WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Klopt, maar het ook wil ook watde Peer schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Mooie dingen, maar dit soort randzaken zorgt er wel voor dat je de boiler niet zo snel terugverdient. 200 euro per stuk!![]()
![]()
Wat voor doorvoer zou jij kiezen voor je WPB?
@Carboy54
De doorvoer die ik linkte is inderdaad een 180/200 mm doorvoer.
Onnodig voor een WPB.
Die 180/200 doorvoer kost in Belgie wel beduidend minder dan in Nederland. € 260 tot € 295 is geen uitzondering.
Het door jou getoonde model kost in Belgie € 105,28
Scheelt ook € 30 met Nederland.
[ Voor 37% gewijzigd door Rzaan op 10-02-2023 12:45 ]
Deze zijn ook fraai: https://www.ventilatielan...indekstuk.html?sqr=ubventde Peer schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Mooie dingen, maar dit soort randzaken zorgt er wel voor dat je de boiler niet zo snel terugverdient. 200 euro per stuk!![]()
![]()

Dit is een linkje van 160mm, maar ik meen dat ik ze ook in 180mm gezien heb.
Twee gebruikte ventilatie dakpannen 10 euro.
https://imgur.com/0CE4FIC
Werkt hier al sinds 2018
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Wat zijn de ervaringen bij gebruikers met indringen van koude lucht door een uitblaas zonder keerklep deze winter?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik heb wel een klep op de toevoer gehad maar dat geeft extra weerstand dus die heb ik open gefixeerd.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Rzaan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:39:
[...]
Klopt, maar het ook wil ook wat![]()
Wat voor doorvoer zou jij kiezen voor je WPB?
@Carboy54
De doorvoer die ik linkte is inderdaad een 180/200 mm doorvoer.
Onnodig voor een WPB.
Die 180/200 doorvoer kost in Belgie wel beduidend minder dan in Nederland. € 260 tot € 295 is geen uitzondering.
Het door jou getoonde model kost in Belgie € 105,28
Scheelt ook € 30 met Nederland.
:strip_exif()/f/image/diiEfPCokB0lFMQY8k7yCNit.jpg?f=fotoalbum_large)
Ubbink 160 met Aerofoam is top voor afvoer.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Circulatie pomp draait nog niet mee
:strip_exif()/f/image/lUMdO9KgcZmJpFi7WUhiAwuB.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens gaat vlak voor en na een run het verbruik naar 8w🤔. Wat doet de boiler met die 36w?
:strip_exif()/f/image/PQ0zCYtKm27mVp2lYRtmdOSF.jpg?f=fotoalbum_large)
Boiler staat in de kelder en daar is het relatief koel, graad of 13 momenteel. Wellicht beetje extra isoleren....
Het lijkt ook dat bij het warm worden de boiler een beetje stinkt. Herkennen mensen dit? Alsof de isolatie even moet inbranden of zo🤔
Dit model zien we weinig, bij de geïntegreerde modellen komt een geur niet voor.
Zou het kunnen dat je de buis isolatie ruikt?
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-02-2023 14:25 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Het is een normale airco buiten unit zover ik weet. Alleen r410 erin. Niet bekend of er een lint oid in zou zitten. Zie er niets van in het boekje.Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:24:
Ik zie 8W overdag, zou er buiten een vorstbeveiliging (lint) aan het werk kunnen zijn?
Dit model zien we weinig, bij de geïntegreerde modellen komt een geur niet voor.
Mogelijk is het idd de buis isolatie van de r410 leiding. Zal eens proberen te ruiken.
Hier zit er een terugslagklep tussen vlak voor dat de lucht naar buiten gaat.hansvk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:40:
Is het zinvol om bij een Atlantic Explorer V4 in de uitblaas naar buiten een terugslagklep te plaatsen?
Wat zijn de ervaringen bij gebruikers met indringen van koude lucht door een uitblaas zonder keerklep deze winter?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Wij hebben vanaf september een Elga ace 4kw versie, die solo loopt. Tot -3 werkt deze Elga prima alleen als het kouder word dan -3 dan zie ik dat de elga de temperatuur in huis niet kan houden.
Tot heden hebben we nog een CV ketel als back-up maar wat zou gebeuren als ik de CV verwijder en er een Warmtepompbioler (ventilatie ) neerzet? kan deze boiler met Spiraal de CV vervangen??
Bestaat een combi tussen Warmtepompboilers met ventilatie + Zonneboiler in een? Probleem bij Zonneboiler is dat in de maanden dec tot maart te weinig zonlicht ontstaat.
Het bizarre is dat de 160cm uitvoering bijna de helft scheelt: €105,28de Peer schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:54:
![]()

En dan heb je ook nog deze: €119,43

Wat nou het verschil is buiten het randje op de dakplaat? Ik denk dat alleen de onderste voor dakpannen geschikt is.
[ Voor 63% gewijzigd door Tranquility op 11-02-2023 09:03 ]
Aantal niet geschikt voor dak met pannen.Tranquility schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:07:
[...]
Het bizarre is dat de 160cm uitvoering bijna de helft scheelt: €105,28
[Afbeelding]
En dan heb je ook nog deze: €119,43
[Afbeelding]
Wat nou het verschil is buiten het randje op de dakplaat?
Je hebt ook nog die van Ubbink voor €104,40, die is ook niet zo duur in NL, alleen vind ik die maar lelijk.
Dit is zeker de Ventus? Denk dat deze wel het beste is voor de afvoer vanwege de isolatie.Carboy54 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:49:
Ubbink 160 met Aerofoam is top voor afvoer.
Ja en geschikt ook voor pannendakTranquility schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:18:
[...]
Dit is zeker de Ventus? Denk dat deze wel het beste is voor de afvoer vanwege de isolatie.
Vandaag de hele dag 8w. Buiten 1,5 uur richting 600w voor het bijwarmen.Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:24:
Ik zie 8W overdag, zou er buiten een vorstbeveiliging (lint) aan het werk kunnen zijn?
Eerdere dagen wisseld het een beetje. Als het wat warmer blijft, en 8w is, dan zal het wel iets met de buyen temperatuur te maken hebben 🤔.
Het verbruik bijwarmen vind ik toch redelijk veel, of is dat bij een explorer vergelijkbaar? Water 50gr, kelder temperatuur 14 graden.
Wat bedoel je met verbruik bijwarmen? Het vermogen?Maurice1066 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:14:
[...]
Vandaag de hele dag 8w. Buiten 1,5 uur richting 600w voor het bijwarmen.
Eerdere dagen wisseld het een beetje. Als het wat warmer blijft, en 8w is, dan zal het wel iets met de buyen temperatuur te maken hebben 🤔.
Het verbruik bijwarmen vind ik toch redelijk veel, of is dat bij een explorer vergelijkbaar? Water 50gr, kelder temperatuur 14 graden.
Of het vermogen nu hoog of laag is maakt niet zo veel uit, als de efficiëntie (COP) maar hoog is.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik bedoel 1,5 uur, 600w trekken om stand verlies van 1 dag bij te warmen naar 50gr. We gebruiken de nieuwe badkamer nog niet, dus alleen de warmtede Peer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:08:
[...]
Wat bedoel je met verbruik bijwarmen? Het vermogen?
Of het vermogen nu hoog of laag is maakt niet zo veel uit, als de efficiëntie (COP) maar hoog is.
Geen idee wat dw COP vandaag deed, maar zal hopelijk 2kwh warmte zijn geweest wat erin is gegaan.
Heb de temperatuur uitlezing nog niet gevonden 🙂
Zou wel makkelijk zijn, dan weet ik wat meer.
Deze is toch gewoon geschikt voor dakpannen?Carboy54 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:17:
[...]
Aantal niet geschikt voor dak met pannen.
Met plezier heb ik dit topic doorgelezen.
Ik wil het volgende aan jullie voorleggen: wij verwarmen onze woonkamer/keuken door middel van vloerverwarming. Dit is één ruimte van ongeveer 48m2, 2,5 meter hoog. Dit doen wij doormiddel van een hybride CV ketel: Remeha AVANTA ACE CW5 g. Ook hebben wij een warmtepomp: Remeha Elga ACE 6 kw.
Onze slaapkamers worden verwarmd d.m.v. airco's. Verder hebben wij nog een douche en een kraan boven die worden verwarmd door de CV. In de keuken hebben wij een keukenboiler voor de kraan.
Onze woning beschikt over 12 zonnepanelen, wat vrij veel is.
Zou het zinvol zijn om een warmtepompboiler toe te voegen in dit systeem? Dit om de boiler aan te sluiten op de ketel en deze te voeden met warm water. Het zou gaan om een atlantic explorer v4.
De gezinssamenstelling is momenteel 3 personen.
Alvast bedankt!
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Echter ik krijg vrij slecht reacties, en van het bedrijf dat wel reageert krijg ik de reactie dat ze niet zulke schuine daken doen. Ik moet het nog opmeten, maar het zal wel om iets van 60 graden gaan. Zie onderstaande foto.
Dat kan toch prima met 1 van bovenstaande doorvoeren?
Mocht iemand suggesties hebben dan is dat welkom. Het is in Amsterdam.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ffO2O8QJwdy2NiDCawSNn93L.png?f=user_large)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
dat vind ik vrij weinig panelen, zeker aangezien je meerdere warmtepompen in huis hebt en er nu mogelijk nog een WPB bij komt. Sowieso kun je nooit genoeg panelen hebben. Hoe meer hoe beter.Jasperf schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:43:
Hi allen,
Ik wil het volgende aan jullie voorleggen: wij verwarmen onze woonkamer/keuken door middel van vloerverwarming. Dit is één ruimte van ongeveer 48m2, 2,5 meter hoog. Dit doen wij doormiddel van een hybride CV ketel: Remeha AVANTA ACE CW5 g. Ook hebben wij een warmtepomp: Remeha Elga ACE 6 kw.
Onze slaapkamers worden verwarmd d.m.v. airco's. Verder hebben wij nog een douche en een kraan boven die worden verwarmd door de CV. In de keuken hebben wij een keukenboiler voor de kraan.
dat hangt van je doelstelling af. Als je doel is om minder gas te verbruiken: ja zeker zinvol om een WPB te kopen.Zou het zinvol zijn om een warmtepompboiler toe te voegen in dit systeem?
Nog mooier zou het zijn als je dan gelijk van het gas af kunt. Volgens mij ben je daar best dicht bij. Misschien leuk om dat als doel te stellen?
Je gaat er vermoedelijk geen of weinig geld mee besparen. houd daar rekening mee. Dat moet niet de beweegreden zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-02-2023 13:55 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Al heb ik nu (nog niet zo lang) een hybride warmtepomp en zou dat dus om een investering vragen (all electric).
De Remeha Avanta Ace is toch een gewone cv ketel? Je haalt denk ik de termen door elkaarJasperf schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:43:
Hi allen,
Zou het zinvol zijn om een warmtepompboiler toe te voegen in dit systeem? Dit om de boiler aan te sluiten op de ketel en deze te voeden met warm water. Het zou gaan om een atlantic explorer v4.
De gezinssamenstelling is momenteel 3 personen.
Alvast bedankt!
De Remeha Elga Ace is een hybride warmtepomp.
Overigens zou in een goed geïsoleerd huis de Elga Ace het ook prima zelf af kunnen, ondanks dat ze het een hybride warmtepomp noemen. Ik heb hem zelf ook, ook nog wel samen met een cv ketel maar de cv ketel gaat al ongeveer 2 jaar niet meer aan om te verwarmen. Alleen voor warm water.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
@CurlyMo ; ja ik kook op inductie. Wellicht is het een idee om de WPB aan te schaffen en evt. als vervolgstap van het gas af indien ik zie dat het verbruik minimaal is?
Hoor graag
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Je kan in de sheet veel algemene instellingen zien, het merk doet er niet veel toe.
@Jasperf
De 'winst' zat in het verleden in het kunnen stoppen met gas, die vaste lasten ben je dan kwijt.
Op dit moment is een wpb (met installatie) best duur, dat kon jaren terug veel goedkoper.
Een belangrijk verschil met de cvketel is dat de hoeveelheid warm tapwater niet oneindig is.
Momenteel is de verkrijgbaarheid matig.
Je kan zo'n combi wel samenstellen, een klein zonneboiler vat is denk ik nog wel nodig omdat je dan alle besturing er voor op 1 plek hebt.bjornricardo33 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:54:
Hallo leden,
Wij hebben vanaf september een Elga ace 4kw versie, die solo loopt. Tot -3 werkt deze Elga prima alleen als het kouder word dan -3 dan zie ik dat de elga de temperatuur in huis niet kan houden.
Tot heden hebben we nog een CV ketel als back-up maar wat zou gebeuren als ik de CV verwijder en er een Warmtepompbioler (ventilatie ) neerzet? kan deze boiler met Spiraal de CV vervangen??
Bestaat een combi tussen Warmtepompboilers met ventilatie + Zonneboiler in een? Probleem bij Zonneboiler is dat in de maanden dec tot maart te weinig zonlicht ontstaat.
Bij een wpb zit geen pomp, alleen een plek waar je een sonde in kan doen.
Ook de wpb heeft een minimum lucht temperatuur maar dat kan je met lucht van de MV ruim boven 0 houden hoewel je dan wel warmte van de Elga gebruikt omdat je meer dan anders ventileert.
Verder heeft een wpb uiteraard een beperkte capaciteit die grotendeels voor het tapwater wordt gebruikt, belast je hem extra met de spiraal dan win je daar niet veel mee (mede door de extra ventilatie).
Bepaal eerst eens hoeveel gas je nu nog in de winter verbruikt en daarna buiten het stookseizoen, dan kan je inschatten hoeveel warmte je huis nog nodig heeft.
Even hypothetisch: stel de warmtepompboiler zou er al zitten. Zou dit dan voordeliger zijn dan alleen de cv en warmtepomp? Of zou het zelfs dan logischer zijn om de warmtepompboiler weg te halen? Hierbij graag rekening houden dat de cv gebruikt zal moeten worden.
Inmiddels een groot deel van dit topic doorgelezen. Ik zit te denken om net als @Jasperf ook een WPB te nemen, echter hangt er nu nog geen CV in mijn huis, ook geen WP. Hijs is compleet gestript.CurlyMo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:22:
@Jasperf Ik zou simpelweg de investering voor de WPB gebruiken om verder te sparen voor een FE(-ready) WP. Dat bespaart je een stuk meer geld wat je vervolgens weer kan gebruiken om te sparen voor de WPB.
WP= lange levertijd en offerte aannemer te duur
WPB zorgt voor SWW en is simpel aan te leggen. Ook is er alleen sww nodig op 1 verdieping.
Toekomst: WP erbij om de vvw boven en beneden te verwarmen. Helaas nu tijdelijk toch een (2e hands) cv aanschaffen.
@CurlyMo ik snap je punt, ik was dus alleen benieuwd hoe je er tegenover zou staan als de huidige setup CV + wp + wpb zou zijn of je de wpb dan zou laten zitten of dat deze zelfs nadelig zou zijn (kosten technisch) en je deze zou weghalen. Kun je die vraag ook beantwoorden? Hoor graag!
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voor mij is het sww (alleen de douche) het laatste beetje (4 m3 per maand) gas nog. Ik moet rond april m'n gasketel buiten gebruik stellen omdat de dakdoorvoer dan in de weg voor de zonnepanelen zit. Echter valt mij de prijs van een wpb momenteel zo tegen dat ik overweeg een elektrische boiler als tussenstap in te zetten. Heb straks genoeg stroom dus dat is geen probleem, dan kan ik wat rustiger kijken naar een geschikte wpb en hopen dat de prijzen nog wat zakken. Of zou dat ijdele hoop zijn?Speedy-Andre schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:37:
[...]
@Jasperf
De 'winst' zat in het verleden in het kunnen stoppen met gas, die vaste lasten ben je dan kwijt.
Op dit moment is een wpb (met installatie) best duur, dat kon jaren terug veel goedkoper.
[...]
Als je sprookjes geloofd zou ik wachten op een prijsverlaging. Voorlopig is er zeer veel vraag naar dit soort producten, waarom zou een leverancier de prijzen nu drastisch laten zakken? Terwijl alles wat ze inkopen de laatste jaren echt niet goedkoper is geworden?Beekforel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:22:
[...]
Voor mij is het sww (alleen de douche) het laatste beetje (4 m3 per maand) gas nog. Ik moet rond april m'n gasketel buiten gebruik stellen omdat de dakdoorvoer dan in de weg voor de zonnepanelen zit. Echter valt mij de prijs van een wpb momenteel zo tegen dat ik overweeg een elektrische boiler als tussenstap in te zetten. Heb straks genoeg stroom dus dat is geen probleem, dan kan ik wat rustiger kijken naar een geschikte wpb en hopen dat de prijzen nog wat zakken. Of zou dat ijdele hoop zijn?
Dat verhaal uit Den Haag dat warmtepompen veel goedkoper gaan worden door de energietransitie gaat er bij mij niet in, althans voor de korte termijn zeker niet.
Elektrische boiler zonder salderen gaat geen pretje zijn voor de rekening. Wat schiet je er mee op om daar nu je geld in te stoppen? Ik zou dat alleen overwegen als het echt low-budget moet voor zeer incidenteel gebruik. Als je nu de investering van de WPB kan bekostigen, kan je het beter nu dan, dan 2 jaar kWh'tjes affakkelen in een elektrisch element.
Daar sluit ik mij volledig bij aan. Je schrijft een e-boiler + installatiekosten af, je schrijft gok ik een 1000kwh per jaar af die je anders had terug geleverd gekregen tegen een vergoeding. Al met al een beslissing die ik alleen kan begrijpen wanneer je het uit financieel oogpunt doet, bijvoorbeeld je bent door je bouwbudget heen.Oilman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:45:
[...]
Elektrische boiler zonder salderen gaat geen pretje zijn voor de rekening. Wat schiet je er mee op om daar nu je geld in te stoppen? Ik zou dat alleen overwegen als het echt low-budget moet voor zeer incidenteel gebruik. Als je nu de investering van de WPB kan bekostigen, kan je het beter nu dan, dan 2 jaar kWh'tjes affakkelen in een elektrisch element.
Wat @timovd al schrijft. Als je:Jasperf schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:09:
@jassie256 ; bestel jij dan een full electric wp?
@CurlyMo ik snap je punt, ik was dus alleen benieuwd hoe je er tegenover zou staan als de huidige setup CV + wp + wpb zou zijn of je de wpb dan zou laten zitten of dat deze zelfs nadelig zou zijn (kosten technisch) en je deze zou weghalen. Kun je die vraag ook beantwoorden? Hoor graag!
- Met een CV verwarmd
- Nog niet klaar bent om van het gas af te gaan
- Beperkt budget hebt
Dan zou ik niet investeren in een WPB, maar eerste in een WP.
Als budget geen rol speelt, dan zou ik de WPB doen én gelijk een geschikte WP bestellen.
Budget niet het probleem.Dashlane schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:30:
[...]
Daar sluit ik mij volledig bij aan. Je schrijft een e-boiler + installatiekosten af, je schrijft gok ik een 1000kwh per jaar af die je anders had terug geleverd gekregen tegen een vergoeding. Als met al een beslissing die ik kan begrijpen wanneer je het uit financieel oogpunt doet, bijvoorbeeld je bent door je bouwbudget heen.
Ook eens met @Oilman hoor. Maar ik zit dus een beetje met de doorlooptijd. Ik vind iig geen installateur die dit voor april kan regelen, en een wpb is ook nog twijfelachtig.
[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 13-02-2023 08:45 ]
Op dit moment geen $$ voor een full electric (+levertijd), maar we moeten het huis wel in over 4 wekenJasperf schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:09:
@jassie256 ; bestel jij dan een full electric wp?

Maar mijn gedchte is precies andersom: Voor ±3k heb ik nu een WPB die al zorgt dat al mijn SWW zonder gas toch zuinig (COP3) opgewerkt is. Daarnaast is de stap naar een WP makkelijker omdat deze alleen de vvw (2 verdiepingen) hoeft aan te sturen ipv ook nog SWW.CurlyMo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:38:
[...]
Wat @timovd al schrijft. Als je:
- Met een CV verwarmd
- Nog niet klaar bent om van het gas af te gaan
- Beperkt budget hebt
Dan zou ik niet investeren in een WPB, maar eerste in een WP.
Als budget geen rol speelt, dan zou ik de WPB doen én gelijk een geschikte WP bestellen.
Zo doe ik het ook ongeveer. Heb een ww warmtepomp op zolder met een cv. Over een jaar of twee ketel eruit en dan een WPB in de schuur.jassie256 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:54:
[...]
Op dit moment geen $$ voor een full electric (+levertijd), maar we moeten het huis wel in over 4 weken![]()
[...]
Maar mijn gedchte is precies andersom: Voor ±3k heb ik nu een WPB die al zorgt dat al mijn SWW zonder gas toch zuinig (COP3) opgewerkt is. Daarnaast is de stap naar een WP makkelijker omdat deze alleen de vvw (2 verdiepingen) hoeft aan te sturen ipv ook nog SWW.
Afhankelijk van de WPB is die helemaal niet zo energie efficiënt als het gaat om SWW. Het is alleen de meest efficiënte optie van de opties zonder fossiele brandstoffen buiten direct met de WP.jassie256 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:54:
[...]
Maar mijn gedchte is precies andersom: Voor ±3k heb ik nu een WPB die al zorgt dat al mijn SWW zonder gas toch zuinig (COP3) opgewerkt is.
Dit is natuurlijk geen argument, want die WPB kan je net zo makkelijk kopen na je WP. Je CV kan je WP in de tussentijd gewoon ondersteunen.Daarnaast is de stap naar een WP makkelijker omdat deze alleen de vvw (2 verdiepingen) hoeft aan te sturen ipv ook nog SWW.
alsof het niets isjassie256 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:54:
[...]
Maar mijn gedchte is precies andersom: Voor ±3k heb ik nu een WPB
Ik kreeg mijn WPB bijna gratis, en zelfs dat was niet zo heel aantrekkelijk omdat hij in verbruik (destijds, 5 jaar terug) niet veel goedkoper is dan via gas SWW maken. Dus als ik dan nu zie dat mensen duizenden euro's ervoor neerleggen, krijg ik toch het vermoeden dat ze geen bierviltje berekening gemaakt hebben. Mijn kosten voor SWW gingen van 10 euro per maand naar 6 euro per maand geloof ik (prijzen 2018). Dat is dus prima als de boiler gratis is en je daardoor van het gas kunt. Maar ik zou er toen absoluut geen 3000 euro voor over gehad hebben.
Als je gaat investeren, doe het dan in een WP. Van de besparing kun je dan een WPB kopen over een tijdje.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 13-02-2023 09:41 ]
Mijn glazen bol is een beetje wazig, maar ik denk niet dat de prijzen dit jaar al gaan dalen (te veel vraag).Beekforel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:22:
[...]
Voor mij is het sww (alleen de douche) het laatste beetje (4 m3 per maand) gas nog. Ik moet rond april m'n gasketel buiten gebruik stellen omdat de dakdoorvoer dan in de weg voor de zonnepanelen zit. Echter valt mij de prijs van een wpb momenteel zo tegen dat ik overweeg een elektrische boiler als tussenstap in te zetten. Heb straks genoeg stroom dus dat is geen probleem, dan kan ik wat rustiger kijken naar een geschikte wpb en hopen dat de prijzen nog wat zakken. Of zou dat ijdele hoop zijn?
Ik kon in 2016 al van het gas af toen de wpb nog niet 'in' was, met een 80l boiler via MP kon dat snel.
Zie mijn eerste topic over van het gas af gaan, toen had ik het geluk dat er groot onderhoud voor gas was en kon ik er gratis van af gaan omdat de aannemer mee ging met mijn wens (hou die nieuwe gasmeter maar).
Dat gaf me tijd om de hele wpb eens te bekijken want ik er was toen nog 0 ervaring mee
De boiler hangt er nog steeds als eventuele backup, met kraantjes kan ik bepalen wie warm water geeft.
Ik heb er een Cozytouch bij gekocht om hem op afstand te kunnen monitoren, mis echter wel de aflezing van de temperatuur in de boiler.
Ik vraag me af hoe correct de weergaven zijn van het verbruik van het water (heb geen lekkages), er komen getallen te voorschijn waar ik geen verklaring voor heb :
:strip_exif()/f/image/QI4j8vudiHnAZAHijPtsZa9V.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijvoorbeeld de woensdag 104 Liter warm water terwijl er niemand thuis was?
Vandaag, de maandag voordat we uit bed zijn al 19 liter verbruikt, hoe dan?
Dit is zijn elektrisch verbruik volgens de app :
:strip_exif()/f/image/OGcXKhzlYwg0qEK45t6fvEGG.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Dat zou best eens kunnen, dan is het nog de vraag waarom er zulke grote afwijkende getallen uitkomen?de Peer schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:02:
Zijn dat niet gewoon schattingen? Hij meet alleen het stroomverbruik neem ik aan en schat dan met hoeveel warm water dat ongeveer overeen komt?
Bij mijn V3 is er geen waterverbruik optie, ik heb hem handmatig ingesteld.Activate schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:54:
Heb nu een week de Atlantic V4 200 liter draaien.
Ik heb er een Cozytouch bij gekocht om hem op afstand te kunnen monitoren, mis echter wel de aflezing van de temperatuur in de boiler.
Ik vraag me af hoe correct de weergaven zijn van het verbruik van het water (heb geen lekkages), er komen getallen te voorschijn waar ik geen verklaring voor heb :
[Afbeelding]
Bijvoorbeeld de woensdag 104 Liter warm water terwijl er niemand thuis was?
Vandaag, de maandag voordat we uit bed zijn al 19 liter verbruikt, hoe dan?
Dit is zijn elektrisch verbruik volgens de app :
[Afbeelding]
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Het kan alleen een schatting zijn die is afgeleid van stroomverbruik want hij kan het niet meten.
Verbruik is bij mij eender en dat komt goed overeen met een losse meter (plug).
Er zijn inmiddels plug-ins voor o.a. Domoticz, HA en Homebridge die allemaal met de server praten.
Voor zo ver ik weet heeft alleen Domoticz verbruik per Wh, de rest bedient hem alleen.
Helaas geeft hij niet de werkelijke temperatuur door, alleen de ingestelde.
Hier (gezin met 3 dochters) de volgende instellingen:Rob roelofs 1 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:42:
Auer Edel Air 270liter inhoud : ben wat info aan het binnenhalen wat iedereen voor instellingen heeft qua week. Hier gezin met twee tienerdochters. Douchen meestal rond 07.00 en rond 18.00
Hoor graag
- Temperatuur: 53 graden (gaat weer naar 55 als het lente is)
- max duur verwarmen: uit
- minimum temperatuur: uit
- legionella: uit
- klokpogramma 'normaal' tussen 9:30 en 22:30 (overdag de aanvoer van buitenlucht warmer en gebruik ik mijn zonnestroom)
- klokprogramma van 22:30 - 9:30 vorst beveiliging (tegen geluidsoverlast in de avond)
Via sturingscontact PV-MAX op zondag overdag een legionella run op 61 graden (wordt ingeschakeld als de boiler bijna op 55 graden is)
Hiermee verwarmt de boiler eigenlijk alleen overdag en is ie rond 16:00 klaar. We hebben we altijd warmwater, maar het is aanbevolen om, als er in bad gegaan wordt in de avond, wel al van te voren extra te verwarmen (bv legionella run): dan is er de volgende ochtend nog voldoende warm water over voor een douche.
Redt ie het anders niet op 's ochtends weer volledig op temperatuur te zijn? Dat is bijna negen uur later..joerij schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:02:
- klokpogramma 'normaal' tussen 9:30 en 22:30 (overdag de aanvoer van buitenlucht warmer en gebruik ik mijn zonnestroom)
...
dan is er de volgende ochtend nog voldoende warm water over voor een douche.
Of wil je hem 's nachts niet laten werken?
[ Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-02-2023 22:09 ]
Iemand nog een suggestie voor bovenstaande?!null schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:47:
Ik wil bij vrienden een dakdoorvoer van 160mm door pannendak. Ik wil dit laten doen.
Echter ik krijg vrij slecht reacties, en van het bedrijf dat wel reageert krijg ik de reactie dat ze niet zulke schuine daken doen. Ik moet het nog opmeten, maar het zal wel om iets van 60 graden gaan. Zie onderstaande foto.
Dat kan toch prima met 1 van bovenstaande doorvoeren?
Mocht iemand suggesties hebben dan is dat welkom. Het is in Amsterdam.
[Afbeelding]
Het is wel vervelend dat het project niet verder komt alleen maar vanwege een dak doorvoer.
En dak werkzaamheden ben ik toch wat huiverig voor om zelf te doen
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Volgens mij is de middelste op de foto een simpele universele ubbink ubifles dakdoorvoerpan. Je kunt ook uitzoeken welk type dakpan erop ligt, vaak heeft een dakpan type ook een doorvoerpan binnen het assortiment.!null schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:32:
[...]
Iemand nog een suggestie voor bovenstaande?
Het is wel vervelend dat het project niet verder komt alleen maar vanwege een dak doorvoer.
En dak werkzaamheden ben ik toch wat huiverig voor om zelf te doen
Mijn vermoeden was dat een combi warmtepomp beter zou zijn omdat je dan een op elkaar afgestemd systeem hebt. Toch lees ik hier en daar berichten dat installateurs steeds vaker een standaard WP samen met een WPB adviseren (https://warmerhuis.nl/combi-warmtepomp). De reden van een eenvoudiger apparaat lijkt mij niet gegrond want dat is een kwestie van goed installeren en afstellen. Er wordt ook gesteld dat 2 losse systemen betere rendementen behalen.
Zijn er hier praktijkervaringen bekend van gebruikers die 2 losse systemen hebben en hier meer duidelijkheid over kunnen geven? Ik heb zitten zoeken maar kan geen cijfers vinden van testopstellingen en/of praktijkervaringen waarin dit vergeleken wordt.
Met name de bestaande woningen met vloerverwarming beneden en een cv op zolder zijn vaak geschikt voor een gesplitst systeem. Warmtepomp rechtstreeks efficiënt zonder buffer in de vloerverdeler en een warmtepompboiler op de plaats van de cv. Pluspunt is dan de eenvoudige installatie en lagere kosten omdat alles daar voor handen is voor de boiler. Plus subsidie op de boiler.Wary87 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:59:
Zijn er ervaringen van gebruikers die zowel een standaard warmtepomp hebben gecombineerd met een warmtepompboiler? Ik probeer mij de laatste tijd in te lezen wat beter is qua rendement: een combi warmtepomp die zowel voor de verwarming van het huis en SWW zorgt of 2 losse systemen.
Mijn vermoeden was dat een combi warmtepomp beter zou zijn omdat je dan een op elkaar afgestemd systeem hebt. Toch lees ik hier en daar berichten dat installateurs steeds vaker een standaard WP samen met een WPB adviseren (https://warmerhuis.nl/combi-warmtepomp). De reden van een eenvoudiger apparaat lijkt mij niet gegrond want dat is een kwestie van goed installeren en afstellen. Er wordt ook gesteld dat 2 losse systemen betere rendementen behalen.
Zijn er hier praktijkervaringen bekend van gebruikers die 2 losse systemen hebben en hier meer duidelijkheid over kunnen geven? Ik heb zitten zoeken maar kan geen cijfers vinden van testopstellingen en/of praktijkervaringen waarin dit vergeleken wordt.
Voorbeeld: dirkmuis in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 14-02-2023 20:13 ]
Al was het maar dat je gelijktijdig op beide plekken water kunt warmen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik oriënteer me op de beste kwaliteit WP boiler.
Heb al een paar modellen geplaatst bij bekenden als hobby.
Maar de modellen met RVS vaten kun je bijna niet krijgen en de geëmailleerde vaten wel (Nibe, Vaillant, Atag)
Nou is het nadeel bij emaille dat de kwaliteit goed moet zijn en dat de anode vervangen moet worden.
Maar RVS zal ook wel nadelen hebben, al weet ik niet welke dit zijn.
Weet iemand waarom er zoveel emaille stalen vaten gebruikt worden
Cijfers zijn moeilijk te krijgen want als je de twee systemen met elkaar wil vergelijken zul je twee identieke systemen moeten hebben en die monitoren terwijl je de afname/gebruik ook gelijk wil houden.Wary87 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:59:
Zijn er ervaringen van gebruikers die zowel een standaard warmtepomp hebben gecombineerd met een warmtepompboiler? Ik probeer mij de laatste tijd in te lezen wat beter is qua rendement: een combi warmtepomp die zowel voor de verwarming van het huis en SWW zorgt of 2 losse systemen.
Je kunt wel beredeneren waarom een gesplitst systeem voordelen en/of nadelen zou kunnen hebben ten opzichte van een gecombineerd systeem.
Ik heb gekozen voor twee aparte systemen omdat:
- Ik eerst het warmwater wilde loskoppelen van het gas omdat ik verwachtte dat dit in ons huis de meeste weerstand zou geven, en ik zo kon bewijzen dat dit prima te doen is.
- je bij een los systeem dus in stapjes kan verduurzamen in plaats van alles in een keer zowel in geld als ook in de troep thuis.
- je bij losse systemen voor de boiler ook subsidie krijgt (toen ik het deed was de boiler in aanschaf net zo duur als de subsidie die je kreeg)
- je bij een los systeem onafhankelijk bent van de pauze in de werking van de cv als je warmwater wil maken
- de warmtepomp niet op hoogtoeren hoeft te draaien (ivm hoge aanvoertemperatuur) en dat dit beter is voor het geluid, en voor de buren
- als er een systeem defect is je het andere systeem nog wel hebt, maar nooit en geen verwarming en een warmwater storing tegelijk hebt
- Als het warmwatervat op zolder moet komen en de WP in de tuin, je geen ingewikkelde leidingen en kleppen hoeft te maken (in nederland is deze opstelling voor 70% van toepassing)
om maar wat te noemen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik heb een gecombineerd systeem, SWW is dan lekker efficiënt tov een WPB en veel hoger vermogen. Enige echte nadeel is op de koudste dagen - SWW bereiding onderbreekt dan de verwarming binnen. Ik heb radiatoren en ben nog niet uitgeïsoleerd, dus in die 1-2 uur SWW bereiding koelt het merkbaar af binnen. Plus dat SWW in de winter ook een stuk langer duurt.Wary87 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:59:
Heb je een goed geïsoleerd huis, en/of vloerverwarming (dus flinke warmtebuffer) dan zal het effect meevallen.
Volgens mij puur de prijs? Staal is veel goedkoper dan RVS.Technician- schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:22:
Wie weet dit?
Ik oriënteer me op de beste kwaliteit WP boiler.
Heb al een paar modellen geplaatst bij bekenden als hobby.
Maar de modellen met RVS vaten kun je bijna niet krijgen en de geëmailleerde vaten wel (Nibe, Vaillant, Atag)
Nou is het nadeel bij emaille dat de kwaliteit goed moet zijn en dat de anode vervangen moet worden.
Maar RVS zal ook wel nadelen hebben, al weet ik niet welke dit zijn.
Weet iemand waarom er zoveel emaille stalen vaten gebruikt worden
Ik vraag mij overigens af of een WP nou zoveel efficienter is, volgens mij heeft koevlaas het een keer gemeten en lag de COP niet bijzonder hoog. Een boilervat is natuurlijk even iets anders dan een vloerverwarming
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Klopt, dat meer vermogen resulteert in snelst opgewarmd water hebben.Zwartoog schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:13:
[...]
Ik heb een gecombineerd systeem, SWW is dan lekker efficiënt tov een WPB en veel hoger vermogen. Enige echte nadeel is op de koudste dagen - SWW bereiding onderbreekt dan de verwarming binnen. Ik heb radiatoren en ben nog niet uitgeïsoleerd, dus in die 1-2 uur SWW bereiding koelt het merkbaar af binnen. Plus dat SWW in de winter ook een stuk langer duurt.
Heb je een goed geïsoleerd huis, en/of vloerverwarming (dus flinke warmtebuffer) dan zal het effect meevallen.
Al het leidingwerk voor warm en koud water zit al in de garage, daar staat onze CV. Ook komt deze naast de rioolafvoer, wat blijkbaar nodig is voor condenswater. Het zou dus vrij eenvoudig te installeren zijn. Daarnaast is de garage inpandig maar volledig in spouw, dus redelijk geïsoleerd, ook m.b.t. geluid. Dat is daar geen issue. Tenslotte is ook de overweging dat de warmtepomp voor verwarming dus veel eenvoudiger kan worden aangelegd: alles is al vloerverwarming, dus kunnen eenvoudig een monoblock aansluiten op bestaande leidingen (evt. dikkere diameter nodig, maar dat is offtopic
De warmtepompboiler moet dan wel een ventilatiestand hebben. Bij voorkeur zou ik die nog willen kunnen schakelen tussen hard en zacht, wat we nu ook doen: bij douchen zet ik de ventilatie harder. Ik vermoed, omdat we warme lucht gebruiken, we geen extreem veel hogere luchtflow krijgen. Huidige MV is een Itho CVE-S. Desnoods zouden we nog kunnen afzuigen in de garage zelf.
Het debiet op stand 1 van de Atlantic lijkt wel wat hoger zelfs dan het max. debiet van de Itho, wat we alleen gebruiken tijdens douchen en tijdje daarna. Daar zit voor mij wel een vraag, hoe ervaren anderen dit?
Wat denken de experts hier van deze opstelling? Is er iemand die ook dit met ventilatie op deze manier heeft? Ik lees er wel vragen over, maar heb geen antwoorden gevonden.
[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 15-02-2023 13:40 ]
De afvoer kan je wel splitsen en naar de garage brengen zodat de wpb die kan gebruiken voor warmere lucht.
Op deze manier heb je een brede keus want wpb's met ventilatie functie zijn er nauwelijks (alleen van Nibe).
Een voordeel van splitsen is dat de Itho afvoer naar buiten als toevoer gaat werken zodat je genoeg lucht volume hebt voor de wpb terwijl de lucht niet geheel uit de woning komt (minder tocht en warmteverlies).
Bijna alle merken hebben een ventilatie functie maar mogen niet als afvoer van huis worden aangesloten volgens de manuals.Speedy-Andre schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:55:
Als het kan zou ik de Itho CVE laten zitten, dan heb je tenminste een onafhankelijke en zuinige ventilatie.
De afvoer kan je wel splitsen en naar de garage brengen zodat de wpb die kan gebruiken voor warmere lucht.
Op deze manier heb je een brede keus want wpb's met ventilatie functie zijn er nauwelijks (alleen van Nibe).
Een voordeel van splitsen is dat de Itho afvoer naar buiten als toevoer gaat werken zodat je genoeg lucht volume hebt voor de wpb terwijl de lucht niet geheel uit de woning komt (minder tocht en warmteverlies).
Niet 1 op 1 idd, vandaar de afsplitsing en je kan eventueel aanzuigen vanwaar de wpb staat.Carboy54 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:10:
[...]
Bijna alle merken hebben een ventilatie functie maar mogen niet als afvoer van huis worden aangesloten volgens de manuals.
Door mede van buiten aan te zuigen belast je de MV niet en is er genoeg toevoer.
Of is de NIBE niet zuinig als ventilatie? Als ik kijk naar het vermogen dat ITHO opgeeft bij hun debiet en dat van NIBE, zou de NIBE zelfs nog wat zuiniger kunnen zijn.
[ Voor 95% gewijzigd door The__Virus op 15-02-2023 14:33 ]
Hoe zou dat als toevoer gaan werken? Dan ga je tegen de werking van de MV in lucht trekken? Of moet dan de ITHO uit? Zo ja, hoe?Speedy-Andre schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:55:
Als het kan zou ik de Itho CVE laten zitten, dan heb je tenminste een onafhankelijke en zuinige ventilatie.
Ik snap even niet hoe de lucht van de badkamer en toilet in de garage terechtkomt, daar zal toch een doorgang voor moeten zijn waar een groot genoeg volume doorheen kan.The__Virus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:38:
[...]
Hoe zou dat als toevoer gaan werken? Dan ga je tegen de werking van de MV in lucht trekken? Of moet dan de ITHO uit? Zo ja, hoe?
Zonder de MV ben je de 3-weg bediening kwijt, ik weet niet hoe de Nibe dat doet.
Waar het mij met de Itho om gaat is dat de Nibe niet een hele dag door vervuilde of vochtige lucht binnen krijgt.
In mijn situatie voorkom ik dat door de MV dak doorvoer dubbel te gebruiken, wat hier de gevel doorvoer is.
Wat is de algemene manier van ventileren, type C of alleen natuurlijke ventilatie via roosters of bovenlichten?
Onbewust is de Itho misschien zo gek nog niet omdat hij ook vanuit elders in de woning lucht ververst.
Ik kijk graag naar het geheel als er ergens een dikke afzuiging bij komt.
Een gewone wpb verplaatst 300-400m3/u en dat wil je het liefst alleen als hij aan het verwarmen is.
Om 22:30 gaat de WPB uit omdat ie op de overloop van de zolder staat. Dat is voor de nacht de teveel geluid in huis. Door het water goed voor te verwarmen heb je effectief minder liters warm water nodig om het bad te vullen en blijft er voldoende warmwater in de boiler achter voor de volgende ochtend. Het valt mij enorm mee hoe goed gelaagdheid van temperatuur in de boiler werkt: er kunnen gemakkelijk twee personen douchen terwijl de sensor in de boiler voor die tijd al op 30 graden water staat (het meetpunt zit relatief laag in het vat). Juist omdat het een groot (270 liter) vat is, heb je wat meer regelruimte wanneer je weer gaat verwarmen.Olaf van der Spek schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:09:
[...]
Redt ie het anders niet op 's ochtends weer volledig op temperatuur te zijn? Dat is bijna negen uur later..
Of wil je hem 's nachts niet laten werken?
Ik had een soort gelijke puzzel en het als volgt opgelost: de warmtepomp heeft op de aanvoer een T-stuk zitten waarbij er 1 deel naar de dakdoorvoer gaat voor lucht van buiten. Het andere stuk zit een keerklep en daarna een MV-ventiel op: daarmee zuig ik lucht van binnen de WPB in, maar kan koude lucht niet mijn huis in stromen.The__Virus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:26:
Het voelt wat onhandig om dan nog wel de MV ook te houden, als ik die deze functie kan laten overnemen. Ik kan de MV niet eenvoudig aansluiten op de WPB, omdat die dus op eerste verdieping hangt. Dan zou er extra kanaal moeten komen. Daarvan staat ook letterlijk in de brochure dat ie de MV vervangt.
Zodra de WPB aan gaat, gaat de MV van stand 2 naar stand 1, is de WPB klaar, gaat de MV weer naar stand 2. Effectief zorgt deze opstelling ervoor dat er netto over de dag heen net zoveel lucht mn huis uit getrokken / geventileerd wordt. De boiler ontrekt de lucht op de zolder overloop, wat een mooie plek is om onderdruk te hebben voor ventilatie type C.
Het grootste voordeel vind ik dat de buizen van de WPB en MV gewoon gescheiden blijven: de systemen worden niet aan elkaar gekoppeld en ik maak in ieder geval voor een deel goed gebruik van de temperatuur in ventilatielucht die anders verloren was gegaan.
Excuus voor de onduidelijkheid. Ik heb het even schematisch getekend. Huidige situatie:Speedy-Andre schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:08:
[...]
Ik snap even niet hoe de lucht van de badkamer en toilet in de garage terechtkomt, daar zal toch een doorgang voor moeten zijn waar een groot genoeg volume doorheen kan.
Zonder de MV ben je de 3-weg bediening kwijt, ik weet niet hoe de Nibe dat doet.
Waar het mij met de Itho om gaat is dat de Nibe niet een hele dag door vervuilde of vochtige lucht binnen krijgt.
In mijn situatie voorkom ik dat door de MV dak doorvoer dubbel te gebruiken, wat hier de gevel doorvoer is.
Wat is de algemene manier van ventileren, type C of alleen natuurlijke ventilatie via roosters of bovenlichten?
Onbewust is de Itho misschien zo gek nog niet omdat hij ook vanuit elders in de woning lucht ververst.
Ik kijk graag naar het geheel als er ergens een dikke afzuiging bij komt.
Een gewone wpb verplaatst 300-400m3/u en dat wil je het liefst alleen als hij aan het verwarmen is.
/f/image/13qKOhePD9Qur4EmWVUQmGsM.png?f=fotoalbum_large)
Ik blaas nu dus continu verwarmde lucht weg. Het kanaal wat nu lucht naar boven afvoert naar de Itho, zou ik juist willen gebruiken om de lucht van boven (wc + badkamer) naar beneden te zuigen en samen met de lucht van toilet beneden in de WPB laten komen, die dan continu zachtjes ventileert en wat harder na het douchen of badderen op commando, zoals we nu ook doen. En de koude lucht vervolgens aan de voorzijde van de garage (zit houten schot nog boven de deur) afvoert. Met ofwel een afstandbediening ofwel zelf iets knutselen met API of schakelaars (en aan mijn home assistant koppelen) zou ik dan de ventilatie enigszins willen sturen.
/f/image/UYmrEbaHdYOX9Xl9LzNG4jqG.png?f=fotoalbum_large)
De keuken heeft een Quooker. Het toilet bevindt zich naast de garage en heeft de luchtdoorvoer verder helemaal in de garage. De afzuiging is tevens ook op de pot (geniale vinding
Als ik kijk naar de NIBE, denk ik dat ik het zonder extra luchtaanvoer zou moeten kunnen doen. Eventueel zouden we in de garage (volledig in spouw) nog kunnen afzuigen, indien echt tekort. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet gezien wat ik gelezen heb hier in dit topic.
[ Voor 25% gewijzigd door The__Virus op 15-02-2023 17:25 ]
Ik verwacht dat de wpb (veel) meer lucht afzuigt dan de Itho tenzij die op stand 3 staat.
Dat zou wel eens langer kunnen duren dan dat je dat nu met de Itho doet (alleen na een douche/bad?).
Het is ook de vraag hoe goed het gaat met alle pijpen aan elkaar want dat is meestal maar 125mm terwijl een wpb vaak 160mm heeft.
In de garage zelf extra afzuigen en/of via de spouw is dan misschien beter want ik zou dat grote afzuig volume niet langdurig door het huis heen willen hebben omdat het verwarmde lucht is.
De NIBE lijkt echter zodanig te kunnen moduleren dat deze zich aanpast aan de luchttemperatuur en inkomend debiet, want er zitten functies op die de WPB continu op een lage ventilatiesnelheid laten draaien. Zie de handleiding: https://assetstore.nibe.s...rage/MDI4MTQ2LzAvbWFzdGVy
pagina 31, functie B1 'Enkele snelheid':
De ventilator loopt altijd op een vaste snelheid
(B2 ventilatorsnelheid), zowel als de warmtepomp werkt als wanneer deze niet werkt.
We hebben een WPB gekocht met een extra spiraal voor hulp verwarming, the Bulex MagnaAqua 270/3 C.
Voor deze gekozen omdat de leverancier de kortste levertijd en beste prijs kon bieden.
De extra spiraal voor verwarming heb ik echter niet nodig. Nu is de vraag wat ik hiermee het best kan doen?
Ik kan er niets mee doen, of ik kan hem toch aansluiten op iets (bv de koudwater inlaat).
De leverancier had een vaag verhaal dat het aan te raden is om deze spiraal zoiezo hydrolisch onder druk te zetten. Geen idee waarom.
Als er iemand is die hier een onderbouwt advies over heeft, hoor ik het graag.
Nou dat weet ik zo niet. RVS is als ruw materiaal wel duurder.Zwartoog schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:14:
[...]
Volgens mij puur de prijs? Staal is veel goedkoper dan RVS.
Maar van RVS trek je een vat, klaar.
Staal ook maar dan moet deze exact geëmailleerde worden en voorzien van een anode. Dit proces kost ook geld en zou me niet verbazen dat dit duurder is dan rvs.
Ik heb niet veel verstand van materiaal gedrag, maar kan me voorstellen dat rvs eerder scheurt omdat het dunner en taaier is.
Ik lees op warmtepomp weetjes dat rvs ook corrodeert op den duur.
En dat het staal bij een goede emaille (glas) nooit in aanraking komt met water en dikker is.
Mijn gevoel zegt ook dat RVS beter is maar ik ben benieuwd naar de mening van een werktuigbouwkundige materiaal geleerde
de explorer v4 heeft een electrische anode die niet vervangen hoeft te worden. zelfde tehchniek die op grote schepen word toegepast tegenwoordig. zelfde effect als hebben van rvs zonder de kosten ervan...Technician- schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:29:
[...]
Nou dat weet ik zo niet. RVS is als ruw materiaal wel duurder.
Maar van RVS trek je een vat, klaar.
Staal ook maar dan moet deze exact geëmailleerde worden en voorzien van een anode. Dit proces kost ook geld en zou me niet verbazen dat dit duurder is dan rvs.
Ik heb niet veel verstand van materiaal gedrag, maar kan me voorstellen dat rvs eerder scheurt omdat het dunner en taaier is.
Ik lees op warmtepomp weetjes dat rvs ook corrodeert op den duur.
En dat het staal bij een goede emaille (glas) nooit in aanraking komt met water en dikker is.
Mijn gevoel zegt ook dat RVS beter is maar ik ben benieuwd naar de mening van een werktuigbouwkundige materiaal geleerde
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Een ongebruikte spiraal is een warmte lek, dus zeker afsluiten met een dop (en isolatie) maar niet hermetisch zodat je er later eventueel nog gebruik van kan maken.johnvolkering schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:05:
Hallo, even een vraagje aan de experts op dit forum.
We hebben een WPB gekocht met een extra spiraal voor hulp verwarming, the Bulex MagnaAqua 270/3 C.
Voor deze gekozen omdat de leverancier de kortste levertijd en beste prijs kon bieden.
De extra spiraal voor verwarming heb ik echter niet nodig. Nu is de vraag wat ik hiermee het best kan doen?
Ik kan er niets mee doen, of ik kan hem toch aansluiten op iets (bv de koudwater inlaat).
De leverancier had een vaag verhaal dat het aan te raden is om deze spiraal zoiezo hydrolisch onder druk te zetten. Geen idee waarom.
Als er iemand is die hier een onderbouwt advies over heeft, hoor ik het graag.
De spiraal ondervindt druk van het (opwarmende) water en daar kan hij uiteraard tegen.
Dat weet ik dat er ook gelijkstroom titanium anodes zijn.flippy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:34:
[...]
de explorer v4 heeft een electrische anode die niet vervangen hoeft te worden. zelfde tehchniek die op grote schepen word toegepast tegenwoordig. zelfde effect als hebben van rvs zonder de kosten ervan...
Maar mij gaat het om materiaalspanningen en sterktes.
Heeft iemand verstand van materiaalberekeningen e.d.?
Sorry voor de late quote. Kun je aangeven hoe je aan dit minimum debiet komt? Kan dat nergens vinden in de specs. Is daarmee alsnog gewoon het water te verwarmen?Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:28:
Zojuist nog even contact gehad met NIBE betreft de MT-WH21. Deze dient ter vervanging van een mechanische ventilatiebox te zijn.
Minimaal debiet blijkt ~70m3 te zijn. Op dit moment ventileer ik ongeveer 150m3 met de MV box. Ik snap dan niet helemaal waarom er vaak negatief gesproken wordt over het toepassen van dit systeem in dit topic. Anders gooi je de warmte naar buiten en dus doe je er nog iets nuttigs mee.
Kan iemand deze redenering weerleggen?
In de prijslijst van 2021 staat nl. 90m³. Nog steeds niet veel trouwens, gaat ook best lukken hier.
[ Voor 7% gewijzigd door The__Virus op 15-02-2023 20:57 ]
Waar heb je hem vandaan en wat was de levertijd?johnvolkering schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:05:
Bij mij op voorraad in RVS: zijn broertje of zusje ( of gender neutraal :-))Tranquility schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:55:
Gisteren nog even met Esanico gesproken over mijn sinds juni in bestelling staande aroSTOR 200 liter. Ze vertelden mij dat Vaillant op dit moment NIET produceert. Op de vraag aan Vaillant van een medewerker van Esanico wanneer dat wel weer gaat gebeuren werd volgens hem nogal vaag gereageerd.. Ook de Bulex was om diezelfde reden niet leverbaar.. Lekker dan.
Ik wilde nog even laten weten hoe dit is afgelopen.Ronald.42 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:21:
[...]
Owh jongens toch dat arme ding staat gewoon zijn eigen lucht te circuleren...
Geen wonder dat hij niet wil.
Dat gat in dat piepschuim is zijn uitblaas aansluiting daar moet die 80mm pijp strak in en naar buiten....
Edit gauw even de kap omhoog en foto gemaakt...
[Afbeelding]
Naar aanleiding van de berichten in december zijn we een tijd met de installateur bezig geweest en hebben we er een klacht van gemaakt. Nadat de officiële dakdoorvoer is besteld stond de warmtepompboiler een week later vol met water en stond letterlijk te 'verzuipen'. Hij stond dus niet alleen in zijn eigen lucht te circuleren: vanaf de doorvoer liep zo het water de boiler in. Echt volledig verkeerd aangesloten dus.
Uiteindelijk is er een noodconstructie gemaakt waarbij de lucht wordt afgevoerd naar buiten en de invoer vanaf de zolder. Tevens hebben ze iets moeten knutselen zodat er geen water meer de boiler in komt vanaf het dak. Vraag niet hoe, maar het werkt.
Sinds de noodconstructie werkt de Arostor dan ook volledig naar behoren en staat niet meer op te laden met een 5,3 kwh per dag, maar een nette 0,5 kwh - 0,7 kwh kwh per dag. Alle instellingen werken sindsdien ook zoals zou moeten en het element gaat alleen nog aan als wij dat zelf willen.
Over enkele weken wordt de nieuwe dakdoorvoer geplaatst. Zal dan wel weer buiten-buiten worden, dus misschien wat vaker het element op koude dagen, maar dan is na bijna 5 maanden de boel hopelijk wel draaiende zoals zou moeten.
Weet ik, de Auer.Carboy54 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:55:
Bij mij op voorraad in RVS: zijn broertje of zusje ( of gender neutraal :-))
Mooi dat de problemen opgelost zijn.WendyW1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:35:
[...].
Over enkele weken wordt de nieuwe dakdoorvoer geplaatst. Zal dan wel weer buiten-buiten worden, dus misschien wat vaker het element op koude dagen, maar dan is na bijna 5 maanden de boel hopelijk wel draaiende zoals zou moeten.
Mijn aroSTOR (weliswaar de 150 liter variant) is ook buiten/buiten aangesloten. En ook met de koude temperaturen overdag in december warmde hij het water gewoon zonder element op tot 50 graden. Dat duurt dan natuurlijk wel wat langer dan met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 10 graden. Voor mij geen probleem omdat ik de boiler lang niet elke dag “leeg” maak.
Esanico, in October besteld, wordt morgen geleverd.Tranquility schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:13:
[...]
Waar heb je hem vandaan en wat was de levertijd?
Ik had ook liever een Vaillant omdat die in NL wat meer bekend is in het geval er storing ontstaan. Omdat ze technisch gelijk zijn ben ik met de optie gegaan welke snelst leverbaar was.
Goed om te horen! Dat stelt gerust 👍Franciesco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:07:
[...]
Mooi dat de problemen opgelost zijn.
Mijn aroSTOR (weliswaar de 150 liter variant) is ook buiten/buiten aangesloten. En ook met de koude temperaturen overdag in december warmde hij het water gewoon zonder element op tot 50 graden. Dat duurt dan natuurlijk wel wat langer dan met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 10 graden. Voor mij geen probleem omdat ik de boiler lang niet elke dag “leeg” maak.
Met de verkeerd geïnstalleerde buiten-
buiten opstelling ging bij ons in december alleen nog maar het element aan, maar ik denk dat de boiler toen al onder water stond, alleen de pomp nog niet volledig.
Hij gaat bij ons ook niet dagelijks leeg, dus langer opladen is inderdaad geen probleem.
Even vraag tussen door om de hoeveel tijd doen jullie de legionella run bij de wpb
Ik doe het 1 keer per week, maar handmatig op 65 en niet op de vast in te stellen run.Marleenwest18 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:26:
Hoi iedereen
Even vraag tussen door om de hoeveel tijd doen jullie de legionella run bij de wpb
Ik vind het tijdstip van de legionella run bij de Arostor zeer ongunstig (vanaf 22.00 uur). Zeker als hij op zonnige dagen de hele dag op de zonnepanelen op kan warmen.
Automagisch via het menu wil ik niet, weinig kans dat het dan overdag gebeurt.
En wat is de reden dat je hem erna leeg tapt
Met weinig opbrengst van de zonnepanelen heeft de boiler op die tijdstippen een hoger rendement. Dat zijn voor ons ook tijden dat we geen warm water gebruiken, dus kan het vat goed op temperatuur komen.
Ik gebruik daar domotica voor, in dit geval vergelijkbaar met een slimme stekker die 1x per week aan gaat.Marleenwest18 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:15:
Oké en zet je hem 1x in de week handmatig op 65 graden ? Welk tijdstip is het handigst om hiermee te starten
En wat is de reden dat je hem erna leeg tapt
Wat handig is hangt van het gebruik af, ik start de wpb dagelijks om 11u en 1x om 9u voor 62 graden omdat hij daar langer mee bezig is.
Leeg tappen is het niet, maar ik kan het beste een bad vullen en de douche gebruiken als hij 62 graden is.
Het bad heeft ook nog een eigen heater (2 stuks zelfs met lucht erbij) maar liever laat ik de wpb het werk doen.
Overdag opwarmen doe ik omdat het huis dan al warm is (airco's) en de zonnepanelen mee doen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50