Ik neem aan dat je wel de anti legionella-functie aan hebt staan?supernova99 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:51:
Op alle plekken ingesteld dat het elektrische element niet gebruikt mag worden
Absoluut! Zit niet te wachten op een mega probleem thuisSwerfer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:26:
[...]
Ik neem aan dat je wel de anti legionella-functie aan hebt staan?

Volgens mij kan de split dat overigens met de warmtepomp, heeft hij het element niet voor nodig. De buiten unit is maximaal 1100W - dus die heeft wel wat meer power dan de Explorer.
[Voor 27% gewijzigd door supernova99 op 19-05-2023 22:16]
Ik twijfel of dat op de compressor kan, heb het idee van niet. Bij mij gaat hij 1x in de week op 2800watt voor een 40minuten. Dat zal de LG run zijn.supernova99 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:15:
[...]
Absoluut! Zit niet te wachten op een mega probleem thuis
Volgens mij kan de split dat overigens met de warmtepomp, heeft hij het element niet voor nodig. De buiten unit is maximaal 1100W - dus die heeft wel wat meer power dan de Explorer.
Ps, hoe lees je de temperatuur uit in het menu? Heb ik nog niet gevonden 🙂
Mijn Ferolli kan tot 62 graden op alleen de warmtepomp. Sommige WP kunnen dat dus. Maar voor anti legionella ga ik hier eens per week tot de max waarbij de hele tank >70 (bovenin >75) graden wordt. Dat moet dan met het element. Met legionella zou ik geen risico nemen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput
60 graden is genoeg voor Legionella en voldoet aan de geldende richtlijnen. Dus tsja hoger gaan is niet nodig tenzij je misschien vermoed dat je onderin de 60 graden niet haalt.Glashelder schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:28:
Mijn Ferolli kan tot 62 graden op alleen de warmtepomp. Sommige WP kunnen dat dus. Maar voor anti legionella ga ik hier eens per week tot de max waarbij de hele tank >70 (bovenin >75) graden wordt. Dat moet dan met het element. Met legionella zou ik geen risico nemen.
als je die 60 niet hoog genoeg vindt zou je 1 x per jaar naar 75 kunnen gaan bijvoorbeeld.
[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 22:32]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
de atlantic explorer serie kan tot 62 met de compressor. de calypso versie kan dat volgens mij ook als de leiding niet te lang is en de leidingisolatie goed is.
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Er was hier een ander topic geënt op specifiek dit onderwerp en daar bleek dat bij 62 graden de onderkant van de boiler niet in de buurt komt van de 60 graden.de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:31:
[...]
60 graden is genoeg voor Legionella en voldoet aan de geldende richtlijnen. Dus tsja hoger gaan is niet nodig tenzij je misschien vermoed dat je onderin de 60 graden niet haalt.
als je die 60 niet hoog genoeg vindt zou je 1 x per jaar naar 75 kunnen gaan bijvoorbeeld.
Vandaar mijn keus voor 75 graden

Op de Calypso zit het in het “advanced” menu (arrow-up + menu voor 5s) onder Information -> Sensors.Maurice1066 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:22:
[...]
Ps, hoe lees je de temperatuur uit in het menu? Heb ik nog niet gevonden 🙂
[Voor 56% gewijzigd door supernova99 op 20-05-2023 05:44]
Is er een mogelijkheid vanuit de CozyTouch app of vanuit HA om de Explorer V4 een signaal te geven om op te warmen zonder boost en buiten het schema om?
[Voor 8% gewijzigd door timovd op 20-05-2023 12:13]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Ja, door het PV contact te schakelen met bijvoorbeeld een Shelly of Sonoff met Tasmotatimovd schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:56:
Is er een mogelijkheid vanuit de CozyTouch app of vanuit HA om de Explorer V4 een signaal te geven om op te warmen zonder boost en buiten het schema om?
Zou een warmtepomp boiler voor zijn lucht aanvoer en afvoer op de aansluiting geplaatst kunnen worden waar de HR CV ketel zijn aanvoer van verse lucht en zijn rookgassen op had of moet er hiervoor het e.e.a. worden aangepast?
Als het een concentrische rookgasafvoer is zou ik het niet doen. Die afvoerpijp werkt gedeeltelijk als een warmtewisselaar en dan zal bij een warmtepomp de koude uitgangslucht de 'warme' ingangslucht gedeeltelijk afkoelen wat je juist niet wilt.RVerheijden schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:38:
Zou een warmtepomp boiler voor zijn lucht aanvoer en afvoer op de aansluiting geplaatst kunnen worden waar de HR CV ketel zijn aanvoer van verse lucht en zijn rookgassen op had of moet er hiervoor het e.e.a. worden aangepast?
Een concentrische rookgasafvoer bestaat uit één buis waar nog een buis in zit. De binnenste buis zorgt voor de afvoer van schadelijke verbrandingsgassen van de cv-ketel. Deze rookgassen zijn warm, waardoor de binnenste pijp dus ook warm wordt. De buitenste buis zorgt voor de toevoer van zuurstof van buiten. De buitenlucht is koud maar wordt langs de warme binnenpijp opgewarmd, waardoor er energie wordt bespaard.
[Voor 29% gewijzigd door Swerfer op 21-05-2023 08:26]
Ok dan moet ik even kijken hoe ik dat ga oplossen. Het binnenwerk kan ik zelf echter heb hoogtevrees dus kan niet zelf het dak op. Dat wordt kijken of een dakdekker of installateur tijd heeft om de benodigde aanpassing aan het dak te maken.
Bij ons is de boiler nu op binnen binnen bedrijf vanaf begin maart en dat bevalt eigenlijk goed. Wij hebben nog een 3 voudige dak doorvoer waar in het verleden ook de centrale afzuiging op zit. De afzuiging heeft sinds de ventilatie warmte pomp een eigen geïsoleerde doorvoer. Ik zou dus eventueel van de 3 voudige doorvoer het ventilatie gedeelte willen gebruiken voor de aanvoer en de 2 cv kanalen voor de afvoer.Swerfer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:08:
[...]
Als het een concentrische rookgasafvoer is zou ik het niet doen. Die afvoerpijp werkt gedeeltelijk als een warmtewisselaar en dan zal bij een warmtepomp de koude uitgangslucht de 'warme' ingangslucht gedeeltelijk afkoelen wat je juist niet wilt.
[...]
Zou dit werken met een dimplex 200ltr?
snameroc
Natuurlijk werkt het, maar ook hier zal de koude uitgangslucht van de warmtepompboiler de inlaatlucht deels afkoelen. Dat betekent dat je rendement van de warmtepomp omlaag gaat. Hoeveel dat zal zijn weet ik niet, dat zou je proefondervindelijk moeten vaststellen. Je kan ook alleen de afvoer naar buiten laten lopen en de invoer van binnen laten komen.snameroc schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:11:
[...]
Bij ons is de boiler nu op binnen binnen bedrijf vanaf begin maart en dat bevalt eigenlijk goed. Wij hebben nog een 3 voudige dak doorvoer waar in het verleden ook de centrale afzuiging op zit. De afzuiging heeft sinds de ventilatie warmte pomp een eigen geïsoleerde doorvoer. Ik zou dus eventueel van de 3 voudige doorvoer het ventilatie gedeelte willen gebruiken voor de aanvoer en de 2 cv kanalen voor de afvoer.
Zou dit werken met een dimplex 200ltr?
Inderdaad zoals genoemd aanvoer van binnen uit altijd 15 graden voor een betere cop. Ik gebruik beide cv kanalen voor afvoer. Laatste ongeïsoleerde deel geeft wel wat extra condens.Swerfer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:04:
[...]
Natuurlijk werkt het, maar ook hier zal de koude uitgangslucht van de warmtepompboiler de inlaatlucht deels afkoelen. Dat betekent dat je rendement van de warmtepomp omlaag gaat. Hoeveel dat zal zijn weet ik niet, dat zou je proefondervindelijk moeten vaststellen. Je kan ook alleen de afvoer naar buiten laten lopen en de invoer van binnen laten komen.
Maar dat is warmte van de warmte pomp in de winter, we gaan het in de winter even aankijken. Het gas is wel afgesloten maar de cv ketel hangt er nog. Die zal eerst nog weg moeten.
snameroc
Beste Tweakers,
Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp boiler, maar er is voor mij niet duidelijk wat de beste oplossing voor mijn situatie is. Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een huis gekocht uit 1935. Het energielabel is C, wat best prima is voor zijn leeftijd. Er komen direct zonnepanelen en verwarmen zal met airco units gebeuren. Hiermee verwacht ik dat het gasverbruik al flink omlaag gaat, maar ik denk dat een warmtepompboiler een mooie aanvulling zal zijn.
Nu is de badkamer op dit moment op de begane grond, maar de badkamer zal worden verplaatst naar boven. Gezien dit al een flinke klus zal zijn, wil ik op dat moment direct de boiler plaatsen. De grootste vraag die ik hierbij heb, is of een warmtepomp boiler dicht bij de CV moet worden geplaatst. Mijn idee was om de boiler boven naast de badkamer te plaatsen, maar de CV hangt beneden. Kan dat zomaar of komt daarbij nog veel werk kijken? In principe is het prima om boven het warme water uit de boiler te laten komen, en beneden gewoon uit de CV.
Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp boiler, maar er is voor mij niet duidelijk wat de beste oplossing voor mijn situatie is. Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een huis gekocht uit 1935. Het energielabel is C, wat best prima is voor zijn leeftijd. Er komen direct zonnepanelen en verwarmen zal met airco units gebeuren. Hiermee verwacht ik dat het gasverbruik al flink omlaag gaat, maar ik denk dat een warmtepompboiler een mooie aanvulling zal zijn.
Nu is de badkamer op dit moment op de begane grond, maar de badkamer zal worden verplaatst naar boven. Gezien dit al een flinke klus zal zijn, wil ik op dat moment direct de boiler plaatsen. De grootste vraag die ik hierbij heb, is of een warmtepomp boiler dicht bij de CV moet worden geplaatst. Mijn idee was om de boiler boven naast de badkamer te plaatsen, maar de CV hangt beneden. Kan dat zomaar of komt daarbij nog veel werk kijken? In principe is het prima om boven het warme water uit de boiler te laten komen, en beneden gewoon uit de CV.
Dat valt wel mee, maar je moet er wel rekening mee houden dat je mogelijk bij je CV een dode leiding houdt. Je kan niet twee actieve bronnen van warm water hebben, dus je zult de warmwaterleiding van je CV af moeten sluiten. Dat wil je niet, dus je wilt ervoor zorgen dat je af en toe daar water doorheen kan laten lopen.
Ik heb hier iets soortgelijks: mijn CV hing op zolder maar het zou zo'n gedoe zijn om daar de WPB te krijgen, dat die nu in de schuur staat. Het gevolg is dat de waterleidingen naar de CV nu dood zijn. Als straks de CV weg gaat, dan monteer ik daar gewoon een klein wastafeltje die af en toe gebruikt zal gaan worden.
Ik heb hier iets soortgelijks: mijn CV hing op zolder maar het zou zo'n gedoe zijn om daar de WPB te krijgen, dat die nu in de schuur staat. Het gevolg is dat de waterleidingen naar de CV nu dood zijn. Als straks de CV weg gaat, dan monteer ik daar gewoon een klein wastafeltje die af en toe gebruikt zal gaan worden.
[Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 22-05-2023 17:00]
Hierbij heb je dus wel extra leidingen moeten leggen van de schuur naar de keuken en badkamer toch? Dus in mijn geval moet er een leiding van boven naar beneden(de keuken) lopen?Glashelder schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:00:
Dat valt wel mee, maar je moet er wel rekening mee houden dat je mogelijk bij je CV een dode leiding houdt. Je kan niet twee actieve bronnen van warm water hebben, dus je zult de warmwaterleiding van je CV af moeten sluiten. Dat wil je niet, dus je wilt ervoor zorgen dat je af en toe daar water doorheen kan laten lopen.
Er liep hier al een leiding van de badkamer naar de keuken (de CV hangt er boven). Maar toegegeven: ik heb die 30 jaar oude verrotte koperen leidingen wel vervangen door vers kunststof jaChannonXL schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:03:
[...]
Hierbij heb je dus wel extra leidingen moeten leggen van de schuur naar de keuken en badkamer toch? Dus in mijn geval moet er een leiding van boven naar beneden(de keuken) lopen?

Dus voorheen was het: CV (warmtebron) -> badkamer -> keuken
Nu is het: WPB (schuur) -> keuken -> badkamer -> CV (dode leiding).
Zou je die leiding dan niet beter afdoppen in de badkamer? Zoals je het beschrijft klinkt het als een ultieme bron voor legionella....Glashelder schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:11:
[...]
Er liep hier al een leiding van de badkamer naar de keuken (de CV hangt er boven). Maar toegegeven: ik heb die 30 jaar oude verrotte koperen leidingen wel vervangen door vers kunststof ja(er was iets mis met de oude koperen leidingen want er komt maar 7L/min uit in de keuken
) De keuken grenst weer aan de schuur.
Dus voorheen was het: CV (warmtebron) -> badkamer -> keuken
Nu is het: WPB (schuur) -> keuken -> badkamer -> CV (dode leiding).
Dat gaat niet, zit achter een koofjurjen_g schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:31:
[...]
Zou je die leiding dan niet beter afdoppen in de badkamer? Zoals je het beschrijft klinkt het als een ultieme bron voor legionella....

Maar daarom zeg ik toch dat er een wastafeltje boven komt? Dan wordt die leiding dus met enige regelmaat doorgespoeld. En die leiding zal maar kort warm zijn natuurlijk: na het douchen koelt ie gelijk weer af.
Excuus had in mijn hoofd je dode leiding na dat wastafeltje getekend... Overigens koelt de leiding natuurlijk niet ver genoeg af, want je gaat er geen koud water doorheen stromen, dus je zal toch wel met enige regelmaat moeten doorspoelen. Ik zou zelf wel overwegen om de koof open te maken om het iets rigoureuzer af te doppen, of gewoon een hele 2e badkamer bij het oude cv hok maken en vaak genoeg gebruikenGlashelder schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:37:
[...]
Dat gaat niet, zit achter een koof
Maar daarom zeg ik toch dat er een wastafeltje boven komt? Dan wordt die leiding dus met enige regelmaat doorgespoeld. En die leiding zal maar kort warm zijn natuurlijk: na het douchen koelt ie gelijk weer af.

Waar platsen jullie een temperatuursensor op de atlantic explorer v4?de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:00:
[...]
Veel mensen lezen hem niet uit, maar hebben zelf een extra temperatuursensor geplaatst. Die gebruik ik om te bepalen of het PV contact aan moet.
De mijne heeft de extra solar coil en op die hoogte zit een opening voor een sensor. Maar die zit erg laag, is er een beter locatie hogerop? Dank jullie wel voor wat inspiratie!
Ik heb de V3 en heb de sensor geplaats bij de originele sensor van de atlantic. Die kun je er uit trekken en dan samen met de nieuwe terugzetten. Dat is in deel 1 van dit topic ook wel een aantal keer vastgelegd op foto.argafal schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Waar platsen jullie een temperatuursensor op de atlantic explorer v4?
De mijne heeft de extra solar coil en op die hoogte zit een opening voor een sensor. Maar die zit erg laag, is er een beter locatie hogerop? Dank jullie wel voor wat inspiratie!
zit op 2/3 hoogte dacht ik.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
In die extra solar coil heb ik ook een sensor en zoals hierboven geschreven naast de originele sensor achter het display naast het verwarmings element.argafal schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Waar platsen jullie een temperatuursensor op de atlantic explorer v4?
Daar waar de witte en roze kabel in gaan.
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Ik heb nu nog steeds geen WPB staan. Ideale apparaat zou voor mij een split Vailant Arostor 270l zijn denk ik (bestaat uiteraard niet) :
- RVS vat
- twee contacten om te sluiten (standaard temp 45 graden, 1e contact sluiten dan temp naar 55 graden, 2e contact sluiten dan temp naar 65 graden)
- split zodat het geen geluid maakt tussen de slaapkamers + geen dakdoorvoeren nodig
(( - idealiter zou het ook een horizontaal vat zijn, maar dat blijkt minder efficient én bijna niet te vinden dus die hoop heb ik al helemaal opgegeven))
Daarnaast moet ik ook een installateur vinden die dit wil installeren (regio Wetteren, Oost Vlaanderen, België)
Echter blijkt dit niet te bestaan...
Ik ben nu aan het kijken naar een Atlantic Calypso Split, maar die heeft geen RVS vat en valt nauwelijks aan te sturen.Ook geen idee hoe ik een installateur moet vinden.
Daarnaast ook naar een Vaillant Arostor maar die is eigenlijk iets te groot voor de plaats die ik heb, maakt lawaai, en er moeten twee dakdoorvoeren gemaakt worden. Bovendien blijkt die onleverbaar te zijn?
- RVS vat
- twee contacten om te sluiten (standaard temp 45 graden, 1e contact sluiten dan temp naar 55 graden, 2e contact sluiten dan temp naar 65 graden)
- split zodat het geen geluid maakt tussen de slaapkamers + geen dakdoorvoeren nodig
(( - idealiter zou het ook een horizontaal vat zijn, maar dat blijkt minder efficient én bijna niet te vinden dus die hoop heb ik al helemaal opgegeven))
Daarnaast moet ik ook een installateur vinden die dit wil installeren (regio Wetteren, Oost Vlaanderen, België)
Ik ben nu aan het kijken naar een Atlantic Calypso Split, maar die heeft geen RVS vat en valt nauwelijks aan te sturen.Ook geen idee hoe ik een installateur moet vinden.
Daarnaast ook naar een Vaillant Arostor maar die is eigenlijk iets te groot voor de plaats die ik heb, maakt lawaai, en er moeten twee dakdoorvoeren gemaakt worden. Bovendien blijkt die onleverbaar te zijn?
Je hebt 1 boostinput/contact en dan moet je een voeler plaatsen om dit contact aan te sturen naar verschillende temperaturen. Waarom persé een RVS vat? Volgens mij werkt ACI van Atlantic prima. Kun je de WPB niet op tijden laten draaien dat er niemand in beide slaapkamers aanwezig is? Een complete splitinstallatie voor alleen een boiler is wel wat complex. De dimplex heeft overigens inderdaad wel een programmeerbaar contact maar dan gebruikt deze wel het element naast de compressor.
[Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 24-05-2023 22:51]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb destijds een offerte ontvangen voor een Ariston Nuos Split van een installateur uit Merelbeke. Dat lijkt me bij jou in de buurt te zijn?_WouterB schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:40:
Ik heb nu nog steeds geen WPB staan. Ideale apparaat zou voor mij een split Vailant Arostor 270l zijn denk ik (bestaat uiteraard niet) :
- RVS vat
De Ariston kan je (volgens mij?) ook niet echt aansturen, dus die lijkt me niks voor jou. Maar misschien plaatst hij ook wel een Calypso als je 'm dat vraagt. Ik kan je gerust de gegevens van de installateur doorgeven via PM indien gewenst.
hoeveel van het werk wil je uitbesteden? Elke airco-monteur kan namelijk de leidingen persen & vacumeren. Dus als je bereid bent zelf de tank op te hangen, gaten te boren en de leidingen te trekken dan hoef je eigenlijk alleen iemand (in Nederland kan dat bijvoorbeeld via werkspot) te hebben die de koeltechniek aansluit en checkt._WouterB schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:40:
- RVS vat
3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Vailant is inderdaad niet leverbaar._WouterB schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:40:
- RVS vat
Ik heb vorige week de auer edel 270 air gekocht van een belgischebwebshop. (scheelt bijna 500,- tot 1000,- met de Nederlandse webshops en is gelijk aan de Vailant) en gisteren geleverd ( binnen 5 dagen). Transport kosten waren 50,- en geleverd door dhl.
Ik moet hem alleen nog omhoog tillen in me uppie

Gewicht is te doen (RVS) maar alleen naar boven... dapper... success. Bij het aansluiten heb je dielectrische verbinding nodig als je leidingwerk van koper is. Ik heb ook een edel air 270 en ben er blij mee. De aanloopproblemen waren klein, het meest vervelend vond ik dat ie eigenlijk gelijk via de condensslang begon te lekken (daar uiteindelijk kit aangebracht om het dicht te krijgen) tip, probeer niet om dat T-stuk te draaien, daarna is het bij mij niet echt meer goed gekomen (zonder kit dan)squareware schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:05:
[...]
Vailant is inderdaad niet leverbaar.
Ik heb vorige week de auer edel 270 air gekocht van een belgischebwebshop. (scheelt bijna 500,- tot 1000,- met de Nederlandse webshops en is gelijk aan de Vailant) en gisteren geleverd ( binnen 5 dagen). Transport kosten waren 50,- en geleverd door dhl.
Ik moet hem alleen nog omhoog tillen in me uppie, aansluiten en hopen dattie 't doet :-).
Ik weet, ik denk treedje voor treedje, volgens de verpakking 70kg... die koppeling weet ik, maar ik dacht dat ie er bij zat, hen de doos / folie nog niet open gemaakt, ergenst in de vakantie even doen.rutger_ellen schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Gewicht is te doen (RVS) maar alleen naar boven... dapper... success. Bij het aansluiten heb je dielectrische verbinding nodig als je leidingwerk van koper is. Ik heb ook een edel air 270 en ben er blij mee. De aanloopproblemen waren klein, het meest vervelend vond ik dat ie eigenlijk gelijk via de condensslang begon te lekken (daar uiteindelijk kit aangebracht om het dicht te krijgen) tip, probeer niet om dat T-stuk te draaien, daarna is het bij mij niet echt meer goed gekomen (zonder kit dan)
Volgens de installatie manuel zit ie er niet bij...
Ik denk dat ik hem met flex rvs aansluit op het koper, is it da. Alsnog nodig of zeker voor t onzekere nemen?
[Voor 9% gewijzigd door squareware op 26-05-2023 16:16]
Heb hier ook de split staan - wel echt een aanrader. Buitenunit op het dak dus geen gedoe met herrie of koude lucht in je zolder. Er is 1 contact om op basis van zonnepanelen energie te schakelen naast de tijdsblok instelling die je kan doen._WouterB schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:40:
- RVS vat
Heb de buitenunit door de airco man laten aansluiten, dat was in 30 minuten geregeld...
edit:
Het vat is flink zwaar maar was bij mij door 2 sterke gasten (de airco mannen) zo boven op zolder gezet.
[Voor 3% gewijzigd door supernova99 op 26-05-2023 16:16]
Welke split is dit met het PV contact .. de Atlantic calypso?supernova99 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:14:
[...]
Heb hier ook de split staan - wel echt een aanrader. Buitenunit op het dak dus geen gedoe met herrie of koude lucht in je zolder. Er is 1 contact om op basis van zonnepanelen energie te schakelen naast de tijdsblok instelling die je kan doen.
Heb de buitenunit door de airco man laten aansluiten, dat was in 30 minuten geregeld...
edit:
Het vat is flink zwaar maar was bij mij door 2 sterke gasten (de airco mannen) zo boven op zolder gezet.
Die heb ik, maar heeft geen pv contact. Helaas. Wel lekker stil binnen in de keldermister_muller schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:41:
[...]
Welke split is dit met het PV contact .. de Atlantic calypso?
Als je leven je wat waard is dan ga je niet met zo’n ding alleen de trap opsquareware schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:08:
[...]
Ik weet, ik denk treedje voor treedje, volgens de verpakking 70kg... die koppeling weet ik, maar ik dacht dat ie er bij zat, hen de doos / folie nog niet open gemaakt, ergenst in de vakantie even doen.
Volgens de installatie manuel zit ie er niet bij...
Ik denk dat ik hem met flex rvs aansluit op het koper, is it da. Alsnog nodig of zeker voor t onzekere nemen?

Als er ook maar iets mis gaat dan lig je eronder en dat wil je echt niet met deze gewichten

Maurice1066 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:48:
[...]
Die heb ik, maar heeft geen pv contact. Helaas. Wel lekker stil binnen in de kelder
Jullie spreken elkaar nu toch helemaal tegen? Of zijn er verschillende versies van de Calypso split gemaakt?supernova99 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:14:
[...]
Er is 1 contact om op basis van zonnepanelen energie te schakelen naast de tijdsblok instelling die je kan doen.
Ik zou graag een temperatuursverhoging met de warmtepomp kunnen doen en daarnaast nog een activatie van het element (voor de legionella run). Of ik moet de legionella run zonder verwarmingselement doen...Jim423 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:46:
Je hebt 1 boostinput/contact en dan moet je een voeler plaatsen om dit contact aan te sturen naar verschillende temperaturen. Waarom persé een RVS vat? Volgens mij werkt ACI van Atlantic prima. Kun je de WPB niet op tijden laten draaien dat er niemand in beide slaapkamers aanwezig is? Een complete splitinstallatie voor alleen een boiler is wel wat complex. De dimplex heeft overigens inderdaad wel een programmeerbaar contact maar dan gebruikt deze wel het element naast de compressor.
RVS omdat dit geen anode heeft en (volgens wat ik lees) toch langer zou meegaan dan een geëmailleerd vat.
Ik was aan het kijken voor de split omdat hij tussen de slaapkamers staat (geluid, al valt dat door overdag te draaien wel te overzien) en ook omdat ik er wat tegen op zie om door mijn dak twee doorvoeren van 160mm te moeten maken. Ik hoop de koelleidingen eigenlijk via de lucht aan/af voer van mijn (nu nog in gebruik zijnde) CV ketel te laten lopen zodat er nergens extra iets door de isolatie moet.
_WouterB schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:00:
[...]
[...]
Jullie spreken elkaar nu toch helemaal tegen? Of zijn er verschillende versies van de Calypso split gemaakt?
Plaatjes uit de manual
Calypso heeft een aansluiting voor piek dal tarief. Zelf snap ik dit niet zo goed als je ook de intere klok kan gebruiken.
Ik laat hem smiddags draaien ivm zonnepanelen en hogere buitentemperatuur.
Lijkt me geen pv contact zoals op een explorer
Die was ik inderdaad ook aan het opzoeken. Ik gebruikte de verkeerde term (PV contact) maar het is een daluren-contact volgens de handleiding… Volgens mij kun je de Calypso split daarmee vergelijkbaar schakelen als de Explorer door aansluiting 11/12 goed te gebruiken.Plaatjes uit de manual
Calypso heeft een aansluiting voor piek dal tarief. Zelf snap ik dit niet zo goed als je ook de intere klok kan gebruiken.
Ik laat hem smiddags draaien ivm zonnepanelen en hogere buitentemperatuur.
Lijkt me geen pv contact zoals op een explorer
Vraag is of je er zoveel aan hebt. Ik gebruik gewoon de klok functie en schakel nu om 08.00 de boiler aan, dan doen in de deze periode m’n panelen al meer dan genoeg. 1.5-2.0KWh later hebben we weer warm water voor een dag.
Ik vind de manual niet heel duidelijk op dit punt. Bij de explorer gaat met pv contact de boiler oo de compressor naar 62gr als ik het goed heb. Dat had ik ook met de Calypso willen doen als legionella run met circulatie pomp. Maar dat lukt nu niet.
Maurice1066 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:56:
Ik vind de manual niet heel duidelijk op dit punt. Bij de explorer gaat met pv contact de boiler oo de compressor naar 62gr als ik het goed heb. Dat had ik ook met de Calypso willen doen als legionella run met circulatie pomp. Maar dat lukt nu niet.
/f/image/JkEjuru0xU7b02PrQ0mWmymf.png?f=fotoalbum_large)
Die boiler is best een simpel ding heb ik het idee. Heb je al eens geprobeerd 220V op 11/12 te zetten? Hoe ik het lees is dat dat het “signaal” is om off-peak te verwarmen.
Nee nog niet geprobeerd omdat ik het nit er niet van zie. Smiddags heb ik meestal opbrengst, en meestal de warmste lucht van de dag. Hij draait een 0aar uurtjes en is dan klaar voor de avond. Heb ik geen contact voor nodig.supernova99 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:03:
[...]
[Afbeelding]
Die boiler is best een simpel ding heb ik het idee. Heb je al eens geprobeerd 220V op 11/12 te zetten? Hoe ik het lees is dat dat het “signaal” is om off-peak te verwarmen.
Is wellicht alleen interessant of hij dan alleen op de compressor lekker doorwarmt, maar ik vermoed dat hij opwarmt tot de ingestelde temperatuur.
Ik ben bezig met de plannen voor het uitbouwen van mijn 2e etage. Hierdoor ontstaat extra binnenruimte en ook extra dakoppervlak (platdak). Op dit moment heb ik een Atag CV ketel van 3 jaar oud en een Duco Energy comfort WTW installatie. Op het dak liggen nu 11 zonnepanelen van 410 wp. Huis is goed geïsoleerd. Wonen hier met 5 mensen (2 volwassenen en 3 pubers) en ons verbruik was vorig jaar 500 m3 gas en -1000 kwh aan stroom (1000 kwh overproductie).
Na de verbouwing kan ik nog wat extra panelen kwijt maar die stroom moet ook verbruikt worden. Volgens mij zou een WPB nog extra gas kunnen besparen (douche) maar ik lees een hoop tegenstrijdige berichten over combinatie WTW en WPB. Sommige sites zeggen 'niet doen', andere sites geven aan dat dit prima kan maar dat de WPB dan eigen aanvoer en afvoer moet hebben. In dit topic lees ik ook een aantal mensen die een WPB met een WTW hebben.
Is dit iets dat gewoon toegepast kan worden door een installateur of komt hier specifiek maatwerk bij kijken? Bij de aanschaf van mijn WTW merkte ik dat er toch maar beperkt kennis is van zulke systemen bij de installateurs. En een WPB is volgens mij nog wat specifieker.
Daarnaast de vraag of jullie in mijn situatie nog andere suggesties hebben om energie te besparen (is wellicht niet meer mogelijk of is de investering niet snel terug te verdienen).
Na de verbouwing kan ik nog wat extra panelen kwijt maar die stroom moet ook verbruikt worden. Volgens mij zou een WPB nog extra gas kunnen besparen (douche) maar ik lees een hoop tegenstrijdige berichten over combinatie WTW en WPB. Sommige sites zeggen 'niet doen', andere sites geven aan dat dit prima kan maar dat de WPB dan eigen aanvoer en afvoer moet hebben. In dit topic lees ik ook een aantal mensen die een WPB met een WTW hebben.
Is dit iets dat gewoon toegepast kan worden door een installateur of komt hier specifiek maatwerk bij kijken? Bij de aanschaf van mijn WTW merkte ik dat er toch maar beperkt kennis is van zulke systemen bij de installateurs. En een WPB is volgens mij nog wat specifieker.
Daarnaast de vraag of jullie in mijn situatie nog andere suggesties hebben om energie te besparen (is wellicht niet meer mogelijk of is de investering niet snel terug te verdienen).
Ja, dat las ik ook. Maar dan moet je wel een wp boiler hebben die ook koude lucht (bijv als het vriest in de winter) aankan begreep ik.snameroc schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:15:
Als je de wp boiler een eigen aan en afvoer geeft staat het helemaal los van de wtw
Dat kan iedere wp boiler eventueel wel met het element wat voor die momenten een slechtere cop geeft.
snameroc
Vanmiddag ging mijn 1,50 euro wateralarm van Alie af die op het tapijt bij mijn Atlantic Explorer V4 heb gelegd.
Bleek dat er aan de achterkant en zijkant (condens?)water naar beneden kwam. Ik heb de voorkant van de kap eraf gehaald maar er lag geen overdreven hoeveelheid water onderin. Ook staat de WPB redelijk waterpas, enigszins hellend naar achteren.
Op de foto valt het mee maar toen het alarm afging was het enigszins naar beneden aan het stromen.
Ik heb de indruk dat er ergens (condens) water in de opstaande rand van de kap loopt.
Hoe zou dit opeens kunnen komen?
Bleek dat er aan de achterkant en zijkant (condens?)water naar beneden kwam. Ik heb de voorkant van de kap eraf gehaald maar er lag geen overdreven hoeveelheid water onderin. Ook staat de WPB redelijk waterpas, enigszins hellend naar achteren.
Op de foto valt het mee maar toen het alarm afging was het enigszins naar beneden aan het stromen.
Ik heb de indruk dat er ergens (condens) water in de opstaande rand van de kap loopt.
Hoe zou dit opeens kunnen komen?
[Voor 7% gewijzigd door Aziona op 28-05-2023 12:04]
scheur in lekbak of de tank staat te schuin of de afvoer is verstopt
voorkant van de kap even eraf halen.
[Voor 28% gewijzigd door flippy op 27-05-2023 18:19]
Kap heb ik eraf gehaald maar er staat niet veel water in de bak, een plasje, en zoals je op de foto kunt zien is de slang niet verstopt, het moet iets anders zijn.flippy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:18:
scheur in lekbak of de tank staat te schuin of de afvoer is verstopt
Ik ben nu de installatie spulletjes aan het bij elkaar aan t zoeken voor de auer edel 270l air, die heb ik nog doos zitten...
Maar ik kan er niks over vinden in de installatie handleiding welke diameter de koud / warm water aansluiting er op zit en of ik zelf nog een doppie moet kopen voor de retour af te sluiten.
ik neem aan 3/4inch dielectrische koppeling.
En de lucht aan / afvoer 160mm?
Maar ik kan er niks over vinden in de installatie handleiding welke diameter de koud / warm water aansluiting er op zit en of ik zelf nog een doppie moet kopen voor de retour af te sluiten.
In deel 1 van dit topic had @maartentmm hetzelfde lijkt het, hij heeft dit opgelost door lucht op binnen-binnen in te stellenAziona schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:53:
[...]
Kap heb ik eraf gehaald maar er staat niet veel water in de bak, een plasje, en zoals je op de foto kunt zien is de slang niet verstopt, het moet iets anders zijn.
waarschijnlijk trekt hij lucht aan door de slang en loopt de bak uiteindelijk over tot de fan stopt en dan stroomt het er ineens uit. maak even een sifon met de slang om dat tegen te gaan.Aziona schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:53:
[...]
Kap heb ik eraf gehaald maar er staat niet veel water in de bak, een plasje, en zoals je op de foto kunt zien is de slang niet verstopt, het moet iets anders zijn.
dat is niet een geweldige oplossing doordat je COP daarmee verlaagt.Knielen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:47:
[...]
In deel 1 van dit topic had @maartentmm hetzelfde lijkt het, hij heeft dit opgelost door lucht op binnen-binnen in te stellen
[Voor 34% gewijzigd door flippy op 28-05-2023 09:17]
Had hem op green gezet maar hij zette af en toe toch nog het element aan. Ik heb de temperatuur omlaag gebracht naar 45 (stond op de standaard 53) en nu is hij een stuk zuiniger (500-900 W per dag).The_KnarF schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:59:
Stand green
Dan zal deze nooit het element gebruiken.
Maar deze winter was dat niet genoeg, dan zetten we deze op i-memory en soms even de Boost funktie.
In de winter is deze voor ons 4-en net te klein, zet deze dan op 70 graden, maar dan is het eigenlijk gewoon een electrische boiler, weinig WPB.
Nu druk met andere verbouwing, maar daarna is volgende projectje de Lydos vervangen.
Heel erg bedankt voor je reactie. Jemig, daar had ik niet aan gedacht. Dat zou best kunnen, en slim bedacht om een sifon te maken!flippy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:16:
[...]
waarschijnlijk trekt hij lucht aan door de slang en loopt de bak uiteindelijk over tot de fan stopt en dan stroomt het er ineens uit. maak even een sifon met de slang om dat tegen te gaan.
[...]
Slang over de warmwaterleiding gehangen op de foto waardoor er een sifon ontstaat. Ik vang het water momenteel nog op in een 25 liter jerrycan omdat ik nog geen afvoer heb gemaakt (vandaar het wateralarm). Misschien is het condenswater wel goed geschikt om de ramen mee te wassen

[Voor 24% gewijzigd door Aziona op 28-05-2023 12:07]
Bedankt, ik had in dit topic wel alle reacties met het woord "condens" afgezocht maar het probleem stond er niet tussen. Had niet aan deel 1 gedacht. Ga eerst de oplossing van @flippy proberen. "Binnen-binnen" zou overigens ook een goede oplossing zijn want hij staat op mijn werkkamerKnielen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:47:
[...]
In deel 1 van dit topic had @maartentmm hetzelfde lijkt het, hij heeft dit opgelost door lucht op binnen-binnen in te stellen

enigste wat dat doet is de ventiltator lager zetten zodat die minder kuubs verplaatst. maakt ook wel wat minder geluid maar je COP word erdoor verlaagd.Aziona schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:50:
[...]
"Binnen-binnen" zou overigens ook een goede oplossing zijn want hij staat op mijn werkkamer.
zou eerder even kijken naar de oorzaak ipv bezig gaan met symptoombestrijding. als wat ik noemde daadwerkelijk gebeurt betekent dat je overdruk in je huis hebt of iig waar de afvoer op uitkomt wat ervoor zorgt dat er lucht door de slang word gezogen. dus het loont dan even de moeite om te kijken waar dat door komt.
[Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-05-2023 12:10]
Wederom slim bedacht want de afvoer hangt in een jerrycan, wellicht lag het uiteinde in het water onderin, kan ik nu niet meer zien.flippy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:07:
[...]
betekent dat je overdruk in je huis hebt of iig waar de afvoer op uitkomt wat ervoor zorgt dat er lucht door de slang word gezogen.
dat geeft een waterslot en gebeurt er niks meer. dus slang moet stoppen boven het waternivo.Aziona schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:10:
[...]
Wederom slim bedacht want de afvoer hangt in een jerrycan, wellicht lag het uiteinde in het water onderin, kan ik nu niet meer zien.
Uit nieuwsgierigheid: gebruik je dan ook warm water met dat verbruik of is dat dan alleen een dag waarop het vat op temperatuur gehouden wordt?Beekforel schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Had hem op green gezet maar hij zette af en toe toch nog het element aan. Ik heb de temperatuur omlaag gebracht naar 45 (stond op de standaard 53) en nu is hij een stuk zuiniger (500-900 W per dag).
Ja, dat is inclusief 1 a 2 douchebeurten.Glashelder schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:17:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: gebruik je dan ook warm water met dat verbruik of is dat dan alleen een dag waarop het vat op temperatuur gehouden wordt?
Lucht aan en afvoer is rond 160 😀squareware schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:38:
Ik ben nu de installatie spulletjes aan het bij elkaar aan t zoeken voor de auer edel 270l air, die heb ik nog doos zitten...
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻
Heeft er iemand ervaring met de tijdsinstelling van de Vaillant(Bulex) wp-boiler ?
Ik wil dat de boiler van ma-zo opspringt vanaf 14u tot 24u.
Nu heb ik dat al enkele malen ingegeven maar wanneer ik dit achteraf wil controleren zoals in de handleiding staat(zie prg) staat er nergens zie prg, dus lijkt het dat wat ik heb ingegeven niet is opgeslagen.
Ik wil dat de boiler van ma-zo opspringt vanaf 14u tot 24u.
Nu heb ik dat al enkele malen ingegeven maar wanneer ik dit achteraf wil controleren zoals in de handleiding staat(zie prg) staat er nergens zie prg, dus lijkt het dat wat ik heb ingegeven niet is opgeslagen.
Bij de dimplex moet je heel de dag volmaken. Dus eerst van 00 uur snachts tot 14 uur de vorst beveiliging stand en dan van 14 uur tot 24 uur comfort stand. Dit prgramma kopieer je naar alle dagen.
De dimplex is een vaillant kloon dus weet niet of dat bij jou ook zo is. Maar het duurde even voor ik het doorhad.
De dimplex is een vaillant kloon dus weet niet of dat bij jou ook zo is. Maar het duurde even voor ik het doorhad.
snameroc
Bedankt, het is op deze manier gelukt.snameroc schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:27:
Bij de dimplex moet je heel de dag volmaken. Dus eerst van 00 uur snachts tot 14 uur de vorst beveiliging stand en dan van 14 uur tot 24 uur comfort stand. Dit prgramma kopieer je naar alle dagen.
Begrijp niet waarom ze het zo moeilijk willen maken?
Heb jij trouwens een idee of de legionella functie nu ook automatisch tussen 14u en 24u zal gebeuren?
Om de een of andere reden komt “ zie programma” niet naar voren bij instellen via Ma-Zo. Wel als je per dag instelt, en dan de dag kopieert naar de rest van de week. Heb ik bij mijn Auer Edel Eau ook. Maar Ma-Zo doet het wel gewoon hoor.
Standaard zal de legionellarun om 22:00 gebeuren, tenzij je dan de eco- of vorstbeveiligingsstand aan hebt staan. Plus: je moet wel zeker zijn dat van 22:00 - 24:00 lang genoeg is voor die run, anders stopt-ie voortijdig. Ik gok van niet, dus dan zul je je comfortstand nog wat langer moeten plannen.
Standaard zal de legionellarun om 22:00 gebeuren, tenzij je dan de eco- of vorstbeveiligingsstand aan hebt staan. Plus: je moet wel zeker zijn dat van 22:00 - 24:00 lang genoeg is voor die run, anders stopt-ie voortijdig. Ik gok van niet, dus dan zul je je comfortstand nog wat langer moeten plannen.
Het is idd een beetje rare methode, tot je het door hebt.karine1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:20:
[...]
Bedankt, het is op deze manier gelukt.
Begrijp niet waarom ze het zo moeilijk willen maken?
Heb jij trouwens een idee of de legionella functie nu ook automatisch tussen 14u en 24u zal gebeuren?
Eigenlijk weet ik dat niet wanneer hij de legionelle run doet. Ik heb al wel een paar keer gezien dat het water snorgens nog 58 graden is terwijl hij bij mij standaard op 55 staat. Dus hij doet het wel. Een beetje raar als hij dat om 22 uur zou doen. Bij mij staat de klok tot 23 uur op comfort daarna tot de ochtend er op tot half 10 op vorst stand. Als wij op bed liggen wil je niet dat geluid was het idee toen ik hem instelde.
Ik ga eens in de gaten houden of hij de 60 graden haalt.
snameroc
Inderdaad, bij dag voor dag instellen zie je de functie "zie prg" wel staan.Gramser schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:32:
Om de een of andere reden komt “ zie programma” niet naar voren bij instellen via Ma-Zo. Wel als je per dag instelt, en dan de dag kopieert naar de rest van de week. Heb ik bij mijn Auer Edel Eau ook. Maar Ma-Zo doet het wel gewoon hoor.
Intussen nog eens aangepast.
14u - 21u00 = eco
21u - 00u00 = comfort
00u00 - 02u00 = comfort
02u00 - 14u00 = b*b
Zoals hier op het forum al geschreven heb ik uitgezet :minimale temperatuur instelling, de max-opwarmtijd instelling en de boost functie zodat het warmte-element niet gebruikt wordt om de 60 graden te halen.
En als je dan wil dat je legionellarun overdag plaatsvindt, kun je ook nog de klok (bv) 12 uur verzetten. Dan komt de legionellarun om 10.00 ipv 22.00, en kun je je PV gebruiken als je die hebt.
@snameroc ik heb dus een Auer Edel Eau maar volgens mij is dat qua software gewoon dezelfde als de Vaillant en de Dimplex. En in mijn handleiding staat vermeld dat de legionellarun altijd om 22.00 is. Is niet instelbaar, vandaar het verzetten van de klok.
In het Auer-topic ga ik daar ook nog even op in: Gramser in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
@snameroc ik heb dus een Auer Edel Eau maar volgens mij is dat qua software gewoon dezelfde als de Vaillant en de Dimplex. En in mijn handleiding staat vermeld dat de legionellarun altijd om 22.00 is. Is niet instelbaar, vandaar het verzetten van de klok.
In het Auer-topic ga ik daar ook nog even op in: Gramser in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Goede tip om het uur te verzetten.
Ik zet dan de klok 12u vooruit==> 22u wordt 10u voor de legionella run.
Is het juist dat ik dan zoiets krijg ?
Oud programma
14u - 21u00 = eco
21u - 00u00 = comfort
00u00 - 02u00 = comfort
02u00 - 14u00 = b*b
Nieuw programma :
02u-09u comfort
09u-00u00 b*b
00u00-02u b*b
P.S : verder lijkt het allemaal hetzelfde te zijn, Vaillant, Bulex, Auer en wie weet wat nog.
Ik zet dan de klok 12u vooruit==> 22u wordt 10u voor de legionella run.
Is het juist dat ik dan zoiets krijg ?
Oud programma
14u - 21u00 = eco
21u - 00u00 = comfort
00u00 - 02u00 = comfort
02u00 - 14u00 = b*b
Nieuw programma :
02u-09u comfort
09u-00u00 b*b
00u00-02u b*b
P.S : verder lijkt het allemaal hetzelfde te zijn, Vaillant, Bulex, Auer en wie weet wat nog.
Hoi allemaal,
Ik wil binnenkort een AE v4 gaan installeren voor SWW. CV wordt door een monoblock gedaan.
Nu kan ik niet helemaal vinden welke componenten ik nodig heb voor de aansluiting. Ik zie alleen maar voorbeelden van CV icm SWW, maar nergens enkel SWW.
- Overdrukventiel aan de toevoer?
- Expansievat?
- Diëlektrische koppelingen?
Iemand tips?
Ik wil binnenkort een AE v4 gaan installeren voor SWW. CV wordt door een monoblock gedaan.
Nu kan ik niet helemaal vinden welke componenten ik nodig heb voor de aansluiting. Ik zie alleen maar voorbeelden van CV icm SWW, maar nergens enkel SWW.
- Expansievat?
Iemand tips?
Noeleke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:00:
Hoi allemaal,
- Expansievat?
Iemand tips?
[Voor 27% gewijzigd door karine1 op 30-05-2023 11:10]
Dat expansie vat hebben de meeste niet volgens mij. Ik niet in elk geval. Let op dat de inlaat combinatie de juiste druk voor je boiler heeft. Deze is lager dan van een cv ketel.
Verder is het kraantje wat op de ingang zit in je tekening niet zonder risico, je kunt door dat dicht te draaien de eventuele overdruk blokeren
Verder is het kraantje wat op de ingang zit in je tekening niet zonder risico, je kunt door dat dicht te draaien de eventuele overdruk blokeren
snameroc
@karine1 @snameroc Dank voor de tips!
Zou zoiets werken in deze situatie?
https://www.warmteservice...n-en-manometer/p/47051705
Ter vervanging van de drukregelaar en veiligheidsgroep. Dan kan ik de vulkraan evt als aftak kunnen gebruiken.
Ter vervanging van de drukregelaar en veiligheidsgroep. Dan kan ik de vulkraan evt als aftak kunnen gebruiken.
Ik zou in ieder geval wel een manometer erbij doen (binnen de kraantjes), want gezien de drukopbouw (bij het op temperatuur komen) is het wel handig daar een beetje zicht op te hebben.Noeleke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:00:
Hoi allemaal,
- Expansievat?
Iemand tips?
Expansievat is niet nodig als je op je overdruk ventiel vertrouwd. Die wel in de juiste Bar range nemen uiteraard.
Ik heb bij Auer Edel laten navragen of een dielectrische koppeling bij m'n RVS flexslangen nodig is, en dat vonden ze niet nodig dus die heb ik weggelaten. Maar goed, er wel tussen is natuurlijk ook oke.
En aftapkraantje op laagste punt is ook handig als de boiler eens leeg moet. Helaas heb ik dat te hoog zitten.
[Voor 16% gewijzigd door dof op 30-05-2023 11:37]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Expansievat is niet nodig inderdaad. Nooit een afluiter tussen boiler en veiligheidsventiel doen, als je een aflaat wil maken daar, doe dat dan via een T-stuk met als "afslag" een aftapkraantje.
Inlaatcombinatie 6bar tbv boilers, deze heb ik gebruikt. Check de handleiding van jouw WPB welke druk benodigd is.
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200.
Inlaatcombinatie 6bar tbv boilers, deze heb ik gebruikt. Check de handleiding van jouw WPB welke druk benodigd is.
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200.
3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Dank hiervoor, ben naar aanleiding van dit bericht nog even gaan kijken naar mijn installatie en daar zit nu een 8 bar ventiel op, terwijl 7 wordt voorgeschreven door de handleiding. Installateur gaat ervoor terug komen zegt iesnameroc schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:12:
Dat expansie vat hebben de meeste niet volgens mij. Ik niet in elk geval. Let op dat de inlaat combinatie de juiste druk voor je boiler heeft. Deze is lager dan van een cv ketel.

Toch nog andere mensen kunnen helpen met mijn vraagGlashelder schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:38:
[...]
Dank hiervoor, ben naar aanleiding van dit bericht nog even gaan kijken naar mijn installatie en daar zit nu een 8 bar ventiel op, terwijl 7 wordt voorgeschreven door de handleiding. Installateur gaat ervoor terug komen zegt ie

Toevallig ook een AE v4? In de handleiding staat inderdaad 7 bar voorgeschreven.
Verder lees ik ook in de handleiding dat je bij gebruik van een alupex buis een thermostatische regelaar moet installeren aan de warm kant. Hebben meer mensen dat? Een alupex buis moet tegen 95 graden kunnen. Lijkt me niet dat een WPB, zelfs bij een storing, die temperatuur kan bereiken zonder de overdrukventiel te triggeren toch?
Dat aftapkraantje is er enkel tussen gezet bij een defect aan de boiler en we terug zouden moeten overschakelen naar warm water via het cv-systeem.
Maar bij deze ga ik het toch maar op één of andere manier vergrendelen en duidelijk maken dat het nooit mag dichtgedraaid worden bij een in werking gestelde boiler.
Of die drukregelaar echt nodig is weet ik niet. Hier komt water binnen met een druk tussen 2,5 en 4,0 bar.
Maar bij deze ga ik het toch maar op één of andere manier vergrendelen en duidelijk maken dat het nooit mag dichtgedraaid worden bij een in werking gestelde boiler.
Of die drukregelaar echt nodig is weet ik niet. Hier komt water binnen met een druk tussen 2,5 en 4,0 bar.
In NL is een inlaatcombinatie (veilgheidsgroep) verplicht,dus die moet er dan nog steeds voor, de expansie van het water bij opwarmen moet het ergens laten. Expansievat helpt (duhNoeleke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:27:
@karine1 @snameroc Dank voor de tips!

Wel nodigkarine1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:48:
Dat aftapkraantje is er enkel tussen gezet bij een defect aan de boiler en we terug zouden moeten overschakelen naar warm water via het cv-systeem.

Wat voor iets moet ik dan hebben? Ik zie drukregelaars van een paar tientjes, maar ook van 80 euro.rutger_ellen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Wel nodigzie bericht erboven het gaat om het uitzetten van het water tijdens het opwarmen
Nee ik heb hier een Ferroli EGEA 200 LT.Noeleke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:47:
[...]
Toch nog andere mensen kunnen helpen met mijn vraag![]()
Toevallig ook een AE v4? In de handleiding staat inderdaad 7 bar voorgeschreven.
Verder lees ik ook in de handleiding dat je bij gebruik van een alupex buis een thermostatische regelaar moet installeren aan de warm kant. Hebben meer mensen dat? Een alupex buis moet tegen 95 graden kunnen. Lijkt me niet dat een WPB, zelfs bij een storing, die temperatuur kan bereiken zonder de overdrukventiel te triggeren toch?
Overigens ook hier bewust zonder thermostatisch ventiel. Leek me onnodig met buizen die veel hetere temperaturen aan kunnen dan de WPB zal produceren.
Ik had het over de drukregelaar die tussen het binnenkomende water staat en de veiligheidsgroep.rutger_ellen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Wel nodigzie bericht erboven het gaat om het uitzetten van het water tijdens het opwarmen
Dus de extra beveiliging zou de watermaatschappij plots 7 bar water binnensturen.
Een beetje onoverzichtelijk maar ik had de vraag van de legionella functie van de Vaillant, Bulex enz ook aan Vaillant gesteld.
Bij deze hun reactie.
Met de functie legionellabescherming wordt het water in
het product op een temperatuur tussen 60 °C en 70 °C verwarmd.
Standaard is de fabrieksinstelling van de gewenste
temperatuur 60 °C en de legionellabescherming wordt niet
uitgevoerd.
Wanneer de gewenste temperatuur onder 60 °C ligt, dan
kunt u de legionellabescherming door instelling van de gewenste
temperatuur op een waarde tussen 60 °C en maximaal
70 °C activeren. De automatische cyclus voor het opwarmen
van het water wordt om 22:00 uur geactiveerd.
Wanneer de gewenste temperatuur voor de cyclus niet binnen
24 uur wordt bereikt, dan stopt de cyclus en start opnieuw
bij de volgende intervaltijd. Als een legionellabeschermingscyclus
onderbroken wordt door een periode waarin het
bedrijf van de hulpverwarming wordt tegengehouden (hoogtarief
of tijdprogrammering), wordt de legionellabeschermingsfunctie
bij de volgende intervaltijd opnieuw gestart.
Bij deze hun reactie.
Met de functie legionellabescherming wordt het water in
het product op een temperatuur tussen 60 °C en 70 °C verwarmd.
Standaard is de fabrieksinstelling van de gewenste
temperatuur 60 °C en de legionellabescherming wordt niet
uitgevoerd.
Wanneer de gewenste temperatuur onder 60 °C ligt, dan
kunt u de legionellabescherming door instelling van de gewenste
temperatuur op een waarde tussen 60 °C en maximaal
70 °C activeren. De automatische cyclus voor het opwarmen
van het water wordt om 22:00 uur geactiveerd.
Wanneer de gewenste temperatuur voor de cyclus niet binnen
24 uur wordt bereikt, dan stopt de cyclus en start opnieuw
bij de volgende intervaltijd. Als een legionellabeschermingscyclus
onderbroken wordt door een periode waarin het
bedrijf van de hulpverwarming wordt tegengehouden (hoogtarief
of tijdprogrammering), wordt de legionellabeschermingsfunctie
bij de volgende intervaltijd opnieuw gestart.
De drukregelaar aan de ingang oftewel de inlaat combinatie laat het water naar het riool lopen als door opwarming de druk hoger oploopt als de waarde. Dus niet de vul druk maar de druk die ontstaat bij opwarmen.
snameroc
een inlaatcombinatie zoals deze https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200Noeleke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Wat voor iets moet ik dan hebben? Ik zie drukregelaars van een paar tientjes, maar ook van 80 euro.
(6 bar is wat voor mijn WPB geldt, maar dat staat in de handleiding). Bij overdruk tijdens het opwarmen gaat er water naar het riool. In NL is de waterdruk (blijkbaar wist ik ook niet) tussen de 1.5 en 4 bar. Blijkbaar mag het tot 6.5 bar (da's dan weer meer dan mn WPB aankan, en dat terwijl het nog oploopt tijdens het opwarmen, ik zit daar dus gelukkig onder

@snameroc @rutger_ellen Aha! Ik kreeg al linkjes naar drukreduceerventielen bij het Googlen. Thanks.
Vraagje, wij hebben een 2 jaar oude Wpb op de kop getikt die het afgelopen half jaar prima heeft gewerkt. Vanmiddag ineens de melding:
PR3. "Storing in sonde verdamper.
Oplossing:
-controleer of de type sonde goed is.
-Of die niet stuk is.
-Controleer de verbinding
- controleer de temperatuur in de ketel.
Ketel heeft net een run gedraaid. Heeft ie volgens display nog 50 graden.
Gaat om de ekhh2e200aav3.
Daikin
Hoe kan ik deze foutmelding het makkelijkste tackelen? Is dit goed zelf te doen?
Oplossing:
-Of die niet stuk is.
Daikin
Hoe kan ik deze foutmelding het makkelijkste tackelen? Is dit goed zelf te doen?
[Voor 3% gewijzigd door Twan dz op 31-05-2023 17:45]
Ik zou beginnen om de parameters/instellingen in het menu te controleren. https://www.daikin.eu/con...lation%20manual_Dutch.pdfTwan dz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:31:
Vraagje, wij hebben een 2 jaar oude Wpb op de kop getikt die het afgelopen half jaar prima heeft gewerkt. Vanmiddag ineens de melding:
Oplossing:
-Of die niet stuk is.
Daikin
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Parameters stonden goed ingesteld:wizzopa schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:24:
[...]
Ik zou beginnen om de parameters/instellingen in het menu te controleren. https://www.daikin.eu/con...lation%20manual_Dutch.pdf
P0 is het type sonde.
Standaard Ingesteld op 1 (ntc sonde)
Staat op 1.
Ik heb parameter p4, functie gekoppeld aan sonde verdamper.
Stond op 2 (start ontdooien)
Veranderd naar:
0 (uitgeschakeld)
Puur even een work-around ivm niet koud willen douchen.
Ik verwacht dat
1. Of de sonde kapot is.
2. of de verdamper volzit met stof waardoor die niet meer de goede data door stuurt.
Nu haalt mijn Wpb de lucht van binnen (21 graden) dus bevriezen za hij niet heel snel doen.
Is dit slim dat ik op deze manier even vooruit kan tot ik tijd heb de unit open te maken?
[Voor 4% gewijzigd door Twan dz op 31-05-2023 19:14]
Ik had een tijdje een Calypso op het oog, ivm lage luchtverplaatsing die mij verstandig lijkt ivm de 120mm kanalen hier in huis. Echter, ik bedenkt me dat CV support toch ook wel een handige functie is, en de Calypso heeft geen tweede spiraal. Grote broer explorer zit echter op min. 310m3 luchtverplaatsing, wat me echt teveel lijkt voor de kanalen hier (zit momenteel een fan van 150m3 op, veel luider hoeft het niet van mij).
Weet iemand of je de Explorer op een lager maximaal debiet kunt instellen? Of welke andere wpb met tweede spiraal je zo kunt 'downclocken'?
Weet iemand of je de Explorer op een lager maximaal debiet kunt instellen? Of welke andere wpb met tweede spiraal je zo kunt 'downclocken'?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Met minder dan 300m3/h zou ik niet aan cv-ondersteuning beginnen. Dat zet geen zoden aan de dijk.
Kun je geen buitenlucht bijmengen in de aanzuiging?
Kun je geen buitenlucht bijmengen in de aanzuiging?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
https://www.omroepbrabant...warmingssysteem-in-elkaar
Handige Harry, maar je hele huis met COP1 verwarmen klinkt niet echt gunstig. Tel daarbij ook nog eens het warmteverlies op van de boiler.
Handige Harry, maar je hele huis met COP1 verwarmen klinkt niet echt gunstig. Tel daarbij ook nog eens het warmteverlies op van de boiler.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Met IR panelen verwarm je natuurlijk niet je hele huis maar alleen de plekken waar je op dat moment verblijft. En het warmteverlies van de boiler blijft in de schil van het huis.timovd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:17:
https://www.omroepbrabant...warmingssysteem-in-elkaar
Ik vind het met 120 euro aan verbruik in de duurste wintermaand best voordelig.
Kan het beter? Natuurlijk. Moet het beter? Deze man is tevreden en daar gaat het om.
Infraroodpanelen verwarmen gewoon je hele verblijf. Waar blijft de energie die je erin stopt anders? Als je er voor staat, voel je wel duidelijk stralingswarmte, maar dat wil niet zeggen dat hij alleen jou verwarmt.Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:51:
[...]
Met IR panelen verwarm je natuurlijk niet je hele huis maar alleen de plekken waar je op dat moment verblijft.
Elk object wordt verwarmd door de straling, dus ook de vloer of muur tegenover het ir-paneel, die vervolgens die warmte weer afgeven aan de lucht.