Ik reageerde op de opmerking dat je heel je huis ermee zou verwarmen maar het is juist andersom, je verwarmt alleen de ruimtes voor de tijd dat je daar zit.Swerfer schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:54:
[...]
Infraroodpanelen verwarmen gewoon je hele verblijf. Waar blijft de energie die je erin stopt anders? Als je er voor staat, voel je wel duidelijk stralingswarmte, maar dat wil niet zeggen dat hij alleen jou verwarmt.
Elk object wordt verwarmd door de straling, dus ook de vloer of muur tegenover het ir-paneel, die vervolgens die warmte weer afgeven aan de lucht.
Naar aanleiding van de vragen over stof en het toepassen van een filter heb ik een mooie tip van jullie gehad en wil ik de filterbox gaan plaatsen. Echter liep er nog een afvoer in de weg van de afzuigkap uit de keuken (dacht ik) dus was ik al begonnen met een omleiding te plaatsen. Bij het openhalen van de afvoer bleek tot mijn blije verrassing dat dit de afvoer van de badkamer was.
(Oud huis, zelf niet geïnstalleerd). Zie foto, onderzijde komt vanaf de badkamer, bovenzijde is de kap naar buiten.
:strip_exif()/f/image/bMo6sX4PdTEqLRjN9eAngNEP.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een "expertjudgement". Plan is om de filterbox op de afvoer van de badkamer te plaatsen, door te laten lopen naar boven en dan een T-stuk er tussen richting de WPB.
:strip_exif()/f/image/9X8B2OPJPWlKR7UpS0NlVWn2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zuig is dus zowel vanaf buiten en vanaf binnen (beide rond 125). Zien jullie bezwaren of hebben jullie nog een betere opstelling of tip?
In de badkamer zit wel al een ventilator S&P 300, dus ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als beide draaien. De badkamerventilator zit op een bedieningschakelaar en draait nog een paar minuten door als je hem uit zet. En er komt ook wel aardig wat vocht uit de badkamer bij het douchen.....
:strip_exif()/f/image/bMo6sX4PdTEqLRjN9eAngNEP.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een "expertjudgement". Plan is om de filterbox op de afvoer van de badkamer te plaatsen, door te laten lopen naar boven en dan een T-stuk er tussen richting de WPB.
:strip_exif()/f/image/9X8B2OPJPWlKR7UpS0NlVWn2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zuig is dus zowel vanaf buiten en vanaf binnen (beide rond 125). Zien jullie bezwaren of hebben jullie nog een betere opstelling of tip?
In de badkamer zit wel al een ventilator S&P 300, dus ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als beide draaien. De badkamerventilator zit op een bedieningschakelaar en draait nog een paar minuten door als je hem uit zet. En er komt ook wel aardig wat vocht uit de badkamer bij het douchen.....
Goedemorgen mede warmtepompboiler gebruikers
Ik ben bezig met de installatie van m’n atlantic explorer v4 200 liter
Nu doet de volgende situatie zich voor
Laat ik het uitgaande warm water van uit de wpb door de cv ketel stromen ? Of juist niet ?
Ik zat zelf te denken aan niet er door heen laten stromen
Waarom:
Onnodig warmte verlies bijv.
Cv ketel ( remeha avanta 28c) warm tap water uit in monteur menu
En een kogel kraan in de warm tap water leiding
Zodat het warme water van de wpb direct naar de gebruikers gaan ( kraan/douche)
En de cv ketel warm tap water vraag dus niet word geactiveerd bij vraag van uit de douche/warmwater tap punt ( en er dus geen gas word verbruit)
Cv ketel hydraulisch wel aangesloten laten
Nu mijn achterliggende gedachte wat vind de cv ketel pomp hier van als die dan nagenoeg niet gebruikt word ?
Ik wil mijn cv ketel nog wel behouden als back up maar alleen activeren/gebruik van maken als het bijv echt stervens koud word
Stekker blijft er in druk blijft er op en systeem blijft gevuld maar word dan niet actief gebruikt
Alles is hydraulisch nog gewoon aangesloten zowel warm/koud tap water al cv water
( verwarmen doen we 90%van het jaar) al met airco’s
Dus daar gebruik ik m’n cv ketel systeem ook niet voor alleen als het kouder word dan -5 of extreem mistig en rond om vriespunt
Wat is de juiste oplossing /wat is wijs ?
Hebben jullie hier tips en of ideeën over
Wellicht bestaat er een soort van extreme driewerg klep voor z’n oplossing ?
Of zijn er andere toepassingen?
2e vraag
Is er iemand die ervaring heeft met de Cozy touche brige en voegt het echt wat bruikbare dingen toe of kan je puur het zelfde doen wat op het display ook kan maar dan van uit de app ?
Laat ik het uitgaande warm water van uit de wpb door de cv ketel stromen ? Of juist niet ?
Ik zat zelf te denken aan niet er door heen laten stromen
Waarom:
Onnodig warmte verlies bijv.
Cv ketel ( remeha avanta 28c) warm tap water uit in monteur menu
En een kogel kraan in de warm tap water leiding
Zodat het warme water van de wpb direct naar de gebruikers gaan ( kraan/douche)
En de cv ketel warm tap water vraag dus niet word geactiveerd bij vraag van uit de douche/warmwater tap punt ( en er dus geen gas word verbruit)
Cv ketel hydraulisch wel aangesloten laten
Nu mijn achterliggende gedachte wat vind de cv ketel pomp hier van als die dan nagenoeg niet gebruikt word ?
Ik wil mijn cv ketel nog wel behouden als back up maar alleen activeren/gebruik van maken als het bijv echt stervens koud word
Stekker blijft er in druk blijft er op en systeem blijft gevuld maar word dan niet actief gebruikt
Alles is hydraulisch nog gewoon aangesloten zowel warm/koud tap water al cv water
( verwarmen doen we 90%van het jaar) al met airco’s
Dus daar gebruik ik m’n cv ketel systeem ook niet voor alleen als het kouder word dan -5 of extreem mistig en rond om vriespunt
Wat is de juiste oplossing /wat is wijs ?
Hebben jullie hier tips en of ideeën over
Wellicht bestaat er een soort van extreme driewerg klep voor z’n oplossing ?
Of zijn er andere toepassingen?
2e vraag
Is er iemand die ervaring heeft met de Cozy touche brige en voegt het echt wat bruikbare dingen toe of kan je puur het zelfde doen wat op het display ook kan maar dan van uit de app ?
[ Voor 16% gewijzigd door walllie op 04-06-2023 06:41 ]
@walllie cv ketel weghalen, gas opzeggen en bij “stervenskou” een elektrische (straal)kachel aanzetten.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Tja zie het al voor me gewoon diesel kanon in de woonkamer onder het mom van tja maar ik gebruik geen gas 😂CurlyMo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:34:
@walllie cv ketel weghalen, gas opzeggen en bij “stervenskou” een elektrische (straal)kachel aanzetten.
Laten we het maar gewoon goed proberen te maken met behoud en zonder straal kachels
Ik zei elektrisch.walllie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:45:
[...]
Tja zie het al voor me gewoon diesel kanon in de woonkamer onder het mom van tja maar ik gebruik geen gas 😂
Financieel en qua installatie complexiteit is dat waarschijnlijk toch echt de minst verstandige keuze.Laten we het maar gewoon goed proberen te maken met behoud en zonder straal kachels
Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp, waarom wil je de CV houden? Je WPB levert het sanitair water en je gebruikt toch ongeveer dezelfde hoeveelheid warm water in de zomer als in de winter?walllie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 06:20:
Goedemorgen mede warmtepompboiler gebruikers
<knip>
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Om centraal bij te verwarmen wanneer het in de winter maanden kouder is dan dat m’n airco het fatsoenlijk kan bij houdenLT1970 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:31:
[...]
Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp, waarom wil je de CV houden? Je WPB levert het sanitair water en je gebruikt toch ongeveer dezelfde hoeveelheid warm water in de zomer als in de winter?
Ik gebruik nu nog maar minder dan 400m3 gas afgelopen jaar Julie 2022 tot nu (contract loopt dan ook tot Julie dit jaar)walllie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:52:
[...]
Om centraal bij te verwarmen wanneer het in de winter maanden kouder is dan dat m’n airco het fatsoenlijk kan bij houden
Dus ik ga voor die paar m3 dat ik verbruik geen compleet volledig warmtepomp aanschaffen
Douchen met wpb 200 liter en verwarmen met airco’s lokaal/plaatselijk
Vanaf welke buiten temperatuur hebben we het dan?walllie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:52:
[...]
Om centraal bij te verwarmen wanneer het in de winter maanden kouder is dan dat m’n airco het fatsoenlijk kan bij houden
@walllie cv ertussen uit halen wat sanitair water betreft, heb je ook minder kans op legionella in stilstaand water mocht je kogelkranen gebruiken. Ik heb nog 3 jaar de cv aangesloten gehad met kogelkranen maar kon ieder maand spoelen omdat een gedeelte stil stond.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Uw advies is dus als ik het goed begrijp gewoon volledig op de warmtepomp boiler draaien ?klump4u schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:59:
@walllie cv ertussen uit halen wat sanitair water betreft, heb je ook minder kans op legionella in stilstaand water mocht je kogelkranen gebruiken. Ik heb nog 3 jaar de cv aangesloten gehad met kogelkranen maar kon ieder maand spoelen omdat een gedeelte stil stond.
En cv ketel warm tap water afkoppelen en buiten werking stellen
Idd dat stukje water wat in de ketel blijft staan staat dan stil dat is ook een ding idd
Thnx voor de tip
Uit mijn ervaring is gebleken dat mijn airco /warmtepomp het tot -7 goed doet en daarna stort hij nagenoeg volledig inCurlyMo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Vanaf welke buiten temperatuur hebben we het dan?
En dan bedoel ik een single split airco unit met omkeer /verwarm functie
Als het overdag dus kouder is als -7 zou ik het graag wel willen kunnen verwarmen
Als dat dan ouderwets met een bestaand cv systeem kan voor die x aantal dagen per jaar kost het aan investering nagenoeg niks
[ Voor 6% gewijzigd door walllie op 04-06-2023 10:04 ]
Natuurlijk is de investering 0. Echter betaal je wel gewoon door aan vastrecht gas, afschrijving ketel, onderhoud etc. Met een stel convectorkachels is de investering ook klein maar mis je dus al deze terugkerende kosten als je logisch nadenkt. Enige reden zou kunnen zijn: sommige mensen willen persé op gas koken. Dan moet de aansluiting wel blijven.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Yep, je gebruikt de ketel nu toch ook niet voor warm water?walllie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:02:
[...]
Uw advies is dus als ik het goed begrijp gewoon volledig op de warmtepomp boiler draaien ?
En cv ketel warm tap water afkoppelen en buiten werking stellen
Idd dat stukje water wat in de ketel blijft staan staat dan stil dat is ook een ding idd
Thnx voor de tip
Ik heb ook een seizoen met de airco verwarmd, s’morgens eerst een uurtje de cv aan zodat alles op temperatuur was en daarna de hele dag de airco aan, in principe ging dit prima maar het viel me tegen kwa comfort, ik heb toen zelf een warmtepomp geplaatst en moet zeggen dat is een wereld van verschil.
Thnx voor het mee denkenklump4u schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:10:
[...]
Yep, je gebruikt de ketel nu toch ook niet voor warm water?
Ik heb ook een seizoen met de airco verwarmd, s’morgens eerst een uurtje de cv aan zodat alles op temperatuur was en daarna de hele dag de airco aan, in principe ging dit prima maar het viel me tegen kwa comfort, ik heb toen zelf een warmtepomp geplaatst en moet zeggen dat is een wereld van verschil.
Ja ik heb bij vrienden idd gemerkt dat een echte all in one wp echt wel meer comfort biedt maar tegen een fors hogere up front investering
Wat ik nu hem kon in zelf installeren en draait idd sins een paar dagen
Maar was idd aan het na denken om of de ketel buiten werking te stellen aan de warm tap water kant of iets anders vandaar hier mijn
Maar is heb hem nu warm tap water uit geprogrammeerd maar ivm legionella ga ik hem afkoppelen dan is dat systeem gewoon niet meer actief en m’n cv kant laat ik bewust actief voor idd die x aantal kouden dagen
Dank u voor het mee denken 👍
Deze optie is optioneelJim423 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:09:
Natuurlijk is de investering 0. Echter betaal je wel gewoon door aan vastrecht gas, afschrijving ketel, onderhoud etc. Met een stel convectorkachels is de investering ook klein maar mis je dus al deze terugkerende kosten als je logisch nadenkt. Enige reden zou kunnen zijn: sommige mensen willen persé op gas koken. Dan moet de aansluiting wel blijven.
Bijv op de douchen hebben we al een waterdicht infrarood paneel en dat werkt daar in die ruimte perfect
Elders is mijn ervaring minder positief en kost het te veel stroom om het een x aantal graden warmer te maken
Voor nu blijft m’n cv ketel aan de verwarming kant nog actief
Warm tap water word afgekoppeld ivm 200 liter wpb
Hier draait de WPB sinds deze week! CV ketel verwijderd, gas afgedopt en afgesloten op de hoofdkraan (laatste stap naar gasloze woning). De WPB staat nu precies waar de ketel hing. Iedereen die aan dit topic heeft bijgedragen, hartelijk dank!
Ik deel ook graag mijn leerpunten als bijdrage:
- Het loodgieterswerk is erg eenvoudig. Knelkoppeling handvast draaien en dan nog 1 slag rond met de bahco's. Er is verder gewerkt op de koud/warm water leiding die bij de CV opstelplaats zat en er is knelkoppelingen en EPDM flexibele leiding met pakkingen gebruikt. Geen loctite van toepassing.
- Zodra je de inlaatcombinatie geplaatst is kun je die dichtzetten en kan de waterdruk er weer op, heeft de rest van het huis weer stromend (koud) water.
- De flexibele leiding was een stuk stugger dan verwacht, dus de overlengte laat zich moeilijk wegwerken
- Lang gezocht naar een 15mm knel aftapkraan zonder afsluiter maar met kiwa keur. Deze van Bonfix heeft een kiwa keurmerk, staat niet overal aangegeven.
- Het haakse deel van de warm water uitlaat verliest best nog wel wat warmte, dat bochtje heb ik nageisoleerd.
- Qua leidingwerk ziet het er als volgt uit: Koud water van 16mm henco meerlagenbuis > Verloopkoppeling naar koper > Inlaatcombinatie 6 bar > Aftapkraan 15mm knel > 15mm naar 3/4 koppeling > 3/4 flexibele leiding > WPB > Dielektrische koppeling > flexibele leiding > kogelkraan afsluiter voor onderhoud > verloop van 15mm koper naar 16mm meerlagenbuis
:strip_exif()/f/image/rDtc4ukb9Oz0iDl500sJz6Xr.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste stap is de lucht aan/afvoer te regelen. Daarover heb ik nog een vraag, kan een oude rookgasdoorvoer gebruikt worden (samen met deel binnenlucht) voor luchttoevoer? Of is een rookgasafvoer niet 100% waterdicht gemaakt van buitenaf omdat daar ook sprake is van condenswater? Het betreft deze afvoer
Ik deel ook graag mijn leerpunten als bijdrage:
- Het loodgieterswerk is erg eenvoudig. Knelkoppeling handvast draaien en dan nog 1 slag rond met de bahco's. Er is verder gewerkt op de koud/warm water leiding die bij de CV opstelplaats zat en er is knelkoppelingen en EPDM flexibele leiding met pakkingen gebruikt. Geen loctite van toepassing.
- Zodra je de inlaatcombinatie geplaatst is kun je die dichtzetten en kan de waterdruk er weer op, heeft de rest van het huis weer stromend (koud) water.
- De flexibele leiding was een stuk stugger dan verwacht, dus de overlengte laat zich moeilijk wegwerken
- Lang gezocht naar een 15mm knel aftapkraan zonder afsluiter maar met kiwa keur. Deze van Bonfix heeft een kiwa keurmerk, staat niet overal aangegeven.
- Het haakse deel van de warm water uitlaat verliest best nog wel wat warmte, dat bochtje heb ik nageisoleerd.
- Qua leidingwerk ziet het er als volgt uit: Koud water van 16mm henco meerlagenbuis > Verloopkoppeling naar koper > Inlaatcombinatie 6 bar > Aftapkraan 15mm knel > 15mm naar 3/4 koppeling > 3/4 flexibele leiding > WPB > Dielektrische koppeling > flexibele leiding > kogelkraan afsluiter voor onderhoud > verloop van 15mm koper naar 16mm meerlagenbuis
:strip_exif()/f/image/rDtc4ukb9Oz0iDl500sJz6Xr.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste stap is de lucht aan/afvoer te regelen. Daarover heb ik nog een vraag, kan een oude rookgasdoorvoer gebruikt worden (samen met deel binnenlucht) voor luchttoevoer? Of is een rookgasafvoer niet 100% waterdicht gemaakt van buitenaf omdat daar ook sprake is van condenswater? Het betreft deze afvoer
[ Voor 9% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 07-06-2023 20:33 ]
Dag Pieterve
Ik ben naarstig op zoek naar gebruikerservaringen omtrent de Daikin altherma M HW waterpompboiler.
Overweeg deze aan te schaffen, maar vind dus weinig ervaringsdeskundigen... hoe bevalt deze wpb?
Hoor graag van je
Ik ben naarstig op zoek naar gebruikerservaringen omtrent de Daikin altherma M HW waterpompboiler.
Overweeg deze aan te schaffen, maar vind dus weinig ervaringsdeskundigen... hoe bevalt deze wpb?
Hoor graag van je
@Pieterve zie bovenMiniMeHaarlem schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:07:
Dag Pieterve
Hoor graag van je
@MiniMeHaarlem even een tag voor je geplaatst
Hoi,
Ik ben nu een half jaar in bezit van een Atlantic V4, werkt prima.
Nu ben ik aan het overwegen om op mijn extra spiraal ons zwembad aan te sluiten, de filterpomp circuleert het water dan over het spiraal en warmt het zwembad een paar graden op. Dit uiteraard met een by-pass zodat deze alleen over de WP circuleert als hier behoefte aan is.
WPboiler staat in de schuur vlak bij het zwembad.
Is dit een goed idee if zijn er argumenten om dit niet te doen?
Ik ben nu een half jaar in bezit van een Atlantic V4, werkt prima.
Nu ben ik aan het overwegen om op mijn extra spiraal ons zwembad aan te sluiten, de filterpomp circuleert het water dan over het spiraal en warmt het zwembad een paar graden op. Dit uiteraard met een by-pass zodat deze alleen over de WP circuleert als hier behoefte aan is.
WPboiler staat in de schuur vlak bij het zwembad.
Is dit een goed idee if zijn er argumenten om dit niet te doen?
Ik denk dat het vermogen veel te klein is om aan een zwembad ook iets merkbaars toe te voegen. Het compressortje van mijn 200 ltr wp boiler verhoogd de water temperatuur van de 200ltr met ongeveer 4 graden per uur.
Hoeveel liter water zit er in je zwembad ?
Hoeveel liter water zit er in je zwembad ?
[ Voor 13% gewijzigd door snameroc op 04-06-2023 19:38 ]
snameroc
Als ik kijk naar het topic zwembad verwarmen met een wp dan zie ik een veel zwaarder ding dat soms dagen bezig is om van koud naar warm te gaan.
Een wpb doet daar dan 3x langer over, nog afgezien van de vraag of ie z'n voorraad warm kan houden.
Ik zie meer in een solar mat of opgerolde slang op de schuur die mee helpt
Een wpb doet daar dan 3x langer over, nog afgezien van de vraag of ie z'n voorraad warm kan houden.
Ik zie meer in een solar mat of opgerolde slang op de schuur die mee helpt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@TomN87 afgezien van bovenstaand haalt een wpb een COP van tussen de 3 en 4, want hij moet water van 45+ graden maken.
Een aparte zwembadwarmtepomp blijft onder de 30°C en haalt dus 's zomers een COP van 9 of meer. Dat houdt in dat hij zeker twee keer zo zuinig in gebruik is. Ook zit daar dan een warmtewisselaar in die geschikt is voor zwembadwater (chloor + zuurstof, om wat te noemen). Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
Een aparte zwembadwarmtepomp blijft onder de 30°C en haalt dus 's zomers een COP van 9 of meer. Dat houdt in dat hij zeker twee keer zo zuinig in gebruik is. Ook zit daar dan een warmtewisselaar in die geschikt is voor zwembadwater (chloor + zuurstof, om wat te noemen). Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ok duidelijk verhaal, gaan we dat doen. Dank jullie alle voor het advies.Proton_ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:14:
@TomN87 afgezien van bovenstaand haalt een wpb een COP van tussen de 3 en 4, want hij moet water van 45+ graden maken.
Die 120 euro is 120 euro + 14 zonnepanelen, voor alle electrische apparaten:) Die zonnepanelen doen misschien niet veel in de winter maar toch.Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:51:
[...]
Met IR panelen verwarm je natuurlijk niet je hele huis maar alleen de plekken waar je op dat moment verblijft. En het warmteverlies van de boiler blijft in de schil van het huis.
Ik vind het met 120 euro aan verbruik in de duurste wintermaand best voordelig.
Kan het beter? Natuurlijk. Moet het beter? Deze man is tevreden en daar gaat het om.
Tevreden is goed maar het verhaal leest heel erg als een mwha warmtepompen zijn onzinnige dure apparaten. Je kan best COP1 met infra aan de gang. Gevolg is dan toch dat men best wel eens teleurgesteld kan zijn als je het in je eigen huis implementeerd.
Blij voor hem maar de teneur van het artikel vind ik niet ok.
Gisteren naar boven gesjouwd in m'n uppie,Glashelder schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Als je leven je wat waard is dan ga je niet met zo’n ding alleen de trap op
Als er ook maar iets mis gaat dan lig je eronder en dat wil je echt niet met deze gewichten
Draagzak is top, ie eronder en alsof je iemand bij de kraag pakt, stukje naar voren geduwd, hand er onder en gaan met ie banaan...goed te doen, vooral halverwege als je weer recht kan staan.
installatie handleidingen zijn niet heel duidelijk van de auer edel 270 air.
Heb ook bij vailant, dimplex, bulex gekeken maar ben er nog niet helemaal uit.
Op zich is het interessant om te lezen hoe alternatieve ideeën geïmplementeerd kunnen worden, al is het maar volgens implementator succesvol. Wij kunnen er alleen wijzer van worden. Spotheating vs wps, het kan.rutger_ellen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:40:
[...]
Tevreden is goed maar het verhaal leest heel erg als een mwha warmtepompen zijn onzinnige dure apparaten. Je kan best COP1 met infra aan de gang. Gevolg is dan toch dat men best wel eens teleurgesteld kan zijn als je het in je eigen huis implementeerd.
Maar wat het met wpbs te maken heeft?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Goedemorgen!
Ik volg dit topic al een tijdje, en wil mijn CV wegdoen, en een Atlantic Explorer V4 200L installeren voor het tapwater.
Verwarming sloop ik er later zelf uit, dat doen we toch al met de airco's.
Installatiebedrijf op bezoek gehad deze week, en deze ochtend een offerte ontvangen, die me een stuk duurder uitviel dan verwacht (boiler+installatie+verwijderen CV voor 4000 incl BTW).
Ik wil best zelf zo'n ding online aanschaffen, maar wie gaat 'm dan installeren? Zijn er ervaringen van mensen die dit ondernomen hebben? Tips of aanbevelingen voor bedrijven rondom Leiden die dit wellicht zien zitten zijn ook erg welkom...
Ik volg dit topic al een tijdje, en wil mijn CV wegdoen, en een Atlantic Explorer V4 200L installeren voor het tapwater.
Installatiebedrijf op bezoek gehad deze week, en deze ochtend een offerte ontvangen, die me een stuk duurder uitviel dan verwacht (boiler+installatie+verwijderen CV voor 4000 incl BTW).
Ik wil best zelf zo'n ding online aanschaffen, maar wie gaat 'm dan installeren? Zijn er ervaringen van mensen die dit ondernomen hebben? Tips of aanbevelingen voor bedrijven rondom Leiden die dit wellicht zien zitten zijn ook erg welkom...
[ Voor 4% gewijzigd door Bartallstar op 07-06-2023 09:27 ]
Ja dat is wel veel besproken in dit topic want zeker in het begin (deel 1 van dit topic) deed iedereen het zelf had ik het idee. Je kunt hem eenvoudig zelf aan sluiten of het uitbesteden aan iemand. Ik heb zelf gewoon een lokale klusjesman benaderd. Let er wel op dat hij de juiste code bij kvk inschrijving hebt zodat je aanspraak maakt op de subsidie. Die info is allemaal goed te vinden in dit topic.Bartallstar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:27:
Goedemorgen!
Toen ik de boiler 'kreeg/kocht' was hij gratis (na aftrek subsidie) en was ik vervolgens nog 300 euro kwijt voor manuren+materialen. dat waren nog eens tijden
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-06-2023 09:32 ]
Hmmm... ik had in mijn inbox een PB-tje van iemand die zelf een EdelEau heeft aangeschaft en nu niemand vindt die hem kan of wil installeren, of voor veel geld.
Mijn advies: vind eerst iemand die het zeker weten wil en kan, en schaf 'm daarna zelf aan. In de wetenschap dat garantie best een dingetje kan worden, als er een discussie komt over waar het euvel is ontstaan (apparaat of installatie of wisselwerking...)
Mijn advies: vind eerst iemand die het zeker weten wil en kan, en schaf 'm daarna zelf aan. In de wetenschap dat garantie best een dingetje kan worden, als er een discussie komt over waar het euvel is ontstaan (apparaat of installatie of wisselwerking...)
Er komt al weer wat meer ruimte op de markt.Gramser schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:37:
Hmmm... ik had in mijn inbox een PB-tje van iemand die zelf een EdelEau heeft aangeschaft en nu niemand vindt die hem kan of wil installeren, of voor veel geld.
Wij zijn aan het verbouwen, en in tegenstelling tot vorig jaar, zijn de wachttijden al weer een stuk korter geworden.
Dus dan gaan zometeen ook de prijzen iets omlaag, zegt een economische wet.
Da's mooi, maar in sommige wetten geloof ik niet zo. Zeker niet als er een relatie met subsidies bestaat. Dat PB-tje was overigens een kleine week geleden, maar de betreffende regio zal ook van invloed zijn.
Ik vind dat wel vreemd hoor, dat mensen niemand kunnen vinden. Ik zette het in de Haarlemmermeer op Werkspot en had binnen een half uur 6 bedrijven die me wilde helpen..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dan gaat de wet nog steeds op, maar wordt er wel door beïnvloed. Dat is waar.Gramser schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:45:
Da's mooi, maar in sommige wetten geloof ik niet zo. Zeker niet als er een relatie met subsidies bestaat. Dat PB-tje was overigens een kleine week geleden, maar de betreffende regio zal ook van invloed zijn.
Subsidies moet je eigenlijk altijd zoveel mogelijk zien te voorkomen omdat ze juist de economische wetten door de war gooien.
En daardoor vaak mensen benadelen, en anderen op verkeerde gronden voordelen geven.
(Maar dit is een heel andere discussie)
Haarlemmermeer is daarnaast nog een drukbevolkte regio.Glashelder schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:15:
Ik vind dat wel vreemd hoor, dat mensen niemand kunnen vinden. Ik zette het in de Haarlemmermeer op Werkspot en had binnen een half uur 6 bedrijven die me wilde helpen..
Dus daaraan zie je dat de vraag aan het afnemen is.
Wel goed opletten wie degene zijn die zich aanbieden.
Want ik heb ook wel eens wat (specialistische) klusjes op werkspot gezet, en dan kreeg ik aanbiedingen van mensen die alles doen, zoals stucen, vloerbedekking leggen, electra, loodgieterswerk.
Daar heb ik dan toch minder vertrouwen in.
Ik heb 'm ondertussen ook op werkspot gezet. Na 3 uur nog geen reactiesGlashelder schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:15:
Jij aanbevelingen?
geduld, zou ik zeggen.Bartallstar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:54:
[...]
Ik heb 'm ondertussen ook op werkspot gezet. Na 3 uur nog geen reacties
Jij aanbevelingen?
En zorgen dat het wel aantrekkelijk is voor iemand om de klus te komen doen.
Die gasten lezen alles pas 's avonds of in het weekend.Bartallstar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:54:
[...]
Jij aanbevelingen?
Als je er een paar ziet, waarmee je in contact wil komen, kun je het beste even googlen of er 'gewone' contactmogelijkheden zijn.
Want als je ze benadert via Werkspot, betalen ze sowieso € 30,-
(heb ik begrepen van een ondernemer)
Welke regio? Als het mijn regio is dan wil mijn loodgieter je vast wel helpenBartallstar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:54:
[...]
Jij aanbevelingen?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Regio Leiden :-)Glashelder schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Welke regio? Als het mijn regio is dan wil mijn loodgieter je vast wel helpen
Je mag me ook een PB sturen
Zo, de Atlantic Explorer V4 200L staat. Wat een pleurisding om een wenteltrap op te krijgen zeg
Via een boost is ie nu helemaal warm voor de eerste douchebeurt vanavond, die ik wel kan gebruiken nu.
De dakdoorvoer komt morgen, maar als mooie extra heeft hij kort gefungeerd als airconditioning hier op zolder.
De dakdoorvoer komt morgen, maar als mooie extra heeft hij kort gefungeerd als airconditioning hier op zolder.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
fun fact: in het superdupergeheime menu van de atlantic (en varianten) kan je ook de snelheid van de fan instellen voor alle 3 de snelheden (normaal gedrag is 2e snelheid) en kan je die hoger zetten voor meer kubieke meters en dus meer efficientie. als geluid wat minder een factor is kan het te proberen zijn om die wat hoger te zetten....
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Met welke dakdoorvoer ga je werken? Ik weet nog niet of ik de oude rookgasafvoer van de CV kan hergebruiken.Sebazzz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:04:
Zo, de Atlantic Explorer V4 200L staat. Wat een pleurisding om een wenteltrap op te krijgen zegVia een boost is ie nu helemaal warm voor de eerste douchebeurt vanavond, die ik wel kan gebruiken nu.
Dat is niet aan te bevelen. Hoogste rendement met een 160 mm geïsoleerde dakdoorvoer van bijvoorbeeld Ubbink of gelijksoortig.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:15:
[...]
Met welke dakdoorvoer ga je werken? Ik weet nog niet of ik de oude rookgasafvoer van de CV kan hergebruiken.
:strip_exif()/f/image/diiEfPCokB0lFMQY8k7yCNit.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Carboy54 op 07-06-2023 20:30 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dank voor je reactie! Ik wil de 125mm doorvoer combineren met een deel binnenlucht (anders is een nieuwe betonboring nodig en ik heb nul reactie gehad op aanvragen bij diverse bedrijven). Mijn vraag is met name, is een CV rookgasafvoer waterdicht tegen regen (met name de gasafvoerkant)? Of is die met het oog op mogelijk condenswater, niet waterdicht uitgevoerd?Carboy54 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:29:
[...]
Dat is niet aan te bevelen. Hoogste rendement met een 160 mm geïsoleerde dakdoorvoer van bijvoorbeeld Ubbink of gelijksoortig.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 07-06-2023 20:35 ]
Misschien dat ooit de CV afvoer nog als luchtaanvoer gebruikt kan worden in een later stadium, maar dat komt dan wel. Daar zitten vast ook nog wel isolatieaspecten aan want de CV afvoer/aanvoer is vast niet geïsoleerd.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Maar het is toch zo dat je wel zo'n dakdoorvoer kan hebben, maar de aansluiting op de WPB is een stuk kleiner. Dus dan kun je net zo goed een kleinere dakdoorvoer nemen. Toch?Carboy54 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:29:
[...]
Dat is niet aan te bevelen. Hoogste rendement met een 160 mm geïsoleerde dakdoorvoer van bijvoorbeeld Ubbink of gelijksoortig.
Aansluitingen zijn bij mij bekende merken allemaal 160 mm aan en afvoer.Rzaan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:35:
[...]
Maar het is toch zo dat je wel zo'n dakdoorvoer kan hebben, maar de aansluiting op de WPB is een stuk kleiner. Dus dan kun je net zo goed een kleinere dakdoorvoer nemen. Toch?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De kleinere (100, 150 liter) Auer en ik dacht ook Vaillant zijn 125 mm concentrisch.

Maar er is een reden dat het niet populair is: hoge luchtsnelheid, dus meer geluid en niet de beste COP.

Maar er is een reden dat het niet populair is: hoge luchtsnelheid, dus meer geluid en niet de beste COP.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat klopt de kleinere versies zijn 125 mm concentrisch maar de 200 en 270 van Atlantic en Auer altijd 160 mm. De kleinere versie worden niet vaak gekozen door het beperkte praktische volume bij lagere temperaturen.Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:48:
De kleinere (100, 150 liter) Auer en ik dacht ook Vaillant zijn 125 mm concentrisch.
[Afbeelding]
Carboy54 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:30:
[...]
Dat klopt de kleinere versies zijn 125 mm concentrisch maar de 200 en 270 van Atlantic en Auer altijd 160 mm. De kleinere versies worden niet vaak gekozen door het beperkte praktische volume bij lagere temperaturen.
Hij staat bij mij nog in de garage om naar zolder gebracht te worden.Carboy54 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:30:
[...]
Dat klopt de kleinere versies zijn 125 mm concentrisch maar de 200 en 270 van Atlantic en Auer altijd 160 mm. De kleinere versie worden niet vaak gekozen door het beperkte praktische volume bij lagere temperaturen.
Maar ik zal hem eens nameten.
Toen ik hem ergens in het echie ooit zag, dacht ik dat de buizen kleinere doorsnede hadden.
Maar herinneringen zijn verneukeratief.
Ik heb nu een week mijn Ariston Nuos Evo 110l operationeel. De P1 + P2 mode ingeschakeld op 05.00 en 17.00
Daarmee verwarmt hij altijd in de goedkopere tijden irt dynamisch energiecontract.
Nu nog een waterafvoer aanleggen. Door het expansievat is de overdrukklep nog niet in werking getreden.
Daarna nog even iemand regelen die de installatie komt keuren voor de subsidie...
Daarmee verwarmt hij altijd in de goedkopere tijden irt dynamisch energiecontract.
Nu nog een waterafvoer aanleggen. Door het expansievat is de overdrukklep nog niet in werking getreden.
Daarna nog even iemand regelen die de installatie komt keuren voor de subsidie...
:strip_exif()/f/image/mQRULfl04I3iE9igb0YJ8K4X.jpg?f=fotoalbum_large)
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Zo weer iemand van het gas af geholpen.
Keteltje op de bult en de arostor 150l weer aan de muur.
Binnen buiten voor de lucht dus de oude rookgas afvoer weer gebruikt. Die is ook 80mm dus dat past dan perfect op de uitblaas van de vaillant.
:strip_exif()/f/image/I6SEUtKmNxZe3pqG7CKnqSgy.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnen buiten voor de lucht dus de oude rookgas afvoer weer gebruikt. Die is ook 80mm dus dat past dan perfect op de uitblaas van de vaillant.
:strip_exif()/f/image/I6SEUtKmNxZe3pqG7CKnqSgy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YwIY6dpS6sJaWxe9pEi3htHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wasmachine gaat wel nog open of kan verplaatst worden?Ronald.42 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:52:
Zo weer iemand van het gas af geholpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wasdroger, gaat nog ver genoeg open volgens de eigenaar.klump4u schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Wasmachine gaat wel nog open of kan verplaatst worden?
Er zat vroeger een soort van kast om die ketel dus heel veel scheelde het ook niet.
Zij tevreden ik dan ook
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Even een vraagje over mijn Panasonic Aquarea warmtepompboiler.
Deze heeft uiteraard een legionella-programma.
Hij gaat eens in de twee weken, als de temperatuur niet boven de 60°C is geweest (en zonder elektrisch element gebeurt dat dus nooit), ik dacht een uurtje naar de 70°C.
Uiteraard met behulp van het elektrisch element.
Nu gebeurt dat in de nacht van vriijdag op zaterdag.
In principe maakt dat financieel voor mij niet uit, omdat ik dmv salderen de stroom toch zelf opwek.
Maar ik wil dat veranderen,
Enerzijds al vast omdat waarschijnlijk ooit de saldering toch wel gaat verdwijnen, Anderzijds omdat het ook voor de netbelasting een stukje beter is. Weliswaar minimaal, maar goed als iedereen een beetje meewerkt kan het samen nog wel wat worden.
Ik wil de anti-legionella run dus op een andere tijd hebben. In het manual wordt daar verder niets over gezegd. Ik veronderstel dat hij gewoon begint te tellen met de twee weken vanaf het moment dat ik de stekker in het stopcontact steek, Weet iemand dat?
Helaas reageert de importeur niet op vragen. (ze weten dat ik het apparaat in Spanje heb gekocht).
Hij gaat eens in de twee weken, als de temperatuur niet boven de 60°C is geweest (en zonder elektrisch element gebeurt dat dus nooit), ik dacht een uurtje naar de 70°C.
In principe maakt dat financieel voor mij niet uit, omdat ik dmv salderen de stroom toch zelf opwek.
Enerzijds al vast omdat waarschijnlijk ooit de saldering toch wel gaat verdwijnen, Anderzijds omdat het ook voor de netbelasting een stukje beter is. Weliswaar minimaal, maar goed als iedereen een beetje meewerkt kan het samen nog wel wat worden.
Ik wil de anti-legionella run dus op een andere tijd hebben. In het manual wordt daar verder niets over gezegd. Ik veronderstel dat hij gewoon begint te tellen met de twee weken vanaf het moment dat ik de stekker in het stopcontact steek, Weet iemand dat?
Helaas reageert de importeur niet op vragen. (ze weten dat ik het apparaat in Spanje heb gekocht).
Zwerius Kriegsman
Het dient eigenlijk 1x peer week te gebeuren. En sommige WPB's kunnen dit ook gewoon met de warmtepomp ipv het elektrische element.Zwerius schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:17:
Op zich is de nacht een mooi tijdstip. In de winter is de stroom dan het goedkoopst bij dynamische tarieven.
Maar in de zomer inderdaad interessant om het overdag te doen.
Op pagina 22 staat toch gewoon hoe je de tijd kunt instellen?
https://www.panasonicproc...L_H%202020V11%20(002).pdf
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 10-06-2023 14:33 ]
Mooi.de Peer schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:30:
[...]
Het dient eigenlijk 1x peer week te gebeuren. En sommige WPB's kunnen dit ook gewoon met de warmtepomp ipv het elektrische element.
Op zich is de nacht een mooi tijdstip. In de winter is de stroom dan het goedkoopst bij dynamische tarieven.
Maar in de zomer inderdaad interessant om het overdag te doen.
Maar mijn wp-boiler kan het volgens een vast programma maar eens per 2 weken. En niet met de WP zelf.
Zwerius Kriegsman
Heeft iemand ervaring met de P1 en/of P2 mode van een Ariston Nuos Evo (110l)?
In de handleiding staat dat de warmtepomp wordt gebruikt om op de ingestelde tijd op de ingestelde temperatuur te komen. Gaat dat om de één of andere reden niet lukken, dan wordt de verwarmingsspiraal bijgeschakeld.
Nu lijkt het dat de mijne na een kwartier al de verwarmingsspiraal inschakelde. Vandaag wat de boilertemperatuur 46 graden en hij moest naar 55 graden. Om 17.00 moest hij warm zijn, maar hij ging pas om 15.40 aan.
Zal de warmtepompboiler nog moeten leren? Ik heb hem nu 1 week...
In de handleiding staat dat de warmtepomp wordt gebruikt om op de ingestelde tijd op de ingestelde temperatuur te komen. Gaat dat om de één of andere reden niet lukken, dan wordt de verwarmingsspiraal bijgeschakeld.
Nu lijkt het dat de mijne na een kwartier al de verwarmingsspiraal inschakelde. Vandaag wat de boilertemperatuur 46 graden en hij moest naar 55 graden. Om 17.00 moest hij warm zijn, maar hij ging pas om 15.40 aan.
Zal de warmtepompboiler nog moeten leren? Ik heb hem nu 1 week...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Er wordt gevraagd naar een installateur met KVK-nummer bij het indienen:Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:21:
Dan is het dus niet helemaal zonder installateur gedaan, zo'n verklaring is wel nodig.
:strip_exif()/f/image/UmMtHvKNYHrTlXejOnTUMVhi.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder installateur gaat het dus niet...
Aanvullend nog even:Zwerius schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:17:
Of zou ik gewoon het elektrisch element moeten inschakelen (dat kan wel handmatig) om daarmee de temperatuur tot 70°C te brengen, waarna hij dan elke twee weken ditzelfde gaat doen op hetzelfde moment?
Zwerius Kriegsman
Wat subsidies betreft:
Je mag er vanuit gaan dat ik als TS die alles al een keer heeft gezien en gedaan weet hoe het werkt
Ze zijn druk met verwerken van aanvragen maar ik zou er op rekenen dat er nadien nog vragen kunnen komen wanneer het een keer niet geheel volgens het boekje is gegaan.
In 2012 was er een subsidie op zonnepanelen die zonder controle werd verstrekt, maanden later kreeg ik een brief waarin de definitieve toekenning stond en dat ze de panelen met een luchtfoto hebben gecheckt.
Dit hoort geen nieuws te zien want dat lees je allemaal als je een aanvraag indient
Wat warmtepompen betreft blijken er bedrijven te zijn die frauderen door subsidies te innen van installaties die ze nooit hebben geplaatst of geleverd, dat gaat een tijd goed tot er een controle komt en ze nat gaan.
Met zonnepanelen gaat het momenteel een stuk een eenvoudiger, je koopt zonder btw en geeft bij de aankoop aan dat ze op jouw woning komen te liggen (als particulier),
Je mag er vanuit gaan dat ik als TS die alles al een keer heeft gezien en gedaan weet hoe het werkt
Ze zijn druk met verwerken van aanvragen maar ik zou er op rekenen dat er nadien nog vragen kunnen komen wanneer het een keer niet geheel volgens het boekje is gegaan.
In 2012 was er een subsidie op zonnepanelen die zonder controle werd verstrekt, maanden later kreeg ik een brief waarin de definitieve toekenning stond en dat ze de panelen met een luchtfoto hebben gecheckt.
Dit hoort geen nieuws te zien want dat lees je allemaal als je een aanvraag indient
Wat warmtepompen betreft blijken er bedrijven te zijn die frauderen door subsidies te innen van installaties die ze nooit hebben geplaatst of geleverd, dat gaat een tijd goed tot er een controle komt en ze nat gaan.
Met zonnepanelen gaat het momenteel een stuk een eenvoudiger, je koopt zonder btw en geeft bij de aankoop aan dat ze op jouw woning komen te liggen (als particulier),
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Haha, dat gaat bij mij niet op. Ik heb de warmtepompboiler in België gekocht...Mark! schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Ik heb daar een jaar geleden gewoon de gegevens van de leverancier ingevuld en heb hiermee zonder problemen subsidie gekregen zonder installateur.
Wellicht is de leverancier tevens installateur of heeft hij de één van de vele juiste SBI-codes.Mark! schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Ik heb daar een jaar geleden gewoon de gegevens van de leverancier ingevuld en heb hiermee zonder problemen subsidie gekregen zonder installateur.
Kan wel degelijk opgaan als zij ook installeren.Swerfer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:30:
[...]
Haha, dat gaat bij mij niet op. Ik heb de warmtepompboiler in België gekocht...
De overheid moet het ook accepteren als de installatie door een bedrijf uit een ander EU-land wordt uitgvoerd.
Mits ook een bedrijf uit de bouwsector en dan het liefst installatie.
Dat is correct. Ik weet niet of mijn zus creatief is geweest bij de data van de installateur. Ik weet wel zeker dat er geen installateur aan te pas is gekomen. Ik heb haar partner enkele instructies gegeven om het zelf te doen. Ze kreeg 725 Euri. Niet gek voor een boiler in BE gekocht voor 1231,50 incl transport!Swerfer schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:40:
[...]
@Judge Ming zei dat hij bij zijn aanvraag een nota van zijn buurman had toegevoegd, niet bij zijn zus. Klopt dat Judge Ming?
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Subsidie is vandeweek over gemaakt 
Thanks @lbreman voor installatie instructies en advies, maar zeker voor een correcte factuur👌🏻
Thanks @lbreman voor installatie instructies en advies, maar zeker voor een correcte factuur👌🏻
stevenP schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:50:Review PAW-DHW150W / Atlantic Calypso 150L
Nu ik deze wpb een week of 5 in gebruik heb, een kleine review.
Op advies van @lbreman deze Panasonic clone van de Calypso aangeschaft. Hij heeft mij begeleid met sourcen en ingebruikstelling, subsidieaanvraag heb ik ook kunnen doen door zijn btw-factuur.
Installatie ging vrij eenvoudig, heb zelf een raamwerk gemaakt waar hij aan hangt. Boven krijgen was even lastig, zoals vaker hier in het topic voorbij gekomen.
De diëlectrische koppeling was netjes bijgeleverd, verder met flex slangen aan mijn 15mm koper aangesloten.
[Afbeelding]
Op de ingang wilde ik graag een water- & stroommeting, dus heb gekozen voor de S0tool van @huizebruin.
Water -> kogelkraan -> watermeter -> inlaatcombi 6bar -> wpb
[Afbeelding]
Stroom op een eigen groep, los Eaton verdeelkastje (4p) met daarin hoofdschakelaar, 1F meter & 5V-voeding tbv ESP-module.
Dit weekend een dakdoorvoer geplaatst, en door de korte afstand tot dak kon ik niet uit met de Airfoam-buizen. Ik had nog wat geïsoleerd flex liggen en heb deze er maar tussen gezet. Het is niet ideaal, maar voor <50cm lijkt mij dat geen probleem. De inlaat 'bungelt' nu nog naar beneden, die ga ik later netjes met rooster & filtertje in de ombouw maken.
[Afbeelding]
gebruik
Ten eerste, de keuze voor dit model is gemaakt op geluid. Klein huis, hangt op de overloop, dus wilde geen herrie. Uitermate stil dit ding, mijn MV maakt meer herrie
Wel merk ik dat met 8L/min douchen het water beperkt is. Als in het weekend wij achter elkaar douchen dan merk je al snel dat het lauw begint te worden. Zal in de zomer ook wel beter worden hoop ik.
Hij verbruikt nog geen 300W als hij loopt, dat is super. Wel merk ik dat hij richting de 3uur nodig heeft om te herstellen van 10min douchen. Dus in het weekend staat hij makkelijk een dagdeel te hijgen om op te warmen. Klein compressortje, lekker stil maar dit is wel de keerzijde.
Afgelopen maand was iets meer dan 1kwh/dag, langetermijn zal uitwijzen wat hij exact nodig heeft maar is wel minder dan mijn 1m3/dag aan gas!
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Wat je kunt proberen is de interne klok verzetten, zodat de run overdag plaatsvindt. Heb ik met mijn Auer ook gedaan. Nu 10:00 ipv 22:00.Zwerius schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:17:
Klopt 👍 en je hebt ook juiste omschrijving op factuur nodig. De installatie als activiteit moet erop vermeld staan.Swerfer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:21:
[...]
Er wordt gevraagd naar een installateur met KVK-nummer bij het indienen:
[Afbeelding]
Zonder installateur gaat het dus niet...
Als iemand daar een leverancier kvk invult kun je wachten op gedoe. Of de mazzel hebben dat men erover heen kijkt.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ff simpel gedacht; je kunt niet gewoon in het klok programma een los moment instellen waarop je vraag temp 62graden zal zijn? Dan kun je hiermee dan toch de automatische run voorkomen?Zwerius schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:17:
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Mijn WPB kan niet per ingestelde periode variëren in temperatuur. Misschien dat dat bij andere modellen wel kan, dan kan het een oplossing zijn ja.ErikVers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:02:
[...]
Ff simpel gedacht; je kunt niet gewoon in het klok programma een los moment instellen waarop je vraag temp 62graden zal zijn? Dan kun je hiermee dan toch de automatische run voorkomen?
@Gramser en @ErikVers
Inmiddels heb ik uitgevonden dat de settings gereset worden als de unit 23 uur uit gestaan heeft.
Dat vind ik een beetje lang om hem zo maar uit te zetten.
Met de WP kan niet verder opgewarmd worden dan 55°C. Dus boven de vereiste 60°C komt hij niet tijdens normaal bedrijf.
Ik heb echter gisteren om 12:00 uur (dus precies begin middag) het verwarmings-element handmatig ingeschakeld.
Hij loopt dan door tot 75°C en schakelt dan uit.
Als het goed is moet hij dus nu over 13 dagen weer om 12:00 uur inschakelen op anti-legionella programma.
Omdat ik er een kWh-meter aan heb hangen kan ik zien dat deze anti legionella-run ca 4 kWh kost.
Dat is op jaarbasis toch ca 100 kWh.
Daarom wil ik het graag tijdens de daguren hebben, zodt ik zoveel mogelijk direct van de PV-opwekking kan profiteren.
Nu maakt dat (financieel) nog niet uit, maar dat gaat in de toekomst mogelijk anders worden.
Inmiddels heb ik uitgevonden dat de settings gereset worden als de unit 23 uur uit gestaan heeft.
Dat vind ik een beetje lang om hem zo maar uit te zetten.
Met de WP kan niet verder opgewarmd worden dan 55°C. Dus boven de vereiste 60°C komt hij niet tijdens normaal bedrijf.
Ik heb echter gisteren om 12:00 uur (dus precies begin middag) het verwarmings-element handmatig ingeschakeld.
Hij loopt dan door tot 75°C en schakelt dan uit.
Als het goed is moet hij dus nu over 13 dagen weer om 12:00 uur inschakelen op anti-legionella programma.
Omdat ik er een kWh-meter aan heb hangen kan ik zien dat deze anti legionella-run ca 4 kWh kost.
Dat is op jaarbasis toch ca 100 kWh.
Daarom wil ik het graag tijdens de daguren hebben, zodt ik zoveel mogelijk direct van de PV-opwekking kan profiteren.
Nu maakt dat (financieel) nog niet uit, maar dat gaat in de toekomst mogelijk anders worden.
Zwerius Kriegsman
Benieuwd of dat werkt, maar dat weten we dus over twee weken 
Overigens gaat die 100kWh niet helemaal op, want het is tegelijkertijd ook een normale SWW-run
Overigens gaat die 100kWh niet helemaal op, want het is tegelijkertijd ook een normale SWW-run

[ Voor 44% gewijzigd door Gramser op 12-06-2023 12:30 ]
Je hebt gelijk. Een deel van die 100 kWh win ik terug uit de extra opgeslagen warmte. Uiteraard neemt het warmteverlies van het vat echter tegelijkertijd ook toe.Gramser schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:29:
Benieuwd of dat werkt, maar dat weten we dus over twee weken
Maar een normale SWW-run is het niet. Want hij was al op het setpoint (bij mij 52°C) aangekomen. Hij heeft echter van 52 tot 75 °C met COP 1 gewerkt. Theoretisch zou dat voor mijn 120 liter vat 3,2 kWh kosten. Alleen voor de waterinhoud. Maar het vat wordt natuurlijk mede opgewarmd en er is ondertussen ook een (toenemend) warmteverlies. Dus die gemeten 4 kWh klopt wel aardig.
Bij mij draait de WP boiler met een gemiddelde COP van ca 2,5. Nu dus eens in de twee weken een deel met COP 1.
Zwerius Kriegsman
Ik snap het. Dat werkt echt anders dan bij mij: de mijne gaat op de compressor tot 60 graden en kan daarmee dus ook een legionellarun doen.
COP van mijn WP weet ik niet, voor zover ik weet is dat nergens uitleesbaar.
COP is bij mij ook niet uitleesbaar, maar ik heb we een kWh-meter voor de WP-boiler en een watermeter. Uit waterhoeveelheid en aantal graden opwarming kan ik de thermisch benodigde kWh uitrekenen.Gramser schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:34:
Ik snap het. Dat werkt echt anders dan bij mij: de mijne gaat op de compressor tot 60 graden en kan daarmee dus ook een legionellarun doen.
De elektrische kWh kan ik van de meter aflezen.
Zo kan ik uitrekenen dat ik een effectieve COP heb van net onder de 2.
Als ik de warmteverliezen van het boilervat er aftrek, kom ik aan een effectieve COP voor de wateropwarming van ca. 2,5.
Het warmteverlies weet ik, doordat ik een keer over een aantal vakantiedagen het E-verbruik heb gemeten, terwijl er toen nul warm tapwaterverbruik was.
Ik kom gemiddeld aan een warmteverlies van 13 W (elektrisch; dus thermisch is het ca 2,5 x zo hoog).
Oorspronkelijk was het warmteverlies van het apparaat ca 27 W (el.). Maar ik heb het aanvullend geïsoleerd.
Niet mooi, maar wel effectief.
Het apparaat staat toch bij ons in de kelder en hoeft daar geen sierraad te zijn
Zwerius Kriegsman
Ik ben van plan een Vaillant Arostor warmtepompboiler te laten plaatsen. Zit alleen te twijfelen tussen de 150L en 200L. Eén van de redenen is dat de COP van de 200L een heel stuk gunstiger is. Namelijk 3,19 tegenover 2,5 voor de 150L. Heeft één van jullie enig idee hoe dit zo'n groot verschil kan zijn? Vanwege het grote verschil in COP zou de ca. 210,- meerprijs alleen al rechtvaardigen om voor de 200L te gaan.
EDIT: Het gaat om de VWL B 150/5 en de VWL B 200/5.
[ Voor 6% gewijzigd door Murdock1985 op 13-06-2023 19:11 ]
Dag Tweakers,
Als laatste stap om van het gas af te gaan ben ik op zoek naar een warmtepomp boiler. Deze wil ik gaan plaatsen in de garage, deze is gelegen naast de woonkamer en onder de slaapkamer. Wat hierin voor mij erg belangrijk is dus het geluidsniveau. Ik ben op zoek naar een 270L variant en als ik het goed begrijp is de LG een stukje stiller als de Explorer V4. Ik zag een filmpje van de LG voorbij komen deze leek me redelijk stil.
De garage is geisoleerd en momenteel semi onverwarmd (met een warmtepomp doet een T11 radiator niet meer heel veel
). Ik wil de boiler graag binnen/binnen gaan gebruiken, ik snap dat dit iets meer energie kost maar aangezien de warmte in huis al met een warmtepomp opgewekt wordt en de helft van het jaar de boiler alsnog gratis warmte heeft is dit denk ik het makkelijkst. Indien de ruimte (ca 14 m2 en 38 m3) te veel afkoelt bij strenge vorst kan ik eventueel kan hier een T22/T33 radiator opgehangen worden.
De warmtepomp boiler komt precies in de hoek van 2 draagmuren dus het lijkt me dat gewicht geen issue moet zijn. De vloer is broodjes balkjes, dus vermoed dat trillingen (i.c.m. eigen gewicht gevulde boiler) geen probleem is.
Om grote problemen met de WAF te voorkomen;
- Er staat nu een oude liebherr vriezer die maar niet stuk wil in de garage, deze hoor ik niet. Geeft dat een
goede indicatie dat ik de boiler ook niet zal horen/voelen? Aangezien ik wel eens de vergelijkingen met
koelkast/vriezer voorbij heb zien komen
- Zie ik belangrijke verschillen tussen de atlantic en LG qua kwaliteit/functionaliteit?
Alvast bedankt!
Als laatste stap om van het gas af te gaan ben ik op zoek naar een warmtepomp boiler. Deze wil ik gaan plaatsen in de garage, deze is gelegen naast de woonkamer en onder de slaapkamer. Wat hierin voor mij erg belangrijk is dus het geluidsniveau. Ik ben op zoek naar een 270L variant en als ik het goed begrijp is de LG een stukje stiller als de Explorer V4. Ik zag een filmpje van de LG voorbij komen deze leek me redelijk stil.
De garage is geisoleerd en momenteel semi onverwarmd (met een warmtepomp doet een T11 radiator niet meer heel veel
De warmtepomp boiler komt precies in de hoek van 2 draagmuren dus het lijkt me dat gewicht geen issue moet zijn. De vloer is broodjes balkjes, dus vermoed dat trillingen (i.c.m. eigen gewicht gevulde boiler) geen probleem is.
Om grote problemen met de WAF te voorkomen;
- Er staat nu een oude liebherr vriezer die maar niet stuk wil in de garage, deze hoor ik niet. Geeft dat een
goede indicatie dat ik de boiler ook niet zal horen/voelen? Aangezien ik wel eens de vergelijkingen met
koelkast/vriezer voorbij heb zien komen
- Zie ik belangrijke verschillen tussen de atlantic en LG qua kwaliteit/functionaliteit?
Alvast bedankt!
Aan de rest van je beschrijving kan ik me niet voorstellen dat je huis van zo'n erbarmelijke constructieve staat is dat je de boiler gaat horen in de aangrenzende ruimtes.MZwier schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:35:
Deze wil ik gaan plaatsen in de garage, deze is gelegen naast de woonkamer en onder de slaapkamer. Wat hierin voor mij erg belangrijk is dus het geluidsniveau.
Ik woon in een jaren '30 woning en hoor de boiler ook niet een verdieping lager of een naastgelegen ruimte. Dan hebben we het qua vloer over: dempingsmat / massief grenen vloer / ondervloer / multiplex / luchtspouw / riet / stucwerk en qua wandjes over: 10mm fermacell / 40mm steenwol / 10mm fermacell opgebouwd met een houten raamwerk.
@CurlyMo Voegt een rubberen mat onder de boiler nog veelt toe? En welke zijn hiervoor goed toe te passen?
Ik weet niet hoe het zonder die mat is, dus daar kan ik je geen uitsluitsel over geven. Ik verwacht wel dat hij resonantie verminderd. Het is gewoon zo'n standaard dikke rubberen wasmachine mat.MZwier schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:05:
@CurlyMo Voegt een rubberen mat onder de boiler nog veelt toe? En welke zijn hiervoor goed toe te passen?
Zo, nu bijna de eerste week met de Atlantic Explorer V4 200L afgerond, die ik heb laten installeren door warmtepomponline.com - in binnen/buiten configuratie. Mooie kleine dakdoorvoer, dikke schuimpijpen tegen condens, gecombineerd met de rioolontluchting waar anders geen plek voor was. Ik heb de ketel tot nu toe nog maar één of twee keer kunnen betrappen op condens, daarna niet meer - mogelijk ook vanwege de airco's die een dag later operationeel waren en het warme weer.
Heel tevreden over de boiler zelf, hij past zich goed aan onze routine aan met de automatische modus. We hebben met een gezin van vijf nog niet de beperkingen kunnen ontdekken tot dusver.
Ik ga nog wel denk ik de aan- en afvoerleiding isoleren, ik heb wel het idee dat daar nog warmte weglekt en dat daar nog wel wat te behalen is.
Heel tevreden over de boiler zelf, hij past zich goed aan onze routine aan met de automatische modus. We hebben met een gezin van vijf nog niet de beperkingen kunnen ontdekken tot dusver.
Ik ga nog wel denk ik de aan- en afvoerleiding isoleren, ik heb wel het idee dat daar nog warmte weglekt en dat daar nog wel wat te behalen is.
Wij hebben een dikke rubberen mat onder de boiler. Geen klachten. Sorry, ik weet niet welke.MZwier schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:05:
Morgen gaat mijn Atlantic Explorer naar zolder. In de handleiding staat:
/f/image/9Vb0Uz0C9rGleL6qsx2RY8gX.png?f=fotoalbum_large)
Dus ik denk dat ik hem mag kantelen naar de kant waar deze symbolen niet op staan? Op die kant staat alleen een tekening van de bovenkant van de WPB, waarschijnlijk bedoeld als mal voor de ventilatiekanalen.
Prima, maar zo duidelijk vind ik het niet. Op 3 kanten van de doos staan deze symbolen:Het product kan aan een zijde tot 90° gekanteld worden. Deze zijde staat duidelijk aangegeven op de verpakking van het product. Het is verboden het product aan de andere zijden te kantelen.
/f/image/9Vb0Uz0C9rGleL6qsx2RY8gX.png?f=fotoalbum_large)
Dus ik denk dat ik hem mag kantelen naar de kant waar deze symbolen niet op staan? Op die kant staat alleen een tekening van de bovenkant van de WPB, waarschijnlijk bedoeld als mal voor de ventilatiekanalen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
De 200 variant heeft dacht ik een vier keer grotere doorlaat (2x160mm ipv 125mm concentrisch), dus hij krijgt meer lucht voor minder ventilator-watts.Murdock1985 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:07:
Ik ben van plan een Vaillant Arostor warmtepompboiler te laten plaatsen. Zit alleen te twijfelen tussen de 150L en 200L. Eén van de redenen is dat de COP van de 200L een heel stuk gunstiger is. Namelijk 3,19 tegenover 2,5 voor de 150L. Heeft één van jullie enig idee hoe dit zo'n groot verschil kan zijn? Vanwege het grote verschil in COP zou de ca. 210,- meerprijs alleen al rechtvaardigen om voor de 200L te gaan.
Het domein warmtepompboiler.com is te koop voor $1998. De .nl is ook niet in gebruik..Sebazzz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:15:
Zo, nu bijna de eerste week met de Atlantic Explorer V4 200L afgerond, die ik heb laten installeren door warmtepompboiler.com - in binnen/buiten configuratie.
[...]
ik wijs nogmaals op Proton_ in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Mocht je onterecht een post kwijt zijn, dan graag DM of in het feedbacktopic
Mocht je onterecht een post kwijt zijn, dan graag DM of in het feedbacktopic
Uit m'n hoofd mag je hem kantelen "op zijn rug", zodat de voorkant met grijze plaat en schermpje boven ligt.RichieB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:30:
Morgen gaat mijn Atlantic Explorer naar zolder. In de handleiding staat:
[...]
Prima, maar zo duidelijk vind ik het niet. Op 3 kanten van de doos staan deze symbolen:
[Afbeelding]
Ik weet 99% zeker dat er een plaatje in de handleiding staat, ff zoeken.
Edit: pagina 86, zie https://atlantic.wecarede...-handleiding-explorer-v4-
[ Voor 6% gewijzigd door Bra-Jo op 14-06-2023 13:20 ]
Nomen nescio
Correctie! Het is https://warmtepomponline.com - anyway, heel tevreden, en een aannemer die heel snel reageert op de mail en persoonlijk ook telefonisch te woord staat.RichieB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:53:
[...]
Het domein warmtepompboiler.com is te koop voor $1998. De .nl is ook niet in gebruik..
Correct, de doos is sowieso zo groot dat je die niet wilt verplaatsen - en in de doos wordt hij door het piepschuim ook alleen boven en onder gesteund.Bra-Jo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Zijn er ook mensen die de warmtepompboiler gebruiken voor vloerverwarming in de winter?
Situatie is als volgt:
Ben bezig met offertes opvragen voor airco's om mee te verwarmen aankomende winter icm een warmtepompboiler voor het tapwater.
Nu zoek ik nog een oplossing voor de 42m2 10cm hoh vloerverwarming, deze hoeft niet als hoofdverwarming te dienen maar het zou wel fijn zijn als er water van zon 25 graden door kan gaan in de winter om zo de echte kou uit de vloer te halen (tegelvloer)
Is dit te doen met een warmtepompboiler of is hiervoor de capaciteit te klein?
Situatie is als volgt:
Ben bezig met offertes opvragen voor airco's om mee te verwarmen aankomende winter icm een warmtepompboiler voor het tapwater.
Nu zoek ik nog een oplossing voor de 42m2 10cm hoh vloerverwarming, deze hoeft niet als hoofdverwarming te dienen maar het zou wel fijn zijn als er water van zon 25 graden door kan gaan in de winter om zo de echte kou uit de vloer te halen (tegelvloer)
Dank je, dat had ik gelezen. Maar op de doos staat niet wat de voor- of achterkant is.Bra-Jo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Uit m'n hoofd mag je hem kantelen "op zijn rug", zodat de voorkant met grijze plaat en schermpje boven ligt.
Ik weet 99% zeker dat er een plaatje in de handleiding staat, ff zoeken.
De WPB wordt met een kraan door het zolderraam gehesen dus ik wil hem niet van de palet afhalen of de doos open maken voordat hij daar staat.Sebazzz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:20:
[...]
Correct, de doos is sowieso zo groot dat je die niet wilt verplaatsen - en in de doos wordt hij door het piepschuim ook alleen boven en onder gesteund.
Dan is het een ander verhaal, hier is hij de trap op gegaan - wel een uitdaging, maar wel te doen.RichieB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:19:
[...]
De WPB wordt met een kraan door het zolderraam gehesen dus ik wil hem niet van de palet afhalen of de doos open maken voordat hij daar staat.
Zit er geen verklikker meer op de doos waaraan je kunt zien dat hij verkeerd gekanteld is geweest?RichieB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:36:
@Bra-Jo @Sebazzz Probleem opgelost! De webwinkel had de instructies afgeplakt.![]()
De kant met de mal voor de ventilatie is dus inderdaad de achterkant waarop je hem mag kantelen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ongeschikt. Het vermogen is te klein en voor dat doel is de COP te laag in vergelijking met een warmtepomp. Het extra spiraal is voor eventuele heatpipes gemaakt. Daarnaast onttrekt de vloer veel warmte uit jouw boiler in de winter met 42 m2GabrielZ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:23:
Zijn er ook mensen die de warmtepompboiler gebruiken voor vloerverwarming in de winter?
Situatie is als volgt:
Zo dusRichieB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:19:
[...]
De WPB wordt met een kraan door het zolderraam gehesen dus ik wil hem niet van de palet afhalen of de doos open maken voordat hij daar staat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Dcz5Hkp7r2HFIxeEtY9T8BuH.png?f=user_large)
Horen de zijkanten van die doos een parabool te imiteren?RichieB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:36:
@Bra-Jo @Sebazzz Probleem opgelost! De webwinkel had de instructies afgeplakt.![]()
De kant met de mal voor de ventilatie is dus inderdaad de achterkant waarop je hem mag kantelen.
[Afbeelding][Afbeelding]