Toon posts:

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

timovd

Voorsprong door techniek

de Peer schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:14:
[...]

Een bad nemen moet je plannen inderdaad.

Hier staat hij standaard op 35-40 graden. Maar als iemand in bad wil verwarmen we (eenmalig) naar 62.
Hoe kun je de Atlantic instellen op <55°C? Of begrijp ik het verkeerd? Bij ons wordt de tank iedere dag weer op 55°C gezet en dat vind ik nogal overbodig. Ik denk zelfs dat als dit om de dag gebeurt, we nog steeds warm water hebben bij de laatste douchebeurt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:22

CurlyMo

www.pilight.org

timovd schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:11:
[...]

Hoe kun je de Atlantic instellen op <55°C? Of begrijp ik het verkeerd? Bij ons wordt de tank iedere dag weer op 55°C gezet en dat vind ik nogal overbodig. Ik denk zelfs dat als dit om de dag gebeurt, we nog steeds warm water hebben bij de laatste douchebeurt.
In het ultra geheime menu kan je dat soort parameters aanpassen. Zoek maar even in dit topic hoe je er komt. Hier staat die op 40 < x > 47.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:55
CurlyMo schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:28:
[...]

In het ultra geheime menu kan je dat soort parameters aanpassen. Zoek maar even in dit topic hoe je er komt. Hier staat die op 40 < x > 47.
Dat is zó geheim, zelfs in het geheime installateurs menu kom ik die instelling nóg niet tegen... (mijn V4 model), maar ik vindt het nu prima, komende zomer ga ik wél de V4 nog flink met pir inpakken; het stilstand verlies is de grootste energieverbruiker...
En kijken naar een extra opslagvat bij gebruik van het (grote) bad.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

natural colour schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:46:
[...]

Dat is zó geheim, zelfs in het geheime installateurs menu kom ik die instelling nóg niet tegen...
Precies, omdat je vanuit het 'standaard' geheime installateurs menu nóg een menu dieper moet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• natural colour
CurlyMo schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:35:
[...]

Precies, omdat je vanuit het 'standaard' geheime installateurs menu nóg een menu dieper moet.
Hoeveel levels zijn er? lijkt Inception wel... :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

natural colour schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:40:
[...]

Hoeveel levels zijn er? lijkt Inception wel... :9
in het superdupermenu kan je ook instellen welk merk de machine is en hoeveel doeschekoppen je ziet op eht schermpje.
je V4 heeft die instelling gewoon hoor. ;)

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 30-04-2023 15:54]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

natural colour schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:46:
[...]

Dat is zó geheim, zelfs in het geheime installateurs menu kom ik die instelling nóg niet tegen... (mijn V4 model), maar ik vindt het nu prima, komende zomer ga ik wél de V4 nog flink met pir inpakken; het stilstand verlies is de grootste energieverbruiker...
En kijken naar een extra opslagvat bij gebruik van het (grote) bad.
Vanuit het installer-menu, kun je de menuknop ingedrukt houden en het wiel naar links en rechts draaien. Dan krijg je een menu waarin je aan kunt geven of je een 200 of 270L hebt. Als je dan op de middelste knop drukt, ga je verder in dat menu.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:19
Rob roelofs 1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:30:
Elektrisch element staat hier nooit aan
Het hoeft ook niet aan om de 60 graden te halen maar als je boiler leeg is heb je wel 2x zo snel weer warm water. Voor het 2e bad te vullen. Of dat er voor over hebt is een keuze. Dus hier gaat hij mee doen als het water onder de 38 graden komt.
Ik heb het idee dat niet de stilstand de meeste verliezen geeft maar het opwarmen van de leidingen naar de keuken.
Misschien is een closein boiler toch rendabel.

[Voor 6% gewijzigd door snameroc op 30-04-2023 17:29]

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-06 17:52
Iemand al een idee over onderhoud en stof? Ik schrok wel een beetje van het stof wat er bij mij naar binnen komt. Zuigt dus binnen in en blaast naar buiten uit, staat op zolder in het washok met de deur altijd open....
Toch een filtertje ervoor denk ik zo, anders moet ik jaarlijks de binnenkant schoonmaken.
Iemand al zo'n constructie toegepast?
Of we moeten de zolder vaker schoonmaken....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Maartens1981 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:10:
Iemand al een idee over onderhoud en stof? Ik schrok wel een beetje van het stof wat er bij mij naar binnen komt. Zuigt dus binnen in en blaast naar buiten uit, staat op zolder in het washok met de deur altijd open....
Toch een filtertje ervoor denk ik zo, anders moet ik jaarlijks de binnenkant schoonmaken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja veel mensen hebben een filter ervoor. Zoek in deel 1 van dit topic maar eens op filter.
Ik gebruik een wtw-filtertje

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 12:26

Nou, hij staat er in, was een fluitje van een cent eigenlijk. Ze zijn langer op het dak bezig geweest dan binnen. Draait nu de eerste run. Hoe hebben jullie hem geprogrammeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

zerocool schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:23:
[Afbeelding]
Nou, hij staat er in, was een fluitje van een cent eigenlijk. Ze zijn langer op het dak bezig geweest dan binnen. Draait nu de eerste run. Hoe hebben jullie hem geprogrammeerd?
Geen vaste programmering. Maar via het PV-contact op basis van dynamische energietarieven.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 10:30

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
De filter box (Ruck) staat gewoon in de TS hoor, ik heb er ook een ;)
Er is voor de Atlantic een tussenstuk door iemand geprint, een rond ding met een filter lade.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Maartens1981 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:10:
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo heb ik het al 4 jaar, om de 4 maanden vernieuwen.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zerocool
Zit er op de Vaillant Arostor WPB nog een hidden menu met meer instellingen? weet iemand dat?

UPDATE: Nevermind: gevonden

[Voor 48% gewijzigd door zerocool op 01-05-2023 18:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
@Maartens1981 Een washok is ook extra stoffig natuurlijk. Net als een badkamer tenzij je je elders al uitkleed :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-06 22:23
Situatie schets:
Oude woonboerderij volledig aan het opknappen samen met mijn vader.

Eind resultaat gaat worden:
Beneden wordt alles goed tot zeer goed geïsoleerd. (Vloer 14cm xps, wanden 12cm rockwoll en 8cm pir, nieuwe kozijnen en deuren met tripple glas).
Overal vloerverwarming in 8cm cementdekvloer, behalve de "op kamer" daar droogbouw vvw maar wel vanuit de kelder van onderaf geïsoleerd.
Warmtepomp in cascade opstelling 2x 5kw valliant voor verwarming. (cascade ivm laag minimaal vermogen tov één zwaardere pomp)
SWW: Arostor 270 in de bijkeuken. (Staat in open verbinding met keuken en huiskamer, 200+ m3)

Nu zit ik met de aan en afvoer van de Arostor. Aanvoer wilde ik gewoon uit de zelfde ruimte pakken.
Afvoer naar boenhok (onverwarmde schuurtje) was eerste idee (12m3). Schuurtje grenst aan bijkeuken. Alternatief is afvoer ook gewoon in de bijkeuken. Moelijk alternatief is afvoer naar buiten. Wordt lang traject 4m en lastig aan te leggen.

Wat is nu wijsheid en hoe koud is de uitvoer uitgaande van +-20 graden aanvoer lucht?

Hoe oneffecient is aan en afvoer in zelfde ruimte/termische schil? In de zomer is het misschien juist wel weer lekker / (minimale) airco werking.

Voorkeur gaat uit naar aanvoer en afvoer gewoon in zelfde ruimte maar twijfel over de effecentie en stroomverbruik met name in de winter.

Kan iemand een zetje in de juiste richting geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zerocool
Weer er iemand hoe je die bedrijfstijden instelt op een Vaillant Arostor? Er wordt alleen gesproken over eindtijden…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:19
Als het hetzelfde is als bij de dimplex programeer je de dag vol. Het eerste blok is bij mij tot 9,30 uur vorst beveiliginsstand ( de dag begint altijd op 24.00 uur) het volgende blok eindigt bij mij om 22.00 uur en hier kies je de verwarmcomfortstand en het laatste blok tot 24 uur is weer vorst beveiliging.

Deze instellingen resulteren in het feit dat hij mag verwarmen van half 10 smorgens tot 10 uur savonds. Meestal is hij rond de middag klaar op zonnestroom. En je weet zeker dat hij uit is als je in bed ligt voor het geluid.

Je moet het even door hebben, je moet de dag dus volmaken. je kunt dit dag programma kopiëren naar de volgende dagen als je wil.

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zerocool
snameroc schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:20:
Als het hetzelfde is als bij de dimplex programeer je de dag vol. Het eerste blok is bij mij tot 9,30 uur vorst beveiliginsstand ( de dag begint altijd op 24.00 uur) het volgende blok eindigt bij mij om 22.00 uur en hier kies je de verwarmcomfortstand en het laatste blok tot 24 uur is weer vorst beveiliging.

Deze instellingen resulteren in het feit dat hij mag verwarmen van half 10 smorgens tot 10 uur savonds. Meestal is hij rond de middag klaar op zonnestroom. En je weet zeker dat hij uit is als je in bed ligt voor het geluid.

Je moet het even door hebben, je moet de dag dus volmaken. je kunt dit dag programma kopiëren naar de volgende dagen als je wil.
Top! Nu begrijp ik het

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Speedy-Andre schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:15:
De filter box (Ruck) staat gewoon in de TS hoor, ik heb er ook een ;)
Er is voor de Atlantic een tussenstuk door iemand geprint, een rond ding met een filter lade.
Deze?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Jep, zoekt en gij zult vinden maar roept en gij zult zoeken :9

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:28
Ik heb mijn Atlantic Explorer v4 ontvangen, hoera! :)

Hoeveel schroefvoeten heb je gekregen? Ik heb er twee, is dat het juiste aantal? Handleiding zegt niet, zegt alleen "voeten"...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
argafal schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:54:

Hoeveel schroefvoeten heb je gekregen? Ik heb er twee, is dat het juiste aantal? Handleiding zegt niet, zegt alleen "voeten"...

[Afbeelding]
Als je vloer waterpas is heb je er geen nodig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• natural colour

[Afbeelding]
Die van mij heb ik zonder voeten op rubbergranulaat-plaat gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Arme longen!!! Hoop niet dat je in dezelfde ruimte leeft waar de wpb staat, echt smerige lucht/omgeving obv foto.
Bij ons is het filter na 4 maanden nog bijna als nieuw.

All electric: 12xYingli 405 Wp, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION en Hyundai IONIQ Electric

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
tijmeng schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:49:
[...]

Helaas levert Atlantic deze boiler alleen voor de Franse markt. Esanico kon m niet importeren en doorverkopen. Dus als ik m wil, moet ik m gaan halen in Frankrijk ben ik bang.
Dit lijkt ook hier een goede oplossing, scheelt me de MV box. Al hoewel ik de lucht ook van buiten kan halen en naar buiten uitblazen. Maar nog geen plannen dus om in NL te leveren?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

yingli405 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Arme longen!!! Hoop niet dat je in dezelfde ruimte leeft waar de wpb staat, echt smerige lucht/omgeving obv foto.
Bij ons is het filter na 4 maanden nog bijna als nieuw.
Tsja, onder de rook van Chemelot/DSM.
Staat in de bijkeuken, waar staat die van jou dan?

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:28
klump4u schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook zo met een op maat geknipt wasemkapfilter en een postbode elastiek.

Ziet er ongeveer hetzelfde uit na een paar maanden, lijkt me gewoon stof en niks abnormaals voor een zolder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:21:
[...]

Tsja, onder de rook van Chemelot/DSM.
Staat in de bijkeuken, waar staat die van jou dan?
Bij ons staat de wpb op zolder (ca. 40 km van Rotterdamse industrie), zie foto voor beoordeling.
Filterwissel was 6 mrt 2023 en is nog steeds schoon.

All electric: 12xYingli 405 Wp, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION en Hyundai IONIQ Electric

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik ben hier in een slapeloze nacht wat plannen aan het smeden voor een Atlantic Explorer v4 270L (waar ik mogelijk binnenkort voor kies), één daarvan is dat ik deze naast SWW wil inzetten om mijn vloerverwarming te voeden.

Wat feitjes vooraf:
* Niet als hoofdverwarming, want dat doe ik met airco's, maar om de kou 's avonds uit de vloer te halen.
* Mijn CV ketel en gasleiding is dan niet meer bestaand.
* Het enige wat op mijn CV leidingen zit of daarop aanstaat is mijn vloerverwarming.
* Ik kan en wil om allerlei redenen niet 24/7 warmte door de vloer pompen (en daarmee de vloer zelf als warmtebuffer gebruiken, dan wordt het namelijk tegen mijn zin in al snel de hoofdverwarming, dat kan qua vermogen van de explorer niet en ook niet omdat de explorer na 24 uur draaien dan stopt en een fout geeft)
* Enkel op momenten dat ik dat wil gaat er warmte de vloer in, hooguit een paar uur per dag. De constructie van mijn vloer en vloerverwarming is dusdanig dat de warmte binnen 1 uur voelbaar is op de vloer. Dus dat kan prima op gezette tijden of met een thermostaat of domotica gebeuren.

Ik denk aan 2 scenario's:

1. De 2e spiraal van de Atlantic gebruiken en daar rechtstreeks met een cv pomp mijn CV water doorheen pompen (of moet dat met een extra gesloten circuit?). Dat maakt echter alleen maar gebruik van het onderste deel van de Atlantic. Ik vermoed dat dat qua energie wat daaruit komt by far niet genoeg is. Zeker niet als ik 's avonds even een uur of 2 warmte door die vloer wil pompen denk ik dat het onderste deel van de Atlantic in no-time koud is.

2. Ik plaats een 2e boiler van 100 of 150L. Hier ga ik geen SWW water doorheen sturen, maar CV water. Ik sluit deze boiler niet aan op de electra. Het is dus slechts een passief extra warmte batterij met isolatie tbv CV water. Met wat leidingen, kleppen, pomp en domotica verwarm ik die 2e boiler middels de 2e spiraal van de Atlantic. Dat kan dus rustig gebeuren en mag heel lang duren. Als ik dan mijn vloer warm wil stoken, ga ik dat 100/150L vat aanspreken voor mijn vloerverwarming, in de hoop dat daar op dat moment genoeg warmte energie in zit opgeslagen om over te dragen aan de vloer.

Scenario 1 is het simpelst uitvoerbaar.
Mijn voorkeur is scenario 2 omdat ik daar een veel beter gevoel bij heb dat het zou kunnen werken (lees: 's avonds de kou uit de vloer halen).
De aansturing kan ik prima zelf ontwerpen en maken, het SWW en CV waterzijdige deel ook. Ik vraag me alleen af of dit warmte-energie-technisch gaat werken zoals ik denk.

Is deze denkwijze raar? Of misschien compleet onhaalbaar? Andere gedachten? Of had ik toch beter een poging moeten doen om de slaap te vatten? :P

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
150L + spiraal is echt niet voldoende om je vloer snel warm te krijgen.
Ik denk dat je dan al snel moet denken aan 1000L.

Het vermogen is voldoende voor een tweetal radiatoren daar houd het ook wel op. Hoeveel m2 vloer praten we over?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ah, dat is wel een groot verschil. 1000L kan ik echt niet kwijt. En dat kan ik de Explorer denk ik ook niet aan doen.

Het is c.a. 50m2 verdeeld over 5 ongeveer gelijke groepen. Dus ik kan daar wat mee spelen. 1 groep is precies de zithoek in de woonkamer, c.a. 10m2.

Ik kwam trouwens op dat getal (150L) omdat ik afgelopen week in een all electric huisje zat waar ongeveer 50m2 vloer als hoofdverwarming wordt gebruikt. Die gevoed wordt uit één 270L boiler voor zowel SWW als CV.

Nou is dat natuurlijk een systeem met een aanzienlijk meer vermogen vanuit de buitenunit (ik zag dat dat model max 5kW deed) dus die kan die boiler redelijk snel bijtrekken en dat zal c.a. 24/7 proces zijn.
Dus ik dacht: als hoofdverwarming daar, niet als hoofdverwarming hier: veel minder vermogen en boilerinhoud nodig maar wellicht toch warme aanvoelende vloer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Het lastige van vv is de (koude) massa, daar is best wat vermogen voor nodig dat een wpb niet heeft.
Met een 2e (wpb) systeem kan je aan de Hewalex van 3kW denken (met veel subsidie),
Die 3kW schijnt ie alleen onder gunstige omstandigheden te halen maar 2,4kW redt ie wel.
Voordeel is dat hij is ingericht voor de cv functie die je met een wpb zelf moet knutselen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

The_KnarF schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:28:
Hallo BTS,
ik heb ook die Lydos besteld, had mijn bedenkingen, maar omdat ik niet meer ruimte op zolder had en wij niet zo veel douchen (4 persoons huishouden), heb ik de gok genomen.
nu een maand in gebruik.
ik ben niet thuis in de materie, wat bedoel je met een inlaatcombinatie? ik heb er een veiligheidsgroep tussen gezet.
verbruik, als we niet douchen per dag (warmteverlies) 0,4kwh (pomp loopt 2 uur op 200watt)
[Afbeelding]

Als iemand wel geeft gedouched, dan draait de pomp een uur langer.
die piek gisteren in het verbruik, is een legionella run (dan springt warmte element bij).

bevalt eigenlijk wel goed dus.
Op wat voor config heb jij de Lydos draaien? Ik zie dat hij bij ij bijna dagelijks even het element aanspreekt:

Hangt nu ~2 weken en staat op de i-memory stand, enige aanpassing is nachtmodus van 20:00 tot 9:00 uur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:17
Stand green
Dan zal deze nooit het element gebruiken.
Maar deze winter was dat niet genoeg, dan zetten we deze op i-memory en soms even de Boost funktie.
In de winter is deze voor ons 4-en net te klein, zet deze dan op 70 graden, maar dan is het eigenlijk gewoon een electrische boiler, weinig WPB.
Nu druk met andere verbouwing, maar daarna is volgende projectje de Lydos vervangen.

LG-HM051MR-U44

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
remco_k schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:23:
Ah, dat is wel een groot verschil. 1000L kan ik echt niet kwijt. En dat kan ik de Explorer denk ik ook niet aan doen.
1000L krijgt hij wel warm als er niet teveel tapwater wordt gebruikt.
Maar het ding is dat je de vloer snel op wilt stoken op bepaalde tijden: zoals Speedy-Andre al aangeeft heb je dan of een hoog vermogen nodig of een enorme buffer gezien de massa van vvw.
Zelfs een aantal radiatoren houdt hij met moeite op 30 graden en dan koelt hij razendsnel af (binnen 30 minuten is het gedaan). Er is 1 manier waarop ik dit zie gaan werken: je zult het sww moeten gaan circuleren en zo een buffer (200-300L) opwarmen naar 60 graden. Dit meng je dan terug naar 30 graden voor de vvw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

remco_k schreef op zondag 7 mei 2023 @ 03:32:
Ik ben hier in een slapeloze nacht wat plannen aan het smeden voor een Atlantic Explorer v4 270L (waar ik mogelijk binnenkort voor kies), één daarvan is dat ik deze naast SWW wil inzetten om mijn vloerverwarming te voeden.

Wat feitjes vooraf:
* Niet als hoofdverwarming, want dat doe ik met airco's, maar om de kou 's avonds uit de vloer te halen.
* Mijn CV ketel en gasleiding is dan niet meer bestaand.
* Het enige wat op mijn CV leidingen zit of daarop aanstaat is mijn vloerverwarming.
* Ik kan en wil om allerlei redenen niet 24/7 warmte door de vloer pompen (en daarmee de vloer zelf als warmtebuffer gebruiken, dan wordt het namelijk tegen mijn zin in al snel de hoofdverwarming, dat kan qua vermogen van de explorer niet en ook niet omdat de explorer na 24 uur draaien dan stopt en een fout geeft)
* Enkel op momenten dat ik dat wil gaat er warmte de vloer in, hooguit een paar uur per dag. De constructie van mijn vloer en vloerverwarming is dusdanig dat de warmte binnen 1 uur voelbaar is op de vloer. Dus dat kan prima op gezette tijden of met een thermostaat of domotica gebeuren.

Ik denk aan 2 scenario's:

1. De 2e spiraal van de Atlantic gebruiken en daar rechtstreeks met een cv pomp mijn CV water doorheen pompen (of moet dat met een extra gesloten circuit?). Dat maakt echter alleen maar gebruik van het onderste deel van de Atlantic. Ik vermoed dat dat qua energie wat daaruit komt by far niet genoeg is. Zeker niet als ik 's avonds even een uur of 2 warmte door die vloer wil pompen denk ik dat het onderste deel van de Atlantic in no-time koud is.

2. Ik plaats een 2e boiler van 100 of 150L. Hier ga ik geen SWW water doorheen sturen, maar CV water. Ik sluit deze boiler niet aan op de electra. Het is dus slechts een passief extra warmte batterij met isolatie tbv CV water. Met wat leidingen, kleppen, pomp en domotica verwarm ik die 2e boiler middels de 2e spiraal van de Atlantic. Dat kan dus rustig gebeuren en mag heel lang duren. Als ik dan mijn vloer warm wil stoken, ga ik dat 100/150L vat aanspreken voor mijn vloerverwarming, in de hoop dat daar op dat moment genoeg warmte energie in zit opgeslagen om over te dragen aan de vloer.

Scenario 1 is het simpelst uitvoerbaar.
Mijn voorkeur is scenario 2 omdat ik daar een veel beter gevoel bij heb dat het zou kunnen werken (lees: 's avonds de kou uit de vloer halen).
De aansturing kan ik prima zelf ontwerpen en maken, het SWW en CV waterzijdige deel ook. Ik vraag me alleen af of dit warmte-energie-technisch gaat werken zoals ik denk.

Is deze denkwijze raar? Of misschien compleet onhaalbaar? Andere gedachten? Of had ik toch beter een poging moeten doen om de slaap te vatten? :P
als je dat echt wilt gaan doen miet je een leiding tussen de SWW uit en aanvoer zetten met een platenwisselaar en een pomp ertussen, die gebruik je dan om de vloerverwarming op te warmen. en je hoeft alleen de pomp van de platenwisselaar en de vloerverwarming aan te zetten ervoor. je krijgt dan ook maximaal heet water binnen op de vloer dus het zal handig zijn om te spelen met de pompsnelheden als je geen mengverdeler hebt.
niet optimaal maar zorgt wel dat je in korte tijd veel vermogen in de vloer kan duwen.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 16:41
ik afgelopen januari een explorer v4 binnen gekregen
en vorige week geinstalleerd
hij werkt echt top en alle tips hier helpen tot nu toe top (verbruikt minder dan mijn ithodahlerop close-in boiler)

Setup
Explorer v4 270L no coil
alupex leidingen (extra geisoleerd ) Haakse warmwater aansluiting koudwater horizontaal
slaapzak op de kap voor extra demping (nog steeds resonatie op houten vloer, tips zijn welkom ;) )
(ga deze nog onder de voet leggen (https://www.gamma.nl/asso...x10-cm-10-stuks/p/B250502)
parameter; binnen buiten, 52gr, legionella bi-weekly

maar wat ik nu merk is dat de gevoelsmatig warmte verlies optreed in de koudwater leiding
ik heb de warm water en koudwater aluplex leiding parallel lopen aan de onderkant vanaf de boiler
en de koud waterleiding is warmer dan de warm waterleiding na een de dagelijkse run (tot 1,5m vanaf de boiler)

daarnaast valt mij op dat de temperatuur sensor aangeeft op te stoken tot een watertemperatuur van 62gr terwijl hij ingesteld staat op 52gr en de parameter niet meer terug vinden in de installerteur setting (menu+knop halve slag) maar verbruikt niet meer dan 500w bij het opstoken

- hebben meerdere mensen het koude opwarm leiding fenomeen (of gehad) en hoe dit verminderd
- hoe kan ik de temperatuur instelling benadaren zonder reset

[Voor 5% gewijzigd door xtrme op 08-05-2023 10:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xtrme

[Afbeelding]
in de handleiding staat 4 maar dat is een fout van de fabrikant aldus leverancier van mijn v4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

xtrme schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:05:
ik afgelopen januari een explorer v4 binnen gekregen
en vorige week geinstalleerd
hij werkt echt top en alle tips hier helpen tot nu toe top (verbruikt minder dan mijn ithodahlerop close-in boiler)

Setup
Explorer v4 270L no coil
alupex leidingen (extra geisoleerd ) Haakse warmwater aansluiting koudwater horizontaal
slaapzak op de kap voor extra demping (nog steeds resonatie op houten vloer, tips zijn welkom ;) )
parameter; binnen buiten, 52gr, legionella bi-weekly
Legionellarun dient wekelijks gedaan te worden volgens de richtlijnen.
maar wat ik nu merk is dat de gevoelsmatig warmte verlies optreed in de koudwater leiding
ik heb de warm water en koudwater aluplex leiding parallel lopen aan de onderkant vanaf de boiler
en de koud waterleiding is warmer dan de warm waterleiding na een de dagelijkse run (tot 1,5m vanaf de boiler)
Zoek in dit topic even op 'thermosifon'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xtrme
de Peer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Legionellarun dient wekelijks gedaan te worden volgens de richtlijnen.

[...]

Zoek in dit topic even op 'thermosifon'
legionella run doet hij nu volgens de sensor dagelijks (met 62gr), ondanks instelling

thermosifon had ik wel toegepast op de warmwaterleiding maar dus ook op de koud water leiding
even de tang er weer bij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Een enkele keer pakt hij een instelling niet mee, dan even de spanning eraf als hij in rust is.
Mogelijk is het niet de legionella functie want die stel je in op 1-4x per maand en kan niet dagelijks.
Voor zo ver ik weet zou hij alleen met het PV contact steeds naar 62 kunnen gaan, dat is te zien aan het PV symbool op het scherm (rechts boven) en dat kan een foute bedrading onder de kap zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 21:04
Binnenkort moeten we ivm een nieuwe keuken de kraan daar afkoppelen, hoe werkt dit met de warm water leiding? Als ik in de meterkast de hoofdkraan dichtzet, dan komt er geen koud water meer. Maar warm water komt uit de WPB en dat blijft gewoon komen denk ik? Of is dit geen probleem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Bobo89 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:33:
Binnenkort moeten we ivm een nieuwe keuken de kraan daar afkoppelen, hoe werkt dit met de warm water leiding? Als ik in de meterkast de hoofdkraan dichtzet, dan komt er geen koud water meer. Maar warm water komt uit de WPB en dat blijft gewoon komen denk ik? Of is dit geen probleem?
als er een paar meter leiding tussen zit gaat er niets gebeuren volgens mij, dan blijft het op zijn plek.

echter als je direct de dikke koppeling bij de WPB open draait dan lopen er wel 20 liter uit. hij zuigt dan lucht naar binnen en water klotst er langzaam uit. Net als bij een pak drinksap bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bobo89 het warmwater wordt uit de boiler gedrukt door de druk aan de koudwaterzijde.
Bovendien zit in de inlaatcombinatie ook een terugslagklep.
Dus met de hoofdkraan dicht stopt ook het warmwater.
Er is wel een klein risico op implosie als de boiler gesloten afkoelt of als de boiler erg hoog staat en er lager een warmwaterkraan open gaat, dus bij voorkeur op dezelfde verdieping als de boiler een warmwaterkraan open zetten als beluchter.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:28
Ik ben net klaar met het installeren van een Atlantic Explorer v4. Is het normaal dat het stinkt tijdens de eerste keer opstarten?

Wanneer de warmtepompmodus draait, ruikt het naar licht verbrande olie. Als de elektrische verwarming aangaat, ruikt het naar warm/verbrande plastic. Is dat echter normaal zo? Ik heb de elektrische verwarming voorlopig uitgezet en ik observeer zorgvuldig de warmtepompmodus. Feedback wordt op prijs gesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Bobo89 Voor dat soort gevallen is het handig als je zowel aan de warm- als aan de koudwaterkant een afsluitkraan hebt geïnstalleerd. Die zet in in dit soort gevallen altijd beide dicht zodat de boiler compleet afgesloten is van de waterleidingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 18:46
Ik vraag me af of het wel nodig is om de WPB (Atlantic Explorer V4 200l) aan de vloer te bevestigen zoals de handleiding aangeeft?
Iemand nog goede tip hoe het PV contact aan te sluiten in combinatie met Home Assistant?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Neem een 'slimme' schakelaar die HA herkent, zie de V4 handleiding hoe je het aansluit.
Ik heb het zo gedaan dat de schakelaar vanuit de wpb wordt gevoed, zo voorkom je dat er een snoer de wpb uit komt waar (onverwacht) spanning op staat als de wpb zelf geen voeding krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 07:32
argafal schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:13:
Ik ben net klaar met het installeren van een Atlantic Explorer v4. Is het normaal dat het stinkt tijdens de eerste keer opstarten?

Wanneer de warmtepompmodus draait, ruikt het naar licht verbrande olie. Als de elektrische verwarming aangaat, ruikt het naar warm/verbrande plastic. Is dat echter normaal zo? Ik heb de elektrische verwarming voorlopig uitgezet en ik observeer zorgvuldig de warmtepompmodus. Feedback wordt op prijs gesteld.
Ik had ook een vreemde geur de eerste dagen (naar mijn idee). weliswaar een calypso split, maar vond het een tikkie vreemd. nu prima in orde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-06 22:32
Onze vaillant arostor geeft de fout: Anti leg err.
Fout om zijn legionella run uit te voeren dus.
Ik vermoed dat dit met het tijdstip te maken heeft.
De boiler staat ingesteld van 09:00 tot 22:00 op eco modus (warmen met warmtepomp).
nu start het legionella programma precies om 22:00
Alleen dacht ik begrepen te hebben dat als hij het avonds niet kan doen dat die het dan om 09:00 ging uitvoeren.
Iemand zo een goede tip? Liefst laat ik de klok wel op de werkelijke tijd staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-06 22:13
Maar om 9:00 heb je hem ook op eco modus staan en mag het elektrische element dus niet gebruikt worden. Vandaar waarschijnlijk de foutmelding.
Zelf doe ik de anti-legionella run niet structureel met mijn aroSTOR, maar volgens mij moet je iig zorgen dat het elektrische element vrijgegeven staat ten tijde van de ingeplande anti-legionella run. Dus op “Conf”.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-05 23:32
Beste forum leden,

Na hier al talloze uren te hebben gelezen en vergeleken heb ik toch nog wat vragen over een WPB. Hieronder mijn situatie;

Op zolder heb ik op dit moment nog een gasketel hangen (Intergas HRE 36/30, uit 2019). Deze gebruik ik voor verwarmen en warm tapwater. Op korte termijn komt er beneden een airco te hangen op te verwarmen en te koelen. Ook is er een houtkachel aanwezig. Boven zijn alle radiatoren dicht, in de badkamer verwarm ik met een elektrische radiator. Mijn volgende stap om helemaal van het gas af te gaan, is het plaatsen van een WPB. In de badkamer heb ik een ligbad waar 180 liter warm water in gaat. Het kan zijn dat er op dezelfde dag ook nog maximaal 2x gedoucht wordt. Voor warm water beneden is er een close-in boiler geplaatst. Er liggen 10 zonnepanelen op het dak met een ruim overschot aan opbrengst.

Nu de volgende vragen;
- Hoeveel liter inhoud heeft de WPB nodig? Tips/adviezen qua merken en dergelijke zijn zeer welkom!
- Ik lees veel over een RVS vat, is dat het meest wenselijke?
- Ik zou de lucht aanvoer graag van binnen willen halen, gezien de WPB op zolder komt te staan en het daar altijd warm is. De lucht afvoer zou ik recht ophoog door het dak van de dakkapel willen plaatsen. De inhoud van de ruimte waar de lucht wordt aangezogen bedraagt ongeveer 22m3. Is dat voldoende voor constante aanvoer, of krijg ik dan problemen met tocht in huis? De deur in de tussenwand zal altijd dicht zijn. Ik zou de gehele zolder kunnen gebruiken als aanvoer, dit bedraagt dan ongeveer 30m3.
- Kan ik in de lucht afvoer een splitsing maken? In de winter de koude lucht naar buiten, in de zomer de koude lucht binnen houden om het huis wat af te koelen?

Hieronder een afbeelding van de huidige situatie:
- Koud- en warm waterleidingen zijn al aanwezig.
- Overdrukvat is eventueel nog aanwezig van CV.
- Afvoer is aanwezig
- WPB kan niet op de plaats van de ketel i.v.m. schuin dak. Deze zal voor het raam komen staan.

• Shemsha
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 15:03
Kan iemand mij het verschil tussen de Dimplex Edel Eau en de Auer Edel Eau uitleggen?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:05
ron36 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:54:
De boiler staat ingesteld van 09:00 tot 22:00 op eco modus (warmen met warmtepomp).
Alleen dacht ik begrepen te hebben dat als hij het avonds niet kan doen dat die het dan om 09:00 ging uitvoeren.
Iemand zo een goede tip? Liefst laat ik de klok wel op de werkelijke tijd staan.
Ik heb een Auer Edel Eau 270 en heb exact dit issue. Zelfs de termen die je gebruikt zijn hetzelfde. Ik vermoed dat de Auer dezelfde software gebruikt als de aroSTOR?

Anyway, lees dit topic voor mijn ervaringen. Ik ben er nog niet helemaal uit maar na vandaag hopelijk wel, als er weer een run heeft plaatsgevonden.

Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Shemsha schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 02:12:
Kan iemand mij het verschil tussen de Dimplex Edel Eau en de Auer Edel Eau uitleggen?
Ja. De naam.

Volgens mij gewoon precies hetzelfde ding. Net als mijn AWB GeniaAir warmtepomp gewoon een gerelabelde Vaillant aroTHERM Plus is.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
@bassie221188 270L Atlantic of Vailliant lijkt mij prima.
Zolderraam hendel open bij problemen met tocht, hij moet natuurlijk wel ergens buitenlucht vandaan halen.
Zolder koelen kan door de afvoerbuis los te halen maar ik zou hier persoonlijk geen moeite in steken. RVS is wenselijk maar een vat met ACI hybrid vond ik persoonlijk ook prima. Gezien de WPB op zolder staat zou ik wel alle leidingen hard uitvoeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
@bassie221188 een warmtepompboiler van zeg 200-300 liter neemt iets van 300-400m3 lucht per uur. En staat bij opwarmen al gauw meerdere uren te draaien. Iets om te realiseren wanneer je de aanvoer vanuit binnen wilt doen en zeker wanneer je de gebruikte lucht vervolgens naar buiten afvoert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
bassie221188 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:08:
Beste forum leden,

Na hier al talloze uren te hebben gelezen en vergeleken heb ik toch nog wat vragen over een WPB. Hieronder mijn situatie;

Op zolder heb ik op dit moment nog een gasketel hangen (Intergas HRE 36/30, uit 2019). Deze gebruik ik voor verwarmen en warm tapwater. Op korte termijn komt er beneden een airco te hangen op te verwarmen en te koelen. Ook is er een houtkachel aanwezig. Boven zijn alle radiatoren dicht, in de badkamer verwarm ik met een elektrische radiator. Mijn volgende stap om helemaal van het gas af te gaan, is het plaatsen van een WPB. In de badkamer heb ik een ligbad waar 180 liter warm water in gaat. Het kan zijn dat er op dezelfde dag ook nog maximaal 2x gedoucht wordt. Voor warm water beneden is er een close-in boiler geplaatst. Er liggen 10 zonnepanelen op het dak met een ruim overschot aan opbrengst.

Nu de volgende vragen;
- Hoeveel liter inhoud heeft de WPB nodig? Tips/adviezen qua merken en dergelijke zijn zeer welkom!
- Ik zou de lucht aanvoer graag van binnen willen halen, gezien de WPB op zolder komt te staan en het daar altijd warm is. De lucht afvoer zou ik recht ophoog door het dak van de dakkapel willen plaatsen. De inhoud van de ruimte waar de lucht wordt aangezogen bedraagt ongeveer 22m3. Is dat voldoende voor constante aanvoer, of krijg ik dan problemen met tocht in huis? De deur in de tussenwand zal altijd dicht zijn. Ik zou de gehele zolder kunnen gebruiken als aanvoer, dit bedraagt dan ongeveer 30m3.
- Kan ik in de lucht afvoer een splitsing maken? In de winter de koude lucht naar buiten, in de zomer de koude lucht binnen houden om het huis wat af te koelen?

- Afvoer is aanwezig
- WPB kan niet op de plaats van de ketel i.v.m. schuin dak. Deze zal voor het raam komen staan.
[Afbeelding]
Voor een bad vullen en twee douchebeurten kom je met 200 ltr boiler te krap uit m.i. Dus dan wordt het de grotere maat, afhankelijk van merk 270 tot 300 ltr.

De ruimte (22m3 ?, dus een kubus van 3x3x2,4 mtr) is echt te krap voor aanvoer van lucht. Dus dat gaat sterk trekken (onderdruk) aan warmte van het huis als uitvoer naar buiten is. Lijkt me niet verstandig om zonder lucht aanvoer van buiten te werken.

RVS versus geëmailleerde boiler is deels discussie over gewicht en deels discussie over anode. Afgezien van het laatste is een RVS boiler wel een stuk lichter dan een geëmailleerde boiler. Dat maakt dan vervoer en plaatsing gemakkelijker.

Ik heb een Auer Edel Air met RVS vat van 200 ltr met het oog op dat ik hem wellicht wel eens ergens anders wil hebben. Zo'n type is makkelijker de trap op te krijgen :) .

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:25
ron36 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:54:
Oplossing: niet de eco stand gebruiken, maar de comfort-stand en daarbij het element uitzetten bij de minimale temperatuur instelling en de max-opwarmtijd instelling.

Dan doet het programma precies hetzelfde als de eco-stand, maar begint hij wel gewoon met de legionella-run, op 60 graden gewoon alleen op de compressor.

• Gramser
MaartenXM schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:15:
[...]

Oplossing: niet de eco stand gebruiken, maar de comfort-stand en daarbij het element uitzetten bij de minimale temperatuur instelling en de max-opwarmtijd instelling.

Dan doet het programma precies hetzelfde als de eco-stand, maar begint hij wel gewoon met de legionella-run, op 60 graden gewoon alleen op de compressor.
Kun je aangeven welke instellingen je dan gebruikt? Welke minimale temperatuur en welke max-opwarmtijd? Je wil wel 60 graden, maar welke max-opwarmtijdinstelling?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 18:37
@bassie221188 Als de CV-ketel weg is, kun je de oude schoorsteen hergebruiken voor de aanvoer van buitenlucht.

In de zomer kan dat pijpje dicht en zuig je aan vanuit het trapgat.

Van het koelen moet je niet te veel verwachten. De wpb draait maar een paar uur met weinig vermogen.

[Voor 23% gewijzigd door Pim57 op 11-05-2023 16:04]

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shemsha
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 15:03
@Gramser Dat kan kloppen; ik heb met een groothandel van Dimplex gebeld en die zeiden ook dat Dimplex en Auer dezelfde producent hebben, met Auer als een soort van dochter bedrijf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:25
Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Kun je aangeven welke instellingen je dan gebruikt? Welke minimale temperatuur en welke max-opwarmtijd? Je wil wel 60 graden, maar welke max-opwarmtijdinstelling?
Met de minimale temperatuurinstelling geef je aan bij welke temperatuur het noodelement aan gaat. Voor als je hem leegmaakt en zo snel mogelijk weer een beetje warm wilt hebben. En met de maximale opwarmtijd kan je bijvoorbeeld instellen dat na 6 uur op de compressor ook het noodelement mee mag doen om de doeltemperatuur te halen. Beide instelling kan je ook uit zetten, maar daarvoor moet je even de handleiding of installateurshandleiding erbij pakken. Dat is al bijna 2 jaar terug bij mij O-) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Ik snap ‘m 👍🏻

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-06 10:08
bassie221188 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:08:
Beste forum leden,

Nu de volgende vragen;

- Afvoer is aanwezig
[Afbeelding]
Ik zou er een nieuw (niet cv) overdruk vat halen. Ik weet niet of je naar het water uit je cv hebt gekeken maar ieuw... Ook geloof ik dat voor tapwater de overdruk vaten net anders zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-06 20:28
Sjors81 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:06:
[...]

Eindelijk eentje gevonden! Nog geen 25 euro per stuk👌
Helaas....de anodes die notabene rechtstreeks via de importeur werden geleverd, waren niet geschikt. Er moet voor dit model een verloopstuk opgezet worden. Deze hadden ze weliswaar bijgeleverd maar was totaal niet geschikt. De pakking die er tussen hoort te zitten schiet er onderuit tijdens het aandraaien waardoor de boiler niet meer waterdicht was. Dit overigens uitgevoerd door een ervaren installateur. Deze gaf aan dat dit absoluut niet geschikt was. Anodes teruggestuurd en ook nog contact gehad met de importeur. Die haalt zijn schouders op en geeft aan dat dit het moet zijn.

Geluk was dat de anode na 5 jaar gebruik nog in prima staat was. Deze kon nog minstens een jaar of 3 a 4 mee. dus heb hem maar weer laten terugzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xarow
  • Nu online
Ik heb hier de afgelopen dagen ook een warmtepompboiler geinstalleerd. Het is de Bulex Magna Aqua 150l geworden. Nu heb ik toch nog een aantal vragen:

- Ik heb de inlaatcombinatie van de CV ketel hergebruikt en niet goed opgelet. Deze is 8 bar en in de handleiding staat 6 bar aangegeven. Is dit een probleem, en akn ik deze dus beter vervangen voor eentje van 6 bar?
- Ik had begrepen uit het eerder lezen van dit topic dat een flexibele slang als dielektrische koppeling telt. Nu heb ik de volgende slang gebruikt: https://www.hornbach.nl/p...itendraad-70-cm/10392676/
Op de foto lijkt deze goed, echter is de koppeling die er werkelijk op zit van messing(?) en zou dat niet goed zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
xarow schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:24:
Ik heb hier de afgelopen dagen ook een warmtepompboiler geinstalleerd. Het is de Bulex Magna Aqua 150l geworden. Nu heb ik toch nog een aantal vragen:

- Ik heb de inlaatcombinatie van de CV ketel hergebruikt en niet goed opgelet. Deze is 8 bar en in de handleiding staat 6 bar aangegeven. Is dit een probleem, en akn ik deze dus beter vervangen voor eentje van 6 bar?
- Ik had begrepen uit het eerder lezen van dit topic dat een flexibele slang als dielektrische koppeling telt. Nu heb ik de volgende slang gebruikt: https://www.hornbach.nl/p...itendraad-70-cm/10392676/
Op de foto lijkt deze goed, echter is de koppeling die er werkelijk op zit van messing(?) en zou dat niet goed zijn lijkt mij?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je ook gedacht aan KIWA gekeurd spul? Ik zie het op de Hornbach site niet staan bij die slangen en die afsluitkraan moet je ook even controleren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xarow
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Heb je ook gedacht aan KIWA gekeurd spul? Ik zie het op de Hornbach site niet staan bij die slangen en die afsluitkraan moet je ook even controleren.
Je bedoelt de kogelkraan met de blauwe hendel? Die is Kiwa gekeurd ja. Of bedoel je de aftapkraan?

Slangen weet ik niet zeker. Maar lijkt me wel toch aangezien het bij de CV installatie schappen ligt. Maar wel een goede om te controleren ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
xarow schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Je bedoelt de kogelkraan met de blauwe hendel? Die is Kiwa gekeurd ja. Of bedoel je de aftapkraan?

Slangen weet ik niet zeker. Maar lijkt me wel toch aangezien het bij de CV installatie schappen ligt. Maar wel een goede om te controleren ja.
Ik bedoelde de rode maar ik had niet gezien dat het een aftapkraantje was. Lijkt mij geen probleem.

Voor de slangen wel even kijken of KIWA daar ook van belang is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 15:15

Je kunt de flexibele slangen doormeten met een multimeter of ze geleiden of niet. Die van mij doen dat wel.
Zit die kogelkraan na de inlaatcombinatie? Zoja is dat best tricky, wanneer iemand deze dicht zet kan de druk tijdens opwarmen mogelijk niet weg en explodeerd de boiler. In de inlaatcombinatie zit al een kraan (de zwarte draaiknop)

PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xarow
  • Nu online
Skipper-93 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:32:
[...]

Je kunt de flexibele slangen doormeten met een multimeter of ze geleiden of niet. Die van mij doen dat wel.
Zit die kogelkraan na de inlaatcombinatie? Zoja is dat best tricky, wanneer iemand deze dicht zet kan de druk tijdens opwarmen mogelijk niet weg en explodeerd de boiler. In de inlaatcombinatie zit al een kraan (de zwarte draaiknop)
Thanks voor de info. Hoe dien ik hem correct door te meten dan? Tussen boiler en koppeling slang, of tussen de twee slang koppelingen?

Kogelkraan zit inderdaad na de inlaatcombinatie. Als ik de inlaatcombinatie dien te vervangen voor eentje van 6 bar dan zal ik gelijk die kogelkraan weghalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter

Zo zwart-wit is het niet met dilectrisch, de koppeling tussen 2 materialen is wat corrosie veroorzaakt.
De Bulex heeft een gewone anode dus ik zou er toch een koppelstuk tussen zetten aan de warme kant. mede omdat je verderop alsnog op koper overgaat.
Als de Bulex een maximale druk van 6 bar aan kan zou ik zeker de 8 bar inlaatcombinatie vervangen, dat deze ouder is maakt het nog iets kritischer.
Het tapkraantje kan beter niet daar zitten waar je de boiler geheel afsluit, beter voorbij de inlaatcombinatie maar ik snap wel dat je hem op het laagste punt wilde hebben :)
Of maak het zo dat je de boiler niet kan afsluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xarow
  • Nu online
Okay, dieelektrische koppeling en nieuwe inlaatcombinatie is besteld. Morgen komt het binnen, dus dan gelijk maar aanpassen. Bedankt voor de informatie!

Nog één vraag dan: Is het mogelijk om de aanpassingen te doen zonder de boiler leeg te hoeven laten lopen? Ik ben bang van niet, maar hoop van wel O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@xarow Het warme water room je af van de bovenkant van het vat. Ook al lijkt het dat warm uit de onderkant vandaan komt, kun je prima e.e.a. vervangen aan de warme kant als je de kogelkraan afsluit. Ik verwacht wel dat je een litertje (warm) water moet opvangen.
Ook de inlaatcombi is te vervangen als je de hoofdkraan (of andere kraan die voor de IC zit) dicht zet en ook de kogelkraan nog even dicht laat. Zo te zien heb je wel een kogelkraan met aftapplug (dat zwarte ding). Daar kun je de leidingen mee leeg laten lopen voordat je de boel gaat losdraaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:19
Hoi allemaal,

Ik heb een Panasonic warmtepompboiler in bestelling staan maar de levering gaat traag. Ik heb de optie tot een alternatief, de Atlantic Explorer V4 die ook nog iets goedkoper blijkt te zijn. Is dit een waardig alternatief? Weet iemand ook of deze toevallig via een smarthome aan te sturen is of uit te lezen is?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:03:
Hoi allemaal,

Ik heb een Panasonic warmtepompboiler in bestelling staan maar de levering gaat traag. Ik heb de optie tot een alternatief, de Atlantic Explorer V4 die ook nog iets goedkoper blijkt te zijn. Is dit een waardig alternatief? Weet iemand ook of deze toevallig via een smarthome aan te sturen is of uit te lezen is?
Nou welkom in dit topic. geen goede binnenkomer op deze manier. dit is zo ongeveer 'het atlantic explorer v4 topic' dus waag er eerst maar eens een paar zoekopdrachtjes binnen dit topic aan.

Ook aansturing via smarthome is tot in den treure besproken hier. Dat is een van de meest gestelde vragen. Zoek eens op 'PV contact'.

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 16-05-2023 14:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:19
de Peer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Ook aansturing via smarthome is tot in den treure besproken hier. Dat is een van de meest gestelde vragen. Zoek eens op 'PV contact'.
Sorry, maar dat is geen aansturing ;) Er zijn ook dingen zoals Overkiz maar daar lees in niet zoveel over.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Sorry, maar dat is geen aansturing ;) Er zijn ook dingen zoals Overkiz maar daar lees in niet zoveel over.
Veel mensen hier sturen de Atlantic zo aan, inclusief ik.

Cozytouch kan ook maar als je het topic leest zie je dat mensen daar niet laaiend enthousiast over zijn.

[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 16-05-2023 18:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:05
Iemand bekend met het verschil en welke voor de Atlantic Explorer V4 geschikt is @Sebazzz

Atlantic Cozytouch bridge

Orcon Cozytouch Bridge V2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:24:
Iemand bekend met het verschil en welke voor de Atlantic Explorer V4 geschikt is @Sebazzz

Waar wil je het voor gebruiken? Wat is je verwachting ervan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:24:

Met Sonoff en HA kom je ook een heel eind, ik lees hier de temperatuur af kan eventueel ook starten en krijg mooie grafieken in HA.

[Voor 30% gewijzigd door wizzopa op 16-05-2023 18:53]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik heb de Overkizz integratie in HA, met de EX V3 heb je dan verbruik, ingestelde temperatuur en of hij loopt.
Domoticz heeft een plug-in die meer kan, met name de timers, afwezigheid, boost en werking modus.
De EX V4 (en andere nieuwere wpb's) kunnen meer zoals de gemeten temperatuur tonen.

Een Cozytouch bridge V2 van Orcon ken ik niet, wel van andere (wpb) merken en volgens mij verschilt hij met de oude (V1) alleen omdat hij wifi heeft ipv een rj45.
Ze praten allemaal met een server wat een nadeel is, recent lag ie er een hele dag uit voor onderhoud :/

Somfy is wel bezig om de bridges lokaal via een api toegankelijk te maken maar nog niet bij de Cozytouch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Speedy-Andre kun je met Domoticz ook alleen de ventilator starten? Zit in het servicemenu, dus ik verwacht van niet.
(Hier HA met Overkiz-integratie om e.e.a. uit te lezen.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
timovd schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:45:
@Speedy-Andre kun je met Domoticz ook alleen de ventilator starten? Zit in het servicemenu, dus ik verwacht van niet.
(Hier HA met Overkiz-integratie om e.e.a. uit te lezen.)

Ik heb deze ook in de TS gezet, de oude was niet erg actueel meer.
Je kan niet meer dan je met de app doet dus geen installatiemenu helaas.

De ventilator starten is een always on instelling, niet handig vind ik.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Na succes qua vermindering verbruik van onze eboiler zijn we hier nu ook een voorzichtige poging aan het doen het verbruik van onze warmtepompboiler (Vaillant arostor 200ltr) te verlagen.

Tot nu toe stond de temperatuur hier ingesteld op 55 graden. Dat is verlaagd naar 45 graden met een legionella-run per 30 dagen.

Uiteraard is het dagelijkse verbruik nu wat lager, alhoewel het totale effect nu lastig in te schatten is omdat het verbruik hier dagelijks wisselt en met de seizoenen verandert. Bovendien gaat er natuurlijk het extra verbruik van de legionella-run bijkomen. We zijn erg benieuwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 16:00
Sjamo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:42:

Tot nu toe stond de temperatuur hier ingesteld op 55 graden. Dat is verlaagd naar 45 graden met een legionella-run per 30 dagen.
1 x per 30 dagen legionella-run is wel beetje weinig.....

Volgens de richtlijnen van ISSO publicatie 30.5 en 55.1 dient wekelijks de boiler gedesinfecteerd te worden. Dat kan door de gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:01

Swerfer

Hmm...

Zijn jullie ergens een WPB tegengekomen met een geringe inbouwdiepte (max 42cm)? Inhoud minimaal 100 liter. De meeste zijn rond en ongeveer 54cm diameter. De breedte kan tot 90cm en de hoogte tot 120cm.

Crypto.com

• Carboy54
Swerfer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:53:
Zijn jullie ergens een WPB tegengekomen met een geringe inbouwdiepte (max 42cm)? Inhoud minimaal 100 liter. De meeste zijn rond en ongeveer 54cm diameter. De breedte kan tot 90cm en de hoogte tot 120cm.
123x52x53 Atlantic Calypso 100 liter

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:01

Swerfer

Hmm...

Carboy54 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:17:
[...]

123x52x53 Atlantic Calypso 100 liter
Die is breder dan 42cm :?

Crypto.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
@Swerfer boilers zijn over het algmeen rond. De warmtepompboilers die aan de buitenkant vierkant zijn hebben (voor zover ik gezien heb) ook een ronde/cilindervormig boilervat.

Een maximale inbouwdiepte van 42cm zal vanwege de isolatie waarschijnlijk maximaal 38cm diameter boilervat betekenen (2cm isolatie per kant). Al denk ik dat de isolatiedikte+behuizing vaak iets dikker zijn en je dus nog minder over houdt. Bovendien houd ik dan ook nog geen rekening met ophangbeugels en aansluitingen. 36cm is waarschijnlijk iets realistischer.
Bij een monoblock warmtepompboiler zit de wp bovenop en van je maximaal beschikbare hoogte van 120cm gaat dan ca 30cm af voor het boilervat zelf. En dan heb je geen enkele speling/ruimte voor de luchtaanvoer en afvoer die bovenop zit en aansluitingen. Maar laten we zeggen dat je 85cm hoogte over houdt voor het daadwerkelijk boilervat.

Een cilinder van 36cm doorsnede en een hoogte van 85cm heeft ca 87 liter inhoud.

Moraal van het verhaal: de kans dat je een wpboiler vindt die zowel aan de maten als minimaal 100 liter inhoud voldoet lijkt me heel klein.
Misschien een split warmtepompboiler, maar ook die ben ik nog niet tegengekomen met een inbouwdiepte van maximaal 42cm.
Heel misschien kun je 2x80 liter wpboilers vinden die aan de maten voldoen, maar ook die zijn voor zover ik gezien heb rond de 52cm diep.

• Carboy54
42 cm ga je niet vinden 😁

Acties:
  • +4Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 21:35

Eindelijk gelukt, m'n Atlantic Calypso Split draait met de buitenunit!

Omdat de airco monteur wat vertraagd was een aantal dagen op "emergency mode" gedraaid en dagelijks 8KWh verbruikt om een half vat op 65 graden te houden. Nu staat 'ie 350W te gebruiken om het hele vat netjes naar de 52 graden te krijgen. Op alle plekken ingesteld dat het elektrische element niet gebruikt mag worden, ben benieuwd waar we qua verbruik naar toe gaan.

Enige issue wat ik nu heb/zie is dat de warmwaterleiding heet is totdat deze weer naar beneden knikt. Omdat op de split de aansluiting echt recht bovenop zit is dat nog wel een 35cm ofzo. Ben begonnen dat te isoleren, nog maar eens even wat scoren bij de bouwmarkt om daar niet heel veel warmte te verliezen. De beruchte thermo… ehhhh…. Dat.

Nu was ik al even aan het stoeien met de Cozytouch en Domoticz... Echter dat is nog een hele puzzel. In het menu kan ik de water temperatuur en de sensoren van de warmtepomp zien, maar dat wil nog niet zo via de CT. Ik heb het script van Ogone geprobeerd, die kan wel de server query's en ziet de boiler, maar maakt geen sensoren aan. M'n gebrekkige Franse skills geven me het idee dat de boiler niet ondersteund wordt door het script.

Wat gebruiken jullie hier om deze unit uit te lezen? Thanks!

[Voor 20% gewijzigd door supernova99 op 19-05-2023 15:16. Reden: Extra foto’s]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Een bekend probleem met het script is dat hij voor Python 2.7 is, 3.x werkt niet of gebrekkig.
Heb je Python 2.7 al dan hoef je in de cron alleen de versie toe te voegen, niet python maar python2.7.

Ik zie dat iemand gegevens van de split naar Obone heeft gemaild maar Obone post al een jaar niet meer.
https://easydomoticz.com/...opic.php?p=102875#p102875

Dat is niet nieuw, hij is eerder heel lang van de radar verdwenen :/

Ik dacht dat mijn dak vol stond, ik ben niet de enige :)

[Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-05-2023 15:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

supernova99 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eindelijk gelukt, m'n Atlantic Calypso Split draait met de buitenunit!

Omdat de airco monteur wat vertraagd was een aantal dagen op "emergency mode" gedraaid en dagelijks 8KWh verbruikt om een half vat op 65 graden te houden. Nu staat 'ie 350W te gebruiken om het hele vat netjes naar de 52 graden te krijgen. Op alle plekken ingesteld dat het elektrische element niet gebruikt mag worden, ben benieuwd waar we qua verbruik naar toe gaan.

Enige issue wat ik nu heb/zie is dat de warmwaterleiding heet is totdat deze weer naar beneden knikt. Omdat op de split de aansluiting echt recht bovenop zit is dat nog wel een 35cm ofzo. Ben begonnen dat te isoleren, nog maar eens even wat scoren bij de bouwmarkt om daar niet heel veel warmte te verliezen. De beruchte thermo… ehhhh…. Dat.

[Afbeelding]

Nu was ik al even aan het stoeien met de Cozytouch en Domoticz... Echter dat is nog een hele puzzel. In het menu kan ik de water temperatuur en de sensoren van de warmtepomp zien, maar dat wil nog niet zo via de CT. Ik heb het script van Ogone geprobeerd, die kan wel de server query's en ziet de boiler, maar maakt geen sensoren aan. M'n gebrekkige Franse skills geven me het idee dat de boiler niet ondersteund wordt door het script.

Wat gebruiken jullie hier om deze unit uit te lezen? Thanks!
Thermosifon :) of siphon?

Veel mensen lezen hem niet uit, maar hebben zelf een extra temperatuursensor geplaatst. Die gebruik ik om te bepalen of het PV contact aan moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 21:35
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:45:
Een bekend probleem met het script is dat hij voor Python 2.7 is, 3.x werkt niet of gebrekkig.
Heb je Python 2.7 al dan hoef je in de cron alleen de versie toe te voegen, niet python maar python2.7.

Ik zie dat iemand gegevens van de split naar Obone heeft gemaild maar Obone post al een jaar niet meer.
https://easydomoticz.com/...opic.php?p=102875#p102875

Dat is niet nieuw, hij is eerder heel lang van de radar verdwenen :/

Ik dacht dat mijn dak vol stond, ik ben niet de enige :)
Dank!

Heb die thread idd gescand maar er lijkt vrij weinig te gebeuren. Even ook de code bekeken maar dat is niet in een vorm/leesbaarheid dat ik er wat mee zou kunnen. M'n pi draait python2.7, ik krijg wel de dummy driver in domotica er bij idd. Dus geen ondersteuning voor de boiler helaas. Er zijn nog wel wat andere scripts die de cozytouch uit kunnen lezen zag ik, misschien maar eens knutselen als ik ergens tijd over heb... hahahaha.

Dak is inderdaad helemaal vol, past eigenlijk niets echt meer bij. 13 panelen, een airco en de Fujitsu unit van de Calypso.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:04:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb deze ook in de TS gezet, de oude was niet erg actueel meer.
Je kan niet meer dan je met de app doet dus geen installatiemenu helaas.

De ventilator starten is een always on instelling, niet handig vind ik.
Even voor mijn beeldvorming: je hebt ook dan nog steeds eerst een bridge nodig?

Ik had gehoopt dat er ondertussen wel wat software ergens kon draaien die een bridge na zou doen waar de boiler zo aan kon...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: je hebt ook dan nog steeds eerst een bridge nodig?

Ik had gehoopt dat er ondertussen wel wat software ergens kon draaien die een bridge na zou doen waar de boiler zo aan kon...
Je hebt een IO box van Somfy nodig, het is een gesloten protocol met inmiddels beperkte api toegang.
Een hobby alternatief is zelf een temperatuursensor toevoegen en het pv contact gebruiken voor start/stop.
Ik heb beide, de temperatuur kan de Cozytouch niet uitlezen bij een Ex V3.

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee