Toon posts:

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:08
De cijfertjes voor januari en februari staan weer in de sheet in de TS. ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-03 12:24
Ik wil een nieuwe boiler aansluiten op enigszins verouderde koperen leidingen. Kan ik gewoon gebruik maken van knelkoppelingen, om daar vervolgens een RVS flexibele slang op aan te sluiten?
Dus koperen buis doorsnijden met pijpensnijder, uiteinde schuren, schoonmaken, bramen verwijderen, en dan de knelkoppeling erop. Of zijn knelkoppelingen op oude buizen af te raden en moet ik dit anders aanpakken? Tips?

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:18

CurlyMo

www.pilight.org

Gasoline1234 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:13:
Ik wil een nieuwe boiler aansluiten op enigszins verouderde koperen leidingen. Kan ik gewoon gebruik maken van knelkoppelingen, om daar vervolgens een RVS flexibele slang op aan te sluiten?
Dus koperen buis doorsnijden met pijpensnijder, uiteinde schuren, schoonmaken, bramen verwijderen, en dan de knelkoppeling erop. Of zijn knelkoppelingen op oude buizen af te raden en moet ik dit anders aanpakken? Tips?
Dat is exact hoe ik het hier gedaan heb.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Gasoline1234 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:13:
Ja maar niet schuren, dat doe je voor solderen, wel schoonmaken en ontbramen.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:50
klump4u schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:53:
De cijfertjes voor,
Januari, 43,4kWh voor 1,65m3 warm water.
Februari, 37,1kWh voor 1,25m3 warm water.

Atlantic Explorerv3 270ltr. 50graden. Binnen-Buiten en ieder week een legionellarun.
2 volwassen in huis.
De 270ltr. is nu overkill maar toen ik hem in 2018 kocht waren we met 5 personen in huis.
Dan is een kleinere wpb wel zuiniger.

Mijn cijfertjes voor,
Januari, 30 kWh voor 2,18 m3 warm water van 38° C
Februari, 31 kWh voor 1,97 m3 warm water van 38° C

Ferroli Egea 90 liter 52° Binnen-Buiten geen legionella run.
2 volwassenen in huis.

Legionella run doe ik niet omdat we iedere week de 90 liter helemaal verversen. Dat gebeurt doordat we dan douchen én de was draaien met een hot fill.

[Voor 10% gewijzigd door Pim57 op 01-03-2023 23:01]

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:23

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Hetgeen je verbruikt aan warm tapwater van 38graden. Waar haal je deze info vandaan?

9900 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-03 11:06
Ik zit even met het volgende:
Nu de verbouwing tegen een einde komt, kan ook de boiler geplaatst worden die al enige tijd staat te wachten

Ik heb twee opties

1. in de garage, makkelijk te plaatsen (2 meter van buiten af) en aan te sluiten. Aansluiting water is 1/2'', aansluiting warm water is koper 12mm. Belangrijk hierbij is dat ik enkel een reguliere handdouche heb (en naar een niebla douchekop wil als dit voor de vrouw des huizes ook bevalt)

2. naar zolder met 100kg, nadeel dat dit moeilijk naar zolder te vervoeren is. Voordeel dat daar de huidige CV hangt en ik goede toevoer van koud en warm water heb. Nadeel is mogelijk gebrom op zolder.

Ik neig nu naar optie 1, en indien dat niet werkt de boiler leeglaten en naar optie 2. Of zijn er hier ervaringsdeskundigen die aangeven dat optie 1 zeker niet gaat werken?

dank vast

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:48
ErgoStijn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:25:
Nu de verbouwing tegen een einde komt, kan ook de boiler geplaatst worden die al enige tijd staat te wachten

Ik heb twee opties

1. in de garage, makkelijk te plaatsen (2 meter van buiten af) en aan te sluiten. Aansluiting water is 1/2'', aansluiting warm water is koper 12mm. Belangrijk hierbij is dat ik enkel een reguliere handdouche heb (en naar een niebla douchekop wil als dit voor de vrouw des huizes ook bevalt)

2. naar zolder met 100kg, nadeel dat dit moeilijk naar zolder te vervoeren is. Voordeel dat daar de huidige CV hangt en ik goede toevoer van koud en warm water heb. Nadeel is mogelijk gebrom op zolder.

Ik neig nu naar optie 1, en indien dat niet werkt de boiler leeglaten en naar optie 2. Of zijn er hier ervaringsdeskundigen die aangeven dat optie 1 zeker niet gaat werken?

dank vast
Hij staat hier zelfs buiten in een afgetimmerd hokje zonder problemen (ook aangesloten op 12 mm ipv 15, 50 jaar geleden kenden ze waarschijnlijk nog geen 15 mm)

• Pim57
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:11:
Hetgeen je verbruikt aan warm tapwater van 38graden. Waar haal je deze info vandaan?
De watermeter van de woning registreert tot op de liter nauwkeurig. De thermostaat kraan geeft water van 38° C.

Als je voor en na het douchen/wassen de meterstanden noteert weet je het verbruik.

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
Nee, dan weet je het verbruik dat de kraan voor je gemengd heeft en daar zit koud water bij.
Wil je alleen de wpb meten dan heb je daar een apart klokje voor nodig op de koude of warmte aansluiting.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
Pim57 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:38:
[...]

De watermeter van de woning registreert tot op de liter nauwkeurig. De thermostaat kraan geeft water van 38° C.

Als je voor en na het douchen/wassen de meterstanden noteert weet je het verbruik.
Als je de koudwater temperatuur dan ook nog meet, weet je de verhouding warm/koud.
In het zeeuwse nu 7C

Voorbeeld:
Douche 6L/min
koud in 7C
SWW 50C na de boiler op 80C ivm zonnecollector (normaal 45C)
Douchewater 38C.
x+y=6
7x+50y=6*38
7(6-y)+50y=6*38
43y=186
y=4,...
Dus 4L warm en 6-4L koud.
Heb een boiler van 200L is ongeveer 40 doucheminuten (voor ons 2 dagen).

[Voor 24% gewijzigd door Dapdodo op 02-03-2023 16:21]

• ErgoStijn
Activate schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:01:
[...]

Hij staat hier zelfs buiten in een afgetimmerd hokje zonder problemen (ook aangesloten op 12 mm ipv 15, 50 jaar geleden kenden ze waarschijnlijk nog geen 15 mm)
wat voor een douchekop heb jij aangesloten in de badkamer als ik vragen mag, ook een reguliere handdouche?

• Activate
Een waterbesparende van Grohe

• wizzopa
@ErgoStijn Douche kop laten zitten en en een diepte investering doen in neoperl-doorstroombegrenzer-pcw

Werkt hier al jaren met een 5 liter begrenzing ;)

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:16
Samen met mijn bejaarde loodgieter ben ik op dit moment in het huis aan het klussen. Ik heb een WPB op zolder staan, Atlantic V4.

1) Qua aansluiting is het: water -> inlaatcombinatie -> WPB -> warm water ?
Een expantievat is niet nodig doordat je een inlaatcombinatie hebt, correct?

2) Mag ik de luchtaanvoer op de badkamer aansluiten, zodat de WPB de lucht uit de woning via de badkamer (4m2) neemt?

Edit: nvm, optie 2 staat op de verboden lijst :+

En Edit nogmaals: nvm, heb mijn info al gevonden. RTFM

[Voor 11% gewijzigd door TWCRay op 02-03-2023 20:18]

• Activate
TWCRay schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:01:
Samen met mijn bejaarde loodgieter ben ik op dit moment in het huis aan het klussen. Ik heb een WPB op zolder staan, Atlantic V4.

1) Qua aansluiting is het: water -> inlaatcombinatie -> WPB -> warm water ?
Een expantievat is niet nodig doordat je een inlaatcombinatie hebt, correct?

2) Mag ik de luchtaanvoer op de badkamer aansluiten, zodat de WPB de lucht uit de woning via de badkamer (4m2) neemt?

Edit: nvm, optie 2 staat op de verboden lijst :+

En Edit nogmaals: nvm, heb mijn info al gevonden. RTFM
:) :) :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@TWCRay Plaats je nog even een foto van de installatie als je bent, dan kunnen we het nog even dubbel checken.

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:16
Zal ik sowieso doen @CurlyMo . Ik ga het nu aansluiten zoals hierboven geschreven:

water -> inlaatcombinatie (sfino, afvoercondenswater) -> WPB -> warm water.

Aangezien ik Uponor gebruik en de WPB niet boven de 60 graden uitkomt is een thermostatische regelaar niet nodig op de uitgang.

Zit alleen nog te twijfelen of ik de lucht van de zolder laat pakken of van buiten.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@TWCRay Denk ook aan een aftapkraan en afsluitkranen. Handig als er ooit in het huis aan de (warm)waterleiding wordt geklust.

• Activate
TWCRay schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:33:
Zal ik sowieso doen @CurlyMo . Ik ga het nu aansluiten zoals hierboven geschreven:

water -> inlaatcombinatie (sfino, afvoercondenswater) -> WPB -> warm water.

Aangezien ik Uponor gebruik en de WPB niet boven de 60 graden uitkomt is een thermostatische regelaar niet nodig op de uitgang.

Zit alleen nog te twijfelen of ik de lucht van de zolder laat pakken of van buiten.
De thermostatische regelaar was bij ons wel nodig aangezien een 30 tal Heatpipes de boiler ook opwarmen

• montebaldo55
  • Laatst online: 00:27
ErgoStijn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:25:

Ik heb twee opties

dank vast
Zodra je de wpb in de schuur plaatst gebruik je waarschijnlijk de warmwater leiding vd bovenste verdieping (cv plek) naar de 1e verdieping niet meer omdat het warme water van beneden komt.
Als mijn veronderstelling klopt dan dan heb je een grote kans op legionella als je geen maatregelen treft.
Pas hier dus mee op
Verkeerde in dezelfde positie maar heb een veilige oplossing.
Wpb staat dus in de schuur en bijkomend voordeel is dat we nu binnen 2 sec warm water in de keuken hebben ipv 45 sec

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:27
Sanitycheck please..ik heb gisteren mijn Panasonic 150L opgehangen (clone van Atlantic Calypso) en mijn watermeter heb ik verkeerd om :S in alle focus op het waterdicht krijgen van koppelingen die pijl 2s uit het oog verloren en toen precies er verkeerd ingezet..

Goed, dan wil ik nu het systeem sluiten om hier rustig aan te werken maar twijfel of mijn inlaatcombinatie nu echt afsluit. Kan iemand dit bevestigen? De draaiknop bovenop de inlaatcombinatie heb ik dichtgedraaid.

Andere optie is drainen van het systeem maar aangezien de boiler op dezelfde etage hangt als de kranen kan hij niet helemaal leeg. Aftappunt onder warm water ben ik nu natuurlijk te laat mee en weet even niet hoe ik dat nu nog kan realiseren. 150L zijn een hoop emmers, en zeker op 1 hoog..

3100Wp Z, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@stevenP Als je toch bezig bent kan je gelijk die vlinderkraan vervangen door een KIWA goedgekeurd type :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
@stevenP boiler kan je niet leeg laten lopen via de warm water kant, dat kan alleen via de koud water kant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:10
stevenP schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:06:
Sanitycheck please..ik heb gisteren mijn Panasonic 150L opgehangen (clone van Atlantic Calypso) en mijn watermeter heb ik verkeerd om :S in alle focus op het waterdicht krijgen van koppelingen die pijl 2s uit het oog verloren en toen precies er verkeerd ingezet..

Goed, dan wil ik nu het systeem sluiten om hier rustig aan te werken maar twijfel of mijn inlaatcombinatie nu echt afsluit. Kan iemand dit bevestigen? De draaiknop bovenop de inlaatcombinatie heb ik dichtgedraaid.
[Afbeelding]

Andere optie is drainen van het systeem maar aangezien de boiler op dezelfde etage hangt als de kranen kan hij niet helemaal leeg. Aftappunt onder warm water ben ik nu natuurlijk te laat mee en weet even niet hoe ik dat nu nog kan realiseren. 150L zijn een hoop emmers, en zeker op 1 hoog..
Duco kraan dicht is geen water van die kant!

• stevenP
@Carboy54 thanks, die had ik nodig. Het kon ook eigenlijk niet anders, want toen ik het koud water dicht deed in de put en kranen opende, kwam er niet 150L warm water uit. Maarja, achteraf redeneert het altijd een stuk makkelijker.. Nog niet bedenken hoe ik 'm wel (aardig) leeg ga krijgen, zodat ik er een aflaat bij de koude kant kan versieren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
@stevenP Wat je kan proberen eerst de inlaatcombinatie en / of de kraan voor de watermeter dicht draaien.

Ergens in huis een warm water kraan even open draaien zodat de druk van de boiler af is, dan de koppeling na de inlaat combinatie los draaien, dan zal daar wel wat water uit komen maar dat zal langzaam minder worden en stoppen.
De inhoud van de boiler "hangt" nu aan een vacuüm dan kan je de voorbereiden aanpassing aftap kraan plaatsen.

Tijdens deze werkzaamheden nergens een kraan opendraaien of wc door trekken.

• stevenP
wizzopa schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:12:
@stevenP Wat je kan proberen eerst de inlaatcombinatie en / of de kraan voor de watermeter dicht draaien.

Ergens in huis een warm water kraan even open draaien zodat de druk van de boiler af is, dan de koppeling na de inlaat combinatie los draaien, dan zal daar wel wat water uit komen maar dat zal langzaam minder worden en stoppen.
De inhoud van de boiler "hangt" nu aan een vacuüm dan kan je de voorbereiden aanpassing aftap kraan plaatsen.

Tijdens deze werkzaamheden nergens een kraan opendraaien of wc door trekken.
Ja precies, ook wat @Carboy54 Al schreef. Ik heb inmiddels met succes de watermeter kunnen keren door inderdaad inlaatcombinatie dicht te draaien en koud water af te sluiten/leeglopen beneden. Nu stond er alleen nog wat water in de koppelingen en meter.

Waar ik dan nog over nadenk is het hebben van een aftappunt tussen inlaatcombinatie en boiler. Op die manier kan je 'm voor reparatie, onderhoud etc helemaal leeg hebben..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
@stevenP na de inlaat combi kan je met hier boven omschreven dus een aftapkraan plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 17:42
stevenP schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:35:

Waar ik dan nog over nadenk is het hebben van een aftappunt tussen inlaatcombinatie en boiler. Op die manier kan je 'm voor reparatie, onderhoud etc helemaal leeg hebben..
Je kan niet zonder meer een aftapkraan tussen de inlaatcombinatie en de boiler plaatsen. Dat kan echter wel via een T-stuk. Dus T-stuk ertussen en daar de aftapkraan op. Dan wordt de eventuele (over)druk niet tegengehouden door die kraan en blijft de beveiliging van de inlaatcombinatie behouden.

• Wolly
  • Niet online
Ik wil ook wel een aftapkraan, maar ik zie alleen KIWA gekeurde modellen met 1/4'' aansluiting. Dan gaat het wel heel lang duren voor de boiler leeg is plus dat ik bang ben dat eventuele (kalk)vervuiling het kraantje dan verstopt.

Weet iemand een beter alternatief? Mijn idee is om er een tuinslang aan te koppelen richting een afvoer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Wolly
  • Niet online
Ik zat te zoeken op zo'n kraan die ook in je CV installatie zit, met kleine hendel en dopje voor als je hem niet gebruikt.

Zo'n kogelstopkraan kan natuurlijk ook, al zal ik dan wel de hendel eraf halen om te voorkomen dat iemand die per ongeluk even een kwartslag draait :o

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Dat wordt lastig met KIWA keur :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stevenP
Wolly schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Ik zat te zoeken op zo'n kraan die ook in je CV installatie zit, met kleine hendel en dopje voor als je hem niet gebruikt.

Zo'n kogelstopkraan kan natuurlijk ook, al zal ik dan wel de hendel eraf halen om te voorkomen dat iemand die per ongeluk even een kwartslag draait :o
Ja precies, ik zou geen kraan er tussen (durven) zetten. Ik pak een messing T-stuk (3x 1/2) waarbij "rechtdoor" de reguliere flow is en "afslag" een soortgelijke kraan

Zolang daar geen drinkwater doorheen stroomt is kiwa keur niet heel interessant toch? Puur en alleen als nood-leegloop

• wizzopa
stevenP schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Ja precies, ik zou geen kraan er tussen (durven) zetten. Ik pak een messing T-stuk (3x 1/2) waarbij "rechtdoor" de reguliere flow is en "afslag" een soortgelijke kraan

Zolang daar geen drinkwater doorheen stroomt is kiwa keur niet heel interessant toch? Puur en alleen als nood-leegloop
Zo dus heb ik ook😉

• ErgoStijn
montebaldo55 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Zodra je de wpb in de schuur plaatst gebruik je waarschijnlijk de warmwater leiding vd bovenste verdieping (cv plek) naar de 1e verdieping niet meer omdat het warme water van beneden komt.
Als mijn veronderstelling klopt dan dan heb je een grote kans op legionella als je geen maatregelen treft.
Pas hier dus mee op
Verkeerde in dezelfde positie maar heb een veilige oplossing.
Wpb staat dus in de schuur en bijkomend voordeel is dat we nu binnen 2 sec warm water in de keuken hebben ipv 45 sec
Goed dat je meedenkt. Wp komt in een verwarmde garage. De badkamer zit op 1e etage, cv op tweede. Klopt inderdaad dat daar dan warmwaterkraan niet meer gebruikt wordt, is. ~3 meter leiding. Ik ga kijken of ik geen mengkraan kan makem tbv wasmachine, stroomt het water tenminste regelmatig nog door .

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 21:33
Hallo WPB experts, ik heb een vraag betreft de water aansluiting van een Vailant aroSTOR VWL BM 270 of gelijk soortig. Dit is het type met extra hulp verwarming spiraal

De vraag is specifiek voor aansluiting 4 en 5.
Ik zal de hulpverwarming spiraal niet gebruiken, alleen de koud/warm water aanvoer/afvoer.
Maar welke moet ik gebruiken? 4 of 5?
2 en 3 zijn een gesloten circuit, maar 1, 4 en 5 gaan allen de boiler in.

Waarschijnlijk moet ik de warm water uitgang op 4 aansluiten en 5 afdoppen, maar ik weet het niet zeker.
iemand een idee?

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-03 11:48
@johnvolkering

In dit geval inderdaad de circulatie afdoppen (5) en 4 gebruiken voor warmwater.

5 zou je later kunnen aansluiten middels een pomp op 1. Waarschijnlijk is de aansluiting intern ook wat anders dan die van het warme water.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

johnvolkering schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:20:
Hallo WPB experts, ik heb een vraag betreft de water aansluiting van een Vailant aroSTOR VWL BM 270 of gelijk soortig. Dit is het type met extra hulp verwarming spiraal
[Afbeelding]

De vraag is specifiek voor aansluiting 4 en 5.
Ik zal de hulpverwarming spiraal niet gebruiken, alleen de koud/warm water aanvoer/afvoer.
Maar welke moet ik gebruiken? 4 of 5?
2 en 3 zijn een gesloten circuit, maar 1, 4 en 5 gaan allen de boiler in.

Waarschijnlijk moet ik de warm water uitgang op 4 aansluiten en 5 afdoppen, maar ik weet het niet zeker.
iemand een idee?
4 gebruiken inderdaad en 5 afdoppen, hieronder een foto van de binnenkant van dezelfde situatie bij een Explorer v3. rood is dan 4 en het witte pijpje is 5.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is daar de achterliggende gedachte achter?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
timovd schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:59:
[...]

Wat is daar de achterliggende gedachte achter?
Zo'n kraantje is niet voor drinkwater bedoeld en wordt niet als zodanig gekeurd.
De andere oplossing met dat kraantje op een t-stuk lijkt me prima, als er al water doorheen gaat dan gaat het de wpb uit.

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-03 07:32
Goedeavond,
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat heb ik nodig om de Atlantic explorer v4 te koppelen aan homey?
Ik ga ook het input contact gebruiken maar het lijkt me handig ook ook de andre functies te kunnen gebruiken.

Somfy TaHoma, Switch or Connexoon?

Bedankt!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik gebruik een Cozytouch, van de andere apparaten is het de vraag of ze met die server praten en de EX V4 herkennen.
Bij gebrek aan een Homey wet ik niet hoe de communicatie werkt, ik neem aan praten met de juiste server zoals de meesten doen.
Je kan wat dingen doen zoals een boost starten, wat settings veranderen maar veel doe je niet dagelijks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
Speedy-Andre schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:32:
Ik gebruik een Cozytouch, van de andere apparaten is het de vraag of ze met die server praten en de EX V4 herkennen.
Bij gebrek aan een Homey wet ik niet hoe de communicatie werkt, ik neem aan praten met de juiste server zoals de meesten doen.
Je kan wat dingen doen zoals een boost starten, wat settings veranderen maar veel doe je niet dagelijks.
Ik gebruik m’n Cozytouch eigenlijk alleen om de temperatuur in een leuk grafiekje te zien :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Activate
overhyped schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Ik gebruik m’n Cozytouch eigenlijk alleen om de temperatuur in een leuk grafiekje te zien :)
Ben benieuwd hoe??

Ik kan dat niet zien op de App?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

[...]

Daar gebruik ik PVOutput voor ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Activate
Mmhh interessant

Hoe heb je dat gekoppeld als ik vragen mag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cautje
[...]

Ok, daar is het een duur ding voor.
Ik werk met Homey en heb alleen een koppeling nodig.

Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cautje
Idd, dat ziet er goed uit.
Hoe koppel je die informatie?

Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gazyro
Voor de mensen met de Atlantic boilers. Ik heb zoals iemand mij tipte, de boiler op automatisch gezet en inderdaad, wat een verschil in verbruik.

Echter lopen we er nu tegenaan dat het systeem niet goed wilt leren wanneer er warm water moet zijn. Op 2 dagen van de week wordt er meer gedouched dan anders, maar het systeem besluit niet boven de 50 graden te verwarmen wat al een keer heeft geleid tot koud(er) water.

Heeft iemand anders ook deze ervaring? Ik ga de PV binnenkort even aansluiten en kijken of ik hem via de HA en de temperatuursensoren kan inregelen voor maximaal comfort. (Lees, Minimale klachten) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa

Sinds kort Sonoff in HA😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Activate
Gazyro schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:59:
Voor de mensen met de Atlantic boilers. Ik heb zoals iemand mij tipte, de boiler op automatisch gezet en inderdaad, wat een verschil in verbruik.

Echter lopen we er nu tegenaan dat het systeem niet goed wilt leren wanneer er warm water moet zijn. Op 2 dagen van de week wordt er meer gedouched dan anders, maar het systeem besluit niet boven de 50 graden te verwarmen wat al een keer heeft geleid tot koud(er) water.

Heeft iemand anders ook deze ervaring? Ik ga de PV binnenkort even aansluiten en kijken of ik hem via de HA en de temperatuursensoren kan inregelen voor maximaal comfort. (Lees, Minimale klachten) :)
Bedoel je meer of minder verbruik?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa

Kijk dan ook naar water besparing middels een douche kop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• overhyped
Activate schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Ben benieuwd hoe??

Ik kan dat niet zien op de App?
De app laat het niet zien, maar in de api wel. Dit is uit m’n home assistant.

Wat ik mij nog afvroeg: is bij de Cozytouch ook de lokale api aan te zetten? De selder hardware met een Somfy sausje kan het, maar heb ‘t nog niet gevonden (op een beetje lafjes googlen na ook nog niet veel tijd aan besteed :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Activate schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:42:
Mmhh interessant

Hoe heb je dat gekoppeld als ik vragen mag?
@cautje , Domoticz en enkele sensoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
overhyped schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:31:
[...]

De app laat het niet zien, maar in de api wel. Dit is uit m’n home assistant.

[Afbeelding]

Wat ik mij nog afvroeg: is bij de Cozytouch ook de lokale api aan te zetten? De selder hardware met een Somfy sausje kan het, maar heb ‘t nog niet gevonden (op een beetje lafjes googlen na ook nog niet veel tijd aan besteed :) )
De app laat het verbruik zien en via Domoticz zelfs per Wh.
Misschien ligt het aan mijn EX V3 maar de gemeten temperatuur ziet de api niet tenzij HA meer kan.
Wat kan je er nog meer mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gazyro
Activate schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Bedoel je meer of minder verbruik?
Minder, boiler koelt nu stuk verder af op de dagen dat hij niet wordt gebruikt. Dus in plaats van bij 50c aan te slaan gaat hij nu soms tot 45.

Per week toch al snel 2 kwh besparing zonder echte inlevering qua comfort.
wizzopa schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Kijk dan ook naar water besparing middels een douche kop.
Die hadden we gelukkig al vervangen. Doet maar 5 tot 7 liter afhankelijk van de stand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:04

Standje automatisch is een flink verschil in verbruik zeg je. Dat gaat om 2 kWh per week begrijp ik, heb je dit meerdere weken getest of is er toevallig ook een keer korter gedoucht sinds je die stand gebruikt?

Ik heb ook flink lopen experimenteren en merk juist niet zoveel verschil tussen automatisch en gerichte bedrijfstijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gazyro
maharens schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Standje automatisch is een flink verschil in verbruik zeg je. Dat gaat om 2 kWh per week begrijp ik, heb je dit meerdere weken getest of is er toevallig ook een keer korter gedoucht sinds je die stand gebruikt?

Ik heb ook flink lopen experimenteren en merk juist niet zoveel verschil tussen automatisch en gerichte bedrijfstijden.
Zeker, heb sinds januari hem op auto gezet omdat het huis nogal afkoelde. (Buren zijn sinds maart aan het verbouwen.) Sindsdien draait hij vrolijk op auto.

Evenveel blijven douchen. Verbruik voor als na de wijziging vergeleken en rekening gehouden met de lagere temperaturen. Apparaat heeft minder tijd gedraaid en blijft op lagere temperaturen steken op de dagen dat het niet nodig is. Zie hem vaak maar tot 48/49 opwarmen. Voor de wijziging liep hij vaak rond de 0,9 KWH voor verlies en 2+ voor verwarmen na gebruik. Nu loopt hij rond de 0,6 te doen voor verlies en 1,4 voor verbruik. Als hij een legionella run heeft gedaan, wilt hij vaak de dag erna gewoon niks verbruiken.

Op dagen dat hij nodig is gaat hij in plaats van 54 graden nu naar 50, wat technisch gezien net voldoende zou moeten zijn. Dus misschien houd auto te weinig rekening met de menselijke factor ;)
Unit is ook niet super slim op auto, heb hem al een paar keer betrapt dat hij na het verwarmen na het douchen vrolijk de dag erna de legionella run gaat doen.

Indien je de unit zelf wat meer zou knijpen, dus geen default van 54 graden aanhoud kan het inderdaad zijn dat hij veel minder verschil heeft. Ook draait deze unit op binnen binnen. Dit kan natuurlijk ook veel verschil geven omdat de temperatuur buiten meer fluctueert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
Ik heb op zolder nog geen afvoer: moet je zowel een inlaatcombinatie als een expansievat installeren of is alleen een expansievat ook voldoende?
Dat moet dan wel een expansievat voor sanitair water zijn, heb ik begrepen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gazyro
Aziona schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:33:
Ik heb op zolder nog geen afvoer: moet je zowel een inlaatcombinatie als een expansievat installeren of is alleen een expansievat ook voldoende?
Dat moet dan wel een expansievat voor sanitair water zijn, heb ik begrepen.
Alleen inlaat is nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziona
klump4u schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:50:
[...]

Wat ik al zei, de stromingssensor van de ketel onderbreken, dan springt je ketel gegarandeerd niet aan.
Dank je wel, blijkbaar zit er op mijn Nefit Trendline een plugje op dat ik eraf kan halen.

Ik had eigen gehoopt dat de ketel alleen zou bijverwarmen als het water uit deWPB niet heet genoeg is, misschien gaat ie dat ook wel doen. Moet alles nog installeren, we gaan het zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziona
Gazyro schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:39:
[...]
Alleen inlaat is nodig.
De inlaat kan niet vervangen worden door een expansievat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Aziona schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:41:
[...]

De inlaat kan niet vervangen worden door een expansievat?
Nee, de inlaat heeft een terugstroombeveiliging zodat er geen water terug de waterleiding in kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Nee, de inlaat heeft een terugstroombeveiliging zodat er geen water terug de waterleiding in kan.
Dus je kan de inlaatcombinatie alleen vervangen door een expansievat als je er dan wel een keerklep / terugslagklep voor in de plaats brengt ;) Of dat qua prijs nou zoveel scheelt.

@Aziona Je kan er ook voor kiezen een expansievat te installeren van bijv. 6 bar en dan een inlaatcombinatie van 8 bar. Dan werkt de inlaatcombinatie als noodvoorziening.

[Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 05-03-2023 17:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Het zou in dit geval mogelijk een afvoer schelen, echter denk ik dat die toch wel handig is als je een wpb ooit leeg wil laten lopen voor onderhoud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:17:
Het zou in dit geval mogelijk een afvoer schelen, echter denk ik dat die toch wel handig is als je een wpb ooit leeg wil laten lopen voor onderhoud.
En waar ga je dan met je condensafvoer heen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Die laat je in een metalen bak lopen met een niveau regeling er in. De niveau regeling schakelt een 1000 Watt verwarming element
als het niveau gedaald is gaat het element weer uit. 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Goed punt, dat zou @Aziona waarschijnlijk te laat ontdekken :+
Een extra reden om toch een afvoer te plaatsen.

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001

DaLass

Where is Peach?

cautje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:06:
Goedeavond,
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat heb ik nodig om de Atlantic explorer v4 te koppelen aan homey?
Ik ga ook het input contact gebruiken maar het lijkt me handig ook ook de andre functies te kunnen gebruiken.

Somfy TaHoma, Switch or Connexoon?

Bedankt!
Ik heb een poosje geleden voor een hele scherpe prijs een Connexoon op de kop kunnen tikken in de hoop dat ik die kon gebruiken voor mijn Atlantic Explorer V4. Die stond 2 dagen later weer op Marktplaats, want dat ging dus gewoon niet. Ondanks dat de hardware gelijk is aan de Atlantic Cozytouch is de software wel degelijk anders en is die ondersteuning er niet.

Als je het kunt testen kun je een andere variant proberen, maar moet je het aanschaffen: pak dan gewoon de Atlantic Cozytouch, die werkt tenminste,

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• Aziona
Weet iemand wat er met deze paragraag in de handleiding van de Atlantic Explorer V4 bedoeld wordt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

Aziona schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:17:
Weet iemand wat er met deze paragraag in de handleiding van de Atlantic Explorer V4 bedoeld wordt?

[Afbeelding]
Dat is volgens mij als je de boiler met een cv ketel zou willen verwarmen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:41
In september 2022 heb ik zelf een Atlantic Explorer V4 geïnstalleerd. Alleen heb ik gemist dat voor de subsidie aanvraag een installatie factuur nodig is van een erkende installateur.

Nu dacht ik dat het niet zo een probleem zou zijn om een loodgieter te vinden die een factuur zou willen maken voor het controleren van mijn zelf aangesloten boiler. Dat blijkt echter veel lastiger dan gedacht.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Mogelijk stel ik de verkeerde vragen aan de installateurs?

Specs

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

wizzopa schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Die laat je in een metalen bak lopen met een niveau regeling er in. De niveau regeling schakelt een 1000 Watt verwarming element
als het niveau gedaald is gaat het element weer uit. 😉
Er zijn monoblock gevelairco's die condenswater met een ultrasoonmister door de afvoerlucht laten wegblazen. Dat is ca 10 watt.
Toch zou dat niet mijn eerste keus zijn :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• overhyped
RvP schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:56:
In september 2022 heb ik zelf een Atlantic Explorer V4 geïnstalleerd. Alleen heb ik gemist dat voor de subsidie aanvraag een installatie factuur nodig is van een erkende installateur.

Nu dacht ik dat het niet zo een probleem zou zijn om een loodgieter te vinden die een factuur zou willen maken voor het controleren van mijn zelf aangesloten boiler. Dat blijkt echter veel lastiger dan gedacht.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Mogelijk stel ik de verkeerde vragen aan de installateurs?
Je vraagt om fraude te plegen, dus ik snap wel dat bedrijven er geen zin in hebben. Subsidie eisen stellen installatie verplicht, geen controle.

Ik ben het direct met je eens dat de regels niet kloppen, maar snap wel dat (zeker in deze markt) een installateur er z’n handen niet aan brand.

[Voor 0% gewijzigd door overhyped op 07-03-2023 15:40. Reden: tikfouten]

• wizzopa
Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Er zijn monoblock gevelairco's die condenswater met een ultrasoonmister door de afvoerlucht laten wegblazen. Dat is ca 10 watt.
Toch zou dat niet mijn eerste keus zijn :)
Wat ook wel gedaan wordt is condens water met een pompje over de condensor pompen, dan heb je een water gekoelde condensor. Dan gaat de persdruk omlaag en dat scheelt weer in het stroom verbruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48
overhyped schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Je vraagt om fraude te plegen, dus ik snap wel dat bedrijven er geen zin in hebben. Subsidie eisen stellen installatie verplicht, geen controle.
Is dat zo? Volgens mij draait het om de "in bedrijfsstelling van een deuglijk geïnstalleerd systeem", wat je natuurlijk kunt interpreteren "installateur steekt de stekker erin".

Het is meer dat een derde geen verwantwoordelijkheid wil nemen voor een systeem dat ze niet zelf hebben geïnstalleerd.

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:41
Als ik het dan goed begrijp is het een beetje kiezen of delen. Ofwel je laat de WPB installeren tegen momenteel relatief hoge kosten (want iedereen is druk druk druk dus de prijs is hoog) en je maakt aanspraak op de subsidie. Of je installeert zelf, spaart de kosten van de installatie uit, maar kan geen subsidie aanvragen.

Waarbij ik mij dan afvraag waarom ik hier zoveel DIY installaties voorbij zie komen.
Laten jullie dan allemaal die subsidie liggen?

En zoals hierboven wordt genoemd vraag ik om en inbedrijfstelling en niet om een installatie. Een inbedrijfstelling zou voldoende zijn voor de subsidie.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

RvP schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:47:
Waarbij ik mij dan afvraag waarom ik hier zoveel DIY installaties voorbij zie komen.
Laten jullie dan allemaal die subsidie liggen?
Veel installaties van voor die nieuwe regelgeving.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik begin een beetje <3 te worden op Home Assistant :9

Het ligt aan mijn EX V3 dat de gemeten temperatuur niet wordt gelogd, maar dat heb ik opgelost met een extra sensor die op een Nodemcu zit (samen met de lucht toevoer sensor).
Een beetje jammer is dat hij het verbruik voor en na een run wel weergeeft maar niet het verschil of per dag.
Domoticz doet dat beter en geeft de eenheden duidelijker weer.
AH kent boost en away mode duration schuifjes, maar je ziet alleen 0-7 en niet of dat dagen of uren zijn.

Ik kon HA met een SD image op een Pi 2B zetten, hierdoor vrij weinig werk om te installeren en HA vindt best veel iot dingen in het netwerk.
Een Nodemcu met EspEasy en de Tasmota spullen geven wat meer werk, maar het kan allemaal wel.
In Domoticz lukte het maar niet om bij een verbruik van >100W (wpb) iets te schakelen, dat doet HA beter
maar dan is EspEasy weer lastig (die mijn Itho box via RF aanstuurt.
Domoticz heeft een meerstanden schakelaar die elk Itho commando kent, eenmalig handwerk maar je kan hem wel met timers of sensors aansturen en ik zoek uit wat HA hier kan betekenen.

Aan de ene kant jammer dat HA een aparte Pi heeft, eventueel zou het met een docker op een andere pi kunnen maar dan is updaten weer lastiger.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:24:

In Domoticz lukte het maar niet om bij een verbruik van >100W (wpb) iets te schakelen, dat doet HA beter
Had de vraag maar even gesteld. Is zo geregeld in Domoticz hoor met een LUA scriptje.
Je kunt het Domoticz laten doen, maar ook binnen Tasmota. En wat ook kan is Tasmota een signaal naar Domoticz laten sturen en Domoticz dan laten schakelen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Had de vraag maar even gesteld. Is zo geregeld in Domoticz hoor met een LUA scriptje.
Je kunt het Domoticz laten doen, maar ook binnen Tasmota. En wat ook kan is Tasmota een signaal naar Domoticz laten sturen en Domoticz dan laten schakelen.
Tja, na een hoop gestoei met lua scripts heb ik het een beetje opgegeven wat de power meter betreft.
Andere dingen lukken wel en het is niet uitgesloten dat Domoticz zelf problemen heeft.
Zo heb ik nog steeds de stable van 2021 omdat bij die van 2022 het dashboard weg was en niemand kon het herstellen tenzij je een verse install zou doen (met verlies van de database).

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:49
Aurelium schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:24:
Een vraagje qua aansluiting: ik ben van plan om de warmtepompboiler aan te sluiten op het aan en afvoerkanaal van de balansventilatie, dus de kanalen van de dakdoorvoer van en naar de WTW unit. Uiteraard invoer op invoer en afvoer op afvoer.

Is het nodig om hier nog met terugslagkleppen te werken om te voorkomen dat er kortsluiting via de warmtepompboiler ontstaat als deze uit is?
Heb destijds deze vraag gesteld, maar helaas nooit antwoord op gekregen. Ik wil binnenkort gaan bestellen dus toch nog even de hoop dat iemand hier wat zinnigs op kan zeggen?

• Carboy54
Aurelium schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Heb destijds deze vraag gesteld, maar helaas nooit antwoord op gekregen. Ik wil binnenkort gaan bestellen dus toch nog even de hoop dat iemand hier wat zinnigs op kan zeggen?
Meeste merken raden het af. Als je het doet T stuk op de wtw afvoer naar buiten vandaar naar de wp boiler. Krijg je geen kortsluiting.

• Wolly
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Meeste merken raden het af. Als je het doet T stuk op de wtw afvoer naar buiten vandaar naar de wp boiler. Krijg je geen kortsluiting.
Dan heb je dus nog een gat in je dak nodig voor de afvoer van de wpb naar buiten.

• Carboy54
Wolly schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:51:
[...]

Dan heb je dus nog een gat in je dak nodig voor de afvoer van de wpb naar buiten.
Klopt. Je wil in de winter geen ijskoude lucht in jouw woning krijgen.

[Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 08-03-2023 18:55]

• Aurelium
Carboy54 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Ok, dus je bedoelt aanvoer van WPB koppelen aan de afvoer van de WTW? Er is dus geen geschikte oplossing om het gewoon bij 2 dakdoorvoeren te houden?

• Carboy54
Aurelium schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Ok, dus je bedoelt aanvoer van WPB koppelen aan de afvoer van de WTW? Er is dus geen geschikte oplossing om het gewoon bij 2 dakdoorvoeren te houden?
Klopt

• Wolly
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:54:
[...]

Klopt. Je wil in de winter geen ijskoude lucht in jouw woning krijgen.
In de zomer ook niet als je WTW zijn werk doet, ik denk dat die overdruk niet positief is voor de performance van de WTW.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aurelium schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Geen ervaring met WTW maar vraag mij af waarom je dit zou willen.

Het doel van de WTW is dat er geen warme binnenlucht verspilt wordt dus zou ik verwachten dat de uitgaande luchttemperatuur niet echt interessant is om in WPB te stoppen.

• Aurelium
nokiaan958GB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Geen ervaring met WTW maar vraag mij af waarom je dit zou willen.

Het doel van de WTW is dat er geen warme binnenlucht verspilt wordt dus zou ik verwachten dat de uitgaande luchttemperatuur niet echt interessant is om in WPB te stoppen.
Reden is met name om leidingwerk en dakdoorvoeren te besparen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pim57
RvP schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:56:

Met werkspot vond ik een bedrijf die het voor mij wilde doen.
*knip* met alleen foto's werk je fraude in de hand

[Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 10-03-2023 16:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carboy54
Pim57 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:36:
[...]

Met werkspot vond ik een bedrijf die het voor mij wilde doen.

Zo zag mijn oproep eruit:

[Afbeelding]
Dat noemen ze oplichting met geld van ons als belastingbetaler. Veel subsidie ontvangen zonder gedegen controle.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48
Carboy54 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:56:
[...]

Dat noemen ze oplichting met geld van ons als belastingbetaler. Veel subsidie ontvangen zonder gedegen controle.
Waarom? Hoe weet je dat dat bedrijf geen gedegen controle uit gaat voeren op @Pim57's installatie?

En als dat bedrijf de juiste SBI heeft om subsidie toegekend te krijgen maar naar jou idee waardeloos is, kan dat bedrijf ook waardeloze installaties opleveren binnen jouw interpretatie van de subsidieregeling.

Ik zie dit soort inbedrijfstellingsdiensten als een manier om met beperkte middelen zoveel mogelijk te doen. Of zo'n installateur is één dag bezig met een installatie zelf aanleggen, of keurt 4 installaties per dag. Tel uit de maatschappelijke winst.

Edit: ik had niet opgemerkt dat er geen inspectie is gevraagd, dat is inderdaad behoorlijk "shady" :X

[Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 09-03-2023 17:20]

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Zwartoog schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:10:
[...]

Waarom? Hoe weet je dat dat bedrijf geen gedegen controle uit gaat voeren op @Pim57's installatie?
Op basis van de laatste zin (je hoeft niet langs te komen) lijkt me dat een redelijke aanname...
En als dat bedrijf de juiste SBI heeft om subsidie toegekend te krijgen maar naar jou idee waardeloos is, kan dat bedrijf ook waardeloze installaties opleveren binnen jouw interpretatie van de subsidieregeling.
Klopt, maar dat is helaas het risico met álle bedrijfstakken. Daar ontkom je niet aan.
Ik zie dit soort inbedrijfstellingsdiensten als een manier om met beperkte middelen zoveel mogelijk te doen. Of zo'n installateur is één dag bezig met een installatie zelf aanleggen, of keurt 4 installaties per dag. Tel uit de maatschappelijke winst.
Als er een monteur fysiek langskomt, heb je 100% gelijk. Als die "monteur" met een KvK-inschrijving van twee tientjes op zijn zolderkamer 5 of 10 factuurtjes per dag schrijft en per e-mail zijn "keuring" doet, dan wordt er niemand beter van (behalve uiteraard die beste monteur...).

Nomen nescio

• Wolly
  • Niet online
Op de site van RVO staat duidelijk dat het door een bedrijf geinstalleerd moet worden, waarom de RVO vervolgens 'Gecontroleerd en stekker erin gestoken' briefjes accepteert is mij een raadsel.
U moet de maatregelen eerst laten uitvoeren voordat u de subsidie kunt aanvragen. Laat de maatregelen door een bouw(installatie)bedrijf installeren. Dit mag alleen in een woning in Nederland. Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie-)factuur of inbedrijfsstellingsformulier.

• Carboy54
Zwartoog schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:10:
[...]

Vanwege de tekst in de oproep ik citeer: u hoeft hier niet eens te komen.

• overhyped
Carboy54 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Vanwege de tekst in de oproep ik citeer: u hoeft hier niet eens te komen.
Precies, dat gaat ook echt te ver en is fraude.

Een fysieke controle, waar ook echt gecontroleerd wordt en de installateur verantwoordingen neemt is dan nog een voor mij acceptabel grijs gebied, maar dit is gewoon zo goedkoop mogelijk de subsidie harken.

• Pim57
Carboy54 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:56:
[...]

Ik heb er foto’s bij gedaan voor de controle en alles is in orde bevonden.

Zo kon de installateur efficiënt vanuit huis werken. Scheelt weer reistijd, kosten, CO2 etc..

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee