Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27

pietje63

RTFM

Bij ons staat een WPB op zolder. Aanvoer vanaf binnen, afvoer nu naar buiten. Hij staat in een badkamer (voorlopig nog helemaal los, dus meer dan voldoende flow).

Nu was ik aan het denken, heb ik niet een gratis airco in huis :). Als ik de afvoerslang lostrek, dan blaast hij koude lucht de ruimte in. Kan zo in de zomer de zolder wellicht een beetje afkoelen.

Ik kan me voorstellen dat het rendement dan iets minder wordt (want de aanvoer lucht wordt wat koeler), maar zijn er nog andere nadelen? De lucht is koud en zou tot condens kunnen leiden? In de handleiding staat
De temperatuur van de uitgaande lucht van het product kan tempera- turen bereiken van 5-10°C minder dan de binnenkomende lucht. Als deze niet gekanaliseerd wordt kan de temperatuur van het vertrek aanzienlijk dalen.
[..]
de af- stand tussen de luchtingang en -uitgang mag niet kleiner zijn dan 37 cm
https://cdn.shopify.com/s...R_NL_EN_DE_1.pdf?#page=60
En dat zijn de aanvoer en afvoer zoals ze op het product zitten al.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:10

de Peer

under peer review

pietje63 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:57:
Bij ons staat een WPB op zolder. Aanvoer vanaf binnen, afvoer nu naar buiten. Hij staat in een badkamer (voorlopig nog helemaal los, dus meer dan voldoende flow).

Nu was ik aan het denken, heb ik niet een gratis airco in huis :). Als ik de afvoerslang lostrek, dan blaast hij koude lucht de ruimte in. Kan zo in de zomer de zolder wellicht een beetje afkoelen.

Ik kan me voorstellen dat het rendement dan iets minder wordt (want de aanvoer lucht wordt wat koeler), maar zijn er nog andere nadelen? De lucht is koud en zou tot condens kunnen leiden? In de handleiding staat

[...]

En dat zijn de aanvoer en afvoer zoals ze op het product zitten al.
Klopt. Is gewoon airco. Maar met heel weinig capaciteit.
tenminste, hier staat de wpb maar 1 of 2 uur per dag aan in de zomer. Je zolder koelt er niet echt vanaf. Is verwaarloosbaar. Maar terwijl hij runt heb je wel lekker een koud briesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sebazzz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:37:
[...]

Horen de zijkanten van die doos een parabool te imiteren? 8)7
Geen probleem. Er zit een dikke piepschuim rand in de verpakking om deze warmtepomp. Een dergelijke spin is maar ongeveer 60 cm breedt op rupsbanden en kan 1000 kg takelen. Top

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 17:39

Sebazzz

3dp

pietje63 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:57:
Nu was ik aan het denken, heb ik niet een gratis airco in huis :). Als ik de afvoerslang lostrek, dan blaast hij koude lucht de ruimte in. Kan zo in de zomer de zolder wellicht een beetje afkoelen
Het was heerlijk op deze warme zolder met toen nog geen airco toen het werd geïnstalleerd, maar het is een airco die je maar beperkt kan sturen en tenzij je hem dagelijk leegdoucht krijg je er niet zoveel koude uit. De condens sloeg hier al neer op de radiator, afgaande op de afvoerslang.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27

pietje63

RTFM

Dank voor de snelle reacties. Hij verbruikt nu zo’n 0.6kwh per dag, dus zal idd niet veel kou zijn. Daarbij draait hij eigenlijk nooit als we op zolder zijn (ivm geluid), dus het briesje zullen we niet voelen.
Dan liever geen gok qua condens

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon V
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-06 21:15
Murdock1985 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:07:
Ik ben van plan een Vaillant Arostor warmtepompboiler te laten plaatsen. Zit alleen te twijfelen tussen de 150L en 200L. Eén van de redenen is dat de COP van de 200L een heel stuk gunstiger is. Namelijk 3,19 tegenover 2,5 voor de 150L. Heeft één van jullie enig idee hoe dit zo'n groot verschil kan zijn? Vanwege het grote verschil in COP zou de ca. 210,- meerprijs alleen al rechtvaardigen om voor de 200L te gaan.

EDIT: Het gaat om de VWL B 150/5 en de VWL B 200/5.
Voordeel van de 200 vind ik verder dat hij losstaand is (hoeft niet opgehangen te worden) en dat er geen magnesium anode in zit die op een gegeven moment vervangen moet worden, waarbij er voldoende ruimte onder de WPB moet blijven, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:45
klump4u schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:33:
[...]

Zit er geen verklikker meer op de doos waaraan je kunt zien dat hij verkeerd gekanteld is geweest?
Die heb ik inderdaad niet gezien..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:35:
[...]

Ongeschikt. Het vermogen is te klein en voor dat doel is de COP te laag in vergelijking met een warmtepomp. Het extra spiraal is voor eventuele heatpipes gemaakt. Daarnaast onttrekt de vloer veel warmte uit jouw boiler in de winter met 42 m2
Even een aanvullende vraag van mijn kant.

Wat voor warmtepomp zou je dan moeten hebben voor warmwater + mogelijkheid tot bijverwarmen huidige CV systeem. (ook ik verwarm met airco's mijn huis, maar als het buiten echt vriest wil ik nog wel eens een uurtje de CV laten stoken (max 5 dagen per jaar))

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Burning_Tyre schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:10:
[...]

Wat voor warmtepomp zou je dan moeten hebben voor warmwater + mogelijkheid tot bijverwarmen huidige CV systeem. (ook ik verwarm met airco's mijn huis, maar als het buiten echt vriest wil ik nog wel eens een uurtje de CV laten stoken (max 5 dagen per jaar))
Kijk eens op het Panasonic en Itho Amber forum.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:09
[...]

Voor 5 uur per jaar zou ik geen echte WP installeren.
Wat je zou kunnen doen is de WPB spiraal gebruiken in serie met een 6kW doorstroomelement op 3-fase.
Als je de VVW veelvuldig wilt gaan gebruiken is een echte WP wel zinniger natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 21:30
[...]

Als je toch al vloerverwarming hebt: dan zou ik die ook gebruiken. Airco alleen om te koelen, en mischien tijdens de horror winter des doods een beetje bij verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 21:38
Ik ben mij ook aan het orienteren. In onze vorige woning hadden wij een elektrische boiler. Als er iemand stond te douchen en er werd ergens in het appartement een kraan open gedaan werd de douche loeiheet. In onze huidige woning met (nu nog) reguliere CV is dit niet het geval. Hoe zit dit met een warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
usain schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:58:
Ik ben mij ook aan het orienteren. In onze vorige woning hadden wij een elektrische boiler. Als er iemand stond te douchen en er werd ergens in het appartement een kraan open gedaan werd de douche loeiheet. In onze huidige woning met (nu nog) reguliere CV is dit niet het geval. Hoe zit dit met een warmtepompboiler?
Dat ligt niet aan je warmtebron maar aan je kraan. Als je een thermostatische mengkraan hebt zal deze zelf aanpassen zodat de gewenste doeltemperatuur gehandhaafd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 18:14
Wolly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Dat ligt niet aan je warmtebron maar aan je kraan. Als je een thermostatische mengkraan hebt zal deze zelf aanpassen zodat de gewenste doeltemperatuur gehandhaafd blijft.
dit valt mij tegen eerlijk gezegd. Ik heb een thermostatische inbouwkraan van Grohe maar merk dat als er al 20-30min gedouched is raakt die 150L wel op en zal je echt aan de kraan moeten stellen om het comfortabel te houden.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Dat valt erg mee, als je niet zelf hoeft te tillen. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMkSZO1Ld40WsviA4a5MTnoF0BI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hHjI88Xaf1w9Pl0SEbMUVpJm.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5Vs4TIauFUngBJ2S7g21kTSgQU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2RIE8I32a62spwtGSrL0mcls.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6BrxA-dT-48ISndIG8ybEEjZpQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PkC2YQCGo8Q0TYcWmOHJGIo0.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7DwA35EW1MRfWO7on4fun4VgRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wwxCO16MsPTl9Ek0srjzP8jW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stevenP schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:05:
[...]

dit valt mij tegen eerlijk gezegd. Ik heb een thermostatische inbouwkraan van Grohe maar merk dat als er al 20-30min gedouched is raakt die 150L wel op en zal je echt aan de kraan moeten stellen om het comfortabel te houden.
nogmaals, dan werkt je kraan niet. bijzonder. hij zou gewoon de koudwaterkraan dicht moeten gooien en 100% water uit de boiler pakken.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 15-06-2023 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:08:
Dat valt erg mee, als je niet zelf hoeft te tillen. 8)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zo dat mag wat kosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:17
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:09:
[...]

nogmaals, dan werkt je kraan niet. bijzonder. hij zou gewoon de koudwaterkraan dicht moeten gooien en 100% water uit de boiler pakken.
Dat gevoel heb ik toch ook bij onze grohe dat er altijd wel enig koud water bij mengt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij ook. Draai je warm water maar eens dicht en doe je douchekraan open. Komt gewoon koud water uit, en best wat ook nog :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 10:21
dacht hetzelde, maar er lijkt nog een dakkapel en nog wat beneden te staan. meteen meerdere vliegen in 1 klap denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:00

Rzaan

Altijd zoekende

Misanthropia schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:22:
[...]

dacht hetzelde, maar er lijkt nog een dakkapel en nog wat beneden te staan. meteen meerdere vliegen in 1 klap denk ik
Dit had ik ook moeten doen toen ze de dakkapel kwamen brengen.
Maar toen had ik nog geen spullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik denk dat het kraanbedrijf dacht dat de dakkapellen groter zouden zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:35
Ik ben ook op zoek naar een warmtepompboiler, die ik graag wil aansluiten op afvoer mv box.

Ik kwam de Inventum spaarpomp tegen. Die bedoelt is als vervanger van de mv box, maar ter ondersteuning van de cv. Prijstechnisch erg interessant met subsidie. Iemand een idee of deze ook gebruikt kan worden om een boilervat voor sanitair water te verwarmen? In plaats van hem op te nemen in een CV systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KJg4F_TCM-O7JWrIVcisc2F_vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6D0dQgOkJLVUy0DIZA4YVQ4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYrWzFDYXCYw-97-8WVpmzGzXG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MtPGTGahQA1WtlfiPJrzL9U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqf9d1_j411mAi77QvtrnFunRtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbuaCwnIDx24Blg4UjFkQPr4.jpg?f=fotoalbum_large

Zo m'n rug is genezen van het tillen, gisteren eindelijk geinstalleerd. 8bar inlaatcombinatie, gebruiksaanwijzing zegt 6bar, maar er zit best wel wat koper nog tussen, zal vast wel goedkomen en anders is het knal...

Nu nog effe kijken hoe we er subsidie kunnen scoren, alle dinfetjes denk lood, kranen, flex, knelkoppelingen, laten boren, lucht aan / afvoer geisoleerde pijp met stukje flex pijp wat ik nog had liggen, bouwschouw, plamuur, beugels
bar metertje enderglijke, en dan de edel air 270 zelff, tikt aardig aan in de portmonee.

[ Voor 26% gewijzigd door squareware op 16-06-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:17
De savent van Nibe is ook een ventilatie warmtepomp welke in Nederland geleverd werd voor cv ondersteuning. Deze heb ik 4 jaar gebruikt. Nu ik een echte Vaillant arotherm warmtepomp heb niet meer. In denemarken wordt hij geleverd als boiler verwarmer, dus het kan. Ik had met Nibe gebeld of ze me een aansluitschema wilde geven. Schoorvoetend zeiden ze dat het kon echter de schemas heb ik nooit gekregen. Dus uiteindelijk maar in wpboiler gekocht omdat die niet veel duurder was dan een los rvs vat met element. En ik vind het wel handig dat als je hem leeg doucht dat hij met behulp van het element enigsinds acceptabel weer warm is. Het element doet mee tot 46 graden. In de praktijk alleen nodig als je het ligbad 2 keer op een avond vult.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walllie
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-07-2023
Nog mede tweakers hoer een cozy Touch bridge aan hun atlantic explorer v4 gehangen en zo ja hoe is jullie ervaring en wat kan je allemaal meer

Heb er een besteld via warmteservice maar nog niet binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 10:15
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag waar ik hoop dat iemand mij mee kan helpen.

Ik zoek een warmtepomp boiler die mijn mv-box kan vervangen. Ik wil wel extra aanvoer via de buitenlucht (middels gat in dak) aanleggen aangezien ik niet genoeg debiet zal hebben/willen uit ventilatielucht.

Motivatie om mv-box te vervangen is minder nodige ruimte (1 apparaat minder) en efficiëntie warmtepomp door warmere lucht.

Mijn vraag is: is er een warmtepompboiler die continue kan ventileren, ook als er geen warm(er) water nodig is/gemaakt kan worden? Ik wil namelijk niet inleveren op continue luchtkwaliteit en ik wil extra ventileren als ik kook of douche.

Ik zag wel de Aéraulix in de startpost maar die zie ik nergens verkrijgbaar. Al een hoop van het topic doorgelezen maar ik kan er nog niet echt wijs uit worden..

[ Voor 5% gewijzigd door mnugter op 17-06-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:21

martijn v o

Certified by Enphase.

Volgens mij kan de Auer Edel-air dat, maar die moet wel gestuurd worden door een signaal, maar dat is natuurlijk te maken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

martijn v o schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:25:
Volgens mij kan de Auer Edel-air dat, maar die moet wel gestuurd worden door een signaal, maar dat is natuurlijk te maken.
Nee kan je gewoon instellen maar maakt best veel geluid. De meeste warmtepompboilers hebben deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:35
snameroc schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:19:
In denemarken wordt hij geleverd als boiler verwarmer, dus het kan.
Dat klinkt veelbelovend, ik neem aan dat je hem dan inderdaad aansluit op een warmtewisselaar in een boiler, dan maak je dus eigenlijk zelf een klein cv systeem met in plaats van een radiator het boilervat.

Als je dan een elektrische boiler met warmtewisselaar neemt heb je een mooi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 10:15
martijn v o schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:25:
Dat kan vast wel. Homeassistent en extra knutselwerkjes is haast een pre, dan heb ik eindelijk een excuus om hiermee aan de slag te gaan :)

Ik lijk het inderdaad in de handleiding terug te zien dat de ventilator op vochtgehalte gestuurd kan worden voor de edel-air.
Carboy54 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:36:
Nee kan je gewoon instellen maar maakt best veel geluid. De meeste warmtepompboilers hebben deze optie.
Ok, dus de Atlantic explorer v4 of aroSTOR zou het bv ook kunnen?

Qua geluid, ik heb een nieuwe box die ook 50db maximaal produceert volgens het energielabels. Apparaat staat in washok, denk dat het geluid wel te overzien is dan?

Is er nog een specifiek merk/type aan te raden of is het wat er maar beschikbaar is? Ik zou homeassistent integratie wel leuk vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:05
Start busscherski in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Het heeft lang geduurd maar de reserveonderdelen kwamen vorige week (voor mij volledig kosteloos) binnen.

Nieuwe dompelbuis incl flens en behuizing back up element.
En een nieuwe maximaal thermostaat voor back up element.

Het droge back up element moest ik wel overzetten van de oude naar de nieuwe.

Het werkt weer, meteen ook in zomer modus gezet voor een fris windje.

Vooral de enorme hoeveelheid ketelsteen viel me op, er was gewoon een steen van ruim 1 cm3 gegroeid tussen behuizing droog back up element en de elektrische anode. De eerste ruim 3 jaar heeft er water van 10° D door gestroomd en de laatste anderhalf jaar onthard water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94gqEUGWUV7_73C5_9A3dOKhhwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIN7WJ8xxuaiSreokGX8owQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjDvy-1Dr2Cpf14PkahfpfI4khw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg56MiBE6xJLLss8KhmErTuj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMVaEvZDK3a0gyxEAdKkWYbXnaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8SW5ID5ByXSuopu75I994QL.jpg?f=fotoalbum_large

edit: tag @Ronald.42 @klump4u @wizzopa @Speedy-Andre @Jim423 @Rzaan @Wolly @CurlyMo @overhyped @snameroc bedankt voor jullie reacties

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 17-06-2023 15:11 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

busscherski schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:37:

Het heeft lang geduurd maar de reserveonderdelen kwamen vorige week (voor mij volledig kosteloos) binnen.

Vooral de enorme hoeveelheid ketelsteen viel me op, er was gewoon een steen van ruim 1 cm3 gegroeid tussen behuizing droog back up element en de elektrische anode. De eerste ruim 3 jaar heeft er water van 10° D door gestroomd en de laatste anderhalf jaar onthard water.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit: tag @Ronald.42 @klump4u @wizzopa @Speedy-Andre @Jim423 @Rzaan @Wolly @CurlyMo @overhyped @snameroc bedankt voor jullie reacties
Elektrische anode helemaal weg?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
klump4u schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:29:
[...]

Elektrische anode helemaal weg?
O lol, ik dacht dat het een ander design was.
Dat topje zal wel op de bodem liggen dan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

busscherski schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:44:
[...]

O lol, ik dacht dat het een ander design was.
Dat topje zal wel op de bodem liggen dan.
Rechts degene wat het niet deed bij mijn en links de huidige.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DisaNj1QbkecZ9j6cVZWfl0t7pk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qB6FwxW3udsD1c3P5m3fksdn.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@klump4u
Die steen was dus gegroeid in het volume waar nu de behuizing van de elektrische anode zit. Dat kapje is er dus altijd al af geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

busscherski schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:13:
@klump4u
Die steen was dus gegroeid in het volume waar nu de behuizing van de elektrische anode zit. Dat kapje is er dus altijd al af geweest.
Dat moet haast wel, kan er niet afgeduwd zijn door het ketelsteen want dat zou zich dan ook om de anode moeten vestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Zwerius schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:09:
@Gramser en @ErikVers
Als het goed is moet hij dus nu over 13 dagen weer om 12:00 uur inschakelen op anti-legionella programma.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Je hebt dus door hem geforceerd te boosten het tijdstip van de legionellarun gepoogd te veranderen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Sebazzz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Je hebt dus door hem geforceerd te boosten het tijdstip van de legionellarun gepoogd te veranderen?
Tot nu toe is het elektrisch element nog niet weer ingeschakeld. Als alles volgens het protocol verloopt zou dat pasn vandaag over een week weer moeten gebeuren. Nog even geduld.

Ik heb inderdaad de "anti-legionella-verwarming" handmatig ingeschakeld vorige week zondag rond 12:00 uur. En volgens de handleiding gaat hij dat automatisch doen, 14 dagen na de laatste keer dat hij boven de 60°C is geweest. Even afwachten of hij daar de starttijd of stoptijd van het elektrisch element voor neemt. Misschien zelfs twee weken nadat hij weer onder de 60°C is gezakt.

Ik vrees het laatste en dan kan ik dus geen vast programma creëren waarbij hij exact elke tweede zondag om 12:00 uur begint met opwarmen. Het starten van opwarmen met element zal dan telkens een aantal uren naar achteren schuiven.
Jammer. Daar moet ik dan nog even iets voor bedenken.

Kent iemand een tijdschakelaar, die je bijv eens in de twee weken in laat schakelen?
Met een normale weekklok gaat dat niet. Tenzij ik er nog weer een schakelingetje achter knutsel (bijv, flip-flop).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk102
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-06-2023
busscherski schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je de nieuwe dompelbuis bij de leverancier vandaan (esanico?) Ik heb vanochtend een vergelijkbaar probleem ontdekt in mijn atlantic explorer V3 200L na een paar keer storing 25 (hoge druk), temperatuur op display was 55 graden, maar in werkelijkheid al 72 graden. toen de kap eraf was was het probleem al snel duidelijk, de dompelbuis waar de sensors inzitten zit vol roest, dus hij meet de temperatuur niet goed meer.

Sensors willen er ook niet uit, dus ben bang dat die draden ook gaan afbreken als ik er aan trek.

Die van mij is ongeveer 6 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZvHKj73d1n8CAom7S6ZNvJv8QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgQMLzac4kAH7ZjZ6yHAcbLA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door henk102 op 19-06-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
walllie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:52:
Nog mede tweakers hoer een cozy Touch bridge aan hun atlantic explorer v4 gehangen en zo ja hoe is jullie ervaring en wat kan je allemaal meer

Heb er een besteld via warmteservice maar nog niet binnen
Ik heb een Cozytouch aan een Calypso Split. Je kunt vrij weinig met de Cozytouch zelf maar wat je er mee kan vind ik wel weer handig. Je kunt het programma aanpassen (dwz de temperatuur van het vat mee instellen) en de boost functie bedienen. Je kunt er verder niets mee uitlezen, in ieder geval op een Calypso niet.

De Cozytouch koppelt met de cloud dienst van Atlantic dus als je dat aan de gang krijgt ga je er wel veel plezier van beleven. Ik heb wat scripts voor Domoticz geprobeerd en kan verbinding maken met de service maar de scripts zijn te outdated en werken niet.

YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het ligt niet (direct) aan de scripts, er is iets met de servers veranderd of verprutst want niet alleen met Domoticz werkt het niet meer sinds 24 mei jl.
Een paar script regels geven een 404 error en dat gebeurt ook met andere apparaten van Atlantic.
Het lijkt zelfs breder fout te gaan want ook met Somfy IO apparaten werkt de local api niet meer als voorheen.
HA kan nog wel data weergeven zoals stroomverbruik maar kan verder niets instellen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
Er was sowieso wat veranderd met de authenticatie las ik volgens mij op een Frans forum wat bij 1 van die scripts hoort. Ik had een andere gevonden die in ieder geval inlogt en devices uitleest maar op mijn Calypso zegt dat het niet een supported device is. Beetje fixen van een script lukt me wel maar een heel nieuw device type toevoegen zeker niet. Plus, als je zeker weet dat het script werkt is het nog de moeite…

Hopelijk heeft 1 van de auteurs er zelf ook last van en een keer zin een commit te doen van wat updates…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
henk102 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:15:
[...]

Heb je de nieuwe dompelbuis bij de leverancier vandaan (esanico?) Ik heb vanochtend een vergelijkbaar probleem ontdekt in mijn atlantic explorer V3 200L na een paar keer storing 25 (hoge druk), temperatuur op display was 55 graden, maar in werkelijkheid al 72 graden. toen de kap eraf was was het probleem al snel duidelijk, de dompelbuis waar de sensors inzitten zit vol roest, dus hij meet de temperatuur niet goed meer.

Sensors willen er ook niet uit, dus ben bang dat die draden ook gaan afbreken als ik er aan trek.

Die van mij is ongeveer 6 jaar oud.

[Afbeelding]
Ja esanico. Een hele nieuwe unit inclusief behuizing van het droge element.

Ik had het geluk dat die van mij binnen 5 jaar kapot ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk102
busscherski schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:30:
[...]

Ja esanico. Een hele nieuwe unit inclusief behuizing van het droge element.

Ik had het geluk dat die van mij binnen 5 jaar kapot ging.
ja, dat is mazzel inderdaad! heb ze gemaild, ben benieuwd..

Die buis was ook niet meer te repareren denk je?

Waar ik zelf nog aan dacht is om de sensor te verplaatsen naar de andere sensorbuis aan de zijkant, iets minder mooi natuurlijk, maar dan werkt het ook weer. Moet ik alleen wel een andere sensor hebben, want die komt er vast niet meer heel uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@henk102
Bij mij ontbrak een deel van de elektrische anode, dat lijkt me niet echt te fixen.

Aan de roest te zien was die van jou al wel binnen 5 jaar begonnen met lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:30
Wij hebben sinds begin dit jaar heel tevreden een 200 liter Wpb van Daikin staan. Nu zit in in het installatieprogramma te bladeren en ik kan ook de temperatuur instellen vanaf wanneer die mag verwarmen maar ook tot hoe ver.
Is het met ook warmtepompboiler ook gunstiger m zo lang mogelijk achter elkaar te laten verwarmen? Een delta van 10 graden (lees 40 graden tot 50) om vervolgens een dag te kunnen overslaan. Wij verbruiken om de dag ongeveer 1.1 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:09
Klopt lange runs zijn beter.
Elke keer als deze start moet het toch weer opnieuw druk opbouwen e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 20-06-2023 19:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
Mijn Ariston Nuos Split 270 warmtepompboiler staat er ook! :*)
Ik vind foto's van mensen hun installatie altijd fijn, dus ik deel de mijne ook maar even.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TpNSBJFwUwO3MztIwczJz_p9SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4E6YzVc1s5zR3QqxGqWGUSmp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-njsXUds5lGssdBIu0VTODIIf9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5nRibZlUZefujk29QucFMue.jpg?f=fotoalbum_large

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Omerta, mooi maar hoe zorg je dat de condensafvoer van de buitenunits niet dichtvriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
busscherski schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:21:
@Omerta, mooi maar hoe zorg je dat de condensafvoer van de buitenunits niet dichtvriest?
Volgens de installateur gaat dat in ons klimaat bijna nooit dicht vriezen. Daar ben ik zelf echter niet echt van overtuigd maar ik wacht af. Desnoods laat ik de units gewoon op de grond druppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Volgens de installateur gaat dat in ons klimaat bijna nooit dicht vriezen. Daar ben ik zelf echter niet echt van overtuigd maar ik wacht af. Desnoods laat ik de units gewoon op de grond druppen.
Ik heb al meerdere keren gezien dat het hier is dichtgevroren en heb daarom het buisje hier verwijderd. Het vroor zo dicht dat de ventilator uiteindelijk vastliep tegen het ijs :X

Er moet wel bij gezegd worden dat ik verwarm met airco’s en die hebben waarschijnlijk véél meer te doen dan een WPB, dus wellicht heeft de beste man of vrouw wel een punt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Glashelder schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Ik heb al meerdere keren gezien dat het hier is dichtgevroren en heb daarom het buisje hier verwijderd. Het vroor zo dicht dat de ventilator uiteindelijk vastliep tegen het ijs :X

Er moet wel bij gezegd worden dat ik verwarm met airco’s en die hebben waarschijnlijk véél meer te doen dan een WPB, dus wellicht heeft de beste man of vrouw wel een punt.
De beste man heeft ook mijn airco's geïnstalleerd en weet nochtans dat ik ook plan om er mee te verwarmen.

De boiler zal misschien geen probleem zijn. De Mitsubishi heeft een lekbak, dus die kan gewoon overlopen indien vol. Maar de Daikin kan wel eens een probleem gaan worden. Haal je dan best ook dat hele korte slangetje weg dat rechtstreeks uit de buitenunit komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Omerta juist dat kleine slangetje is het probleem. Die vriezen als eerste dicht en dan vormt het ijs zich verder onderin de airco. En dan krijgt ie het niet meer weg. Zonder dat slangetje heb ik hier geen dichtgevroren airco’s meer gezien :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd maar ik denk dat ik het kleine slangetje weg zou halen en een airgap van 100 mm hoog maken die eindigt in een verloopje van 50 mm diameter.
Dus afstand verloopje tot onderkant unit 100 mm. Nadeel is dat er dan een deel van het condenswater er naast kan waaien.

Alternatief is de afvoerbuizen isoleren en er een gloeidraad in doen die aan gaat zodra een van de 3 units een ontdooicyclus doet.

Maar je zou het ook eens uit kunnen proberen op deze manier. Eigenlijk vind ik het een beetje de zorg van je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
Ik wil deze zomervakantie mijn oude CV ketel rookgasafvoer gaan verwijderen. Nu heb ik de keuze tussen het dak weer netjes dichtmaken of een 160mm dakdoorvoer te maken. Ik zit me alleen te bedenken wat het voordeel is van binnen / buiten of buiten / binnen.

Warme(re) maanden: Binnenlucht is het warmst, koude lucht is welkom dus nooit voordeel van binnen / buiten of buiten / binnen.
Koude(re) maanden:
- Binnen / binnen: Binnenlucht is het warmst ook als het afgekoeld de WPB uitkomt, daardoor zo min mogelijk afkoeling van de ruimte.
- Buiten / binnen: Buitenlucht die afgekoeld binnen wordt geblazen is kouder dan de binnenlucht kouder uitblazen.
- Binnen / buiten: Binnenlucht kouder afvoeren naar buiten trekt via roosters koudere buitenlucht naar binnen.

Ik heb dus het idee dat er geen voordelen zijn aan één van de luchtkanalen op binnen te zetten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:41
Coor winter: Buiten/buiten: je warm water gaat op geen manier ten koste van je opgewarmd huis, en het kost je dus niet 2x energie. De cop van koude buitenlucht is wellicht lager dan de warmere binnenlucht. Maar die lucht warm maken kost ook energie.

Tot zover de theorie.. ik denk er ook over gewoon binnen/binnen te gaan doen vanwege het gemak

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk102
busscherski schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:59:
@henk102
Bij mij ontbrak een deel van de elektrische anode, dat lijkt me niet echt te fixen.

Aan de roest te zien was die van jou al wel binnen 5 jaar begonnen met lekken.
Ja, daar heb je een punt inderdaad.. even afwachten waar ze mee komen.. dank voor je reply :)

[ Voor 3% gewijzigd door henk102 op 21-06-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ConQuestador schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:53:
Coor winter: Buiten/buiten: je warm water gaat op geen manier ten koste van je opgewarmd huis, en het kost je dus niet 2x energie. De cop van koude buitenlucht is wellicht lager dan de warmere binnenlucht. Maar die lucht warm maken kost ook energie.
Dat snap ik, de situatie is alleen niet buiten / buiten, maar binnen / buiten of buiten / binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Jim423 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:47:
Klopt lange runs zijn beter.
Elke keer als deze start moet het toch weer opnieuw druk opbouwen e.d.
Dat weet niet hoor. Ik denk dat het verschil tussen doeltemperatuur en brontemperatuur belangrijker is. Naarmate de temperatuur van het water in het vat hoger wordt moet de compressor harder werken, niet? Dan is 2x verwarmen van 40 naar 50 graden efficienter dan 1x van 40 naar 60, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
Beste Tweakers,

Ik wil ook een warmtepomp boiler laten plaatsen. De kosten, inclusief de warmtepomp boiler, zijn 3180 euro. Hiervoor krijg ik een Atlantic Explorer V4 270 Liter Warmtepomp boiler met warmtewisselaar. De installatiekosten zijn dus ongeveer 1000 euro.

De warmtepompboiler wordt op de begane grond geplaatst waarbij alle leidingen en benodigde stopcontact binnen een meter aanwezig zijn.

Mijn vraag aan jullie: Zijn de installatiekosten van 1000 euro redelijk of veel te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maniak schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:34:
Beste Tweakers,

Ik wil ook een warmtepomp boiler laten plaatsen. De kosten, inclusief de warmtepomp boiler, zijn 3180 euro. Hiervoor krijg ik een Atlantic Explorer V4 270 Liter Warmtepomp boiler met warmtewisselaar. De installatiekosten zijn dus ongeveer 1000 euro.

De warmtepompboiler wordt op de begane grond geplaatst waarbij alle leidingen en benodigde stopcontact binnen een meter aanwezig zijn.

Mijn vraag aan jullie: Zijn de installatiekosten van 1000 euro redelijk of veel te veel?
het wordt steeds extremer. Ik heb 250 euro betaald voor installatie in 2018, en de boiler zelf was toen gratis na aftrek subsidie.

en zelfs toen was al de vraag: hmm verdien ik dat wel terug?

Is het gewoon een feit dat je tegenwoordig duizenden euro's kwijt bent voor een SWW apparaat of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je hebt nu een overspannen markt in een tijd dat energie (soms) duur is, slechte combinatie :)
Een (extra) vat voor een wp kost al bijna wat een wpb kost.

Wat buiten/binnen enz. betreft zit je in de winter met de grens van -4-6 graden bij wpb's, dan heb je meer kans op defrosts (verloren energie) bij een toch al lage cop en het element als tijdelijke uitweg.

Zolang je niet alleen van buiten aanzuigt hoeft de doorvoer geen 16cm te zijn.
In de winter binnen koud uitblazen is niet handig als je daarmee een ruimte afkoelt die je normaal verwarmt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Beste Tweakers,

Normale prijs voor als je geen luchtkanalen aansluit. Als je die wel wilt wordt het een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:03:
Mijn Ariston Nuos Split 270 warmtepompboiler staat er ook! :*)
Ziet er netjes uit! Heb zelf een Atlantic split, prima setup. De losse buitenunit heeft wel echt meer power dan de geïntegreerde WP in bijvoorbeeld een Explorer.

Pure nieuwsgierigheid, is deze uit te lezen via wifi? Temperatuur boven/onder, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Beste Tweakers,

Ik zeg het vaker hier thuis, als ik 15 jaar jonger was begon ik op mezelf met warmtepompen en WPB.
Nu vind ik het wel goed maar het geld ligt voor het opscheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beste Tweakers,

Gaat nog 725 subsidie af toch?
https://www.rvo.nl/sites/...wamrtepompen-mei-2023.pdf
Is het wel een bouwinstallatiebedrijf?

Als ze het hiermee installeren valt me de prijs mee 8)
https://www.ventilatielan...-spirobuis-en-hulpstukken

Ben je zelf niet handig?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Ben je zelf niet handig?
Klopt.. die 725 euro gaat er nog af. En ja, het gaat met geisoleerde buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AUijtdehaag schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Ben je zelf niet handig?
Explorer € 2395 montage dus € 785 voor reiskosten, arbeidsloon, materiaal, inlaatcombinatie en werkschakelaar etc etc. Komt nog geïsoleerde 160 mm buis bij en een eventuele dak doorvoer. Dus is deze prijs niet onredelijk in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04:54
Ik heb al heel wat gelezen in dit topic, zowel over legionella als de afwezigheidsmodus, maar kan er niets over vinden:

Klopt het dat de legionella run ook wordt uitgesteld in de afwezigheidsmodus op de Atlantic explorer? Ik verwacht die namelijk elke woensdag. Of, verschuift de cyclus door het instellen van zaken in het menu - zoals afwezigheidsmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
supernova99 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Ziet er netjes uit! Heb zelf een Atlantic split, prima setup. De losse buitenunit heeft wel echt meer power dan de geïntegreerde WP in bijvoorbeeld een Explorer.

Pure nieuwsgierigheid, is deze uit te lezen via wifi? Temperatuur boven/onder, etc.?
Volgens mij kan je er helemaal niets mee en moet alles via de officiële app verlopen.
Ik ben ook in contact met de technische dienst, want ik krijg de app op geen enkele manier geïnstalleerd (Zowel op Android als Apple). Ik krijg steeds foutmeldingen bij het registreren van mijn product. :|

[ Voor 13% gewijzigd door Omerta op 22-06-2023 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:44:
Ik heb al heel wat gelezen in dit topic, zowel over legionella als de afwezigheidsmodus, maar kan er niets over vinden:

Klopt het dat de legionella run ook wordt uitgesteld in de afwezigheidsmodus op de Atlantic explorer? Ik verwacht die namelijk elke woensdag. Of, verschuift de cyclus door het instellen van zaken in het menu - zoals afwezigheidsmodus?
Klopt helemaal, na beeindigen van afwezigheid wordt er direct een legionellarun gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04:54
Knielen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:50:
[...]

Klopt helemaal, na beeindigen van afwezigheid wordt er direct een legionellarun gedaan.
Dank, maar die logica snap ik dan niet helemaal van de fabrikant. De legionella bacteriën gaan toch niet op vakantie? Waarom zou dat niet (wekelijks)door blijven lopen als je bijvoorbeeld 3 weken weg bent? Juist met stilstaand water zou je dat willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Dank, maar die logica snap ik dan niet helemaal van de fabrikant. De legionella bacteriën gaan toch niet op vakantie? Waarom zou dat niet (wekelijks)door blijven lopen als je bijvoorbeeld 3 weken weg bent? Juist met stilstaand water zou je dat willen.
De bedoeling is dat je geen legionella wil als je water gaat tappen, doe je de run tussendoor dan heb je ze 2 of meer x gedood terwijl dat in een keer ook lukt.
Zonde van de stroom om dat te herhalen zonder dat je water tapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Ik ga morgen 4 weken op vakantie en doe dan ook geen legionellaruns. Dat is nergens voor nodig. Ik laat hem flink leeg lopen zodat hij 4 weken 20-25 graden is. en dan een paar uur voor thuiskomst zorg ik dat er net een run uitgevoerd is, kan ik gelijk alle kranen even met heet water doorspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Laatst online: 23:20
Eindelijk mag mijn Atlantic Explorer v4 na een half jaar ook onder het stof vandaan :)

Ik heb iemand gevonden die de eerder bestelde boiler (ik was bang dat ik ze niet meer kon krijgen) wil installeren alleen loopt de communicatie nog niet helemaal lekker. Ze hadden nog niet van dit type boiler gehoord en moesten eerst even wat zaken uitzoeken.

Nu ben ik er zelf ook even in gedoken omdat het bedrijf aangeeft dat er qua installatie nog van alles overheen komt en wel eens een duur grapje zou kunnen gaan worden? Volgens mij valt dat heel erg mee en zouden de onderdelen rond de €100 a 150 moeten gaan kosten?

Op de 1e verdieping maken we nog gebruik van de CV ketel voor tapwater. Voor de verwarming van de woning gebruiken we airco’s. Na de volgende winter wil ik de gasaansluiting laten weghalen en ga ik de CV niet meer gebruiken. Ik heb trouwens de Atlantic Explorer v4 zonder spiraal en deze zal op de begane grond in de garage geplaatst worden.

De boiler zit op een aparte 16A groep. Klopt het dat de variant zonder spiraal niet boven de 700 Watt uitkomt?

Ik heb het forum doorgelezen en de handleiding en kom tot de volgende benodigdheden:
- Koud water aansluiting: direct op aansluiting een veiligheidsgroep (inlaatcombinatie 7 bar)
- Warm water aansluiting: direct op aansluiting de diëlektrische koppeling (meegeleverd)
- Afvoer sifon
- Afvoer buis
- T-stukken voor aansluiting bestaande leiding
- Uponor 20mm leiding (20mm leek het bedrijf beter omdat de douche op de 1e vedieping zit) voor aansluiting bestaande leiding
- Kogelkranen om eventueel af te sluiten
- Klein materiaal

Verder stelt het bedrijf dat de boiler niet "goed" gaat werken als je de invoer/uitvoer op intern/intern zet. Ik was sowieso van plan om dit wel voor de winter te gaan doen maar lijkt me dat dit voor nu ook prima zou moeten kunnen werken? Als ik de handleiding mag geloven mag intern/intern, intern/extern en extern/extern? Het is trouwens een geïsoleerde garage van 25m3.

Het bedrijf heeft ook aangegeven dat er ook nog een temperatuur regelaar nodig is?
Naar mijn idee zou een temperatuur regelaar niet nodig zijn omdat de boiler geen spiraal heeft en geen hogere temp dan ongeveer 62 zal gaan halen? Daarnaast ben ik van plan de temp ook wat lager in te stellen a 50 graden. Uiteraard dan alleen bij een legionella run zal hij even op de 62 graden komen.

Kloppen mijn bevindingen of mis ik nog iets en klopt het dat er geen temp regelaar nodig is in mijn geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TokenNekot schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:35:
De boiler zit op een aparte 16A groep. Klopt het dat de variant zonder spiraal niet boven de 700 Watt uitkomt?
dat klopt alleen als je het elektrische element volledig uitschakelt. Anders komt er nog eens 1800 oid (?) watt bovenop.

intern/intern kan prima.

temperatuurregelaar niet nodig. je kunt alles instellen op het apparaat zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 22-06-2023 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
Eindelijk mag mijn Atlantic Explorer v4 na een half jaar ook onder het stof vandaan :)

Ik heb iemand gevonden die de eerder bestelde boiler (ik was bang dat ik ze niet meer kon krijgen) wil installeren alleen loopt de communicatie nog niet helemaal lekker. Ze hadden nog niet van dit type boiler gehoord en moesten eerst even wat zaken uitzoeken.

Nu ben ik er zelf ook even in gedoken omdat het bedrijf aangeeft dat er qua installatie nog van alles overheen komt en wel eens een duur grapje zou kunnen gaan worden? Volgens mij valt dat heel erg mee en zouden de onderdelen rond de €100 a 150 moeten gaan kosten?

Op de 1e verdieping maken we nog gebruik van de CV ketel voor tapwater. Voor de verwarming van de woning gebruiken we airco’s. Na de volgende winter wil ik de gasaansluiting laten weghalen en ga ik de CV niet meer gebruiken. Ik heb trouwens de Atlantic Explorer v4 zonder spiraal en deze zal op de begane grond in de garage geplaatst worden.

Ik heb het forum doorgelezen en de handleiding en kom tot de volgende benodigdheden:
- Koud water aansluiting: direct op aansluiting een veiligheidsgroep (inlaatcombinatie 7 bar)
- Warm water aansluiting: direct op aansluiting de diëlektrische koppeling (meegeleverd)
- Afvoer sifon
- Afvoer buis
- Uponor 20mm leiding (20mm leek het bedrijf beter omdat de douche op de 1e vedieping zit) voor aansluiting bestaande leiding
- Klein materiaal

Verder stelt het bedrijf dat de boiler niet "goed" gaat werken als je de invoer/uitvoer op intern/intern zet. Ik was sowieso van plan om dit wel voor de winter te gaan doen maar lijkt me dat dit voor nu ook prima zou moeten kunnen werken? Als ik de handleiding mag geloven mag intern/intern, intern/extern en extern/extern? Het is trouwens een geïsoleerde garage van 25m3.

Het bedrijf heeft ook aangegeven dat er ook nog een temperatuur regelaar nodig is?
Naar mijn idee zou een temperatuur regelaar niet nodig zijn omdat de boiler geen spiraal heeft en geen hogere temp dan ongeveer 62 zal gaan halen? Daarnaast ben ik van plan de temp ook wat lager in te stellen a 50 graden. Uiteraard dan alleen bij een legionella run zal hij even op de 62 graden komen.

Kloppen mijn bevindingen of mis ik nog iets en klopt het dat er geen temp regelaar nodig is in mijn geval?
Wat betreft materialen heb je het goed opgesomd. Ik zou dit zo gewoon als opdracht aan de installateur meegeven. Laat hem ook de handleiding eerst doorlezen voordat ze beginnen (en bijv. de boiler op een foute wijze kantelen). Eventueel wijs je hem op dit topic.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:58

- Afvoer sifon
- Afvoer buis
- Klein materiaal

Misschien wil je nog een waterslagdemper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
Oké top om te horen dat het op deze manier moet. Ik zal het doorgeven aan het bedrijf! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
TokenNekot schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:49:
Oké top om te horen dat het op deze manier moet. Ik zal het doorgeven aan het bedrijf! Dank!
Duurde het zo lang omdat je geen bedrijf kon vinden?
Ik heb al bij voorbaat bedenkingen als ik dit zo lees, hoe kan je een wpb na 5 jaar actueel te zijn niet kennen?
Wil je de subsidie regelen, kijk dan of dit bedrijf de juiste papieren (codes) heeft die bij een aanvraag horen.
Wat binnen/binnen e.d. betreft, dat gaat om hoeveel lucht de wpb verplaatst en meer is normaal beter.
Echter opletten als je de lucht binnen de garage laat circuleren, dan koelt het verder af wat meer stroom kost en hij is langer bezig met opwarmen.
Kan je makkelijk lucht naar buiten afvoeren via een bestaande opening dan zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:33:
[...]
Kan je makkelijk lucht naar buiten afvoeren via een bestaande opening dan zou ik dat doen.
Daar hebben we het gisteren nog over gehad en toen leek de consensus dat binnen / buiten geen meerwaarde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Daar hebben we het gisteren nog over gehad en toen leek de consensus dat binnen / buiten geen meerwaarde had.
Ik vind dat er een verschil is tussen een (warme) zolder en een koele schuur ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokenNekot
Speedy-Andre schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:33:
[...]

Duurde het zo lang omdat je geen bedrijf kon vinden?
Ik heb al bij voorbaat bedenkingen als ik dit zo lees, hoe kan je een wpb na 5 jaar actueel te zijn niet kennen?
Wil je de subsidie regelen, kijk dan of dit bedrijf de juiste papieren (codes) heeft die bij een aanvraag horen.
Wat binnen/binnen e.d. betreft, dat gaat om hoeveel lucht de wpb verplaatst en meer is normaal beter.
Echter opletten als je de lucht binnen de garage laat circuleren, dan koelt het verder af wat meer stroom kost en hij is langer bezig met opwarmen.
Lang verhaal kort, we zijn maanden bezig geweest met verbouwen in de woning en toen heeft de installatie van de boiler wat lagere prio gekregen. Reacties op offertes duurde ook soms er lang en kon er steeds opnieuw achteraan bellen. Echt iedereen heeft het druk, druk, druk.
Nu was de rest klaar en waren we toe aan de boiler.

Ze hebben inderdaad de juiste papieren.
Inderdaad was dat ook de reden om voor de winter nog een afvoer te maken, alleen geld is voor nu even op na maanden lange verbouwingen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Eindelijk, we zijn van het gas af!

Vorige week de 200L Calypso opgehangen.

Eerst de 17 jaar oude CV ketel eruit (de enige plaats in het huis waar de boiler kon komen en waar koud, warm en afvoer al lag). Slopen was leuk, maar ook het moment dat er geen weg terug was :X Is een oude foto van toen er nog ruimte was, inmiddels ook een WTW met een spaghetti aan flexibele buizen en dempers toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW4vqvebT_TT_eD0n0XuWoHRsa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXEapl7WUfR4lvFkW41I8Hs3.jpg?f=fotoalbum_large

En nu de boiler erin, de handige ophangbeugels helaas niet kunnen gebruiken want de ruimte was zo beperkt dat ik elke cm hoogte nodig had en voor de beugels moet je hem een paar cm hoger tillen om hem erin te hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsIjkdbtZ67TEcqdy6j4lSdoIWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iMSC1L3gtc8Jh8a9FlYWmRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt tegen het dak te plakken maar er is een cm ruimte tussen. Enige nadeel is dat ik qua dakisolatie hier weinig kan, in de rest van het huis is het dak wel geïsoleerd en dit hok is nu aan de beurt om nog iets met dunne PIR platen te doen maar dit stukje kan ik helaas weinig mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTF9tj1fn6WpdamwdcKZMT18odk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4Fd15SNHc1qOHNYK7PVrx7J.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort komt iemand de boel afpersen dus voorlopig nog even COP1. En dat was wel even slikken, de eerste keer van koud naar warm kostte zo'n 11 KWh.

Het is inmiddels denk ik 3x gevraagd in dit topic maar ik weet nog steeds niet precies of ik het begrijp. Qua aansturing is deze boiler erg beperkt. Wij hebben een dynamisch energiecontract en er zijn dus goedkopere en duurdere uren op een dag. Met Home Assisstant heb ik al simpele virtuele aan\uit schakelaars voor de duurste uren dus het zou mooi zijn als ik met een ESP bordje en relais een signaal naar de boiler kan sturen tijdens de duurste momenten, zodat ie niet precies dan begint op te warmen.

Ik schakel mjin WTW met ESP en een relais maar dat is alleen contact\geen contact. Nu gaat het om 230V contact en gezien mijn kennisniveau is spelen met relais en 230V iets wat wel kan maar liever niet. Na het lezen van onderstaande uit de handleiding bedacht ik me, zou ik ook een slim stopcontact kunnen gebruiken en een stekker met snoer naar contact 11 en 12? Dat maakt het wel wat eenvoudiger.

code:
1
2
3
"If the user has a power supply contract for peak- and off peak-hours, the device’s control 
will automatically adjust the power consumption. To facilitate this function, the switch 
board has to transmit respective data to the device (by 230 V being applied or not). "

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiAsnDUEGG4vPMzuTwrnp4uYn20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q6snKg6Dv6iBlAtakLHN753g.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01
@Pixal Ja dat lijkt inderdaad zo te kunnen. Je kan er natuurlijk ook een Sonoff switch gebruiken met Tasmota erop. Heel stabiel, geen cloud en alles blijft dan binnen de wpb, dus ook geen extra stopcontact nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
Bezig met aansluiten van de WPB. Meerlagenbuis voor toevoer koud water naar de WPB en voor warm water naar de badkamer zal gedeeltelijk door de kruipruimte lopen. Is het nodig om mantelbuis te gebruiken (behalve doorvoer door de vloer)?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Knielen schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:58:
@Pixal Ja dat lijkt inderdaad zo te kunnen. Je kan er natuurlijk ook een Sonoff switch gebruiken met Tasmota erop. Heel stabiel, geen cloud en alles blijft dan binnen de wpb, dus ook geen extra stopcontact nodig.
Gelukt! Als ik de switch schakel krijg ik in het monteur menu te zien St. modus gevonden \ niet gevonden, denk dat het voor stille modus staat maar in handleiding staat duidelijk dat dit om piek- en daluren gaat.

Ik heb in Home Assistant -> NodeRed een leuke contrib gevonden, genaamd Power Saver. Deze heeft enkele nodes, zoals Best Save hieronder, die interessant zijn voor mensen met nordpool of andere dynamische prijzen integratie. https://powersaver.no/nod...est-save.html#description

De node controleert de prijzen en zorgt dat de boiler op de goedkoopste momenten ingeschakeld wordt maar je kan ook het max aantal uur aangeven waarop de boiler onafgebroken uit mag staan en hoe lang de boiler de tijd moet krijgen om op te warmen na zo'n maximum periode. Nu maar eens kijken naar het verbruik of dit inderdaad in de gunstige periodes valt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
hansvk schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:09:
Bezig met aansluiten van de WPB. Meerlagenbuis voor toevoer koud water naar de WPB en voor warm water naar de badkamer zal gedeeltelijk door de kruipruimte lopen. Is het nodig om mantelbuis te gebruiken (behalve doorvoer door de vloer)?
Warm tapwater buizen mogen niet eens geïsoleerd zijn ivm legionella. Als je houten vloerbalken hebt kan je prima de meerlagen /pex ophangen aan de balken. Klaar is Klara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Zwerius schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Tot nu toe is het elektrisch element nog niet weer ingeschakeld. Als alles volgens het protocol verloopt zou dat pasn vandaag over een week weer moeten gebeuren. Nog even geduld.

Ik heb inderdaad de "anti-legionella-verwarming" handmatig ingeschakeld vorige week zondag rond 12:00 uur. En volgens de handleiding gaat hij dat automatisch doen, 14 dagen na de laatste keer dat hij boven de 60°C is geweest. Even afwachten of hij daar de starttijd of stoptijd van het elektrisch element voor neemt. Misschien zelfs twee weken nadat hij weer onder de 60°C is gezakt.

Ik vrees het laatste en dan kan ik dus geen vast programma creëren waarbij hij exact elke tweede zondag om 12:00 uur begint met opwarmen. Het starten van opwarmen met element zal dan telkens een aantal uren naar achteren schuiven.
Jammer. Daar moet ik dan nog even iets voor bedenken.

Kent iemand een tijdschakelaar, die je bijv eens in de twee weken in laat schakelen?
Met een normale weekklok gaat dat niet. Tenzij ik er nog weer een schakelingetje achter knutsel (bijv, flip-flop).
Even een update:

In de handleiding van mijn 120 liter Panasonic Aquarea WPB staat dus, dat als de temperatuur de laatste 14 dagen niet boven de 60°C is geweest, er een anti-legionella run zal worden uitgevoerd. Dat betekent bij deze WPB dat hij dmv het element gaat opwarmen naar 75°C en daar een uur op blijft staan. Daar kun je verder niets aan instellen. Voor de volledigheid: ik heb mijn tapwatertemp ingesteld staan op 52°C.

Ik wil graag alleen overdag anti-legionelle-runs uitvoeren, om zo veel mogelijk gebruik te maken van opgewekt PV vermogen. Maakt nu (financieel) nog niet uit. In de toekomst waarschijnlijk wel. In elk geval is het goed voor de netbelasting en soms ook nog een beetje voor het milieu.

Maar lukt dat nu ook?

Ik heb handmatig het opwarmen naar 75°C geforceerd op zondag 11 juni om 12:00 uur.
Toen duurde het natuurlijk een aantal uren voordat de boiler op 75°C was. (ik verwarm het vat slechts met één element van 1000 Watt, omdat de WPB op een groep zit waar ook nog andere zaken op aangesloten zijn). Rond 18:00 uur 's avonds was het vat op temperatuur en schakelde het element uit. Er zal ondertussen mogelijk ook nog wel een keer warm water getapt zijn.

Vandaag (26-06) is rond 00:00 uur het element opnieuw ingeschakeld.
Daaruit concludeer ik dus, dat ik met de huidige configuratie geen vaste tijd kan instellen waarop de anti-legionella run plaats vindt.
Immers na de eerste handmatige inschakeling is het vat weliswaar opgewarmd (en 1 uur warm gehouden) tot 75°C, maar daarna duurt het een aantal uren (afhankelijk van o.a. warmteverlies, maar ook van tapwaterverbruik) voordat de inhoud weer onder de 60°C komt en dus de nieuwe 14 dagen begint te tellen.
Het moment waarop de nieuwe 14 dagen begint te tellen is dus onvoorspelbaar.

Inmiddels is op 10-07-2023 om ca 00:00 uur de anti-legionella verwarming opnieuw ingeschakeld. Dus nu wel ca 14 dagen na de vorige start. Allemaal een beetje moeilijk te volgen??

Dus met de standaard WPB zoals die nu is, kan ik geen vaste tijd instellen voor de anti-legionella run.

Ik zou wel met twee mechanische (week)schakelklokken achter elkaar een schakelritme van 14 dagen kunnen creëren, waarmee ik dus zelf het verwarmingselement een aantal uren kan inschakelen, zodat de inhoud van het vat boven de 60°C komt. Want die temperatuur gebruikt de besturing, om na te gaan of hij een anti-legionella run moet uitvoeren.
Uiteraard kan het ook allemaal veel geavanceerder, maar twee mechanische schakelkokken in serie is waarschijnlijk de meest simpele oplossing.

Beetje apart, dat als je binnen elke 14 dagen een keer boven de 60°C komt, dat dat dan als afdoende wordt beschouwd, maar als je niet boven de 60°C bent geweest, dat hij dan tot 75°C gaat opwarmen.

Zal wel te maken hebben met enerzijds voorkomen van legionella-groei (bij 60°C) en doden van legionella (bij 75°C)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:39

timovd

Voorsprong door techniek

Pixal schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Gelukt! Als ik de switch schakel krijg ik in het monteur menu te zien St. modus gevonden \ niet gevonden, denk dat het voor stille modus staat maar in handleiding staat duidelijk dat dit om piek- en daluren gaat.

Ik heb in Home Assistant -> NodeRed een leuke contrib gevonden, genaamd Power Saver. Deze heeft enkele nodes, zoals Best Save hieronder, die interessant zijn voor mensen met nordpool of andere dynamische prijzen integratie. https://powersaver.no/nod...est-save.html#description

De node controleert de prijzen en zorgt dat de boiler op de goedkoopste momenten ingeschakeld wordt maar je kan ook het max aantal uur aangeven waarop de boiler onafgebroken uit mag staan en hoe lang de boiler de tijd moet krijgen om op te warmen na zo'n maximum periode. Nu maar eens kijken naar het verbruik of dit inderdaad in de gunstige periodes valt 8)
Ik vraag mij af of het ook zonder fysieke externe schakeling kan. Stel, je zet de WPB (Atlantic Explorer) op comfortstand, dan zou de temperatuur altijd op de ingestelde temperatuur moeten staan. Als je dan ben HA of NR de gewenste temperatuur kunt instellen, kun je die bijvoorbeeld op 20°C zetten, zodat de WPB niet gaat verwarmen en op een hogere temperatuur als je wil dat de compressor z'n werk moet doen. Werkt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-05-2024
Pixal schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:52:
Eindelijk, we zijn van het gas af!

Vorige week de 200L Calypso opgehangen.
Mag ik vragen welk type Calypso dat is? Ik zoek een boiler van minimaal 200L, een hangend model is vereist, maar die heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Xaverius_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Mag ik vragen welk type Calypso dat is? Ik zoek een boiler van minimaal 200L, een hangend model is vereist, maar die heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Indirecte boiler wel warmtepomp boiler niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
[...]

Ik heb ook alleen een calypso 100 en 150L kunnen kopen destijds.
Je kan overwegen wel een split te nemen? dan heb je 200L en de techniek staat buiten, waardoor je inbouwvolume zelfs kleiner is dan mijn 150L met WP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb inmiddels een paar dagen de Piek\Daltarief schakeling er op zitten maar kijkend naar de verbruiksmomenten van de boiler maakt het geen zak uit. Soms begint hij te verwarmen tijdens dal en soms tijdens piekuren.

Heb Atlantic een email gestuurd met de vraag wat ik verkeerd doe. Hij draait natuurlijk nog wel in noodmodus vanwege ontbreken van de buiten unit en er zijn dan wel enkele verschillen in werking dus misschien komt het gewoon daardoor.
[...]

Is de Atlantic Calypso Split 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-05-2024
Dank voor jullie antwoord allemaal.
De indirect gestookte boiler is inderdaad ook een optie die ik overweeg.
Ik heb besloten een Vaillant Arotherm plus te kopen, maar durf de Unitower niet aan op mijn houten vloer. Weegt zo'n beetje 360 kg, dus had gedacht een warmtepompboiler op de vliering te plaatsen, alleen is die vloer nooit ontworpen om belast te worden. Vandaar dat ik een wandmodel zoek. Het zal dus waarschijnlijk een losse boiler worden met de VWZ MEH 97/6 MB3 van Vaillant.
Alleen ben ik voor de module zonder boilervat net zo veel kwijt als een complete warmtepompboiler. Alleen die zijn er voor zover ik heb gevonden maar tot 150L hangend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

de Peer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:05:
[...]

dat klopt alleen als je het elektrische element volledig uitschakelt. Anders komt er nog eens 1800 oid (?) watt bovenop.
In totaal max 1800 watt heb ik geobserveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supernova99
Pixal schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:11:
Hij draait natuurlijk nog wel in noodmodus vanwege ontbreken van de buiten unit en er zijn dan wel enkele verschillen in werking dus misschien komt het gewoon daardoor.

[...]

Is de Atlantic Calypso Split 200L
Mijn vermoeden is dat dat alle instellingen eigenlijk bypassed. Zo hebben de instellingen voor temperatuur en programma ook geen betekenis meer, hij verwarmd naar een vaste temperatuur en garandeert ook maar 50% van de warmwater voorraad oid.

Ik zou nog eens goed kijken als de buitenunit aangesloten is. Heb zelf het elektrisch element helemaal uitgeschakeld en doe alles op de WP, ook de legionella. Gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-06 22:02
Ff korte vraag over de Atlantic v4 Explorer.
Ik wil deze bij een maatje aansluiten en het gemakkelijkste is aan de afzuiging in de badkamer. Kan de Atlantic tegen de vochtige lucht daar?

Of kan je dan beter een andere wpb pakken?
Zou gaan om de 200l variant zonder spiraal, voor zover dat relevant is...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De lucht blijft denk ik niet vochtig als de wpb draait, bovendien wordt het toch wel vochtig onder de kap als de warmtepomp draait en dat vocht loopt weg via de afvoer.
Overigens zou ik niet alleen via de badkamer aanzuigen als de toevoer kleiner is dan 16cm.

Pagina: 1 ... 51 ... 109 Laatste