WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De afvoerlucht is toch kurkdroog?Carboy54 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:40:
[...]
Monteer zeker een Aerofoam afvoer geïsoleerd om het eventuele vocht condensvrij af te voeren.
[Afbeelding].
De wpb komt overigens in de schuur te staan, direct naast de badkamer, en dan gaat ie dus gelijk naar buiten door de schuurmuur. Alles horizontaal dus.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
De binnenwand maakt toch niet uit? Dat wordt dan toch weer afgevoerd via de condensafvoer van de WPB. Condens op de buitenwand lijkt me wel problematisch.Carboy54 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:21:
[...]
De afgevoerde lucht heeft een temperatuur van 5 graden en condenseert tegen de binnenwand indien geen isolatie wordt toegepast. Afvoer en kap op het dak dient geïsoleerd te zijn
@Carboy54 Nu ik de foto zie van jouw situatie? Waarom heb je daar gekozen voor een binnen / buiten opstelling? Ik stelde de vraag naar het nut van binnen / buiten of buiten / binnen, maar kreeg tot nu toe alleen nog antwoord van @Speedy-Andre.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hoe ga je ventileren als de WPB niet draait?Baapje327 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:58:
OK top, dus aansluiten op de badkamer is geen probleem, en de leiding naar buiten isoleren ivm condens. Check.
De wpb komt overigens in de schuur te staan, direct naast de badkamer, en dan gaat ie dus gelijk naar buiten door de schuurmuur. Alles horizontaal dus.
Volgens mij condenseert juist de lucht tegen de buitenkant van de (koude) buis, dat is immers de warme kant. In de afvoerlucht van 5 graden zit immers maar heel weinig vocht.Carboy54 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:21:
[...]
De afgevoerde lucht heeft een temperatuur van 5 graden en condenseert tegen de binnenwand indien geen isolatie wordt toegepast. Afvoer en kap op het dak dient geïsoleerd te zijn
[Afbeelding]
Daarom is het wel belangrijk dat je een geisoleerde leiding neemt omdat je anders een buis krijgt met allemaal druppels erop.
Wordt een behoorlijk waterballet. Haalt in de winter voorverwarmde lucht uit de woning met daardoor een hoger rendement en kortere werktijd.CurlyMo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:18:
[...]
De binnenwand maakt toch niet uit? Dat wordt dan toch weer afgevoerd via de condensafvoer van de WPB. Condens op de buitenwand lijkt me wel problematisch.
@Carboy54 Nu ik de foto zie van jouw situatie? Waarom heb je daar gekozen voor een binnen / buiten opstelling? Ik stelde de vraag naar het nut van binnen / buiten of buiten / binnen, maar kreeg tot nu toe alleen nog antwoord van @Speedy-Andre.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Er zit niet voor niets een afvoerslang op de boiler voor condens vanuit de binnenzijde. Afhankelijk van het weer doet deze goede diensten.Wolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:34:
[...]
Volgens mij condenseert juist de lucht tegen de buitenkant van de (koude) buis, dat is immers de warme kant. In de afvoerlucht van 5 graden zit immers maar heel weinig vocht.
Daarom is het wel belangrijk dat je een geisoleerde leiding neemt omdat je anders een buis krijgt met allemaal druppels erop.
Dat betreft condens die vrijkomt van de condensor toch?Carboy54 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Er zit niet voor niets een afvoerslang op de boiler voor condens vanuit de binnenzijde. Afhankelijk van het weer doet deze goede diensten.
De koude afvoerlucht is stukken droger dan de lucht in je huis.
Als je de aerofoam niet goed afkit op de boiler bij bv de platte kap van een Edel Auer loopt het er gewoon tussen uit en is het dus condens vanuit de binnenzijde van de afvoer. Hier een voorbeeldWolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:06:
[...]
Dat betreft condens die vrijkomt van de condensor toch?
De koude afvoerlucht is stukken droger dan de lucht in je huis.
:strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large)
Condens aan de buitenkant van de buizen, toch niet die aan de binnenkant?
Maar waarom zou je die lucht naar buiten blazen? Die lucht is in de winter toch nog altijd warmer dan de buitenlucht die je vervolgens elders naar binnen trekt?Haalt in de winter voorverwarmde lucht uit de woning met daardoor een hoger rendement en kortere werktijd.
Vraagje: heb je thuis ook een WTW-installatie? Zo ja, krijg je daar dan geen onbalans in?Carboy54 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:01:
[...]
Haalt in de winter voorverwarmde lucht uit de woning met daardoor een hoger rendement en kortere werktijd.
Ik heb nu een buiten-buiten-opstelling, ik overweeg een klep om 's winters binnen aan te kunnen zuigen, maar ik weet niet of dat gedonder gaat opleveren met de nog aan te leggen WTW.
Nomen nescio
Nee heb ik nietBra-Jo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Vraagje: heb je thuis ook een WTW-installatie? Zo ja, krijg je daar dan geen onbalans in?
Ik heb nu een buiten-buiten-opstelling, ik overweeg een klep om 's winters binnen aan te kunnen zuigen, maar ik weet niet of dat gedonder gaat opleveren met de nog aan te leggen WTW.
Als de WTW nog aan te leggen is zou je dan niet juist voor een ventilatiewarmtepompboiler kiezen? dan sla je twee vliegen in één klap.Bra-Jo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Vraagje: heb je thuis ook een WTW-installatie? Zo ja, krijg je daar dan geen onbalans in?
Er is nu ook geen ventilatie in 't huis, maar de wpb kan toch wel ventileren zonder verwarmen? Op strandje terror a 400m3 oid, en als je gaat douchen en ventileren is nodig, dan heb je ook warmwater behoefte toch? Dus gaat ie aan.
Leek mij mooie combi.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Nooit in verdiept, maar de rest van m'n installatie ligt allemaal al (Pana warmtepomp en Atlantic WPB). Ik weet niet of een ventilatieWPB dan nog veel toevoegt.Jerra schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Als de WTW nog aan te leggen is zou je dan niet juist voor een ventilatiewarmtepompboiler kiezen? dan sla je twee vliegen in één klap.
Nomen nescio
We hebben momenteel een Daikin Hybride WP voor het verwarmen van het huis wat overigens perfect werkt, ik wil eigenlijk het gasverbruik nog verder omlaag brengen d.m.v een electrische wp boiler.
Gezinssamenstelling is 3 personen en zat zelf te denken aan een Ariston Lydos Hybrid 100 voor het warmwater tapwater.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze boiler en zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
De populaire Atlantics kunnen dat niet.Baapje327 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Er is nu ook geen ventilatie in 't huis, maar de wpb kan toch wel ventileren zonder verwarmen? Op strandje terror a 400m3 oid, en als je gaat douchen en ventileren is nodig, dan heb je ook warmwater behoefte toch? Dus gaat ie aan.
Leek mij mooie combi.
Alleen werkt het zo niet, hij gaat verwarmen zodra de temperatuur 5 graden lager is dan ingesteld en dat gebeurt mede als hij door het normale warmteverlies afkoelt.Baapje327 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Leek mij mooie combi.
De gemiddelde wpb kent geen ventilatie stand, of hij zou continu moeten ventileren (op een turbo stand).
Dat is met name in de winter niet fijn omdat hij dan de warme lucht afvoert en het is niet zuinig.
Een aantal Nibe wpb's is er wel geschikt voor, die kunnen een MV box vervangen en hebben een mogelijkheid om de ventilatie te bedienen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
100 Liter klinkt me wat weinig voor een WPB met 3 personen, de temperatuur is normaal een stuk lager dan in een puur electrische boiler (die kan 80-90 graden?) namelijk max 60 graden. Toen we met zn vieren thuis waren was de 270L op 50 graden nog aan de krappe kant, met 60 geen probleem meer. Maar eerlijk is eerlijk het hangt vooral van je douche/badder gedrag af.bd-casemod schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:36:
Ik ben een tijdje aan het kijken of een elechtrische warmptepomp boiler wat is voor bij ons thuis t.b.v het warm tapwater voor het douchen etc.
We hebben momenteel een Daikin Hybride WP voor het verwarmen van het huis wat overigens perfect werkt, ik wil eigenlijk het gasverbruik nog verder omlaag brengen d.m.v een electrische wp boiler.
Gezinssamenstelling is 3 personen en zat zelf te denken aan een Ariston Lydos Hybrid 100 voor het warmwater tapwater.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze boiler en zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Zoals al gezegd, 100 ltr. is krap met drie personen, zou toch voor minimaal 150 gaan en liever 200. Hier waren het eerst 5 volwassen in huis met een 270 ltr. Dat was wel genoeg maar nu met ons tweeën overkill.bd-casemod schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:36:
Ik ben een tijdje aan het kijken of een elechtrische warmptepomp boiler wat is voor bij ons thuis t.b.v het warm tapwater voor het douchen etc.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb een Lydos met 3 personen. Is wel uitsluitend voor douchen en meestal douchen we om en om (dus 1 per dag). Gaat tot nu toe prima. Staat op 45 graden.bd-casemod schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:36:
Achter elkaar douchen kan ook net als je kort genoeg douched. Het is wel tricky.
Als je zonder nadenken warm water wilt zou ik voor groter gaan. Ik ben voor de Lydos gegaan omdat ik die snel kon krijgen en weinig ruimte heb.
Let op dat je bij het douchen vrijwel direct ventilatie wil hebben en ik hou nu al een weekje het verbruik van onze Atlantic (split) WPB in de gaten maar als we even snel 5 of 10 min douchen is het water in de boiler kennelijk vaak nog niet koud genoeg om weer te gaan verwarmen. Het verwarmen begint soms zelfs pas uren later als er nog wat stilstandsverlies bij is gekomen.Baapje327 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Leek mij mooie combi.
Als je langere tijd doucht begint het verwarmen wel maar dan heb je dus eigenlijk al ~10 minuten zonder ventilatie staan douchen.
Onze op zichzelf staande WTW reageert oa op luchtvochtigheid en begint meestal al op vol vermogen te ventileren na een minuutje douchen. Even om teleurstelling te voorkomen over bovenstaande en daarbij, als het klopt wat ik net lees en de ventilatie WPB's naast hun boilerfunctie geen continue WTW functie hebben lijkt het me in de meeste gevallen een minder handig apparaat, je hebt continue ventilatie in huis nodig, naast vocht ook essentieel vom CO2 waarden een beetje laag te houden.
Doel: WPB kunnen handmatig en automatisch schakelen met PV-contact.
Ik heb nog een kastje van 10 modules liggen die ik kan gebruiken voor hoofdschakelaar (4 modules), krachtgroep PV (4), automaat (1) en magneetschakelaar (1). Dan is het kastje vol.
Wat is handig? Kan ik de SMA direct een magneetschakelaar laten aansturen? Ik heb ook Home Assistant draaien, wellicht dat ik daar meer mee kan.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Kun je deze zelf vervangen?
Moet de boiler dan leeg zijn?
War zijn de globale kosten?.
Hoe merk je dat de anode aan het einde van zijn leven is?
Bovenstaande vragen zijn mede bepalend om een keuze te maken bij de aanschaf van een WPB.
Mogelijk ander merk met RVS vat?
Dat maakt de keuze een stuk eenvoudiger.
Deze techniek is helemaal nieuw voor mij.
Heb je een tip waar ik meer info kan vinden?
Die moet toch juist wel vervangen worden?CurlyMo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:59:
@montebaldo55 De Atlantic Calypso 150 heeft net als de Explorer gewoon een zwermstroomanode en hoeft dus niet vervangen te worden.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Nope, je moet hem wel blijven voeden.
Zal vast kunnentimovd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:28:
Op zolder heb ik de Atlantic Explorer V4 staan en een (SMA) Tripower. Beiden zijn aangesloten op een aparte (1f resp. 3f) groep op de groepenkast.
Ik heb nog een kastje van 10 modules liggen die ik kan gebruiken voor hoofdschakelaar (4 modules), krachtgroep PV (4), automaat (1) en magneetschakelaar (1). Dan is het kastje vol.
Wat is handig? Kan ik de SMA direct een magneetschakelaar laten aansturen? Ik heb ook Home Assistant draaien, wellicht dat ik daar meer mee kan.
Wat ik bij iemand gezien heb is een energy socket (schakelbare 220V adapter) en dan vanuit HA of Homewizard schakelen. Lijkt me eenvoudiger dan vanuit je omvormer een magneetschakelaar sturen, etc.
Ik neem aan dat je de N niet mee hoeft te schakelen in de WPB?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb een simpele zigbee-stekker tussen het stopcontact en de WPB, gewoon met twee-aderige kabel aangesloten op het PV-contact, 10 minuten werk en dat was inclusief het monteren van de stekker aan de kabel.
In Home Assistant zo ingesteld dat als de opwekking van de zonnepanelen x tijd hoger is dan y watt, de stekker aan gaat en na 10 minuten minder opbrengst (of na bereiken van 54 graden) weer uit. Hij rammelt dan nog een half uurtje door, af fabriek. Werkt uitstekend.
Nomen nescio
Afhankelijk van het model kan je een ingebouwd multifunctioneel relais gebruiken:timovd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:28:
Op zolder heb ik de Atlantic Explorer V4 staan en een (SMA) Tripower. Beiden zijn aangesloten op een aparte (1f resp. 3f) groep op de groepenkast.
https://manuals.sma.de/STP50-40/nl-NL/520787467.html
Voor mijn SB4000tl-21 geldt dit verhaaltje:
https://files.sma.de/downloads/ZusFunktNG-TB-en-25.pdf
Schakelen bij een bepaald vermogen is mogelijk volgens dat staatje.
Verder zal je via de modbus dingen kunnen doen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Volgens mij kan er ook 230V op (welke module is het?), max 1A en dat is met het pv contact geen probleem.timovd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:31:
@Speedy-Andre Dank! Het gaat om een Tripower 6.0 3AV-40. Die kan maximaal 30V(DC) aansturen, dus heb je alsnog een apart relais nodig. Dan lijkt mij eerder voorgestelde oplossing eenvoudiger en dan kan ik ook nog handmatig het PV-contact schakelen.
Een smart plug is eenvoudiger (en goedkoper), dan is er meer instelbaar dan als de SMA dat regelt.
Ik heb er een 4-weg Sonoff op zitten, die bedient mijn cv pomp en een lucht klep via domotica.
De Calypso 150 heeft een elektrische anode. Die hoeft in principe niet vervangen te worden.
Maar wel eens in de paar jaar wel doorgemeten worden of hij het nog doet.
Wie heeft daar ervaring mee?
Verder tav het schakelen via een pv systeem (op welke manier dan ook)
Dan staat hij dus uit als de Pv niet levert.
Dat betekent dat dan gedurende langere tijd de elektrische anode dus buiten bedrijf is. Dat lijkt me niet de bedoeling
Gaat het pv contact eerder uit dan stopt hij na een paar minuten met verwarmen.
Daarnaast kan je een temperatuur instellen die hij steeds zal aanhouden en dat kan binnen een tijdsventer.
Normaal gaat hij verwarmen als hij 5 graden onder de gewenste temperatuur komt (door tappen of afkoelen).
Zou je het script (in YAML) willen delen?Bra-Jo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:43:
@timovd @supernova99 Ja hier![]()
Ik heb een simpele zigbee-stekker tussen het stopcontact en de WPB, gewoon met twee-aderige kabel aangesloten op het PV-contact, 10 minuten werk en dat was inclusief het monteren van de stekker aan de kabel.![]()
In Home Assistant zo ingesteld dat als de opwekking van de zonnepanelen x tijd hoger is dan y watt, de stekker aan gaat en na 10 minuten minder opbrengst (of na bereiken van 54 graden) weer uit. Hij rammelt dan nog een half uurtje door, af fabriek. Werkt uitstekend.
Maar dat is wel met warmtepomp, en niet met elektrisch element? (ik vraag het voor de Explorer)Speedy-Andre schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:30:
De Calypso heeft een vaste voeding, het pv contact gebruik je om hem naar 62 graden te laten gaan.
Gaat het pv contact eerder uit dan stopt hij na een paar minuten met verwarmen
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat kan met alleen de warmtepomp bij zowel de Explorer als de Calypso, kwestie van instellen wat je wil.Sebazzz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:47:
[...]
Maar dat is wel met warmtepomp, en niet met elektrisch element? (ik vraag het voor de Explorer)
De waardes uit mijn vorige post klopten blijkbaar niet helemaal, heb 'm ingesteld op 55 ipv 54 en afschakelen na 3 min ipv 10, maar het principe blijft hetzelfde.
Inschakelen bij 10 minuten lang een opbrengst van m'n zonnepanelen van 1000W of meer, met voorwaarde dat het water niet warmer is dan 55 graden (de instelling op de boiler is 50 graden):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: WPB aan PV description: WPB aan dmv PV bij >1000W overschot solar trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_meter_active_power for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 below: -1000 id: "5" enabled: true condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_1wire_2847d848fxxxxxxx below: 55 action: - type: turn_on device_id: 29ef1ad23edd41f5ca838bxxxxxxxxxx entity_id: switch.plug_wpb_pv domain: switch mode: single |
Uitschakelen bij 3 minuten lang een opbrengst van minder dan 100W, of wanneer het water 55 graden bereikt heeft:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| alias: WPB uit description: WPB uit dmv PV bij watertemp >55gr of < -100 trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_1wire_2847d848fxxxxxxx for: hours: 0 minutes: 3 seconds: 0 id: "4" enabled: true above: 55 - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_meter_active_power for: hours: 0 minutes: 3 seconds: 0 above: -100 condition: [] action: - type: turn_off device_id: 29ef1ad23edd41f5ca838bxxxxxxxxxxx entity_id: switch.plug_wpb_pv domain: switch mode: single |
Nomen nescio
Thanks voor het delen, best interessant het zo te zien! Ik zie een 1wire sensor bij de wpb, hoe/waar heb je die geplaatst?Bra-Jo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:21:
@timovd Zoals beloofd. Let wel: ik ben niet bepaald een ervaren coder, dus kan best dat dit veel efficiënter/beter kan, maar voor mij werkt het.
De waardes uit mijn vorige post klopten blijkbaar niet helemaal, heb 'm ingesteld op 55 ipv 54 en afschakelen na 3 min ipv 10, maar het principe blijft hetzelfde.
Inschakelen bij 10 minuten lang een opbrengst van m'n zonnepanelen van 1000W of meer, met voorwaarde dat het water niet warmer is dan 55 graden (de instelling op de boiler is 50 graden):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 alias: WPB aan PV description: WPB aan dmv PV bij >1000W overschot solar trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_meter_active_power for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 below: -1000 id: "5" enabled: true condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.panasonic_heat_pump_1wire_2847d848fxxxxxxx below: 55 action: - type: turn_on device_id: 29ef1ad23edd41f5ca838bxxxxxxxxxx entity_id: switch.plug_wpb_pv domain: switch mode: single
Uitschakelen bij 3 minuten lang een opbrengst van minder dan 100W, of wanneer het water 55 graden bereikt heeft:
code:
1 Code
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Kan bij de sensor van het apparaat zelf, achter de grijze afdekkap. Staat hier op een paar plaatsen beschreven volgens mij. In ieder geval in deze post, daar kun je zien hoe je hem kunt plaatsen: nike in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"stevenP schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:09:
[...]
Thanks voor het delen, best interessant het zo te zien! Ik zie een 1wire sensor bij de wpb, hoe/waar heb je die geplaatst?
Nomen nescio
Het lijkt er wel op dat ik alleen maar het aantal graden in stappen vanaf 50 kan zetten, en de tijden waarin hij mag verwarmen - maar ik kan hem niet expliciet inschakelen. Ik kan hem wel voor een dag laten boosten, dus dat doe ik dan wel als het netvoltage te hoog wordt ofzo - om stroom af te fikken.
Ook interessant in Home Assistant is de "water volume estimation at 40C" wat hij op 2940 liter heeft bepaald. Lijkt mij sterk
Hij meet geen waterverbruik dus dat zal een schatting zijn (afgeleid van het temperatuurverloop).
HA leest mijn V3 alleen uit, bedienen kan niet terwijl Domoticz dat wel doet (boost, auto/manueel, afwezig).
Met het pv contact kan je hem starten en stoppen (met een vertraging).
Ik heb er een 1 wire sensor in gestopt zodat ik kan volgen wat ie doet, ook de ingaande lucht meet ik.
Voor de rest mag hij het zelf bepalen, starten binnen een tijdvenster met de hoogste buiten temperatuur.
Hier gaan ook eindelijk vervolgstappen worden gezet in het verduurzamen van de woning.
Ik ga de Atlantic Explorer v4 installeren op zolder, onder een hellend dak. Kunnen de dakdoorvoeren direct boven de warmtepompboiler worden geïnstalleerd of dient er een bepaalde afstand tussen de doorvoeren te worden aangehouden?
Daar moet een afstand tussen zitten.Baxke schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:48:
Hi goedemiddag![]()
Hier gaan ook eindelijk vervolgstappen worden gezet in het verduurzamen van de woning.
Ik ga de Atlantic Explorer v4 installeren op zolder, onder een hellend dak. Kunnen de dakdoorvoeren direct boven de warmtepompboiler worden geïnstalleerd of dient er een bepaalde afstand tussen de doorvoeren te worden aangehouden?
Staat het hele topic mee vol hoe je dat kunt aanpakken.
Je mag zo naast elkaar doen, als je ze dan maar boven je dak flink uit elkaar laat staan.
Maar dat bedoel je vast niet met je vraag.
Gewoon uitvoer door dak en aanvoer uit het warmere huis mits voldoende volume. Meest optimale efficiency in de winter anders moet de boiler hard werken bij buitentemperaturen onder 0.Baxke schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:48:
Hi goedemiddag![]()
:strip_exif()/f/image/COdk86HAFYEoYOXkS8P0FAqf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 08-07-2023 22:41 ]
Als je daarna verder gaat verduurzamen met WTW werkt dit niet meer.Carboy54 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:38:
[...]
Gewoon uitvoer door dak en aanvoer uit het warmere huis mits voldoende volume. Meest optimale efficiency in de winter anders moet de boiler hard werken bij buitentemperaturen onder 0.
[Afbeelding]
Zal dat echt zo zijn? Hard werking is niet zoveel mis mee zolang de efficiëntie beter is dan gasgestookt. Is dat een gasketel naast je boiler? (ja, getuige de rookafvoerCarboy54 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:38:
[...]
Gewoon uitvoer door dak en aanvoer uit het warmere huis mits voldoende volume. Meest optimale efficiency in de winter anders moet de boiler hard werken bij buitentemperaturen onder 0.
[Afbeelding]
Je verbetering in efficiëntie wordt bij jou dan gecompenseerd met een hoger gasverbruik..
[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 08-07-2023 23:02 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het gaat erom waar de warmte vandaan komt: gas stoken om lucht op te warmen die je daarna met een WPB naarbuiten blaast zou ik alleen tijdelijk doen. Financieel zal het om het even zijn maar je gebruikt wel gas dus.
Het lijkt mij dan zinniger om in de winter om te schakelen naar de combi ketel voor tapwater.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Is niet bij mij maar een klant met ook een warmtepomp. Warm water maken bij lage buitentemperatuur duurt erg lang. Op zolder bij mij is het altijd 15 gr waar wij niets mee doen. De warmtepomp compenseert dat met minder moeite en hogere efficiency. Of gebruik jouw eventuele afzuiginstallatie d.m.v T stuk na de ventilator unit.Glashelder schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:00:
[...]
Zal dat echt zo zijn? Hard werking is niet zoveel mis mee zolang de efficiëntie beter is dan gasgestookt. Is dat een gasketel naast je boiler? (ja, getuige de rookafvoer).
Je verbetering in efficiëntie wordt bij jou dan gecompenseerd met een hoger gasverbruik..
:strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn opmerking ging erover dat binnen aanzuigen en naar buiten blazen niet handig is als je een WTW hebt.Jim423 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:08:
Klopt WTW of niet maakt niet uit.
Je doorbreekt de balans.
Ik zei niets over efficiency van de WPB.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Maar als ik naar mijn koelkast kijk dan gaat deze constant start/stop. Dit vele malen per dag. En gaat gewoon al jaren mee.
De vraag: hoe "erg" is dat nou echt dat starten en stoppen en wat zou dan een soort van minimale tijd moeten zijn die een WPB moet draaien? En daarna weer stilstaan?
Dit omdat ik bezig ben met de Atlantic Explorer V4 WPB te sturen op PV overschot. Er zit geloof ik sowieso al iets van een minimale looptijd in de besturing van de Explorer zelf als je een puls zet op het PV contact (meen ik ergens gelezen te hebben)
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Afgezien van wat leidingwerk/afvoer verleggen en een extra stroomaansluiting realiseren _voor de infraroodpaneel met handdoekrek en infrarood vloerverwarming) zat het meeste werk duidelijk in het verwijderen van de handdoekradiator en het verwijderen van de CV (hij was zwaar, lomp en her en der zat er nog genoeg water in).
Het afdoppen van de gasleiding was niet erg spannend, zelfde geldt ook voor het maken van aansluitingen voor de WPB. Aansluiten was kinderspel door de flexibele slangen en uiteindelijk geen lekkage kunnen ontdekken nadat ik de condens-slang van de WPB in de afvoer had geplaatst.....
De WPB omhoog krijgen was een ander ding, door het raam was geen optie (deze zijn hoogstens 40cm breed). Ondanks de 90KG was het met trekbanden redelijk goed te doen, desondanks was de WPB erg lomp en de (draai/hoogte) ruimte op de trap te beperkt waardoor we uiteindelijk toch nog 30 minuten bezig zijn geweest door al het passen/meten om de schade zo beperkt mogelijk te houden ().
Helaas toch een paar beschadigingen op het plastic frontje aan de voorkant als gevolg van zeer beperkte ruimte in hoek (in het ergste geval zou ik dit nog kunnen vervangen), desondanks was dit alles en werkt alles naar behoren.
Zondagochtend heb ik de laatste check gedaan qua aansluitingen, boiler vol laten lopen en hem aangezet. Ik heb een paar kleine wijzigingen in het installatie menu gedaan (ivm de afzuiging) en binnen 2 uurtjes was de temperatuur 55 graden via de boost-modus. In boost-modus gebruikt de WPB 1.8KW (zonder deze modus was het verbruik om en nabij de 450W), nadat de WPB op temperatuur is gekomen zie ik dat ie constant 2W verbruikt en het geluid bij het opwarmen was niet overdreven hard (de warmtepompdroger maakte meer lawaai).
Resterende puntjes:
- de geisoleerde 180mm slang voor de out-take moet nog even netjes worden aangesloten (zit wel vast, maar moet nog even netjes gedaan worden).
- de rookgasafvoer moet volledig worden verwijderd en het gat in het dak moet worden verholpen
- de slang voor warm water wil ik nog extra isoleren.
Al met al blij dat ik gisteravond even onder een warme douche kon staan nadat we zeiknat huiskwamen door een plaatselijke onweersbui
Verduurzaming | ||
![]() | ![]() |
Ook voor je efficiëntie is het niet verstandig om iedere keer de compressor te starten en de gewenste temperatuur (in de spiraal) te bereiken.Doggieman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:55:
Gewoon even een vraag uit nieuwsgierigheid: ze waarschuwen altijd dat je een warmtepomp niet steeds moet starten en stoppen. Dan zou hij eerder verslijten en of kapot hunnen gaan.
Maar als ik naar mijn koelkast kijk dan gaat deze constant start/stop. Dit vele malen per dag. En gaat gewoon al jaren mee.
De vraag: hoe "erg" is dat nou echt dat starten en stoppen en wat zou dan een soort van minimale tijd moeten zijn die een WPB moet draaien? En daarna weer stilstaan?
Dit omdat ik bezig ben met de Atlantic Explorer V4 WPB te sturen op PV overschot. Er zit geloof ik sowieso al iets van een minimale looptijd in de besturing van de Explorer zelf als je een puls zet op het PV contact (meen ik ergens gelezen te hebben)
snameroc
Da's een duidelijk antwoord. Was ook niet echt bang dat hij kapot zou gaan gezien mijn ervaringen met koelkasten/vriezers.snameroc schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:37:
Hij gaat echt niet zomaar kapot. Grofweg komt een startstop op dezelfde slijtage als een draaiuur. Het is net als bij een auto de olie moet zich even verspreiden over de loopvlakken voor er goede smering is.
Ik wacht wel met automatisch starten op overtollig PV tot ik een beetje stabiele opbrengst van PV heb en laat hem dan minimaal wel een half uurtje lopen oid.
Dank.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Ja...zou je wel denken.Sebazzz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:44:
Je mag denk ik ook wel aannemen dat Atlantic in software heeft opgelost. Ik neem aan dat het PV contact niet direct een relais schakelt maar gewoon een input is waarop de Atlantic zelf bepaald hoe lang de WPB minimaal moet draaien.
Da's dan best wel weer een verschil in tijd. Maar goed...hou wel een half uur aan. Zit ik altijd wel goed denk ik.Jim423 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:14:
Ik meen: bij een puls draait de V3 30 min en de V4 5 min.
Ja....snap ik, maar ik wil proberen zoveel mogelijk de meter op nul te houden. Als experiment voornamelijk. Want kan nog steeds salderen dus dat is geen probleem. Doel is dat als dat uiteindelijk verdwijnt (wat ik eerst nog moet zien gebeuren) dat ik dan alvast een beetje bekend ben met de materie. Beetje "nul op de meter" verhaal zullen we maar zeggen.Speedy-Andre schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:26:
Ik zou dat schakelen op zonnestroom misschien met een gewone boiler doen die 2kW trekt, een wpb verbruikt zo weinig dat hij met genoeg pv toch wel op zonnestroom draait.
Liever kijk ik naar hoe hij zo kort en efficiënt mogelijk draait, ik neem de buiten temperatuur daarin mee en ook binnen (is de woning al warm genoeg om wat extra MV ventilatie te kunnen hebben richting de wpb?).
Een aparte legio run hoeft niet als ik wekelijks de wpb naar 62 graden breng zodat ik die dag veel kan tappen.
Bovendien is het vat vaak nog zo warm dat de wpb niet start of maar kort draait,
Combineer je dat aansturen op pv met een verwachte lange run dan zie ik daar wel wat in
Tenzij je meer opwekt dan je gebruikt kan je kijken naar een dynamisch energiecontract. Er zijn doorgaans twee momenten per dag dat je goedkope (want groen overschot) energie gebruikt. Meestal zo rond 13:00 en 03:00. Met HA en NodeRed zijn wat integraties\nodes om per dag te bekijken wat de goedkoopste schakelmomenten zijn.Doggieman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:31:
[...]
Ja....snap ik, maar ik wil proberen zoveel mogelijk de meter op nul te houden. Als experiment voornamelijk. Want kan nog steeds salderen dus dat is geen probleem. Doel is dat als dat uiteindelijk verdwijnt (wat ik eerst nog moet zien gebeuren) dat ik dan alvast een beetje bekend ben met de materie. Beetje "nul op de meter" verhaal zullen we maar zeggen.
Vraagje waar een van jullie vast antwoordt op weet.
Ik ben aan het vergelijken tussen de Atlantic en de Panasonic maar ik kom op verschillende COP waardes.
De 7° COP is 3,05 voor Panasonic vs. 2,79 voor Atlantic.
Atlantic heeft een COP van 3,2 bij 20° luchttemperatuur.
Panasonic heeft een COP van 2,81 bij 15° luchttemperatuur.
Hoe kan dit zo schuin tegenover elkaar staan, of is het verkeerd ingevuld bij een van de twee partijen?
Aangezien de maten enz. exact overeenkomen gaat het om een kopie van de Explorer V4 en de Calypso.
Ik ben bang dat je gelijk hebt.Speedy-Andre schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:52:
Ik vermoed dat Panasonic de metingen elders heeft laten uitvoeren als ik kijk naar de andere temperaturen.
Aangezien de maten enz. exact overeenkomen gaat het om een kopie van de Explorer V4 en de Calypso.
In dit filmpje staat ook "Made in France" op de panasonic

Staan gewoon naast elkaar in de fabriek. Panasonic naam op het boekje en € 400 op de prijs erbij. Zelfs een stikker ontbreekt tegenwoordig van Panasonic op de boilerlifefix schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:54:
[...]
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
In dit filmpje staat ook "Made in France" op de panasonic

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 10-07-2023 22:41 ]
Heb wel een 160mm opening gemaakt naar buiten en deze blokkeer ik iets in de wintermaanden.
Maar naast dit 160mm gat, zit ook de afvoer en deze komt dus samen in 1 gat bij de voordeur uit.
Je zou dus zeggen dat ik de koude lucht van de afvoer ook weer aanzuig in de zomermaanden.
Om dit aan te passen, zou ik de afvoerlucht in de kruipruimte kunnen blazen? Kleven hier nog nadelen aan?
Ja in de winter zal de temperatuur in de kruipruimte dalen, maar deze zal toch al niet hoog zijn ivm 3 ventilatieroosters.
Vloer van kruipruimte zal nog geisoleerd gaan worden als we vloerverwarming aanleggen.
Zie ik iets over het hoofd?
De situatie:
- Draai binnen-binnen in goed geïsoleerde garage aan huis (ook met vloerverwarming die in feite voor deze ruimte dicht staat). De temperatuur in de winter is er rond de 16 graden en nu deze zomerperiode 24 graden. Als de boiler draait daalt de temp maximaal 2 graden en als opwarmen klaar is gaat de temp in notime weer terug naar oude waarde. De garage/ruimte is zo'n 25m2 / 67m3. Deze binnen-binnen stand draait naar mijn idee best goed. Ik heb een tempsensor op IN en UIT en de ingaande temp lijkt nauwelijks tot niet beïnvloed te worden door de uitgaande koude lucht.
- Orcon mechanische ventilatiebox die ruimtes van boven afzuigt (badkamer, slaapkamer, toilet, washok) en van beneden (2x keuken, toilet, garage). Er is geen zolder. Geen WTW aanwezig ondanks dat het een woning uit 2019 is. Er zijn dus ventilatieroosters aanwezig. De ventilatie wordt volledig door domotica (domoticz) aangestuurd op 0-10v aansturing variabel obv vochtigheid badkamer, co2 in de ruimtes, fijnstof in de keuken. Werkt mooi.
- De panasonic 9kw monobloc is ook aangesloten op spiraal van de wpb. De wpb kan dus ook worden opgewarmd met de WP buiten. Middels domotica gebruik ik de panasonic nu alleen als 'booster' om op te warmen als er nog maar 60 liter warm water in zit. Na een flink bad + douchebeurt achter elkaar gaat deze dus de wpb opwarmen ipv de wpb zelf. De panasonic kan het vat zo'n 3-4x sneller opwarmen!
Waar ik aan zat te denken:
- Een 2e MV-box gebruiken, eentje die beneden afzuigt en eentje die boven afzuigt. Afhankelijk van de situatie wordt de juiste MV-box aangestuurd, dus als er gedouched wordt, dat alleen de MV voor boven gaat afzuigen en dus niet beneden onnodig veel wordt afgezogen. Zo kan ik zowel beter afzuigen als efficienter (vooral in de winter belangrijk).
- De WPB op een of andere manier aansluiten op buizen. Het mooiste is denk ik dat nog steeds van binnen wordt aangezogen, ivm hogere temperatuur in zowel winter als zomer. De koude uitvoer zou evt naar buiten kunnen worden afgevoerd. Helaas is het vrijgekomen gat op dag garage maar 125mm.
Misschien zien jullie een mooie aansluiting. Mijn gevoel zegt een 2e MV-box en de wpb gewoon binnen-binnen laten, maar wellicht ook zonde om geen gebruik te maken van mogelijkheden.
:strip_exif()/f/image/GrZxa9PkykQxgZskJahrK2oo.jpg?f=fotoalbum_large)
Gezien de beperkte draaitijd zou ik inderdaad ook niet echt iets veranderen behalve de uitblaas misschien wat verlengen. Je zou de WPB nog wat beter kunnen isoleren zodat deze minder snel afkoelt.
Wat betreft afkoelen goed punt. Zou het graag met andere vergelijken of het verlies in de pas loopt met anderen.Jim423 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:07:
Je komt eigenlijk een 150mm doorvoer tekort.
Gezien de beperkte draaitijd zou ik inderdaad ook niet echt iets veranderen behalve de uitblaas misschien wat verlengen. Je zou de WPB nog wat beter kunnen isoleren zodat deze minder snel afkoelt.
:strip_exif()/f/image/hBGn7MAhCVPcpghO0o03xes9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een grafiek van 3 tempsensoren in de boiler over periode van 9 uur waarbij niets gebeurde. Omgevingstemperatuur was 23.4 graden. Een ds18b20 in het midden van de atlantic geprikt en een ds18b20 + panasonic sensor aan de onderkant in de uitsparing daarvoor. De sensor van de panasonic lijkt wat af te wijken, daar kijk ik eigenlijk niet naar. De WP gebruikt die alleen om uit zichzelf uit te schakelen (niet aan).
De onderkant koelt in 9u af van 49.44 - 45.94 = 3.50 graden =~ -0.4 graden/uur
Midden koelt in 9u af van 51.88 - 49.94 = 1.94 graden =~ 0.22 graden/uur
Is dit gebruikelijk?
[ Voor 5% gewijzigd door padoempats op 13-07-2023 10:15 ]
:strip_exif()/f/image/v3X82ZINWShdlo6QjQIlejy6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wpb air is de lucht toevoer, inside is een 18B20 bij de eigen wpb sensor.
Aan wpb air kun je zien dat de lucht toevoer een warmtelekje is, logisch want ik meet recht boven de boiler.
Je kunt goed zien wanneer mijn wpb start en wanneer ik een beetje heb getapt.
De metingen doe ik ook met Domoticz, de 3 sensors zitten aan een Nodemcu.
Ik verlies per dag 6-7 graden incl een beetje tappen en heb mijn EX V3 in noppenfolie gewikkeld.
Dat de wpb via de spiraal 3x sneller warm is laat zien hoe groot de capaciteit van de spiraal is, daarom verlies je andersom (bij gebruik als cv ondersteuning zoals bij mij) ook snel warmte.
Ik zou die 125mm afvoer gebruiken en er een broekstuk op zetten zodat je de helft nog binnen uitblaast.
Deze past mogelijk niet direct op de wpb, dan heb je nog tape of een verbindingsstuk nodig.
Eventueel nog een jasje om de wpb heen om het warmteverlies verder te verlagen
Niemand? De search gaf geen resultaten mbt deze vraag!loyske schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:20:
Mijn Atlantic V3 staat in de kelder en zuigt lucht aan vanuit de kelder.
Heb wel een 160mm opening gemaakt naar buiten en deze blokkeer ik iets in de wintermaanden.
Maar naast dit 160mm gat, zit ook de afvoer en deze komt dus samen in 1 gat bij de voordeur uit.
Je zou dus zeggen dat ik de koude lucht van de afvoer ook weer aanzuig in de zomermaanden.
Om dit aan te passen, zou ik de afvoerlucht in de kruipruimte kunnen blazen? Kleven hier nog nadelen aan?
Ja in de winter zal de temperatuur in de kruipruimte dalen, maar deze zal toch al niet hoog zijn ivm 4 ventilatieroosters.
Vloer van kruipruimte zal nog geisoleerd gaan worden als we vloerverwarming aanleggen.
Zie ik iets over het hoofd?
De lucht die uit de WPB komt is gedroogd, dus het zou ook niet echt vochtproblemen moeten opleveren. Afgezien van dat kruipruimtes wel vaker vochtig zijn en dat niet vaak problemen geeft (?).
Ik zou er wel op letten dat je iets van een fijn roostertje plaatst, zodat er geen vliegjes vanuit je kruipruimte je WPB in kunnen komen (of andere beestjes/beesten
Interessant artikel op de telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/...ermoedelijk-de-boosdoener
Mijn WPB is van dit merk en die voldoet standaard niet aan de Nederlandse wet door eens in de twee weken een legionella run te doen. Ik heb daarom in de app ingesteld dat hij elke zondagnacht naar 75 graden gaat gedurende korte tijd. Maar dit artikel spreekt over combiketels.. dat je daar last krijgt van legionella vind ik toch wel bijzonder.
[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 13-07-2023 11:33 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Klopt het dat tussen 20:30 en 08:30 (12u) je 3 graden verlies hebt? Dus 0.25 per uur. In het midden meette ik 0.22 per uur, vergelijkbaar. Dus ik heb marginaal minder verlies dan jij en mijn wpb is niet eens ingepakt. Ik vraag mij af of dat inpakken goed gaat werken. Verlies is hoofdzakelijk via de leidingen (gezien met warmtecamera) die al flink zijn geisoleerd.Speedy-Andre schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:51:
[Afbeelding]
Wpb air is de lucht toevoer, inside is een 18B20 bij de eigen wpb sensor.
Aan wpb air kun je zien dat de lucht toevoer een warmtelekje is, logisch want ik meet recht boven de boiler.
Je kunt goed zien wanneer mijn wpb start en wanneer ik een beetje heb getapt.
De metingen doe ik ook met Domoticz, de 3 sensors zitten aan een Nodemcu.
Ik verlies per dag 6-7 graden incl een beetje tappen en heb mijn EX V3 in noppenfolie gewikkeld.
Dat de wpb via de spiraal 3x sneller warm is laat zien hoe groot de capaciteit van de spiraal is, daarom verlies je andersom (bij gebruik als cv ondersteuning zoals bij mij) ook snel warmte.
Ik zou die 125mm afvoer gebruiken en er een broekstuk op zetten zodat je de helft nog binnen uitblaast.
Deze past mogelijk niet direct op de wpb, dan heb je nog tape of een verbindingsstuk nodig.
Eventueel nog een jasje om de wpb heen om het warmteverlies verder te verlagen
Een verschil is dat ik 200l heb en jij 270l, meer massa koelt langzamer af.padoempats schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:59:
[...]
Klopt het dat tussen 20:30 en 08:30 (12u) je 3 graden verlies hebt? Dus 0.25 per uur. In het midden meette ik 0.22 per uur, vergelijkbaar. Dus ik heb marginaal minder verlies dan jij en mijn wpb is niet eens ingepakt. Ik vraag mij af of dat inpakken goed gaat werken. Verlies is hoofdzakelijk via de leidingen (gezien met warmtecamera) die al flink zijn geisoleerd.
Bij mij staat hij binnen waar de cvketel hing, dat hok blijft vrij warm omdat er 2 omvormers hangen die in de nacht uiteraard geen warmte afgeven en de boiler dan dus wat sneller afkoelt plus het late tapmoment.
In de winter zal het bij jou koeler zijn, vandaar dat idee van een jasje aan doen.
Mijn noppenfolie werkt maar beperkt en zit er niet luchtdicht omheen, er is geen ruimte voor iets anders.
- Schakelcontact is aangesloten via het schema "droog contact" in de handleiding
- Als ik het contact inschakel komt ook in de informatie netjes terecht dat het PV-contact "erkend" is, en op het hoofdscherm verschijnt een zonnepaneeltje
- In het installateursmenu is ingesteld dat het PV contact is aangesloten
- Boiler is ingesteld op "handmatig" en "eco"
- In bedrijf tijden zijn in gesteld op 06:00 - 17:00 uur
- Ik heb de temperatuur op maximaal gezet
/f/image/QDU2TODjWJ2bfMQberZu16of.png?f=fotoalbum_large)
Ondanks dit, besluit de Atlantic om toch vannacht om 05:45 te beginnen met verwarmen voor 1¼ uur om van een watertemperatuur van 49,3 graden naar 55 graden te komen.
Is mijn verwachtingspatroon verkeerd, of mis ik iets in de configuratie?
NB: terwijl ik dit type, slaat mijn automatisering aan, en begint hij nu wel netjes te verwarmen. Ik begrijp echter niet waar die korte verwarmingscyclus van vannacht vandaan komt.
Als hij op 55 staat begint hij zodra het water 5 graden onder het setpoint komt, dat gebeurt nu en is logisch.
Het droog contact gebruik je normaal niet met een 230V plug, juist een schakelaar of relais waar geen spanning op staat zoals letterlijk is afgebeeld in de handleiding.
Geen probleem als dat idd zo is, anders zou ik B1 en B2 gebruiken.
:strip_exif()/f/image/2pgqafi0Z7M4d45rdEL6lYhF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wCcBPJ2QQL6RKpthU4fMyMpK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8zz4vk5f7AYYU0GezmWhXWce.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie door de loodgieter, mooi de handleiding gevolgd….. Vooral bij de koude aansluiting dus al roest, netjes met de aftakleiding er tussen.
Bij de warme aansluiting nu ook al een klein randje inclusief diëlektrische verbinding aangesloten……
Iemand een idee wat hier dan nu toch fout gaat?
Heb je verder trouwens nog een inlaat combinatie ergens gemonteerd op je koudwaterleiding? Ben zelf niet zo kapot van dat ding op de foto. Bij hoeveel bar gaat deze open?
[ Voor 29% gewijzigd door Doggieman op 14-07-2023 20:24 ]
Enfin, ik zou het ook opnieuw aansluiten, en evt met nieuwe koppelstukken.
Verder is zo'n WPB iets wat lichtjes staat te trillen als de warmtepomp in werking is, dus moet er ruimte bij de leidingen zijn om mee te trillen. Als het erg kort aangesloten is, is het wat kwetsbaar.
Zelf heb ik de WPB met RVS flex-slangen aangesloten.
En sluit me aan bij @Doggieman ; heb je een overdrukventiel? Dat T ding ziet er als inlaat uit.
[ Voor 8% gewijzigd door dof op 14-07-2023 22:02 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Overdrukventiel zit er wel achter. Zie foto’s. Dat Ding heeft hij geïnstalleerd volgens de handleiding. Maar enkel denk ik alleen om er water uit te laten?
Ik ga de boel losmaken, netjes op opnieuw aansluiten met flex-leidingen en teflon. 👍🏻
:strip_exif()/f/image/GO51g2BnLI18nJlH8pvT25I9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3jqzV6ngXcdzbWrctak77909.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor trillen ben ik verder niet zo bang. Dat ding weegt meer dan 200 kg. Staat als een huis. Die van mij staat al jaren "vast" aangesloten. Wel netjes waterpas en vlak. Geen last van trillingen gehad ooit.
Met die pers koppelingen daar is niks mis mee. Die lijken mij gewoon dicht. Zou nog een extra beugeltje plaatsen op dat laatste stukje pijp vanaf de inlaat. Na die inlaat combinatie ben je eigenlijk geen zaken meer nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door Doggieman op 14-07-2023 22:36 ]
Ja, de klok loopt goed. Het enige verschil tussen het droog contact en PV contact in de handleiding (beide B1/B2) is dat je de fase via het droogcontact laat lopen. Het is aangesloten zoals beschreven, en die WPB ziet het ook. Ik snap alleen niet dat hij toch buiten de gezette tijden verwarmd. Ik dacht dat je met het PV contact hard zegt “nu moet je verwarmen en anders niet”, maar hij lijkt toch een soort minimumtemperatuur aan te houden.Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:19:
Gokje, loopt de klok wel gelijk?
Als hij op 55 staat begint hij zodra het water 5 graden onder het setpoint komt, dat gebeurt nu en is logisch.
Het droog contact gebruik je normaal niet met een 230V plug, juist een schakelaar of relais waar geen spanning op staat zoals letterlijk is afgebeeld in de handleiding.
Geen probleem als dat idd zo is, anders zou ik B1 en B2 gebruiken.
Staat je boiler in een vorstgevoelige ruimte? Ik heb begrepen dat he isoleren van je warmwaterleiding niet toegestaan is. Water blijft dan te lang warm en legionella kan er vormen.Maartens1981 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:30:
Bedankt heren. Mijn loodgieter had het over mooie perskoppelingen, beter werkt, etc..
Overdrukventiel zit er wel achter. Zie foto’s. Dat Ding heeft hij geïnstalleerd volgens de handleiding. Maar enkel denk ik alleen om er water uit te laten?
Ik ga de boel losmaken, netjes op opnieuw aansluiten met flex-leidingen en teflon. 👍🏻
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij verlies je best wat warmte bij die uitlaat daar.Pixal schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:00:
[...]
Staat je boiler in een vorstgevoelige ruimte? Ik heb begrepen dat he isoleren van je warmwaterleiding niet toegestaan is. Water blijft dan te lang warm en legionella kan er vormen.
"isoleer drinkwaterleidingen niet, zelfs niet de gedeeltes die door onverwarmde ruimtes lopen; de warmwaterleiding moet zo snel mogelijk afkoelen tot temperaturen waarbij Legionella niet gedijt (onder 25 graden)."
Ik zelf heb ook we eens met die timers staan te knoeien van de Atlantic. Blijf van mening dat die dingen gewoon niet deugen of ik mis gewoon iets.Sebazzz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:51:
[...]
Ja, de klok loopt goed. Het enige verschil tussen het droog contact en PV contact in de handleiding (beide B1/B2) is dat je de fase via het droogcontact laat lopen. Het is aangesloten zoals beschreven, en die WPB ziet het ook. Ik snap alleen niet dat hij toch buiten de gezette tijden verwarmd. Ik dacht dat je met het PV contact hard zegt “nu moet je verwarmen en anders niet”, maar hij lijkt toch een soort minimumtemperatuur aan te houden.
Maar ik meen ook ergens wel eens gelezen te hebben dat het PV contact gewoon blijft werken als je de Atlantic op "afwezig" zet. Minimum temperatuur is dan 15 graden geloof ik.
Mits je verder geen gebruik maakt van een zonneboiler of gasketel ondersteuning zou je dat dus kunnen overwegen. Je zou dan via automatisering (HA of Node-red oid) zelf je hele warmte pomp kunnen sturen en in de gaten houden. Zelf je legionella runs programmeren of eigenlijk alles wel denk ik. Als je zorgt dat je een warmte sensor naast het orgineel drukt zou dat moeten lukken toch? Alle pomp beveiligingen blijven (denk ik) gewoon werken want hij houd de boiler sowieso op die minimum temperatuur van15 graden ongeacht wat. Dus dat zou gewoon moeten werken. Dan kun je zelf de tijden bepalen en temperaturen.
Ik zelf zou dit graag eens willen gaan proberen just voor fun. Maar heb nog zoveel andere prioriteiten (zucht).
Je bent niet de enigste, het instellen van de tijdklok is frustrerend.Doggieman schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:14:
[...]
Ik zelf heb ook we eens met die timers staan te knoeien van de Atlantic. Blijf van mening dat die dingen gewoon niet deugen of ik mis gewoon iets.
(zucht).
mss doet de Atlantic dat wel met opzet zodat niet iedereen er steeds aan gaat zitten.
Hetzelfde ervaar ik met mijn warmtepomp.
Ik wil tzt ook met het PV contact experimenteren, mijn doel is dat er op tijden van van veel pv opbrengst het sww extra verwarmd wordt wat dan tevens een legionella run is.
[ Voor 15% gewijzigd door natural colour op 15-07-2023 08:23 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Is dat niet een kwestie van het water afsluiten en ergens een warm water kraan open zetten?Doggieman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:43:
Misschien nog ter info: water aflaten met dat kraantje gaat je niet lukken zo. Het mooiste is als je op de warm water aansluiting ook een beluchter zet dan. Je trekt anders vacuüm en de tank loopt niet leeg. Bij mij zelfs niet als ik de kraan open zet. Dus als je toch opnieuw gaat aansluiten plaats dan meteen een beluchter. Scheelt je een hoop ergenis als je hem ooit nog eens moet legen die boiler.
Ja... Zou je wel denken. Maar die van mij loopt dus niet echt lekker leeg. Heb er dus nu een extra afsluitertje tussen zitten op de warmwater aansluiting met daarna een aftapkraantje.Glashelder schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:54:
[...]
Is dat niet een kwestie van het water afsluiten en ergens een warm water kraan open zetten?
Aftap op koudwater aansluiting open. Afsluitertje warmwater dicht en dan dat kraantje open. Lucht kan in de boiler en deze loopt zonder problemen leeg in mijn vloer afvoer. Heb het pas 1x nodig gehad maar was blij dat ik het toen had.
Dit klopt. Ik stuur hem puur op dynamisch energiecontract daarbuiten mag hij absoluut niet verwarmen.Doggieman schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:14:
[...]Maar ik meen ook ergens wel eens gelezen te hebben dat het PV contact gewoon blijft werken als je de Atlantic op "afwezig" zet. Minimum temperatuur is dan 15 graden geloof ik.
Overigens werken de timers prima op mijn AE V3. Soms helpt het om de spanning er even af te halen als je de timers hebt ingesteld. En let op dat je hem niet op 24 uur zet anders doen je timers alsnog niets.