bewandelen.
-Je kunt jezelf bijvoorbeeld als installateur aanmelden (KVK).
-Zelf bestellen en alleen de inbedrijfstelling door een mannetje laten doen kan wellicht ook.

Het beste lees je het topic even goed door, dan weet je een beetje wat er zoal mogelijk is en wat wel/niet gaat werken. Vroeger kon je het makkelijk zelf doen en wat een foto voldoende als bewijs, maar dat gaat nu niet meer, het is strenger geworden.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 06-02-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
@de Peer

Mijn vraag was eenvoudiger.

mag ik de WPB zelf kopen en door een installateur laten plaatsen en toch subsidie krijgen?

Een ja of een nee is voldoende.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cautje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:50:
@de Peer

mag ik de WPB zelf kopen en door een installateur laten plaatsen en toch subsidie krijgen?

Bedankt!
Ja dat mag.

Wat leidend is, is dat de installatie door een installateur uitgevoerd is. Van die installatie (of eigenlijk, de inbedrijfstelling) moet je dus een factuur kunnen laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
Super!

Bedankt 👍🏻👍🏻👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@de Peer

Bedankt!
Zeker weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@de Peer

Bedankt!
Ja, mits die installateur de juiste KvK inschrijving heeft ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-09 22:38
de Peer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Lees het topic maar eens door. De binnen buiten discussie is tot in den treure besproken. Misschien wel 1 van de meest gestelde vragen.

Het heeft zeker voor en nadelen. Net als buiten /buiten.

De extra kosten als je nog 2 gaten in de muur moet (laten?) maken verdien je vaak niet snel terug. En je moet ook opletten dat je de balansventilatie niet verstoort.
Balansventilatie is natuurlijk niet in elke woning aanwezig, en indien aanvoer van buiten en afvoer naar buiten is dit toch quasi van je binnenruimte 'afgescheiden'?
Grote gaten kan je met een 'split unit' WPB wel vermijden (https://www.ariston.com/n...nuos-split-inverter-wifi/) al lijkt de gaten boren me qua prijs ook niet onoverkomelijk.
martijn v o schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:06:
Je bedoeld dat ze de afblaas die naar buiten blaast nu naar binnen blaast.

Onze WPB zuigt lucht aan uit de woning en haalt daar de warmte uit om het water te verwarmen..
Dat is dus bewust zo gekozen @Mylan Piron om de volgende redenen.
1- De lucht moet sowieso uit de woning gezogen worden om de verversing te realiseren.
2- Hij haalt hier de warmte uit en blaast de koude lucht (en dus ook Co2 rijk en wellicht ook met stofjes) naar buiten.
3- De woning wordt verwarmd met een WP, dus geen gas en Co2 van gas, maar wel Co2 van electra ondanks dat we zonnepanelen hebben.

milieu vriendelijker kan ik het niet maken.
Als je warme (rest)lucht gebruikt van een C of D type ventilatiesysteem die anders toch naar buiten geblazen zou worden kan je 'm uiteraard maar beter alsnog benutten.
PeepPeepPeep schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:10:
[...]

Bij ons is een paar maanden geleden door een toch wat groter gerenommeerd installatiebedrijf onze 200 liter WPB van Vaillant geïnstalleerd. Het was vergelijkbaar weer als vandaag (droog, graad of 6), en - ik was werken, mijn vrouw was thuis - toen hebben ze op advies van Vaillant (zeggen ze) op aanvoer van buiten, afvoer binnen op zolder aangesloten. Toen ik thuis kwam was de zolder een vrieskist! Logisch, als je warmte onttrek aan lucht van 6 graden dan blaast ie nog koudere lucht uit en dat op zolder binnen. Lekker als je op zolder ook werk……. Koude lucht stroomde zo via trap naar beneden (dat weet zelfs een leek) dus nogal dom om zo aan te sluiten. Dus gelijk gebeld. Weer verhaal dat Vaillant het adviseert en het dus zo moet. Geëist dat de afvoer naar buiten moest en na veel gemaar hebben ze het aangepast in afvoer ook naar buiten (dus ook extra gat in muur moeten boren). Want na nogmaals contact met Vaillant was het advies weer anders 🤔….. dus nu aan- en afvoer van/naar buiten. Misschien in winter lagere efficiëntie maar niet wereldschokkend. Zit in januari op gemiddeld 1,5 kWh per dag, 2 personen dagelijks goed douchen met regendouche, ketel op 55 graden.
Koude lucht binnen houden is natuurlijk zowat het domste wat men kan doen (tenzij in de zomer natuurlijk _/-\o_ )
Nochtans staat op voorbeeldfoto's op de website van Vaillant de WPB keurig op 2 buizen van/naar buiten aangesloten (zoals het i.m.o. hoort) :?
https://www.vaillant.nl/m...44-format-flex-height.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Mylan Piron op 06-02-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mylan Piron schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Balansventilatie is natuurlijk niet in elke woning aanwezig, en indien aanvoer van buiten en afvoer naar buiten is dit toch quasi van je binnenruimte 'afgescheiden'?
Klopt. Maar dan moeten die gaten naar buiten goed luchtdicht zijn en de wpb zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 10:36
Panasonic 150L (calypso cloon) is bezorgd gisteren! (y)
Ik zie hier in het topic watergebruik-waardes, wie kan inzicht geven in de meettechniek die gebruikt wordt? Ik zou het wel tof vinden die info ook te monitoren in HA.

Verder, in de handleiding staat geadviseerd een waterdruk-verlager toe te passen, heeft iemand dat er tussen? Max 6bar, voorkeur 3 a 4 bar. Geen idee wat de waterdruk is hier in de zaanstreek, maar heb nog nooit als extreem ervaren.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35

Yucon

*broem*

Moet een auer edel air met dielektische koppelingen nodig?

In de handleiding staat 'gebruik voor de aansluiting van de waterdoorvoerende leidingen alleen diëlektrische aansluitingen'. Maar niemand (warmteservice e.d. ) snapt wat dat zou zijn. Ik zie ze wel online staan en ze zaten ook bij m'n keukenboilertje, maar hoe kan het zijn dat niemand ze kent als ze noodzakelijk zijn?

Ik las ook ergens dat flexibele slangen ook als diëlektrische koppeling werken. Is dat soms het antwoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Yucon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:55:
Moet een auer edel air met dielektische koppelingen nodig?

In de handleiding staat 'gebruik voor de aansluiting van de waterdoorvoerende leidingen alleen diëlektrische aansluitingen'. Maar niemand (warmteservice e.d. ) snapt wat dat zou zijn. Ik zie ze wel online staan en ze zaten ook bij m'n keukenboilertje, maar hoe kan het zijn dat niemand ze kent als ze noodzakelijk zijn?

Ik las ook ergens dat flexibele slangen ook als diëlektrische koppeling werken. Is dat soms het antwoord?
Als warmteservice niet snapt wat een dielektrische koppeling is, dan is er wel iets goed mis daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

de Peer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Als warmteservice niet snapt wat een dielektrische koppeling is, dan is er wel iets goed mis daar.
Niet alleen warmteservice, een lokale ijzerwarenzaak in de breedste zin van het woord met een heel goede reputatie ook niet. En bouwmarkten hebben ze ook niet liggen, en dat vond ik wel vreemd als ze zo noodzakelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Zo Was ik bij een buurman een wpb aan het plaatsen en had die koppelingen ook nodig, dus ik liet hem naar warmteservice rijden. komt hij terug met 2 gewone 3 delige koppelingen, ze snapten daar niet wat ie bedoelde.

Dus de zelfde ervaring en ook bij een installateur in de buurt nul op rekest.

Uiteindelijk maar online besteld en 2 dagen later klusje afgemaakt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yucon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Niet alleen warmteservice, een lokale ijzerwarenzaak in de breedste zin van het woord met een heel goede reputatie ook niet. En bouwmarkten hebben ze ook niet liggen, en dat vond ik wel vreemd als ze zo noodzakelijk zijn.
Zelfs Amazon kent ze :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in3OceUw4dV03jgTNSfVh3wgIfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eIl2J5WxqOwh6uGUdVz5cHlx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Klopt d:)b heb ik ze ook vandaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vUHhRvhi20YuhRCtlJz_959OdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mlHyo5qgHM8M7K1kp7GbPjq.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dit stipt wel een vreselijk lastig punt aan. Warmteservice kent ze dus niet, en eerlijk gezegd heb ik ze daar wat hoger zitten dan de gemiddelde bouwmarkt waar een bijklussende middelbare scholier je helpt. Tegelijkertijd heb ik wel vaker kritiek gekregen op het feit dat ik niet al te blindelings op het advies van experts/vaklui af ga.

Die scepsis komt omdat ik ook wel eens vaker ondervonden heb dat die er ook wel eens naast zitten en dit is zo'n mooi voorbeeld. Vaak praat men elkaar ook gewoon wat na zonder al te kritisch op de onderbouwing te zijn. Maar dit maakt dat ik het vreselijk lastig vind wanneer ik nu wel of niet eigenwijs moet zijn.

Voor mijn boiler maakt het verder weinig uit. Er zaten toch al flexibele slangen tussen en dat is blijkbaar ook prima. Maar de reden dat ik met de handleiding in de weer was is wat vervelender. De de lagers van de compressor zijn na 15 maanden kapot en de leverancier laat vrij duidelijk doorschemeren alleen de compressor zelf te vergoeden. En niet de inbouw. Dat wordt voer voor discussie ben ik bang.

Was er laatst niet nog iemand hier die een jonge auer zelfs helemaal af kon schrijven?

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 07-02-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yucon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:09:
Dit stipt wel een vreselijk lastig punt aan. Warmteservice kent ze dus niet, en eerlijk gezegd heb ik ze daar wat hoger zitten dan de gemiddelde bouwmarkt waar een bijklussende middelbare scholier je helpt. Tegelijkertijd heb ik wel vaker kritiek gekregen op het feit dat ik niet al te blindelings op het advies van experts/vaklui af ga.

Die scepsis komt omdat ik ook wel eens vaker ondervonden heb dat die er ook wel eens naast zitten en dit is zo'n mooi voorbeeld. Vaak praat men elkaar ook gewoon wat na zonder al te kritisch op de onderbouwing te zijn. Maar dit maakt dat ik het vreselijk lastig vind wanneer ik nu wel of niet eigenwijs moet zijn.

Voor mijn boiler maakt het verder weinig uit. Er zaten toch al flexibele slangen tussen en dat is blijkbaar ook prima. Maar de reden dat ik met de handleiding in de weer was is wat vervelender. De de lagers van de compressor zijn na 15 maanden kapot en de leverancier laat vrij duidelijk doorschemeren alleen de compressor zelf te vergoeden. En niet de inbouw. Dat wordt voer voor discussie ben ik bang.

Was er laatst niet nog iemand hier die een jonge auer zelfs helemaal af kon schrijven?
Edel levert er geen koppeling bij maar schrijft het wel voor, Panasonic en Atlantic leveren hem standaard mee en dus niet voor niets.

Lagers? Welk merk/type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Carboy54 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Edel levert er geen koppeling bij maar schrijft het wel voor, Panasonic en Atlantic leveren hem standaard mee en dus niet voor niets.

Lagers? Welk merk/type
Auer Edel Air 200. De compressor is de afgelopen maanden steeds meer herrie gaan maken en die kapotte lagers was uiteindelijk de conclusie van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
stevenP schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:35:
Panasonic 150L (calypso cloon) is bezorgd gisteren! (y)
Ik zie hier in het topic watergebruik-waardes, wie kan inzicht geven in de meettechniek die gebruikt wordt? Ik zou het wel tof vinden die info ook te monitoren in HA.

Verder, in de handleiding staat geadviseerd een waterdruk-verlager toe te passen, heeft iemand dat er tussen? Max 6bar, voorkeur 3 a 4 bar. Geen idee wat de waterdruk is hier in de zaanstreek, maar heb nog nooit als extreem ervaren.
Als de wpb komt waar een cvketel was dan zit er als het goed is al een inlaatcombinatie voor tapwater.
Die heeft meerdere functies waaronder de druk beperken tot x bar (staat er op).
Dat doet hij door vanaf deze druk (koud) water te lozen, warm water in een boiler zet immers uit.
8 bar is de grens, lager dan 6 zou ik niet doen omdat je dan steeds meer water loost.
Soms gebruikt men een speciaal expansievat voor tapwater maar die heeft een beperkte levensduur.

Verbruik meten doen we met een extra klokje in de warme of koude aansluiting, ze zijn er met puls gever.
Let wel op de druk en temperatuur die hij aan kan, warm kan tot 70 graden zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yucon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Auer Edel Air 200. De compressor is de afgelopen maanden steeds meer herrie gaan maken en die kapotte lagers was uiteindelijk de conclusie van de leverancier.
Probleem bij ACR is dat ze verwijzen naar de installateur maar dat zijn tweakers bijna altijd zelf en ze beschikken niet over een technische buitendienst. Veel installateurs kunnen überhaupt nog geen R290 vullen. Voor mij momenteel een reden om terughoudend te zijn met het verkopen van hun producten. Ze zouden in een dergelijk geval een omruil moeten kunnen aanbieden binnen de garantie periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Carboy54 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Probleem bij ACR is dat ze verwijzen naar de installateur maar dat zijn tweakers bijna altijd zelf en ze beschikken niet over een technische buitendienst. Veel installateurs kunnen überhaupt nog geen R290 vullen. Voor mij momenteel een reden om terughoudend te zijn met het verkopen van hun producten. Ze zouden in een dergelijk geval een omruil moeten kunnen aanbieden binnen de garantie periode.
dat is ook nog een mooi discussiepunt: officieel maar 1 jaar, maar daar zijn ze schijnbaar niet al te strikt in aangezien ze de compressor zelf al als garantie toegezegd hebben. 1 jaar is natuurlijk ook vrij kansloos voor een dergelijk product.
Garantie:
- Alle door XYZ verstrekte garanties kunnen de garanties van de leveranciers nooit overschrijden.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Garantie op losse verkoop:
- 1 jaar fabrieksgarantie
~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Garantie op split, multi-split en sky-air airconditioning:
Door XYZ geïnstalleerd en/of in bedrijf gesteld :
- 1e jaar volledige garantie (zowel onderdelen als arbeidsuren), exclusief reisuren
- 2e, 3e, 4e en 5e jaar garantie op onderdelen (niet op arbeid- en reisuren) mits aangetoond goed onderhouden (minimaal 1x jaar onderhoudsbeurt door F-gassen gecertificeerd installateur)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Garantie op warmtepompen en warmtepompboilers:
Door XYZ geïnstalleerd en/of in bedrijf gesteld:
- 1e jaar volledige garantie (zowel onderdelen als arbeidsuren), exclusief reisuren
- 2e jaar garantie op onderdelen (niet op arbeid- en reisuren) mits aangetoond goed onderhouden (minimaal 1x jaar onderhoudsbeurt door gecertificeerd installateur)
even voor de beeldvorming, de compressor kost geloof ik iets van 150 euro. Over wat voor een bedragen zouden we het ongeveer hebben wat betreft arbeid?

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 07-02-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yucon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:35:
[...]

dat is ook nog een mooi discussiepunt: officieel maar 1 jaar, maar daar zijn ze schijnbaar niet al te strikt in aangezien ze de compressor zelf al als garantie toegezegd hebben. 1 jaar is natuurlijk ook vrij kansloos voor een dergelijk product.

[...]

even voor de beeldvorming, de compressor kost geloof ik iets van 150 euro. Over wat voor een bedragen zouden we het ongeveer hebben wat betreft arbeid?
Dat zou je moeten vragen aan een plaatselijke aircoboer die ook R290 kan vullen. Bovendien moet hij beschikken over een speciale tang en soldeer want er zitten geen vulnippels op. Beroep je op conformiteit. 1 jaar is niet marktconform. Mijn Panasonics hebben tot 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Yucon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Liggen bij de Praxis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23
Ik heb ze daar ook gekocht en liggen hier braaf te wachten op de WPB, als die ooit nog komt.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:23:
[...]

Ik heb ze daar ook gekocht en liggen hier braaf te wachten op de WPB, als die ooit nog komt.. _O-
Meestal is de volgorde andersom.. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Inmiddels heb ik de Atlantic Explorer 270L nu precies een jaar en denk wel interessant om mijn meetgegevens over dat jaar te delen. De WPB staat in de garage, ingesteld op binnen-binnen, zo out-of-the-box en dus zonder luchtpijpen naar buiten. De garage is geïsoleerd en de temp is nu in de winter zo rond de 16.5 en in de zomer ong 24 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0yFeJ_lBCuOiAMnNxsVxqE09c4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGBk4ybIpSDdeOi7Aw4X0Equ.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal 58m3 warm water getapt, tegen een gemiddelde temperatuur van 58 graden en heeft 1040kWh verbruikt. Als ik de COP op verschillende manier bereken kom ik zo rond de 2.8 uit. Het valt op dat de COP het hele jaar hetzelfde is, in de zomer met garage temp van 24 geeft geen meetbaar/duidelijk verschil tov 16 in de winter. Wel is het verbruik lager omdat het leidingwater 20 graden is tov 10 in de winter.

Over het jaar denk ik een stuk of 4 keer tegen een lege boiler aangelopen met deuken in de WAF tot gevolg. We hebben een groot bad en die wordt ook nog eens heel vaak gebruikt. Elke keer dat water niet meer warm was kwam het toevallig heel onhandig uit met late douchebeurt dag van te voren (boiler triggered nog niet) en een lange douchebeurt de volgende dag gevolgd door een bad van de ander. Inmiddels heb ik ook een panasonic monobloc 9kw wp aangesloten op de spiraal en dit warmt het vat 4x sneller op, dus dit is de 'booster' geworden. De pieken in de COP metingen in de grafiek kwam door wat opwarmen middels monobloc wp ipv eigen wp, paar keer gedaan waardoor in feite het echte kWh gebruik een fractie hoger ligt dan 1040.

Voordeel is echter wel dat met de WPB het bad zowat 2x sneller vult vanwege de hogere flow tov een cv-ketel (cw5).

Over het algemeen over een jaar gezien tevreden met de WPB. Icm warmtepomp voor verwarming zijn we van 1230m3 gas naar 2550 kWh gegaan. Hoeveel daarvoor voor SWW was, is niet duidelijk

[ Voor 7% gewijzigd door padoempats op 08-02-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@padoempats Hoe kan je nou 58m3 water tappen met een gemiddelde temp van 58 graden?

Dat zou betekenen dat je boilertemp flink hoger dan 58 graden staat en dat kan technisch niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-09 18:02

Rzaan

Altijd zoekende

Tering, en ik maar zoeken naar de technische afkorting 'WAF' en kijken waar dan een deuk zit.
Voel ik me zo'n Boomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:27

timovd

Voorsprong door techniek

Ergens in komende weken ga ik de Atlantic Explorer aansluiten. Als je naar een 160mm (geisoleerde) buis (zowel flexibel als starre buis) gaat, welke koppeling heb je dan nodig?
Ik moet nog het ontwerp maken, maar waarschijnlijk wordt het een flexibele buis en geen Thermoduct (o.i.d.). Kan een flexibele buis met een slangenklem, of is er nog een mof o.i.d. nodig?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

timovd schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:01:
Ergens in komende weken ga ik de Atlantic Explorer aansluiten. Als je naar een 160mm (geisoleerde) buis (zowel flexibel als starre buis) gaat, welke koppeling heb je dan nodig?
Ik moet nog het ontwerp maken, maar waarschijnlijk wordt het een flexibele buis en geen Thermoduct (o.i.d.). Kan een flexibele buis met een slangenklem, of is er nog een mof o.i.d. nodig?
Gebruik Aerofoam is top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:27

timovd

Voorsprong door techniek

@Carboy54 en hoe sluit je dat aan op de uit- en inlaat?
Uitlaat wordt waarschijnlijk een kort stukje naar de dakdoorvoer, dus wellicht is flex een stuk gemakkelijker.

Later wellicht nog een T-stuk (met kleppen) er op om in de zomer de koude lucht het trappenhuis in te blazen. Maar eerst het ding werkend krijgen op een eenvoudige manier.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

timovd schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:05:
@Carboy54 en hoe sluit je dat aan op de uit- en inlaat?
Uitlaat wordt waarschijnlijk een kort stukje naar de dakdoorvoer, dus wellicht is flex een stuk gemakkelijker.

Later wellicht nog een T-stuk (met kleppen) er op om in de zomer de koude lucht het trappenhuis in te blazen. Maar eerst het ding werkend krijgen op een eenvoudige manier.
Met verloopstukAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cnq6DtYjW5YE9BvMnrar1buyEIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

timovd schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:01:
Ik en verschillende personen hier gebruiken deze overgang van geisoleerde slang naar de Atlantic.
https://www.ventilatiesho...n/guso-montagering-160mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 23:28
padoempats schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:01:
Inmiddels heb ik de Atlantic Explorer 270L nu precies een jaar en denk wel interessant om mijn meetgegevens over dat jaar te delen. De WPB staat in de garage, ingesteld op binnen-binnen, zo out-of-the-box en dus zonder luchtpijpen naar buiten. De garage is geïsoleerd en de temp is nu in de winter zo rond de 16.5 en in de zomer ong 24 graden.

[Afbeelding]

In totaal 58m3 warm water getapt, tegen een gemiddelde temperatuur van 58 graden en heeft 1040kWh verbruikt. Als ik de COP op verschillende manier bereken kom ik zo rond de 2.8 uit. Het valt op dat de COP het hele jaar hetzelfde is, in de zomer met garage temp van 24 geeft geen meetbaar/duidelijk verschil tov 16 in de winter. Wel is het verbruik lager omdat het leidingwater 20 graden is tov 10 in de winter.

Over het jaar denk ik een stuk of 4 keer tegen een lege boiler aangelopen met deuken in de WAF tot gevolg. We hebben een groot bad en die wordt ook nog eens heel vaak gebruikt. Elke keer dat water niet meer warm was kwam het toevallig heel onhandig uit met late douchebeurt dag van te voren (boiler triggered nog niet) en een lange douchebeurt de volgende dag gevolgd door een bad van de ander. Inmiddels heb ik ook een panasonic monobloc 9kw wp aangesloten op de spiraal en dit warmt het vat 4x sneller op, dus dit is de 'booster' geworden. De pieken in de COP metingen in de grafiek kwam door wat opwarmen middels monobloc wp ipv eigen wp, paar keer gedaan waardoor in feite het echte kWh gebruik een fractie hoger ligt dan 1040.

Voordeel is echter wel dat met de WPB het bad zowat 2x sneller vult vanwege de hogere flow tov een cv-ketel (cw5).

Over het algemeen over een jaar gezien tevreden met de WPB. Icm warmtepomp voor verwarming zijn we van 1230m3 gas naar 2550 kWh gegaan. Hoeveel daarvoor voor SWW was, is niet duidelijk
Bedankt voor het delen van je gegevens. Ik ga binnenkort dezelfde boiler plaatsen! Ik was even benieuwd hoe je de aantal liters warm water hebt gelogd. De energie verbruik wilde in gaan meten met een Shelly, of heb jij daar iets anders voor gebruikt?

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

hood schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Bedankt voor het delen van je gegevens. Ik ga binnenkort dezelfde boiler plaatsen! Ik was even benieuwd hoe je de aantal liters warm water hebt gelogd. De energie verbruik wilde in gaan meten met een Shelly, of heb jij daar iets anders voor gebruikt?
Ik heb een watermeter in de koudwaterleiding voor de WPB zitten en een dinrail kWh-meter met S0 uitgang en een 2 polige schakelaar in een kastje net voor de Wpb, beiden lees ik uit met een Raspberry pi en log dit naar Domoticz en naar PVOutput..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNaVxpFN9-fc8PNS2Q5YmBED-6Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zseaanEVtpp6svR4n8wElfv.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Wolly schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:04:
@padoempats Hoe kan je nou 58m3 water tappen met een gemiddelde temp van 58 graden?

Dat zou betekenen dat je boilertemp flink hoger dan 58 graden staat en dat kan technisch niet.
Technisch kan die tot 61 graden verwarmen. Maar de meting is de max temp van de dag in het vat gemeten. De werkelijke temp zal gemiddeld wat lager liggen.
Maar de temperatuur in het vat is natuurlijk ook de temp die er uit gaat. Die is zelfs hoger wat de meting wordt in het midden van de boiler gedaan terwijl het heetste water bovenaan drijft, wat als eerste de boiler uitgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
hood schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Hier soortgelijk iets als klump. Een aparte watermeter op de koudwateraanvoer voor de boiler en er een magneetpulsenteller opgezet om de liters te meten.
Als kWh-meter gebruik ik een Blitzwolf shp15 plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
padoempats schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Hier soortgelijk iets als klump. Een aparte watermeter op de koudwateraanvoer voor de boiler en er een magneetpulsenteller opgezet om de liters te meten.
Als kWh-meter gebruik ik een Blitzwolf shp15 plug.
Vertrouw je op die sensor of kijk je ook nog op de watermeter zelf?
Een van de problemen met 1 sensor is dat hij kan gaan 'denderen' als hij net wel/niet iets detecteert.
Gevolg is een (veel) hogere waarde.

De wpb registreert zelf ook verbruik, ruw af te lezen in een menu en nauwkeurig met een Cozytouch of iets vergelijkbaars van Somfy (Tahoma).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Een van de problemen met 1 sensor is dat hij kan gaan 'denderen' als hij net wel/niet iets detecteert.

De wpb registreert zelf ook verbruik, ruw af te lezen in een menu en nauwkeurig met een Cozytouch of iets vergelijkbaars van Somfy (Tahoma).
Daarom heb ik er 2 sensors op, geen valse pulsen meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Goed punt, ik heb gelijk even gekeken welke waarde er op de fysieke meter staat (precies een jaar geleden geinstalleerd met 0 op de meter). Staat 55135 op (zo'n 5% minder), dus inderdaad is de meting te hoog (had lager verwacht).

Vertrouw die ingebouwde kWh meters voor geen meter, die geven doorgaans te weinig aan. Al heb ik geen ervaring met de meter van de atlantic, ik heb geen Cozytouch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan het totale verbruik op de wpb zien, dan weet je hoe hij scoort vergeleken met de Blitzwolf.
Ik vind hem erg nauwkeurig (V3 met Cozytouch) en hij is per Wh afleesbaar.
Verder win je er niet veel mee, een boost op afstand e.d. heb je in principe al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozzieman
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-02-2023
Speedy-Andre schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:05:
Dingen niet lezen is ook een kunst, hoe vaak is het pv contact al voorbij gekomen in 1 week?
Dat pv contact staat los van de Cozytouch, zelfs van de wpb bediening op wel/niet toestaan in het menu na.
Met het Domoticz Python script kan ik van alles bedienen zoals boost starten, modus kiezen, vakantie ingeven en de temperatuur instellen naast aflezen van het verbruik per Wh en draaiuren van de wp.
De HA implementatie is dus halfbakken, nooit mee gewerkt btw :)
Gebruik je dan ook nog de cozytouch bridge met Domoticz of kan je er op één of andere manier direct aan?
Ze zijn hier mijn Atlantic Explorer v4 aan het installeren. Ik dacht heel enthousiast die aan te sturen via HomeAssistant, zag dat de integratie met CozyTouch beschikbaar was maar ... had niet gezien dat er een bridge nodig is (stupid me ...). Dus nu ben ik (een beetje gefrustreerd) op zoek of het ook kan zonder nog eens extra hardware erbij. Ik ben door heel wat van de posts gegaan maar moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie. Dus alle pointers voor een kickstart zijn welkom ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bozzieman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Gebruik je dan ook nog de cozytouch bridge met Domoticz of kan je er op één of andere manier direct aan?
Ze zijn hier mijn Atlantic Explorer v4 aan het installeren. Ik dacht heel enthousiast die aan te sturen via HomeAssistant, zag dat de integratie met CozyTouch beschikbaar was maar ... had niet gezien dat er een bridge nodig is (stupid me ...). Dus nu ben ik (een beetje gefrustreerd) op zoek of het ook kan zonder nog eens extra hardware erbij. Ik ben door heel wat van de posts gegaan maar moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie. Dus alle pointers voor een kickstart zijn welkom ;-)
Zon of niet warm water heb ik nodig :-) Dus staat mijn klok op een tijd dat als de zon schijnt hij maximaal profiteert van de opbrengst. Schijnt de zon niet dan moet hij toch ook aan. KISS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:30:
[...]
Veel installateurs kunnen überhaupt nog geen R290 vullen.
wat an zich hillarisch is gezien het feit dat je totaal geen extra papieren of certificaten ervoor nodig hebt.

veel jongens vergeten dat propaan niet onder fgassen valt... :+

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 17:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
bozzieman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Daar kan ik kort over zijn, je kan alleen het PV contact gebruiken om hem naar 62 graden te laten gaan.
De rest zal met de bridge moeten die draadloos met het Somfy IO protocol praat.
H.A. en Domoticz doen in feite alsof ze de Cozytouch app zijn, ze loggen in op je account.
Omdat alles met een (druk bezette) server werkt zit er een flinke vertraging in.
Eventueel kan het met de Tahoma bridge mocht je die hebben voor Somfy zonneschermen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:22:
[...]

wat an zich hillarisch is gezien het feit dat je totaal geen extra papieren of certificaten ervoor nodig hebt.

veel jongens vergeten dat propaan niet onder fgassen valt... :+
Komt er eigenlijk op neer dat elke joep meloen dat ding kan vacumeren en vullen dus?

Vacuumpompje van de Amazon
Fles propaan op de kop op een weegschaal en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Komt er eigenlijk op neer dat elke joep meloen dat ding kan vacumeren en vullen dus?

Vacuumpje van de Amazon
Fles propaan op de kop op een weegschaal en gaan.
miljeutechnisch: yup. :Y *O*

echte vent gebruikt natuurlijk geen weegschaal... :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:24:
[...]

miljeutechnisch: yup. :Y *O*

echte vent gebruikt natuurlijk geen weegschaal... :+
Nee die hoort het aan het geluid van de krakende en uitzettende compressor op de wpb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozzieman
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Daar kan ik kort over zijn, je kan alleen het PV contact gebruiken om hem naar 62 graden te laten gaan.
De rest zal met de bridge moeten die draadloos met het Somfy IO protocol praat.
H.A. en Domoticz doen in feite alsof ze de Cozytouch app zijn, ze loggen in op je account.
Omdat alles met een (druk bezette) server werkt zit er een flinke vertraging in.
Eventueel kan het met de Tahoma bridge mocht je die hebben voor Somfy zonneschermen e.d.
Enige idee of de Tahoma bridge via een andere(snellere) server werkt? (moet hoe dan ook iets aankopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
bozzieman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Enige idee of de Tahoma bridge via een andere(snellere) server werkt? (moet hoe dan ook iets aankopen).
Nee, hij heeft dezelfde server nodig want die is er speciaal voor de Cozytouch apparatuur.
Ik heb gelezen dat het niet heel eenvoudig is, voor rolluiken oid moet de Tahoma met een andere server praten en hij kan er maar 1 tegelijk aan.
Met dank aan Somfy, die hebben dit zo verzonnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozzieman
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:58:
[...]

Nee, hij heeft dezelfde server nodig want die is er speciaal voor de Cozytouch apparatuur.
Ik heb gelezen dat het niet heel eenvoudig is, voor rolluiken oid moet de Tahoma met een andere server praten en hij kan er maar 1 tegelijk aan.
Met dank aan Somfy, die hebben dit zo verzonnen :P
Ben geen fan van dat soort oplossingen waar je dan vast zit aan iets wat eigenlijk niet goed uitgevoerd werd. Vandaar dat ik zweer bij HA. Jammer dat er geen oplossing is om op een andere manier met die Cozytouch toestellen te communiceren... Toch bedankt voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
bozzieman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:22:
[...]

Ben geen fan van dat soort oplossingen waar je dan vast zit aan iets wat eigenlijk niet goed uitgevoerd werd. Vandaar dat ik zweer bij HA. Jammer dat er geen oplossing is om op een andere manier met die Cozytouch toestellen te communiceren... Toch bedankt voor je feedback!
Er is wel iets gaande met de Tahoma ...
https://community.home-as...t-testers-topic/485264/17

https://community.home-as...-and-somfy-api/61448/1859

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-02-2023 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bozzieman
Carboy54 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:13:
[...]

Zon of niet warm water heb ik nodig :-) Dus staat mijn klok op een tijd dat als de zon schijnt hij maximaal profiteert van de opbrengst. Schijnt de zon niet dan moet hij toch ook aan. KISS
Volledig akkoord met KISS. Maar, ik zit met twee elektrische wagens en afhankelijk van de laadstaat kan het interessanter zijn om die te laden, of de boiler wat verder op te lader (digitale teller dus geen terug draai effect meer). Maar ik denk dat ik idd eerst eens je KISS aanpak ga doe en zien wat ik (mogelijks) mis, voor ik centen spendeer aan een stuk prutshardware wat me blijkbaar niet veel gaat bijbrengen als ik links en rechts wat rondlees over het CozyHome verhaal. Lijkt zo echt weer iets van een opportunistische bedrijf dat snel even wat in mekaar geflanst heeft maar eigenlijk niet deftig werkt (traag, niet upgradebaar, amper integratie mogelijkheden, etc. ). Er zijn er toch nog heel wat die eens deftig over hun business modellen rond hun IoT aanpak moeten nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 17:21
Klopt maar gebruik dan gewoon het PV contact via iets van een Shelly bijv.
De minimale hoeveelheid warm water gaat dan gewoon via de ingebouwde timer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-09 18:02

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga zelf mijn WPB aan- en afvoer gewoon binnen doen.
Aanvoer in de ruimte waar de WPB staat, en afvoer met een buis door de muur van een belendende ruimte.

Maar voor wie een dakdoorvoer zoekt: Op de site groonthandel.be zie ik mooie dakdoorvoeren voor een veel gunstigere prijs dan in NL.
Ik ga er daar een 2-tal kopen voor mijn WTW ventilatie unit.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTVsYn6QZPQM5S567kHPXwkP9WTwmu3EFUXWtEIPeB35gRQYOs-CGsGJirnqBkpkTLS1d5Dspiq4dUu&usqp=CAc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Helaas maakte iemand misbruik van de sheet door daar rare dingen in te zetten wat mijn lage verbruik betreft.
Diegene is blijkbaar te dom om te snappen dat je ook elders zou kunnen douchen (sportschool, fitness enz.) en het gaat anderen niet aan wat ik wel of niet doe.

Daarom beperk ik de schrijfrechten tot rond de nieuwe maand zodat ik het alleen dan hoef te checken.
Jammer voor de anderen, maar met zo'n sheet kan ik niet op gebruikers filteren tenzij ik per gebruiker rechten regel en dat gaat me te ver voor een sheet die beoogt openbaar informatie te verstrekken.

Dan meer on topic:
Ik heb eens een test gedaan met de wpb op binnen/buiten (meer ventilatie) ipv binnen/binnen.
Er wordt beweerd dat meer lucht meer capaciteit zou betekenen maar mijn sensors zien alleen dat de lucht temperatuur 2 graden omlaag gaat en de looptijd is even lang.
De winst van meer lucht wordt bij mij tenietgedaan door de lagere temperatuur omdat er dan meer lucht van buiten wordt bijgemengd (de MV box bepaalt hoeveel lucht er van binnen komt).
Met koud weer heb je er weinig aan, misschien gaat het vanaf de lente wel beter, dan herhaal ik de test.
Ik heb de indruk dat er wat meer tocht in huis was en dat is met dit weer (rond 3 graden) niet fijn.

Het gaat om 18B20 sensors die in de lucht toevoer en de meetbuis van de V3 zitten.
In Domoticz heb ik de sensors vergeleken met de wpb en gecorrigeerd, ze zijn nu gelijk.
Een voordeel is dat ik niet meer met een ipcam het display hoef te bekijken, al laat ik die wel zitten (backup).
De wpb verbruikt 10W meer door de ventilator, da's misschien peanuts maar het is wel verlies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:48:
Ik ga zelf mijn WPB aan- en afvoer gewoon binnen doen.
Aanvoer in de ruimte waar de WPB staat, en afvoer met een buis door de muur van een belendende ruimte.

Maar voor wie een dakdoorvoer zoekt: Op de site groonthandel.be zie ik mooie dakdoorvoeren voor een veel gunstigere prijs dan in NL.
Ik ga er daar een 2-tal kopen voor mijn WTW ventilatie unit.

[Afbeelding]
Mooie dingen, maar dit soort randzaken zorgt er wel voor dat je de boiler niet zo snel terugverdient. 200 euro per stuk! :o :o :o
Pagina: 1 ... 38 ... 115 Laatste