Zwerius schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:09:
[...]
Tot nu toe is het elektrisch element nog niet weer ingeschakeld. Als alles volgens het protocol verloopt zou dat pasn vandaag over een week weer moeten gebeuren. Nog even geduld.
Ik heb inderdaad de "anti-legionella-verwarming" handmatig ingeschakeld vorige week zondag rond 12:00 uur. En volgens de handleiding gaat hij dat automatisch doen, 14 dagen na de laatste keer dat hij boven de 60°C is geweest. Even afwachten of hij daar de starttijd of stoptijd van het elektrisch element voor neemt. Misschien zelfs twee weken nadat hij weer onder de 60°C is gezakt.
Ik vrees het laatste en dan kan ik dus geen vast programma creëren waarbij hij exact elke tweede zondag om 12:00 uur begint met opwarmen. Het starten van opwarmen met element zal dan telkens een aantal uren naar achteren schuiven.
Jammer. Daar moet ik dan nog even iets voor bedenken.
Kent iemand een tijdschakelaar, die je bijv eens in de twee weken in laat schakelen?
Met een normale weekklok gaat dat niet. Tenzij ik er nog weer een schakelingetje achter knutsel (bijv, flip-flop).
Even een update:
In de handleiding van mijn 120 liter Panasonic Aquarea WPB staat dus, dat als de temperatuur de laatste 14 dagen niet boven de 60°C is geweest, er een anti-legionella run zal worden uitgevoerd. Dat betekent bij deze WPB dat hij dmv het element gaat opwarmen naar 75°C en daar een uur op blijft staan. Daar kun je verder niets aan instellen. Voor de volledigheid: ik heb mijn tapwatertemp ingesteld staan op 52°C.
Ik wil graag alleen overdag anti-legionelle-runs uitvoeren, om zo veel mogelijk gebruik te maken van opgewekt PV vermogen. Maakt nu (financieel) nog niet uit. In de toekomst waarschijnlijk wel. In elk geval is het goed voor de netbelasting en soms ook nog een beetje voor het milieu.
Maar lukt dat nu ook?
Ik heb handmatig het opwarmen naar 75°C geforceerd op zondag 11 juni om 12:00 uur.
Toen duurde het natuurlijk een aantal uren voordat de boiler op 75°C was. (ik verwarm het vat slechts met één element van 1000 Watt, omdat de WPB op een groep zit waar ook nog andere zaken op aangesloten zijn). Rond 18:00 uur 's avonds was het vat op temperatuur en schakelde het element uit. Er zal ondertussen mogelijk ook nog wel een keer warm water getapt zijn.
Vandaag (26-06) is rond 00:00 uur het element opnieuw ingeschakeld.
Daaruit concludeer ik dus, dat ik met de huidige configuratie geen vaste tijd kan instellen waarop de anti-legionella run plaats vindt.
Immers na de eerste handmatige inschakeling is het vat weliswaar opgewarmd (en 1 uur warm gehouden) tot 75°C, maar daarna duurt het een aantal uren (afhankelijk van o.a. warmteverlies, maar ook van tapwaterverbruik) voordat de inhoud weer onder de 60°C komt en dus de nieuwe 14 dagen begint te tellen.
Het moment waarop de nieuwe 14 dagen begint te tellen is dus onvoorspelbaar.
Inmiddels is op 10-07-2023 om ca 00:00 uur de anti-legionella verwarming opnieuw ingeschakeld. Dus nu wel ca 14 dagen na de vorige start. Allemaal een beetje moeilijk te volgen??
Dus met de standaard WPB zoals die nu is, kan ik geen vaste tijd instellen voor de anti-legionella run.
Ik zou wel met twee mechanische (week)schakelklokken achter elkaar een schakelritme van 14 dagen kunnen creëren, waarmee ik dus zelf het verwarmingselement een aantal uren kan inschakelen, zodat de inhoud van het vat boven de 60°C komt. Want die temperatuur gebruikt de besturing, om na te gaan of hij een anti-legionella run moet uitvoeren.
Uiteraard kan het ook allemaal veel geavanceerder, maar twee mechanische schakelkokken in serie is waarschijnlijk de meest simpele oplossing.
Beetje apart, dat als je binnen elke 14 dagen een keer boven de 60°C komt, dat dat dan als afdoende wordt beschouwd, maar als je niet boven de 60°C bent geweest, dat hij dan tot 75°C gaat opwarmen.
Zal wel te maken hebben met enerzijds voorkomen van legionella-groei (bij 60°C) en doden van legionella (bij 75°C)