54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Aerofoam is top en niet duur.Judge Ming schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:44:
Opstelling van mijn Ariston Nuos Evo 110 liter met buiten/buiten verbinding.
[Afbeelding]
Niet geisoleerde uitgaande buis = condensvorming. Ben nog op zoek naar een oplossing die niet de bank kraakt. Al dat zwart is geluidsisolatie. Nee, dat daglicht levert geen zon op, er zit een deur voor de wpb.
[Afbeelding]
Witte pijp is voor het stofzuigersysteem, is nog niet aangesloten.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
In de brochure van een boiler die ik nu op het oog heb (NIBE MT-WH 21) lees ik echter:
De ingebouwde boiler van 190 of 260 liter voorziet in een ruime warmwatervoorziening. Via de extra
ingebouwde spiraal kan warmte worden toegevoegd of onttrokken (max. vloerverwarmingsoppervlak: 10 m2).
Vraag: heeft dit beperkte oppervlakte van 10m2 te maken met een maximale warmteafgifte via de spiraal (max 500 watt)?
Idee voor de inzet van dit soort boilers voor ruimteverwarming (met L/L wp als backup) voor 4 maanden per jaar klinkt interessant. Mogelijk wel dan 4 maanden tegen COP1 warm watervoorziening (nu 50m3 gas, dus voor het gemak dan 500w / COP1).
Link: (pag 63) https://www.nibe.eu/downl...02023%20-%20webversie.pdf
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Alternatief zou een NIBE F730 zijn welke overgedimensioneerd zou zijn voor mijn warmtevraag en qua aanschaf 13k is i.p.v. 3k.CurlyMo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:47:
@tinusa4 Wat houdt je tegen om hier gewoon een WP voor te pakken?
En de rest van alle warmtepompen. Die zijn prima te zelf installeren voor ~ € 2000,- incl. subsidietinusa4 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:01:
[...]
Alternatief zou een NIBE F730 zijn welke overgedimensioneerd zou zijn voor mijn warmtevraag en qua aanschaf 13k is i.p.v. 3k.
Let ook op waar de warmte vandaan komt, lucht uit huis halen betekent over-ventilatie vergeleken met alleen tapwater gebruik en die lucht wordt aangevuld met koude lucht van buiten.
Een ruimte met vv tijdelijk verwarmen is wel te doen, voor hoofd verwarming kom je tekort.
Dan het geluid nog, voor tapwater is het voldoende dat hij alleen overdag draait, of hij moet veraf staan.
Ik verwarm met airco's en de wpb verwarmt af en toe een ruimte (met radiator) waar de airco niet bij komt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Samen met eerdere aanpassingen in huis is dit de laatste stap nodig om gas+CV ketel eruit te kunnen gooien.
De boiler krijgt zijn plaats op zolder op de (open) overloop. Betonnen vloer, verder open trapruimte tot aan BG. Aan die open ruimte grenzen de slaapkamerdeuren op zolder en de 1e verdiepiing. De deur naar woonkamer op BG.
Ik maak me zorgen over het geluid van de boiler, ik zie de specs, ik weet wat dB's zijn, ik weet hoe ik dat kan lezen. Ik weet ook dat ik hem gecontroleerd overdag kan laten verwarmen maar hij zal, verwacht ik, vast ook een paar keer per jaar 's nachts door moeten halen. Vooral als iedereen hier (4 personen) achter elkaar hebben gedouched, of iemand in bad is geweest.
Het is hier wat mij betreft net als bij speakers kopen. Specs zijn leuk, uiterlijk ook. Maar er is maar één ding belangrijk: klinken ze goed en naar je zin. Daar is één oplossing voor: ga ze beluisteren.
Dus, bij wie kan ik een Atlantic Explorer V4 (of wellicht V3) komen beluisteren? Omgeving Montfoort/Utrecht.
Alles kan stuk.
Mijn huis is precies hetzelfde als bij jou. Ik ben een lichte slaper maar wordt echt niet wakker van mijn V4. Als ik wel wakker wordt van iets anders hoor ik hem zachtjes op de achtergrond. Mijn broodbakmachine in de keuken maakt meer herrieremco_k schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:36:
Ik ben in de markt voor een warmtepompboiler, ik heb de Atlantic Explorer V4 200 of 270 op het oog.
Samen met eerdere aanpassingen in huis is dit de laatste stap nodig om gas+CV ketel eruit te kunnen gooien.
De boiler krijgt zijn plaats op zolder op de (open) overloop. Betonnen vloer, verder open trapruimte tot aan BG. Aan die open ruimte grenzen de slaapkamerdeuren op zolder en de 1e verdiepiing. De deur naar woonkamer op BG.
Ik maak me zorgen over het geluid van de boiler, ik zie de specs, ik weet wat dB's zijn, ik weet hoe ik dat kan lezen. Ik weet ook dat ik hem gecontroleerd overdag kan laten verwarmen maar hij zal, verwacht ik, vast ook een paar keer per jaar 's nachts door moeten halen. Vooral als iedereen hier (4 personen) achter elkaar hebben gedouched, of iemand in bad is geweest.
Het is hier wat mij betreft net als bij speakers kopen. Specs zijn leuk, uiterlijk ook. Maar er is maar één ding belangrijk: klinken ze goed en naar je zin. Daar is één oplossing voor: ga ze beluisteren.
Dus, bij wie kan ik een Atlantic Explorer V4 (of wellicht V3) komen beluisteren? Omgeving Montfoort/Utrecht.
Ja dit is inderdaad gebaseerd op de flow/warmte afgifte die met die extra spiraal kan worden gegandeerd.tinusa4 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:22:
Vraag: heeft dit beperkte oppervlakte van 10m2 te maken met een maximale warmteafgifte via de spiraal (max 500 watt)?
Ik heb deze Nibe warmtepomp en verwarm de badkamer (+- 12 m2 er mee middels vvw). Let wel op dat ik nu voor SWW (2 pers + baby) en +- 12 m2 vvw afgelopen Maart 128kWh verbruikt heb. Ik zuig een combinatie van 20C binnen een klein beetje buiten lucht (80/20%) aan.
Werkt de vv continu?
Ik zie weinig getallen hier wat vv betreft, wellicht wordt er niet naar gekeken en is de werking belangrijker
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb na klachten van de buren mijn Atlantic via de Cozy App ingesteld op verwarmen van 12:15 tot 8:15 's morgens (de buren slapen aan de andere zijde van de woning en horen hem dan niet).
De boiler staat buiten opgesteld in een geïsoleerde omkasting, de uitblaas staat 30 cm van een schutting af wat het geluid waarschijnlijk versterkt.
Hij verwarmt ook nog steeds overdag iemand een idee hoe dit kan en of aangepast kan worden?
Ik kan niet veel denk ik met de uitblaas opening deze een andere kant op laten blazen vergt nogal wat aanpassingen...
Kun je de eerste zin nog eens herformuleren?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Heu.... ik heb in de App ingesteld dat hij mag verwarmen van 12:25 tot 8:15, iedere dag, hij verwarmt echter ook overdag?busscherski schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:41:
@Activate
Kun je de eerste zin nog eens herformuleren?
Je bedoelt denk ik van 00:25 - 8:15. Heb je al geprobeerd de tijden gewoon in de boiler zelf in te stappen i.p.v. via de app?Activate schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:50:
[...]
Heu.... ik heb in de App ingesteld dat hij mag verwarmen van 12:25 tot 8:15, iedere dag, hij verwarmt echter ook overdag?
Klopt mijn fout van 0:15 tot 8:15.CurlyMo schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:00:
[...]
Je bedoelt denk ik van 00:25 - 8:15. Heb je al geprobeerd de tijden gewoon in de boiler zelf in te stappen i.p.v. via de app?
Ik heb het nog niet rechtstreeks op de boiler zelf gedaan, er staat momenteel bouwmateriaal voor i.v.m een verbouwing aan ons huis.
Dan zou mij een logische eerste stap lijken.Activate schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:02:
[...]
Ik heb het nog niet rechtstreeks op de boiler zelf gedaan, er staat momenteel bouwmateriaal voor i.v.m een verbouwing aan ons huis.
Ik ging er van uit dat het via de App ook goed zou moeten gaan....
Ik ga het binnenkort proberen!
Het is niet aangeraden maar als de ventilatiekanalen kort en dik zijn zou je de ventilator kunnen instellen op binnen/binnen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb deze pijp erop zitten :busscherski schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:02:
@Activate
Het is niet aangeraden maar als de ventilatiekanalen kort en dik zijn zou je de ventilator kunnen instellen op binnen/binnen.
https://www.ventilatielan...meter-diameter-160mm.html
En aan beide kanten precies 500mm direct naar buiten toe, met daarnoor een rooster
WPB staat ingesteld op buiten-buiten.
Met mijn V3 kan ik in de app niet instellen wanneer hij mag werken, alleen wanneer juist niet (afwezigheid).Van de Atlantic Explorer helaas geen watertemperatuur af te lezen , en geen tijdsindeling te maken, na de update ook geen waardes meer bij het waterverbruik?
Dat lukt alleen op het display zelf met keus uit 2 tijdblokken die samen minstens 8 uur moeten zijn.
Bovendien is de nacht ongunstig voor het verbruik (het koudst).
Als de buren niet over het gebrom maar over het ventilatiegeluid klagen dan is dat goed te dempen.
Te beginnen met niet naar de buren richten en zorg dat de kanalen elkaar niet 'zien'.
Bij de V4 kan dit waarschijnlijk dus wel er staat in het tijdblok ook duidelijk in verwarming toegestaan.Speedy-Andre schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:21:
Ik lees dit commentaar over de app:
[...]
Met mijn V3 kan ik in de app niet instellen wanneer hij mag werken, alleen wanneer juist niet (afwezigheid).
Dat lukt alleen op het display zelf met keus uit 2 tijdblokken die samen minstens 8 uur moeten zijn.
Bovendien is de nacht het ongunstig voor het verbruik (het koudst).
Als de buren niet over het gebrom maar over het ventilatiegeluid klagen dan is dat goed te dempen.
Te beginnen met niet naar de buren richten en zorg dat de kanalen elkaar niet 'zien'.
Ik hoor ze niet klagen over het brommen maar over het ventilatiegeluid, de aanzuig en afblaas staan loodrecht tegen over elkaar, alleen de afblaas zit zoals gezegd behoorlijk dicht bij een schutting en dus richting buren helaas.
Een (houten) schutting is niet geluiddicht, misschien kan je daar een flinke plaat tegenaan zetten?Activate schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:26:
[...]
Bij de V4 kan dit waarschijnlijk dus wel er staat in het tijdblok ook duidelijk in verwarming toegestaan.
Ik hoor ze niet klagen over het brommen maar over het ventilatiegeluid, de aanzuig en afblaas staan loodrecht tegen over elkaar, alleen de afblaas zit zoals gezegd behoorlijk dicht bij een schutting en dus richting buren helaas.
De pijp richting schutting kan je wellicht met 45 graden laten afbuigen zodat ie opzij blaast.
Een bocht naar beneden zou een mogelijkheid zijn eens kijken of er ook bocht stukken voor zijn!Speedy-Andre schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:31:
[...]
Een (houten) schutting is niet geluiddicht, misschien kan je daar een flinke plaat tegenaan zetten?
De pijp richting schutting kan je wellicht met 45 graden laten afbuigen zodat ie opzij blaast.
https://www.ventilatielan...ps-45-diameter-160mm.htmlActivate schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:37:
[...]
Een bocht naar beneden zou een mogelijkheid zijn eens kijken of er ook bocht stukken voor zijn!
Dank je ik zag hem!
Hier is ie verkrijgbaar in 90 graden dan blaast hij naar beneden toe lijk me dan net iets beter.
https://www.techniekwebsh...tof-plaatdikte-31-mm.html
Een scherpe bocht zou ik niet doen, dat geeft meer weerstand.Activate schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:40:
[...]
Dank je ik zag hem!
Hier is ie verkrijgbaar in 90 graden dan blaast hij naar beneden toe lijk me dan net iets beter.
https://www.techniekwebsh...tof-plaatdikte-31-mm.html
2x 45 graden met een recht stuk er tussen is denk ik beter.
Ben het met je eens dat 2x45 graden minder weerstand heeft, ik kom allen niet weg met de lengte, tussen de schutting en het hokje voor de WPB zit maar 26 cm heb ik net gemeten.....Speedy-Andre schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:42:
[...]
Een scherpe bocht zou ik niet doen, dat geeft meer weerstand.
2x 45 graden met een recht stuk er tussen is denk ik beter.
De lengte van de buis is gelukkig maar 50 cm dus zoveel weerstand zal dat ook weer niet zijn denk?
Isoleren is prima zolang het er later nog af kan, zo veel mogelijk luchtdicht maken.
@Jim423busscherski schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:54:
[...]
Goed idee. Ik heb het nu op deze manier aangesloten. Dan werkt de maximaalthermostaat ook (als die nog werkt).
[Afbeelding]
For science heb ik vandaag de stekker er wat langer in gelaten. De maximaalthermostaat van het back up element heeft nog niet ingegrepen bij 87 °C. Toen vond ik het wel genoeg. Deze temperatuur is al niet goed voor mijn leidingwerk en de boiler zelf. Ivm veiligheid tegen verbranding heb ik mijn vriendin wel gewaarschuwd vandaag op te passen met warm water.
Onder het element is het water overigens nog gewoon 20 °C oid.
:strip_exif()/f/image/Czxdk307tHojRKJ0BLWv6EdV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door busscherski op 09-04-2023 15:00 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Afhankelijk van het model verbruikt de boiler enorm veel (2500W of meer), een wpb stopt bij 600W.rwijnhov schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:14:
Ik verwacht 1000-2000kwh per jaar overschotten hebben op mijn zonnepanelen. Wat is nu wijsheid voor 500 euro een 150l boiler hangen of een 270l lg wp boiler na subsidie 1500 euro?
Werkt de wpb overdag dan heb je veel meer kans dat hij een overschot afroomt.
Een boiler stook je meestal warmer dan een wpb wat meer warmteverlies geeft.
Als het alleen een afvoer is dan kan je 160mm kiezen, zelfde maat als de V4 heeft.RichieB schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:36:
Is de Ubbink Ventus 160mm dakdoorvoer voldoende voor een Atlantic Explorer V4 270L ? Of kan ik beter de 200mm plaatsen? Ik heb de WPB nog niet, maar ben een dakrenovatie aan het voorbereiden..
Ik twijfel nog of ik alleen dakdoorvoer ga maken voor de afvoer of ook een voor de aanzuiging. De WPB komt op een enorme zolder van 300 m3 dus ik denk dat binnen-buiten moet kunnen?Speedy-Andre schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:44:
[...]
Als het alleen een afvoer is dan kan je 160mm kiezen, zelfde maat als de V4 heeft.
Vooralsnog (zolang we salderen) wordt met overschot een overschot op jaarbasis bedoeld. Dan maakt het dus niet veel uit wanneer je de stroom verbruikt.Speedy-Andre schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:44:
[...]
Werkt de wpb overdag dan heb je veel meer kans dat hij een overschot afroomt.
in de toekomst wordt dit mogelijk anders, als we minder salderen en meer per uur gaan betalen.
Als je maar niet met een variabel contract bij Essent want die salderen per tariefsperiodede Peer schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:27:
[...]
Vooralsnog (zolang we salderen) wordt met overschot een overschot op jaarbasis bedoeld. Dan maakt het dus niet veel uit wanneer je de stroom verbruikt.
in de toekomst wordt dit mogelijk anders, als we minder salderen en meer per uur gaan betalen.
snameroc
Dan moet je dat aanvechten en je recht halen.snameroc schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:01:
[...]
Als je maar niet met een variabel contract bij Essent want die salderen per tariefsperiode
Maar los daarvan: overschot per dag uitdrukken is bij een traditioneel contract niet logisch. Overschot bereken je per jaar (of tariefperiode, als je niet je recht haalt en de situatie accepteert.)
Ik bedoel meer dat je die 500-600W eerder en langer boven je andere verbruik opwekt dan 2500Wde Peer schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:27:
[...]
Vooralsnog (zolang we salderen) wordt met overschot een overschot op jaarbasis bedoeld. Dan maakt het dus niet veel uit wanneer je de stroom verbruikt.
Verder belast je het net minder wanneer je toch al veel verbruikt zoals in de winter.
In een eerder gasloos verleden vond ik het niet zo'n fijn idee dat mijn 80l boiler uren lang 2500W trok terwijl de airco's dat soms samen ook deden, al trekt mijn 1 fase aansluiting dat prima.
Door daar nu al op te letten hoef ik met de afbouw van salderen mijn verbruik niet drastisch aan te passen.
Technisch gezien kan dat prima, maar de lucht die je afvoert komt ook ergens vandaan weer de zolder op.RichieB schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:10:
[...]
Ik twijfel nog of ik alleen dakdoorvoer ga maken voor de afvoer of ook een voor de aanzuiging. De WPB komt op een enorme zolder van 300 m3 dus ik denk dat binnen-buiten moet kunnen?
Ik ben bezig een Calypso Split 270L te installeren, precies om die reden. De buiten unit staat op het dak, daar heeft niemand last van - en binnen geen enkel geluid… Alles staat al klaar, even wachten tot m’n loodgieter tijd heeft alles aan te sluiten, daarna ben je van harte welkom ;-)remco_k schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:36:
Ik ben in de markt voor een warmtepompboiler, ik heb de Atlantic Explorer V4 200 of 270 op het oog.
Uiteraard. Uiteindelijk komt die lucht ook weer van buiten, maar dan via de ventilatieroosters / open ramen in de kamers. Die circulatie vind ik op zich prima, maar is het (erg) nadeling voor de WPB?Speedy-Andre schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:30:
[...]
Technisch gezien kan dat prima, maar de lucht die je afvoert komt ook ergens vandaan weer de zolder op.
Misschien niet voor de wpb zelf als die genoeg volume krijgt, maar als die lucht koud is dan koelt de ruimte af.RichieB schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:49:
[...]
Uiteraard. Uiteindelijk komt die lucht ook weer van buiten, maar dan via de ventilatieroosters / open ramen in de kamers. Die circulatie vind ik op zich prima, maar is het (erg) nadeling voor de WPB?
Nu draait een wpb niet continu dus het is wel te overzien.
Bij mij gebeurt dit met een veel kleiner volume, soms zie ik dat mijn verwarmende airco harder moet werken.
[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 10-04-2023 22:26 ]
Deze zal direct vanuit de hoofdkraan komen, maar ik wil hier eigenlijk ook een aftakking naar de badkamer + wasmachine op maken. Kan ik dan met 20mm de aftakking maken richting de ruimtes, en daar nog eens aftakken naar 16 mm? Of moet het stuk naar de WPB dan groter uitgevoerd worden, bijvoorbeeld 26mm?
ik heb er 16mm meerlagenbuis op aangesloten. met verloopjes is alles mogelijk natuurlijk.Noeleke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:37:
Ik heb een vraag over het leidingwerk van de WPB. De Explorer V4 heeft een koud inlet aansluiting van 3/4'', hier past een 20mm meerlagenbuis op?
Waarom zou je groter gaan? verwacht je veel watergebruik gelijktijdig elders in huis?
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 11-04-2023 09:58 ]
Nee we zijn maar met 2 personen thuis, maar ik dacht dat de aansluiting 3/4'' was voor een reden, dus ik dacht ik vraag het ffde Peer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:57:
[...]
ik heb er 16mm meerlagenbuis op aangesloten. met verloopjes is alles mogelijk natuurlijk.
Waarom zou je groter gaan? verwacht je veel watergebruik gelijktijdig elders in huis?
Zou het effect hebben op de opwarmsnelheid van het vat? Ik heb geen idee hoeveel liter water er door een 16mm heen kan per uur.
Maar dan wordt het dus 20mm hoofdleiding richting badkamer, met een 16mm aftakking onderweg naar de WPB, en 3x aftakking 16mm op het einde voor douche + wasmachine + toilet.
Of is het beter om de WPB een aparte leiding vanuit de hoofdkraan te geven, om wat voor reden dan ook?
Ik heb geen ruimte voor een buitenunit dus totzover kom ik uit op een Itho Vincent of NIBE F730 / S735 als warmtepompboiler voor Warmwatervoorziening + ruimteverwarming. Alternatieven zijn natuurlijk welkom om hier te posten voor diegene die op zoek zijn naar een warmtepompboiler en hiermee (ook) ruimteverwarming willen uitvoeren.CurlyMo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:22:
[...]
En de rest van alle warmtepompen. Die zijn prima te zelf installeren voor ~ € 2000,- incl. subsidie
Ik zou het niet weten, ik denk eerder omdat het een standaardmaat is.Noeleke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:12:
[...]
Nee we zijn maar met 2 personen thuis, maar ik dacht dat de aansluiting 3/4'' was voor een reden, dus ik dacht ik vraag het ff
Nee dat heeft er niets mee te maken. Opwarmen gebeurt door de warmtepomp en/of elektrische heater.Zou het effect hebben op de opwarmsnelheid van het vat?
Best veel. over het algemeen volstaat 16mm wel, maar wil je een regendouche of dubbele douche dan zou ik voor 20mm of groter gaan.Ik heb geen idee hoeveel liter water er door een 16mm heen kan per uur.
aparte leiding lijkt me nergens voor nodig. Maargoed ik ben geen expert dus neem mijn mening niet voor waarheid aan.Maar dan wordt het dus 20mm hoofdleiding richting badkamer, met een 16mm aftakking onderweg naar de WPB, en 3x aftakking 16mm op het einde voor douche + wasmachine + toilet.
Of is het beter om de WPB een aparte leiding vanuit de hoofdkraan te geven, om wat voor reden dan ook?
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-04-2023 10:18 ]
Kan je daar iets meer inzicht in geven?
Betreft een tussenwoning met een perceelbreedte van 5.4m.
Achterzijde: De uitbouw ligt reeds vol met zonnepanelen en een aircobuitenunit (2m van perceelrand geplaatst)
Voorzijde: Buitenunit voortuin niet mogelijk i.v.m. geluidseisen en op dakkapel voor is reeds een aircobuitenunit geplaatst. Echter gaf deze 4kw daikin op de dakkapel al genoeg uitdaging om trillingsgeluid weg te halen (opgelost met bouwvilt).
Vanwege het huidige CV hok (1m x 1m) met al het benodigde leidingwerk reeds klaar zou een allinone oplossing hier mooi in passen en ook goed geluiddempend te maken. Vandaar de voorkeur voor oplossingen zoals Itho Vincent / NIBE F730 etc.
/f/image/EwugAiUDZlGKOFRgycSMD4kU.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 91% gewijzigd door rwijnhov op 11-04-2023 20:10 ]
@stijner1000 heb zelf ook Explorer geplaatst parallel aan CV ketel. Je hebt de mogelijkheid om het SWW circuit van de gasketel aan te sluiten op een extra spiraal in de Atlantic explorer (optie). Je kan dan in de controle module instellen wanneer de ketel aangestuurd wordt om bij te verwarmen.CurlyMo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:14:
@stijner1000 waarom wil je op de eerste plaats die WPB plaatsen?
Op deze manier kan de CV ketel uit voor het gedeelte van het jaar waar er geen verwarming nodig is.
We hebben momenteel een elektrische boiler (Ariston Vertuo Plus 150L, COP: 1), die we willen veranderen door een goedkoper alternatief op de lange termijn. De boiler staat in de (toekomstige kinderslaap)kamer naast de badkamer en is enkel aangesloten op bad/douche/lavabo's in de badkamer. We verbruiken op jaarbasis +- 60m³ met 4 personen.
We kwamen al snel op een warmtepompboiler als alternatief. Prijs +- 3.000€ in BE, waar een kleine 1.000€ afgaat via premie, wat snel terugverdiend zou moeten zijn.
Het enige probleem is dat de ene installateur de plaatsing in de aanpalende slaapkamer 'OK' vond, de ander had het over een bijzonder irritant gezoem - te vergelijken met een luide koelkast. De WP boiler zal dan wel in een hoekkast staan met een buis van +- 2m naar buiten, ik maak me toch zorgen om door het geluid het gevoel in de toekomstige slaapkamer te verprutsen...
Wat zouden jullie, als ervaringsdeskundige met het geluid van jullie WP boiler op de achtergrond
Anders is het geen slapen ernaast. Het is wel een fors geluid zeker als hij hard moet werken met koude buitentemperaturen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Die van ons hangt in een kast in de hal en met de deur dicht hoor je hem nauwelijks.chaoske1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:43:
Hoi,
We hebben momenteel een elektrische boiler (Ariston Vertuo Plus 150L, COP: 1), die we willen veranderen door een goedkoper alternatief op de lange termijn. De boiler staat in de (toekomstige kinderslaap)kamer naast de badkamer en is enkel aangesloten op bad/douche/lavabo's in de badkamer. We verbruiken op jaarbasis +- 60m³ met 4 personen.
We kwamen al snel op een warmtepompboiler als alternatief. Prijs +- 3.000€ in BE, waar een kleine 1.000€ afgaat via premie, wat snel terugverdiend zou moeten zijn.
Het enige probleem is dat de ene installateur de plaatsing in de aanpalende slaapkamer 'OK' vond, de ander had het over een bijzonder irritant gezoem - te vergelijken met een luide koelkast. De WP boiler zal dan wel in een hoekkast staan met een buis van +- 2m naar buiten, ik maak me toch zorgen om door het geluid het gevoel in de toekomstige slaapkamer te verprutsen...
Wat zouden jullie, als ervaringsdeskundige met het geluid van jullie WP boiler op de achtergrond, doen? Bestaan er stille modellen, of gooien we dit idee beter weg?
Moet je echt luisteren om hem te horen...
Maar naast mijn slaapkamer zou ik hem toch niet willen hebben.
Je kunt natuurlijk ook instellen dat hij alleen overdag of buiten de slaapuren mag verwarmen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ditto.Ronald.42 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:04:
[...]
Die van ons hangt in een kast in de hal en met de deur dicht hoor je hem nauwelijks.
Moet je echt luisteren om hem te horen...
Maar naast mijn slaapkamer zou ik hem toch niet willen hebben.
Je kunt natuurlijk ook instellen dat hij alleen overdag of buiten de slaapuren mag verwarmen.
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Goedemorgen, ik heb een Atlantic explorer V4 op zolder en deze hoor je behoorlijk goed. Ik zou hem niet op de slaapkamer willen hebben. Ook laat ik hem niet meer nachts draaien voor het geluid.chaoske1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:43:
Hoi,
Wat zouden jullie, als ervaringsdeskundige met het geluid van jullie WP boiler op de achtergrond, doen? Bestaan er stille modellen, of gooien we dit idee beter weg?
Succes!
Ik heb om andere redenen dan geluid een Calypso split genomen, die hoor je binnen helemaal niet. Is wel een beetje prijzig in aanschaf en f gassen monteur...chaoske1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:43:
Hoi,
Ondanks de duidelijke kostenbesparing op lange termijn, wil ik het comfort van de slaapkamer niet in het gedrang brengen. De Calypso split ziet er dan een goeie oplossing uit, stille boiler binnen, geluid buiten via de buitenunit. Lijkt me precies wat we zochten! Eens kijken wie ze kan installeren in onze buurt.
Thx!!
[ Voor 4% gewijzigd door chaoske1 op 13-04-2023 11:00 ]
ik denk dat je daar verstandig aan doet. Ik heb zelf een explorer v4 in de bijkeuken, en daar is't prima.. en zelfs dan heb ik 'm zo ingesteld dat ie alleen overdag verwarmd.chaoske1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:53:
Bedankt om jullie ervaringen te delen! Toch altijd een grote meerwaarde tov commercieel geïnspireerde boodschappen
Ondanks de duidelijke kostenbesparing op lange termijn, wil ik het comfort van de slaapkamer niet in het gedrang brengen. De Calypso split ziet er dan een goeie oplossing uit, stille boiler binnen, geluid buiten via de buitenunit. Lijkt me precies wat we zochten! Eens kijken wie ze kan installeren in onze buurt.
Thx!!
maar naast m'n slaapkamer? no way
Airco's hangen nu twee jaar en dat gaat prima, binnenkort op inductie koken en tja dan ook maar meteen de cv combiketel vervangen voor een wpb.
Heb gekeken naar een monoblock, diverse merken maar die maken toch best nog wel erg veel lawaai... maar weet iemand wanneer die lawaai maakt; de hele dag door, vlak na gebruik tot de boiler vol is af en toe om jet bij te stoken... ben hier wel benieuwd naar ivm op zolder plaatsen naast de slaapkamer.
Ander probleem is dat de gang niet meer verwarmd word tenzij ik deuren open laat staan, word het dan niet extreem koud?
Anders ga ik toch liever voor een split unit
De c.v. kan weg dus gat in t dak zit er al in :-) kan ie mooi op het dakkapel staan, hoop alleen niet dat ie door dreunt want we slapen er onder... hummhummm.
Dit is nog steeds het warmtepomp boiler topic? speciaal voor de productie van sanitair warm water (SWW) en niks anders?...dan is dit voor jou niet het juiste Topic...squareware schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:09:
Op avontuur naar een gasloos huis:
Airco's hangen nu twee jaar en dat gaat prima, binnenkort op inductie koken en tja dan ook maar meteen de cv vervangen voor een wpb.
Heb gekeken naar een monoblock, diverse merken maar die maken toch best nog wel erg veel lawaai... maar weet iemand wanneer die lawaai maakt; de hele dag door, vlak na gebruik tot de boiler vol is af en toe om jet bij te stoken... ben hier wel benieuwd naar ivm op zolder plaatsen naast de slaapkamer.
Ander probleem is dat de gang niet meer verwarmd word tenzij ik deuren open laat staan, word het dan niet extreem koud?
De c.v. kan weg dus gat in t dak zit er al in :-) kan ie mooi op het dakkapel staan, hoop alleen niet dat ie door dreunt want we slapen er onder... hummhummm.
Start vanaf hier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 13-04-2023 19:41 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Hmmm. Nou ga ik me toch nog zorgen maken. Naar aanleiding van mijn vraag over het geluid van een paar dagen geleden:overhyped schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:58:
[...]
ik denk dat je daar verstandig aan doet. Ik heb zelf een explorer v4 in de bijkeuken, en daar is't prima.. en zelfs dan heb ik 'm zo ingesteld dat ie alleen overdag verwarmd.
maar naast m'n slaapkamer? no way
remco_k in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Kwamen er wel positieve reacties uit, maar nu een paar die daar lijnrecht tegenover staan. En dat is precies de reden waarom ik even zelf met mijn eigen oren ergens wil kunnen luisteren. Want een andermans mening is gevormd door diens maatstaven. En dat is zo lastig te gebruiken als referentie.
Dus, iemand met een V4 in de buurt van Utrecht/Montfoort?
Alles kan stuk.
Verwarmen doen we met airco's, en dus kan de cv (combi-orgel) er uit, aangezien m'n airco's geen sww maken... de vraag gaat dus echt over een wpb.natural colour schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:32:
[...]
Dit is nog steeds het warmtepomp boiler topic? speciaal voor de productie van sanitair warm water (SWW) en niks anders?...dan is dit voor jou niet het juiste Topic...
Start vanaf hier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
snameroc
Een wpb maakt geluid en wil je niet naast je slaapkamer. Hetzelfde geldt voor de buiten unit van een split wpb, die hoor je dus onder de dakkapel.squareware schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:09:
Zelf heb ik om die reden een window ingesteld van 18:00 - 23:00 u.
[ Voor 14% gewijzigd door Pim57 op 13-04-2023 22:43 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Laatste optie is natuurlijk elektrisch verwarmen van het water, dat ondergraaft het doel van de wpb maar is wel stil.squareware schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:09:
Op avontuur naar een gasloos huis:
Airco's hangen nu twee jaar en dat gaat prima, binnenkort op inductie koken en tja dan ook maar meteen de cv combiketel vervangen voor een wpb.
Yep, was ook een serieuze optie een: e-boiler of een e-doorstromer, aanschaf = $ verbruik is $$$Judge Ming schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:08:
[...]
Laatste optie is natuurlijk elektrisch verwarmen van het water, dat ondergraaft het doel van de wpb maar is wel stil.
Of de wpb aanschaf $$$ verbruik = $.. keuzes keuzes... :-)
Ik heb denk dat ik een oplossing heb voor een monoblock. Onder de huidige c.v.-ketel is een washok met nog wel wat ruimte. en natuurlijk een water aansluiting voor de wasmachine. In theorie zou ik daar nog de wpd bij kunnen plaatsen en een nieuw pijppie naar boven voor het warme water en deze aan de warmwater leiding kopellen die normaal uit de cv-ketel komt.
Washok is een afgeslote ruimte aan de voorgevel (eventueel in uit-laat door de muur) en een raampje wat open kan.
Het is wel iets krap samen met de wasmachine em droger (daar zou die achter kunnen) dus zoek eigenlijk een boiler van maatje smal, max 500mm breed en hoogte max 2100mm, 150 / 200 liter.
Nog een ander voordeel is een extra warm water kraantje voor de wasmachine , dan heb ik de eerste semi-warmtepomp wasmachine van het land.
[ Voor 53% gewijzigd door squareware op 14-04-2023 11:04 ]
Een 50x50x210 boiler van 150/200 liter is er waarschijnlijk nog wel maar die zal dan wel van een buitenunit uitgaan. Mijn Ariston is 110 liter en plm 50x50x180 en daar zit de pomp in het bovenste deel. Jij wilt meer water vandaar mijn conclusie dat de pomp er dan af moet.squareware schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:13:
[...]
Yep, was ook een serieuze optie een: e-boiler of een e-doorstromer, aanschaf = $ verbruik is $$$
Of de wpb aanschaf $$$ verbruik = $.. keuzes keuzes... :-)
Ik heb denk dat ik een oplossing heb voor een monoblock. Onder de huidige c.v.-ketel is een washok met nog wel wat ruimte. en natuurlijk een water aansluiting voor de wasmachine. In theorie zou ik daar nog de wpd bij kunnen plaatsen en een nieuw pijppie naar boven voor het warme water en deze aan de warmwater leiding kopellen die normaal uit de cv-ketel komt.
Washok is een afgeslote ruimte aan de voorgevel (eventueel in uit-laat door de muur) en een raampje wat open kan.
Het is wel iets krap samen met de wasmachine em droger (daar zou die achter kunnen) dus zoek eigenlijk een boiler van maatje smal, max 500mm breed en hoogte max 2100mm, 150 / 200 liter.
Nog een ander voordeel is een extra warm water kraantje voor de wasmachine , dan heb ik de eerste semi-warmtepomp wasmachine van het land.
Dat warmwaterkraantje voor de wasmachine: leuk idee, maar er wordt met koud water nagespoeld in bepaalde programma's, hoe moet dat in jouw geval?
Wasmachine met hotfill gebeuren kan je aansluiten op warm water kraan.Judge Ming schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:22:
[...]
Een 50x50x210 boiler van 150/200 liter is er waarschijnlijk nog wel maar die zal dan wel van een buitenunit uitgaan. Mijn Ariston is 110 liter en plm 50x50x180 en daar zit de pomp in het bovenste deel. Jij wilt meer water vandaar mijn conclusie dat de pomp er dan af moet.
Dat warmwaterkraantje voor de wasmachine: leuk idee, maar er wordt met koud water nagespoeld in bepaalde programma's, hoe moet dat in jouw geval?
Ik ben een Vaillant aroSTOR tegengekomen 520mm diameter en 150liter zou moeten passen, alleen de cop komt niet boven de 3 bij dit type (vind ik zelf niet heel belangrijk) maar bemoem het even.
Die bestaan toch nauwelijk? Kom alleen een peperdure Miele tegen die dat heeft.squareware schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:54:
[...]
Wasmachine met hotfill gebeuren kan je aansluiten op warm water kraan.
Er zijn wel van die retrofit setjes maar die worden niet door de machine zelf aangestuurd dus dan moet je voor elke was weer gaan gokken hoeveel liter warm water het ding gaat gebruiken en dat instellen, dat schiet volgens mij ook niet echt op.
Nou is warm water uit een WBP dusdanig efficienter dat het niet perfect hoeft te zijn om toch fatsoenlijk te kunnen besparen.
Maar het blijft raar dat een hotfill vrijwel niet te krijgen is op wasmachines.
Een extra aansluiting, een extra inlaatklep en een paar regels code in de elektronica en je zou grote stroombesparing kunnen realiseren, veel beter nog dan met zo'n aftermarket oplossing.
Het is er bij mij eentje met een duitstalig front, want de lokale dealer kon hem niet met NL front bestellen zei ie. Diezelfde dealer heb ik trouwens eerst moeten uitleggen wat een hotfill was.... snapte er eerst niets van maar ineens zag ie de toepassingsmogelijkheden.
Sinds de gasprijs de pan uit rijst heb ik de warmwaterkraan even dichtzitten, met zonnepanelen moet het dan maar even zo, electrisch met cop 1. Binnenkort komt er hier ook een WPB, een paar meter van de wasmachine af, dan kan ik weer gebruik maken van de hotfill functie. Ik kan het iedereen aanraden overigens!
[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 14-04-2023 21:46 ]
Alles kan stuk.
Ik heb mijn wpb ook op de wasmachine aangesloten. Mijn wasmachine heeft aparte leds voor wassen en spoelen.squareware schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:54:
[...]
Wasmachine met hotfill gebeuren kan je aansluiten op warm water kraan.
Met die leds stuur ik de kleppen voor warm en koud water. Gebruik daarvoor solid state relais.
Heeft wel een redelijk tweaker/hobby elektronica gehalte.
Omdat het water in de leiding, slang, de kuip, de trommel en het wasgoed koud is, wordt het eindresultaat nooit te heet.
De wpb is 52° en dan hoeft de wasmachine nog maar een klein beetje bij te verwarmen met cop 1.
[ Voor 21% gewijzigd door Pim57 op 14-04-2023 22:01 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik heb uiteindelijk een mooie plek gevonden op zolder voor max +/-1700mm hoog en +/-600mm breed en 800mm diep Daar past genoeg moois tot 200 liter, de (warm)waterleiding vanaf de c.v. komt langs die plek, handig, en er zit zelfs al een afvoer voor condens en overstort
Alleen nog een schuin dak doorvoer, daar ga ik me liever niet aan wagen dus even met "een vriend" gebeld die beginnende loodgieter is. Als die dan toch bezig gaat, doe de rest dan ook even ;-).
Maar die zegt dat sinds 1 april dit jaar er certificering nodig is voor deze aparaten, het gaat hier om een monoblock,.dus geen buiten-unit met F-gassen,
... huhu... ikkuh niet begrijp jullie?
[ Voor 3% gewijzigd door squareware op 15-04-2023 13:41 ]
Zolang je niet aan de unit zelf sleutelt niet nodigsquareware schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:39:
Even terug sturen naar on-topic :-).
Ik heb uiteindelijk een mooie plek gevonden op zolder voor max +/-1700mm hoog en +/-600mm breed en 800mm diep Daar past genoeg moois tot 200 liter, de (warm)waterleiding vanaf de c.v. komt langs die plek, handig, en er zit zelfs al een afvoer voor condens en overstort
Alleen nog een schuin dak doorvoer, daar ga ik me liever niet aan wagen dus even met "een vriend" gebeld die beginnende loodgieter is. Als die dan toch bezig gaat, doe de rest dan ook even ;-).
Maar die zegt dat sinds 1 april dit jaar er certificering nodig is voor deze aparaten, het gaat hier om een monoblock,.dus geen buiten-unit met F-gassen,
... huhu... ikkuh niet begrijp jullie?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik zit te kijken naar een auer Edel Air 200l. Deze heeft een redelijke goede cop voor een WPB. Hij komt ter vervanging van de huidige 150l electrische boiler. Deze electische boiler heeft een element van 3600watt en dus redelijk snel weer opgewarmd. De Auer heeft een element van 1200 en duurd dus veel langer voor dat deze warm is. Is deze eventueel te vervangen?
Daarnaast, zouden jullie deze neer durven zetten op een muurbevestiging zoals dit:
https://www.amazon.nl/Air.../dp/B08BR3JKK4?th=1&psc=1
[ Voor 21% gewijzigd door TimK1990 op 15-04-2023 14:16 ]
Ben bang dat dat veel herrie gaat opleveren. De Edel is zeker niet de stilste in zijn sement.TimK1990 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:05:
Heren,
Ik zit te kijken naar een auer Edel Air 200l. Deze heeft een redelijke goede cop voor een WPB. Hij komt ter vervanging van de huidige 150l electrische boiler. Deze electische boiler heeft een element van 3600watt en dus redelijk snel weer opgewarmd. De Auer heeft een element van 1200 en duurd dus veel langer voor dat deze warm is. Is deze eventueel te vervangen?
Daarnaast, zouden jullie deze neer durven zetten op een muurbevestiging zoals dit:
Het is een inpandige buitenmuur dus er zit een spouw tussen. Geïsoleerde aangebouwde schuur. Dus ik hoop dat dit scheelt. Maar wat zou jou alternatief zijn.Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:39:
[...]
Ben bang dat dat veel herrie gaat opleveren. De Edel is zeker niet de stilste in zijn sement.
Als er geen muurconstructie met de Edel meegeleverd wordt, lijkt dit te kunnen voldoen. 150kg + het apparaat is richting 250 draagkracht vereist en volgens de spec van je link kan ie tot 400 kilo, dat lijkt dus genoeg. Echter, de steun kan wel 400 kilo dragen maar als je een peperkoek muur hebt gaat het toch niet werken. Moet dus baksteen of beter zijn.TimK1990 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:05:
Heren,
Je link wijst naar een soort plankendrager, dan kan het gewicht wat er op staat een behoorlijke hevelwerking uitoefenen. Een strip op de muur met de Edel daar in gehaakt is degelijker (als dat mogelijk is).
Bij een wpb gaan ze er vanuit dat het elektrisch element een uitwijk oplossing is voor de pomp. Die zal je dus niet snel in grote wattages vinden. Ik zou niet snel dat element vervangen door een zwaarder exemplaar, garantie en zo...
Het gaat om een gemetselde stenen muur. De huidige boiler (150l) hangt ook aan de muur.
Ik sta open voor alternatieve ik twijfel gewoon aan cd vloer constructie of deze 400+kilo kan hebben. En dan bedoel ik boiler en 2 personen en wat spullen.
Ik zou de plank constructie veiliger vinden als er aan de bovenzijde van de Edel een band omheen zit die eveneens aan de muur vastgezet wordt. Daarmee voorkom je het 'tipping over' effect. Tip: van die leren of jute banden die ook wel gebruikt worden in de onderzijde van banken/stoelen. Mooier: alu strip op maat laten maken in de vorm van een omega teken en die ook aan de muur vast maken.TimK1990 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:48:
@Judge Ming het is ook meer een wat als waf factor te ver zakt!
Het gaat om een gemetselde stenen muur. De huidige boiler (150l) hangt ook aan de muur.
Ik sta open voor alternatieve ik twijfel gewoon aan cd vloer constructie of deze 400+kilo kan hebben. En dan bedoel ik boiler en 2 personen en wat spullen.
Maar als altijd: YMMV !
Staat hier op een houten zoldervloer nu met grote betontegel er onder en rubber voeten.TimK1990 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:48:
@Judge Ming het is ook meer een wat als waf factor te ver zakt!
:strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi!Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:58:
[...]
Staat hier op een houten zoldervloer nu met grote betontegel er onder en rubber voeten.
[Afbeelding]
Verschil is alleen dat bij mijn de vloer geen onderdeel is van de constructie maar later geplaats is en met balksdragers aan de muur bevestigd is. Voor de zekerheid zou ik hem dan dus ook aan de buiten muur bevestigen.
Vandaag is er een airco monteur uit de buurt langs geweest:
Wat bleek er lekte langzaam koelgas uit de ventielen. De dopjes op de ventielen zaten vanaf de fabriek blijkbaar niet goed vast gedraaid. Ze waren ook vettig. Hij is vanmorgen opnieuw gevuld met R134 en draait nu weer als een zonnetje.:-) Had al elk jaar een stijgend stroomverbruik. van 2016 1000kwh naar 2500kwh in 2022 door het verwarmingselement, wat telkens bij sprong. Ik had veel eerder een monteur moeten laten komen, maar specifiek voor Atlantic kon ik er nooit 1 vinden. (NL importeur kent dit model niet, hebben ze nooit geleverd. Kwam ook van Ensanico Belgie, daar kwam ik ook niet mee verder)
Een paar weken geleden ontdekte ik ook dat er een plak zwart dempingsmateriaal tegen de condensor aan lag, dat was losgelaten van de wand bij de inlaat en blokkeerde deels de luchtstroom. Dus dat hielp ook niet voor een goed rendement, maar loste toen mijn probleem ook niet op.
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Conclusie is dus koop via Nederlandse betrouwbare partners.Q1Q schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:10:
Ik had al een tijd problemen met mijn atlantic v3 270 liter boiler..Unefficient defrosting error's Hij bevroor veel te snel. temp kwam recentelijk zelfs onder de -27 graden volgens de tempsensoren.
Wat bleek er lekte langzaam koelgas uit de ventielen. De dopjes op de ventielen zaten vanaf de fabriek blijkbaar niet goed vast gedraaid. Ze waren ook vettig. Hij is vanmorgen opnieuw gevuld met R134 en draait nu weer als een zonnetje.:-) Had al elk jaar een stijgend stroomverbruik. van 2016 1000kwh naar 2500kwh in 2022 door het verwarmingselement, wat telkens bij sprong. Ik had veel eerder een monteur moeten laten komen, maar specifiek voor Atlantic kon ik er nooit 1 vinden. (NL importeur kent dit model niet, hebben ze nooit geleverd. Kwam ook van ensanico belgie daar kwam ik ook niet mee verder)
Een paar weken geleden ontdekte ik ook dat er een plak zwart dempingsmateriaal tegen de condensor aan lag, dat was losgelaten van de wand bij de inlaat en blokkeerde deels de luchtstroom. Dus dat hielp ook niet voor een goed rendement, maar loste toen mijn probleem ook niet op.
/f/image/drj14ihxElUM4kr2ezeYlARw.png?f=fotoalbum_large)
Als je 'A' wilt vervangen door een wpb dan lijkt het me het ventiel je minste zorg. Ik zie stroom E met een max van 85 graden je wpb in gaan. Ik weet niet wat de electronica in je wpb van een dergelijke temperatuur vind maar als je iets zou moeten verlagen (qua temp) dan is het die stroom en niet de uitgaande flow van de wpb. Die wordt keurig bestuurd door de settings van je wpb. Meestal rond de 50 graden ingesteld.RichieB schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:11:
Ik heb een Intergas HRE met NZ-label (Naverwarming Zonneboiler). In het aansluitschema staat een thermostatisch mengventiel. Het lijkt me dat dit er zit om te heet water uit een zonneboiler af te koelen. Met een WPB is dat natuurlijk niet mogelijk. Kan ik het ook aansluiten zonder dit thermostatisch mengventiel?
[Afbeelding]
Om terug te komen op je vraag: ja je kan zonder omdat de wpb instelling de temp regelt en je daar niet (op die plek) koud water bij gaat mengen. Dat doe je in de mengkraan.
Of was je van plan met die flow radiatoren te verwarmen?
Mooi dat het nu waarschijnlijk is opgelost; wat hier op DEI vrijwel nooit wordt geadviseerd is dat je de vulling van het koelgas 'regelmatig' moet controleren, wat je zelf ook al aangaf controleer het energie verbruik, registreer het.Q1Q schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:10:
Ik had al een tijd problemen met mijn atlantic v3 270 liter boiler..Unefficient defrosting error's Hij bevroor veel te snel. temp kwam recentelijk zelfs onder de -27 graden volgens de tempsensoren.
Wat bleek er lekte langzaam koelgas uit de ventielen. De dopjes op de ventielen zaten vanaf de fabriek blijkbaar niet goed vast gedraaid. Ze waren ook vettig. Hij is vanmorgen opnieuw gevuld met R134 en draait nu weer als een zonnetje.:-) Had al elk jaar een stijgend stroomverbruik. van 2016 1000kwh naar 2500kwh in 2022 door het verwarmingselement, wat telkens bij sprong. Ik had veel eerder een monteur moeten laten komen, maar specifiek voor Atlantic kon ik er nooit 1 vinden. (NL importeur kent dit model niet, hebben ze nooit geleverd. Kwam ook van ensanico belgie daar kwam ik ook niet mee verder)
In een warmtepomp zitten verschillende koelgas koppelingen en onderdelen die kunnen lekken, in een koelkast is alles gesoldeerd, en vele weten dat als een koelkast langdurig gaat draaien het tijd wordt voor een nieuwe...
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
De Atlantic heeft koppelingen de Auer met propaan R290 en zijn klonen niet die zijn dicht gesoldeerd. Leuk maar als je problemen krijgt met de compressor of lekkage een drama dus.natural colour schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:09:
[...]
Mooi dat het nu waarschijnlijk is opgelost; wat hier op DEI vrijwel nooit wordt geadviseerd is dat je de vulling van het koelgas 'regelmatig' moet controleren, wat je zelf ook al aangaf controleer het energie verbruik, registreer het.
In een warmtepomp zitten verschillende koelgas koppelingen en onderdelen die kunnen lekken, in een koelkast is alles gesoldeerd, en vele weten dat als een koelkast langdurig gaat draaien het tijd wordt voor een nieuwe...
Nee, ik wil B (de zonneboiler dus) vervangen door een wpb. Als de wpb dan niet warm genoeg water meer geeft verwarmt de CV bij.Judge Ming schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:44:
[...]
Als je 'A' wilt vervangen door een wpb dan lijkt het me het ventiel je minste zorg.
Dank, dat dacht ik ook.[...]
Om terug te komen op je vraag: ja je kan zonder omdat de wpb instelling de temp regelt en je daar niet (op die plek) koud water bij gaat mengen. Dat doe je in de mengkraan.
Ja, dat ben ik ook van plan. Daarom kan ik me voorstellen als de wpb lekker staat te pruttelen voor de CV ondersteuning dat hij dan misschien niet genoeg warm water meer heeft voor SWW. Dan kan de CV naverwarming een uitkomst bieden. Maar misschien valt het mee of gaan we gewoon korten douchen.Of was je van plan met die flow radiatoren te verwarmen?
Kleine opmerking want mijn installatie werkt zo dus enige ervaring. Hier kan het wel zo zijn dat thermostaat 's morgens hogere temperatuur vraagt, 55 graden en de retour iets oploopt en als er dan flink gedoucht is/wordt, warmt het retour water de WPB op;) is maar klein beetje, maar wel degelijk merkbaar.RichieB schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:50:
[...]
Nee, ik wil B (de zonneboiler dus) vervangen door een wpb. Als de wpb dan niet warm genoeg water meer geeft verwarmt de CV bij.
[...]
Dank, dat dacht ik ook.
[...]
Ja, dat ben ik ook van plan. Daarom kan ik me voorstellen als de wpb lekker staat te pruttelen voor de CV ondersteuning dat hij dan misschien niet genoeg warm water meer heeft voor SWW. Dan kan de CV naverwarming een uitkomst bieden. Maar misschien valt het mee of gaan we gewoon korten douchen.