Toon posts:

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
Als dat overal goed zou werken dan hoefde er geen enkele monteur de deur uit.
Met foto's zie je geen lekkages of warmtelekken, hooguit dat componenten op de juiste plaats zitten.
Of een vloer die het gewicht kan dragen, allemaal kleinigheden die je m.i. moet checken.
Dat alles heb ik getracht met dit topic te bereiken, stammend uit de tijd dat je het nog zelf mocht doen :)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
Pim57 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Ik heb er foto’s bij gedaan voor de controle en alles is in orde bevonden.

Zo kon de installateur efficiënt vanuit huis werken. Scheelt weer reistijd, kosten, CO2 etc..
Prima dat je het voor jezelf recht praat, maar je weet donders goed wat ‘t is.

Ik ben voor een goede DHZ regeling, maar ook met die regeling is dit natuurlijk allang niet meer ‘grijs’

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48
Bra-Jo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Op basis van de laatste zin (je hoeft niet langs te komen) lijkt me dat een redelijke aanname...
Carboy54 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Vanwege de tekst in de oproep ik citeer: u hoeft hier niet eens te komen.
Oeps, had de strekking in de laatste zin gemist. Dit gaat denk ik wel buiten de gedachte van de subsidieregeling. Hoewel je ook weer kunt filosoferen waarom bv een video-inbelinspectie op afstand niet kan maar fysiek moet.

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:47
Even twee korte vragen..

Mijn schoonvader heeft een klusbedrijf voor all-round werkzaamheden. Hij heeft ook verstand van CV techniek en zou prima een boiler kunnen plaatsen. Kan ik dan aanspraak maken op een subsidie of moet het echt bijvoorbeeld een Kemkens of iets dergelijks zijn?

Tweede vraag zijn er mensen die een warmtepompboiler op een voorzolder hebben staan en deze gewoon lucht uit de ruimte laten opnemen. Wat moet ik hiervan verwachten qua geluidsoverlast? Zou ik hem zo kunnen instellen dat hij overdag in bedrijf is en dan geluid maakt en in de avonduren / nacht stil is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

kbuntu schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:42:
Even twee korte vragen..

Mijn schoonvader heeft een klusbedrijf voor all-round werkzaamheden. Hij heeft ook verstand van CV techniek en zou prima een boiler kunnen plaatsen. Kan ik dan aanspraak maken op een subsidie of moet het echt bijvoorbeeld een Kemkens of iets dergelijks zijn?

Tweede vraag zijn er mensen die een warmtepompboiler op een voorzolder hebben staan en deze gewoon lucht uit de ruimte laten opnemen. Wat moet ik hiervan verwachten qua geluidsoverlast? Zou ik hem zo kunnen instellen dat hij overdag in bedrijf is en dan geluid maakt en in de avonduren / nacht stil is?

Alvast bedankt!
de 2 vragen die je nu stelt zijn zo ongeveer de 2 meest gestelde vragen in dit topic. Mij zakt dan persoonlijk een beetje de moed in de schoenen. Ik kan het voor je op gaan zoeken met de zoekfunctie, maar dat kun je natuurlijk ook zelf even doen.

zoekopdracht 1: klik

als je een open trap naar de zolder hebt dan ga je de herrie wel horen op de verdieping eronder ja. Maar je kunt hem uiteraard precies zo instellen als je wilt qua tijdstippen.

bedenk wel even wat je warmtebron is als je lucht van de zolder gaat gebruiken.

[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 10-03-2023 09:13]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:49
Toevallig deze ochtend ook al even met carboy besproken, maar benieuwd naar nog wat meningen naar de combinatie van de warmtepomp boiler en balansventilatie:

Ik denk er nu aan om de warmtepomp boiler gewoon op de binnenlucht te laten werken (invoer en afvoer), zodat de balans behouden blijft. De ruimte verwarming gebeurt dmv een warmtepomp. Dit geeft in principe geen onnodig verlies toch? of zie ik wat over het hoofd?

• de Peer

de Peer

under peer review

Aurelium schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:13:
Toevallig deze ochtend ook al even met carboy besproken, maar benieuwd naar nog wat meningen naar de combinatie van de warmtepomp boiler en balansventilatie:

Ik denk er nu aan om de warmtepomp boiler gewoon op de binnenlucht te laten werken (invoer en afvoer), zodat de balans behouden blijft. De ruimte verwarming gebeurt dmv een warmtepomp. Dit geeft in principe geen onnodig verlies toch? of zie ik wat over het hoofd?
Geen onnodig verlies, wel een lage efficientie. Normaal gesproken 'win' je energie uit je buitenlucht en nu haal je de energie uit je binnenlucht. Soort sigaar uit eigen doos dus.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Aurelium
de Peer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Geen onnodig verlies, wel een lage efficientie. Normaal gesproken 'win' je energie uit je buitenlucht en nu haal je de energie uit je binnenlucht. Soort sigaar uit eigen doos dus.
Ik snap dat de buitenwarmtepomp meer zal moeten doen. Maar is de totale efficiëntie van de warmtepompen in serie lager dan dat ze parallel zouden draaien denk je? Of zou dit theoretisch gelijk moeten zijn?

[Voor 4% gewijzigd door Aurelium op 10-03-2023 14:18]

• de Peer

de Peer

under peer review

Aurelium schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Ik snap dat de buitenwarmtepomp meer zal moeten doen. Maar is de totale efficiëntie van de warmtepompen in serie lager dan dat ze parallel zouden draaien denk je?
Dat denk ik niet alleen, dat is ook zo. En behoorlijk ook. Er is hier eerder een formule gedeeld waarmee je het ook kunt uitrekenen.

warmtepomp 2 onttrekt namelijk de energie die is opgewekt door de 1e. Overall gaat de efficientie dan flink omlaag doordat warmtepomp 2 geen eigen warmtebron heeft buitenshuis. Dat is dus een kannibaal ;-)

Dat is het relatieve verhaal. Absoluut gezien valt het allemaal wel mee denk ik omdat het verbruik van de WPB laag is vergelijken met verwarmen van het hele huis. Dus ik maak me er niet zo'n zorgen over. De balans van de WTW kunnen behouden en geen extra gaten in de muur maken is me ook wat waard.

[Voor 19% gewijzigd door de Peer op 10-03-2023 14:21]

• Aurelium
de Peer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Dat denk ik niet alleen, dat is ook zo. En behoorlijk ook. Er is hier eerder een formule gedeeld waarmee je het ook kunt uitrekenen.

warmtepomp 2 onttrekt namelijk de energie die is opgewekt door de 1e. Overall gaat de efficientie dan flink omlaag doordat warmtepomp 2 geen eigen warmtebron heeft buitenshuis. Dat is dus een kannibaal ;-)

Dat is het relatieve verhaal. Absoluut gezien valt het allemaal wel mee denk ik omdat het verbruik van de WPB laag is vergelijken met verwarmen van het hele huis. Dus ik maak me er niet zo'n zorgen over. De balans van de WTW kunnen behouden en geen extra gaten in de muur maken is me ook wat waard.
Ik herinner me van mijn werk dat ze daar eens gewerkt hebben aan een buurt warmtepomp. Zij haalden daar juist een hogere efficiency door 5 warmtepompen in serie in stappen elke keer 10 -15 graden omhoog te gaan. Ten op zichten van 5 warmtepompen die dan naast elkaar een sprong van 75 graden moesten overbruggen. Dat heeft volgens mij met hetzelfde verhaal te maken dat nachtverlaging niet goed werkt omdat de warmtepomp dan in de ochtend warmer water moet gaan maken tegen een lagere relatieve efficientie.

Het zal uiteindelijk ook heel erg liggen aan de gebruikte koelmiddelen en temperatuur waarop de warmtepompboiler geoptimaliseerd is vermoed ik.

En wat je zegt: niet nog meer leidingen en gaten naar buiten heeft ook behoorlijke waarde :)

[Voor 3% gewijzigd door Aurelium op 10-03-2023 14:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aurelium schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Ik herinner me van mijn werk dat ze daar eens gewerkt hebben aan een buurt warmtepomp. Zij haalden daar juist een hogere efficiency door 5 warmtepompen in serie in stappen elke keer 10 -15 graden omhoog te gaan. Ten op zichten van 5 warmtepompen die dan naast elkaar een sprong van 75 graden moesten overbruggen.
Dat is een heel ander vraagstuk. een enkele warmtepomp met 1 type koelvloeistof kan zo'n verschil simpelweg niet overbruggen, of met zeer lage efficentie. Dus ja dan is je enige keuze om met een cascade te werken.

het is dus maar net wat je met elkaar vergelijkt. wat je referentie is.
Dat heeft volgens mij met hetzelfde verhaal te maken dat nachtverlaging niet goed werkt omdat de warmtepomp dan in de ochtend warmer water moet gaan maken tegen een lagere relatieve efficientie.
dat is weer een ander vraagstuk. een warmtepomp is inderdaad efficientier als hij minder zwaar belast wordt.
Het zal uiteindelijk ook heel erg liggen aan de gebruikte koelmiddelen en temperatuur waarop de warmtepompboiler geoptimaliseerd is vermoed ik.
precies.

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:43

Ik heb mijn WPB op zolder, geluid merk je wel wat van een verdieping lager.
Heb 2 doorvoeren voor aan- en afvoer naar buiten. Het idee was dat ik 's zomers binnen-binnen wil draaien om van koeling te kunnen profiteren. Momenteel draai ik aanvoer binnen en blaas uit naar buiten. Merk niets van trek ofzo. Onze afzuigkap in de keuken verplaatst aanzienlijk meer lucht dan de WPB.
Het kan zo zijn dat de koeling 's zomers ook meer een theoretisch voordeel is dan dat het echt wat doet, ga het nog meemaken.

Heb hier overigens geen balansventilatie.

WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Subsidie harken, zonder dat een vakman met eigen ogen gezien heeft dat het apparaat inderdaad veilig en doelmatig gemonteerd is, is niet de bedoeling. Posts die dat aanmoedigen worden dus geknipt.

Een factuur, en daarmee subsidie, alleen op basis van foto's werkt fraude in de hand, aan geschikte foto's is niet moeilijk te komen.
DIY, d:)b . Subsidie daarop vinden we natuurlijk ook OK, maar dan wel zorgvuldig.

(en bedankt voor de TR's :) ).

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:07

1) een WPB is bedoeld voor maken van warm water, oftewel die houdt geen rekening met je wensen op warmte of koude gebied, die doet gewoon z'n ding voor dit doel.

2) een WPB heeft, na een flink bad/douche verbruik wel een uurtje of meer nodig om weer genoeg warm water te hebben. Dit natuurlijk afhankelijk van je ingestelde streef-temperatuur en evt ingestelde timers wanneer die aan moet gaan. Daarna staat ie weer een dag of zo uit.

3) tijdens 2) gaan er echt veel kubieke meters lucht door de WPB (zie specs) en is er dus onttrekking van warme(re) lucht aan de omgeving en naar buiten blazen van koude(re) lucht. Dat moet dan geen ruimte zijn waar je iets wilt doen (hobbyplek of zo) want dan heb je geen lekker klimaat (te koud of te warm), en bovendien blaast die dat rond (tocht om je lichaam).

4) tevens moet dat een flinke ruimte zijn om al die kubieke meters van 3) aan te kunnen. Anders gaat ie z'n eigen uitgeblazen koude lucht weer gebruiken.

5) de calorieën die je WPB aan de omgeving onttrekt moeten natuurlijk niet op een andere manier door jezelf zijn aangemaakt via gasketel, houtvuur, warmtepomp of anderszins. Want dan is er geen besparing maar extra uitgave door een apparaat wat warmte onttrekt.

Kortom, weet wat je doet. Heb je een grote zolder of een grote schuur die je niet verwarmt, of heb je een nachtclub of andere verzameling verhitte mensen is het wellicht een goed idee :+

Ik heb m'n WPB gewoon op de buitenmuur en kan - zelfs op koude dagen- goed voelen dat de koude lucht die wordt aangezogen er nog weer een stuk kouder uitgeblazen wordt. Dus dat zijn calorieën die ik niet aan m'n binnenruimte onttrek. :)

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:47
de Peer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:08:
[...]

de 2 vragen die je nu stelt zijn zo ongeveer de 2 meest gestelde vragen in dit topic. Mij zakt dan persoonlijk een beetje de moed in de schoenen. Ik kan het voor je op gaan zoeken met de zoekfunctie, maar dat kun je natuurlijk ook zelf even doen.

zoekopdracht 1: klik

als je een open trap naar de zolder hebt dan ga je de herrie wel horen op de verdieping eronder ja. Maar je kunt hem uiteraard precies zo instellen als je wilt qua tijdstippen.

bedenk wel even wat je warmtebron is als je lucht van de zolder gaat gebruiken.
Sorry. Ik heb een tijd geleden ook eens gezocht naar deze info in dit topic, maar kon het toen niet vinden. Inmiddels is er inderdaad veel over geschreven en was de zoekfunctie voor de vraag over subsidie toereikend geweest.

Mijn tweede vraag heb ik gesteld, omdat ik benieuwd ben naar mensen die specifiek zo’n boiler op een voorzolder hebben staan en daar bijvoorbeeld ook nog een slaapkamer hebben die aangrenzend is. Hebben de kinderen die er slapen last van? Maakt het meer geluid dan de MV box? Vooral dan de ervaringen hiermee. De decibels kan ik zelf wel vinden, maar dat zegt ook weer niet alles.

Wellicht had ik wat specifieker moeten zijn.

• de Peer

de Peer

under peer review

kbuntu schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:44:
[...]

Sorry. Ik heb een tijd geleden ook eens gezocht naar deze info in dit topic, maar kon het toen niet vinden. Inmiddels is er inderdaad veel over geschreven en was de zoekfunctie voor de vraag over subsidie toereikend geweest.

Mijn tweede vraag heb ik gesteld, omdat ik benieuwd ben naar mensen die specifiek zo’n boiler op een voorzolder hebben staan en daar bijvoorbeeld ook nog een slaapkamer hebben die aangrenzend is. Hebben de kinderen die er slapen last van? Maakt het meer geluid dan de MV box? Vooral dan de ervaringen hiermee. De decibels kan ik zelf wel vinden, maar dat zegt ook weer niet alles.

klopt op het gebied van geluid heb je vaak meer aan ervaringen. Wij hebben ook een open verbinding naar de zolder en hebben last van het geluid. Het is te luid en zeker harder dan de MV-box. Je hebt namelijk de ventilator én de zware trillingen van de compressor.
Wij hebben het opgelost door hem pas na 2 u 's nachts aan te laten gaan, dan slapen we toch al en maakt het niet uit. Ook hebben we onze slaapkamerdeur dicht.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:20
kbuntu schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:44:
[...]

Hier een Atlantic V3 op zolder staan die vanaf een uurtje of 10 's ochtends begint te draaien. Ja je hoort het, maar ik vind het niet storend. Ik werk ook op zolder en dat gaat prima, zelfs in online meetings word het geluid niet opgepakt. Al is dat wellicht de microfoon die goed zijn werk doet en het achtergrond geluid eruit filtert.

• Aurelium
dof schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:43:
[...]

1) een WPB is bedoeld voor maken van warm water, oftewel die houdt geen rekening met je wensen op warmte of koude gebied, die doet gewoon z'n ding voor dit doel.

2) een WPB heeft, na een flink bad/douche verbruik wel een uurtje of meer nodig om weer genoeg warm water te hebben. Dit natuurlijk afhankelijk van je ingestelde streef-temperatuur en evt ingestelde timers wanneer die aan moet gaan. Daarna staat ie weer een dag of zo uit.

3) tijdens 2) gaan er echt veel kubieke meters lucht door de WPB (zie specs) en is er dus onttrekking van warme(re) lucht aan de omgeving en naar buiten blazen van koude(re) lucht. Dat moet dan geen ruimte zijn waar je iets wilt doen (hobbyplek of zo) want dan heb je geen lekker klimaat (te koud of te warm), en bovendien blaast die dat rond (tocht om je lichaam).

4) tevens moet dat een flinke ruimte zijn om al die kubieke meters van 3) aan te kunnen. Anders gaat ie z'n eigen uitgeblazen koude lucht weer gebruiken.

5) de calorieën die je WPB aan de omgeving onttrekt moeten natuurlijk niet op een andere manier door jezelf zijn aangemaakt via gasketel, houtvuur, warmtepomp of anderszins. Want dan is er geen besparing maar extra uitgave door een apparaat wat warmte onttrekt.

Kortom, weet wat je doet. Heb je een grote zolder of een grote schuur die je niet verwarmt, of heb je een nachtclub of andere verzameling verhitte mensen is het wellicht een goed idee :+

Ik heb m'n WPB gewoon op de buitenmuur en kan - zelfs op koude dagen- goed voelen dat de koude lucht die wordt aangezogen er nog weer een stuk kouder uitgeblazen wordt. Dus dat zijn calorieën die ik niet aan m'n binnenruimte onttrek. :)
Punt 5 gaat niet helemaal op, de WPB gebruikt al een met een gunstige cop opgewekte warmte. En hoeft daarna zelf minder hard te werken.

Ik heb nog even na zitten denken. Het grootste nadeel is denk ik uiteindelijk het weer type rond 18 graden. Als de warmtepomp buiten nog niet aan staat en de warmtepomp boiler binnen koude lucht maakt. Al is dit misschien ook wel weer te verhelpen door je WAR iets anders in te stellen, zodat je compenseert voor het extra energieverlies van de WPB.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aurelium schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Punt 5 gaat niet helemaal op, de WPB gebruikt al een met een gunstige cop opgewekte warmte. En hoeft daarna zelf minder hard te werken.
punt 5 gaat wel op. Juist doordat de WPB geen externe warmtebron gebruikt zoals buitenlucht, daalt de efficiëntie van de combinatie WPB + interne warmtebron. Met intern bedoel ik dan je andere warmtepomp, gaskachel oid.

De WPB gebruikt met opwarmen met interne bron nog altijd stroom. Dat zou je als stroom met COP=1 kunnen zien. Dat haalt de overall COP dus flink naar beneden.

de WPB kannibaliseert de al opgewekte warmte, waardoor die warmte niet meer voor het oorspronkelijke doel gebruikt kan worden.

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 12-03-2023 08:42]

• Aurelium
de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:39:
[...]

punt 5 gaat wel op. Juist doordat de WPB geen externe warmtebron gebruikt zoals buitenlucht, daalt de efficiëntie van de combinatie WPB + interne warmtebron. Met intern bedoel ik dan je andere warmtepomp, gaskachel oid.

De WPB gebruikt met opwarmen met interne bron nog altijd stroom. Dat zou je als stroom met COP=1 kunnen zien. Dat haalt de overall COP dus flink naar beneden.
Maar hij werkt met een hogere COP omdat de binnenlucht 20 graden is. Het gebruik van 7 graden buitenlucht kost juist meer energie. Tuurlijk kan je dus discussiëren of de combinatie van twee warmtepomp minder efficiënt is in de praktijk dan één warmtepomp die een grotere temperatuur sprong moet maken.

Let wel, dit verhaal gaat niet op bij een gaskachel of cop 1 verwarming voor je binnenruimtes

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:39:
[...]

de WPB kannibaliseert de al opgewekte warmte, waardoor die warmte niet meer voor het oorspronkelijke doel gebruikt kan worden.
Maakt toch niet zo veel uit volgens mij, de lucht die je dan van binnen haalt wordt toch ook van buiten aangevuld via kieren en ventilatie roosters? dus in principe geen verschil volgens mij.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:10
Aurelium schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:47:
[...]

Maar hij werkt met een hogere COP omdat de binnenlucht 20 graden is. Het gebruik van 7 graden buitenlucht kost juist meer energie. Tuurlijk kan je dus discussiëren of de combinatie van twee warmtepomp minder efficiënt is in de praktijk dan één warmtepomp die een grotere temperatuur sprong moet maken.

Let wel, dit verhaal gaat niet op bij een gaskachel of cop 1 verwarming voor je binnenruimtes
Er zijn hier al veel discussies over geweest. Ook als je huis met een wp wordt verwarmd. Warmte die je ontrekt uit de woning moet weer aangevuld worden. Zoek maar even in het topic. Meen te herinneren dat er zelfs berekeningen vermeld zijn.

Maar wellicht is dit een gevalletje yochert en kwark kamp🤔😁

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Maar hij werkt met een hogere COP omdat de binnenlucht 20 graden is.
Klopt, maar dat verschil in COP is natuurlijk kleiner dan het hergebruiken van energie die door een andere warmtepomp is opgewekt (die wél buitenlucht van 7 graden gebruikte).
wat de WPB doet is eigenlijk de al opgewekte warmte als input gebruiken en zelf vervolgens COP1 energie toevoegen. Daardoor daalt de overall COP dus.
Het gebruik van 7 graden buitenlucht kost juist meer energie. Tuurlijk kan je dus discussiëren of de combinatie van twee warmtepomp minder efficiënt is in de praktijk dan één warmtepomp die een grotere temperatuur sprong moet maken.
Discussie is niet nodig. Het staat gewoon vast dat 2 warmtepompen zoals in deze casus veel minder efficient zijn dan in de situatie waarbij ze beide een externe warmtebron zouden gebruiken.
Je kunt het ook uitrekenen:
E-Hoog in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Jawel ook daarbij gaat het op. Als je 100% COP1 warmte als input voor de WPB gebruikt wordt de overall COP dus nooit hoger dan COP=1.
Terwijl als je de WPB buitenlucht laat gebruiken, dan zal de COP gewoon 2-4 zijn.

[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-03-2023 09:03]

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:51:
[...]

Maakt toch niet zo veel uit volgens mij, de lucht die je dan van binnen haalt wordt toch ook van buiten aangevuld via kieren en ventilatie roosters? dus in principe geen verschil volgens mij.
Ik ging uit van binnen aanzuigen en ook weer binnen uitblazen.
En de discussie ging even over wat je warmtebron is, die dus die binnenlucht al opgewarmd heeft.

[Voor 4% gewijzigd door de Peer op 12-03-2023 09:01]

• Aurelium
de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:55:
[...]

Klopt, maar dat verschil in COP is natuurlijk kleiner dan het hergebruiken van energie die door een andere warmtepomp is opgewekt (die wél buitenlucht van 7 graden gebruikte)

[...]

Discussie is niet nodig. Het staat gewoon vast dat 2 warmtepompen zoals in deze casus veel minder efficient zijn dan in de situatie waarbij ze beide een externe warmtebron zouden gebruiken.
Je kunt het ook uitrekenen:
E-Hoog in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

[...]

Jawel ook daarbij gaat het op. Als je 100% COP1 warmte als input voor de WPB gebruikt wordt de overall COP dus nooit hoger dan COP=1.
Terwijl als je de WPB buitenlucht laat gebruiken, dan zal de COP gewoon 2-4 zijn.
Ja sorry, excuus. Ik zie mijn denkfout al. Mijn verhaal gaat alleen op als je de koude afvoerlucht naar buiten gooit. Door de koude lucht binnen te houden gaat het mis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aurelium schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ja sorry, excuus. Ik zie mijn denkfout al. Mijn verhaal gaat alleen op als je de koude afvoerlucht naar buiten gooit.
Ook dan gaat je verhaal niet op ;)
Het effect van binnen uitblazen is niet zo groot. En als de uitblaastemperatuur hoger is dan de buitenlucht kan binnen uitblazen zelfs gunstiger zijn. (vochtpercentage speelt uiteraard ook een rol hierbij).

[Voor 27% gewijzigd door de Peer op 12-03-2023 09:08]

• Aurelium
de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Het effect van binnen uitblazen is niet zo groot.
Hier moet ik nog even in rust op gaan studeren... ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 19:14
[...]

Mijn woning is goed geïsoleerd, dankzij de de zon-instraling van gisteren -die vrij groot was- heeft de wp voor de algemene verwarming de afgelopen 38 uur niet gedraaid.
De wpb 'ventileerd' volledig in huis, die dus op zonnige dagen geheel op de rekening is van de zon-instraling (inclusief stroom die van de panelen komt)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Aurelium
de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Het effect van binnen uitblazen is niet zo groot. En als de uitblaastemperatuur hoger is dan de buitenlucht kan binnen uitblazen zelfs gunstiger zijn. (vochtpercentage speelt uiteraard ook een rol hierbij).
Rondje hardlopen doet wonderen, je hebt gelijk. Mijn redenering van twee warmtepompen in cascade gaat op als je het invoer tapwater laat opwarmen aan de binnenlucht. En dan de warmtepompboiler gewoon lucht laat aanvoeren en afvoeren van buiten.

Misschien toch maar gewoon de reguliere warmtepomp gebruiken om warm tap water te maken ipv warmtepomp boiler. Lijkt in combinatie met een ventilatie WTW toch niet ideaal te zijn.

• de Peer

de Peer

under peer review

Aurelium schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Rondje hardlopen doet wonderen, je hebt gelijk. Mijn redenering van twee warmtepompen in cascade gaat op als je het invoer tapwater laat opwarmen aan de binnenlucht. En dan de warmtepompboiler gewoon lucht laat aanvoeren en afvoeren van buiten.
ja precies! :)
Misschien toch maar gewoon de reguliere warmtepomp gebruiken om warm tap water te maken ipv warmtepomp boiler. Lijkt in combinatie met een ventilatie WTW toch niet ideaal te zijn.
Dat kan, maar de nuance die ik dan weer wil aanbrengen: de WPB gebruikt niet zo heel veel stroom op jaarbasis. Het is (vind ik) helemaal niet zo erg dat je dat met een wat lagere efficiëntie doet. In mijn geval bijvoorbeeld: door de WPB binnen/binnen te gebruiken verstoor ik de WTW balans niet en hoef ik niet 2 extra doorvoeren in de muur te maken (extra gedoe, en kosten).

Ik ben zelf dus voorstander van het gebruik van de WPB met aanzuig en uitblaas binnen. De lagere efficiëntie accepteer ik. Geldt met name voor de winter overigens. In de Zomer is het dikke prima juist met die uitblaas binnen.

We gingen er tot nu toe vanuit dat alle energie van een andere warmtepomp afkomstig is. En dat heb je liever niet. Maar de realiteit kan ook zijn dat er warmte van de buren komt, van apparatuur in huis of simpelweg van instraling door de zon. Dan wordt het een ander verhaal.
Ook speelt de factor tijd een rol. Soms is het prima om de warmte uit huis te gebruiken om er warm tapwater van te maken. je bent niet altijd 24/7 aan het verwarmen.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:07
Aurelium schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Daar geloof ik niets van. Als je met je gewone WP warmte onttrekt uit buitenlucht, en via warm water cv naar lucht van kamertemperatuur, met een redelijke COP, en je dat dan als toevoer gebruikt voor de WPB, dan geef je (veel) meer uit dan indien je rechtstreeks lucht van buiten gebruikt voor je WPB.

Je bent dan feitelijk 2 keer calorieën uit de lucht aan het halen, en via meerdere omzettingen betaal je daar dan ook 2 keer elektriciteit voor.

Vast wel te berekenen, maar dat gaat niet voordeliger uitkomen.

Overigens is het ook zo dat een WP met een goede COP je lage temperatuur CV water kan maken, maar als die WP SWW gaat maken (b.v. van 50 C) dan loopt de COP ook terug naar vergelijkbare COP van de WPB.

Alleen is de kleine warmtepomp van een WPB langzamer en waarschijnlijk ietsje minder efficiënt dan een grote WP.

EDIT: ik zie dat er al uitgebreid over je statement is gediscussieerd. :)

[Voor 3% gewijzigd door dof op 12-03-2023 12:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aurelium
dof schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Daar geloof ik niets van. Als je met je gewone WP warmte onttrekt uit buitenlucht, en via warm water cv naar lucht van kamertemperatuur, met een redelijke COP, en je dat dan als toevoer gebruikt voor de WPB, dan geef je (veel) meer uit dan indien je rechtstreeks lucht van buiten gebruikt voor je WPB.

Je bent dan feitelijk 2 keer calorieën uit de lucht aan het halen, en via meerdere omzettingen betaal je daar dan ook 2 keer elektriciteit voor.

Vast wel te berekenen, maar dat gaat niet voordeliger uitkomen.

Overigens is het ook zo dat een WP met een goede COP je lage temperatuur CV water kan maken, maar als die WP SWW gaat maken (b.v. van 50 C) dan loopt de COP ook terug naar vergelijkbare COP van de WPB.

Alleen is de kleine warmtepomp van een WPB langzamer en waarschijnlijk ietsje minder efficiënt dan een grote WP.

EDIT: ik zie dat er al uitgebreid over je statement is gediscussieerd. :)
Yes, je hebt helemaal gelijk dus. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Je kan er ook nog tussenin gaan zitten door zowel van binnen als van buiten aan te zuigen met de wpb.
Toevallig crashte een Esp deze week een paar keer waardoor de Itho MV niet naar stand 2 ging tijdens een wpb run en dat zag ik pas na de run.
De wpb zuigt dan meer van buiten aan en is wat langer bezig dan als hij warmere lucht krijgt.

Hier staat de wpb in een klein hok waar 2 dak doorvoeren in zitten (oude CV 15cm voor wpb afvoer en MV).
De MV standen zijn 1: 75m3, 2: 175m3 en 3: 275m3.
Stand 1 is standaard en 2 indien nodig.

De Itho wel of niet op stand 2 geeft hier 1,5 of 7 graden verlaging als het buiten net boven 0 is.
Ik schat dat de wpb een kwartier langer draait met de Itho op stand 1, dat is 500Wh /4 is 125Wh verlies.
De Itho verbruikt op stand 2 maar 5W meer.
Het verbruik van de airco neemt niet noemenswaardig toe als de wpb draait, wel vertraagt het de opwarming van de woning enigszins.

Er zit toevallig een vaste 62 graden run tussen :)

Temperatuur kleurtjes:
Geel: buiten
Paars: lucht toevoer wpb
Groen: wpb water

Schaal links: wpb water
Schaal rechts: lucht

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-03 23:20

Ik vond de boiler met een plasje water om zich heen. Er komt een klein straaltje water onder de witte bodemplaat uit. Het stroomt dus niet door de afvoer, omdat die alleen water van óp de plaat afvoert. Het lijkt dus ergens door de plaat heen te lekken, of in de leidingen (zitten er die) eronder. Geen idee hoe het onder de plaat er uit ziet.

Het is koud, dus het lijkt me wel condenswater en niet water uit het boilervat. De boiler maakte ook een borrelend geluid. De binnenkant is ook helemaal nat gespetterd, dat lijkt ook niet zoals het hoort. Het viel me eerder wel eens op dat ie ook wel echt veel condenswater er uit gooit. Maar toen gorgelde die nog niet.

Het is een Auer Edel Air 200L. De boiler lijkt verder wel correct te werken. Hij warmt water nog steeds op.

Iemand een idee van wat hier aan de hand is?

[Voor 32% gewijzigd door Blune op 12-03-2023 15:29]

• de Peer

de Peer

under peer review

Blune schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vond de boiler met een plasje water om zich heen. Er komt een klein straaltje water onder de witte bodemplaat uit. Het stroomt dus niet door de afvoer, omdat die alleen water van óp de plaat afvoert. Het lijkt dus ergens door de plaat heen te lekken, of in de leidingen (zitten er die) eronder. Geen idee hoe het onder de plaat er uit ziet.

Het is koud, dus het lijkt me wel condenswater en niet water uit het boilervat. De boiler maakte ook een borrelend geluid. De binnenkant is ook helemaal nat gespetterd, dat lijkt ook niet zoals het hoort. Het viel me eerder wel eens op dat ie ook wel echt veel condenswater er uit gooit. Maar toen gorgelde die nog niet.

Het is een Auer Edel Air 200L. De boiler lijkt verder wel correct te werken. Hij warmt water nog steeds op.

Ja ik denk een verstopping van de afvoer van je condenswater. Dat witte T-stukje op je eerste foto bijvoorbeeld. Misschien kun je die even los trekken en inspecteren?

• Blune
de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Ja ik denk een verstopping van de afvoer van je condenswater. Dat witte T-stukje op je eerste foto bijvoorbeeld. Misschien kun je die even los trekken en inspecteren?
Dat is het helaas niet, die is gewoon helemaal open. Het is ook niet dat de bodemplaat onder water staat, wat ik zou verwachten als het afvoertje verstopt is. Maar het water lijkt, voordat het het afvoertje bereikt al ergens onder de witte bodemplaat te kruipen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:10
Blune schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Dat is het helaas niet, die is gewoon helemaal open. Het is ook niet dat de bodemplaat onder water staat, wat ik zou verwachten als het afvoertje verstopt is. Maar het water lijkt, voordat het het afvoertje bereikt al ergens onder de witte bodemplaat te kruipen.
Staat hij wel waterpas??

• Blune
Carboy54 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Staat hij wel waterpas??
Ja, dat staat ie wel. De bodemplaat is bol zodat evt water naar buiten loopt en het is alleen aan de kant van de afvoer nat. Er loopt een geultje voor het water en dat loopt opzich goed leeg.

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:28
Blune schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hoe heb je hem aangesloten (binnen buiten of..)? En hoe was het weer bij jullie toen dit gebeurde?

Hier namelijk ook een beetje last van bij regen en harde wind. Het condenswater vind bij ons een weg tussen de kap voordat het in de lekbak komt en komt vanaf de afvoer. Het is me alleen niet duidelijk of het ook regenwater is of alleen condenswater.

Nadeel denk ik van aansluiten op de rookgasafvoer in ons geval. Als het wat beter weer is ga ik dat aanpassen en waarschijnlijk binnen binnen draaien i.p.v. binnen buiten.

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:21
Ik heb de explorer V4 in gedachte. Deze wil ik zomerdag op voornamelijk PV laten draaien en winterdag op dynamisch. Is het mogelijk om deze via een Hager sft440 te kunnen schakelen tussen PAP en SAP, net zoals men de PV wilt schakelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sarpo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:48:
Ik heb de explorer V4 in gedachte. Deze wil ik zomerdag op voornamelijk PV laten draaien en winterdag op dynamisch. Is het mogelijk om deze via een Hager sft440 te kunnen schakelen tussen PAP en SAP, net zoals men de PV wilt schakelen?
Ja hoor. Dat kan prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik ben wel benieuwd hoeveel verbruik je verwacht als dit omschakelen moet gaan lonen ...

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:37
Vraagje voor het aansluiten. Mijn warm en koud water aansluitingen in huis zijn 15mm koper. De Wpb heeft een 1G aansluiting. Hoe zouden jullie dit aansluiten? Ik moet ongeveer 7 meter overbruggen.
1G naar 22 mm stukje koper 22 mm, knellen naar 15 mm koper, die aansluiten op 16mm nederlagen buis. En die weer op 15mm koper.

Is dit omslachtig? Is er een makkelijkere manier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:18

CurlyMo

www.pilight.org

Twan dz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:28:
Is dit omslachtig? Is er een makkelijkere manier?
Gewoon alles 15mm houden en bij de boiler de overgang.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Noeleke
  • Laatst online: 19:05
Mag ik in dit topic om aankoopadvies vragen, of zijn daar andere topics voor?

Wij gaan ook gasloos en willen de SWW middels een WPB oplossen. Het ding moet makkelijk zelf aan te sluiten zijn. Voor welk model moet ik dan gaan?
Ik zie in het overzicht veel Atlantic V3, tot 2019. Daarna opeens geen enkele meer? Valt de V4 tegen?

Hij komt in een kast in de bijkeuken te staan. De toevoer en afvoer wil ik versmallen naar 125mm, heeft dat veel effect op rendement?

Verder lees ik tegenstrijdige verhalen over benodigde capaciteit. De één kan met een gezin van 6 op 80 liter douchen, de ander schaft een 400 liter aan met 2 personen.
Ik heb berekend dat voor 2 personen, 7l/min warm water, 15 minuten moeten kunnen douchen, ik uitkom op 210 liter. 80% is bruikbaar, dus kom je uit op 262 liter.
Die 15 min is echter wel uitzondering op de regel, we doen het niet dagelijks, maar willen de optie wel openhouden om op een koude winterdag lekker op te warmen.

Alvast dank!

• de Peer

de Peer

under peer review

Noeleke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:24:

Ik heb berekend dat voor 2 personen, 7l/min warm water, 15 minuten moeten kunnen douchen, ik uitkom op 210 liter. 80% is bruikbaar, dus kom je uit op 262 liter.
Dat heb je verkeerd berekend. Je gaat er vanuit dat je doucht met water van 55-60 graden, zonder bijmengen met koud water.
ik zou dat afraden :P

Of ga je uit van een regendouche met 7l/min warm water + 5 l/min koud water?

Zelf gebruik ik 5l/min, dat is al de som van warm en koud. (waterbesparende douchekop).

[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 14-03-2023 10:14]

• Noeleke
de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Dat heb je verkeerd berekend. Je gaat er vanuit dat je doucht met water van 55-60 graden, zonder bijmengen met koud water.
ik zou dat afraden :P

Of ga je uit van een regendouche met 7l/min warm water + 5 l/min koud water?

Zelf gebruik ik 5l/min, dat is al de som van warm en koud. (waterbesparende douchekop).
Dit is gebaseerd op een standaard douchekop van 10 l/min. Ik lees dat je daar 7 liter van 55 graden bij mengt om op aangename temperatuur te komen.
Of mis ik hier iets?

Een regendouche hebben we nu niet, maar misschien in de toekomst bij een vernieuwing van de badkamer wel.

• de Peer

de Peer

under peer review

Noeleke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Dit is gebaseerd op een standaard douchekop van 10 l/min. Ik lees dat je daar 7 liter van 55 graden bij mengt om op aangename temperatuur te komen.
Of mis ik hier iets?

Een regendouche hebben we nu niet, maar misschien in de toekomst bij een vernieuwing van de badkamer wel.
Ok, dan kun je daar wel mee rekenen idd. Het gaat dan wel hard met je liters als het debiet 10 l/min is.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:52
10 l/min is veel. Onderstaand een doorstroomdiagram van een Hansgrohe raindance E. Dan kom je met 8 l/min al ver.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-03 11:48
Noeleke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:24:
Mag ik in dit topic om aankoopadvies vragen, of zijn daar andere topics voor?

Wij gaan ook gasloos en willen de SWW middels een WPB oplossen. Het ding moet makkelijk zelf aan te sluiten zijn. Voor welk model moet ik dan gaan?
Ik zie in het overzicht veel Atlantic V3, tot 2019. Daarna opeens geen enkele meer? Valt de V4 tegen?

Hij komt in een kast in de bijkeuken te staan. De toevoer en afvoer wil ik versmallen naar 125mm, heeft dat veel effect op rendement?

Verder lees ik tegenstrijdige verhalen over benodigde capaciteit. De één kan met een gezin van 6 op 80 liter douchen, de ander schaft een 400 liter aan met 2 personen.
Die 15 min is echter wel uitzondering op de regel, we doen het niet dagelijks, maar willen de optie wel openhouden om op een koude winterdag lekker op te warmen.

Alvast dank!
Stiefvader hier heeft de Atlantic v4 op 125mm gezet. Wat ik zo hoor daar (No pun intended) is het meer een geluids dingetje dan dat de unit echt moeilijker warm wordt.

Hebben hier een 200l staan V4 met spiraal en dit is meer dan zat. ruim 40 minuten douchen als hij op 54/55 graden staat +-7 liter water uit de douchekop. Meet anders voor de zekerheid even met een emmer en een stopwatch op 1 minuut. Mijn Grohe thermostaatkraan limiteert bijvoorbeeld ook de flow.

Heb even zitten rekenen op een bierviltje toen ik hem ging aanschaffen. Moest natuurlijk even akkoord hebben van de dame des huizes en kwam op de volgende berekening uit. Volgens mij moet dit ook wel redelijk kloppen.

Energie om 10c naar 55c te brengen = energie om 10c naar 38c te brengen. (energie is opgeslagen in water in boiler)
38c douchetemp
10c watertemp
200*(55-10)=X*(38-10)
321liter totaal te tappen bij 100% (Never gonna happen)

Reken maar dat het iets is van 85% is (Specsheet van v4 geeft aan 260 bij 40c en 55 boiler volgens mij)

Als je nog verder gaat verbouwen, kijk dan ook naar de mogelijkheid van een doucheWTW. (De leiding niet het putje, dat wordt namelijk een prutje.)

dan heb je mogelijk 25 graden aanvoer tijdens het douchen, je hoeft dus maar van 25 naar 38 te gaan in plaats van 10 naar 38. ik kom dan bij een vulling van 50% uit op een extra 260 liter. Zal wel wat minder zijn, maar het vooruitzicht van een fixe verhoging van tapbaar water is wel erg mooi.

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:37
Ik heb een vraag over het zelfde onderwerp. Maar niet iets andere insteek.

Wij hebben op dit moment een electrische boiler van 100 liter. Deze staat standaard op 70 graden. Hier kunnen we beide prima mee douchen, de vraag gaat dan ook over het vullen van een bad.

Voor het badderen boost ik de boiler op naar 85 graden. Hiermee krijgen we 'net' ons bad vol. Even warm bij tappen is dan onmogelijk.

Kan ik berekenen op welke temperatuur ik onze nieuwe 200 liter wpb moet zetten dit zelfde resultaat te krijgen?

Met vriendelijke groeten,
Twan de Zeeuw

• de Peer

de Peer

under peer review

100 x 85 = 8500
8500 / 200 = 42,5 graden.

oftewel: 2 x zoveel boilervolume beschikbaar, dus je kunt af met de helft van de temperatuur.

ongeveer dan, voor de zekerheid zou ik hem op 45-50 graden zetten.

[Voor 66% gewijzigd door de Peer op 14-03-2023 16:10]

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
De kogel is door de kerk. Ik heb afgelopen oktober een vaillant wp geïnstalleerd en gebruik nu nog de combieketel voor warm water. Vandaag een wpboiler van 200 ltr van dimplex besteld.
Kan iemand een voorbeeld geven van een isolatie ring voor water uit?

Weer een stapje dichterbij gasloos

snameroc

• Noeleke
Noutie schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:27:
10 l/min is veel. Onderstaand een doorstroomdiagram van een Hansgrohe raindance E. Dan kom je met 8 l/min al ver.

[Afbeelding]
Ik heb eens gezocht op dit type, maar op de Hansgrohe website staat bij specifications 17 L/min, hoe kom je aan jouw data?
https://www.hansgrohe.com...-with-shower-arm-26238000
Gazyro schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Stiefvader hier heeft de Atlantic v4 op 125mm gezet. Wat ik zo hoor daar (No pun intended) is het meer een geluids dingetje dan dat de unit echt moeilijker warm wordt.

Hebben hier een 200l staan V4 met spiraal en dit is meer dan zat. ruim 40 minuten douchen als hij op 54/55 graden staat +-7 liter water uit de douchekop. Meet anders voor de zekerheid even met een emmer en een stopwatch op 1 minuut. Mijn Grohe thermostaatkraan limiteert bijvoorbeeld ook de flow.

Heb even zitten rekenen op een bierviltje toen ik hem ging aanschaffen. Moest natuurlijk even akkoord hebben van de dame des huizes en kwam op de volgende berekening uit. Volgens mij moet dit ook wel redelijk kloppen.

Energie om 10c naar 55c te brengen = energie om 10c naar 38c te brengen. (energie is opgeslagen in water in boiler)
38c douchetemp
10c watertemp
200*(55-10)=X*(38-10)

Reken maar dat het iets is van 85% is (Specsheet van v4 geeft aan 260 bij 40c en 55 boiler volgens mij)

Als je nog verder gaat verbouwen, kijk dan ook naar de mogelijkheid van een doucheWTW. (De leiding niet het putje, dat wordt namelijk een prutje.)

dan heb je mogelijk 25 graden aanvoer tijdens het douchen, je hoeft dus maar van 25 naar 38 te gaan in plaats van 10 naar 38. ik kom dan bij een vulling van 50% uit op een extra 260 liter. Zal wel wat minder zijn, maar het vooruitzicht van een fixe verhoging van tapbaar water is wel erg mooi.
Helder verhaal. Ik zal eens met onze huidige douchekop kijken hoeveel er doorheen stroomt. Wat is dan de verhouding die ik moet aanhouden voor warm/koud? Stel er komt 7 L/min uit, hoe weet ik dan hoeveel van die 7 liter warm moet zijn?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Noeleke Dat ligt aan de temperaturen. Als je 38 graden douchewater wil maken met koudwater van 8 graden en warmwater van 48 graden, dan is het 1/4 koud + 3/4 warm.

Met warmwater van 58 graden wordt het 2/5 koud en 3/5 warm.

Met koudwater van 28 graden (DWTW) en warmwater van 48 is het 1/2 + 1/2.

Algemeen is de fractie warmwater (Twens - Tkoud)/(Twarm - Tkoud).

Edit:
de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:09:
100 x 85 = 8500
8500 / 200 = 42,5 graden.

oftewel: 2 x zoveel boilervolume beschikbaar, dus je kunt af met de helft van de temperatuur.

ongeveer dan, voor de zekerheid zou ik hem op 45-50 graden zetten.
Met die logica zou je met een 300 liter boiler op 29 graden je bad kunnen vullen, lijkt me niet erg confortabel :)
Dit klopt dus niet; 100 liter op 85 graden gemengd met water van 8 graden levert je 256 liter van 38 graden op (mits perfecte stratificatie etc). 200 liter op 42 graden levert je maar 230 liter van 38 graden op. Er is minstens 47 graden nodig, dus je conclusie van een graad of 50 blijft staan :)

[Voor 49% gewijzigd door Proton_ op 15-03-2023 10:03]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• de Peer

de Peer

under peer review

Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:50:
@Noeleke Dat ligt aan de temperaturen. Als je 38 graden douchewater wil maken met koudwater van 8 graden en warmwater van 48 graden, dan is het 1/4 koud + 3/4 warm.

Met warmwater van 58 graden wordt het 2/5 koud en 3/5 warm.

Met koudwater van 28 graden (DWTW) en warmwater van 48 is het 1/2 + 1/2.

Algemeen is de fractie warmwater (Twens - Tkoud)/(Twarm - Tkoud).

Edit:
[...]

200 liter op 42 graden levert je maar 230 liter van 38 graden op.
waarom denk je dat?
Ga je er vanuit dat er menging met koud water plaats vindt?
Mijn thermostaatkraan kan de koude kant in ieder geval gewoon volledig afsluiten. De eerste 200 liter die er uit komt is dus gewoon 42 graden. daarna kom je in het overgangsgebied (de stratificatie) en moet je op tijd stoppen met water toevoegen omdat dat langzaam aan lauw wordt.

Of heb je op basis van zijn verhaal ook de grootte van het bad geschat (256L) en is vervolgens de conclusie dat het krap wordt met 200L boiler? Dat is wel een plausibel verhaal dan idd. Het water met hoge temperatuur kun je effectiever inzetten, minder verlies.
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:50:

Met die logica zou je met een 300 liter boiler op 29 graden je bad kunnen vullen, lijkt me niet erg confortabel :)
Dat is niet de logica die ik beschrijf/bedoel. Uiteraard heeft het geen zin de boiler kouder te stoken dan de temperatuur die je eruit wilt halen, maar dat leek me logisch 8)7
Maar ik begrijp je punt dat je bij die boiler van 85 graden een groter percentage van de warmte er uit krijgt.

[Voor 29% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 10:18]

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-03 11:48
Noeleke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Ik heb eens gezocht op dit type, maar op de Hansgrohe website staat bij specifications 17 L/min, hoe kom je aan jouw data?
https://www.hansgrohe.com...-with-shower-arm-26238000

[...]

Helder verhaal. Ik zal eens met onze huidige douchekop kijken hoeveel er doorheen stroomt. Wat is dan de verhouding die ik moet aanhouden voor warm/koud? Stel er komt 7 L/min uit, hoe weet ik dan hoeveel van die 7 liter warm moet zijn?
Eigenlijk het omgekeerde van de inhoud van de boiler.

38c douchetemp
10c watertemp
200*(55-10)=X*(38-10)

dus X*(55-10)=7*(38-10)

in dit geval heb je dus ongeveer 4,35 liter warm water van 55 graden nodig voor 7 liter koud water.

Wel beetje met korreltje zout nemen en aanpassen op je boiler en watertemperatuur/

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:51
Ik krijg de vraag wat het elektrisch compressorvermogen pomp(kW)en het thermisch vermogen (kW) is.
Zou iemand mij dit kunnen zeggen ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@karine1 uit de specs blijkt dat het elektrisch vermogen van de hele warmtepomp 1900 W is en er een 1200W verwarmingsweerstand in zit.
Elektrisch vermogen van de compressor is dus hooguit 700W, als we de elektronica en fan verwaarlozen.

Met de COP van 3 zal het thermisch vermogen van alleen de warmtepomp dus hooguit 2100W zijn, maar waarschijnlijk eerder in de buurt van de 1500W.

• Noeleke
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:10:
[...]

waarom denk je dat?
Ga je er vanuit dat er menging met koud water plaats vindt?
Mijn thermostaatkraan kan de koude kant in ieder geval gewoon volledig afsluiten. De eerste 200 liter die er uit komt is dus gewoon 42 graden. daarna kom je in het overgangsgebied (de stratificatie) en moet je op tijd stoppen met water toevoegen omdat dat langzaam aan lauw wordt.

Of heb je op basis van zijn verhaal ook de grootte van het bad geschat (256L) en is vervolgens de conclusie dat het krap wordt met 200L boiler? Dat is wel een plausibel verhaal dan idd. Het water met hoge temperatuur kun je effectiever inzetten, minder verlies.

[...]

Dat is niet de logica die ik beschrijf/bedoel. Uiteraard heeft het geen zin de boiler kouder te stoken dan de temperatuur die je eruit wilt halen, maar dat leek me logisch 8)7
Maar ik begrijp je punt dat je bij die boiler van 85 graden een groter percentage van de warmte er uit krijgt.
Waarom wordt er nu een bad in het verhaal gehaald? Wij hebben geen bad, enkel een douche.
Maar nu zie ik weer door de bomen het bos niet meer. Hoeveel liter moet ik nou pakken, 200 of 270? 8)7

• de Peer

de Peer

under peer review

Noeleke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:33:
[...]

Waarom wordt er nu een bad in het verhaal gehaald? Wij hebben geen bad, enkel een douche.
Maar nu zie ik weer door de bomen het bos niet meer. Hoeveel liter moet ik nou pakken, 200 of 270? 8)7
Dat ging niet over jouw vraag, maar over die van Twan:
Twan dz in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

• karine1
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:26:
@karine1 uit de specs blijkt dat het elektrisch vermogen van de hele warmtepomp 1900 W is en er een 1200W verwarmingsweerstand in zit.
Elektrisch vermogen van de compressor is dus hooguit 700W, als we de elektronica en fan verwaarlozen.

Met de COP van 3 zal het thermisch vermogen van alleen de warmtepomp dus hooguit 2100W zijn, maar waarschijnlijk eerder in de buurt van de 1500W.
Ik moet het wel juist weten want moet dit doorgeven om mijn premie aan te vragen ?

[Voor 3% gewijzigd door karine1 op 15-03-2023 13:38]

• de Peer

de Peer

under peer review

karine1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Is 1900W en 700W correct want moet dit doorgeven om mijn premie aan te vragen ?
de specs zijn leidend voor de aanvraag van je premie. Je mag er vanuit gaan dat die kloppen.

• karine1
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:38:
[...]

de specs zijn leidend voor de aanvraag van je premie. Je mag er vanuit gaan dat die kloppen.
Wat is dan correct ?
elektrisch compressorvermogen pomp(kW) 0,7
thermisch vermogen (kW) 1,2

Net eens gekeken bij Vaillant, is identiek dezelfde als de Bulex.

[Voor 42% gewijzigd door karine1 op 15-03-2023 13:46]

• snameroc
Er staat toch cop 3
En 700watt afgegeven vermogen.
Dan is opnomenen vermogen 700 gedeeld door 3

snameroc

• Proton_

Proton_

Team Welles

@karine1 geen idee welke normering er voor de premie geldt, thermisch vermogen van een warmtepomp is nogal omgevingsafhankelijk.
@Noeleke Uitgangspunten:
(uit Noeleke in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2")
Wens is om 2x15 minuten achter elkaar te doen met 38 graden douchetemperatuur op 7 liter/minuut.

Dat is dus 30 min* 7 liter = 210 liter van 38 graden.
Analoog aan het sommetje een paar posts naar boven kun je dat maken door warmer water terug te mengen; met een boiler op 48 graden hoeft er maar 3/4 uit de boiler te komen dus is een boiler van 210 * 3/4 = 157 liter genoeg.
270 liter is dus niet nodig.
Eventueel kan je meer liters/langer douchen door de boiler heter te zetten, dan wordt er meer koud bijgemengd ten koste van verbruik.
Omgekeerd kan je een grotere boiler weer kouder zetten, wat weer gunstig is voor het gebruik.

(merk op dat je dat zowel 's ochtends als 's avonds kan doen, dus 4x douchen op een dag, want in een paar uur is de boiler weer op temperatuur).

• de Peer

de Peer

under peer review

snameroc schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:46:
Er staat toch cop 3
nee 700W is het opgenomen vermogen, en 700W * 3 is het afgegeven vermogen.

De vraag is alleen welke (s)COP je hier voor gaat gebruiken. die 3 pakken lijkt het meest logisch.

[Voor 15% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 13:51]

• karine1
snameroc schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:46:
Er staat toch cop 3
Kan je dit dan even invullen ?
elektrisch compressorvermogen pomp(kW)
thermisch vermogen (kW)

P.S : ik ben trouwens zeker dat diegene die dit moeten goedkeuren het verschil niet eens kennen tussen deze twee waarden.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@karine1 eigenlijk staan de getallen die je nodig hebt niet in de specs.

Met
elektrisch compressorvermogen pomp(kW) 700 0,7
thermisch vermogen (kW) 2100 2,1

is het uit te leggen, maar niet noodzakelijk correct denk ik :)

[Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 15-03-2023 14:09]

• karine1
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:53:

Met
elektrisch compressorvermogen pomp(kW) 700
thermisch vermogen (kW) 2100

Bedankt alvast.
Zoals ik net al schreef ben ik zeker dat diegene die het moeten goedkeuren zelf niet weten waarover het gaat.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:53:

Met
elektrisch compressorvermogen pomp(kW) 700
thermisch vermogen (kW) 2100

Er staat in kW dus het is 0,7 en 2,1 ;)

• Proton_

Proton_

Team Welles

:F um ja, aangepast.
(@karine1 )

• Panky44
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-03 01:00
Goedendag,

ik heb onlangs een Ariston Nuos Evo 110 liter warmtepompbiler en had wat praktische vragen. Hij word overigens momenteel in een éénpersoonshuishouden gebruikt dus capaciteit van 110 liter is voor mij ruim voldoende.

- Wat is nu de beste instelling voor water temperatuur in mijn geval? Hij staat nu ingesteld op verwarmen vanaf 50 graden tot 55 graden (middels de WP compressor op eco-modus). Standaard doet die ook 1x in de maand een salmonellarun m.b.v. element waarbij die voor 20min verwarmt op 65 graden.

- De WP compressor staat ingesteld op max 55 graden, want hoger zou extra slijtage voor de compressor kunnen betekenen. Theorethisch kan die de 65 graden voor salmonella run wel halen. Is het verstandig om de salmonellarun naar 65 graden door de WP compressor te laten doen of is het beter om het element het vanaf 55 graden over te laten nemen? Het is immers maar 1x per maand dus vroeg me af of WP compressor dan echt zoveel extra slijt bij een maandelijkse salmonellarun tot 65 graden.

- Er zit in de instellingen een ":defrost" functie, deze staat standaard op OFF. De handleiding geeft alleen aan hoe je dit aan / uit kan zetten maar niet wanneer dat nodig.is. Warmtepompboiler trekt zijn lucht vanuit huis (dus altijd >15 graden aanvoerlucht). Moet ik deze "defrost" functie aan zetten of gewoon op OFF laten staan?

• snameroc
Gebruiken jullie flex aansluitingen en een waterzijdig expansie vat of is dat niet nodig als je een inlaatcombinatie gebruikt?

snameroc

• de Peer

de Peer

under peer review

snameroc schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:06:
Gebruiken jullie flex aansluitingen en een waterzijdig expansie vat of is dat niet nodig als je een inlaatcombinatie gebruikt?
niet nodig idd, daar is de inlaatcombinatie al voor. bij overdruk wordt er wat water het riool in geloosd

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Panky44 temperatuur: elke dag een graadje lager, tot het niet meer lekker is onder de douche, dan weer een graadje erbij :)
Overigens, salmonella legionella

@snameroc inlaatcombi is genoeg,maar let op de druk. CV ketels hebben standaard 8 bar, maar boilers kunnen 6 bar willen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Panky44 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:46:
Goedendag,

- Wat is nu de beste instelling voor water temperatuur in mijn geval? Hij staat nu ingesteld op verwarmen vanaf 50 graden tot 55 graden (middels de WP compressor op eco-modus).
dat hangt van je definitie van 'beste' af. Dit klinkt als een prima keuze, maar wil je zuiniger dan zou ik hem op 40 graden zetten en hem telkens zo leeg mogelijk douchen (qua warmte) voordat je weer gaan verwarmen. Sowieso beetje uitproberen kan geen kwaad.
Standaard doet die ook 1x in de maand een salmonellarun m.b.v. element waarbij die voor 20min verwarmt op 65 graden.
dan zal de kip wel veilig te eten zijn ;) . Echter voor legionella dien je dit volgens de richtlijnen in Nederland 1 keer per week te doen. Wel jammer dat het met een elektrisch element moet. De Atlantic doet het met de compresssor.
- De WP compressor staat ingesteld op max 55 graden, want hoger zou extra slijtage voor de compressor kunnen betekenen. Theorethisch kan die de 65 graden voor salmonella run wel halen. Is het verstandig om de salmonellarun naar 65 graden door de WP compressor te laten doen of is het beter om het element het vanaf 55 graden over te laten nemen? Het is immers maar 1x per maand dus vroeg me af of WP compressor dan echt zoveel extra slijt bij een maandelijkse salmonellarun tot 65 graden.
Je dient dit 1 x per week te doen. Goede vraag over de afweging slijtage versus hogere stookkosten. Vind ik moeilijk in te schatten. Ik denk dat je die keuze zelf moet maken. Liever iets hogere stookkosten of een kleinere kans op slijtage.
- Er zit in de instellingen een ":defrost" functie, deze staat standaard op OFF. De handleiding geeft alleen aan hoe je dit aan / uit kan zetten maar niet wanneer dat nodig.is. Warmtepompboiler trekt zijn lucht vanuit huis (dus altijd >15 graden aanvoerlucht). Moet ik deze "defrost" functie aan zetten of gewoon op OFF laten staan?
die kun je dan uitzetten als je alleen lucht van binnen gebruikt.

• SuperSpoof
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-03 11:34
Ik heb gisteren onze boiler aangesloten en gevuld. 100liter boiler, inlaatcombinatie die de fabrikant adviseert (7 bar). Daarna aangezet, en om de 10 minuten gaan kijken. Op een gegeven moment rond de 50 graden (thermostaat staat op 75 graden) heeft de inlaat combinatie wat water gesproeid (geen lekkage), dit was genoeg om een handdoek helemaal doorweekt te maken. Daarna heb ik er een bakje onder gezet en is er nog 1 keer wat water (minder) uitgekomen tot die op de 75 graden zat. Sindsdien geen water meer. Is dit normaal gedrag bij het in bedrijf stellen? Is de inlaatcombinatie stuk? Of moet ik toch een 8 bar inlaatcombinatie ertussen steken?

FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!

• de Peer

de Peer

under peer review

SuperSpoof schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:42:
Ik heb gisteren onze boiler aangesloten en gevuld. 100liter boiler, inlaatcombinatie die de fabrikant adviseert (7 bar). Daarna aangezet, en om de 10 minuten gaan kijken. Op een gegeven moment rond de 50 graden (thermostaat staat op 75 graden) heeft de inlaat combinatie wat water gesproeid (geen lekkage), dit was genoeg om een handdoek helemaal doorweekt te maken. Daarna heb ik er een bakje onder gezet en is er nog 1 keer wat water (minder) uitgekomen tot die op de 75 graden zat. Sindsdien geen water meer. Is dit normaal gedrag bij het in bedrijf stellen? Is de inlaatcombinatie stuk? Of moet ik toch een 8 bar inlaatcombinatie ertussen steken?
Dat doet hij toch wat hij moet doen? namelijk water lozen tijdens het opwarmen. We hebben hier wel eens uitgerekend hoeveel dat zou moeten zijn, en in de praktijk kan er wel eens iets meer uit komen voordat hij weer helemaal afgesloten is.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 16:45]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@SuperSpoof de inlaatcombinatie zal elke keer dat de warmtepomp opwarmt water lozen. Vandaar dat je 'm boven een sifon monteert. Bakjes zijn niet handig.

• Panky44
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-03 01:00
@de Peer Legionella inderdaad i.p.v. salmonella LOL....

Ik had inderdaad gelezen dat legionella run 1x per week moest volgens richtlijnen, maar de Nuos Evo doet dit maar 1x in de maand als je de functie aanzet. Staat zo ook in de handleiding en valt verder niets aan te wijzigen... hmmm

M.b.t. compressor vs element, ik kan de in de instellingen aangeven dat de WP compressor tot 65 graden mag verwarmen maar had begrepen dat de compresoor dan harder slijt. De vraag is dus of die extra "slijtage" noemenswaardig is als dit maar 1x in de maand (of week) gebeurd.

Ik heb de WP nu op standaard instelling staan m.b.t. warm water, dus 50 tot 55 graden. Begreep dat dit ook het beste was zodat legionella minder kans kreeg om te vormen zolang je water zoveel mogelijk boven 50 graden houd. Was dan ook benieuwd hoe mensen hier op het forum de instellingen hebben staan.

• de Peer

de Peer

under peer review

Panky44 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:49:
@de Peer Legionella inderdaad i.p.v. salmonella LOL....

Ik had inderdaad gelezen dat legionella run 1x per week moest volgens richtlijnen, maar de Nuos Evo doet dit maar 1x in de maand als je de functie aanzet. Staat zo ook in de handleiding en valt verder niets aan te wijzigen... hmmm
Dan voldoet hij niet aan de richtlijnen en zou je hem niet mogen gebruiken in bijvoorbeeld publieke instellingen. Maar wie weet is er op de 1 of andere manier toch iets mogelijk? Je kan ook zelf 1 x per week iets regelen (liefst niet handmatig, maar automatisch)
M.b.t. compressor vs element, ik kan de in de instellingen aangeven dat de WP compressor tot 65 graden mag verwarmen maar had begrepen dat de compresoor dan harder slijt. De vraag is dus of die extra "slijtage" noemenswaardig is als dit maar 1x in de maand (of week) gebeurd.
Geen idee, ik denk dat niemand dat kan beantwoorden. Misschien vraag bij leverancier neerleggen. En die zal natuurlijk zeggen liever geen slijtage want dat is in hun belang. Meneer gaat u maar meer stoken.
Ik heb de WP nu op standaard instelling staan m.b.t. warm water, dus 50 tot 55 graden. Begreep dat dit ook het beste was zodat legionella minder kans kreeg om te vormen zolang je water zoveel mogelijk boven 50 graden houd. Was dan ook benieuwd hoe mensen hier op het forum de instellingen hebben staan.
Wel iets minder kans ja, maar essentieel is af en toe de boel volledig afdoden.

je gaat geen zwart/wit antwoord krijgen want zo werkt het niet. Je kans op legionella is groter, maar nog altijd klein.

[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 16:56]

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:53
richtlijnen zijn geen wetten

• natural colour
Ik heb een Jacuzzi uitgekozen die meer water kan bevatten dan mijn huidige Atlantic van 200 liter kan leveren, is het mogelijk om een extra boiler (welk type dan ook) aan de wpb toe te voegen die naar wens het extra warme water kan opslaan?
Met de zoekfuncie 'extra boiler' kom ik niet veel tegen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
natural colour schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:07:
Ik heb een Jacuzzi uitgekozen die meer water kan bevatten dan mijn huidige Atlantic van 200 liter kan leveren, is het mogelijk om een extra boiler (welk type dan ook) aan de wpb toe te voegen die naar wens het extra warme water kan opslaan?
Je kan natuurlijk gewoon een extra Atlantic kopen en die in serie zetten met je huidige.

Krijg je ook nog een keer subsidie 8)

• de Peer

de Peer

under peer review

Misanthropia schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:22:
[...]

richtlijnen zijn geen wetten
Alsof ik dat niet weet 8)7
Anders had ik wel wetten geschreven. Nee ik schreef : richtlijnen.
Wat is je punt?

[Voor 14% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 18:16]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Een elektrische boiler op 80 graden? Of gewoon geen jacuzzi. Dat is sowieso zuiniger.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Waar gaat het om, zo'n ding in de tuin die eeuwig energie slurpt en hoe krijg je het water daar dan?
Ik heb het iets zuiniger gedaan met een bubbelbad waar eerst een gewoon bad zat en die krijg ik met mijn V3 van 200l gevuld als ik hem naar 62 graden breng.
Dat bad heeft 2 heaters, een in de lucht blazer en een na de pomp (zelf toegevoegd).
Eenmaal gevuld red ik het makkelijk met de heaters en dat beetje water dat de douche dan nog gebruikt kan ook nog wel.

• natural colour
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:45:
[...]

Waar gaat het om, zo'n ding in de tuin die eeuwig energie slurpt en hoe krijg je het water daar dan?
Ik heb het iets zuiniger gedaan met een bubbelbad waar eerst een gewoon bad zat en die krijg ik met mijn V3 van 200l gevuld als ik hem naar 62 graden breng.
Dat bad heeft 2 heaters, een in de lucht blazer en een na de pomp (zelf toegevoegd).
Eenmaal gevuld red ik het makkelijk met de heaters en dat beetje water dat de douche dan nog gebruikt kan ook nog wel.
Het gaat om kleine jacuzzi die in de badruimte moet staan, zeg maar een luxe 'bubbelbad'.
De huidige wpb staat op 1.5 meter er vandaan zowat in een slaapkamer, er is geen ruimte voor een tweede wpb, ik dacht zelf aan een 120-150 liter e- boiler, die naar wens kan worden gekoppeld aan de wpb
De wpb heeft geen extra spiraal helaas.
Er wordt op DEI door Tweakers heel wat bedacht en uitgevoerd, dus wie weet dat dit al eens bedacht is.

• de Peer

de Peer

under peer review

natural colour schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Het gaat om kleine jacuzzi die in de badruimte moet staan, zeg maar een luxe 'bubbelbad'.
De huidige wpb staat op 1.5 meter er vandaan zowat in een slaapkamer, er is geen ruimte voor een tweede wpb, ik dacht zelf aan een 120-150 liter e- boiler, die naar wens kan worden gekoppeld aan de wpb
Er wordt op DEI door Tweakers heel wat bedacht en uitgevoerd, dus wie weet dat dit al eens bedacht is.
Houd met het 'naar wens' koppelen wel rekening met legionella. Ivm stilstaand water

• SuperSpoof
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:45:
@SuperSpoof de inlaatcombinatie zal elke keer dat de warmtepomp opwarmt water lozen. Vandaar dat je 'm boven een sifon monteert. Bakjes zijn niet handig.
Onze ervaring bij mijn ouders was dat er eigenlijk nooit water uitkwam, maar dat was zonder boiler bedenk ik me nu. Ik was van plan hem uiteindelijk op de afvoer aan te sluiten, maar hij zal dus altijd wat water eruit gooien als je doucht en de boiler dus opnieuw gaat warmen?

FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
natural colour schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Ik heb een 80l boiler die nu voor de wpb is geschakeld, zolang de boiler uit blijft krijgt de wpb water dat iets warmer is dan de koud waterleiding.
Zo geschakeld ga ik hem niet opwarmen, liever na de wpb wat ik met kraantjes kan instellen.
Met 2 boilers in serie kan je toe met 1 inlaatcombinatie.
Als de boiler na gebruik is afgekoeld kan je hem weer voor de wpb zetten.
Eventueel kan je een extra vulkraan bij het had bad maken die op de boiler zit, misschien zo'n leuke waterval kraan met verlichting O-)
Wel iets van een thermostaat er voor want je wil niet onverwacht 70 graden in je bad hebben :X

Dat het hier zo is gemaakt is eigenlijk als backup voor de wpb, dan kan ik tijdelijk uitwijken.
De boiler heeft me een tijdje gered toen ik net wat te snel van het gas af ging omdat het in 2017 gratis kon wegens gepland onderhoud aan de gasleidingen..

• de Peer

de Peer

under peer review

SuperSpoof schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Onze ervaring bij mijn ouders was dat er eigenlijk nooit water uitkwam, maar dat was zonder boiler bedenk ik me nu. Ik was van plan hem uiteindelijk op de afvoer aan te sluiten, maar hij zal dus altijd wat water eruit gooien als je doucht en de boiler dus opnieuw gaat warmen?
Nogmaals : ja

• SuperSpoof
Super, dankjewel.

• Maurice1066
  • Laatst online: 22:10
Iemand een idee of een Atlantic Calypso, wat besturing betreft, vergelijkbaar met een explorer?

Ik heb een circulatiepomp op de wpb gemaakt met het idee om via het vaak genoemde PV contact de legionella run op de compressor te doen en dan het hele vat warm genoeg te hebben.

Uit het manual wordt mij even niet duidelijk hoe het pv contact te gebruiken.

Aansluiten wou ik hier doen, en met een homewizzard plug schakelen samen met de circulatiepomp 1x in de week laten draaien:

De boiler heb ik geprogrammeerd om tussen 12.00 en 20.00 mag verwarmen ivm zonnepanelen.
Als ik nu kijk in het manual lijkt het dat je het pv(hc/hp) contact niet samen met de programmering gebruikt kan worden:

Ik had de legionella 4x per maand ingesteld maar heeft nog niet gedraaid de laatste 4 weken. Nu de backup heater aangezet, en even afwachten.

Als ik het pv contact zou gebruiken, dan zou het geheel op de compressor tot 62gr gaan toch? Dan kan de BH uit hoop ik.

Tnx

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03 19:44
Ik meld mij ook een keertje voor een update van onze NIBE MT-WH21-026-fs. Ik heb destijds bewust voor de Nibe gekozen, omdat deze ook met externe signalen kan werken. Vanuit de Domotica in huis bepaal ik zelf de ventilatorsnelheid.

Deze draait standaard op 30%, bij Toilet gebruikt 40% en bij badkamer gebruik 70%. Dit kan middels een 0-10V signaal waarbij 0-3, 3-7, 7-10 3 setpoint vertegenwoordigen. Toekomst plan is om de WPB nog via ModBus te gaan besturen zodat ik nog meer kan sturen/bepalen.

De minimale snelheid heb ik in Okt-2020 van 20 > 30% moeten zetten, omdat er in de winter met 20% te weinig flow over het condensorblok loopt en de WPB in sotring valt.

Ik heb de Nibe nu 1+2jr staan (3-2020). Bij de toelevering is ergens iets fout gegaan, waardoor in eerste instantie een inlaatcombinatie van 10bar meegeleverd/gemonteerd is. Nadat na +-1jr de WPB er thermisch in de meterkast uit ging (Aardlek). Ben ik aan het meten gekomen en toen kwam naar voren dat het volledige vat uitgezet was (stond bol). Hierdoor waren een aantal zaken verbogen/maakte contact en vond er lekstroom plaats. Na wat overleg en een bezoek van Nibe zelf, is er uiteindelijk een nieuwe geplaatst (tegen betaling natuurlijk). Maar nu met de juiste inlaatcombinatie van 8bar.

Deze draaide tot Nov 2022 probleemloos. Toen er ineens water langs de muur van het trapgat liep, hadden we even een ‘shit’ moment. Lang verhaal kort > Filters in aanzuig-kanaal niet afdoende, waardoor het condensorblok vies word er ‘slip/drap’ ontstaat en de condensafvoer langzaam dicht slipt. Uiteindelijk moet het condenswater ergens naartoe… Nadat de lekbak volstond, liep het dus langzaam over op de zoldervloer en na een aantal uren vind het water zijn weg wel door de kiertjes omlaag…. Inmiddels is de afvoer volledig schoongemaakt en zijn de aanzuig-kanalen van extra filters voorzien en zijn we voornemens deze van nu ieder halfjaar te gaan vervangen.

In Jan 2023 nog een probleem met de ventilator gehad, wat eigenlijk een nasleep van Nov 2022 is. Ook het ventilator bevatte opgedroogd stof/slip. Hierdoor ontstond onbalans waardoor het motorlager nu een ‘tik’ bevat. Gelukkig stond de oude WPB nog op zolder (lastig weg te halen) dus heb de ventilatoren uitgewisseld.

Ik heb geen exacte cijfers maar het eerste jaar heeft hij ongeveer +- 600kWh verbruikt. Dat was echter alleen voor SWW voor 2 personen. Vat op 50C en zondagavond een Legionella run tot 60C waarvan bij 55C het E-element de laatste 5C voor zich neemt. Wij zuigen lucht (+-20C) uit de woning aan (badkamer, keuken, Toilet, bijkeuken).

Inmiddels draaien we op dit moment met +-3,5kWh per dag voor SWW en de VVW van de badkamer. Deze heeft een eigen 'mini' CV- circuit en loopt via het extra zonneboiler-spiraal door het WPB vat. De circulatiepomp van de verdeler loopt van 5-10 en 17-22h, zodat wij tijdens gebruik van de badkamer warme voeten hebben en verder niet te veel energie 'verspillen'. De leidingen op zolder moet ik nog wel mee bezig. We hebben momenteel onnodige warmte verliezen in het vvw circuit, omdat de leidingen nog te veel in het luchtledig lopen over zolder.

Ik zit nog in dubio of in het vat nog van een extra laag isolatie wil voorzien zoals sommige dat hier ook hebben gedaan.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Maurice1066 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:00:
Iemand een idee of een Atlantic Calypso, wat besturing betreft, vergelijkbaar met een explorer?

Ik heb een circulatiepomp op de wpb gemaakt met het idee om via het vaak genoemde PV contact de legionella run op de compressor te doen en dan het hele vat warm genoeg te hebben.

Uit het manual wordt mij even niet duidelijk hoe het pv contact te gebruiken.

Aansluiten wou ik hier doen, en met een homewizzard plug schakelen samen met de circulatiepomp 1x in de week laten draaien:
[Afbeelding]

De boiler heb ik geprogrammeerd om tussen 12.00 en 20.00 mag verwarmen ivm zonnepanelen.
Als ik nu kijk in het manual lijkt het dat je het pv(hc/hp) contact niet samen met de programmering gebruikt kan worden:
[Afbeelding]
Ik had de legionella 4x per maand ingesteld maar heeft nog niet gedraaid de laatste 4 weken. Nu de backup heater aangezet, en even afwachten.

Als ik het pv contact zou gebruiken, dan zou het geheel op de compressor tot 62gr gaan toch? Dan kan de BH uit hoop ik.

Tnx
https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/

Daar lees ik bij de specificaties dat de Calypso split geen pv contact heeft :/
De handleiding is een stuk korter dan bij de andere modellen.
Legionella run hoort te werken, maar een Atlantic voert een menu wijziging soms pas door als de prik er even af is geweest.
Of dat bij de split zo is weet ik niet zeker.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Cige Ik zou zo'n vat nadat die bol is gaan staan niet meer op mijn zolder willen hebben. Ik heb hier de veelgebruikte 6 bar inlaatcombinatie zitten. Die 10 bar is echt véél.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
En een doorstromer er achter? Kan je eerst de boiler leeg trekken en toch altijd warm water hebben (wel iets minder duurzaam)

Zelf heb ik m’n hottub gewoon op hout, uit eigen tuin:)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ook @Cige
Even de handleiding gecheckt en ik moet zeggen dat deze Nibe erg compleet is, hij heeft zelfs sensors onderin voor als er een vloerverwarming met pomp op is aangesloten.
Verder lees ik dat hij een filter melding kent, je kan instellen na hoeveel maanden hij een alarm geeft :)
Wat onderhoud betreft staat er duidelijk in wat er zonder luchtfilter vervuild kan raken en hoe je dat dient te reinigen.
Vergeet de slijtende anode niet, er staat in hoe je kan meten of de anode nog goed is.
Wel jammer dat er van alles fout ging door een verkeerde inlaat combinatie en later de vervuiling ...
Als dat eerste door een installateur werd gedaan dan is die verantwoordelijk voor de schade.

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee