Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eijsbeer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:27:
Ik ben van plan om op zolder een Calypso split te plaatsen. De binnenunit weegt vol 343 kilo en komt op zolder te staan, vlak bij een draagmuur, op een meter van het trapgat. Is het verstandig om met een vloer van gewapend beton (11cm dik) nog een constructieberekening te laten maken, of is het spreiden van het gewicht met een multiplex plaat voldoende?
Dat is in mijn ogen geen probleem, heb hier al >6 jaar een 270l (ong. 400kg) wpb staan naast het trapgat op betonvloer. Multiplex plaat lijkt mij ook onzin, beton zorgt toch al voor spreiding.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:43:
[...]


Dat is in mijn ogen geen probleem, heb hier al >6 jaar een 270l (ong. 400kg) wpb staan naast het trapgat op betonvloer. Multiplex plaat lijkt mij ook onzin, beton zorgt toch al voor spreiding.
Hier idem met 200l, maar dan een 20cm dikke vloer dus dat scheelt wel wat. Nabij de draagmuur is een voordeel en dat is hier ook het geval. Zekerheid krijg je met een deskundige, ik kan het niet inschatten maar Google zegt rond 200kg/m2 en dat lijkt me in dit geval geen fijn idee tenzij er een andere muur onder staat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-06 12:32
Ik heb zelf ook een offerte binnen waar het gevulde vat 340 Kg weegt.
Deze moet ook komen te staan op een zoldervloer van 11 cm gewapend beton met sterkteklasse K225 (C13/16).
Moet ook gaan uitzoeken wat er kan en mag.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:55
Als je hem (met de rug) tegen de draagmuur zet (die de verdieping eronder dus doorloopt) zou ik met K225 wel tot 340kg durven mits er niets anders zwaars staat. Een plaat eronder kan geen kwaad lijkt me, en vergeet je beluchter niet. Een deskundige hiernaar laten kijken is nooit een slecht idee :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-06 12:32
Jim423 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:12:
Als je hem (met de rug) tegen de draagmuur zet (die de verdieping eronder dus doorloopt) zou ik met K225 wel tot 340kg durven mits er niets anders zwaars staat. Een plaat eronder kan geen kwaad lijkt me, en vergeet je beluchter niet. Een deskundige hiernaar laten kijken is nooit een slecht idee :)
Hij komt inderdaad helemaal tegen de buitenmuur aan te staan, dus dat is wel gunstiger.
Wat bedoel je met "vergeet je beluchter niet" ?
Mijn offerte is voor een Quatt All-Electric. Lees net wel weer het "fijne" nieuws van de aankomende stroomtarieven veranderingen die mogelijk in 2029 in werking kunnen treden....Fijn :? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Okidoki4u op 19-05-2026 13:50 ]


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
Okidoki4u schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Hij komt inderdaad helemaal tegen de buitenmuur aan te staan, dus dat is wel gunstiger.
Wat bedoel je met "vergeet je beluchter niet" ?
Mijn offerte is voor een Quatt All-Electric. Lees net wel weer het "fijne" nieuws van de aankomende stroomtarieven veranderingen die mogelijk in 2029 in werking kunnen treden....Fijn :? 8)7
Een boilervat op zolder kan imploderen als de toevoer dicht staat en er beneden warm water wordt getapt. Tenzij je een beluchter plaatst.

  • bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:27
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Je horizon verbreden? Er zijn loodgieters die het mogelijk kunnen doen (misschien niet leveren). Het zou (hier) helpen als we weten of de situatie eenvoudig is zoals een plek met genoeg ruimte, lucht aan/afvoer, riool afvoer en water in de buurt. Ik krijg de indruk dat je de startpost niet of maar half hebt gecheckt en snel klaar probeert te zijn door hier een installateur te zoeken (niet onze favoriete bezigheid).

https://www.josmaashelmond.nl/warmtepompboiler kon ik even snel vinden, echter wel heel beperkt wat zijn aanbod betreft en die wpb heeft geen beste naam (althans de eerste versies).
Nee, zeker niet waar.

Ik ga pas om hulp roepen als ik al veel voorwerk gedaan heb. Er zijn ondertussen 15 mails uit gegaan naar diverse kleine (bekende) bedrijven en de grote jongens zoals Feenstra en Hoppenbrouwers. Of ze doen het gewoon niet of ze lezen mijn vraag niet. Uiteindelijk wil iedereen mij een warmtepomp slijten waar ik heel specifiek niet om vraag. Jos Maas, been there done that, neemt geen nieuwe klanten aan. Ik heb nu net reactie ontvangen van Hoppenbrouwers maar daaruit haal ik dat ze niet gelezen hebben, het adviesgesprek heb ik overigens wel gepland. Dan heb ik nog VSB uit Sommeren die langs gaat komen maar daar wordt ik weer niet heel vrolijk van Google reviews. Verder ben ik nog in gesprek met Rens Mons uit Veghel. Dit is echt allemaal heel recent, ver na mijn eerst hulpvraag, tot stand gekomen.

  • bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:27
Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:22:
@bigkevx2 Dit iets? https://airtechnologie.nl/category/warmtepompboiler

Zelf geen ervaring mee, maar kwam hem tegen via google.

Ik lees hier al een tijdje mee, en ben mij ook het het verdiepen in de wereld van warmtepompboilers.

Concrete vraag over mijn situatie komt nog wel een keer hier :)
Top! Mail is verstuurd.

  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:47
Werkspot al geprobeerd?

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
bigkevx2 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Nee, zeker niet waar.

Ik ga pas om hulp roepen als ik al veel voorwerk gedaan heb. Er zijn ondertussen 15 mails uit gegaan naar diverse kleine (bekende) bedrijven en de grote jongens zoals Feenstra en Hoppenbrouwers. Of ze doen het gewoon niet of ze lezen mijn vraag niet. Uiteindelijk wil iedereen mij een warmtepomp slijten waar ik heel specifiek niet om vraag. Jos Maas, been there done that, neemt geen nieuwe klanten aan. Ik heb nu net reactie ontvangen van Hoppenbrouwers maar daaruit haal ik dat ze niet gelezen hebben, het adviesgesprek heb ik overigens wel gepland. Dan heb ik nog VSB uit Sommeren die langs gaat komen maar daar wordt ik weer niet heel vrolijk van Google reviews. Verder ben ik nog in gesprek met Rens Mons uit Veghel. Dit is echt allemaal heel recent, ver na mijn eerst hulpvraag, tot stand gekomen.
Tja, wellicht begrijpen ze je niet of vraag je iets wat ze niet (graag) doen... De markt is al een tijdje aan het omslaan sinds het gedoe met Iran, dat een aantal meer dan genoeg orders heeft maakt dat wel duidelijk. Verder is het meestal geen ingewikkelde klus, ik lees niet wat je wil en dan blijft je geklaag over waar we hier weinig mee kunnen behalve nog meer bedrijven linken die hetzelfde gaan reageren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:16
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:17:
[...]

Tja, wellicht begrijpen ze je niet of vraag je iets wat ze niet (graag) doen... De markt is al een tijdje aan het omslaan sinds het gedoe met Iran, dat een aantal meer dan genoeg orders heeft maakt dat wel duidelijk. Verder is het meestal geen ingewikkelde klus, ik lees niet wat je wil en dan blijft je geklaag over waar we hier weinig mee kunnen behalve nog meer bedrijven linken die hetzelfde gaan reageren.
Het is geen ingewikkelde klus qua aansluiten, maar qua (ver)plaatsen is het toch best een uitdaging bij WPB's van 200liter of meer, zeker als die naar zolder moeten. Dus eigenlijk moeten ze met twee sterke mannen komen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:45:
[...]

Het is geen ingewikkelde klus qua aansluiten, maar qua (ver)plaatsen is het toch best een uitdaging bij WPB's van 200liter of meer, zeker als die naar zolder moeten. Dus eigenlijk moeten ze met twee sterke mannen komen.
Ik denk eerder dat het aan 'met IOS app' en 'werkt met Home Assistant' ligt, dingen waar ze zich niet druk over maken tenzij ze daar duidelijk kennis van hebben en er mee adverteren. Bovendien kan hij daar zelf naar kijken en eerst een selectie maken ipv in het wilde weg offertes met zijn 'eisen' te vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-05-2026 19:28 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:27
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Ik denk eerder dat het aan 'met IOS app' en 'werkt met Home Assistant' ligt, dingen waar ze zich niet druk over maken tenzij ze daar duidelijk kennis van hebben en er mee adverteren. Bovendien kan hij daar zelf naar kijken en eerst een selectie maken ipv in het wilde weg offertes met zijn 'eisen' te vragen.
Allemaal niet waar. Ik weet welke merken wat bieden en ik stel een open vraag over ‘installeren jullie ook warmtepomp boilers, dus geen warmtepomp?’. Daarop komen al veel ‘nee dat doen wij niet’. Verder kan ik zeer specifiek alle data leveren over de huidige situatie en aansluitingen. Jammer dat mijn vragen overkomen als geklaag, ik klaag niet, ik geef een feitelijk relaas over mijn situatie en de effort die ik er al in heb gestoken met, tot nu toe, zeer mager resultaat. Vandaar mijn vraag aan diegene die hier de discussies voeren: welke installeert hebben jullie in de arm genomen? Meer niet.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb alles zelf gedaan, palet met wpb voor de deur en dan aan de slag (toen dat nog kon met isde). Het is bijna hetzelfde als een gewone boiler plaatsen, je zit alleen met de lucht aan/afvoer.

Maar goed, het is allemaal niet waar wat we hier zeggen en dat zou wel eens kunnen komen door de uiterst beperkte informatie die je geeft. Maakt verder niet uit, je hebt er weer een paar bij en misschien kan je eens zo realistisch zijn dat de markt blijkbaar overvraagd wordt en het voorlopig zo blijft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 08:47

Kingpinda

Citizenship is earned.

Ik heb een lokale airco boer die geen website heeft en die voor zichzelf een lg wpb heeft geïnstalleerd in de arm genomen. Voor mijn calypso split. Hij wilde de uitdaging wel aan. Voor mij was het belangrijk dat hij het ding bestelde bij zijn kanalen zodat ik niet zelf achter garantie hoef aan te gaan.


Ik voel je wel. Heb ook verschillende grote bedrijven aangesproken en die komen dan met: wij kunnen een daikin 260’liter blabla aanbieden etc en ik vroeg kunnen jullie ook de calypso split 270l v 3 plaatsen? Oh die kunnen we wel bestellen zie ik. Later: deze mag ik helaas van management niet aanbieden..


Heb dus geluk gehad via via deze monteur die wel een uitdaging wilde. Maar ik moest hem na de tijd wel zeggen s.v.p. de dielektriche koppeling te plaatsen en of hij de niet kiwa gekeurde cv aftapkraan wilde vervangen voor een kiwa gekeurde etc


Werkspot misschien wel een idee. Voor een monoblock is loodgieter al voldoende neem ik aan. Split unit dan wel weer f-gassen gekeurd. En mogelijk ook nen 1010 gekwalificeerd voor eventueel groep plaatsen.

Life is like living only without the peaches


  • MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-06 07:31

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

bigkevx2 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Allemaal niet waar. Ik weet welke merken wat bieden en ik stel een open vraag over ‘installeren jullie ook warmtepomp boilers, dus geen warmtepomp?’. Daarop komen al veel ‘nee dat doen wij niet’. Verder kan ik zeer specifiek alle data leveren over de huidige situatie en aansluitingen. Jammer dat mijn vragen overkomen als geklaag, ik klaag niet, ik geef een feitelijk relaas over mijn situatie en de effort die ik er al in heb gestoken met, tot nu toe, zeer mager resultaat. Vandaar mijn vraag aan diegene die hier de discussies voeren: welke installeert hebben jullie in de arm genomen? Meer niet.
Ik had een mannetje via Werkspot die hem bij mij heeft aangesloten (sjouwen heb ik vrienden laten doen).

In mijn situatie heeft hij ook een 3-weg klep geplaatst zodat de spiraal als backup werkt voor mijn Elga. (logica / sturing heb ik zelf gebouwd)

Helaas moest mijn Atlantic vervangen worden en toen gaf deze man niet meer thuis.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar onlangs is hier in de buurt (Tilburg) een man voor zichzelf begonnen en in mijn opinie denkt hij graag in mogelijkheden.

Hij heeft al wat zaken voor mij aangepast naar volle tevredenheid.

Stuur maar een DM als je zijn contact gegevens wil ontvangen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop


  • bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:27
MuadDib007 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Ik had een mannetje via Werkspot die hem bij mij heeft aangesloten (sjouwen heb ik vrienden laten doen).

In mijn situatie heeft hij ook een 3-weg klep geplaatst zodat de spiraal als backup werkt voor mijn Elga. (logica / sturing heb ik zelf gebouwd)

Helaas moest mijn Atlantic vervangen worden en toen gaf deze man niet meer thuis.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar onlangs is hier in de buurt (Tilburg) een man voor zichzelf begonnen en in mijn opinie denkt hij graag in mogelijkheden.

Hij heeft al wat zaken voor mij aangepast naar volle tevredenheid.

Stuur maar een DM als je zijn contact gegevens wil ontvangen.
Hier zit ik dus een beetje tussen een wal en een schip in. In mijn situatie, met een duurzaamheid doeningen moet ik via een erkend installateur. Maar i.i.g. bedankt voor het meedenken.

  • MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-06 07:31

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

bigkevx2 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 05:36:
[...]

Hier zit ik dus een beetje tussen een wal en een schip in. In mijn situatie, met een duurzaamheid doeningen moet ik via een erkend installateur. Maar i.i.g. bedankt voor het meedenken.
Wat valt onder erkend installateur?

Die kerel via Werkspot was een cv monteur / installateur die netjes een factuur heeft gemaakt.

De man die hier later dingen heeft gedaan heeft ook een geregistreerd installatiebedrijf.

Ik heb het wel over begin 2025, toen was het ok om een factuur van het apparaat te hebben en een losse factuur waarop de installatie was vermeld.

Zo heb ik de subsidie ontvangen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop


  • bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:27
MuadDib007 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:49:
[...]

Wat valt onder erkend installateur?

Die kerel via Werkspot was een cv monteur / installateur die netjes een factuur heeft gemaakt.

De man die hier later dingen heeft gedaan heeft ook een geregistreerd installatiebedrijf.

Ik heb het wel over begin 2025, toen was het ok om een factuur van het apparaat te hebben en een losse factuur waarop de installatie was vermeld.

Zo heb ik de subsidie ontvangen.
Goeie vraag waar ik het antwoord zo ook niet op weet. Ik heb het wel gezien in de voorwaardes en ik snap ook wel waarom. Goed om i.i.g. mee te nemen.

  • Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-06 13:54
bigkevx2 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Goeie vraag waar ik het antwoord zo ook niet op weet. Ik heb het wel gezien in de voorwaardes en ik snap ook wel waarom. Goed om i.i.g. mee te nemen.
Wat betreft subsidie aanvragen gaat het erom dat de installateur onder de juiste code ingeschreven is bij de KvK.

  • (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 16:54
Zolang de meeste installatiekosten of offertes dicht bij de subsidies liggen waar hebben we het dan over? Ik ga de moeite niet meer doen, en zoek inderdaad een "loodgieter" die met de installatie meehelpt of meedenkt. dan maar geen subsidie

[ Voor 5% gewijzigd door (RSH) op 20-05-2026 10:51 ]

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3


  • Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 11:39

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Installatie zelf gedaan en later een buurman uit de straat die als ZZP'er voor een installatiebedrijf Mitsubishi airco's installeert even een 'installatie' bonnetje laten maken. Hij keek natuurlijk nog wel even of de aansluitingen goed zaten. Later heeft hij ook mijn Daikin WP met koudemiddel gedaan. Maar mogelijk dat de ISDE regels verandert zijn. Ik heb toen wel voor beide apparaten subsidie gekregen.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++


  • Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-06 13:54
(RSH) schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:50:
Zolang de meeste installatiekosten of offertes dicht bij de subsidies liggen waar hebben we het dan over? Ik ga de moeite niet meer doen, en zoek inderdaad een "loodgieter" die met de installatie meehelpt of meedenkt. dan maar geen subsidie
Het gaat ook om een boiler. Dat is loodgieterswerk.

Een WPB zonder externe wp heeft niets te maken met f-gas gecertificeerd installeren. Pas als hij koeltechnische gerepareerd moet worden, maar dan is een nieuwe al snel aantrekkelijker.

  • sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 12:45
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik helemaal van het gas af kan gaan.

Er staat al een warmtepomp van deWarmte. De CV staat er alleen nog voor SWW.

Tevens heb ik overschot aan zonne-energie dus wil graag helemaal van het gas af

De CV hangt op zolder onder een schuin dak. De ruimte is hier beperkt. Een warmtepompboiler is wss te hoog. Verder op zolder is er zat ruimte echter bestaat de mogelijkheid dat deze ruimte ooit nog is als slaapkamer gebruikt zal gaan worden. Niet heel aantrekkelijk dus om een groot vat neer te zetten. Zeker gezien dat een WPB nog wel wat geluid maakt.

Heeft iemand ervaring hiermee? Qua geluid. Of extra stille?

Andere optie zou zijn een split unit WPB

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:16

Jerra

Beunhaas in wording

Zijn er al (split)-WPB met een horizontaal vat? Zeker voor @sjaak81 geluidseisen (je wilt ook niet slapen met je hoofd naast een droger of luide vriezer) zou een split ideaal zijn, verplaatst de geluidsbron buiten de ruimte.
Voordeel van WPB is dat je de keuze hebt of je de compressor en luchtstroom wel of niet gebruikt, met een beetje slimme aansturing verwarm je zoveel mogelijk voerdag, geen geluidsoverlast, en mocht je snachts toch teveel dalen dan zou je kunnen kiezen voor enkel verwarmen met een elektrische element.

(daarbij het slechte rendement voor lief nemen voor het geluidsarme comfort)

  • kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:40
Sinds gisteren een WPB geïnstalleerd -> Atlantic Explorer 270L V5

Vorige week het onding op zolder gezet, even 15 min vloeken want is best onhandig maar wel te doen. Gisteren WPB geïnstalleerd tegelijk met de WP. De afvoer van de ketel gaat hergebruikt worden voor afvoer of aanvoer van de lucht, deze zijn nu nog tijdelijk allebei binnen.

Hadden om 15:00 de WPB gevuld en aangesloten. De boostmodus aangezet richting 62 graden en deze was rond 21:00 klaar.

Eerste indruk; ja maakt geluid maar staat langs de wasmachine en droger. geen irritant geluid oid.
Tijdens het opwarmen merkte je goed dat de WPB veel warme lucht gebruikte want leek wel een koelcel boven. Nu op ECO modus gezet en ingesteld dat deze tussen 0900 en 19:00 mag opwarmen.

Nu komende tijd even afwachten hoe het gaat

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:00
Jim423 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:16:
Het mag er niet vriezen.

Hou je er ook rekening mee dat er kanalen (min. 125mm) naarbuiten moeten?
Ik heb de 110 liter variant (Nuos plus S2) hier zonder doorvoeren (hoeft niet), hangt gewoon in de gang, wil je dat wel dan zit je snel vast aan 160mm al de buislengte al redelijk lang wordt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:00
marnix.w schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:44:
Wij zijn van plan om een "Ariston Nuos Plus S2 wifi" 150 WH te laten plaatsen, is dat voldoende voor 2 personen, in de zomer zo veel mogelijk met zonnepanelen overschot laten draaien, als ik dit forum door spit lees ik vooral 200 l, 270l, vrees ik dat we wat krap zitten met 150l, gr Marnix
Dat zijn lui met stortdouche of uitgebreid lang douchen(30-45 minuten) en vinden dat heel normaal, hun keus natuurlijk maar echt niet normaal.

110 liter variant is al voldoende voor 2 personen en dan hoef je echt niet kort 5 minuten te douchen, een 150l is ruim.

Grotere boilers kun je inderdaad meer bufferen maar je moet er wel nuttigs mee kunnen en niet een gevalletje als "ik heb zonnepanelen en ga daarom maar een airco aanschaffen" bijvoorbeeld om even een voorbeeld te noemen.

Het apparaat neemt maar 280W, niet spannend om je overschot weg te fakkelen of je moet het warmte element erbij gaan gebruiken, als je de buizen niet aansluit is het een mini "airco" zeker op zolder.

Persoonlijk zou ik of beide buizen aansluiten of niks omdat je anders overdruk/onderdruk in huis krijgt, ik gebruik zonder buizen.

Het apparaat is stiller dan verwacht, vergelijkbaar met een koelkast maar dat ligt ook sterk aan waar je hem plaatst, een ruimte met kaal beton zal het veel harder klinken(geluid weerkaatst echo) dan op zolder met hout/vloerbedekking, hangt wel aan een stenen muur.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2026 15:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 11:39

Judge Ming

Full electric per 8/2024

mr_evil08 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Dat zijn lui met stortdouche of uitgebreid lang douchen(30-45 minuten) en vinden dat heel normaal, hun keus natuurlijk maar echt niet normaal.

110 liter variant is al voldoende voor 2 personen en dan hoef je echt niet kort 5 minuten te douchen, een 150l is ruim.

Grotere boilers kun je inderdaad meer bufferen maar je moet er wel nuttigs mee kunnen en niet een gevalletje als "ik heb zonnepanelen en ga daarom maar een airco aanschaffen" bijvoorbeeld om even een voorbeeld te noemen.

Het apparaat neemt maar 280W, niet spannend om je overschot weg te fakkelen of je moet het warmte element erbij gaan gebruiken, als je de buizen niet aansluit is het een mini "airco" zeker op zolder.

Persoonlijk zou ik of beide buizen aansluiten of niks omdat je anders overdruk/onderdruk in huis krijgt, ik gebruik zonder buizen.

Het apparaat is stiller dan verwacht, vergelijkbaar met een koelkast maar dat ligt ook sterk aan waar je hem plaatst, een ruimte met kaal beton zal het veel harder klinken(geluid weerkaatst echo) dan op zolder met hout/vloerbedekking, hangt wel aan een stenen muur.
Ik heb ook een Nuos (niet de wifi variant) van 110 liter en een tweepersoons huishouden. Het is genoeg, pas bij derde douchebeurt is het wel eens voorgekomen dat het water kouder werd. Geen stortdouche natuurlijk.

Ik vind persoonlijk dat het ding te veel geluid veroorzaakt. Hij staat bij mij op de overloop (in een kast) op de 1e, omdat de zolder te laag is, maar ik zou 'm niet naast een slaapkamer willen hebben. En dan heb ik 'm al ingepakt in geluidsisolatie. Wel met twee buizen naar buiten geinstalleerd.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Judge Ming Je kan hem ook overdag laten verwarmen ipv 's nachts.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 11:39

Judge Ming

Full electric per 8/2024

RichieB schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:08:
@Judge Ming Je kan hem ook overdag laten verwarming ipv 's nachts.
In tegenstelling tot de meest (hier) genoemde WPB, kan ik bar weinig met mijn WPB. Ja, ik kan er een slimme stekker oplossing aan doen die de tijden regelt maar ik kan de temperatuur niet uitlezen (behalve via het display) en op basis daarvan beslissen dat opwarming nodig is. Dat regelt ie dus zelf en dat kan zo maar in de nacht zijn. Met een vast 24 uurs ritme van ons merk ik dat ie rond 05.30 bij gaat verwarmen omdat we rond 06.15 douchen en hij verwarmt na de douche rituelen in de ochtend dus tot pak weg 11.00. De keuken maakt gebruik van een Quooker dus hij doet alleen de badkamer.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++


  • edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 19:40
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.

  • Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:53
Hier een Arriston 110 liter wpboiler 250 watt, deze moet volgens het instruktie boekje 20 cuub omgevingslucht hebben om de ruimte niet te ver te laten afkoelen. De zolder heeft net een te kleine inhoud daarom een rooster 20 x20 cm naar de overloop gemaakt, de zolder heeft een dakkapel van 2,5 mtr breed op de zuid zijde, deze wpb maakt de zolder 5 graden koeler in de zomer. De uitblaas 125 mm zit op de zolder en de aanzuig 125 mm pvc zit een verdieping lager op een slaapkamer met ramen ook op het zuiden. Ik heb wel ook nog een rooster boven de slaapkamer deur gemaakt van 10 x30 cm naar de overloop voor een minder moeizame lucht circulatie.

Op de eerste verdieping niet merkbaar dat het koeler zou zijn, maar beneden in de hal op de noord zijde wel iets koeler.

Ik moet me er wel nog eens extra in verdiepen in de wpboiler regeling, deze staat ingesteld op 53 graden maximaal maar zo gauw een tweede persoon gaat douchen dan gaat bij 50 graden de wpboiler al weer aan, via het installateurs menu dacht ik hem op 40 graden had ingesteld maar dat werkt nog niet goed. Deze 40 graden lijkt mij goed omdat in serie met de wpb nog een standaard boiler van 100 liter staat die op 68 graden staat ingesteld en hoofdzakelijk gevoed wordt met zonne-energie.

  • Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:18
edddy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:17:
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.
Daar staat heel dit topic al vol mee, is de investering niet waard. Als het zo warm is staat de WPB zo kort aan dat het effect te verwaarlozen is.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
Daarnaast gaat de WPB ook minder efficient draaien als de binnenlucht tijdelijk kouder wordt. Bij ons staat de unit op zolder en koelde het behoorlijk af tijdens het draaien. Tegenwoordig blaas ik altijd naar buiten en zuig van binnen aan. De zolder wordt dan in de zomer tijdelijk wel iets koeler omdat er lucht van de benedenverdiepingen wordt aangezogen.

  • Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-06 19:00
Martin7182 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:30:
Daarnaast gaat de WPB ook minder efficient draaien als de binnenlucht tijdelijk kouder wordt. Bij ons staat de unit op zolder en koelde het behoorlijk af tijdens het draaien. Tegenwoordig blaas ik altijd naar buiten en zuig van binnen aan. De zolder wordt dan in de zomer tijdelijk wel iets koeler omdat er lucht van de benedenverdiepingen wordt aangezogen.
maar in de zomer trek je dan warme lucht aan in je huis via je beneden verdieping waar het warmer wordt en in de winter koude lucht die je weer moet verwarmen is dat wel efficient dan ? van buiten aantrekken en afvoeren naar buiten met de optie om in de zomer de koele lucht te gebruiken binnen voor koeling en ontvochtiging is geen slecht idee , alleen zoals gezegd in de zomer draai de warmte pomp niet zolang dus het effect verdwijnt vrij snel

  • AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-06 18:03
Martin7182 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:30:
Daarnaast gaat de WPB ook minder efficient draaien als de binnenlucht tijdelijk kouder wordt. Bij ons staat de unit op zolder en koelde het behoorlijk af tijdens het draaien. Tegenwoordig blaas ik altijd naar buiten en zuig van binnen aan. De zolder wordt dan in de zomer tijdelijk wel iets koeler omdat er lucht van de benedenverdiepingen wordt aangezogen.
Dat effect valt wel mee, tenzij het kurkdroog is dan zit de verdampertemperatuur net een stukje onder het dauwpunt. Of het dat 21 graden met 16 graden dauwpunt is of 17 graden met 15.5 graden dauwpunt is maakt niet veel uit. De warmte komt toch een groot deel van de latente warmte in de lucht, niet de voelbare.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:55
Ik heb een tijdje met 1m flexbuis aangezogen vanuit de nok van de zolder. Afvoer naar buiten as usual. Dit gaf een ingangstemperatuur van ongeveer 8 graden meer dan de buitenlucht. De boiler was hierdoor zeer snel op temperatuur. Koelen zou ik niet aan beginnen (bi/bi) tenzij je de hele dag zwembadjes aan het vullen bent heb je maar een uurtje per dag koeling.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwtSTjTSE-d2khowfigv41uQnlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EGKfW19jppZCrmO58v2tUdsh.png?f=fotoalbum_large
Hier wel even de config aangepast van binnen -> buiten naar binnen -> binnen (een bochtstuk afvoerpijp even losmaken). Om 9h begon de WBP met legionella-run, dus is nog wel even bezig.
Het is heerlijk koel boven.

(kleine voetnoot: temp-sensor zit wel redelijk dicht bij de uitblaas, dus geeft iets vertekenend beeld)

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 24-05-2026 11:25 ]


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Ligt eraan wat je opstelling is.

Wij hebben een 100 liter ventilatiewarmtepompboiler die heb ik in serie gezet met een 200 liter boiler. Soms zijn we met twee vaak met vier en soms met 6 mensen in huis en we hebben een bad.

Ik kan daardoor de VWPB soms wel 10 uur per dag laten werken, ik kan hem met kleppen instellen op binnen (en in de winter naar buiten) weer uitblazen en hij staat bij ons op zolder, die wordt dan wel echt koeler. Als ik het vergelijk met de buren die savonds een ventilator voor het raam zetten om het door te tochten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6rsxgcRx2Zb_zwGRoQwul6Ozb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5tlwZVQMjmNqo9ZiyqJ6DPZD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door martijn v o op 24-05-2026 12:13 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
Hallo allemaal,

Ik zou graag een WPB op de voorzolder willen realiseren, maar er is niet heel veel plek.
De enige plek die ik praktisch zie, is aan de andere kant van de CV ketel en de waterleidingen.

Daarbij, ik heb een QUATT warmtepomp die een CV vereist, maar ik wil een simpele (en veel goedkopere) WPB en zo van het gas af. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb 2 vragen:
-Alhoewel je een WPB kan nemen die de omgevingslucht gebruikt van de zolder, zal de zolder in de winter dan erg koud worden, en zal ik dan de airco weer moeten gebruiken om het op temperatuur te krijgen. De zolder heeft nog een slaapkamer naast de voorzolder namelijk. Is het in alle gevallen beter om gewoon een dakdoorvoer te maken? Recht erboven zit het schuine zolderdak, vlakbij de nok, is het zo simpel als dat?
-De waterleiding moet naar de andere kant van de voorzolder; hoe wordt dit doorgaans netjes gedaan? De kledingkast en wasmachine/droger staan er ook, dus we zijn er vrij vaak en willen het redelijk estetisch houden. Kun je de waterleiding bv. "simpel" via de draagbalken wegwerken naar de andere kant en dan op de warm-waterleiding aansluiten? Is die koppeling zo simpel, of moet er ook nog iets met de CV gebeuren?

  • k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Mag ik vragen hoe je dit gemaakt hebt?

Een warmtepompboiler en een e-boiler?

Dus warmtepompboiler die 300 watt doet en een e-boiler van 2000 watt ?
martijn v o schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:11:
Ligt eraan wat je opstelling is.

Wij hebben een 100 liter ventilatiewarmtepompboiler die heb ik in serie gezet met een 200 liter boiler. Soms zijn we met twee vaak met vier en soms met 6 mensen in huis en we hebben een bad.

Ik kan daardoor de VWPB soms wel 10 uur per dag laten werken, ik kan hem met kleppen instellen op binnen (en in de winter naar buiten) weer uitblazen en hij staat bij ons op zolder, die wordt dan wel echt koeler. Als ik het vergelijk met de buren die savonds een ventilator voor het raam zetten om het door te tochten.

[Afbeelding]

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:00
edddy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:17:
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.
Beide buizen niet aansluiten werkt idd als een mini airco, luchtvochtigheid daalt, Je merkt dat de zolder koeler wordt, werkelijke temperatuur daling weet ik niet.

Ik gebruik enkel binnen opstelling.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:40

martijn v o

Certified by Enphase.

k_ers schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:08:
Mag ik vragen hoe je dit gemaakt hebt?

Een warmtepompboiler en een e-boiler?

Dus warmtepompboiler die 300 watt doet en een e-boiler van 2000 watt ?


[...]
Een 100 liter VWPB in serie gezet met een boiler. Eentje die normaal gebruikt wordt met een spiraal om hem op te warmen dus geen E boiler. Zit wel een element in die ik gebruik voor nood als de VWPB stuk gaat of als hij snel moet opwarmen.

Ik heb hem in serie gezet, dus koud water eerst in de extra boiler, dan warmwater uit aangesloten op VWPB in en de warmwater hieruit op het warmwaternet van het huis. Inlaat combinatie ervoor.

Wat je dan wel nodig hebt is een laadpomp omdat anders de voorste boiler niet warm wordt. Dus ik heb een grundfos tapwater circulatie pomp genomen en die aangesloten tussen de warme uittreden van de VWPB en de koudwater in van de voorste boiler. Slimme stekker erop en dan kun je de pomp schakelen.

Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook een circulatiepomp aangesloten een een circulatie leiding gelegd van de keuken beneden naar de voorste boiler. Die ook met een slimme stekker zodat als we de keuken gebruiken we direct warm water hebben. En de pompen draaien ook met de legionella ronde zodat de warmwater en de circulatieleiding ook voldoende worden verwarmd.

Voordeel hiervan is dat je dan ook veel warwater hebt omdat je de boilers goed kan laten doorstromen en er dus geen gelaagdheid is.

Nadeel is dat het best veel componenten bevat en dus duur is, en je de pompen uit moet zetten als je in bad gaat of lang gaat douchen omdat ze anders gelijk gaan mengen. Het vergt dus wat aanpassingsvermogen. Maar meestal gaat het automatisch goed omdat we douchen als we opstaan of douchen voordat we naar bed gaan en dan staan de pompen automatisch al uit op de klok.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:00
Hoe kan je veilig water afsluiten om een tapwater kraan te monteren als de warmtepompboiler op zolder staat ivm imploderen?

Warmwaterkraan open dan hoofdkraan dicht?

Nee geen ontluchters aanwezig...

Het vat hoeft niet leeg, als er maar geen schade komt.

Alle tappunten zitten lager dan de boiler.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 24-05-2026 21:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:22
mr_evil08 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:52:
Hoe kan je veilig water afsluiten om een tapwater kraan te monteren als de warmtepompboiler op zolder staat ivm imploderen?

Warmwaterkraan open dan hoofdkraan dicht?

Nee geen ontluchters aanwezig...

Het vat hoeft niet leeg, als er maar geen schade komt.

Alle tappunten zitten lager dan de boiler.
Ik heb nu wel na de ombouw afsluiters voor en na de boiler zitten zodanig dat de inlaatcombinatie functioneel blijft. Voor vervangen van een kraan kun je de hoofdkraan sluiten en een paar kranen open zetten. Na verloop van tijd komt er geen water mee uit de kraan.

Imploderen kan vacuum is sneller schadelijk dan 6 bar. Dit gebeurt als de aanvoer lang dicht staat en de afvoer ook.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:55
Met de hoofdkraan dicht en de kraan open trek je juist het vat in een negatieve druk. Het beste lijkt me de hoofdkraan (en evt inlaaticombinatie) dichtzetten en dan de bovenste koppeling op de boiler losmaken. Let er wel op dat de boiler niet te warm is en hier een paar liter uit zal komen. Daarna kun je de kranen (koud en warm) beneden openzetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-06 09:48
edddy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:17:
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.
Het hangt er vanaf waar de lucht die je inblaast de woning uiteindelijk weer verlaat.
Bovenin de woning bevindt zich normaliter de warmste lucht. Als de lucht daar weg kan: prima.
Maar als de lucht ergens op, bijvoorbeeld, de begane grond de woning uit gaat dan is dat meestal niet zo handig. Zeker niet als je daar gekoelde lucht hebt.

  • MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 19:36
mr_evil08 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:52:
Hoe kan je veilig water afsluiten om een tapwater kraan te monteren als de warmtepompboiler op zolder staat ivm imploderen?
Ik kan hier mn wpb afsluiten, en dan de hoofdkraan dicht. Tapkraan monteren duurt geen uren toch? Dus imploderen zie ik in dat half uurtje niet als risico. Of mis ik dan iets?

Imploderen zie ik vooral als risico bij langere tijd afsluiting icm afkoeling boilervat.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:20
edddy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:17:
Binnenkort wordt er bij mij op zolder een warmtepompboiler geplaatst. Ik zag in dit topic al een paar keer wat voorbij komen over de lucht in- en uitvoer, en daar heb ik een vraag over.

Stel: je hebt twee kanalen naar buiten (aanvoer en afvoer). Als je daar een T-stuk met een klep tussen zet, kun je in de zomer de boiler de warmte uit de woning laten halen (met wat koeling als bijeffect), en in de winter juist buitenlucht gebruiken door de juiste kanalen open of dicht te zetten.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee? Levert dit merkbaar extra koeling in huis op, of maak je de installatie hiermee onnodig complex?

De rest van de woning heeft al airco (en WTW), maar “gratis” koeling is natuurlijk mooi meegenomen.
Ik heb precies dezelfde afweging gemaakt. In theorie klinkt het slim om met kleppen tussen binnen/buitenlucht te schakelen, maar in de praktijk valt het koel-effect vaak tegen omdat een WPB in de zomer relatief kort draait. Wel merk je meestal duidelijk ontvochtiging en een paar graden lagere temperatuur op zolder.

Persoonlijk zou ik de installatie zo simpel mogelijk houden: standaard buitenlucht aan/afvoer en hooguit later uitbreiden als je merkt dat je echt extra koeling wilt benutten

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Ik kan hier mn wpb afsluiten, en dan de hoofdkraan dicht. Tapkraan monteren duurt geen uren toch? Dus imploderen zie ik in dat half uurtje niet als risico. Of mis ik dan iets?

Imploderen zie ik vooral als risico bij langere tijd afsluiting icm afkoeling boilervat.
Een vat kan ook imploderen a.g.v. aftappen op een lagere verdieping. Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus. Bij een koudwaterkraan even iedereen even een half uurtje het huis uit. Je wilt niet dat iemand per ongeluk de handen wast met warm water of onder de douche stapt.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:55
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Ik kan hier mn wpb afsluiten, en dan de hoofdkraan dicht. Tapkraan monteren duurt geen uren toch? Dus imploderen zie ik in dat half uurtje niet als risico. Of mis ik dan iets?

Imploderen zie ik vooral als risico bij langere tijd afsluiting icm afkoeling boilervat.
Een vat is bij negatieve druk veel zwakker dan bij een positieve druk. Daarnaast wil je elke vorm van stress vermijden voor je vat, zeker als die op zolder staat wil je niet dat er opeens een lek in springt. :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 19:36
Martin7182 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:28:
Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus.
Jawel, ik kan mn warmwaterleiding afsluiten bij de boiler... dan kan er dus niks getapt worden :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos


  • Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 08:47

Kingpinda

Citizenship is earned.

MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Jawel, ik kan mn warmwaterleiding afsluiten bij de boiler... dan kan er dus niks getapt worden :)
Dan doe je dat toch EN zet je de inlaatcombinatie dicht? En schakel je hem uit?Dan heb je hem geïsoleerd en eventueel overdruk kan nog wel afvoer in maar hij kan niet leeglopen.


Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie. Uitschakelen en beide dichtzetten. Zo heeft mijn monteur dat ook gezegd als ze donderdag mijn afleverleverset komen verwijderen.


Zit even te twijfelen of de inlaatcombinatie een keerklep heeft. Zal neem ik aan wel moeten.


Een tip die ik lees is ook. Zet de boiler uit en tap veel warm water om hem af te laten koelen voor de afvoer en aanvoer af te sluiten.


Kijk: als je zegt “ik kan mijn wpb afsluiten”… wie kan dan weten wat je precies bedoelt? Het is belangrijk te weten “wat” je precies afsluit.

[ Voor 22% gewijzigd door Kingpinda op 25-05-2026 14:34 ]

Life is like living only without the peaches


  • jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 14:22
Martin7182 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Een vat kan ook imploderen a.g.v. aftappen op een lagere verdieping. Als je een nieuwe warmwaterkraan monteert, dan heb je geen keus. Bij een koudwaterkraan even iedereen even een half uurtje het huis uit. Je wilt niet dat iemand per ongeluk de handen wast met warm water of onder de douche stapt.
Dan moet wel de waterkolom zo groot zijn dat ie echt vacuüm trekt. Natuurkundig zou ik eerder verwachten dat bij kraan open juist de druk stabiliseert en dus lucht aanzuigt door de kraan ? Bij meerdere etages is wellicht het gewicht van de waterkolom zo hoog dat dat niet gebeurt. Maar goed, is niet iets wat je proefondervindelijk wil uittesten >:)

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
MisterMailman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Jawel, ik kan mn warmwaterleiding afsluiten bij de boiler... dan kan er dus niks getapt worden :)
Het ging hier om de situatie van @mr_evil08 waar dus geen afsluiter aanwezig is.
Kingpinda schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Dan doe je dat toch EN zet je de inlaatcombinatie dicht? En schakel je hem uit?Dan heb je hem geïsoleerd en eventueel overdruk kan nog wel afvoer in maar hij kan niet leeglopen.


Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie. Uitschakelen en beide dichtzetten. Zo heeft mijn monteur dat ook gezegd als ze donderdag mijn afleverleverset komen verwijderen.
Dat kan alsnog fout gaan als de boiler warm is. Als alles dicht staat en je hebt geen beluchter, dan krijg je onderdruk bij het afkoelen.
jurjen_g schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Dan moet wel de waterkolom zo groot zijn dat ie echt vacuüm trekt. Natuurkundig zou ik eerder verwachten dat bij kraan open juist de druk stabiliseert en dus lucht aanzuigt door de kraan ? Bij meerdere etages is wellicht het gewicht van de waterkolom zo hoog dat dat niet gebeurt. Maar goed, is niet iets wat je proefondervindelijk wil uittesten >:)
Nee, er zuigt geen lucht aan door een smalle buis. De druk neemt af met 1 bar per 10 meter. Met een huis van twee verdiepingen gaat dat best hard. Ik zou het niet proberen, zeker niet met een RVS vat. Zuig maar eens aan een lege petfles, dat effect krijg je.

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Kingpinda schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Ik heb een afsluit hendel op de warm water buis van het vat af en afsluit voor de inlaatcombinatie. Uiteraard NIET tussen vat en inlaatcombinatie.
De meeste (in Nederland gebruikte) inlaatcombinaties hebben zelf een afsluiter (draaiknop) die je handmatig dicht kan zetten. Een losse afsluithendel plaatsen in de aanvoer is meestal dus niet nodig.
[...]
Zit even te twijfelen of de inlaatcombinatie een keerklep heeft. Zal neem ik aan wel moeten.
[...]
Ja, dat is een verplicht onderdeel van een inlaatcombinatie.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:00
Mbt imploderen staat niks in de handleiding.

De fabrikant schrijft niks over imploderen in de handleiding, Het apparaat legen bijvoorbeeld:
  1. Koppel het apparaat van netspanning
  2. Sluit de koudwater afsluiter(die zit op de inlaatcombinatie).
  3. Open warmwaterkraan
  4. Open inlaatcombinatie
Het is een stalen 110 litervat.
Als ik deze foto,s zie(wel extreem voorbeeld natuurlijk om in kruipruimte de waterleiding door te knippen)

https://www.klusidee.nl/F...systeem-implodeerd.86795/

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 25-05-2026 19:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 08:47

Kingpinda

Citizenship is earned.

mr_evil08 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:00:
Mbt imploderen staat niks in de handleiding.

De fabrikant schrijft niks over imploderen in de handleiding, Het apparaat legen bijvoorbeeld:
  1. Koppel het apparaat van netspanning
  2. Sluit de koudwater afsluiter(die zit op de inlaatcombinatie).
  3. Open warmwaterkraan
  4. Open inlaatcombinatie
Het is een stalen 110 litervat.
Als ik deze foto,s zie(wel extreem voorbeeld natuurlijk om in kruipruimte de waterleiding door te knippen)

https://www.klusidee.nl/F...systeem-implodeerd.86795/
de warmwater kraan word dan je beluchter. de inlaatcombinatie open je zodat het water loost in de afvoer.

op die foto zal neem ik aan de warm water leiding doorgeknipt zijn waardoor het vat implodeerde

Life is like living only without the peaches


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
Kingpinda schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 04:03:
[...]

de warmwater kraan word dan je beluchter. de inlaatcombinatie open je zodat het water loost in de afvoer.

op die foto zal neem ik aan de warm water leiding doorgeknipt zijn waardoor het vat implodeerde
Niet als de warmwaterkraan lager dan de boiler zit. Implosiegevaar is er juist als de boiler op zolder staat. De oplossing is een beluchter (of kraan) boven de boiler.

  • Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 19:14
Implosiegevaar geldt volgens mij wel vooral bij RVS boilers, die hebben een veel dunnere wand. Een stalen vat zal niet zo snel imploderen.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:59
Swelson schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:28:
Implosiegevaar geldt volgens mij wel vooral bij RVS boilers, die hebben een veel dunnere wand. Een stalen vat zal niet zo snel imploderen.
Daarnaast zal bij een kleine indeuking van de wand, de onderdruk al verdwenen zijn (deukje in een cola-blikje). Het vat is volledig gevuld met water, dus er is amper ruimte om in te deuken. Niet te vergelijken met die onderzeeer Titan die implodeerde.

Ik denk dat het risico met een stalen vat erg klein is. Maar heb er zelf toch een beluchter op gezet ;)
(maakt onderhoud / legen vat, wel een stukje makkelijker)

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Daarnaast zal bij een kleine indeuking van de wand, de onderdruk al verdwenen zijn (deukje in een cola-blikje). Het vat is volledig gevuld met water, dus er is amper ruimte om in te deuken. Niet te vergelijken met die onderzeeer Titan die implodeerde.
Behalve wanneer er een warmwater kraan onder de boiler open staat, dan komt er wat extra water vrij en herstelt het vacuum zich waardoor het vat verder kan indeuken.
Ik snap al die bagatellisatie en afwegingen niet, voor een paar tientjes voorkom je het probleem voorgoed :)

  • Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-06 13:54
mr_evil08 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:00:
Mbt imploderen staat niks in de handleiding.

De fabrikant schrijft niks over imploderen in de handleiding, Het apparaat legen bijvoorbeeld:
  1. Koppel het apparaat van netspanning
  2. Sluit de koudwater afsluiter(die zit op de inlaatcombinatie).
  3. Open warmwaterkraan
  4. Open inlaatcombinatie
Het is een stalen 110 litervat.
Als ik deze foto,s zie(wel extreem voorbeeld natuurlijk om in kruipruimte de waterleiding door te knippen)

https://www.klusidee.nl/F...systeem-implodeerd.86795/
Aangezien nr2 de afsluiter in de inlaatcombinatie betreft zou je denken dat met nr4 bedoeld wordt dat je de overstort van de inlaatcombinatie opend. Daar wordt dan belucht. Echter de overstort klikt meestal vanzelf dicht als je hem loslaat

  • Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-06 19:00
Surfari schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:58:
[...]

Aangezien nr2 de afsluiter in de inlaatcombinatie betreft zou je denken dat met nr4 bedoeld wordt dat je de overstort van de inlaatcombinatie opend. Daar wordt dan belucht. Echter de overstort klikt meestal vanzelf dicht als je hem loslaat
je belucht niet via je overstort , je laat de boiler leeg lopen via de overstort en belucht via de open warmwater kraan , de uitgang van het warmwater in de boiler zit het hoogst

  • Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:47
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met warmtepomp(boilers) van Nibe? En dan specifiek met de myUpplink-app die erbij hoort? Ik heb m'n oog laten vallen op de Nibe MT-WH 21 (link). Nou lees ik over de bijbehorende app echt vernietigende reviews, maar ik kan me daarbij ook niet aan de indruk onttrekken dat het ook vooral slechte reviews zijn die achtergelaten zijn na een slechte update waarna mensen nooit meer hun review updaten.

  • Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-06 13:54
Louwm schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:12:
[...]

je belucht niet via je overstort , je laat de boiler leeg lopen via de overstort en belucht via de open warmwater kraan , de uitgang van het warmwater in de boiler zit het hoogst
Het topic onderwerp was hoe beluchten om imploderen te voorkomen als de boiler boven in het huis staat en de kraan beneden. Maar als er nog druk is komt er inderdaad water uit.

Een open verbinding in de buurt van de boiler (tijdens aftappen) voorkomt het vacuüm trekken in de boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door Surfari op 27-05-2026 19:31 ]


  • Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-06 19:00
Surfari schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:29:
[...]

Het topic onderwerp was hoe beluchten om imploderen te voorkomen als de boiler boven in het huis staat en de kraan beneden. Maar als er nog druk is komt er inderdaad water uit.

Een open verbinding in de buurt van de boiler (tijdens aftappen) voorkomt het vacuüm trekken in de boiler.
volgens mij is er alleen maar druk door de waterkolom in de boiler en dit water loopt er uit via de draaiknop op het overstort en via de open warmwaterkraan wordt er dan lucht in de boiler gezogen zodat er geen vacuum ontstaat , net zoals in de beschrijving staat om hem leeg te laten lopen

  • Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-06 13:54
Louwm schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:39:
[...]

volgens mij is er alleen maar druk door de waterkolom in de boiler en dit water loopt er uit via de draaiknop op het overstort en via de open warmwaterkraan wordt er dan lucht in de boiler gezogen zodat er geen vacuum ontstaat , net zoals in de beschrijving staat om hem leeg te laten lopen
Het scenario is dat de boiler zich bovenin de woning bevindt en de kraan beneden.

  • bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:23
Hier staat de WPB ook op zolder. Met behulp van dit forum het volgende aangesloten; Boven het hoogste punt van het vat zit een beluchter in de warmwater leiding. Ongeveer een halve meter van de aansluiting van de koudwater leiding zit een aftapkraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6leI8uhNNAndhFCY7i4-mGd_BgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4SDHK7ymd5GMOof2hVlq6OC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVorwPqBtcUpJMAIUbGwTFJEbsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeZlPiRIKyVNWM1jzpsMyrpU.jpg?f=fotoalbum_large

  • ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:11
Goed nieuws over de HACS voor de home assist gebruikers. Zie onderstaand bericht;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Hallo allemaal,
We hebben jullie feedback over het verdwijnen van bepaalde condensatoren in jullie Home Assistant-integraties ter harte genomen.

We hebben 11 condensatoren opnieuw geïmplementeerd om aan jullie behoeften te voldoen. Deze zullen eind juni beschikbaar zijn.

📋 Lijst met herstelde capaciteiten
234 Instelbare watertemperatuur in Boost-modus
258 Inhoud van de tank
264 Watertemperatuur onderin de tank
265 Watertemperatuur in het midden van de tank
266 Watertemperatuur bovenin de tank
267 Gemiddelde watertemperatuur in de tank
268 Resterend V40-volume in de tank
270 Maximaal beschikbaar V40-volume bij de maximale instelling
278 Direct elektrisch vermogen van de tank
281 Verwarmingsbehoefte voor warm tapwater (DHW)
288 Status van de DHW-service
code:
1

  • amro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:01
Heeft iemand nog AquaMQTT pcb's v.2 van tspopp voor de Atlantic Explorer v4 ter overname over?
Ben zeer geïnteresseerd en ik zie dat je ze eigenlijk alleen per 5 bij JLCPCB kan bestellen...

  • Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 18:17
bassie221188 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:27:
Hier staat de WPB ook op zolder. Met behulp van dit forum het volgende aangesloten; Boven het hoogste punt van het vat zit een beluchter in de warmwater leiding. Ongeveer een halve meter van de aansluiting van de koudwater leiding zit een aftapkraan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je het leidingwerk van de warme kant meteen naar bovengebracht?

Want dan kun je nog wel eens 1pijps circulatie krijgen.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
Terechte vraag. Het zou ook beter zijn om de beluchter aan de koude kant te zetten, dat scheelt warmteverlies tijdens en na het tappen.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:56:
Terechte vraag. Het zou ook beter zijn om de beluchter aan de koude kant te zetten, dat scheelt warmteverlies tijdens en na het tappen.
Dat staat ook vaak in de handleiding van de beluchter: In koude leiding hoger dan boilervat.

  • bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:23
Kindrih schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:50:
[...]

Heb je het leidingwerk van de warme kant meteen naar bovengebracht?

Want dan kun je nog wel eens 1pijps circulatie krijgen.
Nee, hij gaat eerst ongeveer 50-60cm omlaag, dan omhoog naar de beluchter en vanaf daar weer omlaag richting badkamer en de rest van het huis

  • Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-06 19:00
bassie221188 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:27:
Hier staat de WPB ook op zolder. Met behulp van dit forum het volgende aangesloten; Boven het hoogste punt van het vat zit een beluchter in de warmwater leiding. Ongeveer een halve meter van de aansluiting van de koudwater leiding zit een aftapkraan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zit je aftap kraan voor of na je inlaat combinatie ,? als deze er voor zit houd de keerklep het water tegen wat je uit je boiler wilt laten lopen

  • bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:23
Louwm schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:32:
[...]

zit je aftap kraan voor of na je inlaat combinatie ,? als deze er voor zit houd de keerklep het water tegen wat je uit je boiler wilt laten lopen
Hij zit er na. Ik denk ongeveer 80cm van de inlaat van de boiler, en 50cm daarna de inlaatcombinatie.

  • Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 08:19
bassie221188 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:27:
Hier staat de WPB ook op zolder. Met behulp van dit forum het volgende aangesloten; Boven het hoogste punt van het vat zit een beluchter in de warmwater leiding. Ongeveer een halve meter van de aansluiting van de koudwater leiding zit een aftapkraan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarvoor dient zon beluchter? Is dit verplicht?

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Cannonballl Het antwoord kan je vinden via de zoekknop bovenaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • bvernail
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-06 22:30
ariebakker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:29:
Goed nieuws over de HACS voor de home assist gebruikers. Zie onderstaand bericht;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Hallo allemaal,
We hebben jullie feedback over het verdwijnen van bepaalde condensatoren in jullie Home Assistant-integraties ter harte genomen.

We hebben 11 condensatoren opnieuw geïmplementeerd om aan jullie behoeften te voldoen. Deze zullen eind juni beschikbaar zijn.

📋 Lijst met herstelde capaciteiten
234 Instelbare watertemperatuur in Boost-modus
258 Inhoud van de tank
264 Watertemperatuur onderin de tank
265 Watertemperatuur in het midden van de tank
266 Watertemperatuur bovenin de tank
267 Gemiddelde watertemperatuur in de tank
268 Resterend V40-volume in de tank
270 Maximaal beschikbaar V40-volume bij de maximale instelling
278 Direct elektrisch vermogen van de tank
281 Verwarmingsbehoefte voor warm tapwater (DHW)
288 Status van de DHW-service
code:
1
Is dit voor de Atlantic Cozytouch? Waar heb je deze info gevonden? Alvast bedankt

  • Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 08:47

Kingpinda

Citizenship is earned.

bvernail schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Is dit voor de Atlantic Cozytouch? Waar heb je deze info gevonden? Alvast bedankt
Op de GitHub pagina van de gduteil hacs Cozytouch. Het was gepost in het Frans. Vermoedelijk van iemand die antwoord heeft gekregen van Atlantic. Issue #129

Life is like living only without the peaches


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Kingpinda Een linkje zegt meer dan 100 woorden..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Bedankt, @ariebakker ! Wel jammer dat er nog geen commits zijn om te zien wat er nu precies is veranderd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 08:47

Kingpinda

Citizenship is earned.

RichieB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:51:
Bedankt, @ariebakker ! Wel jammer dat er nog geen commits zijn om te zien wat er nu precies is veranderd.
Ja sorry hoor het was een beetje laat voor mij. Ik probeerde zoveel mogelijk relevante info te geven.

Maarre waarom zou er een commit moeten komen? De implementatie werkt. Alleen komen sommige waarden niet binnen omdat Atlantic deze niet meer uitstuurt. Eind juni worden pas de waarden weer vrijgegeven.

Life is like living only without the peaches


  • Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:11
Toevallig al iets van hem vernomen? ik woon namelijk ook nog in zijn werk gebied :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
amro schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:42:
Heeft iemand nog AquaMQTT pcb's v.2 van tspopp voor de Atlantic Explorer v4 ter overname over?
Ben zeer geïnteresseerd en ik zie dat je ze eigenlijk alleen per 5 bij JLCPCB kan bestellen...
Ik heb er een liggen (versie 1), gemonteerd maar hij is nooit gebruikt dus er zal oude software in zitten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:27
Tinusvolkel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Toevallig al iets van hem vernomen? ik woon namelijk ook nog in zijn werk gebied :)
Nog niet geprobeerd maar ineens komen er reacties los en staan er voor woensdag twee bezoekjes gepland en is een derde in de maak. Fingers crossed.

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Kingpinda schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Maarre waarom zou er een commit moeten komen? De implementatie werkt. Alleen komen sommige waarden niet binnen omdat Atlantic deze niet meer uitstuurt. Eind juni worden pas de waarden weer vrijgegeven.
Dus het is een aanpassing aan de Atlantic kant die ze in juni gaan herstellen, zodat dat er een aanpassing in de API nodig is? Zo had ik hem niet gelezen. Ik dacht dat de sensoren nu op een andere plek of onder een andere naam zouden verschijnen ofzo.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 08:47

Kingpinda

Citizenship is earned.

RichieB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Dus het is een aanpassing aan de Atlantic kant die ze in juni gaan herstellen, zodat dat er een aanpassing in de API nodig is? Zo had ik hem niet gelezen. Ik dacht dat de sensoren nu op een andere plek of onder een andere naam zouden verschijnen ofzo.
Dat is de vraag. Misschien is er helemaal geen aanpassing nodig. Als je van 2 weken geleden had gelezen met iedereen met een explorer v5 en calypso split etc dan was er een moment dat de Atlantic cloud bepaalde gegevens niet meer doorstuurde. Nu gaan ze dat herstellen. Dus technisch gezien is een reload van de integratie dan hopenlijk voldoende. Dus de hacs gduteil onderhouder kan nog niets doen ook al zou hij willen. Want.. de gegevens worden nog niet doorgestuurd.

Life is like living only without the peaches


  • ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:11
Klopt, dat is inderdaad het probleem. Ook mensen met andere nieuwe types hadden hier last van in het buitenland. Wel heel erg fijn als ze de api weer herstellen en uitbreiden.

  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:42
Hoe kan ik achtethalen of de atlantic een communicatie mogelijkheid heeft om te koppelen met cosytouch. ?

Heb al in in installateurs menu gezocht maar daar zie ik niets.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:11
Bij de explorer V5 zit er een sticker op met een qr code. Als je deze scant download hij de app en dan is het een kwestie van je wifi zoeken en juiste wachtwoord invullen. Als dat gelukt is maakt hij vanzelf verbinding met de server. Op internet een lijst gevonden met apparaten waarbij het ook zou moeten werken.

Boilers en warmtepompboilers
  • Calypso
  • Calypso Split
  • Aquacosy Evolution
  • Egéo (2022-model)
  • Aquéo
  • Linéo
  • Lucht/water-warmtepompen
    • Alféa Excellia A.I.
    • Alféa Excellia Duo A.I.
    • Alféa Extensa A.I. R32
    • Alféa Extensa Duo A.I. R32
    • Ixtra M
    • Alfea Excellia M
    • Alfea Extensa M
    • Alfea Excellia S
    • Synea
    • Hybea
    • Hybrellia
    • Hysolina
In de app zelf kun je niet zoveel doen. m.b.v. de Hacs en Home assist hem je veel meer opties. En de ontbrekende waardes worden dus eind Juni weer in ere hersteld. Dit ziet er nagenoeg hetzelfde uit al de MQTT bij de versie V3 en V4 van de atlantic explorer.

  • argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
ariebakker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:29:
Goed nieuws over de HACS voor de home assist gebruikers. Zie onderstaand bericht;
code:
1
2
3
4
5
Hallo allemaal,
We hebben jullie feedback over het verdwijnen van bepaalde condensatoren in jullie Home Assistant-integraties ter harte genomen.

We hebben 11 condensatoren opnieuw geïmplementeerd om aan jullie behoeften te voldoen. Deze zullen eind juni beschikbaar zijn.
,,,
De automatische vertaling heeft er wel wat leuks van gemaakt.
De vertaling van "capacités" en "capa" moet iets van "capabilities" (niet echt lekker nederlands woord voor) zijn en niet condensatoren :P.

Origineel hier.

[ Voor 7% gewijzigd door argusb79 op 30-05-2026 12:01 ]

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21


  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:42
ariebakker schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:24:
Bij de explorer V5 zit er een sticker op met een qr code. Als je deze scant download hij de app en dan is het een kwestie van je wifi zoeken en juiste wachtwoord invullen. Als dat gelukt is maakt hij vanzelf verbinding met de server. Op internet een lijst gevonden met apparaten waarbij het ook zou moeten werken.

Boilers en warmtepompboilers
  • Calypso
  • Calypso Split
  • Aquacosy Evolution
  • Egéo (2022-model)
  • Aquéo
  • Linéo
  • Lucht/water-warmtepompen
    • Alféa Excellia A.I.
    • Alféa Excellia Duo A.I.
    • Alféa Extensa A.I. R32
    • Alféa Extensa Duo A.I. R32
    • Ixtra M
    • Alfea Excellia M
    • Alfea Extensa M
    • Alfea Excellia S
    • Synea
    • Hybea
    • Hybrellia
    • Hysolina
In de app zelf kun je niet zoveel doen. m.b.v. de Hacs en Home assist hem je veel meer opties. En de ontbrekende waardes worden dus eind Juni weer in ere hersteld. Dit ziet er nagenoeg hetzelfde uit al de MQTT bij de versie V3 en V4 van de atlantic explorer.
Dank voor je antwoord , ik denk dat ik versie 4 heb.
Dit staat op type plaatje HS-V270V4E-xxxxxxxxx


Is het daar ook mogelijk om die te connecten , te sturen via Homey / Homewizzard ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:11
Dat heb je inderdaad een extra printje nodig. De V5 is namelijk voorzien van wifi.

Voor de V3 en V4 kun je hier de nodige info terug vinden.

https://github.com/tspopp/AquaMQTT/blob/main/img/homeassistant.png

  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:42
Was even aan zoeken waar ik die printies kan bestellen , maar zie het niet zo.

Heeft iemand een linkje voor mij ?

Andere denkwijze

Ik gebruik al pv schakeling samen met homewizzard en homey. Weet niet of het mogelijk is om wpb alleen maar op deze schakeling aan te laten gaan ?

Dus eigenlijk een tijdschema die altijd off is en alleen maar op pv schakeling aangaat.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-06 20:02
hupie679 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:07:
Nog even inhaken op de discussie over wel of niet genoeg warm water, gestart door @shoof.
Ik heb nu een tijdje een Calypso Split 270 liter en ik ben daar best tevreden mee. Toch hebben wij (gezin met 2 kleine kinderen) hem regelmatig leeg gedoucht. Ik heb een watermeter van Homewizard en ik kan dus vrij nauwkeurig bijhouden hoeveel liter water we gebruiken tijdens het douchen.

Met het setpoint op 55 graden kan je ongeveer 375 liter water gebruiken (gemeten dus op de watermeter). Dit was op 20 maart, en dan is het water vanuit de waterleiding vrij koud. In de zomer zal je dus iets meer water hebben.

Soms was dit niet toereikend. En daarom heb ik een circulatiepomp en een relais toegevoegd, waarmee ik handmatig de temperatuur van het hele vat kan verhogen. En ja ik heb de originele beveiliging nog intact gelaten, en ja ik heb elektromechanische temperatuurbegrenzer geïnstalleerd.

Als ik het setpoint van het vat op 65 graden zet, dan kan je ongeveer 425 liter water gebruiken (22 maart).
Zelfs dit hebben we wel eens leeg gedoucht. Maar, ik denk ook, dat je gebruikt wat je hebt. Dus als je meer hebt, ga je ook meer gebruiken.

Het handigste vind ik zelf nog, dat ik een LilyGO TTGO T-Display-S3 in de badkamer heb staan, die aangeeft hoeveel liter warm water er nog is, en hoe lang je ongeveer kan douchen. De Cozytouch app van Atlantic is erg onnauwkeurig. Ik meet de temperatuur van het vat op 3 plekken (waar de standaard sensoren ook zitten) en bereken hiermee de hoeveelheid water van 40 graden in het vat. De Homewizard watermeter geeft aan met hoeveel liter per minuut we douchen, en zo kan je uitrekenen hoe lang je nog te douchen hebt. Hij is nog niet heel nauwkeurig, maar het begin is er:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus mijn advies zou zijn @shoof, koop een Split 270L, want dan red je het net om 2x achter elkaar in bad te gaan. Maar pas wel enigszins je verbruik aan zodat jullie niet onder een koude douche komen te staan ;)
En ohja, ga zelf als eerste douchen/in bad zodat je zelf altijd warm water hebt :P.
Ik heb sinds kort een Explorer V5. Jij geeft aan dat jouw Calipso op 3 plekken standaard temperatuur sensoren heeft. Ik ben ook bezig om zelf temp sensoren te plaatsen maar kan voor de watertemperatuur maar 1 sensor origineel vinden (in het midden). Waar zitten de andere sensoren bij jou?

Hoe maak je de berekeningen om de hoeveelheid water te berekenen?

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 62kWh LFP | WH-MDC09J3E5-1 | Explorer V5 | Rijssen | Twente | Tibber


  • Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-06 19:00
beste mensen

ik ben van plan een explorer v5 te gaan plaatsen maar heb een dak doorvoer van 180 mm en een van 125 mm hoe kan ik nu het beste de 160 mm aan en afvoer aan sluiten ,de aanvoer bijvoorbeeld met een 160 /125/ 160 mm t stuk op de 125 mm met hier op de slang naar de wpb en op de andere zijde van het t stuk een klep die ik een beetje open kan zetten zodat hij meer lucht kan aantrekken wat dan van binnen zou komen (of kan ik met alleen 125 mm toe )en de afvoer op de 180 mm met een verloopstuk of is het omgedraaid beter de aanvoer op de 180 mm en de afvoer op de 125 mm met een verloop stuk 160/125 mm , de afstanden van de wpb naar de doorvoeren is 3 meter , (de 125 mm dakdoorvoer vergroten is niet mogelijk)

bvd voor jullie advies
Pagina: 1 ... 128 ... 130 Laatste