Dat is in mijn ogen geen probleem, heb hier al >6 jaar een 270l (ong. 400kg) wpb staan naast het trapgat op betonvloer. Multiplex plaat lijkt mij ook onzin, beton zorgt toch al voor spreiding.Eijsbeer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:27:
Ik ben van plan om op zolder een Calypso split te plaatsen. De binnenunit weegt vol 343 kilo en komt op zolder te staan, vlak bij een draagmuur, op een meter van het trapgat. Is het verstandig om met een vloer van gewapend beton (11cm dik) nog een constructieberekening te laten maken, of is het spreiden van het gewicht met een multiplex plaat voldoende?
Hier idem met 200l, maar dan een 20cm dikke vloer dus dat scheelt wel wat. Nabij de draagmuur is een voordeel en dat is hier ook het geval. Zekerheid krijg je met een deskundige, ik kan het niet inschatten maar Google zegt rond 200kg/m2 en dat lijkt me in dit geval geen fijn idee tenzij er een andere muur onder staat.Wolly schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:43:
[...]
Dat is in mijn ogen geen probleem, heb hier al >6 jaar een 270l (ong. 400kg) wpb staan naast het trapgat op betonvloer. Multiplex plaat lijkt mij ook onzin, beton zorgt toch al voor spreiding.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding
Ik heb zelf ook een offerte binnen waar het gevulde vat 340 Kg weegt.
Deze moet ook komen te staan op een zoldervloer van 11 cm gewapend beton met sterkteklasse K225 (C13/16).
Moet ook gaan uitzoeken wat er kan en mag.
Deze moet ook komen te staan op een zoldervloer van 11 cm gewapend beton met sterkteklasse K225 (C13/16).
Moet ook gaan uitzoeken wat er kan en mag.
Als je hem (met de rug) tegen de draagmuur zet (die de verdieping eronder dus doorloopt) zou ik met K225 wel tot 340kg durven mits er niets anders zwaars staat. Een plaat eronder kan geen kwaad lijkt me, en vergeet je beluchter niet. Een deskundige hiernaar laten kijken is nooit een slecht idee :)
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hij komt inderdaad helemaal tegen de buitenmuur aan te staan, dus dat is wel gunstiger.Jim423 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:12:
Als je hem (met de rug) tegen de draagmuur zet (die de verdieping eronder dus doorloopt) zou ik met K225 wel tot 340kg durven mits er niets anders zwaars staat. Een plaat eronder kan geen kwaad lijkt me, en vergeet je beluchter niet. Een deskundige hiernaar laten kijken is nooit een slecht idee :)
Wat bedoel je met "vergeet je beluchter niet" ?
Mijn offerte is voor een Quatt All-Electric. Lees net wel weer het "fijne" nieuws van de aankomende stroomtarieven veranderingen die mogelijk in 2029 in werking kunnen treden....Fijn
[ Voor 6% gewijzigd door Okidoki4u op 19-05-2026 13:50 ]
Een boilervat op zolder kan imploderen als de toevoer dicht staat en er beneden warm water wordt getapt. Tenzij je een beluchter plaatst.Okidoki4u schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:49:
[...]
Hij komt inderdaad helemaal tegen de buitenmuur aan te staan, dus dat is wel gunstiger.
Wat bedoel je met "vergeet je beluchter niet" ?
Mijn offerte is voor een Quatt All-Electric. Lees net wel weer het "fijne" nieuws van de aankomende stroomtarieven veranderingen die mogelijk in 2029 in werking kunnen treden....Fijn![]()
Nee, zeker niet waar.Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Je horizon verbreden? Er zijn loodgieters die het mogelijk kunnen doen (misschien niet leveren). Het zou (hier) helpen als we weten of de situatie eenvoudig is zoals een plek met genoeg ruimte, lucht aan/afvoer, riool afvoer en water in de buurt. Ik krijg de indruk dat je de startpost niet of maar half hebt gecheckt en snel klaar probeert te zijn door hier een installateur te zoeken (niet onze favoriete bezigheid).
https://www.josmaashelmond.nl/warmtepompboiler kon ik even snel vinden, echter wel heel beperkt wat zijn aanbod betreft en die wpb heeft geen beste naam (althans de eerste versies).
Ik ga pas om hulp roepen als ik al veel voorwerk gedaan heb. Er zijn ondertussen 15 mails uit gegaan naar diverse kleine (bekende) bedrijven en de grote jongens zoals Feenstra en Hoppenbrouwers. Of ze doen het gewoon niet of ze lezen mijn vraag niet. Uiteindelijk wil iedereen mij een warmtepomp slijten waar ik heel specifiek niet om vraag. Jos Maas, been there done that, neemt geen nieuwe klanten aan. Ik heb nu net reactie ontvangen van Hoppenbrouwers maar daaruit haal ik dat ze niet gelezen hebben, het adviesgesprek heb ik overigens wel gepland. Dan heb ik nog VSB uit Sommeren die langs gaat komen maar daar wordt ik weer niet heel vrolijk van Google reviews. Verder ben ik nog in gesprek met Rens Mons uit Veghel. Dit is echt allemaal heel recent, ver na mijn eerst hulpvraag, tot stand gekomen.
Top! Mail is verstuurd.Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:22:
@bigkevx2 Dit iets? https://airtechnologie.nl/category/warmtepompboiler
Zelf geen ervaring mee, maar kwam hem tegen via google.
Ik lees hier al een tijdje mee, en ben mij ook het het verdiepen in de wereld van warmtepompboilers.
Concrete vraag over mijn situatie komt nog wel een keer hier