Ik ben even creatief met pvc geweest. Ik heb een stukje 125 mm warmgestookt en om de aansluiting op de wpb gedrukt, hier past dan straks weer een 45 graden 125mm bocht op, dan komt er straks een stuk 125mm pvc pijp tussen om de aansluiting te verslepen naar het gat in het dak en daar komt dan weer een 45 graden bocht recht onder dat gat. Ik heb dan in een stukje 125mm pvc een 110mm lijmmof geplakt, dat paste ook redelijk. De mof en stukje pijp in de lijm gezet, in elkaar geschoven en met een aantal grote slangklemmen het stukje 125 iets kleiner geknepen, er was iets te veel speling om lekker te lijmen maar met die slangklemmen kwam het mooi strak.Franciesco schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 15:44:
@Ronald.42 een tochtband met voldoende dikte plaatsen wellicht?
Nu nog eens een moment kiezen om de vaillant er uit te knikkeren en de Calypso terug hangen.
De spleet tussen een bocht en de aansluiting op de wpb
:strip_exif()/f/image/GwbGSqKUbF3aRe9jsZ8qtZue.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu een stukje pijp warm erom.
:strip_exif()/f/image/XkukJHX2jKeU9sgUvgUh5KSH.jpg?f=fotoalbum_large)
En het stukje pijp samen met het verloop naar 110
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat probleem is makkelijk op te lossen met een extra circulatiepompje. Sowieso ook handig voor het legionellaprogramma.Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:46:
Stuur je een element (extra) aan als er een overschot is dan gaat het wat sneller en bereik je mogelijk een hogere temperatuur.
Het is niet enorm zinvol, het element zit vaak te hoog om het hele vat te verwarmem.
Ik zit meestal zo rond de 40 a 50kwh per maand met een gezin van 4. Douche en bad.Voggy schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:58:
Hoe zitten jullie qua verbruik? Mijn Calypso V3 draait sinds mei, en verbruikt ongeveer 30 kwh per maand. Dit komt neer op 1 kwh per dag. Klopt mijn meting wel?
In de wintermaanden zal hij wel iets meer verbruiken, vanwege lagere buitentemperatuur. Ik ben benieuwd.
Dit is met de vaillant arostor 150 liter.
Ik ga binnenkort als ik even genoeg moed verzamelt heb over op de Calypso 150 liter eens zien wat die er van maakt. Ik hoop stiekum dat die wat een hogere cop haalt. De vaillant had een uitblaas van 80mm de Calypso doet het met 120/125 mm wat hier dus betekend het grootste stuk 125mm en het laatste stukje 110 mm. Je zou zeggen dat er meer lucht verplaatst kan worden dus iets meer rendement mischien, we gaan het meemaken.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voor de uitgaande lucht hoort eigenlijk geïsoleerde buis te zijn.Ronald.42 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 16:29:
[...]
Ik ben even creatief met pvc geweest. Ik heb een stukje 125 mm warmgestookt en om de aansluiting op de wpb gedrukt, hier past dan straks weer een 45 graden 125mm bocht op, dan komt er straks een stuk 125mm pvc pijp tussen om de aansluiting te verslepen naar het gat in het dak en daar komt dan weer een 45 graden bocht recht onder dat gat. Ik heb dan in een stukje 125mm pvc een 110mm lijmmof geplakt, dat paste ook redelijk. De mof en stukje pijp in de lijm gezet, in elkaar geschoven en met een aantal grote slangklemmen het stukje 125 iets kleiner geknepen, er was iets te veel speling om lekker te lijmen maar met die slangklemmen kwam het mooi strak.
Nu nog eens een moment kiezen om de vaillant er uit te knikkeren en de Calypso terug hangen.
De spleet tussen een bocht en de aansluiting op de wpb
[Afbeelding]
Nu een stukje pijp warm erom.
[Afbeelding]
En het stukje pijp samen met het verloop naar 110
[Afbeelding]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Klopt, ik heb gelukkig nog een paar m2 armaflex liggen, dat plak ik er omheen als alles op zijn plek zit. Sowieso nog wat gekloot om dat bij de dakdoorvoer een beetje netjes te krijgen ivm condens. Maar dat zijn zorgen voor later, eerst dat ding maar eens op zijn plek zien te krijgen.mr_evil08 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 17:42:
[...]
Voor de uitgaande lucht hoort eigenlijk geïsoleerde buis te zijn.