Toon posts:

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 22:55
Wel knap lastig om een loodgieter te vinden ie een monoblock wil installeren, tot nu toe slechts 1 iemand die pas over twee jaar tijd heeft. De overige 18 installeren het niet, ondanks de beschrijving van een monoblock, maar bij het horen van warmte-pomp schieten ze in de kramp, nergens voor nodig want geen f-gassen stek papiertje nodig en aansluiten is niks anders dan een huis-tuin-keukenboiler exclusief overstort / condens afvoer en dak/muur in/afvoer voor lucht.
Misschien dan toch richten op warmte-pomp-installateurs, maar die doen denk ik weer geen loodgieters werk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Ze moeten toch linksom of rechtsom support gaan leveren op een product wat ze niet kennen.
Ik zou @koevlaas2 eens contacteren.

@Just_DH Zo heb ik het ook inderdaad. Ik verving meer dan 1000m3 gas met de Atlantic V3.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:55
squareware schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:58:
Wel knap lastig om een loodgieter te vinden ie een monoblock wil installeren, tot nu toe slechts 1 iemand die pas over twee jaar tijd heeft. De overige 18 installeren het niet, ondanks de beschrijving van een monoblock, maar bij het horen van warmte-pomp schieten ze in de kramp, nergens voor nodig want geen f-gassen stek papiertje nodig en aansluiten is niks anders dan een huis-tuin-keukenboiler exclusief overstort / condens afvoer en dak/muur in/afvoer voor lucht.
Misschien dan toch richten op warmte-pomp-installateurs, maar die doen denk ik weer geen loodgieters werk?
Een e-boiler heeft ook een condens afvoer nodig, verder ademt mijn wp boiler gewoon in de woning, geen aansluiting door dak of muur.
Veel van de huidige wp monteurs zijn oud cv monteurs, sluiten een mono wp zó aan... als ze willen.
Post Koevlaas nog wel?

Edit: uiteraard geen condens, de afvoer van de inlaat combinatie bedoelde ik :) sluit ze zelf ook aan :o

[Voor 7% gewijzigd door natural colour op 19-04-2023 18:54]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
natural colour schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:32:
[...]

Een e-boiler heeft ook een condens afvoer nodig
Pff wat een onz...
Een inlaatcombinatie lijkt me wat logischer.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:19
Speedy-Andre schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:41:
[...]

Pff wat een onz...
Een inlaatcombinatie lijkt me wat logischer.
Hij heeft toch echt ook een condenswater afvoer hoor naast de inlaat combinatie of bedoel je iets anders?

Edit ik zie het al het gaat om een conventionele boiler die heeft geen condens afvoer idd

[Voor 13% gewijzigd door snameroc op 19-04-2023 22:16]

snameroc

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
snameroc schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:14:
[...]

Hij heeft toch echt ook een condenswater afvoer hoor naast de inlaat combinatie of bedoel je iets anders?
Een gewone e-boiler met condens afvoer, waar moet de condens ontstaan dan?
Ik snapte wel dat dit niet bedoeld werd maar ja, bij mij werkt dat als een rode lap :+

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wij zijn recent verhuisd naar een woning die helaas weer gas heeft, maar gelukkig ook over een zonneboiler beschikt. Ik kan niet veel over warmtepompboilers vinden icm zonneboilers, maar als ik het goed begrijp kan ik het zonneboilervat eruit doen en vervangen door een atlantic met extra spiraal? Gelukkig is ruimte niet echt een probleem bij ons.

Dan nog een Quatt oid erbij en dan zou het gasverbruik alweer met een heleboel moeten verminderen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:04

CurlyMo

www.pilight.org

Erasmo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:12:
Wij zijn recent verhuisd naar een woning die helaas weer gas heeft, maar gelukkig ook over een zonneboiler beschikt. Ik kan niet veel over warmtepompboilers vinden icm zonneboilers, maar als ik het goed begrijp kan ik het zonneboilervat eruit doen en vervangen door een atlantic met extra spiraal? Gelukkig is ruimte niet echt een probleem bij ons.
Ik zou er gewoon een Atlantic met spiraal naast zetten en dat zonneboilervat laten hangen. Dan heb je een hotfill voor je WPB.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CurlyMo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:32:
[...]

Ik zou er gewoon een Atlantic met spiraal naast zetten en dat zonneboilervat laten hangen. Dan heb je een hotfill voor je WPB.
Kijk dat is ook een goed idee, qua gewicht zal de vloer het wel kunnen dragen denk ik. Alhoewel de zonneboiler wel een beetje begint te verouderen, het relais begint af en toe te plakken en de pomp is ook niet bijzonder zuinig.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Erasmo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:48:
[...]

Kijk dat is ook een goed idee, qua gewicht zal de vloer het wel kunnen dragen denk ik. Alhoewel de zonneboiler wel een beetje begint te verouderen, het relais begint af en toe te plakken en de pomp is ook niet bijzonder zuinig.
Precies, dan kan je t.z.t. de zonneboiler op de spiraal aansluiten als je zonneboilervat of appendages het begeven..

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 08:46
Erasmo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:12:

[Afbeelding]

Dan nog een Quatt oid erbij en dan zou het gasverbruik alweer met een heleboel moeten verminderen.
Als je toch bezig bent, kijk of je de stap hybride kan overslaan en gewoon direct van 't gas af kan :)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Dit is zonder warmtepomp dus relatief 'onzuinig'?
Goh... Zou het zo onzuinig zijn, ja, WP heeft een betere COP.
Maar directer als dit ga je het niet krijgen. Die Elwa heeft rechtstreeks de PV panelen en maakt daar warmte van, 1 op 1, maar ja dan ook met een COP van 1.

Ik ben er in alle geval naar aan het kijken maar dan de AC variant. Waarom? Simpele boiler op een webshop kopen: 800 EUR, element er uit, vervangen door een MyPV element en klaar.

Voor wat gaat een beetje deftige WP boiler vandaag de dag over de toonbank?

Vandaag even niets

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:30
Vanaf € 2000 ofzo?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:42:
Ik ben er in alle geval naar aan het kijken maar dan de AC variant. Waarom? Simpele boiler op een webshop kopen: 800 EUR, element er uit, vervangen door een MyPV element en klaar.?
Een AC variant is dan toch gewoon een normale boiler?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:08
Olaf van der Spek schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:48:
[...]

COP van 1 🤣🤣

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Klopt, zei ik toch? :P
Olaf van der Spek schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:48:
[...]

Sure, met die nuance dat het het wel heel moduleerbaar is om te sturen op PV energie.
Ik weet niet of dat met een warmtepomp zo makkelijk te realiseren is(?)

Vandaag even niets

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:44
@HyperBart das stevig aan de prijs😉

Met gelijk is deze zelfbouw wat, https://mk2pvrouter.co.uk/. En de nieuwe franse eigenaar https://mk2pvrouter.com/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:08
HyperBart schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:10:
[...]

Klopt, zei ik toch? :P

[...]

Sure, met die nuance dat het het wel heel moduleerbaar is om te sturen op PV energie.
Ik weet niet of dat met een warmtepomp zo makkelijk te realiseren is(?)
De nieuwe warmtepomp Amber van Itho hier is Smart Grid Ready.

Itho Daalderop Amber

[Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 20-04-2023 20:16]

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-06 22:32
Wij hebben sinds 2 weken ongeveer een valliant arostor draaiend, 270liter versie.
Huishouden van 2 personen. douchen redelijk uitgebreid soms en er is een bad aanwezig.
Sinds deze week draait hij buiten/buiten met 2 dakdoorvoeren van 160mm.
Zonder dakdoorvoeren merkt je echt dat hij de zolder afkoelde in de uren dat hij draaide.
Merk ook dat de 2 dakdoorvoeren een verschil in geluid maken, boiler is toch stukje stiller nu.
Had wel gehoopt dat hij ook veel minder stroom zou gaan gebruiken, maar dat valt tegen. Al mogen we niet klagen denk ik. Even aankijken nog.
Staat nu ingesteld op 55gr, en hij mag alleen verwarmen overdag nu.
Heb zelf veel informatie hier vandaag gehaald, (ook het lucht/lucht airco topic).
Dus mocht ooit iemand vragen hebben over de arostor 270 dan help ik ook graag zover dat kan.

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

wizzopa schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:11:
@HyperBart das stevig aan de prijs😉

Met gelijk is deze zelfbouw wat, https://mk2pvrouter.co.uk/. En de nieuwe franse eigenaar https://mk2pvrouter.com/
Goh ja, maar die zelfbouwprojecten, altijd leuk maar op een bepaald moment zeg je ook van "doei, mag het ook even gewoon werken, goed en zonder te veel geprul en gedoe?".
Beschermt dat ding eigenlijk tegen legionella?

Vandaag even niets

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ron36 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:14:
Had wel gehoopt dat hij ook veel minder stroom zou gaan gebruiken, maar dat valt tegen.
Waarom had je dat verwacht?

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 09:31
Iemand ervaring met het slimmer maken van een warmte pomp boiler?
Ik heb een Panasonic PAW-DHW150W-1.
Daarnaast heb ik zonnepanelen en een thuis batterij.

Maar het is nu al meermaals dat ‘s avond of ‘s nachts deze begint te verwarmen. En hierdoor het grootste deel van de batterij daar naar toe gaat.

Terwijl we overdag stroom terug op het net zetten wanneer de batterij vol is.

Ik heb een HomeWizard socket.
Nu had ik deze nacht eens geprobeerd om deze via een schema enkel stroom te geven.
Deze was sinds gisteren avond uit. En om 13u heeft deze terug stroom gekregen.

Maar helaas was het geheugen gereset. Ik moest terug de tijd instellen. Alsook de modus automatisch/manueel kiezen.
En het ergste is dat hij daarna een uur lang elektrisch aan 1600W is gaan verwarmen ipv met de WP.

Heeft er iemand anders ideeën wat ik nog zou kunnen proberen om dit slimmer te maken?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Stinu schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:06:

Maar het is nu al meermaals dat ‘s avond of ‘s nachts deze begint te verwarmen. En hierdoor het grootste deel van de batterij daar naar toe gaat.

Ik heb een HomeWizard socket.
Nu had ik deze nacht eens geprobeerd om deze via een schema enkel stroom te geven.
Deze was sinds gisteren avond uit. En om 13u heeft deze terug stroom gekregen.

Maar helaas was het geheugen gereset. Ik moest terug de tijd instellen. Alsook de modus automatisch/manueel kiezen.
En het ergste is dat hij daarna een uur lang elektrisch aan 1600W is gaan verwarmen ipv met de WP.

Heeft er iemand anders ideeën wat ik nog zou kunnen proberen om dit slimmer te maken?
Begin eens met de handleiding lezen. Wat staat daar in qua aansturingsmogelijkheden?
zo maar de stroom eraf en weer er op is vaak een slecht idee.

Veel mensen hier sturen de boiler slim aan.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:11:
[...]

Begin eens met de handleiding lezen. Wat staat daar in qua aansturingsmogelijkheden?

Inderdaad, de Panasonic PAW-DHW150W-1 is geen RVS vat dus stroom moet erop blijven voor de anode.

• Stinu
de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:11:
[...]

In de online handleiding vind ik niets terug van aansturen. Tenzij ik iets over het hoofd zie..
Hieronder de link:
https://www.climadirect.c...en/service-manual-450.pdf

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:19
De Panasonic heeft een contact wat je kan kortsluiten om te forceren dat hij gaat verwarmen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Stinu schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:21:
[...]

In de online handleiding vind ik niets terug van aansturen. Tenzij ik iets over het hoofd zie..
Hieronder de link:
https://www.climadirect.c...en/service-manual-450.pdf
Hoofdstuk 9 is toch vrij duidelijk daarover?

• Stinu
CurlyMo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:42:
[...]

Hoofdstuk 9 is toch vrij duidelijk daarover?
Is er ook een andere mogelijkheid om dit aan te sluiten, zonder via een omvormer van de zonnepanelen?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Stinu schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:49:
[...]

Is er ook een andere mogelijkheid om dit aan te sluiten, zonder via een omvormer van de zonnepanelen?
Alle manieren waarop jij 220v op dat contact kan zetten.

• Stinu
CurlyMo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:50:
[...]

Alle manieren waarop jij 220v op dat contact kan zetten.
Wat me ook niet helemaal duidelijk is uit de handleiding.
In deze modus wordt de temperatuur ingesteld op 62° C (niet verstelbaar)

Kan met de warmtepomp deze temperatuur gehaald worden? Of zal op dat moment het elektrisch element actief worden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Stinu schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:59:
[...]

Wat me ook niet helemaal duidelijk is uit de handleiding.
In deze modus wordt de temperatuur ingesteld op 62° C (niet verstelbaar)

Kan met de warmtepomp deze temperatuur gehaald worden? Of zal op dat moment het elektrisch element actief worden?
Ik zou je aanraden een Nederlandse handleiding te lezen, dit topic eens te doorzoeken en dan je vragen opnieuw te stellen wanneer er nog iets niet duidelijk is. Dit is echt al honderden keren besproken in deze en vorige topics. Net als overigens je vorige vraag.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 18:46
Stinu schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:06:

[...]

In hoofdstuk "3. De instellingen van de installatie." van de handleiding staat toch gewoon dat je de tijd kunt instellen wanneer de WPB mag verwarmen. Of bedoel je dat niet?

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-06 13:53
Is er iemand die me even op weg kan helpen met de juiste materialen?
Ik wil dus mijn warmtepompboiler aansluiten op een expansievat en inlaatcombinatie.

Nu heeft het expansievat een buitendraad van 3/4. De inlaat combi heeft aan de bovenkant een binnendraad van 3/4. Nu wil ik hier dus een T stuk tussen zetten zodat ik daar de koud water aanvoer naar de warmtepomp kan leggen. De aanvoer naar de wpb is uponor. Ik ben niet helemaal thuis in de materialen, maar binnendraad, buitendraad en koppeling naar uponor..... Wat moet ik hebben?

inlaatcombi:https://www.techniekwebsh...66UAmFUzFr1xoCoioQAvD_BwE

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 21:35
JvdA schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:09:
Is er iemand die me even op weg kan helpen met de juiste materialen?
Ik wil dus mijn warmtepompboiler aansluiten op een expansievat en inlaatcombinatie.

Nu heeft het expansievat een buitendraad van 3/4. De inlaat combi heeft aan de bovenkant een binnendraad van 3/4. Nu wil ik hier dus een T stuk tussen zetten zodat ik daar de koud water aanvoer naar de warmtepomp kan leggen. De aanvoer naar de wpb is uponor. Ik ben niet helemaal thuis in de materialen, maar binnendraad, buitendraad en koppeling naar uponor..... Wat moet ik hebben?

inlaatcombi:https://www.techniekwebsh...66UAmFUzFr1xoCoioQAvD_BwE
Welk type WBP is het? Ik heb een Atlantic Calypso Split, ook met 3/4 maar daar een horizontale veiligheidsgroep op gezet (dat was het advies).

Zijn de leidingen met pers koppelingen? Dan kun je een pers-naar-knel verloop er op zetten en zo naar koper overgaan, of alles gewoon doortrekken. Daar heb je wel een pers tang voor nodig, die kun je huren bij Boels.

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Ik ben van plan een wpb aan te schaffen als eerste stap naar van het gas af.
Nu heb ik dit topic al een beetje uitgespit en me oog is gevallen op deze merken:

Ariston Nuos Evo 110 A+ WH prijs 110L 1.284,00
Ariston Nuos Evo 150 A+ WH prijs 150L 1.319,00
Atlantic Calypso VM100L prijs 150L 1.479,00
Atlantic Calypso VM150L prijs 150L 1.559,00

De prijzen in het Excel overzicht zijn trouwens niet meer actueel, sommige zijn sterk verhoogd en andere weer iets verlaagd. Maar het is wel goed voor de beeldvorming.

Alleen twijfel ik over welke ik moet nemen, de Ariston Nuos of de Atlantic Calypso!
Als ik puur alleen naar de prijs zou kijken dan is de Ariston voordeliger, maar daar heb ik hier in dit topic vooral gelezen dat het nogal veel herrie maakt. Dat zou best wel een dingetje kunnen zijn omdat naast het CV-hok waar hij komt te hangen een slaapkamer is.

Over de Atlantic lees ik wel wat meer positieve ervaringen, maar die is dan in aanschaf flink duurder. Ik heb niet veel info/ervaringen kunnen vinden over de herrie/geluidsniveau. Volgens de beschrijving van de fabrikant is het lager als die van de Ariston. De Calypso is qua hoogte ook iets compacter waardoor het beter zou passen.

Wat is wijsheid? Graag a.u.b jullie input!

• snameroc
Je kunt de meeste zo programmeren dat hij s’nachts uit is dus voor slapen geen issue in mijn ogen.

snameroc

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:31
McGarrett schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:44:
Nu heb ik dit topic al een beetje uitgespit en me oog is gevallen op deze merken:

De prijzen in het Excel overzicht zijn trouwens niet meer actueel, sommige zijn sterk verhoogd en andere weer iets verlaagd. Maar het is wel goed voor de beeldvorming.

Alleen twijfel ik over welke ik moet nemen, de Ariston Nuos of de Atlantic Calypso!
Als ik puur alleen naar de prijs zou kijken dan is de Ariston voordeliger, maar daar heb ik hier in dit topic vooral gelezen dat het nogal veel herrie maakt. Dat zou best wel een dingetje kunnen zijn omdat naast het CV-hok waar hij komt te hangen een slaapkamer is.

Over de Atlantic lees ik wel wat meer positieve ervaringen, maar die is dan in aanschaf flink duurder. Ik heb niet veel info/ervaringen kunnen vinden over de herrie/geluidsniveau. Volgens de beschrijving van de fabrikant is het lager als die van de Ariston. De Calypso is qua hoogte ook iets compacter waardoor het beter zou passen.

De Atlantic heeft dubbel zoveel opgenomen vermogen dan de Calypso (en dus dubbel zoveel afgegeven vermogen). Ik heb de Calypso 150L VM en vind het echt niks, ook niet met 2 personen in huis. 350 watt vermogen is heel laag en zodra je een douche neemt moet die weer uren gaan draaien.

Edit: ik zie dat de Explorer kennelijk geen optie is, jammer.

Met de Atlantic 270L vroeger draaide hij 1x per dag en dat was het dan. Je bespaart ook echt niet veel met een kleinere boiler. De Calypso is wat stiller maar draait hier voor mijn gevoel vrijwel de hele dag. Iets te veel de kraan open? Hoppa, weer een uurtje draaitijd.

Die van mij ga ik proberen te verkopen en terug naar een Atlantic van 270L.

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-06 13:53
supernova99 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:00:
[...]

Welk type WBP is het? Ik heb een Atlantic Calypso Split, ook met 3/4 maar daar een horizontale veiligheidsgroep op gezet (dat was het advies).

Zijn de leidingen met pers koppelingen? Dan kun je een pers-naar-knel verloop er op zetten en zo naar koper overgaan, of alles gewoon doortrekken. Daar heb je wel een pers tang voor nodig, die kun je huren bij Boels.
Bedankt voor je antwoord. Leidingen worden uponor, perstang kan ik lenen.
Zoek dus specifiek het T stuk wat tussen het expansievat zit. Expansie heeft buitendraad, inlaatcombinatie heeft binnendraad, en dan moet ik op dat T stuk nog naar uponor...

wpb is de Bulex Magna 200L geworden.

• McGarrett
  • Niet online
Flatisa schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:34:
[...]

De Atlantic heeft dubbel zoveel opgenomen vermogen dan de Calypso (en dus dubbel zoveel afgegeven vermogen). Ik heb de Calypso 150L VM en vind het echt niks, ook niet met 2 personen in huis. 350 watt vermogen is heel laag en zodra je een douche neemt moet die weer uren gaan draaien.

Edit: ik zie dat de Explorer kennelijk geen optie is, jammer.

Met de Atlantic 270L vroeger draaide hij 1x per dag en dat was het dan. Je bespaart ook echt niet veel met een kleinere boiler. De Calypso is wat stiller maar draait hier voor mijn gevoel vrijwel de hele dag. Iets te veel de kraan open? Hoppa, weer een uurtje draaitijd.

Die van mij ga ik proberen te verkopen en terug naar een Atlantic van 270L.
De Explorer is iets te groot qua formaat, ik heb daar geen ruimte voor om het te plaatsen, vandaar dat ik heb gekeken naar de compact modellen. Maar nu ik zo jou verhaal lees zet dat me aan het denken 🤨 en slaat de twijfel 🤔 weer toe.

• McGarrett
  • Niet online
snameroc schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:18:
Je kunt de meeste zo programmeren dat hij s’nachts uit is dus voor slapen geen issue in mijn ogen.
Goed om te weten!

• supernova99
Vraagje voor de experts ;-)

Ben m’n Atlantic Calypso Split zelf aan het aansluiten omdat de loodgieter het laat afweten - heb het bijna voor elkaar (en nog netjes ook ;-)).

De meegeleverde di-elektrische koppeling is 3/4 naar een kleine maat, ik heb overal 22mm koper getrokken. Achteraf had ik gewoon met flexibel en perskoppelingen moeten werken, maar goed.

Heeft iemand een tip voor een vervangende koppeling die boiler (3/4) naar 22mm knel koppeling doet?

• Judge Ming
  • Laatst online: 08-06 17:14
McGarrett schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:44:

Ik weet niet of het belangrijk voor je is, maar de Ariston heeft een 'fixed' menu die je niet van buitenaf aan kunt sturen. De legionella run is bv 1x per maand, niets aan in te stellen. Runtijden van de pomp zijn alleen in de lengte (duur) aan te geven, geen start/stop tijden. Nogal primitief dus. In België zijn de Aristons vaak een stuk goedkoper te krijgen omdat leveranciers daar de susbidie opslag niet hanteren.

• Judge Ming
supernova99 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:23:
Vraagje voor de experts ;-)

Ben m’n Atlantic Calypso Split zelf aan het aansluiten omdat de loodgieter het laat afweten - heb het bijna voor elkaar (en nog netjes ook ;-)).

De meegeleverde di-elektrische koppeling is 3/4 naar een kleine maat, ik heb overal 22mm koper getrokken. Achteraf had ik gewoon met flexibel en perskoppelingen moeten werken, maar goed.

Heeft iemand een tip voor een vervangende koppeling die boiler (3/4) naar 22mm knel koppeling doet?
Misschien ligt het aan mij, maar het 'gat' in je boiler wordt toch niet groter door die 22mm nog een stapje dichter bij je boiler te brengen? Het smalste deel van de gehele aansluiting geldt voor de doorstroom.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CurlyMo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:59:
[...]

Precies, dan kan je t.z.t. de zonneboiler op de spiraal aansluiten als je zonneboilervat of appendages het begeven..
Dat vind ik wel charmant aan de Atlantic, die is agnostisch waar z'n water vandaan komt in dat geval.
overhyped schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:35:
[...]

Als je toch bezig bent, kijk of je de stap hybride kan overslaan en gewoon direct van 't gas af kan :)
We wonen nu in een fors grotere woning, dus ik wil eerst een paar winters testdraaien. Doel is wel om de ketel alleen als backup klaar te hebben staan en als dat bevalt dat dan de plofketel gewoon uit kan zonder grote verbouwingen.

Ik zit nu nog wel een beetje te twijfelen tussen een aparte WPB of een unit die alles in doet. Als ik het zo zie is een WPB qua cop vaak wat minder gunstig maar hij kan hier gewoon uit de ventilatie lurken en wellicht in de zomer de koude lucht lekker retour in het trapgat gooien in de nacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:23
@supernova99 ik heb de bijgeleverde koppeling vervangen voor deze omdat de bijgeleverde bleef lekken op de aansluiting van de boiler.: https://www.amazon.nl/Som...-m20-grijs/dp/B07MVW6JZ4#
Op de bovenstaande koppeling kun je weer een verloop zetten naar 22mm.

• supernova99
Signor Doekie schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:18:
@supernova99 ik heb de bijgeleverde koppeling vervangen voor deze omdat de bijgeleverde bleef lekken op de aansluiting van de boiler.: https://www.amazon.nl/Som...-m20-grijs/dp/B07MVW6JZ4#
Op de bovenstaande koppeling kun je weer een verloop zetten naar 22mm.
DANK!

Dat is precies wat ik zocht, meteen maar even besteld :)

• supernova99
Judge Ming schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:26:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar het 'gat' in je boiler wordt toch niet groter door die 22mm nog een stapje dichter bij je boiler te brengen? Het smalste deel van de gehele aansluiting geldt voor de doorstroom.
Helemaal mee eens… maar omdat ik naar 22mm toe moet kan ik of een verloop op de door Atlantic geleverde ontkoppelaar zetten naar 22mm of de ontkoppelaar van Atlantic ruilen voor een andere. Dat laatste scheelt me weer 2 koppelingen die kunnen lekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:23
@supernova99 als je voor de afdichting op de schroef verbindingen loctite 55 gebruikt kan het bijna niet mis gaan. ;)

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 08:46
Erasmo schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:15:
[...]

Dat vind ik wel charmant aan de Atlantic, die is agnostisch waar z'n water vandaan komt in dat geval.

[...]

We wonen nu in een fors grotere woning, dus ik wil eerst een paar winters testdraaien. Doel is wel om de ketel alleen als backup klaar te hebben staan en als dat bevalt dat dan de plofketel gewoon uit kan zonder grote verbouwingen.

Ik zit nu nog wel een beetje te twijfelen tussen een aparte WPB of een unit die alles in doet. Als ik het zo zie is een WPB qua cop vaak wat minder gunstig maar hij kan hier gewoon uit de ventilatie lurken en wellicht in de zomer de koude lucht lekker retour in het trapgat gooien in de nacht.
Ik heb bewust beide los gehouden. Daar was ik toen de warmtepomp nog niet geïnstalleerd was, maar de CV het begaf erg blij mee :)

• McGarrett
  • Niet online
Judge Ming schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:24:
[...]

Ik weet niet of het belangrijk voor je is, maar de Ariston heeft een 'fixed' menu die je niet van buitenaf aan kunt sturen. De legionella run is bv 1x per maand, niets aan in te stellen. Runtijden van de pomp zijn alleen in de lengte (duur) aan te geven, geen start/stop tijden. Nogal primitief dus. In België zijn de Aristons vaak een stuk goedkoper te krijgen omdat leveranciers daar de susbidie opslag niet hanteren.
I see! Dus als ik het goed begrijp dan gaat je voorkeur naar de Atlantic? Is die qua functies en mogelijkheden beter? Ik heb inderdaad de prijzen van Belgische webshops.
Zoals het er nu naar uitziet neig ik te gaan kiezen voor de Atlantic… 8)7

En nu nog iemand vinden die me kan helpen met het installeren, want mijn vaste loodgieters die ik had zijn inmiddels met pensioen en willen niet meer klussen :'(

• natural colour
McGarrett schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:27:
[...]

I see! Dus als ik het goed begrijp dan gaat je voorkeur naar de Atlantic? Is die qua functies en mogelijkheden beter? Ik heb inderdaad de prijzen van Belgische webshops.

En nu nog iemand vinden die me kan helpen met het installeren, want mijn vaste loodgieters die ik had zijn inmiddels met pensioen en willen niet meer klussen :'(
Als je een waterpomptang en een pijpensnijder kan hanteren moet het lukken, mij is het ook gelukt, ik kon eerst nog geen radiator plaatsen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Judge Ming
McGarrett schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:27:
[...]

Ik weet niet of ik voor de Atlantic zou gaan (geen ervaring), maar als ik hier de ervaringen lees dan kan je daar veel meer mee qua tweaken. Of dat het belangrijkste argument is, is vers twee. Ik tweak zelf niet zo aan dit soort apparatuur (heb bv geen smartphone, dus geen apps), dus voor mij is de Ariston prima.

Een wpb is prima zelf te installeren. Als je niet wilt solderen kan je knellen en een aparte 230 leiding naar de meterkast brengen is prima te doen, de afvoer is meestal de bottle neck. Als je het aan durft is ook een extra installatieautomaat in de groepenkast niet bepaalt moeilijk. Gewoon even goed nadenken voor je wat doet en eventueel hier wat navragen. Het lastigste (in mijn geval) was dat kreng op z'n plek krijgen. Daar heb je echt meer handen voor nodig.

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 12:26
ron36 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:14:
Wij hebben sinds 2 weken ongeveer een valliant arostor draaiend, 270liter versie.
Huishouden van 2 personen. douchen redelijk uitgebreid soms en er is een bad aanwezig.
Sinds deze week draait hij buiten/buiten met 2 dakdoorvoeren van 160mm.
Zonder dakdoorvoeren merkt je echt dat hij de zolder afkoelde in de uren dat hij draaide.
Merk ook dat de 2 dakdoorvoeren een verschil in geluid maken, boiler is toch stukje stiller nu.
Had wel gehoopt dat hij ook veel minder stroom zou gaan gebruiken, maar dat valt tegen. Al mogen we niet klagen denk ik. Even aankijken nog.
Staat nu ingesteld op 55gr, en hij mag alleen verwarmen overdag nu.
Heb zelf veel informatie hier vandaag gehaald, (ook het lucht/lucht airco topic).
Dus mocht ooit iemand vragen hebben over de arostor 270 dan help ik ook graag zover dat kan.
Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen? Wij krijgen er ook een, maar ben nog wat aan het puzzelen op de plaatsing

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:44
@zerocool blader eens door mijn foto’s via de link in het onderschrift, staat vast wel iets in.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
Een warmtepomp boiler hoeft niet op een apparte groep. Het maximaal opgenomen vermogen is 1400 watt bij de meeste.

En meestal als hij alleen op de compressor draait is er maar 350watt opgenomen vermogen.

[Voor 28% gewijzigd door snameroc op 23-04-2023 21:59]

snameroc

• Judge Ming
snameroc schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:59:
Een warmtepomp boiler hoeft niet op een apparte groep. Het maximaal opgenomen vermogen is 1400 watt bij de meeste.

En meestal als hij alleen op de compressor draait is er maar 350watt opgenomen vermogen.
Eens, het hangt er vanaf wat die groep nu al moet trekken. Bij mij zat daar de elektrische verwarming van de badkamer en de föhn (1700 watt) al op. Met de wpb vond ik dat toch wat aan de krappe kant worden.

• Jlivermore
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Hallo,

we zijn thuis toe aan een nieuw boilervat voor SWW. momenteel hangt deze boiler aan een lucht-water warmtepomp. Ik kan dus gewoon een nieuw boilervat kopen ofwel koppel ik het sww los van de warmtepomp.

Ik overweeg eigenlijk sterk eerder voor een warmtepompboiler te gaan als voor een koppeling met de bestaande warmtepomp. Mijn technische kennis is eerder beperkt en loop wat vast op de mogelijke opties, waardoor ik hier mijn licht eens kom opsteken om verder te kunnen met mijn zoektocht: naast het boilervat hangt ook ons ventilatiesysteem. Dit is een basis Zehnder ComfoD 350 systeem met een manuele schakelaar aan om het niveau van ventileren te bepalen ( laag - normaal - hoog).

Momenteel hebben we een vat met een inhoud van 300l (met een temp van 45graden) . We zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Er zijn enkel 2 douches. Te weinig warm water is nog nooit een issue geweest dus ik vermoed dat een boiler van 270l zeker zal volstaan.

Ik vraag mij nu af als
- het mogelijk is een warmtepompboiler aan te sluiten op een luchtkanaal van het ventilatiesysteem zodat ik geen extra gaten moet maken in de buitenmuur van de woning.
- het mogelijk is een wamtepompboiler te plaatsen die de functie van de Zehnder ventilatie overneemt waardoor het bestaande ventilatiesysteem de deur uitkan (voordeel zou dan mogelijks kunnen zijn dat de ventialtie automatisch hoger gaat bij douchen ofzo). Ik lees dat er modellen zijn die dit kunnen maar als ik dan verder kijk zie ik dat deze 1 opening voor aanvoor van en 1 voor de afvoer van de koude lucht heeft, terwijl mijn stysteem over telkens 2 buizen beschikt.

• supernova99
Jlivermore schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:35:

Ik vraag mij nu af als
- het mogelijk is een warmtepompboiler aan te sluiten op een luchtkanaal van het ventilatiesysteem zodat ik geen extra gaten moet maken in de buitenmuur van de woning.
- het mogelijk is een wamtepompboiler te plaatsen die de functie van de Zehnder ventilatie overneemt waardoor het bestaande ventilatiesysteem de deur uitkan (voordeel zou dan mogelijks kunnen zijn dat de ventialtie automatisch hoger gaat bij douchen ofzo). Ik lees dat er modellen zijn die dit kunnen maar als ik dan verder kijk zie ik dat deze 1 opening voor aanvoor van en 1 voor de afvoer van de koude lucht heeft, terwijl mijn stysteem over telkens 2 buizen beschikt.
Wat je nu hebt is een WTW, een balans ventilatie systeem. Zo'n Zehnder heeft intern 4 buizen, 2 naar buiten plus een inblaas en een afzuiging in je huis. Wat dat doet is continue schone lucht met zuurstof inblazen in je huis en op andere plekken lucht afzuigen. Wat hij inblaast en afvoert is in balans (anders ga je lucht via de kieren je huis in trekken of uit persen). Bij dit hele feest wordt de warmte van de afgezogen lucht overgedragen aan de inblazende licht zodat je niet een enorm verlies hebt.

Volgens mij gaat een wpb dat niet voor je doen en zou je dus ook niet je ventilatie door een wpb moeten vervangen. Of je je wpb op je ventilatie moet aansluiten en welke boilers dat ondersteunen is wel wat te vinden als je terug scrolt in dit topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ron36
zerocool schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:59:
[...]

Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen? Wij krijgen er ook een, maar ben nog wat aan het puzzelen op de plaatsing
Hier enkele vage foto's.
1x een ubbing 150/160mm dakdoorvoer. (gaat recht omhoog)
en 1x een renson design 150/160mm dakvoorvoer.

Had vorige week gemiddeld 2kw per dag. Met de 270liter versie en 2 personen.
Denk dat er ook weken komen dat we hoger zullen zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ron36 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:55:
[...]

Hier enkele vage foto's.

[Afbeelding][Afbeelding]
Thermosifon alert.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:42
[...]

Hier enkele vage foto's.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind dat vrij royaal, wij zaten wat lager met een 150l en 2 volwassenen en 2 kinderen.
Nu hebben we wel lucht van binnen naar buiten dus we pakken wat warmte uit de woning mee.
Dat thermsiphon zal wel wat meevallen de leiding gaat na het flexibele stuk vrij vlot naar beneden.
Maar mooier was geweest als die muurplaat wat lager zat en het flexibele deel gelijk naar beneden. (Edit: vrij een eenvoudig op te lossen het staande deel koperleiding wat inkorten en de muurplaat naar beneden kost je alleen een snijring en wat tijd)

[Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 25-04-2023 22:33]

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:15

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Hier hebben we de Auer Edel Air, 270liter gezin van 4 waarvan 3 meiden en ook rond de 2Kw per dag. Haalt hier de lucht van binnen maar als het straks zomer is zet ik hem om naar buiten

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

• ron36
Ronald.42 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:31:
[...]

Ik vind dat vrij royaal, wij zaten wat lager met een 150l en 2 volwassenen en 2 kinderen.
Nu hebben we wel lucht van binnen naar buiten dus we pakken wat warmte uit de woning mee.
Dat thermsiphon zal wel wat meevallen de leiding gaat na het flexibele stuk vrij vlot naar beneden.
Maar mooier was geweest als die muurplaat wat lager zat en het flexibele deel gelijk naar beneden. (Edit: vrij een eenvoudig op te lossen het staande deel koperleiding wat inkorten en de muurplaat naar beneden kost je alleen een snijring en wat tijd)
Ik had eerlijk gezegd nooit gehoord van het begrip thermosifon.
Heb net gevoeld, en voor het flexibele stuk is de tank heet (natuurlijk). Maar de koperen buis na het flexibele stuk is niet eens warm.

De muurplaat stukje verlagen stelt inderdaad niks voor, dus dat kan ik nog wel doen.

iig bedankt voor de input.

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 22:55
[...]

Hier enkele vage foto's.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had het ook zo in mijn gedachte.

De warmwater leiding vanaf de combiketel loopt langs de muur precies op de plek waar de warmtepomp boiler zou komen te staan en toevalllig ook een arvoer van een wastafel die er vroeger zat.

Als ik er een stuk tussen uit haal en twee flexibele slangen er aan kopellen en die aan de warntelompboiler kopellen met een inlaat combinatie voor de opening, zou ik er denk ik al zijn, + paar slangetjes voor de afvoer, condens en overstort.

Heb eindelijk ook een eerste offerte, voor een vailant arostor 200l + installatie voor 5600,- goeiemorguh!?

Grove schatting van mijn kant:
Dakdoorvoer (700,-)
Installatie zoals hierboven beschreven (200,-)
+ vailant wpb (max 2800,-)

Word er voor twee man 1900,- aan arbeids kosten gerekend, lijkt me erg veel voor 2 tot 3 uurtjes werk.. Ik wacht nog wel even op de andere offertes kijken of ik er zelf echt zo ver naast zit. anders pruts ik zelf wel wat, exclusief dakdoorvoor :-)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Waar is de tijd gebleven dat een 200l wpb €1400 was met €1250 subsidie bij zelf plaatsen :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:42
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:43:
Waar is de tijd gebleven dat een 200l wpb €1400 was met €1250 subsidie bij zelf plaatsen :)
Dat is al even terug denk ik...
Vorig jaar augustus de 150l arostor voor 2K minus de 750 subsidie was 1250 netto.
Daar kwam nog wat kleinmateriaal bij voor 3 tientjes of zo.

Maar voorlopig nog zeer content mee d:)b

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Dat was natuurlijk ook gedoogbeleid he ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Om van het gas af te geraken maar vooral ook om mijn eigenverbruik omhoog te krikken keek ik eerder al eens naar gewoon "een boiler". Daardoor ben ik even aan het denken gegaan en dan komen WP boilers ook in de selectielijst.

Een warmtepomp dient toch altijd ergens warmte van te halen en dit op te werken naar een hogere temperatuur. Ik weet dat dit van lucht kan komen maar ook van de bodem (water). Ik ging er dus altijd van uit dat een warmtepompboiler op lucht die lucht van buiten moet aanzuigen, langs een radiator laat passeren en dan terug kouder naar buiten blaast.

Als ik het goed lees dan zijn er ook warmtepompboilers die gewoon de kamer temperatuur gebruiken?
(is dat niet gek, die stook je dan warm met gas of een andere warmtepomp en die laat je dan weer die warmte gebruiken om omhoog te gaan?)

Mijn warmwatervoorziening (gasketel Remeha, doorstromer) staat boven op de zolderberging, dat is een onverwarmde ruimte maar daar is het altijd wel "OK" en in de zomer wordt het door de warmte van het huis die stijgt alsook de ketel en PV omvormer die daar staat altijd wel warmer. Dus ik zie dan een win als ik een modelletje zou zetten die warmte opvraagt van de kamer?

Als ik een model zou willen zetten wat de lucht van buiten gebruikt dan lijkt het mij heel efficient dat ik de uitblaaspijp van de balansventilatie/ventilatie D gebruik. Want die lucht zal altijd warmer zijn dan de lucht van buiten?
Kan dat? Hoe groot moet zo een buis zijn? Moet ik dan nog een aparte dakdoorvoer voor de uitblaas van de warmtepomp doen? Of laat je dat dan in de kamer blazen?

Vandaag even niets

• Wolly
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:00:
Om van het gas af te geraken maar vooral ook om mijn eigenverbruik omhoog te krikken keek ik eerder al eens naar gewoon "een boiler". Daardoor ben ik even aan het denken gegaan en dan komen WP boilers ook in de selectielijst.

Een warmtepomp dient toch altijd ergens warmte van te halen en dit op te werken naar een hogere temperatuur. Ik weet dat dit van lucht kan komen maar ook van de bodem (water). Ik ging er dus altijd van uit dat een warmtepompboiler op lucht die lucht van buiten moet aanzuigen, langs een radiator laat passeren en dan terug kouder naar buiten blaast.

Als ik het goed lees dan zijn er ook warmtepompboilers die gewoon de kamer temperatuur gebruiken?
(is dat niet gek, die stook je dan warm met gas of een andere warmtepomp en die laat je dan weer die warmte gebruiken om omhoog te gaan?)

Mijn warmwatervoorziening (gasketel Remeha, doorstromer) staat boven op de zolderberging, dat is een onverwarmde ruimte maar daar is het altijd wel "OK" en in de zomer wordt het door de warmte van het huis die stijgt alsook de ketel en PV omvormer die daar staat altijd wel warmer. Dus ik zie dan een win als ik een modelletje zou zetten die warmte opvraagt van de kamer?

Als ik een model zou willen zetten wat de lucht van buiten gebruikt dan lijkt het mij heel efficient dat ik de uitblaaspijp van de balansventilatie/ventilatie D gebruik. Want die lucht zal altijd warmer zijn dan de lucht van buiten?
Kan dat? Hoe groot moet zo een buis zijn? Moet ik dan nog een aparte dakdoorvoer voor de uitblaas van de warmtepomp doen? Of laat je dat dan in de kamer blazen?
Het debiet van je wpb is groter dan je wtw, je wtw zal dus geforceerd meer lucht moeten doorlaten.

Uitblazen in je huis is niet aan te raden, die lucht is koud en je ventilatiebalans help je om zeep (wat je eigenlijk ook al deed door het grotere debiet door je wtw te forceren).

• natural colour
4 jaar geleden, toen de BBB, AI, COVID en prijsstijgingen nog onbekend waren, ik kreeg destijds net niet meer de subsidie...
edit: subsidie voor de wp niet voor de wpb

[Voor 5% gewijzigd door natural colour op 27-04-2023 12:38]

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Wolly schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:22:
[...]

Het debiet van je wpb is groter dan je wtw, je wtw zal dus geforceerd meer lucht moeten doorlaten.

Uitblazen in je huis is niet aan te raden, die lucht is koud en je ventilatiebalans help je om zeep (wat je eigenlijk ook al deed door het grotere debiet door je wtw te forceren).
Gewoon even dat we het over hetzelfde hebben: ik zou op de uitblaas van mijn WTW ventilatie (is een dakdoorvoer naar buiten van grofweg een kleine meter) gewoon willen aftakken. Ik zou denken dat aangezien die pijp dan van twee kanten lucht kan aanvoeren naar de WPB (namelijk van de uitblazende mond van de WTW alsook de open bovenkant van de pijp door het dak er geen onbalans ontstaat?

En puntje 2: buitenlucht moet niet, je kan ook een kamer model zetten?

[Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 27-04-2023 12:53]

Vandaag even niets

• Wolly
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:53:
[...]

Gewoon even dat we het over hetzelfde hebben: ik zou op de uitblaas van mijn WTW ventilatie (is een dakdoorvoer naar buiten van grofweg een kleine meter) gewoon willen aftakken. Ik zou denken dat aangezien die pijp dan van twee kanten lucht kan aanvoeren naar de WPB (namelijk van de uitblazende mond van de WTW alsook de open bovenkant van de pijp door het dak er geen onbalans ontstaat?

En puntje 2: buitenlucht moet niet, je kan ook een kamer model zetten?
Ah, ik dacht dat je hem rechtstreeks in 1 lijn vanaf je wtw wilde koppelen. Met een T stuk zou het moeten kunnen, al zou de temperatuur na de wtw al aardig gelijk moeten zijn aan de buitentemperatuur.

Ik begrijp niet wat je met een kamermodel bedoelt.

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Wolly schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:32:
[...]

Ah, ik dacht dat je hem rechtstreeks in 1 lijn vanaf je wtw wilde koppelen. Met een T stuk zou het moeten kunnen, al zou de temperatuur na de wtw al aardig gelijk moeten zijn aan de buitentemperatuur.

Ik begrijp niet wat je met een kamermodel bedoelt.
Met een kamermodel bedoel ik zoiets:

https://www.stiebel-eltro...er/warmtepompboilers.html
Voor uw warmwaterproductie is de warmtepomp die lucht uit de kamer trekt, een snelle, efficiënte en betrouwbare oplossing voor de toekomst. Vooral kelders of bijkeukens worden vaak onbedoeld passief verwarmd, hetzij door een verwarmingsketel, hetzij door elektrische apparaten die veel warmte afgeven.

Vandaag even niets

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-06 17:52
Korte vraag, iemand bekend met het draaien van de ventilator tijdens de vakantiemodus?
Mijn Atlantic verbruikte stroom tijdens een vakantie, gecheckt via de home wizard app. Dus een keer een test gedaan en de vakantie modus eerder ingesteld en blijkt dat de ventilator blijft draaien. Gaat dan wel na een uurtje ofzo weer uit.
Iemand een idee waarom de Atlantic dit doet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Maartens1981 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:00:
Korte vraag, iemand bekend met het draaien van de ventilator tijdens de vakantiemodus?
Mijn Atlantic verbruikte stroom tijdens een vakantie, gecheckt via de home wizard app. Dus een keer een test gedaan en de vakantie modus eerder ingesteld en blijkt dat de ventilator blijft draaien. Gaat dan wel na een uurtje ofzo weer uit.
Iemand een idee waarom de Atlantic dit doet?
Die van mij staat altijd in de vakantiemodus. 24/7. Maar de ventilator blijft uit hoor.

Verwarmen doe ik via het PV contact. De v4 blijft dan wel 30 minuten doorgaan als het PV contact geen stroom meer krijgt.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

18-2-23 is onze wpb geïnstalleerd met een ingestelde temp van 55graden (Auer Edel Air-270liter inhoud). Vandaag de watertemperatuur aangepast naar 50graden. Ben benieuwd of we hetzelfde comfort behouden en wat dit doet met het verbruik (COP). De legionella run gebeurt om de 3 weken!

[Voor 7% gewijzigd door Rob roelofs 1 op 28-04-2023 09:38]

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:28:
18-2-23 is onze wpb geïnstalleerd met een ingestelde temp van 55graden (Auer Edel Air-270liter inhoud). Vandaag de watertemperatuur aangepast naar 50graden. Ben benieuwd of we hetzelfde comfort behouden en wat dit doet met het verbruik (COP). De legionella run gebeurt om de 3 weken!
Legionella dien je 1x per week te doen volgens de richtlijnen.
Je cop gaat een stukje hoger zijn bij 50 graden.
Je comfort blijft gelijk als je bijv water van 38 graden tapt. Is alleen eerder op ;)

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:13

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Heeft iemand deze nieuwe wpb van Elensio gezien? Op papier heeft ie prima specs. Aardig aan de prijs dat wel.

https://www.livios.be/nl/...minimaal-energieverbruik/

Aanvullend op de discussie om al dan niet binnenlucht gebruiken wil in zomers de warme binnenlucht gebruiken in het trapgat op de 2e verdieping ivm een open trap en de koude kucht weer binnen inblazen.

In eerste instantie wou ik een split unit wpb en een airco op de overloop op de 2e plaatsen om de 2e verdieping koel te houden maar waarom niet met de wpb? En dan winters via een klep alles van buiten aan en afzuigen. Zal wel niet zo koel worden als met een airco maar een paar graden koeler is al prima voor mij. Punt is dat ik maar 1 goede plek heb voor een buitenunit. De andere plek dicht bij de buren. Daarbij komt dat ik geen waardes zie van de buitenunit van de calypso en hij gebruikt geloof ik 410a als koudemiddel.

T liefst heb ik een wpb en een airo op 1 splitunit.

[Voor 56% gewijzigd door Zuluman op 28-04-2023 10:52]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Knielen
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:03:
[...]

Die van mij staat altijd in de vakantiemodus. 24/7. Maar de ventilator blijft uit hoor.

Verwarmen doe ik via het PV contact. De v4 blijft dan wel 30 minuten doorgaan als het PV contact geen stroom meer krijgt.
Heb jij het voor elkaar dat de v4 reageert op het PV contact op vakantiemodus? Bij mij wordt die dan genegeerd, het symbool verschijnt wel, maar hij start niet.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Heb je de boiler per dag geprogrammeerd eigenlijk? Ik heb dat zojuist gedaan, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen en wat het doet voor het verbruik (hoewel dat geen doel is, ik wil 'm overdag laten verwarmen om zoveel mogelijk PV te benutten).

En de legionellarun vindt altijd plaats om 22:00. Dus heb ik de tijdsinstelling 12 uur vervroegd zodat-ie denkt dat het om 10:00, 22:00 is. Dat is dan alleen weer ff omdenken met de programmering... 8)7

OhSunnyDay

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Knielen schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:52:
[...]

Heb jij het voor elkaar dat de v4 reageert op het PV contact op vakantiemodus? Bij mij wordt die dan genegeerd, het symbool verschijnt wel, maar hij start niet.
Oh oeps ik schreef v4 maar bedoelde v3!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Gramser schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:28:
[...]

Heb je de boiler per dag geprogrammeerd eigenlijk? Ik heb dat zojuist gedaan, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen en wat het doet voor het verbruik (hoewel dat geen doel is, ik wil 'm overdag laten verwarmen om zoveel mogelijk PV te benutten).

En de legionellarun vindt altijd plaats om 22:00. Dus heb ik de tijdsinstelling 12 uur vervroegd zodat-ie denkt dat het om 10:00, 22:00 is. Dat is dan alleen weer ff omdenken met de programmering... 8)7
Nee geen programma want heb geen structuur in het douchepeogramma

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:20:
[...]

Nee geen programma want heb geen structuur in het douchepeogramma
Dat maakt toch niet (veel) uit? Hij koelt in een nachtje echt niet meteen af.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Klopt maar heb hier niet voor gekozen

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik wil binnenkort de Atlantic Calypso split 200L installeren en lees nu in de handleiding dat deze altijd aan het stroomnet moet zijn aangesloten.

Omdat de boiler voor zover ik weet geen enkele externe besturing kent wilde ik de pomp tijdens duurdere uren of lange afwezigheid uitschakelen door stroom te onderbreken maar dit kan blijkbaar niet?

Iemand met een Calypso split die weet hoe je enige controle kan uitoefenen op draaitijden?

• Johannes456
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-05 16:15
Van de week thuis de Atlantic explorer V4 geinstalleerd. Ik had gelijk de cozytouch bridge er bij gekocht maar met die app kun je weinig. Daarom wil ik het via het python script( van OBone-gitop github) inlezen in domoticz.
Als ik het script uitvoer (ik doe het eerst nog even handmatig, kan later wel in crontab) dan word er in de hardware van domoticz een dummy aangemaakt. Alleen worden de devices niet aangemaakt, tenminste ik verwacht dat dit automatisch gebeurd?

ik roep het script als volgt aan:python2.7 /home/pi/domoticz/scripts/python/cozytouch.py

als resultaat krijg ik onder andere het volgende: creation Bridge Cozytouch localisation inconnue

Iemand een idee waarom dit niet wil? ik zou het wel gaag werkend willen hebben anders is het ook zonde geld van die bridge

[Voor 6% gewijzigd door Johannes456 op 29-04-2023 13:59]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pixal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:48:
Ik wil binnenkort de Atlantic Calypso split 200L installeren en lees nu in de handleiding dat deze altijd aan het stroomnet moet zijn aangesloten.

Omdat de boiler voor zover ik weet geen enkele externe besturing kent wilde ik de pomp tijdens duurdere uren of lange afwezigheid uitschakelen door stroom te onderbreken maar dit kan blijkbaar niet?

Iemand met een Calypso split die weet hoe je enige controle kan uitoefenen op draaitijden?
Dat is vanwege de anode. Zoek maar op dat woord in dit topic. Dat je de stroom niet mag onderbreken is namelijk al erg vaak besproken hier.

Heeft de calypso niet ook gewoon een PV-contact en een vakantie/afwezigheid-stand?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pixal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:48:

hij moet op stroom blijven vanwege de electrische anode die erin zit. voordeel is dat je nooit dat ding hoeft te vervangen, nadeel is dat ie een heel klein beetje stroom gebruikt.

als je ding niet gebruikt kan je hem gewoon in de vakantiestand zetten tot je hem verwacht weer te gebruiken. dan start ie zelf op die dag weer op en doet ie meteen een legionellarun.
reguliere draaitijden stel je gewoon in op het paneel.

Hoop wel dat je een mannetje erbij haalt voor het koeltechnische deel?

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 29-04-2023 12:02]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

de Peer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:22:
[...]

Dat is vanwege de anode. Zoek maar op dat woord in dit topic. Dat je de stroom niet mag onderbreken is namelijk al erg vaak besproken hier.

Heeft de calypso niet ook gewoon een PV-contact en een vakantie/afwezigheid-stand?
Volgens mij geen PV contact, wel een mogelijkheid om daluren te gebruiken, misschien is daar iets te schakelen met een ESP32 en een relais?

flippy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:27:
[...]

Hoop wel dat je een mannetje erbij haalt voor het koeltechnische deel?
Yep, koelleiding ligt al tussen dakkapel en boilerruimte. De installatie is een beetje klote, de boiler moet namelijk op de plek van de CV ketel komen, verder geen ruimte. Dus mijn plan was, CV ketel weg, boiler erin, tijdelijk op de COP1 spiraal douchen totdat de aircoman de split heeft geïnstalleerd.

• flippy
  • Niet online

flippy

Pixal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:13:
[...]

Volgens mij geen PV contact, wel een mogelijkheid om daluren te gebruiken, misschien is daar iets te schakelen met een ESP32 en een relais?
Of gebruik gewoon de vakantiestand die er in zit. Daar is die voor. Gewoon instellen welke datum je terugkomt en klaar.
Tijdelijk op COP1 draaien kan gewoon.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-04-2023 12:26]

• Maurice1066
  • Laatst online: 07:32
Pixal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:13:
[...]

Helaas geen pv contact nee. Kwam ik pas achter toen ik via pv contact legionella run icm wilo pomp wou maken.... Split doet wat ie moet doen, maar hij geeft je geen tot weinig mogelijkheden voor controle. Achteraf baal ik daar een beetje van... Draait hier alleen in de middag, het lijkt dat hij zondag middag de legionella run doet. Had mooier geweest als ik dat moment zelf zou kunnen kiezen...

Ook geen temperatuur uitlezen mogelijk... Beetje karig allemaal voor een uiteindelijk best wel heel duur apparaat

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik vind het wel maf, vandaag de doos opengemaakt om eea op te meten, op het controle paneeltje staat het logo "iO" van Somfy. Dat suggereert dat er meer mogelijk is, ik heb veel met iO via Connexoon maar mensen in dit topic zijn aangewezen op een cozybridge zie ik. Kan ik dan alleen iets uitlezen met cozy of ook aansturen?

• Maurice1066
  • Laatst online: 07:32
Pixal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:11:
Ik vind het wel maf, vandaag de doos opengemaakt om eea op te meten, op het controle paneeltje staat het logo "iO" van Somfy. Dat suggereert dat er meer mogelijk is, ik heb veel met iO via Connexoon maar mensen in dit topic zijn aangewezen op een cozybridge zie ik. Kan ik dan alleen iets uitlezen met cozy of ook aansturen?
Van wat ik er van begrijp is het meer een remote display. Niets meer dan zoals je ook lokaal kan doen.
Je kan hem remote op vakantie instelling zetten vanaf je vakantie bestemming volgens esanico website 7(8)7 lekker belangrijk...

Mocht iemand daar meer ervaring mee hebben hoor ik het ook graag 😉.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:16
KrL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:59:
Naar aanleiding van een artikel over de HeatCycle (https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle) heb ik na zitten denken over een DHZ afvalwater warmtepomp oplossing op basis van een Nibe MT-NB21 water/water (booster)warmtepompboiler (vergelijkbaar met de Edel Eau). Het idee is het douche/bad/wasmachine water op te vangen in een goed geïsoleerd reservoir in de kruipruimte en hier middels een warmtewisselaar (of direct?) het brongedeelte van de water/water warmtepomp doorheen te leiden om hiermee het tapwater te verwarmen. Het afvalwater van de douche en het bad is ca 35 graden en van de wasmachine (afhankelijk van het wasprogramma) 30-60 graden, hier zit dus nog flink wat restwarmte in en de NIBE kan warmte onttrekken van water tot 10 graden (5 met glycol).
[Afbeelding]
In ons geval zou het tapwater alleen gebruikt worden voor de badkamer (bad/douche/wastafel) dus de warmte blijft als het ware in het systeem: theoretisch zou alleen de warmte die verloren gaat tijdens douche/bad en in de leidingen door de warmtepomp moeten worden aangevuld. De wasmachine gebruikt koud water als bron en voegt daarmee warmte toe aan het systeem. Indien nodig kan de warmtepomp met het elektrisch element ook nog warmte toevoegen. Ik zat te denken aan een reservoir van 1000L waarbij het warme water bovenin wordt aangevuld met een afvoer onderin, zodra het reservoir (bijna) vol is opent een klep en stroomt het koude(re) water van onder uit het reservoir het riool in. Ook kan het tzt nog dienen als water om de WC's mee door te spoelen.

Haalbaar of onzin (en vooral waarom)?
Voor de geïnteresseerden, bij ons is deze maand een HeatCycle van DeWarmte geïnstalleerd die dus precies dit doet. Op dit moment maakt deze alleen SWW en doet dus hetzelfde als een warmtepompboiler, maar dan met afvalwater in plaats van lucht als warmtebron. Hij is echter ook aangesloten op het CV-systeem waar hij de lucht/water warmtepomp kan ondersteunen bij lage buitentemperaturen. Zie hier voor een wat uitgebreidere beschrijving van de ervaringen tot dusver.

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

50 graden in onze situatie geen goed plan! Per vandaag weer op de oorspronkelijke 55 graden. De vrouw douchen, dochter krijgt idee om in bad te gaan en ik de ultieme test om na t vullen van t bad de douche te pakken en dat allemaal binnen 15 minuten….jawel hoor bij mij de koude douche! Dus nu weer op 55 graden en lekker ervan genieten 💪💪💪

[Voor 3% gewijzigd door Rob roelofs 1 op 30-04-2023 11:51]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rob roelofs 1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:50:
[...]

50 graden in onze situatie geen goed plan! Per vandaag weer op de oorspronkelijke 55 graden. De vrouw douchen, dochter krijgt idee om in bad te gaan en ik de ultieme test om na t vullen van t bad de douche te pakken en dat allemaal binnen 15 minuten….jawel hoor bij mij de koude douche! Dus nu weer op 55 graden en lekker ervan genieten 💪💪💪
Een bad nemen moet je plannen inderdaad.

Hier staat hij standaard op 35-40 graden. Maar als iemand in bad wil verwarmen we (eenmalig) naar 62.

• snameroc
de Peer schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:14:
[...]

Een bad nemen moet je plannen inderdaad.

Hier staat hij standaard op 35-40 graden. Maar als iemand in bad wil verwarmen we (eenmalig) naar 62.
Met element dan?
Anders moet je smorgens plannen dat je aan het einde van de dag in bad wil.
Wij hebben een 200 liter en een bad. Met 55 graden kun je na dat iemand in had geweest is nog een 2e keer het bad vullen. Als je niet te gek doet. Op 50 graden ging dat niet. Dus terug naar 55 graden en onder 38 graden schakeld het element bij onder mom van groot water gebruik.
Deze instelling is een goed compromis voor ons.

snameroc

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

snameroc schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:32:
[...]

Met element dan?
Anders moet je smorgens plannen dat je aan het einde van de dag in bad wil.
Wij hebben een 200 liter en een bad. Met 55 graden kun je na dat iemand in had geweest is nog een 2e keer het bad vullen. Als je niet te gek doet. Op 50 graden ging dat niet. Dus terug naar 55 graden en onder 38 graden schakeld het element bij onder mom van groot water gebruik.
Deze instelling is een goed compromis voor ons.
Nee element heb ik in 5 jaar nog nooit gebruikt.
in de zomer gaat het opwarmen best snel. Maar in de winter moet je soms wel 4 uur vooruit plannen inderdaad.

We bedienen de Atlantic via onze telefoon dus kunnen op elk moment van de dag besluiten hem aan te zetten. Soms op mijn werk dus al

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-04-2023 12:37]

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Elektrisch element staat hier nooit aan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

met de atlantics (calypso uitgezonderd) kan je ook het element uitschakelen, de compressor kan rustig dorgaan tot 62 voor een legionellarun.

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee