Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zet de boiler op vakantiestand (dus uit, wpb uit, circulatiepomp uit) en 24 uur voordat we weer naar huis gaan zet ik hem weer aan. Omdat er een laadpomp tussen zit (ik laad 300 liter met een 90 liter WPB) is de temperatuur over beide boilers egaal als we thuis komen. Voor de legionella doe ik niets speciaals met de vakantie.
Het aan en uitzetten gaat met slimme stekkers die ik via een app op mijn telefoon kan bedienen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:07
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Je kunt hem ook overdag laten draaien?
Heb je vloerverwarming? Er zijn ook wpb's je je daar op aan kunt sluiten.
Welke zijn hiervoor geschikt? Ik heb 42m2 aan vloerverwarming welke ik bij erg koude dagen graag zou willen gebruiken om de echte kou uit de vloer te halen.
Hij hoeft dus niet constant te draaien en alleen met echte kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

GabrielZ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

Welke zijn hiervoor geschikt? Ik heb 42m2 aan vloerverwarming welke ik bij erg koude dagen graag zou willen gebruiken om de echte kou uit de vloer te halen.
Hij hoeft dus niet constant te draaien en alleen met echte kou.
De auer edel eau bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

De auer edel eau bijvoorbeeld
Volgens mij wil hij het andersom, dat de wpb de vloer verarmt ...
Dat kan als de wpb een extra spiraal heeft maar is niet aan te raden omdat de vv teveel warmte vraagt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Volgens mij wil hij het andersom, dat de wpb de vloer verwarmt ...
Ohja je hebt gelijk!

Ik bedoelde juist warmte uit de vloerverwarming halen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 09-08-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:04:
Vraagje: wij hebben een woning op het oog waar een Nibe MT-WH21-019-FS warmtepompboiler in zit en afgaande op de foto's vervangt deze de MV en is er ook geen buitenunit aanwezig. Klopt dat laatste? Ik ben me aan het verdiepen en weet dat je met L/W warmtepompen normaal een buitenunit hebt, maar deze is dus een soort all-in-one binnen?

Ik heb er wel wat dingen over kunnen vinden, ook hier op het forum, maar dan zie ik toch vaak het nadeel van geluid benoemd worden. Waarschijnlijk omdat deze geen buitenunit heeft?

Waar ik ook mijn twijfels over heb, en ik hoop dus dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven, is het volgende:
1. Het betreft hier dus de kleinere 019-FS variant, met een boiler van 190L. Is dat wel genoeg voor een gezin van 4? Ik heb me eens laten vertellen dat je dan toch eerder aan minstens 250 en liefst 300L moet denken.
2. Als ik het goed begrijp heeft deze een 1,6 kW WP met 1,5 kW elektrische bijverwarmer (volgens de product sheet). Is dat ook niet wat krap bemeten voor een gemiddelde vrijstaande woning, met 2 badkamers en dus een gezin van 4? Ik krijg ook het idee dat je dan wel erg snel aan die elektrische bijverwarmer zal zitten, die in mijn ogen nooit zo efficiënt kan zijn als de WP zelf.

Zie ik dit een beetje goed of maak ik me zorgen om niks? En hoe verhoud deze unit zich bijv. tov een meer standaard L/W WP met buitenunit qua verbruik/efficiëntie?
Wij hebben hem hier ook draaien.

Geluid wordt voor een groot deel veroorzaakt door hoe hoog het toerental van de ventilator staat. Deze kun je zelf instellen. Het is een must om zo'n afstandsbediening te hebben.
Hij kan 800 kuup per uur verpompen terwijl veel huizen aan de een capaciteit van de helft wel genoeg hebben. Hier staat hij ingesteld op 12%(laag)/20%(standaard)/50%(hoog).
Ook moeten de leidingen voldoende (liefst 150mm) diameter en zo weinig mogelijk bochten hebben. Daarnaast kan ook een demper in de leidingen worden geplaatst.

Je kunt uitrekenen hoeveel minuten je kunt douchen met een watertemperatuur van bijvoorbeeld 50 graden met een spaarkop die 6-8 liter/mininuut verbruikt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:32

Sebazzz

3dp

manusjevanalles schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:47:
Hoe gaan jullie om met het Legionellaprogramma tijdens een vakantie? Als ik nu langer op vakantie ben (>1 week)
Op de Atlantic gebruik ik de afwezigheidsmodus, die ook de legionellarun pauzeert. Ik stel wel de dag van terugkomst in op ná de dag van terugkomst, omdat we toch altijd laat thuiskomen en hij anders een dag vóór terugkomst al de run kan doen terwijl het ook dezelfde dag kan zijn terwijl wij toch nog niet thuis zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik ben een warmtepompboiler aan het uitzoeken en wil een split systeem om geen lawaai in huis te krijgen (warmtepompboiler zou in bijkeuken moeten naast open keuken en woonkamer en ook naast slaapkamer). Nu ben ik aan het twijfelen tussen:
Atlantic Calypso Split 200 liter met een geluidsdruk van 47 (op 1 meter afstand gemeten)
Ariston Nuos Split Wifi 200 liter met een geluidsdruk van 56 (afstand wordt niet genoemd)

Het zou dan logisch zijn om de atlantic te nemen, maar kan me niet voorstellen dat er zoveel geluidsdruk verschil is. Technieken zijn identiek zou je zeggen en verschil van 47 versus 56 is gigantisch.

Iemand ervaring met 1 van de 2 en geluidsniveau buitenunits?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geluid niet zozeer als argument zou gebruiken. Ik heb een Ferroli en dat is niet bepaald een populair merk, maar die klinkt als een uit de kluiten gewassen koelkast, veel meer geluid dan dat maakt ie niet. Hij staat in de schuur en als de deur dicht staat dan hoor je er niets van. Buren hebben er dus ook geen last van als dat ding 's nachts z'n ding doet.

Ik kan me niet voorstellen dat andere merken (veel) luidruchtiger zijn.

Wellicht eens rondvragen of je ergens kan luisteren naar het geluid van een WPB ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:35:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geluid niet zozeer als argument zou gebruiken. Ik heb een Ferroli en dat is niet bepaald een populair merk, maar die klinkt als een uit de kluiten gewassen koelkast, veel meer geluid dan dat maakt ie niet. Hij staat in de schuur en als de deur dicht staat dan hoor je er niets van. Buren hebben er dus ook geen last van als dat ding 's nachts z'n ding doet.

Wellicht eens rondvragen of je ergens kan luisteren naar het geluid van een WPB ?
Nou de Atlantic Explorer V3 is zeker luidruchtig te noemen. Zelfs na extra isolatie en met van die slanger eraan die ook geluidverminderend zouden moeten zijn.

Ik zou er never nooit mee in 1 ruimte willen slapen. We horen hem nu zelfs op zolder terwijl wij 1 verdieping lager slapen met de deur dicht.

Maar is blijkbaar erg persoonlijk hoe je het ervaart.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Ik zou ook niet kunnen slapen in 1 ruimte. Of in mijn geval slechts met een houten scheidingswandje.
De V4 schijnt wel stiller te zijn maar deze heb ik nog nooit IRL gehoord.
Gezien de grote ventilator van een buitenunit (van een split) zal het puur de compressor zijn die je hoort brommen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Glashelder schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:35:

let op dat je wel een goede vergleijking maakt, de meest verkochte ferolli's hebben ook maar een 200 of 400W compressor erin zitten, de explorer is meer in de richting van 700~800.

maar dan nog wil je niet in dezelfde kamer zitten. dan moet je gewoon een calypso split pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-08-2023 23:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
@de Peer & @Jim423 Als dat ding zo’n herrie maakt dan laat je hem toch overdag draaien als de slaapkamer niet gebruikt wordt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RichieB schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:32:
@de Peer & @Jim423 Als dat ding zo’n herrie maakt dan laat je hem toch overdag draaien als de slaapkamer niet gebruikt wordt?
ja inderdaad. Of wat dieper in de nacht, als je al slaapt. Gaat al 5 jaar prima.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-08-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
mrme12345 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:13:
Ik ben een warmtepompboiler aan het uitzoeken en wil een split systeem om geen lawaai in huis te krijgen (warmtepompboiler zou in bijkeuken moeten naast open keuken en woonkamer en ook naast slaapkamer). Nu ben ik aan het twijfelen tussen:
Atlantic Calypso Split 200 liter met een geluidsdruk van 47 (op 1 meter afstand gemeten)
Ariston Nuos Split Wifi 200 liter met een geluidsdruk van 56 (afstand wordt niet genoemd)

Het zou dan logisch zijn om de atlantic te nemen, maar kan me niet voorstellen dat er zoveel geluidsdruk verschil is. Technieken zijn identiek zou je zeggen en verschil van 47 versus 56 is gigantisch.

Iemand ervaring met 1 van de 2 en geluidsniveau buitenunits?
Is er iemand die de calypso split of de ariston split heeft staan? Maken de buitenunits ongeveer hetzelfde geluid als een buitenunit van een airco of is het toch wel meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

mrme12345 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Is er iemand die de calypso split of de ariston split heeft staan? Maken de buitenunits ongeveer hetzelfde geluid als een buitenunit van een airco of is het toch wel meer?
Calypso split staat bij mij buiten naast een 6kw Mitsubishi airco unit. Die laatste hoor ik soms heel zachtjes in de badkamer eronder maar verder praktisch verwaarloosbaar. Ten eerste kan ik het geluid overstemmen door te ademen en ten tweede blaast er natuurlijk altijd ook minimaal één binnen unit en dan heb je eigenlijk al meer geluid. Het is trouwens niet echt geluid wat ik hoor maar eerder een soort resonantie, dat klinkt wat overdreven want je moet zelf echt heel stil zijn en je erop concentreren, mijn vrouw was zich er niet van bewust.

De split van de Calypso vind ik een soortgelijke maar iets hardere resonantie geven want hoewel ik er ook weer echt specifiek op moet letten, als het volledig stil is buiten en in huis dan kan ik beneden ook horen of de Wpb wel of niet bezig is. Die unit heb ik op bigfoots gezet, ik denk dat ook maar de kleinste aanpassing (veren?) het geluid zou laten verdwijnen maar hoewel ik zeer geluidsgevoelig en snel overprikkeld raak heb ik hier totaal geen last van. Misschien ook omdat hij maar één of twee keer per dag draait en dan ook max een uurtje. Wat ik veel fijner vind is dat het douchen nu juist veel stiller is, ik hoorde vroeger op de hele verdieping de gasketel optoeren en nu is het muisstil!

Vanmorgen teruggekomen van vakantie. In home assistant zag ik al dat de Wpb netjes 3 weken lang niets heeft verbruikt (op anode na), de eerste run begon een dag voor thuiskomst en was slechts 2kwh en duurde 2.5 uur. (naar 55gr C.) Ik sta echt versteld van hoe weinig daar voor nodig was.

Het is maar een ervaring hoor en ik heb dus niet naast de units kunnen meten, ze staan op zo'n hoge dakkapel dat dit niet heel makkelijk snel te meten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4KfC1QVnFL8Qmp8GvMVoB2PD10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2keMZVu6l7eQ8RO3OGTKljl5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het atlantic buitendeel is gewoon een fujitsu airco. daar is op zich niks mis mee en is qua geluid erg goed te noemen gezien de prijs. er zijn zat andere machines die meer geluid maken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Ik heb dit topic doorgenomen maar vindt eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. De loodgieter komt morgen, maar ik heb niet voldoende vertrouwen dat hij hem goed aansluit m.b.t. galvanische corrosie. Kan iemand me helpen?

Ik heb een Varme VT180C warmtepompboiler met een RVS tank en RVS aansluitingen. De handleiding zegt:
Your DHW HP has a high quality stainless steel tank for the DHW production. In order to protect the tank and also the connectors you have to avoid connecting copper pipes or galvanized steel fittings directly. The use of insulation fittings is mandatory in this case.
Een insulation fitting is een diëlektrische koppeling begrijp ik.

Ik wil de aansluitingen doen met een flexibele slang. Ik had aan de loodgieter gevraagd RVS slangen te gebruiken. Hij heeft echter slangen met een galvanische mantel gekocht. De moer en het nippel lijken van messing. Er kan natuurlijk nog een EPDM ring worden geplaatst.

Vraag; Gaat dit goed? Een messing moer van een flexibele slang (EPDM van binnen, gegalvaniseerd stalen mantel) op een RVS tankaansluiting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaGXVpLdgOsxSDF4xypX-pSrCtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m1z1YPEmzD6YX4vqeGoM1VI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIVR_ijc9Hii7gt8IghJbWULpBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1DXbspZGWjWcW9NmzLrejkh.jpg?f=fotoalbum_tile

De aansluiting op de warmtepompboiler is van RVS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVsz3BV6yKp2rdK8td59G3v1uPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKvOBvkoZbCkJtWMjG6Gyf9W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Hier moet wel een galvanische scheider tussen lijkt mij.
Anders zal het RVS het messing gaan aantasten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb toevallig ook een diëlektrische vraag voor de Atlantic Explorer 4. De handleiding is vrij duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsOxD1MtuhXaNRwS0KqszwGkXEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkQICxFvztn6ozgZTuw0GavR.png?f=fotoalbum_large

Er is inderdaad een diëlektrische aansluiting meegeleverd. Nu wil ik gebruik gaan maken van een hercirculatiepomp. Daarvoor is een aparte (witte) aansluiting waarover Atlantic ook duidelijk is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pM5OJiqfYuHFK0tZ47toFXpZs4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FETiuH2qIW2pOnRspmaCFqK1.png?f=fotoalbum_large

Daar heb ik 2 vragen over:
  1. Er wordt voor de aanvoer waterleiding (blauwe inlaat) geen eis gesteld voor een diëlektrische aansluiting. Waarom is dat? Heeft dat te maken met de temperatuur? Zo ja, dan vervalt dat argument bij hercirculatie toch? De ingang wordt dan net zo warm als de uitgang ("aansluiting aftakleiding voor hercirculatie").
  2. Mijn Explorer 4 heeft op alle 3 de waterleidingen (ingang/uitgang/hercirculatie) kunststof schroefdraad met daarin een kunststof ring. Pas daarachter zie ik metaal zitten. Hoe zijn deze aansluiting überhaupt vatbaar voor galvanische corrosie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nGX12XX74fdTYPomSoVklL07XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpuOv3f70uckt2s6Vk5ymCL4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 15:19
Condensafvoer verstopt?
Terug van vakantie ging mijn Atlantic weer mooi aan de slag, netjes opwarmen tot 62 graden. Liep even langs met spullen opruimen en hoorde een raar getik, kwam uit de condensafvoer/slang.
Trok even de afvoer los van het witte tuitje van de boiler, pats! Gelijk een lading water eruit… Snel terug geplaatst en toen bleef het water wel doorlopen.
De afvoerslang zat niet verstopt, loopt netjes in een rioolbuisje aan een y-stuk en daar onder de sifon.

Iemand een idee? Toch ergens vacuüm getrokken? Rare is dat na het lostrekken en het terug plaatsen van de afvoer slang het water wel gewoon door bleven lopen…
En helaas langs de boiler op verschillende plekken, de bak zat helemaal vol met water….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hangt de slang los in het y stuk? Als in: kan daar iets van lucht langs komen?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maartens1981 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:00:
Condensafvoer verstopt?
Terug van vakantie ging mijn Atlantic weer mooi aan de slag, netjes opwarmen tot 62 graden. Liep even langs met spullen opruimen en hoorde een raar getik, kwam uit de condensafvoer/slang.
Trok even de afvoer los van het witte tuitje van de boiler, pats! Gelijk een lading water eruit… Snel terug geplaatst en toen bleef het water wel doorlopen.
De afvoerslang zat niet verstopt, loopt netjes in een rioolbuisje aan een y-stuk en daar onder de sifon.

Iemand een idee? Toch ergens vacuüm getrokken? Rare is dat na het lostrekken en het terug plaatsen van de afvoer slang het water wel gewoon door bleven lopen…
En helaas langs de boiler op verschillende plekken, de bak zat helemaal vol met water….
waterslot in de slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
RichieB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:26:
Ik heb toevallig ook een diëlektrische vraag voor de Atlantic Explorer 4. De handleiding is vrij duidelijk:
[Afbeelding]Daar heb ik 2 vragen over:
  1. Er wordt voor de aanvoer waterleiding (blauwe inlaat) geen eis gesteld voor een diëlektrische aansluiting. Waarom is dat? Heeft dat te maken met de temperatuur? Zo ja, dan vervalt dat argument bij hercirculatie toch? De ingang wordt dan net zo warm als de uitgang ("aansluiting aftakleiding voor hercirculatie").
  2. Mijn Explorer 4 heeft op alle 3 de waterleidingen (ingang/uitgang/hercirculatie) kunststof schroefdraad met daarin een kunststof ring. Pas daarachter zie ik metaal zitten. Hoe zijn deze aansluiting überhaupt vatbaar voor galvanische corrosie?
Volgens mij heeft dat niets te maken met temperatuur maar met maar 1 leiding kan er geen stroom lopen tussen de verschillende leidingen.
Het schroefdraad zelf is natuurlijk ook gewoon staal en gevoelig voor corrosie daarnaast kan er via het schroefdraad ook stroom lopen naar de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Volgens mij heeft dat niets te maken met temperatuur maar met maar 1 leiding kan er geen stroom lopen tussen de verschillende leidingen.
Het schroefdraad zelf is natuurlijk ook gewoon staal en gevoelig voor corrosie daarnaast kan er via het schroefdraad ook stroom lopen naar de tank.
Gaat wel om temperatuur. Bij hogere temperaturen heb je meer ionen in het water (afkomstig van het metaal) en sowieso een hogere reactiesnelheid.

Bij recirculatie zou je dan dus ook voor koud een dielektrische koppeling nodig hebben. Echter vaak is recirculatie maar een paar uurtjes per week. Dan zou ik er geen moeite voor doen. Niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Mijn koudwateraansluiting is zeker boven de 50 graden ook zonder recirculatie. Kan hem ook niet vastpakken. Dus dat vind ik wel een apart argument.
Ik ben wel benieuwd hoe die aansluitingen er over 10 jaar uitzien. Zeker de warme aansluiting is best bruin vanbinnen en de koppeling zit erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartens1981
remco_k schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:05:
Hangt de slang los in het y stuk? Als in: kan daar iets van lucht langs komen?
Ja, er kan gewoon lucht bijkomen, hangt er gewoon los in, dus daarom snap ik het niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dus de slang ligt niet in het water in de sifon?
Het probleem is een beetje met dit ontwerp dat het water via zwaartekracht weg moet lopen door een gaatje. Echter dit gaatje zit in een hoed die onder onderdruk staat vergeleken met de omgeving. Hoe zuigt jouw boiler de lucht aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

flippy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:10:
het atlantic buitendeel is gewoon een fujitsu airco. daar is op zich niks mis mee en is qua geluid erg goed te noemen gezien de prijs. er zijn zat andere machines die meer geluid maken.
Ik heb hier nog eens over nagedacht maar de airco's bij ons worden gebruikt om de ruimtes een paar graden warmer of kouder te maken. Als ik naar het energieverbruik kijk draait de buitenunit eigenlijk altijd op zeer laag vermogen en dus weinig geluid.

De buitenunit van de warmtepompboiler moet harder werken, die moet juist in zo kort mogelijke tijd het water verwarmen en ik heb het idee dat die dus harder moet werken en vooral in de winter ook meer lucht moet gaan verplaatsen.

Ik hoorde gisteren de buitenunit van de WPB zachtjes resoneren, het geluid is totaal niet storend te noemen, totdat je in de douchecabine stapt, dan hoor je opeens het gebrom zeer versterkt, blijkbaar de perfecte ruimte voor de lage golflengte. Ik dacht dat het geluid buiten dan wel heel goed te horen zou zijn maar dat bleek totaal niet het geval, met mijn hoofd uit het badkamerraam kon ik van buiten niets horen. Het is dus vooral resonantie wat ik nu hoor, het stoort niet genoeg maar als dat wel zo zou zijn begrijp ik dat ik nog even veren tussen het apparaat en de voeten kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pixal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

De buitenunit van de warmtepompboiler moet harder werken, die moet juist in zo kort mogelijke tijd het water verwarmen en ik heb het idee dat die dus harder moet werken en vooral in de winter ook meer lucht moet gaan verplaatsen.
die moet zeker veel harder werken, vandaar de lage COP.
Lucht verwarmen van 18 naar 25 graden is een stuk makkelijker dan water verwarmen van 40 naar 50 graden. De compressor moet dan flink aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pixal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Ik heb hier nog eens over nagedacht maar de airco's bij ons worden gebruikt om de ruimtes een paar graden warmer of kouder te maken. Als ik naar het energieverbruik kijk draait de buitenunit eigenlijk altijd op zeer laag vermogen en dus weinig geluid.

Ik hoorde gisteren de buitenunit van de WPB zachtjes resoneren, het geluid is totaal niet storend te noemen, totdat je in de douchecabine stapt, dan hoor je opeens het gebrom zeer versterkt, blijkbaar de perfecte ruimte voor de lage golflengte. Ik dacht dat het geluid buiten dan wel heel goed te horen zou zijn maar dat bleek totaal niet het geval, met mijn hoofd uit het badkamerraam kon ik van buiten niets horen. Het is dus vooral resonantie wat ik nu hoor, het stoort niet genoeg maar als dat wel zo zou zijn begrijp ik dat ik nog even veren tussen het apparaat en de voeten kan zetten.
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

die moet zeker veel harder werken, vandaar de lage COP.
Lucht verwarmen van 18 naar 25 graden is een stuk makkelijker dan water verwarmen van 40 naar 50 graden. De compressor moet dan flink aan de slag.
het buitendeel is qua vermogen veel groter dan hij kan leveren maar hij is kunstmatig begrenst. dus geluid valt hard mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Jim423 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Het schroefdraad op mijn Explorer 4 ziet er uit als kunststof maar dat blijkt een coating te zijn. Mijn multimeter geeft aan dat het inderdaad wel geleidt.

Update: Ondanks dat ik besloten heb meerlagenbuis te gaan gebruiken ga ik toch op alle 3 de aansluitingen deze diëlektrische koppeling plaatsen. Voornamelijk om dit te voorkomen. :| Met dank aan @Maartens1981 en @Signor Doekie en de rest van de actieve leden hier.

[ Voor 24% gewijzigd door RichieB op 16-08-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
Jim423 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:28:
Dus de slang ligt niet in het water in de sifon?
Het probleem is een beetje met dit ontwerp dat het water via zwaartekracht weg moet lopen door een gaatje. Echter dit gaatje zit in een hoed die onder onderdruk staat vergeleken met de omgeving. Hoe zuigt jouw boiler de lucht aan?
Nope, slang zit niet in het water in de sifon. Hij zuigt nu nog van binnen uit, maar ben wel van plan om wat ventilatiekanalen om te gooien zodat het binnen- en buiten kan worden.

Ik heb nog een testje gedaan tijdens het draaien van de wpb en toen ik de slang langzaam een beetje los draaide vanaf het tuitje, zodat er lucht bij kwam, begon het water inderdaad weer te lopen...
Bedankt voor de tip!

Nu een slang kopen met gaatjes aan de bovenkant zodat er lucht bij kan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Maartens1981 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Nu een slang kopen met gaatjes aan de bovenkant zodat er lucht bij kan? :?
Dan loopt er toch ook water uit door die gaatjes? Of gaat dat goed door de onderdruk?

Wel een beetje knullig ontwerp dit van Atalantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Omdat mijn Ex V3 deels op de MV zit is er altijd een beetje druk, nog nooit last gehad met de condens afvoer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
Speedy-Andre schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:12:
Omdat mijn Ex V3 deels op de MV zit is er altijd een beetje druk, nog nooit last gehad met de condens afvoer.
Dank. Het blijft vreemd, als ik de slang uit de afvoer haal hoor ik het gerommel uit de slang komen, beetje borrelgeluid. Dus het zit toch in de WPB zelf. Ik ga op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:45
@Maartens1981 ik heb een klein waterslotje in de afvoerslang, https://i.imgur.com/2OvqIX4.jpg
Net genoeg om het aanzuigen van lucht te voorkomen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Maartens1981
wizzopa schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:52:
@Maartens1981 ik heb een klein waterslotje in de afvoerslang, https://i.imgur.com/2OvqIX4.jpg
Oke, maar dat is eigenlijk toch niet de bedoeling als ik de handleiding mag geloven? :/
Net de boost aangezet, begon hij gelijk weer te borrelen. Vinger op de slag gehouden en daarna eraf gehaald en hij druppelt gelijk weer. Blijkbaar blijft er iets hangen/in evenwicht voordat het water genoeg "zwaartekracht heeft'' om te gaan druppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Maartens1981 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Oke, maar dat is eigenlijk toch niet de bedoeling als ik de handleiding mag geloven? :/
Net de boost aangezet, begon hij gelijk weer te borrelen. Vinger op de slag gehouden en daarna eraf gehaald en hij druppelt gelijk weer. Blijkbaar blijft er iets hangen/in evenwicht voordat het water genoeg "zwaartekracht heeft'' om te gaan druppelen.
Ik zou gewoon proberen met een klein water slotje in de slang, als er geen lucht door de afvoerslang gaat gaat er wel water door.

Wat ze in de handleiding bedoelen is dat de afvoerslang geen riooldampen op mag zuigen wat hij zonder waterslot in de slang juist wel doet en wel zo erg dat het water niet wegloopt.

Werkt hier al sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Ik zou gewoon proberen met een klein water slotje in de slang, als er geen lucht door de afvoerslang gaat gaat er wel water door.

Wat ze in de handleiding bedoelen is dat de afvoerslang geen riooldampen op mag zuigen wat hij zonder waterslot in de slang juist wel doet en wel zo erg dat het water niet wegloopt.

Ik heb ook een waterslot op die slang inderdaad. gaat ook al jaren goed.

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 20:51
Mijn valliant arostor geeft de storing Leg error.
Hij kan dus niet zijn legionella run maken.
Eerder stond hij overdag in ECO, en kreeg ik ook deze fout.

Hij staat in gesteld met:
24:00 - 09:00 B-B modus (uit/vorst beveiliging)
09:00 - 22:00 Conf modus (comfort)
22:00 - 24:00 B-B modus (uit/vorst beveiliging)

Nu start de legionella run normaal om 22:00 maar dan gaat hij bij mij dus net uit.
De minimum temperatuur functie staat nu uit. (ook aan gehad, geen verschil)

Als ik het schema verander naar comfort tot 22:05 dan zou hij misschien wel starten met de run? Maar dan maakt hij hem niet af.

Wat zie ik over het hoofd?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:37
ron36 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:25:
Mijn valliant arostor geeft de storing Leg error.
Hij kan dus niet zijn legionella run maken.
Eerder stond hij overdag in ECO, en kreeg ik ook deze fout.

Hij staat in gesteld met:
24:00 - 09:00 B-B modus (uit/vorst beveiliging)
09:00 - 22:00 Conf modus (comfort)
22:00 - 24:00 B-B modus (uit/vorst beveiliging)

Nu start de legionella run normaal om 22:00 maar dan gaat hij bij mij dus net uit.
De minimum temperatuur functie staat nu uit. (ook aan gehad, geen verschil)

Als ik het schema verander naar comfort tot 22:05 dan zou hij misschien wel starten met de run? Maar dan maakt hij hem niet af.

Wat zie ik over het hoofd?
Ik heb een zelfde boiler sinds 2 maanden en eerste week had ik de tijden te krap staan en kon hij de run ook niet afmaken echter begint hij bij mij wel direct zodra de conf modus start met opwarmen en negeert dan de wens temperatuur om de legionella run te doen. Deze loopt dan dus gewoon door waar die normaal rond 12:00 wel klaar is gaat die dan rustig nog ff paar uur door maar is ruim voor 18:00 klaar.

Mijn schema:
24:00 - 10:00 B-B modus (uit/vorst beveiliging)
10:00 - 18:00 Conf modus (comfort)
18:00 - 24:00 B-B modus (uit/vorst beveiliging)

Wij douchen vaak tussen 19:00 en 21:00 en dan wil ik niet dat hij meteen weer gaat opwarmen. En in de ochtend hebben we nog genoeg warm water over om nog een keer te douchten waar nodig (270L versie). Op die manier heb ik elke dag 1 run wat uitstekend bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
wizzopa schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:17:
[...]

Ik heb ook een waterslot op die slang inderdaad. gaat ook al jaren goed.
Dank heren! Ga ik doen. Ik had niet echt verder gelezen wat de reden was van het niet maken van een waterslot in de slang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poiTV9T7ls17e_6fQNyOZNP9t5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JmZP8CGKgHxBjZAgEgpN2lj2.webp?f=user_large

Is dit niet mooi? die heb ik ertussen kun je gelijk zien of het allemaal goed werkt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@martijn v o een linkje zou fijn zijn😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
ik ben een wpb aan t plaatsen, atlantic v4.
voor de aanvoer van lucht wordt er afgezogen in de badkamer via het platform. de wpb staat in t hok ernaast, dus de buis is 3m lang ongeveer met 1 bocht.
het plafond kan alleen een platte buis doorheen ivm de dikte van de draagbalken, a 220x55 mm (vergelijkbaar met 125mm) aan de technische ruimte kant wordt het 160mm rond.
het wordt dan 1m 150mm, en 2m 125mm.

2 vragen,
1. is een 125mm buis groot genoeg voor de atlantic? of ga je daar echt last van krijgen (een tweede punt zou kunnen namelijk, maar is niet gewenst.

zouden jullie in het plafond een platte hardplastic (220x55mm) buis aanraden, of juist een 125mm flex van aluminium?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De platte buis geeft denk ik minder weerstand dan een flexibele met ribbels.
Om dit als enige aanvoer te doen lijkt me niet handig, er zijn verloopstukken van 160 naar 2x 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:01:
De platte buis geeft denk ik minder weerstand dan een flexibele met ribbels.
Om dit als enige aanvoer te doen lijkt me niet handig, er zijn verloopstukken van 160 naar 2x 120.
ok top, dan wordt het plat.
en plat is geluidtechnisch ook ok? je zuigt natuurlijk aan de buis, dus het gerommel van de wpb (voor zover je dat hoort) gaat niet terug de buis in richting de badkamer?

en 125/220x55 is ongewenst, of is echt niet ok qua aanvoer?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

martijn v o schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:51:
[Afbeelding]

Is dit niet mooi? die heb ik ertussen kun je gelijk zien of het allemaal goed werkt.
Dat is degene die ik ook al 5 jaar gebruik. werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Baapje327 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

ok top, dan wordt het plat.
en plat is geluidtechnisch ook ok? je zuigt natuurlijk aan de buis, dus het gerommel van de wpb (voor zover je dat hoort) gaat niet terug de buis in richting de badkamer?

en 125/220x55 is ongewenst, of is echt niet ok qua aanvoer?
Ik zou het plaatje wat groter maken, waar komt al die lucht vandaan in je woning?
Met minstens 300m3/uur verplaats je veel lucht en dat gaat met een kleine diameter lastiger (meer weerstand, hogere snelheid en meer geluid) dan met een grote (of 2 kleinere).
Ik zuig via de MV aan maar ook van buiten zodat mijn woning niet te veel warme lucht verliest.
De weggezogen lucht wordt hier via raamroosters enz. aangevuld, aangezien ik met airco's verwarm probeer ik zo veel mogelijk van die warmte in huis te houden.
De wpb draait hier tot 2 uur achtereen en dat doet ie tijdens de warmste uren (winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Ik zou het plaatje wat groter maken, waar komt al die lucht vandaan in je woning?
Met minstens 300m3/uur verplaats je veel lucht en dat gaat met een kleine diameter lastiger (meer weerstand, hogere snelheid en meer geluid) dan met een grote (of 2 kleinere).
Ik zuig via de MV aan maar ook van buiten zodat mijn woning niet te veel warme lucht verliest.
De weggezogen lucht wordt hier via raamroosters enz. aangevuld, aangezien ik met airco's verwarm probeer ik zo veel mogelijk van die warmte in huis te houden.
De wpb draait hier tot 2 uur achtereen en dat doet ie tijdens de warmste uren (winter).
dank voor je reactie.
de wpb staat in een soort fietsenschuur in het huis. het is daar kouder in de winter en dat is direct naast de badkamer. afzuiging is in de badkamer. het is gemakkelijk om ook een deel van de lucht vanuit de fietsenschuur zelf te doen, afvoer gaat wel echt naar buiten. de fietsenschuur is wel buiten de warme schil van de woning, maar zal toch een stuk warmer zijn dan echt buiten.
de badkamer heeft een deur naar de gang naar boven, en direct aan die gang zit ook de woonkamer, daar zijn er roosters in alle ramen.
kamer wordt verwarmd dmv l/w wp en vvw. wordt nu allemaal nieuw aangelegd in een grote verbouwing van de benedenverdieping.

de wpb wordt nog nageisoleerd in de fietsenschuur zodat je daar niet teveel warmte verliest in de winter.
verwarmen zal waarschijnlijk gebeuren als er gedouched wordt, of anders dagelijks op het warmste moment van de dag. dat moeten we gaan uittesten wat het beste werkt.

een extra buis in de badkamer is een optie (dus dan 220x55 + een 160mm door de muur), maar als ik het zo hoor, dan is het wellicht beter om een de platte naar de badkamer te leiden, en een Tstuk met een mechanische klep erin te pakken en die in de fietsenschuur zelf te monteren. dan kun je altijd daar de warmte pakken (bijv. in de zomer) want dat is dan warmer dan binnen.
en dan ben je na de installatie ook nog flexibel als je net teveel geluid of luchtstroom hebt door de platte buis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Als je aan of afvoerpijp zoekt kijk dan eens naar Aerfoam van Ubbink.
Ideaal, dikwandig schuim.
Isoleert goed zowel geluid als warmte.
Dus geen condens!!

Te koop in 125 en 160. Ook verloop
Heb het eerder bij mijn Edel Auer gebruikt (160) en nu recent bij mijn Atlantic ook weer met 125mm
Past allemaal precies
Oa te koop bij Ventilatieshop.(geen aandelen in)
Zelf koop ik het bij mijn installateur.
Wordt veel gebruikt bij wtw systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 20:51
KryTech schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Ik heb een zelfde boiler sinds 2 maanden en eerste week had ik de tijden te krap staan en kon hij de run ook niet afmaken echter begint hij bij mij wel direct zodra de conf modus start met opwarmen en negeert dan de wens temperatuur om de legionella run te doen. Deze loopt dan dus gewoon door waar die normaal rond 12:00 wel klaar is gaat die dan rustig nog ff paar uur door maar is ruim voor 18:00 klaar.

Mijn schema:
24:00 - 10:00 B-B modus (uit/vorst beveiliging)
10:00 - 18:00 Conf modus (comfort)
18:00 - 24:00 B-B modus (uit/vorst beveiliging)

Wij douchen vaak tussen 19:00 en 21:00 en dan wil ik niet dat hij meteen weer gaat opwarmen. En in de ochtend hebben we nog genoeg warm water over om nog een keer te douchten waar nodig (270L versie). Op die manier heb ik elke dag 1 run wat uitstekend bevalt
Bedankt voor je reactie, alleen zie ik de oplossing zo even nog niet?
Bij jou zijn te tijden nog korter, maar hij gaat wel gewoon zijn legionella run doen om 10:00 smorgens?
En bij mij geeft hij een fout.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:05
Dank voor dit topic, inmiddels veel geleerd over WPB en weet (ongeveer) wat ik wil hebben. Nu nog installateur. Hebben lezers ervaringen met installateurs in de omgeving Leiden (koop graag lokaal). Iedere DM is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:36
Baapje327 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

dank voor je reactie.
de wpb staat in een soort fietsenschuur in het huis. het is daar kouder in de winter en dat is direct naast de badkamer. afzuiging is in de badkamer. het is gemakkelijk om ook een deel van de lucht vanuit de fietsenschuur zelf te doen, afvoer gaat wel echt naar buiten. de fietsenschuur is wel buiten de warme schil van de woning, maar zal toch een stuk warmer zijn dan echt buiten.
de badkamer heeft een deur naar de gang naar boven, en direct aan die gang zit ook de woonkamer, daar zijn er roosters in alle ramen.
kamer wordt verwarmd dmv l/w wp en vvw. wordt nu allemaal nieuw aangelegd in een grote verbouwing van de benedenverdieping.

de wpb wordt nog nageisoleerd in de fietsenschuur zodat je daar niet teveel warmte verliest in de winter.
verwarmen zal waarschijnlijk gebeuren als er gedouched wordt, of anders dagelijks op het warmste moment van de dag. dat moeten we gaan uittesten wat het beste werkt.

een extra buis in de badkamer is een optie (dus dan 220x55 + een 160mm door de muur), maar als ik het zo hoor, dan is het wellicht beter om een de platte naar de badkamer te leiden, en een Tstuk met een mechanische klep erin te pakken en die in de fietsenschuur zelf te monteren. dan kun je altijd daar de warmte pakken (bijv. in de zomer) want dat is dan warmer dan binnen.
en dan ben je na de installatie ook nog flexibel als je net teveel geluid of luchtstroom hebt door de platte buis.
Besef je wel dat je enorm veel warmte aan je woning gaat onttrekken op deze manier. Wellicht zodanig veel dat je niet meer prettig onder de douche staat omdat het koud wordt in de badkamer. 300m3 per uur is alsof je mechanische ventilatie op maximaal staat, alleen ga je hier al die lucht aan de badkamer onttrekken in plaats van aan de hele woning. Om dat warmteverlies te compenseren moet je wp of ketel ook nog eens een tandje harder werken.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om zowel aanvoer als uitblaas allebei buiten te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18
montebaldo55 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:30:
Als je aan of afvoerpijp zoekt kijk dan eens naar Aerfoam van Ubbink.
Ideaal, dikwandig schuim.
Isoleert goed zowel geluid als warmte.
Dus geen condens!!

Te koop in 125 en 160. Ook verloop
Heb het eerder bij mijn Edel Auer gebruikt (160) en nu recent bij mijn Atlantic ook weer met 125mm
Past allemaal precies
Oa te koop bij Ventilatieshop.(geen aandelen in)
Zelf koop ik het bij mijn installateur.
Wordt veel gebruikt bij wtw systemen
En elders ook verkrijgbaar in 200mm diameter van Ubbink, dampdicht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Maarten60 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:19:
Dank voor dit topic, inmiddels veel geleerd over WPB en weet (ongeveer) wat ik wil hebben. Nu nog installateur. Hebben lezers ervaringen met installateurs in de omgeving Leiden (koop graag lokaal). Iedere DM is welkom.
https://warmtepomponline.com/
Schijnt goed te zijn, tenminste dat vang ik hier vaker op.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens1981
wizzopa schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:52:
Dit voorbeeld werkt goed, heel handig als je nog een stukje bocht over hebt! Nogmaals bedankt.
RichieB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:31:
[...]

Het schroefdraad op mijn Explorer 4 ziet er uit als kunststof maar dat blijkt een coating te zijn. Mijn multimeter geeft aan dat het inderdaad wel geleidt.

Update: Ondanks dat ik besloten heb meerlagenbuis te gaan gebruiken ga ik toch op alle 3 de aansluitingen deze diëlektrische koppeling plaatsen. Voornamelijk om dit te voorkomen. :| Met dank aan @Maartens1981 en @Signor Doekie en de rest van de actieve leden hier.
Nu gelijk doen is beter dan achteraf, want dat is wel een gepruts kan ik je vertellen...
Ik heb de recirculatie nog (niet) aangesloten, afgedopt volgens handleiding en meegeleverde spullen.
Ziet er nu bij mij zo uit....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuegT6AtJku0Dk_Z0u9cQ9_Mbgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpCS9Y76PLocKvSOhCsqImqn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
klump4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

https://warmtepomponline.com/
Schijnt goed te zijn, tenminste dat vang ik hier vaker op.
Sorry. Tekst aangepast.
Verkeerde topic. Dacht dat ik in het forum/topic van LG warmtepompen zat.

[ Voor 44% gewijzigd door montebaldo55 op 20-08-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:51

Rzaan

Altijd zoekende

montebaldo55 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:35:
Als ik zo lees deelt Itho kennis met Tweakers en neemt opmerkingen ter harte.
Weet weinig over de nieuwe ontwikkelingen bij Itho.
Maar op een beurs werd bij verteld dat een WP altijd een buffervat moest hebben. Wat anderen ook zeiden.
Dus ook daar kletsen ze soms maar wat (zoals overal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Weet weinig over de nieuwe ontwikkelingen bij Itho.
Maar op een beurs werd bij verteld dat een WP altijd een buffervat moest hebben. Wat anderen ook zeiden.
Dus ook daar kletsen ze soms maar wat (zoals overal) inderdaad.
Op het Amber forum staat uitgebreide info over wel of geen buffer zoals dit schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQyfwh8Ik5P68puPEMAepOKmlr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKETNCXcA9mdWYOSzcBeAMO4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2023 20:57 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Insert12 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Besef je wel dat je enorm veel warmte aan je woning gaat onttrekken op deze manier. Wellicht zodanig veel dat je niet meer prettig onder de douche staat omdat het koud wordt in de badkamer. 300m3 per uur is alsof je mechanische ventilatie op maximaal staat, alleen ga je hier al die lucht aan de badkamer onttrekken in plaats van aan de hele woning. Om dat warmteverlies te compenseren moet je wp of ketel ook nog eens een tandje harder werken.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om zowel aanvoer als uitblaas allebei buiten te doen.
ja dat is inderdaad een risico. worst case kan er vrij gemakkelijk een T-stuk tussen en een buis naar buiten, of de buis helemaal naar buiten. afhankelijk van de ervaring.

warmte onttrekken uit de woning is toch een stuk efficiënter dan warmte uit de buitenlucht onttrekken? zeker als die warmte al door een WP gemaakt is (overgedimensioneerd overigens).
de helft van t jaar onttrek je warmte je toch kwijt wilt (zomer) en de andere helft is die warmte gemaakt door de WP. beetje lood om oud ijzer toch, welke WP het maakt, de WP of de WPB?
idealiter zou je warmte onttrekken uit de woonkamer/keuken denk ik, maar dat is hier niet mogelijk.

of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18
Baapje327 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

ja dat is inderdaad een risico. worst case kan er vrij gemakkelijk een T-stuk tussen en een buis naar buiten, of de buis helemaal naar buiten. afhankelijk van de ervaring.

warmte onttrekken uit de woning is toch een stuk efficiënter dan warmte uit de buitenlucht onttrekken? zeker als die warmte al door een WP gemaakt is (overgedimensioneerd overigens).
de helft van t jaar onttrek je warmte je toch kwijt wilt (zomer) en de andere helft is die warmte gemaakt door de WP. beetje lood om oud ijzer toch, welke WP het maakt, de WP of de WPB?
idealiter zou je warmte onttrekken uit de woonkamer/keuken denk ik, maar dat is hier niet mogelijk.

of mis ik iets?
Dan verpomp je de warmte 2x.. kost 1x extra stroom.
Hier bij mij haalt de wpb de warmte ook uit het huis, voor de prijs van een dubbele dakdoorvoer en diverse hulpstukken + uren kan de normale wp vele jaren op draaien, zoveel SWW verbruik ik niet.
Het gaat maar om de winterse maanden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met (deels) van binnen aanzuigen voorkom je defrost bij de wpb, volledig op de MV doe ik niet want het idee van 2 flinke ventilators zo kort op elkaar bevalt me niet echt en ik belast de airco's te veel.
Met de MV snelheid heb ik invloed op hoeveel lucht de wpb van hem krijgt, dat is goed te zien aan de temperatuur die ik op de wpb inlaat meet.
Verder draait de wpb hier op binnen/binnen dus de laagste snelheid omdat ik alles met flex buizen heb gedaan vanwege de beperkte ruimte (vanwege geluid en weerstand is niet optimaal).

Mijn plan voor een Hewalex erbij is misschien niet zo handig want dan gebruik ik nog meer lucht van binnen of op z'n minst langdurig vergeleken met de wpb.
Hij kan lucht in de kamer waar hij komt via een raamrooster, deur drempel en het dak aanzuigen en niet van de MV tenzij ik daar iets voor maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Zijn hier misschien meer mensen met problemen met de Vaillant AroSTOR 270 liter?

Mijn compressor begon meer lawaai te maken en intussen heeft ie ook moeite met aanslaan.

Leverancier doet moeilijk dus dit word weer een heel verhaal.
Volgens leverancier is er een ontwerpfout in die dingen en geeft Vaillant dat niet toe.
Heeft 1.5 jaar goed gedraaid...

Om mezelf minder stress te bezorgen ga ik waarschijnlijk "gewoon" een nieuwe WPB kopen, wederom iets in datzelfde formaat maar dan van een ander merk.
Welke merken komen hier echt foutloos en probleemloos voorbij?

Ik gebruikte lucht van buiten via aanvoer en afvoerbuis.
Wederom datzelfde principe wil ik.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanSavelkoul op 22-08-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

JohanSavelkoul schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:38:
Zijn hier misschien meer mensen met problemen met de Vaillant AroSTOR 270 liter?

Mijn compressor begon meer lawaai te maken en intussen heeft ie ook moeite met aanslaan.

Volgens leverancier is er een ontwerpfout in die dingen en geeft Vaillant dat niet toe.

Om mezelf minder stress te bezorgen ga ik waarschijnlijk "gewoon" een nieuwe WPB kopen, wederom iets in datzelfde formaat maar dan van een ander merk.

Atlantic Explorer V4 is een van de betere,.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Iemand ervaring met een aquapura warmtepompboiler?

https://www.123-kaminofen...r-aquapura-200i-200-liter

Zit hogere subsidie (heeft ook hogere COP) op en is van roestvrijstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
JohanSavelkoul schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:38:

AroSTOR is gelijk aan de Auer Edel Air 270 toch (op ander label na).

Zou wel balen zijn als die inderdaad problemen heeft, omdat ik in principe een Auer in de planning had staan (vanwege de RVS tank). Als er inderdaad problemen mee zijn dan lijkt de Atlantic mij het beste alternatief.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ConQuestador schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

AroSTOR is gelijk aan de Auer Edel Air 270 toch (op ander label na).

Zou wel balen zijn als die inderdaad problemen heeft, omdat ik in principe een Auer in de planning had staan (vanwege de RVS tank). Als er inderdaad problemen mee zijn dan lijkt de Atlantic mij het beste alternatief.
Ik ben met die Franse RVS klonen gestopt. Veel te veel ellende en defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
Carboy54 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Ik ben met die Franse RVS klonen gestopt. Veel te veel ellende en defecten.
Goed om te weten.

Met Atlantic heb je "nooit" problemen?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Carboy54 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Ik ben daar nu even vluchtig naar aan het kijken en zal er straks beter voor gaan zitten, maar zie voornamelijk "ketel ondersteuning, pv ondersteuning, zonnecollector ondersteuning."

Ik neem aan dat ie ook gewoon volledig stand-alone het water warm krijgt, want ik heb geen andere dingen die ik er op wil aansluiten.
Gewoon op buitenlucht, en als het even kan ook gewoon netjes continue op 60 graden, geen legionella-programma's inplannen en zo.

Die Vaillant duwt dat water namelijk zonder problemen naar 60 graden in warmtepompfunctie.
Verwarmingselement heeft nooit hoeven werken, tot nu natuurlijk, want heb de WP-functie maar uitgezet.
Ding klinkt als een tikkende tijdbom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ConQuestador schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Goed om te weten.

Met Atlantic heb je "nooit" problemen?
Weinig en zit beter in elkaar. Bovendien maken die Franse R290 klonen veel meer herrie en zijn gas zijdig nauwelijks te servicen zonder ventielen. De stalen tank is een minpuntje maar de el. anode heft dat probleem grotendeels op. Ook zijn de prijzen van de Auer exorbitant gestegen.De prijs/prestatie van de Atlantic is gewoon beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

JohanSavelkoul schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Ik ben daar nu even vluchtig naar aan het kijken en zal er straks beter voor gaan zitten, maar zie voornamelijk "ketel ondersteuning, pv ondersteuning, zonnecollector ondersteuning."

Ik neem aan dat ie ook gewoon volledig stand-alone het water warm krijgt, want ik heb geen andere dingen die ik er op wil aansluiten.
Ja, natuurlijk. Het is ondersteuning, dus je kan het gebruiken. Het hoeft niet ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Vraagje: Als ik de ventilator van een Atlantic Explorer V4 minder hard wilt hebben (minder geluidsdruk), kan ik hem van binnen/buiten naar binnen/binnen schakelen? Hij staat in binnen/buiten configuratie geinstalleerd, het gaat mij puur om de ventilatorsnelheid. Ik weet dat de COP omlaag zal gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sebazzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:11:
Vraagje: Als ik de ventilator van een Atlantic Explorer V4 minder hard wilt hebben (minder geluidsdruk), kan ik hem van binnen/buiten naar binnen/binnen schakelen? Hij staat in binnen/buiten configuratie geinstalleerd, het gaat mij puur om de ventilatorsnelheid. Ik weet dat de COP omlaag zal gaan ;)
Lijkt mij geen probleem. De verwarming tijd zal iets toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Carboy54 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Lijkt mij geen probleem. De verwarming tijd zal iets toenemen.
In de winter misschien, ik heb dat pas nog getest en het maakte geen fluit uit.
Scheelt naast het geluid ook verbruik als hij op binnen/binnen staat (bij de V3 dan).
Een nadeel van de Atlantic is misschien het gewicht vergeleken met Rvs, kwaliteit weegt vaak wat meer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

In de winter misschien, ik heb dat pas nog getest en het maakte geen fluit uit.
Scheelt naast het geluid ook verbruik als hij op binnen/binnen staat (bij de V3 dan).
Een nadeel van de Atlantic is misschien het gewicht vergeleken met Rvs, kwaliteit weegt vaak wat meer :P
Tja inderdaad als je een een wenteltrap op moet 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Carboy54 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Is zo'n tank als in de Atlantic geen nadeel?
M'n Vaillant heeft RVS, vandaar die keuze destijds.

Hoe lang gaat zo'n geemailleerde tank mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

JohanSavelkoul schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Hoe lang gaat zo'n geemailleerde tank mee?
Een paar pagina's terug uitgebreid over gediscussieerd. Atlantic zegt voor de levensduur van de boiler, zolang je maar er prik op hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Thanks voor je reactie, ik heb er inderdaad redelijk doorheen gebladerd na wat zoeken, maar nondedju het zijn inmiddels veel pagina's.

Prik er op zal blijven, dat ding mag bij mij aan/uit wanneer het hem goed uitkomt.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Inmiddels ben ik ook aan het kijken voor een WPB en aan de hand van de overwegend goede ervaringen met de Atlantic Explorer series heb ik deze ook op het oog en wel de 200l variant met extra spiraal.
Wat ik echter niet helemaal terug kan vinden is hoe veel/snel de boiler afkoelt als deze eenmaal op temperatuur is.

Even redenerend alsof er geen saldering bestaat: Als de boiler op temperatuur (62 graden volgens de gebruiksaanwijzing) is via de PV installatie en er wordt 's avonds/ 's nachts geen SWW gebruikt, is er dan in de ochtend nog voldoende temperatuur "in de tank" om te douchen zonder dat de boiler bij hoeft te springen? 's Zomers zal dit niet zo'n ramp zijn want dan is het vroeg licht dus mag de boiler de PV energie weer gebruiken maar in de winter wordt hit een ander verhaal. Goede kans dat het pas rond 09:00 is als er voldoende PV energie wordt geleverd foor de WPB. Dit is uiteraard dan bedraad via de smart-grid aansluiting op de WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dit is geen probleem.
Koelt maar een paar graden af.
Met een normale douche kun je dan ongeveer 30-45 min douchen. Of 1 bad vullen.

• MzKzM73
Jim423 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:12:
Dit is geen probleem.
Koelt maar een paar graden af.
Top, dat was het antwoord wat ik zoch (en op hoopte).

Nu nog even kijken of mijn installateur ook enkel de "inbedrijfstelling" naast de levering wil doen. Dat aansluiten lukt me zelf ook wel :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MzKzM73 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:07:
Inmiddels ben ik ook aan het kijken voor een WPB en aan de hand van de overwegend goede ervaringen met de Atlantic Explorer series heb ik deze ook op het oog en wel de 200l variant met extra spiraal.
Wat ik echter niet helemaal terug kan vinden is hoe veel/snel de boiler afkoelt als deze eenmaal op temperatuur is.

Even redenerend alsof er geen saldering bestaat: Als de boiler op temperatuur (62 graden volgens de gebruiksaanwijzing) is via de PV installatie en er wordt 's avonds/ 's nachts geen SWW gebruikt, is er dan in de ochtend nog voldoende temperatuur "in de tank" om te douchen zonder dat de boiler bij hoeft te springen? 's Zomers zal dit niet zo'n ramp zijn want dan is het vroeg licht dus mag de boiler de PV energie weer gebruiken maar in de winter wordt hit een ander verhaal. Goede kans dat het pas rond 09:00 is als er voldoende PV energie wordt geleverd foor de WPB. Dit is uiteraard dan bedraad via de smart-grid aansluiting op de WPB.
waarom de extra spiraal?

en de explorer blijft rustig 2~3 dagen warm/heet om te douchen zonder bij te hoeven springen.

en focus niet op waneer er PV is maar waneer het warm is buiten. dus pas om 12 uur aanzetten is beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is zinloos om te proberen alleen pv stroom te gebruiken, in de winter heb je dagen met minder productie dan de wpb verbruikt.
De pv ingang werkt als een schakelaar, je voedt de wpb gewoon met het netsnoer.

• MzKzM73
flippy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:26:
[...]

waarom de extra spiraal?

en de explorer blijft rustig 2~3 dagen warm/heet om te douchen zonder bij te hoeven springen.

en focus niet op waneer er PV is maar waneer het warm is buiten. dus pas om 12 uur aanzetten is beter.
Extra spiraal voor eventueel toekomstig zonneboiler, of misschien toch als warmtebronm voor de vloerverwarming in de badkamer oid. Noem het "toekomstbesteldig" of wat dan ook. Zoveel scheelt het nu ook weer niet in de aanschaf.

Als het inderdaad 2-3 dagen warm blijft dan lijkt aanzetten op het warmste moment inderdaad het beste, al was ik voornemens om de lucht vanuit de geisoleerde garage / vliering te gebruiken. (WPB zelf zou op de vliering van de garage komen te staan, een verdieping boven de huidige CV ketel. (ook weer makkelijk met aansluiten e.d.)
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:29:
Het is zinloos om te proberen alleen pv stroom te gebruiken, in de winter heb je dagen met minder productie dan de wpb verbruikt.
De pv ingang werkt als een schakelaar, je voedt de wpb gewoon met het netsnoer.
Ik hoop toch ook in de winter op dee meeste dagen nog voldoende te kunnen produceren om de WPB een paar uur te kunnen draaien zonder element maar we gaan het zien. De PV installatie ligt er nog geen maand op nu. (14 panelen 430Wp op zuid, 17 op noord) En lukt het inderdaad niet, then so be it :D

Maar in ieder geval bedankt voor de antwoorden allen!

[ Voor 27% gewijzigd door MzKzM73 op 24-08-2023 21:38 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

MzKzM73 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:32:
[...]

Extra spiraal voor eventueel toekomstig zonneboiler, of misschien toch als warmtebronm voor de vloerverwarming in de badkamer oid. Noem het "toekomstbesteldig" of wat dan ook. Zoveel scheelt het nu ook weer niet in de aanschaf.

Als het inderdaad 2-3 dagen warm blijft dan lijkt aanzetten op het warmste moment inderdaad het beste, al was ik voornemens om de lucht vanuit de geisoleerde garage / vliering te gebruiken. (WPB zelf zou op de vliering van de garage komen te staan, een verdieping boven de huidige CV ketel. (ook weer makkelijk met aansluiten e.d.)
extra spiraal komt niet uit. het levert meer op om gewoon meer panelen neer te leggen op het dak en stroom op te wekken. het idee is leuk maar financieel lever je alleen maar in.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 24-08-2023 21:34 ]

• MzKzM73
flippy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

extra spiraal komt niet uit. het levert meer op om gewoon meer panelen neer te leggen op het dak en stroom op te wekken. het idee is leuk maar financieel lever je alleen maar in.
Nieuw kan het inderdaad niet uit. Maar toch zie ik ze soms wel eens voorbijkomen van mensen die ze inderdaad hebben vervangen door PV. En dan gaan de collectoren bijna voor niets weg. En voor niets kan ik een hoop hebben hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MzKzM73 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:39:
[...]

Nieuw kan het inderdaad niet uit. Maar toch zie ik ze soms wel eens voorbijkomen van mensen die ze inderdaad hebben vervangen door PV. En dan gaan de collectoren bijna voor niets weg. En voor niets kan ik een hoop hebben hoor ;)
je snapt hem niet. het gaat niet eens om de kosten van aanschaf maar het simpele nut ervan.

een tank met heet water is leuk in de zomer maar om 11 uur smorgens is die warm en is het klaar met de nuttigheid en heb je een berg oud ijzer op je dak niks staan te doen en een enrome tank met heet warer levert je ook niks op als het 25 graden is buiten. een stapel zonnepanelen blijven -nuttige- energie opwekken ook nadat de tank warm is, collectoren doen dat niet.

fun fact: op vrijwel elke (bedrijfs en/of overheids)locatie waar collectoren zijn geplaatst (met enkele hele specifieke uitzonderingen) zijn de installaties vrijwel overal weggehaald of afgekoppeld en vervangen voor zonnepanelen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mee eens, juist wanneer de collectors warm genoeg worden heb je met de wpb het laagste verbruik omdat de aangezogen lucht en het leidingwater al relatief warm zijn.
Verder heb je nog verbruik van een pomp, de sturing enz. terwijl je dat niet de hele dag kan benutten.
Vloerverwarming op de spiraal zou kunnen maar dat werkt traag, je verliest warmte die je niet meer voor tapwater kan gebruiken.
Wel jammer dat je met een badkamer vaak beiden nodig hebt ...

• MzKzM73
flippy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:44:
[...]
je snapt hem niet. het gaat niet eens om de kosten van aanschaf maar het simpele nut ervan.

een tank met heet water is leuk in de zomer maar om 11 uur smorgens is die warm en is het klaar met de nuttigheid en heb je een berg oud ijzer op je dak niks staan te doen en een enrome tank met heet warer levert je ook niks op als het 25 graden is buiten. een stapel zonnepanelen blijven -nuttige- energie opwekken ook nadat de tank warm is, collectoren doen dat niet.
Helaas is het dakvlak op de garage wat ongunstiger voor PV. (of ik moet er nog meer op noord leggen) Bovendien geven ze inverters/panelen ook niet weg natuurlijk.
Verder wel mee eens dat PV langer nuttige energie opwekken maar zelfs een zonnecollector die een paar uur werkt is beter dan niets op het dak.

• flippy
  • Niet online

flippy

MzKzM73 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

Helaas is het dakvlak op de garage wat ongunstiger voor PV. (of ik moet er nog meer op noord leggen) Bovendien geven ze inverters/panelen ook niet weg natuurlijk.
Verder wel mee eens dat PV langer nuttige energie opwekken maar zelfs een zonnecollector die een paar uur werkt is beter dan niets op het dak.
als PV niks doet doen collectoren ook niks. die logica gaat dus niet op. al werkt PV eerder dan collectoren dus met PV haal je er alsnog meer uit. gewoon elke cm van de nuttige daken volsmeren met PV en klaar ermee. laat collectoren maar voor mensen die liever hun geld steken in enorme hoeveelheden heet water maken in de zomer en niks in de winter.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 24-08-2023 21:57 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zag laatst op Mp een paar collectors, van het dak af gewaaid maar ze zien er nog goed uit :+

• MzKzM73
flippy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

als PV niks doet doen collectoren ook niks. die logica gaat dus niet op.
Da's wel heel kort door de bocht natuurlijk.
PV op garage op zuid zou net 4 paneeltjes zijn, rest van het dakvlak staat in de valschaduw van het huis na de middag. 1 zonnecollector zou ik net zo kunnen plaatsen dat deze nog tot een uur of 5 zon pakt.
Maar zoals gezegd, het kan zo wezen dat ik het licht zie (pun intended) en het een VV loop wordt. Of iets heel anders. Of gewoon afdop.

• flippy
  • Niet online

flippy

MzKzM73 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:59:
[...]
Da's wel heel kort door de bocht natuurlijk.
dat is het niet.

PV heeft licht nodig, collectoren hebben zon nodig.

en geen vloerverwarming aansluiten op een WBP spiraal.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 24-08-2023 22:01 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een kleiner (buffer)vat erbij kan je alles eventueel combineren, wordt wel ingewikkeld en duurder.
Het hoeft ook niet allemaal tegelijk, begin met de wpb zodat tapwater geregeld is, de rest kan later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
Daarom wil ik dus voor een model met spiraal gaan, weet nog niet wat de toekomst gaat brengen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
flippy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:00:
[...]

en geen vloerverwarming aansluiten op een WBP spiraal.
Waarom eigenlijk niet?
Andere vraag: hoeveel vermogen kun je met een spiraal per m2 eigenlijk uitwisselen? Ik kom de EN12897 standaard tegen, maar verder geen details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:04:
Met een kleiner (buffer)vat erbij kan je alles eventueel combineren, wordt wel ingewikkeld en duurder.
Het hoeft ook niet allemaal tegelijk, begin met de wpb zodat tapwater geregeld is, de rest kan later.
buffervaten zijn het product van de duivel in efficiente opstellingen, een buffervat gebruik je alleen als alle andere mogelijkheden niet haalbaar of extreem oneconomisch blijken te zijn.
MzKzM73 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:05:
Daarom wil ik dus voor een model met spiraal gaan, weet nog niet wat de toekomst gaat brengen.
de toekomst moet een installatie brengen die zo efficient mogelijk is. ;)
Martin7182 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Waarom eigenlijk niet?
Andere vraag: hoeveel vermogen kun je met een spiraal per m2 eigenlijk uitwisselen? Ik kom de EN12897 standaard tegen, maar verder geen details.
hoeveel vermogen je kan uitwisselen ligt aan de temperaturen van wat de spiraal doorgaat en de temperatuur van de tank. daar is dus geen hard nummer voor om in de marketing te prakken.

en de waarom is simpel: een WBP is minder efficient dan een echte WP en een SWW tank van bijvoorbeel 200L bevat relatief gezien erg weinig thermische energie om effectief door een vloer te duwen. je jast zo'n tank dan vele malen sneller leeg dan je hem weer kan vullen met de compressor die in de unit zit. en je vernachelt je machine ermee, ding staat nodeloos zichzelf de pleuris te draaien wat een echte WP doet met 1 vinger in de neus en de andere vinger tussen de billen. het is dus gewoon (weer) geldverkwisting net als collectoren.

Pagina: 1 ... 55 ... 113 Laatste