[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Bij ons ook inderdaad. Geen last van trillingen.dof schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:57:
Zelf heb ik de WPB met RVS flex-slangen aangesloten.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik weet niet of een beluchter een strak plan is. Beluchters zijn ervoor om ervoor te zorgen dat bij onderdruk (door wat voor reden dan ook, maar kan ook door een lek ergens zijn of door lokaal onderhoud) het vieze water in bijvoorbeeld je wasmachine niet terugloopt in het leidingnet.Doggieman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:43:
Misschien nog ter info: water aflaten met dat kraantje gaat je niet lukken zo. Het mooiste is als je op de warm water aansluiting ook een beluchter zet dan. Je trekt anders vacuüm en de tank loopt niet leeg. Bij mij zelfs niet als ik de kraan open zet. Dus als je toch opnieuw gaat aansluiten plaats dan meteen een beluchter. Scheelt je een hoop ergenis als je hem ooit nog eens moet legen die boiler.
Als je dan een beluchter plaatst op je warme uitvoer, dan loopt bij onderdruk je boiler leeg naar je koude invoer. We hebben het toevallig net over legionella
Plus met een boiler heb je altijd een deel van de leidingen waar de temperatuur perfect is voor legionella, geïsoleerd of niet. Er komt immers warmte vanuit het vat de warmwaterleiding in.Sebazzz schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:07:
[...]
Hmm, vanuit de bouw zijn hier de warmwaterleidingen in de kruipruimte al geisoleerd - en ongetwijfeld dan ook in de centrale schacht.
Alsnog, het zat toch geen kwaad kunnen om de eerste 10-20 centimeter uit de boiler te isoleren? Dat blijft toch in de temperatuurrange van de boiler zelf.
En mijn boiler staat in de schuur, waar het goed koud kan worden in de winter. Ik heb ze dus geïsoleerd hier. Maar ik spoel de leidingen dan wel weer wekelijks door met water van 70 graden+.
Als we een ding geleerd hebben van het topic over legionella, is dat ff opwarmen tot 62 graden niet genoeg is. Alhoewel.. we..
Dat kan niet. Terugstroom beveiliging is verplicht bij alle boilers.Sebazzz schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:14:
[...]
Ik weet niet of een beluchter een strak plan is. Beluchters zijn ervoor om ervoor te zorgen dat bij onderdruk (door wat voor reden dan ook, maar kan ook door een lek ergens zijn of door lokaal onderhoud) het vieze water in bijvoorbeeld je wasmachine niet terugloopt in het leidingnet.
Als je dan een beluchter plaatst op je warme uitvoer, dan loopt bij onderdruk je boiler leeg naar je koude invoer. We hebben het toevallig net over legionella
[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 15-07-2023 10:26 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Krijg de koppeling dus ook niet meer goed los, zit echt vast in het verloopstuk. Met een waterpomptang etc… Muur vast.
Ben bang dat ik een nieuwe moet aanschaffen.
Volgens de ‘handleiding’ moet je niks tussen de koppeling en de aansluiting van de WPB doen. Maar ik begrijp dat jullie er gewoon teflon op het schroefdraad hebben gedaan?
[ Voor 8% gewijzigd door Maartens1981 op 15-07-2023 17:30 ]
Op je laatste foto kijk ik volgens mij tegen een fiber afsluitringetje (rood) en in dat geval moet je geen teflon of Loctite gebruiken nee. Wel zijn het ringetjes die je snel kapot draait als ze er net niet recht in zitten of als je het lompvast aandraait.Maartens1981 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:26:
Nou in ieder geval was dit niet een hele fijne aansluiting. Door die perskoppelingen kon ik de boel niet makkelijk los draaien, want zat allemaal mooi strak ingebouwd. En de diëlektrische koppeling ziet er nu ook niet echt goed uit……
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Krijg de koppeling dus ook niet meer goed los, zit echt vast in het verloopstuk. Met een waterpomptang etc… Muur vast.
Volgens de ‘handleiding’ moet je niks tussen de koppeling en de aansluiting van de WPB doen. Maar ik begrijp dat jullie er gewoon teflon op het schroefdraad hebben gedaan?
Ik zou hem voor de zekerheid wel even vervangen. Ik heb ook begrepen dat de groene ringetjes iets beter zijn. Die hebben ze bij alle doe het zelf zaken.
https://www.amazon.nl/afd...id=pla-912886527500&psc=1
Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar water teruglopen via de koudwater aansluiting kan niet. Daarvoor zit de (verplichte) inlaat combinatie in de koudwater invoer van de boiler.Sebazzz schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:14:
[...]
Ik weet niet of een beluchter een strak plan is. Beluchters zijn ervoor om ervoor te zorgen dat bij onderdruk (door wat voor reden dan ook, maar kan ook door een lek ergens zijn of door lokaal onderhoud) het vieze water in bijvoorbeeld je wasmachine niet terugloopt in het leidingnet.
Ik zie even niet hoe "vies" water uit mijn wasmachine kan teruglopen naar m'n koudwater leiding. Laat staan naar die van het warm water.
Het staat een ieder natuurlijk vrij om in deze natuurlijk te doen wat hij/zij wil. Ik zelf heb een afsluiter en een handbediend beluchting kraantje opgenomen om makkelijk de boiler leeg te laten lopen wanneer nodig.
Het kan schade aan je boiler opleveren als je geen (automatische) beluchter hebt afhankelijk van waar je boiler staat opgesteld. Als dit op zolder is en je draait beneden in de keuken een warme kraan open terwijl de koudwater toevoer op de boiler dicht staat (onderhoud of reparatie oid) dan trek je toch een behoorlijk vacuüm op je boiler tank! Dit kan echt (implosie) schade aan je boiler opleveren.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Nee...dat klopt. Daar hoeft geen Teflon oid tussen.[b]Maartens1981 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"Maartens1981 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:25
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Doe je zelf een lol en gooi dat ding wat bij de wp boiler geleverd is bij het oudijzer en monteer deze: https://www.amazon.nl/Som...7-m20-grijs/dp/B07MVW6JZ4.Maartens1981 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:26:
Nou in ieder geval was dit niet een hele fijne aansluiting. Door die perskoppelingen kon ik de boel niet makkelijk los draaien, want zat allemaal mooi strak ingebouwd. En de diëlektrische koppeling ziet er nu ook niet echt goed uit……
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb dat gedrocht van Atlantic ook na verschillende pogingen niet lekdicht kunnen krijgen.
De kleine warmtepompboilers zijn bijna allemaal wandmodellen en de enige wand op zolder beschikbaar die een boiler kan dragen is de muur naar de buren waar nu de CV ophangt. Ik ben een beetje bang voor vibratie, onder een staande kan je tenminste nog veren plaatsen. Dus dan kom ik uit op Ferroli, Hewalex of Nuos Split. Wat is slim?
Iemand ervaring met de gratis in dienst stelling van Ariston voor de split? (Word dan 15m leiding, dus moet waarschijnlijk afgevuld worden.)
De foutcode is Fout 09 Watertemperatuur te hoog (>80 graden), dit komt dus door de Vacuüm buizen die de spiraal in de Wp opwarmt met Glycol.
Is dit in te stellen dat deze fout niet meer voorkomt?
Om de fout te resetten moet de resetknop op het apparaat zelf ingedrukt worden, dit kan dus helaas niet via de app (hij zit in en omkasting)...ook niet erg handig....
[ Voor 4% gewijzigd door Activate op 16-07-2023 22:17 ]
Is het wel goed om hem boven de 80 graden te brengen?Activate schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:13:
Vandaag een foutmelding van mijn Atlantic V4 200l met extra spiraal.
De foutcode is Fout 09 Watertemperatuur te hoog (>80 graden), dit komt dus door de Vacuüm buizen die de spiraal in de Wp opwarmt met Glycol.
Is dit in te stellen dat deze fout niet meer voorkomt?
Om de fout te resetten moet de resetknop op het apparaat zelf ingedrukt worden, dit kan dus helaas niet via de app (hij zit in en omkasting)...ook niet erg handig....
Is het apparaat daarop gemaakt?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Geen idee eigenlijk......Is het wel goed om hem boven de 80 graden te brengen?
Is het apparaat daarop gemaakt?
2. Temperatuur doorheen spiraal mag niet hoger zijn dan 85°C (en max 3 bar - zie in handleiding punt 6.4) en de temperatuur in de kuip zelf niet hoger dan 73°C à 75°C, vanaf 80°C zal de Explorer in foutcode vallen, dit is niet goed voor het toestel. Een voeler kan op onderstaande - met geel aangeduide - plek geplaatst worden, tegen de buitenkant van de kuip van de Explorer, op deze manier kan de temperatuur in de kuip gemeten worden en kan de zonneregeling zich op het gepaste moment stoppen.
Bron: https://atlantic.wecarede...te-worden-met-de-explorer
Dus nee...het is niet goed om de tank boven 75 graden te brengen. Laat staan 80. Dus daar zou ik zeker even een voeler regeling op zetten.
Ik hoop dat je die spiraal niet opwarmt met Glycol. En wel hierom (zelfde bron):
"Opgepast: de glycol-oplossing mag niet direct door de serpentin in de kuip vloeien, want mocht er een lek zijn bestaat de kans op verontreiniging van het tapwater met glycol, dit is wettelijk verboden. De glycol uit de zonnepanelen moet dus eerst via de warmtewisselaar van het zonnestation lopen."
[ Voor 16% gewijzigd door Doggieman op 16-07-2023 23:48 ]
Dit staat dus helaas niet in de standaard handleiding
Ik heb er een extra voeler bij geplaatst om de temp onder in het vat te meten, deze komt max op 77 graden dus nog geen 80 maar wel iets te warm ik zal kijken of ik de PWM van de pomp kan aanappsen waardoor deze temperatuur omlaag gaat.
De druk in de spiraal is 2,5 bar, dat moet dus geen probleem zijn.
Deze vind ik best bijzonder, alle systemen werken volgens mij op deze manier en wettelijk verboden, ik kan er niets over vinden."Opgepast: de glycol-oplossing mag niet direct door de serpentin in de kuip vloeien, want mocht er een lek zijn bestaat de kans op verontreiniging van het tapwater met glycol, dit is wettelijk verboden. De glycol uit de zonnepanelen moet dus eerst via de warmtewisselaar van het zonnestation lopen."
Dit zal misschien voor België gelden?
Zo zie ik o.a. een mengklep die de temperatuur richteng de spiraal beperkt en een expansievat.
Dat expansievat kan ook een 3 bar aflaat zijn.
Je vindt al die regels maar bijzonder, ik zie een fabrikant die de risico's kent en de regelgeving per land.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dank je voor je reactie
Ik vind de regels niet bijzonder het enigste wat ik bijzonder vindt dat het glycol niet (wettelijk) rechtstreeks in de spiraal zou mogen,90% van de installaties in NL werken op deze manier.
Daarom denk ik voor het gemak maar even dat het een regel in Belgie is.
Verder is het systeem zo aangesloten als op het plaatje.
Deze zie ik echter niet de mengklep is volgens mij voor de beveiliging van het water wat uit de boiler komt, dat deze nooit hoger wordt als 62 graden en zo de achterliggende apparatuur niet beschadigd?Zo zie ik o.a. een mengklep die de temperatuur richting de spiraal beperkt en een expansievat.
Dat expansievat kan ook een 3 bar aflaat zijn.
Ik heb de PWM van de zonneboiler pomp hoger gezet, dus iets meer pompcapaciteit waardoor de warmteafgifte aan de boiler minder zou moeten worden.
Geen idee wat en WTB is ....Nouska schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:41:
ook ik heb een vraag: ik heb een 200L WTB voor tapwater en een CV ketel (dieselolie) met laag temperatuur (35 - 40 gr.C max) CV installatie met pomp in de retour leiding (open systeem). Kan ik in plaats van deze ketel één of meer WTB's aansluiten voor de warmtevoorziening? ik denk maximaal 24 KWh nodig te hebben.
24kWh snap ik niet, hoe kom je daar aan?
Algemeen gesteld is een WPB niet geschikt voor cv verwarming, daar heeft ie veel te weinig vermogen voor.
In dit topic wordt wel cv ondersteuning genoemd maar dat gaat om kleine ruimtes korte tijd verwarmen.
Waarom geen (monoblok) L/W warmtepomp kiezen, die heeft de juiste besturing ingebouwd en veel vermogen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Qua isoleren van leidingen is er inderdaad al wat meer discussie geweest, mijn leidingen werden aan de warmwateraansluiting aardig warm, dus vandaar de isolatie. Tot bijna 2 meter vanaf de boiler.
Nu het toch allemaal los moest er een flexibele leiding er tussen gezet en kijken of dit als thermosifon gaat werken.
WTB = warmtepompboiler. 24 KWh is aanbevolen capaciteit van een vervangende elektrische ketel i.p.v. de dieselbrander ketel. Een l/w warmtepomp bleek niet te kunnen (geen ruimte beschikbaar) Wel een grond/water warmtepomp ad meer dan € 100.000,=. Dus onbetaalbaar! Normaal gesproken is een electrische boiler niet gemaakt voor de levering van heet water aan een CV systeem. Desondanks werd ik bekend gemaakt met een technicus die twee boilers in cascade gebruikt heeft als CV verwarmingsketel. Vandaar mijn oproep of dit ook met warmtepompboilers zou kunnen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:55:
[...]
Geen idee wat en WTB is ....
24kWh snap ik niet, hoe kom je daar aan?
Algemeen gesteld is een WPB niet geschikt voor cv verwarming, daar heeft ie veel te weinig vermogen voor.
In dit topic wordt wel cv ondersteuning genoemd maar dat gaat om kleine ruimtes korte tijd verwarmen.
Waarom geen (monoblok) L/W warmtepomp kiezen, die heeft de juiste besturing ingebouwd en veel vermogen.
Een badkamertje of kleine (geïsoleerde) ruimte zou nog wel gaan. Maar zelf zou ik daar nooit aan beginnen.
Gewoon een WPB gebruiken waar die voor gemaakt is. En dat is warm tapwater.
Waar u het over heeft zijn waarschijnlijk geen WPB's maar (zware) electrische boilers? WPB's gaan dat gevraagd vermogen gewoon niet bijhouden.
Als het gaat om het verwarmen van een huis zou u eens kunnen overwegen om L/L warmtepompen te gebruiken als u van uw huidige olie ketel af wilt. Een huis verwarmen met een electrische ketel van COP 1 is natuurlijk hartstikke duur!
Voor warm tapwater koopt u een WPB. Afhankelijk van uw situatie een 200 of 300 liter.
Is die 100.000 een foutje of heeft u echt een offerte gekregen voor dit bedrag? Ik kan u verzekeren dat u dat voor een paar L/L warmtepompen en een WPB niet kwijt zult zijn!
[ Voor 32% gewijzigd door Doggieman op 21-07-2023 00:42 ]
Een wpb haalt zijn warmte uit de lucht, meestal tot -5 graden werkt hij nog maar zal minder warmte leveren.
Het lastige is dat hij alleen goed werkt met een vat vol met water, de warmtepomp kan tot 1,8kW warmte leveren onder normale omstandigheden en ik denk een stuk minder bij vorst.
Je zal dus het vat warm moeten houden waar hij voor gemaakt is en dan onttrek je er nog eens extra warmte aan voor ruimte verwarming, dat levert veel te weinig op.
Vreemd trouwens dat er geen ruimte zou zijn voor een L/W wp en wel voor een rijtje wpb's?
Er zijn elektrische cvketels met een flink vermogen, echter moet je daar wel een zware 3-fasen aansluiting voor hebben en je kan je natuurlijk afvragen of die 24kW lager zou uitvallen indien de woning beter wordt geïsoleerd.
Voordeel is dat zo'n apparaat relatief klein is en er geen grote voorraad water warm wordt gehouden.
De berekening zal op basis van dat diesel apparaat gebaseerd zijn, je kan ook op andere manieren een warmteverlies berekening maken die gericht is op het pand en diens omstandigheden.
Wellicht is zo'n diesel apparaat eigenlijk te zwaar uitgevoerd met het doel om snel te kunnen verwarmen, daarom vraag ik me af of die 24kW realistisch is want ik vind het erg veel zonder iets van het pand te weten.
De outlet is voorzien van een geïsoleerde buis naar buiten en uiteraard is de slang voor condensatie en afvloeiing van condens aangesloten.
In hoeverre is dit normaal en/of schadelijk?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Paar tientjes goedkoper zou misschien nog lukken via ebay : https://www.ebay.de/sch/i...A+%7C&_trksid=m5467.l1311RichieB schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:45:
Zo, de Wilo Star Nova Z circulatiepomp is aardig in prijs gestegen. Ik kan hem voor €130 in huis hebben, maar hopelijk weet iemand een betaalbaarder alternatief?
Ik had hem voor 86 euro maar dat is al weer even geleden.
De instelmogelijkheden en de menu structuur vind ik niet erg uitgbreid.
1. ik zie dat de legionella run 4 x per maand plaats vindt. echter niet wanneer. is dit te beinvloeden?
na de run spoel ik de leidingen even door maar weet nu niet wanneer. ik dit kan doen
2. kan ik de water temperatuur op een vaste stand zetten?
3. graag zie ik de actuele temparatuur (semi) permanent. is dit te regelen of in te stellen.
bij mijn vorige wpb de Edel Auer Air had ik bovengenoemde punten wel
terugbladeren in dit topic of op het forum leverde mij niets op.
misschien wel als je de afschrijving van de pomp meerekent, tenzij hij juist eerder stuk gaat door het vaker schakelen.RichieB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:41:
Ik wil mijn Atlantic V4 gaan inzetten als bijverwarming in de CV retour. De hercirculatiepomp daarvoor heb ik net besteld. Aangezien dat ding 5W verbruikt kost het 24x7 gebruik zo'n €13 per jaar (flink minder als ik PV overproductie heb). Zet ik hem alleen in de winter aan zal het zo'n €4 per jaar zijn. Dan loont het toch niet om die pomp intelligent te schakelen alleen als de CV pomp loopt?
Maar inderdaad, verbruikt bijna niets.
Wel kan het zijn dat de keuze om de Atlantic als bijverwarming te gebruiken je geld gaat kosten. Want is het alternatief niet goedkoper in gebruik?
Ik zou proberen te voorkomen dat je die atlantic op een hoge temperatuur aan het houden bent voor goede warmte overdracht. hoge temperatuur = lage COP.
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 28-07-2023 09:51 ]
Zou ook ooit mijn ketel willen vervangen en miss een warmtepompb, daarvan uit de nieuwsgierigheid
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:49:
[...]
misschien wel als je de afschrijving van de pomp meerekent, tenzij hij juist eerder stuk gaat door het vaker schakelen.
Maar inderdaad, verbruikt bijna niets.
hij kan het wel, het is alleen inefficient. je gebruikt dan de spiraal die door de boiler loopt als een warmtewisselaar en gaat daarmee een vloerverwarming opwarmen bijvoorbeeld.k_ers schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:52:
Uit nieuwsgierigheid, hoe ga je hier mee bijverwarming. Begreep altijd dat een warmtepomp boiler dit niet aankon of zie ik iets over het hoofd.
Zou ook ooit mijn ketel willen vervangen en miss een warmtepompb, daarvan uit de nieuwsgierigheid
[...]
Het is dan dus wel belangrijk dat het SWW water in de boiler een vrij hoge temperatuur heeft.
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:54:
[...]
hij kan het wel, het is alleen inefficient. je gebruikt dan de spiraal die door de boiler loopt als een warmtewisselaar en gaat daarmee een vloerverwarming opwarmen bijvoorbeeld.
Het is dan dus wel belangrijk dat het SWW water in de boiler een vrij hoge temperatuur heeft.
nee dat zou ik nooit doen. Ik gebruik mijn WPB liever zo efficient mogelijk.k_ers schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:29:
Aha oke, maar ga jij hier een vloerverwarming en toevallig radiatoren mee verwarmen?
[...]
Welke WPB? En waarom zou een legionellarun condens veroorzaken, dat gebeurd met het elektrisch element.nwagenaar schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:40:
Vraagje, mijn WPB lijkt behoorlijk wat water te hebben bij de inlet aan binnenkant net voor de warmte wisselaar. Ik vermoed dat dit condens is als gevolg van de legionella run van afgelopen nacht.
bij de Atlantic gaat de legionellarun gewoon zonder het elektrische element.Sebazzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:36:
[...]
Welke WPB? En waarom zou een legionellarun condens veroorzaken, dat gebeurd met het elektrisch element.
Nee hoor, bij mij niet. Hij verwarmd het grootste deel met warmtepomp (tot ongv. 62 graden) en stoom met het elektrisch element @ 1800W door tot 70 graden.de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:43:
[...]
bij de Atlantic gaat de legionellarun gewoon zonder het elektrische element.
dan zou ik dat element maar eens snel uitzetten. het is een stuk goedkoper om alleen de warmtepomp te gebruiken.Sebazzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:56:
[...]
Nee hoor, bij mij niet. Hij verwarmd het grootste deel met warmtepomp (tot ongv. 62 graden) en stoom met het elektrisch element @ 1800W door tot 70 graden.
Welke instelling is dat dan?de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:05:
[...]
dan zou ik dat element maar eens snel uitzetten. het is een stuk goedkoper om alleen de warmtepomp te gebruiken.
Elektrisch element uitschakelen of iets dergelijks. genoeg over te vinden in dit topic.
Het alternatief is mijn CV ketel met een minimaal vermogen van 7,5 kW. Die is veel te groot bemeten en pendelt eigenlijk het hele stookseizoen behalve als het buiten vriest. Door de 1,7 kW van de WPB te gebruiken hoop ik juist minder gas te verbruiken en minder van mijn PV kWh terug te hoeven leveren. Afhankelijk van de gasprijs en teruglevertarieven kan dat wel degelijk goedkoper uitpakken.de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:49:
[...]
Wel kan het zijn dat de keuze om de Atlantic als bijverwarming te gebruiken je geld gaat kosten. Want is het alternatief niet goedkoper in gebruik?
Ik moet het allemaal nog gaan testen natuurlijk, maar het hangt er een beetje vanaf hoe snel het CV retourwater wordt opgewarmd. Mijn CV Ta = 50 en Tr = 40 du ik hoop dat de WPB op 45 of 50 al goed werkt. Moet die op 55 of 60 staan om de Tr genoeg te verhogen dan is het misschien inderdaad een dom idee want te lage COP en daardoor te duur.Ik zou proberen te voorkomen dat je die atlantic op een hoge temperatuur aan het houden bent voor goede warmte overdracht. hoge temperatuur = lage COP.
Als ik dit hoor klinkt het behoorlijk kansloos. Het temperatuurverschil zal veel groter moeten zijn voor een beetje fatsoenlijke warmteoverdracht. Die spiraal zit dacht ik ook nog eens redelijk onderin de boiler...RichieB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Het alternatief is mijn CV ketel met een minimaal vermogen van 7,5 kW. Die is veel te groot bemeten en pendelt eigenlijk het hele stookseizoen behalve als het buiten vriest. Door de 1,7 kW van de WPB te gebruiken hoop ik juist minder gas te verbruiken en minder van mijn PV kWh terug te hoeven leveren. Afhankelijk van de gasprijs en teruglevertarieven kan dat wel degelijk goedkoper uitpakken.
[...]
Ik moet het allemaal nog gaan testen natuurlijk, maar het hangt er een beetje vanaf hoe snel het CV retourwater wordt opgewarmd. Mijn CV Ta = 50 en Tr = 40 du ik hoop dat de WPB op 45 of 50 al goed werkt. Moet die op 55 of 60 staan om de Tr genoeg te verhogen dan is het misschien inderdaad een dom idee want te lage COP en daardoor te duur.
Bovendien is de WPB dan continu aan het verwarmen in de range 50-62 graden en dan is het op zijn minst efficient, zeer lage COP.
Met gas verwarmen gaat een stuk goedkoper zijn.
Zelfs bij optimaal gebruik van de WPB voor SWW doeleinden is de WPB maar marginaal goedkoper dan via gas water verwarmen.
Lees het topic, en dan met name deel 1 maar eens terug. Dit is al erg vaak besproken.
Misschien kun je het zelfs beter andersom gebruiken. je WPB deels bijwarmen met je CV retour water. Daar is die spiraal voor ontworpen namelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-07-2023 11:35 ]
Ik heb radiatoren en 1 convectorput, allemaal met booster fans. In 1 ruimte is ook 25 m2 vvw aanwezig. CV Ta = 50 en Tr = 40 (of 45 als ik de pompsnelheid verhoog). Dat lijken me temperaturen waar de WPB wel wat mee kan door de Tr iets te verhogen. Mijn CV slaat af als de Ta 55 wordt, door de nalooptijd op 1 uur te zetten hoop ik dat de WPB de Tr rond de 45 graden kan houden. Het zal wat spelen zijn met de pompsnelheid en de nalooptijd om dit goed te laten werken.k_ers schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:52:
Uit nieuwsgierigheid, hoe ga je hier mee bijverwarming. Begreep altijd dat een warmtepomp boiler dit niet aankon of zie ik iets over het hoofd.
[...]
Het gaat om een Haier HP200M3 WPB; de aanname dat het door de legionellarun kwam omdat ik deze had ingesteld rond een bepaalde tijd waarbij daarvoor geen (of amper) condens te zien was en daarna wel (iig iets meer dan ik verwacht had).Sebazzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:36:
[...]
Welke WPB? En waarom zou een legionellarun condens veroorzaken, dat gebeurd met het elektrisch element.
Uiteindelijk heb ik het probleem zelf verholpen, de condensafvoer zat iets te hoog waardoor het condenswater slecht kon weglopen; na de afvoer te hebben aangepast kwam alle resterende condenswater eruit en sindsdien geen problemen meer
Wees daar voorzichtig mee want bij lagere buiten temperaturen gaat dat met het toegepaste gas in de Atlantic niet altijd lukken 70 graden.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Als mijn HR CV mooie lange runs kan maken wel, zeker. Maar dat lukt dus zelden. Ook is de minimale Ta van mijn CV vrij hoog. Onder de 40 graden slaat hij meteen af, maar kan ik met de WPB wel halen. Door de CV pomp te limiteren kan ik de flow en de Tr omlaag brengen. Ta 35 en Tr 20 ofzo lijkt me ideaal.de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Als ik dit hoor klinkt het behoorlijk kansloos. Het temperatuurverschil zal veel groter moeten zijn voor een beetje fatsoenlijke warmteoverdracht. Die spiraal zit dacht ik ook nog eens redelijk onderin de boiler...
Bovendien is de WPB dan continu aan het verwarmen in de range 50-62 graden en dan is het op zijn minst efficient, zeer lage COP.
Met gas verwarmen gaat een stuk goedkoper zijn.
Tenzij je vrijwel gratis kWh over hebt van je PV. Ja, ook in de winter: ik heb nu 18 MWp liggen.Zelfs bij optimaal gebruik van de WPB voor SWW doeleinden is de WPB maar marginaal goedkoper dan via gas water verwarmen.
Dat heb ik gedaan. Ik heb ervaringen van @nike en @Just_DH gevonden. Geen wonderen inderdaad, maar het werkt wel.Lees het topic, en dan met name deel 1 maar eens terug. Dit is al erg vaak besproken.
Calypso settings zijn eh vrij minimaal, heb ik ook gemerkt inderdaad..montebaldo55 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:24:
Recent is bij mij een Atlantic Calypso VM 150 geplaatst.
De instelmogelijkheden en de menu structuur vind ik niet erg uitgbreid.
1. ik zie dat de legionella run 4 x per maand plaats vindt. echter niet wanneer. is dit te beinvloeden?
na de run spoel ik de leidingen even door maar weet nu niet wanneer. ik dit kan doen
2. kan ik de water temperatuur op een vaste stand zetten?
3. graag zie ik de actuele temparatuur (semi) permanent. is dit te regelen of in te stellen.
bij mijn vorige wpb de Edel Auer Air had ik bovengenoemde punten wel
terugbladeren in dit topic of op het forum leverde mij niets op.
Ja, hij kan wel op vaste temp gezet worden (manual, 45 50 of 55C) , maar huidige temp zien is mij ook nog niet gelukt.
:strip_exif()/f/image/adAvzbplHslpSYYdb7dCuSyy.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6i5m4KaAKcOSCiV0KHVyU4AL.jpg?f=user_large)
Ik kan deze versie (in Frankrijk) kopen voor €95 mochten er nog meer geïnteresseerden zijn...
Het vermogen is gewoon te klein en totaal niet rendabel, dat heb ik de harde manier geleerd.
Nu heb ik 2 gescheiden systemen, 1 wtb voor sww en 1 wp voor cv.
Wat ik nog ga proberen is mijn wp gebruiken om de wpb te verwarmen door die coil heen.
-edit-
De spiraal is even leuk als je 1 radiator een uurtje nodig hebt maar verder niet.
Voor zover ik in het Hewalex topic lees kan hij direct op het cv circuit dus in principe zoals ik nu heb.
Lucht kan hij delen met de wpb en dan zorg ik dat ze niet tegelijk draaien iivm te veel ventilatie.
Ik merk dat hier de airco's onder bepaalde omstandigheden te weinig warmte geven, dat komt omdat ze vrij klein zijn (3,5kW voor 50m2) en bij vorst minder warmte leveren.
Sinds het gas duur is helpen de buren blijkbaar minder mee, de trend was elk jaar minder verbruik.
Als die Hewalex 2kW kan leveren dan helpt dat zeker, een kacheltje op 1kW voldoet in de huiskamer al.
Ik ga nog steeds niet alle radiators gebruiken maar alleen waar het nodig is.
De Hewalex in het hok proppen waar nu al erg veel apparatuur in zit wordt lastig, eigenlijk kan hij alleen boven de wpb en dan zit ie voor een lichtpunt en heb ik erg weinig ruimte om te sleutelen.
Dan zou ik alles eerst moeten voorbereiden en als laatste de Hewalex ophangen.
In de kamer er naast heb ik een 30cm dak doorvoer en hoef ik alleen de cv leidingen daar te brengen.
Maar goed, eerst eens zien hoe- en of ik de subsidie kan regelen want zonder dat wordt het me te duur
Een extra spiraal in de boiler is bedoeld voor een externe warmtebron en niet om de cv te verwarmen. Bij garantieaanvragen grote kans dat deze wordt afgewezen. Een warmtepompboiler is daar niet voor ontworpen.nike schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:31:
@RichieB Je Warmtepomp boiler gebruiken met de extra coil om die te gebruiken voor cv werkt voor geen meter.
Het vermogen is gewoon te klein en totaal niet rendabel, dat heb ik de harde manier geleerd.
Nu heb ik 2 gescheiden systemen, 1 wtb voor sww en 1 wp voor cv.
Wat ik nog ga proberen is mijn wp gebruiken om de wpb te verwarmen door die coil heen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nee. Maar wel dat als hij stuk gaat je mogelijk alsnog geen garantie hebt vanwege verkeerd gebruik.RichieB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:31:
@Carboy54 Suggereer je nu dat een WPB stuk gaat van het te vaak verwarmen van het boilervat? Waar ligt die grens dan? Of bedoel je iets anders met “garantieaanvragen”?
Goed lezen er staat dat een warmtepomp boiler niet is ontworpen voor cv verwarming. Dat is wat anders dan 4 uurtjes per dag op een gemiddeld vermogen tapwater produceren. En even de compressor vervangen van een atlantic is geen sinecure.RichieB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:31:
@Carboy54 Suggereer je nu dat een WPB stuk gaat van het te vaak verwarmen van het boilervat? Waar ligt die grens dan? Of bedoel je iets anders met “garantieaanvragen”?
Juist jij begrijpt het .de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:31:
[...]
Nee. Maar wel dat als hij stuk gaat je mogelijk alsnog geen garantie hebt vanwege verkeerd gebruik.
Technisch gezien sluit je de wpb volgens het boekje op de cv installatie aan.
Sterker nog, een Atlantic heeft alles in huis zoals de mogelijkheid van recirculatie en zelfs continu bedrijf in het menu.
Continue bedrijf laat alleen de ventilator lopen, zodat je warmtepompboiler een soort mechanische ventilatie wordt. De warmtepomp zelf loopt niet dan.Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:31:
Sterker nog, een Atlantic heeft alles in huis zoals de mogelijkheid van recirculatie en zelfs continu bedrijf in het menu.
Dat is iets anders, ik bedoel dit:Sebazzz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:34:
[...]
Continue bedrijf laat alleen de ventilator lopen, zodat je warmtepompboiler een soort mechanische ventilatie wordt. De warmtepomp zelf loopt niet dan.
Continu draaien dus met een hoge temperatuur, kan je hem nog zwaarder dan dat belasten•Circulatiekringloop:
Deze modus moet altijd verplicht worden geactiveerd wanneer een sanitair circuit is geïnstalleerd. De ingestelde temperatuur wordt gefixeerd op 65ºC en de werking van de warmtepomp wordt aangepast. Het product mag continu werken (de programmering is niet beschikbaar).
Want op de wpb kan je dus ook een zonneboiler aansluiten om zo de wpb te ondersteunen en hiervoor wil ik dan de wp gebruiken.
Ik weet nog niet wat het voordeel of nadeel kan zijn behalve dat de wpb sneller opgewarmt is.
-edit-
Heb je het over mij of over jezelf?
Dat beweert niemand hier.er staat dat een warmtepomp boiler niet is ontworpen voor cv verwarming.
Maar waarom heeft de Atlantic dan een continue modus? Of je de warmte eruit haalt via de coil of via een circulatiekringloop maakt voor de WPB niet uit. Die zal gewoon het vat op temperatuur gaan houden.Dat is wat anders dan 4 uurtjes per dag op een gemiddeld vermogen tapwater produceren.
Nogmaals: waarom zou de compressor stuk gaan van (semi-)continue gebruik?En even de compressor vervangen van een atlantic is geen sinecure.
Dat mag natuurlijk, wel in de gaten houden dat de waterdruk lager is dan de wpb spiraal mag hebben.nike schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:14:
Ik bedoelde eigenlijk om de wp te laten draaien als sanitair run en via de coil de wpb te verwarmen zodat de compressor van de wpb niet te lang aan hoeft als de wp toch al draait.
Want op de wpb kan je dus ook een zonneboiler aansluiten om zo de wpb te ondersteunen en hiervoor wil ik dan de wp gebruiken.
Ik weet nog niet wat het voordeel of nadeel kan zijn behalve dat de wpb sneller opgewarmt is.
Aan de andere kant is het juist wel fijn als de wp geheel uit kan wanneer je niet verwarmt.
:strip_exif()/f/image/P5w99pw99nShqo99V7AwVAU8.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.westfalia.eu/...or-koud-of-warm-water.htm
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/
Warm water meter gekoppeld aan de homewizard watermeter. Kortom ik kan nu mooi data verzamelen om te bepalen of ik in de toekomst naar een 150 liter (calypso?) of groter vat toe moet. Qua ruimte op zolder en erg krappe trap zou dat namelijk de mooiste oplossing zijn voor mij
Mijn regendouche van 9,5l/min lijkt grofweg 6l/min aan water van 60 graden te vragen. Dat zou dus iets van 20 minuten douchen betekenen....
Ik heb een Calypso 150 met regendouche 🙂bazzzzzz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:54:
Zo de eerste stap richting een WPB is hier gemaakt:
[Afbeelding]
https://www.westfalia.eu/...or-koud-of-warm-water.htm
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/
Warm water meter gekoppeld aan de homewizard watermeter. Kortom ik kan nu mooi data verzamelen om te bepalen of ik in de toekomst naar een 150 liter (calypso?) of groter vat toe moet. Qua ruimte op zolder en erg krappe trap zou dat namelijk de mooiste oplossing zijn voor mij
Mijn regendouche van 9,5l/min lijkt grofweg 6l/min aan water van 60 graden te vragen. Dat zou dus iets van 20 minuten douchen betekenen....
Ik heb gewoon de gok gewaagd, we wonen (voorlopig) met 2 en gaat prima. Ik heb eerder al een ecosaver begrenzertje in de kop gedaan, ui het hoofd de 8L/min. Eerste week is het even wennen maar daarna weet je niet meer anders, en scheelt toch zeker wat water!
20min klinkt als niet lang maar we hebben alleen in een lui weekend en ook nog eens achter elkaar douchen dat de tweede merkt dat de douche niet door-en-door warm meer is. Je kan overwegen voor die momenten een klein doorstroom verwarmertje erop te zetten om dat punt nog verder te rekken maar COP1..
Qua inbouw een mooie maat en echt stil (MVbox achtig volume zonder aftimmeren. Je kan ook kijken of je toch een split kwijt kan, dan is de tank qua inhoud groter maar omdat de techniek buiten hangt inbouw kleiner! Via Werkspot een airco monteur laten afpersen en checken kost een paar honderd en heb je ook een subsidie factuur!
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Hij gaat zeker niet gelijk stuk. Maar de levensduur zal wel verkort worden natuurlijk, het is hetzelfde als je koelkastdeur open laten staan waardoor deze continu werkt. Voor mij is het allemaal hobby dus stel hij zou wat eerder kapot gaan jammer dan. Het vermogen is wel zeer beperkt, je kan ongeveer 500m3 gas per jaar ermee vervangen tegen een COP van 2. Financieel niet interessant dus maar het werkt wel, ik ben van 1200m3 naar 450m3 per jaar gegaan. De spiraal is opgenomen in de retourleiding van de CV ketel.RichieB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:34:
Nogmaals: waarom zou de compressor stuk gaan van (semi-)continue gebruik?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
het lijkt me veel interessanter om gewoon 2 (of 3 of 4) WP boilers in cascade te gebruiken voor verwarming. Dus zonder überhaupt warm tapwater er mee te maken. Ben benieuwd welke COP dan gehaald kan worden.Jim423 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:18:
[...]
Hij gaat zeker niet gelijk stuk. Maar de levensduur zal wel verkort worden natuurlijk, het is hetzelfde als je koelkastdeur open laten staan waardoor deze continu werkt. Voor mij is het allemaal hobby dus stel hij zou wat eerder kapot gaan jammer dan. Het vermogen is wel zeer beperkt, je kan ongeveer 500m3 gas per jaar ermee vervangen tegen een COP van 2. Financieel niet interessant dus maar het werkt wel, ik ben van 1200m3 naar 450m3 per jaar gegaan. De spiraal is opgenomen in de retourleiding van de CV ketel.
Ben al langer aan het nadenken over meerdere kleine WP's in cascade voor de verwarming. Dan is in elk geval het minimum vermogen mooi laag...
Zwerius Kriegsman
Daar kon ik 600m3 gas mee besparen.
snameroc
Dan beter een Hewalex 3.0kW met €2400 subsidiesnameroc schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:31:
Kun je dan niet beter een Savent nemen?
Daar kon ik 600m3 gas mee besparen.
Daar ben ik nu mee bezig voor cv als aanvulling op de airco's die hier wat krap bemeten zijn.
snameroc
Wat wil je daarmee bereiken? Met een hoge eindtemperatuur wordt de totale COP laag terwijl je voor verwarming helemaal geen hoge temperatuur nodig hebt. Twee warmtepompen in serie met elk b.v. COP 5 betekent niet dat de totale COP ook 5 is.Zwerius schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:46:
[...]
het lijkt me veel interessanter om gewoon 2 (of 3 of 4) WP boilers in cascade te gebruiken voor verwarming. Dus zonder überhaupt warm tapwater er mee te maken. Ben benieuwd welke COP dan gehaald kan worden.
Ben al langer aan het nadenken over meerdere kleine WP's in cascade voor de verwarming. Dan is in elk geval het minimum vermogen mooi laag...
Stel er is 5 kWh thermisch nodig om een hoeveelheid water op te warmen van 20 °C naar 40 °C. Dan is er dus 10 kWh thermisch nodig om van 20 °C naar 60 °C te gaan. De eerste WP haalt 6.4 kWh thermisch van buiten met 1.6 kWh elektrisch (COP = 5), de tweede WP haalt 8 kWh thermisch van binnen met 2 kWh elektrisch (COP = 5). De totale COP is dan 10 kWh / 3.6 kWh = 2.78.
Dat is nog een deel van de puzzel, ik kan de boel in principe scheiden met een eigen dak doorvoer.snameroc schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:42:
Maar dat ontrek je niet meer aan de standaard ventilatie stroom zonder over ventilatie te hebben.
De kamer waar hij komt zou dan een deel van de lucht kunnen toevoeren (via een rooster en de deur).
Bij mij telt over-ventilatie zeker mee want de airco's kunnen het soms maar net aan, boven verwarm ik veel minder dus wellicht valt het mee als ik daar een deel afzuig en de rest van buiten.
Deze mogelijkheid heb ik ook gezien en wil daar gebruik van maken. Ik heb een Atlantic Explorer 200 Ltr.Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:15:
De PV ingang werkt best eenvoudig, je zet er 230V op en dan start de wpb met opwarmen als ie niet draaide.
Haal je de spanning weg dan stopt hij na een minuut of 10.
Wel praktisch is dat hij met PV contact actief blijft tot hij 62 graden bereikt, zonder PV is dat de ingestelde temperatuur op het display.
Ik heb een HomeWizard en kan met een energy-socket schakelen. Als ik dus een kabel aan de juiste klemmen, B1 en B2, in de WPboiler bevestig en verder aansluit op de energy-socket kan dat dan? Ik stel de energy-socket dan zodanig in dat als er PV stroom opgewekt wordt, van bv 1.000 W, dat dan de stroom doorgelaten wordt. Bij minder stroom schakelt deze weer af. Klopt dat?
zo simpel is het ja. maar het is niet zo dat er stroom 'doorgelaten' wordt. Het is gewoon een aan/uit signaal en jij bepaalt met je smart switch wanneer dit signaal gegeven wordt. Je kunt ook bij 30W al aangeven dat hij aan moet gaan. die 30W wordt dan niet doorgelaten, het apparaat pakt gewoon stroom van het net en/of je panelen.Arbez schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Deze mogelijkheid heb ik ook gezien en wil daar gebruik van maken. Ik heb een Atlantic Explorer 200 Ltr.
Ik heb een HomeWizard en kan met een energy-socket schakelen. Als ik dus een kabel aan de juiste klemmen, B1 en B2, in de WPboiler bevestig en verder aansluit op de energy-socket kan dat dan? Ik stel de energy-socket dan zodanig in dat als er PV stroom opgewekt wordt, van bv 1.000 W, dat dan de stroom doorgelaten wordt. Bij minder stroom schakelt deze weer af. Klopt dat?
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 31-07-2023 11:04 ]
Lijkt erg veel op de Somfy Connexoon die ik hier heb. Toch eens proberen of dat ook werkt!RichieB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:24:
Even voor de zekerheid: dit is Cozytouch bridge v1 met de RJ45 poort, toch? Dat heb ik liever dan de v2 met (alleen?) Wifi.
[Afbeelding]
Ik kan deze versie (in Frankrijk) kopen voor €95 mochten er nog meer geïnteresseerden zijn...
Iemand die dit al geprobeerd heeft of weet?
Volgens mij werkt dat niet omdat die met een andere server praat.loyske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:16:
[...]
Lijkt erg veel op de Somfy Connexoon die ik hier heb. Toch eens proberen of dat ook werkt!
Ik zie wel topics over rooten voor lokaal gebruik, maar hhij kent in principe alleen apparaten waar hij voor is gemaakt (rolluiken enz.).
Zie wel een IO apparaat, maar verder staat er communicatiefout bij in de Somfy app.Speedy-Andre schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Volgens mij werkt dat niet omdat die met een andere server praat.
Ik zie wel topics over rooten voor lokaal gebruik, maar hhij kent in principe alleen apparaten waar hij voor is gemaakt (rolluiken enz.).
Dat bevestigt mijn idee, op de server waar hij kijkt vindt hij geen apparaten die niet van Somfy zijn.loyske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:29:
[...]
Zie wel een IO apparaat, maar verder staat er communicatiefout bij in de Somfy app.
De Cozytouch verbindt met een speciale server en dat is ergens geprogrammeerd.
Top, Peer, dankjewel.de Peer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:03:
[...]
zo simpel is het ja. maar het is niet zo dat er stroom 'doorgelaten' wordt. Het is gewoon een aan/uit signaal en jij bepaalt met je smart switch wanneer dit signaal gegeven wordt. Je kunt ook bij 30W al aangeven dat hij aan moet gaan. die 30W wordt dan niet doorgelaten, het apparaat pakt gewoon stroom van het net en/of je panelen.
Nu kan ik vooruit en de zaak aansluiten!
Maar ik wil helemaal ook niet tot 60°C opwarmen. En ook geen WP's in serie zetten (in elk geval niet koelmiddelzijdig).Martin7182 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:55:
[...]
Wat wil je daarmee bereiken? Met een hoge eindtemperatuur wordt de totale COP laag terwijl je voor verwarming helemaal geen hoge temperatuur nodig hebt. Twee warmtepompen in serie met elk b.v. COP 5 betekent niet dat de totale COP ook 5 is.
Stel er is 5 kWh thermisch nodig om een hoeveelheid water op te warmen van 20 °C naar 40 °C. Dan is er dus 10 kWh thermisch nodig om van 20 °C naar 60 °C te gaan. De eerste WP haalt 6.4 kWh thermisch van buiten met 1.6 kWh elektrisch (COP = 5), de tweede WP haalt 8 kWh thermisch van binnen met 2 kWh elektrisch (COP = 5). De totale COP is dan 10 kWh / 3.6 kWh = 2.78.
Ik wil gewoon de WP-boiler gebruiken als WP voor verwarming.
Ik wil dus het CV-water door het boilervat sturen. En dan evt. door een tweede (en derde).
In de eerste wordt het CV-water dan bijv 2°C opgewarmd. Als het buiten kouder wordt, gaat ook de 2e WP-boiler meedoen. Ook bijv. weer 2 °C opwarmen. En als het buiten nog kouder wordt een 3e WP-boiler erbij.
Ik kan ze evt. ook parallel zetten. Maar dat maakt voor het totaalplaatje niet zo veel uit.
Het gaat mij er uiteindelijk om, dat ik 3 kleine WP's gebruik, die ik in cascade kan laten werken.
Het hoeven voor mij geen WP-boilers te zijn, maar dat zijn ongeveer de enige die ik met dit soort lage thermische vermogens kan kopen.
Natuurlijk zijn in deze teopassing de opslagvaten van de WP-boilers feitelijk ondingen, maar die zitten vaak zodanig aan de WP gekoppeld, dat ze moeilijk van elkaar los te koppelen zijn.
Zwerius Kriegsman
Kijk dan naar de Hewalex 3kW en zet er daarvan 2 parallel. lekker compact!Zwerius schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:44:
[...]
Maar ik wil helemaal ook niet tot 60°C opwarmen. En ook geen WP's in serie zetten (in elk geval niet koelmiddelzijdig).
Ik wil gewoon de WP-boiler gebruiken als WP voor verwarming.
Ik wil dus het CV-water door het boilervat sturen. En dan evt. door een tweede (en derde).
In de eerste wordt het CV-water dan bijv 2°C opgewarmd. Als het buiten kouder wordt, gaat ook de 2e WP-boiler meedoen. Ook bijv. weer 2 °C opwarmen. En als het buiten nog kouder wordt een 3e WP-boiler erbij.
Ik kan ze evt. ook parallel zetten. Maar dat maakt voor het totaalplaatje niet zo veel uit.
Het gaat mij er uiteindelijk om, dat ik 3 kleine WP's gebruik, die ik in cascade kan laten werken.
Het hoeven voor mij geen WP-boilers te zijn, maar dat zijn ongeveer de enige die ik met dit soort lage thermische vermogens kan kopen.
Natuurlijk zijn in deze teopassing de opslagvaten van de WP-boilers feitelijk ondingen, maar die zitten vaak zodanig aan de WP gekoppeld, dat ze moeilijk van elkaar los te koppelen zijn.
krijg je nog geld toe ook vanwege de subsidie.
Op zich zou dat een leuke zijn, maar zoals bij veel WP-fabrikanten geeft men onvolledige technische gegevens.de Peer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:46:
[...]
Kijk dan naar de Hewalex 3kW en zet er daarvan 2 parallel. lekker compact!![]()
krijg je nog geld toe ook vanwege de subsidie.
Uit de (Poolse) handleiding meen ik op te maken, dat dit apparaat werkt tot -7°C luchttemperatuur.
Hoewel krap voor de piekdagen, zou ik daarmee mischien nog kunnen leven, maar ik vindt nergens gedetailleerde gegevens over vermogen en COP bij lage lucht(=warmtebron)temperaturen.
En natuurlijk al helemaal niet in combinatie met de door mij gewenste watertemperaturen (zeg eens tussen de 23 en 30 graden afhankelijk van het seizoen).
Zwerius Kriegsman
Hier heb ik de Hewalex ook nog in de doos staan, je kan de aanvoer lucht van de ventilatiebox bijmengen. Dan zou dat probleem van -7 opgelost zijn.Zwerius schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:02:
[...]
Op zich zou dat een leuke zijn, maar zoals bij veel WP-fabrikanten geeft men onvolledige technische gegevens.
Uit de (Poolse) handleiding meen ik op te maken, dat dit apparaat werkt tot -7°C luchttemperatuur.
Hoewel krap voor de piekdagen, zou ik daarmee mischien nog kunnen leven, maar ik vindt nergens gedetailleerde gegevens over vermogen en COP bij lage lucht(=warmtebron)temperaturen.
En natuurlijk al helemaal niet in combinatie met de door mij gewenste watertemperaturen (zeg eens tussen de 23 en 30 graden afhankelijk van het seizoen).
https://dawi.eu/wp-conten...p_pcwu-25kw_installer.pdfZwerius schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:02:
[...]
Op zich zou dat een leuke zijn, maar zoals bij veel WP-fabrikanten geeft men onvolledige technische gegevens.
https://www.hewalex.pl/of...kowej/pcwu-30kw-eko-30kw/
COP kun je aflezen en is niet erg hoog inderdaad. Echter kost dit ding ook bijna niets. Voor de piekdagen zou ik dan bijmengen inderdaad.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-07-2023 13:14 ]
Zoja stel je de cv ook anders in ? want wpb water is 55 graden en Cv ketel water +60 graden. Is het dan zo dat Cv ketel nog verder gaat verwarmen tot 60 graden. Hoe los je zoiets op ? (cv tap water temperatuur lager zetten)
Zie onderstaand schema
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KMj4LjwRbUP6FlkasdU3h1RG.jpg?f=user_large)
Interessant! Daarvoor is een veel simpelere manier om te rooten beschikbaar. Wellicht werkt dat ook met de Cozytouch bridge.loyske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:16:
[...]
Lijkt erg veel op de Somfy Connexoon die ik hier heb. Toch eens proberen of dat ook werkt!
[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 31-07-2023 17:14 ]
Helaas werkt dat bij mij niet. Ik heb al ventilatie met WTW en de afvoerlucht naar buiten is in die situatie dus al knap koud.Leudal schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:07:
[...]
Hier heb ik de Hewalex ook nog in de doos staan, je kan de aanvoer lucht van de ventilatiebox bijmengen. Dan zou dat probleem van -7 opgelost zijn.
Zwerius Kriegsman
Breekt die trouwens af door de kalk in het water of iets anders?
Hier staat de Atlantic Explorer v3 precies 5 jaar, nog nooit naar gekeken of vervangen.wittmann1982 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:42:
Heeft iemand al eens de anode vervangen/ geinspecteerd van een vaillant arostor? Wij hebben nu anderhalf jaar de 150 in gebruik. De handleiding zegt jaarlijkse inspectie btw, dus tijd dat ik die eens open maak. Ben benieuwd hoelang jullie met die anode doen.
Ik wil er wel eens naar kijken maar dan moet de 270ltr. water eruit.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Geen ervaring mee, maar als je de CV instelt op b.v. 60 °C, dan gaat hij niet verder dan die temperatuur. Ik zou de WPB wat lager instellen, b.v. op 40 °C, zodat hij lekker efficient draait. Wel wekelijks anti-legionellarun gebruiken, want 60 °C voor een paar seconden is denk ik te kort om alle beestjes te doden.stefanv010 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:59:
Iemand ervaring met het koppelen van de wpb naar Cv ketel voor zodat bij een lege boiler of onvoldoende temperatuur de cv het overneemt ?
Zoja stel je de cv ook anders in ? want wpb water is 55 graden en Cv ketel water +60 graden. Is het dan zo dat Cv ketel nog verder gaat verwarmen tot 60 graden. Hoe los je zoiets op ? (cv tap water temperatuur lager zetten)
Zie onderstaand schema
[Afbeelding]
De anodes slijten (expres) door opoffering doordat het metaal van de anode onedeler is dan het materiaal van de boiler. Dat is dus ook de bedoeling omdat anders de boiler (vaak van ijzer, bij RVS en koper heb je dat dus niet) zelf wordt aangetast.
Ik heb de volgende inspectie nu staan voor over 4 jaar. Dan is de boiler 8,5 jaar oud.
Zo ziet het eruit als ie al redelijk is aangetast, de mijne was veel minder:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NiutFW3Df0W3AcDNoUYA7TBQ.webp?f=user_large)
Oja en het water moet eruit want de meeste koekenbakkers van boilerfabrikanten zetten dat ding in de onderkant.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn v o op 31-07-2023 21:19 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Mijn aroSTOR 150 is nu net iets meer dan 1 jaar oud en ik heb de anode ook nog niet gecontroleerd.wittmann1982 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:42:
Heeft iemand al eens de anode vervangen/ geinspecteerd van een vaillant arostor? Wij hebben nu anderhalf jaar de 150 in gebruik. De handleiding zegt jaarlijkse inspectie btw, dus tijd dat ik die eens open maak. Ben benieuwd hoelang jullie met die anode doen.
Van een Vaillant werknemer heb ik begrepen dat de anode berekent is op een waterhardheid die veel hoger ligt dan doorgaans in Nederland het geval is. Hij verwacht in Nl een levensduur van meer dan 10 jaar. Dat geeft mij voldoende vertrouwen om de inspectie nog even uit te stellen.
Wel met een ontharder, teruggebracht van 21 naar ong 5 duitse graden, wat wel overeen komt met waarden in NL. Het lijkt me dat ik nlg wel even verder kan dan.
Volgens mij staat er bij de Atlantic niets over de anode in de handleiding, behalve dat de boiler op stroom moet blijven staan.klump4u schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:57:
[...]
Hier staat de Atlantic Explorer v3 precies 5 jaar, nog nooit naar gekeken of vervangen.
Ik wil er wel eens naar kijken maar dan moet de 270ltr. water eruit.
Atlantic heeft een actieve beveiliging (ACI) die met een lage spanning werkt, daarom altijd de voeding erop.Sebazzz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:18:
[...]
Volgens mij staat er bij de Atlantic niets over de anode in de handleiding, behalve dat de boiler op stroom moet blijven staan.
Naast de destijds mooie prijs en hoge subsidie was dit een groot pluspunt, de enige boiler die ik heb heeft een koperen vat (of een koperen afdeklaag), daar zit geen anode in.
Eigenlijk zouden ze een kijkglas erin moeten maken om een normale anode eenvoudig te kunnen inspecteren ipv een vat te moeten legen en met pech demonteren voordat je er bij kan.
Klinkt eenvoudig maar dat moet je dan wel drukbestendig zien te maken (dure grap) en de anode is juist een goedkope manier om corrosie van het vat tegen te gaan
Even opgezocht, dit is wat er in de bronchure staat:Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:55:
[...]
Atlantic heeft een actieve beveiliging (ACI) die met een lage spanning werkt, daarom altijd de voeding erop.
Naast de destijds mooie prijs en hoge subsidie was dit een groot pluspunt, de enige boiler die ik heb heeft een koperen vat (of een koperen afdeklaag), daar zit geen anode in.
Dus anode stuk, nieuwe boiler waarschijnlijk. Hopelijk lang dus3 Corrosiebescherm ACI hybdride
Het boilervat is gemaakt van staal, geëmailleerd bij 860°C,
met een homogeen, glad oppervlak bestand tegen agressief
water. De titaananode in het midden van het boilervat wordt
aangedreven door een elektronische printplaat die d.m.v. een
minimale spanning het boilervat levenslang beschermt tegen
corrosie.
Zeer scherpe prijzen voor warmtepomp boilers
[ Voor 3% gewijzigd door stefanv010 op 01-08-2023 09:34 ]
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Oftewel, het moet nog makkelijker. De Shelly1PM weggewerkt in een lasdoos wordt nu vervangen door een Shelly Plug S. Mocht die dan nog een keer dood gaan (op vakantie) dan kan ik de buren tenminste vragen gewoon even dat ding er tussenuit te halen. Nu is dat niet zo makkelijk.
Alsnog weer een mooie les uit geleerd.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dinrail kWh meter ertussen en pulsjes tellen met domotica, mocht iets haperen blijft hij het altijd doen.CurlyMo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:49:
Lang leven domotica (apparaten). Ik had al geprobeerd de aansturing van mijn WP(zo basic mogelijk te maken zodat mijn partner het ook begrijpt. Wel had ik bij de WPB nog een Shelly1PM tussen de stroomkabel zitten voor het meten van het verbruik. Na drie weken vakantie kom ik thuis, blijkt de betreffende Shelly dood te zijn. Het is me niet helemaal duidelijk wanneer hij precies dood is gegaan, maar de boiler kan zomaar drie weken van het stroom zijn geweest
Oftewel, het moet nog makkelijker. De Shelly1PM weggewerkt in een lasdoos wordt nu vervangen door een Shelly Plug S. Mocht die dan nog een keer dood gaan (op vakantie) dan kan ik de buren tenminste vragen gewoon even dat ding er tussenuit te halen. Nu is dat niet zo makkelijk.
Alsnog weer een mooie les uit geleerd.