AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik wil de boiler uitvoer beperken tot 5 liter per minuut. Omdat het uitgaande water meer dan de ingestelde 38 graden douche temperatuur zal zijn, zal er nog bijgemengd worden met koud water waardoor er minimaal 6 of 7 liter water uit de douchekop komt. Genoeg lijkt me.
Ik heb deze begrenzer gevonden die in de uitgaande leiding gemonteerd kan worden:
https://www.energiebespaarshop.nl/Control-Flow-Volumestroombegrenzer---Control-Flow---Inline---1P-12-F-M-15514
Heeft iemand ervaring met deze aanpak? Of een andere oplossing? (De ringetjes die je in de douchekop draait heb ik al geprobeerd, werkt helaas niet)
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dit is de enige foto die ik zo snel kan vinden. Achter de schuim isolatie zitten ze bij mij geplakt met een stukje aluminium tape. De middelste zit in een buisje. Daar is zeer weinig ruimte nog over dus daarvoor heb ik deze gebruikt:
https://www.tinytronics.n...emperatuursensor-max31855
:strip_exif()/f/image/hhsbJSTb9woMan0HcYVpoVty.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik verzamel alle relevante sensoren in Home Assistant en daarna heb ik aan ChatGPT gevraagd om een mooi model te maken. Ik zal morgen de code posten want dat lukt nu niet vanaf mn telefoon.Richard28 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:13:
[...]
Hoe maak je de berekeningen om de hoeveelheid water te berekenen?
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| - sensor:
- name: "WPB Warm Water Liters Over 5"
unit_of_measurement: "L"
state: >
{% set tank_height = 160 %}
{% set tank_volume = 270 %}
{% set layers = 10 %}
{% set liters_per_layer = tank_volume / layers %}
{% set layer_height = tank_height / layers %}
{% set h_outlet = 159 %}
{% set h_boven = 120 %}
{% set h_midden = 100 %}
{% set h_onder = 60 %}
{% set cold_temp = 10 %}
{% set shower_temp = 38 %}
{% set t_outlet = states('sensor.wpbsensors_wpb_vat_tapwater') | float(0) %}
{% set t_boven = states('sensor.wpbsensors_wpb_vat_boven') | float(0) %}
{% set t_midden = states('sensor.wpbsensors_wpb_vat_midden') | float(0) %}
{% set t_onder = states('sensor.wpbsensors_wpb_vat_onder') | float(0) %}
{% set ns = namespace(total=0) %}
{% for i in range(layers) %}
{% set layer_pos = tank_height - (i + 0.5) * layer_height %}
{# temperatuur interpolatie #}
{% if layer_pos >= h_outlet %}
{% set temp = t_outlet %}
{% elif layer_pos >= h_boven %}
{% set f = (layer_pos - h_boven) / (h_outlet - h_boven) %}
{% set temp = t_boven + f * (t_outlet - t_boven) %}
{% elif layer_pos >= h_midden %}
{% set f = (layer_pos - h_midden) / (h_boven - h_midden) %}
{% set temp = t_midden + f * (t_boven - t_midden) %}
{% elif layer_pos >= h_onder %}
{% set f = (layer_pos - h_onder) / (h_midden - h_onder) %}
{% set temp = t_onder + f * (t_midden - t_onder) %}
{% else %}
{% set temp = t_onder %}
{% endif %}
{# douchefactor #}
{% if temp > shower_temp %}
{% set factor = (temp - cold_temp) / (shower_temp - cold_temp) %}
{% if factor > 2 %}
{% set factor = 2 %}
{% endif %}
{% set ns.total = ns.total + liters_per_layer * factor %}
{% endif %}
{% endfor %}
{{ ns.total | round(1) }} |
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Daarmee maak je boiler stuk omdat de zaak vacuum kan gaan trekken(als je tappunten lager zitten), werkt enkel met een doorstromer.Jim423 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:53:
6L/min is wel een heel zwak douchestraaltje hoor. Maar is het niet makkelijker de knop op de inlaatcombinatie van de boiler gewoon een beetje dichter te draaien tot je het gewenste effect hebt?
Eens geprobeerd en je hoort de douche dan lucht aanzuigen, wat wij tot heden doen is de douchekraan een stuk dicht laten(met thermostaat kraan makkelijk), ook ik zoek naar een goede oplossing want de doorstromer dopjes werkt voor geen meter ze laten alsnog teveel water door want tot heden geen goede dopjes kunnen vinden die werkelijk goed passen.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2026 10:46 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Is een inlaatcombinatie daar wel geschikt voor?Jim423 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:53:
6L/min is wel een heel zwak douchestraaltje hoor. Maar is het niet makkelijker de knop op de inlaatcombinatie van de boiler gewoon een beetje dichter te draaien tot je het gewenste effect hebt?
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
douchekop vervangen voor een waterbesparende (label Z) ze bestaan rond 6 l/m doorlaten.
Hansgrohe Activera S hoofddouche 240 1jet EcoSmart+ - chroom 28057000
De douchekoppen die veel doorlaten zijn niet echt geschikt om te "knijpen" dan gaan ze "druppelen"
[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2026 10:57 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat is een goed punt als je hem te ver dichtdraait. De boiler zal inprincipe niet stuk gaan i.v.m. de beluchter die iedereen hier netjes geplaatst heeftmr_evil08 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:41:
[...]
Daarmee maak je boiler stuk omdat de zaak vacuum kan gaan trekken(als je tappunten lager zitten), werkt enkel met een doorstromer.
Eens geprobeerd en je hoort de douche dan lucht aanzuigen, wat wij tot heden doen is de douchekraan een stuk dicht laten(met thermostaat kraan makkelijk), ook ik zoek naar een goede oplossing want de doorstromer dopjes werkt voor geen meter ze laten alsnog teveel water door want tot heden geen goede dopjes kunnen vinden die werkelijk goed passen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Waar halen jullie die beluchters vandaan?Jim423 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Dat is een goed punt als je hem te ver dichtdraait. De boiler zal inprincipe niet stuk gaan i.v.m. de beluchter die iedereen hier netjes geplaatst heeftIk heb dit probleem niet omdat er een cv-ketel in serie zit maar is een kogelkraan (KIWA) geen optie op de warmwaterleiding?
Is dit hem?
Caleffi beluchter voor drinkwater installatie, 1/2" bu.dr., 350015 | Groothandel Van Walraven
Deze zag ik ook nog.
Watts N36 beluchter / vacuumklep, 1/2" NPT - Wasco
Technisch kan de boiler tot 8 bar bedrijfsdruk, moet uiteraard KIWA zijn.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Die heb ik geplaatst. Ziet er degelijk uit en werkt prima.mr_evil08 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:41:
[...]
Waar halen jullie die beluchters vandaan?
[...]
Deze zag ik ook nog.
Watts N36 beluchter / vacuumklep, 1/2" NPT - Wasco
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat zou waarschijnlijk met een restrictie kunnen. Een klein rond dingetje, te monteren tussen douchekraan en warmwater aansluiting, daar waar de pakking en evt. een filtertje zit.--Erik-- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:12:
Een vraag over het beperken van het uitgaande water. Dit uitgaande warme water (ingesteld op 55 graden), gaat alleen naar de douche.
Ik wil de boiler uitvoer beperken tot 5 liter per minuut. Omdat het uitgaande water meer dan de ingestelde 38 graden douche temperatuur zal zijn, zal er nog bijgemengd worden met koud water waardoor er minimaal 6 of 7 liter water uit de douchekop komt. Genoeg lijkt me.
Ik heb deze begrenzer gevonden die in de uitgaande leiding gemonteerd kan worden:
https://www.energiebespaarshop.nl/Control-Flow-Volumestroombegrenzer---Control-Flow---Inline---1P-12-F-M-15514
Heeft iemand ervaring met deze aanpak? Of een andere oplossing? (De ringetjes die je in de douchekop draait heb ik al geprobeerd, werkt helaas niet)
Inlaat kraan knijpen gaat waarschijnlijk veel geluid maken.
Het heet een doorstroombegrenzer. Net ff gegoogled , ze zijn er ook voor tussen kraan en douchekop.Surfari schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:09:
[...]
Dat zou waarschijnlijk met een restictie kunnen. Een klein rond dingetje, te monteren tussen douchekraan en warmwater aansluiting, daar waar de pakking en evt. een filtertje zit.
Inlaat kraan knijpen gaat waarschijnlijk veel geluid maken.
NIET doen. Nooit aanpassingen maken aan de kanalen van je CV-ketel!Mokum4life schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:19:
Dag allen, ik ben een complete leek, dus ik ben mij nu een beetje aan het oriënteren. Ik wil mijn huis verduurzamen en denk er aan om als eerste een warmtepompboiler aan te schaffen en wellicht later een losse warmtepomp voor de verwarming van het huis. Zo op het oog lijkt dat enerzijds goedkoper uit te vallen dan wanneer ik bv een all electric quatt of weheat aanschaf. Anderszijds moet ik wellicht nog wat aanpassingen doen om het huis met een warmtepomp te verwarmen (verbeteren van het afgiftesysteem). Om wel al beter gebruik van mn zonnestroom te maken wil ik daarom wel alvast de warmtepompboiler. Nu past de warmtepompboiler prima op zolder. Daar is wel een kanaal naar buiten toe, maar die is aangesloten op de cv ketel. De cv heeft een rookgaskanaal en een luchttoevoer kanaal. Kan je een warmtepompboiler met een t-stuk aansluiten op dat luchttoevoer kanaal of moet er een heel nieuw kanaal naar buiten worden gemaakt? Hieronder is de zwarte buis het luchttoevoerkanaal.
[Afbeelding]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik wil het zelfde doen.kiefty14 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:04:
Sinds gisteren een WPB geïnstalleerd -> Atlantic Explorer 270L V5
Vorige week het onding op zolder gezet, even 15 min vloeken want is best onhandig maar wel te doen. Gisteren WPB geïnstalleerd tegelijk met de WP. De afvoer van de ketel gaat hergebruikt worden voor afvoer of aanvoer van de lucht, deze zijn nu nog tijdelijk allebei binnen.
Hadden om 15:00 de WPB gevuld en aangesloten. De boostmodus aangezet richting 62 graden en deze was rond 21:00 klaar.
Eerste indruk; ja maakt geluid maar staat langs de wasmachine en droger. geen irritant geluid oid.
Tijdens het opwarmen merkte je goed dat de WPB veel warme lucht gebruikte want leek wel een koelcel boven. Nu op ECO modus gezet en ingesteld dat deze tussen 0900 en 19:00 mag opwarmen.
Nu komende tijd even afwachten hoe het gaat
Heb je nog tips om hem boven te krijg met 2 man?
Aanvoer vanuit de ruimte en afvoer naar buiten ?
Alle tips zijn welkom
Alle tips staan in dit topic (en deel 1).maren0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:58:
[...]
Ik wil het zelfde doen.
Heb je nog tips om hem boven te krijg met 2 man?
Aanvoer vanuit de ruimte en afvoer naar buiten ?
Alle tips zijn welkom
- Aanvoer en afvoer moet nog gerealiseerd worden, pakt nu de binnenruimte.maren0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:58:
[...]
Ik wil het zelfde doen.
Heb je nog tips om hem boven te krijg met 2 man?
Aanvoer vanuit de ruimte en afvoer naar buiten ?
Alle tips zijn welkom
- voor het naar boven krijgen; 1 persoon beneden en een persoon die boven stuurt. Mijn zwager tilde de onderkant en die is lomp sterk
Bij mij werkte een steekwagen uitstekend. Maar ik heb rechte trappen.maren0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:58:
[...]
Heb je nog tips om hem boven te krijg met 2 man?
Alle tips zijn welkom
Er bestaan ook traploper steekwagens. Nooit zelf geprobeerd.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
De luchtkanalen dienen geïsoleerd te zijn voor de warmtepompboiler, kan sowieso niet bij de luchtkanaal van de ketel op, laat staan dat gevaarlijk kan worden.Mokum4life schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:19:
Dag allen, ik ben een complete leek, dus ik ben mij nu een beetje aan het oriënteren. Ik wil mijn huis verduurzamen en denk er aan om als eerste een warmtepompboiler aan te schaffen en wellicht later een losse warmtepomp voor de verwarming van het huis. Zo op het oog lijkt dat enerzijds goedkoper uit te vallen dan wanneer ik bv een all electric quatt of weheat aanschaf. Anderszijds moet ik wellicht nog wat aanpassingen doen om het huis met een warmtepomp te verwarmen (verbeteren van het afgiftesysteem). Om wel al beter gebruik van mn zonnestroom te maken wil ik daarom wel alvast de warmtepompboiler. Nu past de warmtepompboiler prima op zolder. Daar is wel een kanaal naar buiten toe, maar die is aangesloten op de cv ketel. De cv heeft een rookgaskanaal en een luchttoevoer kanaal. Kan je een warmtepompboiler met een t-stuk aansluiten op dat luchttoevoer kanaal of moet er een heel nieuw kanaal naar buiten worden gemaakt? Hieronder is de zwarte buis het luchttoevoerkanaal.
[Afbeelding]
Waarom neem je geen binnen opstelling?
Eigenlijk is het niet logisch, je kan beter eerst verwarming aanpakken en daarna tapwater.
Tapwater is minimaal kwa gasverbruik en staar je niet blind op een "wateraccu" idee, minder zon energie terugleveren, echter in praktijk heeft het maar weinig invloed bij een warmtepompboiler.
Tapwater is juist een gasketel goed in vanwege geen stilstand verlies.
Bij mij zorgde dat de warmtepompboiler gasloos kon dan is het beter te verantwoorden.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2026 19:41 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Mijn monteur zei dat er geen kiwa gekeurde beluchters waren dus heeft hij een kiwa afsluit kraan gemonteerd en geadviseerd om als ik de boiler leeg laat lopen het zwarte kraantje open moet zetten. Uiteraard mag ik de hendel niet gebruiken want dan spuit het tegen het dak.Nu zie ik de geposte beluchters van een pagina terug. Kan ik die gewoon boven op monteren? Of moet er nog een stukje koperen buis tussen en dan 2 knel moeren voor beiden kanten?
Life is like living only without the peaches
Aan de ene kant van de kraan zit een knelkoppeling aan de andere kant zal dan dan ook wel zo zijn(zat er een wartelmoer op?). Dat wordt dan nog een stukje buis knellen want die schroefdraad past niet op schroefdraadverbindingen.Kingpinda schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:
[Afbeelding] Mijn monteur zei dat er geen kiwa gekeurde beluchters waren dus heeft hij een kiwa afsluit kraan gemonteerd en geadviseerd om als ik de boiler leeg laat lopen het zwarte kraantje open moet zetten. Uiteraard mag ik de hendel niet gebruiken want dan spuit het tegen het dak.
Nu zie ik de geposte beluchters van een pagina terug. Kan ik die gewoon boven op monteren? Of moet er nog een stukje koperen buis tussen en dan 2 knel moeren voor beiden kanten?
Het wordt een flinke puist zo aan de bovenkant van het vat, dat gaat warmteverlies opleveren. Dit deel eventueel isoleren of aanpassen.
Even out of de box denkend, zou je dan ook gewoon zo'n kraan er bovenop kunnen zetten, die heeft een beluchter én is KIWAKingpinda schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:
[Afbeelding] Mijn monteur zei dat er geen kiwa gekeurde beluchters waren dus heeft hij een kiwa afsluit kraan gemonteerd en geadviseerd om als ik de boiler leeg laat lopen het zwarte kraantje open moet zetten. Uiteraard mag ik de hendel niet gebruiken want dan spuit het tegen het dak.
Nu zie ik de geposte beluchters van een pagina terug. Kan ik die gewoon boven op monteren? Of moet er nog een stukje koperen buis tussen en dan 2 knel moeren voor beiden kanten?
https://www.sanitairwinke...op-kiwa-1-2-zonder-wartel
[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 03-06-2026 21:14 ]
Werkt die beluchter als de kraan in gesloten toestand is?jj85 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:13:
[...]
Even out of de box denkend, zou je dan ook gewoon zo'n kraan er bovenop kunnen zetten, die heeft een beluchter én is KIWAHeb je meteen een warm-water tappunt boven
https://www.sanitairwinke...op-kiwa-1-2-zonder-wartel
[Afbeelding]
@Kingpinda Zo'n afsluitkraan biedt geen bescherming als iemand een fout maakt, daar is de beluchter juist zo geschikt voor. Ander ding: Zoek ook eens op thermosifon.
[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 03-06-2026 22:12 ]
Ja net buiten de foto gaat de warme buis meteen naar beneden. Je ziet de schaduw nog net dat hij naar beneden gaat. In principe had hij eerder naar beneden kunnen gaan als de buis niet naar de muur ging maar rechts van het vat. Warmte verlies valt mee moet ik zeggen. Die extra 50cm zal vast wat meer warmteverlies geven maar het is wel netjes afgewerkt zo.Wolly schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:08:
[...]
Werkt die beluchter als de kraan in gesloten toestand is?
@Kingpinda Zo'n afsluitkraan biedt geen bescherming als iemand een fout maakt, daar is de beluchter juist zo geschikt voor. Ander ding: Zoek ook eens op thermosifon.
Ik zit te denken. Ik kan natuurlijk ook de bovenste afsluit hendel met kraantje helemaal verwijderen en dan meteen boven het t-stuk de beluchter plaatsen. Dan heb ik alleen geen aftap punt meer daar.
Life is like living only without the peaches
Ook de Home-Assistant integratie is inmiddels voor elkaar. Oké, gebruikmakend van de Gree-cloud, maar iets is beter dan niets.
Dank voor het delen van der ervaringen, vraagje: hoe groot is de zolder qua m3 en hoe is het geluidsniveau tijdens werking?Spek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:29:
Hier staat sinds twee weken een Tosot HOMBASK 200L op zolder. Dat bevalt tot nu toe goed. In standby-modus verbruikt de boiler 6W en in bedrijf een goede 620W. Momenteel wordt de lucht aangezogen en uitgeblazen op zolder.
Ook de Home-Assistant integratie is inmiddels voor elkaar. Oké, gebruikmakend van de Gree-cloud, maar iets is beter dan niets.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
De zolder is ong. 67m3. Ik moet mijn best doen om hem te horen, daarbij moet ik wel zeggen dat we de tussenvloer naar zolder hebben geïsoleerd met Knauf inblaasisolatie en er geen open trap is naar die ruimte.Speedfight schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:40:
[...]
Dank voor het delen van der ervaringen, vraagje: hoe groot is de zolder qua m3 en hoe is het geluidsniveau tijdens werking?
dit ivm geluid/brommen etc of maakt dit het juist erger
ik denk dat een WPB weinig resoneert omdat het gewicht richting de 400KG gaat. Hier hoor je alleen de luchtverplaatsing.maren0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:19:
Is het aan te bevelen om een Lekbak met een dempingsmat te plaatsen onder een WPB?
dit ivm geluid/brommen etc of maakt dit het juist erger
Precies, je hebt 200-300kg aan dempingkiefty14 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:24:
[...]
ik denk dat een WPB weinig resoneert omdat het gewicht richting de 400KG gaat. Hier hoor je alleen de luchtverplaatsing.
Beide scenario's zou ik sowieso afraden i.v.m gewicht.
[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2026 16:02 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Lekbak met afvoermaren0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:19:
Is het aan te bevelen om een Lekbak met een dempingsmat te plaatsen onder een WPB?
dit ivm geluid/brommen etc of maakt dit het juist erger
Had gelezen dat lekbak adviseren, mja noet alles is altijd nodig
Hoe hebben jullie dit aangesloten? Is het verstandig om de meegeleverde diëlectrische koppeling te gebruiken of is dit niet nodig door de meerlagenbuis?
Is een koppeling met 3/4” binnendraad → naar x mm meerlagenbuis/Henco dan voldoende? Wordt hier nog fiber ringen of loctide / teflontape voor gebruikt?
Alvast bedankt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zou niet de meegeleverde gebruiken maar fatsoenlijk merk kopen zoals de Watts variant.da1lbi3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:55:
Ik ga binnenkort mijn Atlantic explorer v5 aansluiten. Daarbij ga ik gebruik maken van Henco meerlagenbuis.
Hoe hebben jullie dit aangesloten? Is het verstandig om de meegeleverde diëlectrische koppeling te gebruiken of is dit niet nodig door de meerlagenbuis?
Is een koppeling met 3/4” binnendraad → naar x mm meerlagenbuis/Henco dan voldoende? Wordt hier nog fiber ringen of loctide / teflontape voor gebruikt?
Alvast bedankt.
Je kunt m op meerlagenbuis aansluiten vast met 3/4" en bv loctite of met twee/driedelig met wartel. Ik heb dat laatste gedaan zodat je op meer plekken kan loshalen of bijstellen.
Is bij meerlagenbuis niet nodig. Ik zou een koppeling met wartel en pakkingring gebruiken zodat deze later ook weer losgehaald kan worden zonder de buis door te knippen.da1lbi3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:55:
Ik ga binnenkort mijn Atlantic explorer v5 aansluiten. Daarbij ga ik gebruik maken van Henco meerlagenbuis.
Hoe hebben jullie dit aangesloten? Is het verstandig om de meegeleverde diëlectrische koppeling te gebruiken of is dit niet nodig door de meerlagenbuis?
Is een koppeling met 3/4” binnendraad → naar x mm meerlagenbuis/Henco dan voldoende? Wordt hier nog fiber ringen of loctide / teflontape voor gebruikt?
Alvast bedankt.
Het zou mooi zijn als ik die over een tijdje kan "hergebruiken" tbv een dakdoorvoer... Ik zit vooral met de afstand tot het schuine dak, iemand tips? Ik lees in dit topic over de renson design doorvoer (https://www.solyd.be/nl/renson-design-dakdoorvoer-d150-160mm-terracotta-8753.html) en de Ubbink Ventus (https://www.ventilatieshop.com/ventus-dakdoorvoer-15-55-160-150-mm). Hoe ervaren mensen de upgrade in geluid als je van binnen-binnen naar buiten-buiten gaat?
Maat is 160mm
![]() | ![]() | ![]() |
Is die laatste foto hoe je standaard draait? Dan moet je sowieso aan de slag. Nu zuigt de wpb zijn eigen koude lucht weer aan die dan nog verder afkoelt. Heel inefficiënt.Thomox schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:07:
Ik wil graag de warmtepompboiler wat stiller maken, hij draait nu in een binnen-binnen configuratie. Ik lees veel over mogelijke flexibele demperbuizen. Iemand advies?
Het zou mooi zijn als ik die over een tijdje kan "hergebruiken" tbv een dakdoorvoer... Ik zit vooral met de afstand tot het schuine dak, iemand tips? Ik lees in dit topic over de renson design doorvoer (https://www.solyd.be/nl/renson-design-dakdoorvoer-d150-160mm-terracotta-8753.html) en de Ubbink Ventus (https://www.ventilatieshop.com/ventus-dakdoorvoer-15-55-160-150-mm). Hoe ervaren mensen de upgrade in geluid als je van binnen-binnen naar buiten-buiten gaat?
Maat is 160mm
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Als je naar buiten-buiten gaat dan gaat de fan harder draaien, ik heb nooit veel verschil gemerkt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dit op de uitgang(blaas kant) hangen.Thomox schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:07:
Ik wil graag de warmtepompboiler wat stiller maken, hij draait nu in een binnen-binnen configuratie. Ik lees veel over mogelijke flexibele demperbuizen. Iemand advies?
Het zou mooi zijn als ik die over een tijdje kan "hergebruiken" tbv een dakdoorvoer... Ik zit vooral met de afstand tot het schuine dak, iemand tips? Ik lees in dit topic over de renson design doorvoer (https://www.solyd.be/nl/renson-design-dakdoorvoer-d150-160mm-terracotta-8753.html) en de Ubbink Ventus (https://www.ventilatieshop.com/ventus-dakdoorvoer-15-55-160-150-mm). Hoe ervaren mensen de upgrade in geluid als je van binnen-binnen naar buiten-buiten gaat?
Maat is 160mm
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Flexibele geluidsdemper Ø 160mm - lengte 1 meter
Anders 2x geïsoleerde dakdoorvoer plaatsen, niet 1x want dan krijg je over/onderdruk in huis.
Daarnaast de ruimte stofferen helpt al enorm.
Het apparaat is wel erg ongelukkig geplaatst, hoort niet zo dicht tegen het dak.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2026 16:01 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dit hoor ik je vaker zeggen, maar het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Een ventilatiebox op hoogste stand trekt ook je huis vacuüm. Net als een flink lagedrukgebied dat overtrekt. Ik heb van alle 3 nog nooit iets gemerktmr_evil08 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:57:
[...]
Anders 2x geïsoleerde dakdoorvoer plaatsen, niet 1x want dan krijg je over/onderdruk in huis.
Ik zal even kijken of ik de 'hoek' kan maken op de flens, dat zou mooi zijn. Thanks voor de feedback.
@mr_evil08
Klopt, dit was de enige plaats om het fatsoenlijk kwijt te kunnen. Enige uitdaging is het aansluiten van een luchtkanaal.
@Martin7182
Ik had zelfs in gedachten om hem als een soort MV box te misbruiken op enig moment...
Het gaat om energieverlies/warmte in je huis, je hebt gewenst en ongewenst ventilatie, de ventilatie box staat kort op hoog ventileren terwijl een WP boiler uren bezig is, ik begrijp niet waarom je één pijp zou aansluiten...Martin7182 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:56:
[...]
Dit hoor ik je vaker zeggen, maar het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Een ventilatiebox op hoogste stand trekt ook je huis vacuüm. Net als een flink lagedrukgebied dat overtrekt. Ik heb van alle 3 nog nooit iets gemerkt
Het is niet logisch om een kerel te laten komen voor één doorvoer, want de grootste kosten zijn hem laten komen/voorbereiding(vanuit gaand dat je de 2e doorvoer niet op de ventilatie C box aansluit).
[ Voor 81% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2026 10:27 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik lees/hoor ook overal dat binnen aanzuigen en buiten uitblazen prima is.Martin7182 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:56:
[...]
Dit hoor ik je vaker zeggen, maar het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Een ventilatiebox op hoogste stand trekt ook je huis vacuüm. Net als een flink lagedrukgebied dat overtrekt. Ik heb van alle 3 nog nooit iets gemerkt
staat ook in de handleiding dat het allemaal kan zolang de oppervlakte groot genoeg is.
Het gaat niet om "niet kunnen" maar wat wijs is als je toch een dakdekker laat komen, de meerprijs is verwaardeloosbaar anders kan je net zo goed een binnenopstelling houden.maren0 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:24:
[...]
Ik lees/hoor ook overal dat binnen aanzuigen en buiten uitblazen prima is.
staat ook in de handleiding dat het allemaal kan zolang de oppervlakte groot genoeg is.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2026 10:29 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Energieverlies is lood om oud ijzer; wat je wint met twee pijpen moet je weer inleveren omdat de COP lager wordt.mr_evil08 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:08:
[...]
Het gaat om energieverlies/warmte in je huis, je hebt gewenst en ongewenst ventilatie, de ventilatie box staat kort op hoog ventileren terwijl een WP boiler uren bezig is, ik begrijp niet waarom je één pijp zou aansluiten...
Het is niet logisch om een kerel te laten komen voor één doorvoer, want de grootste kosten zijn hem laten komen/voorbereiding(vanuit gaand dat je de 2e doorvoer niet op de ventilatie C box aansluit).
Het tweede argument klopt wel, maar is bij @Thomox niet van toepassing.
Een binnenopstelling maakt wel de lucht droger, in de zomer ideaal een mini airco in de winter ongewenst.Martin7182 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:03:
[...]
Energieverlies is lood om oud ijzer; wat je wint met twee pijpen moet je weer inleveren omdat de COP lager wordt.
Het tweede argument klopt wel, maar is bij @Thomox niet van toepassing.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat geloof ik graag. Maar we hadden het over binnen/buiten vergeleken met buiten/buiten. Ik denk dat de verschillen erg klein zijn. Binnen/buiten werkt ook nog bij strenge vorst.mr_evil08 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:51:
[...]
Een binnenopstelling maakt wel de lucht droger, in de zomer ideaal een mini airco in de winter ongewenst.
hant er wel vanaf denk ik?Martin7182 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Dat geloof ik graag. Maar we hadden het over binnen/buiten vergeleken met buiten/buiten. Ik denk dat de verschillen erg klein zijn. Binnen/buiten werkt ook nog bij strenge vorst.
Hoe warm is het gemiddeld op je zolder ten opzichte van buiten?
Ik meet een minimale van 14/15 graden op zolder ook op de strenge winterdagen. Dit komt mede door de kachelpijp die er loopt. Daardoor is deze warmer dan gemiddeld. Andere zullen dit wellicht niet hebben.
Ik kies in mijn geval zeker voor binnen/buiten werking.
[ Voor 4% gewijzigd door maren0 op 09-06-2026 16:05 ]
Sinds wanneer is het kouder dan -10 in NL ?Martin7182 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Dat geloof ik graag. Maar we hadden het over binnen/buiten vergeleken met buiten/buiten. Ik denk dat de verschillen erg klein zijn. Binnen/buiten werkt ook nog bij strenge vorst.
Begrijp jullie punt wel, het is enkel zonde om energie uit huis te trekken als je toch met doorvoeren aan de gang gaat.
Bijkomend nadeel van meer onderdruk dat je ongecontroleerd gaat ventileren zoals meer tocht in de winter of geuren van buiten zoals houtstook.
Om die reden sluit beide aan of niks en laat ventilatie over aan je ventilatiesysteem in huis.
[ Voor 97% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2026 16:50 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Je onttrekt warmte van binnen die weer aangevuld wordt met stoken. Ik doe het zelf ook en dan moet de kachel beneden iets harder werken. Ik ga nog wel de centrale ventilatiebox automatisch uitzetten tijdens WPB runs, alle beetjes helpen. Maar pas vanaf 2027 vanwege wegvallen saldering.maren0 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
[...]
hant er wel vanaf denk ik?
Hoe warm is het gemiddeld op je zolder ten opzichte van buiten?
Ik meet een minimale van 14/15 graden op zolder ook op de strenge winterdagen. Dit komt mede door de kachelpijp die er loopt. Daardoor is deze warmer dan gemiddeld. Andere zullen dit wellicht niet hebben.
Ik kies in mijn geval zeker voor binnen/buiten werking.
Het zou maar net flink vriezen en je wilt douchen. Het werkt sowieso niet lekker bij vorst, of je moet heel veel geduld hebben. Tijdens de zomermaanden is het bij ons op zolder gemiddeld ook warmer dan buiten. Dus dan werkt binnen/buiten ook beter.mr_evil08 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:30:
[...]
Sinds wanneer is het kouder dan -10 in NL ?
Begrijp jullie punt wel, het is enkel zonde om energie uit huis te trekken als je toch met doorvoeren aan de gang gaat.
Bijkomend nadeel van meer onderdruk dat je ongecontroleerd gaat ventileren zoals meer tocht in de winter of geuren van buiten zoals houtstook.
Om die reden sluit beide aan of niks en laat ventilatie over aan je ventilatiesysteem in huis.
binnen/buiten is een optie als de ruimte te klein is voor binnen/binnen opstelling.Het zou maar net flink vriezen en je wilt douchen. Het werkt sowieso niet lekker bij vorst, of je moet heel veel geduld hebben. Tijdens de zomermaanden is het bij ons op zolder gemiddeld ook warmer dan buiten. Dus dan werkt binnen/buiten ook beter.
De zoninstraling tijdens zomerperiode zorgt dat de zolder flink opwarmt.
Dat zie ik hier ook met binnen/binnen opstelling, koelt niet noemswaardig af, voelt wel frisser als buiten drukkend is.
[ Voor 65% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2026 17:57 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik vraag mij ook af hoe het werkt met defrosten bij vorst ?Martin7182 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:04:
[...]
Je onttrekt warmte van binnen die weer aangevuld wordt met stoken. Ik doe het zelf ook en dan moet de kachel beneden iets harder werken. Ik ga nog wel de centrale ventilatiebox automatisch uitzetten tijdens WPB runs, alle beetjes helpen. Maar pas vanaf 2027 vanwege wegvallen saldering.
[...]
Het zou maar net flink vriezen en je wilt douchen. Het werkt sowieso niet lekker bij vorst, of je moet heel veel geduld hebben. Tijdens de zomermaanden is het bij ons op zolder gemiddeld ook warmer dan buiten. Dus dan werkt binnen/buiten ook beter.
Het blijft toch een mini warmtepomp , als ik nog eens overstap op een wpb verkies ik toch aanzuiging van buiten , binnen is geen optie .
Te kleine installatie ruimte.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ontdooien kan met alleen de ventilator als de temperatuur hoog genoeg is. Anders met de compressor erbij waarbij de koelwerking omgedraaid wordt.Jan2023 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:08:
[...]
Ik vraag mij ook af hoe het werkt met defrosten bij vorst ?
Het blijft toch een mini warmtepomp , als ik nog eens overstap op een wpb verkies ik toch aanzuiging van buiten , binnen is geen optie .
Te kleine installatie ruimte.
Tja , de buitentemp zal nooit hoog genoeg zijn als de zaak dichtvriest. Dus alleen met de ventilator zal wel niet.Martin7182 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:26:
[...]
Ontdooien kan met alleen de ventilator als de temperatuur hoog genoeg is. Anders met de compressor erbij waarbij de koelwerking omgedraaid wordt.
En wat bedoel je met koelwerking omdraaien ?
Wil graag warm water in de boiler.
Wat de vraag dus was /is .
Heeft zo,n mini wp wel genoeg vermogen om een beetje vlot te defrosten als je via buiten aanzuigt .?
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ook bij relatief hoge buitentemperaturen kan de verdamper dichtvriezen. Het temperatuurverschil is makkelijk 20 graden. Als de run lang duurt, dan wordt de kans groter dat de verdamper dichtvriest.Jan2023 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:35:
[...]
Tja , de buitentemp zal nooit hoog genoeg zijn als de zaak dichtvriest. Dus alleen met de ventilator zal wel niet.
En wat bedoel je met koelwerking omdraaien ?
Wil graag warm water in de boiler.
Wat de vraag dus was /is .
Heeft zo,n mini wp wel genoeg vermogen om een beetje vlot te defrosten als je via buiten aanzuigt .?
Omdraaien van de koelwerking betekent dat de vierwegkleppen activeren en de verdamper opgewarmd wordt met de compressor. De circulatiepomp blijft uit, dus het water blijft op temperatuur. Bij mijn WPB (Hewalex) duurt het ontdooien maar een paar minuten. Dit is een 3kW pomp (elektrisch max. 1 kW).
Draait het process tijdelijk om en gebruikt tijdelijk energie/warmte uit je vat.Jan2023 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:35:
[...]
Tja , de buitentemp zal nooit hoog genoeg zijn als de zaak dichtvriest. Dus alleen met de ventilator zal wel niet.
En wat bedoel je met koelwerking omdraaien ?
Wil graag warm water in de boiler.
Wat de vraag dus was /is .
Heeft zo,n mini wp wel genoeg vermogen om een beetje vlot te defrosten als je via buiten aanzuigt .?
Zelfde als CV warmtepomp doet, gaat ook tijdelijk energie uit je CV trekken bij ontdooiactie.
Duurt het vat opwarmen te lang dan springt het element bij.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
De Hewalex haalt de warmte uit zijn interne vat en niet uit de boiler.mr_evil08 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:26:
[...]
Draait het process tijdelijk om en gebruikt tijdelijk energie/warmte uit je boilervat.
Zelfde als CV warmtepomp doet, gaat ook tijdelijk energie uit je CV trekken bij ontdooiactie.
Duurt het vat opwarmen te lang dan springt het element bij.
Wel of niet één van de optionele verwarmingselementen inschakelen daar is een keuzemenu voor
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ik heb de Hewalex wel eens open gemaakt, maar waar zit dat interne vat? En verwarmingselementen voor het ontdooien? Bedoel je het elektrisch element in het vat? Dat doet toch niks als de ontdooicyclus maar enkele minuten duurtSurfari schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:55:
[...]
De Hewalex haalt de warmte uit zijn interne vat en niet uit de boiler.
Wel of niet één van de optionele verwarmingselementen inschakelen daar is een keuzemenu voor
In de Hewalex is de warmtewisselaar tevens een vat. Daar kun je niet omheen kijken als de kap er af is .Martin7182 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:15:
[...]
Ik heb de Hewalex wel eens open gemaakt, maar waar zit dat interne vat? En verwarmingselementen voor het ontdooien? Bedoel je het elektrisch element in het vat? Dat doet toch niks als de ontdooicyclus maar enkele minuten duurt
Ik reageerde op een post waarin gesteld werd dat tijdens defrost net als een cv warmtepomp er warmte uit de installatie wordt getrokken. De waterinhoud van het vat in de Hewalex voorkomt dit . (Een cv-wp heeft meestal een platenwisselaar daarom moet de warmte uit de installatie komen) Boiler koelt echt niet af.
Er werd ook gesteld dat als het vat niet snel genoeg opwarmt dat dan het element bijschakelt. Maar de optionele verwarmingselementen schakelen alleen in als dat ingesteld is en als ze er zijn. En nee, dat heeft bij de Hewalex geen betrekking op defrost en nee, die elementen zitten niet in het interne vat. Dit zitten in de boiler. Die volgen gewoon de instellingen van het menu en programma voor de verwarmingselementen. Defrost heeft daar geen invloed op.
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/pull/127
Dat is voor support met het extra aqua mqtt printje/ Of is er inmiddels ook al nieuws over de bestaande hacs van cozytouch voor de V5 versie?jj85 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:48:
Interessante ontwikkeling!
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/pull/127
Zie onderstaand;
https://github.com/gduteil/cozytouch
Gaat idd om AquaMQTT.ariebakker schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:20:
[...]
Dat is voor support met het extra aqua mqtt printje/ Of is er inmiddels ook al nieuws over de bestaande hacs van cozytouch voor de V5 versie?
Zie onderstaand;
https://github.com/gduteil/cozytouch
Die cozytouch werkt ook voor V5, alleen nu even niet. Totdat Atlantic de juiste gegevens (capabilities) weer in de cloud gaat publiceren. Eind juni hadden ze aangegeven meen ik?
Hier ook v4 en wil hier ook mee gaan proberen.Just_DH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:05:
Is het AquaMQTT bordje nog ergens te krijgen? Ben recent begonnen met HA en wil graag mij Explorer V4 ook koppelen...
Bordje heb ik nog gevonden , dus als je dit vindt laat het even weten
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb de V1 printplaat nog wel liggen.Just_DH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:05:
Is het AquaMQTT bordje nog ergens te krijgen? Ben recent begonnen met HA en wil graag mij Explorer V4 ook koppelen...
Ik bestel er wel 5. Hoor wel via PM wie er eventueel interesse heeft.
[ Voor 51% gewijzigd door SiNTeK op 12-06-2026 17:59 ]
PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L
Ik doe graag mee. Mijn Atlantic explorer V4 draait nu 2 jaar, en ik heb steeds meer zin om hem aan te sluiten op HA. Gewoon omdat het kan, het komend weekend vaderdag is en nog wat meer redenen.SiNTeK schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:48:
Ik zat net te kijken naar een bestelling voor dit bordje bij JLCPCB. Anders collectief inkopen bij meer interesse @Just_DH en @mversluis?
Ik bestel er wel 5. Hoor wel via PM wie er eventueel interesse heeft.
[Afbeelding]
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
wellicht dat @AUijtdehaag ze nog heeft/verkoopt?!mversluis schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:55:
[...]
Hier ook v4 en wil hier ook mee gaan proberen.
Bordje heb ik nog gevonden , dus als je dit vindt laat het even weten
Ondertussen weer een tijdje verder, 3 man over de vloer gehad en 1 die de klus afwijst. Die kwam met systemen allemaal groter dan dat wat fysiek past. Zelf vind ik online diverse modellen die wel gewoon passen dus begrijpen doe ik het niet echt meer.Tinusvolkel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:13:
[...]
Toevallig al iets van hem vernomen? ik woon namelijk ook nog in zijn werk gebied
Van alle anderen helemaal geen reactie meer ontvangen.
Mijn conclusie: zoek het maar uit, ik blijf wel gas stoken.
Een Home Wizard plug is inderdaad een goed idee. De Atlantic V5 heeft uit zichzelf niet veel data om te delenmaren0 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:04:
Heeft de atlantic explorer v5 een ingebouwde stroommeter / is dat te zien in de app? Of kan je het beste een homewizard oid. Ertussen doen?
Ik vermoed dat dit een kleine klus is met weinig marge voor ze. Daarna moet er garantie verleent worden bij problemen (zie alle Auer en Vailliant berichten) en gaan ze verlies maken op je project. Daarom verkopen ze liever een full-e WP met al het extra leidingwerk.bigkevx2 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:56:
[...]Van alle anderen helemaal geen reactie meer ontvangen.
Mijn conclusie: zoek het maar uit, ik blijf wel gas stoken.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Die kans zit er in, naar mijn weten woon ik in de zelfde regio (ZO Brabant) en hebben laatst hier wel een WP boiler aangesloten wel in samenwerking WP maar ze doen naar mijn weten ook los. Mocht je interesse hebben in de partij die het bij mij heeft aangesloten stuur maar een PBJim423 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:48:
[...]
Ik vermoed dat dit een kleine klus is met weinig marge voor ze. Daarna moet er garantie verleent worden bij problemen (zie alle Auer en Vailliant berichten) en gaan ze verlies maken op je project. Daarom verkopen ze liever een full-e WP met al het extra leidingwerk.
Was volgens mij ong 1000€ voor standaard installatie.
Een split wpb werd 2000€ door de F-gassen.
Uiteindelijk zelf gedaan, stelt eigenlijk niet zoveel voor als je je goed inleest en voorbereid.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Klopt idd, alleen voor subsidie heb je factuur nodig. In mijn geval had ik hem zelf al op de plek gezet. Stroom voorbereid. Dus was aansluiten en gaan.raven22 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:21:
Er zijn ook online shops die wpb verkopen incl installatie.
Was volgens mij ong 1000€ voor standaard installatie.
Een split wpb werd 2000€ door de F-gassen.
Uiteindelijk zelf gedaan, stelt eigenlijk niet zoveel voor als je je goed inleest en voorbereid.
Ik heb nog een V1 print liggen met alles er al op gesoldeerd en een rtc + accu er bij.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Je hebt juist een V2 print met TX enables op de main en HMI nodig voor control functionaliteit. Dus helaas werkt het v2 bordje van @AUijtdehaag hier ook niet meeSpeedy-Andre schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:00:
Dat ziet er goed uit voor de Ex V5: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/pull/127
Ik heb nog een V1 print liggen met alles er al op gesoldeerd en een rtc + accu er bij.
Ik zei niet dat hij met een V5 werkt, blijkbaar niet maar dan is hij nog geschikt voor de V3 en V4. Er zitten voetjes voor de cpu en buffer op, iets aanpassen of hem een andere bestemming geven is mogelijk.jj85 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:02:
[...]
Je hebt juist een V2 print met TX enables op de main en HMI nodig voor control functionaliteit. Dus helaas werkt het v2 bordje van @AUijtdehaag hier ook niet mee
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ah, goed om te weten! Betekend dit dat er een aangepast V2 ontwerp nodig is voor de V5? Iemand handig genoeg om dat ontwerp te maken? Denk dat er wel wat V5 eigenaren in dit topic, waaronder ikzelf, interesse hebben in zo'n bordje.jj85 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:02:
[...]
Je hebt juist een V2 print met TX enables op de main en HMI nodig voor control functionaliteit. Dus helaas werkt het v2 bordje van @AUijtdehaag hier ook niet mee
Maar deze niet voor zover ik nu kan zien, aangezien die deze niet gebruikt
1
2
| constexpr uint8_t GPIO_ENABLE_TX_HMI = 10; constexpr uint8_t GPIO_ENABLE_TX_MAIN = 9; |
Inmiddels 3jr verder, maar antwoord op je vraag, De uitgaande luchtpijp moet dampdicht geïsoleerd zijn, is dat niet het geval krijg je condens dat is normaal bij elke warmtepompboiler omdat de uitblazende lucht koud is en binnen warm slaat condens op de pijp.Judge Ming schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:01:
Ik heb een Ariston (ATAG) Nuos Evo A+ van 110 liter geinstalleerd en gisteren in gebruik genomen. Wat maakt dat ding een herrie! Ik heb de parameter 'silent' geactiveerd maar dat scheelt zo goed als niets. Ik heb geen kelder en de zolder is te laag en dus staat ie naast de badkamer op de overloop. Maar dit geluid is niet leuk meer. Ik heb 'm al van 'green' (eco) naar 'auto' (element+pomp gebruiken) gezet, maar dan wordt het natuurlijk veel meer een elektrische boiler. Kost ook wat. Wat zijn de adviezen / ervaringen ?
Nog eentje: Er komt behoorlijk wat condens op de uitgaande luchtpijp. Is daar wat aan te doen? De unit gebruikt buitenlucht en stuurt dat ook weer naar buiten.
De positie is niet handig geplaatst zie ik, Ik heb de nieuwere S2 variant die is +/- 30% stiller op papier.
Hangt boven de trap op zolder, geluid valt mij reuze mee ondanks binnenopstelling wat harder zou klinken dan een buitenopstelling.
Je kan verbeteringen toevoegen zoals je ruimte beter akoestisch maken(echo versterkt het geluid) dat was hier niet noodzakelijk, uiteraard het apparaat overdag laten draaien zeker bij zonnepanelen.
Het is niet veel meer dan een koelkastgeluid hier als ik er naast sta.
De slaapkamers daaronder niet hoorbaar tenzij je weet op welk geluid je moet letten dan moet het buiten wel echt stil zijn zoals geen wind of ritselende bladeren, hier draait die enkel overdag dus sowieso een non-issue.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2026 14:24 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Beetje oude koeien en zo, maar er bleek een constructiefoutje in de machinekamer te zitten waardoor een koperen leiding resoneerde tegen een steun, stukje rubber deed wonderen. Daarnaast helemaal dicht gepakt met geluidsisolatie (die schuimen piramides). De uitgaande buis is ingepakt en nooit meer condens gezien.mr_evil08 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Inmiddels 3jr verder, maar antwoord op je vraag, De uitgaande luchtpijp moet dampdicht geïsoleerd zijn, is dat niet het geval krijg je condens dat is normaal bij elke warmtepompboiler omdat de uitblazende lucht koud is en binnen warm slaat condens op de pijp.
De positie is niet handig geplaatst zie ik, Ik heb de nieuwere S2 variant die is +/- 30% stiller op papier.
Hangt boven de trap op zolder, geluid valt mij reuze mee ondanks binnenopstelling wat harder zou klinken dan een buitenopstelling.
Je kan verbeteringen toevoegen zoals je ruimte beter akoestisch maken(echo versterkt het geluid) dat was hier niet noodzakelijk, uiteraard het apparaat overdag laten draaien zeker bij zonnepanelen.
Het is niet veel meer dan een koelkastgeluid hier als ik er naast sta.
De slaapkamers daaronder niet hoorbaar tenzij je weet op welk geluid je moet letten dan moet het buiten wel echt stil zijn zoals geen wind of ritselende bladeren, hier draait die enkel overdag dus sowieso een non-issue.
Persoonlijk vind ik het geluid voor de overloop (bij mij) eigenlijk nog te veel. Echt wel meer dan een koelkast, maar ik slaap er niet naast. Het went.
75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Atlantic heeft de data weer opengezet. Integratie herladen importeert de relevante sensoren weer
https://github.com/gduteil/cozytouch/issues/129
Life is like living only without the peaches
:strip_exif()/f/image/cvbRc3WSlzw0a3bjv5WLa7rv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Uk0oKL4hq6mGz1q5oKXumNDl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XxCM0ADrvA0ojfiURZ1QmEiu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AdAtcV5683dBQ1dy06VznPK2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ARGCZ7Wk7erM5DmdHwMyGnj0.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/AxAkMaSR4OmFOVfUTW3Srqpq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gZ5px9mSkl5J1mQJOcQ0Y6Zk.jpg?f=fotoalbum_large)