PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
practisch gezien is een spiraal alleen nuttig als je een WP in de buurt hebt staan, maar dan is een WBP weer niet echt nuttig want dan kan je net zo goed een simpele tank neerzetten en die te vullen met de WP. een WBP instaleer je juist zodat je de WP verder weg kan zetten van je SWW tank. het eindigd dus meer in een soort van filosofisch kip-ei situatie/discussie.Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:27:
In de handleiding van de EX V3 staat dit over de spiraal:
Warmtewisselaar vermogen T 60°C debiet 1,5m3/h kW 16
Dat je de wpb snel koud trekt met vv lijkt me heel realistisch
Andersom kan je de wpb dan snel opwarmen met een externe bron.
situaties waarbij een spiraal echt iets toevoegt zijn erg schaars voor de doorsnee woning die gewoon de energierekening zo laag mogelijk wilt krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 24-08-2023 22:45 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hier gaat dit topic toch juist over? (met name deel 1). Ik vind het wat kort door de bocht om alleen oplossingen voor doorsnee woningen als waarheid te verkondigen. Misschien zijn er wel huishoudens die een spiraal als bijverwarming willen inzetten. Natuurlijk is een w/w systeem beter, maar wil je echt die forse investering doen alleen voor bijverwarmen?flippy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:44:
[...]
practisch gezien is een spiraal alleen nuttig als je een WP in de buurt hebt staan, maar dan is een WBP weer niet echt nuttig want dan kan je net zo goed een simpele tank neerzetten en die te vullen met de WP. een WBP instaleer je juist zodat je de WP verder weg kan zetten van je SWW tank. het eindigd dus meer in een soort van filosofisch kip-ei situatie/discussie.
situaties waarbij een spiraal echt iets toevoegt zijn erg schaars voor de doorsnee woning die gewoon de energierekening zo laag mogelijk wilt krijgen.
ik praat ook alleen over bijverwarmen want een vervanger is een WPB niet. het vermogen en efficientie van een WPB is al verminderd in de winter en dan ga je dure watten uit je SWW water trekken om een kamer te verwarmen die het niet effectief kan gebruiken.Martin7182 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:10:
[...]
Hier gaat dit topic toch juist over? (met name deel 1). Ik vind het wat kort door de bocht om alleen oplossingen voor doorsnee woningen als waarheid te verkondigen. Misschien zijn er wel huishoudens die een spiraal als bijverwarming willen inzetten. Natuurlijk is een w/w systeem beter, maar wil je echt die forse investering doen alleen voor bijverwarmen?
als je wilt bijverwarmen ben je vele malen beter af met een simpel split aircootje ophangen. dat werkt ook echt als bijverwarming en een stuk sneller ook en is een klap efficienter. ook kan je daardoor veel beter uitkomen met je watertemperatuur, immers hoeft je watertemperatuur niet kunstmatig te hoog worden gehouden om nog wat warmte eruit te kunnen trekken. onder de streep lever je simpelweg teveel in om het financieel een verantwoorde optie te noemen.
je kan het gerust doen, niemand die je tegenhoud maar wees dan wel bewust ervan dat je gewoon geld aan het weggooien bent en als je andere mensen adviseert om je vloerverwarming door de spiraal te duwen dat mensen wel goed worden geinformeerd over de financiele impact (en aanvullend geluidsoverlast) ten opzichte van een los aircootje ophangen of een L/W machine.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het werkt niet optimaal met radiators maar gedurende een korte tijd als hulp bij een IR paneel voldoet het.
Uiteraard is het niet efficiënt maar ik hoef nu geen aparte L/W wp te plaatsen die dat veel beter doet.
Heel zwart/wit gezien zou je het daarom niet moeten doen, maar bij mij waren de kosten niet meer dan een pomp en wat leidingen om het werkend te krijgen (alles rond de verwijderde cv ketel bleef achter).
Langdurig bij verwarmen zou ik niet doen, dan belast je de wpb te veel en afhankelijk van de situatie heb je over-ventilatie wat het minder efficiënt maakt.
Het hele idee wordt regelmatig verkeerd begrepen, alsof je met een wpb alles zou kunnen doen
Een enkele uitzondering in het veld die ik vond is een project met een zwaardere wpb (3.5kW) en een vloer met PCM waar vv in werd gemaakt.
De PCM vloer is afgestemd op de vv en vormt een grote buffer die de temperatuur vrij constant houdt zodat de wpb minder werk heeft naast bijzonder goede isolatie van het pand.
In deze setup wordt 2x 4u per dag verwarmd, het PCM in de vloer doet de rest.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Heb je nog tips qua onderhoud van de Auer Edel Air die ik - zoals je weet- met plezier gebruikCarboy54 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:56:
[...]
Weinig en zit beter in elkaar. Bovendien maken die Franse R290 klonen veel meer herrie en zijn gas zijdig nauwelijks te servicen zonder ventielen. De stalen tank is een minpuntje maar de el. anode heft dat probleem grotendeels op. Ook zijn de prijzen van de Auer exorbitant gestegen.De prijs/prestatie van de Atlantic is gewoon beter.
'k Heb zelfs de kap er nog nooit af gehad, maar ik voel me nu wel een beetje gewaarschuwd.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
De problemen die zich hier ook op tweakers voor doen hebben vaak te maken met lekkage van het gas en defecte compresoren lekkages zijn zeer moeilijk te verhelpen vanwege het ontbreken van vulventielen en veel installateurs door NL kunnen dat niet oplossen. Helaas ontbreekt het bij de importeur van de Edel Auer aan een ruilsysteem in dergelijke gevallen of een service verlening voor dergelijke reparaties. Zij zijn van mening dat dat de taak is van de installateur. De gemiddelde tweaker is dat echter zelf.dof schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:56:
[...]
Heb je nog tips qua onderhoud van de Auer Edel Air die ik - zoals je weet- met plezier gebruik.
'k Heb zelfs de kap er nog nooit af gehad, maar ik voel me nu wel een beetje gewaarschuwd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Bedankt @Speedy-Andre hier doelde ik op. Ik ben (nog steeds) van plan om de oude cv die alleen nog voor SWW wordt gebruikt te vervangen door een wpb/buffervat met spiraal om lokaal bij te verwarmen. Mijn oog is gevallen op een Hewalex die 3kW thermisch levert. De vloerverwarming trekt maximaal ook ongeveer 3kW, maar zal zeker niet continue gebruikt worden. Er hangt al een airco, met een minder koude tegelvloer wordt dat vast heel comfortabelSpeedy-Andre schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:18:
In deel 1 werd mijn idee van cv-ondersteuning direct getorpedeerd tot ik het gewoon had uitgevoerd.
Het werkt niet optimaal met radiators maar gedurende een korte tijd als hulp bij een IR paneel voldoet het.
Uiteraard is het niet efficiënt maar ik hoef nu geen aparte L/W wp te plaatsen die dat veel beter doet.
Heel zwart/wit gezien zou je het daarom niet moeten doen, maar bij mij waren de kosten niet meer dan een pomp en wat leidingen om het werkend te krijgen (alles rond de verwijderde cv ketel bleef achter).
Langdurig bij verwarmen zou ik niet doen, dan belast je de wpb te veel en afhankelijk van de situatie heb je over-ventilatie wat het minder efficiënt maakt.
Het hele idee wordt regelmatig verkeerd begrepen, alsof je met een wpb alles zou kunnen doen
Een enkele uitzondering in het veld die ik vond is een project met een zwaardere wpb (3.5kW) en een vloer met PCM waar vv in werd gemaakt.
De PCM vloer is afgestemd op de vv en vormt een grote buffer die de temperatuur vrij constant houdt zodat de wpb minder werk heeft naast bijzonder goede isolatie van het pand.
In deze setup wordt 2x 4u per dag verwarmd, het PCM in de vloer doet de rest.
Ik bedoelde in mijn vorige post overigens l/w-split i.p.v. w/w.
Een buffervat of hygiëne boiler is best duur, zeker een RVS model als je niet met een anode wil klooien.
Jammer dat de meegeleverde Wilo pomp onzuinig is, juist die draait vaak om het vat warm te houden.
Ik ben er zelf ook nog over aan het denken, wat meer capaciteit voor de cv radiators en wellicht zet ik de Hewalex daar direct op om het simpel en zuinig te houden.
Een (extra) vat vermijd ik liever omdat ik weinig ruimte heb, hooguit een kleine buffer van 25l zou kunnen.
Maar goed, dat staat allemaal al in het Hewalex topic.
[ Voor 96% gewijzigd door mrme12345 op 28-08-2023 00:05 ]
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Ik heb de boiler vrijgegeven van 9:00 - 19:00 (warmtepomp en element), daarbuiten staat hij op vorststand.
Hij start dan netjes om 9:00 de volgende ochtend met zijn run, schakelt het element ook bij om op 62 graden te komen, maar ergens eind van de middag, of zelfs pas de volgende ochtend knippert ineens het display met "Anti leg err"... Ik snap niet waarom hij dat doet als de temperatuur gewoon gehaald wordt?
Iemand een idee hoe dit werkt? Ik word van de handleiding niet veel wijzer, en het lijkt gewoon te werken, maar toch die error steeds...
Hier stond een dode link.
:strip_exif()/f/image/nqm3k0BmPeby7rmWN0duyHDc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog geen installatie hier binnen het topix gezien die dit er in had. Inderdaad een thermostatische kraan hoort dit op te vangen. 🙂mrme12345 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:05:
Zie onderstaande installatieschema voor een warmtepompboiler stand alone versie (Aquapura 270i). De daarin opgenomen thermostatische mengkraan (nummer 10) is toch niet nodig als je thermostatische mengkranen hebt in je badkamer (douche en bad) of zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Bij zonneboilers word deze toegepast ivm de hogere watertemperatuur.mrme12345 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:05:
Zie onderstaande installatieschema voor een warmtepompboiler stand alone versie (Aquapura 270i). De daarin opgenomen thermostatische mengkraan (nummer 10) is toch niet nodig als je thermostatische mengkranen hebt in je badkamer (douche en bad) of zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]
Bij een warmtepompboiler lijkt het me inderdaad overdreven
Maar met een CV is dat water ook 60 graden en daar steekt ook niemand zomaar zijn handen onder de kraan. Vind het zelf dus wat overdreven en meer iets voor de doetjesgeneratie. "Safety for everything"

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
En om de hoeveeljaar dien je de anode te vervangen ?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
[ Voor 94% gewijzigd door mrme12345 op 29-08-2023 18:37 ]
Zoek even in het Edel Eau topic, daar staan een hoop van dit soort problemen beschreven. Ik vermoed dat het te maken heeft met de gebruikte setting op het moment van de legionellarun.strandbal schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:22:
Ik heb een vraag over de anti legionella run van de Auer edel Air warmtepompboiler. Als ik de handleiding goed begrijp start die hard op 22:00, maar als de boiler dan niet mag draaien dan doet hij dat zodra dat wel mag.
Ik heb de boiler vrijgegeven van 9:00 - 19:00 (warmtepomp en element), daarbuiten staat hij op vorststand.
Hij start dan netjes om 9:00 de volgende ochtend met zijn run, schakelt het element ook bij om op 62 graden te komen, maar ergens eind van de middag, of zelfs pas de volgende ochtend knippert ineens het display met "Anti leg err"... Ik snap niet waarom hij dat doet als de temperatuur gewoon gehaald wordt?
Iemand een idee hoe dit werkt? Ik word van de handleiding niet veel wijzer, en het lijkt gewoon te werken, maar toch die error steeds...
Is dit een goede ontluchtings afvoer en toevoer voor een warmtepompboiler of moet ik een andere soort hebben?
[ Voor 13% gewijzigd door mrme12345 op 29-08-2023 21:55 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Let op, je hebt grote kans op condensatie in je pijp. Dat betekent dat er water terugloopt je pomp in. Aanvoer kan deze prima, afvoer altijd - conform installatie voorschriften - geïsoleerd doen (zowel pijp als doorvoer)mrme12345 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:55:
https://www.installand.nl...ng-enkelw-pp-o-150-160-mm
Is dit een goede ontluchtings afvoer en toevoer voor een warmtepompboiler of moet ik een andere soort hebben?
En geisoleerd bedoel je dan dubbelwandig of iets anders?stevenP schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:15:
[...]
Let op, je hebt grote kans op condensatie in je pijp. Dat betekent dat er water terugloopt je pomp in. Aanvoer kan deze prima, afvoer altijd - conform installatie voorschriften - geïsoleerd doen (zowel pijp als doorvoer)
Zoiets bedoel je denk ik?
https://www.ventilatiesho...oer-0-160-150-mm-platdak/
[ Voor 11% gewijzigd door mrme12345 op 30-08-2023 09:36 ]
Mijn warmwater systeem is gescheiden.
Ik heb een CV ketel voor verwarming en warm water in de badkamer (douche, wastafel).
Maar in de keuken heb ik een kleine 10liter boiler voor warmwater.
Die verbruikt makkelijk 300-500kWh op jaarbasis.
Voor die laatste zat ik laatst te kijken of ik daar niet een warmtepomp versie van kan krijgen.
Immers, als ik 80% stroomverbruik kan besparen, is dat mooi meegenomen.
Maar het kleinste is een 80 liter WPB met prijzen rond de EUR 2000.
80 liter kan ik niet kwijt in mijn keukenkastje...
en met 2000 euro, heb ik deze pas na 15 jaar terugverdiend...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Waarom niet een grote wpb die je cv en boiler vervangt?GarBaGe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:35:
Zijn er eigenlijk ook kleine warmtepompboilers?
Ik heb een CV ketel voor verwarming en warm water in de badkamer (douche, wastafel).
Voor die laatste zat ik laatst te kijken of ik daar niet een warmtepomp versie van kan krijgen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Omdat er geen leiding zit tussen de cvketel en de keuken?klump4u schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Waarom niet een grote wpb die je cv en boiler vervangt?
Die aanleggen maakt dat mogelijk, tenzij dat praktisch onhaalbaar is.
Ik had een warmwater leiding in de keuken vanaf de zolder / CV.klump4u schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Maar het huis is bouwjaar 2000 en de leidingen lopen door de vloeren en muren.
Ik heb een lekkage gehad van de warmwater leiding op een punt wat IN de vloer zat.
Hierdoor werd de begane grond "afgesloten" van de 1e en 2e verdieping, kwa warm water
Het plaatsen van een simpele boiler in een keukenkastje is dan op zich een oke oplossing.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Als je wat ruimte rondom de huidige boiler hebt kun je misschien overwegen om deze extra te isoleren zodat het stilstandsverlies afneemt. Dat zou dan een goedkope oplossing zijn om toch het e.e.a. aan elektraverbruik te besparen.
Voor zover ik weet zijn die er niet; ik zou eerder kijken naar een hedendaagse keuken- of een doorstroomboiler.GarBaGe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:35:
Zijn er eigenlijk ook kleine warmtepompboilers?
Bijvoorbeeld: volgens HomeWizard gebruikt onze Qooker om en nabij de 180KwH op jaarbasis, dit inclusief het gebruik van de cooker (wordt bijna dagelijks gebruikt voor thee en-of voor het koken).
€1.331,91. Gaat nog € 725 subsidie vanaf. Kom je op € 614,91. Maar als het formaat het probleem is
Afhankelijk of hij een kruipruimte heeft, de locatie van zijn CV en ruimte die hij heeft zou ie relatief makkelijk een extra aftappunt kunnen maken bij de warmwaterleiding en die naar de keuken kunnen "leggen" (via de kruipruimte naar boven) om daarna de CV te vervangen voor een 200L WPB dat het warm water regelt voor zowel de badkamer als de keuken.
Een snelle calculatie zegt dat onze 200L WPB een verbruik zal hebben van 420KwH tot 480KwH op jaarbasis. Het verbruik is weliswaar een fractie minder dan het maximum van zijn keukenboiler die ie momenteel heeft, maar als je de besparing optelt van geen (of minder gas) dan is zijn terugverdientijd beter dan 15 jaar...
Ter vergelijking:
Voor onze WPB hadden we een verbruik van 291m3 aan gas in onze badkamer (douche en bad) en dit koste ons € 672,- incl. alles netbeherkosten, belasting, etc bij Essent.
Voor ons kost de WPB op basis van 480KwH (we hebben een dynamisch contract, maar ik pak even € 0,40 per KwH incl. BTW en andere kosten) circa € 192,- p/j.
Al met al een besparing van € 480,- (periode 2022-2023) of € 360,- (gebaseerd op de huidige prijs bij Essent) per jaar.
De WPB was 1900 incl. levering en materiaal (subsidie niet meegenomen) waardoor onze terugverdientijd effectief 5.5 jaar is zonder subsidie; met subsidie is het zelfs binnen 3.5 jaar
291 m3 aardgas vervangen door 480 kWh met een WPB lijkt me wel wat optimistisch. Of je gas-toestel moet wel een heel erg laag rendement hebben gehad. Heb je ook de stilstandsverliezen van je wpb meegerekend? Bij mijn 120 liter Panasonic wpb was alleen het stilstandsverlkies al ruim 236 kWh/jaar (27W).nwagenaar schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:00:
@Glashelder ik denk ook niet dat die in het keukenkastje past
Afhankelijk of hij een kruipruimte heeft, de locatie van zijn CV en ruimte die hij heeft zou ie relatief makkelijk een extra aftappunt kunnen maken bij de warmwaterleiding en die naar de keuken kunnen "leggen" (via de kruipruimte naar boven) om daarna de CV te vervangen voor een 200L WPB dat het warm water regelt voor zowel de badkamer als de keuken.
Een snelle calculatie zegt dat onze 200L WPB een verbruik zal hebben van 420KwH tot 480KwH op jaarbasis. Het verbruik is weliswaar een fractie minder dan het maximum van zijn keukenboiler die ie momenteel heeft, maar als je de besparing optelt van geen (of minder gas) dan is zijn terugverdientijd beter dan 15 jaar...
Ter vergelijking:
Voor onze WPB hadden we een verbruik van 291m3 aan gas in onze badkamer (douche en bad) en dit koste ons € 672,- incl. alles netbeherkosten, belasting, etc bij Essent.
Voor ons kost de WPB op basis van 480KwH (we hebben een dynamisch contract, maar ik pak even € 0,40 per KwH incl. BTW en andere kosten) circa € 192,- p/j.
Al met al een besparing van € 480,- (periode 2022-2023) of € 360,- (gebaseerd op de huidige prijs bij Essent) per jaar.
De WPB was 1900 incl. levering en materiaal (subsidie niet meegenomen) waardoor onze terugverdientijd effectief 5.5 jaar is zonder subsidie; met subsidie is het zelfs binnen 3.5 jaar
Zwerius Kriegsman
Mijn gasverbruik voor sww was ca 250m3 met een Nefit Ecomline 30 en ik heb nu precies een jaar een Homewizzard plug aan de Calypso vm150 zitten en die zegt dat we 376kWh verbruikt hebben. Dit is met twee lagen radiator noppenfolie er om heen. Zonder folie zaten we op ca 500kWh.Zwerius schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:08:
[...]
291 m3 aardgas vervangen door 480 kWh met een WPB lijkt me wel wat optimistisch. Of je gas-toestel moet wel een heel erg laag rendement hebben gehad. Heb je ook de stilstandsverliezen van je wpb meegerekend? Bij mijn 120 liter Panasonic wpb was alleen het stilstandsverlkies al ruim 236 kWh/jaar (27W).
Sinds 11 juli 2022 hebben wij de sleutels gekregen van onze nieuwe woning (hoekwoning, eind jaren '70) en zijn direct met de verduurzaming begonnen zoals verwijderen van alle radiatoren, vervangen keuken en koken op inductie, (na-)isoleren van daken/vloer/muren, airco voor verwarmen, infraroodpanelen in enkele kamers/locaties zoals toilet, etc.Zwerius schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:08:
[...]
291 m3 aardgas vervangen door 480 kWh met een WPB lijkt me wel wat optimistisch. Of je gas-toestel moet wel een heel erg laag rendement hebben gehad. Heb je ook de stilstandsverliezen van je wpb meegerekend? Bij mijn 120 liter Panasonic wpb was alleen het stilstandsverlkies al ruim 236 kWh/jaar (27W).
De aangegeven 291m3 komt precies overeen met ons verbruik in 2022 en 2023 over een periode van 1 jaar (netto verbruik was 3111kWH in diezelfde periode). Het gasverbruik was in die periode alleen voor de badkamer; dus warmwater uit de kraan bij het badmeubel, warmwater bij het douchen en warmwater voor gebruik van het bad.
De verwijdering van de CV-ketel en plaatsing van de WPB met bijbehorende aanvullende isolatie van de voormalige CV-ruimte (die ik zelf heb gedaan) is alleen om het bovenstaande verduurzaamd op te vangen.
Het verbruik van de WPB komt uit de HomeWizard app icm de Energysocket: 36kWh in augustus, omgerekend 432KwH in 1 jaar (maar ik hou wat marge aan en dus 480kWh) waarbij de dagelijkse warmwater en wekelijkse legionellarun loopt van 12:00 's middags tot 14:00 uur uiterlijk.
Overigens betaalde ik in Juli gemiddeld € 0.165 per kWH en in Augustus gemiddeld € 0.195 per kWh, dus niet de € 0,40 per kWH zoals in mijn berekening. Al met al meer dan genoeg marge voor mijn berekening waardoor ik denk dat het uiteindelijk wel redelijk zal kloppen qua terugverdientijd
[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 31-08-2023 16:46 ]
Lang geleden was het 7m3 gas per maand in de zomer (cv tapwater en koken) of 84m3 per jaar.
Ik gebruik dagelijks warm water in de keuken dat uit de wpb komt,.
Wel heb ik een Grohe Red duo die 0,7kWh verbruikt van koud naar warm maar heb hem dit jaar niet gebruikt.
Voordeel is sneller warm water (8l kokend) maar dat is snel op terwijl de wpb ook voldoet.
Ik heb weinig ruimte rond de wpb en 1 laag noppenfolie erom zitten die niet perfect afsluit.
Er is ook verlies via de kap, dat merk ik aan de sensor die bij de lucht toevoer zit.
Wat voor noppenfolie heb je gebruikt? Ik overweeg toch om mijn Atlantic Explorer V4 iets beter te isoleren, er gaat eigenlijk nog best wat warmte verloren. Dat kost toch weer energie en ook opwarmtijd.Signor Doekie schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Mijn gasverbruik voor sww was ca 250m3 met een Nefit Ecomline 30 en ik heb nu precies een jaar een Homewizzard plug aan de Calypso vm150 zitten en die zegt dat we 376kWh verbruikt hebben. Dit is met twee lagen radiator noppenfolie er om heen. Zonder folie zaten we op ca 500kWh.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Deze: https://www.gamma.nl/asso...x0-6-meter-6-m2/p/B628370Sebazzz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:55:
[...]
Wat voor noppenfolie heb je gebruikt? Ik overweeg toch om mijn Atlantic Explorer V4 iets beter te isoleren, er gaat eigenlijk nog best wat warmte verloren. Dat kost toch weer energie en ook opwarmtijd.
En met dubbelzijdige tape van Action bevestigd.
En wat was je warm water verbruik in beide periode was dat gelijk, temperatuur van de aangezogen lucht.Signor Doekie schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Mijn gasverbruik voor sww was ca 250m3 met een Nefit Ecomline 30 en ik heb nu precies een jaar een Homewizzard plug aan de Calypso vm150 zitten en die zegt dat we 376kWh verbruikt hebben. Dit is met twee lagen radiator noppenfolie er om heen. Zonder folie zaten we op ca 500kWh.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik twijfel erg tussen een Calypso vm150 of grotere WPB's (atlantic 200l). We maken enkel gebruik van een douche (met spaarkop á 6 Liter p/m) hoewel er een bad komt (á 165 liter inhoud).
Mijn idee is om hem in onze technische ruimte te plaatsen. Deze is echter niet érg groot (<20m3). Ook wil ik geen extra 'gaten' á 125mm in de schil van onze woning maken voor aanvoer/afvoer kanalen. Er lopen echter wel twee 150mm toevoer en afvoerkanalen voor onze wtw.
Iemand enige idee naar welke WPB's ik kan kijken?
Wat mij nu opvalt dat een hoop mensen veel te optimistisch rekenen. Als je een paar honderd m3 gas of stroom verbruikt vraag ik me af of het eruit kan.
Met name de levensduur. Als je een cv ketel hebt gaat deze iets van 15 a 20 Jr mee.
Vgl mij lukt dat met die wpb nooit.
De tijd zal het leren.
Mijn Edel Air gaf het op na 2.7 jaar.
Reparatie rond 900€. Compressor gaf de geest. Net buiten garantie. Geen coulance.
Maar nieuwe Atlantic Calypso 150ltr gekocht. Dus rendement is nihil.
Het is dat ik van het gas af wil.
Maar of een wpb op de lange duur volhoud is voor mij een vraagteken.
In Nederland doen we nog wel eens alsof een CV ketel heel simpel is en een warmtepomp super complex. Een CV ketel heeft tegenwoordig net zoveel sensoren als een warmtepomp en daar kan net zoveel mee mis gaan.
En geen coulance bij een compressor die na die korte tijd stuk gaat.. ik weet vrij zeker dat daar juridisch nog wel een mouw aan te knopen viel. Dat valt nog ruim binnen de economische levensduur.
Die 'lichting' heeft hem er denk ik wel uit inmiddels, zeker als je het gas weg kon doen.
Dat niet elk merk een even goede kwaliteit levert zal bekend zijn, dat vooraf beoordelen is lastig.
Het is wel een aparte markt, ze worden bijna allemaal geïmporteerd en in het begin was er veelal geen vertegenwoordiging in NL maar wel de nodige ondersteuning van de leverancier.
Misschien is er een relatie met het gebruik van R290, dat wordt nog niet zo lang in wpb's gebruikt.
Juridisch gezien is het denk ik niet juist, je had onder protest de rekening kunnen betalen en er dan alsnog werk van maken wat geen fijne klus is.
Wij hebben een 200 ltr zijn met tweeën en dat voldoet ruimschoots echter we hebben ook een klein bad wat we niet vaak gebruiken. Als je het bad wil gebruiken meer dan 1 keer op een avond is dat toch wel erg oppassen oftewel je moet er rekening mee houden. Goed te doen maar tov gas een beperking.RemySoeters schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:30:
Momenteel ben ik op zoek naar een warmtepompboiler, echter twijfel ik veel over het aantal 'liters' welke ik nodig heb en welke uitvoering voor mij van toepassing is. We verbruiken ongeveer 150 m3 aan gas voor SSW. Het is voor mij de laatste stap om compleet gasloos te worden (verwarming is nu dmv Panasonic 7kW WP).
Ik twijfel erg tussen een Calypso vm150 of grotere WPB's (atlantic 200l). We maken enkel gebruik van een douche (met spaarkop á 6 Liter p/m) hoewel er een bad komt (á 165 liter inhoud).
Mijn idee is om hem in onze technische ruimte te plaatsen. Deze is echter niet érg groot (<20m3). Ook wil ik geen extra 'gaten' á 125mm in de schil van onze woning maken voor aanvoer/afvoer kanalen. Er lopen echter wel twee 150mm toevoer en afvoerkanalen voor onze wtw.
Iemand enige idee naar welke WPB's ik kan kijken?
Verder denk ik dat het warmwatergebruik in de keuken een grotere aanslag is op de energierekening dan douchen, bij ons komt beide uit de wp boiler op zolder wat gewoon ver weg is van de keuken kraan.
De afgelopen 3 maanden is het gebruik ongeveer 7 a8 kwh per week dus dat valt mee. Hij staat op 55 graden en een keer in de 14 dagen een legionella run.
snameroc
Warm Water 1947 liter
Stroom 28,48 kWh
Atlantic Explorer V3 200 liter in gebruik sinds 11 Januari 2018
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Mijn V3 zou ik wel beter kunnen isoleren, misschien als ik de Hewalex erbij plaats voor meer cv ondersteuning want dan heb ik toch materiaal nodig.
Dus het is aan te raden om ook het warm water in de keuken te laten doen door een WPB in plaats van een close-in boiler? Bij ons staat de WPB op de begane grond. De leidinglengte via de kruipruimte naar de keukenkraan zal zo'n 10 meter zijn.Speedy-Andre schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:57:
Kan je nagaan hoe weinig verbruik extra tappen geeft, hier 20kWh voor 503l warm
Mijn V3 zou ik wel beter kunnen isoleren, misschien als ik de Hewalex erbij plaats voor meer cv ondersteuning want dan heb ik toch materiaal nodig.
(Sinds begin vorige maand een Atlantic Explorer V4 200l in gebruik, nu alleen voor de badkamer).
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Heb je een voorbeeld kwa type/model.klump4u schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Ik ben namelijk opzoek naar deze oplossing naar lees overal dat wpb niet veel vermogen hebben om een huis redelijk warm te krijgen of weet jij een zware model?
Wat verbruik betreft loont het denk ik wel en je voorraad is veel groter.hansvk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:34:
[...]
Dus het is aan te raden om ook het warm water in de keuken te laten doen door een WPB in plaats van een close-in boiler? Bij ons staat de WPB op de begane grond. De leidinglengte via de kruipruimte naar de keukenkraan zal zo'n 10 meter zijn.
(Sinds begin vorige maand een Atlantic Explorer V4 200l in gebruik, nu alleen voor de badkamer).
Een nadeel is dat je een wachttijd hebt en eigenlijk het eerste koude water moet zien te benutten, althans ik laat het niet zomaar weglopen.
Hier zal het ook 10m leiding zijn en ik kan met kraantjes kiezen of ik de Grohe of de wpb gebruik.
Hij bedoelt denk ik al het tapwater met de wpb doen, de woning verwarmen lukt er niet mee.Killertjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:40:
[...]
Heb je een voorbeeld kwa type/model.
Ik ben namelijk opzoek naar deze oplossing naar lees overal dat wpb niet veel vermogen hebben om een huis redelijk warm te krijgen of weet jij een zware model?
Wel zoals ik in de TS zeg een enkele kamer voor een korte periode, dan heeft de wpb nog de tijd om het vat weer warm te maken en met een radiator die snel warmte geeft gaat dat het best.
Zoals hierboven vermeld, met cv vervangen bedoel ik het warm water daarvan.Killertjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:40:
[...]
Heb je een voorbeeld kwa type/model.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Snap ik.. maar was rond aan het kijken als je een split unit hebt die buiten staat zou je een 4a6kwh variant pakken waarbij ik een oplossing heb voor alles.klump4u schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:20:
[...]
Zoals hierboven vermeld, met cv vervangen bedoel ik het warm water daarvan.
Vandaar mijn vraag of iemand iets wist..
Dan begin je hier, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086Killertjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:46:
[...]
Snap ik.. maar was rond aan het kijken als je een split unit hebt die buiten staat zou je een 4a6kwh variant pakken waarbij ik een oplossing heb voor alles.
Vandaar mijn vraag of iemand iets wist..
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Iedereen in de zomer ;-) die geen WPB heeft. Hoe zie dat in het groter geheel?natural colour schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:01:
Zijn er al Tweakers hier die (thuis) een 'normale' warmtepomp uitsluitend inzetten voor de SWW productie?
[ Voor 9% gewijzigd door Dapdodo op 01-09-2023 19:00 ]
Een wp buiten voor verwarmen en een tweede wp er naast voor SWW, beide een Panasonic split bijvoorbeeld, voor als je echt veel warm water verbruikt.Dapdodo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:55:
[...]
Iedereen in de zomer ;-) die geen WPB heeft. Hoe zie dat in het groter geheel?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
dat is een simpele cascade opstelling en is vrij standaard in grotere opstellingen voor bijvoorbeeld kantoorgebouwen. eentje is alleen verwarmen en de andere is alleen SWW en de SWW unit kan bijspringen als de 1e het verwarmen niet kan bijhouden.natural colour schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:18:
[...]
Een wp buiten voor verwarmen en een tweede wp er naast voor SWW, beide een Panasonic split bijvoorbeeld, voor als je echt veel warm water verbruikt.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 01-09-2023 19:21 ]
Sterker nog, ik zou dan vragen waar ze mee bezig zijn
Snel opwarmen en veel liters zou wat mij betreft de voornaamste reden zijn om het te willen, de lage cop neem je dan maar voor lief als het geld toch moet rollen
De mensen die hun zwembad ermee verwarmen.Speedy-Andre schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:24:
Ik denk niet dat in dit topic zulke grootverbruikers zitten ...
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Neef van mijn vriendin heeft dat (met twee Panasonic splits). Werkt prima. Baalt wel dat ze niet allebei SWW kunnen doen, dan kan het zwembad sneller verwarmd wordennatural colour schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:18:
[...]
Een wp buiten voor verwarmen en een tweede wp er naast voor SWW, beide een Panasonic split bijvoorbeeld, voor als je echt veel warm water verbruikt.
Bericht hierboven gemist

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 01-09-2023 22:38 ]
Daar zijn speciale modellen voor die ook tegen toevoegingen in het water kunnen.CurlyMo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:26:
[...]
De mensen die hun zwembad ermee verwarmen.
Ik denk dat dat de leiding diameter e.d. niet goed past met een 'gewone' wp.
Maar ja, wat doet die vraag eigenlijk in dit topic ...
Ik heb ook meteen een Thermor Cozytouch Brige geïnstalleerd. Daardoor kan ik met pyoverkiz een aantal parameters uitlezen. Ik houd nu deze bij:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| core:RSSILevelState core:TemperatureState core:TargetTemperatureState core:V40WaterVolumeEstimationState core:ElectricEnergyConsumptionState io:MiddleWaterTemperatureState io:HeatPumpOperatingTimeState io:ElectricBoosterOperatingTimeState io:PowerHeatElectricalState io:PowerHeatPumpState internal:LightingLedPodModeState |
Dat is al best aardig, maar als ik kijk naar alle mogelijke states dan zijn er een paar die ik ook graag zou willen weten, zoals:
1
2
3
4
| core:BottomTankWaterTemperatureState core:WaterConsumptionState io:InletEngineState io:OutletEngineState |
Betekent het feit dat ik die states niet terug krijg via get_state() dat ze niet worden ondersteund? Of moet ik iets anders aanroepen om ze kunnen zien?
pyoverkiz is geschreven voor Home Assistant. Zou iemand een screenshot kunnen plaatsen van wat je daarin allemaal kan zien van de Explorer? Dan weet ik of/wat er nog meer mogelijk is.
:strip_exif()/f/image/ZbtEOWfqDnJHrAyUXvQzg5Yb.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Daarnaast een Python script dat met cron loopt in Domoticz, echter kan deze niet meer inloggen op het Cozytouch account sinds het inloggen in mei is veranderd.
Wel apart dat de HA integratie blijft werken, de Domoticz versie wordt minder goed onderhouden en het was veel trial and error waar ik nog aan heb meegewerkt.
Ik zie rode kraantjes in een drinkwaterleiding, daar hoort iets met KIWA keur te zitten (blauwe hendel)..
Mij gedachte is dat de eigen warmte het toevoerwater al voorverwarmd voor het de ketel in gaat....
Kan het condenswater met een CV-condenspompje afgevoerd worden...dit ivm voorkomen openbreken plafond om bij een afvoerleiding te kunnen komen
Laatste vraag aangaande subsidie, ik werk bij een groot technisch bedrijf en heb ook zelf een KVK nummer, factuur vanuit werkgeven kan niet wegens belangenverstrengeling, echter hoe om te gaan met subsidie als jezelf installateur bent...?
[ Voor 18% gewijzigd door Matn61 op 03-09-2023 22:12 ]
Bedankt voor de waarschuwing. Het zijn deze en deze. Daarover zeggen ze zelf:Speedy-Andre schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:07:
[...]
Ik zie rode kraantjes in een drinkwaterleiding, daar hoort iets met KIWA keur te zitten (blauwe hendel)..
Sind die Fittings auch für Trinkwasser geeignet?
Ja, alle heima Fittings sind DVGW-geprüft und somit trinkwasserzulässig.
Da's beter dan een willekeurig kraantje, al heb je ze in NL wel met rode hendel voor drinkwater.RichieB schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:11:
[...]
Bedankt voor de waarschuwing. Het zijn deze en deze. Daarover zeggen ze zelf:
[...]
Door de spiraal sturen helpt niet echt, het water stroomt alleen als je een warme kraan open zet.Matn61 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:10:
Vraag...heeft het zin om de koud water toevoer op de Atlantic door de inwendige warmtewisselaar te lussen?
Mij gedachte is dat de eigen warmte het toevoerwater al voorverwarmd voor het de ketel in gaat....
Kan het condenswater met een CV-condenspompje afgevoerd worden...dit ivm voorkomen openbreken plafond om bij een afvoerleiding te kunnen komen
Bovendien staat er dan warm water stil wat legionella groei kan betekenen.
Je hebt toch ook ergens een inlaatcombinatie zitten die op een afvoer loost?
de atlantic moet helemaal niks doen met de ketel en de ketel ook niet met de atlantic.Matn61 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:10:
Vraag...heeft het zin om de koud water toevoer op de Atlantic door de inwendige warmtewisselaar te lussen?
en ja, daar kan je condenspompen voor gebruiken. gebruik hiervoor wel een bakpomp van 1 a 2 liter en niet een standaard airco condenspompje, die zal dat niet bij kunnen houden.
niet vergeten om die elke maand een liter water te geven zodat die goed blijft.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 03-09-2023 22:35 ]
Bovendien staat er dan warm water stil wat legionella groei kan betekenen.
Je hebt toch ook ergens een inlaatcombinatie zitten die op een afvoer loost?
[/quote]
WPB staat klaar om aangesloten te worden, maar moet nog een keer van z'n plek, dus nog liever geen water er in. Aangaande inlaat-combi.... bij mij ketel zat een invoer 3/4 met handeltje en aftap....lijkt op inlaatcombi, maar lijkt ook op een terugslagklep met aftap. Beter gewone inlaatcombi plaatsen lijkt mij....
Terugkomend op afvoer...een condenspompje zou beide kunnen verpompen lijkt mij...(?)
let op dat een bakpomp wel het uitzetten kan bijhouden als de tank opwarmt maar een overdruksituatie niet.
Belangenverstrengeling? Je bent geen politicus he. Er is geen wet die verbied dat je als burger werk mag laten uitvoeren door je werkgever.Matn61 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:10:
Laatste vraag aangaande subsidie, ik werk bij een groot technisch bedrijf en heb ook zelf een KVK nummer, factuur vanuit werkgeven kan niet wegens belangenverstrengeling, echter hoe om te gaan met subsidie als jezelf installateur bent...?
Werkgever kan gewoon een factuur maken..
Is het zelfs niet zo dat je subsidie kunt krijgen als je zelf de installateur bent, mits je de juiste Kvk-code hebt?Glashelder schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:24:
[...]
Belangenverstrengeling? Je bent geen politicus he. Er is geen wet die verbied dat je als burger werk mag laten uitvoeren door je werkgever.
De subsidie is bedoeld voor de apparatuur, niet voor de arbeid.
Als ik me niet vergis is er minimaal één iemand hier die dat inderdaad voor elkaar kreeg.Rzaan schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:03:
[...]
Is het zelfs niet zo dat je subsidie kunt krijgen als je zelf de installateur bent, mits je de juiste Kvk-code hebt?
De subsidie is bedoeld voor de apparatuur, niet voor de arbeid.
En anders factureren aan je partner die de WPB heeft gekocht.Glashelder schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:09:
[...]
Als ik me niet vergis is er minimaal één iemand hier die dat inderdaad voor elkaar kreeg.
Als je een partner hebt natuurlijk.
Is allemaal wettelijk in orde.
Bedankt Maarten. Heb het allemaal ingesteld zoals bovenstaande. Alleen de legionella-run instellen krijg ik niet voor elkaar, want ik kom niet in het installateursmenu. Kan jij mij vertellen hoe ik dat voor elkaar krijg?MaartenXM schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:07:
[...]
Lekker op Comfort laten, maar de minimum temperatuur uit zetten. (Temperatuur waarbij de backup aan moet) en de max opwarmtijd ook. (bij de max opwarmtijd gaat ook de backup aan)
In het installateurs-menu ook nog een anti-legionella aan zetten. Ik heb die op 7 dagen en 60 graden staan, Dan gaat de arostor eens in de 8 dagen naar 60 graden. (dat gaat helemaal op de compressor)
In Eco krijg je storingen op de anti-legionella, maar comfort met bovenstaande instellingen is hetzelfde als ECO, maar dan zonder storingen tijdens de anti-legionella.
Ik heb de arostor op buitenlucht, met een schema tussen 13.00 en 21.00 verwarmen. Dan is de buitentemperatuur het hoogst. In de winter gaat dat vanzelf een uur eerder want de boiler doet niet aan zomer/wintertijd.
Pagina 35, hoofdstukje 9.3.1.Martinezzz schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:12:
[...]
Bedankt Maarten. Heb het allemaal ingesteld zoals bovenstaande. Alleen de legionella-run instellen krijg ik niet voor elkaar, want ik kom niet in het installateursmenu. Kan jij mij vertellen hoe ik dat voor elkaar krijg?
https://www.vaillant.be/d...chrift-arostor-352075.pdf
9.3.1 Toegang tot het installateursmenu
∙ Druk op de toets "MENU"
∙ Draai de draaiknop tot het scherm "INST. MENU" toont.
∙ Druk gedurende 3 sec. tegelijk op de toetsen "Instelling
klok" en "Menu" tot "PARAMETERS" verschijnt, de eerste
functie van het installateursmenu.
9.3.2 Instelling van de werkingsparameters
∙ Draai, in het menu "INSTALLATEUR", de draaiknop naar
"PARAMETER".
PARAMETER
∙ Druk op de draaiknop
∙ Draai en druk op de draaiknop om de parameter te
selecteren
∙ Draai de draaiknop om de parameter te wijzigen
∙ Druk op de draaiknop om de waarde te bevestigen.
Parameter Omschrijving Eenheid Bereik Fabrieksinstelling
ANTI. LEG. Interval van de antilegionnellacycli Dagen 0 tot 99 0
[ Voor 45% gewijzigd door MaartenXM op 04-09-2023 14:55 ]
Thanks! Wat is je advies wanneer deze plaatsvindt? 1x per week, voorafgaand aan de comfort-periode van die dag die om 13:00 start? Dus laten we zeggen om 12:00? Zodat je de warmte van de legionella run eigenlijk waardevol gebruikt voorafgaand aan je opwarming van de normale dag?MaartenXM schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:51:
[...]
Pagina 35, hoofdstukje 9.3.1.
https://www.vaillant.be/d...chrift-arostor-352075.pdf
9.3.1 Toegang tot het installateursmenu
∙ Druk op de toets "MENU"
∙ Draai de draaiknop tot het scherm "INST. MENU" toont.
∙ Druk gedurende 3 sec. tegelijk op de toetsen "Instelling
klok" en "Menu" tot "PARAMETERS" verschijnt, de eerste
functie van het installateursmenu.
9.3.2 Instelling van de werkingsparameters
∙ Draai, in het menu "INSTALLATEUR", de draaiknop naar
"PARAMETER".
PARAMETER
∙ Druk op de draaiknop
∙ Draai en druk op de draaiknop om de parameter te
selecteren
∙ Draai de draaiknop om de parameter te wijzigen
∙ Druk op de draaiknop om de waarde te bevestigen.
Parameter Omschrijving Eenheid Bereik Fabrieksinstelling
ANTI. LEG. Interval van de antilegionnellacycli Dagen 0 tot 99 0
Het werkt iets anders, als het tellertje afloopt gaat 's avonds om 22.00 het vlaggetje staan dat de boiler de volgende verwarmperiode tot de anti-legionella temperatuur gaat.Martinezzz schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:00:
[...]
Thanks! Wat is je advies wanneer deze plaatsvindt? 1x per week, voorafgaand aan de comfort-periode van die dag die om 13:00 start? Dus laten we zeggen om 12:00? Zodat je de warmte van de legionella run eigenlijk waardevol gebruikt voorafgaand aan je opwarming van de normale dag?
In dit geval zal de werkgever dit niet goedkeuren, dat is gewoon beleid. ik ben toevallig projectleider van een team van E&I technici, zelf ook jarenlang op de werkvloer gestaan en heb nog steeds een aanwijs VP en VOP hoogspanning. Ik maak zelf facturen aan, echter er zijn wel bepaalde spelregels mbt wie onze klanten 'mogen' zijn. Particulieren vallen daar niet onder.Glashelder schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:24:
[...]
Belangenverstrengeling? Je bent geen politicus he. Er is geen wet die verbied dat je als burger werk mag laten uitvoeren door je werkgever.
Maw...kunde in huis maar jezelf een factuur sturen dat kan natuurlijk niet
Dat is dan bedrijfsbeleid.Matn61 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:24:
[...]
In dit geval zal de werkgever dit niet goedkeuren, dat is gewoon beleid. ik ben toevallig projectleider van een team van E&I technici, zelf ook jarenlang op de werkvloer gestaan en heb nog steeds een aanwijs VP en VOP hoogspanning. Ik maak zelf facturen aan, echter er zijn wel bepaalde spelregels mbt wie onze klanten 'mogen' zijn. Particulieren vallen daar niet onder.
Het is geen overheidsbeleid dat zij gaan controleren of er sprake is van een band tussen consument en het bedrijf. Het enige wat telt is dat het werk gewoon (goed) gedaan is. En dat wordt (afaik) steekproefsgewijs ook gecontroleerd (meen dat dat ergens in de subsidievoorwaarden staat).
Je werkgever mag aan iedereen een factuur sturen. Als ze zelf niet willen, ok.Matn61 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:24:
Maar er is geen fiscale of juridische belemmering.
Als je zelf de juiste code hebt van de KvK, dan kun je wel aan je vrouw een factuur sturen. Als zij de pomp heeft gekocht en de factuur op haar naam staat.
Zou zo gauw geen reden weten waarom dit niet zou mogen.
Een paar observaties:
- Er worden 3 temperatuur waardes doorgegeven:
- core:TemperatureState
- core:TargetTemperatureState
- io:MiddleWaterTemperatureState
Ten minste, dat denk ik. Hij is in normaal bedrijf gelijk aan de TargetTemperatureState maar als ik de AwayMode activeer dan wordt hij 20. Als ik het PV signaal aanzet blijft deze waarde gelijk aan de TargetTemperatureState maar daar gaat hij dan vrolijk overheen tot het water 62 graden is. - Als de WP draait wordt io:OperatingModeCapabilitiesState.energy_demand_status 1, in rust is dit 0.
- Het PV signaal is niet terug te vinden in de waardes. Het lijkt exact op normaal bedrijf, behalve dan dat io:MiddleWaterTemperatureState oploopt tot 62 graden ongeacht wat core:TemperatureState aangeeft.
- In de CozyTouch app kan ik Absence aanzetten. Ik had verwacht dat core:OperatingModeState.absence dan op "on" zou springen, maar dat is niet zo. Wel wordt dan in io:AwayModeDurationState het aantal dagen afwezigheid vermeld.
- core:DateTimeState lijkt het tijdstip weer te geven waarop de CozyTouch online kwam. Dit was heel lang constant tot vandaag de OverKiz servers in onderhoud gingen. Nu staat daar een tijdstip van vandaag.
- Als de WP draait (> 100W verbruikt) dan zet ik de herciruclatiepomp aan.
- Als mijn zonnepanelen terugleveren en de AwayMode staat niet aan dan zet ik PV signaal aan.
- Todo: PV signaal uitzetten als de tank op 50 graden is (kostenbesparing).
[ Voor 13% gewijzigd door RichieB op 06-09-2023 21:57 ]
Inmiddels hebben we een Atlantic Explorer V4 200 liter binnen, maar we zoeken nog een goede installateur om deze te installeren. Dat is toch allemaal niet zo makkelijk in vergelijking met bijvoorbeeld zonnepanelen..
Heeft iemand ervaring met een goede installateur in de omgeving van Purmerend/Amsterdam en wat zijn jullie ervaringen wat betreft de kosten van installatie?
[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 08-09-2023 15:16 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik was zo’n 600 kwijt maar daarvoor heb ik ook een warmtepomp waterzijdig laten aansluiten.
[ Voor 32% gewijzigd door Glashelder op 08-09-2023 15:49 ]
Is dit een bekend fenomeen als je met lagere temperaturen in de WPB werkt?
Ik merk geen verschil bij onze V3, zowel op 45-50 graden wat de standaard is of op 62 wat wekelijks is.RichieB schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:00:
Ik ben wat aan het experimenteren met de watertemperatuur van mijn Atlantic Explorer v4 270C. De eerste run ging naar 62 graden, daar hebben we twee dagen prima mee kunnen douchen. Daarna heb ik hem op 45 °C gezet. Dat bereikte hij overdag waardoor het 's ochtends nog zo'n 43 was. Dat was qua temperatuur prima, maar de druk was flink minder, waarschijnlijk omdat er minder koud water moet worden bijgemengd. De thermostaatkraan is een Grohe die keramisch werkt. Op een andere dag heb ik tijdens het douchen de hercirculatiepomp aangezet. Daarmee was de druk/flow wel prima.
Ook een Grohe thermostaat kraan met keramische schijven.
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 08-09-2023 16:03 ]
Ik heb nu een maand een Atlantic Explorer v4 200 in gebruik met een ingestelde temperatuur van 46 graden. De druk is prima en niet anders dan toen de watertemperatuur 62 graden was na een legionella run.RichieB schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:00:
Ik ben wat aan het experimenteren met de watertemperatuur van mijn Atlantic Explorer v4 270C. De eerste run ging naar 62 graden, daar hebben we twee dagen prima mee kunnen douchen. Daarna heb ik hem op 45 °C gezet. Dat bereikte hij overdag waardoor het 's ochtends nog zo'n 43 was. Dat was qua temperatuur prima, maar de druk was flink minder, waarschijnlijk omdat er minder koud water moet worden bijgemengd. De thermostaatkraan is een Grohe die keramisch werkt. Op een andere dag heb ik tijdens het douchen de hercirculatiepomp aangezet. Daarmee was de druk/flow wel prima.
Ik heb wel de toevoer naar de WPB en de warmwaterleiding naar de badkamer uitgevoerd met (grotendeels) 20 mm meerlagenbuis en met zo min mogelijk haakse bochten.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
- bad koud: 58 sec
- bad warm: 57 sec
- douche koud: 50 sec
- douche warm: 78 sec
Ik wil graag mijn warmtepompboiler opstelling/installatie met jullie delen. Hopelijk kan iemand er zijn voordeel mee doen.
We hebben een Nibe MT-WH21-026-FS wpb. Deze pomp heeft een 260 liter vat en is voorzien van een extra spiraal om eventueel een zonneboiler op aan te sluiten. Ik wil in de toekomst eventueel kijken of ik hier in het voorjaar/najaar mijn huis kan opwarmen. Het is dan de bedoeling om het CV water door dit spiraal te laten lopen.
Ik heb de pomp op https://www.hooijengacvshop.nl voor €2450,- euro gekocht. De subsidie voor duurzame energie heb ik ook netjes gekregen, ondanks dat ik de hele installatie zelf heb gedaan.
De WPB staat bij ons op zolder (hier hangt ook de CV ketel). Hierdoor heb ik de warm en koud waterleiding makkelijk kunnen aansluiten op de huidige leidingen.
Waterzijdig:
De inlaat van de boiler lopen via een watermeter, druksensor, kogelkraan en inlaatcombinatie. De watermeter kan ik uitlezen met een reedcontact. 3 keer per liter water wordt dit contact geactiveerd. Ik heb hiermee een goed beeld hoeveel warm water er gebruikt is. Op mijn koudwatermeter zit een prox sensor die 2 keer per liter water een puls krijgt. De druksensor zit er alleen om inzicht te krijgen in de waterdruk gedurende de dag. Ik doe verder niks met deze waarde. De kogelkraan zit erop om de boiler af te kunnen sluiten op het moment dat ik elders aan de waterleiding moet werken. Op dat moment zet ik deze kraan dicht. Als ik dit niet zou doen, moet ik eerst 260 liter (warm) water aftappen. De inlaatcombinatie zorgt ervoor dat de druk in de tank niet te hoog wordt. Er loopt dan water de afvoer in. Daarna ga ik via een muursteun met een flexibele slang naar de boiler. Ik heb deze verbinding niet met vaste leidingen gemaakt. De boiler kan een klein beetje bewegen. Hierdoor was ik bang voor lekkage met vaste leidingen.
De warme uitlaat loopt ook via een flexibele leiding naar een muurplaat en daarvandaan via vaste koperen buis.
Luchtzijdig:
De aangezogen lucht onttrek ik van onze zolder. Deze heeft een open verbinding met de 1e verdieping (overloop) en begane grond (gang/entree). Omdat op zolder ook het schoorsteenkanaal van onze houtkachel loopt, is het hier vaak extra warm.
De luchtuitblaas wordt geregeld via 2 kleppen. Op de zolder zit ook een slaapkamer van 1 van onze kinderen. In de zomer kan de temperatuur oplopen tot boven de 30 graden. Als er in de zomer koude vraag is in deze ruimte, zal de klep naar de slaapkamer aangestuurd worden. In alle andere gevallen zal de klep naar buiten gestuurd worden.
Aansturing:
Ons hele huis is voorzien van een KNX domotica systeem. De intelligentie zit in de HomeLynk van Schneider. In de HomeLynk kan je lua scripts maken. Ook de visualisatie kan je in de HomeLynk maken. Om de energie te meten gebruik ik een modbus meter van Schneider (iEM2155). De modbus kan ik ook uitlezen op de HomeLynk. De aansturing en het uitlezen van de warmtepompboiler kan ook via modbus. Via de energiemeter lees ik de stroom, spanning, frequentie, arbeidsfactor en meterstand uit. Uit de boiler komen onder andere de temperatuur van het vat en de ventilatielucht en de snelheden van de ventilator.
Ik heb het setpoint van de boiler overdag op 52 graden staan. De boiler gaat verwarmen als de temperatuur 5 graden lager (47 graden) dan het setpoint is. Wij hebben een energiecontract met dynamische prijzen. Meestal is de stroom in de middag om 13 uur het goedkoopst. Het setpoint wordt dan door middel van een timer op 60 graden gezet. Als de goedkope uren voorbij zijn, gaat het setpoint weer naar 52 graden. Ik probeer hiermee te voorkomen dat ik op dure momenten de boiler opwarm. Met een setpoint op 52 graden warmt de boiler nooit te veel op in de dure uren. Het plan is om nog een script te maken wat automatisch de goedkope momenten van de dag selecteert om het setpoint aan te passen.
Hieronder zal ik nog de modbus adressen van de boiler zetten, samen met een aantal screenshots van de HMI en een paar foto's van de opstelling.
Mijn 2e verdeler. Groepen voor de zonne omvormers, WM, WD en KNX schakel materiaal.
:strip_exif()/f/image/m93thoSiRhRkd7WTyPVJCkhz.jpg?f=fotoalbum_large)
De luchtkanalen voor uitblaas lucht met de 2 kleppen (links naar buiten, rechts naar de zolderkamer)
:strip_exif()/f/image/bVRI1CQCRRELqxWOH1a5ogJl.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmwatermeter met de reetcontacter er opgelijmt.
:strip_exif()/f/image/1xqwxMtszMmW1aC0R7Uu8w5W.jpg?f=fotoalbum_large)
De achterkant van het vat. Hier zie je de watermeter, druksensor en inlaatcombinatie. Ook de condens afvoer is hier gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/fONSv0vokHjb0xIXusZxEbJm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het overzicht op mijn visualisatie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3g8gRBgsux9PaRDD8TxDmXIy.png?f=user_large)
De modbus adressen van de wpb:
https://docs.google.com/s...E-F6l5N0/edit?usp=sharing
Had je daarvoor nog iets als "installatie" of "inbedrijfstelling" op de factuur staan die je hebt ingediend?BartRot schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:40:
[...]
Ik heb de pomp op https://www.hooijengacvshop.nl voor €2450,- euro gekocht. De subsidie voor duurzame energie heb ik ook netjes gekregen, ondanks dat ik de hele installatie zelf heb gedaan.
Dat kan je ook doen door de kraan op je inlaatcombinatie dicht te zetten. Je kogelkraan heeft een aftapmogelijkheid, maar die kan je waarschijnlijk niet gebruiken omdat er in de inlaatcombinatie een terugslagklep zit. Ik heb een kraan gezet op een t-stuk dat tussen de inlaatcombinatie en boilervat zit. Daarmee kan ik het vat leeg laten lopen mocht dat ooit nodig zijn.[...]
De kogelkraan zit erop om de boiler af te kunnen sluiten op het moment dat ik elders aan de waterleiding moet werken. Op dat moment zet ik deze kraan dicht.
[...]
Ik had eerst hetzelfde plan, maar ben uiteindelijk voor een meerlagenbuis gegaan. Die is niet star (kan je met de hand buigen) en de koppelingen zijn goed bestendig tegen bewegen.[...]
Daarna ga ik via een muursteun met een flexibele slang naar de boiler. Ik heb deze verbinding niet met vaste leidingen gemaakt. De boiler kan een klein beetje bewegen. Hierdoor was ik bang voor lekkage met vaste leidingen.
[...]
De KNX visualisatie ziet er gelikt uit. Jammer dat dit domotica systeem zo duur is.
[ Voor 30% gewijzigd door RichieB op 08-09-2023 22:02 ]
Nee, alleen de factuur van pomp, een paar foto en het formulier.RichieB schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:54:
[...]
Had je daarvoor nog iets als "installatie" of "inbedrijfstelling" op de factuur staan die je hebt ingediend?
[...]
Dankje. Ik heb een aantal jaar bij een domotica bedrijf gewerkt. Hier door kon ik relatief goedkoop aan KNX materiaal komen. Maar ook MP en https://www.voltus.de/ zijn een goede bron van relatief goedkoop KNX spul. Al blijft KNX wel duur...RichieB schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:54:
[...]
De KNX visualisatie ziet er gelikt uit. Jammer dat dit domotica systeem zo duur is.
Dat is mooi!BartRot schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:53:
Nee, alleen de factuur van pomp, een paar foto en het formulier.
Ik las in een nieuwsbrief van Vereniging Eigen Huis overigens dat (volgens hen) de Subsiepot Bijna Leeg Is.
Van de 350 miljoen euro is er nog 75 miljoen euro Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) beschikbaar voor 2023. Dit is te weinig. Alle huiseigenaren die hebben verduurzaamd of binnenkort nog gaan verduurzamen moeten dit jaar subsidie kunnen aanvragen, vindt Vereniging Eigen Huis. Daarom moet het demissionair kabinet de subsidiepot aanvullen.
Er is nog 75 miljoen euro Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) beschikbaar voor particulieren en de zakelijke markt. Om alle huiseigenaren die dit jaar nog gebruik willen maken van de subsidie te kunnen voorzien, moet de subsidiepot in 2023 worden aangevuld. Belangenbehartiger energie en verduurzamen, Maud Weide: “Huiseigenaren kunnen pas na uitvoering van verduurzamingsmaatregelen subsidie aanvragen, maar zij willen vooraf zekerheid of ze dit jaar nog een aanvraag kunnen doen. Met een oprakend budget is dit echter onzeker.”
Nu vind ik als er nog een kwart inzit dat dat iets anders is, als 'bijna leeg'.
Maar zou het voor subsidie aanvragen voor de WP slimmer zijn om de subsidieaanvraag te doen op 1-1-2024?
Want er zullen na afloop van de warmere maanden wel een bulk aanvragen binnenkomen van mensen (zols ik) die dan hun verbouwingen aan het afronden zijn.
Volgens mij is de subsidie pot nog ieder jaar aangevuld en anders kon je het jaar erop weer aanvragen.Rzaan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:44:
[...]
Dat is mooi!
Ik las in een nieuwsbrief van Vereniging Eigen Huis overigens dat (volgens hen) de Subsiepot Bijna Leeg Is.
Van de 350 miljoen euro is er nog 75 miljoen euro Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) beschikbaar voor 2023. Dit is te weinig. Alle huiseigenaren die hebben verduurzaamd of binnenkort nog gaan verduurzamen moeten dit jaar subsidie kunnen aanvragen, vindt Vereniging Eigen Huis. Daarom moet het demissionair kabinet de subsidiepot aanvullen.
Er is nog 75 miljoen euro Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) beschikbaar voor particulieren en de zakelijke markt. Om alle huiseigenaren die dit jaar nog gebruik willen maken van de subsidie te kunnen voorzien, moet de subsidiepot in 2023 worden aangevuld. Belangenbehartiger energie en verduurzamen, Maud Weide: “Huiseigenaren kunnen pas na uitvoering van verduurzamingsmaatregelen subsidie aanvragen, maar zij willen vooraf zekerheid of ze dit jaar nog een aanvraag kunnen doen. Met een oprakend budget is dit echter onzeker.”
Nu vind ik als er nog een kwart inzit dat dat iets anders is, als 'bijna leeg'.
Maar zou het voor subsidie aanvragen voor de WP slimmer zijn om de subsidieaanvraag te doen op 1-1-2024?
Want er zullen na afloop van de warmere maanden wel een bulk aanvragen binnenkomen van mensen (zols ik) die dan hun verbouwingen aan het afronden zijn.
Ik vroeg me af wat er gebeurt als het volgende plaatsvindt: Je stuurt je subsidie-aanvraag in, maar verdomme, net de dag daarvoor hele pot leeg.klump4u schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:52:
[...]
Volgens mij is de subsidie pot nog ieder jaar aangevuld en anders kon je het jaar erop weer aanvragen.
Mag je dan diezelfde aanvraag nog een keer doen in het jaar daarop?
Lijkt me van niet, toch?
Dat is mij dus overkomen. Ik was drie dagen te laat met aanvragen en mocht het het volgende jaar weer opnieuw doen maar toen werden de regels aangepast. Ik kreeg toen €650,00 i.p.v. €1200,00 subsidie. Auw.Rzaan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:00:
[...]
Ik vroeg me af wat er gebeurt als het volgende plaatsvindt: Je stuurt je subsidie-aanvraag in, maar verdomme, net de dag daarvoor hele pot leeg.
Lijkt me van niet, toch?
Is volgens mij 2 of 3 jaar geleden ook geweest, die mensen mochten het jaar erna opnieuw aanvragen.Rzaan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:00:
[...]
Ik vroeg me af wat er gebeurt als het volgende plaatsvindt: Je stuurt je subsidie-aanvraag in, maar verdomme, net de dag daarvoor hele pot leeg.
Lijkt me van niet, toch?
Edit, wat hierboven staat dus.
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 09-09-2023 10:09 ]
Nu levert de Explorer natuurlijk niet continu 60 graden aan warm water tijdens douchen, en op dit moment gaat het water nog door de cv-ketel die (weliswaar minimaal) bij verwarmt tot aan 60 graden. Ik realiseer me dat de thermostaat van de douche er vervolgens weer koud water bij mengt, maar ik wilde een koude douche voorkomen.
Nu de cv-ketel weg gaat twijfel ik dus, en vraag ik jullie mening. Heeft het toegevoegde waarde om een (kleine, want geen ruimte voor krachtstroom) elektrische doorstromer achter de Explorer te plaatsen om de temperatuur in ieder geval zo lang mogelijk boven de 40 graden te houden? Heeft iemand dit al gedaan?
Wat is het probleem dat je op wilt lossen? Ben je bang dat de Explorer niet genoeg warm water voor je kan maken?redah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:50:
Het is zo ver, over enkele weken wordt een warmtepomp geïnstalleerd. Sinds 2019 heb ik een Atlantic Explorer V4 die het huis van sww voorziet. Maar omdat de warmtepomp nu het werk van de cv over gaat nemen, lijkt dit het moment om 'van het gas af' te gaan. Nu twijfel ik nog over wat zaken. Het water dat de Explorer maakt wordt eigenlijk alleen voor douchen en de wastafel op de badkamer gebruikt. In de keuken staat een Quooker, en verder zijn er eigenlijk geen warm water punten in huis.
Nu levert de Explorer natuurlijk niet continu 60 graden aan warm water tijdens douchen, en op dit moment gaat het water nog door de cv-ketel die (weliswaar minimaal) bij verwarmt tot aan 60 graden. Ik realiseer me dat de thermostaat van de douche er vervolgens weer koud water bij mengt, maar ik wilde een koude douche voorkomen.
Nu de cv-ketel weg gaat twijfel ik dus, en vraag ik jullie mening. Heeft het toegevoegde waarde om een (kleine, want geen ruimte voor krachtstroom) elektrische doorstromer achter de Explorer te plaatsen om de temperatuur in ieder geval zo lang mogelijk boven de 40 graden te houden? Heeft iemand dit al gedaan?
Hij levert juist wel (bijna) continu water van 60 graden als je hem daar op instelt. Alleen de laatste beetjes zijn lauw.
Ik heb de WPB op 35 graden draaien in de zomer en 45 in de winter.