waar vind ik een vergelijkingstabel tussen alle WpB?Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:35:
Zie de wpb sheet (TS), is voor iedereen weer anders ivm geluid, buiten temperatuur enz.
Door de weeks mag de wpb van 12:00 tot 18:00 draaien, dan is hij op temperatuur voor het douchen in de avond. Ook in de ochtend nog genoeg water voor een washandje over het gezicht.snameroc schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
Wat voor tijden gebruiken andere gebruikers in hun wpboiler, en hebben jullie dan nog een apparte keuken boiler?
In het weekend mag hij draaien van 7:00 tot 20:00. Het komt vaak voor dat iemand "out of sinc" gaat douchen.
We hebben in de keuken een quooker en die zit op de warm water leiding van de boiler. Vooral in het weekend wil ik wel eens veel warm water gebruiken voor schoonmaken bbq roosters oid.
4320wp O-W |
Ik heb in de keuken een doorstroomverwarmer, bevalt erg goed. Nadeel is dat je een 3-fase aansluiting moet aanleggen.snameroc schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
Wat voor tijden gebruiken andere gebruikers in hun wpboiler, en hebben jullie dan nog een apparte keuken boiler?
Van 11:00-17:30 en geen andere boiler of doorstroomverwarmer. Dus ook de keuken krijgt het warme water van de (150l) wpboiler die in de aangrenzende bijkeuken staat.snameroc schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
Weet iemand of je ook voor de subsidie in aanmerking komt als je een warmtepompboiler in België koopt?
Dat is al heel vaak besproken hier. Het antwoord is ja.DS7 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:45:
Weet iemand of je ook voor de subsidie in aanmerking komt als je een warmtepompboiler in België koopt?
Een paar jaar terug haalde iedereen in dit topic hem uit België.
[Voor 11% gewijzigd door de Peer op 25-03-2023 22:22]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Ik zou zeggen geen tijdklok in te stellen. Zeker bij afwijkend gedrag kan het zijn dat de wpb juist harder moet werken. Volgens mij is de Auer Edel Air ook zelflerend maar zeker weet ik dat niet. Ik laat hem gewoon zelf zijn gang gaan, mede omdat wij wisselende weekpatronen hebben door nachtdiensten. Deze week slecht 13 KWh verbruik gezin 4 personen met twee tienermeiden. Volgens mij heel net verbruiksnameroc schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻
Geen vaste tijden, ik heb het gekoppeld aan de dynamische tarieven van de energieleverancier.snameroc schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
In de keuken gebruiken wij geen warm water.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Tijdje geleden de knoop doorgehakt en een Atlantic Calypso Split 270L setup gekocht. Er zat wat lever tijd op maar inmiddels binnen, de buiten unit staat al op het dak, de boiler op zolder. Over een week komt de loodgieter de boel aansluiten.
Waar ik ondanks uren in dit topic lezen nog niet helemaal uit ben is de “best practice” voor de druk regelaar voor het koude en warme water. In de installatie handleiding staat dat er een 9 bar veiligheid op de koude aanvoer moet komen, maar op andere plekken zie ik 7 bar staan. Verder lijkt het slim in de warm water leiding een kraan te zetten zodat je eventueel aan kranen kunt werken later zonder de boiler leeg te hoeven laten lopen en een temperatuur beveiliging, daarvan zie ik niet zo het nut omdat het water in de boiler niet warmer dan 62 graden zal worden, toch?
Heeft iemand een overzicht hoe ze hun Atlantic aangesloten hebben?
Waar ik ondanks uren in dit topic lezen nog niet helemaal uit ben is de “best practice” voor de druk regelaar voor het koude en warme water. In de installatie handleiding staat dat er een 9 bar veiligheid op de koude aanvoer moet komen, maar op andere plekken zie ik 7 bar staan. Verder lijkt het slim in de warm water leiding een kraan te zetten zodat je eventueel aan kranen kunt werken later zonder de boiler leeg te hoeven laten lopen en een temperatuur beveiliging, daarvan zie ik niet zo het nut omdat het water in de boiler niet warmer dan 62 graden zal worden, toch?
Hoe voorkomen jullie recirculatie van koude lucht bij de toe- en afvoerleidingen? Ik had hier nog helemaal niet zo bij stil gestaan en in mijn leiding ontwerp zaten beide leidingen vlakbij elkaar. Is dit af te raden?
Ik heb deze split ook. Ik heb geen drukregelaars op warm en koud. Je hebt een inlaat combinatie nodig op de koud water aanvoer, thats it. Ik heb deze er tussen:https://www.warmteservice.nl/Verwarming/CV-aansluitmateriaal/Inlaatcombinatie/Flamco-inlaatcombinatie/p/18451505supernova99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:26:
Tijdje geleden de knoop doorgehakt en een Atlantic Calypso Split 270L setup gekocht. Er zat wat lever tijd op maar inmiddels binnen, de buiten unit staat al op het dak, de boiler op zolder. Over een week komt de loodgieter de boel aansluiten.
Wel een duur ding ivm 22 mm aansluiting die ik wou hebben.
Verder heb ik een wilo pomp er tussen gemaakt om rond te pompen tijdens de legionella run.
Echter wou ik deze van de week eens aan slingeren, maar hij is lijkt nu al stuk.... Beetje balen. Overigens heeft deze spilt dus blijkbaar geen pv contact zoals de explorer variant. Dus e.e.a.is moeilijk of niet aan te sturen anders dan wat de Calypso zelf doet. Legionella kan je niet plannen gebeurde bij mij waarschijnlijk in de avond als de zon onder is, dus geen eigen stroom gebruikt.... Ideeën zijn welkom.
Als iemand weet hoe ik de huidige temperatuur uit kan lezen hoor ik het graag, ik heb het nog niet gevonden....
De handleiding zegt meestal van wel en ook hoe groot de ruimte waar hij staat moet zijn.Jannibal23 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:07:
Hoe voorkomen jullie recirculatie van koude lucht bij de toe- en afvoerleidingen? Ik had hier nog helemaal niet zo bij stil gestaan en in mijn leiding ontwerp zaten beide leidingen vlakbij elkaar. Is dit af te raden?
Waar het kan de lucht naar buiten afvoeren of tenminste de blaasrichting van de pijpen tegengesteld maken.
Gaat het om 2 pijpen op een dak dan zou ik de afvoer lager plaatsen dan het aanzuigpunt, kou zakt immers.
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Dank voor de reactie! Heb je een cozybridge?Maurice1066 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:16:
[...]
Ik heb deze split ook. Ik heb geen drukregelaars op warm en koud. Je hebt een inlaat combinatie nodig op de koud water aanvoer, thats it. Ik heb deze er tussen:https://www.warmteservice.nl/Verwarming/CV-aansluitmateriaal/Inlaatcombinatie/Flamco-inlaatcombinatie/p/18451505
Is de Flamco net zoiets als een veiligheidsgroep? Zoals : https://www.praxis.nl/ger...r-3-4-7-bar-10-kw/4700473
Die inlaat combinatie zal ook een druk/overloop hebben denk ik zo?
Volgens een installateur die ik sprak gaan de Atlantic boilers vaak stuk door te hoge druk en hebben ze een 7bar veiligheidsgroep nodig ipv 8bar wat we in NL doen. Ik had er nog nooit van gehoord en de handleiding zegt 9bar. Dus tja.
We komen er wel!
@supernova99 je hebt zoiets nodig https://www.comwo.nl/nl/1...binatie-6-bar-15-mm-knel/
9 en 7 bar dingen bestaan in NL niet. en de inlaatcmbinatie heeft 2 functies. Keerklep om terugstroom het waternet in te voorkomen en een overdrukventiel dat opemt bij bijv. 6 of 8 bar.
9 en 7 bar dingen bestaan in NL niet. en de inlaatcmbinatie heeft 2 functies. Keerklep om terugstroom het waternet in te voorkomen en een overdrukventiel dat opemt bij bijv. 6 of 8 bar.
[Voor 32% gewijzigd door Fr33z op 26-03-2023 20:54]
Het gaat inderdaad om 2 pijpen alleen komt de wpb in de kelder te staan. Pijpen komen door het kelderraam in de koekoek uit. Althans dat was mijn plan. Maar wellicht dat ik dan buiten toch wat verder de afvoer moet doortrekken ofzo...Speedy-Andre schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:43:
[...]
De handleiding zegt meestal van wel en ook hoe groot de ruimte waar hij staat moet zijn.
Waar het kan de lucht naar buiten afvoeren of tenminste de blaasrichting van de pijpen tegengesteld maken.
Gaat het om 2 pijpen op een dak dan zou ik de afvoer lager plaatsen dan het aanzuigpunt, kou zakt immers.
Dat helpt!Fr33z schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:53:
@supernova99 je hebt zoiets nodig https://www.comwo.nl/nl/1...binatie-6-bar-15-mm-knel/
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een veiligheidsgroep en een inlaat combinatie? Of is dat hetzelfde?
Een Explorer geeft zowel de ingestelde als huidige temperatuur op het display weer.Maurice1066 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:16:
[...]
Ik heb deze split ook. Ik heb geen drukregelaars op warm en koud. Je hebt een inlaat combinatie nodig op de koud water aanvoer, thats it. Ik heb deze er tussen:https://www.warmteservice.nl/Verwarming/CV-aansluitmateriaal/Inlaatcombinatie/Flamco-inlaatcombinatie/p/18451505
Verder heb ik een wilo pomp er tussen gemaakt om rond te pompen tijdens de legionella run. [Afbeelding]
Echter wou ik deze van de week eens aan slingeren, maar hij is lijkt nu al stuk.... Beetje balen. Overigens heeft deze spilt dus blijkbaar geen pv contact zoals de explorer variant. Dus e.e.a.is moeilijk of niet aan te sturen anders dan wat de Calypso zelf doet. Legionella kan je niet plannen gebeurde bij mij waarschijnlijk in de avond als de zon onder is, dus geen eigen stroom gebruikt.... Ideeën zijn welkom.
Als iemand weet hoe ik de huidige temperatuur uit kan lezen hoor ik het graag, ik heb het nog niet gevonden....
De V4 (en kleine Calypso's vermoed ik) kunnen dat ook via de Cozytouch doen.
Een Calypso split komt vrij weinig voor in dit topic, hij wijkt aardig af van de andere Atlantic modellen.
In mijn V3 heb ik zelf een (ds18b20) sensor erbij gestopt, dat past maar net en hij meet mooi synchroon.
Hoe weet je trouwens dat er een legionella run start, hij is wel langer bezig als je recirculeert.
Een model met extra spiraal heeft een aparte recirculatie aansluiting bovenin.
Ik zie trouwens geen keerklep nabij de pomp.
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Is het zelfde als een overdrukventiel.supernova99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:12:
[...]
...
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een veiligheidsgroep en een inlaat combinatie? Of is dat hetzelfde?
Edit: de inlaat combi waar je naar linkt bij Praxis is bedoeld voor hangende boilers (of ketels). Kijk ook hoe het pijltje loopt. Je kunt hier direct een bekersifon onder schroeven.
[Voor 24% gewijzigd door timovd op 26-03-2023 22:19]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Keerklep zit reeds in de pomp😉.Speedy-Andre schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Een Explorer geeft zowel de ingestelde als huidige temperatuur op het display weer.
De V4 (en kleine Calypso's vermoed ik) kunnen dat ook via de Cozytouch doen.
Een Calypso split komt vrij weinig voor in dit topic, hij wijkt aardig af van de andere Atlantic modellen.
In mijn V3 heb ik zelf een (ds18b20) sensor erbij gestopt, dat past maar net en hij meet mooi synchroon.
Hoe weet je trouwens dat er een legionella run start, hij is wel langer bezig als je recirculeert.
Een model met extra spiraal heeft een aparte recirculatie aansluiting bovenin.
Ik zie trouwens geen keerklep nabij de pomp.
Eerste weken had ik alleen de compressor aan staan, toen nooit het idee gehad dat er een LR plaatsvond ivm gelijkblijvend verbruik gemeten op de homewizzard plug. Nu ook de backup heater toegestaan, en een keer kleine 2uur 2,5Kw verbruik:
De lage eerste bult is wat ik elke middag heb door de ingestelde periode om op te warmen tussen 12 en 20:00. Van de piek later in de avond ik had het idee dat dit de LR zou zijn.
Echter zie ik net dat hij vanmiddag niet gedraaid heeft, maar wel vanavond een piek had op vol vermogen, buiten de ingestelde tijden:
Beetje balen, dat hij slecht in te stellen is...
Nee, heb geen Cozy bridge. Kreeg de indruk dat je daar niet zoveel mee kunt doen. Maar misschien vergis ik mij🤔. Als ik temperatuur uit zou kunnen lezen en tijd voor LR in kon stellen zou ik hem zo nemen. Maar lijkt me dat dit beperkt blijft om op afstand zeggen dat hij na vakantie weer aan mag of zo..supernova99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:47:
[...]
Dank voor de reactie! Heb je een cozybridge?
[Voor 3% gewijzigd door Maurice1066 op 26-03-2023 22:27]
De Cozytouch bridge heeft bij normaal gebruik geen extra's, hij doet wat je via het display kan.
Gebruik je de api dan kan je er status en statistieken uit halen met meer nauwkeurigheid.
Het werkt minder direct dan je denkt, je praat met een server die het druk heeft en eigenlijk niet goed is berekend op zijn taak.
Somfy is wel bezig om toe te staan direct met een apparaat te praten, voor nu met rolluiken e.d. en later hopelijk ook met wpb's en wp's.
Gebruik je de api dan kan je er status en statistieken uit halen met meer nauwkeurigheid.
Het werkt minder direct dan je denkt, je praat met een server die het druk heeft en eigenlijk niet goed is berekend op zijn taak.
Somfy is wel bezig om toe te staan direct met een apparaat te praten, voor nu met rolluiken e.d. en later hopelijk ook met wpb's en wp's.
Om mijn eigen verbruik wat meer te gaan koppelen aan de opwek van mijn zonnepanelen wil ik de Atlantic Explorer V4 slimmer gaan maken. Hiervoor heb ik nodig een relais die het PV contact schakelt en de temperatuur van het boilervat. Even zoeken brengt me op een RPi zero met relais board en temp sensor (de hierboven genoemde ds18b20).
Nu ben ik niet vies van dit soort projectjes, maar toch vroeg ik me af of iemand een meer kant-en-klaar product heeft die zowel de temperatuur kan meten als een 220V contact kan schakelen? Het liefst communicatie via MQTT.
Nu ben ik niet vies van dit soort projectjes, maar toch vroeg ik me af of iemand een meer kant-en-klaar product heeft die zowel de temperatuur kan meten als een 220V contact kan schakelen? Het liefst communicatie via MQTT.
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/1xs1 , in combinatie met home assistant heel eenvoudig te integren
Edit: in combinatie met temperatuur kun je beter de 1 plus nemen met de extra sensors: https://www.shelly.cloud/...ly-plus-add-on-1x-ds18b20
Edit: in combinatie met temperatuur kun je beter de 1 plus nemen met de extra sensors: https://www.shelly.cloud/...ly-plus-add-on-1x-ds18b20
[Voor 46% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 27-03-2023 11:41]
Ik meet hier met een Sonoff RH 10Knielen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:34:
Om mijn eigen verbruik wat meer te gaan koppelen aan de opwek van mijn zonnepanelen wil ik de Atlantic Explorer V4 slimmer gaan maken. Hiervoor heb ik nodig een relais die het PV contact schakelt en de temperatuur van het boilervat. Even zoeken brengt me op een RPi zero met relais board en temp sensor (de hierboven genoemde ds18b20).
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Kijk, die had ik nog niet gevonden, ziet er goed uit!wizzopa schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:42:
[...]
Ik meet hier met een Sonoff RH 10[Afbeelding]
Hartelijk dank, een mooie oplossing.Kiwi_Kevin schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:39:
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/1xs1 , in combinatie met home assistant heel eenvoudig te integren
Nee die mag niet weg i.v.m. garantie van de boiler, is installatie voorschrift, het ligt aan de installateur als het niet dicht gaat.cautje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goedenavond,
Er lekt water uit de koppeling.
Mijn Instalateur stelt voor om de bijgeleverde ijzeren koppeling te verwijderen.
Deze was bijgeleverd, kan het daar aan liggen?
Bedankt!
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Da's wel erg ouderwets, hennep touw 

Op zich hennep en fitterskit wordt eigenlijk altijd wel dicht, mits je er mee om kan gaan.
Voor drinkwater ben ik er dan weer geen fan van,maar dat is meer op bacterieel nivo.
Water, condensaat en stoom krijg je altijd wel dicht met hennep en kit.
Die koppelingen zijn diëlectrische koppelingen die moet je gebruiken de monteur ziet maar dat ie het dicht krijgt.
Leuk rvs frame trouwens, de volgende keer de lassen even beitsen in plaats van borstelen

[Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 27-03-2023 19:53]
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
@cautje misschien ook de warmwaterleiding
ook nog even naar beneden laten lopen, ivm thermosifon werking.
ook nog even naar beneden laten lopen, ivm thermosifon werking.
Bedankt voor de reacties!
Hij komt morgen ff terug om het aan te draaien.
Zo is het geworden, het rek is om het gewicht te beperken op het houten dek.
Bedankt!
De inlaat is uit de ruimte en en uitlaat lucht gaat bus een gedeelde dakdoorvoer naar buiten. Hier zit ook de afvoer van de badkamer ventilator op.
Hij komt morgen ff terug om het aan te draaien.
Zo is het geworden, het rek is om het gewicht te beperken op het houten dek.
Bedankt!
De inlaat is uit de ruimte en en uitlaat lucht gaat bus een gedeelde dakdoorvoer naar buiten. Hier zit ook de afvoer van de badkamer ventilator op.
[Voor 7% gewijzigd door cautje op 27-03-2023 20:10]
Ah vet @cautje, eindelijk een WPB op een stellage, zoals ik al sinds 25 september aan het plannen ben. Zo te zien geen 270l Explorer, maar zou je toch wat kunnen delen over de afmetingen, het gebruikte staal en vooral hoe je de onderkant van de boiler 'support' (uh ondersteunt)? Wat zit er onder die lekbak?
Stel dat men een shelly koopt om het PV-contact van de warmtepompboiler te schakelen. Hoe wordt de ds18b20-temperatuursonde geplaatst om de watertemperatuur te meten?Knielen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:34:
@cautje heb je zo niet meer last van trillingen door het hogere zwaartepunt?
Zoals eerder gemeld; vertel de installateur ook eens over een thermosifon. De buis van het warme water moet direct naar beneden lopen als het de tank uitkomt.
Zuig je alleen de lucht af op de zolder? Ik zou er sowieso nog een filter tussen plaatsen, dat scheelt een hoop stof in je warmtewisselaar.
Waarom is er geen gebruik gemaakt van een werkschakelaar. Dat werkt toch een stuk fijner dan zo'n (op z'n kop geplaatste) CEE-stekker?
Zoals eerder gemeld; vertel de installateur ook eens over een thermosifon. De buis van het warme water moet direct naar beneden lopen als het de tank uitkomt.
Zuig je alleen de lucht af op de zolder? Ik zou er sowieso nog een filter tussen plaatsen, dat scheelt een hoop stof in je warmtewisselaar.
Waarom is er geen gebruik gemaakt van een werkschakelaar. Dat werkt toch een stuk fijner dan zo'n (op z'n kop geplaatste) CEE-stekker?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Onlangs voor @Possible een filterhuis geprint.
Viledon heb ik (beroepsmatig) liggen, enkel was die 1,5 cm dik in plaats van 0,5 cm, dus het ontwerp maar weer wat aangepast.
https://www.printables.co...e-160mm-atlantic-explorer
Ben benieuwd, wordt morgen afgeleverd.
Viledon heb ik (beroepsmatig) liggen, enkel was die 1,5 cm dik in plaats van 0,5 cm, dus het ontwerp maar weer wat aangepast.
[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2023 21:13]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Leuk idee op zich, maar da's alleen praktisch wanneer je lucht uit de ruimte aanzuigt.AUijtdehaag schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:11:
Onlangs voor @Possible een filterhuis geprint.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zit er een kanaal op dan moet alles los om de staat van het filter te kunnen checken

Misschien kan je een versie maken met een kleine cassette die je eruit schuift?
@Speedy-Andre
Misschien een tussen kanaal stuk printen, waarvan je een halfrond dekseltje erop kan zetten en het filter eruit kunt vissen.
Edit: idee is hetzelfde dus
Misschien een tussen kanaal stuk printen, waarvan je een halfrond dekseltje erop kan zetten en het filter eruit kunt vissen.

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2023 21:29]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Zo is het gemaakt, soort staal weet ik niet.dicespark schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:38:
Ah vet @cautje, eindelijk een WPB op een stellage, zoals ik al sinds 25 september aan het plannen ben. Zo te zien geen 270l Explorer, maar zou je toch wat kunnen delen over de afmetingen, het gebruikte staal en vooral hoe je de onderkant van de boiler 'support' (uh ondersteunt)? Wat zit er onder die lekbak?
De stellage hangt aan de schouwmuur.
Dit om het gewicht op het houten dek te beperken.
Zie foto’s
Als er een kanaal op zit dan heb je een ring nodig zodat je hem erop kan zetten en op z'n plek blijft (niet lekt).AUijtdehaag schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:29:
@Speedy-Andre
Ik heb een automaat geplaatst vlak bij de boiler, daar kan ik hem afschakelen. En daar zit ook de Homewizard 1 fase dinrail meter voor Homey.timovd schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:55:
@cautje heb je zo niet meer last van trillingen door het hogere zwaartepunt?
Filter is een goed idee!
Ik ben ook aan het kijken naar een 160 mm electrische klep. Dit omdat er ook wel lucht naar buiten gezogen wordt als die niet draait.
@cautje
Zou een terugslagklep al niet voldoende zijn?
https://www.ventilatiesho...-vlinderkleppen-safe/?p=2
Blaast hij dan niet ook deels de badkamer in?cautje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:08:
Ja, misschien wel. Zou die direct op de inlaat passen?AUijtdehaag schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:39:
@cautje
Een electrische klep op Alibaba kost hetzelfde maar heeft wel een hoger tweakers gehalte 😀
Alleen zal de kwaliteit niet eender zijn, een vervuilde klep kan vast gaan zitten of zelfs vervormen als het materiaal te slap en/of te dun is.
Een keerklep geeft wat weerstand maar je kan de wpb ook op binnen/binnen instellen wat ook elders minder tocht geeft.
Een keerklep geeft wat weerstand maar je kan de wpb ook op binnen/binnen instellen wat ook elders minder tocht geeft.
Maar zo'n wpb staat vaak uren te draaien, dan heb je gedurende die tijd dus geen badkamerventilatie.cautje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:49:
[...]
Dat weet ik nog niet.
Daar zit ook nog een buisventilator tussen, mischien moet ik daar dan nog zo’n klep tussen zetten.
Nou maakt dat misschien niet zoveel uit omdat je hem alleen overdag laat draaien?
Hallo allemaal, na onderzoek in dit onderwerp, denk ik erover om Atlantic Explorer v4 of Auer Edel Air te kopen. Kunt u uw ervaring met een van de WPB delen?
Ehm, dit topic?hainv201 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:04:
Hallo allemaal, na onderzoek in dit onderwerp, denk ik erover om Atlantic Explorer v4 of Auer Edel Air te kopen. Kunt u uw ervaring met een van de WPB delen?
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
De lijst met wpb's om ze te vergelijken is ook zoiets, dat mag iemand in z'n vrije tijd doen ...
Ik heb een beginnetje gemaakt in de sheet, Atlantic staat er nu in en de rest komt wel een keer.
Ervaringen genoeg in dit topic, zoek zelf maar op en kijk eventueel naar posts met plaatjes.
Ik heb een beginnetje gemaakt in de sheet, Atlantic staat er nu in en de rest komt wel een keer.
Ervaringen genoeg in dit topic, zoek zelf maar op en kijk eventueel naar posts met plaatjes.
Ja. Het is best veel informatie. Al ken ik vooral de voordelen van elke WPB niet de nadelen. Trouwens, Atlantic Explorer v3 wordt al heel lang door veel mensen in dit onderwerp gebruikt. Ik denk dat de rest vrij nieuw is. Mijn doel is om 270 L WPB te krijgen. Voordeel van Atlantic Explorer v4:Speedy-Andre schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:16:
De lijst met wpb's om ze te vergelijken is ook zoiets, dat mag iemand in z'n vrije tijd doen ...
- veel mensen hebben het.
- R513A is vrij nieuw, niet brandbaar en heeft een lage GWP.
- Goede prijs met goede COP
- Beschikken over een PV-aansluiting
- Geen onderhoud aan de anode nodig?
Voordeel van Auer Edel Air:
- R290 heeft een zeer lage GWP
- RVS (geen onderhoud?)
- Vrij goede prijs en COP.
- Beschikken over een PV-aansluiting.
Het geluid tussen 2 van hen is iets anders. Heb ik gelijk?
Ik heb sinds een week een dimplex200 edel staan het schijnt dezelfde te zijn als de auer edel. Hij doet het goed, vind wel dat de ventilator in de huidige opstelling binnen binnen veel geluid maakt. Misschien dat ik nog wel een dakdoorvoer plaats op de plaats waar nu de rookgasafvoer zit van de cv ketel die inmiddels in ongebruik is.hainv201 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:04:
Geen idee of de huidige dakdoorvoer daarvoor geschikt is. We hebben ook een ligbad niet heel groot maar dan moet je vantevoren toch wel de zekerheid hebben dat je genoeg warm water hebt, oftewel de boiler niet teveel beperkt hebt is zijn looptijd met de klok die hij heeft.
We zijn natuurlijk verwend met een combie ketel met onbeperkt warm water. Het is een beetje aanpassen. We zijn met zijn tweeën, en meestal is het gewoon douchen ipv badderen en dan is het geen probleem
snameroc
Met de juiste hulpstukken wel vermoed ik.cautje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:47:
[...]
Ja, misschien wel. Zou die direct op de inlaat passen?
Een electrische klep op Alibaba kost hetzelfde maar heeft wel een hoger tweakers gehalte 😀
Ik heb bij een vriend de aanzuig tegen het dakbeschot gemaakt met een flens hulpstuk en zuig onder de dakpannen vandaan.
Er zit wel riool ontluchting bij jou door je dak dus wellicht geen goed idee, tenzij je binnen een beluchter maakt.
Scheelt wel in geluid dat buiten aanzuigen
Erg blij met het 3D geprinte rooster filter van @AUijtdehaag
Zie hier het resultaat:
Aanzuigen gaat nog steeds prima! Weerstand met het filter erop valt dus erg mee. Benieuwd hoe het eruit ziet na 1 maand
Zie hier het resultaat:
Aanzuigen gaat nog steeds prima! Weerstand met het filter erop valt dus erg mee. Benieuwd hoe het eruit ziet na 1 maand

[Voor 33% gewijzigd door Possible op 28-03-2023 16:18]
3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Goedenavond,
Ik zou de explorer graag alleen overdag laten werken op zonnestroom.
Ik kan het blok in de nacht niet kleiner zetten.
Klopt het dat je altijd twee tijdsblokken moet instellen?
Bedankt!
Ik zou de explorer graag alleen overdag laten werken op zonnestroom.
Ik kan het blok in de nacht niet kleiner zetten.
Klopt het dat je altijd twee tijdsblokken moet instellen?
Bedankt!
[Voor 24% gewijzigd door cautje op 28-03-2023 18:06]
Wie leest de handleiding tegenwoordig nog?
Daar staat in dat 1 blok kan (van >= 8 uur) en dat je minimaal 8 uur per dag instelt.
Daar staat in dat 1 blok kan (van >= 8 uur) en dat je minimaal 8 uur per dag instelt.
Iedereen die beseft dat die niet dom genoeg is om maar te verwachten dat alles werkt.Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:13:
Wie leest de handleiding tegenwoordig nog?
Ik ga maar een doneer button bij elk antwoord plaatsen in de rtfm categorie, je kan het dan pas lezenMisanthropia schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:07:
[...]
Iedereen die beseft dat die niet dom genoeg is om maar te verwachten dat alles werkt.

Mooi, fijn dat het duidelijk was 

Zouden jullie mij een reden kunnen geven waarom jullie kiezen voor Atlantic Explorer V4 in plaats van Auer Edel Air en omgekeerd.
De meeste hebben een Atlantic explorer omdat deze in het begin van dit topic de meest voorkomende was ( en goed verkrijgbaar) en dus ook geadviseerd werd. Nu is er gewoon meer keuze maar al 4 tot 5 jaar ervaring met de Explorer hier.hainv201 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:28:
Zouden jullie mij een reden kunnen geven waarom jullie kiezen voor Atlantic Explorer V4 in plaats van Auer Edel Air en omgekeerd.
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Explorer was vrijwel gratis (na aftrek subsidie) enkele jaren terug. Dus daardoor erg populair.hainv201 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:28:
Is er voor sww een formule om gasverbruik om te rekenen naar kwh?
Ik verwarm nu met airco en gebruik de ketel alleen voor douche. Ketel is wel oud, atag 2003.
We gebruiken nu ongeveer 30-32m3 per maand gas voor alleen douche.
We gaan over naar een valliant arostor 270L wpb, wat kan ik dan verwachten aan stroomverbruik?
De bedoeling is dat de valliant een aan en afvoer van lucht naar buiten krijgt.
Edit: huishouden van 2 volwassenen maar er word meer dan gemiddeld gedoucht denk ik.
270L is ivm met uitbreiding gezin in toekomst
Ik verwarm nu met airco en gebruik de ketel alleen voor douche. Ketel is wel oud, atag 2003.
We gaan over naar een valliant arostor 270L wpb, wat kan ik dan verwachten aan stroomverbruik?
Edit: huishouden van 2 volwassenen maar er word meer dan gemiddeld gedoucht denk ik.
[Voor 14% gewijzigd door ron36 op 30-03-2023 14:39]
@ron36 Bij mij is het gasverbruik x 2,5 ongeveer.
@ron36 Voor dat bij ons de WPB is geïnstalleerd hadden wij een gemiddeld gas verbruik van 0,92 m³ over een periode van 151 dagen.
Ook nog even een experiment met een E-boiler dit gaf een verbruik van 5,894 kWh/d over een periode van 132 dagen.
Dan het verbruik van de WPB over 1,5 jaar gemiddeld 1,627 kWh/d over een periode 565 d.
Gemiddeld warm water verbruik 82-84 liter per dag.
Ook nog even een experiment met een E-boiler dit gaf een verbruik van 5,894 kWh/d over een periode van 132 dagen.
Dan het verbruik van de WPB over 1,5 jaar gemiddeld 1,627 kWh/d over een periode 565 d.
Gemiddeld warm water verbruik 82-84 liter per dag.
Kan iemand mij helpen aan een adres voor een anode voor een mdv/midea RSJ15 190rdn3. Ik kom ze online nergens tegen. Er is geen installateur die hem kan leveren behalve degene die de wpb heeft geleverd. Die vraagt er echter 130 euro voor, terwijl de anode voor zijn grote broer van 300 liter wel elders te krijgen is en voor circa 25 euro worden verkocht.
@wizzopa BOILER-RSJ35/190RDN3 dit staat er in de omschrijving. Ik heb een rsj15/190rdn3. Als ik contact opneem weten ze het niet of het toch dezelfde is. Naar mijn bestaat er überhaupt geen rsj35 maar niemand kan het bevestigen.
Even de fabrikant mailen? Vragen naar part nummer en afmetingen, desnoods draai je er een generiek model in.Sjors81 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:00:
@wizzopa BOILER-RSJ35/190RDN3 dit staat er in de omschrijving. Ik heb een rsj15/190rdn3. Als ik contact opneem weten ze het niet of het toch dezelfde is. Naar mijn bestaat er überhaupt geen rsj35 maar niemand kan het bevestigen.
Voor twee personen zaten wij in de winter op 18 m³ en in de zomer op 15m³ ofzo. Nu met een warmteterugwinningspijp ertussen zijn we naar 12m³ in de winter gegaan.ron36 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:33:
Is er voor sww een formule om gasverbruik om te rekenen naar kwh?
Gister ook eindelijk een wpb geïnstalleerd dus ik ben benieuwd wat het verbruik wordt. Van het weekend de energie logging even aansluiten.
Never fall in love with your own design!
https://manualzz.com/doc/...00rdn3-d-technical-manualSjors81 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:00:
De rsj 35 = 300 liter de rsj 15 = 190 liter.
Ergens op de site die ik door heb gegeven is een foutje gemaakt denk ik.
Gemaild en gebeld, vertikken het om gegevens door te geven. Ze helpen alleen installateurs die bij hen geregistreerd staan. Heel star, nog nooit meegemaakt.Wolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:28:
[...]
Even de fabrikant mailen? Vragen naar part nummer en afmetingen, desnoods draai je er een generiek model in.
Ja dat was mijn conclusie ook. Bedrijf gemaild en gebeld, maar nee, ze leverden niet de anode voornmijn wpb. Ondanks dat ik ze ook op wees dat het mogelijk een typefout is.wizzopa schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:47:
[...]
https://manualzz.com/doc/...00rdn3-d-technical-manual
De rsj 35 = 300 liter de rsj 15 = 190 liter.
Ergens op de site die ik door heb gegeven is een foutje gemaakt denk ik.
Je kan een universeel type nemen.Sjors81 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:05:
[...]
Gemaild en gebeld, vertikken het om gegevens door te geven. Ze helpen alleen installateurs die bij hen geregistreerd staan. Heel star, nog nooit meegemaakt.
https://www.groene-energi...4-%22-staaf-700x21mm.htmlMagnesium anodes worden toegepast in geëmailleerde stalen drinkwaterboilers om corrosie aan het boilerstaal te voorkomen, net zoals dat ook bij zeil- en motorjachten met een metalen romp noodzakelijk is. Inspectie van de anode is om de paar jaar nodig en deze dient tijdig te worden vervangen aangezien anders het boilermateriaal dermate wordt aangetast dat ernstige lekkages kunnen ontstaan. Deze universele magnesium staaf-anode is geschikt voor stalen geëmailleerde drinkwaterboilers met een 3/4" schroefdraad. Er zijn zeer veel merken en typen geëmailleerde boilers die wij lang niet allemaal kennen en of deze anode geschikt is voor uw specifieke boiler zult u zelf moeten bepalen, wij kunnen u daar niet in helpen. De maat van de schroefdraad moet uiteraard kloppen en die bepaalt meestal ook de dikte van de anode. Een te lange universele anode kunt u gewoon op de gewenste lengte afzagen.
Wij hebben onze valliant arostor 270L eind september besteld.
En vandaag binnen, dacht dat die nooit meer zou komen.
Iemand tips voor een 160mm dakdoorvoer? Dak is 45graden ongeveer.
160mm is het aanbod niet zo groot.
[Voor 71% gewijzigd door ron36 op 31-03-2023 20:19]
Ubbink heeft hiervoor geïsoleerde oplossingron36 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:19:
Wij hebben onze valliant arostor 270L eind september besteld.
Beste Tweakers, 21 februari heb ik de subsidie aangevraagd voor de wpb. Hoe zijn de gemiddelde ervaringen? Hoe lang duurt t ongeveer voordat eea op de rekening staat?
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻
Dat is in dit topic en deel 1 uitgebreid besproken. Tientallen voorbeelden te vinden. Even zoeken dus.Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:33:
Beste Tweakers, 21 februari heb ik de subsidie aangevraagd voor de wpb. Hoe zijn de gemiddelde ervaringen? Hoe lang duurt t ongeveer voordat eea op de rekening staat?
Bij mijn vaillant arotherm was het precies een maand. De boiler heb ik van de week subsidie aangevraagd
snameroc
Heb nu een meter geluidsgeisoleerde slang aan mijn binnen binnen boiler gedaan. Dat scheelt heel veel in het geluid. Nu is het wel acceptabel
snameroc
Sinds twee weken een Atlantic Explorer 200. Tot afgelopen dinsdag had ik geen dakdoorvoer. Het was te nat om het dak op te gaan, of ik moest werken of het was zondag (teveel bekijks). De WPB stond dus op een zolderkamer de koude lucht in en uit te blazen. De hele bovenverdieping koelde flink af.
In het menu kun je (vanaf een een grafiekje) zien wat het stroomverbruik is. Ik had verwacht dat deze sinds dinsdag direct significant zou dalen aangezien de WPB nu warme lucht aanzuigt, maar dat is slechts beperkt het geval, namelijk circa 2,7Kw per dag (weet niet bij hoeveel liter water). Daarvoor gebruikten wij sinds begin januari circa 9-10m3 gas per week (twee volwassenen, twee puber-dochters). (stand: buiten/buiten).
Overigens gebruik ik een scriptje om ervoor te zorgen dat ie zoveel mogelijk gebruik maakt van teruggeleverde energie (schakelaar op de PV-aansluiting gaat steeds voor tenminste 60min aan als ik meer dan 600W teruglever) dus niet problematisch dat ie meer verbruikt dan ik had verwacht.
In het menu kun je (vanaf een een grafiekje) zien wat het stroomverbruik is. Ik had verwacht dat deze sinds dinsdag direct significant zou dalen aangezien de WPB nu warme lucht aanzuigt, maar dat is slechts beperkt het geval, namelijk circa 2,7Kw per dag (weet niet bij hoeveel liter water). Daarvoor gebruikten wij sinds begin januari circa 9-10m3 gas per week (twee volwassenen, twee puber-dochters). (stand: buiten/buiten).
Overigens gebruik ik een scriptje om ervoor te zorgen dat ie zoveel mogelijk gebruik maakt van teruggeleverde energie (schakelaar op de PV-aansluiting gaat steeds voor tenminste 60min aan als ik meer dan 600W teruglever) dus niet problematisch dat ie meer verbruikt dan ik had verwacht.
[Voor 4% gewijzigd door Aziona op 01-04-2023 12:41]
In Nederland hebben we de salderingsregeling. Het maakt dus niet uit op welk tijdstip je de stroom verbruikt. Dat kost je hetzelfde of de zon nu wel of niet schijnt.Aziona schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:38:
Dat is vooral een beleving denk ik, de gevoelstemperatuur. Het werkelijke verschil tussen die situatie voor en na zal niet zo heel groot zijn.Aziona schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:38:
De hele bovenverdieping koelde flink af.
Tenzij je variabel tarief hebt.de Peer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:16:
[...]
In Nederland hebben we de salderingsregeling. Het maakt dus niet uit op welk tijdstip je de stroom verbruikt. Dat kost je hetzelfde of de zon nu wel of niet schijnt.
snameroc
Dat weet ik maar we zijn toch Tweakers?de Peer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:16:
[...]In Nederland hebben we de salderingsregeling. Het maakt dus niet uit op welk tijdstip je de stroom verbruikt. Dat kost je hetzelfde of de zon nu wel of niet schijnt.

Lijkt mij niet bevorderlijk voor de compressor al dat starten en stoppen. Daarnaast zie ik bij mij dat de temperatuur pas een beetje begint op te lopen nadat de compressor een uur loopt.Aziona schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:12:
[...]
Dat weet ik maar we zijn toch Tweakers?en het salderen houdt een keer op.
Het script checked iedere 60min dus hij loopt tenminste 60min. Is dat tekort?Wolly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:22:
[...]Lijkt mij niet bevorderlijk voor de compressor al dat starten en stoppen.
Nee hoor een start per uur moet geen probleem zijn. En als hij dat zelf te kort vind zal de ingebouwde compressor start vertraging ingrijpen en wachten. Hij heeft per slot niet voor niets zo een ingang.
snameroc
Dat heeft bijna iedereen tegenwoordig: ook dan kun je gewoon salderen op jaarbasis. Maar je bedoelt waarschijnlijk een dynamisch tarieven contract, dan ligt het iets complexer inderdaad.
Juist als Tweaker heb ik de neiging om te optimaliseren. In mijn geval optimaliseer ik voor minimale kosten. Dat bereik ik niet door de boiler tijdens de zonne-uren te draaien, want ik kan salderen.Aziona schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:12:
[...]
Dat weet ik maar we zijn toch Tweakers?en het salderen houdt een keer op.
Wil je optimaliseren voor minimale netbelasting en minimale milieu-impact: dan is jouw optimalisatie beter.
[Voor 48% gewijzigd door de Peer op 01-04-2023 17:53]
Nee niet dinamisch gewoon variabel al 28 jaar.
[Voor 3% gewijzigd door snameroc op 01-04-2023 18:24]
snameroc
het is hier verder off topic, als je leverancier zich niet aan de wet houdt dan zou ik dat aanvechten. Maar graag verder bespreken in een ander topic.snameroc schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:24:
Nee niet dinamisch gewoon variabel al 28 jaar.
[Afbeelding]
Het is besproken in een ander topic maar het komt voort uit het nut van aan en uit schakelen van je boiler door pv. Als je dan zegt dat dat niet uitmaakt omdat we salderen is dit een aanwijzing dat dat niet helemaal zo is en dat het juist extra belangrijk is om je boiler te voeden met eigen pv.
Oftopic ze vinden dat ze zich wel aan de wet houden.
snameroc
In jouw hele specifieke geval zou dat zo kunnen zijn, als je gaat accepteren dat je leverancier zich niet aan de wet houdt en daar je stookgedrag op aanpast.snameroc schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:10:
Het is besproken in een ander topic maar het komt voort uit het nut van aan en uit schakelen van je boiler door pv. Als je dan zegt dat dat niet uitmaakt omdat we salderen is dit een aanwijzing dat dat niet helemaal zo is en dat het juist extra belangrijk is om je boiler te voeden met eigen pv.
Ik heb het nog niet geaccepteerd maar diverse partijen gesproken het ziet er niet Hoop vol uit bij Essent en er zijn er al meer hier.
Als iemand een andere ervaring heeft hoor ik het graag.
Er is een officiële klacht ingediend maar nog geen reactie.
On topic maar weer
Als iemand een andere ervaring heeft hoor ik het graag.
Er is een officiële klacht ingediend maar nog geen reactie.
On topic maar weer
snameroc
Ik zit bij Vattenfall dus het scripten en timen van de WPB is meer voor de "leuk". Ik zie dat jij bij Tibber zit, dat ziet er interessant uit. Ik zit al 30 jaar bij Vattenfall, wellicht eens tijd voor wat andersde Peer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:49:
[...]Juist als Tweaker heb ik de neiging om te optimaliseren. In mijn geval optimaliseer ik voor minimale kosten.

Ik neem dat jij een script hebt waarmee je de voorspelde prijzen van Tibber kunt inlezen en op basis daarvan je WPB aan kunt zetten? Wil je dat met mij delen? Ik heb net een WP besteld en weinig mogelijkheid tot uitbreiding van mijn PV dus ik moet vanaf volgend jaar ook een deel van mijn stroomverbruik afrekenen.
die scripts kun je hier vinden, of desnoods om vragen als je niet wilt zoeken.Aziona schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:49:
[...]
Ik zit bij Vattenfall dus het scripten en timen van de WPB is meer voor de "leuk". Ik zie dat jij bij Tibber zit, dat ziet er interessant uit. Ik zit al 30 jaar bij Vattenfall, wellicht eens tijd voor wat anders.
Ik neem dat jij een script hebt waarmee je de voorspelde prijzen van Tibber kunt inlezen en op basis daarvan je WPB aan kunt zetten? Wil je dat met mij delen? Ik heb net een WP besteld en weinig mogelijkheid tot uitbreiding van mijn PV dus ik moet vanaf volgend jaar ook een deel van mijn stroomverbruik afrekenen.
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Zelf gebruik ik Domoticz
Nu weer on topic
[Voor 17% gewijzigd door de Peer op 01-04-2023 20:02]
Ik heb het noodlot getart en tegen beter weten in mijn Atlantic Explorer v3 (geinstalleerd in 2018) volledig onthard water gevoerd. Ik denk dat ik de waterontharder ergens afgelopen zomer op 0 °dH heb gezet (een van onze konijntjes had te hoog calcium gehalte in het bloed, onthard water en calciumarm hooi werd aangeraden).
Nu dus error 7 / Foutnr. 7.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z25KALZAXNM60iBW3aKrFR02.png?f=user_large)
En als je in het installateursmenu kijkt:
Wat ik al geprobeerd heb:
1) Inmiddels heb ik de waterontharder weer op hard gezet en gedoucht (misschien was ik wel de laatste). Nu meet ik water van 10°dH uit de warme kraan. Power off en on hielp niet.
2) wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Het enige dat ik tot nu toe bereikt heb is 60 seconden COP1 test. Trekt dan 1.70 kW bij 222 V gemeten in de meterkast.
3) https://assistance.thermo...-code-depannage-13a007002
De betreffende connector zat flink onder groen poeder. Ik denk koper roest oid. En onder dat groene poeder was de relatief dikke kabel die naar de ACI gaat verkleurd van roze naar zwart.
Ook toen ik de connector heb vervangen voor een lasklem was het nog niet opgelost.
Heeft iemand een idee wat de volgende stap is? Ik heb het mijn vriendin nog niet durven vertellen.
edit: dat van die Franse website heb ik gedaan tot en met dat stukje over de connector.
"If KO replacement of the heating body." heb ik niet gedaan
edit: software versie E
edit: voor Google en Chat GTP etc even servicing code 13A007002 en 13A 007 002 toegevoegd.
Nu dus error 7 / Foutnr. 7.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z25KALZAXNM60iBW3aKrFR02.png?f=user_large)
En als je in het installateursmenu kijkt:
Wat ik al geprobeerd heb:
1) Inmiddels heb ik de waterontharder weer op hard gezet en gedoucht (misschien was ik wel de laatste). Nu meet ik water van 10°dH uit de warme kraan. Power off en on hielp niet.
2) wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Het enige dat ik tot nu toe bereikt heb is 60 seconden COP1 test. Trekt dan 1.70 kW bij 222 V gemeten in de meterkast.
3) https://assistance.thermo...-code-depannage-13a007002
De betreffende connector zat flink onder groen poeder. Ik denk koper roest oid. En onder dat groene poeder was de relatief dikke kabel die naar de ACI gaat verkleurd van roze naar zwart.
Ook toen ik de connector heb vervangen voor een lasklem was het nog niet opgelost.
Heeft iemand een idee wat de volgende stap is? Ik heb het mijn vriendin nog niet durven vertellen.
edit: dat van die Franse website heb ik gedaan tot en met dat stukje over de connector.
"If KO replacement of the heating body." heb ik niet gedaan
edit: software versie E
edit: voor Google en Chat GTP etc even servicing code 13A007002 en 13A 007 002 toegevoegd.
[Voor 3% gewijzigd door busscherski op 01-04-2023 21:04]
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Dat lijkt me allereerst een vochtprobleem, er liep kennelijk water via het snoer de connector in.
Je kan de sensor eens eruit halen en kijken of hij ligt te baden
Ik heb mijn V3 pas nog open gehad om er een sensor bij te stoppen en die connector is droog.
Je kan de sensor eens eruit halen en kijken of hij ligt te baden

Ik heb mijn V3 pas nog open gehad om er een sensor bij te stoppen en die connector is droog.