Toon posts:

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
overhyped schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:52:
[...]

En een doorstromer er achter? Kan je eerst de boiler leeg trekken en toch altijd warm water hebben (wel iets minder duurzaam)

Zelf heb ik m’n hottub gewoon op hout, uit eigen tuin :)
Da's minder duurzaam in het kwadraat, ik ben blij dat ik je buurman niet ben die in de rook/stank zit maar met een beetje geluk is die tuin groot als je er hout uit haalt :/
Een doorstromer verlaagt de waterdruk, even aansluiten kan lastig zijn met 3 fasen die je niet overal hebt.
Terug naar duurzaam svp, daar staat dit topic toch (voor)?

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:10
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:28:
[...]

https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/

Daar lees ik bij de specificaties dat de Calypso split geen pv contact heeft :/
De handleiding is een stuk korter dan bij de andere modellen.
Legionella run hoort te werken, maar een Atlantic voert een menu wijziging soms pas door als de prik er even af is geweest.
Of dat bij de split zo is weet ik niet zeker.
Mmm, beetje tegenstrijdig in die link:

Ik ging er vanuit dat dit hc/hv contact daar voor bedoeld was... Nu lijkt het dat de Calypso dus niet verder dan 55gr op de compressor kan?
Lekker dan, dan heeft de wilo pomp ook niet zoveel zin als ik die niet kan timen met de legionella run. Althans ik denk niet dat ik weet wanneer de run gedaan wordt...

Hc/hv is waarschijnlijk dan alleen de trigger om de starten met verwarmen als dal tarief actief wordt.

Blijkbaar zijn de explorer en Calypso meer verschillend dan ik dacht

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Da's minder duurzaam in het kwadraat, ik ben blij dat ik je buurman niet ben die in de rook/stank zit maar met een beetje geluk is die tuin groot als je er hout uit haalt :/
Een doorstromer verlaagt de waterdruk, even aansluiten kan lastig zijn met 3 fasen die je niet overal hebt.
Terug naar duurzaam svp, daar staat dit topic toch (voor)?
Ik woon op ruim 2 hectare, en alle buren vergelijkbaar. Het hout komt uit beheer van de houtopstanden op ‘t terrein. Best duurzaam dus :) De meeste mensen hier wonen er al erg lang en erg gelukkig, denk dat het je best kan bevallen :)

Ben zeker geen dan van enige coo1 meuk, maar in deze situatie kan het wel eens de meest duurzame optie zijn. Waarom: het materiaal gebruik met een doorstromer is relatief laag. Geen stilstandsverlies, het meeste water komt uit de WPB, dus energetisch goed. Voor de paar keren dat je veel meer water nodig hebt heb je iets dat werkt met wie of stilstandsverlies en materiaal gebruik.

Of een jacuzzi vraag hier überhaupt iets te zoeken heeft is een andere vraag :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
overhyped schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:33:
[...]

Ik woon op ruim 2 hectare, en alle buren vergelijkbaar. Het hout komt uit beheer van de houtopstanden op ‘t terrein. Best duurzaam dus :) De meeste mensen hier wonen er al erg lang en erg gelukkig, denk dat het je best kan bevallen :)

Ben zeker geen dan van enige coo1 meuk, maar in deze situatie kan het wel eens de meest duurzame optie zijn. Waarom: het materiaal gebruik met een doorstromer is relatief laag. Geen stilstandsverlies, het meeste water komt uit de WPB, dus energetisch goed. Voor de paar keren dat je veel meer water nodig hebt heb je iets dat werkt met wie of stilstandsverlies en materiaal gebruik.

Of een jacuzzi vraag hier überhaupt iets te zoeken heeft is een andere vraag :)
Dat maakt de situatie duidelijker, anders dan een rijtjeshuis zoals ik.
Mijn bubbelbad kan je ook jacuzzi noemen zonder de ® en die verwarm je niet maanden achtereen omdat je er ook in doucht of gewoon baddert en gelukkig kan dat met alleen de wpb.
De heaters doen bijna niks, je verliest in huis niet veel warmte.
Ook hoef ik niet 2m3 drinkwater weg te laten lopen waar we zo veel van hebben tenzij ...

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:18

CurlyMo

www.pilight.org

Maurice1066 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:19:
[...]
Lekker dan, dan heeft de wilo pomp ook niet zoveel zin als ik die niet kan timen met de legionella run. Althans ik denk niet dat ik weet wanneer de run gedaan wordt...
Je timed je pomp ook niet op basis van de LR, maar op basis van de vat temperatuur. Oftewel, je start hem bij bijv. 62 graden en je stopt hem bij 61 graden. Zo heb ik het tenminste lopen. Dit heeft natuurlijk een correlatie met de LR zelf, maar qua sturing is dat niet relevant.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Maurice1066
  • Laatst online: 22:10
CurlyMo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:47:
[...]

Je timed je pomp ook niet op basis van de LR, maar op basis van de vat temperatuur. Oftewel, je start hem bij bijv. 62 graden en je stopt hem bij 61 graden. Zo heb ik het tenminste lopen. Dit heeft natuurlijk een correlatie met de LR zelf, maar qua sturing is dat niet relevant.
Zit wat in🤔. Dan moet ik wel de vat temperatuur weten. Ik kan in het menu niet eens de temperatuur uitlezen 😐. Dan moet ik de boel openmaken om te zien of ik er een extra sensor in kan zetten.

Hoe stuur je dit aan? Direct of met iets als home automation?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Maurice1066 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:54:
[...]

Zit wat in🤔. Dan moet ik wel de vat temperatuur weten. Ik kan in het menu niet eens de temperatuur uitlezen 😐. Dan moet ik de boel openmaken om te zien of ik er een extra sensor in kan zetten.

Hoe stuur je dit aan? Direct of met iets als home automation?
De Explorer heeft een opening speciaal voor sensoren. Anderen hebben een sensor naast die van de Explorer zelf weten te proppen.

Aansturing doe ik (bewust) standalone zo:
CurlyMo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

• overhyped
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:44:
[...]

Dat maakt de situatie duidelijker, anders dan een rijtjeshuis zoals ik.
Mijn bubbelbad kan je ook jacuzzi noemen zonder de ® en die verwarm je niet maanden achtereen omdat je er ook in doucht of gewoon baddert en gelukkig kan dat met alleen de wpb.
De heaters doen bijna niks, je verliest in huis niet veel warmte.
Ook hoef ik niet 2m3 drinkwater weg te laten lopen waar we zo veel van hebben tenzij ...
Ik wil er nog een puls bij slaan, water uit de grond, omhooggepompt met eigen zonne energie, warm gestookt met eigen hout, en na gebruik weer terug de grond in. Uiteraard geen chemicaliën in het water. Maargoed, we dwalen af, meer iets voor de kroeg :)

• Noeleke
  • Laatst online: 19:05
Wij willen onze WPB in een kast wegwerken van max. 80 cm diep. De kast komt in de bijkeuken en willen we aan de binnenkant met akoestische panelen bekleden voor geluidsisolatie.

Nu moet ik kiezen tussen de Explorer V4 of de LG WPB. We krijgen een warmtepomp voor CV van LG.

In de specs zie ik dat de geluidsdruk van de Atlantic aanzienlijk hoger is (48 dB op 1 meter afstand) vs de LG (38 dB), maar ik ben bang dat vanwege het luchtkanaal aan de achterkant van de LG, deze niet gaat passen in de kast.

Kan iemand hier advies in geven? Verschilt het volume van deze twee echt zo enorm?

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
Nog een keer de vraag
Een isolatie koppeling is niet makkelijk verkrijgbaar al helemaal niet met kiwa keur.
Hoe doen jullie dat?

snameroc

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

snameroc schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:33:
Nog een keer de vraag
Een isolatie koppeling is niet makkelijk verkrijgbaar al helemaal niet met kiwa keur.
Hoe doen jullie dat?
Ik keek vooral in Belgische webshops, daar is er meer aanbod viel me op.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:34
@snameroc deze heb ik vorig jaar besteld (en naar NL laten verzenden).

https://www.verwarming-sh.../4MF-3015/20-182433215/20

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:35
Nog een keer de vraag
Hoe doen jullie dat?
https://www.amazon.nl/Som...7-m20-grijs/dp/B07MVW6JZ4

Ik heb deze vorige week op mijn Calypso geschroefd en hiermee de bijgeleverde van Atlantic vervangen. De originele heb ik na diverse vergeefse pogingen om deze lekvrij te krijgen in de oudijzerbak gedeponeerd. Nu dus eindelijk een lekvrije aansluiting op de boiler. *O*

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:16
Noeleke schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:55:
Wij willen onze WPB in een kast wegwerken van max. 80 cm diep. De kast komt in de bijkeuken en willen we aan de binnenkant met akoestische panelen bekleden voor geluidsisolatie.

Nu moet ik kiezen tussen de Explorer V4 of de LG WPB. We krijgen een warmtepomp voor CV van LG.

In de specs zie ik dat de geluidsdruk van de Atlantic aanzienlijk hoger is (48 dB op 1 meter afstand) vs de LG (38 dB), maar ik ben bang dat vanwege het luchtkanaal aan de achterkant van de LG, deze niet gaat passen in de kast.

Kan iemand hier advies in geven? Verschilt het volume van deze twee echt zo enorm?
ligt er even aan waar en wat je wilt met de uitgaande lucht..Heb zelf de LG in gebruik hier en dan moet je minimaal +- 27 cm afstand hebben van je achterwand om het luchtkanaal (160mm) een bocht te kunnen laten maken. Wanneer je rechtdoor naar achteren kunt dan kan die dichterbij.
Zie dat maten breedte en diepte van de atlantic en lg boilers niet zoveel verschillen.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-03 21:08

Rzaan

Altijd zoekende

Hier nog iets goedkoper blijkbaar

Maar vragen wel extreem veel verzendkosten.

[Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2023 16:52]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:52
Noeleke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Ik heb eens gezocht op dit type, maar op de Hansgrohe website staat bij specifications 17 L/min, hoe kom je aan jouw data?
https://www.hansgrohe.com...-with-shower-arm-26238000

[...]

Helder verhaal. Ik zal eens met onze huidige douchekop kijken hoeveel er doorheen stroomt. Wat is dan de verhouding die ik moet aanhouden voor warm/koud? Stel er komt 7 L/min uit, hoe weet ik dan hoeveel van die 7 liter warm moet zijn?
https://www.hansgrohe.com...ablet-select-300-27283000

Deze zit in de Eco-serie. De gewone hebben inderdaad meer water nodig.

We hebben deze in de inbouw-variant. De vorm past bij onze vorm. Als je wat meer ronde mensen in huis hebt, dan moet je misschien een ronde nemen :+

[Voor 8% gewijzigd door Noutie op 16-03-2023 15:46]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:24
Noeleke schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:55:

Ik heb naast de (bovenstaande) Atlantic en de LG ook nog de Ariston Nuos Plus op mijn shortlist staan.
Zeker bij de Ariston ben ik benieuwd naar hoe het geluid wordt ervaren (in de ruimte en in een kamer ernaast met de deur dicht) omdat er in de specs staat "55 dB geluidsdruk op 2 meter".
Ik ga beginnen met een "binnen/binnen" configuratie in mijn kelder (20m2/40m3).

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Nog een keer de vraag
Hoe doen jullie dat?
Heb je dit ding per sé nodig?
(Ik heb geen idee waar het voor dient)
Maar zo ja, dan bestel ik er vast eentje voor mijn aannemer die mijn Atlantic gaat installeren.

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Heb je dit ding per sé nodig?
(Ik heb geen idee waar het voor dient)
Maar zo ja, dan bestel ik er vast eentje voor mijn aannemer die mijn Atlantic gaat installeren.
Jazeker.
Zoek maar even terug in het topic met zoekterm dielektrisch:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• snameroc
Ik heb die watts isolatie koppeling besteld bij de tu echter die vertelde me dat deze geen kiwa keur is en dat hij in zijn onderzoek geen enkele gawalo installateur een isolatie ring plaatste.

Ik hoop dat hij op tijd binnen is anders later plaatsen. Wat ik niet snap is waarom hij wel tussen de warm moet maar niet tussen de koud aansluiting

snameroc

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Jazeker.
Zoek maar even terug in het topic met zoekterm dielektrisch:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Hoeveel heb ik er dan nodig?
Want het komt alleen bij een verbinding tussen de WPB en een warmwaterleiding, zoals ik het begrijp?

• de Peer

de Peer

under peer review

snameroc schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:45:
Ik heb die watts isolatie koppeling besteld bij de tu echter die vertelde me dat deze geen kiwa keur is en dat hij in zijn onderzoek geen enkele gawalo installateur een isolatie ring plaatste.

Ik hoop dat hij op tijd binnen is anders later plaatsen. Wat ik niet snap is waarom hij wel tussen de warm moet maar niet tussen de koud aansluiting
In warm water zitten meer metalen opgelost en daar is het risico dus groter. En volgens mij is de snelheid van corrosie zelf ook sneller bij een hogere temperatuur.

@Rzaan alleen de warme is voldoende. 1 stuk nodig dus.

[Voor 4% gewijzigd door de Peer op 16-03-2023 16:50]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:49:
[...]

In warm water zitten meer metalen opgelost en daar is het risico dus groter. En volgens mij is de snelheid van corrosie zelf ook sneller bij een hogere temperatuur.

@Rzaan alleen de warme is voldoende. 1 stuk nodig dus.
Deze heeft de goede maat voor een Atlantic 270?
Weet je dat zo wellicht?

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Deze heeft de goede maat voor een Atlantic 270?
Weet je dat zo wellicht?
Ja dat is de juiste. 3/4 male female.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Rzaan Waarom probeer je het niet gewoon eerst met de standaard koppeling die Atlantic zelf meelevert?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

CurlyMo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:56:
@Rzaan Waarom probeer je het niet gewoon eerst met de standaard koppeling die Atlantic zelf meelevert?
Te laat.
Hahaha.
Beter mee verlegen dan om verlegen.

• natural colour
  • Laatst online: 19:14
overhyped schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:52:
[...]

En een doorstromer er achter? Kan je eerst de boiler leeg trekken en toch altijd warm water hebben (wel iets minder duurzaam)

Zelf heb ik m’n hottub gewoon op hout, uit eigen tuin:)
Met wat ideeën van Speedy-Andre denk dat ik al weet; een 120/ 150 liter e- boiler kan naast de wpb worden gezet (liggend op de vliering kan ook nog), deze e boiler is normaal leeg, als het gebruik van de jacuzzi verwacht wordt laat ik deze boiler via een paar elektrische kleppen vollopen vanuit de wpb, de wpb moet nu weer flink verwarmen maar tegen die tijd dat ik (wij) de jacuzzi wil gebruiken is deze weer volledig opgewarmd.
Bij het vullen van het bad laat ik de e-boiler via een aparte kraan in het bad leeglopen, om het bad vol te krijgen doe je de kraan (komend vanaf de wpb) open...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• overhyped
natural colour schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Met wat ideeën van Speedy-Andre denk dat ik al weet; een 120/ 150 liter e- boiler kan naast de wpb worden gezet (liggend op de vliering kan ook nog), deze e boiler is normaal leeg, als het gebruik van de jacuzzi verwacht wordt laat ik deze boiler via een paar elektrische kleppen vollopen vanuit de wpb, de wpb moet nu weer flink verwarmen maar tegen die tijd dat ik (wij) de jacuzzi wil gebruiken is deze weer volledig opgewarmd.
Bij het vullen van het bad laat ik de e-boiler via een aparte kraan in het bad leeglopen, om het bad vol te krijgen doe je de kraan (komend vanaf de wpb) open...
Zou hier de WAF niet halen, maar blij dat 't voor je werkt ;)

• Noeleke
  • Laatst online: 19:05
forzafan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:35:
[...]

ligt er even aan waar en wat je wilt met de uitgaande lucht..Heb zelf de LG in gebruik hier en dan moet je minimaal +- 27 cm afstand hebben van je achterwand om het luchtkanaal (160mm) een bocht te kunnen laten maken. Wanneer je rechtdoor naar achteren kunt dan kan die dichterbij.
Zie dat maten breedte en diepte van de atlantic en lg boilers niet zoveel verschillen.
Dat zit het hem dus in, we willen buizen door het dak aanleggen. Bij de Atlantic zitten de aansluitingen al bovenop waardoor ik een bocht en ruimte achter het apparaat bespaar, maar die maakt volgens de specs dus wel meer geluid dan de LG.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
[...]

Ik ben benieuwd of dat werkt, het water in de wpb zal denk ik niet de boiler in gaan als die vol lucht zit dus je zal de kraan bij de jacuzzi open moeten zetten (op warme aansluiting bovenin boiler aansluiten).
De boiler legen idem, aan de ene kant gaat er water uit (onderin) en aan de andere kant lucht erin.
Ik zou nog even verder puzzelen ;)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:53
[...]

Ik zou dan eerder kiezen voor een 2e wpb boiler.
Beide in serie de eerste zet je op een lagere temperatuur bijv 35 graden de tweede op wat je nu gebruikt 55 graden? en dan laat je voor je de jacuzzi wil gebruiken de eerste een legio run doen.

Dan is er altijd doorstroming in plaats van een vat dat een poosje op kweek staat.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:32:
[...]

Ik zou dan eerder kiezen voor een 2e wpb boiler.
Beide in serie de eerste zet je op een lagere temperatuur bijv 35 graden de tweede op wat je nu gebruikt 55 graden? en dan laat je voor je de jacuzzi wil gebruiken de eerste een legio run doen.

Dan is er altijd doorstroming in plaats van een vat dat een poosje op kweek staat.
Je zult beide vaten dan wekelijks een legionellarun moeten laten doen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik ben benieuwd hoeveel liter in de jacuzzi gaat, misschien kan de boiler veel kleiner als je die en de wpb heel warm stookt.

• natural colour
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:28:
[...]

Ik ben benieuwd of dat werkt, het water in de wpb zal denk ik niet de boiler in gaan als die vol lucht zit dus je zal de kraan bij de jacuzzi open moeten zetten (op warme aansluiting bovenin boiler aansluiten).
De boiler legen idem, aan de ene kant gaat er water uit (onderin) en aan de andere kant lucht erin.
Ik zou nog even verder puzzelen ;)
Daar had ik over nagedacht; met een elektrische bediende ontluchter zou het wel moeten lukken eventueel aangevuld met sensor.
Als er ontlucht wordt gaat het vullen van de e- boiler vanuit de wpb onder normale druk snel.
Ontluchten bij het legen van de e-boiler kan ook via een bediende klep, althans op mijn kladje..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• natural colour
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:53:
[...]

De ene is de normale wp-boiler de andere is een e-boiler die moet -althans dat is mijn plan- normaal leeg staan.
Het is niet wenselijk dat die e- boiler een paar weken nutteloos vol water blijft zit, daarom de wens om deze leeg te laten lopen in de jacuzzi als je deze wil gebruiken.
Het vullen van de e- boiler moet dus via de wpb (met wat kleppen hier en daar)

[Voor 19% gewijzigd door natural colour op 16-03-2023 19:13]

• Ronald.42
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:53:
[...]

Uiteraard maar de eerste laat je dat doen voordat je de jacuzzi vult.

Maar ik begrijp inmiddels dat die jacuzzi geen wekelijkse exercitie is...

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:08
@natural colour hou je er wel rekening mee dat je boilers niet via de warme kant kan laten leeg lopen😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• natural colour
wizzopa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:16:
@natural colour hou je er wel rekening mee dat je boilers niet via de warme kant kan laten leeg lopen😉
?? het warme water kan er toch normaal uit komen?? (zij het onder druk)

• de Peer

de Peer

under peer review

natural colour schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:24:
[...]

?? het warme water kan er toch normaal uit komen?? (zij het onder druk)
Nee. De warme aansluiting zit aan de bovenkant van het vat.

Dus vat leeg laten lopen kan alleen via de koude aansluiting onderaan.

[Voor 12% gewijzigd door de Peer op 16-03-2023 19:27]

• natural colour
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Nee. De warme aansluiting zit aan de bovenkant van het vat.

Dus vat leeg laten lopen kan alleen via de koude aansluiting onderaan.
Bij de daalderop e- boilers zitten koud en warm aan de onderzijde, ik weet niet anders.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
natural colour schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:34:
[...]

Bij de daalderop e- boilers zitten koud en warm aan de onderzijde, ik weet niet anders.
Die zou ik zeker kiezen, maar warm zit wel met een pijp naar bovenin :)
Mogen we nog even rekenen met de liters, ik vind dit wel een leuk onderwerp met allerlei verrassingen O+

• de Peer

de Peer

under peer review

natural colour schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:34:
[...]

OK. Mijn reactie en ook die ervoor gingen over de Atlantic.

• natural colour
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Die zou ik zeker kiezen, maar warm zit wel met een pijp naar bovenin :)
Mogen we nog even rekenen met de liters, ik vind dit wel een mooi onderwerp met allerlei verrassingen O+
Dan moet ik nog even verder puzzelen :o ; mss een liggende boiler, ideaal voor op de vliering, het hoeft niet persé een e- boiler te zijn, een buffer zou ook kunnen werken, het gaat er dus om dat er 120-150 liter warm water een aantal uren wordt opgeslagen zodra de normale wpb de inhoud weer op temperatuur heeft.

• Ronald.42
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:37:
[...]

OK. Mijn reactie en ook die ervoor gingen over de Atlantic.
Er zal dan een stijgleiding ( of in dit geval een daalleiding) in dat vat zitten.

Hoe dan ook komt het warme water boven uit de boiler.

Al met al vind ik het een bijzondere constructie om eens in de zoveel tijd een jacuzzi te vullen.
Als het dan toch maar zeldzaam is hang er dan een doorstroom verwarmer tussen. Stuk eenvoudiger en compacter.
Cop is toch ook 1 als je het met een gewone e boiler doet.

• snameroc
Ik heb nog eens nagedacht over de dielectriche koppeling en kom eigenlijk tot de volgende conclusie
Als je 2 verschillende metalen met elkaar in contact brengt ontstaat er een spanningsverschil tussen beide, deze is hoger naarmate de temperatuur hoger is.
Het heeft dus volgens mij alleen maar zin als de koppeling schroefdraad zelf van kunststof is en niet zoals bij de watts koppeling helft van messing. Want dan zal nog steeds een spannings verschil ontstaan tussen de raakvlakken. Het werkt als een thermokoppel.

snameroc

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
snameroc schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:14:
Ik heb nog eens nagedacht over de dielectriche koppeling en kom eigenlijk tot de volgende conclusie
Als je 2 verschillende metalen met elkaar in contact brengt ontstaat er een spanningsverschil tussen beide, deze is hoger naarmate de temperatuur hoger is.
Het heeft dus volgens mij alleen maar zin als de koppeling schroefdraad zelf van kunststof is en niet zoals bij de watts koppeling helft van messing. Want dan zal nog steeds een spannings verschil ontstaan tussen de raakvlakken. Het werkt als een thermokoppel.
Er is nog een ander feitje, het gaat om welk materiaal het grootste oppervlak heeft en dat is de wpb kant.
Een fabrikant wil graag dat het schroefdraad heel blijft, want eenmaal kapot is dat niet te herstellen.
Messing is zachter en zal dus eerder kunnen beschadigen, echter is dat het kleinste deel van de twee.
Een rvs flex direct erop schroeven is weer wat anders, dat is hard materiaal.
Zie bijv. https://www.joostdevree.nl/shtmls/corrosie.shtml, verderop staat een tabel.

• snameroc
Maar dat staat toch helemaal los van de messing moer van de watts galvo koppeling, die rot dan toch net zo goed vast aan het rvs puntstuk van het vat.

snameroc

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ronald.42 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Er zal dan een stijgleiding ( of in dit geval een daalleiding) in dat vat zitten.

Al met al vind ik het een bijzondere constructie om eens in de zoveel tijd een jacuzzi te vullen.
Als het dan toch maar zeldzaam is hang er dan een doorstroom verwarmer tussen. Stuk eenvoudiger en compacter.
Hij wil het element niet gebruiken, het is alleen voor extra opslag alvorens de jacuzzi te gaan vullen.
Wat je krijgt door aan de 'koude' kant te tappen is dat door de gelaagdheid er eerst iets kouder water uit komt.
Op zich niet verkeerd want de jacuzzi zal eerst de warmte opnemen.
snameroc schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:01:
Maar dat staat toch helemaal los van de messing moer van de watts galvo koppeling, die rot dan toch net zo goed vast aan het rvs puntstuk van het vat.
Niet elk vat is van rvs, juist als het geen rvs is wordt de koppeling gebruikt.

Wat zien we hier?
Messing, maar niet aan de kant van de wpb.

• snameroc
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:09:
[...]

Hij wil het element niet gebruiken, het is alleen voor extra opslag alvorens de jacuzzi te gaan vullen.
Wat je krijgt door aan de 'koude' kant te tappen is dat door de gelaagdheid er eerst iets kouder water uit komt.
Op zich niet verkeerd want de jacuzzi zal eerst de warmte opnemen.

[...]

Niet elk vat is van rvs, juist als het geen rvs is wordt de koppeling gebruikt.

[Afbeelding]

Wat zien we hier?
Messing, maar niet aan de kant van de wpb.
Ik heb een dimplex 200ltr rvs besteld deze wordt maandag geleverd en daar staat hij in het aansluit voorbeeld.

Maar het lijkt er op dat het schema idd bedoelt is voor een stalen vat. Als je zoals er staat een metalen verloop gebruikt verschuift het risico bij een stalen vat naar de andere kant van het stalen verloop dus leiding zijde

[Voor 8% gewijzigd door snameroc op 16-03-2023 21:20]

snameroc

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03 19:44
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:55:
Ook @Cige
Even de handleiding gecheckt en ik moet zeggen dat deze Nibe erg compleet is, hij heeft zelfs sensors onderin voor als er een vloerverwarming met pomp op is aangesloten.
Verder lees ik dat hij een filter melding kent, je kan instellen na hoeveel maanden hij een alarm geeft :)
Wat onderhoud betreft staat er duidelijk in wat er zonder luchtfilter vervuild kan raken en hoe je dat dient te reinigen.
Vergeet de slijtende anode niet, er staat in hoe je kan meten of de anode nog goed is.
Wel jammer dat er van alles fout ging door een verkeerde inlaat combinatie en later de vervuiling ...
Als dat eerste door een installateur werd gedaan dan is die verantwoordelijk voor de schade.
Klopt het een hele complete WPB, maar daar betaal je wel voor. Destijds met de subsidie ook nog wel prima te betalen, maar met de €500 subsidie van een jaar terug een grotere investering t.o.z. ander merken. Vermoed ook dat ze daarom wellicht minder vaak voorkomen in NL.

Die filter-melding was inmiddels zelf ook achter. Alleen staat de WPB op zolder waar ik vrijwel niet kom. Dus hebben we nu een half-jaarlijk agenda item aangemaakt, welke vanzelf op-popt.

Installatie is zelf uitgevoegd met alle dele toegeleverd als totaal pakket. Dus we hadden zelf moeten controleren of wij het juiste hebben gekregen. We hebben met leverancier en Nibe een nette regling voor een nieuwe kunnen maken, dus ik ben daarin tevreden. Het had veel gekker kunnen aflopen.
CurlyMo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:45:
@Cige Ik zou zo'n vat nadat die bol is gaan staan niet meer op mijn zolder willen hebben. Ik heb hier de veelgebruikte 6 bar inlaatcombinatie zitten. Die 10 bar is echt véél.
Ach ik denk je mij niet helemaal begreep. We hebben een nieuwe WPB voor ons SWW en VVW. De oude ‘bolle’ WPB staat nog op zolder en word niet gebruikt. Het is groot onding om naar beneden te tillen, dus daarom staat hij nog boven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Cige schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:26:
[...]
Ach ik denk je mij niet helemaal begreep. We hebben een nieuwe WPB voor ons SWW en VVW. De oude ‘bolle’ WPB staat nog op zolder en word niet gebruikt. Het is groot onding om naar beneden te tillen, dus daarom staat hij nog boven.
Als dat ding echt schroot is geworden, dan kan er toch een haakse slijper in zetten om hem in delen naar beneden te halen? Zo doen ze dat ook bij een bad bij aan badkamerverbouwing.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:27
Toch nog tijd voor een dakdoorvoer voor mij. Ik draai nu binnenbinnen maar wil graag naar binnen buiten.

Iemand ervaring met deze? Vooral dat hij geknikt is staat mij aan, zo'n ovaal in het dak zagen is nooit echt een succes bij mij. Of zijn er andere tips? Mijn Calypso draait op slechts 125mm overigens

3100Wp Z, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
Heb deze binnen gekregen, niet zo'n grote pijp op dak en geen ovaal in het dak. Past mooi bij de kleur van mijn dakpannen. Overigens heb je mooie manchetten om "verkeerd zagen" netjes weg te werken. Ziet de afwerking er professioneel uit.

Heb al wel geprobeerd te monteren maar het is toch niet lekker werken op zo'n schuin dak als je geen steun hebt bij de knieën of voeten. Dit weekend maar weer proberen en wellicht een nokladder huren.

[Voor 28% gewijzigd door Aziona op 17-03-2023 13:03]

• natural colour
Ronald.42 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Net niet :P , alle warme water voor de jacuzzi/ bad komt uit de wp-boiler, zo'n 150 liter wordt eerst tijdelijk opgeslagen in een (E) boiler van 150 liter, en wanneer de wpb weer op temperatuur is komt de rest uit de wp-boiler, dan is er óók nog genoeg SWW om van te voren even te douchen alvorens we in de Jacuzzi stappen.
Het is mogelijk een liggende boiler van Bosch aan te passen zodat het ontluchten en leeg laten lopen mogelijk is.

Dit is mijn laatste post over dit project, dit is tenslotte het wp boiler topic... :9

• Ronald.42
natural colour schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:33:
[...]

Net niet :P , alle warme water voor de jacuzzi/ bad komt uit de wp-boiler, zo'n 150 liter wordt eerst tijdelijk opgeslagen in een (E) boiler van 150 liter, en wanneer de wpb weer op temperatuur is komt de rest uit de wp-boiler, dan is er óók nog genoeg SWW om van te voren even te douchen alvorens we in de Jacuzzi stappen.
Het is mogelijk een liggende boiler van Bosch aan te passen zodat het ontluchten en leeg laten lopen mogelijk is.

Dit is mijn laatste post over dit project, dit is tenslotte het wp boiler topic... :9
Ja ik had maar wat half gelezen denk ik..
Je gaat de e boiler puur als tijdelijk buffervat gebruiken.
En als die oplossing voor jou werkt is dat prima toch.

Wat ik dan wel interessant vind.
Hoelang heeft je wpb nodig om op de pomp van 10 graden water naar zijn setpoint te komen?
Dat duurt bij mij toch echt wel een aantal uren.

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:37
Ik heb een vraag over een inlaat combinatie. Wij hebben op dit moment een 100 liter horizontale e boiler. Op zolder staat ook een nog niet aangesloten 200 liter wpb (Daikin). Ik zit er over na te denken de e boiler te laten liggen en hier alvast water naar 'kamertemperatuur' op te laten warmen.

Uiteraard zit hier een 6 bar inlaat combinatie voor. Kan ik deze laten zitten op de koud water aansluiting van de e boiler, de e boiler warm op koud van de Wpb?

E boiler staat nooit aan.

Of moet ik deze verplaatsen naar tussen de warme kant e boiler en de koude kant wpb?

• wizzopa
Twan dz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:35:
Ik heb een vraag over een inlaat combinatie. Wij hebben op dit moment een 100 liter horizontale e boiler. Op zolder staat ook een nog niet aangesloten 200 liter wpb (Daikin). Ik zit er over na te denken de e boiler te laten liggen en hier alvast water naar 'kamertemperatuur' op te laten warmen.

Uiteraard zit hier een 6 bar inlaat combinatie voor. Kan ik deze laten zitten op de koud water aansluiting van de e boiler, de e boiler warm op koud van de Wpb?

Of moet ik deze verplaatsen naar tussen de warme kant e boiler en de koude kant wpb?
Doe ik hier al jaren. 😉

• Twan dz
wizzopa schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:48:
[...]

Doe ik hier al jaren. 😉
Heb je de inlaat combinatie tussen de eboiler/ buffervat? Of voor de eboiler?

• wizzopa
Twan dz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:28:
[...]

Heb je de inlaat combinatie tussen de eboiler/ buffervat? Of voor de eboiler?
Inlaat combi , e-boiler, WPB.
En een handje vol kranen.

https://i.imgur.com/3SKGBTK.png of https://i.imgur.com/UiG7PEx.jpg

[Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 18-03-2023 08:58]

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:39
Twan dz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:35:

Waarom zou je dit willen? Gewoon uit nieuwsgierigheid, ben nieuw op dit onderwerp. Dank

• Aziona
Is dit een mooie klep voor als je de MV als bron wilt gebruiken maar alleen als de WPB aan staat? Mooi aan te sturen met Domoticz of HA o.i.d.

Of allleen de motor als je al zo'n klep van ventilandland hebt.

• wizzopa
Aziona schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:35:
Is dit een mooie klep voor als je de MV als bron wilt gebruiken maar alleen als de WPB aan staat? Mooi aan te sturen met Domoticz of HA o.i.d.

Of allleen de motor als je al zo'n klep van ventilandland hebt.
[Afbeelding]
Heb ik ook 😉 https://i.imgur.com/OrrV1ol.jpg
en deze klep https://www.ventilatiesho...elklep-125mm-handbediend/
En de besturing https://i.imgur.com/p2a2AGU.jpg

[Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 18-03-2023 10:52]

• Aziona
Ik lees het verbruik van mijn slimme meter al heel wat jaren uit via p1 monitor. Ik gebruik Domoticz en kan de data van p1 monitor hierin uitlezen. Nu wil ik een switch zetten op de solar ingang van de Atlantic Explorer V3 die aan gaat als er een x aantal minuten teruggeleverd wordt en weer uitgaat als er een y aantal minuten niet meer teruggeleverd wordt. Heeft iemand zoiets draaien of is iemand ergens een voorbeeld tegen gekomen wat ik kan gebruiken?

• wizzopa
Aziona schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:01:
Ik lees het verbruik van mijn slimme meter al heel wat jaren uit via p1 monitor. Ik gebruik Domoticz en kan de data van p1 monitor hierin uitlezen. Nu wil ik een switch zetten op de solar ingang van de Atlantic Explorer V3 die aan gaat als er een x aantal minuten teruggeleverd wordt en weer uitgaat als er een y aantal minuten niet meer teruggeleverd wordt. Heeft iemand zoiets draaien of is iemand ergens een voorbeeld tegen gekomen wat ik kan gebruiken?
Ik gebruik zoiets voor het schakelen van mijn E-boiler.

Kijk ook hier eens https://mk2pvrouter.co.uk/

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Aziona schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:01:
Zoek je alleen advies over de stekker? In dat geval zou je bv een Shelly 1PM module in het stopcontact kunnen bouwen, kun je ook gelijk het verbruik van je WPB monitoren. Neem aan dat die ook wel te integreren is in Domoticz (ik gebruik zelf Home Assistant, daar werkt het prima).

Nomen nescio

• Aziona
Bra-Jo schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:49:
[...]

Zoek je alleen advies over de stekker?
Nee, de stekkers heb ik al: Z-Wave (Alie en Fibaro). Ik zoek nu een script die ze in Domoticz schakelt op basis van een waarde (P1 meter) maar dan wel vertraagd zodat die WPB niet 10 keer per uur aan en uit gaat als er wolken voor de zon drijven.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bra-Jo schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:49:
[...]

Zoek je alleen advies over de stekker? In dat geval zou je bv een Shelly 1PM module in het stopcontact kunnen bouwen, kun je ook gelijk het verbruik van je WPB monitoren. Neem aan dat die ook wel te integreren is in Domoticz (ik gebruik zelf Home Assistant, daar werkt het prima).
Wat kan een Shelly pm op de netstekker nu regelen als je overschot van pv wilt opstoken?

Je bent je ervan bewust dat de Atlantic ten allen tijd op de netspanning aangesloten moet zijn?

• Wolly
  • Niet online
Aziona schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Nee, de stekkers heb ik al: Z-Wave (Alie en Fibaro). Ik zoek nu een script die ze in Domoticz schakelt op basis van een waarde (P1 meter) maar dan wel vertraagd zodat die WPB niet 10 keer per uur aan en uit gaat als er wolken voor de zon drijven.
Bij de v3 gaat de boiler 30 minuten aan na het signaal, is dat met de v4 ook niet?

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Wolly schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Wat kan een Shelly pm op de netstekker nu regelen als je overschot van pv wilt opstoken?

Je bent je ervan bewust dat de Atlantic ten allen tijd op de netspanning aangesloten moet zijn?
Tuurlijk. :) Mijn insteek was om het PV-contact te schakelen met de Shelly. Maar goed, blijkt dus dat het om een Domoticz-setup gaat, dus denk dat dit een beetje een loze discussie is.

Nomen nescio

• Wolly
  • Niet online
Bra-Jo schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Tuurlijk. :) Mijn insteek was om het PV-contact te schakelen met de Shelly. Maar goed, blijkt dus dat het om een Domoticz-setup gaat, dus denk dat dit een beetje een loze discussie is.
Als je het pv contact ermee schakelt kan je niet het verbruik met de gelinkte Shelly PM meten toch?

• de Peer

de Peer

under peer review

Aziona schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:53:
[...]

De v3 blijft sowieso nog 30 min doorgaan nadat het PV contact geen stroom meer krijgt. Dus je script kun je heel eenvoudig houden.

Ik gebruik een sonoff switch om het PV contact te schakelen.

Je kunt het beter even zelf scripten denk ik want iedereen heeft weer net een iets andere situatie en wensen. Ik stuur vooral op dynamische tarieven dus op basis van andermans zonnepanelen en niet die van mezelf.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Wolly schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:37:
[...]

Als je het pv contact ermee schakelt kan je niet het verbruik met de gelinkte Shelly PM meten toch?
Sorry, weet niet of ik je goed begrijp. Ze meten inderdaad alleen wanneer de "switch" ingeschakeld is. Mijn verhaal is misschien niet helemaal volledig... Mijn setup heeft twee PMs, eentje op het permanente stopcontact, daar zit verder geen fysieke schakelaar op aangesloten. Deze staat altijd aan (in de app), en meet altijd het verbruik van de WPB. De ander zit op de PV, die schakel ik met Home Assistant. Dat zou op zich geen PM hoeven zijn, een simpele Shelly1 is genoeg om te schakelen, maar ik had de PM nog liggen.

Nomen nescio

• Jannibal23
Ik heb een Atlantic Explorer V4 in bestelling staan. Nu vast wat materialen in huis halen.

Wat voor type ventilatiekanalen raden jullie aan? Ik kom geïsoleerde spirobuizen tegen, maar ook bijvoorbeeld ventilatiebuis van EPS.

Tot slot nog even een vraag over de beoogde loop van ventilatiebuizen. Ik moet vanaf de bovenkant van de Explorer onder onze keldertrap door en vervolgens weer omhoog om bij het kelderraam te komen (daar doorheen wil ik de lucht- doorvoer en afvoer maken). Nu kan ik me zo voorstellen dat dit niet de meest ideale route is voor vochtige lucht. Klopt dat? Is het bezwaarlijk of niet zo erg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc

Hulp ploegen opgetrommeld om hem op zolder te krijgen

snameroc

• Ronald.42
snameroc schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:15:
[Afbeelding]

Knappe boodschappen tas d:)b

• dentinox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:02
Als er nog iemand een 100l lydos zoekt in de omgeving van veendam. Ik heb er nog 2 staan.

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:44
snameroc schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:15:
[Afbeelding]

Dit model heb ik ook, sucses ermee

• snameroc
Inmiddels is hij boven.
En bevald hij?

snameroc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ook nog even hier showen, voor de volledigheid:

Afgelopen drie dagen bezig geweest met plaatsen van onze warmtepomp en bijbehorende WPB: Atlantic Explorer v4. Ziehier het resultaat:

Waarom is die foto gedraaid? :(

Gisteren op Boost gezet nadat ie klaar was, omdat we perse nog wilden douchen 's avonds. Dat hebben we geweten, 7,2 kWh verstookt omdat ie gelijk doortrekt naar 62 graden. :X Volgende keer toch wat grondiger de handleiding lezen. :')

@Jannibal23 Ik heb gewerkt met Ubbink Aerfoam. Beetje duurder qua onderdelen, maar wel makkelijker te verwerken (stanleymesje). Heb nog wat over, mocht je interesse hebben dan PM me maar.

Nomen nescio

• Jannibal23
@Bra-Jo dank voor het aanbod. Maar ik heb inmiddels het kanaalsysteem van Burgerhout besteld en die zijn zelfs al binnen. 10x 90 graden bocht, wat koppelstukken en 8 meter buis. Heb overigens wel de muurbeugels van Ubbink Aerfoam besteld. Nu nog even wachten op de boiler.

Dit soort wandroosters zien er ook netjes uit.

Heb je nu een aansluiting op een balansventilatiesysteem gemaakt? Of snap ik die metalen doos in je aan- of afvoer niet goed?

[Voor 16% gewijzigd door Jannibal23 op 21-03-2023 17:14]

• timovd
  • Laatst online: 22:50

timovd

Voorsprong door techniek

@Jannibal23 Dat is een luchtfilterbox met vliesfilter. Echt een verplicht item om vóór de inblaas te zetten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Jannibal23
Dank voor de tip! Die kende ik nog niet, maar klinkt logisch. Hoewel je dit natuurlijk ook geïntegreerd in je wpb zou kunnen doen.

Wat is een normale levensduur van zo'n filter? Neem aan dat je die periodiek zult moeten vervangen/uitwassen.

• snameroc
Nou de warmtepomp boiler is aangesloten en werkt.
De ventilatie op binnen binnen. Hij heeft met de compressor wel een tijdje nodig voor hij het water op 55 graden heeft.

snameroc

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-03 07:32
Goedenavond,
Ik ben bezig met de installatie van de explorer V4.
De koude lucht gaat via een dakdoorvoer naar buiten.
De toevoer is de lucht van de zolder.
Nu valt me op dat er flink lucht gezogen word van binnen naar buiten ook als de boiler niet aan staat. Ik zou graag een electrische klep op de inlaat plaatsen en deze pas openen als de compressor aan gaat. Dit kan ik aansturen met Homey.
Wie heeft hier ervaring mee? Wat voor een elektrische klep zou je hiervoor kunnen gebruiken?
Bedankt!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

cautje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:09:
Nu valt me op dat er flink lucht gezogen word van binnen naar buiten ook als de boiler niet aan staat. Ik zou graag een electrische klep op de inlaat plaatsen en deze pas openen als de compressor aan gaat.
Waarom geen terugslagklep op de uitvoer? Net als bij je afzuigkap buiten.

• cautje
Geeft dat niet veel weerstand?
Het gaat niet om de er lucht naar binnen wordt geblazen maar dat er veel lucht naar buiten gezogen wordt.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

cautje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:42:
Geeft dat niet veel weerstand?
Het gaat niet om de er lucht naar binnen wordt geblazen maar dat er veel lucht naar buiten gezogen wordt.
Ik denk dat een standaard terugslapklep voldoende weerstand geeft om geen lucht naar buiten te laten vervliegen, maar wel weinig genoeg om open geblazen te worden door de WP.

• cautje
Ok, bedankt voor de tip
Als er iemand een electrische klep gebruikt of weet dan ook ik het ook graag.

• Twan dz
Ondertussen hier de wp aan het draaien. Op volle tevredenheid. Nu continu de 200 liter Daikin boiler aan staan op eco (alleen compressor, geen element), dit betekent continu 60 graden. In de toekomst lager, eerst het bad uitproberen.

Nu wil ik zoals meerdere hier afvoer naar buiten in de winter en naar binnen in de zomer. De Wpb staat tegen een buiten muur op zolder naast het afgetimmerde trappengat. Aanvoer haalt ie van de zolder.

Is er een mogelijkheid met ubbink foam icm kleppen die ik om kan zetten voor zomer/winter uitblaas richting icm met hun t stuk?

Ondanks de zoekfunctie, over dit specifieke onderwerp weinig gevonden

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:27
cautje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:09:
Goedenavond,
Ik ben bezig met de installatie van de explorer V4.
De koude lucht gaat via een dakdoorvoer naar buiten.
De toevoer is de lucht van de zolder.
Nu valt me op dat er flink lucht gezogen word van binnen naar buiten ook als de boiler niet aan staat. Ik zou graag een electrische klep op de inlaat plaatsen en deze pas openen als de compressor aan gaat. Dit kan ik aansturen met Homey.
Wie heeft hier ervaring mee? Wat voor een elektrische klep zou je hiervoor kunnen gebruiken?
Bedankt!
Je zal dan een verbruiksmeting moeten doen en als die boven een drempelwaarde komt de klep aansturen.
Je moet denk ik wel zorgen dat je max 80-90% sluit want anders krijgt je wpb de eerste minuut eigenlijk geen lucht en dat zal vast niet best zijn voor 'm.

Je kan overwegen een dedicated esp dit te laten schakelen zodat een homey met kuren / internet weggevallen etc geen belemmering is.
@Aziona heeft een pagina terug wat gedeeld over kleppen en motoren.

3100Wp Z, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
@cautje Misschien eerst eens uitzoeken waar die 'tocht' vandaan komt, ik heb dezelfde opstelling maar heb hier helemaal geen last van. Blijft de ventialtor langzaam draaien als de compressor uit is? Of heb je zoveel overdruk op zolder?

@Twan dz Zoals ook veel te vinden in dit topic is het binnen afblazen verwaarloosbaar. Ik heb het zelf ook het eerste jaar geprobeerd, maar het maakt echt geen wezenlijk verschil. Wat mij betreft de moeite en het geld niet waard en lekker heel het jaar naar buiten afblazen.

[Voor 38% gewijzigd door Knielen op 23-03-2023 08:26]

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:54
Hallo allemaal, ik ben op zoek naar de WPB die geschikt is voor mijn huidige situatie. Mijn huis bestaat uit 4 volwassenen en een pasgeborene. We douchen ongeveer 4 tot 6 keer per dag (soms douchen we zowel 's ochtends als 's avonds). Elke keer is ongeveer 5 tot 10 minuten. En ook mijn schoonmoeder zal een keer langskomen om ons te helpen voor onze pasgeboren baby te zorgen. Kunt u mij adviseren welke WPB ik moet nemen? Ik heb op dit forum veel gehoord over Atlantic Explorer. Ik was van plan om Auer Edel Eau 270L te kopen. Het is echter niet geschikt aangezien we maar zo'n 46 m2 vloerverwarming hebben.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:23

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

snameroc schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:49:
Nou de warmtepomp boiler is aangesloten en werkt.
De ventilatie op binnen binnen. Hij heeft met de compressor wel een tijdje nodig voor hij het water op 55 graden heeft.
Hier ook de Auer Edel Air. Super tevreden over.

9900 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:19
hainv201 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:54:
Hallo allemaal, ik ben op zoek naar de WPB die geschikt is voor mijn huidige situatie. Mijn huis bestaat uit 4 volwassenen en een pasgeborene. We douchen ongeveer 4 tot 6 keer per dag (soms douchen we zowel 's ochtends als 's avonds). Elke keer is ongeveer 5 tot 10 minuten. En ook mijn schoonmoeder zal een keer langskomen om ons te helpen voor onze pasgeboren baby te zorgen. Kunt u mij adviseren welke WPB ik moet nemen? Ik heb op dit forum veel gehoord over Atlantic Explorer. Ik was van plan om Auer Edel Eau 270L te kopen. Het is echter niet geschikt aangezien we maar zo'n 46 m2 vloerverwarming hebben.
Auer gaat uit van vloerverwarming met franse slag. Kort gezegd wordt in Frankrijk vloerverwarming een stuk ruimer gelegd, 15 of 20 h.o.h. afstand.

46m2 betekent voor jou zo'n 460 liter als het h.o.h. 10cm ligt. Dat is wel haalbaar.
Je zou sowieso 24uur x 5kw= 120kwh kwijt kunnen per dag in je vloerverwarming ongeveer.

Als de Auer een cop van 4 heeft bij 500watt, haalt deze dus 2kwh per uur uit de vloer. 270 liter van 7 graden naar 45 brengen kost zo'n 6uur, dus 12kwh uit je vloer.
Oftewel, 10%.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:24
Hier ook de Auer Edel Air. Verwarm op 60 graden. Met een smartswitch gaat deze uit om 1am en aan om 10am. Dit ivm douche tijden anders gaat de pomp aan in de vroege ochtend. Gem 100kw nodig per maand.
Ben aan het spelen met Home Assistant om meer te monitoren om zo meer inzicht te krijgen in de cop.
Stroom komt van de zonnepanelen

• overhyped
I’m jouw situatie zou je kunnnen denken aan een doorstromer achter de boiler. Niet het allerzuinigst, maar wel altijd warm water, en meestal gewoon lekker duurzaam door de WP gemaakt.

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:54
Murkmans schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Auer gaat uit van vloerverwarming met franse slag. Kort gezegd wordt in Frankrijk vloerverwarming een stuk ruimer gelegd, 15 of 20 h.o.h. afstand.

46m2 betekent voor jou zo'n 460 liter als het h.o.h. 10cm ligt. Dat is wel haalbaar.
Je zou sowieso 24uur x 5kw= 120kwh kwijt kunnen per dag in je vloerverwarming ongeveer.

Als de Auer een cop van 4 heeft bij 500watt, haalt deze dus 2kwh per uur uit de vloer. 270 liter van 7 graden naar 45 brengen kost zo'n 6uur, dus 12kwh uit je vloer.
Oftewel, 10%.
Ik twijfel een beetje over de optie. Dus ik ben op zoek naar een andere WPB. Maar ik weet niet zeker welke geschikt is voor mijn situatie.
Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee