WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dank je, er staat inderdaad in dat de Nefit/Bosch Trendline als naverwarmer kan functioneren maar in de installatiehandleiding staat er niets specifieks over de wijze van installatie vermeld indien gebruikt als naverwarmer (dat is de term die gehanteerd wordt).BarryH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:06:
@Aziona Dit is ook de manier waarop een zonneboiler wordt aangesloten in NL. Dus kijk eens wat daarover in de handleiding van de ketel staat.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit is de indeling van deze categorie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/MWck0mVYdCHNfxqAM1z9ASoG.png?f=user_large)
Volgens deze toelichting van de Groene Energie Winkel is het voldoende.
[ Voor 46% gewijzigd door Aziona op 17-02-2023 17:03 ]
Edit: en uiteraard een filter er tussen, want momenteel heel veel stof in huis.
[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 17-02-2023 20:35 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Was dat nou zo lastig?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik wacht hier ook al sind september op mijn aroSTOR 270 liter via eSanico. Paar weken geleden contact gehad met ze en toen konden ze alleen een Atlantic Explorer aanbieden als vervangend produkt, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Dat Vaillant helemaal niets meer produceert geeft weinig hoop....Tranquility schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:55:
Gisteren nog even met Esanico gesproken over mijn sinds juni in bestelling staande aroSTOR 200 liter. Ze vertelden mij dat Vaillant op dit moment NIET produceert. Op de vraag aan Vaillant van een medewerker van Esanico wanneer dat wel weer gaat gebeuren werd volgens hem nogal vaag gereageerd.. Ook de Bulex was om diezelfde reden niet leverbaar.. Lekker dan.
Klopt, mij deden ze ook het aanbod tegen extra korting een E4 te leveren, maar geen gebruik van gemaakt vanwege het feit dat deze een stuk groter en zwaarder is en het moeilijk gaat worden qua plaatsing in mijn CV hok waar deze komt te staan. Her en der lees ik echter dat de Bulex wel leverbaar is bij sommige (belgische) leveranciers. Dit met Esanico besproken en die gaat er nog achteraan. Zij hebben sowieso een tijd geleden voor mij ook een Bulex 200 liter besteld voor als deze eerder mocht komen. Die Vaillant komt niet meer ben ik bang dus het zal waarschijnlijk de Bulex worden..mindtheshark schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:23:
Ik wacht hier ook al sind september op mijn aroSTOR 270 liter via eSanico. Paar weken geleden contact gehad met ze en toen konden ze alleen een Atlantic Explorer aanbieden als vervangend produkt, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Dat Vaillant helemaal niets meer produceert geeft weinig hoop....
snameroc
Ik probeerde de temperatuur op 65 graden te zetten kom alleen niet verder dan 55
is 55 graden niet gewoon de hoogst instelbare stand?Marleenwest18 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:14:
Iemand een idee
De legionellarun laat hem wel naar 62 graden gaan. En als je het PV-contact gebruikt kun je ook naar 62 graden.
Bedenk wel dat het rendement een stuk lager is als je telkens naar 62 graden gaat, dus 45-55 is zo gek nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 18-02-2023 15:25 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
het is 350WRob roelofs 1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:22:
350W per uur.
Als je boiler een uur lang met 350W heeft verwarmd, heb je 350Wh aan energie verbruikt.
In de zomer staat hij bij mij op 32-35 graden.Rob roelofs 1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:22:
Zijn er mensen die nog lager gaan dan 48graden?
In de winter op 40-45 graden (ik heb het gekoppeld aan de buitentemperatuur)
Volgens de geldende richtlijnen in Nederland moet dit 1 x per week gedaan worden.De legionella staat ingesteld op 1x per maand.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 19-02-2023 10:46 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
- Warmtepompboiler met +/- 200 liter vat.
- Voorkeur voor RVS vat.
- Vooral kijkende naar Vaillant aroSTOR of als alternatief de Auer EDEL AIR 200 liter
- Ook gekeken naar Varme, maar dat blijft 'n kleine speler en handleiding/datasheets e.d. ogen niet heel erg professioneel, waardoor vertrouwen een beetje ontbreekt.
- PV/SG ready is ook een voorwaarde, zodat ik -zeker in de toekomst- slim om kan gaan met de PV-productie
Ja goede vraag. ik heb het er maar gewoon op gegokt en hoop dat het apparaat (Atlantic in mijn geval) gewoon niet kapot gaat de komende 10 jaar.rogervdh schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:58:toon volledige bericht
Na al veel gelezen te hebben in dit topic, maar ook op andere plekken, vind ik het nog lastig om concrete stappen te zetten aangaande een warmtepompboiler. Wat ik graag wil:Feitelijk is de Auer EDEL AIR 200 liter de enige die over blijft (de Vaillant lijkt totaal niet leverbaar). Volgens mij is het nog lastig om een lokaal installatiebedrijf te vinden welke Auer in het assortiment heeft, dus dan zou ik al op zelf moeten kopen via een webshop + lokaal installatiebedrijf vinden wat de installatie wil verzorgen. Maar hoe zit het dan bij eventuele storingen. Zelf schakelen met de webshop waar gekocht? Hoe is -indien nodig- communicatie met Auer in Frankrijk, etc. (Support pagina op Engels en bij doorklikken naar specifieke documenten is het al snel weer Frans)? Misschien kijk ik er ook iets te 'zwaar' naar, maar het is wel een apparaat waarbij geen downtime van weken geoorloofd is. De zonnepanelen heb ikzelf geïnstalleerd, maar daar weet ik precies hoe alles in elkaar zit en kan alles zelf vervangen (nu toevallig 'n optimizer kapot en vervangende RMA is al onderweg vanuit Solardege) en daar is (gedeeltelijke) downtime niet direct 'n probleem. Of ligt het in de lijn der verwachting dat als er een storing komt aan de WPB, dat het elektrische verwarmingselement dan (hoogstwaarschijnlijk) wel blijft werken? Kost uiteraard meer energie, maar in het geval van nood... Hoe hebben jullie dat aangepakt (los van degene die alles van A tot Z zelf gedaan hebben)?
- Voorkeur voor RVS vat.
- Vooral kijkende naar Vaillant aroSTOR of als alternatief de Auer EDEL AIR 200 liter
- Ook gekeken naar Varme, maar dat blijft 'n kleine speler en handleiding/datasheets e.d. ogen niet heel erg professioneel, waardoor vertrouwen een beetje ontbreekt.
- PV/SG ready is ook een voorwaarde, zodat ik -zeker in de toekomst- slim om kan gaan met de PV-productie
De vraag is dan wie hem kan leveren en installeren ....
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
snameroc
Ja maar vraag niet tegen welke prijs. Ik zag zelfs al prijzen voorbij komen van €3000,-. Schandalig hoe de Ned. importeurs de prijzen zo gigantisch verhoogd hebben. Voorheen (voordat ik mijn aroSTOR bestelde) zag ik prijzen voorbijkomen van de Auer Edel rond de €2000,- wat ik redelijk vond (en vind), maar niet die premium bedragen die ze er hier opgooien (weg subsidie!). Bij even verder zoeken zie ik de Dimplex op Belgische websites op dit moment ook voor rond de €2000,- staan en op voorraad. Esanico zou nog voor mij kijken voor een oplossing in de vorm van een Bulex (ook gelijk aan de Vaillant, Dimplex en Auer) , want dat de Vaillant niet meer gaat komen is mij wel duidelijk. Anders maar geld terugvragen bij Esanico en elders in België een Dimplex bestellen want ben het wachten nou wel een beetje beu..snameroc schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:43:
Iedere installateur die bij technische unie koopt kan de dimplex leveren daar is hij gewoon op voorraad
snameroc
je kan ook een explorer v4 pakken. stalen tank maar met electrische electrode dus hoef je nooit iets mee te doen.rogervdh schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:58:toon volledige bericht
Na al veel gelezen te hebben in dit topic, maar ook op andere plekken, vind ik het nog lastig om concrete stappen te zetten aangaande een warmtepompboiler. Wat ik graag wil:Feitelijk is de Auer EDEL AIR 200 liter de enige die over blijft (de Vaillant lijkt totaal niet leverbaar). Volgens mij is het nog lastig om een lokaal installatiebedrijf te vinden welke Auer in het assortiment heeft, dus dan zou ik al zelf moeten kopen via een webshop + lokaal installatiebedrijf vinden wat de installatie wil verzorgen. Maar hoe zit het dan bij eventuele storingen. Zelf schakelen met de webshop waar gekocht? Hoe is -indien nodig- communicatie met Auer in Frankrijk, etc. (Support pagina op Engels en bij doorklikken naar specifieke documenten is het soms weer Frans)? Misschien kijk ik er ook iets te 'zwaar' naar, maar het is wel een apparaat waarbij geen downtime van weken geoorloofd is. De zonnepanelen heb ikzelf geïnstalleerd, maar daar weet ik precies hoe alles in elkaar zit en kan alles zelf vervangen (nu toevallig 'n optimizer kapot en vervangende RMA is al onderweg vanuit Solardege) en daar is (gedeeltelijke) downtime niet direct 'n probleem. Of ligt het in de lijn der verwachting dat als er een storing komt aan de WPB, dat het elektrische verwarmingselement dan (hoogstwaarschijnlijk) wel blijft werken? Kost uiteraard meer energie, maar in het geval van nood... Hoe hebben jullie dat aangepakt (los van degene die alles van A tot Z zelf gedaan hebben)?
- Voorkeur voor RVS vat.
en kijk goed of het erbij halen van een installatiebedrijf wel economisch uitkomt als je zelf nog een heel klein beetje kan klussen. de meerprijs van instaaltiekosten is tegenwoordig 2 a 3x meer dan wat je krijgt van de subisdie.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-02-2023 12:23 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb rond de €2100 betaald incl. BTW en transport. Had in augustus een verkeerd apparaat geleverd gekregen, toen ben ik door Vaillant weer achterop de lijst geplaatst. (kon Esanico niets aan doen) Vlak daarna is de productie bij Vaillant blijkbaar gestopt.snameroc schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:13:
Bij zowel rexell als tu is de prijs ongeveer 2200 excl btw als je verder geen prijs afspraken over dit product hebt. Wat kost een vaillant?
De Bulex is zo'n € 1967,- incl. BTW bij Esanico en die zijn nu aan het kijken of ze mij deze versneld kunnen leveren. Ze zouden me terugbellen hierover. Als ik binnen een week niets hoor dan cancel ik de bestelling en bestel ik een 200 liter Dimplex Edel Air bij een andere Belgische webshop die ook verstuurt naar Nederland en die er nog een aantal op voorraad zou hebben. Kosten zijn dan €2055,- incl. BTW en levering naar NL.
In Nederland zijn ze gemiddeld zo'n 700 euro duurder. Heel toevallig net het bedrag van de subsidie.. Maar sommigen maken het echt bont met bedragen boven de €3000,- zoals Rexel.nl.
Probleem is dat importeur ACR van Edel Auer bij storingen verwijst naar de installateur. Dat is vaak de tweaker zelf. Ook heeft de gemiddelde installateur geen apparatuur om het R290 gas bij gebrek aan ventielen op het apparaat te kunnen servicen. Dit geldt ook voor de andere R290 klonen. Een ruilsysteem hebben ze niet. Koop je hem in het buitenland en komt er een serieus probleem kan je hem meestal afschrijven.rogervdh schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:58:toon volledige bericht
Na al veel gelezen te hebben in dit topic, maar ook op andere plekken, vind ik het nog lastig om concrete stappen te zetten aangaande een warmtepompboiler. Wat ik graag wil:Feitelijk is de Auer EDEL AIR 200 liter de enige die over blijft (de Vaillant lijkt totaal niet leverbaar). Volgens mij is het nog lastig om een lokaal installatiebedrijf te vinden welke Auer in het assortiment heeft, dus dan zou ik al zelf moeten kopen via een webshop + lokaal installatiebedrijf vinden wat de installatie wil verzorgen. Maar hoe zit het dan bij eventuele storingen. Zelf schakelen met de webshop waar gekocht? Hoe is -indien nodig- communicatie met Auer in Frankrijk, etc. (Support pagina op Engels en bij doorklikken naar specifieke documenten is het soms weer Frans)? Misschien kijk ik er ook iets te 'zwaar' naar, maar het is wel een apparaat waarbij geen downtime van weken geoorloofd is. De zonnepanelen heb ikzelf geïnstalleerd, maar daar weet ik precies hoe alles in elkaar zit en kan alles zelf vervangen (nu toevallig 'n optimizer kapot en vervangende RMA is al onderweg vanuit Solardege) en daar is (gedeeltelijke) downtime niet direct 'n probleem. Of ligt het in de lijn der verwachting dat als er een storing komt aan de WPB, dat het elektrische verwarmingselement dan (hoogstwaarschijnlijk) wel blijft werken? Kost uiteraard meer energie, maar in het geval van nood... Hoe hebben jullie dat aangepakt (los van degene die alles van A tot Z zelf gedaan hebben)?
- Voorkeur voor RVS vat.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
ACR heeft in 2022 tot 2x toe de prijs fors verhoogd.Tranquility schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:45:
[...]
Ik heb rond de €2100 betaald incl. BTW en transport. Had in augustus een verkeerd apparaat geleverd gekregen, toen ben ik door Vaillant weer achterop de lijst geplaatst. (kon Esanico niets aan doen) Vlak daarna is de productie bij Vaillant blijkbaar gestopt.
De Bulex is zo'n € 1967,- incl. BTW bij Esanico en die zijn nu aan het kijken of ze mij deze versneld kunnen leveren. Ze zouden me terugbellen hierover. Als ik binnen een week niets hoor dan cancel ik de bestelling en bestel ik een 200 liter Dimplex Edel Air bij een andere Belgische webshop die ook verstuurt naar Nederland en die er nog een aantal op voorraad zou hebben. Kosten zijn dan €2055,- incl. BTW en levering naar NL.
In Nederland zijn ze gemiddeld zo'n 700 euro duurder. Heel toevallig net het bedrag van de subsidie.. Maar sommigen maken het echt bont met bedragen boven de €3000,- zoals Rexel.nl.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
snameroc
Dus dan is de keuze: In België kopen tegen flink lagere prijs, zelf de installatie doen en risico lopen op een defect en hem afschrijven of het dubbele betalen in NL met garantie.. Die je trouwens dan ook niet hebt als je hem zelf installeert tenzij je een installateur kent die een "ingebruikstelling" regelt.Carboy54 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:49:
Probleem is dat importeur ACR van Edel Auer bij storingen verwijst naar de installateur. Dat is vaak de tweaker zelf. Ook heeft de gemiddelde installateur geen apparatuur om het R290 gas bij gebrek aan ventielen op het apparaat te kunnen servicen. Dit geldt ook voor de andere klonen. Een ruilsysteem hebben ze niet. Koop je hem in het buitenland en komt er een serieus probleem kan je hem meestal afschrijven.
Ik vraag me af in hoeverre een fabrikant of importeur garantie mag weigeren bij apparatien die in de EU (vrije markt!) gekocht zijn. Ik dacht dat we in de EU hier toch wel enige bescherming tegen hebben.
Overigens heeft Esanico mij verteld dat bij een defect zij zorg dragen voor afhandeling van de garantie binnen de twee jaar garantieperiode, dus je hebt wel degelijk garantie. Dat ACR geen garantie verleent is dan ronduit schandalig, net als die absurde prijsverhogingen die niets met productiekosten te maken hebben, zie België.
[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 19-02-2023 13:01 ]
Dat doen ze slim in hun leveringsvoorwaarden en dat geeft een hoop gedoe.Tranquility schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:55:
[...]
Dus dan is de keuze: In België kopen tegen flink lagere prijs, zelf de installatie doen en risico lopen op een defect en hem afschrijven of het dubbele betalen in NL met garantie.. Die je trouwens dan ook niet hebt als je hem zelf installeert tenzij je een installateur kent die een "ingebruikstelling" regelt.
Ik vraag me af in hoeverre een fabrikant of importeur garantie mag weigeren bij apparatien die in de EU (vrije markt!) gekocht zijn. Ik dacht dat we in de EU hier toch wel enige bescherming tegen hebben.
We moeten zo nodig naar R290, als dit met airco's ook zo gaat dan kan je het beter niet doen.
Precies wat de EU wil, of toch niet
Op airco,s en warmtepompen met R290 zitten ventielen en kan je dus net als R32 gewoon servicen. Op de warmtepomp boilers ben ik ze nog niet tegengekomen. Het is een gesloten systeem. Kans op lekkages daardoor gering maar in case off...een gedoe om te vullen en solderen.Speedy-Andre schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:08:
Wat en gedoe als je iets met rvs wilt en bizar dat je hem kan afschrijven als er iets met het R290 circuit is ...
We moeten zo nodig naar R290, als dit met airco's ook zo gaat dan kan je het beter niet doen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ja dat vind ik ook zo bizar.Speedy-Andre schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:08:
Wat en gedoe als je iets met rvs wilt en bizar dat je hem kan afschrijven als er iets met het R290 circuit is ...
Omdat ik een sinds kort een 5kW Panasonic monoblock WP heb voor de vloerverwarming (die nog geïnstalleerd moet worden) misschien toch maar een boilervat overwegen i.p.v. een warmtepompboiler. Die laatste heb ik het liefst vanwege het gescheiden principe maar aangezien de kunststof CV leidingen naar boven er toch al liggen is een boilervat op de Panasonic misschien helemaal zo'n gek idee nog niet. Alleen gedoe met driewegklep en aansturing enzo.. Maar het scheelt dan wel weer dakdoorvoeren. Hmmm.
Is niet zoveel gedoe hoor. De manual wijst je de weg.Tranquility schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:15:
[...]
Ja dat vind ik ook zo bizar.
Omdat ik een sinds kort een 5kW Panasonic monoblock WP heb voor de vloerverwarming (die nog geïnstalleerd moet worden) misschien toch maar een boilervat overwegen i.p.v. een warmtepompboiler. Die laatste heb ik het liefst vanwege het gescheiden principe maar aangezien de kunststof CV leidingen naar boven er toch al liggen is een boilervat op de Panasonic misschien helemaal zo'n gek idee nog niet. Alleen gedoe met driewegklep en aansturing enzo.. Maar het scheelt dan wel weer dakdoorvoeren. Hmmm.
Maar wel RVS 😄Speedy-Andre schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:17:
Jammer van die 5kW, met tapwater heb je liever wat meer en een los vat is niet bepaald goedkoop ...
Ik heb die 5kW gekocht omdat ik er in principe alleen mijn vloerverwarming op de bgg er mee wou doen en dat is ongeveer 55m2. Dan is een 5kW meer dan zat. Maar met een 200 liter boilervat zou dit dan te krap worden?Speedy-Andre schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:17:
Jammer van die 5kW, met tapwater heb je liever wat meer en een los vat is niet bepaald goedkoop ...
Je zou bijna toch die wpb neerzetten (subsidie) met een extra spiraal zodat je kan uitwijken naar de wp
Kost ongeveer 1,5 uur tijd per dag en jouw vloer is een flinke buffer warmte.Tranquility schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:20:
[...]
Ik heb die 5kW gekocht omdat ik er in principe alleen mijn vloerverwarming op de bgg er mee wou doen en dat is ongeveer 55m2. Dan is een 5kW meer dan zat. Maar met een 200 liter boilervat zou dit dan te krap worden?
Het lijkt mij eigenlijk FUD.Speedy-Andre schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:08:
Hier een voorbeeld van een R290 wpb die voor €200 koelmiddelzijdig gerepareerd is:
Bart_Denon in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is wel flink sneller dan een WPB dus die 5kW Pana moet het makkelijk aankunnen dus? Ook heb ik altijd mijn airco's nog. Toch maar eens even gaan babbelen, Carboy!Carboy54 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:22:
Kost ongeveer 1,5 uur tijd per dag en jouw vloer is een flinke buffer warmte.
Als die 5kW ruim is voor de situatie dan heeft ie wel ruimte voor dat vat.Tranquility schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Is wel flink sneller dan een WPB dus die 5kW Pana moet het makkelijk aankunnen dus? Ook heb ik altijd mijn airco's nog. Toch maar eens even gaan babbelen, Carboy!
Nadeel vind ik dat de wp maar 1 ding tegelijk kan verwarmen maar met vv is dat niet zo erg.
Een vat dat snel warm is lijkt me wel fijn bij veel gebruik, een wpb is zelf langer bezig.
Mogelijk is de wp zuiniger omdat je dan geen lucht uit huis verbruikt en geen over-ventilatie hebt.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Zo laag mogelijk uiteraard. Dan is de deltaT het grootst.Rob roelofs 1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:29:
Wanneer is de wpb het zuinigste? Als je de water temp zo laag mogelijk afstelt of juist wat hoger. Vandaag hele dag wpb niet aangesprongen. Zojuist gedouched 10 minuten en daarna sprong hij aan. Zou dat nu weer 4 uur zijn op 400W? Hoe zijn jullie ervaringen? Of is juist een wat hogere temp gunstiger?
Beste is dus boiler helemaal leeg/koud douchen
Juist dat bijverwarmen is minder zuinig
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 19-02-2023 18:36 ]
Ja als je verwarmt vlak voor het douchen heb je minder stilstandverliezen. Je maakt de boiler dan gelijk weer koud.Rob roelofs 1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:54:
@de Peer te verwaarlozen dus! Heb geen programma ingesteld gezien variabele douchetijden. Maakt dat nog iets uit? Lees hier veel verschillende verhalen over
Vat RVS
Aansluitingen op de boiler: directe RVS flexslang, daarna op koper leidingwerk.
Ik ben namelijk bang dat als ik een dielektrische koppeling tussen vat en RVS flex zet, dat dan juist een materiaalverschil ontstaat met mogelijke potentiaalverschillen die je dan juist daar aanbrengt? Of is na 1 galvanische scheiding de rest van het leidingwerk "veilig"?
Ook lees ik op meerdere plekken dat een RVS flexslang zelf al als een dielektrische koppeling werkt, vandaar dat ik twijfel wat te doen. Wellicht dielektrische koppeling aan tussen de flex slang en het koper?
Denk dat dat klopt (het aanpassen).The__Virus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:48:
De NIBE lijkt echter zodanig te kunnen moduleren dat deze zich aanpast aan de luchttemperatuur en inkomend debiet, want er zitten functies op die de WPB continu op een lage ventilatiesnelheid laten draaien. Zie de handleiding: https://assetstore.nibe.s...rage/MDI4MTQ2LzAvbWFzdGVy
pagina 31, functie B1 'Enkele snelheid':
[...]
Je kunt de 3 ventilatiestanden (D3/D4/D5) zelf koppelen aan de ventilatorsnelheid (%) waarbij 100% allicht overeenkomst met het maximumdebiet (800 m3/u). En je zou denken dat 1% overeenkomt met het minimum.
Ik heb 'm bijv gekoppeld aan 20 - 40 - 60%. Met 4 mensen in de woonkamer is 60% aan de te lage kant in ons geval, maar ik vind het geen probleem om af en toe een raampje open te hebben. Nadeel van nog hoger % is de herrie die in de woonkamer hoorbaar wordt.
B1: Je kunt kiezen om de snelheid gelijk te houden aan de ingestelde ventilatiestand, op moment dat de warmtepomp werkt, of een afzonderlijk debiet in te stellen voor tijdens het wp-bedrijf (B1: dubbele snelheid, verwijst naar ingestelde ventilatiesnelheid D6).
Maak je gebruik van externe aansturing (RF-zender of signaal op basis van CO2), dan geldt die afzonderlijke snelheid (D6) niet, ook al is die wel zo ingesteld onder B1. Je hebt dan alleen met de 3 standen te maken.
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Menu ingedrukt houden en de ronde draaiknop een kwartslag draaien.
Onder test kun je de ventilatie testen; normaal en snel.
Is er een mogelijkheid om deze "test" langer dan 300 seconden uit te laten voeren? Momenteel nog geen netwerk/internet in huis, maar wel de CozyTouch in huis.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Lijkt me mogelijk. Zie handleiding onder hygrostaat (D29), het voltage bepaalt de ventilatiestand.The__Virus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:07:
Fijn, dat klinkt goed. Ik wil waarschijnlijk zelf dat signaal gaan creëren middels home assistant en een kleine schakeling op de NIBE. Dan zou ik met een druk op de knop de ventilatie aan kunnen zetten voor een bepaalde tijd, bijv. tijdens douchen of na het bad.
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Speedy-Andre in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"timovd schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:07:
Installer menu/installateursmenu gevonden:
Menu ingedrukt houden en de ronde draaiknop een kwartslag draaien.
Onder test kun je de ventilatie testen; normaal en snel.
Is er een mogelijkheid om deze "test" langer dan 300 seconden uit te laten voeren? Momenteel nog geen netwerk/internet in huis, maar wel de CozyTouch in huis.
Volgens mij wordt het allemaal wat overdreven met de dielectrische koppelingen. Ik heb m'n leverancier gevraagd of de firma (Auer van Edel Air WPB) dit (dielectrische koppeling) als verplichting zag. Dat was niet zo en daarom heb ik de koppeling tussen boiler en flex slang direct gemaakt (en gaat daarna met koper verder). Bovendien heb ik er heel direct zicht op dus als het me niet zint - wat ik komende jaren ga zien - dan pas ik dat wel aan (zo moeilijk is dat niet).jurjen_g schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:23:
Ik zit probeer net als meer mensen te snappen of ik een dielektrische koppeling moet gaan toepassen:
Vat RVS
Aansluitingen op de boiler: directe RVS flexslang, daarna op koper leidingwerk.
Ik ben namelijk bang dat als ik een dielektrische koppeling tussen vat en RVS flex zet, dat dan juist een materiaalverschil ontstaat met mogelijke potentiaalverschillen die je dan juist daar aanbrengt? Of is na 1 galvanische scheiding de rest van het leidingwerk "veilig"?
Ook lees ik op meerdere plekken dat een RVS flexslang zelf al als een dielektrische koppeling werkt, vandaar dat ik twijfel wat te doen. Wellicht dielektrische koppeling aan tussen de flex slang en het koper?
'k Heb een week geleden een groot deel van de oude cv leidingen in de kruipruimte vervangen van ons nieuwe huis (door koperbuis 28mm met mooie ruime bochtjes voor WP flow
/f/image/aIVyZT3eP0ZKWXQ4FCChFDpc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door dof op 20-02-2023 23:18 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
In de praktijk krijg je corrosie tussen 2 verschillende materialen, hoeveel hangt van de soort af en welk metaal van de 2 de grootste hoeveelheid heeft.
Atlantic heeft een beveiligde zwerfstroom anode en levert een koppelstuk mee voor de warme kant, het gebruik daarvan wordt zelfs aan de garantie gekoppeld dus de gevolgen kunnen ernstig zijn (schroefdraad kapot).
Rvs op rvs geeft geen corrosie en rvs op koper ook niet of zeer weinig.
Heel veel info vanuit een industrie omgeving:
https://www.safefoodfacto...ntact-met-andere-metalen/
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dank voor de info. Ik realiseer me dat dit best wel een factor in veroudering kan zijn (zie ik ook aan de oude leidingen met staal en messing die ik net verwijderd heb), maar in een droge & binnen omgeving, waar ik bovendien er goed zicht op heb, acht ik dit een verwaarloosbaar kleine factor. Zou ik het weggestopt hebben en kom ik er jaren niet bij, dan zou ik wellicht het zekere voor het onzekere hebben genomen en wel een dielectrische koppeling monteren.Speedy-Andre schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:11:
Het is niet zo vrijblijvend, vaak een verplichting van een land die in de handleiding terecht komt.
In de praktijk krijg je corrosie tussen 2 verschillende materialen, hoeveel hangt van de soort af en welk metaal van de 2 de grootste hoeveelheid heeft.
Atlantic heeft een beveiligde zwerfstroom anode en levert een koppelstuk mee voor de warme kant, het gebruik daarvan wordt zelfs aan de garantie gekoppeld dus de gevolgen kunnen ernstig zijn (schroefdraad kapot).
Rvs op rvs geeft geen corrosie en rvs op koper ook niet of zeer weinig.
Heel veel info vanuit een industrie omgeving:
https://www.safefoodfacto...ntact-met-andere-metalen/
Je kan opzoeken hoe het met messing(?) op rvs zit, het risico is dat het vast gaat zitten en de (rvs) draad na een tijd is ingevreten.dof schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:46:
[...]
Dank voor de info. Ik realiseer me dat dit best wel een factor in veroudering kan zijn (zie ik ook aan de oude leidingen met staal en messing die ik net verwijderd heb), maar in een droge & binnen omgeving, waar ik bovendien er goed zicht op heb, acht ik dit een verwaarloosbaar kleine factor. Zou ik het weggestopt hebben en kom ik er jaren niet bij, dan zou ik wellicht het zekere voor het onzekere hebben genomen en wel een dielectrische koppeling monteren.
Het mag daar dan droog zijn, je hebt wel aldoor uitzetting en krimp op met name de warme aansluiting.
Klopt en je hebt wel een punt. Maar op dit moment zit de warmwater outlet van de boiler een stuk hoger dan de muur aansluiting waar de warmwater flex koppeling op aangesloten is. En de flex slang is ook slechts ~ halve meter dus ik kan op dit moment niet zoveel doen.CurlyMo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:35:
@dof Denk je wel aan je thermosifon? Die warmwaterslang lijkt vrij horizontaal te lopen.
Maar ik had me voorgenomen de hele aansluiting reeks van de WPB nog eens iets anders te monteren, want ook de boiler aftap mogelijkheid zit veel te hoog en ik kan dus de WPB niet zo netjes leeg krijgen (om het iets beter te plaatsen) en hier dan ook rekening mee te houden. Enfin, klusje voor de zomer denk ik.
Naast dat ik de warmwater outlet en wat daar aan de muur verder gaat, ook wil isoleren (genoeg Armaflex over). Helaas is in dit huis (waar we nu een paar maanden wonen) de warmwater leiding ook nog eens zwak geïsoleerd (understatement) dus er verdwijnt onderweg naar de douche ook nog wel wat energie...
Worden zakelijk verkocht incl factuur enz.
Bij interesse graag DM.
LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak
Het is juist de bedoeling dat een warmwaterleiding zo snel mogelijk afkoelt, dat is om legionella te voorkomen, geen isolatie dus.dof schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:02:
[...]
Helaas is in dit huis (waar we nu een paar maanden wonen) de warmwater leiding ook nog eens zwak geïsoleerd (understatement) dus er verdwijnt onderweg naar de douche ook nog wel wat energie...
Naar alle tevredenheid.
Echter sinds een een dag of 3 is hij erg lawaaierig.
Het is is een een stoomlocomotief.
Vandaag de kap eraf gehaald.
Het is duidelijk de compressor die het (extra) geluid maakt.
Verder viel mij het op dat deze erg warm werd. Met IR meter gemeten kwam ik 85gr.
Heeft een van jullie ook al eens zoiets meegemaakt?
Dat is een interessant aspect dat ik niet wist. Legionella risico in relatief stilstaand water (boiler) kan ik me een voorstelling bij maken, maar in leidingen waar het warme water door stroomt en bij stilstand meteen afkoelt?Wolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:08:
[...]
Het is juist de bedoeling dat een warmwaterleiding zo snel mogelijk afkoelt, dat is om legionella te voorkomen, geen isolatie dus.
Velen met een WPB zullen -net als ik- verwarmen tussen 40 en 50 graden en als het dan door weinig of niet geïsoleerde Cu leidingen gaat, van enige lengte, zal het onderweg wat afkoelen. Langer later doorstromen is natuurlijk een remedie maar niet erg efficiënt.
Bij mij gaat het van boiler naar bad en douche (~10 mtr, deels door vloer en muur) gaat het nog prima, maar ik merk dat daar waar het van 15mm leiding naar dunnere leidingen gaat (bij mij b.v. bij de wastafels) dat het bijna niet meer voldoende warm wordt. Badkamer wordt binnenkort aangepakt dus daar wil ik nog rekening mee houden.
'k Heb even gezocht en zie veel info over warmwater aanleg in dit document (uit 2018) , maar dat houdt niet erg rekening met huidige WPB installaties. Zie deze b.v. "4.4.2.1 De temperatuur aan het mengtoestel of aan het tappunt in een woninginstallatie zonder circulatie moet bij gebruik conform de ontwerpcondities ten minste 55 °C zijn"
Dat is dus met WPB's vrijwel nooit het geval.
Die is niet van toepassing op wpb's. Voor boilers zijn er aparte regels. Lees de eerste posts hier maar :dof schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:07:
[...]
Dat is dus met WPB's vrijwel nooit het geval.
Voorkomen legionella in boilers
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 22-02-2023 23:28 ]
Het punt is nu juist dat een geïsoleerde leiding te lang warm blijft. Daarom is isoleren niet toegestaan.dof schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:07:
[...]
Dat is een interessant aspect dat ik niet wist. Legionella risico in relatief stilstaand water (boiler) kan ik me een voorstelling bij maken, maar in leidingen waar het warme water door stroomt en bij stilstand meteen afkoelt?
Ik heb het overigens wel gedaan. Juist omdat die leiding dagelijks gebruikt wordt en je in een leiding sowieso niet snel legionella krijgt.
Dat klinkt niet best. De compressor is volgens mij het duurste onderdeel en vraag me af of deze ook te vervangen is bij een wpb. En na twee jaar waarschijnlijk buiten de garantie..montebaldo55 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:07:
Ongeveer 2 jaar een Edel Auer Air warmte pomp boiler in gebruik.
Naar alle tevredenheid.
Echter sinds een een dag of 3 is hij erg lawaaierig.
Het is is een een stoomlocomotief.
Vandaag de kap eraf gehaald.
Het is duidelijk de compressor die het (extra) geluid maakt.
Verder viel mij het op dat deze erg warm werd. Met IR meter gemeten kwam ik 85gr.
Heeft een van jullie ook al eens zoiets meegemaakt?

Ik hoop voor je dat het de ventilator is.
Ik heb ingesteld dat hij z'n warmte cyclus gaat doen tussen 12 uur en (uiterlijk) 21 uur.
Dit om maximaal gebruik te maken van de zonne energie en ook om geluidsoverlast te beperken.
Ik heb de temperatuur op 55° gezet (ook vanwege legionella)
Maar nu blijkt (volgens Ariston zelf) dat het apparaat pas gaat opwarmen als de temperatuur onder de 40° is gezakt (en dan volgens het aangegeven tijdsschema):
Beste klant,
-er zijn geen handleiding voor de app,
- je kunt niet zien hoeveel water je hebt verbruikt/nog hebt opgeslagen. Zodra de boiler de ingestelde temperatuur heeft bereikt, houdt deze het water op de vaste temperatuur van 40°,
-het water zal niet opraken, het bewaart een hoeveelheid water op de eerder genoemde temperatuur van 40° totdat het weer tijd is dat de programmamodus wordt ingeschakeld en de cyclus wordt herhaald.
Hartelijke groeten,
Aqua Ariston Net-ondersteuningsteam
Maar inmiddels is de temperatuur gezakt tot 31°
Het is dus niet meer mogelijk om een emmer héét water te tappen.
Je zou verwachten dat de boiler iedere keer (binnen het bepaalde tijdsslot) opwarmt tot de gevraagde temperatuur.
En niet wacht totdat hij eerst onder de 40° komt.
Of is mijn redenering onjuist?
Normaal gezien zou deze boiler een goeie COP waarde moeten hebben.
Deze logica zie ik niet.Jaap.Antwerp schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:33:
Ik heb de temperatuur op 55° gezet (ook vanwege legionella)
KvK nummer.Maurice1066 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:19:
Vraagje, voor de factuur voor installatie van mijn split wpb: moet de sbi code van de installateur erop staan? Of is het voldoende als de werkzaamheden en materialen erop staan. Factuur van aanschaf via esanico heb ik apart.
Helaas gaat het toch geen boilervat worden voor op de warmtepomp. Er moet een dedicated leiding voor het boilervat van de trapkast naar het CV hok boven worden aangelegd en er is geen mogelijkheid deze aan te leggen i.v.m. de lastig bereikbare hoeken en al het leidingwerk wat in de weg zit, m.a.w. ik kom er gewoon niet bij. Dus wordt het toch een wpb. Ondertussen van Esanico te horen gekregen dat naast de Vaillant ook een Bulex vooorlopig niet leverbaar gaat worden dus heb ik vandaag de oorspronkelijke bestelling geannuleerd. Hierna maar eens kijken of een Dimplex 200 liter wpb tot de mogelijkheden behoort.Speedy-Andre schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:36:
Als die 5kW ruim is voor de situatie dan heeft ie wel ruimte voor dat vat.
Nadeel vind ik dat de wp maar 1 ding tegelijk kan verwarmen maar met vv is dat niet zo erg.
Een vat dat snel warm is lijkt me wel fijn bij veel gebruik, een wpb is zelf langer bezig.
Mogelijk is de wp zuiniger omdat je dan geen lucht uit huis verbruikt en geen over-ventilatie hebt.
Aangezien hij nu met 31 graden nog niet aan het bijverwarmen is lijkt er toch wat mis. Ik ken de Ariston niet, maar kan het zijn dat er een instelling niet goed staat of bijt met je tijdschema ofzo? B.v. dat het elektrische element mag meehelpen terwijl je programma instelling dat element niet toestaat?
Misschien eens een reset doen naar de fabrieksinstellingen om vanaf scratch opnieuw te beginnen?
Vandaag bericht gehad van de importeur nadat ik filmpje had opgestuurd.Tranquility schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:43:
[...]
Dat klinkt niet best. De compressor is volgens mij het duurste onderdeel en vraag me af of deze ook te vervangen is bij een wpb. En na twee jaar waarschijnlijk buiten de garantie..
Ik hoop voor je dat het de ventilator is.
Inderdaad de compressor. Die moet vervangen worden.
Ruim 2,5 jaar oud en geen garantie meer.
Hoor vgl week meer. Mogelijk coulance maar nooit kostendekkend.
Blijf jullie op de hoogte houden.
Waar komt die vandaan?montebaldo55 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:07:
[...]
Ruim 2,5 jaar oud en geen garantie meer.
Met hen heb ik nog geen contact gehad.
Het is mij onduidelijk wie de importeur is. Via Google krijg ik geen duidelijk beeld. Wellicht zijn er meerdere.
Het is mij al duidelijk geworden dat arbeidsloon hoger zal zijn dan de compressor.
[ Voor 19% gewijzigd door montebaldo55 op 24-02-2023 22:18 ]
Inderdaad klinkt dat niet logisch.
Daar ga ik zeker verder onderzoek naar doen volgende week.
Zoals gezegd wordt vervolgd.
Je moet sowieso hysterese hebben, dus bij jouw tussen 55 (oef is 45-50 niet genoeg) en 40C.Jaap.Antwerp schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:33:
...
Maar inmiddels is de temperatuur gezakt tot 31°
Het is dus niet meer mogelijk om een emmer héét water te tappen.
Je zou verwachten dat de boiler iedere keer (binnen het bepaalde tijdsslot) opwarmt tot de gevraagde temperatuur.
En niet wacht totdat hij eerst onder de 40° komt.
Of is mijn redenering onjuist?
Normaal gezien zou deze boiler een goeie COP waarde moeten hebben.
Geen verwarming tussen 21u-12u, daar moet de reserve voor zijn bij 40C om 21u.
Door laagwerking zal de onderkant koud vullen 15C en boven nog >40C zijn. Als de koude laag door verbruik naar boven gaat, komt het moment dat je meting onder de 40C gaat. Zoals je aangeeft 31C buiten verwarmingstijd mag ik aannemen.
Echter als je boiler goed bepaald is, zit daarboven nog steeds warm water van >40C, dit totdat de koude laag bovenkant bereikt en dan is je boiler "leeg/koud".
Dus belangrijker is hoeveel water zit er nog boven het meetpunt en heb je daar genoeg aan tussen 21u-12u?
Als voorbeeld, ik heb 200L boiler. Meting zit op de helft, waar de spiraal vanaf de bodem eindigt. Dus als de boilertemperatuur verwarmen aangeeft, heb ik nog 100L die warmer is. Daardoor komt bij mij (verwarmt tot 47C) de uitlaattemperatuur zelden tot nooit onder de 40C.
Ik heb hetzelfde adres maar dan zonder streepje en met com. ( warmtepomponline.com ) Sinds ik in 2021 begonnen ben is het adres met streepje uit de lucht. Wellicht vanwege die Meeting troep die hij verkocht. Wordt dagelijks door die mensen gebeld met problemen 😡montebaldo55 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:17:
Warmtepomp-online.nl
Het is mij onduidelijk wie de importeur is. Via Google krijg ik geen duidelijk beeld. Wellicht zijn er meerdere.
Het is mij al duidelijk geworden dat arbeidsloon hoger zal zijn dan de compressor.
Als het dus een Nederlandse toko is dan geldt ook het Nederlandse recht en daarmee de levensduur conformiteit. De tijd dat een product mee hoort te gaan is ook de periode waarop je garantie kan claimen. Meestal wordt er bij levensduur met percentages gerekend, want je hebt er wel X jaar al profijt van gehad. Dus jaar 3 10% eigen bijdrage, jaar 4 20%, jaar 5 30% enz. Een compressor hoort echt niet na 2,5 jaar kapot te zijn bij een WPB dus zou ik het er niet bij laten zitten. In ieder geval niet accepteren dat je meer dan 10% eigen bijdrage hebt.montebaldo55 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:17:
Warmtepomp-online.nl
Correct.CurlyMo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:40:
[...]
Als het dus een Nederlandse toko is dan geldt ook het Nederlandse recht en daarmee de levensduur conformiteit. De tijd dat een product mee hoort te gaan is ook de periode waarop je garantie kan claimen.
Dat probeert een verkoper inderdaad, het is alleen niet volgens de wet, zie https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product.Meestal wordt er bij levensduur met percentages gerekend, want je hebt er wel X jaar al profijt van gehad. Dus jaar 3 10% eigen bijdrage, jaar 4 20%, jaar 5 30% enz. Een compressor hoort echt niet na 2,5 jaar kapot te zijn bij een WPB dus zou ik het er niet bij laten zitten. In ieder geval niet accepteren dat je meer dan 10% eigen bijdrage hebt.
Klopt vandaar dat ik goede afspraken heb gemaakt over dit soort aangelegenheden met de Panasonic distributeurs. De vermelde club is echter van het toneel verdwenen en wellicht failliet. Recht hebben is 1 maar krijgen is vaak iets anders zeker wanneer het product uit het buitenland is geïmporteerd.CurlyMo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:40:
[...]
Als het dus een Nederlandse toko is dan geldt ook het Nederlandse recht en daarmee de levensduur conformiteit. De tijd dat een product mee hoort te gaan is ook de periode waarop je garantie kan claimen. Meestal wordt er bij levensduur met percentages gerekend, want je hebt er wel X jaar al profijt van gehad. Dus jaar 3 10% eigen bijdrage, jaar 4 20%, jaar 5 30% enz. Een compressor hoort echt niet na 2,5 jaar kapot te zijn bij een WPB dus zou ik het er niet bij laten zitten. In ieder geval niet accepteren dat je meer dan 10% eigen bijdrage hebt.
Maar het lijkt mij toch logischer dat hij steeds (tussen 12:00 en 21:00) terug opwarmt tot 55° (dit is de temperatuur aanbevolen door Ariston en door de loodgieter zo ingesteld).
Nu had ik dus dat de boiler op dag 1 rond 12 uur had opgewarmd tot 55°
Op dag 2 was de temperatuur om 21 uur nog nét niet onder de 40°.
Hij ging dus niet opnieuw opwarmen.
Op dag 3 was de temperatuur (op het meetpunt halverwege de boiler) inmiddels wél onder de 40° gezakt, maar kon ik 's morgens nog douchen.
Alleen was daarna het warm water 'op'.
En werd er pas weer warm water gemaakt om 12 uur.
De importeur Ariston gaf in hun antwoord aan dat de temperatuur nooit onder de 40° ging zakken:. "Zodra de boiler de ingestelde temperatuur heeft bereikt, houdt deze het water op de vaste temperatuur van 40°"
Ik denk dat hij dat in mijn geval niet heeft gedaan.
En dat ik als gevolg daarvan op dag 3 's morgens geen warm water meer kon tappen.
Het woord 'hysterese' moest ik wel even opzoeken (maar ik denk dat ik dat nu begrijp) 😀
Dapdodo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:36:
[...]
Je moet sowieso hysterese hebben, dus bij jouw tussen 55 (oef is 45-50 niet genoeg) en 40C.
Geen verwarming tussen 21u-12u, daar moet de reserve voor zijn bij 40C om 21u.
Door laagwerking zal de onderkant koud vullen 15C en boven nog >40C zijn. Als de koude laag door verbruik naar boven gaat, komt het moment dat je meting onder de 40C gaat. Zoals je aangeeft 31C buiten verwarmingstijd mag ik aannemen.
Echter als je boiler goed bepaald is, zit daarboven nog steeds warm water van >40C, dit totdat de koude laag bovenkant bereikt en dan is je boiler "leeg/koud".
Dus belangrijker is hoeveel water zit er nog boven het meetpunt en heb je daar genoeg aan tussen 21u-12u?
Als voorbeeld, ik heb 200L boiler. Meting zit op de helft, waar de spiraal vanaf de bodem eindigt. Dus als de boilertemperatuur verwarmen aangeeft, heb ik nog 100L die warmer is. Daardoor komt bij mij (verwarmt tot 47C) de uitlaattemperatuur zelden tot nooit onder de 40C.
Koelt hij dan ook zo ver af?
Ik heb de voorganger van die van jou maar die werkt duidelijk anders.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Uit de installatiehandleiding van de Nefit Trendline II CV is het niet duidelijk of ik een solarsensor moet aansluiten. Zo'n solarsensor voorkomt dat dat de brander aanslaat als de solarsensor 60 graden meet op de aanvoerleiding. Maar wat gebeurd er dan als het water in de boiler geen 60 graden maar bijvoorbeeld 55 granden is?
Zonder sensor zal hij dus altijd aanspringen, er zit nl. een stromingssensor in. of je moet die onderbreken. Dat heb ik gedaan voor dat ik de ketel weg heb gedaan. aan/uit schakelaar ertussen en mocht de boiler eens leeg zijn kun je de ketel laten bijspringen.Aziona schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:46:
Weet iemand wat er gebeurd als je warmtepompboiler aansluit op de koudwateraanvoerleiding van de CV? Het is mijn niet duidelijk of de brander van de CV aanslaat als er water van 50-60 graden wordt aangevoerd in plaats van koud water. Slaat de brander altijd aan? Meet de CV de temperatuur van het uitgaande water en beperkt ie de brander als het water wordt dan de ingestelde temperatuur?
Uit de installatiehandleiding van de Nefit Trendline II CV is het niet duidelijk of ik een solarsensor moet aansluiten. Zo'n solarsensor voorkomt dat dat de brander aanslaat als de solarsensor 60 graden meet op de aanvoerleiding. Maar wat gebeurd er dan als het water in de boiler geen 60 graden maar bijvoorbeeld 55 granden is?
Wat ik al zei, de stromingssensor van de ketel onderbreken, dan springt je ketel gegarandeerd niet aan.Aziona schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:29:
Ik kan de solarsensor er tussen doen maar de CV vereist dat de sensor een temperatuur van 60 graden meet om te voorkomen dat de ketel niet bijspringt. Wat kan ik doen om de ketel te laten denken dat de sensor altijd tenminste 60 graden meet?
Alleen de 200 liter staande modellen komen met invoer en afvoer buis.
Het is begrijpelijk dat dit vaak gaat om lagere warmtevraag en daardoor vaak gekozen wordt om het gewoon uit de ruimte te onttrekken waar hij instaat.
Maar ik zou toch graag het onttrekken uit ventilatiekanaal, zodat hij warme vochtige badkamerlucht gebruikt.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Jawel. Ik lever de 150 ltr van Panaonic met 2 aparte kanalen.!null schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:58:
Zijn er eigenlijk hangende warmtepompboilers van een liter of 150 (eventueel 120) die je kunt aansluiten op een buis voor de invoer? Ik zie ze alleen met afvoerbuis.
Alleen de 200 liter staande modellen komen met invoer en afvoer buis.
Het is begrijpelijk dat dit vaak gaat om lagere warmtevraag en daardoor vaak gekozen wordt om het gewoon uit de ruimte te onttrekken waar hij instaat.
Maar ik zou toch graag het onttrekken uit ventilatiekanaal, zodat hij warme vochtige badkamerlucht gebruikt.
Zou je de typenummers hier kunnen posten? Het lijkt nu wel heel erg op spam als je alleen maar post “Bij mij te koop”.Carboy54 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:22:
[...]
Jawel. Ik lever de 150 ltr van Panaonic met 2 aparte kanalen.
De Atlantic Calypso 100/150 hangt aan de muur en heeft een gescheiden lucht toe- en afvoer.
Inderdaad de Atlantic / Panasonic 150 liter kan dat wel, de rest haalt het gewoon uit de ruimte.
Verder weet ik nog een Climer warmtepompboiler die dat kan, maar die zijn wat prijzig, zeker voor de kleine volumes.
Er zit dan een kleinere wp in die minder lucht verzet.
Oja, dat kan ook nog. Met die opmerking even gekeken, en bijvoorbeeld de Auer Edel Air 150 liter lijkt dat te doen. Dan kun je ook zo'n dubbel buis erbij kopen met 90 graden hoek.Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:54:
Soms lijkt het op 1 buis maar is het een concentrische uitvoering zoals bij een cvketel dak doorvoer.
Er zit dan een kleinere wp in die minder lucht verzet.
Wellicht volgt dit dan de standaard maten dat je zo'n universeel opsplits ding kan gebruiken (zoals bij een CV) om wat meer vrijheid te hebben, bijvoorbeeld om aan te sluiten op mechanische ventilatie.
Deze buis is anders in de zin dat je er nog een buis bij op kunt zetten van ventilatie kanalen?
En anders zou je dat wel kunnen maken met een 125mm T stuk
Ik zie in ieder geval genoeg van dit soort dingen om direct door nabijgelegen dak of wand naar buiten te gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 28-02-2023 12:26 ]
Vreemd dat er alleen een schets is btw.
- Ariston Nuos split 270
- Atlantic Calypso split 270
Ik heb me hier al even ingelezen maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken. De Ariston lijkt me een iets hogere COP te hebben.
Zijn er voor de rest nog grote verschillen tussen deze 2 die mijn keuze zouden kunnen vergemakkelijken?
Betrouwbaarheid en levensduur zijn voor mij het allerbelangrijkste.
MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS
Januari, 43,4kWh voor 1,65m3 warm water.
Februari, 37,1kWh voor 1,25m3 warm water.
Atlantic Explorerv3 270ltr. 50graden. Binnen-Buiten en ieder week een legionellarun.
2 volwassen in huis.
De 270ltr. is nu overkill maar toen ik hem in 2018 kocht waren we met 5 personen in huis.