Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
klump4u schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Dinrail kWh meter ertussen en pulsjes tellen met domotica, mocht iets haperen blijft hij het altijd doen.
Als dit weer mis gaat dan is dat inderdaad de enige optie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
klump4u schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Dinrail kWh meter ertussen en pulsjes tellen met domotica, mocht iets haperen blijft hij het altijd doen.
Neem er dan wel eentje met modbus. Dat leest een stuk makkelijker er nauwkeuriger uit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan op het display misschien nog wat verbruik zien, echter wel heel beperkt als hij op de vakantie stand stond (afwezig) en dus niet hoefde te starten.
De Shelly werd dus niet gelogd blijkbaar ...
Lastig te zeggen wat het effect op de boiler is las hij langere tijd zonder prik stond, de anode zal nog wel passief iets doen denk ik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom dan niet gewoon een homewizard kWh meter? Lijkt me sterk dat die vaker kapot gaan dan andere kWh meters. Minder geneuzel want die heeft gewoon een lokale API.

Shelly’s fikken wel vaker door met hogere vermogens volgens mij.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
HW is leuk zolang het goed gaat, echter ben ik niet vergeten dat ze in 1 keer met al hun domotica spul stopten.
Eerst de boel van 433MHz naar 868MHZ brengen en dan poef alles weg.
Het servertje voor de Link draait nog maar verder kan je niets meer over die producten vinden.
Een api werkt (veilig) zolang die wordt onderhouden, daarna is het gissen wat er van overblijft ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:41:
Wie heeft ervaring met de vakantiemodus bij de Auer Edel Air? Volgens mij kun je deze instellen zodat hij weer terugloopt naar 0 met het aantal gewenste dagen. Hoor graag van jullie
Ik dacht dat de dimplex dezelfde was. Die heb ik en die kun je idd op vakantie modus zetten voor een aantal dagen. Als je thuis komt is hij weer opgewarmd als je het goed instelt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:21:
Je kan op het display misschien nog wat verbruik zien, echter wel heel beperkt als hij op de vakantie stand stond (afwezig) en dus niet hoefde te starten.
De Shelly werd dus niet gelogd blijkbaar ...
Je hebt gelijk. Ik stond zelf nog teveel in vakantie stand :+

De laatste log entry was van 27 juli. Valt dus nog mee. Ding heeft dus twee dagen eruit gelegen.
Glashelder schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:46:
Waarom dan niet gewoon een homewizard kWh meter? Lijkt me sterk dat die vaker kapot gaan dan andere kWh meters. Minder geneuzel want die heeft gewoon een lokale API.

Shelly’s fikken wel vaker door met hogere vermogens volgens mij.
Hoge vermogens? De Atlantic verbruikt max zo'n 700W.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:15:
Het servertje voor de Link draait nog maar verder kan je niets meer over die producten vinden.
Een api werkt (veilig) zolang die wordt onderhouden, daarna is het gissen wat er van overblijft ...
Voordeel van Shelly is dat alles gewoon lokaal kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

snameroc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Ik dacht dat de dimplex dezelfde was. Die heb ik en die kun je idd op vakantie modus zetten voor een aantal dagen. Als je thuis komt is hij weer opgewarmd als je het goed instelt.
Klopt en dan draait hij meteen de legionella run.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

de Peer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:03:
[...]

zo simpel is het ja. maar het is niet zo dat er stroom 'doorgelaten' wordt. Het is gewoon een aan/uit signaal en jij bepaalt met je smart switch wanneer dit signaal gegeven wordt. Je kunt ook bij 30W al aangeven dat hij aan moet gaan. die 30W wordt dan niet doorgelaten, het apparaat pakt gewoon stroom van het net en/of je panelen.
Peer, vandaag een en ander geïnstalleerd en aangesloten. Met HomeWizard werkt het uitstekend. Ik heb, volgens de handleiding, 450 w ingesteld. Ben ik blij mee. Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

CurlyMo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:01:
[...]

Hoge vermogens? De Atlantic verbruikt max zo'n 700W.
700W op de WP ja, als het elektrische element mee doet een stuk meer.

En voor die priegel connectoren van een Shelly vind ik 700w al veel :X
Voordeel van Shelly is dat alles gewoon lokaal kan draaien.
Kan HW ook. En die connectoren zijn een stuk degelijker.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:41:
[...]

[...]

Hier draait de wpb ook op een Shelly, de 2.5 (dubbele).
Klemmen zijn klein maar er past gewoon 2.5mm2 draad in , ik vind het wel logisch met een inbouw module.
Diverse dimmers hebben die opbouw ook, niet alleen Shelly.
Je kan de stekker versie nemen, dan maakt het merk bijna niet meer uit.

Ik gebruik de Shelly omdat de Ex V3 (met Cozytouch) via een server z'n data aanlevert en niet realtime.
Ben benieuwd hoe lang het goed blijft gaan, hij zit er sinds 2018 op en is verder stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Glashelder schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:41:
[...]

[...]

Mijn elektrisch element is in 5 jaar tijd slechts eenmaal aan geweest omdat dochterlief zo ‘lief’ was om effe met haar vriend de boiler van 270ltr. leeg te douchen en er wilden die avond nog 2 personen douchen wat normaal geen probleem is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Als ik ons bad vul en daarna wil nog iemand een bad nemen gast het element toch echt aan en dat is maar goed ook anders heb je koud water

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

snameroc schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:06:
Als ik ons bad vul en daarna wil nog iemand een bad nemen gast het element toch echt aan en dat is maar goed ook anders heb je koud water
dat is natuurlijk een keuze. Hier staat het element altijd uit (nooit aan geweest). wij passen ons gedrag er dus op aan. Ik vind COP1 verwarming gewoon onacceptabel maar dat is een persoonlijke overtuiging.

hier dus nooit 2 x in bad op 1 dag.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 02-08-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:32

Sebazzz

3dp

Wij redden twee baden wel met 200 liter, en denk ik wel drie als we het water niet te warm tappen. We laten wel de boiler verwarmen tot 60 graden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:43:
Wij redden twee baden wel met 200 liter, en denk ik wel drie als we het water niet te warm tappen. We laten wel de boiler verwarmen tot 60 graden.
oh dan heb ik blijkbaar een groot bad. met de 200L atlantic op 62 graden kan ik ons bad precies 1 x vullen en dan heb ik alleen nog lauw water over. Let wel: in de winter. Zomer heb ik geen idee van, dan ga ik nooit in bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:30

pietje63

RTFM

Hoe passen jullie de legionella preventie toe zonder het elektrische element?

Ik doe het meestal handmatig. Goedkope stroom -> temp tijdelijk instellen op ~63 graden (>55 gaat hij automatisch ook elektrische element gebruiken) en na een paar uur terug.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pietje63 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:11:
Hoe passen jullie de legionella preventie toe zonder het elektrische element?
De Atlantic heeft daar het element niet voor nodig, die doet het gewoon met de warmtepomp.

In mijn geval vaak in de nacht van vrijdag op zaterdag omdat we op zaterdag wat uitgebreider douchen.

Als de dynamische stroomprijs laag is wordt de run soms eerder uitgevoerd (automatisch, via Domotica).

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 02-08-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Sebazzz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:43:
Bij ons staat hij op 55 graden 200ltr boiler. Het bad is niet super groot.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

De Atlantic heeft daar het element niet voor nodig, die doet kan het gewoon met de warmtepomp.
Standaard gebruikt hij dus wel het electrisch element daarvoor, tenzij je dat specifiek uitschakeld in het installateursmenu.
Als de dynamische stroomprijs laag is wordt de run soms eerder uitgevoerd (automatisch, via Domotica).
Hoe trigger jij een run dan? Je kan hem niet forceren om tot 70C te verhitten toch?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:34:
[...]

Standaard gebruikt hij dus wel het electrisch element daarvoor, tenzij je dat specifiek uitschakeld in het installateursmenu.
Uiteraard. Maar je koopt zo'n apparaat niet om vervolgens water te gaan opwarmen met COP1
[...]

Hoe trigger jij een run dan? Je kan hem niet forceren om tot 70C te verhitten toch?
PV contact, hij warmt dan op tot 62 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:38:

[...]

PV contact, hij warmt dan op tot 62 graden.
Juist, maar de legionellarun van de boiler zelf is 70 graden. Maar gelukkig dood 60 graden ook legionella, na een tijdje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Weetje over de legionella run bij de Atlantic Calypso:

Omdat ik niet wist wanneer de run plaats (die vraag hier ook als eens gesteld) vind vandaag met de importeur gebeld.
Het duurde even, ivm onderling overleg daar, maar het antwoord was verassend voor mij:
Deze vind plaats zodra hij meet dat er 48 uur geen warm water is getapt en dat maximaal 4x per maand.
Verder werd mij verteld dat er dan een uur geen warm water gebruikt mag worden.
Bij gewoon gebruik vind er dus geen legionella run plaats aldus de technicus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:20
montebaldo55 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:38:
Weetje over de legionella run bij de Atlantic Calypso:

Omdat ik niet wist wanneer de run plaats (die vraag hier ook als eens gesteld) vind vandaag met de importeur gebeld.
Het duurde even, ivm onderling overleg daar, maar het antwoord was verassend voor mij:
Deze vind plaats zodra hij meet dat er 48 uur geen warm water is getapt en dat maximaal 4x per maand.
Verder werd mij verteld dat er dan een uur geen warm water gebruikt mag worden.
Bij gewoon gebruik vind er dus geen legionella run plaats aldus de technicus
Bijzonder. Bij mijn Calypso start de legionella run op zondag om 00:00U. Dat is zo sinds de laatste keer dat de stroom er af is geweest en ik de instellingen weer opnieuw ingevoerd heb en wij gebruiken ieder dag warm water.
Het is ook al een poos op een andere dag geweest. Volgens mij heeft de dag van ingebruikname invloed op wanneer de legionella run plaatsvind.
Er zit een Homewizzard plug tussen. Zodoende zie ik wanneer de legionella run plaats vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 03-08-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb een Calupso split VM 200l. Ik vraag me twee dingen af.

Klopt het dat na een stroomstoring bepaalde instellingen en datum\tijd verdwenen zijn? Dat is toch niet acceptabel? Ik merkte dit tijdens het aansluiten waarbij ik af en toe de stroom eraf haalde maar ook na een stroomstoring laatst. Als dit in een vakantie gebeurt ben ik zelfs bang dat de vakantietimer eraf gaat en het apparaat inclusief elek. element (wat ik handmatig heb uitgeschakeld) gaat verwarmen. Iemand hetzelfde opgevallen?

Verder vraag ik me af, wat als de buitenunit over 10 of 15 jaar kapot gaat en niet te repareren is? Ik neem aan ivm aansturing, dat alleen dit model buitenunit kan worden gebruikt. Als die niet meer leverbaar is ben je direct aan een nieuwe boiler toe lijkt me. Ik heb het gevoel dat onderdelen voor een CV ketel van 20 jaar oud, die in vele huishoudens hangt, makkelijker verkerijgbaar zijn dan voor deze boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:09
Ik denk dat mijn Atlantic Explorer v4 bezig is met een legionella run. Kan ik dat nog ergens specifiek zien?
Anders snap ik niet waarom hij niet stopt bij 45°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGQ8zXCBv7Bvnd56X6pZuF7xqsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4x9Sxj332p44gNjgUBvdNwyH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onlangs de leidingen aangesloten en getest op lekdichtheid. Daarna heeft de WPB een tijd op afwezigheid gestaan. Omdat ik morgen de warmwateraansluiting verder ga afronden, heb ik de WPB vandaag naar de reguliere stand gezet.

Edit:
Gevonden door nog eens goed te zoeken in dit forum. Dus direct na uitschakelen van afwezigheid een legionellarun.

Knielen in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

[ Voor 48% gewijzigd door hansvk op 04-08-2023 14:48 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:36
Sebazzz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 06:14:
[...]

Even opgezocht, dit is wat er in de bronchure staat:

[...]

Dus anode stuk, nieuwe boiler waarschijnlijk. Hopelijk lang dus :p
Er zal toch ook nog wel een opofferingsanode in zitten neem ik aan? Juist om dit soort situaties met een kapotte anode te voorkomen, of voor als er eens een stroomstoring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

De binnenkant is geëmailleerd, dat is toch juist om roest te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sebazzz schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:17:
De binnenkant is geëmailleerd, dat is toch juist om roest te voorkomen?
Niet alleen tegen roest, er hecht minder kalk enz. aan zo'n glad oppervlak.
De anode blijft nodig voor de werking van het ACI systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:15:
[...]

Er zal toch ook nog wel een opofferingsanode in zitten neem ik aan? Juist om dit soort situaties met een kapotte anode te voorkomen, of voor als er eens een stroomstoring is.
In mijn explorer v3 versie wel ja, maar zonder defecte titanium anode werkt hij gewoon niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9lE4vWcUNwXgKm8TLOoUlC-ZU4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrL6dJSwxA4d68O5zFyblNLY.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik ben ook aan het overwegen om een wpb te plaatsen. Alleen zou deze in de bijkeuken moeten komen naast mijn slaapkamer en ik ben bang dat ik dan snachts steeds de wpb ga horen. Dat zou voor mij een reden zijn om mijn overschot aan pv te benutten met een gewone elektrische boiler ipv een wpb. Mag ik vragen wat nu het beste merk wpb zou zijn als het geluidsniveau heel belangrijk is en zo laag mogelijk moet zijn?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrme12345 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:45:
Ik ben ook aan het overwegen om een wpb te plaatsen. Alleen zou deze in de bijkeuken moeten komen naast mijn slaapkamer en ik ben bang dat ik dan snachts steeds de wpb ga horen. Dat zou voor mij een reden zijn om mijn overschot aan pv te benutten met een gewone elektrische boiler ipv een wpb. Mag ik vragen wat nu het beste merk wpb zou zijn als het geluidsniveau heel belangrijk is en zo laag mogelijk moet zijn?
Je kunt hem ook overdag laten draaien?
Heb je vloerverwarming? Er zijn ook wpb's je je daar op aan kunt sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mrme12345 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:45:
of doe gewoon wat iedereen doet en laat dat ding alleen overdag lopen. tussen 12 en 8 is een goed starpunt en het meest efficient. en een explorer v4 is goed zat.

als je geld over hebt en geluid mega critisch is kan je een calypso split pakken. dan heb je een airco buitendeel die de tank verwarmt dus geen herrie binnen, ook niet overdag. wel een klap duurder en je hebt een airco buiten aan de muur hangen ergens.

en het moet gezegd blijven worden maar een PV "overschot" bestaat niet en PV "opbranden" in water is zo ongeveer het stomste wat je kan doen met je geld.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 04-08-2023 22:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:46
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

als je geld over hebt en geluid mega critisch is kan je een calypso split pakken. dan heb je een airco buitendeel die de tank verwarmt dus geen herrie binnen, ook niet overdag. wel een klap duurder en je hebt een airco buiten aan de muur hangen ergens.
Ik heb (ook qua geluid) goede ervaring met de Heatcycle van DeWarmte. Maar (net als de calypso) weer ca. 1000 euro erbij t.o.v. een Explorer - en je moet ruimte hebben bij de rioolafvoer. Maar geen buitenunit dan.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

of doe gewoon wat iedereen doet en laat dat ding alleen overdag lopen. tussen 12 en 8 is een goed starpunt en het meest efficient. en een explorer v4 is goed zat.
Maar de bijkeuken grenst ook aan mijn woonkamer en moet er niet aan denken heel de dag overdag een brommend geluid te horen ;-) en als we smorgens om 7 uur willen douchen lukt dat dan nog steeds als je gem tussen 12 en 8 laat opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Je kunt hem ook overdag laten draaien?
Heb je vloerverwarming? Er zijn ook wpb's je je daar op aan kunt sluiten.
Geen vloerverwarming, ik verwarm huis met lucht/lucht warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:46
mrme12345 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:52:
[...]

Maar de bijkeuken grenst ook aan mijn woonkamer en moet er niet aan denken heel de dag overdag een brommend geluid te horen ;-) en als we smorgens om 7 uur willen douchen lukt dat dan nog steeds als je gem tussen 12 en 8 laat opwarmen?
Ja, want zoveel koelt het vat niet af in een nacht. In 8 uur redt een warmtepomboiler het wel om 15-20 kWh warmte te maken. Dat is het equivalent van 2-3 m3 gas per dag alleen voor warm water. Bijna niemand verbruikt zoveel.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Een explorer maakt veel minder herrie dan je nu doet voorkomen. (Mits je de buizen goed aansluit en zo) Nog afgezien dat ie alleen draait na gelang het verbruik, meestal is dat met normaal douchen met een uurtje wel gedaan. En het water blijft makkelijk dagen warm dus als je maar heel weinig verbruikt zal die niet eens aanslaan op sommige dagen. dus als ie gaat draaien dan sprint ie aan om 12 uur en loopt ie tot de tank is bijgetrokken en dan heb je weer een volle tank om alles mee te doen. ga je warm water verbruiken overdag (dus douchen) dan zal die in de ingestelde periode weer gaan lopen om bij te trekken maar om 8 uur of zo mag die dan niet meer lopen. dit is voor verreweg de meeste mensen meer dan genoeg looptijd en ook het meest efficient qua verwarmen dus ben je ook nog het zuingste.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 08:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Laatst online: 13-09 12:48

Judge Ming

Full electric per 8/2024

[...]

Je kunt ook een omkasting om de wpb zetten en die met geluidsisolatie 'dichtkitten' (die piramide schuim dingen). Is bij mij het geval, staat op de overloop en is prima te doen. Maar geluidservaring is natuurlijk wel een subjectief ding.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Met een omkasting is het goed te doen.
Maar ik zou niet de WPB in een niet afgesloten ruimte willen hebben zeker niet als deze 's nachts verwarmd.
07:00u douchen is prima te doen als de timer op 11.00u tot 20.00u staat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-08 15:10
Ik wil graag jullie mening horen.

Ik heb op zolder 53cmx180cm beschikbaar en in de hoogte van mijn kelder is 205cm. Afstand tussen de kelder en de zolder 7m en ik moet hier de leiding voor beide badkamer aansluiten. We zijn een familie van vijf en de kinderen zijn niet uit de douche te krijgen. De oudste (21) is alleen in het weekend thuis en de middelste gaat waarschijnlijk over twee jaar uit huis. De jongste is maar nog maar 14 jaar.

In twijfel tussen twee opties:
Optie 1: in de kelder een Auer Edel Air 270
Optie 2: op zolder en in de kelder Atlantic Calypso VM150L

Prijzen van beide opties wijken niet veel uit elkaar. Wat is jullie mening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Biron schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:48:

Ik heb op zolder 53cmx180cm beschikbaar en in de hoogte van mijn kelder is 205cm. Afstand tussen de kelder en de zolder 7m en ik moet hier de leiding voor beide badkamer aansluiten. We zijn een familie van vijf en de kinderen zijn niet uit de douche te krijgen. De oudste (21) is alleen in het weekend thuis en de middelste gaat waarschijnlijk over twee jaar uit huis. De jongste is maar nog maar 14 jaar.

de calypso kan veel meer vermogen in de tank duwen en dus weer sneller bijgetrokken. hij is ook een stuk efficienter en stiller dus dat zou mijn voorkeur zijn als je een "dynamisch" huishouden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Prijsverschil is behoorlijk tussen:

Ariston Atag warmtepompboiler Nuos Evo 150 liter: EUR 1.167,65
Atlantic Calypso VM150 liter: EUR 1.561,66

Is EUR400,00 meer betalen voor de Atlantic de waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Die 53 cm gaat niet lukken. De meeste zijn minimaal 60 en soms 70 uitwendig.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:49
Biron schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:48:

Calypso krijg je spijt van. Heb 'm hier, fantastisch stil maar na onze korte douches in de ochtend staat hij makkelijk een paar uur te rammelen om te herstellen. Om 'm zo stil te krijgen is het een klein (lees: relatief zwak) compressortje.
In het weekend douchen we 'm wel eens leeg met wat "lui douchen" achter elkaar door (2man, 8.5L/min en dan beiden 10-15min).

Die auer heeft veel meer vermogen en een grotere warmtemassa. Een douche wtw heb ik niet ingebouwd en spijt van, allicht nog mogelijk als je badkamer nog niet af is (?).

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Biron schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:54:

Ik heb bij Bottega in Italië mijn Calypso cloon gekocht (Panasonic). €1294 ex shippinf momenteel. https://bottegaidraulica....lore-lt-150-a-parete.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stevenP schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:37:
[...]
Die auer heeft veel meer vermogen en een grotere warmtemassa. Een douche wtw heb ik niet ingebouwd en spijt van, allicht nog mogelijk als je badkamer nog niet af is (?).
de calypso heeft een 30% sterkere compressor erin zitten dan de edel.

al ben ik wel een voorstander van een 270L versie van de calypso split in de kelder zetten. dat moet makkelijk passen, die is immers kleiner dan de edel. dan heb je veel meer (4x) vermogen en een grote tank omdat die een echt airco buitendeel heeft. die stampt een 270 in in 3 uur vol vanaf leeg.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

al ben ik wel een voorstander van een 270L versie van de calypso split in de kelder zetten. dat moet makkelijk passen, die is immers kleiner dan de edel. dan heb je veel meer (4x) vermogen en een grote tank omdat die een echt airco buitendeel heeft. die stampt een 270 in in 3 uur vol vanaf leeg.
@Biron helemaal mee eens. Of de Atlantic Explorer V4 200 of 270 is de betere keuze, stiller, beter te servicen en kwalitatief beter dan de Auer en voordeliger.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
De hoogte van mijn kelder is 205cm. De Explorer V4 270 liter zou net passen. Moet de deksel voor onderhoud omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Biron schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:04:
De hoogte van mijn kelder is 205cm. De Explorer V4 270 liter zou net passen. Moet de deksel voor onderhoud omhoog?
Nee, diagonaal naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

Huh, dat meen je niet? Die Calypso staat zo 4uur aan voor 150L, dan staat die echt bijna 8uur aan per dag? :o ging er zondermeer van uit dat dit gelijkend was aan een explorer. Ik heb natuurlijk alleen ervaring met de Calypso..

Een split Calypso of Explorer zou dan inderdaad stukken beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stevenP schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 01:50:
[...]

Huh, dat meen je niet? Die Calypso staat zo 4uur aan voor 150L, dan staat die echt bijna 8uur aan per dag? :o ging er zondermeer van uit dat dit gelijkend was aan een explorer. Ik heb natuurlijk alleen ervaring met de Calypso..

let op welke versie je pakt of vergelijkt. de "kleine" calypso's hebben een 350W compressor intern, de splits een 1100W extern buitendeel en de explorer v4 700W intern. de edel is maar 250W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
flippy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 01:52:
[...]

let op welke versie je pakt of vergelijkt. de "kleine" calypso's hebben een 350W compressor intern, de splits een 1100W extern buitendeel en de explorer v4 700W intern. de edel is maar 250W...
Ja precies. Mijn Calypso is de 150L en dat is per definitie de "reguliere". 200 en 270 zijn de split units. Maar dat die edel zo klein is verbaasd me echt, vind dat mijn Calypso al aardig lang doet over bijwarmen na kort douchen.. weer wat geleerd (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
Ik heb alleen ervaring met een 270 Edel Eau. Maar met 3 personen die 1x per dag douchen heeft deze aan drie uurtjes genoeg om weer terug op 55 graden te komen. Dat lijkt mij niet zo lang, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Dat is vrij normaal.
Als de WPB koude lucht van buiten aanzuigt kan het wel iets langer duren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
stevenP schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 01:50:
[...]

Er is geen enkele WPB die 8 uur per dag aan staat (hoop ik dan toch), tenzij je bijna 300L in een dag leeg doucht en de WPB weer helemaal moet vullen. Daar doet mijn Edel Eau iets van 6-8 uur over, als hij het element niet aanspreekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 06-08-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Sinds gisteren de Atlantic Explorer V4 in bedrijf. Hij staat nu nog op binnen - binnen, ik moet de dakdoorvoer nog installeren (de afgelopen weken te slecht weer). Daarna gaat hij op binnen - buiten.
Ik ga het even aankijken hoe het zit met aanzuigen van stof. Als het nodig is ga ik dan tzt nog een stoffilter op de inlaat maken.

Wat betreft monitoring. Een kWh meter op de voeding. Hiervoor moet ik de uitlezing via de s0 aansluiting naar HA nog maken.
Drie DS18B20 temperatuursensoren in luchtinlaat, -uitlaat en bij de temp. sensor van de WPB op een ESP bordje en nog een DHT22 voor de ruimtetemp. en luchtvochtigheid. Dit alles via ESPHome gekoppeld aan HA.

Nu nog de ingebruikstelling regelen, als iemand daarbij kan helpen graag een DM.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Gramser schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 06:38:
Ik heb alleen ervaring met een 270 Edel Eau. Maar met 3 personen die 1x per dag douchen heeft deze aan drie uurtjes genoeg om weer terug op 55 graden te komen. Dat lijkt mij niet zo lang, toch?
Atlantic Explorer V4, 200L, binnen/buiten configuratie:

- 10:00 tot 11:24 voor verwarmen van 54 graden naar 60 graden
- 9:00 tot 11:03 voor verwarmen van 52 naar 62 graden

- We hadden de dag voor vakantie de boiler helemaal leeggedoucht, dus de watertemperatuur was 23 graden :+ Hij was van 9:45 tot 15:00 bezig om met de warmtepomp het terug op 62 graden te krijgen :D Voor wat het waard is hadden we volgens de Cozytouch 251 liter water verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waarom in binnen/buiten? Helemaal als je er de dakdoorvoer nog voor moet maken.

[ Voor 53% gewijzigd door CurlyMo op 06-08-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

CurlyMo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:03:
Het is hier bijzonder krap, twee dakdoorvoeren past echt niet. De dakdoorvoer naar buiten was al een uitdaging.

Met de zolder als hoogste punt van het huis en buiten de winterperiode als broeikas is hier geen warmte tekort.Als op termijn de CV ketel weg gaat wil ik kijken of die buizen te gebruiken zijn als luchtinvoer.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 06-08-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sebazzz schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:14:
[...]

Het is hier bijzonder krap, twee dakdoorvoeren past echt niet. De dakdoorvoer naar buiten was al een uitdaging.

Met de zolder als hoogste punt van het huis en buiten de winterperiode als broeikas is hier geen warmte tekort.Als op termijn de CV ketel weg gaat wil ik kijken of die buizen te gebruiken zijn als luchtinvoer.
Hoe kijk je dan tegen mijn eerdere analyse aan?
CurlyMo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

ik zou het dan gebruiken als gedeelde aanvoer. dus aanzuigen van buiten en wat hij tekort komt van binnen.

al zou ik zeker erop inzetten om de pijp aan te passen naar een 160mm versie. dat maakt de installatie een stuk stiller en ook beter voor je luchthuishouding in huis. op vol gas staat dat ding je huis elke 15 minuten leeg te trekken, dat ga je merken. en vooral in de winter wil je die warmte in je huis houden. immers moet dat weer aan worden gevuld met nieuwe warmte van de warmtepomp/cv ketel dus kost het alleen maar meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het hangt van je situatie af, een zolder waar je niet lang verblijft kan je idd wel laten afkoelen, al zal er toch warmte van beneden daar heen trekken wat ik in de winter als verlies zie.
Mijn wpb staat in een hokje van 180x90cm dat relatief snel afkoelt dus ik blaas altijd naar buiten.
Aanzuigen is hier buiten en binnen (MV) gemengd, ja dat kost wat warmte maar mijn wpb heeft nog nooit een defrost hoeven doen en hij is relatief snel klaar.

Ik ben voor de cv radiators bezig met een Hewalex, die gaat naar buiten blazen en ik wil de aanzuiging regelbaar mengen met buiten en binnen lucht.
Ik heb dan hopelijk een aanvulling voor de airco's als die het (net) niet trekken en ik kan kamers verwarmen waar de airco bijna niks doet tenzij alle deuren open staan.

Daarbij zal hij niet samen met de wpb draaien en ik denk er aan om hem de wpb te laten helpen via de spiraal wanneer dat gunstig is (of niet als het uiteindelijk tegenvalt).
Het idee is dat het water sneller warm is met 3kW dan met 1,8kW van de wpb.

Nu eerst zien wat ik ga doen, de lastige weg met subsidie of een gebruikte nemen die in NL is gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Ik heb hem ook op binnen/buiten staan en zo werkt hij voor mij prima.
Hij staat in de bijkeuken met een betonnen dak en daar is het in het voorjaar, zomer en najaar warmer dan in huis zelf dus ben blij dat die warmte er een beetje uit gaat, in de winter trek hij dan wel warmte uit het huis aan maar die is ook weer door een WP aangemaakt dus ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

klump4u schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

in de winter trek hij dan wel warmte uit het huis aan maar die is ook weer door een WP aangemaakt dus ook prima.
Ik werk, 3d print, en game hier op zolder. Met een RTX3090 en een 3D printer aan warmte geen gebrek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
CurlyMo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:03:
Misschien dat ik in de zomer buiten - binnen kies. Nog even kijken wat het beste is. De WPB staat in een kleine ruimte samen met wasmachine, wp droger en vriezer. Binnen - binnen gaat het in de winter dan niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 13:39
Er is redelijk wat keuze in WPB's. Echter maar een paar hebben er een inox kuip. Ik vraag me af of jullie geen bang hebben om zoveel geld te geven aan een WPB met een stalen kuip. Of gaat die stalen kuip langer mee dan de WP zelf en is het dus niet zo zinvol om een model met inox kuip te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik draai de pijpen fysiek om 2x per jaar in de garage, dus in de winter draait ie op binnen buiten en in de zomer op buiten binnen. dat houd de temperatuur in de garage iets leefbaarder in de zomer en in de winter ventileert het goed door en pakt het de warmte mee die het kan uit de garage.

ik heb ook wel de fan harder gezet in het fabrieksmenu omdat geluid geen issue is in de garage. dat krikt de efficientie weer wat omhoog in de winter....
rukke schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:55:
Er is redelijk wat keuze in WPB's. Echter maar een paar hebben er een inox kuip. Ik vraag me af of jullie geen bang hebben om zoveel geld te geven aan een WPB met een stalen kuip. Of gaat die stalen kuip langer mee dan de WP zelf en is het dus niet zo zinvol om een model met inox kuip te kiezen?
ik heb een explorer v4 en die heeft een electrische anode. die hoef je dus nooit te vervangen en is goedkoper dan een rvs model. dus beste van beide werelden in dat opzicht.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 06-08-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Jim423 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:14:
[...]

Dit klopt. Ik stuur hem puur op dynamisch energiecontract daarbuiten mag hij absoluut niet verwarmen
Speedy-Andre schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:35:
Als je hem op 'afwezig' zet reageert het PV contact gewoon, dan is het minimum in feite zelfs 15 graden :*)
Interessant, bij mij niet. Boiler is op dit moment 34 graden, boiler staat op afwezig zonder einddatum, en het PV contact inschakelen doet niets.

Ik heb hem sinds 8 juli oid, dus een nieuwe firmwarerevisie waarbij dit niet meer gebeurd wellicht? Ik heb revisie B.

Edit: Boost via overkiz/Cozytouch reageert wel in afwezigheid (via HA). 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 07-08-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

[...]

Interessant, bij mij niet. Boiler is op dit moment 34 graden, boiler staat op afwezig zonder einddatum, en het PV contact inschakelen doet niets.

Ik heb hem sinds 8 juli oid, dus een nieuwe firmwarerevisie waarbij dit niet meer gebeurd wellicht? Ik heb revisie B.

Edit: Boost via overkiz/Cozytouch reageert wel in afwezigheid (via HA). 8)7
Jij hebt de V4, wij de V3. Alleen bij de V3 werkt het PV contact in de afwezigheidsstand. Althans zo wordt dat gemeld in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
flippy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:55:
ik heb een explorer v4 en die heeft een electrische anode. die hoef je dus nooit te vervangen en is goedkoper dan een rvs model. dus beste van beide werelden in dat opzicht.
Nooit of minder snel? Een elektrische anode offert zich toch ook op? Ik denk dat je bedoelt dat de anode langer meegaat dan de warmtepomp. Wat mij betreft het grote nadeel van een geïntegreerde oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Nooit of minder snel? Een elektrische anode offert zich toch ook op? Ik denk dat je bedoelt dat de anode langer meegaat dan de warmtepomp. Wat mij betreft het grote nadeel van een geïntegreerde oplossing.
Electrische anodes hoeven nooit vervangen te worden, dat is juist het voordeel ervan en waarom ze de standaard zijn op schepen tegenwoordig. De stroom die het verbruikt is wat er word opgeofferd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

de Peer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Jij hebt de V4, wij de V3. Alleen bij de V3 werkt het PV contact in de afwezigheidsstand. Althans zo wordt dat gemeld in dit topic.
Ah, bij de V4 is het PV contact dus redelijk nutteloos 8)7

Bij de V4 is het gedrag dus:

* Ongeacht de instelling of het PV contact gebruikt wordt verwarmd hij binnen de programmering naar het setpoint wat minimaal 50 graden is
* Wanneer het PV contact stroom krijgt verwarmd hij naar 62 graden. Ook als hij al een verwarmingscyclus heeft gehad naar het setpoint.
* PV contact werkt niet bij afwezigheid.
* Boost werkt wel in afwezigheid, via Overkiz. De Cozytouch app verbergd deze controls bij afwezigheid.

Dus eigenlijk de enige manier om de V4 te laten werken op de gewenste tijd die het via Overkiz aan te sturen: afwezigheid, en dan boost bij verwarmen warm water wat de boiler effectief cloud afhankelijk maakt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 22:11
Biron schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:54:

Hier ook voor de Ariston aan het kijken , iemand ervaring met deze wpb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stefanv010 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

daar is veel ervaring mee ja:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Sebazzz die minimale setpoint is naar beneden aan te passen in het dubbel geheime menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sebazzz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Ah, bij de V4 is het PV contact dus redelijk nutteloos 8)7

Bij de V4 is het gedrag dus:

* Ongeacht de instelling of het PV contact gebruikt wordt verwarmd hij binnen de programmering naar het setpoint wat minimaal 50 graden is
* Wanneer het PV contact stroom krijgt verwarmd hij naar 62 graden. Ook als hij al een verwarmingscyclus heeft gehad naar het setpoint.
* PV contact werkt niet bij afwezigheid.
* Boost werkt wel in afwezigheid, via Overkiz. De Cozytouch app verbergd deze controls bij afwezigheid.

Dus eigenlijk de enige manier om de V4 te laten werken op de gewenste tijd die het via Overkiz aan te sturen: afwezigheid, en dan boost bij verwarmen warm water wat de boiler effectief cloud afhankelijk maakt. |:(
Je kan de v4 via het fabrieksmenu veel lager zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

stefanv010 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb het kleinere zusje (broertje?) van 110 liter. Verder zelfde specs. Belangrijkste nadeel voor de echte tweaker: er valt weinig te tweaken en er is geen interface naar buiten anders dan een piep klein schermpje op de unit zelf. Legionella run kan je bv alleen aan/uit zetten maar verder niets aan instellen.

Voor mij was het geluid van de geadverteerde 50dB te veel omdat ie op de overloop staat en dus in grote delen van het huis te horen zou zijn. Ik heb een (geluids)isolatiekast om het ding heen gezet: opgelost.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:48
Judge Ming schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Ik heb het kleinere zusje (broertje?) van 110 liter. Verder zelfde specs. Belangrijkste nadeel voor de echte tweaker: er valt weinig te tweaken en er is geen interface naar buiten anders dan een piep klein schermpje op de unit zelf. Legionella run kan je bv alleen aan/uit zetten maar verder niets aan instellen.

Voor mij was het geluid van de geadverteerde 50dB te veel omdat ie op de overloop staat en dus in grote delen van het huis te horen zou zijn. Ik heb een (geluids)isolatiekast om het ding heen gezet: opgelost.
Op mijn Ariston nuos split kan ik bij P32 het aantal dagen voor de legionellarun ook nog instellen. Echter staat dit nergens in de handleiding (uitleg stopt bij P31). Misschien kan je dit bij jou Ariston ook instellen bij P32.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Omerta schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Op mijn Ariston nuos split kan ik bij P32 het aantal dagen voor de legionellarun ook nog instellen. Echter staat dit nergens in de handleiding (uitleg stopt bij P32). Misschien kan je dit bij jou Ariston ook instellen bij P32.
Interesting. Mijn menu stopt bij L14 en P13. P32 is wel erg ver weg. Mogelijk een andere softwareversie? Enig idee hoe ik de versie boven water kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

flippy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Je kan de v4 via het fabrieksmenu veel lager zetten.
Ik zie het, menuknop, halve slag naar links en halve naar rechts. Wel nog een beetje een doekje voor het bloeden, maar beter dan niets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:48
Judge Ming schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Interesting. Mijn menu stopt bij L14 en P13. P32 is wel erg ver weg. Mogelijk een andere softwareversie? Enig idee hoe ik de versie boven water kan halen?
Op mijn Ariston Nuos Split is dit te vinden in het installatiemenu.
Ik weet echter niet of jij dezelfde knoppen/display hebt als mij.

Als ik 3 seconden op "menu" druk en vervolgens het wachtwoord 234 ingeef kom ik in het installatiemenu. Dan navigeren naar P32 en daar het aantal dagen ingeven.

[ Voor 32% gewijzigd door Omerta op 07-08-2023 10:40 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 15:16
Aanstaande vrijdag gaan wij onze Vaillant aroSTOR warmtepomp boiler VWL B 150/5 installeren.
Heeft het nog nut om de boiler zelf extra in te pakken met bijv. noppenfolie, armaflex o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18
Martinezzz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:38:
Aanstaande vrijdag gaan wij onze Vaillant aroSTOR warmtepomp boiler VWL B 150/5 installeren.
Heeft het nog nut om de boiler zelf extra in te pakken met bijv. noppenfolie, armaflex o.i.d.?
Met PIR van pakweg 8cm word het stilstand verlies minimaal de helft minder.
Alles aan en op de wpb moet uiteraard bereikbaar blijven; het slim aanbrengen van PIR is dus heel veel werk, (is wel gedaan door in 2 lagen PIR te werken)
Ik ga dit in het najaar ook doen, bij mij is het stilstand verlies door het weinige SWW dat ik gebruik relatief groot, mss wel 50% van het totaal e verbruik van de wpb.

[ Voor 13% gewijzigd door natural colour op 07-08-2023 10:58 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Extra isoleren zou ik met name doen als de wpb in een ruimte komt die afkoelt, wil je een minimaal verbruik dan is dat ook een goed argument :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
flippy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:22:
[...]

Electrische anodes hoeven nooit vervangen te worden, dat is juist het voordeel ervan en waarom ze de standaard zijn op schepen tegenwoordig. De stroom die het verbruikt is wat er word opgeofferd.
Zeg je daarmee dat deze uitleg niet klopt:?
https://elektrischeboiler...nesium-of-titanium-anode/

Geen kritiek, ik probeer het alleen beter te begrijpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

natural colour schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Met PIR van pakweg 8cm word het stilstand verlies minimaal de helft minder.
Alles aan en op de wpb moet uiteraard bereikbaar blijven; het slim aanbrengen van PIR is dus heel veel werk, (is wel gedaan door in 2 lagen PIR te werken)
Ik ga dit in het najaar ook doen, bij mij is het stilstand verlies door het weinige SWW dat ik gebruik relatief groot, mss wel 50% van het totaal e verbruik van de wpb.
Hoe ziet dat eruit bij jou? PIR komt toch altijd in van die harde platen? :P Hoe isoleer je daarmee een ronde boiler?

Ik zat er hier eerder aan te denken het ding flink in te wikkelen in bubbeltjesfolie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Volgens mij zit het meeste warmteverlies echt in de warme en de koude leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Atlantic zegt dat het goed is voor de levensduur van de boiler, dus of ze hebben een gigantische anode erin zitten, of het werkt anders bij Atlantic, of de levensduur van die boiler is niet zo lang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
stevenP schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Ik heb bij Bottega in Italië mijn Calypso cloon gekocht (Panasonic). €1294 ex shippinf momenteel. https://bottegaidraulica....lore-lt-150-a-parete.html
@stevenP Dank voor de tip. Willen ze ook naar Nederland opsturen? Weet je hoeveel jij hebt betaald? Geen probleem om vervolgens de IDSE subsidie voor dit model te ontvangen? (ik wil twee stuks bestellen en in serie plaatsen (zolder en kelder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Omerta schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Op mijn Ariston Nuos Split is dit te vinden in het installatiemenu.
Ik weet echter niet of jij dezelfde knoppen/display hebt als mij.

Als ik 3 seconden op "menu" druk en vervolgens het wachtwoord 234 ingeef kom ik in het installatiemenu. Dan navigeren naar P32 en daar het aantal dagen ingeven.
De bediening is gelijk, alleen kom ik niet verder dan P13, dan springt ie weer naar P0. Vandaar mijn aanname dat we naar verschillende software versies zitten te kijken. Alleen is er geen indicatie hoe je de software versie kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vraagje: wij hebben een woning op het oog waar een Nibe MT-WH21-019-FS warmtepompboiler in zit en afgaande op de foto's vervangt deze de MV en is er ook geen buitenunit aanwezig. Klopt dat laatste? Ik ben me aan het verdiepen en weet dat je met L/W warmtepompen normaal een buitenunit hebt, maar deze is dus een soort all-in-one binnen?

Ik heb er wel wat dingen over kunnen vinden, ook hier op het forum, maar dan zie ik toch vaak het nadeel van geluid benoemd worden. Waarschijnlijk omdat deze geen buitenunit heeft?

Waar ik ook mijn twijfels over heb, en ik hoop dus dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven, is het volgende:
1. Het betreft hier dus de kleinere 019-FS variant, met een boiler van 190L. Is dat wel genoeg voor een gezin van 4? Ik heb me eens laten vertellen dat je dan toch eerder aan minstens 250 en liefst 300L moet denken.
2. Als ik het goed begrijp heeft deze een 1,6 kW WP met 1,5 kW elektrische bijverwarmer (volgens de product sheet). Is dat ook niet wat krap bemeten voor een gemiddelde vrijstaande woning, met 2 badkamers en dus een gezin van 4? Ik krijg ook het idee dat je dan wel erg snel aan die elektrische bijverwarmer zal zitten, die in mijn ogen nooit zo efficiënt kan zijn als de WP zelf.

Zie ik dit een beetje goed of maak ik me zorgen om niks? En hoe verhoud deze unit zich bijv. tov een meer standaard L/W WP met buitenunit qua verbruik/efficiëntie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MooDyBLueS schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:04:
Vraagje: wij hebben een woning op het oog waar een Nibe MT-WH21-019-FS warmtepompboiler in zit en afgaande op de foto's vervangt deze de MV en is er ook geen buitenunit aanwezig. Klopt dat laatste? Ik ben me aan het verdiepen en weet dat je met L/W warmtepompen normaal een buitenunit hebt, maar deze is dus een soort all-in-one binnen?

Ik heb er wel wat dingen over kunnen vinden, ook hier op het forum, maar dan zie ik toch vaak het nadeel van geluid benoemd worden. Waarschijnlijk omdat deze geen buitenunit heeft?
De compressor (die trilt hard) zit dan in je binnenunit ipv buiten inderdaad, dat hoor je).
Waar ik ook mijn twijfels over heb, en ik hoop dus dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven, is het volgende:
1. Het betreft hier dus de kleinere 019-FS variant, met een boiler van 190L. Is dat wel genoeg voor een gezin van 4? Ik heb me eens laten vertellen dat je dan toch eerder aan minstens 250 en liefst 300L moet denken.
190 is krap voor 4 personen. Ik zou zeker voor groter dan 250L gaan.
2. Als ik het goed begrijp heeft deze een 1,6 kW WP met 1,5 kW elektrische bijverwarmer (volgens de product sheet). Is dat ook niet wat krap bemeten voor een gemiddelde vrijstaande woning, met 2 badkamers en dus een gezin van 4?
Nee dat lijkt me dan wel weer prima. Maar houdt er wel rekening mee dat als de boiler eenmaal leeg/koud is dan duurt het gewoon vele uren voordat hij weer warm is.
Ik krijg ook het idee dat je dan wel erg snel aan die elektrische bijverwarmer zal zitten, die in mijn ogen nooit zo efficiënt kan zijn als de WP zelf.
Elektrische bijverwarmer moet je eigenlijk zo min mogelijk gebruiken want is echt funest voor je verbruik. Ik heb hem bij die van mij zelfs volledig uitgezet.
Zie ik dit een beetje goed of maak ik me zorgen om niks? En hoe verhoud deze unit zich bijv. tov een meer standaard L/W WP met buitenunit qua verbruik/efficiëntie?
efficientie van een WPB is sowieso meestal niet zo hoog, dus die moet je niet vergelijken met een L/W WP die gebruikt wordt met bijvoorbeld een vloerverwarming.

een WPB heeft ongeveer de efficientie van een (gas) cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

De compressor (die trilt hard) zit dan in je binnenunit ipv buiten inderdaad, dat hoor je).

[...]

190 is krap voor 4 personen. Ik zou zeker voor groter dan 250L gaan.

[...]

Nee dat lijkt me dan wel weer prima. Maar houdt er wel rekening mee dat als de boiler eenmaal leeg/koud is dan duurt het gewoon vele uren voordat hij weer warm is.

[...]

Elektrische bijverwarmer moet je eigenlijk zo min mogelijk gebruiken want is echt funest voor je verbruik. Ik heb hem bij die van mij zelfs volledig uitgezet.

[...]

efficientie van een WPB is sowieso meestal niet zo hoog, dus die moet je niet vergelijken met een L/W WP die gebruikt wordt met bijvoorbeld een vloerverwarming.

een WPB heeft ongeveer de efficientie van een (gas) cv ketel.
Thanks, precies waar ik naar zocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Even een vraag over het vervoer van een warmtepompboiler split set (Ariston Nuos Split Wi-Fi 200 liter). Weet iemand of je deze gewoon liggend kunt vervoeren? Bij geintegreerde weet ik dat dit vaak niet kan ivm koelvloeistof. Maar bij een split unit toch wel zou ik zeggen mits je de buitenunit rechtop houdt?

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 07-08-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Biron schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

@stevenP Dank voor de tip. Willen ze ook naar Nederland opsturen? Weet je hoeveel jij hebt betaald? Geen probleem om vervolgens de IDSE subsidie voor dit model te ontvangen? (ik wil twee stuks bestellen en in serie plaatsen (zolder en kelder)
Ja, communicatie in Engels via de mail ging prima. Had 'm met 2 weken in huis en via Paypal betaald (ook wel lekker qua buyers security). Shipping was pallettransport met track & trace.

Ik betaalde 400€ shipping voor zowel deze unit als mijn monoblock Panasonic Warmtepomp.

Qua subsidie krijg je naar mijn weten €725 maar ik heb samen met andere zaken aangevraagd dus kan er naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
mrme12345 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:00:
Even een vraag over het vervoer van een warmtepompboiler split set (Ariston Nuos Split Wi-Fi 200 liter). Weet iemand of je deze gewoon liggend kunt vervoeren? Bij geintegreerde weet ik dat dit vaak niet kan ivm koelvloeistof. Maar bij een split unit toch wel zou ik zeggen mits je de buitenunit rechtop houdt?
Check goed de installatie handleiding. Mijn wpb kon ik staand en op de rug vervoeren (stonden ook dikke pijlen / instructies op de doos). Wat je omschrijft klinkt logisch, buitenunit rechtop en vat wel kantelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:18
Hoe gaan jullie om met het Legionellaprogramma tijdens een vakantie? Als ik nu langer op vakantie ben (>1 week), dan zet ik de WP op standby zodat het huis niet verwarmd wordt en het SWW niet op temperatuur wordt gehouden. Laten jullie dan het Legionellaprogramma doorlopen? Of draaien jullie het programma op de dag van thuiskomst (of een dag eerder)?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

manusjevanalles schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:47:
Hoe gaan jullie om met het Legionellaprogramma tijdens een vakantie? Als ik nu langer op vakantie ben (>1 week), dan zet ik de WP op standby zodat het huis niet verwarmd wordt en het SWW niet op temperatuur wordt gehouden. Laten jullie dan het Legionellaprogramma doorlopen? Of draaien jullie het programma op de dag van thuiskomst (of een dag eerder)?
ik draai een legionellarun enkele uren voordat ik thuis kom. Tijdens de vakantie doe ik niets. Wel laat ik boiler altijd koud (20 graden) achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:18
Dat is ook mijn idee. Ik zet via Home Assistant via modbus de warmptepomp op standby. Ik moet dan even uitdokteren hoe ik de warmtepomp automatisch weer activeer voordat ik thuis ben, en wellicht al een dag eerder begin met het verwarmen van het huis.

[ Voor 18% gewijzigd door manusjevanalles op 08-08-2023 11:57 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Pagina: 1 ... 54 ... 113 Laatste