Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:14:
Ik heb het noodlot getart en tegen beter weten in mijn Atlantic Explorer v3 (geinstalleerd in 2018) volledig onthard water gevoerd. Ik denk dat ik de waterontharder ergens afgelopen zomer op 0 °dH heb gezet (een van onze konijntjes had te hoog calcium gehalte in het bloed, onthard water en calciumarm hooi werd aangeraden).

Nu dus error 7 / Foutnr. 7.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En als je in het installateursmenu kijkt:

[Afbeelding]

Wat ik al geprobeerd heb:
1) Inmiddels heb ik de waterontharder weer op hard gezet en gedoucht (misschien was ik wel de laatste). Nu meet ik water van 10°dH uit de warme kraan. Power off en on hielp niet.

2) wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Het enige dat ik tot nu toe bereikt heb is 60 seconden COP1 test. Trekt dan 1.70 kW bij 222 V gemeten in de meterkast.

3) https://assistance.thermo...-code-depannage-13a007002
De betreffende connector zat flink onder groen poeder. Ik denk koper roest oid. En onder dat groene poeder was de relatief dikke kabel die naar de ACI gaat verkleurd van roze naar zwart.
Ook toen ik de connector heb vervangen voor een lasklem was het nog niet opgelost.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand een idee wat de volgende stap is? Ik heb het mijn vriendin nog niet durven vertellen.

edit: dat van die Franse website heb ik gedaan tot en met dat stukje over de connector.

"If KO replacement of the heating body." heb ik niet gedaan

edit: software versie E
Ook geen flauw idee.
Maar hij trekt wel even 1700 watt dus het verwarmingselement lijkt te werken.

Maar ik ga nu even op de melding "no water in tank" hoe weet dat ding dat er water in zit?
Daar zal een sensor verantwoordelijk voor zijn.
Kun je die controleren? Of eventueel overbruggen als dat een optie is?

Nogmaals ook geen idee maar daar zou ik het voor nu even in zoeken...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 22:58
Ik zal even kijken of er vocht is, zoals @Speedy-Andre schrijft.

Anders zou ik de blauwe en rode draad van de ACI kunnen kortsluiten zoals @Ronald.42 schrijft, maar ik weet niet of dat kwaad kan. Misschien dan beter via een weerstand.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie nergens dat doorverbinden wordt geadviseerd, sterker nog als een pcb vervangen moet worden bij zo'n foutmelding dan kan een te lage weerstand wel eens de oorzaak zijn.
Als ik bij mij kijk dan zit de blauwe draad aan de mantel van de boiler en de roze gaat naar de sensor.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
WTF, ik loop richting de warmtepompboiler en hoor ineens het geluid van dat ie aan staat. Het lijkt erop dat de connector vervangen door een lasklem de oplossing was. (maar dat het niet direct effect leek te hebben, of ik heb niet goed gekeken)

@Speedy-Andre, wat ik kan zien lijkt momenteel droog. Al heeft de wpb anderhalve dag niet gedraaid, dus een tijdje de maximale druk niet gehad. Kun je voor me in de foto omcirkelen welke sensor ik eruit kan trekken om te kijken of ie ligt te baden?

Wat jij sensor noemt, noemen ze op de Franse site ACI?

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 01-04-2023 20:55 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:50:
Ik zie nergens dat doorverbinden wordt geadviseerd, sterker nog als een pcb vervangen moet worden bij zo'n foutmelding dan kan een te lage weerstand wel eens de oorzaak zijn.
Als ik bij mij kijk dan zit de blauwe draad aan de mantel van de boiler en de roze gaat naar de sensor.
Ik heb ook gezegd overbruggen als dat een optie is.
Als het een prestostaat is dan werkt dat, dat is gewoon open of gesloten.
Als het werkt via geleidbaarheid op de één of andere wijze dan wordt het anders.

Ik zat al even te zoeken of ik iets kan vinden over hoe dat ding weet dat er wel of niet water in zit, maar dat werpt nog geen vruchten af.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emZFljhg-eT8yRflR_ZWTRQIkc0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuOSpkZe1XgF6WLfic2WUAuW.jpg?f=fotoalbum_medium

Er gaan hier nu 2 zwarte draden, de roze en een witte (waar blauw en bruin in zitten) het gaatje in.
De hele bundel kan je eruit trekken, bij mij was een kort stukje genoeg om mijn sensor (zwart) erbij te stoppen.
Het hoeft niet ver eruit, het water komt of uit het gaatje of van boven waar de koperen pijpen condens lekken.

ACI is het gehele systeem van beveiligen, ze zetten er een gelijkspanning op en daarom zit ie ook aan de mantel.
Daarbij zal het systeem meten hoeveel gelijkstroom er loopt en bij een gebroken draad loopt er geen stroom.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-04-2023 21:11 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Speedy-Andre
Ik laat de kap er nog even af, dan kan ik er op letten. Heb de draden met de lasklem omhoog gebogen. Eventueel water uit de dompelbuis kan de lasklem dan niet meer bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Ronald.42
Ik denk dat de Wpb meet of er een stroom loopt door de ACI. Dat is ook consistent met de beschrijving bij error 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat zeg ik :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik hoorde deze week overigens voor de eerste keer een v4. Wel een stuk stiller dan mijn v3 zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@wizzopa
Even de boiler laten opwarmen naar 50 graden voor ik de bovenste kap er af haal om te kijken of het water hier vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind ontharden naar 0dH niet handig, maak je er 2-4 van dan scheelt dat toch veel kalk en je hebt minder zout nodig (dat je dan ook niet hoeft weg te spoelen).
Was er al niet eerder iemand die vanwege de lage waterhardheid een andere anode kreeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:24:
Ik vind ontharden naar 0dH niet handig, maak je er 2-4 van dan scheelt dat toch veel kalk en je hebt minder zout nodig (dat je dan ook niet hoeft weg te spoelen).
Was er al niet eerder iemand die vanwege de lage waterhardheid een andere anode kreeg?
Ja het lijkt niet door het ontharden te komen. Maar ik denk dat ik toch maar weer naar 3 a 4 duitse graden ga. Dan moet een van onze konijnen maar iets meer calcium in het bloed hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 01-04-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja bij mij ook error 7. Maar bij mij begon het dan bijna 5 jaar na installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

busscherski schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:51:
[...]

Ja bij mij ook error 7. Maar bij mij begon het dan bijna 5 jaar na installatie.
Maar bij jou doet hij het weer, die van werkte pas na vervanging van de complete titanium anode.
Maar je moet wel uitvogelen waar dat water vandaag komt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 21:56
Sjors81 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:47:
Kan iemand mij helpen aan een adres voor een anode voor een mdv/midea RSJ15 190rdn3. Ik kom ze online nergens tegen. Er is geen installateur die hem kan leveren behalve degene die de wpb heeft geleverd. Die vraagt er echter 130 euro voor, terwijl de anode voor zijn grote broer van 300 liter wel elders te krijgen is en voor circa 25 euro worden verkocht.
Eindelijk eentje gevonden! Nog geen 25 euro per stuk👌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:46
Sjors81 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:06:
[...]

Eindelijk eentje gevonden! Nog geen 25 euro per stuk👌
En dan heb je natuurlijke alle reden het geheim te houden waar dan ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:43
Klopt het dat PV-ingang van de Atlantic Explorer geen stroom verbruikt maar alleen als schakeling (aan/uit) functoneert? Heb op beide een Fibaro schakelaar gezet maar het lijkt erop dat alleen de net-ingang stroom verbruikt en de PV-ingang niet.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Aziona schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:05:
Klopt het dat PV-ingang van de Atlantic Explorer geen stroom verbruikt maar alleen als schakeling (aan/uit) functoneert? Heb op beide een Fibaro schakelaar gezet maar het lijkt erop dat alleen de net-ingang stroom verbruikt en de PV-ingang niet.
dat klopt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 10:40
Review PAW-DHW150W / Atlantic Calypso 150L
Nu ik deze wpb een week of 5 in gebruik heb, een kleine review.
Op advies van @lbreman deze Panasonic clone van de Calypso aangeschaft. Hij heeft mij begeleid met sourcen en ingebruikstelling, subsidieaanvraag heb ik ook kunnen doen door zijn btw-factuur.

Installatie ging vrij eenvoudig, heb zelf een raamwerk gemaakt waar hij aan hangt. Boven krijgen was even lastig, zoals vaker hier in het topic voorbij gekomen.
De diëlectrische koppeling was netjes bijgeleverd, verder met flex slangen aan mijn 15mm koper aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqVEUTqXVq-218eMa2GWLtBZMjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjrayWE6FudJHcYfryoGPAvy.jpg?f=fotoalbum_large

Op de ingang wilde ik graag een water- & stroommeting, dus heb gekozen voor de S0tool van @huizebruin.
Water -> kogelkraan -> watermeter -> inlaatcombi 6bar -> wpb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ebFkdqZYXESwqfzS6KtHAo6JQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt1yStOVDZ8Y8UwbdxFQi8tR.jpg?f=fotoalbum_large
Stroom op een eigen groep, los Eaton verdeelkastje (4p) met daarin hoofdschakelaar, 1F meter & 5V-voeding tbv ESP-module.

Dit weekend een dakdoorvoer geplaatst, en door de korte afstand tot dak kon ik niet uit met de Airfoam-buizen. Ik had nog wat geïsoleerd flex liggen en heb deze er maar tussen gezet. Het is niet ideaal, maar voor <50cm lijkt mij dat geen probleem. De inlaat 'bungelt' nu nog naar beneden, die ga ik later netjes met rooster & filtertje in de ombouw maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEkNfZAHvOlKDep9lOVcoHUeaj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/occI909exL8EvmrJoya9daR5.jpg?f=fotoalbum_large

gebruik
Ten eerste, de keuze voor dit model is gemaakt op geluid. Klein huis, hangt op de overloop, dus wilde geen herrie. Uitermate stil dit ding, mijn MV maakt meer herrie :*)
Wel merk ik dat met 8L/min douchen het water beperkt is. Als in het weekend wij achter elkaar douchen dan merk je al snel dat het lauw begint te worden. Zal in de zomer ook wel beter worden hoop ik.

Hij verbruikt nog geen 300W als hij loopt, dat is super. Wel merk ik dat hij richting de 3uur nodig heeft om te herstellen van 10min douchen. Dus in het weekend staat hij makkelijk een dagdeel te hijgen om op te warmen. Klein compressortje, lekker stil maar dit is wel de keerzijde.
Afgelopen maand was iets meer dan 1kwh/dag, langetermijn zal uitwijzen wat hij exact nodig heeft maar is wel minder dan mijn 1m3/dag aan gas!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 21:56
CurlyMo schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:51:
[...]

En dan heb je natuurlijke alle reden het geheim te houden waar dan ;)
uiteraard niet :) :
https://www.deroijallroun...r-midea-warmtepompboiler/

installateur heeft bevestigd dat deze idd op de rsj15 kan. ik denk dat de groothandel deze er verkeerd heeft op staan en dit zo overal klakkeloos op de websites wordt overgenomen. Overal zie je ook dezelfde tekst staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:56
@Sjors81 fijn dat ik je in de juiste richting heb gestuurd😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-04 22:56

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

21 februari aanvraag subsidie gedaan en inmiddels per vandaag een akkoord ontvangen. Rond de 6 weken subsidie binnen 👍🏻

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van belle Willy
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-04-2023
Ik heb een boiler edel 200L geïnstalleerd , is iemand er ooit in geslaagd om de werkingstijden te programmeren , Er is een gedetailleerde handleiding met stappen plan , maar de logica is totaal zoek .Ik tracht gewoon in te stellen dat de boiler mag opwarmen gedurende een bepaalde periode , bvb. tussen 10.u en 17.u en niet daarbuiten . Bij de edel kan echter uitsluitend het einde van de werking cyclus worden ingegeven , maar dat werkt dus totaal niet hij start dus gewoon op wanneer temperatuur gevraagd wordt , dag of nacht . Mijn gewone elektrische boiler werd geschakeld via een tijdsklokje , begin tot einde en klaar . Vermits de stroomtoevoer bij de edel niet mag onderbroken worden kan dit niet , met als gevolg dat ik totaal geen besparing ga hebben door mijn investering . Mijn vroegere boiler verbruikte stroom tijdens de dag ( in de zomer van de zonnepanelen ) . Met de edel ga ik dus steeds stroom verbruiken buiten de dag uren ! De omvormer van mijn zonnepanelen heeft geen spanningsloos contact dat de boiler zou kunnen aansturen . Kan iemand mij raad geven voor de programmering ?
dank bij voorbaat
Willy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:18
Je moet per dag de dag vol maken. Je begint in jouw geval met 10 uur ingeven als eind tijd van het eerste blok en in dat blok kies je vorstbeveiliging.
Dan ga je naar het volgende blok en daar kies je als eind tijd 17 uur en als bedrijfsmodus comfort. Dan weer volgende blok met als eindtijd 0 uur waar je weer vorst beveiliging kiest. Nu heb je een dag gedaan. Deze dag kun je kopiëren naar de volgende dag enzovoort.

Ik heb er ook even over gedaan voor ik het door had.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

Van belle Willy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:32:
Ik heb een boiler edel 200L geïnstalleerd , is iemand er ooit in geslaagd om de werkingstijden te programmeren , Er is een gedetailleerde handleiding met stappen plan , maar de logica is totaal zoek .Ik tracht gewoon in te stellen dat de boiler mag opwarmen gedurende een bepaalde periode , bvb. tussen 10.u en 17.u en niet daarbuiten . Bij de edel kan echter uitsluitend het einde van de werking cyclus worden ingegeven , maar dat werkt dus totaal niet hij start dus gewoon op wanneer temperatuur gevraagd wordt , dag of nacht . Mijn gewone elektrische boiler werd geschakeld via een tijdsklokje , begin tot einde en klaar . Vermits de stroomtoevoer bij de edel niet mag onderbroken worden kan dit niet , met als gevolg dat ik totaal geen besparing ga hebben door mijn investering . Mijn vroegere boiler verbruikte stroom tijdens de dag ( in de zomer van de zonnepanelen ) . Met de edel ga ik dus steeds stroom verbruiken buiten de dag uren ! De omvormer van mijn zonnepanelen heeft geen spanningsloos contact dat de boiler zou kunnen aansturen . Kan iemand mij raad geven voor de programmering ?
dank bij voorbaat
Willy
Instellen is inderdaad hogere wiskunde en de knop hiervoor is veel te gevoelig en gammel.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Als je het doorhebt is het simpel

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-04 22:56

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Heb inmiddels 9900Wp aan PV panelen icm Enphase. Op welke wijze zou ik mijn Auer Edel Air kunnen koppelen aan een eventueel PV contact? Kan dit icm Enphase en hoe moet ik dit aansluiten. Hoor graag van jullie kenners.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:11
Klein vraagje, ik heb een 270L valliant arostor. Nu ben ik aan het doornemen wat ik nodig heb voor het aansluiten. Moet er een 6 of 8 bar inlaatcombinatie tussen?
En wanneer of waarvoor sluiten mensen de circulatieleiding aan. (met pomp) Denk dat ik die niet nodig heb.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:32:
Heb inmiddels 9900Wp aan PV panelen icm Enphase. Op welke wijze zou ik mijn Auer Edel Air kunnen koppelen aan een eventueel PV contact? Kan dit icm Enphase en hoe moet ik dit aansluiten. Hoor graag van jullie kenners.
Meestal koppelen we niet de omvormer aan de boiler, maar bijvoorbeeld een smart switch die je laat schakelen op basis van uitlezing uit de slimme meter. Is wel het nodige over geschreven in het topic. Zoek maar eens op PV contact.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
ron36 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:36:
Klein vraagje, ik heb een 270L valliant arostor. Nu ben ik aan het doornemen wat ik nodig heb voor het aansluiten. Moet er een 6 of 8 bar inlaatcombinatie tussen?
En wanneer of waarvoor sluiten mensen de circulatieleiding aan. (met pomp) Denk dat ik die niet nodig heb.
Liever kleiner dan 8 bar en kijk wat de handleiding zegt, 7 bar bestaat ook.
Recirculatie gebruik je (tijdens verwarmen) om extra veel voorraad te hebben.
De hele boiler wordt dan bijna dezelfde temperatuur en anders alleen een grote bel bovenin (2/3/deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:11
Moest even verder graven in het boekje, maar er staat maximumdruk van het drinkwatercircuit 6,0bar. Dus zal een 6,0 bar inlaatcombinatie tussen moeten.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

ron36 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:49:
Moest even verder graven in het boekje, maar er staat maximumdruk van het drinkwatercircuit 6,0bar. Dus zal een 6,0 bar inlaatcombinatie tussen moeten.
Klopt max 6 bar

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:04:
[Afbeelding]

Er gaan hier nu 2 zwarte draden, de roze en een witte (waar blauw en bruin in zitten) het gaatje in.
De hele bundel kan je eruit trekken, bij mij was een kort stukje genoeg om mijn sensor (zwart) erbij te stoppen.
Het hoeft niet ver eruit, het water komt of uit het gaatje of van boven waar de koperen pijpen condens lekken.

ACI is het gehele systeem van beveiligen, ze zetten er een gelijkspanning op en daarom zit ie ook aan de mantel.
Daarbij zal het systeem meten hoeveel gelijkstroom er loopt en bij een gebroken draad loopt er geen stroom.
Vandaag tijdens mijn werk (warmtepomp installeren, geen Atlantic) kreeg ik een appje van mijn vriendin dat de Atlantic weer in storing is gegaan. De warmtepompboiler heeft het dus een paar dagen gedaan.

Nu een betere foto gemaakt. De koperoxide zit ook in het gat. Het lijkt van de bruine (gestripte zwarte) kabel af te lekken, althans dat is de enige met koperoxide. Alles ziet er momenteel droog uit.
Ik denk dat het dermate is geoxideerd dat de kabels vast zitten. Ik kreeg ze er nog niet uit met de tang. Ik zal nog eens wat harder trekken.
Wat is de volgende stap?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIzDIsNPhG-ETcJ0F_OkzfENI90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Iwz0tLyeqVsLc1Od24KBjOP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ah, ik ben er in geslaagd om de roze kabel in twee stukken te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E2nJRtzgH8xQS2f5QTvF0MW1Mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywD8FPQOcUWxPYBaZQjNyIoS.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het is ook gelukt om de zwarte kabel (aan het eind gestript) eruit te trekken. Lijkt momenteel droog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B31nfq3KsloGEWIm7H-3oAM6dmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPY3eaWsghCujuqDTlVAVgjX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zo te zien is dat koperen ding een maximaal thermostaat, aan het einde zit hij op een blokje dat een contact schakelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emZFljhg-eT8yRflR_ZWTRQIkc0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuOSpkZe1XgF6WLfic2WUAuW.jpg?f=fotoalbum_medium

Als hij vervormd of beschadigd is dan houdt het denk ik op ...

Ik heb zoiets in mijn bubbelbad heater zitten, die heeft een instelbare temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-04-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Water eraf laten, 6 moeren los. Wat er dan uit komt vervangen door een nieuwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@busscherski In de lange deksel staat een schema, roze is voor aci, de witte is temperatuur sensor voor het regelen/meten van de bedrijfs temperatuur. De zwarte is de voeler voor de maximaal thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@wizzopa
Afgaande op de foutmelding is de aci het probleem. Maar die krijg ik er zomaar niet uit. Of kan dat door het water eraf te laten, 6 grote moeren losdraaien, het geheel eruit halen, dan de aci vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
busscherski schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:15:
@wizzopa
Afgaande op de foutmelding is de aci het probleem. Maar die krijg ik er zomaar niet uit. Of kan dat door het water eraf te laten, 6 grote moeren losdraaien, het geheel eruit halen, dan de aci vervangen?
Dat zou mogelijk kunnen zijn, maar als je hem los haal zit je zeker zonder warm water.

Ik zou contact op nemen met de leverancier, probleem uitleggen, zonodig een nieuwe in huis zien te krijgen.

In tussen tijd verwarmen met het dure element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wizzopa schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:24:
[...]

Dat zou mogelijk kunnen zijn, maar als je hem los haal zit je zeker zonder warm water.

Ik zou contact op nemen met de leverancier, probleem uitleggen, zonodig een nieuwe in huis zien te krijgen.

In tussen tijd verwarmen met het dure element.
Ik ga even een mailtje dichten naar eSanico denk ik. Als we er zuinig mee zijn hebben we misschien nog 2 dagen lauw water.

Het dure element wil ook niet aan.

Ik heb wel een 50 liter elektrisch boilertje (koperen vat FTW!). Maar die heb ik vandaag aangesloten bij mijn klant waar ik vandaag de CV ketel van de muur heb getrokken. Eind deze week mag ik mijn boilertje weer terug, beetje doorwerken dan. Haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
busscherski schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:36:
[...]

Ik ga even een mailtje dichten naar eSanico denk ik. Als we er zuinig mee zijn hebben we misschien nog 2 dagen lauw water.

Ik heb wel een 50 liter elektrisch boilertje (koperen vat FTW!). Maar die heb ik vandaag aangesloten bij mijn klant waar ik vandaag de CV ketel van de muur heb getrokken. Eind deze week mag ik mijn boilertje weer terug, beetje doorwerken dan. Haha.
Het zou kunnen dat je maximaal thermostaat ook stuk is, mogelijk heeft deze ook invloed op het starten van de boiler.

Meten is weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Aci zit vast in het huis, is volgens mij niet los te vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-e5scgon48WfzG06nCwJsn1WLw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0iUAyb08T49EgoMqXUz8KnNl.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:36:
[...]

Het is duidelijk vocht wat alle problemen heeft veroorzaakt, anders slaat dat koper niet blauw uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:15:
[...]

Het is duidelijk vocht wat alle problemen heeft veroorzaakt, anders slaat dat koper niet blauw uit.
Het zou dus mogelijk zijn dat de maximaal thermostaat stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@busscherski Wat je kan proberen is de rode en de blauwe draad op de maximaal thermostaat met elkaar verbinden.

Wel eerst de spanning er af, verbinden, roze draad van de aci weer verbinden, spanning er op en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
wizzopa schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:29:
@busscherski Wat je kan proberen is de rode en de blauwe draad op de maximaal thermostaat met elkaar verbinden.

Wel eerst de spanning er af, verbinden, roze draad van de aci weer verbinden, spanning er op en kijken wat er gebeurt.
Is schade aan het moederbord uitgesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
busscherski schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:34:
[...]

Is schade aan het moederbord uitgesloten?
De maximaal is een verbreek contact die zal dus bij max. Temp open gaan. Je kan dus ook eerst met een multimeter eerst meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wizzopa schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:40:
[...]

De maximaal is een verbreek contact die zal dus bij max. Temp open gaan. Je kan dus ook eerst met een multimeter eerst meten.
Ik ga hier morgen even naar kijken.
Tenzij eSanico morgen mijn mail beantwoord met iets als: "we snappen het probleem, zullen de benodigde onderdelen onder garantie ter beschikking stellen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-04 12:12
Hoe check ik de anode van mijn atlanticV3? En is het correct dat ik die niet hoef te vervangen omdat hij elektrisch is?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:10
@busscherski Kun je niet even 230V op dat element zetten (die 2 moeren) via een losse stekker voor een uurtje. Niet vergeten uit te trekken na een uurtje natuurlijk :) Ik zou de vrouw niet onder een lauwe douche zetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@maartentmm is elektrisch, kun je niet controleren. (ja misschien hooguit checken of er nog een stroom loopt)

@Jim423
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuPczi3MrSjWm7QoAM-_fhPaMlc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d4483K4ia1qrtWkcwHGgnKVj.png?f=user_large
Deze twee he? Polariteit maakt vast niet uit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Reactie van eSanico. Ze beroepen zich op de kleine lettertjes. Alsof onderhoud hier iets mee te maken had gehad. Werkt dit voor ze om de garantie ongezien te veranderen van 5 jaar naar 2 jaar?
Beste,

Ik heb de volgende gegevens nodig:

Kenplaatje
Attest van onderhoud door een koeltechnisch bedrijf op 2 jaar en 4 jaar
Welke onderdelen heeft u juist nodig?

Hierna kunnen wij een garantiedossier starten bij Atlantic.

Hopend u met deze informatie van dienst te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:46

Rzaan

Altijd zoekende

busscherski schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:11:
Reactie van eSanico. Ze beroepen zich op de kleine lettertjes. Alsof onderhoud hier iets mee te maken had gehad. Werkt dit voor ze om de garantie ongezien te veranderen van 5 jaar naar 2 jaar?
Het is me niet helemaal duidelijk, maar als jij een apparaat koopt met een garantie van 5 jaar, dan is en blijft dat 5 jaar. Dat staat namelijk in het contract wat jullie gesloten hebben.
Dat kun je niet zomaar veranderen, ook niet als het in de kleine lettertjes staat.
Ze hadden het wellicht kunnen doen als ze je daar over expliciet een bericht hadden gestuurd, maar dan nog is het lastig om contracten eenzijdig te veranderen.
En iets kopen wordt gezien als een contract met rechten en plichten.

Toen je het apparaat kocht, werd je toen duidelijk gemaakt dat je het apparaat na 2 jaar en 4 jaar moest laten nakijken?
Dit had de verkoper je duidelijk moeten vertellen.
Het is geen auto waarvan we allemaal zouden kunnen weten dat die periodiek onderhoud nodig heeft.

Overigens heb jij een contract met eSanico als je het apparaat daar gekocht hebt.
Wat Atlantic ook zegt.

[ Voor 19% gewijzigd door Rzaan op 05-04-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
maartentmm schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:51:
Hoe check ik de anode van mijn atlanticV3? En is het correct dat ik die niet hoef te vervangen omdat hij elektrisch is?
Daar hebben we nu handleidingen voor ...
Staat er nergens iets in over het vervangen of checken dan hoeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Jim423 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:30:
@busscherski Kun je niet even 230V op dat element zetten (die 2 moeren) via een losse stekker voor een uurtje. Niet vergeten uit te trekken na een uurtje natuurlijk :) Ik zou de vrouw niet onder een lauwe douche zetten.
Goed idee. Ik heb het nu op deze manier aangesloten. Dan werkt de maximaalthermostaat ook (als die nog werkt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh2cEpKdLiRUTGGuah0izcMKksw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyKMy1vgzLhGCM7kgWi0Mmix.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@wizzopa
De maximaalthermostaat zit bij mij direct aangesloten op dat blokje waar verder alleen 2 draden naartoe gaan voor het back-up element. Dat kan toch niets met de werking van de warmtepomp te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB5h06v-1Pm2QW0vJpjke93QzRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vC8YC4yVsMZYFNjvxnpWgR9A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door busscherski op 05-04-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rzaan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:31:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk, maar als jij een apparaat koopt met een garantie van 5 jaar, dan is en blijft dat 5 jaar. Dat staat namelijk in het contract wat jullie gesloten hebben.
Dat kun je niet zomaar veranderen, ook niet als het in de kleine lettertjes staat.
Ze hadden het wellicht kunnen doen als ze je daar over expliciet een bericht hadden gestuurd, maar dan nog is het lastig om contracten eenzijdig te veranderen.

Toen je het apparaat kocht, werd je toen duidelijk gemaakt dat je het apparaat na 2 jaar en 4 jaar moest laten nakijken?
Het is geen auto waarvan we allemaal zouden kunnen weten dat die periodiek onderhoud nodig heeft.

Overigens heb jij een contract met eSanico als je het apparaat daar gekocht hebt.
Wat Atlantic ook zegt.
En ik zie ook in de installatiehandleiding van de Explorer v3 niets staan over 2 jaarlijks onderhoud. Hoe had ik dat dan kunnen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:31:
[...]

Wat Atlantic ook zegt.
Als je even in de openings post kijk zie je de gebruiksaanwijzing van de v3, daar staat ook iets omschreven omtrent onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

busscherski schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:06:
[...]

En ik zie ook in de installatiehandleiding van de Explorer v3 niets staan over 2 jaarlijks onderhoud. Hoe had ik dat dan kunnen weten?
Staat er toch wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:54:
[...]

Goed idee. Ik heb het nu op deze manier aangesloten. Dan werkt de maximaalthermostaat ook (als die nog werkt).

[Afbeelding]
Is het niet verstandig om ook een aardekabel aan te sluiten, of zit die ook niet op het originele aansluitsnoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Wolly
De warmtepompboiler zit ook nog gewoon aangesloten met z`n eigen netvoeding met aarde (zelfs als ik de automaat in de meterkast uit zou zetten). Dat hoeft niet perse langs deze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@busscherski goed gezien👍

Als je een multimeter heb kan je meten of je max thermostaat werkt en of er spanning op het element kom te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik zie het, ik had Ctrl-F "Garantie" gedaan.
Maar als je Ctrl-F "jaar" doet dan kom je denk ik uit op wat jij bedoeld.

Er staat:
"Om de prestaties van uw apparaat te behouden, is het raadzaam om regelmatig onderhoud uit te voeren."

Hier staat denk ik niet dat mijn garantie vervalt als ik geen bonnetje heb van dat dit ook echt gebeurt is. Of staat het ergens anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wizzopa schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:12:
@busscherski goed gezien👍

Als je een multimeter heb kan je meten of je max thermostaat werkt en of er spanning op het element kom te staan.
Multimeter heb ik nu niet in huis of bus volgens mij.
Maar het element werkt. Kan ik horen en ik zie de temperatuur stijgen in het schermpje.

Ik ben benieuwd wanneer de maximaalthermostaat ingrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

busscherski schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:13:
[...]

Ik zie het, ik had Ctrl-F "Garantie" gedaan.
Maar als je Ctrl-F "jaar" doet dan kom je denk ik uit op wat jij bedoeld.

Er staat:
"Om de prestaties van uw apparaat te behouden, is het raadzaam om regelmatig onderhoud uit te voeren."

Hier staat denk ik niet dat mijn garantie vervalt als ik geen bonnetje heb van dat dit ook echt gebeurt is. Of staat het ergens anders wel?
Het zal normaal worden gebruikt en regelmatig worden onderhouden door een specialist.
Dit staat bij de garantie voorwaarden. Kun je natuurlijk betwisten maar of dat lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
klump4u schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:19:
[...]

Het zal normaal worden gebruikt en regelmatig worden onderhouden door een specialist.
Dit staat bij de garantie voorwaarden. Kun je natuurlijk betwisten maar of dat lukt?
Zelfs toen ik er naar op zoek was las ik er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@busscherski staat in de storings lijst , zoals ik het lees boven de 80 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-04 22:18
klump4u schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:19:
[...]

En maakt nog steeds niet uit, in de garantie periode moet de leverancier aantonen dat een defect door de gebruiker veroorzaakt is. Een claim op achterstallig onderhoud moet hard gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@busscherski Heb je geen rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@CurlyMo nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Garantie is zoiezo verlopen na dat je er zelf aan gesleuteld hebt zoals in dit voorbeeld dus niet zo zin vol om daar je in te verdiepen.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
snameroc schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:38:
Garantie is zoiezo verlopen na dat je er zelf aan gesleuteld hebt zoals in dit voorbeeld dus niet zo zin vol om daar je in te verdiepen.
Maar ik heb wel warm water, en dat is ook wat waard.

Btw, ik heb STEK papieren en installeer beroepsmatig warmtepompen (ander merk). Wordt er voor betaald dus ben soort van een koeltechnisch professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dan zit je wat dat betreft goed. Dan moet je zeggen dat je onderhoud hebt uitgevoerd wat dat dan ook mag wezen. Maar een factuur naar jezelf voor bewijs van onderhoud blijft lastig weet ik uit eigen ervaring.

Ouderwetse capatilair thermostaat erbij voor de temperatuur en je bent zelf redzaam tot het echte probleem opgelost is.
De maximaal thermostaat is niet gemaakt om regelmatig te schakelen dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door snameroc op 05-04-2023 22:53 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
snameroc schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:38:
Dat is niet 100% waar. Er moet een causaal verband zijn tussen het sleutelen en het probleem. Al kan ik me best voorstellen dat het in het geval van @busscherski waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Bij elektronica ligt dat moeilijk in mijn ogen. Ik begrijp dat er een sensor stuk is. Die werkt op laagspanning, bewijs jij maar dat je niet perongelijk in contact bent geweest met de netspanning

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
CurlyMo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:55:
[...]

Dat is niet 100% waar. Er moet een causaal verband zijn tussen het sleutelen en het probleem. Al kan ik me best voorstellen dat het in het geval van @busscherski waar is.
Nadat ik de storing kreeg heb ik te hard aan de roze kabel van ACI getrokken.

De rootcause lijkt me water in de dompelbuis. Dat water lijkt schade aan te hebben gericht aan de connectie van de ACI kabel naar het ACI gebeuren.

Geen onderhoudsactie kan dat kleine lek voorkomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
snameroc schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:59:
Bij elektronica ligt dat moeilijk in mijn ogen. Ik begrijp dat er een sensor stuk is. Die werkt op laagspanning, bewijs jij maar dat je niet perongelijk in contact bent geweest met de netspanning
Het is andersom: de bewijslast ligt bij de leverancier. En in het geval van @busscherski kan hij denk ik wel hard maken dat hij weet wat ie doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-04 20:09
klump4u schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:08:
[...]

Als je even in de openings post kijk zie je de gebruiksaanwijzing van de v3, daar staat ook iets omschreven omtrent onderhoud.
Maar even zonder gekheid, zijn er hier mensen die hem door een bedrijf hebben laten onderhouden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
overhyped schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:57:
[...]

Het is andersom: de bewijslast ligt bij de leverancier. En in het geval van @busscherski kan hij denk ik wel hard maken dat hij weet wat ie doet.
Hij heeft het kapot getrokken en de fabrikant kan niet meer meten. Stond de spanning erop toen dat gebeurde? Jij,ik en de fabrikant weet dat niet dus als er schade aan de elektronica is kan dat door door de eventueel ontstaane sluiting naar aarde in het meetdraadje komen. Dit ga je altijd verliezen en kun je hooguit hopen op coulance

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijner1000
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hoi! Ik heb een vraagje, ik ben aan het overwegen om een wpb boiler te installeren naast mijn bestaande (combi) cv ketel. Ik wil deze parallel aansluiten en dan elektronisch regelen waar het water vandaan komt met een drieweg klep. Dit zodat ik als de boiler leeg is of stroom heel duur is een backup heb Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en of het mogelijk is op de manier die ik hieronder voorstel?

Ik wil zoiets gebruiken https://www.stoveparts.nl...ndschakeling/#description in combinatie met een flow-meter, temperatuursensor en esp32

Alvast bedankt voor de feedback

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbslOvswUEG6cBCZq2Yw4xxDHvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7WjqE3IOVHLBMbsb93wC7dn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@stijner1000 waarom wil je op de eerste plaats die WPB plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijner1000
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:14:
@stijner1000 waarom wil je op de eerste plaats die WPB plaatsen?
Ik wil hem plaatsen om gasverbruik te verminderen i.c.m zonnepanelen en variabel energiecontract lijkt het me dat het scheelt om in de zomer bijna geen gas te verbruiken en in de winter alleen voor cv. Huis gebouwd in 1700 en jaarlijks gasverbruik van 2500m3 en 5600kwh stroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
stijner1000 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:22:
[...]

Ik wil hem plaatsen om gasverbruik te verminderen i.c.m zonnepanelen en variabel energiecontract lijkt het me dat het scheelt om in de zomer bijna geen gas te verbruiken en in de winter alleen voor cv. Huis gebouwd in 1700 en jaarlijks gasverbruik van 2500m3 en 5600kwh stroom
Ik zou mijn geld voor de WPB apart zetten om te investeren in een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

stijner1000 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:22:
[...]

Op deze manier kost de WPB je alleen maar geld denk ik. Het loont eigenlijk alleen (en zelfs dan nog slecht) als je er een CV ketel mee vervangt en je volledig van het gas kunt.

Reken ook eens uit of het uberhaupt nog wel voorkomt dat verwarmen via gas goedkoper is dan via de WPB.
En houd er rekening mee dat je elke week een Legionellarun moet doen met de boiler.

Qua investering kun je inderdaad beter een warmtepomp kopen, dat rendeert veel beter.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-04 18:03

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Panky44 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:49:
Ik heb de WP nu op standaard instelling staan m.b.t. warm water, dus 50 tot 55 graden. Begreep dat dit ook het beste was zodat legionella minder kans kreeg om te vormen zolang je water zoveel mogelijk boven 50 graden houd. Was dan ook benieuwd hoe mensen hier op het forum de instellingen hebben staan.
Beetje laat, maar vooruit. Heb dezelfde wpb en die staat op 52 graden, defrost OFF ondanks intake van buiten (als er koude dagen voorspeld zijn, zet ik 'm op 'auto' = niet alles via de wp maar deels via het element) en ECO.

Nog geen last gehad van salmonella errr legionella. ;)

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:26:
[...]

En maakt nog steeds niet uit, in de garantie periode moet de leverancier aantonen dat een defect door de gebruiker veroorzaakt is. Een claim op achterstallig onderhoud moet hard gemaakt worden.
En bij een claim op garantie zul je dus eerst moeten aantonen dat er onderhoud is gepleegd. Is altijd makkelijk roepen als het niet jezelf betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijner1000
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:26:
[...]

Op deze manier kost de WPB je alleen maar geld denk ik. Het loont eigenlijk alleen (en zelfs dan nog slecht) als je er een CV ketel mee vervangt en je volledig van het gas kunt.

Reken ook eens uit of het uberhaupt nog wel voorkomt dat verwarmen via gas goedkoper is dan via de WPB.
En houd er rekening mee dat je elke week een Legionellarun moet doen met de boiler.

Qua investering kun je inderdaad beter een warmtepomp kopen, dat rendeert veel beter.
CurlyMo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:24:
[...]

Ik zou mijn geld voor de WPB apart zetten om te investeren in een WP.
Bedankt, ja misschien is dat een betere inverstering op termijn. Heb gerekend op kosten onder de 1000 met subsidie voor wpb en dan 6.4kwh per dag op 0,15ct/kwh versus 1.3m3 voor € 1.20 per m3. dan kwam ik uit op ±5 jaar terugverdientijd
maar dit is zoals jullie zeggen misschien toch niet zo realistisch. maar is het wel mogelijk om het op deze manier aan te sluiten? (buiten dat het misschien idd toch niet financieel interessant is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

stijner1000 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:46:
[...]

[...]

Bedankt, ja misschien is dat een betere inverstering op termijn. Heb gerekend op kosten onder de 1000 met subsidie voor wpb en dan 6.4kwh per dag op 0,15ct/kwh versus 1.3m3 voor € 1.20 per m3. dan kwam ik uit op ±5 jaar terugverdientijd
maar dit is zoals jullie zeggen misschien toch niet zo realistisch. maar is het wel mogelijk om het op deze manier aan te sluiten? (buiten dat het misschien idd toch niet financieel interessant is)
puur technische moet dat kunnen ja, maar je moet dus wel legionellarun blijven doen in de boiler en ook bij de 3-weg-klep mag ivm legionella geen dood water komen te staan.

Was de Atlantic momenteel niet iets van 1800 euro en 650 euro subsidie? en dan nog allerlei aansluitmaterialen erbij + evt doorvoeren. Je komt een heel stuk duurder uit hoor.

15 cent per kWh hebben we dit jaar nog maar enkele uurtjes gehad. Zal in de zomer wel vaker zijn maar is zeker geen garantie. erg optimistisch.

echter verbruik je neem ik aan geen 6.4 kwh per dag. Bij ons thuis is het in de zomer 0.7 kWh per dag en in de winter het dubbele.

dus je berekening rammelt behoorlijk :P

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Judge Ming schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:43:
[...]

Beetje laat, maar vooruit. Heb dezelfde wpb en die staat op 52 graden, defrost OFF ondanks intake van buiten (als er koude dagen voorspeld zijn, zet ik 'm op 'auto' = niet alles via de wp maar deels via het element) en ECO.

Nog geen last gehad van salmonella errr legionella. ;)
legionella is dan ook niet iets dat je proefondervindelijk moet gaan constateren als oma een keer komt logeren |:( . Als gezond persoon zul je het niet tot nauwelijks merken, of hooguit grieperig.
Doe je geen legionella-run?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

mindtheshark schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb naast de (bovenstaande) Atlantic en de LG ook nog de Ariston Nuos Plus op mijn shortlist staan.
Zeker bij de Ariston ben ik benieuwd naar hoe het geluid wordt ervaren (in de ruimte en in een kamer ernaast met de deur dicht) omdat er in de specs staat "55 dB geluidsdruk op 2 meter".
Ik ga beginnen met een "binnen/binnen" configuratie in mijn kelder (20m2/40m3).
Ik heb 'm. Schrok me rot na installatie van de herrie. Open gemaakt, bleek een leiding te resoneren tegen de voet van de compressor ... Stukje plastic deed al wonderen maar nog niet genoeg WAF. Kast omheen gebouwd van dubbelwandig gips met geluidsisolatie er tussen, de houten deur aan de binnenzijde bekleed met geluidsisolatie (van die schuim piramides) en de loze ruimte rond de compressor idem: volgestopt met piramides. Bobs your uncle. De Ariston staat op de overloop en als je onderaan de trap staat hoor je 'm bijna niet meer. Iets meer DIY effort maar prima resultaat.

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

de Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:57:
[...]

legionella is dan ook niet iets dat je proefondervindelijk moet gaan constateren als oma een keer komt logeren |:( . Als gezond persoon zul je het niet tot nauwelijks merken, of hooguit grieperig.
Doe je geen legionella-run?
Zeker wel, maar zoals door anderen opgemerkt is het een on/off switch waarachter een kalender van 30 dagen zit. Die kalender is (nog?) niet te manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Judge Ming schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
[...]

Zeker wel, maar zoals door anderen opgemerkt is het een on/off switch waarachter een kalender van 30 dagen zit. Die kalender is (nog?) niet te manipuleren.
ah dat was dat verhaal. oke. Blijft bijzonder dat ze zo verkocht mogen worden in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

de Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:02:
[...]

ah dat was dat verhaal. oke. Blijft bijzonder dat ze zo verkocht mogen worden in Nederland.
Wellicht is dat het euvel (NL), dit is een BE product ...
Als dat het verschil is, moet een software update naar NL 'standaarden' mogelijk zijn. Eens kijken wat er gebeurd als de importeur aangeschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Speedy-Andre schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:43:
[...]

De handleiding zegt meestal van wel en ook hoe groot de ruimte waar hij staat moet zijn.
Waar het kan de lucht naar buiten afvoeren of tenminste de blaasrichting van de pijpen tegengesteld maken.
Gaat het om 2 pijpen op een dak dan zou ik de afvoer lager plaatsen dan het aanzuigpunt, kou zakt immers.
Ditto. Twee pijpen pal naast elkaar waarvan 1 naar oost blaast en 1 van west zuigt. (NL = meestal ZW winden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Jannibal23 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:53:
[...]

Het gaat inderdaad om 2 pijpen alleen komt de wpb in de kelder te staan. Pijpen komen door het kelderraam in de koekoek uit. Althans dat was mijn plan. Maar wellicht dat ik dan buiten toch wat verder de afvoer moet doortrekken ofzo...
Verschillende hoogte doet wonderen, kou natuurlijk laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
klump4u schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:43:
[...]

En bij een claim op garantie zul je dus eerst moeten aantonen dat er onderhoud is gepleegd. Is altijd makkelijk roepen als het niet jezelf betreft.
Het zit iets subtieler, (ook dan wat ik zij)

https://www.rijksoverheid...an%20het%20product%20ligt.

eerste 6 maanden: Bewijslast 100% verkoper.

Garantie termijn: Wat er afgesproken is in de garantie voorwaarden. Daar zal dus onderhoud in beschreven moeten staan.

Daarbuiten: Wettelijke garantie, recht op deugdelijk product.
Pagina: 1 ... 45 ... 107 Laatste